Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kan zijn dat het een field sequential EVF is, maar ik dacht dat ultramicron panelen juist geen field sequential technologie gebruikt.

Persoonlijk zie ik liever dat ze het dynamisch bereik en de kleurdiepte verhogen dan de resolutie/refresh-rate. Resolutie en refresh-rate vreten nog meer batterij, en EVFs verbruiken nu al meer stroom dan het LCD-scherm.. dynamisch bereik en meer kleuren zouden een veel grotere winst opleveren denk ik.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panasonic heeft gisteren 2 m4/3 objectieven aangekondigd.

Een 30mm f/2.8 macro en een 42,5 f/1.7.

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2015/02/1000-panasonic-30mmjpg_1424697490.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2015/02/panasonic_42.5mm-d2941.jpg

http://www.dpreview.com/a...new-42-5mm-portrait-prime

http://www.43rumors.com/h...f1-7-and-30mm-f2-8-macro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuke lens die Panasonic 42,5mm f/1.7!
Kortste scherpstelafstand is 31cm (De kortste scherpstelafstand van de m.Zuiko 45mm f1.8 is 50cm).
Dit maakt deze lens waarschijnlijk geschikter voor close-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:16

amphora

Websites & Fotografie

De Olympus 45mm is wel iets goedkoper ($349 vs $399 bij BH Photo, al zal het in de praktijk in Nederland misschien wel mee vallen).
Ik denk dat de keuze tussen Oly 45 en Pana 42mm voornamelijk afhangt van je body, heb je Olympus camera zal je eerder de Olympus nemen denk ik vanwege de prijs en heb je Panasonic camera kies je voor de andere ivm OIS. Verschil tussen f1.8 en 1.7 is denk ik te verwaarlozen, of in ieder geval niet doorslaggevend. Er vanuit gaande dat ze optisch (scherpte, contrast etc) gelijk zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 24-02-2015 11:57 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Ik heb vrij vaak een 50mm m42-lens gebruikt met een minimale scherpstelafstand van 33cm. Die was prima geschikt voor semi-macro werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:56:
De Olympus 45mm is wel iets goedkoper ($349 vs $399 bij BH Photo, al zal het in de praktijk in Nederland misschien wel mee vallen).
Ik denk dat de keuze tussen Oly 45 en Pana 42mm voornamelijk afhangt van je body, heb je Olympus camera zal je eerder de Olympus nemen denk ik vanwege de prijs en heb je Panasonic camera kies je voor de andere ivm OIS. Verschil tussen f1.8 en 1.7 is denk ik te verwaarlozen, of in ieder geval niet doorslaggevend. Er vanuit gaande dat ze optisch (scherpte, contrast etc) gelijk zijn.
In het begin zal het verschil procentueel gezien best aardig zijn. De M.Zuiko heb je namelijk al voor 250 euro.
Verder denk ik idd dat Panasonic gebruikers straks eerder voor de Panasonic gaan en Olympus gebruikers voor de M.Zuiko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De m.Zuiko 45mm f1.8 heeft een maximum vergroting van maar 0.11x (0.22x : 35mm equivalent)
de nieuwe Panasonic 45mm f1.6 heeft een maximum vergroting van 0,2x (0.4x : 35mm equivalent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
amphora schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:56:
De Olympus 45mm is prima te krijgen voor €200 in Nederland. Ik heb hem zelf iig voor die prijs gekocht een aantal maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
link0007 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:22:
[...]

De Olympus 45mm is prima te krijgen voor €200 in Nederland. Ik heb hem zelf iig voor die prijs gekocht een aantal maanden geleden.
Weet je toevallig waar?
Dan bestel ik de 45mm vanavond nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Punt is dat Olympus prijzen vrij vast staan (Officiele dealers moeten adviesprijs hanteren) en er bij Panasonic wat meer grijze import is wat de prijzen weer drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
leendertv schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:35:
De m.Zuiko 45mm f1.8 heeft een maximum vergroting van maar 0.11x (0.22x : 35mm equivalent)
de nieuwe Panasonic 45mm f1.6 heeft een maximum vergroting van 0,2x (0.4x : 35mm equivalent)
De vergroting is inderdaad niet erg goed. Ik kan volgens mij met m'n 20mm 1.7 dichterbij komen.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
Gisteren om 21 uur besteld, vanmiddag om 13 uur binnen.
Blij met mijn nieuwe Olympus 45mm, eerste indruk is dat deze lens erg mooie kiekjes maakt.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:54
bieske schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 23:35:
Gisteren om 21 uur besteld, vanmiddag om 13 uur binnen.
Blij met mijn nieuwe Olympus 45mm, eerste indruk is dat deze lens erg mooie kiekjes maakt.
heb jij hem voor €200,- besteld? Zou je mij willen vertellen waar?

Heb laatst de 25mm 1.8 gehaald en die bevalt prima. Ben benieuwd naar de 45mm.

Verwijderd

200 is nog niet zo heel scherp, maar in Finland hebben ze wel vaker leuke aanbiedingen: €149,50.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:54
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 06:11:
200 is nog niet zo heel scherp, maar in Finland hebben ze wel vaker leuke aanbiedingen: €149,50.
haha ja dat is zeker een stuk goedkoper. Maar mijn Fins is niet zo goed ;) . Verzenden ze ook internationaal?

Met 200e ben ik ook tevreden hoor, maar vind zelf geen webshop die hem daarvoor aanbiedt.

Verwijderd

150 euro? manmanman bijna een kassakoopje. :p Ik heb er een paar jaar geleden 240 voor betaald en dacht dat ik een leuke prijs had.

Weet iemand toevallig ook of de 12-40 ergens zo belachelijk goedkoop is? Of de 60mm macro?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2015 13:05 ]

• link0007
  • Niet online
€150 is wel érg netjes. Als je bedenkt dat de normale verkoopprijs binnen NL €250 is, valt €200 toch wel mee? Dat is 20% korting.. zo bijzonder is dat niet.

Verwijderd

Ik gebruikte die link enkel om aan te geven dat het scherper kan met de prijs binnen de EU.

offtopic:
Voor het geval dat je serieus gaat nadenken over die deal: online verkoop is momenteel niet op voorraad, maar men kan bellen om te kijken bij welke van de 150 winkels de lens nog fysiek op voorraad is. Aangezien je fins niet zo goed is ga ik er maar niet vanuit dat je daar mensen kent die even langs kunnen gaan. ;)

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:35

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Maar we weten nog steeds niet waar de 45mm f/1.8 voor 200 euro te verkrijgen is ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

20% onder de laagste prijs uit de pricewatch is natuurlijk al leuk maar 40% onder de laagste prijs uit de pricewatch vind ik wel spectaculair zeg maar.

• bieske
red1 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 03:50:
[...]

heb jij hem voor €200,- besteld? Zou je mij willen vertellen waar?

Heb laatst de 25mm 1.8 gehaald en die bevalt prima. Ben benieuwd naar de 45mm.
Nee kon helaas de lens nergens zo goedkoop vinden, 249 euro betaald.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
damn die pano lenzen die zijn geyl. Vraag me af hoe duur die worden... En al helemaal die macro lens.

• muserulezz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07-2022
adviesprijs 30mm macro zal 349,95 zijn, die van de 42,5mm f/1.7 zal 399,96 zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
goeie prijs!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas_nl schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:24:
damn die pano lenzen die zijn geyl. Vraag me af hoe duur die worden... En al helemaal die macro lens.
Ik vraag me alleen af hoeveel vraag er is naar een 30mm macrolens?
De m.Zuiko 60mm macro lens is in ieder geval veel geschikter voor insecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Die kost dan wel weer 600 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 15:46
Niet allemaal tegelijk:
http://link.marktplaats.nl/m903994906
Goede prijs voor de Olympus ED pro 40-150 mm /F2.8

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Panasonic 42.5mm f1.7 op cameranu.nl:
http://www.cameranu.nl/nl...-1-7-asph-objectief-zwart

Van mij mag er wel 100 euro van de prijs af.
Wil hem wel graag hebben. Vooral door de veel betere close-up mogelijkheden in vergelijking met de m.Zuiko 45mm f1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leendertv schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:18:
De Panasonic 42.5mm f1.7 op cameranu.nl:
http://www.cameranu.nl/nl...-1-7-asph-objectief-zwart

Van mij mag er wel 100 euro van de prijs af.
Wil hem wel graag hebben. Vooral door de veel betere close-up mogelijkheden in vergelijking met de m.Zuiko 45mm f1.8.
das nog steeds pre- order, niet op vooraad. en met preorders betaal je altijd de hoofdprijs misschien zie je na 1-2 maanden al wat korting :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oei... hele teleurstellende "review" over de videokwaliteit van de EM5 II:
http://www.eoshd.com/2015...-and-hate-at-first-sight/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier wordt de em5 II vergeleken met de eerste versie: http://jlwilliams-us.tumblr.com/post/112762333327/olympus-e-m-5-mk-i-vs-mk-ii

Ik heb zelf de em5 mk1 en ik twijfel of ik zal upgraden naar de mk2.
Er zijn een aantal aantrekkelijke nieuwe features toegevoegd vergeleken met de mk1 en bedieningsgemak is verbeterd maar de fotokwaliteit blijft min of meer hetzelfde en de kwaliteit van de video is beter maar na drie jaar had ik er meer van verwacht.

Ik wacht denk ik wel op de em-1 mk2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nog nooit heb ik iets opgestoken van een DigitalRev video, maar een rondje Hong Kong is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:05
Zelf heb ik de MI versie van de OMD5 gehad , maakte mooie foto,s maar verkocht vanwege de zeer marige video kwaliteit , heb nu de Sony A6000 .

Ik overweeg toch om de markII te gaan kopen omdat de video functie behoorlijk is verbeterd , als lees ik hier boven dat sommigen dat dan weer niet vinden , maar als ik op YT kijk vindt ik de kwaliteit van de video,s en zeker van de stabilisatie prima .

Hier weer een review die het video gedeelte prima vindt .

YouTube: Olympus OMD EM-5 Mark ii Review in 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De E-M5II zal voor een niet 4k camera vast wel prima zijn.
Om er nou weer voor van te wisselen van systeem lijkt me een beetje weggegooid geld eigenlijk. Alle objectieven weer verkopen en andere weer kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Heb maar 1 objectief , en mocht ik de MII gaan kopen zal het bij 2 lensen blijven , hobby kost geld ...
Verwacht rond de €625 voor mn A6000 met lens te kunnen krijgen .

Maar ik vindt de kleuren van de Olympus ook mooier dan van de Sony en had meer "blijvers" met mn Olympus .

Wacht zoiezo tot de prijzen wat gaan zakken , vindt hem wel stevig aan de prijs en ga pas in Augustus naar de Himalya , heb nog even de tijd .

Hier nog een verglijk van het video gedeelte tussen de MII en de Panasonic GH4

YouTube: Olympus OM-D E-M5 Mark II vs Panasonic LUMIX DMC-GH4 Image Stabilization Video Test Comparison

[ Voor 23% gewijzigd door ramrodwillem op 09-03-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
ramrodwillem schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:41:
pas in Augustus naar de Hymalya , heb nog even de tijd.
Oh gelukkig dan kan je ook de spelling nog even oefenen. :+

Lastig te voorspellen wat de prijs gaat doen, zo te zien zitten alle winkels onder dezelfde duim,
als je kijkt naar de Mk I:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=303324&deliveryCountry=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
>Oh gelukkig dan kan je ook de spelling nog even oefenen

Wat bedoel je .... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat jij Himalaya bedoelt. Je hebt 'm nu bijna goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

In augustus naar de Himalaya? :+
Dan kan je de camera wel thuis laten.
Wat je wel mee kan nemen is regenkleding en veel leesvoer.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante rumors over de opvolger van de Panasonic AG-AF100.
Vooral de geruchten over de nieuwe m43 sensor zijn interessant:

"Newly designed sensor will have an immense dynamic range of up to 15 stops and 4K. Sensor will be a big surprise in unexpected ways. Not shure about the price tag though."

- 18MP photo
- 16+ stops of dynamic range
- Improved lowlight capabilities
- Improved skintones
- Improved highlight rendition
- Useable ISO (almost no grain) up to 12,800
- The new camera will basically have one of the best stills and videos images/color rendition/dynamic range compared to the competition

http://www.43rumors.com/p...-4k-mft-camcorder-coming/

Hopelijk stoppen ze die sensor ook al in de GX8 en niet pas in een GH5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

If it sounds too good to be true... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Hmm, I'm not shure :+

Eerst up to 15stops DR, en twee regels verder 16+? Make up your mind guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
er was wel een nieuwe organische sensor in ontwikkeling met fuiji, die in 2015 zou kunnen worden gebuikt, wie weet....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-10 15:12
Meh, geruchten.
De geruchten gaan ook dat Shure niet de sensor gaat leveren voor de opvolger van de Panasonic AG-AF100 en überhaupt niet van plan is om zich te storten op de foto/video markt.

[ Voor 38% gewijzigd door AdmiralSnipe op 10-03-2015 13:54 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Vishari Beduk schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 00:28:
In augustus naar de Himalaya? :+
Dan kan je de camera wel thuis laten.
Wat je wel mee kan nemen is regenkleding en veel leesvoer.
Ik mag misschien Hymalaya niet goed spellen maar als je niet weet hoe de weersomstandigheden in de Hymalaya kunnen zijn kan je beter maar niet reageren hoor ..... :+

Voor sommige gebieden is juli tm augustus de beste en droogste periode .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
In de Hymalaya misschien wel, maar niet in de Himalaya hoor! :+

Sorry, nu zijn we er echt klaar mee ;). Rond die tijd is het in Nepal monsoon season, zegt google? Zijn sommige stukken dan het droogst? Klinkt wel eigenaardig...

Ik weet niet exact wat je met de camera wilt doen btw? Voor fotokwaliteit hoef je de boel iig niet om te ruilen hoor. Wat wil je precies met video doen? Huis, tuin en keuken video's kunnen ook prima met de Sony, lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb een spellings lesje gemist maar volgens mij zijn er hier die een paar aardrijkskunde lessen hebben overgeslagen ....
Kom eens achter jullie PC vandaan en ontdek de wereld ... >:)

De Hymalaya ligt niet in alleen Nepal beste fotograven maar ook oa in China ,Tibet ,Pakistan en India .
Waar ik naar toe ga in India is het in die periode kurk droog en kan je er geweldige trekkings doen en dito foto,s maken .

Tav de A6000 en de eventuele OMD mII , het lenzen aanbod bij Sony is maar matig als je naar wat betere lenzen toe wilt betaal je er een stuk meer voor als bij Olympus of Panasonic .
Het valt mij op dat de foto,s genomen met de OMD MI er mooier qua kleur uit zien dan die van de A6000 , ook sla ik het stabilisatie van de OMD MII hoger aan dan die van de Sony .

Maar ik ben er nog niet uit wat ik doe , eerst maar eens wat meer reviews lezen van de "normale" gebruiker , heb er geen haast mee in augustus pas naar die kurk droge Himalaja in India 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Je houdt iig van variatie, zo te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
Hey mensen,

Ik heb zelf een Panasonic G6 met kitlens (14 - 42mm), maar ik wil op termijn nog een goede lens aanschaffen, specifiek voor filmen. Ik kijk daarbij naar de volgende zaken:
  • De lens moet 'repeatable focus' hebben, dus als je aan de focusring draait moet het resultaat elke keer hetzelfde zijn. Dit voor eventueel een follow focus in de toekomst.
  • De lens moet een vaste lengte hebben. Wat ik begreep zijn lenzen met een vaste lengte over het algemeen scherper. Ik zat zelf te denken ergens rond de 20mm. Rond de 20mm lijkt me in veel gevallen wenselijk. Later kan ik altijd nog een telelens aanschaffen als dat nodig blijkt te zijn.
  • De lens moet echt veel sneller zijn dan de kitlens. De kitlens gaat niet verder dan 3.5/f en daarbij heb ik echt het idee dat de lichtgevoeligheid al snel te kort komt en ook de depth of field is niet geweldig. Ik wil waarschijnlijk van voor < 2.0/f gaan.
  • Voor filmen is autofocus niet noodzakelijk, maar als ik de lens ook 'gewoon'' wil kunnen gebruiken op vakantie zou het een pré zijn als de lens ook gewoon met autofocus kan werken. Maar dit is niet noodzakelijk omdat ik de kitlens daar ook voor kan gebruiken.
Ik zie in ieder geval veel goede lenzen van olympus voorbij komen voor rond de 500 euro. Is dat wat naar jullie idee? En hebben jullie verder nog goede suggesties waar ik het beste op kan letten, of eventueel suggesties voor bepaalde lenzen?

Niet dat het allemaal heel relevant is, maar gewoon wat goedbedoelde tips:
• In het Nederlands schrijf je samengestelde woorden aan elkaar, dus 'spellingslesje' en 'aardrijkskundelessen'.
• En het is 'fotografen' en niet 'fotograven.
Doe ermee wat je wilt in ieder geval :)

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk1983 op 11-03-2015 15:26 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
olympus 25mm f1.8 zou kunnen, ik meende dat bijna alle olympus lenzen een MF modus hadden die repeatable is.

anders ga je toch lekker legacy manueel :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
mrc4nl schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:23:
anders ga je toch lekker legacy manueel :+
Nou dat lees ik inderdaad wel vaker: tweedehands worden 'oude' lenzen die alleen maar manual focus hebben vrij goedkoop aangeboden omdat ze voor veel mensen niet (meer) interessant zijn. Maar voor video zijn die lenzen juist weer wel erg interessant. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik best wat moeite heb om te zien of een lens nou goed is of niet en of iets een goede deal is of niet... maar ik leer steeds meer.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Luuk1983 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:20:
  • De lens moet 'repeatable focus' hebben, dus als je aan de focusring draait moet het resultaat elke keer hetzelfde zijn. Dit voor eventueel een follow focus in de toekomst.
  • De lens moet een vaste lengte hebben. Wat ik begreep zijn lenzen met een vaste lengte over het algemeen scherper. Ik zat zelf te denken ergens rond de 20mm. Rond de 20mm lijkt me in veel gevallen wenselijk. Later kan ik altijd nog een telelens aanschaffen als dat nodig blijkt te zijn.
  • De lens moet echt veel sneller zijn dan de kitlens. De kitlens gaat niet verder dan 3.5/f en daarbij heb ik echt het idee dat de lichtgevoeligheid al snel te kort komt en ook de depth of field is niet geweldig. Ik wil waarschijnlijk van voor < 2.0/f gaan.
  • Voor filmen is autofocus niet noodzakelijk, maar als ik de lens ook 'gewoon'' wil kunnen gebruiken op vakantie zou het een pré zijn als de lens ook gewoon met autofocus kan werken. Maar dit is niet noodzakelijk omdat ik de kitlens daar ook voor kan gebruiken.
Ik zie in ieder geval veel goede lenzen van olympus voorbij komen voor rond de 500 euro. Is dat wat naar jullie idee? En hebben jullie verder nog goede suggesties waar ik het beste op kan letten, of eventueel suggesties voor bepaalde lenzen?

Ik kan je de olympus 17mm f1.8 dan aanraden. Deze heeft een 'Manual Focus Clutch'-mechanisme dat werkt voor filmen veel fijner dan de standaard "focus by wire". Andere lenzen die dit ook hebben zijn de olympus 12 f2, 12-40 f2.8 en de 40-150 f2.8. Met deze lenzen kun je dan ook de autofocus gebruiken als je op vakantie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voigtländer 17.5mm f/0.95 kun je voor ~700 euro tweedehands regelen, dat is substantieel sneller en beter gericht op manual focus dan nagenoeg iedere andere MFT-lens. En zeker voor video scherp genoeg wijd open.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Mr.C4 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:40:
Ik kan je de olympus 17mm f1.8 dan aanraden. Deze heeft een 'Manual Focus Clutch'-mechanisme dat werkt voor filmen veel fijner dan de standaard "focus by wire". Andere lenzen die dit ook hebben zijn de olympus 12 f2, 12-40 f2.8 en de 40-150 f2.8. Met deze lenzen kun je dan ook de autofocus gebruiken als je op vakantie gaat.
Is dat deze? V&A aangeboden: Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.8 Zilver
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:44:
Voigtländer 17.5mm f/0.95 kun je voor ~700 euro tweedehands regelen, dat is substantieel sneller en beter gericht op manual focus dan nagenoeg iedere andere MFT-lens. En zeker voor video scherp genoeg wijd open.

[video]
Kwijt :9~ Maar dat is best een prijzige lens (I know I know, alles is relatief). Als ik het geluk heb deze een beetje voordelig te vinden, dan is dat natuurlijk een fantastische lens :) Nieuw gaat de lens me een beetje buiten budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Dat is die idd. Je hebt hem ook in het zwart, vind ik op een zwarte body persoonlijk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Weet iemand of of op de OMD em-5 MII in de video stand de CF ook goed werkt , ik lees hier alleen iets over op een Duitse site maar mn Duits is niet zo , ook via Translate wordt het er niet duidelijker op .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik ben er weer een tijdje uit en heb even niet bijgehouden welke nieuwe lenzen er bij zijn gekomen.

Ik heb nu de volgende 2 lenzen mee op reis: 25mm 1.8 Oly en de Pana 14-140mm 3.5-5.6.

Is er een wijdere lens beschikbaar dan de 25mm die even goed in het donker presteerd (koos destijds niet voor de 17mm 1.8 vanwege die distortion issues waar ik in reviews over las). Is er ergens een roadmap te zien waar ik kan bekijken wat er op termijn nog komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je zelf al aan activiteiten ondernomen om antwoord te krijgen op je vragen?
ramrodwillem schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:37:
Weet iemand of of op de OMD em-5 MII in de video stand de CF ook goed werkt [....]
Het kan zijn dat ik nog niet helemaal wakker ben, maar CF?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GustavSan schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:14:
Is er ergens een roadmap te zien waar ik kan bekijken wat er op termijn nog komt?
Dit is er nu: http://www.four-thirds.org/en/microft/lens_chart.html

Verder komt er bij mijn weten nog een 3 tal M.Zuiko pro lenzen uit. Een wide angle zoom, een fisheye en een tele prime. Waar Panasonic nog mee komt is mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:19:
Wat heb je zelf al aan activiteiten ondernomen om antwoord te krijgen op je vragen?

[...]

Het kan zijn dat ik nog niet helemaal wakker ben, maar CF?
Continu focus?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
CompactFlash? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
>Het kan zijn dat ik nog niet helemaal wakker ben

Lijkt me stug , tis al middag .....

CF , inderdaad Continu focus , leek me nou niet al te moelijk , of is het KF , Kontinu focus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Vaak wordt het als AF-C vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe serieus ik die moet nemen weet ik niet als de Samyang 7.5mm daar niet op staat. Dat je de bijvoorbeeld SLR Magic 12mm f/1.6 negeert ala (ook niet heel lekker) maar de 7.5mm is toch wel essentiëel om op een MFT lensoverzicht erbij te hebben. Goedkoop, beste in zijn soort, compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:15:
[...]

Hoe serieus ik die moet nemen weet ik niet als de Samyang 7.5mm daar niet op staat. Dat je de bijvoorbeeld SLR Magic 12mm f/1.6 negeert ala (ook niet heel lekker) maar de 7.5mm is toch wel essentiëel om op een MFT lensoverzicht erbij te hebben. Goedkoop, beste in zijn soort, compact.
Er zullen wat objectieven niet op staan. Dat wat Olympus en Panasonic zelf uitbrengen staat er in ieder geval op. Daar kan je denk ik wel vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:00
ik heb een algemeen vraagje: een M43 heeft een sensor/beeld verhouding van 4/3 terwijl we tegenwoordig bijna alles op monitoren/smartTV bekijken en dus 16:9 verhouding willen. Niet alleen met filmen maar ook met foto's.
Dus nu word er blijkbaar in die stand de sensor info "weggegooid" aan de boven en onderkant om de 16:9 verhouding te krijgen.
Volgens mij geldt dit voor alle sensor formaten.

Waarom worden er in de fotocamera's geen 16:9 sensor verhoudingen toegepast?
Dan heb je vaker maximaal rendement van de sensorgrote.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het simpelste antwoord: foto != video. Daarbij is de beeldcirkel van een lens volledig rond, en als je dan kijkt naar wat het grootste oppervlak van de beeldcirkel is dat je kan vastleggen in een vierkant zal dat dichter bij 4:3 dan 16:9 staan. Bij 16:9 gooi je relatief veel van je beste beeld (dichtst bij het centrale punt boven en onder) weg, en daar krijg je dan veel slechte hoekperformance voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel moet ik weggooien als ik met een APS-C sensor een normale portretfoto met een mooie beeldverhouding van 4:3 wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:36:
ik heb een algemeen vraagje: een M43 heeft een sensor/beeld verhouding van 4/3 terwijl we tegenwoordig bijna alles op monitoren/smartTV bekijken en dus 16:9 verhouding willen. Niet alleen met filmen maar ook met foto's.
Dus nu word er blijkbaar in die stand de sensor info "weggegooid" aan de boven en onderkant om de 16:9 verhouding te krijgen.

Omdat reclameposters in bushokjes hoger zijn dan breed? O-)
foto's kunnen ook worden afgedrukt immers, dat ze op mn beeldscherm niet beeldvullend kunnen worden weergegeven zal mij worst zijn. Op de meeste websites zijn ze toch embedded.=(klein weergegeven)

er zijn zoveel redenen om niet 16:9 te schieten
  1. Je maakt minder efficient gebruik van de beeldcirkel
  2. je hebt geen ruimte om je foto iets te schuiven (boven/onder)
  3. 16:9 niet ruimtelijk oogt (=mening)
    want ik kom wel vaker vrij vierkante dingen tegen als je die met 16:9 zou vastleggen heb je boven/onder een hele krappe kadering terwijl er links/rechts veel ruimte over is, waar leegte op kan treden.
  4. portretstand zou echt zonde zijn.
    als je een 16:9 foto rechtop zou weergeven op je beeldscherm, zou je nog maar 40% van de ruimte gebruiken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Thanks allemaal voor de antwoorden, ok ik begrijp nu dat eigenlijk m43 juist de meest effectieve manier is van fotograferen.

Ik dacht dat bij compact sensoren, 1/2.3″, altijd de zijkanten weggegooid werden bij 4/3 verhouding en niet de boven en onderkant van het beeld bij 16:9 vandaar dat ik dacht dat 16:9 mij het meeste opleverde. Wat dus als ik een m43 zou kopen resulteerde in standaard cropping.

Dus je kan beter in 4/3 fotograferen en zelf de 16:9 verhouding achteraf croppen?
In plaats van dit automatisch te laten doen door de camera. (als je beeldvullend wilt zijn op TV.)
(ik maak als consument weinig reclameposters ;-), maar ik begrijp je punt :) )

Ja ik merk ook dat bij portret/ gekanteld de 16:9 vaak lastig is en alleen bij hoge gebouwen het handig is, dus ik crop die vaak terug tot iets vierkanter.

hmm dus eigenlijk zou je als je RAW schiet (sensordata) gewoon achteraf bij post processing moeten (kunnen) kiezen met 1 klik welk formaat je wilt.

Ik bedenk me net, is er in de kader/grid hulp(de lijntjes die je helpen de horizon en dergelijke goed te krijgen eentje die de een crop van16:9 verhouding in een 4/3 aangeeft zodat je meteen kan zien of op je 4/3 foto alle belangrijke objecten binnen dat 16:9 kader vallen?

(Als dit verhaal klopt zou dus een foto in 4/3 formaat meer Gb zijn dan de zelfde in 16:9.)

Ik ga dit eens uit zoeken hoe dit in praktijk werkt en misschien ga ik wel weer over naar 4/3 formaat met fotograferen.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 22-03-2015 20:52 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht handig om te lezen (niet alles is relevant maar wel een behoorlijk gedeelte):
http://wolfcrow.com/blog/...d-do-we-need-all-of-them/

Ik schiet met mijn UWA in 3:2 en dan wordt enkel dat beeld weergegeven voor de compositie. In het RAW-bestand staat vervolgens het gehele 4:3 beeld en mocht ik dat alsnog nodig hebben kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:55:
Wellicht handig om te lezen (niet alles is relevant maar wel een behoorlijk gedeelte):
http://wolfcrow.com/blog/...d-do-we-need-all-of-them/
gelezen maakt het iets duidelijker qua de sensor L-H formaten
Ik schiet met mijn UWA in 3:2 en dan wordt enkel dat beeld weergegeven voor de compositie. In het RAW-bestand staat vervolgens het gehele 4:3 beeld en mocht ik dat alsnog nodig hebben kan dat.
Ultra Wide Angle(?) Als ik je goed begrijp zie je in de EV de 3:2 verhouding en sla je 4:3 verhouding op in een RAW-file.
Dus als ik 16:9 ingesteld heb zie ik in EV 16:9 (en als ik jpeg schiet uiteraard ook de jpeg) maar de RAW-file is gewoon 4:3.
Dat moet ik testen, ik heb na RAW-development via PP naar jpeg volgens mij gewoon 16:9.

edit: ik vond dit: multi aspect sensor

Dus blijkbaar zijn er camera's (bijv. GH2) die een sensor hebben die iets buiten de beeldcircel vallen om zo maximaal rendement te hebben in verschillende formaten. 16:9, 3:2, 4:3
(Sorry van de off-topic vraag overigens, maar uiteindelijk geven diverse uitleg (over lenzen en beeld distorsie) dus aan dat de verhouding 4:3 (sensoren) minst vervormde beeld geven. Vandaar dat de meeste sensoren 1/23" tot FF 4:3 of 3:2 zijn.)

Het enige wat ik nu nog moet achterhalen of mijn camera zo'n gh2 achtige sensor heeft of gewoon een 4:3 in de beeldcircel en dat de 4:3 setting 100% sensor data is alle andere formaten/verhoudingen een percentage daarvan zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door copykat op 22-03-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:49:
[...]

gelezen maakt het iets duidelijker qua de sensor L-H formaten

[...]

Ultra Wide Angle(?) Als ik je goed begrijp zie je in de EV de 3:2 verhouding en sla je 4:3 verhouding op in een RAW-file.
Dus als ik 16:9 ingesteld heb zie ik in EV 16:9 (en als ik jpeg schiet uiteraard ook de jpeg) maar de RAW-file is gewoon 4:3.
Dat moet ik testen, ik heb na RAW-development via PP naar jpeg volgens mij gewoon 16:9.

Het enige wat ik nu nog moet achterhalen of mijn camera zo'n gh2 achtige sensor heeft of gewoon een 4:3 in de beeldcircel en dat de 4:3 setting 100% sensor data is alle andere formaten/verhoudingen een percentage daarvan zijn.
nou daar kan je vrij makkelijk achter komen, zet je camera op 4:3 en neem een foto, daarna op 3:2 en neem nog eentje, staat op de 3:2 nu beeld die niet op de 4:3 staat dan heb je een multi aspect ratio sensor.

maar ik kan je ook vertellen dat je zeer waarschijnlijk geen multi-aspect ratio sensor hebt.
alle recente m43 camera hebben er namelijk geen

als je misschien wat meer wil lezen over crop en aspect ratio kan je terecht op mijn blog:
De blog van mrc4nl: Equivalentie Tussen camera's

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 22-03-2015 23:25 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
mrc4nl schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:24:
[...]

maar ik kan je ook vertellen dat je zeer waarschijnlijk geen multi-aspect ratio sensor hebt.
LX100, heeft er een, die is toch vrij recent.
Alleen dat is geen oversized sensor zoals in de GH2 het geval was, maar cropped gewoon van M4/3 formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AdmiralSnipe schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:41:
[...]

LX100, heeft er een, die is toch vrij recent.
die heeft geen verwisselbare lens, dus t is geen mft camera. en telt dus niet mee.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 11:33
copykat schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:36:

Foto is anders dan video. Foto's zijn veel minder geschikt voor 16:9, met de redenen zoals Refused en MRC4nl aangeven. Soms wordt er met anamorphic lenzen geschoten, waarbij de volledige sensor gebruikt wordt in een breedbeeld formaat en dit later wordt omgezet. Dit gebeurt al sinds het analoge film tijdperk (omdat 35mm film niet geschikt was om te croppen).

[ Voor 20% gewijzigd door tommyz op 23-03-2015 07:30 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
mrc4nl schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:43:
[...]

die heeft geen verwisselbare lens, dus t is geen mft camera. en telt dus niet mee.
Het is zeker een MFT camera alleen zonder verwisselbare lenzen. De sensor is exact hetzelfde als andere MFT cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Passen er MFT lenzen op?

De sensor maakt nog geen MFT, met dat argument zou een Nikon ook bij het Sony E-mount systeem horen. Micro Four Thirds = de mount op de lens + camera, die daarmee aan alle andere bijhorende specificaties voldoen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:34:
Passen er MFT lenzen op?

De sensor maakt nog geen MFT, met dat argument zou een Nikon ook bij het Sony E-mount systeem horen. Micro Four Thirds = de mount op de lens + camera, die daarmee aan alle andere bijhorende specificaties voldoen.
Een heel krom vergelijk, maar goed, dan niet. Ik zie nergens op m43 specs staan dat het per se interchangable lens moet zijn. Maar jij je zin 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Net de Panasonic Lumix DMC-GX7 + 14-42mm zilver besteld voor €460 , benieuwd wat ik er van vindt , wilde eigenlijk de Olympus OMD E-5II , maar scheelde zoveel geld dat ik de GX7 wel eens wil uitproberen, kan hem daarna altijd omruilen voor die OMD E-5 II .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Kan iemand misschien iets zinnigs zeggen over de verhouding tussen de 25mm 1.8 van Olympus en de 15mm 1.7 van Panasonic wanneer je puur kijkt naar de kwaliteit onder slechte lichtomstandigheden? Ik heb nu de 25mm 1.8 en die presteert verbazingwekkend goed in het donker (buiten op straat met minimaal licht). Ik wil echter wat meer breed en de 12mm 2.0 lijkt me minder presteren.

Ik lees mooie verhalen over de 15mm 1.7, maar weinig over de prestaties bij weinig licht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt het over de prestaties van de lens. Wat heeft dat te maken met weinig licht? Afgezien van de focussnelheid en het diafragma wat de hoeveelheid licht op de sensor bepaalt, is de rest het werk van de sensor in de camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mrc4nl schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:24:
[...]

nou daar kan je vrij makkelijk achter komen, zet je camera op 4:3 en neem een foto, daarna op 3:2 en neem nog eentje, staat op de 3:2 nu beeld die niet op de 4:3 staat dan heb je een multi aspect ratio sensor.

als je misschien wat meer wil lezen over crop en aspect ratio kan je terecht op mijn blog:
De blog van mrc4nl: Equivalentie Tussen camera's
Ok getest( ik heb nu een fz200 overigens maar ik neig toch over te springen naar een grotere sensor om iets meer mogelijkheden te hebben in binnen fotografie UWA lens en betere lowlight (bijv gx7 of de opvolger van de g6 alstie ooit komt :) voor nu lees ik wat hier voorbij komt en hoop ik wat te leren :)

Foto's gemaakt op een statief in 16:9 (9m) 4:3 (12m) en 3:2 (10,5m) en als laatste 1:1 (9m) en bekeken op lcd van de camera.
de 16:9 zoomt iets in ten opzichte van de 4:3, en de 3:2 ook iets ten opzichte van de 4:3. zijkant beeld blijft het zelfde maar bovenkant en onderkant veranderd.
Alleen de 1:1 is een crop van de 4:3 waarbij de zijkant veranderd.
De 4:3 formaat heeft het meeste beeld informatie, dus alle andere formaten zijn crops daarvan toch?
Dus conclusie het formaat 4:3 is de beste omdat je dan maximaal gebruik maakt van het sensor oppervlak.(ook te zien in de grote van de file (12m))
Bedankt voor deze verhelderende informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:55
GustavSan schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:24:
Kan iemand misschien iets zinnigs zeggen over de verhouding tussen de 25mm 1.8 van Olympus en de 15mm 1.7 van Panasonic wanneer je puur kijkt naar de kwaliteit onder slechte lichtomstandigheden? Ik heb nu de 25mm 1.8 en die presteert verbazingwekkend goed in het donker (buiten op straat met minimaal licht). Ik wil echter wat meer breed en de 12mm 2.0 lijkt me minder presteren.

Ik lees mooie verhalen over de 15mm 1.7, maar weinig over de prestaties bij weinig licht....
Hey DikkieD, al die lenzen presteren ongeveer gelijk bij weinig licht. Je bent tevreden over een diafragma van 1.8 maar het verschil met 2.0 en 1.7 is zo klein dat je ongeveer hetzelfde kunt verwachten. Daarnaast zijn beide lenzen optisch ook erg goed, je kunt hier wat beeldkwaliteit dus geen miskoop doen. Ik denk dat je eerder moet twijfelen over prijs en hoe wijd je wilt gaan, 12mm t.o.v. 15mm is toch een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
De Sony A7 gaat vanmiddag de deur uit en er komt een Olympus E-M1 voor terug.
Wil weer terug naar Olympus... A7 maakt mooie foto's maar wordt gek van de besturing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lasteraar schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:53:
Wil weer terug naar Olympus... A7 maakt mooie foto's maar wordt gek van de besturing..
Wat had je voordat je de A7 kocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist op DPR een grappige test tegengekomen. De E-M5II bij een roler derby. Schijnt een van de lastigste sporten te zijn om te fotograferen.

http://www.dpreview.com/a...-the-olympus-om-d-e-m5-ii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 09:54
Sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een Olympus 75mm 1.8 m4/3 lens! Wat testshots verder moet ik toch eerlijk bekennen dat ik baal dat ik deze lens niet veeeeeeel eerder heb aangeschaft! Ik zat echt tegen de aankoopprijs aan te hikken, €1000,- is veel geld.

Deze lens is ontzettend scherp, hele mooie zachte bokeh, binnenkort ga ik er eens echt mee de straat op!

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
De 75mm is bizar goed en fijn.
Iets minder trefzeker dan de 45mm... Maar superscherp en heerlijke smeuige bokeh.

@thor, ik had hiervoor een e-m5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:34:
Zojuist op DPR een grappige test tegengekomen. De E-M5II bij een roler derby. Schijnt een van de lastigste sporten te zijn om te fotograferen.

Geniaal. Geeft goed aan hoe zelfs de paradepaartjes van dSLR gestaag verdwijnen. Met 80% hitrate in een zeer lastige situatie *binnen*, geeft het toch wel aan dat zelfs voor de veeleisende amateur sportfotograaf een mirrorless ruimschoots voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:34:

Ik dacht even dat het een oud artikel was, in 2014 was er op dpreview ook al een kerel die een roller derby schoot met ene mft camera ->
http://www.dpreview.com/a...cdaniel-micro-four-thirds

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Lasteraar schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:53:
Waarom em1 en geen em5-ii?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ik dacht btw dat je kleiner wilde? Pana lx100 toch? Dus waarom ben je toen voor die a7 gegaan eigenlijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Sjekster schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:08:
Ik dacht btw dat je kleiner wilde? Pana lx100 toch? Dus waarom ben je toen voor die a7 gegaan eigenlijk? :)
OMDat die toen in de aanbieding was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Jep :-) Inmiddels de E-M1 binnen... Zalig.. Thuiskomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
amphora schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 00:33:
[...]

Waarom em1 en geen em5-ii?
Goede vraag.. Niet eens over nagedacht. De E-M1 was destijds de keuze tussen de A7 of de M1 ( ja ok.. een Leica / pana lx100 .. Maar dat werd 't toch niet )

Ik moet ook eerlijk gezeggen dat ik qua specs weinig verschil zie tussen de M1 en de M5II ?
Heb hiervoor een E-M5 gehad.. Die vond ik perfect. De M1 is gewoon een groter broertje.. Werd goed ontvangen en dat is prima voor mij.

Ik vind de bediening van Olympus gewoon erg prettig. Daarbij vind ik de Olympus/Pana m4/3 lenzen(aanbod) ook gewoon erg prettig.. Heb geleerd van mijn uitstapje.. Doe ik niet meer.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb net de GX7 binnen , iemand ervaring met een Panasonic 14-42 II en12-32 insamenwerking met de GX7 , ik heb eventueel belangstelling voor de 12-32 lens maar vraag me af of de meerprijs het waard is .

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou je willen weten, dat een review van enige kwaliteit je niet kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ramrodwillem schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:11:
Ik heb net de GX7 binnen , iemand ervaring met een Panasonic 14-42 II en12-32 insamenwerking met de GX7 , ik heb eventueel belangstelling voor de 12-32 lens maar vraag me af of de meerprijs het waard is .

Thx
ik zou het niet doen, ik heb de zowel de 14-42 als de gx7. de 12-32 is miszien iets beter, maar als je echt kwaliteit wil kun je veel beter de 12-35 f2.8 kopen in plaats van een andere kitlens.

Scherpte van de 14-42II is prima, alleen niet aan de randen.

ora et labora

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.