Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• alku1606
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:56
Stapsgewijs mijn belevenissen/bevindingen.
———————
Begin november: Lekkage condens. Per dag druppelde bijna 5 liter in een emmer. Vocht kwam onder uit de WP
Na een week een paar dagen de WP uitgezet.
Na het aanzetten van de WP nam het lekken af,
In december werd het kouder (ik woon in het Noorden van het land). De WP moest serieus aan het werk. De WP deed het amper op halve kracht.
Veel AP-2, AP-3 en AP-4 meldingen. Daardoor bijna geen lekkage.
Rond de feestdagen en oud/nieuw kwam de F-50 melding. Hierdoor ventileerde de WP alleen. De melding verwijst naar een verstoring in de sensoren. Uiteraard lekte er geen condens, de WP ventileerde alleen.

Telefonisch advies van Nefit (via mijn installateur) was de WP minimaal 1 uur van het stroom te halen. Dit hielp niet. Ook een halve dag van stroom hielp niet.
Besloten werd Nefit erbij te halen. Monteur zou 9 februari komen. In de tussentijd heb ik af en toe de WP van stroom gehaald. Helaas zonder resultaat.
1e week februari deelde Nefit mee dat de afspraak naar 27 februari wordt verzet.😡
Na een week weer een poging van stroomloos maken van de WP. En zowaar er kwam leven in de WP. Na dagen met veel AP-3 meldngen begon de WP weer normaal te functioneren. Een belangrijk punt te vermelden is dat het buiten warmer begon te worden, De WP heeft het dan minder druk.
Er is 1 euvel overgebleven. En dat is een kleine lekkage, op 1 punt, in de WP. De lekkage is zo klein dat er geen condenswater uit de WP druppelt. De druppels komen op het boilervat.
Toen Nefit op 27 februari kwam, had deze geen oplossing voor de lekkage. En de monteur had geen sensoren bij zich.
Dat laatste vind ik wel erg kwalijk. Er is gemeld dat er sensor problemen waren. De monteur is zonder iets te doen vertrokken.

De huidige situatie is nu…..
De WP werkt naar behoren. Er is nog steeds een kleine lekkage, waarvan ik probeer te achterhalen hoe ik deze kan stoppen. Misschien een stukje “All Weather” tape plakken, Onder bij het koperen buisje. Bijgaand stuur ik foto’s. De pijltjes wijzen naar de lekkage, De lekkage komt op de isolatie omhulsel van het buisje en daarna het boilervat. Het zwarte omhulsel is al gescheurd. Het buisje voelt koud aan, Verder heb ik andere lekkages kunnen ontdekken,

Hebben jullie hier ervaring mee? Hebben jullie een oplossing?

Ik laat de WP verder ongemoeid. Ik laat de sensoren zitten. Mocht het kouder worden, dan hoop ik dat het lekken niet erger wordt. Mocht dat wel zo zijn, dan vervang ik meteen de 2 sensoren,
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7I6oqh8Uj6e4rY_c5WprRcpYVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxV0oTUb5qXARXSf1lAbkpiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78Ku7Hxdaqbi46IQ_tArtiMO7ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QccvZmRXyO092nvJKTPn4AWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pTBdrhHBTh8AvcYotrqWTX2Db4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYMjzh9lY1DO1L6mKNoUQ5B6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O8XN25aHDZk6pcG4o9qGUq95Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpzvMaxNLxSscc1gegDJiVOu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej5K38Yg2Db7zwQlvahdP5WQ8hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcnXnmv3wSDemjGFLX22s8VD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHZivdES7qDMtXhCZSDc8_kt0AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pHdRomWi68SiQkxjcho70Ae.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door alku1606 op 08-03-2026 21:15 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52
@alku1606
Tja AP meldingen heb ik ook veel last van, eerste jaren kon ik nog gewoon naar 60c warm water gaan voor de legionella tegen te gaan.
Maar nu gaat de wp al bij 50c warm water maken al naar AP meldingen.
Lekkages gelukkig nog nooit last van gehad.
Mijn draait vanaf 2013, dus 13jaar nu.
Ben wel aan het kijken naar een opvolger, inventum doet bij mij de laatste jaren voornamelijk warm water, en voor en na seizoen, daarbuiten is ie alleen als ventilatie.
Komt dat ik er een Panasonic warmtepomp naast heb,

