Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
leendertv schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 08:39:
Dus als ik het goed begrijp zijn je instellingen bij de meeste foto's:1/60sec, F/1.8, ISO6400
Deze instellingen zijn toch niet de schuld van de camera? Als deze ISO nodig is in combinatie met 1/60sec en f1.8 dan is er gewoon heel weinig licht. En is ISO6400 de juiste keus.

Maar zeker met Lightroom kun je nog heel wat halen uit ISO6400 foto's met jou camera.
Ik zou zeker niet bang zijn om ISO6400 te gebruiken in deze situaties.
(Lightroom aanschaffen en leren geeft meestal meer winst dan een nieuwe camera kopen ;) )
Ben maar weer met LR en RAW aan de slag gegaan. Standaard JPG's had veel tijd gescheeld maar ik merk dat met lum. ruisfilter op 70 of iets hoger wel alle ruis weg is en toch behoorlijk wat detail achterblijft wat op de RX100 niet het geval was. Zeker niet op 3200/6400 op dat punt doet hij het inderdaad een stuk beter.

Mijn verwachtingen waren te hoog nadat ik hier hoorde dat ik nu iso 6400 zou halen ik met 1.8 primes wel op iso 800 zou uitkomen bij gelijke sluitertijd.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 08:46:
Daarnaast kost het nou eenmaal tijd om een camera te leren kennen. Het kan wel een paar duizend foto's duren voordat je de camera onder de knie hebt en precies weet hoe het reageert met welke instellingen.
Goed punt ik leer op dit moment veel van mijn mislukte experimenten maar dat zal steeds beter gaan.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikRo schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:55:
[...]
Goed punt ik leer op dit moment veel van mijn mislukte experimenten maar dat zal steeds beter gaan.
tr-tr-tripplepost!

geen idee of jij het weet maar tweakers heeft een knopje als je wat aan een post van jezelf wil toevoegen :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0i9b92aMsw3MOX8C7bQjgk4Z/full.png
kan je zovaak en zoveel doen als je wil :)

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 06-02-2014 01:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommerick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 06:07

dommerick

is domm

Dit zijn adviezen waarmee ik iets kan. Helaas heb ik vorige week tijdens de mediamarkt achter het net gevist. De eerste dag van de BTW-actie was de 14-140mm II in de aanbieding. Deze was al vrij snel niet meer te verkrijgen. Had toch weer 8 tientjes bespaard. Nu zit ik dus wel in dubio, want een losse telelens en daarbij een 14-42mm of een 12-32mm is wel goedkoper.

Verder ben ik het wel eens met de redenatie. Met een 14-140mm en een 20mm vermoed ik dat ik mezelf goed kan redden in het dagelijks gebruik. Daarbij niet te vaak te hoeven switchen. Dure hobby dat beginnen met fotografie.

Heeft geen signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:30:
Ander nieuws, ik heb zojuist een 2e hands gx7 gekocht, heb nog nooit zon hoog bedrag uitgegeven aan electronica , hoogste tot nu toe was mn htc desire s :$
edit en dan te bedenken dat ik de verzender nooit heb ontmoet, vertrouwenskwestie :+
Gefeliciteerd! Super mooie camera.
En dat ze nu al tweedehands aangeboden worden :o
ErikRo schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 00:54:
[...]

Ben maar weer met LR en RAW aan de slag gegaan. Standaard JPG's had veel tijd gescheeld maar ik merk dat met lum. ruisfilter op 70 of iets hoger wel alle ruis weg is en toch behoorlijk wat detail achterblijft wat op de RX100 niet het geval was. Zeker niet op 3200/6400 op dat punt doet hij het inderdaad een stuk beter.
Op youtube staan veel goede LR tutorials.
Ruis verwijderen en verscherpen gaan samen op, is wel een onderwerp om je in te verdiepen.
En dan gewoon niet bang zijn ISO3200/6400 te gebruiken als dit nodig is.
Beter dat dan onscherpe foto's door bewegingsvervaging.

En morgen wordt de GH4 aangekondigd.
Specs:
- 16,05 Megapixel sensor. It’s a new sensor with semi-conductor protection tech to reduce noise and improved dynamic range.
- quad core processor and venus Engine
- ISO up to 25,600.
- 12fps, 7,5 fps with continuous focusing
- GH4 uses the new UHS I class III SD card format
- Depth From Defocusing (uses Panasonic lens database to fine tune AF!)
- AF as fast as 0.07 seconds. 49 AF points.
- 4K video at 4096×2160 pixels and max frame rate of 96fps.
- Bit rate of up to 200Mbp
- Magnesium body
- Price not unveiled yet
- There is an optional Interface Unit (see image below). Has 2 XLR, 4 SDI, micro HDMi output, color bar signal, audio reference signal, external time control

Veel plaatjes: http://www.43rumors.com/first-panasonic-gh4-images/

En nog wat puntjes uit een eerdere post:
2) Sensor reading is 50% faster then GH3 so much less rolling shutter.
4) 4K, you will have MOV + MP4 only.
5) In 1080p you will also have AVCHD.

[ Voor 30% gewijzigd door leendertv op 06-02-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die GH4 ziet er goed uit. Ik hoop dat die populair wordt onder mensen die veel met video (willen) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
dommerick schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:45:
Dit zijn adviezen waarmee ik iets kan. Helaas heb ik vorige week tijdens de mediamarkt achter het net gevist. De eerste dag van de BTW-actie was de 14-140mm II in de aanbieding. Deze was al vrij snel niet meer te verkrijgen. Had toch weer 8 tientjes bespaard. Nu zit ik dus wel in dubio, want een losse telelens en daarbij een 14-42mm of een 12-32mm is wel goedkoper.

Verder ben ik het wel eens met de redenatie. Met een 14-140mm en een 20mm vermoed ik dat ik mezelf goed kan redden in het dagelijks gebruik. Daarbij niet te vaak te hoeven switchen. Dure hobby dat beginnen met fotografie.
Hier de 14-140mm II voor €499 bij Hans Keuzekamp, scheelt toch weer iets....

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommerick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 06:07

dommerick

is domm

Wobcat schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 13:06:
[...]

Hier de 14-140mm II voor €499 bij Hans Keuzekamp, scheelt toch weer iets....
Goede tip! Toch weer 5 tientjes goedkoper dan de goedkoopste notering in de pricewatch. De knoop nu dus maar doorgehakt.

Weet niet exact waarvoor BULK staat. Maar dezelfde lens zonder BULK is 200euro duurder daar...

Dit gaat om de versie die eigenlijk van de G6 Kit komt. Zij kopen enkel de G6 kit in. Op het moment dat zij een losse G6 verkopen halen ze de lens eruit en deze gaan ze los in de verkoop doen. Je hebt dan dus geen Panasonic doosje om je lens zitten.
Wobcat schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:15:
[...]

Bulk is zonder fancy doosje, rest is hetzelfde, dus incl. lensdop, zonnekap, achterlensdop en etui.
Komt ook vaak uit een set, body en lens worden dan los verkocht.

Weet je toevallig hoe het dan zit met eventuele garantie?

Ik heb zelf even gebeld met deze vraag. Het was even drammen, want inderdaad via de winkel is er wettelijk 2 jaar garantie. Daar stuurde hij dus direct op toe. Via de leverancier gaf hij vervolgens aan dat er ook garantie was.

Desondanks meteen onderhandeld over een filter. Ze bieden mij dus een lens van een kit aan. Deze kit kost bij hun 949. De losse body kost er 549. Dat geeft een prijs van 400euro voor de lens. Ik gaf aan dat ik verwacht dat hier nog wel een filter af kan om de kosten wat eerlijker te verdelen. Ten slotte is die 100euro marge, daar moet wel 35euro voor een filter af kunnen. Dat was niet direct mogelijk, maar nu krijg ik wel een demo filter meegestuurd. Daar maar akkoord mee gegaan. Ik vermoed dat een UV filter er ook wel in had gezeten als ik wat meer had doorgedramd.

[ Voor 73% gewijzigd door dommerick op 06-02-2014 15:45 ]

Heeft geen signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
dommerick schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 13:35:
[...]Goede tip! Toch weer 5 tientjes goedkoper dan de goedkoopste notering in de pricewatch. De knoop nu dus maar doorgehakt.

Weet niet exact waarvoor BULK staat. Maar dezelfde lens zonder BULK is 200euro duurder daar...
Bulk is zonder fancy doosje, rest is hetzelfde, dus incl. lensdop, zonnekap, achterlensdop en etui.
Komt ook vaak uit een set, body en lens worden dan los verkocht.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dommerick schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 13:35:
[...]
Weet je toevallig hoe het dan zit met eventuele garantie?
Je hebt wettelijk 2 jaar garantie bij de winkel van aankoop. is t product buien jouw schuld om stuk, heb je recht op garantie.je factuur is je garantiebewijs.

hoe het zit met fabrieksgarantie weet ik niet.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Geldt die 96fps ook voor 4k recording?? (lijkt me onwaarschijnlijk).
Nu maar afwachten wat voor viewfinder in de GH4 zit, die in de GH3 vind ik maar matig.
Op de eerste plaatjes ziet de GH4 er trouwens precies hetzelfde uit als de GH3, straks is het gewoon de GH3 met 4k functie, waar ook al geruchten over de ronde gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door AdmiralSnipe op 06-02-2014 16:38 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Verwisselbare lenzen zijn handig maar ik merk dat ik het toch erg fijn vind om enkel met maar 1 cam en 1 lens op stap te gaan. Wil liever geen tasjes die mij of anderen in de weg zitten bij concerten. je wilt vaak naast foto's nemen ook genieten van de muziek en een beetje swingen. Even snel die andere lens vinden e omwisselen, stofdoppen erop zie ik me ook niet doen tussen allemaal mensen (concertfotografie). En zonder tas kan ik een extra prime weer niet kwijt. Worden jullie nooit moe van extra (lenzen meeslepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Dat je meerdere lenzen hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je ze altijd hoeft mee te nemen. Ik kan me voorstellen dat je bij een concert gewoon 1 lens meeneemt, maar in andere situaties kan je wss prima tas meenemen. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Ik heb zelf ook lang niet altijd zin veel spul mee te nemen (om die reden is mijn 70-200L flink stof aan het vangen), maar ik heb toch altijd wel een lens of 2 bij me, of ik moet met lichtsterke prime de stad ingaan oid. Voor echt lichtgewicht neem ik mijn E-PM1 met 20mm 1.7 mee. Of als ik grote jas heb soms met 45mm 1.8. Ik neem die camera eigenlijk altijd los mee in jas, en stop die nooit in een tas oid.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Herkenbaar ik ook onder de jas :-)
Lekker makkelijk en licht. Eigenlijk zou ik 1 prime extra moeten hebben voor het ideale omdat ik nooit weet of ik heel dichtbij ka komen of dat ik achteraan moet staan waar de 45mm beter is dan een 25mm. Met de 45mm kom je heel ver maar zoals van de week stond ik op 1,5 a 3 meter van de zangeres, voor of bijna op podium en dan is 45mm toch net iets te.
Dan is het wel fijn als je die 25mm erop kan schroeven. En omgekeerd als je achteraan staat. Maar waar laat je dat kreng als je jas bij de garderobe hangt.
Is dat een lens in uw broekzak meneer of bent u blij me te zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:48:
En dat ze nu al tweedehands aangeboden worden :o
Kun je nagaan wat voor k*tcamera het is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 00:41:
[...]

Kun je nagaan wat voor k*tcamera het is. :+
Waarom staan er dan nog geen 2e hands Nikon Df's op internet?
Of zou die camera zo k*t zijn dat niemand 'm nieuw koopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkoper kon niet wachten tot de zwarte versie beschikbaar was, hij heeft nu wel een zwarte en daarom ging deze in de verkoop.

komt van ebay uit spanje, dus daar gaan nog wel wat dagen overheen voordat ik thuis een pakketje kan verwachtten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Was net bezig met een post daarover. ;)
Zijn dus vooral interne veranderingen.

- 4k (waarbij het beeld gecropped wordt).
- Hogere bitrate.
- "verbeterde" sensor.
- Nieuw autofocussysteem.
- Nieuwe elektronische zoeker.

Ben vooral benieuwd naar de zoeker, die in de GH3 viel me best wel tegen voor een camera in de 1000+ euro prijsklasse.

http://www.panasonic.com/...mcameras/dmc-gh4eg-k.html

En nog een reclame-kwijl filmpje in 4K, al valt er hier niks te kwijlen, m'n scherm gaat altijd op groen wanneer ik 4K Youtube filmpjes afspeel...

Hardware versnelling uitschakelen op YT lost het op, alleen is het beeld nu erg schokkerig...

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=hHKJ5eE7I1k]

[ Voor 10% gewijzigd door AdmiralSnipe op 07-02-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AdmiralSnipe schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:21:
[...]

Was net bezig met een post daarover. ;)
Zijn dus vooral interne veranderingen.

- 4k (waarbij het beeld gecropped wordt).
- Hogere bitrate.
- "verbeterde" sensor.
- Nieuw autofocussysteem.
- Nieuwe elektronische zoeker.

Ben vooral benieuwd naar de zoeker, die in de GH3 viel me best wel tegen voor een camera in de 1000+ euro prijsklasse.

http://www.panasonic.com/...mcameras/dmc-gh4eg-k.html

En nog een reclame-kwijl filmpje in 4K, al valt er hier niks te kwijlen, m'n scherm gaat altijd op groen wanneer ik 4K Youtube filmpjes afspeel...

Hardware versnelling uitschakelen op YT lost het op, alleen is het beeld nu erg schokkerig...

[video]
Op mijn telefoon kan ik het filmpje wel goed kijken, het kwijlgehalte is heel erg hoog! Wil alleen niet weten wat die camera gaat kosten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zich een interessante camera, nieuwe functies, snellere sluiter, nieuwe sensor (al was het al alleen vanwege de readout speed. Vergeet niet dat 4k ong 8mp is :) en Hoge fps voor 1080p.

Maar ook gemengde gevoelens, een berg geld voor een fotocamera als je niet veel aan video doet.

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 07-02-2014 11:32 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:28:
Maar ook gemengde gevoelens, een berg geld voor een fotocamera als je niet veel aan video doet.
Als je, zoals ik, eigenlijk niet veel of helemaal niets doet aan video dan is deze camera overduidelijk niet voor jou gemaakt. Dit is echt een beest wat video betreft en een hele degelijke camera wat foto betreft. Voor de mensen die puur voor fotografie gaan zijn er betere (en goedkopere) keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:28:
[...]

Op mijn telefoon kan ik het filmpje wel goed kijken, het kwijlgehalte is heel erg hoog! Wil alleen niet weten wat die camera gaat kosten... :(
De geruchten gaan dat de prijs onder de 2000 dollar blijft.
Dat lijkt misschien veel maar als je ziet wat voor (vooral) video mogelijkheden je daarvoor krijgt valt het nog best mee.
Ik zag net nog een review van de Sony FDR-AX1E 4K, dat ding kost 4000 euro en heeft een sensor zo groot als die van een compact camera (dus mindere prestaties bij weinig licht en minder controle over DoF).

Wel raar dat m'n PC zo gaar doet bij 4K YT filmpjes als zelfs een telefoon het kan afspelen.
Een i7 + HD5850 + 6GB RAM zou een 4K filmpje toch wel aan moeten kunnen...
Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:36:
[...]

Als je, zoals ik, eigenlijk niet veel of helemaal niets doet aan video dan is deze camera overduidelijk niet voor jou gemaakt. Dit is echt een beest wat video betreft en een hele degelijke camera wat foto betreft. Voor de mensen die puur voor fotografie gaan zijn er betere (en goedkopere) keuzes.
Ik vind het een mooie ontwikkeling die hybride camera's.
Ik ben geïnteresseerd in fotografie maar ook in video.
Spiegelreflexen zoals de 5D Mark ii/iii, maar ook mirrorless systemen zoals de GH2/3 zijn erg populair in de indie film industrie vanwege de videomogelijkheden.
Ik zit er al een tijdje aan te denken om m'n D7000 in de verkoop te doen (nu ik nog niet zo veel gear heb) en over te schakelen naar een systeem met betere videomogelijkheden.
De GH lijn van Panasonic is een mooie ontwikkeling op het gebied van video: veel instelmogelijkheden en meer DoF controle dan op "normale" camcorders die een kleinere sensor hebben.
Toch twijfel ik een beetje of het niet beter is om bijvoorbeeld een 2e hands 5D mark ii te halen vanwege de grotere sensor.
Met een FF sensor heb je nog meer controle over DoF (*kwijl* *kwijl*) en heb je al snel betere prestaties bij weinig licht.
Gelukkig is er keuze tussen een kleiner m4/3 systeem of een wat groter systeem als de 5D mark ii/iii die beide geschikt zijn voor videowerk.
Ik ben er echter nog niet over uit wat nou de betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
mrc4nl schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:28:
Op zich een interessante camera, nieuwe functies, snellere sluiter, nieuwe sensor (al was het al alleen vanwege de readout speed. Vergeet niet dat 4k ong 8mp is :) en Hoge fps voor 1080p.

Ik gok dat ze het 4K beeld gewoon 8mp gebruiken van de sensor? Staat dat ze het beeld croppen namelijk. Dus dan krijg je ook weer grotere cropfactor, en minder DoF etc.

Wel kekke specs verder!

[ Voor 8% gewijzigd door Sjekster op 07-02-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
Sjekster schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:36:
[...]
Ik gok dat ze het 4K beeld gewoon 8mp gebruiken van de sensor? Staat dat ze het beeld croppen namelijk. Dus dan krijg je ook weer grotere cropfactor, en minder DoF etc.

Wel kekke specs verder!
Dat denk ik niet. Je had op de oudere panasonic bodies wel een 'extended tele mode' die dat deed, maar dat was een optie. Mij lijkt het dat ze gewoon samplen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Zal niet de enige camera zijn die cropt hoor. Ook de Cinema EOS camera's gebruiken verschillende crops voor verschillende resoluties.

Even gezocht, en volgens digifotopro.nl is het een directe crop, 1 op 1.

http://www.digifotopro.nl...ic-gh4-met-4k-filmfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is echt wel een hele interessante nieuwe technologie (ook voor fotografie) in de GH4: http://www.imaging-resour...h4/panasonic-gh4A.HTM#DFD

Hopelijk komt het ook in de G7 :)

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 07-02-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:06
leendertv schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:48:
Dit is echt wel een hele interessante nieuwe technologie (ook voor fotografie) in de GH4: http://www.imaging-resour...h4/panasonic-gh4A.HTM#DFD

Hopelijk komt het ook in de G7 :)
Wow, prachtige techniek inderdaad!
Doet mij toch wel twijfelen of de G6 nu een goede koop is... Als ik over een half jaar een G7 voor hetzelfde geld kan kopen die aanzienlijk beter is ga ik waarschijnlijk spijt hebben van mijn aanschaf nu :9
De kans dat de G7 een nieuwe sensor krijgt met o.a. dit focussysteem is wel erg groot (zeker aangezien de sensor van de G6 al wat ouder is)
What to do :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Toffe techniek, maar wel enkel geschikt Panasonic lens, althans momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nederlandstalige GH4 handson: http://www.fotovideo.nu/hands-previews-panasonic-lumix-gh4

Stukje over de autofocus:
"Los van 4k, de sensor, de EVF en de verbeterde specificaties is de autofocus de meest spectaculaire verbetering van de GH4. Dat komt omdat Panasonic een nieuwe methode heeft bedacht om scherp te stellen die vooral voor tracking zeer van belang is. Camera’s die afhankelijk zijn van constrastdetectie (zoals de meeste systeemcamera’s en DSLR in live view-modus) waren vooral met tracking erg traag, waardoor traditionele DSLR’s (die fasedetectie autofocus gebruiken) op dat vlak altijd sneller waren. Panasonic gebruikt een ‘defocus’ methode waarbij de afstand tussen twee onscherpe afbeeldingen gemeten wordt. Dit zou zo snel zijn dat de GH4 op dat vlak niet meer onder zou doen voor snelle DSLR’s. De GH4 kan 7 foto’s per seconde maken met behoud van volledige af-tracking (zonder: 12 bps). Als hulpmiddel gebruikt Panasonic hiervoor een database van alle Lumix lenzen om de autofocus optimaal te tunen. Het was nog niet duidelijk of dit ook met andere M43 lenzen zou werken (zoals die van Olympus). Reken er vooralsnog maar niet op."\

Geniaal, hopelijk beter dan de on sensor phase detection van alle andere mirrorless systemen (waaronder de E-M1)....

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 07-02-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet dat de g7 de nieuwe focustechniek krijgt. Sommige features blijven behouden voor het vlagschip.
En voor fotografie geeft dat kleine beetje hunten ook niet. Als het maar snel is.

Je mag wel verwachten dat Panasonic een Verbeterde sensor gaat gebruiken in de g7 . Die van de gx7 of gh3 zijn wat mij betreft kandidaat

[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 07-02-2014 13:36 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
leendertv schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:28:
Nederlandstalige GH4 handson: http://www.fotovideo.nu/hands-previews-panasonic-lumix-gh4

Stukje over de autofocus:
"Los van 4k, de sensor, de EVF en de verbeterde specificaties is de autofocus de meest spectaculaire verbetering van de GH4. Dat komt omdat Panasonic een nieuwe methode heeft bedacht om scherp te stellen die vooral voor tracking zeer van belang is. Camera’s die afhankelijk zijn van constrastdetectie (zoals de meeste systeemcamera’s en DSLR in live view-modus) waren vooral met tracking erg traag, waardoor traditionele DSLR’s (die fasedetectie autofocus gebruiken) op dat vlak altijd sneller waren. Panasonic gebruikt een ‘defocus’ methode waarbij de afstand tussen twee onscherpe afbeeldingen gemeten wordt. Dit zou zo snel zijn dat de GH4 op dat vlak niet meer onder zou doen voor snelle DSLR’s. De GH4 kan 7 foto’s per seconde maken met behoud van volledige af-tracking (zonder: 12 bps). Als hulpmiddel gebruikt Panasonic hiervoor een database van alle Lumix lenzen om de autofocus optimaal te tunen. Het was nog niet duidelijk of dit ook met andere M43 lenzen zou werken (zoals die van Olympus). Reken er vooralsnog maar niet op."\

Geniaal, hopelijk beter dan de on sensor phase detection van alle andere mirrorless systemen (waaronder de E-M1)....
Toch maar even afwachten hoe dit in de praktijk werkt. (firmwareupdate voor de gx7? Al betwijfel ik dat, gezien de veel grotere rekenkracht van de gh4 die dat wellicht mogelijk maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein beetje hunten?
Het maakt tracking AF eindelijk bruikbaar.
Ik denk dat er wel kans is dat dit ook in de G7 gaat komen.
Ook omdat dit onafhankelijk is van de sensor.
Meestal krijgen alle camera's wel gewoon dezelfde engine.

Trouwens ook de evf schijnt fors verbetert te zijn:
"Maar meteen viel al één forse verbetering op: de OLED EVF met 2360k beeldpunten ziet er bijzonder goed en scherp uit. Ook is het beeld relatief groot zodat je goed kunt zien wat je doet."

[ Voor 34% gewijzigd door leendertv op 07-02-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
leendertv schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:37:
Klein beetje hunten?
Het maakt tracking AF eindelijk bruikbaar.
Ik denk dat er wel kans is dat dit ook in de G7 gaat komen.
Ook omdat dit onafhankelijk is van de sensor.
Meestal krijgen alle camera's wel gewoon dezelfde engine.

Trouwens ook de evf schijnt fors verbetert te zijn:
"Maar meteen viel al één forse verbetering op: de OLED EVF met 2360k beeldpunten ziet er bijzonder goed en scherp uit. Ook is het beeld relatief groot zodat je goed kunt zien wat je doet."
Kan wel zijn dat dit onafhankelijk is van de sensor maar Panasonic kan er ook voor kiezen om dit met opzet weg te laten in de G7.
Waarom zou je anders nog voor het vlaggenschip toestel kiezen als een goedkopere body (bijna) dezelfde features heeft?
Of ze stoppen een minder snelle processor in de G7 (die van de GH3 bijv.) die dit niet zo snel kan verwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door AdmiralSnipe op 07-02-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarover gesproken zie ik Olympus nog wel met een E-PM3 komen waarbij 3 axis-stabilisatie aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Wel jammer dat het nog steeds max 60fps is op 1920.x1080.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Gutteguttegut schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:04:
Wel jammer dat het nog steeds max 60fps is op 1920.x1080.
Hmmmm...
"The earlier GH3 was already one of the leading interchangeable-lens video platforms, but the Panasonic GH4 takes its video capabilities to a whole new level, with full 4K video, both IPB and All-I recording in a range of container formats, data rates as high as 200 Mbps(!), clean HDMI output at either 8 or 10 bits, and a super-high full HD frame rate of 96fps for 1/4x slow-motion when played back at 24fps."

Dus geen 60fps, maar 96fps?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mars Warrior schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:19:
[...]

Hmmmm...
"The earlier GH3 was already one of the leading interchangeable-lens video platforms, but the Panasonic GH4 takes its video capabilities to a whole new level, with full 4K video, both IPB and All-I recording in a range of container formats, data rates as high as 200 Mbps(!), clean HDMI output at either 8 or 10 bits, and a super-high full HD frame rate of 96fps for 1/4x slow-motion when played back at 24fps."

Dus geen 60fps, maar 96fps?
Maar is dat via HDMI? Want dan heb ik er niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:06
Hoe bedoel je 'via HDMI'? Welke framerate je hebt als je een TV koppelt aan de HDMI out van de camera? De gemiddelde TV gaat namelijk inderdaad niet meer dan 60 FPS weergeven, maar dat ligt niet aan de GH4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matk89 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:51:
Hoe bedoel je 'via HDMI'? Welke framerate je hebt als je een TV koppelt aan de HDMI out van de camera? De gemiddelde TV gaat namelijk inderdaad niet meer dan 60 FPS weergeven, maar dat ligt niet aan de GH4.
nou de betere hdmi recorder moet dat wel kunnen. voor zover ik heb gezlezen heb je dan ook de beste kwaliteit (4:4:4) 10 bit ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 07-02-2014 16:59 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
Net m'n nieuwe 12-32 opgehaald, wat een leuk lensje! ben er helemaal verliefd op. Er zit totaal geen 'wobble' in de uitschuivende delen (itt tot mn 14-42 pz), ga er eens lekker foto's mee maken!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Panasonic GH4, 1500 euro: http://www.cameranu.nl/nl/search?q=Panasonic+GH4
Die kan heel goed de concurrentie aan gaan met veeeeel duurdere concurrenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Dat is geen verkeerde prijs.
Zoveel videomogelijkheden zie je niet snel onder de 1500 euro.
Je kunt wel duidelijk zien dat Panasonic de camera pushed als videocamera, de videomogelijkheden worden veel meer belicht dan de fotografiemogelijkheden en de verbeteringen zijn ook voornamelijk op het gebied van video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Net zoveel als de EM1 dus.
Verder is het dynamisch bereik volgens Pana met 1/3 EV toegenomen. Geen idee eigenlijk wat je daarvan in de praktijk merkt. Ben wel benieuwd naar de reviews!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Gutteguttegut schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 16:22:
[...]
Maar is dat via HDMI? Want dan heb ik er niet veel aan.
Die hoge framerates zijn niet bedoeld om zo af te spelen, maar geven de mogelijkheid tot vloeiend slowmotion beelden. zoals ze al zeiden, een snelheid van 1/4 op 24fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Dit is al de 3e keer sinds ik hem heb dat ik de tijd opnieuw moet instellen. Heb we de batterij er een avond uit gehad om op te laden is dit normaal dat hij zijn tijd kwijt raakt? De rest aan instellingen heeft hij wel bewaard. En ik heb een andere geheugenkaart gekocht maar kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikRo schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:33:
Dit is al de 3e keer sinds ik hem heb dat ik de tijd opnieuw moet instellen. Heb we de batterij er een avond uit gehad om op te laden is dit normaal dat hij zijn tijd kwijt raakt? De rest aan instellingen heeft hij wel bewaard. En ik heb een andere geheugenkaart gekocht maar kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt.
mijn Panasonic kan gerust een dag zonder batterij en klaagt niet over de tijd (gaat alleen niet automatish op wintertijd, ik maak dus foto's in de toekomst :+). maar ik heb dan ook geen Olympus dus heb geen idee of dat normaal is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikRo schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:33:
Nee, dat is niet normaal. Hoe het komt en wat de oplossing is weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Apart dan... Ik kijk het wel even aan dan.
Heb geen zin om hem al terug te brengen voor garantie dan ben ik een paar weken kwijt en kan ik in tussentijd geen foto's meer maken. Is toch een domper als je dan terug moet naar een Sony RX100, leuk toestel maar haalt het qua scherpte niet bij mijn PM2/45mm 1.8

Overigens vandaag best goede concertfoto's gemaakt. Ineens vrij lage iso waarden terwijl voor m'n het gevoel het niet veel lichter was dan de vorige keer waar alles 6400iso was. Maar sensor denkt er blijkbaar anders over dan mn ogen :-)
Wel gisteren stabilisatie aangezet, volgens de handleiding had stond hij uit, verraderlijke setting want ik zou juist zeggen dat hij aan stond zou er mee te maken kunnen hebben.
Ben er dus nu een stuk blijer mee. Valt me ook op dat 45mm voldoet als object op 6 meter staan om hoofd en body op foto te krijgen.
Twijfel nog tussen de oude 25mm 1.4 van €500 en de nieuwe 25mm 1.8 van €400 die wel ongelijk scherp schijnt te zijn de ander is softer in de hoeken maar heeft 2/3 stop meer is ook wel fijn.
Poeh ga daar maar eens tussen kiezen ook omdat hij alleen maar nodig lijkt als je object op 3 meter staat of als je meer op de foto wil hebben van de stage.

Wat zouden jullie kiezen meer scherpte of meer lichtsterk? Mn gevoel nijgt naar scherper.. ook al vragen concerten veel lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Sjekster schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:29:
[...]
Die hoge framerates zijn niet bedoeld om zo af te spelen, maar geven de mogelijkheid tot vloeiend slowmotion beelden. zoals ze al zeiden, een snelheid van 1/4 op 24fps.
Dat weet ik, daarom jammer.
Ik had stiekem een beetje gehoopt dat het richting de FS700 zou gaan.
Dan zou investeren in alleen andere gimbals icm GH4's voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Het stond natuurlijk ook beetje raar geformuleerd daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Heeft iemand enig idee wanneer wij de Olympus E-M10 mogen verwachten in Nederland? Ik zit hem serieus te overwegen als opvolger van mijn E-P2 :).

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denizz schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 22:22:
Heeft iemand enig idee wanneer wij de Olympus E-M10 mogen verwachten in Nederland? Ik zit hem serieus te overwegen als opvolger van mijn E-P2 :).
eind deze maand, -> http://www.cameranu.nl/nl...42mm-ez/h258_28094_459324

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.43rumors.com/s...-uses-a-panasonic-sensor/

Dit zorgde bij mij ook wel voor een opgetrokken wenkbrauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
Top, bedankt. Zag bij andere plekken geen verwachting staan.

Ik zal maar gaan sparen dan. }:O

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denizz schreef op zondag 09 februari 2014 @ 01:40:
[...]

Top, bedankt. Zag bij andere plekken geen verwachting staan.

Ik zal maar gaan sparen dan. }:O
zonder lens scheelt je 200 euro:P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
mrc4nl schreef op zondag 09 februari 2014 @ 01:46:
[...]

zonder lens scheelt je 200 euro:P
Yes, had ik al gezien. De prijs van alleen de body valt heel erg mee! Hoewel ik stiekem toch graag die nieuwe 14-42 lens zou willen hebben (heb de eerste versie van deze kitlens). En dan wil ik ook nog de nieuwe 25mm F1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

matk89 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 13:07:
[...]
Wow, prachtige techniek inderdaad!
Doet mij toch wel twijfelen of de G6 nu een goede koop is... Als ik over een half jaar een G7 voor hetzelfde geld kan kopen die aanzienlijk beter is ga ik waarschijnlijk spijt hebben van mijn aanschaf nu :9
De kans dat de G7 een nieuwe sensor krijgt met o.a. dit focussysteem is wel erg groot (zeker aangezien de sensor van de G6 al wat ouder is)
What to do :|
Gaat er een G7 als opvolger van de G6 komen dan dit jaar? Ik ben namelijk een beetje op zoek naar een nieuwe videocamera (in de loop van 2014, eventueel begin 2015), maar als ik mijn Nikon D90 set zou kunnen vervangen door een MFT met dezelfde videocapaciteiten als een dedicated videocamera (rond de 300 euro prijsklasse), dan heb ik nog maar één apparaat mee te slepen op vakanties. :)

De GH3 en GH4 liggen eigenlijk wel boven mijn budget.

[ Voor 5% gewijzigd door hars73 op 10-02-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, Panasonic brengt elk jaar een nieuwe GF en G camera uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

En de Panasonic G6, is die qua videokwaliteit en geluidskwaliteit te vergelijken met een gemiddelde videocamera? De G6 (of eventueel G7) +14-140mm lijkt me zo in eerste instantie wel een mooie vervanger voor m'n D90 set en als nieuwe videocamera.

[ Voor 4% gewijzigd door hars73 op 10-02-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, de Panasonic G6 is heel goed in video.
Lees dit eens door: http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Zo net een Oly 14-150mm aangeschaft voor een zacht prijsje. Wilde altijd wel een telelens voor erbij en dan liever eentje met groothoek zodat je alles pakt en niet met 2 lenzen loopt maar die waren 2,5 zo duur.
Benieuwd hoe goed of hoe slecht die is.

Is er nu eigenlijk nog een reden om mn 14-42mm te houden of kan ik die nu wel te koop zetten?
Enige voordeel wat ik weet is dat hij kleiner is

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 10-02-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikRo schreef op maandag 10 februari 2014 @ 22:17:
Zo net een Oly 14-150mm aangeschaft voor een zacht prijsje. Wilde altijd wel een telelens voor erbij en dan liever eentje met groothoek zodat je alles pakt en niet met 2 lenzen loopt maar die waren 2,5 zo duur.
Benieuwd hoe goed of hoe slecht die is.

Is er nu eigenlijk nog een reden om mn 14-42mm te houden of kan ik die nu wel te koop zetten?
Enige voordeel wat ik weet is dat hij kleiner is
de 14-42 krijg je voor weinig als je een kit koopt. 2e hands kosten z ook niet veel.
je kan m verkopen, maar je krijgt er niet veel voor. ik zou m gewoon houden

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Heb samen met de review eens wat video's op vimeo bekeken en ben inderdaad behoorlijk overtuigd van z'n videokwaliteit. Misschien toch een aardige gedachte om m'n Nikon DSLR set te vervangen door de Panasonic G6 of toekomstige G7 met de 14-140 lens.

En qua bediening van videoopnames? Gewoon point and shoot qua belichting, autofocus en exposure, zodat ook m'n vrouw hem kan bedienen? En zoomen via de zoomring toch, behalve bij de powerzoom objectieven.
Kan ik bij de G6 nog iets met m'n bestaande Sigma 70-300 of 50mm 1.8 voor Nikon via een converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hars73 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:28:
[...]
Kan ik bij de G6 nog iets met m'n bestaande Sigma 70-300 of 50mm 1.8 voor Nikon via een converter?
jep. moet je wel eentje kiezen met ingebouwde diafragma, zoals deze
dan neem ik even aan dat je moderne nikons hebt zonder diafragma ring. dus geen nikon af-d

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

mrc4nl schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:33:
[...]

jep. moet je wel eentje kiezen met ingebouwde diafragma, zoals deze
dan neem ik even aan dat je moderne nikons hebt zonder diafragma ring. dus geen nikon af-d
Helaas ik heb de 1.8 af-d, dus motorloos. Ook de sigma is motorloos, aangezien mijn D90 z'n motor in de body heeft. Naja niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hars73 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 23:42:
[...]

Helaas ik heb de 1.8 af-d, dus motorloos. Ook de sigma is motorloos, aangezien mijn D90 z'n motor in de body heeft. Naja niet zo'n probleem.
is juist handig, dan volstaat een simpele adapter ook ;)
een echte diafragmaring werkt ook beter dan zon eentje op een adapter. Keuze genoeg uit adapters via ebay of dealextreme. voor 10 a 30 euro heb je er al eentje

met mount adapters kun je geen autofocus gebruiken. welk merk body of lens dan ook de lens word niet voorzien van stroom. dus werken electronish diafragma autofocus en evt stabilisatie niet.*
(*de metabones nex eos smart adapter is echt de enige uitzondering hierop)

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 11-02-2014 00:15 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ah ik ben erachter waarom tijd datum steeds weg is, staat namelijk in de handleiding als zijnde normaal :-)

De batterij is uit de camera verwijderd
• De datum en tijd worden naar de standaardinstellingen af fabriek hersteld als ongeveer
1 dag geen batterij in de camera zit. Deze instellingen kunnen eerder verloren gaan als
de batterij maar gedurende een korte tijd in de camera heeft gezeten. Controleer, voordat
u belangrijke foto's gaat maken, of de juiste datum en tijd zijn ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

mrc4nl schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 00:00:
[...]
is juist handig, dan volstaat een simpele adapter ook ;)
een echte diafragmaring werkt ook beter dan zon eentje op een adapter. Keuze genoeg uit adapters via ebay of dealextreme. voor 10 a 30 euro heb je er al eentje

met mount adapters kun je geen autofocus gebruiken. welk merk body of lens dan ook de lens word niet voorzien van stroom. dus werken electronish diafragma autofocus en evt stabilisatie niet.*
(*de metabones nex eos smart adapter is echt de enige uitzondering hierop)
Helemaal duidelijk.

Ik denk dat ik de Panasonic G7 maar eens even ga afwachten en als dat positief uitvalt (zal vast), dan mijn D90 set proberen te verkopen. Ik heb nog even de tijd voordat ik iets nieuws wil aanschaffen.

Trouwens ik zag dat op de G6 het mogelijk is zowel in AVCHD als MP4 op te slaan. Mijn pc is al een paar jaartjes oud, dus ik neem aan dat 1080p MP4 een stuk beter te bewerken is dan AVCHD, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door hars73 op 11-02-2014 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hars73 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 08:59:
[...]
Trouwens ik zag dat op de G6 het mogelijk is zowel in AVCHD als MP4 op te slaan. Mijn pc is al een paar jaartjes oud, dus ik neem aan dat 1080p MP4 een stuk beter te bewerken is dan AVCHD, toch?
Het is eerder een compabiliteits issue.
Oudere programmas kunnen soms niet overweg met moderne codecs.

Maar ik zou wel voor avchd gaan, betere compressie (meer kwaliteit)

Ik heb vaak mn avchd filmpjes geknipt en geplakt met een oude laptop. Gaat prima. Het is niet "zwaar" ofzo

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/264c92be-a2a1-4511-8966-b12a42a6a4ad_zps3b2b1e0d.png

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/c0633dc9-8257-4bf6-8545-1a2d7445b759_zps1dd25b8c.png

2015 wordt een leuk jaar zo te zien.

http://www.43rumors.com/f...-and-300mm-f4-0/#comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral de 7-14 f2.8 is een goede verwelkoming voor het systeem. Panasonic zal denk ik hun f4 lens in prijs laten zakken Om de concurrentie aan te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 12-02-2014 10:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is ook de 300mm wel een lang gehoopte aanvulling op het m4/3 objectieven aanbod.
Ik verwacht eigenlijk dat Panasonic niet stil blijft zitten en zelf ook hun lijn van snellere zooms uit gaat breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:51:
Volgens mij is ook de 300mm wel een lang gehoopte aanvulling op het m4/3 objectieven aanbod.
Ik verwacht eigenlijk dat Panasonic niet stil blijft zitten en zelf ook hun lijn van snellere zooms uit gaat breiden.
ze hebben natuurlijk al de 12-35 en de 35-100 f2.8. een 100-300 van betere kwaliteit zou wel welkom zijn.

300mm prime is wel een enorme afstand, niet universeel bruikbaar en ook lastig om te richten. Wel leuk voor vogelaars.
Teun_2 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:22:
Maar waar blijven die onbetaalbare, doch bijzonder begerenswaardige, F/2.0-zooms van olympus?
In het 4/3 SLR schap :+

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 12-02-2014 13:29 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Maar waar blijven die onbetaalbare, doch bijzonder begerenswaardige, F/2.0-zooms van olympus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teun_2 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:22:
Volgens mij heeft Olympus een hele tijd geleden al aangegeven voor het m4/3 systeem geen brood te zien in f/2.0 zooms vanwege de grote van deze objectieven.

Je zou wel de 4/3 f/2.0 zooms met adapter prima en snel op de E-M1 kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Maar sindsdien zijn er wel wat grotere camera's dan de pen uitgekomen, zoals de em1, gh3, gh4. Het zou me niet verbazen dat ze op deze uitspraken terugkomen. Ook de f2.8-zooms zijn niet bepaald klein en compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het vergelijkt met de f/2.0 kanonnen dan zijn de f/2.8 zooms redelijk klein. :)
Maar we zullen zien. Als het komt dan zal dat zeker pas na 2015 zijn. Tenminste als het van Olympus moet komen, wellicht heeft een andere fabrikant nog wat in petto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ben vooral benieuwd wat voor astronomische prijzen aan deze 7-14 en 300 objectieven gaan kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 20:14
Ik moet misschien binnenkort op reis en ik heb mijn kitlens van de OM-D EM5 (12-50mm) nog steeds niet geupgrade. Tijdens de laatste paar reizen kon ik redelijk uit de voeten met die lens, maar liep ik al wel tegen wat nadelen aan. Zo miste ik bv een lichtsterke lens. Ik werkte in het verleden altijd fijn met de 50mm 1.4 Canon op een 50d. Welke lens komt hier het meeste bij in de buurt. Het liefst zou ik een 25mm willen hebben, maar die zijn volgens mij vrij prijzig. Welke lensen zijn en lichtsterk en betaalbaar?

In het verleden werd mij de volgende lenzen aangeraden:

Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4 Asph objectief
Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.8 objectief Zwart

Ik wil de lens als alternatief op de kitlens. Ik zal deze lens vooral binnen en 's avonds gebruiken; vandaar dat ik op zoek ben naar een flinke lichtsterke lens. Hopelijk hebben jullie aanvullende tips :)

[ Voor 23% gewijzigd door GustavSan op 12-02-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PDF met presentatie van de GH4: http://www.personal-view.com/logo/GH4_Presentation.pdf
Indrukwekkende camera!

De readout van de sensor is ook twee keer zo snel geworden.
Dit maakt de electronische sluiter van Panasonic steeds bruikbaarder.
Ik snap niet waarom Olympus nog steeds geen elektronische sluiter heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door leendertv op 12-02-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Inderdaad een erg indrukwekkende camera, de GH4! Zouden ze nog wat features overnemen in de G7, zoals bijvoorbeeld die nieuwe sensor en het AF systeem?

Ik las namelijk in een paar review dat de continue AF van de G6 soms nog een beetje moeite heeft om te focussen bij bewegende voorwerpen. Dat zou misschien verbeterd kunnen zijn bij gebruik van het AF systeem van de GH4?

En ik las dat de timelapse functie van de G6 geen video's maakt, maar losse foto's? Is dat inderdaad zo? Want bij de presentatie van de GH4 staat wel duidelijk dat het timelapse video betreft. En ik ga bij aanschaf van de G6/G7 toch wel gebruik gaan maken van timelapse video als ik volgend jaar naar IJsland ga, dus ben wel benieuwd :)

[ Voor 70% gewijzigd door hars73 op 12-02-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 22:38
GustavSan schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:38:
Ik moet misschien binnenkort op reis en ik heb mijn kitlens van de OM-D EM5 (12-50mm) nog steeds niet geupgrade. Tijdens de laatste paar reizen kon ik redelijk uit de voeten met die lens, maar liep ik al wel tegen wat nadelen aan. Zo miste ik bv een lichtsterke lens. Ik werkte in het verleden altijd fijn met de 50mm 1.4 Canon op een 50d. Welke lens komt hier het meeste bij in de buurt. Het liefst zou ik een 25mm willen hebben, maar die zijn volgens mij vrij prijzig. Welke lensen zijn en lichtsterk en betaalbaar?

In het verleden werd mij de volgende lenzen aangeraden:

Panasonic Leica DG Summilux 25mm f/1.4 Asph objectief
Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.8 objectief Zwart

Ik wil de lens als alternatief op de kitlens. Ik zal deze lens vooral binnen en 's avonds gebruiken; vandaar dat ik op zoek ben naar een flinke lichtsterke lens. Hopelijk hebben jullie aanvullende tips :)
Zelf heb ik een Olympus 45mm f/1.8 (die dus iets minder wijd is) en een Panasonic 20mm f/1.7 (die weer een stukje wijder is). Die twee lenzen staan er om bekend dat ze een super goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en ze zijn ongelooflijk scherp. Aanraders dus. Olympus heeft trouwens ook een 25mm aangekondigd, goedkoper dan de Panasonic Leica 25mm in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hars73 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:58:
Inderdaad een erg indrukwekkende camera, de GH4! Zouden ze nog wat features overnemen in de G7, zoals bijvoorbeeld die nieuwe sensor en het AF systeem?

Ik las namelijk in een paar review dat de continue AF van de G6 soms nog een beetje moeite heeft om te focussen bij bewegende voorwerpen. Dat zou misschien verbeterd kunnen zijn bij gebruik van het AF systeem van de GH4?

En ik las dat de timelapse functie van de G6 geen video's maakt, maar losse foto's? Is dat inderdaad zo? Want bij de presentatie van de GH4 staat wel duidelijk dat het timelapse video betreft. En ik ga bij aanschaf van de G6/G7 toch wel gebruik gaan maken van timelapse video als ik volgend jaar naar IJsland ga, dus ben wel benieuwd :)
gh4 minimale framerate is dacht ik 24FPS. das niet echt versneld.
je kan beter zelf time laps in elkaar flanzen :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:24
Volgens de Lumix G cursus die ik afgelopen zaterdag gehad heb heeft ook de G6 een timelapse functie hoor en maakt deze er zelf een film van. Mijn GM1 doet dat iig wel, het zou mij verbazen als de G6 dat niet zou doen, het zijn practisch dezelfde camera's (functioneel dan ...)

Hier nog een voorbeeldje:

YouTube: Panasonic lumix g6 time lapse

[ Voor 18% gewijzigd door Soepie op 12-02-2014 23:58 ]

Gewoon spullen

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:27
Hi,

eerst en vooral even melden dat wij (mijn vrouw en ik) absoluut geen kennis hebben wat fotografie betreft.

Mijn vrouw wou al langer een systeemcamera maar vond pas iets draagbaars toen ze de gm1 zag. Die is het dan ook geworden (combo met de 12-32mm lens) en wij hebben er ook een samyang 7,5mm bij gekocht.

Bedoeling is om zowel in huis als buiten zonder al te veel poespas mooie foto's te maken.
Mijn vrouw zal bovendien rond pasen ook nog de lumix G-Dag volgen die Panasonic aanbood.

Ze zit nu echter wel met een vraag. In haar vrije tijd ontwerpt ze juwelen. Vanzelfsprekend gebruiken we de GM1 ook om daar foto's van te maken maar het lukt haar met de standaard lens niet om mooie foto's te maken van haar oorbellen. Ze krijgt deze niet dicht genoeg. Moeten wij voor dit soort zaken uitkijken naar een macrolens? En welke richting zouden jullie ons uitsturen om ook daar tot mooie resultaten te komen (autofocus is niet nodig).

Merci

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Van dichtbij foto's maken daar kan je een macrolens voor gebruiken.
Mijn 20mm kon tot 30cm - als dat nog te ver weg is kan je ook 'goedkoop' bijv. op de rommelmarkt een oude M42 lens kopen (30 - 50mm en f1.2 - 1.8) en dan op bijv. ebay of marktplaats een M42 naar M43 converter incl Macro ringen.
Dan plaats je de lens iets verder van de sensor waardoor je veel dichterbij kan fotograferen. Combineer dat met het handmatig scherpstellen van de oude lens en je kan exact de nadruk leggen op een miniscuul detail van het sierraad.

• GustavSan
Sluw schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 23:10:
[...]

Zelf heb ik een Olympus 45mm f/1.8 (die dus iets minder wijd is) en een Panasonic 20mm f/1.7 (die weer een stukje wijder is). Die twee lenzen staan er om bekend dat ze een super goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en ze zijn ongelooflijk scherp. Aanraders dus. Olympus heeft trouwens ook een 25mm aangekondigd, goedkoper dan de Panasonic Leica 25mm in ieder geval.
Dank voor je tip. Had gelezen van die 25mm 1.8. Ging er vanuit dat de Pana 25mm 1.4 het qua lichtsterkte beter zou doen. De belangrijkste wens is dat ik zonder flitser in situaties met weinig licht foto's kan maken. Ruis is meestal geen issue, aangezien de foto's op web worden gebruikt (formaten tot zo'n 1200px). Ik ben alleen de 50mm 1.4 van Canon gewend; die vond ik schitterend (compact en voor mijn doen zeer lichtsterk).

• Sluw
Als het vooral om de lichtsterkte gaat zou je inderdaad beter voor de 25 1.4 kunnen kiezen ja. Ik weet niet of handmatig scherpstellen een optie is? Anders kun je ook eens kijken naar de Voigtlander Nokton 25 of 42.5mm die beide f/0.95 zijn. Nog wat lichtsterker. Of misschien de hele goede maar ook hele dure Panasonic 42.5 f/1.2 :D

edit: zie dat je schreef lichtsterk en betaalbaar... dat zijn deze allemaal niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 13-02-2014 10:00 ]

De Panasonic 20mm f1.7 is ook nog een optie.
Dat is de goedkoopste van de drie.

• GustavSan
Ah. Verkeerd geschreven. Ik bedoel met betaal max €500....iets hoger kan maar dan moet het wel heel erg de extra euro's waard zijn. Ik ben niet geinteresseerd in zo'n gehypte lens als die voigtlander (volgens mij is die ook manual focus; en dat heb ik liever ook niet). Verder wil ik liever niet meer dan 25mm (want volgens mij komt dit redelijk overeen met die 50mm op de 50d (niet helemaal maargoed).

Is die Pana 20mm 1.7 erg lichtsterk? Ik las een tijd terug dat daarbij - zelfs bij de revised versie 2 - nog steeds die banden bij hoge iso zichtbaar zijn. Met het schieten in het donker zal ik toch wel regelmatig naar hogere iso waardes gaan; vooral omdat ruis niet zo opvalt...maar die banden wel....hmm..het is wel een kleine lens...dat is ook wel prettig...

[ Voor 3% gewijzigd door GustavSan op 13-02-2014 11:23 ]

GustavSan schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:22:
Verder wil ik liever niet meer dan 25mm (want volgens mij komt dit redelijk overeen met die 50mm op de 50d (niet helemaal maargoed).
50d is aps-c, omgerekend 80mm
Wil je eqv. Dan moet je rond de 40mm zitten.
Helaas is er voor mft geen 40mm lens.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 13-02-2014 11:42 ]

ora et labora

• GustavSan
dat bedoel ik ja :). Ik wil in elk geval zoveel mogelijk naar groothoek met grote lichtsterkte....in elk geval dan dus 40mm of kleiner op mft....dus een 25mm zou wel tof zijn. Ik ben benieuwd of die nieuwe olympus 25mm 1.8 beter zal presteren in omstandigheden met minder licht dan die pana 25mm 1.4 (zou denken dat ondanks de ouderdom de 25mm leica 1.4 toch beter is/blijft...

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Dat denk ik niet, de Pana 25mm 1.4 is wide open al heel scherp: http://www.photozone.de/o...-tests/740-pana25?start=1. Toch is de Olympus 25mm 1.8 ook een interessante lens; hij is in ieder geval een stuk kleiner dan de Panasonic.

Flickr

• Sluw
Ah. Verkeerd geschreven. Ik bedoel met betaal max €500....iets hoger kan maar dan moet het wel heel erg de extra euro's waard zijn. Ik ben niet geinteresseerd in zo'n gehypte lens als die voigtlander (volgens mij is die ook manual focus; en dat heb ik liever ook niet). Verder wil ik liever niet meer dan 25mm (want volgens mij komt dit redelijk overeen met die 50mm op de 50d (niet helemaal maargoed).

Is die Pana 20mm 1.7 erg lichtsterk? Ik las een tijd terug dat daarbij - zelfs bij de revised versie 2 - nog steeds die banden bij hoge iso zichtbaar zijn. Met het schieten in het donker zal ik toch wel regelmatig naar hogere iso waardes gaan; vooral omdat ruis niet zo opvalt...maar die banden wel....hmm..het is wel een kleine lens...dat is ook wel prettig...
Ik heb zelf nog geen last van banden gehad maar gebruik ook niet vaak hoge iso's. Heb ook eens gelezen dat het aan de combi met de e-m5 ligt maar pin me er niet op vast. De 25mm is vooral sneller qua focus dan de 20mm en dus iets minder dan 2/3 stops sneller (niet heel veel dus). De 25mm is wel 2x zo groot en zwaar.

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:27
CT schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:20:
Van dichtbij foto's maken daar kan je een macrolens voor gebruiken.
Mijn 20mm kon tot 30cm - als dat nog te ver weg is kan je ook 'goedkoop' bijv. op de rommelmarkt een oude M42 lens kopen (30 - 50mm en f1.2 - 1.8) en dan op bijv. ebay of marktplaats een M42 naar M43 converter incl Macro ringen.
Dan plaats je de lens iets verder van de sensor waardoor je veel dichterbij kan fotograferen. Combineer dat met het handmatig scherpstellen van de oude lens en je kan exact de nadruk leggen op een miniscuul detail van het sierraad.
Merci, dan gaan we daar eens kijken of er iets te vinden valt. Ga hier ook wat meer vertoeven, is blijkbaar toch redelijk actief topic :) .

Verwijderd

http://www.43rumors.com/f...-which-one-would-you-buy/

Wat meer over de nieuwe objectieven die in 2015 komen.
De 40-150 f/2.8 komt 2e helft van 2014 uit.

• GustavSan
Sluw schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:04:
[...]

Ik heb zelf nog geen last van banden gehad maar gebruik ook niet vaak hoge iso's. Heb ook eens gelezen dat het aan de combi met de e-m5 ligt maar pin me er niet op vast. De 25mm is vooral sneller qua focus dan de 20mm en dus iets minder dan 2/3 stops sneller (niet heel veel dus). De 25mm is wel 2x zo groot en zwaar.
Ik heb idd de EM-5, vandaar dat ik mij zorgen maak dat het in mijn geval een issue is. Zou zonde zijn; dan liever iets meer betalen voor zekerheid; tenzij op korte termijn een 3e revisie komt :)
tommyz schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:57:
Dat denk ik niet, de Pana 25mm 1.4 is wide open al heel scherp: http://www.photozone.de/o...-tests/740-pana25?start=1. Toch is de Olympus 25mm 1.8 ook een interessante lens; hij is in ieder geval een stuk kleiner dan de Panasonic.
Kleiner is idd prettig...maar als die pana 25mm simpelweg beter is, moet ik toch daar maar voor gaan...

Verwijderd

Ik ben niet geinteresseerd in zo'n gehypte lens als die voigtlander
Wat is dat voor uitspraak, omdat het een gehypte lens zou zijn ben je er niet in geïnteresseerd? Dan valt de Panasonic 20mm f/1.7 ook af om dezelfde reden, en die Panasonic 25mm f/1.4 werd ook redelijk populair over geschreven dus die zou ik ook niet nemen hoor. 8)7
GustavSan schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:53:
dat bedoel ik ja :). Ik wil in elk geval zoveel mogelijk naar groothoek met grote lichtsterkte....in elk geval dan dus 40mm of kleiner op mft....dus een 25mm zou wel tof zijn. Ik ben benieuwd of die nieuwe olympus 25mm 1.8 beter zal presteren in omstandigheden met minder licht dan die pana 25mm 1.4 (zou denken dat ondanks de ouderdom de 25mm leica 1.4 toch beter is/blijft...
groothoek geeft wel meer vervorming (nouja eigenlijk "perspectief")
een voordeeltje is dan wel weer dat je langere sluitertijden kan gebruiken zonder bewogen fotos te maken.

ora et labora

Pagina: 1 ... 4 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.