gistermorgen was het vrij koud. dus ik denk even de verwarming aan. staat er de melding: wachttijd verwarmen. kan er nergens iets over vinden. dus maar itho gebeld. wisten het ook niet precies!, maar waarschijnlijk heeft de wp gekoeld!! nou, ik weet nergens van. heb in ieder geval niet de opdracht daarvoor gegeven. hij staat op 16 gr. dus slaat sowieso niet aan. en daarna heb ik de stooklijn nog maar eens veranderd. stond op gewenst 35gr en vraag 19,5. gezet naar aanvoer 30 gr, en gewenst 21 gr. ik denk minder dan 12 gr verschil. maar maakt niets uit, in beide gevallen in een half uur een 0,5 m3 gas verbruikt. triest.
Itho Daalderop weet natuurlijk niet wat jouw gasprijs is, dus die moet je zelf instellen onder Persoonlijke Gegevens op mijn.ithodaalderop.nlijtsehummel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:37:
o ja, volgens de spider app van itho kost een halve kuub gas 3 cent. zelfs de prijs aanpassen zijn ze te beroerd voor.
Wachttijd verwarmen heb ik laatst ook een keer gehad toen ik iets wilde testen. Dat komt inderdaad voor als je wisselt tussen koelen/verwarmen (om te voorkomen dat hij gaat stuiteren), maar ik kan me ook voorstellen dat dat gebeurt als je na een lange periode van inactiviteit het systeem weer aanzet (geen idee waarom dat zo zou zijn overigens).ijtsehummel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:33:
gistermorgen was het vrij koud. dus ik denk even de verwarming aan. staat er de melding: wachttijd verwarmen. kan er nergens iets over vinden. dus maar itho gebeld. wisten het ook niet precies!, maar waarschijnlijk heeft de wp gekoeld!! nou, ik weet nergens van. heb in ieder geval niet de opdracht daarvoor gegeven. hij staat op 16 gr. dus slaat sowieso niet aan. en daarna heb ik de stooklijn nog maar eens veranderd. stond op gewenst 35gr en vraag 19,5. gezet naar aanvoer 30 gr, en gewenst 21 gr. ik denk minder dan 12 gr verschil. maar maakt niets uit, in beide gevallen in een half uur een 0,5 m3 gas verbruikt. triest.
Ik had hem ook niet op koelen gezet, maar zag het ook niet terugkomen in het verbruik dat hij gekoeld zou hebben.
Het is overigens eenvoudig te overrulen door de stekkers er even uit te halen en weer in te doen.
robje w
Als je de verwarming een tijd niet aan hebt gehad dan zal de vloer behoorlijk zijn afgekoeld. Om deze dan weer helemaal op te warmen zul je best wat gas verbruiken.ijtsehummel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:33:
Wat je instelt maakt niet uit. De vloer zal misschien 18 graden geweest zijn dus dan valt een halve kuub in een half uur mij nog mee.
beste forumleden, bedankt voor de reacties. ik ben tov itho erg negatief, terecht ook denk ik. maar ik zal de gasprijs aanpassen. alhoewel, die 3 ct per kuub wordt ik wel vrolijk van
Menu knop (links),AlexBor schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:29:
Weet iemand hoe ik de temperatuur van het warme water kan instellen? Deze staat nu ingesteld op 55 graden en ik wil hem verhogen naar 60 of de standaard 62,5 graden. Ik heb overal gezocht in het gebruikersmenu en het servicemenu, maar kan het nergens vinden. Of is dit alleen door een installateur in te stellen?
2. gebruikersmenu
E. warm water temperatuur
dan kun je met + & - de temp instellen voor je tapwater
robje w
Ik had juist gelezen dat je de warm water temperatuur beter kan verlagen naar 55 graden. Zou veel in het verbruik moeten schelen zonder dat je er veel van merkt.. iemand ervaring mee?RGHW schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:16:
[...]
Menu knop (links),
2. gebruikersmenu
Verder lees ik over de CV tijd aanpassen van 30 naar 120 minuten en de maximale CV temperatuur van 40 naar 30 graden zetten. Begrijp ik het dan goed dat de cv minder gas zal gebruiken voor de vloerverwarming en dat het langer duurt voor de cv gaat bijstoken?
Zijn er nog truckjes die je kan toepassen op de warmtepomp? Zodat deze zo efficiënt mogelijk zijn werk doet?
Zero.
Warm water temperatuur kun je beter niet verlagen vanwege legionella. Boven de 60 graden is veilig.
CV temperatuur kun je wel verlagen maar hangt sterk van de omstandigheden af.
Zet hem aan het begin van het stook seizoen b.v. op 50 graden en kijk of je huis warm wordt.
Zet hem aan het begin van het stook seizoen b.v. op 50 graden en kijk of je huis warm wordt.
Warm water staat hier standaard op 55 en de cv temp was 40 en staat nu op 35.remmuz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:21:
Warm water temperatuur kun je beter niet verlagen vanwege legionella. Boven de 60 graden is veilig.
Verder zie ik dat de setpoints lt en ht beide op 0.0 graden staan maar dat is wellicht normaal nu omdat het systeem uit is.
Zero.
Je lage temperatuur verwarming deel inderdaad verlagen naar 30 graden, en dan in het stookseizoen kijken of je het huis op temperatuur houdt. Als dat niet lukt, naar 35, maar dan heb je vaker gas nodig.Pelox schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Ik had juist gelezen dat je de warm water temperatuur beter kan verlagen naar 55 graden. Zou veel in het verbruik moeten schelen zonder dat je er veel van merkt.. iemand ervaring mee?
Verder lees ik over de CV tijd aanpassen van 30 naar 120 minuten en de maximale CV temperatuur van 40 naar 30 graden zetten. Begrijp ik het dan goed dat de cv minder gas zal gebruiken voor de vloerverwarming en dat het langer duurt voor de cv gaat bijstoken?
Zijn er nog truckjes die je kan toepassen op de warmtepomp? Zodat deze zo efficiënt mogelijk zijn werk doet?
Als je ook nog radiotoren hebt, zul je waarschijnlijk vaker gas nodig hebben, want de warmtepomp krijgt radiatoren niet goed op temperatuur (is hij ook niet voor gemaakt).
robje w
Het is nog wat vroeg om over verwarmen te beginnen, mar heeft iemand van jullie al wel eens nagedacht over het elektrisch bijverwarmen van je CV water, zodat op hele koude dagen er geen gas nodig is, maar je het doet op basis van elektriciteit (ik hou nogal wat over van mijn zonnepanelen).
robje w
Ik heb inderdaad precies dezelfde vraag @RGHW , kan de warmtepomp echt alleen maar het LT circuit doen ? Ik zou m graag willen gebruiken om ook het douchewater te verwarmen (tapwater/boiler) , kan dat ?
Dat legionella verhaal valt wel mee hoor, zolang er maar regelmatig stroming is… ik heb m al 4 jaar onder de 60 staan, geen probleemremmuz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:21:
Dat is toch een totaal andere vraag??
RGHW heeft het over het over het elektrisch bijverwarmen van CV water. Maar die vraag heeft niet specifiek betrekking op de (cool)cube. Er zijn topics op Tweakers die beter geschikt zijn voor die vraag.
Het water dat uit de warmtepomp komt zal zo’n 30, misschien 35 graden zijn. Niet echt geschikt om tapwater van 60 graden te maken dus.
RGHW heeft het over het over het elektrisch bijverwarmen van CV water. Maar die vraag heeft niet specifiek betrekking op de (cool)cube. Er zijn topics op Tweakers die beter geschikt zijn voor die vraag.
Het water dat uit de warmtepomp komt zal zo’n 30, misschien 35 graden zijn. Niet echt geschikt om tapwater van 60 graden te maken dus.
Ja nu ik het ff goed lees heb je gelijk inderdaad, het is een andere vraag (maar wil het nog wel graag weten) , water via de warmtepomp is inderdaad 30 graden maar stel dat het mogelijk is, dan hoeft er nog maar voor “30 graden gas bij” (ipv 60)remmuz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:21:
Klopt, ik was opzoek naar bijverwarmen van de CV en vroeg me af of iemand hier er ervaring mee heeft.remmuz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:21:
@remmuz : weet jij een topic waar dit besproken is? Want zoeken levert nogal wat (niet relevante) hits op
robje w
ik vermoed het warmtepomp boiler topic. Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Deel 1 van dat topic ging wat meer specifiek over het gebruik van een warmtepomp als CV ondersteunjng.
Ik begrijp je idee, maar ik heb sterke twijfel of dit gaat werken met de Coolcube.
Uit eigen ervaring en uit reacties in dit topic blijkt wel dat je blij moet zijn als het werkt en er vooral niet teveel mee moet prutsen.
Deel 1 van dat topic ging wat meer specifiek over het gebruik van een warmtepomp als CV ondersteunjng.
Ik begrijp je idee, maar ik heb sterke twijfel of dit gaat werken met de Coolcube.
Uit eigen ervaring en uit reacties in dit topic blijkt wel dat je blij moet zijn als het werkt en er vooral niet teveel mee moet prutsen.
Eens, niet teveel experimenteren. Ik hoopte dat iemand wellicht een slimme truc had.remmuz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:45:
ik vermoed het warmtepomp boiler topic. Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Ik begrijo je idee, maar ik heb sterke twijfel of dit gaat werken met de Coolcube.
robje w
hebben jullie al eens gekeken naar de Vincent van Itho? https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00659
Voordeel van deze lijkt mij dat je geen gas meer nodig hebt, en geen buitenunit hoeft te plaatsen, dus de bestaandeventilatiekanalen van de coolcube kunt gebruiken (dus geen gedoe met geluidsnormen).
Uiteraard wel een investering.
Voordeel van deze lijkt mij dat je geen gas meer nodig hebt, en geen buitenunit hoeft te plaatsen, dus de bestaandeventilatiekanalen van de coolcube kunt gebruiken (dus geen gedoe met geluidsnormen).
robje w
Ander voordeel dat ik zie is dat je hem zou kunnen plaatsen als vervanging voor de coolcube, dus als hybride opstelling naast de base cube.
En dan later zou kunnen aanpassen naar all-electric. Ik heb momenteel geen plaats voor zo'n groot boiler vat. Dat zou een verbouwing vergen waar ik nu geen mogelijkheid voor heb.
En dan later zou kunnen aanpassen naar all-electric. Ik heb momenteel geen plaats voor zo'n groot boiler vat. Dat zou een verbouwing vergen waar ik nu geen mogelijkheid voor heb.
qua formaat lijkt het mij wel mee te vallen. DE vincent is vrij compact (610x475x720) in vergelijking met de coolcube. Een 200 liter boiler is 60x60x130. Ik denk dat ze zelfs boven elkaar moeten kunnenremmuz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:23:
Ander voordeel dat ik zie is dat je hem zou kunnen plaatsen als vervanging voor de coolcube, dus als hybride opstelling naast de base cube.
robje w
Lijkt zeker een mooi apparaat. Ventilatie buizen van de Vincent wel een maatje groter dan die van de coolcube (250mm ipv 200mm).RGHW schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:28:
hebben jullie al eens gekeken naar de Vincent van Itho? https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00659
[ Voor 1% gewijzigd door ndrost op 08-09-2022 22:47 . Reden: maten buizen opgezocht ]
Wow, Ik vond 200mm al veel. Maar er moet ook 1000 kuub lucht per uur door heen zie ik.
Ben benieuwd of ze een beetje aandacht aan geluid- en trillingisolatie hebben gedaan.
Ben benieuwd of ze een beetje aandacht aan geluid- en trillingisolatie hebben gedaan.
Er zijn volgens de technische brochure speciale dakdoorvoeren met geluidsisolatie, dus blijkbaar wel. Of het geluid uiteindelijk storend is, is nog even afwachten denk ik.remmuz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:14:
Wow, Ik vond 200mm al veel. Maar er moet ook 1000 kuub lucht per uur door heen zie ik.
Maar misschien verder wat offtopic hier(?). Er is niet echt een actief topic voor de Vincent, het meest in de buurt komt dit topic.
Wat bedoel je precies met later aanpassen naar "all electric" , de VIncent is toch enkel electrisch of heeft deze ook nog een gasaansluiting ?remmuz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:23:
Vincent is in de basis bedoeld voor verwarming. In een hybride opstelling zorgt de bestaande CV ketel dus voor warm water.
Als je all-electric wilt dat moet je de CV ketel vervangen door een warmtevat die je aansluit op de Vincent.
