Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:19
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:19:
Waar genoeg 'idioten' meer gaan bieden dan de gangbare prijzen hier ("hey iemand anders biedt dat bedrag en er is veel interesse, het zal wel meer waard zijn" x 100), dus daar zou ik me niet op concentreren.
Heb zelf €375 voor de 12 mm met zonnekap betaald ....met 1 jaar garantie van olympus. Kwam via 43rumors.com hier achter, komen soms wel leuke dingen voorbij.

[ Voor 15% gewijzigd door jschoorl2 op 26-01-2014 16:54 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 15:17:
(En dat is dan ook meteen het hele probleem met Olympus Market, mensen -denken- een goede deal te scoren.)
Je kan er hele goede deals scoren, maar als er veel mensen als een bezetene gaan lopen bieden dan drijft dat de prijs natuurlijk wel op. En ja, dan kom je op het punt dat het voor jou niet meer interessant is om nog hoger te bieden. Maar dat is zoals een veiling werkt en dus niet een specifiek Olympus Market probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 16:37
Ik heb een beetje het gevoel dat alle tweedehands markten die enigzins buiten hobbyisme verziekt zijn. Op marktplaats krijg je meestal 4 biedingen die hoger dan je vraagprijs zijn per dag terwijl die de dagen erna langzaam weer worden verwijderd door MP zelf met een mailtje erachteraan dat het spamm is...

En dan heb je ook nog de mensen die de helft van je vraagprijs gaan bieden met de melding. Kom nu op halen. Goed?

Dat allemaal verziekt een beetje de sfeer voor zowel koper als verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Limbeckx schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:33:
Ik heb een beetje het gevoel dat alle tweedehands markten die enigzins buiten hobbyisme verziekt zijn. Op marktplaats krijg je meestal 4 biedingen die hoger dan je vraagprijs zijn per dag terwijl die de dagen erna langzaam weer worden verwijderd door MP zelf met een mailtje erachteraan dat het spamm is...

En dan heb je ook nog de mensen die de helft van je vraagprijs gaan bieden met de melding. Kom nu op halen. Goed?
Hoe herkenbaar :9~
En dan vergeet je nog:
  • De mensen die komen en dan nogmaals gaan onderhandelen over de prijs (en vaak onvriendelijk);
  • De mensen die geen geld bij zich hebben, maar iets om te ruilen;
  • De mensen die niet op komen dagen;
  • De mensen die niet op komen dagen, dat jou verwijten, en vervolgens korting willen op de prijs;
  • En als laatste de mensen die met briefjes van 100/250 willen betalen, waardoor je ze nog geld toegeeft ook nadat blijkt dat de bank/winkel ze niet accepteert :X
Marktplaats :r

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 16:37
Dan heb ik het nog niet eens over ebay waar producten net zo duur zijn als in de winkel en zelfs soms duurder. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Geen idee, geen HK toegang ;w

Feit blijft denk ik dat je voor camera's en (goed) glas blijft betalen, al is het al een paar jaar oud.
Aan de ene kant goed, want je investering is beter te verantwoorden, maar aan de andere kant jammer want zo blijft het een dure hobby.

Mij ontgaat het nog steeds dat je voor een best goede kitlens (volgens photozone.de testen) soms maar een €100-€200 kwijt bent, maar zodra er het label L, PRO of f2.8 op staat, datzelfde ding €1000 of meer moet kosten.

Lijkt wel of je voor 80% kwaliteit 20% betaalt, en de laatste 10-20% kwaliteit nog eens 80% extra kost (dus 5x zo veel voor de rekenaars...).

En op de een of andere manier geloof ik er weinig van dat de (productie/onderzoek) kosten daadwerkelijk zoveel hoger liggen, en is de hogere prijs zuiver bepaald door de marketing boys.
De EOS-M was bij introductie een jaar gelden ruim €1000. En toen de verkopen zwaar, maar dan ook zwaar tegenvielen kon diezelfde camera er ook voor minder dan de helft uit!
Maar ik kan daar natuurlijk volledig naast zitten.

Het excuus dat er zo weinig van deze PRO lenzen gekocht worden en dat ze daarom zo duur zijn ook niet altijd even logisch: verlaag de prijs dan naar €600, moet je eens kijken hoeveel je ervan verkoopt!

Dit is al vaker bewezen door andere bedrijven als Borland ea.

Maar goed. Dit alles is niet specifiek een MFT probleem...eerder ijdele hoop dat kleinere lenzen (minder glas) ook automatisch lagere prijzen (een prachtig USP voor MFT) zou betekenen...

[ Voor 25% gewijzigd door Mars Warrior op 27-01-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb er anders hele mooie spullen vandaan, het vergt wat ervaring en geduld om door de rotzooi heen te prikken, maar dan is het vaak wel de moeite waard. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit lijkt mij niet de plek om te ranten op marktplaats Ed. Handelen is ook een vak apart.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:39

amphora

Websites & Fotografie

leendertv schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:37:
[...]

Ik ben trouwens erg benieuwd naar je ervaringen met deze lens!
Volgens de testen lijkt het een erg goede lens te zijn.
Ik zou voor deze lens denk ik ook mijn Panasonic 14mm f2.5 en 14-42mm II in willen ruilen.
Eerste reactie is positief. Voelt solide aan. Zoom ring gaat wat zwaar maar dat is zeker geen nadeel. Heb scherpte nog niet echt kunnen beoordelen aangezien ik nog nauwelijks foto's heb genomen.
Wat ik in het begin even gek vond was dat je eerst een flinke draai aan de zoom ring moet geven om de lens te unlocken/exteneden naar 12mm stand en dan verder te draaien naar 32mm.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3812/12171315033_76394f76e8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2822/12171507704_caaf577768.jpg

Als lens is ingeklapt zie je dus dit (ja, ben eyecup kwijt, heb m'n 3e alweer besteld):
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5515/12171093775_ef6744f7e4.jpg
leendertv schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:37:En wat een prachtige set compacte lenzen heb jij dan!
(12-32mm + 20mm f1.7 + 45mm f1.8)
Nu de 20mm nog vervangen voor 17mm/1.8 en ik ben klaar voorlopig. Maar die stap maak ik pas als ik m'n 14mm en 12-50 heb verkocht (zie sig)

[ Voor 18% gewijzigd door amphora op 27-01-2014 13:52 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:50:
Nu de 20mm nog vervangen voor 17mm/1.8 en ik ben klaar voorlopig.
Enkel vanwege de autofocussnelheid of ook om de iets wijdere focal length? Ik heb mijn 20mm toen weggedaan omdat ik 'm teveel in de buurt van de Nokton 25mm vond zitten, maar voordat je dat doet zou ik toch de lenzen eens tegelijkertijd kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:39

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:31:
[...]

Enkel vanwege de autofocussnelheid of ook om de iets wijdere focal length? Ik heb mijn 20mm toen weggedaan omdat ik 'm teveel in de buurt van de Nokton 25mm vond zitten, maar voordat je dat doet zou ik toch de lenzen eens tegelijkertijd kunnen gebruiken.
Voornamelijk autofocus. Ik stoor me best vaak aan de focus snelheid van de pana 20mm. Vooral bij slecht licht (en juist dan gebruik ik 'm). Die 3mm extra groothoek is wel een mooie bonus! Voor de optische kwaliteit hoef ik het geloof ik niet te doen als ik de reviews zo lees, ga er niet op achteruit maar echt veel winst haal je ook niet. Nu klinkt 300 euro op tafel leggen alleen voor een focussnelheid upgrade misschien een beetje overdreven maar aangezien ik die lens veruit het meeste gebruik is dat me het wel waard.
Al twijfel ik nog wel een beetje of ik niet voor de 25mm moet gaan die straks komt. Iets goedkoper maar ook iets meer tele. Of misschien zelfs de panasonic 25/1.4? Ach... Ik heb er geen haast bij.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Zo ik heb vandaag toch de Olympus E-PM2 gehaald met kitlens voor €330. Muziek is toch het eerste waarvoor ik kom. Dus het liefste een zo klein mogelijke camera met kleine lenzen, twee primes.
Daarmee moet de winst vergeleken met mn oude camera op 3,3 en 3,70 stop uitkomen.

Tot zover de theorie nu moet de praktijk zich gaan bewijzen.

Nu zit ik alleen te denken gezien de prijzen welke prime zal ik als eerste aanschaffen? De 25mm 1.4 of 45mm 1.8 of zijn er nog betere lenzen die ik gemist heb...
Of zit er nog wat leuks cq nieuws aan te komen wat de moeite van het wachten waard is?

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 28-01-2014 22:31 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
persoonlijk zou ik gaan voor de 45mm, ik vind het een fijne werkafstand, met goede background blur.
een andere optie is de 20mm

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Tenzij je op het podium zelf staat, de 45mm natuurlijk. O-)
Een overzichtsfoto of specifiek een onderwerp/artiest kiezen dus.

Edit: mrc4nl maakt me in de war ik dacht 20mm vs 45mm, maar de vraag was 25mm vs 45mm.

Ik denk dat je met de 25mm niet dichtbij genoeg komt, die is meer voor artistieke foto's dan concerten. En je kan met een langere lens je onderwerp nog net wat meer isoleren zonder dat je dichtbij hoeft te staan. Want ook al heb je F1.4, als je onderwerp verweg is heb je alsnog geen bokeh, of hoeft dat ook niet? :P Met een lange lens heb je dus ook op wat langere afstanden nog een vervaagde achtergrond.

Als je er twee koopt dan wel de 20 en 45mm lijkt me, anders kan je geen overzichtsfoto maken. Of de 17mm F1.8 als je geld over heb. :9

[ Voor 137% gewijzigd door jesper86 op 28-01-2014 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Oh nee zeg ik heb een hekel aan vervaagde achtergronden bij concertfoto's. Alles scherp graag :)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Of de 17mm F1.8 als je geld over heb. :9
Waarom deze 17mm 1.8 ipv de 20mm 1.4 bij concerten is toch elke extra stop welkom in dit geval 2/3 stop. En zal 17 om 20mm zoveel schelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikRo schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:47:
[...]

Waarom deze 17mm 1.8 ipv de 20mm 1.4 bij concerten is toch elke extra stop welkom in dit geval 2/3 stop. En zal 17 om 20mm zoveel schelen dan?
Hoooo.je maakt een foutje er zijn 4 lenzen, maar er is geen 20mm f1.4
1. oly 45mm f1.8
2.oly 17mm f1.8
3.pana 20mm f1.7
4,pana-leica 25mm f1.4

optisch is de 17mm niet veel beter dan de 20mm, alleen heeft de 20mm een tragere autofocus en kans op "banding" problemen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hoor de EM10 is officieel gepresenteerd, hier heel veel links:
http://www.43rumors.com/l...m10-and-lenses-announced/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik kwam er achter dat bij mijn GH3 de hotshoe mount los komt. Hebben andere dit ook al gehad? Valt dit onder een fabrieksfout?

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik jouw setup zie, dan zie ik iig een LED-lamp en een microfoon eraan hangen. Als die led-lamp niet ondersteund wordt, zorgt ie voor een nogal flink krachtmoment op je flitsschoen. In rust is dit doorgaans geen probleem, maar als je gaat lopen of nog erger: rennen, dan wordt de uiteindelijke kracht een keer of 4-5 groter.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
Nee zit alleen een lichte plastic shotgun mic op de lamp zit op een aparte arm.

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
victorb schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 10:40:
Nee zit alleen een lichte plastic shotgun mic op de lamp zit op een aparte arm.
Ah ok, kon ik niet goed zien.... Dat zou niet zo'n probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Als ik op deze spaanse site kijk naar twee voorbeeld foto's van de oude 14-42 en de 14-42 EZ dan vind ik de EZ toch wel erg onscherp.

Of het aan de lens ligt of dat de focus niet goed stond kan ik er niet uithalen...

[ Voor 15% gewijzigd door Mars Warrior op 29-01-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hmm, die snoepjes lijken helemaal naar achteren wel DoF onscherpte te vertonen. Zie de voorzijde van de kom die is dan wel (relatief) scherp, maar in de scherpe foto juist minder. Misschien (en niet verrassend) heeft de pancake versie last van een hoop field curvature, dus dat de hoeken naar binnen toe lopen en de scherpte daarom iets vóór de snoepjes ligt, en het midden wel (aardig) in focus is. In real-world vaak geen probleem.

Edit: Stukje naar onderen zijn de ISOs van de E-M10 getest, maar die foto's zijn ook met de EZ lens genomen volgens de beschrijving. En die zijn wel scherp ! Raar dat ze dan precies een mislukte foto voor de vergelijking pakken .. Ik heb net even gekeken in de EXIF en die onscherpe foto is ook gewoon met F5.6 op 25mm genomen evenals de ISO tests dus dat is het probleem niet. De EZ lijkt dus gewoon goed wanneer in focus.
O-) |:(

[ Voor 46% gewijzigd door jesper86 op 29-01-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De E-M5 heeft ook een software update gekregen. ISO 100 is nu een mogelijkheid.

http://www.43rumors.com/e...m5-firmware-adds-iso-100/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Mars Warrior schreef op zondag 26 januari 2014 @ 15:03:
[...]

Ik heb er net eentje even gevolgd die nog 2 minuten moest, EM5 met 12-50mm.
10 sec voor tijd stond die nog op €641, en is uiteindelijk geeindigd op €712!

Nieuw is deze kit toch iets van €1.000 in NL? Dan is die €712 toch zo slecht nog niet voor een tweedehandsje?
Nou gister paar lenzen bekeken twee zijn verkocht voor iets meer dan nieuwprijs in pricewatch en eentje 10% eronder. Verzendkosten uit duitsland er nog bij. Geen koopjes dus dan koop/haal ik nog liever hier.
Marktplaats gaat al iets beter maar ook daar vraagprijzen van 10% onder nieuwprijs en dan bieden vanaf dat bedrag :(

Zie trouwens dat de prime van 20mm 1.7 €175 goedkoper dan 25mm 1.4 dat scheelt wel behoorlijk lastig kiezen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zeg het eens, waar twijfel je over. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ondertussen wel een paar voor 175 gevonden dat zou ik nog net netjes vinden voor 2e hands. Maar je kan hoger bieden dus ... in ieder geval allemaal zilver en mijn body is zwart dat staat steekt ook af denk ik.Toch liever zwart als het even kan ook al moet ik dan nieuw kopen.

Waar ik over twijfel die 45mm niet die is wel zeker.
Maar of die van €500 (20mm) het extra geld wel is. Ik heb geen moeite met iets extra's uitgeven maar dan moet ik wel flinke sprong voorwaarts maken en geen klein stapje. Dat maakt het dus lastig kiezen.

Even algemene vraag nu ik van P+S naar afneembare lenzen ga. Zijn er bepaalde spelregels met lenzen omgaan? want het zal best gebeuren dat je met prime 1 op je camera aankomt en de afstand prime 2 verreist of je wilt gewoon andere foto's tussendoor.
Ik bedoel wat doe je wel en wat doe je zeker niet omdat te zorgen dat er nergens stof op of in komt? Lens even in jaszak stoppen mocht niet las ik :+
Nog extra beschermdoppen, hoesjes nodig voor lenzen? De ongeschreven regels zoek ik zeg maar.

[ Voor 31% gewijzigd door ErikRo op 29-01-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De 20mm is €339. ;)

Glas is heel hard, en kan in principe alleen beschadigen door iets dat minstens zo hard is. Stof kan geen kwaad dat maak je met een rocket blower of als het moet een kwastje of microfiber doekje (geen brillendoekje) en een beetje hijgen voor vieze vingers wel weer schoon. Belangrijk is dat je een fijn tasje heb met liefst een eigen vakje per lens zodat er niks tegen elkaar kan stoten en dan kan je ze er in principe zonder kapjes in smijten. Spullen zijn om te gebruiken (en dat komt van iemand die zeer zuinig is). :)

http://www.kata-bags.com/...a-or-handycam-ktdl-dc-431
http://www.kata-bags.com/...r-or-handycam-ktdl-dc-433

[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 29-01-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
Ik heb net mijn GH3 opgestuurd naar techrepair in Bergen op Zoom voor reparatie van de loszittende hotshoe mount. :(

Hopenlijk is die snel weer terug! Via de telefoon zeiden ze ongeveer 10 dagen.

Ik ben blij dat ik net een goedkope GF5 erbij heb gekocht. 239 euro met 14-42 lensje, dit word mijn altijd in mijn zak camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste systeemcamera's volgens de tweakers community:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/52eac0b916369/52eac0b9147d6-1.png

EOS-M is weer de winnaar. en terecht toch ;)

Het valt me ook wel op dat Panasonic flink hoger scoort dan Olympus.
Ik dacht altijd dat hier veel meer Olympus gebruikers zaten (in ieder geval hier in dit topic).

Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen Olympus en Panasonic gebruikers.
Olympus gebruikers schrijven veel over hun camera's op forums.
Terwijl de Panasonic gebruikers ondertussen lekker aan het fotograferen zijn :D
Grapje ;)

(met screenshot verklap ik ook gelijk mijn stem :) )

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 30-01-2014 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ach ja die tweakers awards, door prijzen te verloten halen ze veel mensen over om te stemmen.
de meeste hebben geen idee wat de camera's inhouden en kiezen gewoon hun merk.gelukkig zijn er ook tweakers die zon vraag overslaan als ze er geen oordeel over kunnen geven

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lachwekkend. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Was het vorig jaar ook niet de EOS M??
Die camera is een van de grootste flops van de afgelopen jaren.
Achja, Canon klinkt bekend in de oren dus de uitslag is wel begrijpelijk...

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een populariteitswedstrijd. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een lachwekkende uitslag voor een site gericht op technologie. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:25:
Het is een lachwekkende uitslag voor een site gericht op technologie. Simpel.
Dus jij denkt dat de gemiddelde tweaker iets van camera's weet? Moet je eens wat vaker opletten wat tweakers met veel verstand van computerhardware hier voor soort vragen stellen. Niets ten nadele van die tweakers, want wij fotografiegeeks weten doorgaans ook niets van programmeren, om maar iets te noemen waar ik dus zelf de ballen verstand van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enerzijds verwacht ik dat de gemiddelde Tweaker volwassen is en weloverwogen een keuze maakt en indien hij/zij van de categorie geen verstand heeft deze overslaat.

Anderzijds verwast ik gewoon van een technologie site dat keuzemogelijkheden voor camera van het jaar 2013 zich beperken tot modellen die ook daadwerkelijk in 2013 op de markt zijn gekomen. En niet in 2012 of zelfs 2011.

Het is echt gewoon een compleet lachwekkende prijs (geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uhmm, volgens mij mocht je ook oudere modellen nomineren hoor. Of ik heb het verkeerd in gedachte.
Maar goed, ik stem zelf ook niet op dingen waar ik geen verstand van heb (niet dat ik mag stemmen met dit soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Universal Creations schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:27:
[...]

Dus jij denkt dat de gemiddelde tweaker iets van camera's weet? Moet je eens wat vaker opletten wat tweakers met veel verstand van computerhardware hier voor soort vragen stellen. Niets ten nadele van die tweakers, want wij fotografiegeeks weten doorgaans ook niets van programmeren, om maar iets te noemen waar ik dus zelf de ballen verstand van heb.
De optie "deze sla ik even over" is toch voor categorieën waar je de ballen verstand van hebt?
Zaken waar ik leek in ben heb ik dan ook met deze optie beantwoord.
Blijkbaar doet een groot deel dat niet want ik denk niet dat de EOS M anders met zo'n grote meerderheid had gewonnen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ansich is het tegenwoordig voor die prijs best een leuke camera. Ik heb er zo nu en dan mee gespeeld, dus weet waar ik over praat. Maar ja, zo zijn er ook genoeg m4/3 of nex camera's die heel leuk zijn en op sommige punten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leendertv schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:19:
Het valt me ook wel op dat Panasonic flink hoger scoort dan Olympus.
Ik dacht altijd dat hier veel meer Olympus gebruikers zaten (in ieder geval hier in dit topic).
Olympus is 'mijn' merk maar ik heb toch echt op de GX7 gestemd vanwege de features icm prijs. Ik twijfelde nog even om voor de A7 te gaan vanwege eerste betaalbare mirrorless fullframe maar een camera waarbij een volgend model zoveel kinderziektes kan wegnemen verdient geen plaats boven een product waar goed over nagedacht is en alles bij klopt. De E-P1 was ook niet alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De reden dat ik zelf over het algemeen niet stem op zulke dingen is dat ik moeite heb met de definitie van 'beste'. Ook als je in de nominatie topics kijkt, zie je dat de meeste mensen de camera nomineren die ze zelf hebben, 'want hij werkt zo fijn' of iets dergelijks. Dat is ook een soort van definitie van 'beste', maar niet mijn definitie van 'beste'. En normaalgesproken concludeer ik dan ook dat ik er niet genoeg vanaf weet om de beste camera er uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel erg stil rond de E-M10 op forums.
Logisch natuurlijk omdat het functioneel of technisch niet echt iets nieuws toevoegt.

Maar wat prijs betreft wel echt erg interessant.
200 euro goedkoper als de GX7 met ongeveer dezelfde features.
En zelfde prijs als de Panasonic G6, maar met een veel meer "premium" body.

Tja, misschien is de EM10 (met optionele grip) een betere upgrade voor mijn Panasonic G3 als de Panasonic G7....
Nog even afwachten op de G7 maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je? GX7 heeft meer video-opties, kantelbare EVF, geen hump. De E-M10 heeft zowaar 1 axis IBIS meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
henkie196 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 07:35:
De reden dat ik zelf over het algemeen niet stem op zulke dingen is dat ik moeite heb met de definitie van 'beste'. Ook als je in de nominatie topics kijkt, zie je dat de meeste mensen de camera nomineren die ze zelf hebben, 'want hij werkt zo fijn' of iets dergelijks. Dat is ook een soort van definitie van 'beste', maar niet mijn definitie van 'beste'. En normaalgesproken concludeer ik dan ook dat ik er niet genoeg vanaf weet om de beste camera er uit te kiezen.
En dat is ook eigenlijk de enige optie, stemmen op de camera die je zelf hebt. Tenzij je de andere opties ook gebruikt hebt, ben je helemaal niet genoeg geïnformeerd om zo'n product als beste aan te merken.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reviews.

Heb ik de Voigtländer 42.5mm f/0.95 ooit in mijn handen gehad? Nee. Weet ik dat ik het een fantastische lens zou vinden? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
Net m'n EM-5 ook maar eens geupdate naar firmware 2.0. Iso 100 werkt goed (is natuurlijk eigenlijk niets nieuws, want handmatig kon je het ook doen, maar dit is wel zo makkelijk). De camera voelt ook iets sneller aan, maar misschien lijkt dat ook maar zo.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:06
Zo, de kogel is door de kerk!

Vanmiddag uitvoerig met de Panasonic DMC-G6 en GM1 gespeeld bij Konijnenberg in Den Ham.
Diverse objectieven geprobeerd, uiteindelijk gekozen voor de G6 met een 14-140mm objectief. De Olympus primes waren ook erg prachtig, die staan op het nominatielijstje voor als ik een keer geld over heb >:)
De GM1 was me toch iets te klein, bedieningsgemak van de G6 is toch vele malen groter, bovendien heeft de G6 een EVF, toch erg prettig :)

Helaas was de combibox niet op voorraad, nog even 2 weken geduld voor ik hem op kan halen :'(

Binnenkort een nieuwe MFT gebruiker op het forum erbij dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd matk89!
Mooie camera met een goede allround lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 14:14:
Net m'n EM-5 ook maar eens geupdate naar firmware 2.0. Iso 100 werkt goed (is natuurlijk eigenlijk niets nieuws, want handmatig kon je het ook doen, maar dit is wel zo makkelijk). De camera voelt ook iets sneller aan, maar misschien lijkt dat ook maar zo.
Stomme vraag, maar hoe update je de firmware ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matk89 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:54:

Vanmiddag uitvoerig met de Panasonic DMC-G6 en GM1 gespeeld bij Konijnenberg in Den Ham.
Diverse objectieven geprobeerd, uiteindelijk gekozen voor de G6 met een 14-140mm objectief. De Olympus primes waren ook erg prachtig, die staan op het nominatielijstje voor als ik een keer geld over heb >:)
De GM1 was me toch iets te klein, bedieningsgemak van de G6 is toch vele malen groter, bovendien heeft de G6 een EVF, toch erg prettig :)

Helaas was de combibox niet op voorraad, nog even 2 weken geduld voor ik hem op kan halen :'(

Gefeliciteerd met deze fantastische camera! Helaas is ie voor mij boven budget... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:23:
Vind je? GX7 heeft meer video-opties, kantelbare EVF, geen hump. De E-M10 heeft zowaar 1 axis IBIS meer.
Hmm ja ik zie ook dat de GX7 een snellere sluiter heeft: 1/8000sec en snellere flash sync: 1/320sec
En natuurlijk ook nog de electronische sluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:22:
[...]

Hmm ja ik zie ook dat de GX7 een snellere sluiter heeft: 1/8000sec en snellere flash sync: 1/320sec
En natuurlijk ook nog de electronische sluiter.
Ook de g serie word standaard uitgerust met de electronishe shutter, de g5 en g6 hebben m ook.

de gx7 heeft we een betere sensor, panasonic is bekend om oudere sensoren in te bouwen in hun mid range modellen. De g6 heeft dezelfde sensor als de g5, dus het is maar de vraag of de g7 een nieuwe sensor krijgt

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 01-02-2014 22:11 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik bedoelde de verschillen in vergelijking met de EM10 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een leuk schrijfsel over de Blackmagic Pocket Cinema Camera.

http://www.engadget.com/2...inema-camera-mini-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 22:34
matk89 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:54:

Gefeliciteerd :) Ik heb die set sinds 2 weken, samen met 3 primes. (P14 / PL25 / O45). Gisteren voor onze vereniging foto's gemaakt; Ze waren er behoorlijk enthousiast over. (link removed).

[ Voor 3% gewijzigd door CrocoDuck op 02-02-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 09:57
@Delphi: goed oppassen met foto's van kinderen op internet zetten. In principe heb je de toestemming van de ouders nodig. Je zou best moeten zoeken naar een manier waarop de foto's enkel zichtbaar zijn voor de ouders en kinderen (en andere leden van de vereniging), maar niet voor de rest van het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
@Teun_2, ja klopt. Er was 1 ouder aanwezig die het niet wou hebben, en ik heb samen met hem door de camera gebladerd en 1 of 2 foto's verwijderd. Meeste vroegen me juist waar ze de foto's konden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ondertussen twee korte sessies met de PM2 erop zitten samen met de 45mm 1.8 prime. Ik zal met de deur in huis vallen tot nu toe ben ik niet onder de indruk bijna 4 stops mogelijke winst maar ik zie het er niet aan af vergeleken met oude camera.
Het kan zijn dat ik hier en daar nog wat moet tweaken om betere resultaten te behalen.
Heb wat fouten gemaakt denk ik teveel foto's die te donker zijn of veel licht op achtergrond maar de zanger lijkt een shilhiout, helemaal zwart zonder details dus. Er werd gesuggereerd op scherm dat hij 400iso zou kiezen of zelfs 250 maar thuis op computer bleek het met een factor 10 vermenigvuldigd tot 2500/4000 :-(

Ik zou makkelijk 800 iso behalen? Nee echt niet 1250 als ik geluk had maar eerder 2000 4000 en 5000 heb ik voorbij zien komen naast 6400. In ieder geval niet hele series vol op max 800 iso voor een mooie scherpte en dynamiek waar ik op hoopte mischien iets snellere sluitertijd ik schiet namelijk op S mode met minimaal 1/60 sosm meer als het heel licht is.
Enkele keer is er wel veel wit licht en dan volgde een foto op mooie iso waarde en 1/400 = lekker scherp. Maar zodra alles groen rood of blauw kleurt teveel donkere onscherpe vlakken. In begion had ik meting op hele vlak leek me toen slim nu niet meer zal hem wel eens op center of nog kleiner proberen.

Video opnames op stand normaal geluid klonk het als telefoonopname van 7 jaar terug. 2e concert geluid standje "laag" gezet in menu en nu was geluid wel om aan te horen maar nog steeds constant de focus kwijt al stond de zanger stil, scherp, wazig, scherp, wazig nog steeds onbruikbaar dus hier holt mn sony rondjes om de PM2. Zal dus met 2 camera's op stap moeten. De ene voor filmen de ander voor foto's en zelfs voor die laatste twijfel ik nog of het al moeite waard is ik heb met allebei geschoten en de PM2 is wel ietsje beter en scherper maar is het zoveel beter dat het de moeite om met twee cames te sjouwen op dit moment ben ikl nog niet overtuigd. Maar dat kan nog veranderen eerst meer oefenen en uitproberen.
Qua videofilmen ben ik echter van overtuigd dat die niet wat minder is maar compleet ombruikbaar in clubs.

Een prime 1.5 kiezen van 500 naast de 1.8 lijkt me op dit moment weggegooid geld. Misschien neem ik zelfs mijn verlies en biedt het hele zooi nog eens op MP aan. Maar eerst nog wat oefenen met andere instellingen en de handleiding goed doorlezen.

Kortom ik had duidelijk veel meer winst verwacht maar tot nu toe nog teveel onbruikbare foto's.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikRo op 03-02-2014 04:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
Lasteraar schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:43:
[...]

Stomme vraag, maar hoe update je de firmware ?
Je moet eerst software van Olympus op je pc zetten 'Olympus digital camera updater'. Programma starten en camera aansluiten via de meegeleverde USB-stekker (andere passen niet..). Wel je batterij eerst helemaal opladen!

Updaten gaat volgens mij ook in stapjes, dus kan zijn dat je het een paar keer moet herhalen. Op dezelfde manier kan je ook je lenzen updaten (is ook firmware voor!)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
ErikRo schreef op maandag 03 februari 2014 @ 04:11:
Kortom ik had duidelijk veel meer winst verwacht maar tot nu toe nog teveel onbruikbare foto's.
Ik gaf vorige keer al een aantal voorbeelden van wat je kunt behalen met de RX100 tijdens concerten. Zou je dan wat voorbeelden van jou verwachtingen willen laten zien?

Wat ook handig is om i.p.v. je foto's in woorden proberen te omschrijven deze gewoon te laten zien. Slechte metering, en dus exposure, zal ook de ruis niet ten goede komen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
@erikRo: Zoalf Furfoot ook aangaf; Kan je eens foto's met Exif metadata posten? Wellicht kan iemand van ons kijken of er iets fout gegaan is :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen twee korte sessies met de PM2 erop zitten samen met de 45mm 1.8 prime. In begion had ik meting op hele vlak leek me toen slim nu niet meer zal hem wel eens op center of nog kleiner proberen.

Video opnames op stand normaal geluid klonk het als telefoonopname van 7 jaar terug. 2e concert geluid standje "laag" gezet in menu en nu was geluid wel om aan te horen maar nog steeds constant de focus kwijt al stond de zanger stil, scherp, wazig, scherp, wazig nog steeds onbruikbaar dus hier holt mn sony rondjes om de PM2. Zal dus met 2 camera's op stap moeten. De ene voor filmen de ander voor foto's en zelfs voor die laatste twijfel ik nog of het al moeite waard is ik heb met allebei geschoten en de PM2 is wel ietsje beter en scherper maar is het zoveel beter dat het de moeite om met twee cames te sjouwen op dit moment ben ikl nog niet overtuigd. Maar dat kan nog veranderen eerst meer oefenen en uitproberen.
Qua videofilmen ben ik echter van overtuigd dat die niet wat minder is maar compleet ombruikbaar in clubs.

1.probeer apperture prioriteit met ISO limiet. Een vaste ISO id ook goed
2. Center weighted metering is denk ik het beste.
3. Exposure conpensation is je beste vriend. Je kan makkelijk inspelen op onder of overbelichte delen.
4.Olympus cameras staan niet bekend om hun videokwaliteit.
5 probeer continu autofocus voor filmen uit te zetten. Druk op de focusknop waneer je wil focussen.
5

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
mrc4nl schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:25:
[...]
3. Exposure conpensation is je beste vriend.
5 probeer continu autofocus voor filmen uit te zetten. Druk op de focusknop waneer je wil focussen.
3 Maar is dat reeel het licht verandert vaak elke 2 seconden, lampen gaan heen en weer op podium. Kun je daar wel wat tegen compenseren? Indien ze wel heel lang blijven hangen zou het mogelijk moeten zijn zat er aan te denken. EC is toch dat je camera denkt dat hij die iso moet pakken vanwege de gemeten verhouding lichte en zwarte delen maar dat je zelf de EV omhoog om omlaag (wat weer gelijk staat aan meer of minder iso) dat je de cam even bijstuurt cq helpt? zo begrijp ik het op dit moment.

5 Dat kan ik doen maar als die man heen en weer loopt heeft dat toch geen zin of denk je dat dat moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
tommyz schreef op maandag 03 februari 2014 @ 08:42:
@erikRo: Zoalf Furfoot ook aangaf; Kan je eens foto's met Exif metadata posten? Wellicht kan iemand van ons kijken of er iets fout gegaan is :)
http://www.mijnalbum.nl/Album=TV7NHKEQ#ATVAC6JB

Kijk maar even wat slechte exemplaren in mijn ogen. Gisteren even site opgezocht om ze te posten zie alleen nu pas dat er geen exif data meer zichtbaar is. Kan vanavond nog wel even kijken of ik een betere site vind. Die oude van flicker kan ik even met geen mogelijkheid meer benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Ondertussen twee korte sessies met de PM2 erop zitten samen met de 45mm 1.8 prime. Ik zal met de deur in huis vallen tot nu toe ben ik niet onder de indruk bijna 4 stops mogelijke winst maar ik zie het er niet aan af vergeleken met oude camera.
Het kan zijn dat ik hier en daar nog wat moet tweaken om betere resultaten te behalen.
Heb wat fouten gemaakt denk ik teveel foto's die te donker zijn of veel licht op achtergrond maar de zanger lijkt een shilhiout, helemaal zwart zonder details dus. Er werd gesuggereerd op scherm dat hij 400iso zou kiezen of zelfs 250 maar thuis op computer bleek het met een factor 10 vermenigvuldigd tot 2500/4000 :-(

Ik zou makkelijk 800 iso behalen? Nee echt niet 1250 als ik geluk had maar eerder 2000 4000 en 5000 heb ik voorbij zien komen naast 6400. In ieder geval niet hele series vol op max 800 iso voor een mooie scherpte en dynamiek waar ik op hoopte mischien iets snellere sluitertijd ik schiet namelijk op S mode met minimaal 1/60 sosm meer als het heel licht is.
Enkele keer is er wel veel wit licht en dan volgde een foto op mooie iso waarde en 1/400 = lekker scherp. Maar zodra alles groen rood of blauw kleurt teveel donkere onscherpe vlakken. In begion had ik meting op hele vlak leek me toen slim nu niet meer zal hem wel eens op center of nog kleiner proberen.

Een prime 1.5 kiezen van 500 naast de 1.8 lijkt me op dit moment weggegooid geld. Misschien neem ik zelfs mijn verlies en biedt het hele zooi nog eens op MP aan. Maar eerst nog wat oefenen met andere instellingen en de handleiding goed doorlezen.

Ik denk dat je de verkeerde m43 hebt. Panasonic is denk ik (veel) beter in filmen dan Olympus. Zeker als het op autofocus, etc. tijdens het filmen gaat. GH3/GX7/G6 was voor jouw waarschijnlijk beter geweest. Denk dat met fotografie de Olympus de betere is, Panasonic de betere met filmen/hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
Daarnaast denk ik dat de meeste gelijk hebben: je kunt beter handmatig focussen in zo'n donkere / veranderde situatie dan door gaan met autofocus. Wanneer je voldoende scherptediepte hebt zou je ook niet zo heel erg veel hoeven te focussen.

Zelfde met de iso. Stel hem in je target iso/sluitertijd, zodanig dat de belichting nog wat naar onder/boven kan met het diafragma. Dus je 451.8. Stel dat de gemiddelde belichting iso800/f2.8 is bij 1/60 tot 1/80, dan zet je hem op S= 1/80, iso 800 vast, en laat je hem al naar gelang van het licht lekker fluctueren met het diafragma. Fluctueren met de sluitertijd is in dit geval niet zo handig, met bewegende artiesten.

Dit zijn natuurlijk verzonnen getallen, hangt van de belichting ter plekke af. Die 45/1.8 heb ik ook, en die kun je gewoon gebruiken op 1.8, goede scherpe lens. Het is in ieder geval iets om te proberen.

Filmen is wat anders... het mooiste is filmen op 1/100 (dubbele van 50p), ga je lager dan krijg je stotterend beeld. Als de PM2 niet verder kan dan 30p, moet je 1/60 pakken. Die fixeren en laten fluctueren met iso en diafragma voor vloeiend beeld. Desnoods de iso vast zetten,en alleen diaframa "los" laten. Maar op film gebied moet ik zelf nog flink oefenen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik zit een beetje in dubio, ik heb 2 m43 lenzen en 7 legacy,en wil een nieuwe camera.
tot heden heb ik genoeg gespaard voor een gx7 (2e handsje)

maar stiekem is die sony a7 ook een super camera, weater sealing, en mn lagacy lenzen gebruiken zo als ze bedoeld waren.Want een beetje speedbooster voor de gx7 kost ook al snel 400 euro, en dan zit je nog met een 1.5 crop. Wat het prijsverschil met de a7 dus best omlaag haalt

Maar de a7 is wel nog ff een paar maanden extra sparen. :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat er toch niet om of je lenzen wil gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Het gaat erom wat voor beeld je wil. Als je wil kunnen spelen met kleinere scherptediepte en je legancy lenzen wat meer groothoek geven, dan ga je voor de A7. Is dat geen prioriteit: GX7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
En dan heb je ook nog de A7R >:)

En verder wat meneer hierboven zei. Wat wil je ermee doen denk dat MFT voor heel dingen al meer dan genoeg. Is het voor moeilijke dingen die niet meer lekker met MFT gaan dan pas ga je een stapje hoger.

[ Voor 75% gewijzigd door ErikRo op 03-02-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond voor een mooi prijsje de Olympus 35mm f3.5 Macro lens overgenomen van iemand via Marktplaats. De eerste foto's zagen er al leuk uit! aankomend weekend verder spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikRo schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:21:
En verder wat meneer hierboven zei. Wat wil je ermee doen denk dat MFT voor heel dingen al meer dan genoeg. Is het voor moeilijke dingen die niet meer lekker met MFT gaan dan pas ga je een stapje hoger.
Elke camera is natuurlijk een samenstelling van compromissen. Ook een A7, of A7r is niet het hoogst haalbare of het beste in elke situatie. Wat hoger en lager is is een rekbaar begrip wat vooral bepaald wordt vanuit je invalshoek en wat jij nodig hebt als fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Precies. Voor straatfotografie of om makkelijk mee te nemen ergens naar toe, pak ik het liefst m'n MFT. Echter, als ik landschappen schiet, doe ik dit echt niet met m'n Panasonic, maar pak ik m'n 5D II. Zo heeft elke camera z'n voor- en nadelen. De perfecte camera bestaat niet :)

En inderdaad, ik wordt ook heel enthousiast van de A7(R), maar het is ook geen perfecte camera. Denk aan de luide sluiter, of het feit dat Sony regelmatig van mount wisselt, wat dus je lenzencollectie waardeloos zou kunnen maken.

[ Voor 29% gewijzigd door tommyz op 04-02-2014 11:08 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar de Olympus E-M5, dit jaar.....

Afbeeldingslocatie: http://2.static.img-dpreview.com/files/w/TS590x442?url=http%3A%2F%2Fwww.dpreview.com%2Ffiles%2Fnews%2F7700131439%2Folyem1_main.jpg&signature=G9DeuKbDYWqPUjfa8gDb%2BiblIA8%3D&v=2730

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar nu is het wel een goede en dus niet lachwekkende uitslag? Wat maakt deze uitslag betrouwbaarder?
Het is een goede mirrorless camera, maar "Product of the year"..... tsja.
Ik weet het: vloeken in de kerk, maar ik ben atheïst (ook op het vlak van technologie probeer ik mijn mening te baseren op feiten en niet op gevoel/geloof) dus daar hecht ik ook weinig waarde aan...

[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 04-02-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:42:
Maar nu is het wel een goede en dus niet lachwekkende uitslag? Wat maakt deze uitslag betrouwbaarder?
Ten eerste omdat het een site met forum is gewijd aan fotografie. Tweakers is een mainstream site die als het zo uitkomt ook nog een klein beetje met fotografie doet. Alle leden aldaar hebben dus gemiddeld genomen wat meer binding met fotografie. Daarnaast heeft die site regelmatig zeer uitgebreide reviews waarbij ze gold, silver of niets uitdelen. Tweakers is al niet in staat om de aankondigen van camera's bij te houden, de gemiddelde tweaker zal dus al nooit van deze camera gehoord hebben simpelweg omdat Tweakers de aankondigen helemaal gemist heeft (ondanks meerdere ingezonden tips overigens).
Deze camera kreeg bij een review dus al een gold award inclusief onderbouwing van mensen van wie het hun werk is om camera's te testen.

Maar het is idd ook een populairiteistwedstrijd. Alhoewel het een stuk veelzeggender is dan die van Tweakers.
Ik weet het: vloeken in de kerk, maar ik ben atheïst (ook op het vlak van technologie probeer ik mijn mening te baseren op feiten en niet op gevoel/geloof) dus daar hecht ik ook weinig waarde aan...
Je mag doen en laten wat je niet kan, jij bent immers mod hier en het is bekend dat je een afkeer hebt van m4/3. Maar Tweakers is gewoon geen gezaghebbend medium qua fotografie. Eerder het tegenovergestelde. Daarnaast kan je fotografie zien als kunstvorm en dus emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:09:
[...]

Ten eerste omdat het een site met forum is gewijd aan fotografie. Tweakers is een mainstream site die als het zo uitkomt ook nog een klein beetje met fotografie doet. Alle leden aldaar hebben dus gemiddeld genomen wat meer binding met fotografie. Daarnaast heeft die site regelmatig zeer uitgebreide reviews waarbij ze golf, silver of niets uitdelen. Tweakers is al niet in staat om de aankondigen van camera's bij te houden, de gemiddelde tweaker zal dus al nooit van deze camera gehoord hebben simpelweg omdat Tweakers de aankondigen helemaal gemist heeft (ondanks meerdere ingezonden tips overigens).
Deze camera kreeg bij een review dus al een gold award inclusief onderbouwing van mensen van wie het hun werk is om camera's te testen.

Maar het is idd ook een populairiteistwedstrijd. Alhoewel het een stuk veelzeggender is dan die van Tweakers.
Point taken, maar je moet gewoon relativeren.
Je mag doen en laten wat je niet kan, jij bent immers mod hier en het is bekend dat je een afkeer hebt van m4/3. Maar Tweakers is gewoon geen gezaghebbend medium qua fotografie. Eerder het tegenovergestelde. Daarnaast kan je fotografie zien als kunstvorm en dus emotie.
Ik heb niets meer tegen m4/3 dan tegen ieder ander formaat. Dat is een misvatting. Ik raad ook voor veel mensen een m4/3 aan (heb er zelfs laatst 1 gekocht voor school). Zoals ieder formaat heeft m4/3 zijn beperkingen en is het echt niet allemaal rozengeur en maneschijn, there's no such thing as a free lunch. Relativeren is belangrijk.

Fotografie is dan wel een kunstvorm, de apparatuur niet. Het gaat erom hoe je de apparatuur gebruikt: als een gereedschap. En soms heb je een precisiewerkje en de andere keer heb je iets lomps nodig en zo is het met fotografie ook: soms wil je werken met enorm kleine scherptediepte => fullframe en een andere keer wil je lekker compact en licht reizen => m4/3.
Ik mag dan wel moderator zijn, maar ik reageer nog steeds (net zoals voordat ik moderator was) heel veel als user in (voornamelijk) FVH. Ik ben namelijk nog steeds een groot liefhebber van techniek (zo ben ik ook ooit op tweakers terecht gekomen) en of dat nu camera's zijn, cpu's, auto's, geluidsapparatuur, of natuurwetenschappen, ik lees, praat en discussieer er graag over en hoop dat nog vele jaren te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mijn punt van de tweakers awards is dat canon als enige in de lijst staat die ik zon nominatie niet waard vind.De nex 7,a7, fuji x pro(weetikveel), zijn ook goede camera's die zon award verdienen, zelfs samsung mag van mij in de lijst(als 2e :+ )

De canon is toch wel de minste van allemaal, zeker als je de lens lineup meeneemt. echt jammer dat die door twakers als "beste" is uitgeroepen.

Opvallend aan de DPreview awards, is dat in de categorie DSLR geen canikon heeft gewonnen maar een pentax k3.niet de meest "populaire" camera zou je zeggen.

wat ik dan wel weer jammer vind is dat de nieuwe olympus em10 door het publiek word aangedragen als camera van het jaar 2014, beetje voorbarig

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 04-02-2014 19:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:53:
wat ik dan wel weer jammer vind is dat de nieuwe olympus em10 door het publiek word aangedragen als camera van het jaar 2014, beetje voorbarig
Zeker voorbarig. De nieuwe Fuji gooit ook hoge ogen en de opvolger van de GH3 beloofd ook wat te worden. En zo zullen er dit jaar nog wel veel meer camera's komen die in aanmerking komen. De E-M10 is wat dat betreft weinig bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dé camera van het jaar is ook gewoon een beetje onzin.
Zoiets bestaat gewoon niet.

Ik vind de E-M1 ook helemaal niet de camera van het jaar.
Eerlijk gezegd snap ik ook helemaal niet wat er nu precies zo bijzonder is aan de E-M1 is (zeker voor die prijs).
De E-M5 vond ik in het jaar dat hij uitkwam wel zeker de titel waard.
Dit jaar zouden de Sony A7(R) of Panasonic GM1 wat mij betreft meer recht hebben op de camera van het jaar.

Maar goed dit gaat weer vooral om voorkeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ook meespeelde dat het de overgangscamera is voor 4/3 gebruikers die nog een verzameling objectieven hebben die ze volledig willen kunnen benutten. De laatste 4/3 camera kwam eind 2010 uit en had een 12mp sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar ik ben toch blij dat ik er niet op gewacht heb.
Ik als Olympus E-520 gebruiker zou dan moeten overstappen naar een body van 1500 euro om de Olympus FT lenzen goed te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
Ik denk dat de OM-D E-M1 (ik word gek van de nomenclatuur van Olympus) vooral zo goed scoort omdat hij een goed totaalpakket biedt zonder op het ene vlak heel goed te scoren en op een ander vlak steken te laten vallen. Er zijn zeker camera's die een betere foto- of videokwaliteit bieden, sneller scherp stellen, beter geschikt zijn voor handmatige objectieven enzovoort. En dat betekent dat hij zeker niet geschikt is voor alle soorten fotografie of voor alle soorten fotografen. Maar op dit moment biedt deze camera het beste compromis op alle vlakken. (Je moet dus wel compromissen willen sluiten, anders is deze camera niet geschikt voor je.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Vandaag 2e test gedaan. Op 3 meter van zangeres best goede foto's meer licht krijg je niet. Toch is 98% door de auto iso op 6400 iso genomen bij 1/60. Jpgs zagen er desondanks best goed uit, raw nog niet bekeken.
Twee van 640 iso gevonden maar toen stond er ook een felle witte lamp op. Niet helemaal reëel.
Video manueel geprobeerd, met of zonder tracking gewoon niet te doen. Video is wat mij betreft bagger, zelfs de eerste de beste P+S van 80 euro doet het al beter. Later de rx100 gepakt, zoveel makkelijker en beter qua video. Benieuwd of de M1/M5 of M10 net zo "goed" is als de PM2, zelfde sensor tenslotte en software waarschijnlijk ook.

Nog steeds gemengde gevoelens dus over deze camera/lens combi. Ik zie het nog niet als weggegooid geld maar 100% tevreden of zelfs 80% ben ik zeker niet. Zeker niet het ei van columbus zoals ze vaak worden neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus als ik het goed begrijp zijn je instellingen bij de meeste foto's:1/60sec, F/1.8, ISO6400
Deze instellingen zijn toch niet de schuld van de camera? Als deze ISO nodig is in combinatie met 1/60sec en f1.8 dan is er gewoon heel weinig licht. En is ISO6400 de juiste keus.

Maar zeker met Lightroom kun je nog heel wat halen uit ISO6400 foto's met jou camera.
Ik zou zeker niet bang zijn om ISO6400 te gebruiken in deze situaties.
(Lightroom aanschaffen en leren geeft meestal meer winst dan een nieuwe camera kopen ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door leendertv op 05-02-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast kost het nou eenmaal tijd om een camera te leren kennen. Het kan wel een paar duizend foto's duren voordat je de camera onder de knie hebt en precies weet hoe het reageert met welke instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommerick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 06:07

dommerick

is domm

Ik heb zelf vorige week een Panasonic GX7 aangeschaft. Wat een mooi toestel, maar wat een hoop instellingen om mee te leren spelen. Ik ben zelf echt een leek op fotografie gebied. Wat is nu een handige aanpak om toch zo snel mogelijk verstand te krijgen van welke situatie welke instellingen vereist?

Ik heb hierbij de standaard 20mm kitlens genomen. Nu ga ik over een maand naar Indonesie en daar wil ik toch graag een extra lens voor hebben. Wat is nu wijsheid als je het hebt over het aanschaffen van een lens. Als ik de reviews bekijk dan gaat het altijd over de beeldkwaliteit van een lens. Ik lees erg weinig over het praktisch bereik dat ik nodig heb voor bepaalde situaties.

Voor nu twijfel ik namelijk heel erg tussen de volgende lenzen.
Panasonic 12-32mm
Panasonic 14-42mm
evt aangevuld met een telelens om aan te vullen mocht ik zoom nodig hebben.

Of een allrounder zodat ik minder moet switchen.
Panasonic 14-140mm

Nu heb ik het idee om voor de eerste optie te gaan en dus de 12-32mm of 14-42mm aan te schaffen. Daarbij dan kijkend op marktplaats of V&A voor een telelens van Olympus of Panasonic. Maar dan moet ik zo vaak switchen als ik wil zoomen in mijn beleving.

Heeft geen signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voordeel van de Panasonic 12-32mm is dat deze heel compact is en met goede beeldkwaliteit.
je hebt met deze een lens een bereik van landschapslens tot portretlens.

Maar de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 is inderdaad de perfecte lens voor reizen/vakanties als je meer tele wilt.

Om te beginnen met gebruik van instellingen zou ik je camera op de A stand zetten.
Dit is de diafragma voorkeuze stand. Dit is wat ik (en ik denk de meeste fotografen) voor 99% van de gevallen gebruiken)
Valt genoeg over te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dommerick schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:00:
Ik heb zelf vorige week een Panasonic GX7 aangeschaft. Wat een mooi toestel, maar wat een hoop instellingen om mee te leren spelen. Ik ben zelf echt een leek op fotografie gebied. Wat is nu een handige aanpak om toch zo snel mogelijk verstand te krijgen van welke situatie welke instellingen vereist?

Ik heb hierbij de standaard 20mm kitlens genomen. Nu ga ik over een maand naar Indonesie en daar wil ik toch graag een extra lens voor hebben. Wat is nu wijsheid als je het hebt over het aanschaffen van een lens. Als ik de reviews bekijk dan gaat het altijd over de beeldkwaliteit van een lens. Ik lees erg weinig over het praktisch bereik dat ik nodig heb voor bepaalde situaties.

Voor nu twijfel ik namelijk heel erg tussen de volgende lenzen.
Panasonic 12-32mm
Panasonic 14-42mm
evt aangevuld met een telelens om aan te vullen mocht ik zoom nodig hebben.

Of een allrounder zodat ik minder moet switchen.
Panasonic 14-140mm

Nu heb ik het idee om voor de eerste optie te gaan en dus de 12-32mm of 14-42mm aan te schaffen. Daarbij dan kijkend op marktplaats of V&A voor een telelens van Olympus of Panasonic. Maar dan moet ik zo vaak switchen als ik wil zoomen in mijn beleving.
Je koopt een camera waarbij je lenzen kan verwisselen, zonde om dan met slechts één lens te lopen. Het kost niet veel tijd dat wisselen.

De panasonic 14-140 ii is wel een goede lens, maar vrij duur.je bent goedkoper uit met 2 zoomlenzen. De 14-42 ii zou ik in ieder geval voor gaan.
Qua tele zoomlens heb je de keuze uit de 45-175, maar ik lees ook goede verhalen over de 45-150

pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 14-42mm / F3.5-5.6 II ASPH. / MEGA O.I.S. Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6

pricewatch: Panasonic Lumix G X VARIO PZ 45-175mm / F4.0-5.6 ASPH. / POWER O.I.S.

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 05-02-2014 11:49 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt dus helemaal aan je voorkeuren.

Ik zou wel weer liever voor één allround zoom gaan als de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6
Dit voor de momenten dat je geen lenzen kan of wilt wisselen. Bijvoorbeeld als je met familie/vrienden op pad ben.
Als ik gewoon een dagje weg ga en niet specifiek om te fotograferen vind ik het ideaal om een camera bij me te hebben met één lens.
Bijvoorbeeld een dagje naar een stad met anderen...
je levert met deze lens ook niet echt iets in als je het vergelijkt met een set van bijvoorbeeld de 14-42mm en 45-150mm. Maar je wint wel enorm aan flexibiliteit.

Daarnaast zou ik dan goede lichtsterke primes aanschaffen voor specifieke toepassingen.
Denk aan één van de 17mm, 20mm of 25mm primes en de m.Zuiko 45mm f1.8 voor een goede start.

[ Voor 21% gewijzigd door leendertv op 05-02-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:56:
Daarnaast zou ik dan goede lichtsterke primes aanschaffen voor specifieke toepassingen.
Denk aan één van de 17mm, 20mm of 25mm primes en de m.Zuiko 45mm f1.8 voor een goede start.
hij heeft al de 20mm :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Knip, hier hebben we Vraag&Aanbod voor

[ Voor 91% gewijzigd door PowerUp op 05-02-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:27:
[...]

Je koopt een camera waarbij je lenzen kan verwisselen, zonde om dan met slechts één lens te lopen. Het kost niet veel tijd dat wisselen.

De panasonic 14-140 ii is wel een goede lens [..]
Wijs eens een bridge camera met 4/3 sensor en een lens zo goed als de 14-140II aan? :+ (zeker in combinatie met dus een sensor als in de GX7)

Met een DSLR geef ik je gelijk, daar heb je zoveel verlies met een superzoom, met name in de hoeken, dat is gewoon zonde. Maar de 14-140mm heeft daar eigenlijk geen last van, met lens en sensor-formaat wèl goed in balans. Dus zolang je geen last heb van wat minder lichtsterkte is dat een zeer goede alleskunner. Iemand die twijfelt over te weinig bereik, dan weet ik nu al 2.7x zoom daar ga je je aan ergeren. En voor die situaties waar je echt niet genoeg licht heb kan er een mooie prime bij, daar heb je verwisselbare lenzen voor. 8)

ps. Enige wat jammer is, als je de nieuwe 14-140mm wil had je misschien beter de pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-140mm F/3.5-5.6 Zwart kunnen kopen, dan ben je véél goedkoper uit. Als het nog binnen de 14 dagen is kan je (als het een goede winkel was) vaak nog wel ruilen, als je het lief vraagt. Mocht je dat willen ... O-)

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 05-02-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
dommerick schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:00:
Over de instellingen van je camera:
Panasonic had een actie tot 31 januari dat je voor 25 euro een workshop kon kopen bij je nieuwe Lumix G camera (o.a. de G6). Wellicht als je ze benadert of je ook aan deze actie mee kunt doen met de aanschaf van je GX7? Dan krijg je een goede basiscursus over het gebruik van je camera :)

Op gebied van objectiefkeuze ben ik het eens met Leenertv en Jesper86, ik heb vorige week de G6 getest met diverse objectieven, waaronder de 14-42, de 14-140, de 45-200 en nog een aantal..
Ik was zo te spreken over de 14-140 qua bereik en kwaliteit dat ik deze heb besteld. Het kunnen inzoomen is toch wel erg handig op vakantie.
Het is een duurdere oplossing dan een 14-42 + 45-150 bijvoorbeeld, maar zeker als je nog leek bent in fotografie, dan is de 14-140 gewoon een betere oplossing, vrijwel dezelfde kwaliteit foto's maar zonder het gedoe van wisselen van lenzen. Als je dan na een poosje alle ins en outs van je huidige objectief kent en weet waar je behoeftes liggen kun je naar behoefte lenzen bijkopen :) Een body met mogelijkheid tot verwisselbare lenzen betekent gewoon keuzevrijheid, zowel nu als in de toekomst, je kunt rustig beginnen met 1 algemene lens.

[ Voor 0% gewijzigd door matk89 op 05-02-2014 14:33 . Reden: Tikfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, meerdere lenzen heeft eigenlijk alleen maar zin als je hiervoor (zichtbaar) betere beeldkwaliteit terug krijgt (of bijvoorbeeld veel compacter of goedkoper).
Anders verlies je eigenlijk flexibiliteit voor niets.

En met de Panasonic 14-140mm 3.5-5.6 ipv de twee andere zooms verlies je eigenlijk geen beeldkwaliteit maar win je wel enorm aan flexibiliteit. En ik denk dat deze ene lens minder plek inneemt als de twee andere zoom lenzen.
En voor mij is dat zeker het geld waard!

Stop je ook nog een Raynox DCR150 in je zak dan kun je met deze lens zelfs ook nog hele mooie macro's maken.
Hoe flexibel wil je zijn ;)

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 05-02-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik zie niet in wat een superzoom nu zoveel meer flexibiliteit geeft dan een dubbele kit (14-140mm ipv 14-150mm), maargoed. Het minder wisselen en het langzamere f-stop verloop zijn het wel waard. lens blijft wel groter op de camera dan èèn losse.

raynox is inderdaad een mooie oplossing voor macro, ook vanwege het behoud van stabilisatie en autofocus (binnen een bepaald bereik)

Ander nieuws, ik heb zojuist een 2e hands gx7 gekocht, heb nog nooit zon hoog bedrag uitgegeven aan electronica , hoogste tot nu toe was mn htc desire s :$
edit en dan te bedenken dat ik de verzender nooit heb ontmoet, vertrouwenskwestie :+

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 05-02-2014 22:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
Flexibiliteit zou ik het ook niet noemen, eerder bewegingsruimte.
Als je op vakantie in (bijv) Indonesië rondloopt, val je van de ene ervaring in de andere. Als je dan een mooi moment wilt vastleggen is de kans 50/50 dat je de verkeerde lens erop hebt zitten. Wisselen van lens kost je al gauw meer dan 30 seconden wat kan betekenen dat het moment dat je wilde vastleggen voorbij is. In zulke gevallen wil je het liefst een zo groot mogelijk bereik op 1 lens. (De echt serieuze jongens nemen dan meerdere bodies mee met daarop verschillende objectieven maarja)

Ik geloof dat we het op dit punt eens zijn, dus laten we er verder geen woorden aan vuil maken :)
Misschien dat Dommerick eens kan reageren op de meningen die hem zijn aangedragen over zijn probleemstelling?

Een GX7, goed bezig! :) heb / had je er al objectieven bij?
Wie wilde er zo snel al van zo'n mooie camera af dan? :P

Lef dat je hem op afstand hebt gekocht, zodra het over de 100 euro laat doe ik het het liefst in persoon, toch net iets prettiger voor de gemoedsrust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ik vind 1 toestel meeslepen wel meer dan genoeg geen behoefte aan nog een tas lenzen. Dus voor standaard werk zou ik een 14mm 150mm wel fijn vinden had vd week een 1.8 prime op 45mm en het viel me op dat als ik aan de overkant stond nog niet alles op foto kreeg. Kan je wel andere lens opzetten maar wat als je daarna weer moet zoomen?
Meerdere primes klinkt leuk maar als het niet hoeft dan wist ik het wel.

Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.