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 19:49
Volgens mij is het niet zo moeilijk. 3 jaar geleden heb ik deze verkocht als onderdelen systeem en een modal air van marktplaats geplukt. Deze draait nog steeds. De lekkage is een scheur in de "kit" door de trillingen van de compressor. Dat heb ik ook gehad. Voor de rest zit er gewoon te weinig druk in de compressor. Waardoor je al deze errors krijgt. Ergens heb ik in dit forum uitgelegd, hoe ik dit gevuld heb en mijn ervaring gedeeld. Daar heeft het nog een winterseizoen prima op gedraaid. Dat ding moet ongelooflijke herrie maken, vanwege te weinig druk. Die nieuwe dit ik nu heb hoor ik helemaal niet en hangt aan een houten wandje met rubberen verbinding.

• alku1606
@SpikeHome en @Simpel78 bedankt voor jullie reacties.
Ik wil niet meteen 7 sloten tegelijk lopen. Op het ogenblik (met het warmere weer ..maar toch koude nachten) is mijn gasverbruik bijna 0. De WP maakt geen lawaai en draait mooi rustig. Ik ben benieuwd hoe de WP gaat werken als het kouder wordt, waarschijnlijk moet ik tot eind dit jaar wachten :-).

Bij problemen (dus meer lekkage en veel AP meld8ngen) overweeg ik de 2 sensoren te vervangen. Dit zijn de kosten niet en is het proberen waard.

Voor de huidige lekkage zou ik wel graag een oplossing zien. @Simpel78 wat heb jij gedaan om dit te verhelpen?
(Anders moet ik dit forum afstruinen….geen probleem natuurlijk :-))
Heb jij opnieuw gekit? De bodem van het bovenste gedeelte van de WP is van kunststof en fungeert als een soort van lek-bak. Er zit een geultje in, die het condenswater afvoert naar een zwart geribbeld plastic slangetje - die weer richting een afvoer gaat (buiten de WP).. slangetje is zichtbaar aan de rechterkant van de WP….zie 4e foto….rechtsonderin zie je een gedeelte van de zwarte slang (buis),

Ik vermoed dat mijn lekkage bij het koperen buisje zit. Dus een scheurtje in de kunststof bodem, Ik kan daar een stukje “All weather” tape plakken.

[ Voor 6% gewijzigd door alku1606 op 09-03-2026 23:26 ]

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:47
@alku1606 zie maart 2022 in het forum, ik heb hetzelfde gehad, ik heb ruimte gemaakt onder de plastic opvangbak (metalen voorstrip losgehaald, piepschuim weggezaagd) en daar zat de scheur, vulkaniserende tape erop geplakt en weer in elkaar zetten (piepschuim zo goed mogelijk terugplaatsen en strip aan voorzijde weer terugzetten. Draait sindsdien weer lekvrij (moest alleen wel mijn print vervangen, die was verzopen).

• alku1606
@BuysB
De Nefit monteur stelde ook voor om de metalen strip weg te halen. Echter de strip zit met popnagels vast. Deze zouden er uitgeboord moeten worden.
Hij durfde het blijkbaar zelf niet aan.
Hoe heb jij deze strip weer bevestigd?

Valt mij wel op dat de strip ook voor de stevigheid van de gehele kast zorgt. Als je al aan de strip trekt, dan beweegt de kast asymmetrisch. Je merkt dan dat de kast uit 2 delen bestaat.

• BuysB
popnagels idd uitgeboord aan 1 zijde, strip daarna opzij gebogen. Zit nu weer vast met 2 boutjes/moertjes.