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00659
Als je all-electric wilt dat moet je de CV ketel vervangen door een warmtevat die je aansluit op de Vincent.
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00659
ze kunnen bij itho de mooiste namen bedenken voor hun producten, mij overtuigen ze er in ieder geval niet meer mee. waarschijnlijk net zo'n gedrocht als de coolcube
trouwens, kan iemand mij duidelijk maken hoe het zit met de pomp? op de verdeler zit een pomp en ook op mijn coolcube. ik heb nathan eens gebeld, de leverancier, die wisten het ook niet. lijkt mij dat 1 van de 2 overbodig is of misschien zelfs tegengesteld hun werking doen?
Op de verdeler hoort geen pomp bij gebruik van de coolcube. Dit had ik eerst ook en na veel overleg met de installateur eindelijk eruit gesloopt en een nieuwe verdeler gekregen. De pomp in de cube is voldoende.
Ik heb deze verdeler https://www.nathan.nl/pro...10-10-tot-145-l-u---6-gr-
Temperatuur uit de cube is nooit te hoog voor de vvw dus je wilt niet dat er retourwater gemengd wordt waardoor de watertemperatuur daalt voordat deze de vloer ingaat.
Ik heb deze verdeler https://www.nathan.nl/pro...10-10-tot-145-l-u---6-gr-
Temperatuur uit de cube is nooit te hoog voor de vvw dus je wilt niet dat er retourwater gemengd wordt waardoor de watertemperatuur daalt voordat deze de vloer ingaat.
Hi,
Zoals wel meer mensen probeer ik mijn gas verbruik te drukken.
Ik heb op zich geen gigantisch verbuik, maar wil toch kijken waar ik kan optimaliseren.
Ik heb beneden vloerverwarming, en boven HT verwarming (zone geregeld met Tado thermostaten).
Ik heb naar de settings van mijn base / cool cube combi gekeken en vergeleken met wat eerder hier gepost is.
En dan zie ik nogal wat verschillen, niet alleen met mijn setup maar ook onderling.
En veel mensen die hier gepost hebben, hadden juist settings die niet optimaal waren.
Ik deel hier onder mijn settings met de vraag: wat kan ik nog verbeteren?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Algemeen
C. Setpoints
LT zone 0.0c
HT zone 0.0c
Gebruikersmenu
A. Warm water - Eco
B. Display uit na 5 min
E. Warm water temp 60c
Servicemenu
A. Ionisatiestroom
Hoog vermogen 0.0uA
Laag vermogen 0.0uA
Sensorwaarden
A. Algemeen
Buiten 12.5c
LT setpoint 0
HT setpoint 0
B.CV Deel
CV druk 3.0bar
Ventilator 0RPM
Ionisatie 0.0uA
CV aanvoer 53.0
CV Retour - -
Warm water 51.5c
Koud water - -
Rookgas 38.5
Flow freq 0Hz
Selectie 2 : 78
C.WP Deel
LT retour 32.5c
WP intern 22.5c
LT aanvoer 22.0c
Compressor 0RPM
Ventilator 0RPM
Persgas 23.0
Zuiggas 22.5
T(ahx) 23
T(whx) 22.5
Superheat 0.0
Instellingen
A. CV Deel
Laagbrandtijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Ketelveiligheid 10c
Max CV vermogen 24kw
B. WP deel
Regelventiel 0/200
Ventilator 5
Pomp 5
C. LT Zone
LT-VP CV TEMP 25
LT-VP Buiten 20
LT-KP CV TEMP 40
LT-KP BUITEN -10
LT VP Nacht -10
Schakeldiff 8
Bijschakelen CV 30min
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler Aanwezig
Koel setpoint 18c
Koel schakeldiff 4c
D. HT Zone
HT-VP CV TEMP 40
HT-VP Buiten 20
HT-VP CV Temp 70
HT-KP Buiten - 10
HT-VP Nacht - 10
Schakeldiff 5
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT aanwezig
🥳 Voor degene die de moeite heeft genomen om tot hier te lezen!
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!
Wat mij al opvalt obv andere posts:
- setpoints staan beide op 0, hoort dat?
- bijschakelen CV staat op 30 min, kan dat hoger zonder impact op de HT radiatoren boven?
- moet de max CV vermogen lager?
- LT retour is hoger dan aanvoer, moet dat niet andersom?
Zoals wel meer mensen probeer ik mijn gas verbruik te drukken.
Ik heb op zich geen gigantisch verbuik, maar wil toch kijken waar ik kan optimaliseren.
Ik heb beneden vloerverwarming, en boven HT verwarming (zone geregeld met Tado thermostaten).
Ik heb naar de settings van mijn base / cool cube combi gekeken en vergeleken met wat eerder hier gepost is.
En dan zie ik nogal wat verschillen, niet alleen met mijn setup maar ook onderling.
En veel mensen die hier gepost hebben, hadden juist settings die niet optimaal waren.
Ik deel hier onder mijn settings met de vraag: wat kan ik nog verbeteren?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Algemeen
C. Setpoints
LT zone 0.0c
HT zone 0.0c
Gebruikersmenu
A. Warm water - Eco
B. Display uit na 5 min
E. Warm water temp 60c
Servicemenu
A. Ionisatiestroom
Hoog vermogen 0.0uA
Laag vermogen 0.0uA
Sensorwaarden
A. Algemeen
Buiten 12.5c
LT setpoint 0
HT setpoint 0
B.CV Deel
CV druk 3.0bar
Ventilator 0RPM
Ionisatie 0.0uA
CV aanvoer 53.0
CV Retour - -
Warm water 51.5c
Koud water - -
Rookgas 38.5
Flow freq 0Hz
Selectie 2 : 78
C.WP Deel
LT retour 32.5c
WP intern 22.5c
LT aanvoer 22.0c
Compressor 0RPM
Ventilator 0RPM
Persgas 23.0
Zuiggas 22.5
T(ahx) 23
T(whx) 22.5
Superheat 0.0
Instellingen
A. CV Deel
Laagbrandtijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Ketelveiligheid 10c
Max CV vermogen 24kw
B. WP deel
Regelventiel 0/200
Ventilator 5
Pomp 5
C. LT Zone
LT-VP CV TEMP 25
LT-VP Buiten 20
LT-KP CV TEMP 40
LT-KP BUITEN -10
LT VP Nacht -10
Schakeldiff 8
Bijschakelen CV 30min
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler Aanwezig
Koel setpoint 18c
Koel schakeldiff 4c
D. HT Zone
HT-VP CV TEMP 40
HT-VP Buiten 20
HT-VP CV Temp 70
HT-KP Buiten - 10
HT-VP Nacht - 10
Schakeldiff 5
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT aanwezig
- bijschakelen CV staat op 30 min, kan dat hoger zonder impact op de HT radiatoren boven?
[ Voor 6% gewijzigd door mistaoutlaw op 18-09-2022 10:34 ]
I was born intelligent - education ruined me
ik heb geen buitenvoeler. dus een aantal parameters kan ik niet veranderen. die setpoints heb ik nooit gesnapt. kan ik ook niets aan veranderen. maar nog even terug komen op mijn vraag over de pomp. kan ik de stekker van de verdelerpomp er gewoon uithalen als de wp pompt?
het blijft absurd dat bij buitentemperaturen van 6 of 7 gr de cv altijd bijspringt. als iemand daar een oplossing voor heeft, van harte!!
het blijft absurd dat bij buitentemperaturen van 6 of 7 gr de cv altijd bijspringt. als iemand daar een oplossing voor heeft, van harte!!
Dat hangt van het type verdeler af. Heb je een foto?ijtsehummel schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:12:
ik heb geen buitenvoeler. dus een aantal parameters kan ik niet veranderen. die setpoints heb ik nooit gesnapt. kan ik ook niets aan veranderen. maar nog even terug komen op mijn vraag over de pomp. kan ik de stekker van de verdelerpomp er gewoon uithalen als de wp pompt?
Punt mbt bijstoken, dat kun je verminderen door je stooklijn (aanvoertemp) te verlagen. Uiteraard dien je zelf even de ondergrens te ontdekken, maar daar kom je makkelijk achter in de vorm van een niet op temperatuur komende woning. Als je dat punt hebt bereikt kun je de stooklijn weer wat verhogen tot je comfort naar tevredenheid is. Dat is dan het optimum voor je woning. Let wel, het is een heel klein warmtepompje qua vermogen. Echt bedoeld voor het voor en na seizoen in de gemiddelde woning.
- Bij setpoints staat volgens mij altijd 0 als de pomp en/of CV niet actief is/zijnmistaoutlaw schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:09:
- Je hebt een aparte thermostaat voor het HT-deel. Het bijschakelen heeft betrekking op het bijstoken ter ondersteuning van de warmtepomp, dus van het LT-deel. Het HT-deel werkt daar onafhankelijk van, dus je zult dit niet merken aan de HT-radiatoren
- het max CV vermogen kan je naar beneden schroeven, maar alles hangt af van het warmtegedrag van je woning. Probeer het gewoon, maar houdt er wel rekening mee dat het ook een averechts effect kan hebben. Lees: je woning wordt niet meer voldoende warm of de CV staat eindeloos te draaien.
- Die LT retour hoger dan aanvoer is wel raar. Dit kan ik niet verklaren.
Een ander punt dat me opviel: je CV druk is 3.0 bar. Dat is vrij hoog. Volgens mij heb ik ooit ook teveel water bijgevuld en begon het systeem toen hij moest verwarmen te zeuren over die te hoge druk.
Mijn tip bij het veranderen van de parameters: verander niet teveel verschillende parameters in één keer, want anders wordt het lastiger te bepalen welke een positief of negatief effect hebben.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
DE manier om alleen de warmtepomp te gebruiken is ervoor zorgen dat het CV deel nooit mee gaat doen. Dit is te bereiken door het setpoint niet te hoog te laten komen (nooit >12 graden t.o.v. LT retour). Tijd voor bijschakelen CV zo hoog mogelijk.mistaoutlaw schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:09:
B. WP deel
Regelventiel 0/200
Ventilator 5
Pomp 5
C. LT Zone
LT-VP CV TEMP 25
LT-VP Buiten 20
LT-KP CV TEMP 40
LT-KP BUITEN -10
LT VP Nacht -10
Schakeldiff 8
Bijschakelen CV 30min
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler Aanwezig
Koel setpoint 18c
Koel schakeldiff 4c
Ik heb ook een buitenvoeler maar deze uitgeschakeld en LT zone op max 30 graden gezet. Het setpoint is dan altijd 30 graden maar in de praktijk haalt ie dat nooit. Bij mij staat bijschakelen CV op 180 minuten dankzij een Itho monteur en ik heb zelf een klokthermostaat welke 3 uur aan, 30 minuten uit uitvoert en dit 24/7. Gevolg is dat in de LT zone de CV nooit mee gaat doen. Dit werkt heel goed totdat het echt heel koud wordt en de warmtepomp het niet meer aankan. Dan verhoog ik de max temp naar 35
Ik heb max cv vermogen op 15kw gezet.MichelKlok schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:54:
[...]
- Bij setpoints staat volgens mij altijd 0 als de pomp en/of CV niet actief is/zijn
- Je hebt een aparte thermostaat voor het HT-deel. Het bijschakelen heeft betrekking op het bijstoken ter ondersteuning van de warmtepomp, dus van het LT-deel. Het HT-deel werkt daar onafhankelijk van, dus je zult dit niet merken aan de HT-radiatoren
- het max CV vermogen kan je naar beneden schroeven, maar alles hangt af van het warmtegedrag van je woning. Probeer het gewoon, maar houdt er wel rekening mee dat het ook een averechts effect kan hebben. Lees: je woning wordt niet meer voldoende warm of de CV staat eindeloos te draaien.
- Die LT retour hoger dan aanvoer is wel raar. Dit kan ik niet verklaren.
Een ander punt dat me opviel: je CV druk is 3.0 bar. Dat is vrij hoog. Volgens mij heb ik ooit ook teveel water bijgevuld en begon het systeem toen hij moest verwarmen te zeuren over die te hoge druk.
Mijn tip bij het veranderen van de parameters: verander niet teveel verschillende parameters in één keer, want anders wordt het lastiger te bepalen welke een positief of negatief effect hebben.
Bij het uitlezen stond idd 3.0.
Normaal lees ik 2.4 uit, staat ie nu ook op.
Zou die fluctuatie nog op iets geks duiden?
Hi ik weet niet of ik je uitleg snap...uibeltje schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:56:
[...]
DE manier om alleen de warmtepomp te gebruiken is ervoor zorgen dat het CV deel nooit mee gaat doen. Dit is te bereiken door het setpoint niet te hoog te laten komen (nooit >12 graden t.o.v. LT retour). Tijd voor bijschakelen CV zo hoog mogelijk.
Ik heb ook een buitenvoeler maar deze uitgeschakeld en LT zone op max 30 graden gezet. Het setpoint is dan altijd 30 graden maar in de praktijk haalt ie dat nooit. Bij mij staat bijschakelen CV op 180 minuten dankzij een Itho monteur en ik heb zelf een klokthermostaat welke 3 uur aan, 30 minuten uit uitvoert en dit 24/7. Gevolg is dat in de LT zone de CV nooit mee gaat doen. Dit werkt heel goed totdat het echt heel koud wordt en de warmtepomp het niet meer aankan. Dan verhoog ik de max temp naar 35
Bijschakelen CV kan ik op max 120m zetten.
180 kan alleen via een monteur, maak ik hier uit op?
Maar belangrijker nog eerder berichtte iemand dat die waarde geen effect zou hebben op LT deel?
Als je zegt LT zone op max 30 graden, bedoel je dan LT-KP CV TEMP?
Of een andere waarde?
Hoor graag van je!
I was born intelligent - education ruined me
Die 3.0 is dan tijdens het draaien van de CV pomp? Bij mij zit er 0,5 bar verschil tussen de CV pomp in ruste en de CV pomp in bedrijf.mistaoutlaw schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:09:
[...]
Ik heb max cv vermogen op 15kw gezet.
Bij het uitlezen stond idd 3.0.
Normaal lees ik 2.4 uit, staat ie nu ook op.
Zou die fluctuatie nog op iets geks duiden?
180 kan inderdaad alleen via een monteur, dit is de tijd die geprobeerd wordt het setpoint te halen met alleen de warmtepomp. In de praktijk haalt de wp bij mij het setpoint nooit, daarom zo hoog mogelijk. Anders gaat de cv meedoen wat gas kost.mistaoutlaw schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:09:
[...]
[...]
Hi ik weet niet of ik je uitleg snap...
Bijschakelen CV kan ik op max 120m zetten.
180 kan alleen via een monteur, maak ik hier uit op?
Maar belangrijker nog eerder berichtte iemand dat die waarde geen effect zou hebben op LT deel?
Als je zegt LT zone op max 30 graden, bedoel je dan LT-KP CV TEMP?
Of een andere waarde?
Hoor graag van je!
Nee, ik bedoel max cv temp. Die instelling krijg je als je de buitenvoeler uitzet. Zie blz 67 van dit document https://ithodaalderop.com...%20ID%202014-01-20-...pdf
Als je de vp en kp instellingen gebruikt is het altijd een grote vraag wat het setpoint gaat worden want dit afhankelijk van de buitentemperatuur.
Binnenkort alle tweaks om het CV deel minder bij te laten stoken weer terug draaien 😉
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wij vinden het een onbegrijpelijke keuze van het kabinet om vooral de gasprijs te drukken, maar de prijs voor stroom veel minder. Natuurlijk zijn we blij dat het plafond consumenten de winter door helpt, maar dit plan gaat regelrecht in tegen het beleid om consumenten te stimuleren van het gas af te gaan en over te schakelen op elektriciteit. Consumenten die fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een (hybride) warmtepomp zijn hiervan de dupe. Voor hen is het straks goedkoper om de warmtepomp uit te zetten en weer op gas te stoken.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wij vinden het een onbegrijpelijke keuze van het kabinet om vooral de gasprijs te drukken, maar de prijs voor stroom veel minder. Natuurlijk zijn we blij dat het plafond consumenten de winter door helpt, maar dit plan gaat regelrecht in tegen het beleid om consumenten te stimuleren van het gas af te gaan en over te schakelen op elektriciteit. Consumenten die fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een (hybride) warmtepomp zijn hiervan de dupe. Voor hen is het straks goedkoper om de warmtepomp uit te zetten en weer op gas te stoken.
Ik ben het bijna helemaal eens met @uibeltje. Je kunt inderdaad voorkomen dat je CV bijschakelt door je thermostaat 120 minuten warmte te laten vragen en dan 30 minuten niet (bijvoorbeeld 120 minuten 21 graden, 30 minuten 20 graden). Maar ik zou ook nog proberen het zonder dit schema te redden, als je je setoint laag genoeg (30) zet en daarmee je woning warm krijgt. Als je nl het afschakelschema gebruikt, verlies je ook 20% van de inzettijd van de warmtepomp. Bij mij lukt het. Wat ik wel eens heb in de winter is dat de CV 's nachts/ochtends toch aan springt en blijft lopen. Dan zet ik handmatig de temperatuur even een half uur omlaag. Je kunt het ook vastleggen door bijvoorbeeld standaard om 08.00 de temperatuur even 30 minuten te verlagen. Dan loopt je warmtepomp het grootste deel van de dag, maar zet je het gas stoken eventjes uit in de ochtend.uibeltje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:31:
[...]
180 kan inderdaad alleen via een monteur, dit is de tijd die geprobeerd wordt het setpoint te halen met alleen de warmtepomp. In de praktijk haalt de wp bij mij het setpoint nooit, daarom zo hoog mogelijk. Anders gaat de cv meedoen wat gas kost.
Nee, ik bedoel max cv temp. Die instelling krijg je als je de buitenvoeler uitzet. Zie blz 67 van dit document https://ithodaalderop.com...%20ID%202014-01-20-...pdf
Als je de vp en kp instellingen gebruikt is het altijd een grote vraag wat het setpoint gaat worden want dit afhankelijk van de buitentemperatuur.
robje w
Wil dit net aanpassen, maar onder gebruikersmenu 2. en dan E. staat bij mij "Opties". Daaronder staat niets over warm water. Heb ik een ander menu en waar zou ik het kunnen vinden?RGHW schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:16:
[...]
Menu knop (links),
2. gebruikersmenu
Bij gebruikersmenu en dan A, kan ik wel kiezen voor warm water:
- Aan
- Uit
- Eco
- Eco comfort (staat hij nu op)
Beste forumleden,
Graag zou ik jullie hulp en advies vragen m.b.t. de juiste instellingen voor onze Cool and Base Cube nu we onze radiatoren niet meer gebruiken om te verwarmen (i.v.m. airco's).
De Cool Cube / Base cube zal dus enkel nog voor warm water en de vloerverwarming beneden worden gebruikt. (70m2 vloer opp beneden)
In alle eerlijkheid hebben de radiatoren eigenlijk ook zelden opengestaan, toch hebben we een verbruik van 1100m3 per jaar met 2 personen, 30% van de tijd is er niemand thuis en de thermostaat staat zelden hoger dan 20,5 (gemiddeld 19 of 19,5).
Er lijkt dus sowieso iets te zijn waardoor we veel verbruiken en dat wil ik nu we de radiatoren echt niet meer gebruiken ook aan gaan pakken.
**In de zomer is het gemiddelde gasverbruik tussen de 0,3 en 0,5 m3 per dag. Hiermee kan ik dus goed zien wat het verbruik is als ik geen verwarming nodig heb. Dit zou (als ik uitga van 0,5m3 per dag x 365 dagen) dus neerkomen op +- 180m3 gas per jaar voor warm water.
Bouwjaar huis is 2014, isolatie is uitstekend.
CV Deel
Laagbrandtijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Ketelveiligheid 10 graden
Max CV vermogen 15kw
Laagbrandtijd 5 min
WP DEEL
Regelventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 6
LT Zone
LT-VP CV Temp 25 graden
LT VP Buiten 20 graden
LT KP CV Temp 30 graden aangepast van 35 naar 30
LT KP buiten -10
LT VP nacht
Schakeldiff 8 graden
Bijschakelen CV 120 min ( stond op 30, dus al aangepast n.a.v. opmerkingen hier)
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler – Aanwezig
Koel setpoint 20 graden
Koel schakeldiff 5 graden
HT ZONE
HT VP CP Temp 25 graden
HT VP buitent 20 graden
HT KP CV temp 60 graden
HT KP Buiten -10
HT VP nacht -10
Schakeldiff 5 graden
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT – Aanwezig
's nachts zetten we de thermostaat meestal op 17 graden. Is dit oke?
Mochten jullie nog meer instellingen nodig hebben dan hoor ik dat graag.
Jullie support en hulp is bij alvast enorm gewaardeerd, thanks!
Onze installateur wil niet langskomen om ons hiermee te helpen ivm drukte. Het is dus niet dat we er geen geld aan uit willen geven om goed te krijgen, we weten echt gewoon niet hoe...
Graag zou ik jullie hulp en advies vragen m.b.t. de juiste instellingen voor onze Cool and Base Cube nu we onze radiatoren niet meer gebruiken om te verwarmen (i.v.m. airco's).
De Cool Cube / Base cube zal dus enkel nog voor warm water en de vloerverwarming beneden worden gebruikt. (70m2 vloer opp beneden)
In alle eerlijkheid hebben de radiatoren eigenlijk ook zelden opengestaan, toch hebben we een verbruik van 1100m3 per jaar met 2 personen, 30% van de tijd is er niemand thuis en de thermostaat staat zelden hoger dan 20,5 (gemiddeld 19 of 19,5).
Er lijkt dus sowieso iets te zijn waardoor we veel verbruiken en dat wil ik nu we de radiatoren echt niet meer gebruiken ook aan gaan pakken.
**In de zomer is het gemiddelde gasverbruik tussen de 0,3 en 0,5 m3 per dag. Hiermee kan ik dus goed zien wat het verbruik is als ik geen verwarming nodig heb. Dit zou (als ik uitga van 0,5m3 per dag x 365 dagen) dus neerkomen op +- 180m3 gas per jaar voor warm water.
CV Deel
Laagbrandtijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Max CV vermogen 15kw
Laagbrandtijd 5 min
WP DEEL
Regelventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 6
LT Zone
LT-VP CV Temp 25 graden
LT VP Buiten 20 graden
LT KP buiten -10
LT VP nacht
Schakeldiff 8 graden
Bijschakelen CV 120 min ( stond op 30, dus al aangepast n.a.v. opmerkingen hier)
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler – Aanwezig
Koel setpoint 20 graden
HT ZONE
HT VP CP Temp 25 graden
HT VP buitent 20 graden
HT KP CV temp 60 graden
HT KP Buiten -10
HT VP nacht -10
Schakeldiff 5 graden
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT – Aanwezig
Onze installateur wil niet langskomen om ons hiermee te helpen ivm drukte. Het is dus niet dat we er geen geld aan uit willen geven om goed te krijgen, we weten echt gewoon niet hoe...
[ Voor 16% gewijzigd door MrT88 op 25-09-2022 16:54 ]
warmtepomp en vloerverwarming vormen samen een heel traag systeem. Opwarmen duurt dus lang en zal relatief veel energie kosten. Thermostaat 's nachts op 17 graden is dus geen aanrader wat mij betreft.
Bij mjj staat de thermostaat 24x7 op 20 graden beneden. Gasverbruik was 480 m3 vorig jaar (60 m2)
Bij mjj staat de thermostaat 24x7 op 20 graden beneden. Gasverbruik was 480 m3 vorig jaar (60 m2)
Max vermogen nog naar beneden inderdaad. Ik zou ook niet teveel verlagen 's nachts. Dan moet je systeem te hard werken om het weer op temperatuur te krijgen. Hangt uiteraard ook af van hoeveel je huis afkoelt 's nachts. In het voor & na seizoen (als het buiten nog niet al te koud is), is nacht verlaging waarschijnlijk nog wel ok, maar in de winter zou ik het ook niet doen.MrT88 schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:20:
Beste forumleden,
CV Deel
Laagbrandtijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Max CV vermogen 15kw
Laagbrandtijd 5 min
WP DEEL
Regelventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 6
LT Zone
LT-VP CV Temp 25 graden
LT VP Buiten 20 graden
LT KP buiten -10
LT VP nacht
Schakeldiff 8 graden
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler – Aanwezig
Koel setpoint 20 graden
HT ZONE
HT VP CP Temp 25 graden
HT VP buitent 20 graden
HT KP CV temp 60 graden
HT KP Buiten -10
HT VP nacht -10
Schakeldiff 5 graden
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT – Aanwezig
Waarschijnlijk ga je al veel verschil merken van de aanpassingen LT KP CV Temp & Bijschakelen CV.
Vooral voor die eerste geldt, als er 12 graden of meer verschil zit tussen de gewenste en gerealiseerde temperatuur, schakelt de CV bij. Dus als je vloerverwarmingswater 23 graden is (waarmee je je huis waarschijnlijk prima warm krijgt), schakelt de CV bij LT KP CV Temp = 35 sneller bij dan bij 30.
robje w
Nav de laatste discussies: Mrt88, onze situatie vrijwel identiek. Ook Veenstra woning toevallig? Wij MOETEN de thermostaat wel lager zetten. Houtskelet! Als dat ding aanslaat wordt je er wakker van.Aanlaten is geen optie helaas. Ik ben hier al 7 jaar mee bezig. Dus echt alle opties al geprobeerd. 30C trekt de CC niet omdat de vloerverwarming hoh 15 cm is. te weinig capaciteit. Huis uit 2015. Radiatoren boven staan al 7 jaar uit.
Trouwens kwam ik er achter dat een modem en voeding van Ziggo gestoord hebben op de gasmeter. In juni en juli samen meer dan 200M3 gas verbruikt. Normaal 15M3. Moet je daar weer achter aan. En ze hebben geen enkel begrip. Kortom : het is een complete ramp.
Trouwens kwam ik er achter dat een modem en voeding van Ziggo gestoord hebben op de gasmeter. In juni en juli samen meer dan 200M3 gas verbruikt. Normaal 15M3. Moet je daar weer achter aan. En ze hebben geen enkel begrip. Kortom : het is een complete ramp.
Hartelijk dank iedereen, waardeer de reacties enorm.
@RGHW We hebben nu een Honeywell Modulation thermostaat waarmee ik b.v. niet het 120/30 programma kan installeren, is het zinvol om in een Spyder thermostaat te investeren om dit te kunnen doen? Ik heb jou daar e.e.a. over zien schrijven in dit topic, maar las ook dat je dat nu niet meer doet.
Het gaat mij niet zozeer om de kosten van de Spyder thermostaat, maar meer of het nog steeds bewezen nut heeft :-).
@ijtsehummel Huis is zelfbouw (getekend door architect en gebouwd door lokaal bouwbedrijf)
Het systeem hang in de technische ruimte die in een bij-gedeelte van het huis staat en extra is geisoleerd (geluid). Het buitendeel dat buiten op het dak van de schuur staat heeft ook een geluidsarme kast, dus we hebben eigenlijk geen enkele last van geluidshinder - ook als de WP vol draait.
@RGHW We hebben nu een Honeywell Modulation thermostaat waarmee ik b.v. niet het 120/30 programma kan installeren, is het zinvol om in een Spyder thermostaat te investeren om dit te kunnen doen? Ik heb jou daar e.e.a. over zien schrijven in dit topic, maar las ook dat je dat nu niet meer doet.
Het gaat mij niet zozeer om de kosten van de Spyder thermostaat, maar meer of het nog steeds bewezen nut heeft :-).
@ijtsehummel Huis is zelfbouw (getekend door architect en gebouwd door lokaal bouwbedrijf)
Het systeem hang in de technische ruimte die in een bij-gedeelte van het huis staat en extra is geisoleerd (geluid). Het buitendeel dat buiten op het dak van de schuur staat heeft ook een geluidsarme kast, dus we hebben eigenlijk geen enkele last van geluidshinder - ook als de WP vol draait.
ik doe het inderdaad niet meer, omdat je ook de warmtepomp 20% van de tijd niet benut. Omdat het vermogen van de warmtepomp maar beperkt is, wil je die momenten niet verliezen.MrT88 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:44:
Hartelijk dank iedereen, waardeer de reacties enorm.
Bij mij werkt het nu goed, mits niet al te koud (s nachts), dan springt de CV bij. Soms stopt de CV dan niet meer in de loop van de ochtend, dan zet ik 30 minuten de CV een paar graden lager en is de rest van de dag het weer allemaal op basis van de warmtepomp. Wel even een timer zetten, anders vergeet je hem weer hoger te zetten. Afgelopen hartje winter had ik de Spider zo geprogrammeerd dat hij om 08.00 even 30 minuten een graad minder vroeg (20,5 --> 19,5). Dat werkte goed. En mocht de temperatuur dan toch onder de 19,5 komen, springt de CV bij (en is het ook nodig).
Ergo, ik zou niet in de spider investeren, maar als je ziet dat de CV bijspringt even met de hand verlagen
Maar ik probeer ook zoveel mogelijk te doen met de warmtepomp en zo min mogelijk gas te gebruiken (want zonnepanelen). E.e.a. dus ook afhankelijk van waar je kantelpunt ligt.
robje w
Thanks @RGHWRGHW schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:58:
[...]
ik doe het inderdaad niet meer, omdat je ook de warmtepomp 20% van de tijd niet benut. Omdat het vermogen van de warmtepomp maar beperkt is, wil je die momenten niet verliezen.
Bij mij werkt het nu goed, mits niet al te koud (s nachts), dan springt de CV bij. Soms stopt de CV dan niet meer in de loop van de ochtend, dan zet ik 30 minuten de CV een paar graden lager en is de rest van de dag het weer allemaal op basis van de warmtepomp. Wel even een timer zetten, anders vergeet je hem weer hoger te zetten. Afgelopen hartje winter had ik de Spider zo geprogrammeerd dat hij om 08.00 even 30 minuten een graad minder vroeg (20,5 --> 19,5). Dat werkte goed. En mocht de temperatuur dan toch onder de 19,5 komen, springt de CV bij (en is het ook nodig).
Ergo, ik zou niet in de spider investeren, maar als je ziet dat de CV bijspringt even met de hand verlagen
Maar ik probeer ook zoveel mogelijk te doen met de warmtepomp en zo min mogelijk gas te gebruiken (want zonnepanelen). E.e.a. dus ook afhankelijk van waar je kantelpunt ligt.
Wat verbruik jij nu op jaarbasis aan gas op basis van deze instelling / programmering?
investeren in de Spider thermostaat zou ik niet doen;
Doordat de Gateway op termijn op zal houden te functioneren, betekent dit dat Spider Klimaatthermostaat niet meer via de Spider App te bedienen of uit te lezen zal zijn.
https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproducten
Je hebt dan alleen nog een kastje aan de muur hangen om de temperatuur aan te passen.
Programmeren of bedienen op afstand is dan niet meer mogelijk.
Doordat de Gateway op termijn op zal houden te functioneren, betekent dit dat Spider Klimaatthermostaat niet meer via de Spider App te bedienen of uit te lezen zal zijn.
https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproducten
Je hebt dan alleen nog een kastje aan de muur hangen om de temperatuur aan te passen.
Programmeren of bedienen op afstand is dan niet meer mogelijk.
ik verbruik tussen de 170 & 200 m3 /jaar. Ik gebruik alleen gas voor tapwater en bijstoken.MrT88 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:54:
[...]
Thanks @RGHW
Wat verbruik jij nu op jaarbasis aan gas op basis van deze instelling / programmering?
Tapwater is ongeveer 10/maand, varieert een beetje, winter iets meer, zomer iets minder.
Vrij weinig bijstook dus. Ik heb bij wijze van experiment ook wel eens de gaskraan naar de CoolCube dicht gedraaid. Dan gaat hij in storing, maar de warmtepomp blijft wel doorwerken. Dan kun je zien wat de warmtepomp zelf kan. Mijn huis blijft dan wel op temperatuur, maar als het koud is (2 graden of minder); flink regen of hard waait (bij een graad <8 graden), verlies ik meer warmte dan de warmtepomp kan maken. Meestal krijgt hij dat ook niet meer bijgestookt, of het moet heel zonnig zijn overdag.
overigens kan het wel even duren voordat je CV weer werkt nadat je de gaskraan open hebt gezet, dus doe het als je geen haast hebt met douchen (stekker eruit/erin wil wel vaak helpen).
robje w
Thanks!! Dat is een laag verbruik 😄! Met hoeveel personen is dat? Wij verbruikten voor we ons kindje kregen (eerder dit jaar geboren) nog 180-200m3 per jaar met z’n 2-en, dat vonden we al laag haha.RGHW schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:36:
[...]
ik verbruik tussen de 170 & 200 m3 /jaar. Ik gebruik alleen gas voor tapwater en bijstoken.
Tapwater is ongeveer 10/maand, varieert een beetje, winter iets meer, zomer iets minder.
Vrij weinig bijstook dus. Ik heb bij wijze van experiment ook wel eens de gaskraan naar de CoolCube dicht gedraaid. Dan gaat hij in storing, maar de warmtepomp blijft wel doorwerken. Dan kun je zien wat de warmtepomp zelf kan. Mijn huis blijft dan wel op temperatuur, maar als het koud is (2 graden of minder); flink regen of hard waait (bij een graad <8 graden), verlies ik meer warmte dan de warmtepomp kan maken. Meestal krijgt hij dat ook niet meer bijgestookt, of het moet heel zonnig zijn overdag.
overigens kan het wel even duren voordat je CV weer werkt nadat je de gaskraan open hebt gezet, dus doe het als je geen haast hebt met douchen (stekker eruit/erin wil wel vaak helpen).
Jij hebt je CV op 20 staan toch?
Heb jij <8 graden buiten temp ook de KP CV temperatuur op 30, of verhoog je die naar 35?
Het is nu wat kouder en heb het idee dat de WP het net niet helemaal zelf red om de warmte te geven die we vragen.
@MrT88
Wij verbruiken idd weinig, hoekhuis is BJ2015, 180m2. 4 personen, 2 kinderen. En een grote glaspartij op het ZuidOosten, dus met een beetje zon krijgen we gratis bijverwarming.
Wel overal vloerverwarming, dus geen HT aangesloten. Inductie koken en een quooker.
Afgelopen winter dus bijna geen gas gebruikt, maar het was ook ongebruikelijk warm. De winter van 2021 koste ongeveer 100m3 meer.
KP is de hele winter 30 geweest, op een dag na, toen duurde het me te lang voordat het huis opwarmde, toen heb ik hem even op 35 gezet, waardoor de CV bijsprong en de het water dat er door de vloer stroomde ook een stuk warmer werd.
Meestal is het water dat er door onze vloer gaat tussen de 21 & 23 graden (bij alleen warmtepomp) en dat is voldoende om het huis op temperatuur te houden. Dus ik laat eigenlijk de warmtepomp continu lopen (behalve dan mijn trucje na een koude nacht, dan zet ik hem soms even 30 minuten uit omdat dan de CV ook weer afschakelt).
Maar ons huis verliest dus erg weinig warmte.
Op dit moment draait de warmtepomp 2 uurtjes op een dag (1200-1400), dan profiteer ik het meest van de warme buitenlucht en als de zon op het huis staat, warmt het deel van de vloer ook op.
Ten aanzien van jouw situatie:
Ik zou toch nog een keer goed kijken of er niet ook ergens een warmtevraag is vna je HT circuit.
En je kunt de test doen met het dichtdraaien van de gaskraan, dan merk je snel genoeg of de warmtepomp genoeg capaciteit heeft om het huis op temperatuur te houden.
Wij verbruiken idd weinig, hoekhuis is BJ2015, 180m2. 4 personen, 2 kinderen. En een grote glaspartij op het ZuidOosten, dus met een beetje zon krijgen we gratis bijverwarming.
Wel overal vloerverwarming, dus geen HT aangesloten. Inductie koken en een quooker.
Afgelopen winter dus bijna geen gas gebruikt, maar het was ook ongebruikelijk warm. De winter van 2021 koste ongeveer 100m3 meer.
KP is de hele winter 30 geweest, op een dag na, toen duurde het me te lang voordat het huis opwarmde, toen heb ik hem even op 35 gezet, waardoor de CV bijsprong en de het water dat er door de vloer stroomde ook een stuk warmer werd.
Meestal is het water dat er door onze vloer gaat tussen de 21 & 23 graden (bij alleen warmtepomp) en dat is voldoende om het huis op temperatuur te houden. Dus ik laat eigenlijk de warmtepomp continu lopen (behalve dan mijn trucje na een koude nacht, dan zet ik hem soms even 30 minuten uit omdat dan de CV ook weer afschakelt).
Op dit moment draait de warmtepomp 2 uurtjes op een dag (1200-1400), dan profiteer ik het meest van de warme buitenlucht en als de zon op het huis staat, warmt het deel van de vloer ook op.
Ik zou toch nog een keer goed kijken of er niet ook ergens een warmtevraag is vna je HT circuit.
En je kunt de test doen met het dichtdraaien van de gaskraan, dan merk je snel genoeg of de warmtepomp genoeg capaciteit heeft om het huis op temperatuur te houden.
robje w
@RGHWRGHW schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:55:
@MrT88
Thanks 😄!
Is er ook een manier om het HT deel uit te schakelen in de ITHO?
Wij hebben airconditioning boven, dus verwanten doen we daarmee. Er hangen nu nog radiatoren (staan uit - maar ga nogmaals checken) maar die willen we eigenlijk weghalen.
ik meen me te herinneren dat iemand hier wel eens iets geschreven heeft over het uitschakelen van je HT deel in de instellingen, maar zeker weten doe ik dat niet. waarschijnlijk heeft je HT deel ook een eigen thermostaat? Staat die laag genoeg?MrT88 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:59:
[...]
@RGHW
Thanks 😄!
Wij hebben airconditioning boven, dus verwanten doen we daarmee. Er hangen nu nog radiatoren (staan uit - maar ga nogmaals checken) maar die willen we eigenlijk weghalen.
robje w
Ja, dat kan in het servicemenu, onder "Instellingen", "HT zone", "Regelaar HT".MrT88 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:59:
[...]
@RGHW
Thanks 😄!
Daar kun je "Geen HT" kiezen.
Koppel je met die instelling dan niet juist het HT aan het LT deel, waardoor het HT deel wordt meeverwarmd als het LT deel een warmtevraag doet?JeeEs schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:18:
[...]
Ja, dat kan in het servicemenu, onder "Instellingen", "HT zone", "Regelaar HT".
Daar kun je "Geen HT" kiezen.
NeeMichelKlok schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:59:
[...]
Koppel je met die instelling dan niet juist het HT aan het LT deel, waardoor het HT deel wordt meeverwarmd als het LT deel een warmtevraag doet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/C0vRxhNXNxSpAZSsj7UPB3ku.png?f=user_large)
Zou iemand willen checken of dit alleen bij mij zo is?mailman|IA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:59:
[...]
Wil dit net aanpassen, maar onder gebruikersmenu 2. en dan E. staat bij mij "Opties". Daaronder staat niets over warm water. Heb ik een ander menu en waar zou ik het kunnen vinden?
Bij gebruikersmenu en dan A, kan ik wel kiezen voor warm water:
- Aan
- Uit
- Eco
- Eco comfort (staat hij nu op)
In de oorspronkelijk post stond Gebruikersmenu, dus heb daar gekeken, maar ook onder Service menu kan ik het niet vinden.remmuz schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:57:
Kijk je in het Gebruikers menu of in het Service menu?
Vreemd. Ik heb net gekeken en ik kan in in het servicemenu, onder "Instellingen", "HT zone", "Regelaar HT" voor "Geen HT" kiezenmailman|IA schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
In de oorspronkelijk post stond Gebruikersmenu, dus heb daar gekeken, maar ook onder Service menu kan ik het niet vinden.
We praten over iets anders, vrees ik. Mijn vraag ging nog over het instellen van de tapwatertempratuur.remmuz schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
Vreemd. Ik heb net gekeken en ik kan in in het servicemenu, onder "Instellingen", "HT zone", "Regelaar HT" voor "Geen HT" kiezen
Ik kan die instelling ook niet vinden. In de handleiding onder hoofdstuk instellingen HT zone, zijn er blijkbaar 3 smaken mogelijk. Die hebben ieder hun eigen menu keuzes:
- Met buitenvoeler, met regelaar HT (regelaar HT moet op aanwezig)
- Met buitenvoeler, zonder regelaar HT (regelaar HT moet op afwezig)
- Zonder buitenvoeler, geen HT aanwezig (dit is de menu structuur die ik heb, die kent geen regelaar HT menu)
De volgende opties ontbreken in de handleiding, alsof dit dus niet mag of zo.
- Met buitenvoeler, geen HT aanwezig (zou best kunnen als je alleen vloerverwarming hebt)
- Zonder buitenvoeler, met regelaar HT (dit zou mijn situatie zijn)
- Zonder buitenvoeler, zonder regelaar HT
Ik snap dat ook niet helemaal, want er is wel een HT zone bij mij zonder buitenvoeler en ik heb er dus ook een thermostaat op zitten. Nu heb ik er wel een zoneklep tussen gezet zodat er geen warm water de HT zone in kan als de LT zone bijgestookt wordt, behalve als er bij de HT ook warmtevraag is. Het werkt allemaal wel op die manier. Maar als ik het goed lees is de ketel technisch in staat om dit ook zonder die extra zoneklep te doen. Alleen kan het in mijn geval dus niet ingesteld worden.
- Met buitenvoeler, met regelaar HT (regelaar HT moet op aanwezig)
- Met buitenvoeler, zonder regelaar HT (regelaar HT moet op afwezig)
- Zonder buitenvoeler, geen HT aanwezig (dit is de menu structuur die ik heb, die kent geen regelaar HT menu)
De volgende opties ontbreken in de handleiding, alsof dit dus niet mag of zo.
- Met buitenvoeler, geen HT aanwezig (zou best kunnen als je alleen vloerverwarming hebt)
- Zonder buitenvoeler, met regelaar HT (dit zou mijn situatie zijn)
- Zonder buitenvoeler, zonder regelaar HT
Ik snap dat ook niet helemaal, want er is wel een HT zone bij mij zonder buitenvoeler en ik heb er dus ook een thermostaat op zitten. Nu heb ik er wel een zoneklep tussen gezet zodat er geen warm water de HT zone in kan als de LT zone bijgestookt wordt, behalve als er bij de HT ook warmtevraag is. Het werkt allemaal wel op die manier. Maar als ik het goed lees is de ketel technisch in staat om dit ook zonder die extra zoneklep te doen. Alleen kan het in mijn geval dus niet ingesteld worden.
Ik ben in het bezit van deze droomcombo en heb hierboven het meeste wel doorgelezen. Bedankt voor de goede info. Ik heb de aanbevolen instellingen van Uibeltje/RGHW doorgevoerd om zoveel mogelijk op elektra te verwarmen via de WP en zo weinig mogelijk op gas. Dit gaat redelijk, maar ik merk in de afgelopen wat koudere nachten dat het ding soms tóch weer gas gaat bijstoken. Dit terwijl de WP dan vrolijk afschakelt, ondanks het klokprogramma van 2 uur op en 0,5u af en de helemaal niet dramatisch gedipte binnentemperatuur.
(Ik doe mijn observaties via de Homewizard p1 meter en een energy socket op de Warmtepomp.)
Sowieso vind ik het onzin dat de warmtepomp juist 's nachts bij de laagste temperatuur aan gaat. Ik zie liever dat de warmtepomp overdag, bij de redelijk hoge middagtemperatuur in deze najaarsperiode, gaat draaien om bij een hoge COP wat warmte in de vloer te gaan stoppen, zodat ik daar de avond en de nacht zonder stoken mee doorkom. (Goed geïsoleerd huis uit 2016.)
Ik dacht daarom de volgende truc uit te kunnen halen: Ik zet de gasklep dicht, dus de CV kan niet bijspringen. Ik stook de houtkachel heet rond het warmste moment van de dag (mits het kan volgens de stookwijzer.) En ik zet de mechanische luchtafvoer in de hoogste stand. Ik zet de thermostaat ook heel hoog, zodat de ik de WP dwing om aan te gaan. De afgezogen lucht wordt in mijn setup hergebruikt in de warmtepomp en aangezien de haard de ruimte met gemak naar 25 graden stookt binnen een uur, krijgt de warmtepomp dus goed veel warme lucht binnen. Deze warmte kan hij vervolgens in de vloer stoppen tegen een paar kW voor een paar uurtjes draaien, waarbij ik 's avonds een warme kamer heb en 's nachts geen bijspringende cube met een waardeloze COP. De volgende dag herhaal ik de truc en zo kom ik het najaar redelijk gasloos door, met maar een klein beetje houtstook.
Tot zover het idee. In de praktijk laat de WP zich helaas niet sturen. Ik dacht de WP te kunnen dwingen door de thermostaat op 27 te zetten bij een ruimtetemp van 22. Maar de WP gaat dan helemaal niet aan. Wanneer ik vervolgens de thermostaat 1 graad hoger zet dan de ruimtetemperatuur, dan springt de WP wel aan en draait op circa 340W vermogen. Voor een paar minuten weliswaar en springt dan weer uit. Het systeem gaat dan pompen of in de antipendel.
Na een tijdje wachten op het pompen en de antipendel verzet ik de temp naar 0,5 hoger en de combo springt weer aan met hetzelfde vermogen en stopt ook na een paar minuten weer. Het lukt me niet om een setting te vinden, waarbij de WP aanspringt en ook aanblijft en al zeker niet op zijn hoogste vermogen. De LT aanvoer blijft hangen op 19 graden (de temperatuur voordat ik de houtkachel aan deed.)
Het lijkt erop dat het systeem gewoon telkens naar CV bijstook wil springen, maar dat dit natuurlijk niet lukt omdat de gaskraan dicht staat, waarop de WP er ook de brui aan geeft.
Van de andere kant heeft het aan en afslaan klaarblijkelijk toch weer niets te maken met de gesloten gaskraan. Want vannacht heeft de WP namelijk wel meerdere uren achter elkaar op 575W gedraaid, ondanks de gesloten gaskraan.
Ik begrijp dus de logica van het systeem niet en weet niet wat ik nu verkeerd doe.
Weet iemand hoe ik het systeem kan dwingen gewoon continu te blijven draaien?
En ook hoe ik hem op vol vermogen kan laten draaien? De thermostaat is blijkbaar niet de baas bij dit ding. Ik vraag me af hoe ik het systeem dan wel kan pushen om te draaien.
<<Update uurtje later..>>
Ik heb de WP nu wel op vol vermogen draaien. Dit lukte door de thermostaat laag te zetten (op 18), zodat na een tijdje de WP helemaal stopte (eerder bleef de pomp gewoon lopen) en in standby kwam met een vermogensvraag van 7W. Daarna heb ik de warmtevraag weer opgeschroefd naar 1 graad boven de ruimtetemperatuur en vervolgens schakelde hij in en steeg door tot 540W. (Vreemd dat ie de spec. van 600 niet haalt trouwens.)
De WP draait nu een half uur op dit vermogen en de LT aanvoer is inmiddels gestegen naar 24 graden, dus het vloertje warmt al mooi op met een mooie COP
(neem ik aan althans...
)
Ik heb nog steeds geen idee wat de logica hier nu achter is, maar dit lijkt te werken om de WP op commando te laten draaien.
<<Update de volgende dag>>
Het was een koude nacht waarbij de temp. daalde tot een graad of 2. Normaal gezien zou dan de WP aanslaan en er zou met een grote kans ook gasbijstook zijn door de CV. Ook als ik een paar uur de houtkachel gestookt had, die weliswaar de ruimte warm maakt, maar wel tot een "koude" vloer leidt. Wanneer de temp. namelijk gaat zakken 's nachts, dan had ik normaal gezien juist gasverbruik om die vloer weer op temperatuur te krijgen. De WP redt dit dan niet in zijn eentje.
Nu ging ik met een warme vloer de avond/nacht in en is het systeem sindsdien niet meer aan gegaan. Rond 23:00u gisteren was de kamertemperatuur 21 en na de koude nacht nog 19 graden om 9:00u de volgende dag. De warmtepomp heeft gisteren 3 uur gedraaid om warmte in de vloer te stoppen bij een kamer die door de houtkachel verwarmd werd tot 23,5 graden (in de middag) en bij een middagtemperatuur van 16 graden. De WP werd dus voorzien van warme lucht bij zijn werk om de warmte in de vloer te stoppen.
Is dit nu een succes te noemen? Tja, energetisch gezien is gewoon met gas verwarmen natuurlijk efficiënter dan deze omweg. Maar ik spaar er wel 1,5 kuub gas mee uit in vergelijking met andere koude nachten. Ik gebruik maar 1 kachelvulling met een kleine houtkachel, dus het houtverbruik is laag. En de stroom voor het geforceerde gebruik van de WP komt op circa 2kWh, maar die stroom heb ik toch "gratis" vanwege de zonnepanelen, terwijl ik voor gas nog het volle pond moet betalen.
Ik zie het dus maar als een mooie overbrugging voor de komende maanden waarbij er nog geen prijsplafond is.
Verder houd ik me aanbevolen voor aanvullende tips om nog meer uit het systeem te halen.
(Ik doe mijn observaties via de Homewizard p1 meter en een energy socket op de Warmtepomp.)
Sowieso vind ik het onzin dat de warmtepomp juist 's nachts bij de laagste temperatuur aan gaat. Ik zie liever dat de warmtepomp overdag, bij de redelijk hoge middagtemperatuur in deze najaarsperiode, gaat draaien om bij een hoge COP wat warmte in de vloer te gaan stoppen, zodat ik daar de avond en de nacht zonder stoken mee doorkom. (Goed geïsoleerd huis uit 2016.)
Ik dacht daarom de volgende truc uit te kunnen halen: Ik zet de gasklep dicht, dus de CV kan niet bijspringen. Ik stook de houtkachel heet rond het warmste moment van de dag (mits het kan volgens de stookwijzer.) En ik zet de mechanische luchtafvoer in de hoogste stand. Ik zet de thermostaat ook heel hoog, zodat de ik de WP dwing om aan te gaan. De afgezogen lucht wordt in mijn setup hergebruikt in de warmtepomp en aangezien de haard de ruimte met gemak naar 25 graden stookt binnen een uur, krijgt de warmtepomp dus goed veel warme lucht binnen. Deze warmte kan hij vervolgens in de vloer stoppen tegen een paar kW voor een paar uurtjes draaien, waarbij ik 's avonds een warme kamer heb en 's nachts geen bijspringende cube met een waardeloze COP. De volgende dag herhaal ik de truc en zo kom ik het najaar redelijk gasloos door, met maar een klein beetje houtstook.
Tot zover het idee. In de praktijk laat de WP zich helaas niet sturen. Ik dacht de WP te kunnen dwingen door de thermostaat op 27 te zetten bij een ruimtetemp van 22. Maar de WP gaat dan helemaal niet aan. Wanneer ik vervolgens de thermostaat 1 graad hoger zet dan de ruimtetemperatuur, dan springt de WP wel aan en draait op circa 340W vermogen. Voor een paar minuten weliswaar en springt dan weer uit. Het systeem gaat dan pompen of in de antipendel.
Na een tijdje wachten op het pompen en de antipendel verzet ik de temp naar 0,5 hoger en de combo springt weer aan met hetzelfde vermogen en stopt ook na een paar minuten weer. Het lukt me niet om een setting te vinden, waarbij de WP aanspringt en ook aanblijft en al zeker niet op zijn hoogste vermogen. De LT aanvoer blijft hangen op 19 graden (de temperatuur voordat ik de houtkachel aan deed.)
Het lijkt erop dat het systeem gewoon telkens naar CV bijstook wil springen, maar dat dit natuurlijk niet lukt omdat de gaskraan dicht staat, waarop de WP er ook de brui aan geeft.
Van de andere kant heeft het aan en afslaan klaarblijkelijk toch weer niets te maken met de gesloten gaskraan. Want vannacht heeft de WP namelijk wel meerdere uren achter elkaar op 575W gedraaid, ondanks de gesloten gaskraan.
Ik begrijp dus de logica van het systeem niet en weet niet wat ik nu verkeerd doe.
En ook hoe ik hem op vol vermogen kan laten draaien? De thermostaat is blijkbaar niet de baas bij dit ding. Ik vraag me af hoe ik het systeem dan wel kan pushen om te draaien.
Ik heb de WP nu wel op vol vermogen draaien. Dit lukte door de thermostaat laag te zetten (op 18), zodat na een tijdje de WP helemaal stopte (eerder bleef de pomp gewoon lopen) en in standby kwam met een vermogensvraag van 7W. Daarna heb ik de warmtevraag weer opgeschroefd naar 1 graad boven de ruimtetemperatuur en vervolgens schakelde hij in en steeg door tot 540W. (Vreemd dat ie de spec. van 600 niet haalt trouwens.)
De WP draait nu een half uur op dit vermogen en de LT aanvoer is inmiddels gestegen naar 24 graden, dus het vloertje warmt al mooi op met een mooie COP

Ik heb nog steeds geen idee wat de logica hier nu achter is, maar dit lijkt te werken om de WP op commando te laten draaien.
Het was een koude nacht waarbij de temp. daalde tot een graad of 2. Normaal gezien zou dan de WP aanslaan en er zou met een grote kans ook gasbijstook zijn door de CV. Ook als ik een paar uur de houtkachel gestookt had, die weliswaar de ruimte warm maakt, maar wel tot een "koude" vloer leidt. Wanneer de temp. namelijk gaat zakken 's nachts, dan had ik normaal gezien juist gasverbruik om die vloer weer op temperatuur te krijgen. De WP redt dit dan niet in zijn eentje.
Nu ging ik met een warme vloer de avond/nacht in en is het systeem sindsdien niet meer aan gegaan. Rond 23:00u gisteren was de kamertemperatuur 21 en na de koude nacht nog 19 graden om 9:00u de volgende dag. De warmtepomp heeft gisteren 3 uur gedraaid om warmte in de vloer te stoppen bij een kamer die door de houtkachel verwarmd werd tot 23,5 graden (in de middag) en bij een middagtemperatuur van 16 graden. De WP werd dus voorzien van warme lucht bij zijn werk om de warmte in de vloer te stoppen.
Is dit nu een succes te noemen? Tja, energetisch gezien is gewoon met gas verwarmen natuurlijk efficiënter dan deze omweg. Maar ik spaar er wel 1,5 kuub gas mee uit in vergelijking met andere koude nachten. Ik gebruik maar 1 kachelvulling met een kleine houtkachel, dus het houtverbruik is laag. En de stroom voor het geforceerde gebruik van de WP komt op circa 2kWh, maar die stroom heb ik toch "gratis" vanwege de zonnepanelen, terwijl ik voor gas nog het volle pond moet betalen.
Ik zie het dus maar als een mooie overbrugging voor de komende maanden waarbij er nog geen prijsplafond is.
Verder houd ik me aanbevolen voor aanvullende tips om nog meer uit het systeem te halen.
[ Voor 26% gewijzigd door Eastwoodpecker op 12-10-2022 10:02 ]
Wij hebben in 2013 ook nieuw gebouwd, goed geisoleerd met EPC 0,59. We zijn een ongelukkige bezitter van een Daalderop Base Cube met Cool Cube warmtepomp. Begane grond is vloerverwarming LT zone met 8 groepen, verdeler zonder vloerverwamingspomp. 1e en 2e verdieping is HT zone vloerverwarming met pomp, staat eigenlijk nooit aan omdat het hier comfortabel genoeg is.
Begane grond is een ander verhaal. Al jaren van alles geprobeerd, gasverbruik blijft rond de 1700-1800 m3 per jaar. Veels teveel wat mij betreft maar wat ik ook doe, CV deel slaat altijd aan. Zelfs bij geringe stijging thermostaat van bijv. 19,5 naar 20. De warmtepomp draait wel, ik heb niet de indruk dat deze iets doet. Het blijft kil in huis, thermostaat moet naar 21 wil het enigszins comfortabel zijn. Dan wordt het verbruik nog hoger, vandaar dat nu op 20 graden staat. Op een dag als gister (overdag 15/16 graden) met instelling 20 graden slaat de thermostaat regelmatig aan met met ca. 6m3 gasverbruik tot gevolg. Terwijl de WP dit gemakkelijk zelf moet kunnen, om gek van te worden.
Heb van alles al aangepast. Ik heb nu buitenvoeler afgekoppeld, schakelt gewoon op thermostaat (Honeywell Lyric T6, voorheen Chronotherm Touch, geen verschil). Instellingen nu:
Aanvoer LT: 30 graden
CV bijdraaien: 120 min.
Pomp- en ventilatiestand al hoger/lager gezet, geen effect.
Zit over algemeen geen groot aanvoer/retour verschil, dat lijkt redelijk goed.
Kan iemand me helpen te verklaren waarom de CV blijft aan slaan? Na 10 jaar en de huidige gasprijzen ben ik er wel klaar mee
Begane grond is een ander verhaal. Al jaren van alles geprobeerd, gasverbruik blijft rond de 1700-1800 m3 per jaar. Veels teveel wat mij betreft maar wat ik ook doe, CV deel slaat altijd aan. Zelfs bij geringe stijging thermostaat van bijv. 19,5 naar 20. De warmtepomp draait wel, ik heb niet de indruk dat deze iets doet. Het blijft kil in huis, thermostaat moet naar 21 wil het enigszins comfortabel zijn. Dan wordt het verbruik nog hoger, vandaar dat nu op 20 graden staat. Op een dag als gister (overdag 15/16 graden) met instelling 20 graden slaat de thermostaat regelmatig aan met met ca. 6m3 gasverbruik tot gevolg. Terwijl de WP dit gemakkelijk zelf moet kunnen, om gek van te worden.
Heb van alles al aangepast. Ik heb nu buitenvoeler afgekoppeld, schakelt gewoon op thermostaat (Honeywell Lyric T6, voorheen Chronotherm Touch, geen verschil). Instellingen nu:
Kan iemand me helpen te verklaren waarom de CV blijft aan slaan? Na 10 jaar en de huidige gasprijzen ben ik er wel klaar mee
Misschien de gaskraan eens dichtdraaien en kijken wat de temperatuur van het LT water wordt met alleen de WP? Dan weet je of het ding wel wat doet. Dat is namelijk een serieus hoog gasverbruik met deze combinatie. Ik zit nu op 386 kuub sinds 1 jan. voor een huis van 600M3 (twee onder 1 kap.) met dezelfde setup.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:17:
Misschien is je systeem destijds ook niet goed ingeregeld?
[ Voor 5% gewijzigd door Eastwoodpecker op 13-10-2022 09:37 ]
Eens met @Eastwoodpecker : draai als experiment je gaskraan eens dicht.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:17:
Wij hebben in 2013 ook nieuw gebouwd, goed geisoleerd met EPC 0,59. We zijn een ongelukkige bezitter van een Daalderop Base Cube met Cool Cube warmtepomp. Begane grond is vloerverwarming LT zone met 8 groepen, verdeler zonder vloerverwamingspomp. 1e en 2e verdieping is HT zone vloerverwarming met pomp, staat eigenlijk nooit aan omdat het hier comfortabel genoeg is.
Zou ook nog kunnen dat je vloerverwarming op de HT zone is aangesloten.... Dan moet je de installatuer er eens naar laten kijken.
Bij deze buitentemperaturen zou je huis met alleen de WP te doen moeten zijn.
robje w
Paar dingen:Eastwoodpecker schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:48:
Ik ben in het bezit van deze droomcombo en heb hierboven het meeste wel doorgelezen. Bedankt voor de goede info. Ik heb de aanbevolen instellingen van Uibeltje/RGHW doorgevoerd om zoveel mogelijk op elektra te verwarmen via de WP en zo weinig mogelijk op gas. Dit gaat redelijk, maar ik merk in de afgelopen wat koudere nachten dat het ding soms tóch weer gas gaat bijstoken. Dit terwijl de WP dan vrolijk afschakelt, ondanks het klokprogramma van 2 uur op en 0,5u af en de helemaal niet dramatisch gedipte binnentemperatuur.
De WP draait nu een half uur op dit vermogen en de LT aanvoer is inmiddels gestegen naar 24 graden, dus het vloertje warmt al mooi op met een mooie COP(neem ik aan althans...
)
1. Je WP vraagt heel veel lucht, dus ook al zet je de MV hoog (met de kachel aan), dan nog zuigt hij een heleboel koude lucht van buiten aan. Geen idee hoeveel je kunt toevoegen op deze manier
2. Je zuigt op deze manier ook een hoop koude buitenlucht naar binnen die je moet verwarmen. Dat gaat wel goed met je houtkachel, maar die koude lucht zakt naar beneden, op je vloerverwarming.
3. Kan is groot dat je bij milde buitentemperaturen al snel bij je setpoint zit, en de warmtepomp dus hoeft te doen, vandaar dat hij 'niks' doet
4. je zou LT KP CV Temp = 35 kunnen proberen met een dichte gaskraan, dan gaat je warmtepomp wellicht iets harder werken. Maar zoals velen hebben ervaren hier, het verhogen van je LT KP CV Temp leidt al snel tot bijstoken.
Ik heb zelf de verwarming nog niet echt aan, tussen 12 & 14 heb ik 2 uur een hoge temperatuur ingesteld zodat er een beetje warmte door de vloer gaat. Dat was in combinatie met de buitentemperatuur en de zon op de ramen voldoende. Komende dagen zal ik waarschijnlijk ook wat langer moeten gaan stoken.
robje w
Ik heb de afgelopen 1,5 uur eens bijgehouden wat er gebeurt. Het is nu ca. 16 graden buiten. Zie hieronder het log. Iemand een idee? Ik vermoed dat dit de hele dag zo doorgaat... 
/f/image/mTvz4TdDYwkZsAcVBlWCvejv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door MrElf op 13-10-2022 10:49 ]
Eens, heb al eens gedaan maar dan krijg een foutmelding, iets met ionisatiestroom en toen gereset. Zal het nog eens proberen. De HT zone moet ik even checken waar deze op is aangesloten, ik zie overigens wel mege-wisselende HT aanvoer temperaturen: wisselt om de haverklap van 30, soms naar 60, 70...RGHW schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:50:
[...]
Eens met @Eastwoodpecker : draai als experiment je gaskraan eens dicht.
Zou ook nog kunnen dat je vloerverwarming op de HT zone is aangesloten.... Dan moet je de installatuer er eens naar laten kijken.
Bij deze buitentemperaturen zou je huis met alleen de WP te doen moeten zijn.
Goede punten. Ik heb eigenlijk geen idee wat het bijmengen van de warme kachellucht uit mijn 3 huiskamer afzuigventielen oplevert in de mix met de andere ventielen (badkamer/toiletten) en de buitenluchtaanzuiging. Het rendement zal waarschijnlijk niet geweldig zijn als er ook veel koude buitenlucht aangezogen wordt. Maar goed, ik doe het trucje natuurlijk wel op het warmste moment van de dag. Liever dat dan 's nachts de WP gaat draaien met een buitentemp van 5 graden oid. Verder heb ik heel de avond een aangename temperatuur in de huiskamer (vindt mijn vriendin fijn.)RGHW schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:15:
[...]
Paar dingen:
1. Je WP vraagt heel veel lucht, dus ook al zet je de MV hoog (met de kachel aan), dan nog zuigt hij een heleboel koude lucht van buiten aan. Geen idee hoeveel je kunt toevoegen op deze manier
2. Je zuigt op deze manier ook een hoop koude buitenlucht naar binnen die je moet verwarmen. Dat gaat wel goed met je houtkachel, maar die koude lucht zakt naar beneden, op je vloerverwarming.
3. Kan is groot dat je bij milde buitentemperaturen al snel bij je setpoint zit, en de warmtepomp dus hoeft te doen, vandaar dat hij 'niks' doet
4. je zou LT KP CV Temp = 35 kunnen proberen met een dichte gaskraan, dan gaat je warmtepomp wellicht iets harder werken. Maar zoals velen hebben ervaren hier, het verhogen van je LT KP CV Temp leidt al snel tot bijstoken.
Ik heb zelf de verwarming nog niet echt aan, tussen 12 & 14 heb ik 2 uur een hoge temperatuur ingesteld zodat er een beetje warmte door de vloer gaat. Dat was in combinatie met de buitentemperatuur en de zon op de ramen voldoende. Komende dagen zal ik waarschijnlijk ook wat langer moeten gaan stoken.
Uiteindelijk krijg ik de WP aan de praat, maar het blijft een lastig proces. Toen ik het gisteren opnieuw probeerde ging ik weer de hele riedel door van 4 keer opstarten-300W vermogen- afschakelen-antipendel-rust-pompen-opstarten voordat het systeem aanbleef en doorschakelde naar 550W. Ik zal eens proberen of LT KP CV Temp = 35 daarbij helpt, maar de "gedoefactor" neemt daarmee wel weer extra toe...
Vanochtend had ik ook een klagende schoonmaakster. Geen warm water en de ketel in storing. Oeps, de gaskraan stond nog dicht...

Ik zie dat je de thermostaat op 20 zet na 18,5 in de nacht. Dat verschil triggert de bijstook van gas door je CV. Ik probeer niet meer dan 0,5 graad te wisselen met de klokthermostaat om dit te voorkomen.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:48:
Ik heb de afgelopen 1,5 uur eens bijgehouden wat er gebeurt. Het is nu ca. 16 graden buiten. Zie hieronder het log. Iemand een idee? Ik vermoed dat dit de hele dag zo doorgaat...
[Afbeelding]
Daarnaast zie ik een bizar gasverbruik inderdaad, zeker met deze buitentemperatuur. Om dat voor elkaar te krijgen moet ik hier alle ramen openzetten lijkt me. Of de airco aandoen...
Die foutmelding krijg ik alleen als ik een warmwatervraag (tapwater) heb terwijl de gaskraan dicht staat. Ik krijg de foutmelding niet als de WP het CV deel wil bijschakelen. De WP blijft dan gewoon zijn ding doen.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Eens, heb al eens gedaan maar dan krijg een foutmelding, iets met ionisatiestroom en toen gereset. Zal het nog eens proberen. De HT zone moet ik even checken waar deze op is aangesloten, ik zie overigens wel mege-wisselende HT aanvoer temperaturen: wisselt om de haverklap van 30, soms naar 60, 70...
Overigens heb ik in de keuken een elektrisch boilertje staan, zodat daar wel warm water beschikbaar blijft als de gaskraan dicht staat. Dus de foutmelding treedt niet vaak op. (Vriendin en kids gedrild..
Wat is je setpoint van de LT? Ongetwijfeld hoger dan 32 graden omdat de CV direct mee gaat doen als de LT retour 20 is. Dat je CV steeds in antipendel gaat is waarschijnlijk omdat er geen enkele (of te weinig) radiatoren in de HT zone open staan. Hij kan zijn warmte niet kwijt. Zorg dat het setpoint niet boven de 30 komt, dan gaat de CV niet gelijk meedoen.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:48:
[Afbeelding]
Setpoint LT staat op 30. Heb ik al eens hoger gezet naar 40 en 45, maar had juist het idee dat dan de CV extra bijspringt. Wel vreemd dat de aanvoer nooit op 30 graden komt (max dus 25/26), kan het zijn dan de WP dit niet trekt en daardoor CV bijspringt?uibeltje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:14:
[...]
Wat is je setpoint van de LT? Ongetwijfeld hoger dan 32 graden omdat de CV direct mee gaat doen als de LT retour 20 is. Dat je CV steeds in antipendel gaat is waarschijnlijk omdat er geen enkele (of te weinig) radiatoren in de HT zone open staan. Hij kan zijn warmte niet kwijt. Zorg dat het setpoint niet boven de 30 komt, dan gaat de CV niet gelijk meedoen.
Mbt HT zone: ik had het idee dat deze los staat van de LT zone. Kan deze wel verder open zetten maar dan wordt het op 1e verdieping en zolder te warm. Klinkt een beetje als teveel van het goede, liever heb ik het volle vermogen op de LT zone. Kan het zijn dat de pomp lager moet? CV ketel vermogen heb ik al op laagste stand 8KW gezet.
Ik heb trouwens de flow-meters van de vloerverwarmingsverdeler nog eens bekeken, alle 8 groepen staan ong. op 1,5L/minuut. Is dat iets wat voldoende is? Heb al verscheidene keren groepen open/dicht gezet, heel veel doet dit niet op andere groepen.
[ Voor 10% gewijzigd door MrElf op 13-10-2022 12:00 ]
Misschien een domme vraag; maar heb je niet een tweede thermostaat op de bovenverdieping die heel de tijd warmtevraag heeft op je afgeknepen HT vloerverwarmingscircuit? Ik kan anders niet verklaren waar dat gasvermogen telkens heen gestuurd wordt. Je waarden zijn wel heel inefficiënt namelijk. Je WP zou het voor het LT circuit met deze buitentemperatuur prima zelfstandig af moeten kunnen.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Setpoint LT staat op 30. Heb ik al eens hoger gezet naar 40 en 45, maar had juist het idee dat dan de CV extra bijspringt. Wel vreemd dat de aanvoer nooit op 30 graden komt (max dus 25/26), kan het zijn dan de WP dit niet trekt en daardoor CV bijspringt?
Mbt HT zone: ik had het idee dat deze los staat van de LT zone. Kan deze wel verder open zetten maar dan wordt het op 1e verdieping en zolder te warm. Klinkt een beetje als teveel van het goede, liever heb ik het volle vermogen op de LT zone. Kan het zijn dat de pomp lager moet? CV ketel vermogen heb ik al op laagste stand 8KW gezet
En weet je ook zeker of je huis die EPC wel haalt? Doe anders eens een keer een energiescan. Ik heb na de nieuwbouw (waar alles "perfect" zou moeten zijn) nog een hele trits aan maatregelen ter optimalisatie genomen om het warmteverlies te beperken. (Alle kozijnen rondom afkitten, tochtstrips onder openslaande deuren die ik toch niet gebruik in de winter, een automatische open-/sluitklep op de afzuigkapuitlaat met een hoge isolatiewaarde, IR panelen op de studeerkamer, radiatorfolie en ventilatoren op de HT radiatoren boven die open staan in de winter, een rolluik op een grote manshoge dakkapel op het Oosten, een keukenboiler en daardoor de keuken gasloos, minder en korter douchen en een spaardouchekop erop en een elektrische deken en Stoov kussen voor mijn vriendin..
[ Voor 26% gewijzigd door Eastwoodpecker op 13-10-2022 12:11 ]
Er zitten 2 thermostaatkranen, 1 op Ht zone 1e verdieping en 1 voor zolder. Beide staan op 2 zodat er in ieder geval iets warmte door komt maar niet de CV triggert.Eastwoodpecker schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Misschien een domme vraag; maar heb je niet een tweede thermostaat op de bovenverdieping die heel de tijd warmtevraag heeft op je afgeknepen HT vloerverwarmingscircuit? Ik kan anders niet verklaren waar dat gasvermogen telkens heen gestuurd wordt. Je waarden zijn wel heel inefficiënt namelijk. Je WP zou het voor het LT circuit met deze buitentemperatuur prima zelfstandig af moeten kunnen.
Update 12.05. Systeem blijft maar afwisselend warmtepomp inschakelen, pendelen en dan CV starten. Gasverbruik tov 9.20 is 1.5m3, thermostaat in woonkamer laat nog steeds 19 graden zien, op 20,5 ingesteld. Retourtemperatuur LT zone loopt wel langzaam op naar 21-22 graden
[ Voor 15% gewijzigd door MrElf op 13-10-2022 12:10 ]
30 graden zal je met alleen wp inderdaad niet gaan halen maar is ook niet nodig.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Wel vreemd dat de aanvoer nooit op 30 graden komt (max dus 25/26), kan het zijn dan de WP dit niet trekt en daardoor CV bijspringt?
Mbt HT zone: ik had het idee dat deze los staat van de LT zone. Kan deze wel verder open zetten maar dan wordt het op 1e verdieping en zolder te warm. Klinkt een beetje als teveel van het goede, liever heb ik het volle vermogen op de LT zone. Kan het zijn dat de pomp lager moet? CV ketel vermogen heb ik al op laagste stand 8KW gezet.
HT staat los van LT maar als de CV bijspringt zal ook een deel circuleren over de HT zone. Als de LT zone dan niet voldoende afneemt gaat de cv in de antipendelstand.
Je gaf aan dat de instelling nu is "Aanvoer LT: 30 graden". Dat is echter geen instelling, weet je zeker dat er bij de instellingen van de LT zone gekozen is voor MAX CV TEMP 30 graden? Voor zover ik weet is de enige trigger die er dan voor zorgt dat de CV mee gaat doen een verschil tussen Taanvoer en Tretour groter dan 12'C.
Hoe hoog staat de pompsnelheid?
Staat de antipendeltijd al op 6 minuten?
@uibeltje Maar nog los van zijn slecht regelende installatie; waar blijft die warmte? Hij heeft inmiddels al een paar kuub gas verstookt en die moet zich toch ergens gaan uiten? De waargenomen temp op de thermostaat blijft maar op 19 hangen. De retour loopt wel langzaam een beetje op, maar dit uit zich nog niet in een verhoging van de ruimtetemperatuur.
@MrElf heb je soms een isolerende vloerbedekking beneden? Bijvoorbeeld los gelegd parket met een ondervloer? Dat zou nog verklaren waar de warmte dan blijft (de grond in.)
En zit er wel een geïsoleerde ribcassettevloer als basis onder de vloerverwarming?
@MrElf heb je soms een isolerende vloerbedekking beneden? Bijvoorbeeld los gelegd parket met een ondervloer? Dat zou nog verklaren waar de warmte dan blijft (de grond in.)
En zit er wel een geïsoleerde ribcassettevloer als basis onder de vloerverwarming?
MAX CV TEMP staat inderdaad op 30 graden. Pompsnelheid heb ik nu op 4 gezet, stond op 6. Gezien de beperkte afgifte twijfel ik nog om deze nog lager te zetten. Los van stroomverbruik, doet dit iets met bijspringen CV? Antipendeltijd staat inderdaad op 6 minuten.uibeltje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:24:
[...]
30 graden zal je met alleen wp inderdaad niet gaan halen maar is ook niet nodig.
HT staat los van LT maar als de CV bijspringt zal ook een deel circuleren over de HT zone. Als de LT zone dan niet voldoende afneemt gaat de cv in de antipendelstand.
Je gaf aan dat de instelling nu is "Aanvoer LT: 30 graden". Dat is echter geen instelling, weet je zeker dat er bij de instellingen van de LT zone gekozen is voor MAX CV TEMP 30 graden? Voor zover ik weet is de enige trigger die er dan voor zorgt dat de CV mee gaat doen een verschil tussen Taanvoer en Tretour groter dan 12'C.
Hoe hoog staat de pompsnelheid?
Staat de antipendeltijd al op 6 minuten?
We hebben een houten parketvloer. Deze is verlijmd en speciaal uitgezocht voor vloerverwarming (wellicht mooi marketingverhaal). Ik snap dat hier iets in kan zitten maar deze is verlijmd dus afgifte naar de ruimte zou er dan voldoende moeten zijn. We hebben oa in de keuken en toilet tegels, ook hier merk ik niet echt verschil. Ondervloer is wel goed geisoleerd.Eastwoodpecker schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:33:
@uibeltje Maar nog los van zijn slecht regelende installatie; waar blijft die warmte? Hij heeft inmiddels al een paar kuub gas verstookt en die moet zich toch ergens gaan uiten? De waargenomen temp op de thermostaat blijft maar op 19 hangen. De retour loopt wel langzaam een beetje op, maar dit uit zich nog niet in een verhoging van de ruimtetemperatuur.
Maar stel dat het hier in zou zitten, dan zou ik toch een groter verschil tussen aanvoer en retour moeten zien? Dan raakt deze de warmte wel kwijt, mogelijk dan niet voldoende richting de ruimte maar is het wel weg. Dan snap ik nog steeds niet waarom de CV maar blijft loeien, de warmtepomp moet het makkelijk kunnen redden...
De vloer zal nooit warm aanvoelen met de lage aanvoertemperatuur. Aangezien je verschil ziet tussen aanvoer en retourtemperatuur wordt de warmte afgegeven onderweg. Het kan echt wel uren duren voordat de enorme massa (vloer) opgewarmd is en de ruimtetemperatuur stijgt.
Een hogere flow zorgt voor een kleiner verschil tussen aanvoer en retour, je zou de pomp dus nog best iets hoger kunnen zetten.
Anders eens langere tijd testen met de gaskraan dicht, dan moet de wp echt wel meerdere uren achter elkaar op vol vermogen kunnen draaien.
Een hogere flow zorgt voor een kleiner verschil tussen aanvoer en retour, je zou de pomp dus nog best iets hoger kunnen zetten.
Anders eens langere tijd testen met de gaskraan dicht, dan moet de wp echt wel meerdere uren achter elkaar op vol vermogen kunnen draaien.
Thanks ga ik doen. Zou het ook met de flowmeters van de vloerverwarmingsverdeler kunnen liggen? Alle 8 groepen staan ong. op 1,5L/minuut. Is dat iets wat voldoende is? Heb al verscheidene keren groepen open/dicht gezet, heel veel doet dit niet op flow van andere groepen.uibeltje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:08:
De vloer zal nooit warm aanvoelen met de lage aanvoertemperatuur. Aangezien je verschil ziet tussen aanvoer en retourtemperatuur wordt de warmte afgegeven onderweg. Het kan echt wel uren duren voordat de enorme massa (vloer) opgewarmd is en de ruimtetemperatuur stijgt.
Ik weet niet wat mijn flow op mijn meters is (6 groepen) maar ik zou ze helemaal open zetten (tenzij je sommige ruimtes minder wilt verwarmen) en de flow regelen met de pompsnelheid. Als je de pomp hoger zet moet de flow uiteraard toenemen.
Wij hebben ook een verlijmde houten vloer en dat gaat prima, dus daar zal het 'm dan niet in zitten idd.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:01:
[...]
We hebben een houten parketvloer. Deze is verlijmd en speciaal uitgezocht voor vloerverwarming (wellicht mooi marketingverhaal). Ik snap dat hier iets in kan zitten maar deze is verlijmd dus afgifte naar de ruimte zou er dan voldoende moeten zijn.
Volgens mij werkt het als volgt:uibeltje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:24:
[...]
Voor zover ik weet is de enige trigger die er dan voor zorgt dat de CV mee gaat doen een verschil tussen Taanvoer en Tretour groter dan 12'C.
Als de aanvoer 12 graden (of meer) lager is dan het gewenste setpoint, schakelt de CV altijd bij, ongeacht wachttijd ed.
robje w
Als er geen losse thermostaat is die de warmtevraag triggered, kan ik me voorstellen dat deze 2 radiatoren iedere keer de CV aanspreken (immers HT). Door hun eigen thermostaatkraan staan ze waarschijnlijk grotendeels dicht, waardoor de CV de warmte niet kwijt kan.MrElf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Er zitten 2 thermostaatkranen, 1 op Ht zone 1e verdieping en 1 voor zolder. Beide staan op 2 zodat er in ieder geval iets warmte door komt maar niet de CV triggert.
Wat ik zou doen is de HT zone even uitzetten, dan zie je of je warmtepomp deel voldoende vermogen heeft om de vloerverwarming op temperatuur te houden en als de CV dan niet meer bijspringt, weet je waar de oorzaak van de gasvraag zit.
robje w
Dat ga ik even checken, hoe kan ik de HT zone uitzetten? Deze functie heb ik niet in het menu van de ketel. EDIT: dat komt dus omdat ik de buitenvoeler heb afgekoppeld. Ik snap niet wat dit met de HT zone te maken heeft trouwens…RGHW schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Als er geen losse thermostaat is die de warmtevraag triggered, kan ik me voorstellen dat deze 2 radiatoren iedere keer de CV aanspreken (immers HT). Door hun eigen thermostaatkraan staan ze waarschijnlijk grotendeels dicht, waardoor de CV de warmte niet kwijt kan.
Wat ik zou doen is de HT zone even uitzetten, dan zie je of je warmtepomp deel voldoende vermogen heeft om de vloerverwarming op temperatuur te houden en als de CV dan niet meer bijspringt, weet je waar de oorzaak van de gasvraag zit.
[ Voor 7% gewijzigd door MrElf op 14-10-2022 22:54 ]
lekker is dat als itho de spider niet meer ondersteunt. slaat dat monster om 5 uur al aan ipv 6 uur. en je moet alles weer manueel wijzigen.
Ik heb vloerverwarming. In combinatie met een warmtepomp is het niet verstandig om schakel schema's te gebruiken. Hier staat de temperatuur altijd op 19,5.
Anders koelt de vloer teveel af en moet er gelijk gas bijgestookt worden.
Anders koelt de vloer teveel af en moet er gelijk gas bijgestookt worden.
ik had dat ook, maar het lukte mij om de klokj goed te krijgen door 1 kleine wijziging in het schema te maken en op te slaan. Lijkt erop dat de spider dan pas de tijd ophaalt.ijtsehummel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:37:
lekker is dat als itho de spider niet meer ondersteunt. slaat dat monster om 5 uur al aan ipv 6 uur. en je moet alles weer manueel wijzigen.
robje w
Vanuit de nieuwbouw is onze woning (2016) voorzien van een HP Base + HP Cool Cube.MichelKlok schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:42:
Na één jaar en vier maanden is wederom de hoofdprintplaat van de warmtepomp defect. Ook nu vloog de aardlekschakelaar eruit. Het is gewoon geen betrouwbaar systeem, want het is al de tweede keer in ruim vijf jaar tijd dat door sluiting die printplaat is overleden.
Ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik ga me beraden op vervanging, ook omdat ik niet overtuigd ben van de energiebesparing die je met deze oplossing zou moeten kunnen realiseren.
Na vier jaar was ook bij ons de hoofdprintplaat van de warmtepomp defect nu zit deze printplaat (onbeschermd) bevestigd in ruimte waar de lucht van buiten en de afgevoerde lucht van de van de mechanische ventilatie samenkomt. Bij ons is de defecte besturingsprint door onze installateur meegenomen maar voor zover ik het heb kunnen zien was de elektronica op deze besturingsprint niet beschermd tegen vocht. PCBA's die in vochtige ruimtes worden geïnstalleerd zouden op z'n minst voorzien moeten zijn van een laag conformal coating dit om oxidatie e.d. op de lange termijn te voorkomen want elektronica en vocht gaan absoluut niet samen.
P.s. Ik ben absoluut geen fan van de combinatie van de HP Base + HP Cool Cube van Itho-Daalderop.
Het beëindigen van het ondersteunen van de gateway geeft mijn inziens al aan hoe Itho-Daalderop met hun klanten om gaat.
De gateway functionaliteit werd als dienst afgenomen van een Belgische firma (Fifthplay).TDS schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:33:
[...]
P.s. Ik ben absoluut geen fan van de combinatie van de HP Base + HP Cool Cube van Itho-Daalderop.
Het beëindigen van het ondersteunen van de gateway geeft mijn inziens al aan hoe Itho-Daalderop met hun klanten om gaat.
Fifthplay gaat stoppen met die dienst. Daar kan Itho Daalderop niks aan doen.
Ik snap dat de functionaliteit als dienst werd afgenomen bij Fifthplay maar het zou Itho-Daalderop sieren als ze er voor gaan zorgen dat de functionaliteit blijft bestaan desnoods in eigen beheer.
Dan regelt Itho Daalderop daar maar een alternatief voor.remmuz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:14:
[...]
De gateway functionaliteit werd als dienst afgenomen van een Belgische firma (Fifthplay).
Fifthplay gaat stoppen met die dienst. Daar kan Itho Daalderop niks aan doen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
sinds gisteren lopen mijn aanvoer en retourmeters van de verdeler niet meer op naar de gewenste temperatuur.
de itho slaat wel aan en geeft geen foutmelding. maar of het echt warm wordt? de zon schijnt nu op de vloer, dus moeilijk te checken. iemand een idee naar de oorzaak. ik ben nergens aan geweest.
de itho slaat wel aan en geeft geen foutmelding. maar of het echt warm wordt? de zon schijnt nu op de vloer, dus moeilijk te checken. iemand een idee naar de oorzaak. ik ben nergens aan geweest.
Ik ben wat aan het spelen geweest om de warmtepomp zo vaak mogelijk te gebruiken zonder dat de ketel mee gaat doen. Het probleem waar ik elke keer tegenaan liep was dat bij het huidige weer het niet nodig is om al hele dagen de wp aan te hebben. Bij de opstart is de retourtemperatuur dan laag waardoor direct de gasketel mee gaat doen. Dit wilde ik voorkomen.
Setpoint is standaard 30 graden bij mij, als retour dan 18 of lager is wordt er gelijk gas verstookt.
Ik heb nu als test een 100k weerstand parallel over de Tret sensor van de LT zone geplaatst. Dit is onderdeel 207 op bladzijde 141 van dit document: https://ithodaalderop.com...%20ID%202014-01-20-...pdf
Hierdoor "ziet" de wp een temperatuur ca 3 graden hoger dan de werkelijkheid en schakelt alleen de wp en niet de ketel in
Ik ben dit nu aan het testen, door andere weerstandswaarden te gebruiken is dit verder te tweaken.
Setpoint is standaard 30 graden bij mij, als retour dan 18 of lager is wordt er gelijk gas verstookt.
Ik heb nu als test een 100k weerstand parallel over de Tret sensor van de LT zone geplaatst. Dit is onderdeel 207 op bladzijde 141 van dit document: https://ithodaalderop.com...%20ID%202014-01-20-...pdf
Hierdoor "ziet" de wp een temperatuur ca 3 graden hoger dan de werkelijkheid en schakelt alleen de wp en niet de ketel in
Ik ben dit nu aan het testen, door andere weerstandswaarden te gebruiken is dit verder te tweaken.
Wellicht bied het wat hoop, want dat is volgens hun website precies wat ze aan het doen zijn.Videopac schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:54:
[...]
Dan regelt Itho Daalderop daar maar een alternatief voor.
Ik ben benieuwd..