Beste tweakers,
graag zou ik van jullie even een advies willen omtrent een mogelijke lenswissel/aankopen:
Camera body:
Canon EOS 550D
Lenzen in bezit:
Sigma 70-300 f4-5.6 APO DG
Sigma 50-200 f4-5.6
Canon 18-55 kitlens (bijgeleverd met de EOS 300/350 ..lang geleden)
Nu gebruik ik de camera voor kort gezegd 2 doeleinden:
1. Vakantie (voornamelijk natuur fotografie)
2. Autosport
Nu zal de ervaren fotograaf hier meteen denken dat de huidige lenzen set nu niet bepaald geschikt is voor genoemde doeleinden, vandaar ook deze post.
Ik ben niet iemand die dagelijks/wekelijks bezig is met fotografie, maar als ik ermee bezig ben probeer ik graag iets meer te doen dan alleen ''point and shoot''. Om een beter idee te geven plaats ik een 3 tal verkleinde fotos gemaakt met genoemde lenzen.
Alle foto's zijn wel wat nabewerkt (oa croppen in foto 2+3)
Nu zit ik te denken om de 2 Sigma lenzen weg te doen en er het volgende voor terug te kopen:
* Canon 70-200mm f/4 L USM (zonder IS)
http://tweakers.net/price...ef-70-200mm-f-4l-usm.html
Voordelen:
snelle USM motor
Kwaliteit lens over gehele bereik
F4 over hele bereik
Nadeel
100mm minder bereik t.o.v. de Sigma 70-300
Om het 100mm minder zoombereik op te vangen is er een gedachte om er een 1.4 extender erbij te kopen. (1.4x om wel de AF functie actief te houden, bij 2.0x verlies ik deze)
http://tweakers.net/price...n-extender-ef-14x-ii.html
Wanneer ik met een 1.4xx Canon extender (variant II via MP á ~200€) ga werken, dan zal diafragma wel een stap hoger worden -> f/5.4 en een iets minder snelle AF (?) van ik lees op internet.
2 vragen waar ik graag jullie advies over zou lezen:
1. Als ik redeneer -> De combinatie Canon 70-200mm + 1.4x extender = 98-280mm bereik op f5.4. is kwalitatief beter dan nu met alleen de Sigma 70-300.
eens/oneens ?
2. Voor vakantie doeleinden blijft de 18-55 kitlens, doch kan ik voor weinig geld (<50€) een nieuwe kitlens kopen 18-55 met IS (begreep de kitlens vanaf de 450D). Deze schijnt ook goede foto's te maken en goede vooruitgang t.o.v huidige lens?
3. Alternatieve combinaties? Daarbij wel lettend op de prijs en feit dat ik beperkt fotografeer.
Gevoel zegt dat de 70-200mm + 1.4 extender prima is voor circuit's en zonder de extender ook op vakantie een doel heeft (vb. dierentuin bezoek). Daarnaast past dit ook prima in mn fotografie rugtas zonder gesleep
Heel verhaal wat hopelijk een goed beeld geeft v/d situatie. Ben benieuwd naar jullie advies. Alvast bedankt voor het meedenken