-Betaalrekening ABNAMRO (omdat het teveel moeite is om van bank te veranderen en alle automatische betalingen weer te regelen)
Ik probeer het bedrag hier op max 1000E te houden. Om alle vaste lasten te betalen. Het is me een keer gebeurd dat mijn salaris te laat is gestort waardoor ik plots rood stond voor niks
-1e pot (vrij beschikbaar):
verschillende internetspaarrekeningen. Moneyou (1.5%), LeasePlanBank (1.6%), CentraalBeheer (1.45%), NIBC (1.5%).
Hier staan ongeveer 10k verdeeld.
Regel is. Rekening met hoogste rente krijgt de nieuwste stortingen. Rekening met laagste rente wordt eerst uit geput.
Allen binnen 1 werkdag wel op de betaalrekening.
-2e pot (semi-vrij beschikbaar)
verschillende (index)beleggingsrekeningen. Meesman, BrandNewDay.
Hier staat de rest van het vermogen op gestald.
Regel is: meesman krijgt hoogste maandelijkse investeringen (want laagste kosten)
brandnewday krijgt laagste maandelijkse investeringen en eventueel extra stortingen (extra stortingen bij meesman enkel mogelijk bij bedragen >10k).
Indien nodig, binnen 1 week wel afgekocht en op rekening. Overboekingen kosten wel geld, dus doe ik niet zo snel.
-3e pot ( semivast/vast/lange termijn)
Beleggingsrekening: Binck standaard.
-In principe zal ik de beleggingsrekening niet veel aan wijzigen. Enkel dit jaar heb ik mijn portefeulle aangepast en vooral in vanguard trackers omgezet. Heb ik een "overschot" aan geld, welke meer is dan 2k dan worden hiervan weer index-aandelen van gekocht.
Dividend van de beleggingsrekening room ik af richting betaalrekening.
-4e pot (vast)
pensioen/lijfrenterekening: brandnewday, crowdfunding
Hier wordt geld in gezet welke voor lange tijd vast zit.
Pensioen/lijfrente wordt maandelijks een klein bedrag op gestort "voor de zekerheid". Aan het eind van het jaar beslis ik of ik alsnog iets extra wilt inleggen.
Crowdfunding zit vaak voor meerdere jaren vast. De maandelijkse aflossing wordt gebruikt voor nieuwe investeringen (al dan niet crowdfunding)
Ik doe dus niet aan deposito's. Ik zie het nut hier niet van in. Pot 2 biedt al betere rendement dan deposito's.
Voordat geld in pot 3 of 4 komt, bekijk ik eerst of ik niet beter kan aflossen op hypotheek. Maar dat is maar 7,5k per jaar, dus die "potje" is snel gevuld 
In fact, deze "vul" ik in de eerste twee maanden van het nieuwe jaar met het geld op pot 1 welke ik in de loop van het jaar weer aanvult. Wat makkelijk gaat vanwege verlaagde hypotheeklasten.
[
Voor 11% gewijzigd door
kmf op 19-01-2015 15:07
]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp