Vraag!
De Ecolution gaat nu het tweede seizoen in, draait lekker mee. In oktober en begin november is het hier in huis superwarm. 21.5 graden als ik niet oppas.
Wordt het buiten kouder, dan moet de Ecolution natuurlijk harder werken en dat kost sinds de derde week van november dan ook wat gas.
Ik heb (al jaren geleden) een pompschakelaar op de verdeler van de vloerverwarming gezet. De inschakeltemperatuur had ik laatst op 21 gezet. De verdeler laat op de thermometers zien: invoer 20 á 21 graden. Uitvoer ook. Veel warmer wordt de temperatuur van de vloer ook niet, een beetje lauwtjes totdat de ketel er een kuub gas inknalt en dan is het echt even een aantal uren behaaglijk warm aan de voeten.
Net de inschakeltemperatuur van de vloerverwarming op 25 gezet. De pomp ging uit en vrijwel meteen vlogen die meters van de verdeler richting de 25 graden. Als de 25 graden in de aanvoer (uit de Ecolution) bereikt is, gaat de pomp aan en geven die twee meters weer 21 graden aan.
Installatie
Afgifte:
Combi Convectoren Jaga Strada
Verticale Henrad Alto met heatfans
Vloerverwarming met gesloten verdeler Robot (niet Pro, dus geen menginstelling).
Ik heb de groepen van de vloerverwarming een heel klein beetje geknepen zodat er ook wat warmte naar boven kan.
Jaarverbruik wordt waarschijnlijk iets van 240m3 gas.
Woning uit 1902 á 1910, tussenwoning, bijna overal HR++. Zolder half rd 4.2 / half rd 2.0.
Remehaketel op lager vermogen, 40 graden.
Valt hier nou nog wat te tweaken, of is dit het een beetje met een gesloten verdeler? Als in: je trekt koude lucht naar binnen en het warmteverlies van de vloerverwarming zorgt ervoor dat de Ecolution de temperatuur net boven de 21 graden houdt?
[
Voor 3% gewijzigd door
sendermen op 26-11-2025 23:22
]