Thanks allemaal voor de antwoorden, ok ik begrijp nu dat eigenlijk m43 juist de meest effectieve manier is van fotograferen.
Ik dacht dat bij compact sensoren, 1/2.3″, altijd de zijkanten weggegooid werden bij 4/3 verhouding en niet de boven en onderkant van het beeld bij 16:9 vandaar dat ik dacht dat 16:9 mij het meeste opleverde. Wat dus als ik een m43 zou kopen resulteerde in standaard cropping.
Dus je kan beter in 4/3 fotograferen en zelf de 16:9 verhouding achteraf croppen?
In plaats van dit automatisch te laten doen door de camera. (als je beeldvullend wilt zijn op TV.)
(ik maak als consument weinig reclameposters ;-), maar ik begrijp je punt

)
Ja ik merk ook dat bij portret/ gekanteld de 16:9 vaak lastig is en alleen bij hoge gebouwen het handig is, dus ik crop die vaak terug tot iets vierkanter.
hmm dus eigenlijk zou je als je RAW schiet (sensordata) gewoon achteraf bij post processing moeten (kunnen) kiezen met 1 klik welk formaat je wilt.
Ik bedenk me net, is er in de kader/grid hulp(de lijntjes die je helpen de horizon en dergelijke goed te krijgen eentje die de een crop van16:9 verhouding in een 4/3 aangeeft zodat je meteen kan zien of op je 4/3 foto alle belangrijke objecten binnen dat 16:9 kader vallen?
(Als dit verhaal klopt zou dus een foto in 4/3 formaat meer Gb zijn dan de zelfde in 16:9.)
Ik ga dit eens uit zoeken hoe dit in praktijk werkt en misschien ga ik wel weer over naar 4/3 formaat met fotograferen.
[
Voor 4% gewijzigd door
copykat op 22-03-2015 20:52
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....