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:50
Op basis van mijn ervaringen met het vervangen van de lagers in de Ecolution. Popnagels uitboren en vervangen door nieuwe popnagels is prima te doen en trilt nooit los. 🙂

• alku1606
SpikeHome schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:49:
@alku1606
Tja AP meldingen heb ik ook veel last van, eerste jaren kon ik nog gewoon naar 60c warm water gaan voor de legionella tegen te gaan.
Maar nu gaat de wp al bij 50c warm water maken al naar AP meldingen.
Lekkages gelukkig nog nooit last van gehad.
Mijn draait vanaf 2013, dus 13jaar nu.
Ben wel aan het kijken naar een opvolger, inventum doet bij mij de laatste jaren voornamelijk warm water, en voor en na seizoen, daarbuiten is ie alleen als ventilatie.
Komt dat ik er een Panasonic warmtepomp naast heb,
Heb jij de 2 sensoren al eens vervangen?
Vanwege de AP meldingen, die net te vaak verschijnen, zit ik te denken dat te doen. Met dit ‘warme’ weer valt het mee, maar vanmorgen toch weer een AP-3. Vanmorgen was het 19 graden in huis terwijl de pomp met dit weer de 20 kan halen, zonder CV ondersteuning. Op het ogenblik draait de WP weer (A2 stand).
De sensoren zijn eenvoudig te vervangen.
Heb een plaatje toegevoegd,

Update:
De gehele dag springt de WP in de AP3 modus. Blijft niet lang in de A2 modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyqiONkEMSMqsXvS0_wiZhjQpJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AE66TaBvXxTF1oRY5odQLPE4.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door alku1606 op 14-03-2026 16:53 ]

• SpikeHome
@alku1606 er is nog nooit iets aan mijn warmtepomp vervangen.
Bij mij draait de ventiline een paar dagen al non-stop en nog geen ap melding gehad.

• sendermen
Ik heb heel soms AP3 gehad in de winter als er geen zon is én de ketel met niet aan hoeft te springen. Dan is de invoertemperatuur lucht te laag (17 graden). In de winter zet ik de ventilatiestand op min debiet, en de ketel laat ik eerder aangaan.
Dat voorkomt dat bij een AP3 het hele huis teveel afkoelt.
Dus: als de Ecolution afslaat, maar even minimale ventilatie.

• alku1606
Tsja…die AP 3 meldingen komen mij deze week te vaak voor. Temperatuur in huis 19* graden (huis is van 1998). Thermostaat van de cv ketel staat op 18 graden). Dus het gasverbruik is minimaal.
Ik zal zelf nog e.e.a. bekijken. Volgens mij is de aanvoertemperatuur niet te laag…..maar dat is een aanname.
Met de invoertemperatuur/aanvoertemperatuur bedoelen jullie toch de temperatuur van de lucht binnenshuis (komend vanuit douche/keuken/toilet)?

• sendermen
alku1606 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:28:
Tsja…die AP 3 meldingen komen mij deze week te vaak voor. Temperatuur in huis 19* graden (huis is van 1998). Thermostaat van de cv ketel staat op 18 graden). Dus het gasverbruik is minimaal.
Ik zal zelf nog e.e.a. bekijken. Volgens mij is de aanvoertemperatuur niet te laag…..maar dat is een aanname.
Met de invoertemperatuur/aanvoertemperatuur bedoelen jullie toch de temperatuur van de lucht binnenshuis (komend vanuit douche/keuken/toilet)?
Ja, kijk eens in het monitoringmenu hoe hoog die temperatuur van de aangezogen binnenlucht is. Bij mij gaat het mis als de aanvoertemperatuur zo'n 17 graden wordt en het cv-water ook nog maar 21 graden is en als het buiten een graad of drie is.

• sendermen
Dit jaar de verwarming iets meer laten verwarmen in januari (20m3 meer). Maar evengoed een leuk ding, die Ecolution!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtvLIwANr4NWlp04HYolPLv9KhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoBMI1INTNzEDcHAEhp4u6vH.jpg?f=fotoalbum_large

• SpikeHome
alku1606 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:28:
Mijn woning van 1994 een 2 onder 1 kap.
Nu in huis 20,8c en draai alleen op de inventum die doet ook war water.
Daraait nu 4 dagen non stop heb ik gezien.
Vanmorgen wel mijn Panasonic warmtepomp even een 3 uurtjes aangeslingerd, was hier 0c het vroor dus.
En even wat boost in het c.v. Water gegeven.

Ventilatie debiet staat wel op 18 dus 180m3

edit:
grafiekje van mijn wp50, ik heb er dus een zwave schakelaar met energie meting tussen zitten en temperatuur sensoren ingebouwd, die zitten weer in mijn Homey.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1ryHJq0sJelxrIkOnXJ1lCnyRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aI3cbX4xHob6LJ94o9EMwdNj.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste grafiek is de energie meting de piekjes zijn warm water maken (nog geen legionella run gehad).
2e rode grafiek is de koudgas leiding in de warmtepomp je ziet daar ook de sensor van de warmtepomp zelf zitten en ik heb er een sensor bij gezet.
de onderste grafiek meet de lucht die naar buiten gaat, als die te koud word of de de koudgas te koud kan ik de warmtepomp naar ventilatie stand 2 of 3 zetten dmv de homey.

[ Voor 36% gewijzigd door SpikeHome op 16-03-2026 07:29 ]

• Mattie112
  • Laatst online: 12-05 14:59
Ik heb een spaarpomp (met het Eneco label) en deze moet over een paar weken afgekoppeld worden ivm plaatsing dakkapel. Weet iemand of daar een bepaalde procedure voor is? Zit er nog iets van een aftap kraantje in de unit? Of is puur de CV leiding loskoppelen en het water daar uit laten lopen?

(de vraag staat nog open of hij terug komt, aan de ene kant meh dat ding doet niet super veel, aan de andere kant terug plaatsen kost me niks behalve miss een uurtje werk om de dakdoorvoer te verleggen....)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:01
In de unit zal waarschijnlijk genen aftapkraantje zitten.
Je kunt het beste je cv circuit drukloos maken, dit doe je door de vulslang aan te sluiten op de vulopening van je cv circuit en de andere kant van de slang in een afvoer hangen en dat het kraantje opendraaien.
Bij het loshalen van de kopelling en zal er dan nog wel wat cv water vrijkomen wat je op moet vangen.

Ik zou de spaarpomp terug hangen, je hebt hem, ventileren moet je sowieso, en je bespaart nog wat op je gasverbruik. Niet terug hangen zou zonde zijn van de investering.

• Mattie112
  • Laatst online: 12-05 14:59
205Gutmann schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:36:
In de unit zal waarschijnlijk genen aftapkraantje zitten.
Je kunt het beste je cv circuit drukloos maken, dit doe je door de vulslang aan te sluiten op de vulopening van je cv circuit en de andere kant van de slang in een afvoer hangen en dat het kraantje opendraaien.
Bij het loshalen van de kopelling en zal er dan nog wel wat cv water vrijkomen wat je op moet vangen.

Ik zou de spaarpomp terug hangen, je hebt hem, ventileren moet je sowieso, en je bespaart nog wat op je gasverbruik. Niet terug hangen zou zonde zijn van de investering.
Thanks! Investering valt mee was in de 'pioneersperiode' geloof dat ik er €500 voor heb betaald. Ik snap dat je in theorie gas bespaard maar ben maar weinig thuis en dan is een uurtje de airco op verwarmen een stuk logischer dan dit. Het zou leuk zijn als hij de vloer op 18gr kan houden maar als het buiten koud is heeft hij niet genoeg capaciteit en springt de CV bij. Dat vind ik dan weer onzin, als de zon er bij komt wamt het toch weer op.

En natuurlijk kan aan de gang met een losse thermostaat etc maar meh ik vind het niet fantastisch (al zijn er misschien ook al wel veel firmware updates geweest die ik niet heb die de boel verbeteren...)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• 205Gutmann
Mattie112 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Thanks! Investering valt mee was in de 'pioneersperiode' geloof dat ik er €500 voor heb betaald. Ik snap dat je in theorie gas bespaard maar ben maar weinig thuis en dan is een uurtje de airco op verwarmen een stuk logischer dan dit. Het zou leuk zijn als hij de vloer op 18gr kan houden maar als het buiten koud is heeft hij niet genoeg capaciteit en springt de CV bij. Dat vind ik dan weer onzin, als de zon er bij komt wamt het toch weer op.

En natuurlijk kan aan de gang met een losse thermostaat etc maar meh ik vind het niet fantastisch (al zijn er misschien ook al wel veel firmware updates geweest die ik niet heb die de boel verbeteren...)
Ik heb een jaar of 2 verwarmd met een Ecolution en een airco.
Beneden heb ik vloerverwarming en dat werkte best prima.
De Ecolution had net genoeg vermogen om de kou van de vloer af te houden, de rest deed ik met een airco van 2,5 kW.
Mijn woning is uit 2011 en redelijk goed geïsoleerd, dat scheelt ook.

• sendermen
Goedemorgen, vanochtend hoorde ik een erg scruffy piepje. Dat leek de Ecolution te zijn. Wist niet dat hij ook een piezobuzzertje heeft.

Hij gaf een F94 error. Ik heb de ontluchtingsmodus gestart.

Daarna sloeg de compressir aan voor de boiler.
Daarna kreeg ik afwisselend F81 en AP4.

En nu F81 en A1.
Ik zet hem nu maar even een uur uit.

Iemand ervaringen met dit gedrag? De Ecolution draait nu nog net geen twee jaar netjes mee.
Hij komt uit 2017.

[ Voor 8% gewijzigd door sendermen op 02-05-2026 10:03 ]

• sendermen
Na het uur uit gewoon AP4 zonder foutcode.

En nu gaat hij op A3 boiler verwarmen, ik hoop dat hij aan wil blijven.

[ Voor 47% gewijzigd door sendermen op 02-05-2026 09:29 ]

• sendermen
Ja, hij blijft aan. Geen storing meer.

• sendermen
En nu een dag later, zelfde tijd: F81, AP4.

• BuysB
Hoi @sendermen mijn Ecolution staat vanwege het weer niet meer te draaien voor CV (A2) alleen nog af en toe op A3 warmwater. Komt jouw storing tijdens A3 of A2? In geval van A2 zou er dan een doorstromingsprobleem kunnen zijn ? Als het een A3 probleem is dan is dat minder waarschijnlijk, start hij dan wel op en valt hij daarna uit of start hij gewoon niet op?

Er zitten een aantal diagnose menu's op de Ecolution, hier kun je o.a. het vermogen op aflezen, ik heb er een HomeWizard plug voor zitten waarop ik het vermogen kan zien, is met verwarmen A2 tussen de 280 en 330W Met A3 is dat meer afhankelijk van de ingestelde boiler temperatuur (vuistregel 45graden boiler is ongeveer 450W max). Het zou kunnen dat de condensator defect is, dit is in het verleden een veel voorkomend probleem geweest. Dan start de compressor wss niet op !

• sendermen
Hoi @BuysB, dank voor je suggesties.

De Ecolution doet al sinds 14 april geen CV-water meer, nee.
Hij gaat de boiler verwarmen, maar slaat na 4 minuten weer af. De temperatuur van de uitgaande lucht is 1 graad hoger dan de inkomende, dus hij doet niet veel.

De Ecolution in uit 2017 en draaide eerst altijd prima. Het vermogen monitor ik ook met een smart plug idd, CV bedrijf is 280W, boiler 430W.
Opvallend is dat hij ermee gestopt is nadat we 4 dagen weg waren.

Uit 0_1
0 29
1 20
2 21
3 20
4 35
5 39
6 39
7 43
9 00

Die condensatoren heb ik net zien zitten, moeten ze dan allebei vervangen? En hoe weet ik dat het daar aan ligt en niet bv het koelgas is? Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door sendermen op 03-05-2026 10:28 ]

• BuysB
Uit je lijstje met temperatuur gegevens lees ik dat de toestel ID29 is, ik heb een Ecolution Combi die heeft ID39. Ik heb een Ecolution Solo omgebouwd tot Combi door simpel de ID sensor te wisselen. De print is gewoon hetzelfde, ID weerstandje bepaald welk type het is. Ik meen dat de Solo ID19 heeft. Heb jij toevallig een Ventline ?

Het lijstje met temperaturen lijkt van een stationaire toestand, compressor doet niets (als die niet pompt is er geen koudemiddel circulatie, verdamper wordt niet koud, condensor wordt niet warm.

Kun je met je smart plug zien wat het vermogen doet vanaf de start tot de storing (eerste 4min) ?

Condensatoren vervangen kun je wss zelf, als het een koudemiddel lekkage is moet je dit kunnen traceren, vaak gecorodeerde verbindingen en vettige substantie (olie). Als dit het geval is ben je verder van huis.

• sendermen
Ik heb net in de Ecolution gekeken, geen vettige sustantie, wel een beetje afgezet kalk onder de condensor.

Ik heb een echte Ecolution, geen Ventiline.

Net weer een restart gedaan. De Ecolution is lekker de boiler aan het verwarmen met 340W zonder af te slaan.

Ik zag net wel dat de ventilatie nog op stand 1 staat. Dat doe ik in de winter: als de warmtepomp afslaat trekt hij niet steeds het hele huis koud.
Heb hem op stand 2 gezet (maar je zou verwachten dst hij in warmtepompbedrijf gewoon naar de debiet tijdens warmtepompbedrijfstand gaat).

• BuysB
Dat klopt, ventilatiestand heeft niets te maken met het ingestelde debiet tijdens warmtepompbedrijf.

Ben toch bang dat het een condensator dingetje is, die zorgt er volgens mij voor dat het opstarten van de compressor mogelijk is, is ie stuk dan start de compressor niet of niet altijd, zoveel verstand heb ik daar ook niet van.

• sendermen
Na de herstart...
Uit 0_1
0 29
1 20
2 19
3 21
4 45
5 40
6 43
7 50
9 00

Maar toch weer beland in AP4, maar wel het water op 50 graden gekregen.

[ Voor 10% gewijzigd door sendermen op 03-05-2026 12:33 ]

• sendermen
Moeten die condensatoren losgesoldeerd om ze te kunnen doormeten?
Ook zie ik dat te moeilijk te krijgen zijn. Is een exemplaar met vergelijkbare specs (V/W en F) ook goed?

• sendermen
Familielid ging even de haren wassen. Nu staat 'ie weer keurig te draaien.

1 21
1 09
3 10
4 62
5 38
6 40
7 38

Zou het in het achterste bereik zitten, dus dichtbij de 50 graden boilertemp en daar dan in beveiliging omdat de temp te hoog wordt?
Misschien is de condensator dan niet kapot maar versleten.

Ik had hem ook nog even flink laten ontluchten, voor de zekerheid.

Update: boiler 50 graden, AP4. Geen error.

[ Voor 25% gewijzigd door sendermen op 03-05-2026 15:22 ]

• BuysB
Volgens mij (maar ik ben geen expert op dat gebied) wordt een condensator gebruikt om de compressor vanuit stilstand te laten draaien (een zetje te geven). Als de compressor eenmaal draait is de condensator werkeloos.

De temperaturen zien er prima uit tijdens je laatste opname, dit wijst niet op een tekort aan koudemiddel m.i.

En ja hoe hoger de temperaturen hoe moeilijker de compressor het heeft en moet harder werken, verbruikt meer stroom en zal warmer worden. Uiteindelijk vliegt de heetgas boven zijn max en treedt er een storing op maar dat is dan een AP1 storing. Jij hebt een AP4 storing, die treedt op als er binnen een kwartier een 2e warmtevraag is. Deze is om het systeem tot rust te laten komen na uitschakeling, om zg pendelen te voorkomen.

• sendermen
Dank voor het meedenken.
Die AP4 is een feature, inderdaad...zo lang er maar geen F-codes komen en die lijken nu weer even weg.
Heel vreemd dat hij gewoon weer helemaal goed heeft gedraaid. Ik hou het in de gaten, misschien dat ontluchten hem toch veel goed heeft gedaan?

