Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

leendertv schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:32:
Canon EF - MFT adapter met autofocus.
Geen idee wat we van de AF snelheid kunnen verwachten.

http://www.43rumors.com/k...focus-electronic-adapter/
En of het ook op bodies met alleen CDAF werkt. Het zou leuk zijn als dat het geval zou zijn en de adapter met vrijwel alle lenzen zou werken. Wat zou dat een feest zijn. Doei Oly met je stervensdure 75mm f/1.8, ik koop gewoon zo'n adapter en een EF 85mm f/1.8 :)

Tijdje geleden voor mijn telebehoeften een 40-150 f/4-5.6 gekocht, prima lensje wat mij betreft. Erg goedkoop (tweedehands €85), lichtgewicht, groot zoombereik en optisch meer dan voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7609/17236547985_6c757b483b.jpgNeude rush hour by dynode.nl, on Flickr

Voorbeeldplaatje, op mijn Flickr zijn de laatste 5 foto's allemaal met deze lens gemaakt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A 16Mpixel 3D stacked CMOS image sensor with pixel level interconnections using 4,008,960 micro bumps at a 7.6μm pitch, which set no layout restriction and causes no harm to sensor characteristics, was developed to achieve both a 16Mpixel global-shutter mode with a -180dB PLS and 2Mpixel 10000fps high speed image capturing mode.
Olympus paper dat binnenkort gepresenteerd gaat worden, betekent dat in normale taal dit?
4 million microbumps (I'm assuming these are the stacked photodiodes) = 4MP

4MP @ 4:3 = ~2300x1725 resolution

2300 * 7.6 um = 17.5mm
1725 * 7.6 um = 13.1mm

That's a 4/3" sensor.

The 16MP comes from "effective resolution" since you don't have the lost resolution of Bayer demosaicing. It's like how Sigma claims 42MP or whatever out of its Foveon sensors, even though their real resolution is nowhere near that.
Olympus weer richting eigen sensor-design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T klinkt mij nogal als foveon technologie.
T is mooi maar heeft ook nadelen: het laat ontzettend weinig licht door, slechte ruisprestaties.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 4MP per laag is een stuk minder dan de Foveon 3 sensoren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast wel iemand hier die dit interessant vindt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1X1GFkw.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 21:09
Eergister een LX-100 gekocht, erg mooi ding, goede beeldkwaliteit. Is m'n eerste 'echte' camera dus nog even wennen. Ik zou de hele dag rondsjouwen met een DSLR niet trekken, de LX-100 is een perfecte maat. Ik snap alleen geen hol van spotfocus en handmatige focus, dat moet ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
stijnislike schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:49:
Eergister een LX-100 gekocht, erg mooi ding, goede beeldkwaliteit. Is m'n eerste 'echte' camera dus nog even wennen. Ik zou de hele dag rondsjouwen met een DSLR niet trekken, de LX-100 is een perfecte maat. Ik snap alleen geen hol van spotfocus en handmatige focus, dat moet ik nog even uitzoeken.
'Normaal' focust een camera met meerdere AF-punten op de sensor, ik geloof dat mijn G6 er 23 heeft. Het is dan soms dus de vraag wat er 'scherp' wordt. Heb je bijvoorbeeld een boom dichtbij links in beeld en een landschap ver weg rechts in beeld, dan is het maar net waar de camera voor kiest. Want de helft van de AF-punten willen dichtbij scherp stellen (boom), de rest op het landschap (ver weg). Met spotfocus stel je scherp op één punt die je zelf kiest. Het is daarmee makkelijker om precies dat onderwerp te kiezen wat je scherp wil hebben. Handmatige focus is gewoon een zwengel aan de ring op de lens geven ;) lol!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2015/05/oly_e-m5ii_limited_edition_f001.jpg

Deze titanium E-M5II wordt schijnbaar dinsdag aangekondigd. http://www.43rumors.com/f...-announced-aftertomorrow/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind die retro-look camera's echt zo lelijk...

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:01:
[...]

het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind die retro-look camera's echt zo lelijk...
Heel persoonlijk denk ik ook. Ik vind het een ontzettend gafe en geslaagde combinatie van oud en modern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik vind de e-m5 wel mooier met de extra handgreep. Snap nog steeds niet waarom ze bij de e-m5 mk2 niet de greep hebben ingebouwd.

Maar verder vind ik de camera toch stukken mooier dan de meeste camera's; dSLRs zijn ook moeders mooiste niet, de NEX-look is ook maar mwah, de A7 is niet heel anders dan de e-m5. Alleen de GM5 en sommige fuji's vind ik mooier dan de e-m5.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een enthousiast verhaal van iemand die naast zijn FF set ook een E-M5II heeft aangeschaft.
http://phoser.blogspot.nl...ching-perspective-on.html
Met aardige foto's gemaakt met de 75mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De specs zijn dan eindelijk volledig (op prijs na) bekend:

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2015/05/oly_7-14mm_f2.8_001a.jpg

M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm F2.8 PRO
– Will be released in Japan in late June 2015
– Dust-proof drop-proof (11 places sealing)
– Total length: 105.8mm
– Maximum diameter: 78.9mm
– Weight: 534g

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2015/05/oly_8mm_f1.8_fisheye_001.jpg

M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm F1.8 Fisheye PRO
– Maximum magnification 0.2 times
– Total length: 80mm
– Maximum diameter: 62mm
– Weight: 315g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat ik me wel afvraag. Waarom hebben niet alle 'PRO' lenzen met een bol front element een filter houder aan de achterzijde? Zoals dit dus: http://www.dpreview.com/a...-new-11-24mm-f4-l?slide=6

MFT mount te klein? :-(

Als ze dat wel hadden, dan had dat ondertussen wel uitgekomen / in de specs gestaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat dat erin zit. Dan was dat nu wel bekend geworden neem ik aan.

De mount is oversized dus op zich zou het technisch wel mogelijk moeten zijn. Maar wellicht kwamen ze dan niet goed uit met het lensontwerp. We zullen het waarschijnlijk nooit weten. Maar wel spijtig dat er zo te zien geen filters voor/achter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal me niet verbazen dat er wel mogelijkheden in de toekomst komen om er filters voor te zetten. Dit gebeurde uiteindelijk ook voor de Nikon 14-24 en de Samyang 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 20:06
De 7-14 is echt wel een interessant ding (op de prijs na waarschijnlijk ;) ). Wel jammer dat er geen screw in filters op passen. Een pola of een setje ND filters wordt een lastig verhaal. Dan ben je al weer snel afhankelijk van adapters, die over het algemeen ook wel aan de prijs zijn :( De reden waarom ik m'n Samyang bijna niet gebruik is omdat ik hier geen filters op kan zetten (er zijn wel filters van Samyang te koop, maar die halen het toch niet bij m'n setje Hitech filters denk ik )

[ Voor 28% gewijzigd door tommyz op 11-05-2015 19:37 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 12:49
KIPON released world first Canon EF-MFT autofocus electronic adapter
Five years ago, KIPON developed out world first mechanic adapter with built-in iris, to use Canon EF lens on MFT(m4/3) body, to solve the problem for only electronic iris control of Canon EF lens. Today still KIPON, we bring to market a new world first full Auto-focus adapter, to use Canon EF full frame and EF-S Apsc lens on MFT(m4/3) body.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v8ZJz6MD8skaUlIGr8JnboIr/full.jpg
This adapter equipped with electronic contact and built-in circuit board with chip, besides auto-focus and stability function, also can transmit precise EXIF information to the camera body.

The market price for this adapter is 285USD,will be on sale from May 10, 2015.

KIPON is leading brand in lens adapter field, the adapters we developed have many series, over 500 models, our products widely be used for consumer photography, broadcasting and cine, medical, industry cameras, etc..
Bron: Kipon

Autofocus is MEGA fast on new Kipon Canon EF lens adapter for Micro Four Thirds
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jIFwXztcOzA]
This video very clearly shows how impressive the new Kipon EF adapter is for Micro Four Thirds. It is shown working with the Canon 70-200mm F2.8L on the Panasonic GX7. I might even expect performance to be more impressive on the GH4 thanks to its faster AF engine.

This is the first time an adapter has done AF this quickly. As we know, it often takes 5 seconds to lock on with the E-mount to EF lens adapters on Sony bodies, making them pretty much manual focus only affairs for stills.

This is the world’s first Canon – Micro Four Thirds adapter supporting AF.

Of course AF for video is less useful but it will be interesting to experiment nevertheless, to see if it can cope with object tracking in video mode on the GH4.

I’m extremely impressed with the Kipon adapter and will be buying one as soon as its available.

Kipon say the adapter is shipping from May 10th for $285, so keep an eye on eBay.

kipon af adapter canon ef eos micro four thirds kipon-af-adapter-canon-ef-eos-micro-four-thirds-2

The adapter supports both EF and EF-S lenses. It does not feature a Speed Booster glass element though.

Hopefully Metabones will take the same technology and put it in their next adapter.

Comment on the forum
Bron: EOSHD

Groot nieuws voor MFT en Canon EF(-S): Binnenkort kunnen Canon EF(-S) lenzen met volledig behoud van autofocus (naast alle andere elektronische opties) op MFT camera's gebruikt worden! Doordat er een hele bundel nieuw autofocus glas voor MFT beschikbaar komt maakt dit overstappen tussen de twee systemen makkelijker (het wordt geleidelijk mogelijk), maar bied dit ook enorme voordelen voor met name de videomarkt. Als je met je Canon glas wilt overstappen naar 4k video hoef je geen Canon EOS-1D C van €8000 te kopen, maar volstaat deze adapter en een GH4 van samen minder dan €1600! Andersom kan je nu lenzen die er niet voor MFT bij Canon kopen en alsnog op je MFT camera schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Dat heeft Metabones toch al lang met hun smart adapter?

Mij lijkt het niet fijn een 2x focal length te hebben op m'n OIympus. Dan kan je beter voor een Speedbooster gaan, die Exif behoudt en ook je focal length reduceert (ok, geen autofocus, maar dat is voor de filmer geen probleem. Ook fotograferen op MFT lukt wel met manual focus).

[ Voor 13% gewijzigd door tommyz op 11-05-2015 20:16 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tommyz schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:13:
Dat heeft Metabones toch al lang met hun smart adapter?
Not supported: Autofocus

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Was net m'n reactie aan 't aanpassen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hebben ze wel, maar alleen met Canon EF naar Sony E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Of ik te langzaam :D

[ Voor 4% gewijzigd door tommyz op 11-05-2015 20:20 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoals ik je reactie nu lees, bedoel je dat de heeft de Speed booster inderdaad geen AF heeft (klopt)
maar de metabones smart adapter (eos-mft) bied heeft net zo min ondersteuning voor AF.

De reden dat de metabones smart adapter er is, is vanwege electonish diafragma, exif, stabilisatie, en focus by wire (op sommige canon lenzen)

blijkbaar heeft de kipon adapter alle bovenstaande functies maar zelfs met autofocus. :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ja, ik had dat later ook door ja. Wellicht voor videografen interressant, maar als ik m'n meest gebruikte lenzen erop erop zet heb wordt m'n 16-35 een 32-70 en m'n 35 een 70mm. Voor mij niet interessant. Het wordt tijd voor een mooie MFT groothoek(prime) met filterdraad. Dan kan ik m'n 6D wat meer thuis laten :P

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
tommyz schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:34:
De 7-14 is echt wel een interessant ding (op de prijs na waarschijnlijk ;) ). Wel jammer dat er geen screw in filters op passen. Een pola of een setje ND filters wordt een lastig verhaal. Dan ben je al weer snel afhankelijk van adapters, die over het algemeen ook wel aan de prijs zijn :( De reden waarom ik m'n Samyang bijna niet gebruik is omdat ik hier geen filters op kan zetten (er zijn wel filters van Samyang te koop, maar die halen het toch niet bij m'n setje Hitech filters denk ik )
Ik vind het ook spijtig dat er van de 3 wide angle zooms beschikbaar van Oly / Pana, er 2 geen filters accepteren....

Ik zou graag een native m43 UWA zoom hebben die filters accepteert, maar niet zo'n speelgoed lens is als de 9-18mm van Oly qua bouwkwaliteit. Die lens is echt ff 2x te duur voor wat je ervoor terugkrijgt vind ik.
tommyz schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:44:
Ja, ik had dat later ook door ja. Wellicht voor videografen interressant, maar als ik m'n meest gebruikte lenzen erop erop zet heb wordt m'n 16-35 een 32-70 en m'n 35 een 70mm. Voor mij niet interessant. Het wordt tijd voor een mooie MFT groothoek(prime) met filterdraad. Dan kan ik m'n 6D wat meer thuis laten :P
Hear hear!

Dan zou m'n Canon echt nooit meer meegaan op vakanties :) (Ok, die blijft nu al meestal thuis, maar dan mis ik m'n UWA echt enorm! :( )

[ Voor 22% gewijzigd door Sjekster op 11-05-2015 20:59 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Vind ik ook. Dat is ook de reden waarom ik voor de 12mm f2 ben gegaan, maar toch mis ik wel de groothoek af en toe. Op zich ben ik ook wel tevreden met m'n Oly, maar een goede groothoek MET filterdraad (en niet zo achterlijk duur in vergelijking met de 12mm F2 of de 12-40 F2.8) zou het voor mij compleet maken :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de upcoming 7-14 f2.8 schijnt ook geen filterdraad te hebben, lekker handig :/

Eèn troost, de nikon 14-28 f2.8 heeft ook geen filterdraad

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Volgens mij geen een lens die lager dan 14mm gaat. De Canon 14mm, 11-24, Sigma 12-24 en Samyang 14mm hebben allen geen filterdraad. Dan heb je bij de dunste filters al vignetting en moet je naar een 150x150mm filtersysteem toe :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Cool, die kende ik niet :D

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
tommyz schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:00:
Vind ik ook. Dat is ook de reden waarom ik voor de 12mm f2 ben gegaan, maar toch mis ik wel de groothoek af en toe. Op zich ben ik ook wel tevreden met m'n Oly, maar een goede groothoek MET filterdraad (en niet zo achterlijk duur in vergelijking met de 12mm F2 of de 12-40 F2.8) zou het voor mij compleet maken :)
Zeker. Ik heb een fisheye gekocht als klein reisalternatief, maar hoe ontzettend leuk ik die lens ook vind, dat is absoluut geen vervanging...

9-18 komt er echter gewoon niet in voor 400+ euro. Ik hoop dat er een keer een leuke 8 of 9mm prime uitkomt, een schattig klein mft equivalent van een Samyang 16mm oid :) Daar kan tenminste netjes een filter op :).

@jesper: die lens is frakkin' awesome, wow :o
mrc4nl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:00:
En de upcoming 7-14 f2.8 schijnt ook geen filterdraad te hebben, lekker handig :/

Eèn troost, de nikon 14-28 f2.8 heeft ook geen filterdraad
Nee, maar die zal toch 3x te duur zijn voor mij, haha. Heeft veel features waar ik niet per se baat bij heb, zoals super weather sealing etc. En f2.8 hoeft van mij ook niet echt, gezien ik meeste wide angle pas vanaf f/5.6 of f/8 schiet op m'n 7D. f/4 op mft was dan voldoende geweest. He wacht es, Pana heeft een 7-14mm f/4!

...zonder filterdraad ;w

[ Voor 29% gewijzigd door Sjekster op 11-05-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Voigtländer Nokton 10.5mm f/0.95 voor MFT heeft ook een vergelijkbare fullframe broer, de 21mm f/1.8 Ultron. Als ze voor deze recent geüpdate fullframe lens nu eens een ongeveer vergelijkbare overzetting doen ben ik en vele anderen tevreden op UWA gebied:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11075202_1603587456522071_4700473571565922458_n.jpg?oh=38a720118c90d4b728b674e74bb91e1c&oe=55DC5C90
Een 7.5mm f/2.8 in hetzelfde compacte jasje, ik koop 'm direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn nu officieel aangekondigd zo te zien.
1000 dollar voor de prima en 1300 dollar voor de zoom. Ik vind de prime behoorlijk aan de prijs. Dat de zoom ongeveer die prijs zou krijgen was te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10 22:49
Zie hier een discussie over wijde primes met filtermogelijkheid. De Samyang 12mm f/2.0 is toch ook beschikbaar voor m43? Daar kun je filters op schroeven en is voor onder de 400 te krijgen. Toen ik 'm kocht zag ik hem hier en daar voor 320 langs komen. Natuurlijk geen zoom en AF en niet heel wijd op m43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
En groot. 12mm kan met de pancake zooms ook prima, dan koop ik liever die.

[ Voor 78% gewijzigd door Sjekster op 12-05-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Hebben die lenzen zonder filterdraad niet zo'n gleufje bij de mount, waar je filters in kan schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Sluw schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:59:
Zie hier een discussie over wijde primes met filtermogelijkheid. De Samyang 12mm f/2.0 is toch ook beschikbaar voor m43? Daar kun je filters op schroeven en is voor onder de 400 te krijgen. Toen ik 'm kocht zag ik hem hier en daar voor 320 langs komen. Natuurlijk geen zoom en AF en niet heel wijd op m43.
Ik doelde meer op een ultra-wide. Overigens bestaat er voor de Pana 7-14 een filter adapter, voor een goede prijs. Alleen is de prijs van die lens me veel te hoog.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
link0007 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:10:
Hebben die lenzen zonder filterdraad niet zo'n gleufje bij de mount, waar je filters in kan schuiven?
Nope. De Canon 11-24/4 heeft kennelijk wel zoiets voor kleine gel filters, maar voor zover ik weet is dat de enige lens die zoiets heeft.

Verder hebben grote telelenzen vaak een drop-in filter die je ergens vooraan in een houder kunt schuiven (maar dat is niet op de mount zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
tommyz schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:23:
[...]

Ik doelde meer op een ultra-wide. Overigens bestaat er voor de Pana 7-14 een filter adapter, voor een goede prijs. Alleen is de prijs van die lens me veel te hoog.
Snap ik, maar ik gooide hem voor de zekerheid nog even neer ;). Het is optisch namelijk wel een erg goede lens. Alleen blijft er niet heel veel wideangle over op m43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Klopt. Ik ben wel een groot fan van hun prijs/kwaliteitsverhouding. Als ze nou eens een native 8mm prime voor MFT zouden maken... :D

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tommyz schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:47:
Klopt. Ik ben wel een groot fan van hun prijs/kwaliteitsverhouding. Als ze nou eens een native 8mm prime voor MFT zouden maken... :D
Nouja een recilinear dan, ze hebben al een 7.5mm fisheye :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Blijkbaar is het slechts titanium-kleur, ipv echt titanium 8)7

Ook maken ze 7000 exemplaren, wat ik best veel vind voor een limited edition.

