Kleine aanvulling op
hierboven:
2) The Panasonic GX8 will NOT(!) be announced on May 18. While the camera name got registered already (see screenshot on top) the launch has been delayed til late summer.
3) The FZ300 should be announced along the G7 or shortly after it (max early July). |
Bron: 43 Rumors
FZ300 zou ook nog wel eens interessant kunnen worden. Ik vermoed een FZ200 met betere autofocus (misschien DFD?) en 4k video.
Zelf lijkt mij de GX8 het meest aanspreken, ik ben benieuwd of ze GH4 feautures en performance in een rangefinder body kunnen stoppen.
Het nadeel van IBIS (In Body Image Stabilization) tegenover OIS (Optical Image Stabilization) is dat de sensor los moet staan van de body om te kunnen bewegen. Hierdoor kan de hitte moeilijker afgevoerd worden. Als de sensor vast gemaakt kan worden aan de body (wanneer je geen IBIS hebt) kan je de hele magnesium/aluminium body als heatsink gebruiken. Bij IBIS gaat dit niet (of een stuk moeilijker) en moet je de sensor op lucht koelen.
Het voordeel aan IBIS is dat het over 5 assen stabiliseerd. Yaw, Pitch, Roll, X en Y. OIS stabiliseerd alleen Yaw en Pitch. Daar staat tegenover dat de Yaw en Pitch stabilisatie het belangrijkst is, en deze in de lens vaak beter is dan die in de body. Maar omdat in de body ook nog over X, Y en Roll wordt gestabiliseerd komt het uiteindelijk redelijk gelijk uit (zo'n 4 tot 5 stops aan stabilisatie). De grote uitzondering is Macrofotografie, waar X en Y stabilisatie een stuk belangrijker is dan anders.
Ideaal is de combinatie van IBIS en OIS. De Roll, X en Y assen worden dan in de body gestabiliseerd terwijl de Yaw en Pitch door de lens afgehandeld wordt. Zo kan je wel tot 6 stops aan stabilisatie krijgen!
Een ander voordeel aan IBIS is dat als je de brandpuntsafstand weet je ook lenzen van andere merken over 3 assen (Yaw, Pitch en Roll) kunt stabiliseren (voor X en Y moet je specifieke lensinformatie hebben).
Het enige probleem bij IBIS is dus inderdaad de hitteafvoer van de sensor naar de body. Misschien kunnen ze daar ook nog wel wat op verzinnen met flexibele heatpipes of dunne bundels koperdraden naar de body ofzo. Of gewoon de sensor efficiënter maken en zo minder laten opwarmen

.