[ Voor 23% gewijzigd door sendermen op 03-05-2026 17:02 ]

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:23
Zit de afzuiging ook op de douche/badkamer?

[ Voor 29% gewijzigd door beestemans op 04-05-2026 09:06 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

• sendermen
Ja, hoezo?

Dat wil je toch?

[ Voor 50% gewijzigd door sendermen op 04-05-2026 11:09 ]

• beestemans
Warme vochtige lucht kan de warmtewisselaar een goede reiniging geven. Wellicht toch iets van ijs ontstaan?

• sendermen
Aha...
Hij is vanochtend weer in AP4/F81 terechtgekomen. Als ik hem niet power cycle, blijft hij daarin hangen. Dus het is niet vanzelf opgelost...

• beestemans
Genoeg ventilatie debiet? Want vochtige warme lucht is gunstiger en als je doucht zet je misschien ook een hogere ventilatie stand aan. En F81 is te weinig debiet als oorzaak. Niet zozeer de compressor.

[ Voor 19% gewijzigd door beestemans op 04-05-2026 17:05 ]

• sendermen
Er is wel iets aan de hand. Als ik herstart, gaat hij ventileren in stand 1. Eerst bleef hij op stand 2. Stand 1 is 90m3, stand 2 150, stand 3 350.
Ik zal er weer eens naar kijken, dank voor de aanvulling. De luchtvochtigheid was ook een tijdje best laag.

Vandaag de hele dag geen F81-gedoe gehad.

• beestemans
90 m3 is echt laag. Volgens mij adviseren ze minimaal iets van 180 m3. Al zat er uit mijn hoofd ook een link per m2 woonoppervlakte.

• sendermen
Ja, snap ik. Maar dat is alleen in de zomer als we raampjes open hebben. Als de warmtepomp gaat werken, gaat hij hoger. En als we douchen, even knallen. Ik had het ventiel in de douche schoongemaakt en iets minder open gezet, dat weer hersteld.

Hij heeft weer een paar dagen goed meegedaan.

Nu ineens weer F94...

Hoe ik weet dat er goed gedraaid is? De slimme stekker waarop de ecolution is aangesloten stuurt me een berichtje als de warmtepomp gaat draaien. Als 'ie een half uur in werking is, gaat het goed. Als er steeda 5 minuten gewerkt wordt, zal er wel een storing zijn...

[ Voor 29% gewijzigd door sendermen op 08-05-2026 10:25 ]

• sendermen
En na een korte herstart is het boilerwater weer keurig 50 graden precies, geen foutmeldingen.

• beestemans
Onvoldoende doorstroming CV water. Pomp te weinig debiet of voorkeursstroming in je CV circuit waardoor er geen warmte afgifte is?

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:00
Voordat ik een eigen topic open, check ik het even hier: zijn er mensen hier met een Inventum Modul-AIR All-E?

Ik overweeg een dynamisch energiecontract, maar mijn grootste constante energieslurper in huis is de Inventum-wp die altijd ’s nachts aanslaat (22.00–07.00) - niet ideaal met een dynamisch contract. Ik heb geprobeerd om instellingsmogelijkheden op de wp te vinden om dat ding te forceren overdag aan te slaan, maar dat is niet gelukt.

Ik heb de elektrische doorstroomverwarmer in de monteurinstellingen al lager gezet (van 4,5 kW naar 3,0).

Ben benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost?

[ Voor 11% gewijzigd door Cheezborger op 11-05-2026 16:57 ]

• 205Gutmann
Cheezborger schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:35:
Voordat ik een eigen topic open, check ik het even hier: zijn er mensen hier met een Inventum Modul-AIR All-E?

Ik overweeg een dynamisch energiecontract, maar mijn grootste constante energieslurper in huis is de Inventum-wp die altijd ’s nachts aanslaat (22.00–07.00) - niet ideaal met een dynamisch contract. Ik heb geprobeerd om instellingsmogelijkheden op de wp te vinden om dat ding te forceren overdag aan te slaan, maar dat is niet gelukt.