Wat een waardeloze actie dit :/ Niet dat ik überhaupt van plan was om 'm te halen, maar toch :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Misschien word je blijer van deze actie van olympus:

https://olympus-summer-sp...promotion=20000080&lng=nl

50 tot 150 euro cash backs: (geldig tot 1 sept. 2015):
M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8 (€ 50 bonus)
M.ZUIKO DIGITAL ED 75-300mm 1:4.8-6.7 II (€ 125 bonus)
M.ZUIKO DIGITAL ED 9‑18mm 1:4.0‑5.6 (€ 150 bonus)
M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑150mm 1:4.0‑5.6 II (€ 150 bonus)

Niet gek dacht ik....

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Ja ik zag het. Betekent dat de 45mm f1.8 weer te krijgen is voor €200. Daar hadden een tijdje terug enkele mensen interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 09:27

wasco

brightest crayon in the box

Dit is de link voor België trouwens: https://olympus-summer-sp...ry_promotion=13&lng=nl_be

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Geen 25mm die meedoet :(

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Goeie kortingen wel trouwens! Procentueel gezien veel beter dan die Canon cashbacks, volgens mij?

Hmm, blijft nog 300 euro over na cashback voor die 9-18mm...nah, nog steeds te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40

TdV

Bedankt voor het melden. Ik heb de 45mm maar besteld; dan heb ik de 14-42 kitlens, de 20mm 1.7, de 14-150. De 75-300 lijkt me wel leuk voor af en toe en de 9-18 ook maar die zou ik niet veel gebruiken en daarvoor zijn ze te duur. Ik schiet vooral foto's van de kinderen en op vakantie wil ik nog wel eens mooie foto's van de omgeving maken maar ik kan dan met de 14-150 meestal wel uit de voeten. Ik moet zeggen dat na de overstap van compactcamera's naar het MFT systeem mijn foto's beduidend mooier zijn geworden. En sinds ik de e-p1 heb ingewisseld voor een e-p5 mislukken er ook nog veel minder door de snellere focus, ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb nu de Olympus 25mm 1.8 op mijn OMD. Ik kan jullie input wel gebruiken. Ik zag dan Panasonic een 15mm 1.7 heeft uitgebracht.

Het gaat om het volgende. Ik word wel eens uitgenodigd om in hotels/resorts te slapen, en daar schrijf ik dan over. Ik heb ook een 14-140mm 3.5-5.6 Panasonic, die wat wijder is, maar die is niet zo lichtsterk en de foto's zijn uiteindelijk nooit echt mooi vergeleken de schitterende foto's van de 25mm 1.8. Echter, die is in veel gevallen niet wijd genoeg. Ik heb het budget niet voor de nieuwe Oly 8mm. Naast de 15mm 1.7 zie ik ook nog steeds telkens de Oly 12mm 2.0 langskomen. Ik ben alleen bang dat ik er dan qua lichtsterkte enorm op achteruit ga (van 1.8 naar 2.0, maar vooral ook een oudere lens...die misschien minder goed presteert?).

Het gaat er dus vooral om dat ik in hotelkamers, of resortkamers bij weinig licht toch een wijdere foto kan maken. Zijn er nog (goedkopere) alternatieven? Is een goedkope fisheye het overwegen waard, en kan ik dan achteraf makkelijk zo'n fish eye foto rechttrekken, of is dat geen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mij lijkt dat je gewoon een statiefje mee kunt nemen om die foto's te maken. Dan is lichtsterkte niet van belang. De nieuwe Olympus is een fish-eye en die is niet bepaald handig voor jouw doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ja die heb ik bij me. Bedoel je dat ik dan prima die 15mm 1.7 kan kopen en dat dit al aanzienlijk wijder zal zijn dan de 25mm 1.8 die ik nu heb (en waar ik meerdere keren tegen de beperkte wijdte aanliep). Of kan ik dan beter meteen voor de 12mm 2.0 Olympus gaan...die nog wijder is en waarbij ik dan de lichtsterkte compenseer met een statief (zou jammer zijn, want ik gebruik mijn lichtsterkte lens ook veel buiten op straat in het donker....en daar schiet een statief niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil in lichtsterkte tussen f/2.0 en f/1.8 is te verwaarlozen hoor. Iemand hier wil vast wel even exact uitrekenen hoeveel je dat in sluitertijd zou schelen.

En een fisheye rechttrekken is geen probleem, genoeg gratis programma's voor te vinden (bv. Hugin). Steeds maar weer rechttrekken begint op den duur echter ook te vervelen (zie het als iedere foto sterk moeten nabewerken zonder batchmogelijkheden) en je weet nooit precies hoe het eindresultaat gaat worden op het moment van foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt nu een 14-140 lens die zowel 15mm als 25mm kan weergeven, dus probeer het uit. Is 14mm niet wijd genoeg, ga dan voor de 12mm. Maar je kunt toch ook nog steeds die 25/1.8 gebruiken zonder statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Ik denk ook dat een statief de betere optie is voor dat specifieke geval. Gewoon buiten zou lichtsterkte niet zo'n punt moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Op zich heb ik met de 14mm wel wat foto's kunnen maken ja. Zou bijna denken dat nog kleiner nog fijner is....maar ik lees erg mooie dingen over die 15mm 1.7...en op zich net wat minder mooie dingen over die 12mm 2.0....voor welke zouden jullie gaan als je zou moeten kiezen (naast hotelkamers ook vaak eten langs de straat in de avond etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor mooie dingen bedoel je dan? Scherper, minder vervorming, minder chromatische aberratie, betere kleurweergaven, mooiere bokeh, etc?
Voor eten langs de straat in de avond zou ik persoonlijk liever kijken naar iets als een 25mm f/1.4 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Voor straatfotografie schijnt de 12mm f2.0 echt heel prettig te zijn vanwege de snap-focus.

Daarnaast is 12mm op m4/3 een heel prettige wide-angle om mee te werken. Stukken fijner dan 14mm. Ik had eerst de 14-42 kitlens, en nu de 12-50, en die extra 2mm is echt een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed nieuws: http://www.43rumors.com/n...pressive-autofocus-speed/
Lijkt me leuk een Canon 400mm f5.6 op een panasonic mft camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
(FT5) Full Panasonic G7 specs!
The Panasonic G7 will be announced on Monday May 18 at 6am London time. And those are the specs:
  • 4K video. 4K Photo
  • 4K 30p / 24p
  • Contrast AF employing the DFD technology
  • 16MP Digital Live MOS sensor
  • New Venus engine
  • 360-degree panorama function
  • Shutter speed 1/16000
  • 2.36 million dot organic EL EVF
  • 1.04 million dot free-angle monitor
Bron: 43 Rumors

Panasonic gaat hard met hun 4k camera's! Waarschijnlijk krijgt de G7 dezelfde Venus IX ISP die ook in de GH4, FZ1000 en LX100 zit, waarbij zelfs de meest goedkope camera's 4k krijgen. De G6 was bij introductie €500, en de G7 zal daar waarschijnlijk wel weer in de buurt zitten (misschien iets duurder). Dat betekend de eerste 4k camera onder de €700, en de tweede camera met verwisselbare lenzen die 4k doet onder de €1000 (de Samsung NX500 was de eerste).

Ook ben ik erg benieuwd hoe Panasonic deze lijn voort zet. Wat gaat hun Venus X brengen? 60fps? 10-bit kleur? 4:2:2 color sampling? Groter Gamut (Rec. 2020)? HEVC encoding? Als ze alleen al twee daarvan uit het rijtje kunnen implementeren lopen ze (weer) enorm voor op de rest van de videomarkt.

Voor de rest zien de specs er trouwens ook strak uit. Snelle en accurate autofocus door DFD technologie, 1/16000 shutter speed (zal wel elektronisch zijn) en prima EVF en monitor resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Weet iemand of er een plek is waar ik eventueel de 12mm 2.0 kan lenen/huren?

Ik ga verder maar proberen om mijn 25mm 1.8 op marktplaats oid te ruilen voor de 12mm 2.0 (met bijbetaling van mijn kant)...

Jammer dat die 12mm nog steeds best prijzig is....:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die G7 kan wel eens iets leuks worden. Ik hoop wel dat Panasonic hem nu ook aantrekkelijk (maar wel functioneel) weet te verpakken. Lange tijd was de G serie zo'n beetje qua prijs/kwaliteit de beste bang for buck camera in m4/3 land. Het duurde heel erg lang voordat Olympus een antwoord had maar toen dat antwoord kwam (de E-M10) is de G serie wel weggespeeld volgens mij. Hopen dat Panasonic sterk terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:06
Die G7 komt toch sneller dan dat veel andere rumors wisten te melden.(g6 met gx7 sensor)
Dit kan wel eens de wortel zijn die de ezel laat lopen. ;-)
Kerstkadootje......

Als je de comments leest is er een "strijd" tussen IBIS(in body stabilisatie) en IOS (vaste sensor - in lens stabilisatie)
fotografen zien meer in IBIS en videomensen meer in IOS geloof ik. (iets met warmte afvoer van de sensor tijdens langdurig gebruik (video) dat met IOS beter en makkelijker is.)

IBIS is makkelijker voor mensen die lensen willen die van andere merken kopen. (vaak geen ios mogelijk)
Maar als je tevreden bent met het aanbod van panasonic of lensen met panasonics IOS , dan schijnt IOS toch betere prestatie's te leveren volgens de comments onder de rumor. (wat is DFD eigenlijk? :-s)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Kleine aanvulling op hierboven:
2) The Panasonic GX8 will NOT(!) be announced on May 18. While the camera name got registered already (see screenshot on top) the launch has been delayed til late summer.

3) The FZ300 should be announced along the G7 or shortly after it (max early July).

FZ300 zou ook nog wel eens interessant kunnen worden. Ik vermoed een FZ200 met betere autofocus (misschien DFD?) en 4k video.

Zelf lijkt mij de GX8 het meest aanspreken, ik ben benieuwd of ze GH4 feautures en performance in een rangefinder body kunnen stoppen.
Het nadeel van IBIS (In Body Image Stabilization) tegenover OIS (Optical Image Stabilization) is dat de sensor los moet staan van de body om te kunnen bewegen. Hierdoor kan de hitte moeilijker afgevoerd worden. Als de sensor vast gemaakt kan worden aan de body (wanneer je geen IBIS hebt) kan je de hele magnesium/aluminium body als heatsink gebruiken. Bij IBIS gaat dit niet (of een stuk moeilijker) en moet je de sensor op lucht koelen.

Het voordeel aan IBIS is dat het over 5 assen stabiliseerd. Yaw, Pitch, Roll, X en Y. OIS stabiliseerd alleen Yaw en Pitch. Daar staat tegenover dat de Yaw en Pitch stabilisatie het belangrijkst is, en deze in de lens vaak beter is dan die in de body. Maar omdat in de body ook nog over X, Y en Roll wordt gestabiliseerd komt het uiteindelijk redelijk gelijk uit (zo'n 4 tot 5 stops aan stabilisatie). De grote uitzondering is Macrofotografie, waar X en Y stabilisatie een stuk belangrijker is dan anders.

Ideaal is de combinatie van IBIS en OIS. De Roll, X en Y assen worden dan in de body gestabiliseerd terwijl de Yaw en Pitch door de lens afgehandeld wordt. Zo kan je wel tot 6 stops aan stabilisatie krijgen!

Een ander voordeel aan IBIS is dat als je de brandpuntsafstand weet je ook lenzen van andere merken over 3 assen (Yaw, Pitch en Roll) kunt stabiliseren (voor X en Y moet je specifieke lensinformatie hebben).

Het enige probleem bij IBIS is dus inderdaad de hitteafvoer van de sensor naar de body. Misschien kunnen ze daar ook nog wel wat op verzinnen met flexibele heatpipes of dunne bundels koperdraden naar de body ofzo. Of gewoon de sensor efficiënter maken en zo minder laten opwarmen :P.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gOTmS7Bio1ThCDubaIGp7DhA/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels zijn er ook al afbeeldingen van de G7 gelekt,
http://www.43rumors.com/l...-front-top-and-back-side/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Panasonic G7 (gelekt)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KE1N2j27VSgVeFS1fttOjTHv/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KYFNIx5YBa2rCh4kBZeGSonr/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2KKUA6oTCKv7k8T2IWgS3MJC/medium.jpg

Extra draaiwieltje! Ander draaiwieltje is verplaatst van voor naar rond de shutter button. Fn1 button nu bovenop. In totaal nog steeds 5 Fn knoppen. Grip lijkt iets groter, nieuwe textuur finish. Alles is een stuk hoekiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Vind dit nieuwe ontwerp een stuk mooier. Beetje retro, beetje nieuw, lijkt op een goede knoppenindeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Autsj dat ding is groot!

Panasonic G6 vs G7 size comparison
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nAbJxSm6fHHxacOPoTy8JJNb/medium.gifAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ylVvWbRP9G2NaAeuhw3agKb2/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Balance schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:30:
Kleine aanvulling op hierboven:

FZ300 zou ook nog wel eens interessant kunnen worden. Ik vermoed een FZ200 met betere autofocus (misschien DFD?) en 4k video.
Ben benieuwd of ze die nog onder de FZ1000 kunnen stouwen en boven de FZ72.
Het enige wat de FZ200 als nadeel heeft is de relatief snelle noise in het beeld ten opzichte van de concurenten.
Voor de rest is het een fijne alrounder die voor een compactsensorbody best goede foto's kan maken. Dus ik verwacht dat ze dat als hoofd verbetering zullen zien.

Thanks voor je uitleg. Ik dacht dat de GX7 die combi had (IBIS én IOS) maar nu lees ik daar niks over terug.

ik moet zeggen dat ik de foto van de G7 body er niet verkeerd uit zie zien, (beetje Olympus achtig (retro) dat wel)
Dat extra selectie wiel is ook niet verkeerd.

DFD: Dept From Defocus: blijkbaar vooral bij bewegende voorwerpen van belang.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Makkelijk. De FZ1000 heeft een grote, 1" sensor welke an sich al genoeg is om de camera te onderscheiden. De rest van de line-up heeft nog geen 4k, dus er is makkelijk plaats voor een FZ300 met 4k, een 1/2.3" sensor en f/2.8 zoomlens.

Hier nog een goed artikel over DFD focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik wil voor mijn Panasonic G6 voor mijn rondreis naar IJsland nog even een extra reserve SD kaartje aanschaffen, gewoon voor de zekerheid, mocht ik te weinig ruimte blijken te hebben op mijn huidige kaartje.

Ik heb er nu een Samsung Pro 64GB inzitten (de zilveren kaartjes). Nu zijn de Samsung EVO kaartjes (de oranje kaartjes) ongeveer de helft van de prijs van de pro kaartjes.

Kan er hier iemand bevestigen (uit eigen ervaring?) dat de EVO kaartjes voldoende snelheid hebben voor 1080p filmen met de G6?

Pro: http://www.samsung.com/nl...mory-cards/sd/MB-SP32D/EU
EVO: http://www.samsung.com/nl...mory-cards/sd/MB-SG64D/EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Kijk eens naar een Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB. Erg goede performance voor een scherpe prijs (€34).

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UGADc49buAgT1f7kM9cDDeEa/full.png
Bron: [Productreview] Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB review door mrc4nl

De bitrate van de 1080p video van de G6 is 28Mbps, oftwel 3.5MB/s. Snelheid is dus absoluut geen enkel probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 15-05-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ik had me een beetje blind gestaard op de twee modellen van Samsung geloof ik ;-)
Deze Transcend gaat 'm worden, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ja uiteindelijk is het jouw review ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:51
Vind het hoekigere design van de G7 een stuk mooier dan het ronde van de G6.
Van mij mag de GH5 deze lijn doortrekken.
De G7 heeft ook wel wat weg van de Olympus E-M1.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:42
Hmmm, die G7 wordt wel intressant.
Misschien iets voor naast de GM1?

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Misschien weer een open deur: De sensor van GX7, geen 4k, en de gh4, wel 4k is dat nu wel of niet hardwarematig de zelfde sensor? en die stoppen ze dus in de g7 met 4k.
Mag je dan zeggen dat de G7 een GH4 is zonder Weathersealing?
(of een GX7 met 4k?)
Wat opzich interessant is: Is bij een mogelijkenheid tot 4k (4096x2160), de FHD (1920x1080) scherper dan bij een camera die max FHD aankan?
Oftewel: produceert de sensor met foto's en video in verhouding een betere kwaliteit in FHD modes dan in zijn max resolutie UHD?
Of te wel was/is daarom de GX7 zo goed? (hardwarematig "geknepen" sensor?)
(Bij onboard Jpeg schijnt dit ook te werken: de 8Mb jpeg is ook scherper dan de 12Mb jpeg, Minder ruis/noise en dus minder reductie/correctie...)
Ergo: als je in RAW fotografeert kan je beter niet developen in max quality jpeg maar iets er onder?
(dus kleinere output jpegfiles of doe je dat al door de DPI op 300 te zetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:33:
Wat opzich interessant is: Is bij een mogelijkenheid tot 4k (4096x2160), de FHD (1920x1080) scherper dan bij een camera die max FHD aankan?
Je hebt bij een camera die 4k aankan de mogelijkheid te verkleinen naar 1080p, en de informatie die daarbij gebruikt wordt is completer dan van een camera die enkel 1080p aankan dus de beeldkwaliteit van de
4k->1080p is hoger.

http://www.eoshd.com/2014...converts-1080p-10bit-444/

(Ook kan je natuurlijk gemakkelijker achteraf beeldstabilisatie toevoegen bij conversie van 4k naar 1080p en croppen wat je wil gebruiken met relatief weinig kwaliteitsverlies, dus als je 4k filmt en het omzet komt daar over het algemeen een beter beeld uitrollen dan dat je direct in 1080p filmt.)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2015 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Heeft iemand hier al eens zo'n Fujian CCTV lens gebruikt? Ik was een beetje aan het kijken naar de fujian 35mm 1.7 m43. Voor 30$ kan je niet sukkelen lijkt me?

De reviews lijken me goe, maar vaak gefocust op filmen. Is dat ook bruikbaar voor foto's?

[ Voor 22% gewijzigd door wasco op 18-05-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Die CCTV lenzen hebben vaak een beeldcirkel die te klein is voor m43 sensors. Ze werken geloof ik wel goed met super16 sensors zoals in de blackmagic camera's.

Deze lijkt wel beeldvullend te zijn iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:51
copykat schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:33:
Misschien weer een open deur: De sensor van GX7, geen 4k, en de gh4, wel 4k is dat nu wel of niet hardwarematig de zelfde sensor? en die stoppen ze dus in de g7 met 4k.
Mag je dan zeggen dat de G7 een GH4 is zonder Weathersealing?
De G7 is niet helemaal een GH4 zonder weathersealing.
Op het eerste gezicht lijken de camera's bijna gelijk maar Panasonic heeft een aantal features uit de G7 gelaten zodat de GH4 niet overbodig wordt:

- Geen hoofdtelefoon aansluiting om geluid te monitoren.
- Niet de mogelijkheid om te kiezen tussen PAL en NTSC (afhankelijk van waar je de camera koopt).
- Geen 96 fps functie.
- Geen NFC
- Geen 4K DCI
- GH4 (200 Mbps) heeft hogere bitrates dan G7 (28 Mbps) op 1080p
- G7 heeft minder shots per accu (CIPA rating van 350 vergeleken met 500 van GH4)
- Plastic body i.p.v. magnesium alloy
- Flash sync is 1/160, bij GH4 is dit 1/250

Waarschijnlijk zijn er nog meer verschillen, maar dit kwam ik zo tegen als ik de specs vergelijk.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wasco schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:51:
Heeft iemand hier al eens zo'n Fujian CCTV lens gebruikt? Ik was een beetje aan het kijken naar de fujian 35mm 1.7 m43. Voor 30$ kan je niet sukkelen lijkt me?

De reviews lijken me goe, maar vaak gefocust op filmen. Is dat ook bruikbaar voor foto's?
Die fuijan dingen kun je gewoon foto's mee maken. Het enige wat ontbreekt is het kliken van het diafragma, die zal wel traploos zijn.

Ik bezit een paar c-mount lenzen. Ze hebben een uniek "karakter" maar zijn niet iets als je op zoek bent naar scherpte, zeker niet in de hoeken.

De fuji lenzen kun je ook op aps-c gebruiken, dus ze moeten zonder problemen de hele mft sensor kunnen vullen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:00
Robin Wong heeft een review van de Olympus 7-14 op z'n site gezet:
http://robinwong.blogspot...-7-14mm-f28-pro-lens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

nice, vandaag 2e hands voor een mooie prijs een Panasonic 100-300mm OIS gekocht voor mijn G6. Ik zou het leuk vinden om wat mooie platen van vliegtuigen te kunnen maken en nu hoop ik ze eindelijk wat dichterbij te kunnen krijgen. Nu wachten op een mooie dag eer we wat plaatjes kunnen maken!

Ben echt ontzettend blij met mijn MFT camera; zo veel lensen, echt heel fijn!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Vl1Sl8A2MUYvN4NkWRPwfSeN/full.jpg
En we hebben een video roadmap voor Panasonic!

Ik ga dit even per Venus Engine indelen, aangezien dat de voornaamste factor is voor welke resoluties en framerates de Pana
Jaar2014201620182020
Venus EngineIXXXIXII
Sensor resolutie16 MP16/20 MP16-33 MP33+ MP
Video resolutie/fps4k 30fps4k 60fps4k 120fps8k 30fps
CodecH.264?H.265H.265
KleurruimteRec. 709Rec. 709Rec. 2020Rec. 2020
Bitdiepte8-bit?10-bit10-bit

Dit is een beetje de roadmap die ik verwacht en hieruit afleid. Ze willen voor 2020 naar 8k video, en ze zullen dat in stappen doen. Tussen nu en dan zullen ze ook nog overstappen naar de H.265 codec, Rec.2020 kleurruimte en 10-bit kleurdiepte. Oh, en ergens tussen nu en dan zullen ze ook nog wel BSI sensoren op MFT formaat introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Universal Creations schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:04:
Wat voor mooie dingen bedoel je dan? Scherper, minder vervorming, minder chromatische aberratie, betere kleurweergaven, mooiere bokeh, etc?
Voor eten langs de straat in de avond zou ik persoonlijk liever kijken naar iets als een 25mm f/1.4 of zo.
Ik heb nu de 25mm 1.8 Olympus. Die bevalt erg goed qua lichtsterkte en bij vergelijkbare omstandigheden zie ik zelf geen verschil tussen die 25mm en mijn oude 50mm 1.4 op mijn Canon DSLR.
link0007 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:50:
Ik denk ook dat een statief de betere optie is voor dat specifieke geval. Gewoon buiten zou lichtsterkte niet zo'n punt moeten zijn lijkt me?
Ik wil 's avonds buiten niet met een statief zeulen, maar gewoon uit de hand goede foto's kunnen nemen. Dit gaat prima met de 25mm 1.8 Oly die ik nu heb (maar die vind ik dus niet wijd genoeg).
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:14:
Het verschil in lichtsterkte tussen f/2.0 en f/1.8 is te verwaarlozen hoor. Iemand hier wil vast wel even exact uitrekenen hoeveel je dat in sluitertijd zou schelen.

En een fisheye rechttrekken is geen probleem, genoeg gratis programma's voor te vinden (bv. Hugin). Steeds maar weer rechttrekken begint op den duur echter ook te vervelen (zie het als iedere foto sterk moeten nabewerken zonder batchmogelijkheden) en je weet nooit precies hoe het eindresultaat gaat worden op het moment van foto maken.
Ok. Dus 2.0 en 1.8 is altijd 2.0 en 1.8, ongeacht het bouwjaar oid van de lens. Die 12mm 2.0 is nl uit 2011 en die 15mm 1.7 uit 2014...ik ging er vanuit dat de kwaliteit misschien beter is in het geval van de 15mm?

