Precies wat je zegt, maar een vereenvoudiging van het aanbod kan ik ook wel begrijpen. Alleen jammer dat de GH3 echt groter is dan bijvoorbeeld de G6.Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:10:
De G6 schijnt niet naar verwachting verkocht te hebben. Dat kan ik op zich moeilijk begrijpen. Bij mijn weten is de G serie altijd de kiloknaller in m4/3 bdoy's geweest. Daarmee niet doelende op het gewicht maar gewoon wat je krijgt voor je geld. Altijd erg compleet voor een redelijke prijs (of oudere modellen zelfs erg goedkoop).
Dat er geen nieuwe komt kan misschien ook komen doordat er niet zo ontzettend veel nieuwe ontwikkelingen zijn geweest sinds de G6 die ze zouden kunnen implementeren in die klasse. Een nieuw model uitbrengen enkel om een nieuw model uit te brengen lijkt me niet meer van deze tijd.
Jammer, maar misschien ook wel begrijpelijk. Ze blijven de GH3 verkopen en door wat van de nieuwe technieken van de GH4 over te nemen naar een G7, zou je de G7 boven de GH3 gaan plaatsen. Dat zou natuurlijk een beetje vreemd zijn.
Wat niet wegneemt dat ik toch wel een beetje op de G7 zat te wachten om aan te gaan schaffen. De GH3 vind ik qua formaat dan net weer te groot. En ook al snel zo'n 400 euro duurder dan de G6. Zowel de G6 als GH3 zullen wel in gelijke verhouding gaan zakken in prijs, misschien de GH3 iets sneller. De prijzen in Duitsland zijn trouwens aanmerkelijk lager dan in Nederland. Een G6 kit met 14-140II lens voor zo'n 775 euro is toch best veel waar voor z'n geld.
Vraag is wel, blijft de G6 nog een tijdje of gaat ie echt niet meer gemaakt worden? Want de G6 staat nog steeds op mijn verlanglijstje.
Wat niet wegneemt dat ik toch wel een beetje op de G7 zat te wachten om aan te gaan schaffen. De GH3 vind ik qua formaat dan net weer te groot. En ook al snel zo'n 400 euro duurder dan de G6. Zowel de G6 als GH3 zullen wel in gelijke verhouding gaan zakken in prijs, misschien de GH3 iets sneller. De prijzen in Duitsland zijn trouwens aanmerkelijk lager dan in Nederland. Een G6 kit met 14-140II lens voor zo'n 775 euro is toch best veel waar voor z'n geld.
Vraag is wel, blijft de G6 nog een tijdje of gaat ie echt niet meer gemaakt worden? Want de G6 staat nog steeds op mijn verlanglijstje.
[ Voor 60% gewijzigd door hars73 op 29-04-2014 12:38 ]
ik zag laatst dit project voorbij komen.Het is een draadloze transmitter. ik weet niet of jullie ook enthousiast zijn maar ik heb er iig eentje "besteld" Want transmitters zijn normaal vrij groot, dit ding is lekker klein 

-> https://www.indiegogo.com...hotography/x/7310603#home

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 30-04-2014 00:32 ]
ora et labora
Een nadeel vind ik wel dat deze transmitter geen TTL ondersteuning heeft. Het ziet er wel gelikt uit. Wanneer krijg je hem binnen? Ben wel benieuwd naar je ervaringen.mrc4nl schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 23:57:
ik zag laatst dit project voorbij komen.Het is een draadloze transmitter. ik weet niet of jullie ook enthousiast zijn maar ik heb er iig eentje "besteld" Want transmitters zijn normaal vrij groot, dit ding is lekker klein
[afbeelding]
Ik heb een half jaar geleden een FL36R gekocht maar groot nadeel daarvan vind ik tochwel dat de flitser draadloos getriggert wordt maar alleen als je het kleine traditionele flitsertje op je M43 camera hebt gemonteerd en dat is nu net wat ik niet wil.
Fuji X-T2|18-55 2.8-4|23mm 1.4
Eerst moet het benodigde bedrag worden gehaald, voordat productie begint.
Anders gaat het feest niet door en krijg ik mn geld terug.
Draadloze ttl transmitters zijn trouwens duur. Ik denk dat ik zonder ttl ook mee kan leven.
Anders gaat het feest niet door en krijg ik mn geld terug.
Draadloze ttl transmitters zijn trouwens duur. Ik denk dat ik zonder ttl ook mee kan leven.
ora et labora
Zit hier en daar nog eens naar video's van de G6/14-140II te kijken en heb het gevoel dat de stabilisatie van video met die lens toch minder is dan een basis eenvoudige handycam? Klopt dat gevoel of zijn de ervaringen hier anders?
Ik heb geen goedkope handycam om mee te vergelijken maar ik vond onderstaande video op Youtube, daar vind ik de stabilisatie prima. En dat is de mega o.i.s. versie (oude), de nieuwe (die gebundeld bij de G6 zit) zou het een stuk beter moeten doen.hars73 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:04:
Zit hier en daar nog eens naar video's van de G6/14-140II te kijken en heb het gevoel dat de stabilisatie van video met die lens toch minder is dan een basis eenvoudige handycam? Klopt dat gevoel of zijn de ervaringen hier anders?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=SmJ77w01lyg]
Ik zat op Vimeo te kijken, maar de video waarvan ik het beeld nogal onrustig vond, bleek met de 14 mm/2.5 ASPH gefilmd te zijn. En die is niet gestabiliseerd.
En ik zag deze met de oude 14-140 op de GH1: http://vimeo.com/5239761
Die ziet er niet best uit.
Volgens mij iig mrc4nl.Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:04:
Gaan er eigenlijk nog MFT gebruikers naar het foto-uitje van Tweakers?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik misschien, dunno. Heb verder weinig spannends op MFT, ik weet of je wat wilde uitproberen?
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Wow, dat ziet er wel heel slecht uit ja. Zou dat geen compatibaliteits of firmware probleem zijn ofzo? Heb door wat filmpjes geklikt maar zie het verder niet voorkomen.hars73 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:04:
Ik zat op Vimeo te kijken, maar de video waarvan ik het beeld nogal onrustig vond, bleek met de 14 mm/2.5 ASPH gefilmd te zijn. En die is niet gestabiliseerd.
Edit: mocht je hem willen kopen misschien even testen.
[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 01-05-2014 16:19 ]
Naja het zijn natuurlijk wel opnames van de GH1 en de eerste uitvoering van de 14-140. Waarschijnlijk niet te vergelijken met de G6 en de nieuwere 14-140 die een betere OIS heeft. Want zo extreem als dit ben ik ze ook nog niet tegengekomen. Maar ging het me ineens wel afvragen of de Power OIS wel voldoende is voor video. Want ik zal in de praktijk (vakantie video's, de kids die aan het spelen zijn of sporten zijn, een verjaardag etc), niet met een statief rondlopen.Sluw schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:19:
[...]
Wow, dat ziet er wel heel slecht uit ja. Zou dat geen compatibaliteits of firmware probleem zijn ofzo? Heb door wat filmpjes geklikt maar zie het verder niet voorkomen.
Edit: mocht je hem willen kopen misschien even testen.
Aan de andere kant, als je een budget camcorder van Panasonic pakt (de V210 bijvoorbeeld), die heeft ook Power OIS. Ik neem aan dat in zowel een camcorder als de 14-140II dezelfde techniek gebruikt wordt en dus hetzelfde eindresultaat heeft qua stabilisatie. Een camcorder is misschien iets stabieler vast te houden.
Ik heb even een kort demofilmpje voor je gemaakt met mijn G6 + 14-140 II, gewoon vanuit het raam hier op mijn kamer, verwacht dus geen hollywood kwaliteit
In het begin van het filmpje houd ik de camera voor me (zoals een point & shoot), na een paar seconden in het filmpje film ik door het oculair.
Bonuspunten voor als je de muziek raadt die ik vergeten was uit te zetten
(heb geen YouTube stabilisatie gebruikt overigens)
YouTube: SampleVid 1
In het begin van het filmpje houd ik de camera voor me (zoals een point & shoot), na een paar seconden in het filmpje film ik door het oculair.
Bonuspunten voor als je de muziek raadt die ik vergeten was uit te zetten
(heb geen YouTube stabilisatie gebruikt overigens)
YouTube: SampleVid 1
[ Voor 10% gewijzigd door matk89 op 01-05-2014 19:44 . Reden: Link natuurlijk wel vermelden :+ ]
Ook bonuspunten als ik weet waar dat is? Lol, heb daar zelf ook in de wijk gewoond.
PSN: Shiver23
Jammer genoeg moet ik de bonuspunten aan iemand anders overlaten... ik herken het niet en vind het ook zo lullig om soundhound te gaan gebruiken ;-)
Maar ben wel overtuigd van de stabilisatie. Lijkt me prima! Wel een beetje rolling shutter hier en daar, maar je beweegt de camera daar ook wel behoorlijk snel.
Maar ben wel overtuigd van de stabilisatie. Lijkt me prima! Wel een beetje rolling shutter hier en daar, maar je beweegt de camera daar ook wel behoorlijk snel.
@ Shiver:
Haha, achtte de kans vrij klein dat iemand het zou herkennen maar een klein wereldje dus
@ Hars73:
Ja, heb hem vrij ruw geschoten om je een goed beeld te geven van de prestaties.
Overigens als je nog een paar fotootjes wil zien van een amateur met je beoogde camera:
https://www.flickr.com/photos/116188256@N05/13722811145/
https://www.flickr.com/photos/116188256@N05/13977610632/
https://www.flickr.com/photos/116188256@N05/13981249754/
(ja, ik houd van een klein DoF, daar heb je niet altijd een FF voor nodig
)
Haha, achtte de kans vrij klein dat iemand het zou herkennen maar een klein wereldje dus
@ Hars73:
Ja, heb hem vrij ruw geschoten om je een goed beeld te geven van de prestaties.
Overigens als je nog een paar fotootjes wil zien van een amateur met je beoogde camera:
https://www.flickr.com/photos/116188256@N05/13722811145/
https://www.flickr.com/photos/116188256@N05/13977610632/
https://www.flickr.com/photos/116188256@N05/13981249754/
(ja, ik houd van een klein DoF, daar heb je niet altijd een FF voor nodig
Appeltje eitje, hint staat namelijk in de video...
Muziek weet ik zo niet
Even serieus: als je de stabilisatie wil laten zien, dan moet je de camera even stilhouden (en dan op 140mm laten staan). Want nu beweeg je continu met je camera en kan ik nog niet beoordelen of de stabilisatie goed werkt.
Muziek weet ik zo niet
Even serieus: als je de stabilisatie wil laten zien, dan moet je de camera even stilhouden (en dan op 140mm laten staan). Want nu beweeg je continu met je camera en kan ik nog niet beoordelen of de stabilisatie goed werkt.
@matk89 ik kan ter vergelijking beeldmateriaal van de 45-175 uploaden , dat is een wat meer video geoptimaliseerde lens.
[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 01-05-2014 20:58 ]
ora et labora
Dat 5D3 shot lijkt zwaar out of focus, kan aan mij liggen hoor.
Alle camera's dezelfde f-waarde.... geen Magic Lantern met de 5D3? En volgens mij zijn mijn filmpjes met de 5D2 en een fatsoenlijke lens een stuk scherper. Ik zal zo eens even wat uitproberen ter vergelijking.
Edit: ik had nog snel voor het eten een filmpje opgenomen met de volgende instellingen:
Sigma 50mm f/1.4 Art
iso100
f/8
1/50sec
25fps
Linkje naar Flickr
Scherper dan het 5D3 filmpje hierboven, minder scherp dan die andere 2. Maar..... wie zegt dat de filmpjes niet in de camera sharpening ondergaan? Ik heb geen goede video-bewerkingssoftware om dat toe te passen, maar ik heb even een screenshot wat sharpening gegeven:
Screenshot by Universal Creations, on Flickr
Sharpening weglaten in een video kan je het idee geven dat het onscherp is, maar met trucjes maak je video ragscherp. Heeft niets met de sensor te maken.
Edit: ik had nog snel voor het eten een filmpje opgenomen met de volgende instellingen:
Sigma 50mm f/1.4 Art
iso100
f/8
1/50sec
25fps
Linkje naar Flickr
Scherper dan het 5D3 filmpje hierboven, minder scherp dan die andere 2. Maar..... wie zegt dat de filmpjes niet in de camera sharpening ondergaan? Ik heb geen goede video-bewerkingssoftware om dat toe te passen, maar ik heb even een screenshot wat sharpening gegeven:

Sharpening weglaten in een video kan je het idee geven dat het onscherp is, maar met trucjes maak je video ragscherp. Heeft niets met de sensor te maken.
[ Voor 70% gewijzigd door Universal Creations op 03-05-2014 20:19 ]
Verwijderd
Ziet er goed uit. Maar ik gebruik zelden tot nooit video dus voor mij is het van gene belang. Wel mooi om te zien dat Panasonic zulke stappen zet.Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 18:19:
4K bandwagon, wie?
Jammer die geruchten dat er geen G7 komt (nooit niet, of pas een jaar later?).
Ik had op de planning staan om in het najaar de G3 te verwisselen voor de G7.
De GH3 vind ik te groot (en ik film eigenlijk nooit).
Misschien maar eens gaan denken aan een GX7...
Panasonic heeft volgens mij zelf de G lijn kapot gemaakt.
Door een oudere sensor te gebruiken in de G5 en de G6 en slechte marketing.
Want Olympus kan het wel gewoon met de E-M10.
Ik had op de planning staan om in het najaar de G3 te verwisselen voor de G7.
De GH3 vind ik te groot (en ik film eigenlijk nooit).
Misschien maar eens gaan denken aan een GX7...
Panasonic heeft volgens mij zelf de G lijn kapot gemaakt.
Door een oudere sensor te gebruiken in de G5 en de G6 en slechte marketing.
Want Olympus kan het wel gewoon met de E-M10.
Ik denk dat meeste mensen liever een E-M10 willen dan een G7, gewoon omdat ze het een mooiere camera vinden. De G7 zou hier en daar betere specs kunnen bieden, zoals betere video, maar ik denk niet dat het in deze prijsklasse veel uitmaakt. Voor goede stills en wat familie filmpjes, is de E-M10 een goede camera. Als je echt iets beters nodig hebt, ga je gelijk voor de GH4 of E-M1.
Verwijderd
Olympus zal binnenkort wel met een vervanger voor de E-M5 komen en die komt dan tussen de E-M10 en de E-M1 te staan.
Ik denk dat er zeker wel een vraag is naar een opvolger van de G6. Ik heb al redelijk wat teleurgestelde mensen gelezen op fora. De G serie is gewoon altijd een aantrekkelijke kiloknaller geweest en Panasonic is volgens mij best in staat wat interessants tegenover de E-M10 te zetten. Zeker op het gebied van video (wordt steeds belangrijker gevonden, ook in deze klasse) kunnen ze Olympus alle hoeken laten zien.
Ik denk dat er zeker wel een vraag is naar een opvolger van de G6. Ik heb al redelijk wat teleurgestelde mensen gelezen op fora. De G serie is gewoon altijd een aantrekkelijke kiloknaller geweest en Panasonic is volgens mij best in staat wat interessants tegenover de E-M10 te zetten. Zeker op het gebied van video (wordt steeds belangrijker gevonden, ook in deze klasse) kunnen ze Olympus alle hoeken laten zien.
Ik denk dat er inderdaad wel vraag is naar een opvolger van de G6. Aan de andere kant, is de G6 voor de meeste mensen al niet meer dan voldoende? Sommige mensen klagen inderdaad over een 'verouderde' sensor, maar hoe erg is dat? En vaak zijn dat niet de mensen die de G6 ook daadwerkelijk hebben.
Als je ziet dat je nu in Duitsland de G6 kit met 14-140II objectief voor 770 euro aanschaft en daarbij ziet dat het objectief los zo rond de 600 euro zit, betekent dat dus dat je de G6 body voor 170-180 euro in handen hebt. Daar kun je je dan toch echt nooit een buil aan vallen? Zeker niet als je ziet hoe lovend zowel de meeste professionele reviews als gebruikerservaringen zijn over de G6. En ziet hoe vol de G6 body met features zit.
Ik heb zo'n 4 jaar een Nikon D50 gebruikt, daarna zo'n 4 jaar een D90. Ja inmiddels is vandaag toch de D90 in de verkoop gegaan en zal mijn volgende camera een Panasonic G6 worden. Hier ga ik vermoedelijk gewoon weer heel wat jaartjes plezier van hebben. En ja, er kunnen dingen verbeterd worden aan de G6, maar dat zal altijd zo blijven, met elke camera opnieuw. Uiteindelijk is het nog steeds de gebruiker die bepaalt welke plaatjes er uit z'n camera komen. ;-)
Als je ziet dat je nu in Duitsland de G6 kit met 14-140II objectief voor 770 euro aanschaft en daarbij ziet dat het objectief los zo rond de 600 euro zit, betekent dat dus dat je de G6 body voor 170-180 euro in handen hebt. Daar kun je je dan toch echt nooit een buil aan vallen? Zeker niet als je ziet hoe lovend zowel de meeste professionele reviews als gebruikerservaringen zijn over de G6. En ziet hoe vol de G6 body met features zit.
Ik heb zo'n 4 jaar een Nikon D50 gebruikt, daarna zo'n 4 jaar een D90. Ja inmiddels is vandaag toch de D90 in de verkoop gegaan en zal mijn volgende camera een Panasonic G6 worden. Hier ga ik vermoedelijk gewoon weer heel wat jaartjes plezier van hebben. En ja, er kunnen dingen verbeterd worden aan de G6, maar dat zal altijd zo blijven, met elke camera opnieuw. Uiteindelijk is het nog steeds de gebruiker die bepaalt welke plaatjes er uit z'n camera komen. ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 04-05-2014 22:07 ]
Nocticron eerst aspherische lense zonder uien bokeh. Dit is een interessant stuk hoe Panasonic dit probleem heeft opgelost.
http://www.imaging-resour...-curse-of-aspheric-lenses
Volgens 43rumors:
"(FT5) Also the Panasonic GX line is being “re-thinked”"
http://www.43rumors.com/f...line-is-being-re-thinked/
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt welke kant Panasonic dan op wilt.
Waarschijnlijk geen GF en G lijn meer, en alleen GM, GX en GH?
Ik vind het prima als de Panasonic GX een grip krijgt zoals de Sony a6000.
Dus iets forser en de sluiterknop ook bovenop de grip.
Verder dezelfde stijl als de GX7. Dan heb je een mooie combinatie tussen het mooie design van de GX lijn en de ergonomie van de G lijn.
Maar raakt Panasonic dan niet veel instappers kwijt omdat ze dan geen camera's hebben in de prijsklasse van instap DSLR's?
Eigenlijk zouden ze twee versies van de GX moeten maken zoals Apple dat ook doet met de iPhone.
De dure versie heeft dan een een hoogwaardige weather sealed behuizing en de goedkopere een plastic behuizing. Verder gewoon identieke hardware zodat ze toch kosten kunnen besparen door grote aantallen te produceren. Eventueel kan softwarematig ook bepaalde functies in de goedkopere versie uitgeschakeld worden (om de duurdere versie niet te killen).
De Panasonic GF en G lijn zijn dan niet meer nodig.
De EPL7 schijnt over een paar weken te komen:
http://www.43rumors.com/f...ced-in-a-couple-of-weeks/
"(FT5) Also the Panasonic GX line is being “re-thinked”"
http://www.43rumors.com/f...line-is-being-re-thinked/
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt welke kant Panasonic dan op wilt.
Waarschijnlijk geen GF en G lijn meer, en alleen GM, GX en GH?
Ik vind het prima als de Panasonic GX een grip krijgt zoals de Sony a6000.
Dus iets forser en de sluiterknop ook bovenop de grip.
Verder dezelfde stijl als de GX7. Dan heb je een mooie combinatie tussen het mooie design van de GX lijn en de ergonomie van de G lijn.
Maar raakt Panasonic dan niet veel instappers kwijt omdat ze dan geen camera's hebben in de prijsklasse van instap DSLR's?
Eigenlijk zouden ze twee versies van de GX moeten maken zoals Apple dat ook doet met de iPhone.
De dure versie heeft dan een een hoogwaardige weather sealed behuizing en de goedkopere een plastic behuizing. Verder gewoon identieke hardware zodat ze toch kosten kunnen besparen door grote aantallen te produceren. Eventueel kan softwarematig ook bepaalde functies in de goedkopere versie uitgeschakeld worden (om de duurdere versie niet te killen).
De Panasonic GF en G lijn zijn dan niet meer nodig.
De EPL7 schijnt over een paar weken te komen:
http://www.43rumors.com/f...ced-in-a-couple-of-weeks/
Verwijderd
Dat is een interessant artikel.madass schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:24:
Nocticron eerst aspherische lense zonder uien bokeh. Dit is een interessant stuk hoe Panasonic dit probleem heeft opgelost.
Verwijderd
GH4 4K 100mbit vs 5D MKIII rawUniversal Creations schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 19:08:
Alle camera's dezelfde f-waarde.... geen Magic Lantern met de 5D3? En volgens mij zijn mijn filmpjes met de 5D2 en een fatsoenlijke lens een stuk scherper. Ik zal zo eens even wat uitproberen ter vergelijking.
Ik denk dat er gewoon geen beginnen aan is voor een fullhd om tegen 4k op te boksen, een 5D op 4K zou de GH4 wellicht wegblazen.
Natuurlijk kun je 4k niet vergelijken met 1080p. Of je moet echt wel een hele waardeloze lens op de 4k camera hebben zitten.
De 5D blaast toch ook de GH3 niet omver...Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:51:
Ik denk dat er gewoon geen beginnen aan is voor een fullhd om tegen 4k op te boksen, een 5D op 4K zou de GH4 wellicht wegblazen.
Verwijderd
Die aanname is redelijk gevaarlijk, wil dat betekenen dat de volgende 5D die 4K ondersteunt per definitie de GH4 niet kan wegblazen?
Alleen op de gebieden waarbij je het voordeel van de grotere sensor hebt (en er gebruikt van maakt). Anders maakt het verrekte weinig uit.
Behalve de sensor is er nog ontzettend veel wat met video het verschil kan maken natuurlijk. Gebruikte codec, raw, FPS, timestamps en weet ik het wat.Universal Creations schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:01:
Alleen op de gebieden waarbij je het voordeel van de grotere sensor hebt (en er gebruikt van maakt). Anders maakt het verrekte weinig uit.
Als je naar het verleden kijkt heb je die garantie inderdaad zeker niet.Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:59:
Die aanname is redelijk gevaarlijk, wil dat betekenen dat de volgende 5D die 4K ondersteunt per definitie de GH4 niet kan wegblazen?
Sorry, was niet duidelijk genoeg. Als dat dus allemaal hetzelfde isSjekster schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:29:
[...]
Behalve de sensor is er nog ontzettend veel wat met video het verschil kan maken natuurlijk. Gebruikte codec, raw, FPS, timestamps en weet ik het wat.
just what we need, een gh4 vs 5d III video
ora et labora
Kleinere sensoren hebben altijd wel een streepje voor heb ik het idee. Blijven een stuk koeler etc. Dat maakt hogere bitrates mogelijk wss?
Hoezo blijven die een stuk koeler? Ze hebben ook een groter koeloppervlak. En wat heeft bitrate daarmee te maken? Dat is in mijn ogen werk voor de processor die erachter zit.
Maar zoals ik al eerder liet zien, lijkt het vaak allemaal mooier en scherper, maar wat verscherping toepassen geeft meteen een heel ander beeld.
Maar zoals ik al eerder liet zien, lijkt het vaak allemaal mooier en scherper, maar wat verscherping toepassen geeft meteen een heel ander beeld.
Verwijderd
Dat lijkt mij ook. Zo kan de nieuwe A7s ook niet tippen aan de mogelijkheden van de GH4. Een kleinere sensor levert bij videografie schijnbaar een voordeel op.Sjekster schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 19:36:
Kleinere sensoren hebben altijd wel een streepje voor heb ik het idee. Blijven een stuk koeler etc. Dat maakt hogere bitrates mogelijk wss?
minder rolling shutter
(de a7s doet het belabberd)
maar ik denk ook dat de gh4 zich goed kan houden vanwege de speedbooster, als je daar een sigma 18-35 of nikon 24 f1.4 opzet heb je wide open prima performance. m43 glas is toch "minder" in dat opzicht.
maar ik denk ook dat de gh4 zich goed kan houden vanwege de speedbooster, als je daar een sigma 18-35 of nikon 24 f1.4 opzet heb je wide open prima performance. m43 glas is toch "minder" in dat opzicht.
[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 06-05-2014 19:52 ]
ora et labora
Hogere bitrate vereist ook meer power natuurlijk, wat ook weer voor meer hitte zorgt. Volgens mij de meeste pro video camera's ook kleinere sensoren? Red, Arri etc.Universal Creations schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 19:40:
Hoezo blijven die een stuk koeler? Ze hebben ook een groter koeloppervlak. En wat heeft bitrate daarmee te maken? Dat is in mijn ogen werk voor de processor die erachter zit.
Trouwens, als je de 5D kan verbeteren door verscherping, dan kan dat natuurlijk ook met de GH4
That said, er is niks mis met de 5D3 raw beelden. Dat een 4k camera betere beelden geeft (ook op fullHD) is natuurlijk een open deur ingooien, dat doet echt niks af aan de 5D3.
Trouwens, ik zie veel stille beelden, ik ben benieuwd hoe het er allemaal uitziet met meer beweging, pans, slides etc.
En het verschil in cropfactor is ook minder heb ik begrepen, door de andere beelduitsnedes die gebruikt worden voor video.Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 19:50:
[...]
Dat lijkt mij ook. Zo kan de nieuwe A7s ook niet tippen aan de mogelijkheden van de GH4. Een kleinere sensor levert bij videografie schijnbaar een voordeel op.
[ Voor 16% gewijzigd door Sjekster op 06-05-2014 21:01 ]
Daar zijn hele andere redenen voor. Te beginnen bij prijzen voor de sensoren en bijbehorende lenzen met grotere beeldcirkel.Sjekster schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:59:
[...]
Hogere bitrate vereist ook meer power natuurlijk, wat ook weer voor meer hitte zorgt. Volgens mij de meeste pro video camera's ook kleinere sensoren? Red, Arri etc.
Ik doel er op, dat dat al is gebeurd, maar dan in de camera.Trouwens, als je de 5D kan verbeteren door verscherping, dan kan dat natuurlijk ook met de GH4
Uhmm? Is dat zo? Want om van van 4:3 naar 16:9 te gaan, snijd je meer weg dan bij 3:2 naar 16:9. Of mis ik iets?En het verschil in cropfactor is ook minder heb ik begrepen, door de andere beelduitsnedes die gebruikt worden voor video.
Mwa, lijkt me niet dat de sensor prijs de grootste factor is in de keuze, als je ziet wat die camera's kosten. Lenzen, daar kan wel inkomen
.
Is dat al bekend, dat de GH4 in camera sharpening toepast? Zal me verder niet verbazen hoor, m43 camera's doen ook al veel aan in camera optimalisatie en correctie.
Wat betreft cropfactor: daar heb je wel een punt. Ik las er een heel artikel over laatst, kan me alleen niet herinneren waar. Maar het zal vooral wel komen door het feit dat de meeste video camera's al kleinere sensoren hebben, waardoor het referentie punt (wat bij fotocamera's een FF sensor is) kleiner is, en de stap terug naar een m43 sensor dus helemaal niet zo groot is. Geen idee wat de standaard voor video is eigenlijk? Super35?
Ook de 1Dc gebruikte een super35 uitsnede voor 4k, toch?
Is dat al bekend, dat de GH4 in camera sharpening toepast? Zal me verder niet verbazen hoor, m43 camera's doen ook al veel aan in camera optimalisatie en correctie.
Wat betreft cropfactor: daar heb je wel een punt. Ik las er een heel artikel over laatst, kan me alleen niet herinneren waar. Maar het zal vooral wel komen door het feit dat de meeste video camera's al kleinere sensoren hebben, waardoor het referentie punt (wat bij fotocamera's een FF sensor is) kleiner is, en de stap terug naar een m43 sensor dus helemaal niet zo groot is. Geen idee wat de standaard voor video is eigenlijk? Super35?
Ook de 1Dc gebruikte een super35 uitsnede voor 4k, toch?
[ Voor 11% gewijzigd door Sjekster op 06-05-2014 21:47 ]
Dat heeft niemand gezegd. Het is een probleem wat tot op heden (vooral met contrastdetectie) niet opgelost was. Maar hij zegt niet hoe het werkt. Want ik vermoed een AF-hulplicht (IR waarschijnlijk). Mijn 5D2 doet -3EV zonder AF hulplicht (dus zonder flitser op mijn camera die normaal het hulplicht produceert): 1/4sec iso6400 f/1.4
Nu maakt dat voor veel situaties geen snars uit, of er nu AF-hulplicht bij nodig is of niet, maar wel wanneer de afstand te groot is. Ik heb de E-M1 een tijdje gehad om te testen en tot op een afstand van 4-5m ging het allemaal prima met focussen, maar bij grotere afstanden (dus wanneer het hulplicht niet meer toereikend was) ging het mis. Dit was binnen bij redelijk normaal gedimd huiskamer licht (0 EV).
Nu maakt dat voor veel situaties geen snars uit, of er nu AF-hulplicht bij nodig is of niet, maar wel wanneer de afstand te groot is. Ik heb de E-M1 een tijdje gehad om te testen en tot op een afstand van 4-5m ging het allemaal prima met focussen, maar bij grotere afstanden (dus wanneer het hulplicht niet meer toereikend was) ging het mis. Dit was binnen bij redelijk normaal gedimd huiskamer licht (0 EV).
Verwijderd
Op diverse geruchtensites spreekt men over de binnenkort aan te kondigen E-PL7. Men denkt dat het in feite gewoon een E-M10 zonder EVF is in een E-PL5 jasje. Lijkt mij prima, hoop dan wel dat de AP2 behouden blijft. Ik heb ook zo'n flauw vermoeden dat er geen opvolgers meer komen voor de E-PMx en E-Px.
Iemand heeft mijn GX7 met Panasonic 25mm f/1,4 gestolen. Lang geleden dat ik nog zo'n woede heb gevoeld. Helaas liep mijn verzekering in 2013 af en heb die niet meer verlengd....
Teun_2 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:14:
Iemand heeft mijn GX7 met Panasonic 25mm f/1,4 gestolen. Lang geleden dat ik nog zo'n woede heb gevoeld. Helaas liep mijn verzekering in 2013 af en heb die niet meer verlengd....
Blunty's review van de GH4:
En nog een (korte) vergelijkingsvideo met een RED Epic en 5D mk III :
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8kwMWb2KPB4]
En nog een (korte) vergelijkingsvideo met een RED Epic en 5D mk III :
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8kwMWb2KPB4]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Net even gekeken, het diafragma is voor allen gelijk in dat shot: f/9. Aangezien de GH4 een cropfactor van 2 heeft, had er op de Canon een diafragma van f/18 gebruikt moeten worden om dezelfde DoF te krijgen. Het onscherpe zou dus zo maar een gevalletje te kleine DoF kunnen zijn.Universal Creations schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 18:47:
Dat 5D3 shot lijkt zwaar out of focus, kan aan mij liggen hoor.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Inboedelverzekering dekt het niet helaas. Heel stom vergeten dat die nog in mijn fietszak steekt. Dus vlak voor mijn huishars73 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:57:
[...]
Kan het me goed voorstellen. Ze moeten met hun poten van je spullen afblijven. Waar is het gebeurd? Kan niet ergens via je inboedelverzekering gedekt worden?

Anyway: serials: gx7: fs3ha801010 en 25mm xt2lc001330
Verwijderd
Het ziet er dan toch naar uit dat de Panasonic 150mm f/2.8 er gaat komen;
http://www.43rumors.com/f...to-be-sold-end-of-2014-3/
Ik hoop dat ze hem wel wat kleiner hebben weten te maken dan het prototype.
http://www.43rumors.com/f...to-be-sold-end-of-2014-3/
Ik hoop dat ze hem wel wat kleiner hebben weten te maken dan het prototype.
Betaalbaar is relatief.
Ik verwacht dezelfde zeer hoge kwaliteit als de PL 42.5mm 1.2
Dus de prijs zal daar ook wel naar zijn.
Ik heb zelf een zeer betaalbare Minolta MD 135mm f2.8 ;-)
Ik verwacht dezelfde zeer hoge kwaliteit als de PL 42.5mm 1.2
Dus de prijs zal daar ook wel naar zijn.
Ik heb zelf een zeer betaalbare Minolta MD 135mm f2.8 ;-)
Verwijderd
Ik vind het prachtig al die nieuwe objectieven, maar ben al blij als ik ooit eens de 12-40 kan aanschaffen. Het is jammer dat lichtsterke objectieven zo duur zijn en mijn loon zo gemiddeltjes.
Dit lijkt eindelijk de compacte flitser te zijn die mijn (te grote) Metz flitser kan gaan vervangen:
http://www.nissindigital.com/i40.html
Heel compact maar toch is de flitskracht op de flitser zelf in te stellen.
En er gaan ook 4 batterijen in wat zorgt voor korte recycle tijden.
Als het goed is in juni/juli te leverbaar voor ongeveer 200 euro.
zie bijvoorbeeld: http://www.cameranu.nl/nl...n-i40-flitser-olympus-mft
Nissin i40:
Hoogte: 8,5cm
Gewicht: 203gram
Olympus FL-600R:
Hoogte: 10,4cm
Gewicht: 260gram
Nissin i40:
Hoogte: 8,5cm
Gewicht: 203gram
Olympus FL-600R:
Hoogte: 10,4cm
Gewicht: 260gram
[ Voor 11% gewijzigd door leendertv op 16-05-2014 15:42 ]
Interessant.. zit ook een videolicht op zie ik.leendertv schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:53:
Dit lijkt eindelijk de compacte flitser te zijn die mijn (te grote) Metz flitser kan gaan vervangen:
Hoe zit dat met flitsers, alle flitsers die 4/3 compatible zijn werken op alle (m)4/3 merken en types camera's?
klopt, dat is gewoon hetzelfde systeem.
Mijn Metz AF48 (voor 4/3) is echt bijna even hoog (13,7cm) als de grote flitser op dit plaatje:

Hier in actie voor macro fotografie:

Zou een mooie vervanging zijn dus
Mijn Metz AF48 (voor 4/3) is echt bijna even hoog (13,7cm) als de grote flitser op dit plaatje:

Hier in actie voor macro fotografie:

Zou een mooie vervanging zijn dus
[ Voor 97% gewijzigd door leendertv op 16-05-2014 16:08 ]
Digitalrev heeft een Hands-on review van de GH4 geplaatst:
De GH4 (en ook GH3 vanwege de prijs) zijn best wel aantrekkelijk als je naast fotografie ook met video bezig bent.
Toch ben ik een beetje huiverig om van een DSLR over te stappen op M4/3 aangezien je toch mindere ISO prestaties, minder controle over DOF hebt en er niet veel keuze is op gebied van ultra wide-angle objectieven (de panasonic 7-14mm kost 950 euro...
).
Daarnaast vind ik een OVF fijner kijken dan een EVF, alle EVF's die ik getest heb hebben een soort irritante delay wanneer je snel heen en weer beweegt, het voelt gewoon niet zo vloeiend als een OVF.
De GH4 (en ook GH3 vanwege de prijs) zijn best wel aantrekkelijk als je naast fotografie ook met video bezig bent.
Toch ben ik een beetje huiverig om van een DSLR over te stappen op M4/3 aangezien je toch mindere ISO prestaties, minder controle over DOF hebt en er niet veel keuze is op gebied van ultra wide-angle objectieven (de panasonic 7-14mm kost 950 euro...
Daarnaast vind ik een OVF fijner kijken dan een EVF, alle EVF's die ik getest heb hebben een soort irritante delay wanneer je snel heen en weer beweegt, het voelt gewoon niet zo vloeiend als een OVF.
[ Voor 16% gewijzigd door AdmiralSnipe op 17-05-2014 21:15 ]
Dat gebrek aan betaalbare UWA objectieven vind ik ook heel jammer. Anders zou ik zo mijn 7D thuislaten op vakanties!
Verwijderd
De keuze aan UWA's houd idd niet over.AdmiralSnipe schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 21:04:
Digitalrev heeft een Hands-on review van de GH4 geplaatst:
[video]
Toch ben ik een beetje huiverig om van een DSLR over te stappen op M4/3 aangezien je toch mindere ISO prestaties, minder controle over DOF hebt en er niet veel keuze is op gebied van ultra wide-angle objectieven (de panasonic 7-14mm kost 950 euro...).
Qua zoom bied Panasonic de 7-14 met een constante f/4.0 en Olympus de 9-18 f/4.0-5.6. Als het goed is komt Olympus volgens jaar nog met een 7-14 f/2.8, maar die zal niet goedkoop worden neem ik aan.
Heb je dan al wel de EVF's van Olympus (Epson) geprobeerd? Die schijnen toch erg anders te zijn dan die van bijvoorbeeld Sony. Ik heb de VF-2 en merk maar erg weinig nadelen, ik verkies het zeker boven de OVF's van de (meeste) crop dSLR's. De E-M1 beschikt over een nog veel betere EVF met nog hogere verversingssnelheid.Daarnaast vind ik een OVF fijner kijken dan een EVF, alle EVF's die ik getest heb hebben een soort irritante delay wanneer je snel heen en weer beweegt, het voelt gewoon niet zo vloeiend als een OVF.
Die van de E-M1 leek echt prima!
Die Oly 7-14 gaat inderdaad niet goedkoop worden volgens mij. Dat liet de Oly vertegenwoordiger @PI iig met politiek correcte verwoordingen doorschemeren. ("Daar kan ik niet veel over zeggen, maar ja, de lens is wijder en 2 stops lichtsterker dan onze andere UWA....")
Die Oly 7-14 gaat inderdaad niet goedkoop worden volgens mij. Dat liet de Oly vertegenwoordiger @PI iig met politiek correcte verwoordingen doorschemeren. ("Daar kan ik niet veel over zeggen, maar ja, de lens is wijder en 2 stops lichtsterker dan onze andere UWA....")
Verwijderd
Kowa komt met een 8.5mm f/2.8 waarbij je slechts 0.12% distortion hebt, hier en daar zijn image samples te vinden en die geven goede hoop.
Maar gezien het blijkbaar om een aangepaste c-mount lens gaat, gok ik dat die niet heel het frame vult. ik verwacht geen goede prestaties in de hoeken/randen.Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 02:11:
Kowa komt met een 8.5mm f/2.8 waarbij je slechts 0.12% distortion hebt, hier en daar zijn image samples te vinden en die geven goede hoop.
Ik heb sinds kort een Olympus 9-18 F4-5.6 met FourThird mount en electronische adapter 
Gisteren een test videotje gemaakt om te zien hoe die presteerd
De autofocus met foto's nemen is echt traag helaas. Ben de super snelle autofocus van mijn 12-35 gewend.
Gisteren een test videotje gemaakt om te zien hoe die presteerd
De autofocus met foto's nemen is echt traag helaas. Ben de super snelle autofocus van mijn 12-35 gewend.
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
Verwijderd
Zulke aannames zijn niet nodig als je even doorklikt op de link die bij die c-mount info staat?Teun_2 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:55:
Maar gezien het blijkbaar om een aangepaste c-mount lens gaat, gok ik dat die niet heel het frame vult. ik verwacht geen goede prestaties in de hoeken/randen.
"The 4/3" megapixel XC lens series provides a large image format of Φ23mm(C-mount). These high precision aspherical lenses greatly reduce distortion and produces a high definition picture. XC lenses maintain megapixel resolution thoughout the entire image even if the iris is fully open. In addition, Kowa's wide-band multi-coating effectively reduces glare and refraction."
De beeldsensor van MFT zit op 21,6mm. En hier twee (helaas hoge iso) sample pics waarvan je nummer 1 dan het meest interessant zal vinden i.v.m. de zichtbare hoeken op ~oneindig: #1 #2
Heeft iemand toevallig een overzicht in de handleiding van z'n Panasonic G6 staan met daarin de maximale opnametijd van 1080p/50 (28Mbps) op een 32GB kaart? Volgens mij kom ik (als ik het zelf bereken) op 3,5MB per seconde en dus voor 32GB op zo'n 2,5 uur.
Ben alvast aan het kijken welke SD kaart ik binnenkort moet gaan aanschaffen als ik m'n G6 gekocht heb.
De kaart die de beste schrijfsnelheid voor het geld levert, lijkt de Sandisk Extreme 80/60 te zijn (http://sportsphotoguy.com/d7100-raw-burst-test/)
Ben alvast aan het kijken welke SD kaart ik binnenkort moet gaan aanschaffen als ik m'n G6 gekocht heb.
De kaart die de beste schrijfsnelheid voor het geld levert, lijkt de Sandisk Extreme 80/60 te zijn (http://sportsphotoguy.com/d7100-raw-burst-test/)
[ Voor 18% gewijzigd door hars73 op 20-05-2014 09:55 ]
Dit staat in de Handleiding van de G6 (pagina 21):hars73 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:11:
Heeft iemand toevallig een overzicht in de handleiding van z'n Panasonic G6 staan met daarin de maximale opnametijd van 1080p/50 (28Mbps) op een 32GB kaart? Volgens mij kom ik (als ik het zelf bereken) op 3,5MB per seconde en dus voor 32GB op zo'n 2,5 uur.
Maximum time to record motion pictures continuously
with [MP4] is 29 minutes 59 seconds or up to 4 GB. (For
[FHD/60p], [FHD/30p] in [MP4] format, the file size is
large and so the recordable time will drop below
29 minutes 59 seconds.)
Maar dat beantwoord je vraag niet echt, wellicht dat je zelf nog wat kunt vinden in de handleiding:
http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/DMCG6K.PDF
Die had ik al doorgelezen, maar dat is volgens mij een wat eenvoudigere uitvoering van de handleiding. Er zou nog een uitgebreidere moeten zijn. Maakt niet uit, dan wacht ik wel even totdat ik m'n G6 heb. Heb nog wel een 16GB class10 kaartje liggen, dan kan ik het vermoedelijk zo zien wat de totale videocapaciteit is.AdmiralSnipe schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:40:
[...]
Dit staat in de Handleiding van de G6 (pagina 21):
Maximum time to record motion pictures continuously
with [MP4] is 29 minutes 59 seconds or up to 4 GB. (For
[FHD/60p], [FHD/30p] in [MP4] format, the file size is
large and so the recordable time will drop below
29 minutes 59 seconds.)
Maar dat beantwoord je vraag niet echt, wellicht dat je zelf nog wat kunt vinden in de handleiding:
http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/DMCG6K.PDF
Ik kan van de week anders wel even mijn 32 GB formatteren en in mn G6 stoppen en kijken wat hij daarop wil wegschrijven aan film...
Overigens heb ik er een Sandisk Extreme 32 GB 45 MB/s write in zitten en die houd de camera goed bij, enige moment dat hij daar niet uitkomt is als je op electronic burst (40 fps, 4 MP) zijn buffer vol schiet, dan heeft hij ± 5 seconden nodig voor hij weer beschikbaar is.
Bij normaal gebruik eigenlijk nooit een probleem dat hij niet snel genoeg kan schrijven.
Overigens heb ik er een Sandisk Extreme 32 GB 45 MB/s write in zitten en die houd de camera goed bij, enige moment dat hij daar niet uitkomt is als je op electronic burst (40 fps, 4 MP) zijn buffer vol schiet, dan heeft hij ± 5 seconden nodig voor hij weer beschikbaar is.
Bij normaal gebruik eigenlijk nooit een probleem dat hij niet snel genoeg kan schrijven.
Ja wat ik gelezen heb is inderdaad 45MB/s vrijwel altijd genoeg, ook voor fullHD video. Enige reden om een snellere kaart te hebben zou het gebruik van burstmode moeten zijn, zeker in RAW. Dus vandaar dat ik liever net een stapje sneller ga.matk89 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:22:
Ik kan van de week anders wel even mijn 32 GB formatteren en in mn G6 stoppen en kijken wat hij daarop wil wegschrijven aan film...
Verwijderd
Hallo allemaal ik zal maar meteen met de deur in huis vallen:
Vorige week heb ik mn D90 verkocht omdat voor het type reizen dat ik maak (backpacken, hoog alpiene beklimmingen etc etc.) een zware DSLR met lenzen niet handig is.
Het beste alternatief is volgens mij MFT. Momenteel kijk ik naar de EM-10 van Olympus en de GX7 van Panasonic omdat deze naar mijn idee het best compromis bieden tussen formaat en gewicht van de camera en technische mogelijkheden+gebruiksgemak (ik hield heel erg van de twee dials op mijn D90). Daarnaast vind ik de bodies er ook nog eens heel mooi uitzien.
Inmiddels ben ik ook meer geinteresseerd geraakt in video en wil ik naast m'n GoPro camera een andere videocamera hebben om wat meer afwisseling in het soort beelden te krijgen. Vanuit dit perspectief zou de keuze voor de GX7 de beste zijn...maar.
Ik lees uit diverse reviews dat de Image Stabilization in de GX7 niet goed werkt. Op CameraLabs zie ik bijvoorbeeld hele vreemde foto's met de in body IS aan. Bovendien werkt de IS niet met filmen. Een ander potentieel nadeel van de GX7 is dat deze niet de mogelijkheid biedt om een mic aan te sluiten. Ik vraag me echter af of dit echt een probleem is want als je heel graag goede audio bij je film wilt hebben kun je altijd nog apart opname apperatuur aanschaffen en later de video en audio onder elkaar zetten.
Heeft iemand ervaring met de video mogelijkheden van de GX7? En hoe is de in body IS in de praktijk?
Ik denk dat de fotokwaliteit van beide bodies goed zijn en elkaar niet veel ontlopen (ze gebruiken immers dezelfde sensor).
Wie helpt mij uit mijn dilemma. Of zijn er nog andere bodies die beter aansluiten bij mijn wensen (compact en lichtgewicht plus goede video 1080 met 50fps).
Vorige week heb ik mn D90 verkocht omdat voor het type reizen dat ik maak (backpacken, hoog alpiene beklimmingen etc etc.) een zware DSLR met lenzen niet handig is.
Het beste alternatief is volgens mij MFT. Momenteel kijk ik naar de EM-10 van Olympus en de GX7 van Panasonic omdat deze naar mijn idee het best compromis bieden tussen formaat en gewicht van de camera en technische mogelijkheden+gebruiksgemak (ik hield heel erg van de twee dials op mijn D90). Daarnaast vind ik de bodies er ook nog eens heel mooi uitzien.
Inmiddels ben ik ook meer geinteresseerd geraakt in video en wil ik naast m'n GoPro camera een andere videocamera hebben om wat meer afwisseling in het soort beelden te krijgen. Vanuit dit perspectief zou de keuze voor de GX7 de beste zijn...maar.
Ik lees uit diverse reviews dat de Image Stabilization in de GX7 niet goed werkt. Op CameraLabs zie ik bijvoorbeeld hele vreemde foto's met de in body IS aan. Bovendien werkt de IS niet met filmen. Een ander potentieel nadeel van de GX7 is dat deze niet de mogelijkheid biedt om een mic aan te sluiten. Ik vraag me echter af of dit echt een probleem is want als je heel graag goede audio bij je film wilt hebben kun je altijd nog apart opname apperatuur aanschaffen en later de video en audio onder elkaar zetten.
Heeft iemand ervaring met de video mogelijkheden van de GX7? En hoe is de in body IS in de praktijk?
Ik denk dat de fotokwaliteit van beide bodies goed zijn en elkaar niet veel ontlopen (ze gebruiken immers dezelfde sensor).
Wie helpt mij uit mijn dilemma. Of zijn er nog andere bodies die beter aansluiten bij mijn wensen (compact en lichtgewicht plus goede video 1080 met 50fps).
De in body IS van de GX7 werkt prima hoor.
Maar werkt niet voor video.
Dus als je uit de hand wilt filmen is een gestabiliseerde Panasonic lens aan te raden.
De Panasonic 14-42mm II bijvoorbeeld is een 'goedkope' optie voor video. En de scherpte van deze lens is erg goed voor de prijs.
Of een lens met meer bereik: Panasonic 14-140mm II.
Dus als je uit de hand wilt filmen is een gestabiliseerde Panasonic lens aan te raden.
De Panasonic 14-42mm II bijvoorbeeld is een 'goedkope' optie voor video. En de scherpte van deze lens is erg goed voor de prijs.
[ Voor 9% gewijzigd door leendertv op 21-05-2014 15:23 ]
Gelukkig is er een GX7 kit met die lensleendertv schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:22:
De in body IS van de GX7 werkt prima hoor.
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX7 zwart + 14-42mm standaard Zwart
Lijkt me een uitstekende begin!
De GX7 lijkt me sowieso een fijne camera. Het is dat ik al een Oly EM5 heb maar de kans is groot dat ik nu voor de Panasonic zou hebben gekozen. Maar dan wel met Olympus prime lenzen.
Kwam ooit dit artikel een keer tegen: http://tysonrobichaudphot...n-round-1-ibis-evfs-lcds/ Vergelijking tussen GX7 en EM5, met name beeldstabilisatie
[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 21-05-2014 16:56 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Verwijderd
Hmm okay, thanks voor de info mensen. Ik neig wel naar de Panasonic 12-32mm met name voor extra groothoek. Ik lees in het forum dat jij die ook hebt amphora? Tevreden mee?
Heel tevreden mee! Voordeel is dat ie lekker compact is en inderdaad meer groothoek. Maar ook duurder, en heeft geen manual focus ring wat met name bij video een nadeel zou kunnen zijn.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:18:
Hmm okay, thanks voor de info mensen. Ik neig wel naar de Panasonic 12-32mm met name voor extra groothoek. Ik lees in het forum dat jij die ook hebt amphora? Tevreden mee?
ik schiet wel af en toe een videootje met mijn gx7, gaat prima. ik kan evt wat materiaal online zetten.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:15:
de body IS is lastiger. ik heb alleen manuele lenzen (naast mijn 2 panasonic lensjes), en als ik die wissel zonder de juiste waarde in te voeren krijg ik bewogen resultaten. vaak zet ik m dan maar uit. wat weer lastig is als ik een lens met IOS bevestig (wordt de lens stabilisatie ook uitgeschakeld)
ik had ook erg gehoopt dat de ingevoerde waarde terug in de exif was te vinden, helaas niet.
ora et labora
Haha, dat is dan wel een onhandige functie, dat automatisch ook de lens stabilisatie wordt uitgeschakeld....
Verwijderd
Gebruik jij alleen maar lenzen met stabilisatie voor filmen? Zit nu een beetje met het dilemma dat ik nu dus alleen maar lenzen wil met stabilisatie omdat ik er wellicht ook mee wil gaan filmen. De meeste primes hebben geen stabilisatie....mrc4nl schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:35:
[...]
ik schiet wel af en toe een videootje met mijn gx7, gaat prima. ik kan evt wat materiaal online zetten.
de body IS is lastiger. ik heb alleen manuele lenzen (naast mijn 2 panasonic lensjes), en als ik die wissel zonder de juiste waarde in te voeren krijg ik bewogen resultaten. vaak zet ik m dan maar uit. wat weer lastig is als ik een lens met IOS bevestig (wordt de lens stabilisatie ook uitgeschakeld)
ik had ook erg gehoopt dat de ingevoerde waarde terug in de exif was te vinden, helaas niet.
Weet niet hoe de filmpjes uit de hand zonder stabilisatie eruit zien?
Logisch dat de camera bij manuele lenzen de brandpuntafstand niet weet. En dit moet de camera wel weten om goed te kunnen stabiliseren.
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen die een beetje serieus met video bezig zijn gestabiliseerde lenzen gebruiken.
Meestal gebruiken ze toch andere hulpmiddelen om het beeld echt goed gestabiliseerd te krijgen.
Maar als je echt zo uit de hand filmt helpt stabilisatie wel echt enorm.
Je kunt ook nog de Panasonic G6 in kit met de Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 overwegen.
Dan heb je een groot gestabiliseerd bereik. Eventueel kun je later iets als de Panasonic Leica 25mm f1.4 (die ook gestabiliseerd is) toevoegen voor low-light werk.
Voordeel van de G6 is dat deze wel een microfoon aansluiting heeft.
De ergonomie van de G6 vind ik ook beter. Misschien helpt dat ook wel voor stillere beelden.
Op eoshd.com waren ze erg positief over de Panasonic G6 voor video: http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux
De Panasonic body's hebben ook de ETC (Extra Tele Converter )functie.
Deze kun je bij video gebruiken voor 2.4X extra zoom zonder verlies aan beeldkwaliteit.
Dit kan omdat de m43 sensor groter is dan je nodig hebt voor Full HD.
Met ETC wordt dus een kleiner gedeelte van de sensor gebruikt.
Met de Panasonic 14-140mm heb je dan dus eigenlijk een bereik van 14-336mm (omgerekend naar Full Frame: 28-672mm)
De GX7 heeft wel een betere sensor. Vooral voor de hogere ISO's: 1600+.
De vraag is of je dat perse nodig hebt?
Als je helemaal serieus met video bezig ga (maar geen 4k nodig heb) is de GH3 ook nog een goede optie. Nu de GH4 gekomen is zakt de GH3 in prijs.
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen die een beetje serieus met video bezig zijn gestabiliseerde lenzen gebruiken.
Meestal gebruiken ze toch andere hulpmiddelen om het beeld echt goed gestabiliseerd te krijgen.
Maar als je echt zo uit de hand filmt helpt stabilisatie wel echt enorm.
Je kunt ook nog de Panasonic G6 in kit met de Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 overwegen.
Dan heb je een groot gestabiliseerd bereik. Eventueel kun je later iets als de Panasonic Leica 25mm f1.4 (die ook gestabiliseerd is) toevoegen voor low-light werk.
Voordeel van de G6 is dat deze wel een microfoon aansluiting heeft.
De ergonomie van de G6 vind ik ook beter. Misschien helpt dat ook wel voor stillere beelden.
Op eoshd.com waren ze erg positief over de Panasonic G6 voor video: http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux
De Panasonic body's hebben ook de ETC (Extra Tele Converter )functie.
Deze kun je bij video gebruiken voor 2.4X extra zoom zonder verlies aan beeldkwaliteit.
Dit kan omdat de m43 sensor groter is dan je nodig hebt voor Full HD.
Met ETC wordt dus een kleiner gedeelte van de sensor gebruikt.
Met de Panasonic 14-140mm heb je dan dus eigenlijk een bereik van 14-336mm (omgerekend naar Full Frame: 28-672mm)
De GX7 heeft wel een betere sensor. Vooral voor de hogere ISO's: 1600+.
De vraag is of je dat perse nodig hebt?
Als je helemaal serieus met video bezig ga (maar geen 4k nodig heb) is de GH3 ook nog een goede optie. Nu de GH4 gekomen is zakt de GH3 in prijs.
[ Voor 19% gewijzigd door leendertv op 22-05-2014 14:25 ]
ik vond ze van dermate slechte kwaliteit dat ik mn 14mm f2.5 voor een kitlens met stabilisatie heb ingeruild.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:24:
[...]
Weet niet hoe de filmpjes uit de hand zonder stabilisatie eruit zien?
voorbeeldje: [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VlmpQ_6YSTU]
het is met stabilisatie via hand filmen stukken makkelijker om "rustig" beeld te krijgen. professionele camera's hebben idd geen stabilisatie, maar die zijn vaak op een schouder-rig of ander stabiel platform gezet
ora et labora
Voor een rustig beeld is de sluitertijd die je instelt ook belangrijk. Het beste is 2x de fps waarin je filmt (frames per seconde). Anders worden bewegingen die je als cameraman maakt of bewegingen van 'objecten' in het beeld schokkerig.
Voor een 'filmische' look film je in 1080p 25fps (PAL standaard) met een sluitertijd van 1/50sec.
De Panasonic camera's hebben ook een hele goede 1080p 60fps. Dit is ideaal voor slowmo beelden.
Dus actie filmen op 60fps met een sluitertijd van 1/120sec en achteraf op de pc hier 25fps van maken. Kun je snelle actie mooi iets vertragen. Dat geeft een mooi effect.
Met deze sluitertijden kan het voorkomen dat je beeld overbelicht wordt in combinatie met het diafragma wat je wil gebruiken. Hier gebruik je een ND filter voor. Het beste werkt een variabel ND filter. Daarmee kun je dus door te draaien regelen hoeveel licht er doorgelaten wordt.
Voor een 'filmische' look film je in 1080p 25fps (PAL standaard) met een sluitertijd van 1/50sec.
De Panasonic camera's hebben ook een hele goede 1080p 60fps. Dit is ideaal voor slowmo beelden.
Dus actie filmen op 60fps met een sluitertijd van 1/120sec en achteraf op de pc hier 25fps van maken. Kun je snelle actie mooi iets vertragen. Dat geeft een mooi effect.
Met deze sluitertijden kan het voorkomen dat je beeld overbelicht wordt in combinatie met het diafragma wat je wil gebruiken. Hier gebruik je een ND filter voor. Het beste werkt een variabel ND filter. Daarmee kun je dus door te draaien regelen hoeveel licht er doorgelaten wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 22-05-2014 14:54 ]
Voor iedereen met een E-M10. Er is een firmware update uitgekomen die shuttershock voorkomt en stabilisatie bij video verbetert.
PSN: Shiver23
Verwijderd
@leendertv: die G6 heb ik naar zitten kijken, maar vind ik eigenlijk geen mooie camera. GX7 vind ik er mooi uitzien en heeft eigenlijk dezelfde specificaties voor film als de G6. Een GH3 of GH4 wordt weer te groot, het moet wel compact blijven voor mijn reisdoelen.
Goeie tip met betrekking tot het filmen, ik wist dat niet. Ben benieuwd naar het verschil wanneer je de goede sluitertijd kiest.
Twijfel nog over de lenskeuze. Neig nu toch meer naar primes ookal hebben deze geen beeldstabilisatie. Denk maar te beginnen met de GX7 icm 20mm 1.7 lens.
Goeie tip met betrekking tot het filmen, ik wist dat niet. Ben benieuwd naar het verschil wanneer je de goede sluitertijd kiest.
Twijfel nog over de lenskeuze. Neig nu toch meer naar primes ookal hebben deze geen beeldstabilisatie. Denk maar te beginnen met de GX7 icm 20mm 1.7 lens.
Ik kan me voorstellen dat je de GX7 mooier vind! Enige wat je mist is inderdaad de microfoon aansluiting.
De 20mm f1.7 is ook een hele mooie lens. Lekker compact en super scherp.
De Panasonic 12-32mm zou een mooie toevoeging op die set zijn voor landschapsfotografie.
De m.Zuiko 45mm f1.8 is ook een hele populaire m43 lens. Hele goede portretlens voor een leuke prijs.
De Panasonic 12-32mm zou een mooie toevoeging op die set zijn voor landschapsfotografie.
De m.Zuiko 45mm f1.8 is ook een hele populaire m43 lens. Hele goede portretlens voor een leuke prijs.
[ Voor 36% gewijzigd door leendertv op 22-05-2014 15:45 ]
Ik zou de 20mm f1.7 nu nooit meer kopen (ook niet de mkII versie). Liever olympus 17 of 25mm 1.8 vanwege de focus snelheid. Maar je mag mijn 20mm 1.7 wel overnemen hoor, heb ik weer budget voor die 25mm ;-)leendertv schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:42:
Ik kan me voorstellen dat je de GX7 mooier vind! Enige wat je mist is inderdaad de microfoon aansluiting.
De 12-32 is gewoon fijn om te hebben voor allround vakantie lens of als je even geen zin heb in lenzen wisselen. Ook heeft die lens eigen IS dus weer geschikter voor onbewogen filmpjes.
Verwijderd
Voor handheld video zou ik niet direct de Olympus 45mm f/1.8 aanraden, hoe meer millimeters hoe sneller onstabiel overkomend beeld.
Verwijderd
Ok ik heb de knoop doorgehakt beste mensen. Gisteren naar de fotowinkel geweest en de camera besteld.
Ben nu nog aan het zoeken naar een goed variabel ND filter. Bij voorkeur 46mm, maar voor die diameter lijkt de spoeling vrij dun. Dus evt 52mm met een adapter zou ook kunnen.
Ben nu nog aan het zoeken naar een goed variabel ND filter. Bij voorkeur 46mm, maar voor die diameter lijkt de spoeling vrij dun. Dus evt 52mm met een adapter zou ook kunnen.
ik heb een cheap variablem nd filter uit china gekocht, beviel mij prima. ik maak alleen nooit gebruik van nd filters

ora et labora
Vandaag is voor de DMC-GX7 update Ver.1.3 uitgekomen.
Update hier
Edit : Ge-update en getest, start inderdaad sneller op, niet gemeten maar wel merkbaar.
Schijnt dat de opstart tijd zowieso sneller is geworden.Connection problem with Apple iOS devices via Wi-Fi is fixed.
Improved stability of startup process in the use of UHS-I compliant SD memory card.
Update hier
Edit : Ge-update en getest, start inderdaad sneller op, niet gemeten maar wel merkbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door Wobcat op 23-05-2014 11:38 ]
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verwijderd
Heb via marktplaats ook een 12mm f2 van olympus erbij weten te cheffen. Denk dat ik ff klaar ben nu.
Dit topic is gesloten.