• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

GustavSan schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:22:
Is die Pana 20mm 1.7 erg lichtsterk? Ik las een tijd terug dat daarbij - zelfs bij de revised versie 2 - nog steeds die banden bij hoge iso zichtbaar zijn. Met het schieten in het donker zal ik toch wel regelmatig naar hogere iso waardes gaan; vooral omdat ruis niet zo opvalt...maar die banden wel....hmm..het is wel een kleine lens...dat is ook wel prettig...
Die banding prolemen zijn er nog steeds, bij mij wel in ieder geval. één van de redenen waarom ik de pana 20mm wil gaan vervangen voor of de Olympus 17mm of 25mm. Ook de trage autofocus is me een doorn in het oog. Het was de eerste lens die ik 2 jaar geleden naast de kitlens kocht en was toen eigenlijk naast de panasonic 25/1.4 de enige optie. Nu is er meer concurrentie en ik zie nu behalve de iets lagere prijs echt geen reden om niet voor één van de nieuwere/betere alternatieven te gaan.

De voigtlander en andere MF lenzen zijn voor mij geen optie. Ik ben te gehecht aan autofocus.

[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 13-02-2014 14:12 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:02:
[...]

Wat is dat voor uitspraak, omdat het een gehypte lens zou zijn ben je er niet in geïnteresseerd? Dan valt de Panasonic 20mm f/1.7 ook af om dezelfde reden, en die Panasonic 25mm f/1.4 werd ook redelijk populair over geschreven dus die zou ik ook niet nemen hoor. 8)7
Je hebt gelijk dat het geen handige uitspraak was :). Ik doelde er meer op dat het een vrij dure lens is en volgens mij vooral aftrek heeft bij die hard fans. Ik ben er dan ook niet in geinteresseerd vanwege dat soort zaken, maar meer omdat deze vrij prijzig is, en voor mijn doel ook beperkingen heeft (autofocus is belangrijk).

Heb net de review van Robin Wong gelezen waarbij hij de 25mm 1.8 op de nieuwe EM-10 test. Zijn vervolg (deel 2) zal focus leggen op de lichtsterkte en op de vergelijking met de 25 panasonic leica 1.4......ga ik dus even lekker afwachten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:59
Aansporen tot belastingontduiking willen we hier niet zien. Een aantal berichten zijn naar de prullenbak verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Even een stomme vraag maar ik weet het echt niet. Ik ben alleen low light foto's gewend met primes en S mode. Als ik nou met mn nieuwe 14-150mm lens overdag en buiten mooie kiekjes wilt trekken hoe kan ik dat het beste doen heb 1 x de P mode geprobeerd (op 45mm prime) in een sportkantine en die foto's waren bruikbaar maar niet zo mooi gelukt als de foto's die ik daarna zelf nam in S mode als test.

Zitten er nog bruikbaardere auto modes op? Ik heb wel eens gehoord dat je het beste in A modus kan schieten is dat zo en vergt dat bepaald behandigheid en kennis?

En ik schiet altijd RAW en bewerk het na zou dat voor "kiekjes" ook nog zinvol zijn of schieten jullie dan in jpg mode.

Andere vraag: JPG kent verschillende modes met elk andere compressie, is de minste compressie het verschil in grootte echt waard maw in welke jpg mode schieten jullie als het moet?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Images of the new Kowa 8.5mm f/2.8, 12mm f/1.8, 25mm f/1.8 MFT lenses!

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3685/12523286605_2d65c1b054_c.jpg

http://www.43rumors.com/i...1-8-25mm-f1-8-mft-lenses/

Zelf nog nooit van gehoord, maar hoe meer hoe beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet wat de P,A,S en M modes inhouden? Ik zou zeggen: gewoon proberen en kijk wat de instellingen doen.

Kowa heeft nogal wat hele lichtsterke lenzen gemaakt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze lijken me behoorlijk groot voor hun lichtsterkte? 25mm f/1.8 lijkt 2x zo lang als die van Olympus die ook nog autofocus heeft, de 12mm f/1.8 is ook groter dan de 12mm t/1.6 van SLR Magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Universal Creations schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:16:
Je weet wat de P,A,S en M modes inhouden? Ik zou zeggen: gewoon proberen en kijk wat de instellingen doen.
De S mode durf ik ondertussen wel van te zeggen wat dit doet en hoe de rest van de driehoek iso en F waarde zich hiertoe verhoud in slecht licht.
De rest niet alleen dat ik weet dat P een soort auto modus zou. Denk dat je gelijk hebt veel proberen en uitproberen hoopte alleen veel mislukte foto's in begin te voorkomen zodat mijn reizen alsnog zonder foto's eindigen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een (digitaal/online) boek waarin de basisprincipes van fotografie in worden uitgelegd? Want zaken als diafragma, sluitertijd en iso zijn redelijk essentieel om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Kowa, hadden die niet aangekondigd aangepaste CCTV lenzen te gaan maken voor m43, half jaar terug ofzo?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thank you for your interest in purchasing the micro four third Lenses.
We are sorry to inform that we do not have any ETA of these Lenses yet.
Please feel free to contact us for further assistance.
Thank you for using Sakar International, the leader in technology.
Daar zullen we dus nog wel even op moeten wachten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Universal Creations schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 15:50:
Heb je een (digitaal/online) boek waarin de basisprincipes van fotografie in worden uitgelegd? Want zaken als diafragma, sluitertijd en iso zijn redelijk essentieel om te begrijpen.
Die kan ik ondertussen wel dromen. Het is meer dat in S mode ik precies weet hoe en wat ik doe dmv de beste sluitertijd voor dat moment om zoveel mogelijk lciht opvangen als haalbaar zonder dat object wazig wordt.

Bij A of M kan ik zelf een apurture kan kiezen maar heb geen idee heb waarom ik bv F4 zou kiezen en niet F10 als ik een gebouw fotografeer op 10 meter afstand.
Iso en sluitertijd is geen probleem maar goed ik ga teveel offtpic dit is een tenslotte MFT topic en daar valt dit niet onder.
Mocht je nog een tip hebben waar ze op dit laatste stuk ingaan dan hou ik me aanbevolen, de basisdriehoek tussen iso, diafragma en sluitertijd en hoe ze elkaar beïnvloeden geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Shutter is duidelijk (bewogen foto's of niet) Aperture is voor oa. je DOF en ook een manier om de andere 2 (iso en shutter) sneller te maken.
ISO wil je eigenlijk altijd zo laag mogelijk, shutter in principe ook, en aperture helpt daarbij (afhankelijk van hoe lichtsterk de lens is).

En als je bijv. in 'a' modus een gebouw schiet wil je dat alles (van links tot rechts) er scherp op komt. Afhankelijk van de lens is hier een aperture aan gebonden. Een hogere aperture zorgt over het algemeen voor minder dof en meer scherpte.

Dat zou dus een reden kunnen zijn om op F10 te gaan schieten.

Ik schiet eigenlijk altijd in A modus omdat ik eigenlijk altijd bij weinig licht schiet en erg van DOF hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snapt iemand hier iets van? (afbeelding rechtsboven)
http://www.kowa-prominar.ne.jp/special/wide_lens/index.htm

Je zou verwachten dat de 25mm een andere verdeling vanaf oneindig heeft dan de 12mm, maar ze lijken uit kostenbesparing (iets anders kan ik er niet van maken) dezelfde focusring op alle drie de primes te gebruiken.

Het lijkt haast alsof je de eenmalige aanschaf van het zwarte deel van de lens kunt combineren met de losse verkoop van de zilveren gedeeltes die dan onderling uitwisselbaar zijn (wat niet zo is gezien de andere nummering van de f-waarden maar ook die ring is verder gelijk).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2014 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel apart ja. Op zich is het wel handig met filmen. Bij cine-lenzen proberen ze ook alles exact hetzelfde te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Hm die nieuwe Oly 25mm 1.8 wordt wel erg goed gereviewed. Vergeleken met de Pana 25mm 1.4 is die overall scherper, scherper van hoek tot hoek, 100 euro goedkoper, niet 2/3stop langzamer maar 1/3stop, kleiner en lichter.

Dag Pana, welkom Oly :D

Maar er staat ook verkoop niet je Pana die is goed genoeg en verschillen zijn te marginaal om up te graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet wel in je achterhoofd houden dat de review waarvan ik denk dat je hem aanhaalt geschreven is door een medewerker van Olympus die mogelijk een gekleurdere invalshoek heeft dan de neutrale toeschouwer.
Universal Creations schreef op zondag 16 februari 2014 @ 12:22:
Op zich is het wel handig met filmen. Bij cine-lenzen proberen ze ook alles exact hetzelfde te houden.
Ze zetten ze in de markt als cinelenzen dus dan is dat de verklaring.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Ik zat met smart op dat artikel te wachten. Jammer alleen dat hij nog geen low light foto's gemaakt heeft. Daar was het mij nu juist om te doen. Uiteindelijk vind ik de meeste reviewpunten ondergeschikt aan hoe die 25mm 1.8 in het donker presteert (tov de pana leica 25mm 1.4 zou fijn zijn) :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zullen in deze maand nog wel meer artikelen langsomen waarin de 2 25mm objectieven vergeleken worden lijkt mij. De PL 25mm schijnt dan wel echt over zo'n speciale eigen look te beschikken die je (als je er geoefend in bent) kan herkennen in foto's die ermee gemaakt zijn. Het blijft een prachtobjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 02:31:
Snapt iemand hier iets van? (afbeelding rechtsboven)
http://www.kowa-prominar.ne.jp/special/wide_lens/index.htm

Je zou verwachten dat de 25mm een andere verdeling vanaf oneindig heeft dan de 12mm, maar ze lijken uit kostenbesparing (iets anders kan ik er niet van maken) dezelfde focusring op alle drie de primes te gebruiken.
Ik denk een productfoto(shop) opzetje, en lenzen die nog niet helemaal definitief zijn. Dat gaat zo met productplaatjes, voor delen die hetzelfde zijn gebruiken ze hetzelfde 'artwork', met knippen en plakken, of als een 3d-rendering, om het zo consistent en dus professioneel mogelijk eruit te laten zien. Ze zijn wel heul erg pixel-perfect hetzelfde dus het is sowieso onnatuurlijk one way or another.

Er was ook ooit is een akkefietje met een Leica lens en productfoto op de website waar de DoF scale niet klopte met wat mensen uiteindelijk in handen kregen.

In de specs staat voor twee een 0.2m minimum focus, maar voor de 25mm is het 0.25mm. Je kan in de plaatjes nog net zien dat ze in de "foto" alle drie bij 0.2 beginnen. Dus dat zijn ze alvast 'vergeten'. En een focusring die maar <45° draait, en op infinity zit na 1m, dat moet wel die van de superwide zijn. Mijn Voigtlander 15mm F4.5 (fullframe) zit op infinity na 2m.
Het lijkt haast alsof je de eenmalige aanschaf van het zwarte deel van de lens kunt combineren met de losse verkoop van de zilveren gedeeltes die dan onderling uitwisselbaar zijn (wat niet zo is gezien de andere nummering van de f-waarden maar ook die ring is verder gelijk).
En natuurlijk de binnenkant! Heb je gezien hoeveel lenselementen de superwide heeft. Wowow!
( voor de productie zal het wel kosten schelen, en het is netjes consistent, heel stoer ontwerp imho :) )

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 18-02-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speculaties over een E-P7 met geintegreerde viewfinder:
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/image_zpsb5af1ac1.jpeg
http://www.43rumors.com/j...g-and-has-integrated-evf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Haha, leuke photoshop. Maar het zou een logische / bijna noodzakelijke keuze zijn van Oly voor de opvolger .. want dat is toch wel wat men verwacht vandaag in een camera van dit caliber en prijskaartje. Dat het een geweldige camera is van binnen en buiten zijn de meeste het over eens, maar uiteindelijk is de missing evf toch een dealbreaker, en das niet zo best voor de verkopen. Klant is koning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs ik als Olympus liefhebber en zeer tevreden E-P3 gebruiker zal nooit voor de E-P5 kiezen (tenzij voor 350 euro zoals de E-P3 destijds). Het is een geweldige camera, maar deze prijs wil ik toch echt wel een ingebouwde EVF. De E-P5 zal nu ook wel in prijs naar beneden donderen denk ik. Geen weldenkend mens koopt er denk ik nog een nu de E-M10 is aangekondigd en de E-M5 behoorlijk goedkoop te krijgen is zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
E-P7? Geen E-P6? Dat is geen ongeluksgetal, toch?

Zou netjes zijn met EVF! Ik vind de E-P5 100x mooier dan de OM-D serie, maar inderdaad echt veel te duur. Staat nog steeds op 899....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Inderdaad, goede tools de OM-D's, maar het ontwerp in mijn ogen is als nagels op het schoolbord. Compleet bijmekaar geraapte verminking van de classic 'look', waar de E-M1 er dan nog eens een schepje bovenop gooit met een halve DSLR eraan gelijmd. :D En jammer dat ze de E-M10 hetzelfde hebben gehouden. De E-P5 daarintegen, ik denk eigenlijk wel gewoon de mooiste (digitale) camera van vandaag imho .. <3

( Puur naar het uiterlijk gekeken. Kwa bediening zou ik zeker weten voor een X-T1 gaan. Ook mooi. :) )

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 18-02-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef mij maar een E-M10 met viewfinder in de linkerbovenhoek.

De VS had weer even geluk overigens, 'reconditioned' E-M1's voor ~650 euro, E-M5's en E-P5's voor ~375 (of inclusief 17mm f/2.8 & VF-4 voor 250 euro meer). Doe hier van zulke aanbiedingen en zelfs de Canikon fanboys gaan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
E-P5 voor die prijs is MINE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olympusmarket op eBay wil soms ook wel eens refurbished spul aanbieden.

Maar als Panasonic fanboy wil ik geen Olympus meuk. Heel misschien een zuiko digital 50mm f2 maar daar houd het dan ook op :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ik merk trouwens hoe tevreden ik ben met een simpele body als de PM2. Probeer nog wel eens een excuus te vinden voor een andere en betere maar ik vind gewoon geen excuus :(
Snel exp of shutter veranderen gaat zo snel met wieltje, niks extra wieltjes op cam nodig.
Kantelbaar scherm? nog steeds niet nodig gehad
Wifi? voor FB mis ik die wel.
Zo'n kijker op je toestel? Ben alles via lcd scherm gewend sinds ik fotografeer weet niet beter.

Wat een rottoestellen die Oly's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik vind m'n E-PM1 in vergelijking met m'n 7D qua bediening stuk minder, en beeldkwaliteit bij hogere iso's is ook niet echt om naar huis te schrijven. maar wat maken die afmetingen veel goed! Er zitten ook aardig wat slimme dingen verstopt in de menu's, die ik best op m"n 7D zou willen.Toch zou ik hem graag vervangen door een iets groter broertje met een van de nieuwere sensors!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De E-PM1 en E-PM2 zijn wat dat betreft een wereld van verschil hoor, dus daar hoef je niet naar een groter model voor. Schaduwen optrekken zonder veel zichtbare details op het origineel? Probleemloos. Bij de E-PM1 had je enkel wat zwarte vlekken met veel rgb-ruis gehad. (Ik vind iso 5000 op de 2 er beter uitzien dan 1250 op de 1, beiden als maximum aangehouden omdat hoger niet wenselijk is.)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Oh dat weet ik. Ik zou naar groter model willen voor de controls. Beeldkwaliteit van de de mijne is in donker echt om te huilen soms...

E-PM2 lijkt trouwens groter dan de 1? Veel minder gestroomlijnd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Dan zul je net als ik toch aan primes moeten gaan denken, 3,5 tot 5,6 van je kitlens of 1,8 wereld van een prime. Behoorlijk wat stops verschil. Bovendien heeft de PM2 de nieuwe sensor en beeldbewerkingschip van zijn grote broertje geleend. En ik heb ooit grafiekjes op een site gezien, niet dpreview trouwens, wat de verschillen waren tegenover de oude sensor/bbchip en dat was echt veel. Ik merk dat ik soms niet om 6400iso heen kan maar als de foto van dichtbij is genomen is hij toch zo detailrijk dat als ik de ruis moet weghalen met 70% ik nog amper verschil zie in scherpte met geen ruis weggehaald.
Op 10 meter of meer afstand ligt dat weer anders helaas.

PM2 was ietsje groter maar niet veel. Maar ik kan begrijpen dat iemand naar wat groters wil het oogt vaak ook net even wat professioneler als je ergens komt, meer opties binnen handbereik.

Iemand de 25mm 1.8 al ergens te koop gezien? Zit er aan te denken als ik hem voor vrijdag in m'n bezit kan hebben. Maar hij lijkt niet leverbaar en buitenland gaat te lang duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6400 iso is extended op de E-PM2, 5000 is maximum 'native' dus daar zou ik nooit boven gaan. (Dit is 2500 bij de E-PM1 overigens.) Extended kost je dynamic range omdat het dan softwarematig opgelost wordt vanaf de dichtstbijzijnde native waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik denk dat je sowieso niet boven de 5000 zal gaan tenzij je echt geen keus heb toch, en dan is er geen verschil om het meteen in-body goed te belichten, of een donkere foto maken op 5000 en dan achteraf gaan pushen in raw .. alleen maar extra werk. :) ( alleen kan je mss niet meer 'terug' zonder verlies als de foto toch niet zoveel exposure nodig had als je dacht .. )

Hoe weet je trouwens dat 5000 de native max is, lijkt me een heel raar getal? Officieel laten ze zoiets zelden weten, en bij de meeste sensoren is dat gewoon 1600 volgens mij ..
Ik heb het pas getest met mijn X100 met 1 foto op 1600 twee stops pushen en 1 direct op 6400 (zelfde sluitertijd en diafragma natuurlijk), gaf exact hetzelfde resultaat in Lightroom, en hetzelfde met de x-trans sensor opvolger.

[ Voor 54% gewijzigd door jesper86 op 19-02-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat het erbij staat als je het handmatig selecteert. Het had mij idd logischer geleken die kleine extra stap naar 6400 (of 3200 bij de E-PM1) ook native te maken omdat men dat sneller zal selecteren dan 'een raar getal' als 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
ErikRo schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 00:51:
Dan zul je net als ik toch aan primes moeten gaan denken, 3,5 tot 5,6 van je kitlens of 1,8 wereld van een prime. Behoorlijk wat stops verschil. Bovendien heeft de PM2 de nieuwe sensor en beeldbewerkingschip van zijn grote broertje geleend. En ik heb ooit grafiekjes op een site gezien, niet dpreview trouwens, wat de verschillen waren tegenover de oude sensor/bbchip en dat was echt veel. Ik merk dat ik soms niet om 6400iso heen kan maar als de foto van dichtbij is genomen is hij toch zo detailrijk dat als ik de ruis moet weghalen met 70% ik nog amper verschil zie in scherpte met geen ruis weggehaald.
Op 10 meter of meer afstand ligt dat weer anders helaas.

PM2 was ietsje groter maar niet veel. Maar ik kan begrijpen dat iemand naar wat groters wil het oogt vaak ook net even wat professioneler als je ergens komt, meer opties binnen handbereik.

Iemand de 25mm 1.8 al ergens te koop gezien? Zit er aan te denken als ik hem voor vrijdag in m'n bezit kan hebben. Maar hij lijkt niet leverbaar en buitenland gaat te lang duren
Zie mijn sig, ik heb de kitlens alleen gebruikt om te kijken of de camera werkte ;). Zelfs met snelle primes is het niet om over naar huis te schrijven in veel situaties helaas.

Ik wil trouwens een 'groter' model puur vanwege de bediening, wat anderen er van denken zal me aan m'n derrière oxideren :+

En ik geloof je gelijk met je 6400 ISO, maar jij hebt dan ook een compleet andere sensor in je camera. Bij mij wil ik al huilend in hoekje gaan liggen bij ISO 1600 bij wijze van.

Trouwens, ruisreductie van 70? Ik ga eigenlijk nooit verder dan 20/25, slechts in noodgevallen ga ik iets hoger :o. Bij 70 heb je echt nul komma nul ruis zowat, nog minder dan te zien zou zijn bij ISO 100, gok ik? Een beetje ruis hoort bij een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik ben benieuwd wat je zoekt Sjekster (gezien ook mijn zoektocht naar een nieuwe camera :+ ). Ik zie op Flickr dat je ook een 7d hebt en daar veel mee schiet, ben je op zoek naar een dslr achtige m43? G6/GH3/E-M1? Als vervanging of voor er bij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Sluw licht? :P

Ik ben niet echt op zoek hoor, heb er nu ook even het geld niet voor. En het is ook gewoon een camera voor erbij. Het zal m'n 7D niet zo snel vervangen. Ik heb de huidige m43 vooral vanwege het handzame formaat. Hij kan bijna altijd wel in m'n jaszak mee. G6 / OM-D formaat hoeft voor mij absoluut niet. Maar formaatje E-PL5 E-P5 of die van pana (GM1?), dat is prima :). Zolang het maar wat meer fysieke knoppen heeft in vergelijking met m'n Pen Mini. Een pop-up flash is ook fijn, want die mini externe flitser die ik erbij kreeg sjouw ik eigenlijk nooit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Yes ;) ik ben een beetje in het fotograferen gestapt met m43 en nu lekker aan het twijfelen over alle mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Sjekster schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:42:
Trouwens, ruisreductie van 70? Ik ga eigenlijk nooit verder dan 20/25, slechts in noodgevallen ga ik iets hoger :o. Bij 70 heb je echt nul komma nul ruis zowat, nog minder dan te zien zou zijn bij ISO 100, gok ik? Een beetje ruis hoort bij een foto.
Ik hou er persoonlijk niet van ruis.
Het is bij mij eigenlijk uit nood geboren. Ik hield wel van de scherpte ook al zat er ruis bij maar de ruis leverde op mijn oude cam soms JPG bestanden op die bijna even groot waren (tussen 12 en 17mb) als de RAW bestanden (20mb)
JPG zag door de ruis gewoon geen mooie egale vlakken om efficiënt te comprimeren. Vandaar dat ik probeer de ruis terug te brengen tot waar de details zichtbaar verdwijnen zodat ik tegenwoordig ergens bij 4 mb terechtkom wat ik acceptabeler vind voor JPG. En tot mijn verbazing kan dat soms, zonder in mijn ogen, verlies maar waarbij ik toch een mooi plaatje overhoudt. Moet je wel een beeldvullende en scherpe foto hebben als bron.
Zoals deze bv.
Kijk maar even in dit topic bovenste foto. Het lukt me niet die foto als een link hier te posten want ik zie geen jpg link staan.
http://www.dpreview.com/forums/thread/3621085?page=1
Bovenste foto heeft toch echt 70% ruis reductie, zie jij het? Zou ruis mooier zijn geweest hier?

Laatst foto's in Paradiso op 10m afstand waarbij alleen drie blauw spots op het podium schenen met ergens één rode lamp dan kun je het wel vergeten. Te kleine personen en te weinig licht en dat met 45mm 1.8 prime succes iedereen met zijn smartphone :+

[ Voor 31% gewijzigd door ErikRo op 19-02-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is gewoon een aquarel....
Als je dit soort foto's met fatsoenlijke beeldkwaliteit wil maken: fullframe met lichtsterke primes.
Daarnaast had je ook iso3200 en 1/80sec kunnen schieten bij die eerste foto.

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 19-02-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Laat voor de grap zelfde foto eens zien met max 25 ruisreductie?

Het valt mee bij deze, omdat het grotendeels donker is op de foto en veel egale vlakken, maar bij die meid zie ik toch echt weinig detail. Ze is helemaal gladgestreken. Kan zo in een glossy mode magazine, haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je moet met lightroom oppassen dat je de ruisreductie niet te ver schuift, anders worden de kleine details helemaal uitgesmeerd. en een beetje ruis geeft niet. foto verkleinen helpt al veel.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Universal Creations schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:42:
Dat is gewoon een aquarel....
Als je dit soort foto's met fatsoenlijke beeldkwaliteit wil maken: fullframe met lichtsterke primes.
Daarnaast had je ook iso3200 en 1/80sec kunnen schieten bij die eerste foto.
Nee dat ging echt niet. Het was zo donker dat alles op 6400 iso uitkwam of ik nou 1/60 of 1/160 of 1/320 schoot. Schoot in S mode en liet camera de laagst mogelijke iso kiezen bij gekozen snelheid. Ze sprong nogal (punk), vandaar dat ik ook snellere tijden instelde. Normaal probeer ik op 1/60, nooit lager, te blijven en alleen hoger als het niet anders kan door veel beweging object.

Met LR heb ik nog eea kunnen redden.

Fullframe ik zeg nog geen nee. Maar ik kom als eerste voor de muziek en een leuke avond. De foto's zijn als herinnering en voor op de muur op 15x23cm.

Met een FF om je nek is het niet lekker swingen en genieten. Wat niet wil zeggen dat slechte foto's voor mij acceptabel zijn. Ik zoek een combi tussen klein en licht en zo goed mogelijke foto's. RX100 was verbetering maar gewoon niet goed genoeg. PM2 en prime tovert voor eerst glimlach op mn gezicht.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikRo op 19-02-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
mrc4nl schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:53:
je moet met lightroom oppassen dat je de ruisreductie niet te ver schuift, anders worden de kleine details helemaal uitgesmeerd. en een beetje ruis geeft niet. foto verkleinen helpt al veel.
Wel goed voor rimpels :+.

Op kleiner formaat valt het natuurlijk al veel minder op, maar toch vind ik het persoonlijk niks, zoveel ruisreductie. Wat bij mij het grootste verschil maakt bij die concertfoto's, is kleurruis. Die kan ik vaak wel makkelijk op 100% zetten, zodat er een veel gelijkwaardiger beeld onstaat. Je verliest soms wel beetje kleurinformatie, maar dat is veel minder storend dan het grote verlies aan detail bij de normale ruisreductie.

Ik heb platen gehad die niet aan te zien waren zonder kleurruis reductie. Na die te elimineren was normale ruisreductie eigenlijk al niet echt meer noodzakelijk voor een acceptabele foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Voor kleine plaatjes op internet is het prima, maar persoonlijk zou ik ook wat meer detail willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:45:
Geef mij maar een E-M10 met viewfinder in de linkerbovenhoek.

De VS had weer even geluk overigens, 'reconditioned' E-M1's voor ~650 euro, E-M5's en E-P5's voor ~375 (of inclusief 17mm f/2.8 & VF-4 voor 250 euro meer). Doe hier van zulke aanbiedingen en zelfs de Canikon fanboys gaan twijfelen.
In de VS hebben ze wel vaker ontzettend goede deals. Jammer dat we wat dat betreft altijd wat achtergesteld worden in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Sjekster schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:50:
Laat voor de grap zelfde foto eens zien met max 25 ruisreductie?

Het valt mee bij deze, omdat het grotendeels donker is op de foto en veel egale vlakken, maar bij die meid zie ik toch echt weinig detail. Ze is helemaal gladgestreken. Kan zo in een glossy mode magazine, haha :+
Even gedaan kan hem alleen niet even makkelijk posten. Op gezicht zie ik nog steeds amper verschil en ik kijk op een 24inch monitor op 30 cm afstand. Er is wel verschil maar echt niet veel, wel behoorlijk meer ruis. En daar focuste ik op met de reductie.

Zie nu wel dat de linker mouw en knoop meer te lijden had. Die verliest relatief meer detail.
Wel ging de jpg van 5mb naar 12mb!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
[b][message=41799136,noline] foto verkleinen helpt al veel.
Daar heb ik wel eens van gehoord maar nog niet ervaren. Ik mis een optie in LR export maar dan op 50% van H en B. Maar nee ik kan van alles daar invullen hoeveel pixel, dat wisselt bij mij per foto (crop) dus niet te doen bij meer foto's. En daarna alle jpgs openen naar 50% verkleinen en opnieuw saven (opnieuw verlies na 1e LR export) zie ik niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hier ff 3 voorbeeldjes van mijn gx7 @iso 6400 (45mm f2 en 1/50)
het is een crop waardoor je al meer aan het pixel peepen bent. de fotos zijn echter niet verkleind.
met de juiste reductie ziet het er nog prima uit!
0% ruis 0%tint
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c12YIEftlTXcdgWdtWXWc1pk/thumb.jpg
25%ruis 50%tint
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZpLdIZRk6FcTMpbJ7bdyXhPu/thumb.jpg
je kan ook te ver gaan met ruisreductie (60-60)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9yvtw3pGvIdPrfq6LqtMxdGv/thumb.jpg

Edit nu ik het een dag later terug zie , lijkt de ruis toch nog sterk aanwezig. De kleurruis valt wel mee gelukkig.Misschien moet ik voortaan toch maar op ISO 3200 schieten.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 20-02-2014 19:35 ]

ora et labora

• ErikRo
mrc4nl schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:28:
het is een crop waardoor je al meer aan het pixel peepen bent. de fotos zijn echter niet verkleind.
0% ruis 0%tint
25%ruis 50%tint
je kan ook te ver gaan met ruisreductie (60-60)
[afbeelding]
Vind hem lastig hoor. De 2e heeft dan wel meer details en bril oogt minder dof, maar de ruis stoort me. De 3e is glad maar mist inderdaad wat details en kleurdiepte. Zal ook een kwestie van smaak zijn en zelfs de mijne wil nogal eens wisselen per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 nieuwe patenten duiken op:

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/Bildschirmfoto2014-02-21um092952_zpsb7b0d9a6.png

http://www.43rumors.com/s...m-and-14mm-f1-0-mft-lens/

Lekker lichtsterk. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:28:
Met welk programma is dit? Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja maar een Olympus topman gaf aan dat ze geen interesse hadden in lichtsterkere lezen dan f1.8. ik zie het er iig niet snel van komen

@leendert lichtroom 5

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het maakt mij niet zo heel veel uit of Olympus besluit er iets mee te doen of niet, ze tonen aan dat het mogelijk is met tenminste redelijke beeldkwaliteit anders vraag je zo'n patent niet aan. Ik zie Voigtländer nu wel eerder een 12mm f/0.95 uitbrengen hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik denk dat ik dan liever een 24mm f2.0 heb op een A7 ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat f1.0 lenzen klein worden op een m43 camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjekster schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:15:
Ik denk dat ik dan liever een 24mm f2.0 heb op een A7 ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat f1.0 lenzen klein worden op een m43 camera.
valt best mee. de lensopening hoeft niet groot te zijn vanwege de korte brandpunstsafstand. het is 3.5x korter dan 42.5mm. aan de andere kant is de huidige voigt 17.5 nou niet veel kleiner dan zn andere broers.
ik weet zeker dat het compacter kan.

nu alleen nog een leuk prijsje, niet duurder dan een 24mm f2 (zijn vaak stuk duurder dan hun f2.8 tegenhangers)

[ Voor 28% gewijzigd door mrc4nl op 21-02-2014 21:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik ben geen lensmaker, dus weet ook niet wat er precies allemaal bij komt kijken, maar als ik puur naar de praktijk kijk, van de lichtsterke lenzen die er zijn, dan vind ik wide angle primes die lichtsterk over het algemeen veel groter / breder / zwaarder dan die met meer standaard brandpuntsafstanden. Bij meer tele neemt de grootte ook weer toe. Alle 24mm 1.4 primes zijn flink aan de maat bijvoorbeeld, in vergelijking met veel bijv 30 tot 50mm 1.4 lenzen. Om nog maar te zwijgen van de toename in afmetingen van bijv. een Canon 24mm 2.8 (inclusief IS wat de lens al groter maakt volgens mij) naar een 24mm 1.4 zonder IS. Die lens is 2x zo lang, veel breder en VEEL zwaarder.

Ik vraag me dus echt af of je niet beter een kleine mirrorless FF camera of 1.5 crop cam kan hebben met een minder lichsterke lens, ivm met een m43 camera met 0.95 lens. Die combinatie lijkt me veel minder in balans te zijn qua afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor minder DoF is FF zeker beter en ook APS-C iets beter.

Mijn 12mm F/2 gebruik ik echter vaak in lichtzwakke omgevingen en dan is het de ideale lens zonder een flinterdunne DoF waar ik niets mee kan. Denk dan aan bijvoorbeeld een etentje met familie of vrienden in een slecht verlicht restaurant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het punt bij wideangle in vergelijking met 50mm op een dslr is retrofocus. Bij een mirrorless heb je dat veel minder snel nodig en dus compactere lens. Maar met 10mm of 12mm wordt dat toch lastig, omdat dit kleiner is dan de registerafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 22:32:
Voor minder DoF is FF zeker beter en ook APS-C iets beter.

Mijn 12mm F/2 gebruik ik echter vaak in lichtzwakke omgevingen en dan is het de ideale lens zonder een flinterdunne DoF waar ik niets mee kan. Denk dan aan bijvoorbeeld een etentje met familie of vrienden in een slecht verlicht restaurant.
Maar dat kan je natuurlijk ook prima bereiken met FF of APS-C. Daar heb je meer ruimte met ISO, dus op F/3 / F/4 kan je die foto's ook prima maken. :).

Met die 12mm zie je het al verschil in grootte ook al een beetje, die is ook ook een stuk langer dan bijvoorbeeld de 20mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 12/2 bestaat uit 11 elementen en lijkt mij dus een retrofocus ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Universal Creations schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:07:
Het punt bij wideangle in vergelijking met 50mm op een dslr is retrofocus. Bij een mirrorless heb je dat veel minder snel nodig en dus compactere lens. Maar met 10mm of 12mm wordt dat toch lastig, omdat dit kleiner is dan de registerafstand.
+1, al heb je met digitale sensors ook wel het probleem dat de lichtstralen niet te schuin op de sensor mogen invallen, dus ga je bij mirrorless alsnog relatief complexe lensontwerpen nodig hebben bij uwa. (zie de oudere breedhoekleicalenzen die stevig vignetteren en kleurrandjes vertonen in de hoeken op de digitale M's, maar het probleem niet hebben met film).
Universal Creations schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:40:
De 12/2 bestaat uit 11 elementen en lijkt mij dus een retrofocus ontwerp.
Daar mag je mij de logica eens van uitleggen? De twee divergerende eerste elementen lijken me daar een betere aanwijzing voor. (en het feit dat de afstand tussen mount en sensor 20mm is, en de lens niet naar achteren uitsteekt en dus sowieso retrofocus moet zijn.)

[ Voor 23% gewijzigd door Teun_2 op 22-02-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjekster schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:14:
[...]
Maar dat kan je natuurlijk ook prima bereiken met FF of APS-C. Daar heb je meer ruimte met ISO, dus op F/3 / F/4 kan je die foto's ook prima maken. :).
Ik ben nog van de oude stempel en wil dus de ISO waarde zo laag mogelijk houden.
Met die 12mm zie je het al verschil in grootte ook al een beetje, die is ook ook een stuk langer dan bijvoorbeeld de 20mm lens.
De 12mm is dan ook geen pancake ontwerp. Is voorzien van een snap focus ring en is toch nog ontzettend compact. Ik vind het een prachtig objectief ook de materialen waarvoor gekozen is. En wat mij betreft niet te groot en niet te klein. Ongeveer net zo groot als de 45mm en de nieuwe 25mm. En net iets groter dan de 17mm. Ik denk dat Olympus vooraf rekening houd met hoe groot ze het willen maken bij het ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Mijn punt was meer dat je op hogere ISO gelijkwaardige beeldkwaliteit hebt ivm met je m43 camera :). De man met de moeilijk te onthouden afkorting als naam liet hier op het forum ooit een paar mooie voorbeelden zien dat met gelijkwaardige foto's (dus sluitertijd en effectief diafragma gecombineerd met ISO) je nagenoeg dezelfde hoeveelheid ruis in een foto had. Dus een Foto op een compact camera met cropfactor 4.0 op ISO 100, 1/100 sec, en F2, had dezelfde hoeveelheid ruis als een FF op ISO 1600 en F11.

Er zal vast wat verschil zitten in de manier waarop de camera zelf ruis reduceert, maar dat is dan een softwarematig verschil.

Het kan inderdaad heel goed zijn dat ze de lens opzettelijk groter hebben gemaakt, maar ik denk eerlijk gezegd dat het eerder een beperking in het ontwerp van zo'n groothoek is. Lenzen maken ze niet snel veel groter dan nodig is, lijkt me?

Al is het wel zo dat die pancakes klein zijn mede door een simpeler autofocus mechanisme (lees: baggertraag :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 11:14:
[...]

Ik ben nog van de oude stempel en wil dus de ISO waarde zo laag mogelijk houden.

[...]

De 12mm is dan ook geen pancake ontwerp. Is voorzien van een snap focus ring en is toch nog ontzettend compact. Ik vind het een prachtig objectief ook de materialen waarvoor gekozen is. En wat mij betreft niet te groot en niet te klein. Ongeveer net zo groot als de 45mm en de nieuwe 25mm. En net iets groter dan de 17mm. Ik denk dat Olympus vooraf rekening houd met hoe groot ze het willen maken bij het ontwerpen.
Een 12mm pancake op m43 lijkt me toch vrij tot zeer onhaalbaar, tenzij misschien in een uitschuifontwerp, zoals de kitzooms van panasonic. Je kan niet rond een retrofocusontwerp voor lenzen <20mm op m43. Hoe meer ze eronder liggen, hoe extremer het retrofocusontwerp moet zijn, dus hoe groter de lens fysiek moet worden om toch nog de mogelijkheid te hebben om abberaties weg te werken die inherent verbonden zijn aan dit soort lensontwerp. (zie bijvoorbeeld naar de relatieve grootte van de panasonic 7-14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Teun_2 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 10:34:
Daar mag je mij de logica eens van uitleggen? De twee divergerende eerste elementen lijken me daar een betere aanwijzing voor. (en het feit dat de afstand tussen mount en sensor 20mm is, en de lens niet naar achteren uitsteekt en dus sowieso retrofocus moet zijn.)
Een prime die geen retrofocus heeft, heeft doorgaans veel minder elementen (stuk of 8 maximaal). En ik kon even snel geen lensdiagram vinden, maar jij blijkbaar wel. Dus was het aantal elementen voor mij voldoende indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik heb een 24mm Samyang nikon mount op mijn GH3 geprobeerd.

Dit test filmpje is op T1.5 Iso400. Mijn 12-35 F2.8 moest ik daar binnen al naar iso1600 zetten :)

Die samyang is leuk lensje voor op mijn GH3 rig :) hij focust handmatig fijn. Ik vind het beeld wijd open goed genoeg om te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door victorb op 23-02-2014 17:12 ]

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebber nog het ontwerp van de 12mm f/2. Zelf zegt het mij niets, maar wellicht dat een ander er wel wat uit kan halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.four-thirds.org/en/microft/img/lenses/single/c_012mm_f020_olympus.gif

Leuk testfilmpje. Zo te zien een oefenclubje voor videografen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murata
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:46
ben op zoek naar een instap systeemcamera om voornamelijk in Auto mode foto's te schieten
welke zouden jullie aanraden
1) sony nex3NL 16-50mm voor 319 euro
2) Olympus Mini PM2 14-42mm voor 349 euro
3) Nikon J3 10-30mm voor 315 euro
4) Canon Eos M EF-M 18-55mm voor 299 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J3 :) de ideale point and shoot. Is ook erg compact, en razend snel.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
murata schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:57:
ben op zoek naar een instap systeemcamera om voornamelijk in Auto mode foto's te schieten
welke zouden jullie aanraden
1) sony nex3NL 16-50mm voor 319 euro
2) Olympus Mini PM2 14-42mm voor 349 euro
3) Nikon J3 10-30mm voor 315 euro
4) Canon Eos M EF-M 18-55mm voor 299 euro
Dit topic is bedoeld voor slechts 1 camera uit je lijstje! Jouw vraag hoort hier thuis:[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
En gebruik het vragenlijstje uit de openingspost daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 17:23:
Voor de liefhebber nog het ontwerp van de 12mm f/2. Zelf zegt het mij niets, maar wellicht dat een ander er wel wat uit kan halen.

[afbeelding]

Leuk testfilmpje. Zo te zien een oefenclubje voor videografen?
Je ziet dat de eerste twee elementen divergerende elementen zijn (midden is dunner dan buitenranden), wat een teken is voor retrofocus. (bij telefotolenzen zie je die elementen net als laatste elementen terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie wilt er voor een jaar Lumix G ambassadeur worden: http://www.lumixexperience.eu.panasonic.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Leuke prijs maar dat likes harken staat me altijd zo tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Sluw schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:35:
[...]
Leuke prijs maar dat likes harken staat me altijd zo tegen.
In mijn geval nog 'vervelender', heb niet eens een FB account. Even die site bekeken en had gehoopt dat ze er misschien iets los zouden laten over een eventuele G7, maar geloof niet dat Panasonic erg veel 'lekt' wat dat betreft he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Leuk die ambassadeurs. Olympus heeft die ook. Sommigen zijn (meer dan) prima fotografen, sommigen schieten altijd op vol auto, heb ik het idee. Ik zit soms door de EXIF van die foto's van ze te bladeren, en denk dan: O RLY. Midden op de dag op festival portretfoto's op ISO 1600 en F8 ofzo, en dan volle flash in iemands gezicht waardoor die lekker overbelicht is. Mooi instagram filtertje eroverheen en hoppa: hippie festival foto :+

Geen enkele fotowedstrijd op FB is bijna de moeite waard. Het is altijd kwestie van likes harken, zoals iemand het hier mooi omschreef :P . Gevolg: de enthousiaste hobbyfotograaf met hele mooie foto's eindigt onderaan. Populair kid met iPhone foto wordt eerste en gaat er met een 5D Mark 3 vandoor. Mooi voor die autostand man! :+

Ik overdrijf natuurlijk, maar feit blijft wel dat het niet om de foto gaat, maar om het aantal vriendjes dat je hebt op social networks. Ik doe dus ook nooit mee.

[ Voor 37% gewijzigd door Sjekster op 25-02-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Laatst online: 11-09 20:06
Ik heb sinds vorige week mijn G6 eindelijk binnen.
De afgelopen paar dagen er een beetje mee kunnen spelen en moet zeggen, wat een heerlijk apparaat!

Heb hem gekocht in combinatie met de 14-140mm v2 en moet zeggen het bereik is prima! De lichtsterkte valt me nog wat tegen, in lage lichtomstandigheden moet de sluitertijd snel omhoog. Maar des te meer reden om door te sparen voor een lichtsterke prime ;)
Ik hoop de komende periode mijn camera verder te ontdekken en proberen actief bij te gaan dragen aan dit topic :)

Eerste gallery op flickr:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7454/12852241244_3db20d94b1_c.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door matk89 op 02-03-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, nog iemand uit Deventer eo?

Heel veel plezier met je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 19:59
Ik heb dezelfde lens dus was wel benieuwd. Vind dit wel heerlijk scherpe foto:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2880/12852229894_ef51bcb29b_c.jpg
26febr.2014-Deventer-Teuge-91.jpg by matk89, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

matk89 schreef op zondag 02 maart 2014 @ 17:33:
Ik heb sinds vorige week mijn G6 eindelijk binnen.
De afgelopen paar dagen er een beetje mee kunnen spelen en moet zeggen, wat een heerlijk apparaat!

Heb hem gekocht in combinatie met de 14-140mm v2 en moet zeggen het bereik is prima! De lichtsterkte valt me nog wat tegen, in lage lichtomstandigheden moet de sluitertijd snel omhoog. Maar des te meer reden om door te sparen voor een lichtsterke prime ;)
Ik hoop de komende periode mijn camera verder te ontdekken en proberen actief bij te gaan dragen aan dit topic :)

Eerste gallery op flickr:
[afbeelding]
Wat had je hiervoor voor camera? Een DSLR of een compact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Laatst online: 11-09 20:06
@ Thorgem:

Nee, kom niet uit omgeving Deventer maar uit Enschede, enkel een dagje wezen plaatjes schieten ;)
Dank je!

@ hars73:
Ik kom van een Fujifilm S1500, ze positioneerden het destijds als een bridge, maar valt vooral in de categorie compact..
http://www.fujifilm.com/s...ications/s/finepix_s1500/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Zoals jullie misschien weten neem ik altijd de RX100 voor filmen bij concerten, de PM2 deed het bij testen vrij beroerd. Maar stond vandaag iets meer naar achteren dan ik wilde en dacht laat ik nog eens een stukje filmen en nu ging het wel goed geen verlies van focus dus hij kan het blijkbaar wel maar niet als je op 3 of 4 meter afstand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
ErikRo schreef op maandag 03 maart 2014 @ 00:13:
Zoals jullie misschien weten neem ik altijd de RX100 voor filmen bij concerten, de PM2 deed het bij testen vrij beroerd. Maar stond vandaag iets meer naar achteren dan ik wilde en dacht laat ik nog eens een stukje filmen en nu ging het wel goed geen verlies van focus dus hij kan het blijkbaar wel maar niet als je op 3 of 4 meter afstand staat.
Ver af is je DOF natuurlijk een stuk groter en is een verkeerde auto focus punt minder hinderlijk.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
ErikRo schreef op maandag 03 maart 2014 @ 00:13:
de PM2 deed het bij testen vrij beroerd.
Met de 45/1.8 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal toch niet:

http://www.43rumors.com/f...-coming-in-late-may-june/

Ik snap wel dat ze iets met de PEN lijn moeten gaan doen, maar geen E-Px serie meer..... Erg jammer zou dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie de toegevoegde waarde van de E-P5 niet helemaal met de release van de veel goedkopere E-M10, dus vanuit mij gezien een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relisys
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 06:53
Na afgelopen jaar een Panasonic G3 met 14-42mm PZ lens aangeschaft te hebben, ben ik nu aan het oriënteren voor een tweede lens. Goed om hierbij te vermelden is dat er dit jaar een reis naar Zuid-Afrika gepland is waarbij ik hoop wat mooie plaatjes van wildlife in de verschillende parken te maken.

Tot nu toe kom ik op de volgende lenzen:
- 45-200 mm
- 45-150 mm

Na het nodige lezen op verschillende sites kom ik er verder niet uit. De 150mm lens is een stuk goedkoper, maar vraag me af of dit voldoende is of dat de extra 50mm €100,00 extra waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 17:34
Dat staat er volgens mij niet. Er staat alleen dat de E-P5 eruit gaat, maar dat er nieuwe modellen worden verwacht.
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:20:
Het zal toch niet:

http://www.43rumors.com/f...-coming-in-late-may-june/

Ik snap wel dat ze iets met de PEN lijn moeten gaan doen, maar geen E-Px serie meer..... Erg jammer zou dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pnieuwla schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:45:
Dat staat er volgens mij niet. Er staat alleen dat de E-P5 eruit gaat, maar dat er nieuwe modellen worden verwacht.

[...]
Gelukkig. Zoals gebruikelijk lees ik slechts de helft.....
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:01:
Ik zie de toegevoegde waarde van de E-P5 niet helemaal met de release van de veel goedkopere E-M10, dus vanuit mij gezien een prima keuze.
De E-P5 mist maar 1 ding en dat is een EVF in het hoekje. Dan zou ik hem zonder meer verkiezen boven de E-M10. Ik vind de E-Px serie een lust voor het oog en als eigenaar van een E-P3 kan ik zeggen dat ze gebouwd zijn als een tank. Voelt heerlijk aan tijdens het fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Relisys schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:16:
Na afgelopen jaar een Panasonic G3 met 14-42mm PZ lens aangeschaft te hebben, ben ik nu aan het oriënteren voor een tweede lens. Goed om hierbij te vermelden is dat er dit jaar een reis naar Zuid-Afrika gepland is waarbij ik hoop wat mooie plaatjes van wildlife in de verschillende parken te maken.

- 45-200 mm
- 45-150 mm

Na het nodige lezen op verschillende sites kom ik er verder niet uit. De 150mm lens is een stuk goedkoper, maar vraag me af of dit voldoende is of dat de extra 50mm €100,00 extra waard is?
De pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6 is de laatste nieuwe en is samen met de nieuwe looks en hoge performance voor een lage prijs super lichtgewicht en compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relisys
jesper86 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:21:
[...]

De pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6 is de laatste nieuwe en is samen met de nieuwe looks en hoge performance voor een lage prijs super lichtgewicht en compact.
Nieuw betekent niet automatisch beter, dus vandaar mijn twijfels. Is de 150mm ook daadwerkelijk beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ja was inderdaad met deze lens hoezo?

[ Voor 12% gewijzigd door ErikRo op 03-03-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Relisys schreef op maandag 03 maart 2014 @ 18:52:
[...]
Nieuw betekent niet automatisch beter, dus vandaar mijn twijfels. Is de 150mm ook daadwerkelijk beter?
Schijnt erg goed te zijn ja, net als de nieuwe 14-42 en 14-140mm in dezelfde stijl die beide ook aan alle kanten verbeterd waren. En met beter bedoel ik niet puur performance maar ook de andere dingen die ik noemde, wat uiteindelijk net zulke belangrijke punten zijn. De beginner denkt vaak wat is het beste wat is het beste, maar 'het beste' bestaat niet. De vraag is vooral hoeveel wil je uitgeven en wat is de prijs/kwaliteit verhouding, en doet het wat je wil waaronder de vragen is 150mm genoeg, wat weegt het, hoe is de bediening, hebtie goede AF e.d. De prijs/kwaliteit verhouding is gewoon errug goed. En denk niet dat er een merkbaar verschil zal zijn met de 45-175 of 45-200 kwa scherpte, en zo wel dan is dat vast niet negatief. :+ Wat je het meeste zal merken na een keuze zijn dingen als bereik, het gebruik, en je portemonnee! Performance .. tja, wanneer het goed is, is het goed. :)

Afbeeldingslocatie: http://m43blog.com/wp-content/uploads/2012/07/panasonic_45-150_03.jpg

http://www.flickr.com/search/?q=panasonic%2045-150mm
ErikRo schreef op maandag 03 maart 2014 @ 20:40:
[...]

Ja was inderdaad met deze lens hoezo?
Gewoon benieuwd. Tracking is dus altijd nog een zwak punt zolang je geen E-M1 heb tenminste.

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 03-03-2014 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

- 45-200 mm
- 45-150 mm

Die Pana 45-150:
"The Panasonic Lumix G 45-150mm f/4-5.6 OIS may not be able to touch the very best lenses out there, but for a tele zoom lens that is usually sold as part of camera kits, the results are impressive."

Komt bij photozone.de een stuk(je) beter uit de test dan de 45-200... Hij is in ieder geval een stuk scherper! Maar of dat opweegt tegen de extra 100mm zoom weet ik niet.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relisys
Dank voor alle input! Ook op basis van de verschillende links ga ik verder verdiepen. Mijn gevoel gaat nu richting de 45-150. Op het moment dat ik een keuze gemaakt heb laat ik dat uiteraard weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Waarom niet 1 lens bv de 14-150mm is daar een specifieke reden voor, scheelt weer verwisselen en 2e hands niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 19:59

- 45-200 mm
- 45-150 mm

Voor wildlife zou ik de 100-300 pakken ik heb deze op marktplaats gekocht voor 300 euro en daarmee haal je denk ik het maximale uit je camera met wildlife foto's.
Ik heb deze op 600mm/300mm uit de hand geschoten: (ook met g3) http://www.flickr.com/photos/116933746@N06/12723618755/
Ik ben zelf van mening dat je met alles onder de 200mm alleen geschikt is voor landschaps fotografie....(of je moet macro willen) Of je maakt foto's van "wild"life in de dierentuin. Maar zelfs dan is een 100-300 erg gaaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Haas_nl op 06-03-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante manier om de dynamic range te verhogen:
http://www.43rumors.com/o...-different-imaging-areas/
Pagina: 1 ... 5 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.