Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Het mag ook wel erg goed zijn voor die prijs. Qua prijs begint het aardig in de buurt te komen van mijn Sigma 35mm 1.4, en daar zit heel wat meer glas in :) Ben benieuwd naar de reviews.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een marktprijs van 729 voor de sigma en een introductieprijs van 600 voor de Panasonic. Best een verschil. Het hoeft overigens niet te concurreren met de Sigma, die is er namelijk niet met m4/3 mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Heb 't ook niet over concurreren, en zou m'n Sigma nooit op m'n Panasonic GM1 willen schroeven, echter vind ik de M43 lenzen in verhouding aardig duur. Soms worden ze voor dezelfde prijs verkocht als een FF equivalent. De Olympus 75mm 1.8 is hier zo'n voorbeeld van :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een koopje voor een Leica lens, zo kun je het ook zien.
Je moet er wel rekening mee houden dat m4/3 dan wel minder grote beeldcirkel hoeven te hebben, maar wel meer resolutie (meer lpmm) vanwege de grotere pixeldichtheid. Kleiner is niet goedkoper. Materiaalkosten bepalen namelijk niet de prijs, althans grotendeels niet. Het ontwerp kost tijd en dus geld en moet terugverdiend worden. Weinig mensen met een m4/3 kopen echt primes en nog minder kopen de premium primes. Dus de oplage is redelijk klein en dus ook hogere prijs.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beide lenzen zijn voor ander publiek. ik bedoelde dat zelfs de betere (sigma claimt otus prestaties) lenzen het na 10mm "moeilijk" hebben. en dat de mtf van de 15mm best netjes is in de hoeken.

ik heb zelf de 2 mtf grafiekjes over elkaar geplakt zodat x en y de zelfde waardes hebben
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3gWLfMDF4aXyDhHJsfailSax/full.png

eens kijken of ik ook van een WA leuke mtf grafiekjes kan vinden

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er moet wel bij gezegd worden dat de Diffraction MTF's die Sigma bepaalt met een eigen setup (met de Foveon-sensor) zelfs nog veeleisender is dan die van een optische bank zoals Leica en Zeiss hun lenzen meten. Daarnaast kun je voor real world resultaten beter kijken naar de bovenste lijn van de Sigma vergeleken met iets tussen de 2 lijnen van de Leica. Dit vanwege het benodigde aantal lpmm bij een m4/3 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Misschien is 'ie zaterdag/zondag bij Foka wel te zien/proberen ..
Maar zal wel nie. Officieel pas 'leverbaar vanaf Juni 2014', dat is nog even.

Afbeeldingslocatie: http://www.foka.nl/media/wysiwyg/banners/0326_Panasonic_Redged_weekend.jpg

Bokeh ziet er wel heerlijk Summilux uit:
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/H-X015_GetInspired1_4_WOC_20140319_zps847629f7.jpg

Weet niet of het al bekend was maar de GM1+15mm kit is 999,- Heb je de body voor €400 in principe.
http://www.cameranu.nl/nl...art-15mm/h259_2053_483752

[ Voor 52% gewijzigd door jesper86 op 26-03-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Heb gisteren de Olympus 25mm 1.8 besteld. Krijg de lens vandaag binnen. Hoop dat de lens goed presteert bij weinig licht; de enige reden waarom ik het ding kocht. Op termijn wacht ik de reviews van de komende 15mm 1.7 van Pana/Leica nog af, want dat is mogelijk een reden om deze 25mm 1.8 weer van de hand te doen.

Een vraag:

Ik doe aan reisfotografie. Stel ik zit in een bootje in de jungle en zie vanaf de boot een kudde olifanten lopen aan de waterkant. Welke lens zou dan het prettigst zijn. Ik zie overal die 75mm 1.8 van Olympus langskomen; maar is het feit dat ik geen zoom heb niet onhandig op dat moment? Is er een superzoom met goede kwaliteit die ik zou moeten overwegen? Ik gebruikte in het verleden de Canon EFS 18-200 3.5-5.6 IS op een Canon 50D. Wat is een beetje vergelijkbaar (of beter als het even kan) in m4/3 land? Misschien kan iemand mij adviseren wat de goedkoopste oplossing is en wat de duurste (beste?) oplossing is, en alles dat daar tussenin ligt? :)

Zelf al wat rondgezocht. Ik denk dat lenzen als de Panasonic 35-100mm f/2.8 en de nieuwe (nog te komen) Olympus 40-150mm net wat boven mijn budget liggen. Dan kom ik bv de Panasonic Lumix G X Vario PZ 45-175mm f/4.0-5.6 tegen. Niet zo heel lichtsterk, maar volgens mij redelijk goed beoordeeld en een prima superzoom bereik. Ik zie dat Olympus verder nog de Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm f/4.8-6.7 II heeft; qua zoom een beest; maar ik weet niet of je hier makkelijk ingezoomd uit de hand mooie foto's mee maakt...pfft...veel keuze...:)

[ Voor 21% gewijzigd door GustavSan op 28-03-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De goedkoopste is de 40-150mm F4.0-5.6 R volgens mij (of de Panasonic variant). Het beste als je zoom wil is de 35-100mm F2.8 van Panasonic. Volgens mij komt dit jaar ook een 40-150 F2.8 van Olympus uit die nog wat meer zoombereik heeft dan de Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor grote dieren zoals olifanten is de m.Zuiko 75-300mm of Panasonic 100-300mm misschien wel wat overdreven inderdaad.
Maar voor kleinere dieren of schuwe dieren kan het wel erg van pas komen.

Omdat je een superzoom gewend ben:
Volgens mij is de beste superzoom voor m43 de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6
Een andere optie is de m.Zuiko 14-150mm

Verder keus uit: m.Zuiko 40-150mm, Panasonic 45-150mm, Panasonic 45-200mm, Panasonic 45-175mm.

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 28-03-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Olympus OMD-EM10 blijf heel goed scoren in reviews.
Weer een nieuwe review, 5 van 5 sterren:
http://www.photographyblo...lympus_om_d_e_m10_review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 19:59
100-300 op 300 op een bootje is vrij kansloos en dan zat ik nog wel op een grote boot....
Namelijk onmogelijk je lens stil te houden, en zelfs met de stabilisatie die in de 100-300 zit is het erg lastig om goede foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10

De GH4 in deze video is een pre-production camera maar volgens TCS heeft de viewvinder nog steeds last van distortion als je niet recht erin kijkt (1:52 min.).
Ben benieuwd of dit nog aangepast wordt of dat het net zo blijft als het bij de GH3 was.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een beetje aan het kijken naar de m.zuiko 12mm f2.0 en misschien de nieuwe m.zuiko 25mm f1.8. Nou vraag ik me af, zijn er camerawinkels waar nog iets mee valt te onderhandelen wat betreft de prijs, als je 2 objectieven koopt?
Enige tijd terug kwam ik op een webwinkel uit, waar je een offerte kon aanvragen, maar ik ik weet niet meer welke winkel dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 18:09:
Ik ben een beetje aan het kijken naar de m.zuiko 12mm f2.0 en misschien de nieuwe m.zuiko 25mm f1.8. Nou vraag ik me af, zijn er camerawinkels waar nog iets mee valt te onderhandelen wat betreft de prijs, als je 2 objectieven koopt?
Enige tijd terug kwam ik op een webwinkel uit, waar je een offerte kon aanvragen, maar ik ik weet niet meer welke winkel dat was.
Zoals ik het doe. Ik kijk op internet wat zo'n beetje de goedkoopste prijs is. Ik ga naar de lokale speciaalzaak. Ik vraag/zie wat objectief x kost. Ik vraag wat ze er van kunnen maken. Vervolgens komt daar een bedrag uit wat vaak wel wat hoger is als internet en besluit vervolgens om hem te kopen of niet.

In het geval van de 45mm was de goedkoopste internetprijs 230. De winkelprijs was tegen de 300. Ze konden er 260 van maken en daar heb ik hem dus voor gekocht. Je bent in een winkel dus wel wat duurder uit maar daar krijg je mijn inziens ook wel wat belangrijks voor terug. Die paar tientjes duurder was het voor mij dus wel waard om bij de speciaalzaak te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik begrijp uit je opmerking niet helemaal wat die paar tientjes extra het zo de moeite waard maken om bij een speciaalzaak te kopen? Omdat je daar kunt testen? Je kunt ook een lens online kopen en eventueel binnen x dagen retourneren toch?

Verder had ik gewild dat cameramerken de offline winkels gaan dragen. Een winkel is het punt om te voelen, ervaren en om geintroduceerd te worden met de merken. De winkel is puur een kijkdoos, gefinancieerd door de merken. Het voordeel is dat het dan precies biedt wat nu ontbreekt bij het hele online gebeuren; de kans om iets in je handen te houden voordat je het koopt. Zou meteen het probleem oplossen dat mensen onnodig retourneren (immers; niet vooraf gevoeld), of onnodig bij shops langsgaan en niet kopen (zoals die zuurpruim van een lokale fotoboer waar ik een jaartje terug eens vroeg of hij de OM-D kon leveren; toen werd hij boos en zei meteen..."wat zodat je hem kunt vasthouden en vervolgens goedkoper online koopt?"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank jullie beiden voor de reacties maar het gaat mij er alleen wel om dat ik nog wat van de 'online prijs' af krijg en niet dat ik nog een paar tientjes meer ga betalen in een speciaalzaak :D. Die lenzen kosten al meer dan genoeg. Verder, het zijn (kleine lichte) lenzen, geen camera, die hoef ik dus niet vast te houden voor dat ik ze koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GustavSan schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 19:19:
Ik begrijp uit je opmerking niet helemaal wat die paar tientjes extra het zo de moeite waard maken om bij een speciaalzaak te kopen? Omdat je daar kunt testen? Je kunt ook een lens online kopen en eventueel binnen x dagen retourneren toch?
Dat kan. Mijn speciaalzaak heeft echter een uitgebreid assortiment en neemt de tijd voor zijn klanten. Ik vind het wel fijn als ik ergens kan zien hoe groot iets werkelijk is. Ook als er iets mee is kunnen ze snel even kijken wat er is en wat de oplossing is. Komt erop neer eigenlijk dat ik liever bij de speciaalzaak koop. Het zou toch ontzettend spijtig zijn als straks enkel de MediaMarkt overblijft en wat internetwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.adorama.com/TN1116CM43.html

Ik mis hier even of het een geheel nieuw design is, of dat het eigenlijk hetzelfde glas is maar met andere behuizing/mount. Deze plaatjes helpen mijn vermoeden richting het tweede ook niet echt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7Pj3ImA.jpg

(Samengevoegd, let niet op het schaalverschil.)

Edit: Super 35 and APS-C coverage

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 19:49:
[...]

Dat kan. Mijn speciaalzaak heeft echter een uitgebreid assortiment en neemt de tijd voor zijn klanten. Ik vind het wel fijn als ik ergens kan zien hoe groot iets werkelijk is. Ook als er iets mee is kunnen ze snel even kijken wat er is en wat de oplossing is. Komt erop neer eigenlijk dat ik liever bij de speciaalzaak koop. Het zou toch ontzettend spijtig zijn als straks enkel de MediaMarkt overblijft en wat internetwinkels.
Misschien een beetje offtopic.
Vraag me wel af hoe vaak jij in een andere speciaalzaak dan je eigen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:15:
http://www.adorama.com/TN1116CM43.html

Ik mis hier even of het een geheel nieuw design is, of dat het eigenlijk hetzelfde glas is maar met andere behuizing/mount. Deze plaatjes helpen mijn vermoeden richting het tweede ook niet echt:

[afbeelding]

(Samengevoegd, let niet op het schaalverschil.)

Edit: Super 35 and APS-C coverage
Het is overduidelijk een dslr-lens met adapter er aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar ja maar:
http://www.bhphotovideo.c..._16mm_f_2_8_AT_X_116.html

$449 (versus $1899). Ook 13 elementen in 11 groepen. Hetzelfde glas?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:05:
Ja maar ja maar:
http://www.bhphotovideo.c..._16mm_f_2_8_AT_X_116.html

$449 (versus $1899). Ook 13 elementen in 11 groepen. Hetzelfde glas?
maybe maar geen diafragmaring iig :)
gelukkig heeft Olympus een WA f2.8 zoom aangekondigd. ik mag er toch wel vanuit gaan dat ie minder dan 1900$ kost heb je nog autofocus ook.

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 30-03-2014 23:10 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 19:29:
Dank jullie beiden voor de reacties maar het gaat mij er alleen wel om dat ik nog wat van de 'online prijs' af krijg en niet dat ik nog een paar tientjes meer ga betalen in een speciaalzaak :D. Die lenzen kosten al meer dan genoeg. Verder, het zijn (kleine lichte) lenzen, geen camera, die hoef ik dus niet vast te houden voor dat ik ze koop.
Zit wat in qua lenzen maar ik haal liever in de buurt zodat ik hem meteen mee kan nemen. Prijzen zijn hier (adam) gelijk aan goedkoopste internetprijs. Dus geen verzendkosten ;-)
Alleen ik wilde een paar primes kopen geen kattenpis dus, maar hij wilde er nog geen euro vanaf halen. Dus heb er 1 gekocht rest komt later wel. Maar onderhandelen valt dus soms niet mee is mijn ervaring bij al goedkope winkels.
Qua service had ik trouwens bij webshop kunnen kopen. Hij had wel verstand van waren maar verder dan nee en ja kwam er niet uit zijn mond. Alsof ik blij moest zijn dat ik mocht kopen :+

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olympus heeft een update uitgebracht voor de E-M1. http://www.dpreview.com/n...-first-curtain-anti-shock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relisys
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 06:53
jesper86 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 16:55:
Misschien kan je het eens ergens uitproberen, en Nikon heeft een Lens Simulator op de website (moet je wel even het equivalent nemen). Het verschil tussen 140 en 150mm is echt niks, en het verschil tussen 150 en 175 of zelfs 200 ook minder dan je denkt, maar misschien toch net dat beetje extra wanneer nodig .. of dat het waard is ligt eraan of je een goede baan heb of niet, of mss op de tweedehands toer wil. 8) Zou persoonlijk 'gewoon' de 45-150mm nemen licht in gewicht en prijs. :)

Ik weet niet of je Photozone gezien heb. De conclusie vind ik een beetje vreemd terughoudend want de resultaten zijn bijzonder goed aan de samples te zien, evenals de MTF en afwezigheid van CA, zelfs al zou je niet naar de prijs kijken. De andere twee staan er ook op en presteren een minder goed, maar die zijn dan ook wel op een oudere sensor getest.
Het heeft wat langer geduurd als verwacht, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt en een 45-150mm aangeschaft. Ziet er goed uit en voelt ook degelijk. Erg benieuwd hoe hij verder gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikRo schreef op maandag 31 maart 2014 @ 01:05:
[...]

Zit wat in qua lenzen maar ik haal liever in de buurt zodat ik hem meteen mee kan nemen. Prijzen zijn hier (adam) gelijk aan goedkoopste internetprijs. Dus geen verzendkosten ;-)
Alleen ik wilde een paar primes kopen geen kattenpis dus, maar hij wilde er nog geen euro vanaf halen. Dus heb er 1 gekocht rest komt later wel. Maar onderhandelen valt dus soms niet mee is mijn ervaring bij al goedkope winkels.
Qua service had ik trouwens bij webshop kunnen kopen. Hij had wel verstand van waren maar verder dan nee en ja kwam er niet uit zijn mond. Alsof ik blij moest zijn dat ik mocht kopen :+
Oh ok, jammer ja. Goedkoper wordt het dus gewoon niet dan de goedkoopste (web) winkel. Dat weten ze zelf natuurlijk ook heel goed. Dan moet ik mijzelf maar eens even mentaal gaan voorbereiden :) fijn zo'n dure hobby :)

Nog wat anders. Ik lees over sommige lenzen dat er slechte kopieen bestaan. Nou ben ik een beetje bang dat de lens die ik koop, een geretourneerde lens is en dat er dus een grote kans is dat deze is geretourneerd vanwege die reden. Daar heb ik niet zoveel zin in..
Wat zijn jullie ideeen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Slechte kopieën in de zin van bijvoorbeeld slechte AF (was nog wel eens met Sigma zo) of qua optische prestaties? Het is voor fabrikanten onmogelijk om alle lenzen precies hetzelfde te laten presteren, dus er zitten inderdaad verschillen tussen. Het is niet iets om je druk over te maken; de een presteert wat beter dan de ander; maar dit is niet tot nauwelijks te zien. Het kan natuurlijk voorkomen dat er wel eentje tussen zit die optisch heel slecht presteert, maar dan kan je 'm toch gewoon ruilen?

Ik had zelf een keer een Sigma die niet goed scherp stelde (zat er vaak naast). Terug gegaan naar de winkel om 'm te ruilen. Ze deden daar ook totaal niet moeilijk over.

[ Voor 15% gewijzigd door tommyz op 01-04-2014 11:22 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommyz schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:20:
Slechte kopieën in de zin van bijvoorbeeld slechte AF (was nog wel eens met Sigma zo) of qua optische prestaties? Het is voor fabrikanten onmogelijk om alle lenzen precies hetzelfde te laten presteren, dus er zitten inderdaad verschillen tussen. Het is niet iets om je druk over te maken; de een presteert wat beter dan de ander; maar dit is niet tot nauwelijks te zien. Het kan natuurlijk voorkomen dat er wel eentje tussen zit die optisch heel slecht presteert, maar dan kan je 'm toch gewoon ruilen?

Ik had zelf een keer een Sigma die niet goed scherp stelde (zat er vaak naast). Terug gegaan naar de winkel om 'm te ruilen. Ze deden daar ook totaal niet moeilijk over.
Inderdaad optische kwaliteit, scherpte. Van de m.zuiko 12mm f2.0 bijvoorbeeld, is er een reviewer die eerst 2 keer de lens moest omruilen. Of komt dit gewoon omdat de meeste fotografie reviewers ongelofelijke 'pixelpeepers' zijn, of hoe je dat ook moet noemen?
Ik ga zeer binnenkort op vakantie en heb dus niet zoveel tijd om nog te ruilen enzo (woon niet dichtbij een betaalbare camerawinkel), maar ruilen kan meestal wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Relisys schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:25:
[...]
Het heeft wat langer geduurd als verwacht, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt en een 45-150mm aangeschaft. Ziet er goed uit en voelt ook degelijk. Erg benieuwd hoe hij verder gaat bevallen.
Gaaf, klinkt goed. Kan zonder jas naar buiten vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik heb inmiddels enkele dagen de nieuwe 25mm 1.8 in huis. Ik moest in het begin weer even flink wennen, maar met nog maar een paar sessies achter de rug ben ik er nu al fan van. Het enige dat ik even moest doen was een iso limitatie op mijn om-d instellen; want bij de A setting die ik 's avonds meestal gebruik knalde de iso meteen naar de max (met enorme ruis tot gevolg). Nu met een isomax van 3200 zien de avondfoto's er leuk uit als je het mij vraagt :). Mooie investering tot nu toe. Tzt ook maar even de komende 15mm 1.7 pana/leica testen; want ik denk dat ik misschien uiteindelijk (bij 100% vergelijkbare kwaliteit/lichtsterkte) toch meer fan ben van groothoek...ook s' avonds (doe niet veel aan portretten etc).

Nu sparen voor die Panasonic 14-140mm 3.5-5.6...wel zonde van de 12-50mm 3.5-6.3 kitlens; want die ga ik dan wrs niet meer meezeulen. Zou die nog wat opleveren online...de macro functie is wel erg prettig, maar ook daar doe ik niet zoveel mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 12:22:
[...]

Inderdaad optische kwaliteit, scherpte. Van de m.zuiko 12mm f2.0 bijvoorbeeld, is er een reviewer die eerst 2 keer de lens moest omruilen. Of komt dit gewoon omdat de meeste fotografie reviewers ongelofelijke 'pixelpeepers' zijn, of hoe je dat ook moet noemen?
Ik ga zeer binnenkort op vakantie en heb dus niet zoveel tijd om nog te ruilen enzo (woon niet dichtbij een betaalbare camerawinkel), maar ruilen kan meestal wel ja.
Tsja, je hebt inderdaad mensen die pixelpeepen en die graag hun eigen resultaten met die van anderen vergelijken. Dit is voor mij geen reden om te ruilen, tenzij het onacceptabel is. Wat een alternatief is, is een tweedehands (met garantie) te kopen. Je kan van tevoren om foto's vragen en je weet zeker dat je een goed exemplaar hebt. En 't scheelt nog eens geld ook :) Zoveel kan er ook niet aan kapot gaan; ik heb slechts 3 keer een nieuwe lens gekocht en meer dan 10 keer een tweedehands. Nog nooit problemen gehad.

Volgens mij is die 12mm alleen wel lastig te krijgen tweedehands :)

[ Voor 3% gewijzigd door tommyz op 01-04-2014 16:37 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommyz schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:35:
[...]

Tsja, je hebt inderdaad mensen die pixelpeepen en die graag hun eigen resultaten met die van anderen vergelijken. Dit is voor mij geen reden om te ruilen, tenzij het onacceptabel is. Wat een alternatief is, is een tweedehands (met garantie) te kopen. Je kan van tevoren om foto's vragen en je weet zeker dat je een goed exemplaar hebt. En 't scheelt nog eens geld ook :) Zoveel kan er ook niet aan kapot gaan; ik heb slechts 3 keer een nieuwe lens gekocht en meer dan 10 keer een tweedehands. Nog nooit problemen gehad.

Volgens mij is die 12mm alleen wel lastig te krijgen tweedehands :)
Even geinformeerd. De olympus lenzen van 2 winkels zijn nieuw, geen geretourneerde exemplaren.
Waarschijnlijk zie ik zelf ook niet zo snel verschil.. denk ik. Die reviewers proberen me gewoon bang te maken haha. :)

Ja tweedehands heb ik ook naar gekeken, die lens kom je niet echt tegen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is jammer dat ik nu geen geld heb voor de 12-40 anders was mijn exemplaar met originele zonnekap in de verkoop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 22:25
Ik ben gevraagd om voor een trouwerij wat foto's te maken van de gasten bij binnenkomst. Het hoeft geen professionele fotoshoot te worden (ik ben geen ervaren fotograaf), maar ik wil wel nette foto's maken. Zou mijn panasonic 20mm lens hier geschikt voor zijn? Of zouden jullie voor de olympus 45mm gaan? Die laatste zou ik dan ergens moeten proberen te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je sowieso in de meeste foto's te maken met meerdere mensen op één foto: 20mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De 45mm is alleen handig als je mensen afzonderlijk wil portretteren, hooguit twee personen schouder aan schouder. En je moet vrij veraf staan. Het effect is dan wel erg mooi, maar niet te doen met groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 22:25
Duidelijk! Ik zag wat plaatjes met die lens en de bokeh is wel echt heel mooi. Maar in dit geval dus niet zo praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JVC (news via Olympus Japan) officially joined Micro Four Thirds! And they also said they will show a new 4K camera (with MFT mount) at the NABshow in Las Vegas! Info at jvckenwood.co.jp. There are no images or specs of the camera yet! Let me know if you can find them…thanks :)

http://www.43rumors.com/j...w-new-mft-4k-camera-soon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig nieuws voor het MFT systeem.
Dit had ik niet verwacht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan inderdaad hele mooie compacte videocamera's gaan opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Dat is erg tof nieuws....werd ook tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las dat JVC een Super 35 sensor erin gaat stoppen. Dat moet dan toch een grotere sensor zijn als de standaard MFT sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Is meer van APSC formaat, goed om MFT lens te kunnen croppen met de beeldverhouding naar keuze zonder de FoV van de lens te verzieken. http://www.personal-view....frame-confusion-to-bed/p1

Maar zou wel erg overkill en zonde zijn als er dan geen APSC lenzen op kunnen om de gehele sensor te benutten, lijkt me sterk dat ze voor een native MFT mount kiezen met een Super35 sensor. Misschien dan een systeem met verwisselbare mounts zoals andere professionele video apparatuur.

[ Voor 39% gewijzigd door jesper86 op 07-04-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zeg ik iets heel raars en het lijkt me ook niet de meest voor de hand liggende keuze, maar wat als ze er een ~vierkante sensor in proppen om met 2x anamorphic lenzen te werken? Gebruik je meer van het verticale lensbereik dan de huidige MFT-sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat waarschijnlijk de sensor worden: http://www.prnewswire.com...ond-sensor-252786951.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nergens afmetingen, maar uitgaande van de 4512 x 3008 resolutie gaat het om een 3/2 sensor dus geen 4/3, en dat terwijl de 24.89mm x 18.66mm van super 35 film toch erg dichtbij een 4/3-verhouding zit. Hoewel geen enkele interesse in zo'n camera toch wel benieuwd naar wat ze tevoorschijn zullen toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb verder ook geen interesse in video. Toch vind ik het mooi als het draagvlak voor MFT steeds groter word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blackmagic announces the new “Studio Camera” and features an active MFT lens mount!

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/blackmagic-studio-camera2x_zps2c448087.jpg

http://www.43rumors.com/b...an-active-mft-lens-mount/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=X817_yaCbbc]

Het trucje is al zo vaak gedaan, maar het blijft wel enigszins leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De film zelf is ook de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ze zouden een putin variant moeten maken ^^
die word ook vaak gedubbed

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Zou de Panasonic G7, als opvolger van de G6 er dan toch niet komen?

"Also, the rep wouldn't answer straight out but he said that there will be no G7 this year and I got the impression there might never be a G7. Also, there will be a GH4 kit coming with the 12-35 and just not the 14-140."

bron: http://www.dpreview.com/forums/post/53438250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:29

Bever!

3

"ï got the impression there might" Zegt genoeg toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:23
hars73 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:03:

"Also, the rep wouldn't answer straight out but he said that there will be no G7 this year and I got the impression there might never be a G7. Also, there will be a GH4 kit coming with the 12-35 and just not the 14-140."

Er zit wel wat in nu ze de GH3 ook blijven verkopen. Daarnaast heeft de GX7 een aantal functies van de G6 overgenomen, bijvoorbeeld de viewfinder. De lineup zou dan GF6, GM1, GX7, GH3 & GH4 zijn. Helaas zijn de viewfinder camera's dan wel duurder dan de G lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:42:
[video]

Het trucje is al zo vaak gedaan, maar het blijft wel enigszins leuk.
leuk dat ik nog in een verlate 1 april grap mag trappen ;)
was wel even van.
Afbeeldingslocatie: http://gamefob.com/wp-content/uploads/2013/09/what-meme.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de 11e he, dan mag het weer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:06
hars73 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:03:

Hmm, zou wel jammer zijn, vind het formaat van mijn G6 heerlijk: groot genoeg voor een fijne ergonomie maar niet te groot en zwaar dat hij onpraktisch wordt.
Maar zoals Sluw al zegt, de line up zou wel erg vol raken met ook nog een G7 naast de GH3 etc..

Voor mij persoonlijk dan weer goed nieuws aangezien ik heb overwogen te wachten op de G7 maar toch de G6 heb gehaald vanwege de onzekerheid. :+

Nou Hars73, een GH3 of G6 dan maar he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Als de GH3 nog in prijs daalt met de komst van de GH4 heb je toch helemaal geen G7 meer nodig?

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik heb sinds kort de OMD E-M10. Ik heb er nog niet heel veel mee gedaan maar de eerste indruk is goed. En met de extra grip ligt hij erg goed in de hand. Ik heb de 14-42 EZ lens erbij. Die is mooi plat maar het elektronisch zoomen is even wennen.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

AdmiralSnipe schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:04:
Als de GH3 nog in prijs daalt met de komst van de GH4 heb je toch helemaal geen G7 meer nodig?
Nou ik zou mijn huidige D90 graag vervangen door een wat kleinere body. En met de GH3 haal ik nog steeds een relatief grote body in huis. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar het formaat van de G6. En aangezien het ook een vervanger moet gaan worden van mijn videocamera, blijft er niet zo heel veel over behalve de GH3 en G6, waarbij de G6 in een veel gunstigere prijsklasse valt, zelfs als de GH3 nog wat in prijs daalt.

Aan de andere kant, de G6 zou prima moeten kunnen voldoen voor de gemiddelde vakantievideo en -foto's of verjaardag, want zo heel veel spannends doe ik nou ook weer niet met m'n D90. En dus zou ik een verbeterde 'G7' helemaal niet nodig hoeven hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door hars73 op 14-04-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Shiver23 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 12:34:
Ik heb sinds kort de OMD E-M10. Ik heb er nog niet heel veel mee gedaan maar de eerste indruk is goed. En met de extra grip ligt hij erg goed in de hand. Ik heb de 14-42 EZ lens erbij. Die is mooi plat maar het elektronisch zoomen is even wennen.
Idem. Ik heb de Zilveren Pancakezoom E-10 alleen heb ik dan niet de externe grip. Moet zeggen dat ik er lang over heb moeten nadenken (twijfelde tussen de Sony A6000 en de OM-D E-M10) maar na de eerste paar foto's absoluut geen spijt heb van mijn keuze voor Olympus.

Eerst maar even gespeeld met de auto stand. Later nog een paar foto's gemaakt met een ART stand. 'Helaas' mijn vrouw ook aangestoken en ik vrees dat ze vandaag ook weer een paar plaatjes gaat schieten :D

Even wat testfoto's
Testfoto1

Testfoto2
Klik voor groot!

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te horen dat de camera zo goed bevalt. Het is dan ook wel een prachtcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_W
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:36

J_W

-knip-

[ Voor 94% gewijzigd door Universal Creations op 16-04-2014 17:37 . Reden: V&A is niet toegestaan op GoT ]

Fuji X-T2|18-55 2.8-4|23mm 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel de 25mm f/1.8 als de 12-40 f/2.8 zijn getest door ephotozine. Beide highly recommended.

http://www.ephotozine.com...2-8-pro-lens-review-24513
http://www.ephotozine.com...premium-lens-review-24512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Kan van de 25mm f/1.8 zeggen dat het een erg prettige lens is. Tot nu toe fijne foto's mee gemaakt. Presteert heerlijk in het donker.

Wel wacht ik de 15mm 1.7 pana/leica nog even af; hoewel de preview resultaten matig zijn is het qua hoek toch net wat prettiger voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op dxomark is de Panasonic Leica 15mm f1.7 wel al getest.
Behoorlijk scherper dan de m.Zuiko 17mm f1.8. (zelfs nog ietsje scherper dan de m.Zuiko 12mm f2)
Scoort wel slechter op chromatic aberration. Maar dat is opzich geen probleem (in Lightroom makkelijk op te lossen, en bij Panasonic in de camera).
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/leica_15mm_dxomark_zpsf2661c7b.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door leendertv op 18-04-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemde MTF grafiekjes, waarbij f/11 op mft zelfs nog als excellent bestempeld kan worden. Uitleg: in de 12-40 test haalt wordt nog precies "excellent" scherpte op 12mm f/11 gehaald. Dit is heel duidelijk gelimiteerd door diffractie. De diffractielimiet van f/11 op een MFT sensor ligt op 4,8MP. Dus 4,8MP aan detail halen uit een 16MP sensor noemen zij nog excellent....
Dit is geen kritiek op de lenzen, want die presteren echt wel goed, maar die labels bij de MTF grafieken die deze website hanteert zijn redelijk waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien relatief gezien vanuit f/11? Sowieso heb ik liever een 'objectieve' meting waarbij je zelf de resultaten kan interpreteren dan subjectieve waarden als 'excellent'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geef mij maar gewoon echte lpmm. maar ook die zijn moeilijk te vergelijken

lenstip komt bij 47 uit voor ff en 80 bij m43
ephotozine met weinig zeggende woorden als "goed" en "matig"
slrgear heeft hun eigen blur index (1 en lager is superieur) wel mooie methode om de scherpte over het hele gebied te zien.
DXO *kuch* heeft hun MP rating (FF topt bij 29MP, m43 bij 13MP)
cameralabs doet alleen aan onderlinge vergelijkingen
www.camerastuffreview.com geeft een kleine grafiek van lw/ph die topt bij 4000 voor FF en rond de 2600 voor m43

andere site kan ik zo snel niet vinden :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Heb nu de E-M10 en de 25mm lens, een enorme vooruitgang op mijn EP-2 qua gebruiksgemak en ook een goede stap voorwaarts qua beeldkwaliteit! Wat een primitief ding is die Pen in vergelijking met dit 'setje' ;).

Ik ben nu nog op zoek naar een telezoom op termijn om het geheel compleet te krijgen (heb de oude 17mm pancake nog en de 45mm f1.8). De Olympus 40-150mm is goedkoop, maar Panasonic heeft een breed aanbad aan telezooms. Wat kunnen jullie aanraden, de Olympus of de wat duurdere opties van Panasonic (45-150, 45-200)? Zit er veel verschil in met beeldkwaliteit en focussnelheid? Ik ben niet zo'n liefhebber van die grafiekentests, ik vraag het liever in de praktijk :).

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denizz schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:52:
Heb nu de E-M10 en de 25mm lens, een enorme vooruitgang op mijn EP-2 qua gebruiksgemak en ook een goede stap voorwaarts qua beeldkwaliteit! Wat een primitief ding is die Pen in vergelijking met dit 'setje' ;).
Zou jij misschien eens met mijn vrouw willen praten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik ken de objectieven van Panasonic niet, maar ik ben zeer tevreden over de 40-150 van Olympus icm de E-M10. Als je niet helemaal het maximale opzoekt blijft hij erg scherp. Voor het geld is het een prima lens. Die van Panasonic zullen vanwege de OIS wat duurder zijn, maar dat heb je met de IBIS niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Shiver23 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:56:
Ik ken de objectieven van Panasonic niet, maar ik ben zeer tevreden over de 40-150 van Olympus icm de E-M10. Als je niet helemaal het maximale opzoekt blijft hij erg scherp. Voor het geld is het een prima lens. Die van Panasonic zullen vanwege de OIS wat duurder zijn, maar dat heb je met de IBIS niet nodig.
Ik hoef inderdaad voor een telezoom niet het maximale van het maximale. Het verschil bij de Panasonics zit hem dus met name in de beeldstablisatie in de lens (en dus niet nodig voor de Olympus)? Ik begrijp dat in deze prijsklasse de nodige concessie gedaan moeten worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:56:
[...]

Zou jij misschien eens met mijn vrouw willen praten? ;)
Je vrouw laat je niet overstappen naar de E-M10 want de Pen is goed genoeg ;)? Wel ik kan niet spreken over de nieuwere Pens natuurlijk, volgens mij hebben die wel een nieuwer menu en meer handige snufjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Denizz op 18-04-2014 14:58 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Panasonic 42.5mm f1.2 is ook getest door dxomark:
http://www.dxomark.com/Le...__1297_909_898_909_1345_0

Beste m43 lens op de markt, en ook nog eens f1.2

[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 18-04-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat de nocticron net zo goed als de olympus was wist ik al uit andere reviews

jammer dat dxo geen info heeft van de 14mm panasonic, ik zou wel eens willen weten hoeveel maal de 15mm beter is, aangezien de 14 zo goedkoop te krijgen is :)

[ Voor 20% gewijzigd door mrc4nl op 18-04-2014 15:13 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind lenstip vaak wel een goede indicatie geven.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 21:05
Mag een volstrekte amateur om advies vragen? :)

Ik heb sinds 3-4 jaar een Olympus E-PL1 met de standaard 14-42mm f3.5-5.6 kitlens. Ik gebruik de camera louter voor reisfoto's, d.w.z. een paar weken per jaar, waarbij ik voornamelijk landschappen, straten/steden en eten :P fotografeer. Ik vind fotografie een leuk en belangrijk onderdeel van het reizen, maar niet het hoofddoel; ik heb geen zin om een grote camera mee te slepen, en vandaar destijds de keuze voor een MFT.

Op zich doen de camera/lens het prima, maar begin me langzamerhand te ergeren aan de belabberde prestatie in weinig licht. In het ergste geval focust dat ding helemaal niet. Ook mag de batterij van mij wel wat langer meegaan. En ik heb trek in verandering ;) maar alleen als het merkbaar beter wordt.

Bij deze wat vragen, hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen sturen... budget is 400 euro ongeveer.

- Heeft het zin mijn kitlens vervangen door een 'betere' met vaste afstand? Ik zie dat er van Olympus en Panasonic 14mm f2.5 (EUR 189, normaal EUR 300?), 17mm f/2.8 (EUR 219) en 20mm f1.7 (EUR 329) lenzen zijn. Gaat me dit ook daadwerkelijk scherpere foto's opleveren en helpen in minder licht (alleen de 20mm denk ik)?

- Iemand ervaring met de VF-1 viewfinder? Neem aan dat ik hiermee mijn scherm uit kan schakelen, hetgeen hopelijk de batterijduur ook verbetert?

- Of is het beter om gegeven mijn gebruik de E-PL1 te vervangen door een compact camera, die anno 2014 wellicht beter zijn dan MFTs uit 2010?

Dank!!

[ Voor 4% gewijzigd door Knakker op 21-04-2014 17:24 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een E-PL1 gehad. Vrij snel na de kitlens (die qua snelheid vrij belabberd was) heb ik de toen uitgebreid met het 40-150 teleobjectief. Dat is ondanks de geringe lichtsterkte een lekker snel objectief qua AF. Ideaal voor op vakantie en voorin de dierentuin bijvoorbeeld. Later nog de 12mm en de 45mm gekocht die het gebruik van de E-PL1 toch een stuk sneller maken.

Zelf had ik de VF- erbij en die vond ik toch wel onmisbaar vooral met veel licht. Qua accuduur heb ik eigenlijk nooit te klagen gehad. Een dag dierentuin redde ik er wel mee. Je zou een goedkope 2e acuut erbij kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De VF-1 is geen EVF, het is enkel wat glas, daar heb je bijna helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik heb inmiddels ook de 14-140 3.5 panasonic in huis. Prettige all-round superzoom.

Net kwam er ook een review van uit: http://www.photographyblo...0mm_f3_5_5_6_asph_review/

Wordt als prima travel/looplens gezien. Ik ben er zelf ook erg happy mee. Hij is lekker licht, maar zwaar genoeg dat het geheel (op mijn om-d) lekker in de hand ligt. Verder prima foto's op afstand; waar het mij tijdens mijn reizen om ging. Ik heb de lens nog niet echt in de praktijk gebruikt (tijdens een trip), maar tot nu toe positief.

@Knakker

Ik zou - als je zeker weet bij m4/3 te blijven - eerst wat investeren in een goede lens, die vooral tijdens tripjes handig is. Die kleine bodies zijn niet zo heel prijzig, als de pl1 nu echt achterhaald blijkt met een betere lens, kun je die altijd nog voor een laag bedrag upgraden. Wel zou ik even kijken of ze misschien een betaalbare kit met een nieuwer type body en een betere lens verkopen. Ik begon met een kitlens (12-50) maar liep daarbij heel snel tegen de beperkingen aan. Nu heb ik - eindelijk - het setje compleet met een 25mm 1.8 voor de avonden en indoor met weinig licth, en de all-round 14-140mm 3.5-5.3 voor de dagelijkse trips/reizen. Je betaalt er natuurlijk wel voor, maar je hoeft het niet allemaal tegelijk aan te schaffen. Ik vind overigens de goedkopere maar minder presterende kleine broertjes van deze lenzen beduidend minder goed presteren, waardoor ik voor deze ben gegaan. Ik moet wel toegeven dat ik 'van DSLR' kom, en niet van consumer level...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_W
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:36

J_W

Ik zou gaan voor de 20mm van panasonic. Heb ik zelf ook twee jaar met veel plezier gebruik van gemaakt en is een lens die je veel nieuwe mogelijkheden geeft.

Zoek eens op flickr naar voorbeelden van de Panasonic 20mm en je zult zien dat er mooie resultaten te boeken zijn met deze lens. Ik doe hem nu weg omdat ik overstap naar de Panasonic 25mm F1.4, eigenlijk het grote broertje van deze lens.

[ Voor 10% gewijzigd door J_W op 22-04-2014 10:03 ]

Fuji X-T2|18-55 2.8-4|23mm 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

GustavSan schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 09:15:
Ik heb inmiddels ook de 14-140 3.5 panasonic in huis. Prettige all-round superzoom.

Net kwam er ook een review van uit: http://www.photographyblo...0mm_f3_5_5_6_asph_review/

Wordt als prima travel/looplens gezien. Ik ben er zelf ook erg happy mee. Hij is lekker licht, maar zwaar genoeg dat het geheel (op mijn om-d) lekker in de hand ligt. Verder prima foto's op afstand; waar het mij tijdens mijn reizen om ging. Ik heb de lens nog niet echt in de praktijk gebruikt (tijdens een trip), maar tot nu toe positief.
Kun je de zonnekap ook omgekeerd op de 14-140 kwijt als je hem niet gebruikt? Vast wel he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18

amphora

Websites & Fotografie

J_W schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 09:47:
Ik zou gaan voor de 20mm van panasonic. Heb ik zelf ook twee jaar met veel plezier gebruik van gemaakt en is een lens die je veel nieuwe mogelijkheden geeft.

Zoek eens op flickr naar voorbeelden van de Panasonic 20mm en je zult zien dat er mooie resultaten te boeken zijn met deze lens. Ik doe hem nu weg omdat ik overstap naar de Panasonic 25mm F1.4, eigenlijk het grote broertje van deze lens.
3 jaar geleden was de pana 20mm een absolute aanrader. Maar nu er zoveel concurrentie is van Olympus erger ik me tegenwoordig dood aan de AF snelheid van de pana 20mm en wil deze dus gaan vervangen voor of de 17/1.8 of de 25/1.8. Ook het banding probleem bij hoge ISO icm de EM5 is niet fijn.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
hars73 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:02:
[...]

Kun je de zonnekap ook omgekeerd op de 14-140 kwijt als je hem niet gebruikt? Vast wel he?
Ja kan....ik schrok eerst even omdat het niet leek te passen ... maar gelukkig kan dit...wat erg prettig is natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

GustavSan schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:12:
[...]
Ja kan....ik schrok eerst even omdat het niet leek te passen ... maar gelukkig kan dit...wat erg prettig is natuurlijk...
Gelukkig.. zou inderdaad jammer zijn als dit niet kon, want een zonnekap los meenemen is nou net weer een beetje jammer 8)7
Nou ik wacht nog even, maar binnenkort gaat mijn Nikon D90 met alle bijbehoren in de verkoop en dan gaat het toch de Panasonic G6 14-140 kit worden. Twijfel nog een heel klein beetje of ik niet moet wachten om te kijken wat de prijs van de GH3 gaat doen als de GH4 echt goed leverbaar wordt. Maar het grotere formaat van de GH3 staat me dan wel weer een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik ben nog steeds er blij met mijn OMD E-M10. Deze gebruik ik o.a. met de 14-42EZ. Echter zou ik graag net iets meer groothoek willen en heb mijn oog laten vallen op de 12-32 van Panasonic.
Het liefst zou ik dit omruilen met evt. een kleine bijbetaling. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit het makkelijkst zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het makkelijkst zal zijn om naar je lokale fotospeciaalzaak te gaan met dat objectief en zeggen dat je die wil inruimen en een 12-32 terug wil. Vervolgens kan je een prijs afspreken. De speciaalzaak moet dan overigens wel 2e hand spullen inkopen/verkopen.

Je kan ook je eigen objectief te koop zetten op Marktplaats en daar proberen je gewenste objectief te scoren. Dat zal uiteindelijk minder geld kosten denk ik.

Maar misschien loont het de moeite om eens te kijken naar een (tweedehands) groothoekzoom als de 9-18mm. Daar win je veel meer mee aan de groothoekkant.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Er zit hier niets (meer) in de buurt dat zich een fotospeciaalzaak noemt. Is er ergens een overzicht met fotozaakjes voor m4/3 spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.olympus.nl/sit...dealerlocator.do?p=camera
Denk dat je daar wel enkele dealers in de buurt mee kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:09:
Het makkelijkst zal zijn om naar je lokale fotospeciaalzaak te gaan met dat objectief en zeggen dat je die wil inruimen en een 12-32 terug wil. Vervolgens kan je een prijs afspreken. De speciaalzaak moet dan overigens wel 2e hand spullen inkopen/verkopen.

Je kan ook je eigen objectief te koop zetten op Marktplaats en daar proberen je gewenste objectief te scoren. Dat zal uiteindelijk minder geld kosten denk ik.

Maar misschien loont het de moeite om eens te kijken naar een (tweedehands) groothoekzoom als de 9-18mm. Daar win je veel meer mee aan de groothoekkant.
Ik weet niet wat je precies wilt fotograferen maar mij lijkt een 9-18 ook meer bieden als je wideangle zoekt. De 12-32 heeft wel iets meer wideangle maar mist ook 10mm tele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18

amphora

Websites & Fotografie

Sluw schreef op donderdag 24 april 2014 @ 13:13:
[...]

Ik weet niet wat je precies wilt fotograferen maar mij lijkt een 9-18 ook meer bieden als je wideangle zoekt. De 12-32 heeft wel iets meer wideangle maar mist ook 10mm tele.
Die 10mm die je mist kan je ook prima bereiken door wat te croppen. Lens is scherp genoeg. Die 2mm meer groothoek daarentegen is echt wel fijn. Maar een 9-18 ook :) maar dat is een wat duurder geintje.
Geen idee wat zo'n 14-42 op de 2e hands markt moet opbrengen, misschien 100, 150 max? De pana 12-32 heb je voor 299 bij konijnenberg.
Probleem is dat veel Olympus dealers geen Panasonic spul verkopen. Fotozaak bij mij om de hoek heeft alles van Olympus maar niets van Panasonic omdat Olympus vaste prijzen heeft en ze kan dus goed concurreren met webwinkels maar Panasonic spul is vaak veel goedkoper en dus de marge te klein. Winkels die ook Panasonic lenzen (op voorraad) hebben zijn toch vaak de wat grotere zaken/ketens.

[ Voor 34% gewijzigd door amphora op 24-04-2014 14:37 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Het is de nieuwe 14-42 EZ (pancake). Hoop dat die wel wat meer oplevert dan 150. Veel meer dan 100 euro wil ik ook niet bijbetalen eerlijk gezegd.

Bedankt voor de tip van de 9-18 maar dat is niet helemaal wat ik zoek. Voor 'alledaags' gebruik zoals fotograferen van landschappen, gebouwen/stad en personen ben ik best tevreden over het bereik van de 14-42. Alleen kom ik soms wat groothoek tekort bij gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
amphora schreef op donderdag 24 april 2014 @ 14:33:
[...]

Die 10mm die je mist kan je ook prima bereiken door wat te croppen. Lens is scherp genoeg. Die 2mm meer groothoek daarentegen is echt wel fijn. Maar een 9-18 ook :) maar dat is een wat duurder geintje.
Geen idee wat zo'n 14-42 op de 2e hands markt moet opbrengen, misschien 100, 150 max? De pana 12-32 heb je voor 299 bij konijnenberg.

[...]
Ja je hebt gelijk, het is wel een stuk duurder, ook minder geschikt als een walk around lens. Al zag ik dat ie ondertussen wel in prijs is gedaald naar 429,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op donderdag 24 april 2014 @ 14:33:
[...]

Probleem is dat veel Olympus dealers geen Panasonic spul verkopen.
http://www.panasonic.com/nl/consumer/waar-te-koop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik heb wat fotozaken gemaild om te vragen wat een 'ruil' zou moeten kosten. En mijn 14-42 op marktplaats gezet. We wachten af. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Hoop voor je dat die beter verkoop dan de niet pancake versie.
Altans wel licht is VA op tweakers niet de beste plek om je lens te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olympus heeft zelf weer wat spul op Ebay gezet:
http://www.43rumors.com/p...or-sale-at-olympusmarket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het was een beetje te verwachten, toch jammer, maar er komt waarschijnlijk geen G7 dit jaar. Het zal wel een flinke tijd duren voor de GH3 in prijs daalt en het zal vast geen G prijs worden maar je weet maar nooit.

Edit: de focus komt op de GH, GM en GX lijn te liggen. Dus ook de GF zal niet veel aandacht krijgen. Maar die vind ik persoonlijk minder interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door Sluw op 29-04-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De G6 schijnt niet naar verwachting verkocht te hebben. Dat kan ik op zich moeilijk begrijpen. Bij mijn weten is de G serie altijd de kiloknaller in m4/3 bdoy's geweest. Daarmee niet doelende op het gewicht maar gewoon wat je krijgt voor je geld. Altijd erg compleet voor een redelijke prijs (of oudere modellen zelfs erg goedkoop).

Dat er geen nieuwe komt kan misschien ook komen doordat er niet zo ontzettend veel nieuwe ontwikkelingen zijn geweest sinds de G6 die ze zouden kunnen implementeren in die klasse. Een nieuw model uitbrengen enkel om een nieuw model uit te brengen lijkt me niet meer van deze tijd.
Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.