Die fisheye is al afgevallen. Is inderdaad niet wat ik zoek.
link0007 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:05:
Voor straatfotografie schijnt de 12mm f2.0 echt heel prettig te zijn vanwege de snap-focus.

Daarnaast is 12mm op m4/3 een heel prettige wide-angle om mee te werken. Stukken fijner dan 14mm. Ik had eerst de 14-42 kitlens, en nu de 12-50, en die extra 2mm is echt een flink verschil.
Ik wil de lens vooral vanwege de soms vrij krappe hoeken in de hotelkamers. Ik heb met mijn eigen 14mm getest of het wijd genoeg is. Nog wat wijder zou prettig zijn, dus zou ik voor de 12mm moeten gaan. Echter...met die 14mm pak ik op zich al wel alles in een beeld, dus als de lichtsterkte van de 15mm beter is (merkbaar beter in minder lichtsterke omstandigheden) dan is die 15mm 1.7 misschien een betere keuze.

De lenzen zijn beiden even duur (ongeveer). Ik gebruik op reis het liefst maar 2 lenzen. De 14-140 voor tijdens tourtjes etc, en de nieuwe lens voor overdag en 's avonds....voor op straat, in restaurants, binnen in hotelkamers en hotels, en ook natuurlijk overdag bij straatfotografie....

Detail; ik gebruik de foto's in verkleind formaat op mijn websites. Meestal uiteindelijk niet groter dan 1000px...en dus is een foto met bv hogere iso altijd nog prima omdat ik ze zo verklein. Ik merk echter wel dat een foto met mijn 25mm 1.8 simpelweg veel meer mooie details pakt, dan dezelfde foto op 25mm met mijn 14-140mm....dus vind ik die lichtsterkte en overall kwaliteit van de lens erg belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door GustavSan op 23-05-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Ik zag in de Pricewatch dat Bol de Olympus 40-150 f4-5.6 in de aanbieding heeft voor 149 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Kwintessens schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:10:
Ik zag in de Pricewatch dat Bol de Olympus 40-150 f4-5.6 in de aanbieding heeft voor 149 euro.
_/-\o_ You sir, just made my day _/-\o_

Vertrek over 10 dagen naar Australië, dus dit is de perfecte aanvulling op mijn kitlens (GX7)! Nu maar hopen dat ie op tijd binnen is :X

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco

wasco

Zo net de Olympus 45mm f1.8 besteld. De promo is te mooi om te laten liggen. Ben echt heel nieuwsgierig.

Lang getwijfeld om voor de meer normale lens 25mm f1.8 te gaan, zeker als eerste lens na de kitlens. (14-42mm EZ) In het verleden heb ik nooit graag portretten gemaakt, maar ik denk dat een iets langere lens mij meer gaat liggen voor portret, ik blijf namelijk graag op een afstand.

[ Voor 57% gewijzigd door wasco op 26-05-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 09:54
TTHEEBO1 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:57:
[...]

_/-\o_ You sir, just made my day _/-\o_

Vertrek over 10 dagen naar Australië, dus dit is de perfecte aanvulling op mijn kitlens (GX7)! Nu maar hopen dat ie op tijd binnen is :X
Prima lensje voor erbij, zeker op vakantie. Heb die van mij voor 75 euro via MP gekocht, ook zo'n 10 dagen voor mijn vakantie. Geen spijt van gehad!

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
wasco schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:31:
Zo net de Olympus 45mm f1.8 besteld. De promo is te mooi om te laten liggen. Ben echt heel nieuwsgierig.

Lang getwijfeld om voor de meer normale lens 25mm f1.8 te gaan, zeker als eerste lens na de kitlens. (14-42mm EZ) In het verleden heb ik nooit graag portretten gemaakt, maar ik denk dat een iets langere lens mij meer gaat liggen voor portret, ik blijf namelijk graag op een afstand.
Wil je de promo met de rest delen, of kijk ik ergens overheen?

Ik ben overigens erg happy met de 25mm 1.8, maar ben in de markt voor de 12mm 2.0 (en de 25mm gaat er dan wrs uit om die te financieren :)).

[ Voor 11% gewijzigd door GustavSan op 26-05-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:00
GustavSan schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:59:
[...]
Wil je de promo met de rest delen, of kijk ik ergens overheen?
Gaat om deze actie

M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8 (€ 50 bonus)
M.ZUIKO DIGITAL ED 75-300mm 1:4.8-6.7 II (€ 125 bonus)
M.ZUIKO DIGITAL ED 9‑18mm 1:4.0‑5.6 (€ 150 bonus)
M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑150mm 1:4.0‑5.6 II (€ 150 bonus)

[ Voor 19% gewijzigd door niels132 op 26-05-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 40-150 is een prima objectief. Ik heb voor de eerste versie eens 300 euro betaald en zelfs daar heb ik geen spijt van. Gebruik hem regelmatig. Vooral in de dierentuin een leuk objectief. Helemaal icm de macro voorzetlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:31:
Die 40-150 is een prima objectief. Ik heb voor de eerste versie eens 300 euro betaald en zelfs daar heb ik geen spijt van. Gebruik hem regelmatig. Vooral in de dierentuin een leuk objectief. Helemaal icm de macro voorzetlens.
Altijd fijn om bevestiging te lezen :-) Mag ik als redelijk onwetende vragen wat je bedoelt met de macro voorzetlens?

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TTHEEBO1 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 06:54:
[...]

Altijd fijn om bevestiging te lezen :-) Mag ik als redelijk onwetende vragen wat je bedoelt met de macro voorzetlens?
Olympus en (en andere) hebben soms voor bepaalde objectieven zogenaamde converters. Dat wil zeggen een lens die je bovenop je objectief aansluit.

In mijn geval de MCON‑P01: http://www.olympus.nl/sit...acro_converter/index.html

Wat resulteert in bijvoorbeeld: https://www.flickr.com/ph.../album-72157634820171570/ (foto is technisch bij lange na niet perfect, maar ik vond het geheel leuk, en vooral ook leuk om met zo'n objectief en voorzetlens te spelen in een vlindertuin. :) ) Ik weet alleen niet meer of ik hiervoor nu de voorzetlens heb gebruikt icm de 40-150 of met de 45mm... Ook geen tijd om het even op te zoeken helaas.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2015 07:19 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.