Ik heb de elektrische doorstroomverwarmer in de monteurinstellingen al lager gezet (van 4,5 kW naar 3,0).

Ik heb een Modulair-red. Niet helemaal hetzelfde apparaat, maar ik herken me ook in de gebrekkige instellingen van het apparaat.

Ik zou ook graag wat meer controle hebben over hoe en wanneer het apparaat het element inschakelt, maar die functie zit er niet en gaat ook niet komen.

Ik zou graag zien dat je het element kunt inschakelen op het moment dat mijn panelen veel stroom opwekken, dat kan alleen door zelf met domotica te gaan knutselen en het element aansturen middels een relais oid.

• beestemans

Euhm, wil je dat die overdag aanstaat? Stel hem dan in van 07:00 tot 22:00.

• sendermen
Cheezborger schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:35: ik overweeg een dynamisch energiecontract, maar mijn grootste constante energieslurper in huis is de Inventum-wp die altijd ’s nachts aanslaat (22.00–07.00) - niet ideaal met een dynamisch contract. Ik heb geprobeerd om instellingsmogelijkheden op de wp te vinden om dat ding te forceren overdag aan te slaan, maar dat is niet gelukt.

Is de modulair aangesloten via de luchttemperatuursensor? Met een thermostaat zou je d.m.v. een nachtverlaging kunnen bepalen wanneer hij loopt. Maar waarschijnlijk wil je dat hij in de winter de hele dag loopt, anders krijg je een koud huis en gaan de backupheaters aan.

Maar ik heb een Ecolution en een CV-ketel en die kan ik los van elkaar schakelen.

Dmv een temperatuurverhoging en verlaging van de ketel zorg ik dat de ketel in de avond eerder aangaat: als het vriest en als de warmte van het koken begint te verdwijnen, gaat de thermostaat van de ketel van 19 naar 19.5 en dan als we gaan slapen naar 18.5. De Ecolution houdt de boel dan op temperatuur, maar anders zitten we van 20h-3h in een afkoelend huis en gaat de ketel om 4 uur in de nacht lopen vlammen en zweten we ons bed uit. Met die halve graad hoger of lager bepaal ik wanneer de ketel aan mag gaan.

Als de buitentemperatuur hoger is, draait de Ecolution zelfstandig.

Misschien kun je met een externe thermostaat ook zoiets doen? Gaan de backups aan bij een bepaalde delta t, of een bepaalde tijd de temperatuur niet hoger krijgen?

• sendermen
beestemans schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:18:
Onvoldoende doorstroming CV water. Pomp te weinig debiet of voorkeursstroming in je CV circuit waardoor er geen warmte afgifte is?
CV bedrijf is niet actief, ons huis is warm genoeg.

Sinds deze melding geen errors of afslaan tijdens boiler verwarmen meer gehad. Ik snap er niks van!

• beestemans
sendermen schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:44:
[...]

CV bedrijf is niet actief, ons huis is warm genoeg.

Sinds deze melding geen errors of afslaan tijdens boiler verwarmen meer gehad. Ik snap er niks van!
Het CV water kan misschien geen kant op waardoor de temperatuur oploopt? Geen bypass klep die bij de juiste druk opengaat in het circuit?

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:15
Ik heb geprobeerd om instellingsmogelijkheden op de wp te vinden om dat ding te forceren overdag aan te slaan, maar dat is niet gelukt.

Je kunt wel iets bereiken met een klokthermostaat, zet hem kouder tussen 22-24h, weer normaal tussen 0:0-05h (lage stroomkosten), kouder tussen 05h-011h, juist hoger tussen 11h-16h, normaal 16h-22h.

Hoeveel hoger/lager en of dat comfort-effecten heeft is afhankelijk van je buffer in verwarming en woning, met een natte vloerverwarming werkt het prima.

[ Voor 24% gewijzigd door tonwes99 op 13-05-2026 19:14 ]

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste