Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 12:34
hebben jullie al iets meer gehoord van Itho over de vervanging van de spider thermostaat?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:22
RGHW schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:52:
hebben jullie al iets meer gehoord van Itho over de vervanging van de spider thermostaat?
Ik denk dat het traject nog loopt. Ik kreeg 6 juni een brief in de bus (zelfde inhoud als de email die eerder werd verstuurd). Kan de de brief niet meer vinden maar volgens mij stond er als uiterste inzenddatum 30 juni.
Dus hopelijk in juli een reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door remmuz op 29-06-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
remmuz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat het traject nog loopt. Ik kreeg 6 juni een brief in de bus (zelfde inhoud als de email die eerder werd verstuurd). Kan de de brief niet meer vinden maar volgens mij stond er als uiterste inzenddatum 30 juni.
Dus hopelijk in juli een reactie.
Ik heb nog maar weer eens een herinnering gestuurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
RGHW schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Ik heb nog maar weer eens een herinnering gestuurd
Het heeft geholpen!

Beste Spider-gebruiker,

Recentelijk hebben wij u geïnformeerd over de aanstaande uitfasering van uw Spider-systeem. U heeft op ons verzoek de vragenlijst ingevoerd, hartelijk dank hiervoor.

Via deze weg willen wij u laten weten dat wij u niet vergeten zijn. Wij komen op korte termijn met een passend voorstel. Pas wanneer dit alternatief is aangeboden en geleverd zal uw Spider-account offline gaan. Wij laten u dus niet in de kou staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 12:01
Hier dezelfde mail ontvangen.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
ik had deze vraag nog gesteld aan Itho.

De coolcube is toch opentherm, dan moet het toch mogelijk zijn om deze aan te sturen met andere thermostaat dan de spider? Veel off the shelve producten hebben de mogelijkheid om via internet bediend te worden en een gedetailleerd tijdschema te gebruiken. Ze moeten uiteraard ook de koeling kunnen aansturen, maar aangezien de meeste warmtepompen ook kunnen koelen lijkt het mij dat dergelijke producten beschikbaar kunnen zijn.

Daarop kreeg ik dit antwoord:

Er zullen andere thermostaten zijn van andere merken die de mogelijkheid hebben om via internet bediend te worden, echter zoekt Itho Daalderop het liefst een oplossing van eigen makelij.

Er is daarnaast vooralsnog geen andere gateway te vinden die geprogrammeerd is zoals de oude gateway. Aangezien een groot deel van het Spider platform op de systemen bij Fifthplay draait kunnen wij hier geen directe API van ter beschikking stellen. Het gedeelte waarvan Itho Daalderop eigenaar is werkt niet zonder het gedeelte van Fifthplay en biedt dan ook geen oplossing voor verdere benadering. Een ontwikkeltraject voor een nieuwe gateway kost daarom veel tijd en garandeert zeker dat er niet voor 1 september een oplossing gereed is.

Zoals inmiddels vernomen in de laatste mail wordt er zeer spoedig een passende oplossing aangeboden. Zodra er concreet iets bekend wordt zult u uiteraard zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik hoop van harte dat ze met een vervangend product komen, want alleen het aanschafbedrag terug heb ik weinig aan als ik vervolgens mijn installatie niet meer kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 07:32
RGHW schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:20:
ik had deze vraag nog gesteld aan Itho.

De coolcube is toch opentherm, dan moet het toch mogelijk zijn om deze aan te sturen met andere thermostaat dan de spider? Veel off the shelve producten hebben de mogelijkheid om via internet bediend te worden en een gedetailleerd tijdschema te gebruiken. Ze moeten uiteraard ook de koeling kunnen aansturen, maar aangezien de meeste warmtepompen ook kunnen koelen lijkt het mij dat dergelijke producten beschikbaar kunnen zijn.

Daarop kreeg ik dit antwoord:

Er zullen andere thermostaten zijn van andere merken die de mogelijkheid hebben om via internet bediend te worden, echter zoekt Itho Daalderop het liefst een oplossing van eigen makelij.

Er is daarnaast vooralsnog geen andere gateway te vinden die geprogrammeerd is zoals de oude gateway. Aangezien een groot deel van het Spider platform op de systemen bij Fifthplay draait kunnen wij hier geen directe API van ter beschikking stellen. Het gedeelte waarvan Itho Daalderop eigenaar is werkt niet zonder het gedeelte van Fifthplay en biedt dan ook geen oplossing voor verdere benadering. Een ontwikkeltraject voor een nieuwe gateway kost daarom veel tijd en garandeert zeker dat er niet voor 1 september een oplossing gereed is.

Zoals inmiddels vernomen in de laatste mail wordt er zeer spoedig een passende oplossing aangeboden. Zodra er concreet iets bekend wordt zult u uiteraard zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld worden.
Ik had inderdaad ook gevraagd naar de api of iets vrij te geven voor home assistant maar kreeg hetzelfde antwoord.

Ik neig zelf meer naar een financiële compensatie mits het alternatief ook cloudless aan te sturen is.

In de 10 jaar tijd dat ik in dit huis nu oud is zijn er nu al 2 cloud systemen ter ziele gegaan. Qurrent qbox en nu de spider. Beide niet heel erg goedkoop in aanschaf dus ben het een beetje beu met cloud only. Van de spider heb ik 2 thermostaten, een draadloze ontvanger, gateway en ventilatorbox (zonder ab ivm aansturing op spider thermostaten). De oude ventilatorbox heb ik zelfs hiervoor vervangen en verkocht op marktplaats… had ik die maar bewaard… geen idee welk protocol voor de ventilatorbox gebruikt wordt nu, verder nog niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik neig ook meer naar financiële compensatie.
In het stookseizoen staat de thermostaat 24x7 op 20 graden. In mijn huis bleek dat de meest efficiente methode.
Ik gebruik dus geen programma’s of bediening buiten huis. Ik gebruik de Spider eigenlijk alleen om de ventilatie te bedienen.
Kan mij alleen niet meer herinneren of de Spider rechstreeks aan de ketel gekoppeld is, of dat ik die gateway gewoon uit de meterkast kan halen en afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
remmuz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:23:
Ik neig ook meer naar financiële compensatie.
In het stookseizoen staat de thermostaat 24x7 op 20 graden. In mijn huis bleek dat de meest efficiente methode.
Ik gebruik dus geen programma’s of bediening buiten huis. Ik gebruik de Spider eigenlijk alleen om de ventilatie te bedienen.
Kan mij alleen niet meer herinneren of de Spider rechstreeks aan de ketel gekoppeld is, of dat ik die gateway gewoon uit de meterkast kan halen en afvoeren?
Bij mij is de spider direct aan de verwarming gekoppeld (bedraad). Dat werkt, maar je hebt weinig mogelijkheden (1 nachtverlaging, geen weekschema, ....).

Maar voor jouw doel waarschijnlijk helemaal prima. Ik zou zeggen, zet de gateway uit en kijk of je het spul draaiend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Heeft iemand nog iets gehoord van Itho over de spider?

Ik heb nog een reminder gestuurd aangezien 1 september nu wel heel dicht bij komt, maar nog niets gehoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

RGHW schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:19:
Heeft iemand nog iets gehoord van Itho over de spider?

Ik heb nog een reminder gestuurd aangezien 1 september nu wel heel dicht bij komt, maar nog niets gehoord
Deze toch? :

remmuz in "Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp"

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Klopt dat is het laatste bericht dat ik ook had gekregen, maar dat bericht van Itho was ook alweer een maand oud. Maare waarschijnlijk hebben ze dus niks meer gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik heb even een andere vraag.
Ik heb een cool cube en wil deze gaan vervangen voor een grotere warmtepomp, nu was er vandaag iemand om een opname te doen en hij vertelde mij gewoonweg de leidingen van de cool cube af te doppen en een t stuk te plaatsen op de aan en afvoer van de ketel en klaar.
Maar zo ver ik weet neemt de cool cube het lage temperatuur gedeelte voor zijn rekening
En gaat het hoge temperatuur gedeelte direct via de ketel.
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de cool cube ?
En hoe hebben jullie dit waterzijdig aangesloten ?

Uit de cv ketel komt een hoge temperatuur aanvoer die via een mengventiel heet water bij mengt in de coolcube
Hier zou ik evt de aanvoer van de warmtepomp op kunnen zetten en ook de uitgaande aanvoer van de cool cube die normaal naar het lage temperatuur gedeelte gaat.
En een t stuk in de verbinding van de retour tussen de ketel en de cool cube.
Het gedeelte lage en hoge temperatuur gaat dan niet meer werken en de radiatoren zullen niet optimaal meer werken, maar met 8kw warmtepomp zal het huis wel op temperatuur moeten kunnen blijven lijkt me.

Kan iemand hier iets over zeggen ?

Groeten Noël brom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Nudel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:00:
Ik heb even een andere vraag.
Ik heb een cool cube en wil deze gaan vervangen voor een grotere warmtepomp, nu was er vandaag iemand om een opname te doen en hij vertelde mij gewoonweg de leidingen van de cool cube af te doppen en een t stuk te plaatsen op de aan en afvoer van de ketel en klaar.
Maar zo ver ik weet neemt de cool cube het lage temperatuur gedeelte voor zijn rekening
En gaat het hoge temperatuur gedeelte direct via de ketel.
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de cool cube ?
En hoe hebben jullie dit waterzijdig aangesloten ?

Uit de cv ketel komt een hoge temperatuur aanvoer die via een mengventiel heet water bij mengt in de coolcube
Hier zou ik evt de aanvoer van de warmtepomp op kunnen zetten en ook de uitgaande aanvoer van de cool cube die normaal naar het lage temperatuur gedeelte gaat.
En een t stuk in de verbinding van de retour tussen de ketel en de cool cube.
Het gedeelte lage en hoge temperatuur gaat dan niet meer werken en de radiatoren zullen niet optimaal meer werken, maar met 8kw warmtepomp zal het huis wel op temperatuur moeten kunnen blijven lijkt me.

Kan iemand hier iets over zeggen ?

Groeten Noël brom
Begrijp ik het goed dat je niet de hele installatie wil vervangen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
Nee ik wil alleen het warmtepomp gedeelte vervangen en de base cube laten hangen als backup en tapwater. In combinatie met zonnenboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Je zal er wel over nagedacht hebben, maar waarom niet ook je tapwater uit de warmtepomp halen? Dan ben je helemaal gasloos en dat scheelt toch weer wat geld op b.v. Je vastrecht en onderhoud.

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 11:09
mailman|IA schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:27:
Heb de thermostaatkranen nu helemaal open staan en deze ochtend was er geen brom. Lijkt de oplossing dus te zijn. Zo niet, probeer ik de AVDO inderdaad nog. Hou jullie op de hoogte voor anderen die misschien hetzelfde probleem (gaan) ervaren
De thermostaatkranen opendraaien, bleek niet de oplossing. Ook de AVDO (die ik alleen onder mijn booster boiler kon vinden) heb ik open en dicht gedraaid, zonder resultaat. Het is echt een hele harde brom, maar erg kort. Vaak rond 06:45, maar soms ook opeens om 03:00 's nachts of juist midden op de dag. Ik zou graag de brom willen lokaliseren, maar het is zo kort, dat ik niet op tijd bij de warmtepomp kan zijn. Misschien dat ik het op de een of andere manier kan opnemen, maar weet ook niet mer welk apparaat ik zo lang kan opnemen. Iemand nog een idee?

• Nudel
Ik heb nog een zonnenboiler van 800 liter staan
En ik kook ook nog op gas
Ik snap de redenering het gas er uit te gooien wat idd een grotere besparing oplevert maar is voor nu nog een stapje te ver denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGHW
Ik kreeg op woensdag dit bericht over de spider gateway:

Zojuist is mij bekendgemaakt dat het compensatievoorstel definitief is goedgekeurd.

U zult hier in de komende dagen een bericht van Itho Daalderop over ontvangen.

Ik verzoek u voor de laatste keer nog even geduldig te wachten tot nader bericht.

Zoals ook in de mail van 10 juli wordt benoemd zal uw Spider account In de tussentijd gewoon blijven bestaan totdat het alternatief is geleverd.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

RGHW schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:56:
Ik kreeg op woensdag dit bericht over de spider gateway:

Zojuist is mij bekendgemaakt dat het compensatievoorstel definitief is goedgekeurd.

U zult hier in de komende dagen een bericht van Itho Daalderop over ontvangen.

Ik verzoek u voor de laatste keer nog even geduldig te wachten tot nader bericht.

Zoals ook in de mail van 10 juli wordt benoemd zal uw Spider account In de tussentijd gewoon blijven bestaan totdat het alternatief is geleverd.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Betreft dit het bolletje:
  • Voorkeur voor vervangende hardware
  • Financiële compensatie

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Richard schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

• Financiële compensatie
Geen idee, het blijft vooralsnog cryptisch van de kant van Itho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Ben ik weer met het "brom probleem". Heb een manier gevonden om het op te nemen, namelijk met een snurkopname app :).

Resultaat is hier te vinden: [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KwoHxOkQtw4]

Deze brom krijg ik zo'n 4 keer per dag ongeveer, weet ik nu dankzij de app.

Toevallig hoorde ik ook via de app dat dit soms een kortere brom is, zoals hierbij: [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NeAJAMQTVM0]

Dit geluid is zo hard, dat je dit door het hele huis kan horen en zelf buiten in de tuin, terwijl de ketel toch op zolder hangt (zo'n 8 meter van de begane grond) en er bettonen vloeren tussen zitten.

Is er iemand die het geluid herkent en een oplossing weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
Richard schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

• Financiële compensatie
Zojuist de email ontvangen.
Keuze uit compensatie van 250,00 of een hardware oplossing van Plugwise.
Wel jammer dat de informatie nogal summier is.

[ Voor 28% gewijzigd door remmuz op 28-08-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Hmm, ik krijg 200 euro compensatie aangeboden. Mijn hardware is de itho daalderop spider connect set. Spider gateway, spiderbase en een usb P1 kabel. Welke hardware had jij @remmuz ?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

remmuz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Zojuist de email ontvangen.
Keuze uit compensatie van 250,00 of een hardware oplossing van Plugwise.
Wel jammer dat de informatie nogal summier is.
Hier ook:

Onder Optie 1 heb ik netjes wel een "winkelwagentje" staan wat ze dan van Plugwise zouden gaan leveren.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Idem, 200 euro compensatie. Wellicht heeft eea. te maken met of je nog aanvullende apparatuur hebt van Itho.

Ik heb een coolcube, maar op de website van Plugwise lijkt het nog niet dat de koelfunctie van Itho ondersteund wordt (bovendien moet je de koelfunctie van plugwise aanschaffen). https://www.plugwise.com/product/koel-feature/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb net de mail ook gehad. Zo te zien leveren ze de Plugwise Adam HA en Smile P1.

Zelf net gekozen voor €200 compensatie, want de P1 meter doe ik al anders en ik ben bezig om de gehele Cool Cube te laten vervangen door een volledige warmtepomp.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Oggy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:05:
Hmm, ik krijg 200 euro compensatie aangeboden. Mijn hardware is de itho daalderop spider connect set. Spider gateway, spiderbase en een usb P1 kabel. Welke hardware had jij @remmuz ?
Vreemd dat ze mij 250 aanbieden?
Ik heb alleen de Spider en de Gateway en dat heb ik ook doorgegeven.
Ik heb nog een draaischijf meter dus geen P1 koppeling.

Ik heb in ieder geval voor die financiële compensatie gekozen aangezien de Spider 24/7 op een vaste temperatuur staat.

[ Voor 22% gewijzigd door remmuz op 28-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Hebben jullie al een idee welke thermostaat of hardware er straks gaat komen? Hetgeen van Google/Nest lijkt niet compatible te zijn met de itho daalderop ketel/wp combo.

Update n.a.v. @remmuz Sorry, bedoelde meer van, welke thermostaat er bij jullie straks gaat komen. Laat je de spider als domme opentherm hangen, haal je wat anders etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Oggy op 28-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Je krijgt een Plugwise Adam HA.
Dat is een gateway die je aansluit tussen de bestaande thermostaat (Spider) en de ketel.
De gateway 'praat' OpenTherm en op die manier wordt de ketel aangestuurd.

[ Voor 24% gewijzigd door remmuz op 28-08-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Oggy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:35:
Update n.a.v. @remmuz Sorry, bedoelde meer van, welke thermostaat er bij jullie straks gaat komen. Laat je de spider als domme opentherm hangen, haal je wat anders etc.
Ik laat de Spider hangen. Deze voldoet voor mij en ik kan er ook het centrale ventilatie systeem mee bedienen.
Programma's en bediening buitenshuis heb ik nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 20:30
Situatieschets:
Cube DUO met twee-zone regeling (één zone vloerverwarming, één zone radiator)
Twee thermostaten (één bedraad, één draadloos geschakeld met een itho relais)

Nu staat mijn CV + WP op een vaste setting en schakelt dus apart (vloerverwarming en/of radiator).

Ik begrijp uit de oude documentatie dat de communicatie tussen het relais en de (2e) thermostaat los staat van de gateway. Moet ik nog even testen door de gateway eruit te trekken.

Als dat zo is, is alleen de functionaliteit van de gateway (uitlezen en klok thermostaat) of €250,- verg.

Lastig maar neig toch ook naar de compensatie eigenlijk.

edit: even door zitten rekenen maar voor diezelfde functionaliteit leveren ze €500,- aan h/w :>

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfjes op 28-08-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik krijg 300 euro compensatie, of een Plugwise alternatief. Ik denk dat ik voor het alternatief ga aangezien ik 4 van die slimme stekkers van itho heb en die bij Plugwise 65 per stuk kosten. Dan is de Adam HA al bijna als bonus. Maar is dat spul een beetje kwaliteit? De reviews hier op tweakers maken me nou niet meteen blij met dit systeem.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Mij bieden ze:
Optie 1: Hardware:
- Relaisbox 230V: 2 stuk(s)
- Gateway Adam HA: 1 stuk(s)
- Aqara smart plug: 2 stuk(s)
- Thermostaat Lisa: 2 stuk(s)

Of 400 euro.

Ik moet me nog even verdiepen in de configuratie die ze bieden. Geen idee of die alles kan aansturen: 2 zones inclusief ventilatorbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
wiene schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:23:
Mij bieden ze:
Optie 1: Hardware:
- Relaisbox 230V: 2 stuk(s)
Wat is de functie van een relaisbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
remmuz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:30:
[...]

Wat is de functie van een relaisbox?
Ik durf het niet te zeggen in mijn opstelling. Ik zie wel dit schema. Maar geen idee wat er mee zou moeten.
https://plugwise.com/part...0-%20Relaisbox%20230V.pdf

Ik zie met deze hardware niet in hoe ik de ventilator box ga schakelen. Ik heb daar ook geen losse afstandsbediening voor. Die zou ik dan ook los bij moeten kopen. Of via Home assistant rechtstreeks RF schakelen maar of dat een optie is weet ik niet.

Zo te zien wordt het dus een heel gedoe. Ik neig nu ook gewoon om de spiders door te gebruiken, dan maar handbediend. Vloerverwarming kan op één temperatuur, evt lichte nachtverlaging. Badkamer is wel wat lastiger, die werd nu een paar uur in de avond warm gehouden, daar is de nachtregeling die er nu op de thermostaat zit denk ik niet geschikt voor.

[ Voor 5% gewijzigd door wiene op 28-08-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
wiene schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Ik neig nu ook gewoon om de spiders door te gebruiken, dan maar handbediend. Vloerverwarming kan op één temperatuur, evt lichte nachtverlaging. Badkamer is wel wat lastiger, die werd nu een paar uur in de avond warm gehouden, daar is de nachtregeling die er nu op de thermostaat zit denk ik niet geschikt voor.
Met de nieuwe gateway kun je gewoon schema's maken en het systeem op afstand bedienen, dus eigenlijk veranderd daar niks. Ik kan ook gewoon mijn ventilatie systeem nog bedienen. De oude gateway ligt al bij de gemeentewerf.

Ik weet niet hoe jij je badkamer bediend? Ik heb daar een simpele aan/uit thermostaat hangen die op de tweede zone van de basecube is aangesloten, Dat blijft gewoon zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
remmuz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Met de nieuwe gateway kun je gewoon schema's maken en het systeem op afstand bedienen, dus eigenlijk veranderd daar niks. Ik kan ook gewoon mijn ventilatie systeem nog bedienen. De oude gateway ligt al bij de gemeentewerf.

Ik weet niet hoe jij je badkamer bediend? Ik heb daar een simpele aan/uit thermostaat hangen die op de tweede zone van de basecube is aangesloten, Dat blijft gewoon zo werken.
Op de badkamer hangt inderdaad een draadloze thermostaat, boven bij de ketel zit een draadloze ontvanger, aangesloten op de aan uit schakeling. Dat is normaal voor de HT zone.

Ventilator is zowel beneden of boven handmatig te bedienen via beide thermostaten, maar nu natuurlijk ook nog met de cloud koppeling. Ik zag wel al dat er een wifi module te koop is voor de ventilatie box die met home assistant te bedienen is, echter heb ik liever ook dat alles gewoon zonder HA zou werken mocht ik het huis ooit willen verkopen.

Ik snap de relaisboxen gewoon niet helemaal. Volgens mij zou een willekeurige bedrade opentherm thermostaat de functie van de vloerverwarming moeten kunnen bedienen. En een willekeurige draadloze aan/uit thermostaat die van de badkamer. Uitgezonderd dan de functionaliteit van de ventilatie box. Zover ik kan overzien is voor de verwarming geen relais voor nodig.

Of is voor aansturing van de warmtepomp nog iets extra's nodig?

Ik krijg natuurlijk relatief veel compensatie (systeem was ook duur genoeg). Maar ik kan ook voor alternatieven kijken. Bijv Tado of wat anders. Maar het blijft gokken met die cloud managed systemen. Weet even niet of er zijn die ook lokaal met home assistant blijven aan te sturen als de cloud server wordt uitgezet.

Een tijdschema voor de ventilatorbox heeft wel de pré. En ik vind het nu ook wel leuk dat die alternatief is aan te sturen, bijvoorbeeld als een lamp (toilet of badkamer) wordt aangezet. Ik wilde nog gaan uitbreiden met sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar werd wel getriggerd door wat @wiene hier schreef:
“ Een tijdschema voor de ventilatorbox heeft wel de pré. En ik vind het nu ook wel leuk dat die alternatief is aan te sturen, bijvoorbeeld als een lamp (toilet of badkamer) wordt aangezet. Ik wilde nog gaan uitbreiden met sensoren”.

Ja, ik was bijna vergeten dat wij onze ventilatie ook op een tijdschema hadden staan! En wat bedoel jij met dat ‘alternatief aansturen’, wat moet ik daarvoor doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
zonoskar schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:14:
Ik krijg 300 euro compensatie, of een Plugwise alternatief. Ik denk dat ik voor het alternatief ga aangezien ik 4 van die slimme stekkers van itho heb en die bij Plugwise 65 per stuk kosten. Dan is de Adam HA al bijna als bonus. Maar is dat spul een beetje kwaliteit? De reviews hier op tweakers maken me nou niet meteen blij met dit systeem.
Krijg jij inderdaad 4 Plugwise slimme stekkers aangeboden? Ik heb er namelijk 3 van Itho maar ik lees daarover niks in hun aanbod…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

@Hkuit
Had je die wel meegenomen in je inventarisatie destijds?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Richard schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:37:
@Hkuit
Had je die wel meegenomen in je inventarisatie destijds?
Mmm… goede vraag, denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Hkuit schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:29:

Ja, ik was bijna vergeten dat wij onze ventilatie ook op een tijdschema hadden staan! En wat bedoel jij met dat ‘alternatief aansturen’, wat moet ik daarvoor doen?
Ik heb een zigbee dimmer op de badkamer. Zodra die ingedrukt wordt tussen 8.00 en 22.00 uur gaat de box nu op 3 tot de lamp wordt uitgezet. Dit werkt met de spider plugin voor home assistant. Nog beter was dus een vochtmeting. Sensor heb ik al maar eerst even deze compensatie regeling afgewacht.

Met deze module kan ik de ventilatorbox wel weer in home assistant krijgen: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/ zonder zelf al teveel hoeven te prutsen. Dan kan ik ook weer tijdschema’s enzo maken echter ben ik dan 100% afhankelijk van HA. Ik wil liever de klassieke manier van bedienen, dus aanzetten op de plaats waar nodig ook graag handhaven, evt met de afstandsbediening van itho. Maar die heb ik dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door wiene op 28-08-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
wiene schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:46:
[...]

Ik heb een zigbee dimmer op de badkamer. Zodra die aan gaat tussen 8 en 22.00 uur gaat de box nu op 3. Dit met de spider plugin voor home assistant. Nog beter was dus een vochtmeting. Sensor heb ik maar even deze compensatie regeling afgewacht.

Met deze module kan ik de ventilatorbox wel weer in home assistant krijgen: https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/ zonder zelf al teveel hoeven te prutsen. Dan kan ik ook weer tijdschema’s enzo maken echter ben ik 100% afhankelijk van HA. Ik wil liever de klassieke manier van bedienen, dus aanzetten op de plaats waar nodig ook graag handhaven, evt met de afstandsbediening van itho. Maar die heb ik dus niet.
Dus in de oplossing die Itho biedt d.m.v. Plugwise gaat het alleen over verwarmen en evt. koelen, maar niet over het ventileren?
Ik zou de ventilatie ook graag door een programma willen blijven aansturen; 's ochtends extra hard tijdens de doucheperiode, daarna weer op 1. 's Avonds weer op 2 als we thuis zijn, tot een uur of 11, dan weer zachter. In het weekend weer andere schakelmomenten.
Is daar nog een handige oplossing voor? Home Assistant zal het zeker kunnen, maar dat is nog wel een project om daarmee te beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Hkuit schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Dus in de oplossing die Itho biedt d.m.v. Plugwise gaat het alleen over verwarmen en evt. koelen, maar niet over het ventileren?
Ik zou de ventilatie ook graag door een programma willen blijven aansturen; 's ochtends extra hard tijdens de doucheperiode, daarna weer op 1. 's Avonds weer op 2 als we thuis zijn, tot een uur of 11, dan weer zachter. In het weekend weer andere schakelmomenten.
Is daar nog een handige oplossing voor? Home Assistant zal het zeker kunnen, maar dat is nog wel een project om daarmee te beginnen...
Zoals ik het zie staat er niks over ventileren bij plugwise. Alleen als je de spider thermostaat kunt blijven behouden zou je hem in huis kunnen blijven bedienen (zonder tijdschakelingen dus puur handmatig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hkuit schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:35:
[...]

Krijg jij inderdaad 4 Plugwise slimme stekkers aangeboden? Ik heb er namelijk 3 van Itho maar ik lees daarover niks in hun aanbod…
Ja, ik had die in de inventaris opgenomen. Wel vreemd dat je bij Plugwise deze stekkers niet (meer) kunt kopen. Wellicht dat Itho de hele voorraad geclaimed heeft.

@Hkuit Koop een vocht sensor voor aan de ventilator. Die ventileert als de badkamer daadwerkelijk vochtig is. De Itho box staat bij mij altijd op stand 2 ook al kan ik die regelen via het schema (en in stand 1 of 3 kijkt de ventilatiebox niet naar de vochtsensor).

[ Voor 24% gewijzigd door zonoskar op 29-08-2023 10:10 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
zonoskar schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Ja, ik had die in de inventaris opgenomen. Wel vreemd dat je bij Plugwise deze stekkers niet (meer) kunt kopen. Wellicht dat Itho de hele voorraad geclaimed heeft.

@Hkuit Koop een vocht sensor voor aan de ventilator. Die ventileert als de badkamer daadwerkelijk vochtig is. De Itho box staat bij mij altijd op stand 2 ook al kan ik die regelen via het schema (en in stand 1 of 3 kijkt de ventilatiebox niet naar de vochtsensor).
Wat de pluggen betreft; ik zie bij Plugwise 2 varianten; goedkopere van Aqara en duurdere. Ik weet niet welke overeenkomt met de Itho pluggen die ik heb uit 2016.

En die vochtsensor; goed idee, ik ga op de Itho website kijken. Enig nadeel; onze ventilatie mag ook op standje 3 als er iemand naar het toilet is geweest. Bestaat er ook zoiets als een stanksensor 8) ?
(Nu mijn zoon van 18 op kamers is gegaan is de noodzaak gelukkig al een stuk minder geworden...)

en nog een serieuze reactie mbt die sensor;
ventileren doe je niet alleen om vocht af te voeren uit de badkamer, maar ook om CO2 af te voeren uit het hele huis, met name de woonkamer als daar meerdere mensen rondlopen. Dus dan zou ik ook iets met een CO2-sensor moeten doen. Is dat redelijk eenvoudig te koppelen aan de Itho ventilatie?
[later; in deze brochure van Itho over hun ventilatie-oplossingen staat vast meer: https://ithodaalderop.com...campagne_brochure_WEB.pdf ]

[ Voor 8% gewijzigd door Hkuit op 29-08-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Hkuit schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Wat de pluggen betreft; ik zie bij Plugwise 2 varianten; goedkopere van Aqara en duurdere. Ik weet niet welke overeenkomt met de Itho pluggen die ik heb uit 2016.
Ik zie weinig verschil; Ik heb die van Aqara en die kan ook energie meten. (In de Aqara app tenminste). Die van Plugwise kan wel 16A schakelen en die van Aqara 'maar' 10A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Vochtsensor;
Itho heeft inderdaad een draadloze RV sensor (relatieve vochtigheid) die je aan een bestaande ventilatie-unit kunt koppelen: https://www.ithodaalderop...ssional/product/04-00046#, 133 euro.

Ze hebben ook een CO2-sensor, vergelijkbaar model en waarschijnlijk ook wel náást die RV sensor te gebruiken, 199 euro. Daarmee wordt het uitbreiden wel weer zó duur dat je voor hetzelfde geld je hele unit kunt vervangen voor de Itho Daalderop CVE-S CO2 - Optima inside; die heeft zowel een geïntegreerde CO2-sensor als een geïntegreerde vochtsensor, voor 347 euro.
Alles te vinden op https://www.ventilatielan...-s-eco-fan-ventilator-box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 18:15
Beste mensen, met dezelfde configuratie wordt mij €100!! geboden. Nogal magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

remmuz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Ik zie weinig verschil; Ik heb die van Aqara en die kan ook energie meten. (In de Aqara app tenminste). Die van Plugwise kan wel 16A schakelen en die van Aqara 'maar' 10A
In de beschrijving op de Plugwise website staat niets over energie meten bij de Aqara versie, dus dat is het verschil in mijn ogen. Daarmee is de Plugwise Plug (de dure) vergelijkbaar met de Itho plug.

@ijtsehummel Dat is wel erg mager ja. Krijg je wel dezelfde Plugwise onderdelen aangeboden? Heb je de opstelling pas recent aangeschaft?

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 30-08-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 19:36
Hkuit schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:20:
Vochtsensor;
Itho heeft inderdaad een draadloze RV sensor (relatieve vochtigheid) die je aan een bestaande ventilatie-unit kunt koppelen: https://www.ithodaalderop...ssional/product/04-00046#, 133 euro.

Ze hebben ook een CO2-sensor, vergelijkbaar model en waarschijnlijk ook wel náást die RV sensor te gebruiken, 199 euro. Daarmee wordt het uitbreiden wel weer zó duur dat je voor hetzelfde geld je hele unit kunt vervangen voor de Itho Daalderop CVE-S CO2 - Optima inside; die heeft zowel een geïntegreerde CO2-sensor als een geïntegreerde vochtsensor, voor 347 euro.
Alles te vinden op https://www.ventilatielan...-s-eco-fan-ventilator-box
In ons huis hebben we twee vochtigheidssensoren en een CO2 sensor, die allemaal de ventilator aansturen (alles Itho). Alles is af te lezen en in te stellen met de Itho app.

Het lijkt erop dat je met de plugwise apparatuur alleen de temperatuur kunt instellen. Ik heb aan Itho de vraag gesteld hoe vochtigheid en CO2 waarde afgelezen kunnen worden in de nieuwe situatie... Ik ben bang dat ze hier geen oplossing voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Inmiddels heb ik ook de hele Itho gateway afgemeld. Verwarming en ventilatorbox werken nu rechtstreeks op de thermostaten.

Als ik het goed zie kun je met een plugwise Adam SA of HA je eigen thermostaat blijven gebruiken, mits de aangesloten thermostaat opentherm is. De adam zelf kan zowel opentherm als aan/uit uitsturen.

De bedrade spider zou daarmee qua functionaliteit behouden kunnen blijven indien een adam (sa) wordt gebruikt.
De draadloze spider bij mij zit echter op een draadloze aan/uit ontvanger. Puur hypothetisch zou dus met de draadloze opentherm module van Itho (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00123) met een adam (sa) ook aangestuurd kunnen worden op de 2e zone als aan/uit regeling. Ik weet echter niet of die opentherm communicatie via de draadloze module ook terug naar de thermostaat werkt.

Toevallig iemand die een draadloze spider in gebruik had met opentherm? Kwamen daar bijvoorbeeld storingsmeldingen van de ketel op binnen? Bij mijn draadloze aan/uit is dat namelijk niet het geval. Storingsmeldingen zag ik alleen bij de bekabelde thermostaat op de LT zone opentherm interface (en in de app).

Nu is die opentherm module best duur maar wie weet (Ik denk dat een honeywell R8810A1018 ook werkt, volgens mij is die identiek). Met die module zou ik dan in theorie kunnen gaan voor 2x een plugwise adam sa. (ha heb ik niet perse nodig en bevat zover ik kan zien alleen een zigbee module addon).
Enige wat ik dan nog zou moeten is mijn ventilatorbox aansturen dan wel vanuit de Pi met een RF module 866 MHz, of bijvoorbeeld met zo'n wifi module die ik hier eerder plaatste.
Dan zouden de thermostaten behouden kunnen blijven, met lokale bediening van de ventilatorbox. Thermostaten dan zowel lokaal als online via plugwise (en dan in home assistant). De ventilatorbox voor schema's of andere features dan ook nog via home assistant.

Maar hoe dan ook is voor mij de compensatie van 400,- beter en dan zelf wat uitzoeken lijkt me, ondanks dat de aangeboden spullen veel meer waarde hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door wiene op 30-08-2023 19:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mailman|IA
mailman|IA schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:32:
Ben ik weer met het "brom probleem". Heb een manier gevonden om het op te nemen, namelijk met een snurkopname app :).

Resultaat is hier te vinden: [YouTube]

Deze brom krijg ik zo'n 4 keer per dag ongeveer, weet ik nu dankzij de app.

Toevallig hoorde ik ook via de app dat dit soms een kortere brom is, zoals hierbij: [YouTube]

Dit geluid is zo hard, dat je dit door het hele huis kan horen en zelf buiten in de tuin, terwijl de ketel toch op zolder hangt (zo'n 8 meter van de begane grond) en er bettonen vloeren tussen zitten.

Is er iemand die het geluid herkent en een oplossing weet?
Voor wie ooit dit terugleest en zich afvraagt wat dit is en wat de oplossing is: verkeerde gas/lucht mengsel en dus moet monteur dit afstellen en meten. Gelukkig is dat eindelijk opgelost en geen brom meer

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

mailman|IA schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Voor wie ooit dit terugleest en zich afvraagt wat dit is en wat de oplossing is: verkeerde gas/lucht mengsel en dus moet monteur dit afstellen en meten. Gelukkig is dat eindelijk opgelost en geen brom meer
Uiteindelijk door je installateur/onderhoudsmonteur gefixt?

Jammer dat je niet hebt gereageeerd en actie hebt ondernomen op mijn PM. Je filmpjes stonden (en staan nog steeds) op "Private" dus ik kon en wilde je graag helpen maar er was geen toegang tot je opnames.

Had je je Base Cube wel netjes in jaarlijks onderhoud?

20*350ZO45°

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

ijtsehummel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:55:
Beste mensen, met dezelfde configuratie wordt mij €100!! geboden. Nogal magertjes.
Wat heb je opgegeven aan bestaande/actuele apparatuur en wat zit er in je winkelmandje van PlugWise?

Ik begrijp bijvoorbeeld best dat ID aan mensen die nooit hun P1 uit hebben gelezen via de SpIDer Gateway nu ook geen Smile P1 als alternatief gaan bieden/compenseren.

20*350ZO45°

• remmuz
Richard schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Ik begrijp bijvoorbeeld best dat ID aan mensen die nooit hun P1 uit hebben gelezen via de SpIDer Gateway nu ook geen Smile P1 als alternatief gaan bieden/compenseren.
In mijn geval is dat inderdaad zo. Ik kreeg geen "P1 uitlees apparaat" aangeboden.
Wel vreemd dat mij 250,00 compensatie geboden wordt aangezien ik alleen 1 Spider en de gateway heb.

• Hkuit
wiene schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:58:
De draadloze spider bij mij zit echter op een draadloze aan/uit ontvanger. Puur hypothetisch zou dus met de draadloze opentherm module van Itho (https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00123) met een adam (sa) ook aangestuurd kunnen worden op de 2e zone als aan/uit regeling. Ik weet echter niet of die opentherm communicatie via de draadloze module ook terug naar de thermostaat werkt.

Toevallig iemand die een draadloze spider in gebruik had met opentherm? Kwamen daar bijvoorbeeld storingsmeldingen van de ketel op binnen? Bij mijn draadloze aan/uit is dat namelijk niet het geval. Storingsmeldingen zag ik alleen bij de bekabelde thermostaat op de LT zone opentherm interface (en in de app).
Ja, en Ja :)
ik heb 2 zones; beneden LT vloerverwarming op een bedrade Spider en boven HT radiatorverwarming op een draadloze Spider. En op allebei komen storingsmeldingen binnen, volgens mij. "Volgens mij" omdat het gelukkig niet zo vaak voorkomt; ik kan me herinneren dat er meldingen in beeld zijn geweest boven (vage foutcodes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Richard schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Uiteindelijk door je installateur/onderhoudsmonteur gefixt?

Jammer dat je niet hebt gereageeerd en actie hebt ondernomen op mijn PM. Je filmpjes stonden (en staan nog steeds) op "Private" dus ik kon en wilde je graag helpen maar er was geen toegang tot je opnames.

Had je je Base Cube wel netjes in jaarlijks onderhoud?
He, wat vreemd. Krijg maar geen meldingen meer van Tweakers, dus heb daarom je bericht gemist [Edit: net weer instellingen gecheckt en vinkjes stonden weer uit, terwijl ik ze laatst nog aan had gezet]. Stom van Youtube en begrijp niet wat hier mis is gegaan. Had het nog wel getest op een device van mijn vrouw, maar goed.

Is inderdaad door de onderhoudsmonteur opgelost en had dit niet zelf kunnen oplossen. Oorzaak had ik zelf na veel Googlen wel een idee over en monteur kon dankzij mijn geluidsopname direct vaststellen dat dit inderdaad de oorzaak moest zijn. Een meting waarbij deze een volle procent hoger uitviel, bevestigde dit nogmaals.

Heb inderdaad een onderhoudscontract bij de bekend grote partij die begint met een F en eindigt met een A, maar die doen 2 jaarlijks onderhoud. Het was inmiddels bijna 2 jaar geleden, dus weet niet of dit aan slecht onderhoud ligt. Heb ook wel echt veel settings gewijzigd in de tussentijd. Kosten vielen ook mee (22,50 Euro)

[ Voor 3% gewijzigd door mailman|IA op 01-09-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
na heel veel mailverkeer met Itho kreeg ik vandaag onderstaande email. Ze zeggen geen oplossing te hebben voor mijn situatie (zonder verder toe te lichten wat).

Beste Rob ,
Afgelopen week heeft u van ons een voorstel ontvangen ter compensatie van de uitfasering van uw Spider-systeem. Wij kwamen er te laat achter dat voor een selecte groep gebruikers de geboden oplossing van Plugwise niet zal gaan werken. Helaas bent u één van deze gebruikers. Om deze reden kunnen wij u enkel een financieel voorstel doen. De hoogte van dit voorstel is ongewijzigd ten opzichte van ons vorige bericht.

Wij willen nogmaals benadrukken dat uw thermostaat en WPU zelf zullen blijven werken. Enkel de app- en web-omgevingen en -functionaliteiten van de Spider Gateway zullen komen te vervallen.

Excuses voor het ongemak. We hopen u met de financiële compensatie toch ruim tegemoet te zijn gekomen. Om deze compensatie te kunnen ontvangen, vragen wij om de gegevens van uw bankrekening aan ons door te geven via onderstaande link.

• remmuz
RGHW schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:12:
na heel veel mailverkeer met Itho kreeg ik vandaag onderstaande email. Ze zeggen geen oplossing te hebben voor mijn situatie (zonder verder toe te lichten wat).
Mag ik vragen wat er zo afwijkend is aan jouw situatie dat ze geen oplossing hebben?

• RGHW
remmuz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:48:
[...]

Mag ik vragen wat er zo afwijkend is aan jouw situatie dat ze geen oplossing hebben?
Dat heb ik ze ook gevraagd, want ze geven geen toelichting over waarom het niet zou werken bij mij.
Ik vermoed dat het komt door de vragen die ik heb gesteld over hoe de koeling zou moeten werken (dat kan vanaf de thermostaat, maar waarschijnlijk niet via plugwise).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiene
Ik kwam deze tegen: https://www.plugwise.com/itho-daalderop/
Kan interessant zijn voor sommigen al staat er niet veel nieuws in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik blijf het toch gek vinden dat een draadloze spider met opentherm communicatie niet rechtstreeks met een plugwise adam verbonden kan worden maar bedraad wel. Op de kabels die je aansluit staat dan toch ook gewoon het opentherm protocol. Dus zou toch gewoon moeten werken zegt mijn gevoel. Dat dit signaal uiteindelijk in iets draadloos wordt omgezet waarmee de thermostaat kan babbelen maakt dan toch niks uit? Het gezeur voor mij is dat ik een aan uit module heb en het dus ook niet makkelijk kan testen, dan zou ik eerst een andere wireless opentherm module moeten kopen om te testen of het gaat werken en daar is het me net te duur voor. Het is voor mij namelijk twee adams met 2 spiders of geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eTh0maz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-07 11:05
Ik heb net hetzelfde bericht ontvangen.. Heb hen ook om uitleg gevraagd waarom.
De warmptepomp is een Itho Daalderop WPU 5G.
Een compensatie wil ik niet, ik wil de warmtepomp kunnen blijven besturen!

Een van de pijnpunten van het systeem is dat in het tussenseizoen automatisch de koeling aan gaat van zodra er 24u niet verwarmd is. Je wil natuurlijk niet continue koelen, om daarna weer te moeten verwarmen.. Kan helaas enkel verhinderd worden via de Spider Gateway + app.
Daarnaast lopen er andere automatisaties via de Spider app API's in Home Assistant om "slim" te verwarmen als de zonnepanelen energie leveren.

Ik weet wel dat deze warmtepomp een "dialect" spreekt van OpenTherm en dus niet out of the box werkt met een andere OpenTherm thermostaat of gateway.. Maar gezien de samenwerking tussen Itho en Plugwise lijkt me dat perfect oplosbaar?
Verder zie ik geen enkel technisch probleem waarom deze oplossing niet zou kunnen werken.
RGHW schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:12:

Beste Rob ,
Afgelopen week heeft u van ons een voorstel ontvangen ter compensatie van de uitfasering van uw Spider-systeem. Wij kwamen er te laat achter dat voor een selecte groep gebruikers de geboden oplossing van Plugwise niet zal gaan werken. Helaas bent u één van deze gebruikers. Om deze reden kunnen wij u enkel een financieel voorstel doen. De hoogte van dit voorstel is ongewijzigd ten opzichte van ons vorige bericht.

Wij willen nogmaals benadrukken dat uw thermostaat en WPU zelf zullen blijven werken. Enkel de app- en web-omgevingen en -functionaliteiten van de Spider Gateway zullen komen te vervallen.

Excuses voor het ongemak. We hopen u met de financiële compensatie toch ruim tegemoet te zijn gekomen. Om deze compensatie te kunnen ontvangen, vragen wij om de gegevens van uw bankrekening aan ons door te geven via onderstaande link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
eTh0maz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:44:
Ik heb net hetzelfde bericht ontvangen.. Heb hen ook om uitleg gevraagd waarom.
De warmptepomp is een Itho Daalderop WPU 5G.
Een compensatie wil ik niet, ik wil de warmtepomp kunnen blijven besturen!

Een van de pijnpunten van het systeem is dat in het tussenseizoen automatisch de koeling aan gaat van zodra er 24u niet verwarmd is. Je wil natuurlijk niet continue koelen, om daarna weer te moeten verwarmen.. Kan helaas enkel verhinderd worden via de Spider Gateway + app.
Daarnaast lopen er andere automatisaties via de Spider app API's in Home Assistant om "slim" te verwarmen als de zonnepanelen energie leveren.

Ik weet wel dat deze warmtepomp een "dialect" spreekt van OpenTherm en dus niet out of the box werkt met een andere OpenTherm thermostaat of gateway.. Maar gezien de samenwerking tussen Itho en Plugwise lijkt me dat perfect oplosbaar?
Verder zie ik geen enkel technisch probleem waarom deze oplossing niet zou kunnen werken.

[...]
Dank. Goed te horen dat er meer zijn. Ik wacht nog even het antwoord van Itho af, maar ik ga in ieder geval niet akkoord met de compensatie die ze willen geven, want daarmee teken je ook een akkoord dat je ze verder niet meer aansprakelijk houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Iemand al een een (financiele) compensatie mogen ontvangen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heb zelf een BaseCube met een gekoppelde CoolCube met een HT & LT.
  • 2CM naast mijn LT SpIDer hangt een RFT-CO2 220V (artikel 04-00045)
  • 2CM naast mijn HT SpIDer hangt een RFT AUTO CO2 Batterij (artikel 536-0150)
Die HT Spider hing wel wireless aan een Honeywell BDR91

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Richard schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:24:

***members only***

***members only***
Dank, dus jij controleert het allemaal met een Tado en als je wilt koelen gebruik je spider thermostaat.
Maar hoe heb je dat dan opgebouwd? Want dat zou voor mij ook kunnen werken (ik heb inderdaad maar incidenteel koeling nodig).

• remmuz

***members only***

***members only***
Als ik hier op Tweakers het Tado topic lees dan zie ik best veel slechte ervaringen van de Tado in combinatie met warmptepompen? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring, vooral op de lange termijn.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

RGHW schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:30:
[...]

Dank, dus jij controleert het allemaal met een Tado en als je wilt koelen gebruik je spider thermostaat.
Maar hoe heb je dat dan opgebouwd? Want dat zou voor mij ook kunnen werken (ik heb inderdaad maar incidenteel koeling nodig).
Hier kom ik (technisch) nog op terug.
remmuz schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:41:
[...]

Als ik hier op Tweakers het Tado topic lees dan zie ik best veel slechte ervaringen van de Tado in combinatie met warmptepompen? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring, vooral op de lange termijn.
In mijn geval gaat het om een BaseCube met een CoolCube; alle aansturing verloopt dan via de BaseCube (wat een CV ketel is) LT op poorten C1 en C2 (uit mijn hoofd OpenTherm) en HT op poorten B1 en B2 (ook uit mijn hoofd Aan/Uit)
Dan hangt er verder een COM-kabel van de BaseCube naar de CoolCube en daarover stuurt hij dan zijn "vraag".

de LT Zone is vloerverwarming en vloerkoeling en die heeft dus niets te maken met de HT Zone (die geen koelfunctie heeft); alwaar radiatorkranen zitten die open/dicht zouden moeten (juist andersom bij verwarmen/koelen).

Is het nog te volgen?

20*350ZO45°

• remmuz
Richard schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:46:
[...]

Hier kom ik (technisch) nog op terug.

[...]

In mijn geval gaat het om een BaseCube met een CoolCube; alle aansturing verloopt dan via de BaseCube (wat een CV ketel is) LT op poorten C1 en C2 (uit mijn hoofd OpenTherm) en HT op poorten B1 en B2 (ook uit mijn hoofd Aan/Uit)
Dan hangt er verder een COM-kabel van de BaseCube naar de CoolCube en daarover stuurt hij dan zijn "vraag".

de LT Zone is vloerverwarming en vloerkoeling en die heeft dus niets te maken met de HT Zone (die geen koelfunctie heeft); alwaar radiatorkranen zitten die open/dicht zouden moeten (juist andersom bij verwarmen/koelen).

Is het nog te volgen?
Is prima te volgen hoor, ik heb dezelfde setup. 😁

Dit is wel van een jaar geleden, dus misschien is het probleem inmiddels opgelost:
Warmtepomp met Tado: ongewenst modulatie gedrag. Suggesties?

• RGHW
zijn er hier meer mensen die een COOL-Cube hebben en waar Itho wel het aanbod van plugwise in stand heeft gehouden? Ik heb nog steeds geen antwoord waarom ze denken dat mijn installatie niet zou werken met PlugWise

• RADS
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-07 23:05

***members only***

***members only***
Ik heb helemaal niets gehoord van Itho. Hoe nemen ze contact met je op? Want wij hebben in 2017 het systeem laten installeren door een loodgieter (ik neem toch aan dat ze niet hem benaderen, want die kiest natuurlijk voor de cash compensatie en int het zelf).

Overigens, ik ben sowieso benieuwd waar dit precies over gaat. Zoals eerder in dit topic genoemd hebben wij zoveel ellende met het systeem. Wij hebben een Base Cool Cube met 2 spider thermostaten. In de winter krijgen we het in de 1e verdieping zone nauwelijks tot niet warm. En het frustreert ons enorm dat er geen klokschema's in te stellen zijn.

Ik heb vorig jaar verschillende loodgieters over de vloer gehad om hier naar te kijken. Geen van hen had enig idee wat te doen met die Spider dingen en zelfs het vervangen van het gehele systeem zagen ze niet zitten, omdat blijkbaar de leidingen een andere dikte hebben.

Maar begrijp ik het goed dat er nu wel een alternatief is voor de Spider thermostaat die werkt met de Base Cool Cube?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

@RGHW Ik ben je niet vergeten en anders trek je maar aan de bel voor een PM.
remmuz schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:50:
[...]

Is prima te volgen hoor, ik heb dezelfde setup. 😁

Dit is wel van een jaar geleden, dus misschien is het probleem inmiddels opgelost:
Warmtepomp met Tado: ongewenst modulatie gedrag. Suggesties?
Als ik die eerste Posts in dat Topic zo lees gaat het over een Warmtepomp en dus niet een CV-Installatie die "gebroederlijk" met een een Warmtepomp samen kletst (zoals een BaseCube met een CoolCube)

"Oh Wacht Warmtepomp jij kunt de warmtevraag (even) niet aan; dan spring in even bij" of
"Oh Warmtepomp; jij kunt deze warmtevraag perfect zelf afhandelen; ik ga me nergens mee bemoeien maar wel meten/monitoren"

Tis zegmaar een Master/Slave verhaal
RADS schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:46:
[...]

Ik heb helemaal niets gehoord van Itho. Hoe nemen ze contact met je op? Want wij hebben in 2017 het systeem laten installeren door een loodgieter (ik neem toch aan dat ze niet hem benaderen, want die kiest natuurlijk voor de cash compensatie en int het zelf).
Als je een actief SpIDer account hebt; zou je automagisch door hen gecontacteerd moeten zijn.
Je zou dan met gegevens aan moeten kunnen loggen op https://mijn.ithodaalderop.nl/ en thuis een Actieve SpIDer Gateway draaiende moeten hebben; dat is zo'n gebakje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ikr3CwQyMpNbctU_kc1zv982z10=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/2177/1ALnQoowTx7DxsbMSWiLdz0CSmcTy3whuYCAox6W56Grez7JSJ?f=620xauto

Als je dat apparaat en account niet in bezit hebt (gehad); dan blijft jou gehele systeem gewoon draaien zoals het altijd werkte; zonder tegemoetkoming of vervangende Hardware.
Overigens, ik ben sowieso benieuwd waar dit precies over gaat. Zoals eerder in dit topic genoemd hebben wij zoveel ellende met het systeem. Wij hebben een Base Cool Cube met 2 spider thermostaten. In de winter krijgen we het in de 1e verdieping zone nauwelijks tot niet warm. En het frustreert ons enorm dat er geen klokschema's in te stellen zijn.
Klokschema instellen kon dus met die Gateway + Account (klinkt mij verder loodgieter/installateursvraag) (Laat vooral de LT / HT goed nakijken)
Ik heb vorig jaar verschillende loodgieters over de vloer gehad om hier naar te kijken. Geen van hen had enig idee wat te doen met die Spider dingen en zelfs het vervangen van het gehele systeem zagen ze niet zitten, omdat blijkbaar de leidingen een andere dikte hebben.
Dit betreft ook een loodgieter/installateursvraag (maar dan voor de firma die de installatie heeft gedaan).
Maar mijn ervaring is dat die mannen handiger zijn met installaties en loodgieten dan met simpele"Domotica".

Mijn 2 splinternieuwe SpIDer Thermostaten lagen gewoon in de vuilnisbak tijdens de installatie omdat ze simpelweg gekozen hadden voor 1 Honeywell OpenTherm en 1 Honeywell Round Aan/Uit omdat ze dan de techniek wel begrepen.

Heb die SpIDers dus kunnen "redden" en dus (geheel conform procedure Itho) aangesloten op OpenTherm (LT) en Aan/Uit (HT) middels een BDR91
Maar begrijp ik het goed dat er nu wel een alternatief is voor de Spider thermostaat die werkt met de Base Cool Cube?
Het SpIDer systeem is niets mis meer; echter kan het straks niet meer babbelen met internet en zodoende geen Klokschema's instellen, PowerPlugs Bedienen en Slimme Meter uitlezen; maar zelfstandig blijft het gewoon doorwerken.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieknwatwort
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 10:29
Hallo, Ik heb ook een Cool Cube met een Spider thermostaat plus gateway. Ik gebruikte die gateway alleen om een klokschema in te stellen. Ik kreeg als aanbod € 150 of de Plugwise Adam, deze zou tussen de thermostaat kabel moeten komen. Omdat ik al een Opentherm Gateway daartussen heb hangen, dacht ik eenvoudig zelf mbv Domoticz de kamertemperatuur volgens een klokschema te kunnen instellen, dus heb ik voor die €150 gekozen
Helaas werkt dit niet: blijkbaar begrijpt de Cool Cube het TT commando (Temperature, Temporary) niet. Volgens het overzicht op https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats ondersteunt de cool cube ID 9 (Read-Data SetPointOverride) niet, waarschijnlijk is dat het probleem.

Heeft iemand een idee of (en hoe) ik via die opentherm gateway de kamertemperatuur kan instellen? Of heeft iemand een advies voor een eenvoudige kloktermostaat voor de Cool Cube die ik online kan bedienen?

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-07 23:05
Richard schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:35:
@RGHW Ik ben je niet vergeten en anders trek je maar aan de bel voor een PM.

[...]

Als ik die eerste Posts in dat Topic zo lees gaat het over een Warmtepomp en dus niet een CV-Installatie die "gebroederlijk" met een een Warmtepomp samen kletst (zoals een BaseCube met een CoolCube)

"Oh Wacht Warmtepomp jij kunt de warmtevraag (even) niet aan; dan spring in even bij" of
"Oh Warmtepomp; jij kunt deze warmtevraag perfect zelf afhandelen; ik ga me nergens mee bemoeien maar wel meten/monitoren"

Tis zegmaar een Master/Slave verhaal

[...]

Als je een actief SpIDer account hebt; zou je automagisch door hen gecontacteerd moeten zijn.
Je zou dan met gegevens aan moeten kunnen loggen op https://mijn.ithodaalderop.nl/ en thuis een Actieve SpIDer Gateway draaiende moeten hebben; dat is zo'n gebakje:

[Afbeelding]

Als je dat apparaat en account niet in bezit hebt (gehad); dan blijft jou gehele systeem gewoon draaien zoals het altijd werkte; zonder tegemoetkoming of vervangende Hardware.

[...]

Klokschema instellen kon dus met die Gateway + Account (klinkt mij verder loodgieter/installateursvraag) (Laat vooral de LT / HT goed nakijken)

[...]

Dit betreft ook een loodgieter/installateursvraag (maar dan voor de firma die de installatie heeft gedaan).
Maar mijn ervaring is dat die mannen handiger zijn met installaties en loodgieten dan met simpele"Domotica".

Mijn 2 splinternieuwe SpIDer Thermostaten lagen gewoon in de vuilnisbak tijdens de installatie omdat ze simpelweg gekozen hadden voor 1 Honeywell OpenTherm en 1 Honeywell Round Aan/Uit omdat ze dan de techniek wel begrepen.

Heb die SpIDers dus kunnen "redden" en dus (geheel conform procedure Itho) aangesloten op OpenTherm (LT) en Aan/Uit (HT) middels een BDR91

[...]

Het SpIDer systeem is niets mis meer; echter kan het straks niet meer babbelen met internet en zodoende geen Klokschema's instellen, PowerPlugs Bedienen en Slimme Meter uitlezen; maar zelfstandig blijft het gewoon doorwerken.
Dank voor je uitleg!

Ik heb toevallig wel zo'n Gateway, alleen die werkte vanaf het begin af al niet. Wel 10x contact gehad met Itho, maar uiteindelijk werd elke afspraak afgezegd. Dus dit nieuws over compensatie voor mensen met een werkende Gateway kan er nog wel bij :X

Maar goed, kijkende naaer de toekomst; ik zit nu nog steeds met een gaar systeem wat niet goed werkt. Ik zou het allerliefst die Spider thermostaten (draadloos) vervangen door iets wat wel smart is. Als ik het goed begrijp kan dat dus met Plugwise? Die zijn dus compatibel met een Itho Cool Cube systeem?

Dan is de volgende uitdaging een kundige monteur vinden, wat helaas in de regio Hilversum een mission impossible lijkt te zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
update voor wat betreft de verwarring die ik had mbt tot vervangen spider door plugwise:

* Het bleek dat Itho een verkeerd type warmtepomp bij mijn dossier had staan waardoor het leek dat de plugwise niet zou werken. De plugwise werkt dus WEL op de coolcube.

* Het bedienen van de koelfunctie kan nog steeds, maar dan wel via de Spider thermostaat.

Ik kies dus ook voor de vervangende hardware van plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
iemand al iets gehoord van itho over de vervanging van de gateway door de plugwise. ik hoop toch wel voor de winter. zit er met SMART op te wachten itho!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
daarop inhakend, heeft iemand al de financiële compensatie ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb ook nog niets vernomen over de vervangende hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeSc
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-01-2024
Gisteren even met Plugwise gebeld over de levering van de vervangende hardware. Men gaf aan dat de uitlevering gedaan zal worden zodra door itho de bulk order is ingestuurd. Er is dus nog helemaal niets besteld… 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
ik heb ondertussen al 6 emails gestuurd dat ik wel wil kiezen voor de vervangende hardware, maar dat ik die optie niet kan aanvinken....

gaat niet heel soepel daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Er drupt bij mij water uit de groene verdeler poort. Die naast de data poort onder op de warmtepomp. Nu heb ik wel vaker wat druppels gehad maar niet uit die poort. Ik heb de afvoer al gecheckt die zit niet dicht. Er ligt ook maar weinig water op de zwarte lekbak dus dat kan het probleem niet zijn. Ontluchters lekken ook niet. Lastige is dat het lijkt of het probleem verder naar achter zit maar daar kan ik niet kijken. Iemand een idee wat het kan zijn? Alles werkt nu nog maar lijkt me niet gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
wiene schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:52:
Er drupt bij mij water uit de groene verdeler poort. Die naast de data poort onder op de warmtepomp. Nu heb ik wel vaker wat druppels gehad maar niet uit die poort. Ik heb de afvoer al gecheckt die zit niet dicht. Er ligt ook maar weinig water op de zwarte lekbak dus dat kan het probleem niet zijn. Ontluchters lekken ook niet. Lastige is dat het lijkt of het probleem verder naar achter zit maar daar kan ik niet kijken. Iemand een idee wat het kan zijn? Alles werkt nu nog maar lijkt me niet gezond.
Staat de coolcube al te draaien? Dan zou het condens kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

RGHW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Staat de coolcube al te draaien? Dan zou het condens kunnen zijn.
Inderdaad; precies daaronder zit bij mij op een horizontale buis de "condensbewaking" gemonteerd.

Is die bij jou geplaatst?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Richard schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Inderdaad; precies daaronder zit bij mij op een horizontale buis de "condensbewaking" gemonteerd.

Is die bij jou geplaatst?
Nee ik heb alleen een hp base cube. Zonder cool. Maar dacht me te herinneren dat buiten de kabelboom in het WP deel geen verschil in zat. Met of zonder cool optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
wiene schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Nee ik heb alleen een hp base cube. Zonder cool. Maar dacht me te herinneren dat buiten de kabelboom in het WP deel verschil in zat. Met of zonder cool optie.
sorry, wat ik bedoelde was: als je warmtepomp aanstaat wordt de hele kast een stuk kouder, dus kans dat er condens komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
RGHW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:33:
[...]

sorry, wat ik bedoelde was: als je warmtepomp aanstaat wordt de hele kast een stuk kouder, dus kans dat er condens komt
Ja klopt. Condens is er uiteraard. Maar daar zou de lekbak voor moeten zijn. Vraag me af of de lakbak niet ergens doorgeroest is en het water nu in de balk loopt waar de connectors in zitten… probleem is dat de lekbak zelf achterin niet zichtbaar is dus kan het niet zien zonder het ding half uit elkaar te draaien ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 22:59

uibeltje

Idiotheque

Ik heb exact hetzelfde gehad, water uit die groene poort.
Dit is omdat er condenswater terecht komt tussen de achterwand (schuimrubber) en de plastic lekbak op de bodem. Druppelt waarschijnlijk vanaf hoger naar beneden. Sluit wellicht na al die jaren niet meer helemaal lekker aan.
Ik heb het opgelost door heel simpel de lekbak en achterwand met duct tape aan elkaar te plakken. Hielp direct en is al weer een jaar droog. Als je wil kan ik wel een foto maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Beste Richard,

Allereest onze excuses betreffende de compensatie 'Spider uitfaseren' welke zo lang op zich heeft laat wachten.

Eerder zijn wij met u een financiële compensatie van xxx Euro overeengekomen. Deze zullen wij binnen 1 week overmaken op het bij ons bekende IBAN-nummer.

Zodra de betaling is uitgevoerd kunt u nog minimaal 1 maand gebruik maken van uw Spidersysteem zoals u dat gewend bent. Hierna komen voor u de functionaliteiten van het Spider platform te vervallen.

Uw Spider apparatuur kunt u kosteloos retourneren of aanbieden als oude en gebruikte huishoudelijke apparaten.

Itho Daalderop b.v.
t.a.v. Retour Spider uitfaseren
Antwoordnummer 779
4000 WB Tiel

Wij danken u voor uw geduld en vertrouwen.

Met vriendelijke groeten,

Itho Daalderop

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
uibeltje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:59:
Ik heb exact hetzelfde gehad, water uit die groene poort.
Dit is omdat er condenswater terecht komt tussen de achterwand (schuimrubber) en de plastic lekbak op de bodem. Druppelt waarschijnlijk vanaf hoger naar beneden. Sluit wellicht na al die jaren niet meer helemaal lekker aan.
Ik heb het opgelost door heel simpel de lekbak en achterwand met duct tape aan elkaar te plakken. Hielp direct en is al weer een jaar droog. Als je wil kan ik wel een foto maken.
Als je een foto zou willen maken graag? Dan ga ik dat ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 22:59

uibeltje

Idiotheque

@wiene

Hoop dat het duidelijk is. Beetje weinig ruimte om foto te maken. Ziet er niet heel strak uit maar het werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT9L_ycLT5GqtwTk7hg7GP_unyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkE9cAJWe6UWo6YkUfcdjA1V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door uibeltje op 24-10-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
uibeltje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:23:
@wiene

Hoop dat het duidelijk is. Beetje weinig ruimte om foto te maken. Ziet er niet heel strak uit maar het werkt

[Afbeelding]
Bedankt. Dus echt bij de overgang op de schuine balk die tegen de achterwand zit. Ga ik zsm proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
wiene schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Bedankt. Dus echt bij de overgang op de schuine balk die tegen de achterwand zit. Ga ik zsm proberen.
Duct tape zit er inmiddels op. Lukt helaas niet op de hele achterwand. Linksachter kan ik niet bij.

Lekken lijkt minder maar niet volledig weg.

Ik heb sowieso het idee dat het water wel op meer plekken (ook zijwanden) langs de isolatie tussen de zwarte lekbak naar beneden sijpelt. Is ook niet heel handig gemaakt zo. Maar dit komt dan dus onder de lekbak/afvoer terecht.

Het is lastig in te schatten hoeveel kwaad dit beetje water wat lekt nog kwaad kan en of het met ouderdom weer erger wordt.

Wil ik tape over de hele buitenwand plakken dan moet volgens mij het halve binnenwerk eruit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiene
Compensatie bedrag is bij mij vandaag bijgeschreven. Heb nog geen beslissing genomen over een alternatieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
iemand al vervangende hardware van plugwise gehad? zit er met SMART op te wachten, voor de horrorwinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
ijtsehummel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:05:
iemand al vervangende hardware van plugwise gehad? zit er met SMART op te wachten, voor de horrorwinter.
nog niks inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLunatic
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-05 20:30
Weet iemand toevallig ook wat voor protocol er wordt gebruikt voor de datalijn tussen beide delen? Is dat modbus of I2c oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
wiene schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Duct tape zit er inmiddels op. Lukt helaas niet op de hele achterwand. Linksachter kan ik niet bij.

Lekken lijkt minder maar niet volledig weg.

Ik heb sowieso het idee dat het water wel op meer plekken (ook zijwanden) langs de isolatie tussen de zwarte lekbak naar beneden sijpelt. Is ook niet heel handig gemaakt zo. Maar dit komt dan dus onder de lekbak/afvoer terecht.

Het is lastig in te schatten hoeveel kwaad dit beetje water wat lekt nog kwaad kan en of het met ouderdom weer erger wordt.

Wil ik tape over de hele buitenwand plakken dan moet volgens mij het halve binnenwerk eruit..
Wat een soap weer met het condenswater wat uit de WP lekte.

Na de ducttape leek het even minder maar het werd alleen erger. Lekte zaterdag op zondag uit alle poorten. In 24 uur meer als 5 liter water in bakjes afgevangen. Bakjes paar keer overstroomd maar gelukkig nog geen gevolg schade.

Zondag morgen de condenswater afvoerslang van de ketel afgetrokken. Met de vinger in de afvoer gevoeld, verder niks geks te voelen. De afvoerslang weer heel lichtjes terug geplaatst zonder aan te duwen. Sindsdien geen druppel water meer gelekt in de bakjes eronder.

Ik juich niet te vroeg maar lijkt erop dat er iets met de afvoer slang was…hij zat niet verstopt of zo. Mogelijk iets te hoog erin geschoven of zo, al heb ik er zelf niet aan gezeten. Weet niet of de onderhoudsmonteur er iets mee doet..
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste