Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.134 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
NovapaX schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:59:
koop een boot en werk je dood... ;)
Haha... grapje, maar een serieuze boot waar je een beetje comfortabel op woont. En dan ook nog af en toe varen gaat je meer kosten dan een gewone tussenwoning.
Zeker als je het onderhoud e.d. meeneemt.

Ik ken iemand die het doet, en die kan dan eigenlijk alles zelf doen (onderhoud, verbouwen etc.) maar dat kost een lieve duit. Dat moet je echt doen omdat je het leuk vindt, of echt jouw levensstijl is, maar niet omdat het nou zoveel geld zou schelen.
Voor 40.000 euro heb je al een erg goed zeewaardig schip waar je overal heen kan zeilen.
http://yachts.apolloduck.com/feature.phtml?id=386041 of http://yachts.apolloduck.com/feature.phtml?id=371169. Ik heb geen verstand van schepen, maar als je onderhoud in goedkope landen laat doen, dan moet je uiteindelijk toch wel veel goedkoper kunnen wonen in een schip vergeleken met een huis van 2 ton.

[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 14-01-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
kabelmannetje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:59:
[...]

De vraag is niet madame wil, maar wat JIJ wil..
Het alternatief is zonder haar wonen en dat wil ik niet. Helaas is er voor deze situatie geen compromis te bedenken (behalve half/half maar dan zit je nog met dubbele lasten)

Ik ben zeilbooteigenaar en prima bekend met alle bijbehorende kosten. Voor 50 mille koop je een prima 36-voeter (niet nieuw natuurlijk). Meer ruimte zou ik niet nodig hebben voor 2 personen. Alleen zou ik me ook wel redden op de huidige 29'er. Ik heb studentenkamers gehad die een stuk kleiner waren.

Onderhoud kun je zo duur maken als je zelf wilt. Scheepsdiesels zijn vrij eenvoudig te onderhouden, zeilen hoeven echt niet elke 5 jaar vervangen te worden, idem voor verstaging etc... Daarnaast, als je niet meer per se 40 uur moet loonslaven voor die dure hypotheek, heb je ook genoeg tijd om het gros van het onderhoud zelf te doen. Paar zonnepanelen er op, windgeneratortje, watermaker etc... Veel zeilers zijn (op de boot) al praktisch zelfvoorzienend, heerlijk lijkt me dat.

[ Voor 7% gewijzigd door EvaluationCopy op 14-01-2015 14:11 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
kabelmannetje schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:04:
[...]

Voor 40.000 euro heb je al een erg goed zeewaardig schip waar je overal heen kan zeilen.
http://yachts.apolloduck.com/feature.phtml?id=386041 of http://yachts.apolloduck.com/feature.phtml?id=371169. Ik heb geen verstand van schepen, maar als je onderhoud in goedkope landen laat doen, dan moet je uiteindelijk toch wel veel goedkoper kunnen wonen in een schip vergeleken met een huis van 2 ton.
Ga dan geen drijvend wrakhout posten, als je er geen verstand van hebt ;) Die Moody is een prima schip maar dan weer niet zo groot voor meer dan 1 persoon.

Wat vind je precies goedkope landen? De Carieb is wel vrij goedkoop maar zo'n oversteek voor een beetje onderhoud is nou niet echt gratis. :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
EvaluationCopy schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:10:
[...]

Het alternatief is zonder haar wonen en dat wil ik niet. Helaas is er voor deze situatie geen compromis te bedenken (behalve half/half maar dan zit je nog met dubbele lasten)

Ik ben zeilbooteigenaar en prima bekend met alle bijbehorende kosten. Voor 50 mille koop je een prima 36-voeter (niet nieuw natuurlijk). Meer ruimte zou ik niet nodig hebben voor 2 personen. Alleen zou ik me ook wel redden op de huidige 29'er. Ik heb studentenkamers gehad die een stuk kleiner waren.

Onderhoud kun je zo duur maken als je zelf wilt. Scheepsdiesels zijn vrij eenvoudig te onderhouden, zeilen hoeven echt niet elke 5 jaar vervangen te worden, idem voor verstaging etc... Daarnaast, als je niet meer per se 40 uur moet loonslaven voor die dure hypotheek, heb je ook genoeg tijd om het gros van het onderhoud zelf te doen. Paar zonnepanelen er op, windgeneratortje, watermaker etc... Veel zeilers zijn (op de boot) al praktisch zelfvoorzienend, heerlijk lijkt me dat.
Toen ik op de San Blas eilanden was in Panama zag ik erg veel pensionado's op zeilboten. Inderdaad voor het grootste gedeelte zelfvoorzienend met de zaken die jij noemt. Zelf iedere dag een visje vangen voor het avondeten Zag er echt heerlijk uit, het is dat ik zelf geen zeiler ben, maar dat leek me wel een beetje hemel op aarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
EvaluationCopy schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:14:
[...]
Ga dan geen drijvend wrakhout posten, als je er geen verstand van hebt ;) Die Moody is een prima schip maar dan weer niet zo groot voor meer dan 1 persoon.

Wat vind je precies goedkope landen? De Carieb is wel vrij goedkoop maar zo'n oversteek voor een beetje onderhoud is nou niet echt gratis. :+
Hahaha, ik ben inderdaad geen zeiler! :) Wel heb ik eens iemand gesproken die met een jacht van 20K de wereld rond gegaan is. Misschien zal jij nu zeggen: die zinkt bij de eerste storm. :)

Als je een schip hebt, dan zeil je gratis op de wind de wereld over en laat je geplant onderhoud buiten Europa uitvoeren. Dan heb je inderdaad je huis hier niet meer nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door kabelmannetje op 14-01-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Niemand wordt als zeiler geboren hoor (nou ja ok, Laura Dekker wel zo'n beetje), ik doe het pas 5 jaar ;)

@ Kabelmannetje: ik zei 'drijvend' wrakhout he! Een boot zinkt niet zomaar. 20K kan, voorbeelden genoeg van Nederlanders die het doen in een schip van 10k. In Zeilen stond ooit een mooie reportage over een Nederlandse man die zijn kroeg had verkocht, de centen aan zijn ex-vrouw en kinderen had gegeven en met een budget van exact NUL euro is vertrokken. Boot gekregen van iemand. Hij zeilt o.a. medicijnen naar afgelegen eilandjes enzo voor z'n levensonderhoud. Het kan dus. Maar goed, er is een prima doch wat leeg zeiltopic op Tweakers, gaat een beetje offtopic nu.

In het kader van FO denk ik dat ik met 50mille spaargeld voor een schip en een minimaal inkomen per jaar (liggeld in Nederlandse havens is voor zo'n ding +/- 1500 euro) me prima kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20

unclero

MB EQA ftw \o/

Een oud-zeilmaatje van me is IT-freelancer. Die gebruikt een een of andere verbouwd dekschuitje (beetje dit idee, maar dan met een toilet-douche-combi) als pied-a-terre. Goedkoper dan een tweede woning (hij zit al een jaar in Amsterdam), en qua onderhoud is het goedkoper dan een camper.

Wonen op het water is leuk, maar het is zo duur als je eigen hang naar luxe is. Een bootje dat goed vaart, heeft niet per se uitmuntende wooneigenschappen. Andersom is ook dat een bootje dat van alle gemakken is voorzien, niet per se goede vaareigenschappen heeft (wel handig als je bijvoorbeeld veel moet verkassen voor je werk). Dus dan ga je je dingen afvragen. Heb je per se een wasmachine en een droger nodig? Heb je uberhaupt wel een inpandige wasmachine nodig? Heb je minstens 3 gaspitten nodig? Heb je eigenlijk wel een douche, apart van het toilet nodig?
Die zeilmaat van me heeft dan nog een eigen huis, waar hij ieder weekend naartoe gaat. Maar zijn buren (een jong, netafgestudeerd stel) moeten iedere week naar de wasserette, douchen iedere dag op de sportschool en hun koelkast komt uit een kampeerbusje.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Als alles net zo luxe moet als thuis ben je al snel juist méér euro's kwijt natuurlijk. Maar een beetje moderne 30+ voet'er (zeg van na 1990) heeft al wel een (kleine) douche aan boord hoor. En vanaf 34 voet is er ook wel plek voor de kleinste maat wasmachine. Hell, er zijn zelfs beroemde handwassers voor camping en boot, mag je een half uurtje aan zo'n hendel raggen, gratis sport en bijna gratis wassen! Helemaal FO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kid Buu schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:00:

Denk dat het permanent achterlaten dan ook geen optie is, maar een soort duale vorm zie ik wel zitten. Ik zou op dit moment sowieso mijn woning in Nederland willen blijven aanhouden.
Puur uit nieuwsgierigheid, welk land zou voor jouw persoonlijk daar voor in aanmerking komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
Het nadeel aan wonen op zo'n zeilboot is wel dat het niet meer werkt als je oud en krakkemikkig bent. Met elektrische lieren enzo kun je dat zeilen nog wel even volhouden. Maar ruim voor je aan een rollator toe bent zal het aan boord klimmen wel beu raken - als je dat ueberhaupt nog kunt. Als avontuur voor je prepensioen is het natuurlijk prachtig, maar een oplossing voor duurzame onafhankelijkheid - lijkt me niet.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Genoeg 80+'ers hier in de haven ;)

Gekkigheid, je hebt een punt. Ja iedereen kent de man op het eind van de steiger die nog zeilt op zijn 85e. Maar er zijn ook 60'ers die het fysiek al niet meer trekken. Switchen meestal over naar een motorscheepje. Die hebben vaak wat meer m2's door grotere breedte, zijn wat hoger, meer comfort. Als dat niet meer lukt ben je rijp voor het bejaardentehuis want dan kun je je in een woonhuis ook niet meer alleen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
T-MOB schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:21:
Het nadeel aan wonen op zo'n zeilboot is wel dat het niet meer werkt als je oud en krakkemikkig bent. Met elektrische lieren enzo kun je dat zeilen nog wel even volhouden. Maar ruim voor je aan een rollator toe bent zal het aan boord klimmen wel beu raken - als je dat ueberhaupt nog kunt. Als avontuur voor je prepensioen is het natuurlijk prachtig, maar een oplossing voor duurzame onafhankelijkheid - lijkt me niet.
Zorgen zijn voor later. Een oplossing biedt zich vanzelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:12
!null schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:45:
Mooi! Maar als ik het goed lees zijn het eigenlijk alleen je woonlasten + eventueel zorgverzekering misschien?
Wij hebben onze woonlasten incl G/W/L nu ook ongveer op iets boven de 800 euro, waar ik wel tevreden mee ben voor een gezinswoning met tuin op het zuiden + oprit in Amsterdam. En zeker om zo je eerste hypotheek te beginnen, nu we 30 worden. Maar goed, we hebben daarvoor ook aardig moeten investeren. Gaan we de rest van onze tijd wel plezier van hebben, die financiele ruimte.
Voor € 800 heb ik alles op voedsel na inbegrepen, maar reken hierin excl HRA. Voor dat geld woon ik trouwens op 300m2 grond met garage. Vervoer zou vervolgens ook nog wel goedkoop kunnen, een motor of een goedkope auto klasse Aygo incl met zelf onderhouden is dan bijvoorbeeld een haalbare optie.

Volgende stap is vermogen opbouwen en hypotheek aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
merauder schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:57:
Voor € 800 heb ik alles op voedsel na inbegrepen, maar reken hierin excl HRA. Voor dat geld woon ik trouwens op 300m2 grond met garage. Vervoer zou vervolgens ook nog wel goedkoop kunnen, een motor of een goedkope auto klasse Aygo incl met zelf onderhouden is dan bijvoorbeeld een haalbare optie.
Zou ik mogen vragen in welke stad/streek je ongeveer woont? We wonen hier in een appartement in Den Hoorn (tegen Delft aan) van ±80m2, en niet eens met een belachelijk hoge hypotheek (hoewel ook deze onder water staat), maar aan de €800,- vaste lasten komen we helaas niet. De netto hypotheek (na HRA) is al 700 euro namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik woon voor dergelijke lasten in Amsterdam, maar heb daarvoor aardig moeten investeren, plus het geluk van een betaalbaar nieuwbouw project. Het stijgt dus meteen, ze hadden er makkelijk 30K meer voor kunnen vragen zoniet meer.

Bedoel meer te zeggen dat mijn lage hypotheek niet overeenkomt met de woningwaarde (staat dus aardig bovenwater)
merauder schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:57:
[...]

Volgende stap is vermogen opbouwen en hypotheek aflossen.
"Voor dat geld" kun je wel zeggen, maar ik neem aan dat je al wat in je huis/hypotheek hebt gestopt?

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 14-01-2015 17:33 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:49

Kid Buu

Huh, Pietje?

Bartjeee schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:17:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, welk land zou voor jouw persoonlijk daar voor in aanmerking komen?
Als ik heel eerlijk ben: ik weet het nog niet. Om het financieel duaal te laten werken zou Azië het meest logische zijn. Maar dan nog is de vraag waar precies :) China heb ik het meest bezocht van Azië maar dat leent zich qua klimaat ook maar zeer beperkt in de winter. Dan ga je al sneller kijken naar landen als Maleisië en Thailand.

Voor de rest is het op vakantie gaan ergens ook anders natuurlijk dan er wonen. Zo voel ik me in Azië echt een outsider en zou ik denk ik veel makkelijker integreren in een land als de VS.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
joramoudenaarde schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:22:
[...]

Zou ik mogen vragen in welke stad/streek je ongeveer woont? We wonen hier in een appartement in Den Hoorn (tegen Delft aan) van ±80m2, en niet eens met een belachelijk hoge hypotheek (hoewel ook deze onder water staat), maar aan de €800,- vaste lasten komen we helaas niet. De netto hypotheek (na HRA) is al 700 euro namelijk :)
Ik woon zelf in Sudwest-Fryslan, dus zeg maar het stuk wat van alle gemakken voorzien is en nog steeds geen krimpregio =)
!null schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:32:
"Voor dat geld" kun je wel zeggen, maar ik neem aan dat je al wat in je huis/hypotheek hebt gestopt?
Dat klopt inderdaad. Zowel een kleine aflossing als een complete renovatie zonder bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, Friesland! 't Valt me wel op dat wonen in het algemeen in de noord-oosterlijke regio's in Nederland stukken goedkoper is dan het westen. Een neef van me woonde in Flevoland en woonde voor hetzelfde geld als ik al in een érg mooi rijtjeshuis met een lap grond wat hij "tuin" noemde :)

Daar schiet me nog een andere vraag te binnen voor mensen hier: hoe lang wonen jullie gemiddeld op één adres? Ik neem aan dat er genoeg mensen zijn hier die nog wat jonger zijn (±30), en meestal ben je dan toch ook bezig met het verhuizen naar een groter/fijner/meer lange termijn woning… je begint meestal als starter op de markt met een appartementje voordat je een wat permanenter adres kunt betalen. Houden jullie daar met het FO zijn rekening mee, of staat dat bij jullie er los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

joramoudenaarde schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:10:

Daar schiet me nog een andere vraag te binnen voor mensen hier: hoe lang wonen jullie gemiddeld op één adres? Ik neem aan dat er genoeg mensen zijn hier die nog wat jonger zijn (±30), en meestal ben je dan toch ook bezig met het verhuizen naar een groter/fijner/meer lange termijn woning… je begint meestal als starter op de markt met een appartementje voordat je een wat permanenter adres kunt betalen. Houden jullie daar met het FO zijn rekening mee, of staat dat bij jullie er los van?
Gemiddelde was toch slechts 7jaar?

22 jaar thuiswonend
1.5 jaar studentenkamer
4 jaar huurappartement
7 jaar koopwoning

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Bij mij (34) is het geweest:

18 - 25 jaar Studentenhuis
27 - 28 jaar tijdelijke huur appartement
28 - 34 jaar Vrije sector huurappartement
34 - xx jaar Vrije sector huurappartement in andere stad

Ik wist niet van de sociale woningstichting, en in Eindhoven waar ik vandaan kom heb je daar toch echt een aantal jaar wachttijd. Ook is dat na een tijdje naar loten gegaan, en nooit ingeloot. Eerste serieuze relatie ging uit na 4 jaar samenwonen en nu ga ik het met een nieuwe leuke vrouw proberen in een andere stad.

Ik heb vaak op het punt gestaan iets te kopen, maar nooit het gevoel gehad dat ik echt de zekerheid had dat ik daar dan een tijdje zou wonen. Ook dit volgende appartement voelt nog als een echte tussenstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
0 - 19 Ouderlijk huis
19 - 23 Studentenhuizen
23 - 26 Studio, huur
26 - 27 Vrije sector appartement van vriendin
27 - 35 Koophuis, hypotheek < 200k

Twee jaar geleden bijna de fout gemaakt om naar een 400k+ huis te gaan, was al onder voorbehoud gekocht. Met het idee: we kunnen het betalen. Superleuk, wat ben ik blij dat dat niet doorgegaan is. Elke maand 1600 euro netto ophoesten voor een woning, qua onderhoud ongetwijfeld ook nog eens een bodemloze put. Nu zitten we voor amper 600 per maand en de komende jaren gaan we nergens meer heen. Behoudens verhuis naar andere stad/land ofzo. Ik hoef niet groter. Natuurlijk zou ik wat meer meters willen maar ik ga me aan het principe houden dat ik nooit méér schuld meer zal krijgen dan nu, alleen maar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ah, ik had al een beetje het vermoeden dat men voor hun 30e toch echt een aantal keer verhuisd zou zijn… thanks! :)

Bij mij was het als volgt:
0-19 Ouderlijk huis
19-26 huurhuisje
26-30 eerste koop appartementje
30-xx samen een groter appartement gekocht met m'n vriendin/vrouw

Het enige wat we nu allebij een beetje jammer vinden (achterafpraat), is dat we een groter appartement hebben gekocht in plaats van een normaal huisje wat even groot is als het eerste koop appartement. M'n vrouw had/heeft een Amerikaanse studieschuld waar we rekening mee wilden houden, maar verhuizen was toen een "must" vanwege werk. Als we een klein gewoon huisje (met piepklein tuintje) hadden gekocht zouden we daar de komende jaren nog zeker willen blijven… alleen nu ons huidige appartement zo onder water staat gaan we kijken of verhuizen binnen ±2 jaar niet een beter idee is (ook gezien de huidige huizenprijzen en hypotheekrente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
Tot 23 thuis
23-27 huurappartement sociale woningbouw met beetje huursubsidie
27-31 huur appartement nieuwbouw vrije sector
31-nog lang koophuis met 300k hypotheek, nu affl. vrij aan het aflossen.

Soms wel spijt van, het appartement was erg mooi en het onderhoud aan het huis valt toch ook wel tegen qua kosten (zeker als je niet zo handig bent en weinig tijd hebt). Maar met een kind is een flinke tuin toch wel een uitkomst. Dus voorlopig blijven we hier nog wel even wonen.

Studentenwoningen nooit aan gedaan, ik hou van mijn privacy en hygiene :) dus elke dag met de auto naar universiteit.

[ Voor 11% gewijzigd door hv08 op 15-01-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Richard schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:29:
Gemiddelde was toch slechts 7jaar?
Dat laten makelaars je graag geloven... Deel het aantal koopwoningen eens door het aantal verkopen per jaar, dan kom je op een jaar of 20 gemiddeld (en dat is momenteel nog wel meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Tot 21 thuis gewoond
21-nu apartement gekocht (450k hypo, 225k resterend)

Het apartement zelf geen spijt van qua woongenot, zeker op dat moment was het echt enorme vooruitgang voor mijn leven.

Echter flinke waarde daling doorstaan en gemis aan flexibiliteit ten opzichte van een huurwoning. Toentertijd wel gekeken om iets te huren, maar kon niks vinden wat zich kon meten met wat er te koop stond (zowel in financieel opzicht als woongenot).

Ik denk dat ik het ook eerder zal verhuren dan verkopen. Mijn buren met een gelijkwaardig apartement maar andere indeling hebben dat ook gedaan en vangen daar kaal 1550/maand voor.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tot nog toe altijd thuiswonend geweest (25), maar volgende week _eindelijk_ naar de notaris. Verwachte oplevering is april/mei. Ongeveer een jaar later als verwacht bij tekenen.

Ik heb een eengezinswoning laten bouwen (CPO). Op zich verwacht ik hier gemakkelijk 10-20 jaar te kunnen wonen. Aangezien ik in een gloednieuwe zelfstandige wijk kom te wonen verwacht ik dat het huis in de eerste paar jaren flink zal stijgen in waarde wanneer de wijk uit de nieuwbouw fase komt. De taxatie op papier (210k) is al 20k hoger als de totale investering (190k). Mocht het financieel mee zitten dan hoop ik een energieneutrale woning te laten bouwen. Als het helemaal meezit dan overweeg ik het verhuren.

Wanneer de kinderen uit huis zijn verwacht ik voor de 2de (of 3de) keer te verhuizen naar een kleinere energieneutrale woning met een leuk stukje grond en misschien aan het water met de mogelijkheid voor gelijkvloers wonen zodat ik hier uiteindelijk van mijn FO kan genieten.

[ Voor 2% gewijzigd door Deveon op 15-01-2015 13:35 . Reden: Bedragen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
kabelmannetje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:20:
Zijn er hier ook mensen die eraan denken te verhuizen naar het buitenland omdat het daar flink goedkoper is?
In Thailand woon je voor €750 per maand al erg fijn!
Lijkt weliswaar heel gaaf, maar heeft wel z'n beperkingen. Thailand is een fantastisch land wat betreft voedsel, veiligheid (ja, alles is relatief, maar het is als falang...euh..toerist, behoorlijk veilig), medische zorg en algemene cultuur. Het is het zwitserland van azie, al snap je die vergelijking pas als je er langer geweest bent misschien.

Zelf ben ik voornamelijk in Bangkok geweest en dat beviel erg goed. Een redelijke woonruimte kost daar c.a. 250/maand in een aardige buurt. Dan heb je wel vaak de ruimte en zit je dichtbij een skytrain of metro. Goedkoper kan absoluut, maar dan kom je in buurten terecht waar je savonds laat soms niet aangetroffen wil worden. Zelf heb ik in zo'n buurt gezeten een maand, dat gaat aardig als je gewoon met de tuctuc of achterop de motorfietstaxi naar huis gaat. Eten is enorm goedkoop - je kunt je de hele dag buiten de deur volvreten aan heerlijk vers fruit, vlees, thaise gerechten enz. Gewoon bij straatkarretjes of restaurantjes voor locals. Dan ben je misschien 5 eur/dag kwijt als je beetje oplet. Ga je bij westerse restaurants eten of zelf koken (westerse stijl) dan gaat dat snel naar 10-15 eur/dag. Westers eten (en drinken) is duur.

Vermaak in de avonduren is een dure bezigheid meestal - bars en cafés e.d. zijn voor mensen met geld. Als je je in de avonduren kunt vermaken achter de laptop dan kan je iig goed geld besparen :) Overdag lekker er op uit - massages kosten geen drol (3-4eur/uur) dus die had ik bijna dagelijks^^.

Zakelijk gezien is het wat magerder, maar misschien hangt dat ook van je veld af. Thaise mensen zijn extreem hoogopgeleid (Al is het niveau van de studies niet 1:1 vergelijkbaar met NL). Bijna iedereen in de stad heeft een Master opleiding, zelfs de baliedame bij het appartementen complex die de hele dag op d'r telefoon zit te chatten uit verveling 8)7. Er zijn clubjes met falangs/buitenlanders die elkaar werk toeschuiven, maar ook daar gaat vaak op : Voor 1/10de van de prijs heb je een Thai die z'n werk beter doet dan jij, meer uren maakt, en het resultaat is vaak ook net zo goed. Waar je als westerling in kunt uitblinken is communicatie, taal en aftersales/support. Daar zijn ze allemaal niet goed in. Klaar is klaar.

Uiteindelijk ben ik zelf weer naar NL gegaan omdat in mijn sector (grafisch ontwerp/fotografie) er daar eigenlijk geen werk was. T' was een gaaf avontuur wat me eigenlijk naast m'n vliegtickets niet zoveel geld heeft gekost. Tickets ruim van te boeken - EVA/China airways zijn goedkoop en uitstekend qua kwaliteit (500-600eur).

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-mad.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/p480x480/321312_10151359467703938_529694905_n.jpg?oh=5422797ca0141ed870b862dcde316ed1&oe=55660D44

[ Voor 3% gewijzigd door majic op 15-01-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:17

Don Quijote

El Magnifico

Kid Buu schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:21:
Tot 21 thuis gewoond
21-nu apartement gekocht (450k hypo, 225k resterend)
Echter flinke waarde daling doorstaan en gemis aan flexibiliteit ten opzichte van een huurwoning.
Ik denk dat ik het ook eerder zal verhuren dan verkopen. Mijn buren met een gelijkwaardig apartement maar andere indeling hebben dat ook gedaan en vangen daar kaal 1550/maand voor.
Wat is dan de waardevermindering wel niet geweest? Met een huidige WOZ van 400k verhuren mijn buren hun woning op dit moment voor 2500/maand. Ook mijn woning ga ik binnenkort verhuren (WOZ 400k) welke in een betere staat is, maar een kleinere tuin heeft, en daar lijkt 2000+ per maand ook meer dan realistisch.
1550 lijkt me erg conservatief.

Om het lijstje te in te vullen
0-18 Ouderlijk huis
18-24 Studentenkamer Maastricht
24-26 Huur appartement Den Haag (samenwonend met vriendin)
26-28(Nu) Koophuis (met vriendin)

[ Voor 11% gewijzigd door Don Quijote op 15-01-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

0-28: ouderlijke huizen
28-nu 1e woning/nieuwbouw. Groter dan nodig, waarbij ik denk dat we komende 5-10 jaar nog wel in zullen blijven.

Binnen 10 jaar is deze huis hypotheekvrij namelijk. En een woning in het gebouw is pas na 4-5 jaar verkocht tegen de cascoprijs toentertijd...

Ik denk niet dat we
1) het huis makkelijk kunnen verkopen
2) tegen zulke lage maandlasten een nieuwe woning kunnen krijgen. We zouden dan zelf waarschijnlijk een ton moeten inleggen.
3) qua ruimte is deze in principe voldoende. Hoewel een tuin wel leuk zal zijn. Maar dat betekent verhuizen..

Na 10 jaar kunnen we opnieuw kijken -> dan gaan de kinderen naar de middelbare school. Lijkt me dan een beter moment om eventueel te verhuizen. Tegen die tijd ga ik pas weer een nieuwe strategie bedenken.

Huis verkopen en met eigen geld een nieuwe kopen? 5-10 jaar tijd om te sparen nu.
Huis verhuren en daarnaast een nieuwe huis met een nieuwe hypotheek? Weer maandlasten? bah.
Gewoon hier door blijven wonen? Zo'n centrale plek met veel uitvalwegen en OV is wel een hele grote pre.

Het "nadeel" van een huis met lage hypotheek is dat je de overwaarde weer in een nieuwe huis moet pompen. De vraag is echter wat de HRA doet 5-10 jaar van nu.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik ben alweer 26 :'(

0 - 17 jaar ouderlijk huis
17 - 20 jaar studentenhuis
20 - 24 jaar huurappartementje, studentenhuis, twee huurwoningen
24+ jaar huis gekocht , hypotheek <200k

Ik denk dat er hele gekke dingen moeten gebeuren voordat wij weer gaan verhuizen (misschien als de kinderen het huis uitgaan, huis verkopen, kleiner gaan wonen en FO zijn...). Het huis dat we gekocht hebben sluit vrijwel perfect aan op onze behoeften (nieuwbouw met A label, genoeg kamers voor alle kinderen [2 alweer inmiddels] plus werkkamer en logeerkamer/hobbiekamer/speelkamer, oprijlaan, garage, best aardige tuin, uitkijken over de weilanden, thuisbioscoopje). Omdat we een lineaire hypotheek hebben is het begin het zwaarst, maar gezien de salarissen blijven stijgen en de vaste lasten blijven dalen zie ik de toekomst optimistisch tegemoet. Overal vroeg bij zijn helpt ook (getrouwd op mijn 20e, oudste is alweer 2,5). Als je de basis goed op orde hebt kun je je met het verfijnen bezighouden.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

DivWhis schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:15:
[...]

Wat is dan de waardevermindering wel niet geweest? Met een huidige WOZ van 400k verhuren mijn buren hun woning op dit moment voor 2500/maand. Ook mijn woning ga ik binnenkort verhuren (WOZ 400k) welke in een betere staat is, maar een kleinere tuin heeft, en daar lijkt 2000+ per maand ook meer dan realistisch.
1550 lijkt me erg conservatief.

Om het lijstje te in te vullen
0-18 Ouderlijk huis
18-24 Studentenkamer Maastricht
24-26 Huur appartement Den Haag (samenwonend met vriendin)
26-28(Nu) Koophuis (met vriendin)
De hypotheek was inclusief k.k. Woning zelf was gekocht voor 420k toentertijd. WOZ is uit mijn hoofd nu 330k.

Het is een appartement in de stad en het is echt een niche. Dus als ik het voor 1500 per maand kan verhuren dan ben ik daar tevreden mee.

Flink op moeten afboeken dus. Maar andere kant van de medaille is dat ik mijn bedrijf diezelfde periode heb kunnen verkopen, beiden dus op zijn top >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben 44, ouder dan gemiddeld hier lijkt t.

0-20 thuis
20-24 studentenhuis
25-29 huur appartement
30-34 koop appartement
35-xx koophuis met mn lief voor 250k :)

Dit jaar hoop ik een spaarpercentage van 25% te halen en mn vermogen te laten groeien. FO doel om op mn 50e iets voor mezelf te kunnen doen met maar een half inkomen (en de andere helft uit vermogen)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Oh, Friesland! 't Valt me wel op dat wonen in het algemeen in de noord-oosterlijke regio's in Nederland stukken goedkoper is dan het westen. Een neef van me woonde in Flevoland en woonde voor hetzelfde geld als ik al in een érg mooi rijtjeshuis met een lap grond wat hij "tuin" noemde :)
Friesland = goedkoop, en dan in het bijzonder Sudwest-Fryslan is goedkoop is op zich een fabeltje aan het worden. Je kan in bijvoorbeeld Sneek voor +/- € 90.000 een jaren-60 woning kopen met +/- 90m2 woonoppervlak en 120m2 tuin. Echter zit je dan wel in een van de mindere wijken. Voor een wat chiquere wijk moet je toch al snel aan prijzen vergelijkbaar met een middelgrote stad in de randstad denken. Dan kost die zelfde woning uit de jaren 60 al snel het dubbele. Zoals altijd bij een huizen, de locatie bepaald de prijs.
Ik heb zelf +/- 8 jaar in mijn vorige woning gewoond. Dit was een klein huisje van 60m2 en had ik destijds voor een zacht prijsje op de kop getikt. Dit was vooral een goede kans om een start te maken, en heb eigenlijk nooit rekening gehouden met kinderen / gezin / levensloop.

Mijn huidige woning heb ik gekocht voor de lange termijn, waarbij vooral de grond en het vrij mogen bouwen aan de achterkant de doorslaggevende factor. Uiteindelijk zijn er namelijk eindeloos veel mogelijkheden als je een beetje grote tuin hebt voor zowel de korte als de lange termijn. Voorlopig is het plan om er een moestuintje te beginnen.

Een andere optie die ik serieus overweeg voor de langere termijn is een gastenverblijf. Deze zou ik vervolgens als bedrijfspand kunnen gebruiken, als onderkomen voor mijn ouders wanneer ze zorgbehoevend worden, of voor de verhuur als passief inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

rally

Deyterra Consultancy

0-23 thuis
24-34 Koop appartement (114K, 65,2)
34-xx Koop appartement (325K, 95m2, maar na verbouwing 166m2)

Echter in de tussentijd heb ik ook nog 2 jaar in Duitsland gewoond, een jaar in Frankrijk en nu al een jaar in Polen.

Mijn woningen heb ik altijd zelf gekocht, dus zonder inbreng van mijn vriendin (nu vrouw).

[ Voor 11% gewijzigd door rally op 15-01-2015 14:14 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Wuursj

want worst is al bezet

- 0-25 thuis/studentenkamer
- 25-30 goedkope studio met vriendin, huur, lekker sparen
- 30-? Toekomst proof koophuisje met tuin, 188k, 95m^2

Helaas pas bij 28 kunnen beginnen met werken, dat schoot natuurlijk niet op.

In het kader van redelijke FO ook hier meteen voor een uiterst betaalbaar maar toch toekomst-proof huis op 1 inkomen gekozen zonder appartementjes als tussenstap. ‘Karakteristiek’ (lees: oud) rijtjeshuis met tuintje in Haarlem van 188k waarvan 85% in hypotheek. Toekomst proof als in 3 bruikbare slaapkamers. De vorige bewoners hadden 4 kinderen (lijkt me verre van ideaal maar twee moet best lukken) en ik kan nog twee slaapkamers bijbouwen voor een redelijk bedrag mocht dat ooit nodig worden.

Helaas kan ik niet nu meteen de boel opknappen zoals ik het zou willen. Er is op zich wel wat te doen, vooral cosmetisch boven. Dat kan ik wel meteen nu doen met geleend geld maar FO zijn is voor mij vooral kunnen omgaan met fikse dalingen in inkomen, hopelijk naar 0 ruim voor mijn 67ste. Sparen voor opknappen kan ik tijdelijk stopzetten, een hogere hypotheek niet en kost uiteindelijk meer.

Had het nog beter gekund? Ik betwijfel het. Een half jaar later kopen had me een 0,75% rente gescheeld (10 jaar vast) maar als ik om me heen kijk zijn in Haarlem de prijzen aardig gestegen in deze klasse in diezelfde tijd zodat de maandlasten gelijk zouden zijn en de schuld hoger. Volgens collega’s die nu aan het shoppen zijn, wordt nu voor dergelijke woningen ruim over de al hogere vraagprijs heen geboden.
Een andere is elders wonen. Door werk ben ik wel gebonden aan omgeving Haarlem. Hoofdorp, Nieuw-Vennep, IJmuiden zijn vast goedkopere woningen te wonen maar dan zou ik wellicht wel een auto willen hebben dat een grotere invloed op vaste lasten zou hebben op het moment. Met daarbij het gevoel dat ik elders zou willen wonen.

Nu haal ik op mijn eigen salaris een spaarquote van 27% over afgelopen 9 maanden sinds ik dat huis heb, excl. aanzienlijke maandelijkse reservering onderhoud.
Als mijn vriendin zou gaan meedoen en wat meer geld gaat verdienen (is nog zoekende, nu enkele side jobs die niet veel opbrengen), wordt dat wat beter hoop ik.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
0-19 Thuis
19 - 21 Kamers
21-25 Studio samen met vriendin
25 - nu Huis, 336k (10% afgelost), futureproof

Met name in de periode van 19-25 redelijk boven budget geleefd, dure vakanties, veel uit eten, nergens op letten qua kosten. Dat resulteerde in een studieschuld (volledig afbetaald) en bijna niks aan spaargeld. Dat heeft nog een beetje na-geëtterd in de periode dat ik een huis had gekocht. Toen verdienden we wel aardig wat maar dat werd vrijwel direct uitgegeven. De laatste 2 jaar steeds meer strakker gekeken naar inkomsten vs uitgaven en proberen wat bewuster te leven, meer te budgetteren voor de toekomst, uitgaven te beperken, etc. Enige wat niet is veranderd zijn de vakanties, maar dat is zo ongeveer onze enige gezamenlijke passie dus daar willen we graag wat meer aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
0-23 ouders
23-24 anti-kraak met vriendin, €200,- huur, gezamelijk inkomen ca. €30k (student)
24-27 huurhuis, €730 huur + €500 reservering toekomstig koophuis, gezamelijk inkomen ca. €50k
27-? huurhuis gekocht, hypotheek wordt 100% afgelost in 30 jaar. Aflossing €360, rente €360 en extra aflossing/reservering €250 per maand, gezamelijk inkomen ca. €65k

De €250,- per maand reservering zie ik gewoon als hypotheeklast, mocht mijn variabele rente enorm stijgen mag dat eventueel aanpassen. Als het mogelijk is probeer ik de teruggave HRA einde van het jaar ook gewoon te reserveren (aflossen), mocht er een kind komen hoeft dat niet perse meer.

Doel is dat we over ca. 1-2 jaar eventueel een kindje kunnen en dan een goede buffer tegenover onze toch al niet zo hoge hypotheek hebben. Huisje is prima geschikt voor de toekomst, strikt noodzakelijk hoef ik daar nooit meer weg.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
0-23 thuis wonend
23-nu Koop huis in Amsterdam Baarsjes, destijds 175K, all in

Ben nu 33 dus woon er al 10 jaar 😀

Echter, met verloofde en twee katten is het een beetje krap (55 vierkante meter). 100 vierkante meter bij mij in de straat kost vandaag de dag rond de 400-450K dus dat is wel een beetje een probleem. We zullen waarschijnlijk buiten de ring moeten gaan wonen als we meer ruimte willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
0-18 Thuis
18-24 Studentenkamers (varierend van 250-400 pm)
24-nu Samenwonend, huurappartement (rond de 1000)

We zijn nog steeds aan het overwegen om te kopen, maar ik denk dat we hier nog wel een paar jaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
0-22 thuiswonen
22-28 samenwonend, huurappartement 500 pm gedeeld
29 (nu) koopwoning, hypotheek 145K

Maar ben er vandaag achter gekomen dat ze de WOZ boven de 300K uit willen laten komen, wtf! :o
Zou dus betekenen dat we maar een hypotheek van 50% hebben :P

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 15-01-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
!null schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:34:

Maar ben er vandaag achter gekomen dat ze de WOZ boven de 300K uit willen laten komen, wtf! :o
Zou dus betekenen dat we maar een hypotheek van 50% hebben :P
Maar dan zit er toch nog flink wat eigen geld in, of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is 50+K ingegaan. 30K hypotheek, nog wat rest financieringskosten, en de rest aankleding aan het huis (en zo moet de tuin nog gebeuren bijvoorbeeld, het is nieuwbouw)
Nou had ik wel een goed gevoel bij de woning, dat het wel 250K waard zou worden minstens. 300K is misschien nog niet eens zo onrealistisch als je geen haast hebt om te verkopen en als straks de nieuwe metrolijn naast de deur stopt waardoor je in 5 a 10 minuten in het centrum bent
In ieder geval een lekker rendement :P maar we zijn het toch niet verplan te verkopen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
0/27 thuis
27/31 appartement koop ( 145k 100m3)
Toekomst visie 36/37 huis tuin etc ( 250k ) nieuwbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Ik zou dan toch bezwaar maken op die WOZ-waarde, als die veel hoger is dan je zou verwachten.
Die WOZ-waarde levert je niets op, behalve een goed gevoel of als je verhuurt, maar kost je juist veel geld via de gemeentelijke belastingen en het eigenwoningforfait.
Meestal ligt de WOZ-waarde toch wel enkele duizenden euro's onder de gangbare verkoopprijs van gelijksoortige huizen in de buurt.

Hier tot 25 thuis gewoond, maar op 22 jarige leeftijd het huidige huis al gekocht met de vriendin destijds (beetje uit nood geboren, niet die vriendin hoor, maar het kopen :P ). Die is er toen al in gaan wonen.
Helaas precies verkeerde tijd gekocht (eind 2008, hoge prijs, hoge rente) en dat heeft er wel voor gezorgd dat we minder konden sparen voordat we uberhaupt gingen kopen, en nu nog steeds.
Huren was niet zo'n goede optie vanwege wachtlijst/puntensysteem. En ik wilde niet dat ze in een pruthuisje zou zitten, ze had al genoeg aan haar hoofd, dus toen lekker dichtbij wat gekocht.

[ Voor 42% gewijzigd door NovapaX op 15-01-2015 22:01 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Hier
0-23 thuis
23-27 studentenhuis
27-31 koopappartement
31- oud koophuis in de stad (2007) en volledig verbouwd. Geen overwaarde meer, maar ook
niet veel onderwaarde. Groot genoeg en destijds op de toekomst gekocht. Uitbreiden in vierkantemeters door te gaan verhuizen zou prettig kunnen zijn, maar hyp. ad 350/k vind ik eigenlijk hoog genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje

Ik hou er geen rekening mee. Ben zelf iemand van de stad en geen kinderwens. Dus een huisje vlakbij de binnenstad is voor mij genoeg. Ik verwacht niet in dat ik ooit een groter huis wil. Ik zou eerder kleiner willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb een beetje hetzelfde… geen kinderwens, woon relatief dicht bij de stad (Den Hoorn Zh), en echt een groot huis hoef ik ook niet. Zolang het huis een praktische indeling heeft kom ik met ±75m2. 2 slaapkamers is meer dan genoeg, en ik hecht toch meer waarde aan een ruimere keuken en woonkamer. Alleen een tuintje zou ik nog wel graag willen :) Die 2e slaapkamer is voor mij echt puur zodat ik al het papierwerk van de hypotheek, bankgegevens enzo uit het zicht kan bewaren. Maar ook portfoliospullen die ik gebruik voor m'n werk (wat best wat ruimte inneemt) heb ik wat ruimte voor nodig. Verder ben ik niet zo "bewaarderig"

Maar als je in je beginjaren wat vaker verhuist kan dat best van invloed zijn op je FO-wens. Zoveel mensen die zich tussen hun 25e en 35e al bezig houden met FO zijn ken ik niet. Sterker nog, ik ben de enige in m'n omgeving! Zelfs m'n vrouw houdt zich er maar half mee bezig. De besparingen die we thuis doorvoeren (LED's, betere/goedkopere verzekeringen, beter/gezonder én goedkoper eten e.d.) vind ze geweldig, maar met écht FO zijn houdt ze zich niet zo mee bezig. Net zo goed trouwens hoor… ik wordt graag huisman als ik FO ben, met hooguit een paar uurtjes werk her-en-der om me lekker bezig te houden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kapotlood op 16-01-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Laatst online: 01-09 11:14
Het is ook een beetje in welke tijd de makelaar denkt te leven:

Mijn zusje is 1.5 jaar jonger dan ik, maar ging wel veel eerder uit huis.

Ik:
0-17 1e ouderlijk huis 1979-1997
17-29 2e ouderlijk huis (ging net als hv08 met de auto naar college) 1997-2009
29-nu Appartement (hypotheek <165k, nu aflossingsvrij deels aflossen) 2009-nu

Mijn zusje:
0-16 1e ouderlijk huis, 1981- 1997
16-20 2e ouderlijk huis 1997-2001
20-22 eerste koopwoning (samenwonen, ex-sociale huurwoning), 2001-2003
22-25 tweede koopwoning (bovenwoning/appartement), 2003-2006
25-nu derde koopwoning (hoekwoning), geschatte waarde ~250k, 2006-nu

Mijn zusje, nog geen 34 heeft dus in 5 huizen gewoond in haar leven. Gemiddeld dus minder dan 7 jaar. Ik in 3 met m'n 35, bijna 12 jaar gemiddeld.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
!null schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:03:
Is 50+K ingegaan. 30K hypotheek, nog wat rest financieringskosten, en de rest aankleding aan het huis (en zo moet de tuin nog gebeuren bijvoorbeeld, het is nieuwbouw)
Nou had ik wel een goed gevoel bij de woning, dat het wel 250K waard zou worden minstens. 300K is misschien nog niet eens zo onrealistisch als je geen haast hebt om te verkopen en als straks de nieuwe metrolijn naast de deur stopt waardoor je in 5 a 10 minuten in het centrum bent
In ieder geval een lekker rendement :P maar we zijn het toch niet verplan te verkopen voorlopig.
Welke straat woon je als ikvragen mag? Ik ben me aan het orienteren in Noord, aangezien ik een groot huis in De Baarsjes niet kan (wil) betalen. Naast de toekomstige metro lijkt me ideaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58

defiant

Moderator General Chat
Het was al een geplande stap, maar ik heb de auto deur uitgedaan aangezien ik prima op m'n fiets naar het werk kan. Qua vaste lasten en belastingen is dat toch weer een behoorlijk besparing. Volgende stap deze maand is met o.a. een deel van dat bedrag weer een 1/10 van m'n hypotheek af te lossen.

Volgende maand hoop ik me te kunnen verdiepen in een lange termijn beleggingsstrategie, hoewel ik alleen wel huiverig ben om nu in te stappen gezien de hoge koersen v.s. een kwakkelende economie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 22-09 21:34
Ahleuk lijstjes :)

0-21: ouderlijk rijtjeshuis
21-23: ouders verhuizen naar groter huis, ik verhuis nog ff mee
23-29: rijtjeshuis gekocht in een jonge wijk, bossen op loopafstand, school op loopafstand, supermarkt op loopafstand, kortom ideale omgeving om lang te wonen. Huis was 110m2, in 2010 uitbouw laten plaatsen: 125m2 nu ook met extra gezinslid erbij. Binnenkort dakkapel, waardoor de inhoud nog wat groter wordt. Ik denk dat we hier heel lang blijven wonen :)

Gedachte speelt weleens als je losstaande huizen ziet in de buurt, maar dan relativeer ik weer heb ik nog meer ruimte nodig? Maakt een grote tuin mij echt gelukkiger of een oprit? Dan denk ik ach ruimte zat...het is mijn geld niet waard :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
0-10 ouderlijk vrijstaand huis in Gland
10-22 ouderlijk vrijstaand huis Brabant
22-23 Huurappartement in centrum van kleine stad
23-nu hoekwoning koop in groot dorp (40k inw)

Ene kant de straat uitlopen zit ik in de polder, andere kant door het park heen in het centrum. 10min van een woonboulevard en 15min van hartje studentenstad (ca. 30-40min fietsen). Is een nieuwbouwwijk, nog volop bezig maar staan ook weer wel sinds jaar of 6-7 bijna 1500 huizen. Maar ligging is perfect en net buurtje (jonge wijk).

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:17

Don Quijote

El Magnifico

Weet jij iets van de Poolse huizenmarkt? Waarom denk je dat het daar lucratiever is dan in Nederland? Gaat je compagnon al het werk ter plaatste doen? En vindt hij dat prima bij een 50/50 verdeling in de winsten?
Wat doe je met het wisselkoers risico?

Zomaar wat vragen die bij me opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:49
Zal als lurker ook eens actief worden in dit topic

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Members only:

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik ben een verhuizer :+

0-21: bij ouders
22: Kamer, stad x, 250 euro
23: Studio, stad x, 385 euro
24: Studio: stad x, 385 euro
25: Gedeeld huis, stad x, 1700/5 euro
26-27: Gedeeld huis,stad y, 1500/5 euro
28-29: Appartement, stad z, 700/2 euro
30-...: Appartement, Land B, +- 400/2 euro

Laten we zeggen: sinds mijn 24ste gaf ik tussen 350-400 euro per maand aan aan wonen, incl. GWL en internet. (Veel van de dingen hierboven is incl. GWL/internet)
Sinds mijn 30ste is dat +- 250 euro / maand.

[ Voor 6% gewijzigd door koentje115 op 18-01-2015 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
martinusz schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 23:22:
Ahleuk lijstjes :)

0-21: ouderlijk rijtjeshuis
21-23: ouders verhuizen naar groter huis, ik verhuis nog ff mee
23-29: rijtjeshuis gekocht in een jonge wijk, bossen op loopafstand, school op loopafstand, supermarkt op loopafstand, kortom ideale omgeving om lang te wonen. Huis was 110m2, in 2010 uitbouw laten plaatsen: 125m2 nu ook met extra gezinslid erbij. Binnenkort dakkapel, waardoor de inhoud nog wat groter wordt. Ik denk dat we hier heel lang blijven wonen :)

Gedachte speelt weleens als je losstaande huizen ziet in de buurt, maar dan relativeer ik weer heb ik nog meer ruimte nodig? Maakt een grote tuin mij echt gelukkiger of een oprit? Dan denk ik ach ruimte zat...het is mijn geld niet waard :)
Gisteren bij een dakkapellenboer geweest, om het woongenot nog verder te vergroten. Gaat ons wel 6,8k kosten, maar in de wetenschap dat ons huis dan weer een stukje verder af is zoals we het willen, is het de investering waard.
En met de belastingteruggave + vakantiegeld in mei bij elkaar zo'n 4k is de klap wat minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
martinusz schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:17:
[...]

Gisteren bij een dakkapellenboer geweest, om het woongenot nog verder te vergroten. Gaat ons wel 6,8k kosten, maar in de wetenschap dat ons huis dan weer een stukje verder af is zoals we het willen, is het de investering waard.
En met de belastingteruggave + vakantiegeld in mei bij elkaar zo'n 4k is de klap wat minder ;)
Toch niet op het zuiden gericht? Daar kan je beter zonnepanelen plaatsen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:45

mb1

martinusz schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:17:
[...]

Ik weet niet op welke kant (noord, oost, zuid, west) het dakvlak gericht is waar je een dakkapel wil plaatsen?
Is het toevallig zuid en je komt over enige tijd op het PVtoppic hier op Tweakers, dan krijg je wellicht spijt!
Dus als je de keuze hebt altijd op noord zetten! Al is het maar voor de behaaglijkheid op zolder in de zomer ;)

@GioStyle, je was me voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
GioStyle schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:32:
[...]

Toch niet op het zuiden gericht? Daar kan je beter zonnepanelen plaatsen. ;)
Nee nee oosten ;) zuidwest dak is nog vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Laatst online: 23-09 13:16
Members only:

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Laatst online: 14-09 15:38

RgR

Leuk topic! Ik was tot een paar jaar geleden nooit zo bewust met geld bezig; ik verdiende genoeg om mijn toenmalig koophuis, mijn auto en genoeg leuke dingen mee te kunnen betalen. Dat ging prima, hoewel ik niet echt aan sparen deed.

Wegens het verbreken van mijn relatie werd alles toen even anders: ik betaalde de hypotheek een paar maanden alleen en we verkochten het huis daarna met verlies. Resultaat was een flinke schuld waar ik zo snel mogelijk van af wilde.

Ik ben toen even vrij extreem gaan besparen:
- Anti-kraak gaan wonen (150 euro all-in per maand!)
- Mijn best dure auto weggedaan en ingeruild voor een heel klein licht oud zuinig karretje (10 euro wegenbelasting, 10 euro verzekering en ongeveer 1 op 18 benzine - en gelukkig niet te veel pech/onderhoud gehad)
- Zoveel als mogelijk was extra uren gaan werken

Ik merkte toen dat ik zonder verder veel op mijn uitgaven te letten, vrij gemakkelijk ruim 1000 euro kon sparen (nou ja, aflossen dan) per maand. Verder hoefde ik voor mijn gevoel helemaal niet zo veel aan mijn levensstijl te veranderen: ik had nog steeds een woning (vaak nog op hele leuke plaatsen!), ik had nog steeds een auto, ik kon nog steeds vrij luxe blijven leven qua boodschappen en vakantie en andere wensen.

Na ongeveer anderhalf jaar was mijn schuld afgelost, en dat zonder dat ik dus het gevoel had dat ik elk dubbeltje had omgedraaid. Nog een paar maanden verder en ik had opeens een motor, een camper, een robotstofzuiger... en begon zowaar met sparen! :)

Toegegeven, na bijna 2 jaar antikraak was ik het wel zat om telkens te verhuizen en ik woon sinds kort in een huurwoning. Maar door alles wat er gebeurd is ga ik wel heel veel bewuster om met geld en probeer ik nu mijn vaste maandlasten zo laag mogelijk te houden en zo veel mogelijk opzij te kunnen zetten.
ybos schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:33:
Nog even terug naar auto's. Verbaasd me dat ik nergens lees dat mensen op LPG rijden. Een G3 installatie kost maar iets meer in de wegenbelasting, maar brandstof is zo goedkoop! Zeker als je de auto tweedehands koopt is de gas installatie al betaald/afgeschreven.
Onderhoud zal iets duurder zijn maar is tegenwoordig niet schokkend.
Ik ben het helemaal met je eens. Toen mijn bovengenoemde oude benzinekarretje niet meer door de keuring kwam, ging ik eens goed narekenen hoeveel een andere auto mij zou gaan kosten. Ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en rijd nu in een auto op LPG. Dat is in elke berekening van de totale kosten die ik maakte zo ontzettend veel goedkoper dan benzine of diesel, dat ik het ook vreemd vind dat niet veel meer mensen het gebruiken.

Hoe denken niet-LPG-ers die veel kilometers maken hierover? Het zou volgens mij goed kunnen dat veel van jullie hier nog flink op zouden kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:22
FRidh schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:32:
Members only:
Gefeliciteerd met de wisselkoerswijziging :) Ter vergelijking:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RgR schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:56:

Hoe denken niet-LPG-ers die veel kilometers maken hierover? Het zou volgens mij goed kunnen dat veel van jullie hier nog flink op zouden kunnen besparen.
Prive heb ik altijd (3x 35000 p/j) LPG gereden, maar vind de onderhoudsinterval, bereik op een tank, koppel en altijd overal kunnen tanken wel voordelen van diesel. En natuurlijk véél belangerijker is bijtelling bij diesel ook in het voordeel (al is dat sinds dit jaar een stuk minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Toen mijn bovengenoemde oude benzinekarretje niet meer door de keuring kwam, ging ik eens goed narekenen hoeveel een andere auto mij zou gaan kosten. Ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en rijd nu in een auto op LPG. Dat is in elke berekening van de totale kosten die ik maakte zo ontzettend veel goedkoper dan benzine of diesel, dat ik het ook vreemd vind dat niet veel meer mensen het gebruiken.

• Niet alle motoren zijn geschikt voor LPG.
  • Meer kans op storingen in de motor.
  • Meer onderhoud.
  • Kunt het niet overal tanken.
  • Kort bereik, vaak moeten tanken.
  • Kost je bagageruimte of je reservewiel.
  • Tweedehands LPG auto's hebben meestal hoge kilometerstanden met bijbehorende kwaaltjes, je laat namelijk geen LPG installatie inbouwen omdat je slechts 10.000km per jaar rijdt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je mag niet overal in parkeergarages.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 10:45

Metro2002

Memento mori

Metalfreak schreef op maandag 19 januari 2015 @ 08:49:
[...]

[list]
• Niet alle motoren zijn geschikt voor LPG.
• Meer kans op storingen in de motor.
• Meer onderhoud.

Die laatste 2 zijn natuurlijk afhankelijk van punt 1.

LPG G3 is best aantrekkelijk, zeker als je veel rijdt. Niet zo debiel veel MRB als bij diesel, schonere verbranding en goedkoop tanken. Staat inderdaad tegenover een iets hoger verbruik (meestal zo'n 10% hoger) en een kortere actieradius door veelal een kleinere tank. Voordeel is wel dat je over kan op benzine als de LPG op is :P

Ik rij er zelf veel te weinig voor maar heb diverse LPG bakken gehad in het verleden, ik vond het ideaal. Niet zo'n stampende tracktor motor voor je neus en toch goedkoop tanken.
Maasluip schreef op maandag 19 januari 2015 @ 09:34:
In de praktijk echt amper een probleem te noemen. Enige waar ik wel eens tegenaan gelopen ben is dat ik een hoger tarief moest betalen om door de Frejus tunnel tussen Italie en Frankrijk te rijden 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 19-01-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Mijn auto is op het moment zakelijk en LPG af-fabriek was toen geen optie (nu wel). Ik heb ook niet echt gezocht in alternatieven in de 14%'sklasse van 2011 of er een LPG optie was. Voor mij zou LPG zakelijk een aantrekkelijkere optie moeten zijn. Prive zou ik niet zoveel kilometers willen maken dat iets anders dan benzine de juiste optie is. Het liefst zou ik zelfs prive geen autokilometers meer willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 19 januari 2015 @ 09:34:
In Belgie ben ik dit (stomverbaasd) tegen gekomen, maar in Nederland eigenlijk nooit.

Overigens geld voor veel nadelen van LPG wel als kanttekening dat er ook nog een benzine tank is zit. Zo kan je LPG tot de laatste druppel op rijden en tanken kan 24/7 langs de snelweg. Dit is wel duurder, maar nog steeds goedkoper als benzine.

Nadeel van LPG is wel dat de gemiddelde garage zijn handen er niet aan wilt branden en je bij een specialist terecht moet. Mijn broer heeft met zijn Volvo af-fabriek LPG ontzettend veel problemen gehad omdat niemand er verstand van had (Volvo dealer niet en LPG specialist ook niet).

Met mijn BMW 316 uit '96 heb ik vrijwel geen LPG gerelateerde problemen gehad terwijl ik toch van 205k 305k heb gemaakt in 3 jaar. Enkel de gasverdeler die niet goed was bij aanschaf en bij aanschaf wet geadviseerd om de pomp te reviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb 2 jaar op LPG gereden met een Peugeot 307. Dit is me over het algemeen goed bevallen, maar op de lange termijn gaan de korte actieradius en hogere onderhoudskosten (ivm specialistische kennis die benodigd is voor het systeem) wel irriteren. Ik heb deze wagen weggedaan omdat er lekkage op de verdamper kwam, waarvan niemand me kon vertellen hoe duur dit ging zijn. Enige serieuze indicatie was: "In het ergste geval bouwen we een nieuw systeem in, dit kost je ~€2500."

Inmiddels heb ik overigens een auto op diesel die veel zuiniger is (1:25 tov 1:11) en daarmee de extra MRB compenseert. Het om de dag LPG moeten tanken mis ik totaal niet, ik tank nu vaak maar 1x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Vergeet ook niet dat op gas rijden niet écht goed is voor je motor op de langere termijn. Zelfs niet met een G3 systeem waarbij je een extra middeltje aan je motor toedient voor de smering. Over de hele linie genomen blijft op gas rijden "droger" dan op benzine rijden. Afhankelijk van hoeveel je ermee rijdt per jaar kán dat voor hogere onderhoudskosten zorgen op de langere termijn.

Aan de andere kant, als je niet belachelijk veel rijdt zul je er vast weinig tot niets van merken. En een beetje G3-systeem in laten bouwen heb je zo terug verdient, dus geld schelen zal het (bijna) altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Hier ook mijn lijstje met verhuizingen. Ik heb altijd veel waarde gehecht aan een huis en het comfort ervan.

Members only:

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:49

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Ik ben een voorstander van LPG helaas nu een auto op benzine maar rij ook niet meer zoveel. Heb vorig jaar wel nog gekeken maar vond geen auto naar wens op LPG.

Heb 7 jaar in een auto op LPG gereden (tank lag er al in). Meerkosten van reparaties direct gerelateerde aan LPG waren 400 euro over 7 jaar (kun je idd wel pech mee hebben) meerkosten MRB zijn maar 10-15 euro per maand. Auto liep 1:14 op benzine en op LPG 1:10 kon er wel 3,5 keer zoveel voor tanken. Dus in mijn visie liep mijn auto 1:35. Vanmorgen in België benzine getankt tegen 1,15 LPG prijs stond op 0,255, dus de zakkende benzineprijs hakt er procentueel voor LPG nog harder in wat het nog goedkoper maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Dan maar mijn rijtje met verhuizingen:
0 - 7 ouderlijkhuis (appartement)
7 - 18 ouderlijkhuis (rijtjeswoning)
18 - 18 gewoont bij mijn ondertussen ex der ouders. (100 huur). :X
18 - 19 beneden woning antikraak. (200 huur) 35m²
19 - 20 Appartement antikraak (200 huur) 70m²
20 - 20 Woning antikraak (250 huur) 100m²
20 - 21 Studenten woning (bovenwoning) (260 huur) kamer zelf 8m² gezamelijke ruimte 30m³ *O*
21 - 22 appartement (antikraak gedeeld) (110 huur) 70m² gedeeld.
22 - 23 Kantoorpand antikraak (110 huur) 500m² _/-\o_
23 - 24 Hoekwoning (825 huur) 120m²
24 - 25(nu) geschakelde 2 onder 1 kap met garage (koop: 267.500 (maandlast 995 euro bruto)) 140m², perceel 201m²

Ondanks dat ik heel veel antikraak heb gewoond weinig kunnen sparen. verhuizen kost een vermogen zeker als je dat vaak moet doen. kosten meestal tussen de 500 en 1000 euro.

Nu heb ik eindelijk rust in mijn hoofd met een vaste plek. ik heb toen ik begon met mijn eerste huurwoning nog gekeken naar een koopwoning (2007) op dat moment onbetaalbaar en geen bank die mij wilde financieren. wel jammer een appartementje van 100K had mij niet slecht gedaan denk ik, vergeleken met alle verhuis en huur kosten die ik heb gemaakt afgelopen jaren.
De enige vrijwillige verhuizing is de laatste geweest van particuliere huurwoning naar koop. Bij de rest was het alternatief de straat op.

Op dit moment is de planning om hier toch wel 40 jaar te gaan zitten :Y

Huis is op de toekomst gekocht. ruimte voor kinderen / hobbies / dieren. en mochten we echt krap komen te zitten (vorige bewoners hadden 4 kinderen en zaten ook niet krap). dan is uitbouw boven de garage mogelijk voor nog meer kamers. En kan ook de woonkamer nog een meter of 4 worden verlengt zonder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 19-01-2015 13:21 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Smuggler schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:19:
Dan maar mijn rijtje met verhuizingen:
0 - 7 ouderlijkhuis (appartement)
7 - 18 ouderlijkhuis (rijtjeswoning)
18 - 18 gewoont bij mijn ondertussen ex der ouders. (100 huur). :X
18 - 19 beneden woning antikraak. (200 huur) 35m²
19 - 20 Appartement antikraak (200 huur) 70m²
20 - 20 Woning antikraak (250 huur) 100m²
20 - 21 Studenten woning (bovenwoning) (260 huur) kamer zelf 8m² gezamelijke ruimte 30m³ *O*
21 - 22 appartement (antikraak gedeeld) (110 huur) 70m² gedeeld.
22 - 23 Kantoorpand antikraak (110 huur) 500m² _/-\o_
23 - 24 Hoekwoning (825 huur) 120m²
24 - 25(nu) geschakelde 2 onder 1 kap met garage (koop: 267.500 (maandlast 995 euro bruto)) 140m², perceel 201m²

Ondanks dat ik heel veel antikraak heb gewoond weinig kunnen sparen. verhuizen kost een vermogen zeker als je dat vaak moet doen. kosten meestal tussen de 500 en 1000 euro.
Dit vat ik even niet. Die verhuiskosten van 1000 euro per jaar vallen toch in het niets? Zeker als je woonlasten onder de 300 euro per maand zijn.

Dat je niet hebt kunnen sparen door de verhuiskosten lijkt een fabeltje, no offence. Ik ben wel oprecht benieuwd naar je reactie. Ik ga er wel vanuit dat je parttime of fulltime werkt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

BFmango schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:49:
[...]
Dit vat ik even niet. Die verhuiskosten van 1000 euro per jaar vallen toch in het niets? Zeker als je woonlasten onder de 300 euro per maand zijn.

Dat je niet hebt kunnen sparen door de verhuiskosten is een fabeltje, no offence. Ik ben wel oprecht benieuwd naar je reactie. Ik ga er wel vanuit dat je parttime of fulltime werkt overigens.
Ik was gewoon uitwonend student. met een klein bijbaantje om rond te komen, de rest van de energie ging naar de studie.
Dat betekent: 500 euro studiefinanciering (uitwonend + niks verdienende ouders). ik verdiende ongeveer 400 euro per maand met een bijbaantje.
dus een totaal inkomen van 900 euro per maand.

Kosten per maand.
huur: 200 euro.
zorg: 100 euro.
eten/drinken: 100 euro.
studie: 200 euro.
vakanties: 40 euro.
TV/internet/mobiel: 60 euro.
Overige (kleding en meubels): 50 euro.
Mobiliteit (fiets en vervoer weekend): 50 euro
Totaal: 800 euro.

900-800 = 100 euro speling. = 1200 euro per jaar reserve voor bijvoorbeeld een verhuizing.

Geloof me die laatste 200 euro per jaar gaan ook op.
Ik heb nog wat tegenslagen gehad met het werk tussendoor.
Ben blij dat ik zo goedkoop heb kunnen wonen in iedergeval :), andere woningen waren ook niet beschikbaar.

edit: vond al zo vreemd dat ik geld overhield, helemaal de energie rekening vergeten: ongeveer 70 euro per maand. gemiddeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 19-01-2015 14:04 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Smuggler schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:01:
[...]

Ik was gewoon uitwonend student. met een klein bijbaantje om rond te komen, de rest van de energie ging naar de studie.
Dat betekent: 500 euro studiefinanciering (uitwonend + niks verdienende ouders). ik verdiende ongeveer 400 euro per maand met een bijbaantje.
dus een totaal inkomen van 900 euro per maand.

Kosten per maand.
huur: 200 euro.
zorg: 100 euro.
eten/drinken: 100 euro.
studie: 200 euro.
vakanties: 40 euro.
TV/internet/mobiel: 60 euro.
Overige (kleding en meubels): 50 euro.
Mobiliteit (fiets en vervoer weekend): 50 euro
Totaal: 800 euro.

900-800 = 100 euro speling. = 1200 euro per jaar reserve voor bijvoorbeeld een verhuizing.

Geloof me die laatste 200 euro per jaar gaan ook op.
Ik heb nog wat tegenslagen gehad met het werk tussendoor.
Ben blij dat ik zo goedkoop heb kunnen wonen in iedergeval :), andere woningen waren ook niet beschikbaar.
Ah, okee. Dat plaatst het voor mij alweer in een ander perspectief. Ik ging er van uit dat je pak hem beet 32 of 40 uur per week had gewerkt in die periode, sorry. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Leuk topic! Ik was tot een paar jaar geleden nooit zo bewust met geld bezig; ik verdiende genoeg om mijn toenmalig koophuis, mijn auto en genoeg leuke dingen mee te kunnen betalen. Dat ging prima, hoewel ik niet echt aan sparen deed.

Wegens het verbreken van mijn relatie werd alles toen even anders: ik betaalde de hypotheek een paar maanden alleen en we verkochten het huis daarna met verlies. Resultaat was een flinke schuld waar ik zo snel mogelijk van af wilde.

Ik ben toen even vrij extreem gaan besparen:
- Anti-kraak gaan wonen (150 euro all-in per maand!)
- Mijn best dure auto weggedaan en ingeruild voor een heel klein licht oud zuinig karretje (10 euro wegenbelasting, 10 euro verzekering en ongeveer 1 op 18 benzine - en gelukkig niet te veel pech/onderhoud gehad)
- Zoveel als mogelijk was extra uren gaan werken

Ik merkte toen dat ik zonder verder veel op mijn uitgaven te letten, vrij gemakkelijk ruim 1000 euro kon sparen (nou ja, aflossen dan) per maand. Verder hoefde ik voor mijn gevoel helemaal niet zo veel aan mijn levensstijl te veranderen: ik had nog steeds een woning (vaak nog op hele leuke plaatsen!), ik had nog steeds een auto, ik kon nog steeds vrij luxe blijven leven qua boodschappen en vakantie en andere wensen.

Na ongeveer anderhalf jaar was mijn schuld afgelost, en dat zonder dat ik dus het gevoel had dat ik elk dubbeltje had omgedraaid. Nog een paar maanden verder en ik had opeens een motor, een camper, een robotstofzuiger... en begon zowaar met sparen! :)

Toegegeven, na bijna 2 jaar antikraak was ik het wel zat om telkens te verhuizen en ik woon sinds kort in een huurwoning. Maar door alles wat er gebeurd is ga ik wel heel veel bewuster om met geld en probeer ik nu mijn vaste maandlasten zo laag mogelijk te houden en zo veel mogelijk opzij te kunnen zetten.
Ik vind dat je het echt keurig aan hebt gepakt! In 95% (topicbezoekers uitgesloten) van de gevallen zou men geroepen hebben dat men het allemaal "overkomt", en bij de pakken neer gaan zitten. Ik denk dat je er een hoop van geleerd hebt, en er wellicht zelfs positief op terug kunt kijken _/-\o_

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

BFmango schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:05:
[...]

Ah, okee. Dat plaatst het voor mij alweer in een ander perspectief. Ik ging er van uit dat je pak hem beet 32 of 40 uur per week had gewerkt in die periode, sorry. :)
geen probleem ;) Ik had de informatie ook niet gegeven.
Had liever nog een jaar langer antikraak willen zitten. maar helaas was er geen ruimte op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Weer even wat anders....
Waar hebben jullie je geld eigenlijk allemaal 'geparkeerd' staan. Zowel vrij als semi-vast (in deposito's ofzo) En wat is jullie afweging daarbij geweest?

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op rente en rendementen enzo, omdat ik ons spaargeld wat niet in lijfrente of hypotheek gestopt wordt (het spaargeld voor eventuele verhuizingen, grote aankopen, studie kinderen enzo) toch wel een beetje wil laten renderen natuurlijk.

Voor vrij op te nemen saldo heb ik al een kwartaal-spaarrekening geopend bij Knab (1,3% + 0,5% voor het saldo wat er een kwartaal op staat)

het gaat er mij om dat ik wat producten enzo kan gaan onderzoeken en een afweging kan gaan maken van de voordelen, nadelen, risico's en rendementen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ikzelf heb een aantal rekeningen, en eigenlijk om meerdere redenen:
ABN-AMRO spaarrekening
Omdat dit bij de hypotheek als pakket zat (nooit meer een "pakket" nemen!)

KNAB spaarrekening
Om toch nog een béétje rente op m'n spaargeld te krijgen, en tegelijkertijd toch snel bij je geld kunnen als dat nodig mocht zijn.

Robein index-beleggersrekening
Een stukje geld wat ik niet nodig had, en waar ik op 't moment al het 3-voudige aan rente op heb mogen ontvangen (gemiddeld 4% rendement op 't moment). Destijds gestart omdat ik een beetje inzicht in beleggen wilde krijgen en op deze manier goed kon zien wat er zoal met m'n geld gebeurt qua ups en downs. Ze volgens puur de index, dus het is voor mij echt een stukje passief beleggen om wat inzicht te krijgen naast de berichten en artikelen online :)

Binck Basic beleggersrekening
Deze heb ik net een paar dagen. Gestart omdat ik met een beetje geld wat ik niet mis, en na het lezen van iedereens reacties hier en op het Beleggers topic, toch graag wat actiever met beleggen wil beginnen om het én te leren, én op de langere termijn wat meer rendement op spaargeld wil halen.

DeltaLloyd
Lijfrente spaarrekening. Omdat ik de AOW en eventuele winst uit hypotheek niet meer zo vertrouw tegen de tijd als ik met pensioen ga, en ik sowieso graag m'n eigen geld/toekomst/FO-wezen een beetje zelf in beheer wil houden. Hier gaat per jaar ongeveer 75% van m'n jaarruimte naar toe. Het geld wat daar op staat verdeel ik in deposito's en beleggen, omdat variabel sparen daat 0,9% rente oplevert :P

Al met al zijn het best aardig wat rekeningen, waar ik per definitie niet van hou, maar waar ik tóch blij mee ben. Ik heb nu m'n geld lekker verspreid gestald, waar ook nog eens op verschillende manieren wat rendement mee wordt behaald. Een stukje sparen, en een stukje passief én actief beleggen. Ik heb ook nog een klein beetje geld in Bitcoin en Bondora.ee, maar dat is meer een stukje speelgeld dan dat ik bewust probeer winst te maken met die 2 :)

Geld wat daarná nog over blijft, of 't stuk spaargeld (op KNAB en ABN-AMRO) wat boven de vrijgestelde ±20.000 uit komt, wil ik gebruiken als extra aflossing voor het huis.

[ Voor 14% gewijzigd door Kapotlood op 19-01-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

-Betaalrekening ABNAMRO (omdat het teveel moeite is om van bank te veranderen en alle automatische betalingen weer te regelen)
Ik probeer het bedrag hier op max 1000E te houden. Om alle vaste lasten te betalen. Het is me een keer gebeurd dat mijn salaris te laat is gestort waardoor ik plots rood stond voor niks 8)7

-1e pot (vrij beschikbaar):
verschillende internetspaarrekeningen. Moneyou (1.5%), LeasePlanBank (1.6%), CentraalBeheer (1.45%), NIBC (1.5%).
Hier staan ongeveer 10k verdeeld.
Regel is. Rekening met hoogste rente krijgt de nieuwste stortingen. Rekening met laagste rente wordt eerst uit geput.

Allen binnen 1 werkdag wel op de betaalrekening.

-2e pot (semi-vrij beschikbaar)
verschillende (index)beleggingsrekeningen. Meesman, BrandNewDay.
Hier staat de rest van het vermogen op gestald.

Regel is: meesman krijgt hoogste maandelijkse investeringen (want laagste kosten)
brandnewday krijgt laagste maandelijkse investeringen en eventueel extra stortingen (extra stortingen bij meesman enkel mogelijk bij bedragen >10k).

Indien nodig, binnen 1 week wel afgekocht en op rekening. Overboekingen kosten wel geld, dus doe ik niet zo snel.

-3e pot ( semivast/vast/lange termijn)
Beleggingsrekening: Binck standaard.

-In principe zal ik de beleggingsrekening niet veel aan wijzigen. Enkel dit jaar heb ik mijn portefeulle aangepast en vooral in vanguard trackers omgezet. Heb ik een "overschot" aan geld, welke meer is dan 2k dan worden hiervan weer index-aandelen van gekocht.
Dividend van de beleggingsrekening room ik af richting betaalrekening.

-4e pot (vast)
pensioen/lijfrenterekening: brandnewday, crowdfunding

Hier wordt geld in gezet welke voor lange tijd vast zit.
Pensioen/lijfrente wordt maandelijks een klein bedrag op gestort "voor de zekerheid". Aan het eind van het jaar beslis ik of ik alsnog iets extra wilt inleggen.

Crowdfunding zit vaak voor meerdere jaren vast. De maandelijkse aflossing wordt gebruikt voor nieuwe investeringen (al dan niet crowdfunding)

Ik doe dus niet aan deposito's. Ik zie het nut hier niet van in. Pot 2 biedt al betere rendement dan deposito's.

Voordat geld in pot 3 of 4 komt, bekijk ik eerst of ik niet beter kan aflossen op hypotheek. Maar dat is maar 7,5k per jaar, dus die "potje" is snel gevuld ;)
In fact, deze "vul" ik in de eerste twee maanden van het nieuwe jaar met het geld op pot 1 welke ik in de loop van het jaar weer aanvult. Wat makkelijk gaat vanwege verlaagde hypotheeklasten.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 19-01-2015 15:07 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
1. Lopende rekening
2. Spaarrekening (waaronder ook deposito's)
3. Indexbeleggen rekening bij Meesman (deze maand begonnen)
4. Crowdfunding bij geldvoorelkaar (100 euro per maand krijg ik terug op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Blik1984 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:23:
4. Crowdfunding bij geldvoorelkaar (100 euro per maand krijg ik terug op dit moment)
Hoe werkt dat precies? En wat investeer je er in om dat bedrag maandelijks er uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Zinu schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:33:
[...]

Hoe werkt dat precies? En wat investeer je er in om dat bedrag maandelijks er uit te halen?
E1200 investeren in een project met een looptijd van 12 maanden 8) (bijvoorbeeld)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Crowdfunding werkt trouwens annuitair.
Het is dus niet 100 euro rente, maar "aflossing" en rente. Uiteindelijk komt het wel op neer dat je pas echt winst gemaakt hebt als jouw project ten einde is. Als een project omvalt ben je dus je investeringen - ontvangen bedragen kwijt.

Als jouw project 2 maanden voor het einde omvalt, heb je in ieder geval je investering terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Tot voor kort:
Members only: title

Zit nu te denken aan deze:
http://www.iex.nl/Forum/T...ays-Finance-675-Pref.aspx

Ik zie trouwens dat meer mensen Knab hebben maar het lijkt mij een behoorlijk prijzige bank.
Overigens houd ik alles bij in een google sheets die ook automatisch aandeelprijzen ophaald.

[ Voor 13% gewijzigd door icecreamfarmer op 19-01-2015 20:15 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Hoe houden jullie het eigenlijk allemaal bij qua overzicht en zo? Ik heb even zitten stoeien met een Excel bestand waar ik de eindejaarsbedragen op zet, maar qua berekeningen loop ik er toch een beetje op stuk. Excel is toch best lastig om alle rekeningen bij elkaar te zetten én te berekenen :)

Of houden jullie het bijvoorbeeld heel simpel in een Word bestandje bij zonder lastige berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

joramoudenaarde schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:59:
Hoe houden jullie het eigenlijk allemaal bij qua overzicht en zo?
Ik heb mijn hoofdrekening bij KNAB. Die geeft de hoogste rente en is op jaarbasis, voor mij, de goedkoopste bank. Daar heb je de mogelijkheid om andere bankrekeningen te importeren en ook om bv pensioenrechten in te voeren, geld dat je voor een auto of huis reserveert, te betalen schulden en andere zaken. Dat geeft dan ook een net voorspelling voor je vermogen/inkomen in de toekomst. Daarbij kan je inflatie/deflatie en rente aangeven die je verwacht. En zo ook spelen met de gevolgen er van

Natuurlijk is het niet perfect, maar je kan aardig een financieel plan maken.

Daarvoor moet je wel het premium pakket van 15 euro per maand nemen, maar daar krijg je weer de mogelijkheid bij om een participatie van 5000 euro te nemen. Daar krijg je 5% dividend op en de kosten voor je pakket worden ook gehalveerd naar 7.50. Op die manier ben je zelfs goedkoper dan het basis pakket, want je krijgt immers ook nog eens 250 euro dividend op je participatie. Daar zou je anders maar 80 euro rente over krijgen. Het normale pakket is 5 euro per maand, 60 per jaar.
Een premium pakket met participatie kost je dus 90 euro per jaar, maar je krijgt er 250 voor terug. Door de rente had je altijd al 80 euro gekregen, dus je pakket kost je op deze manier geen geld, maar levert je 80 euro per jaar op. Plus aardig up to date financiële software

Ja, het is een soort achtergestelde obligatie. Dus in principe kan je hem kwijt raken. Ook kan het dividend onder bepaalde omstandigheden minder zijn. Maar die kans is ook vrij klein als je ziet wat de voorwaarden zijn. Die kans is klein, maar niet 0. Dus je moet het niet doen als je maar 5000 euro hebt.
Je kan er wel van uit gaan dat ze dat zo lang mogelijk proberen te voorkomen. Het zou een gruwelijk slecht signaal naar hun klanten zijn en voor een bankrun zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 19-01-2015 17:20 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56
Ik hou het totaal overzicht bij in Penningmeester, kun je ook je huis, (hypotheek)spaarpolis, hypotheekschuld invoeren naast o.a. spaar- en beleggingsrekening. Heb nu voor het eerst een beeld van mijn totaal aan vermogen/bezit.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Members only:
kmf schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:00:

(extra stortingen bij meesman enkel mogelijk bij bedragen >10k).
Volgens mij is dat niet waar, enkel bij de eerste storting als je alleen eenmalig wil beleggen hebben ze die drempel van 10k. Zie hieronder van hun vraag & antwoord pagina. Volgens mij als je eenmaal maandelijks hebt belegd, kan je daarna ook gewoon bijstorten. Zie https://www.meesman.nl/vraag%26antwoord

Kan zijn dat als je een maandelijkse belegging hebt staan, dat je gewoon ook eenmalig kan bijstorten. BND zou dan voor jou niet meer nodig zijn (tenzij je indexen wilt volgen die BND beschikbaar heeft en meesman niet).

Overigens heb ik ook aan meesman gevraagd of ze nog van plan zijn REITs toe te voegen aan hun portfolio en daar hebben ze geen plannen voor, omdat de gemiddelde Nederlander al erg veel geld in vastgoed heeft zitten.
Wat is de minimumbelegging?

Er zijn verschillende manieren om bij Meesman te beleggen:

Eenmalige storting: uw eerste inleg dient minimaal €10.000 te bedragen (in totaal, niet per fonds). Bij eventuele vervolgstortingen geldt er geen minimum.

Maandelijks beleggen: uw maandelijkse inleg dient minimaal €100 te bedragen (in totaal, niet per fonds). U hoeft niet eerst een eenmalige storting van €10.000 te doen.

Combinatie van maandelijks beleggen en een eenmalige storting: uw maandelijkse inleg dient minimaal €100 te bedragen (in totaal, niet per fonds). Voor uw eenmalige storting geldt geen minimum, net als voor eventuele vervolgstortingen.
Hoe houden jullie het eigenlijk allemaal bij qua overzicht en zo? Ik heb even zitten stoeien met een Excel bestand waar ik de eindejaarsbedragen op zet, maar qua berekeningen loop ik er toch een beetje op stuk. Excel is toch best lastig om alle rekeningen bij elkaar te zetten én te berekenen :)

Of houden jullie het bijvoorbeeld heel simpel in een Word bestandje bij zonder lastige berekeningen?
Ik hou mijn persoonlijke accounts bij in YNAB waarvan een paar off-budget zijn, en de zakelijke in de zakelijke boekhouding. Ik heb ook in Excel gestoeid, maar zag uiteindelijk de toegevoegde waarde er niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door Bonsaiboom op 19-01-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Zinu schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:33:
[...]

De teruggave is zoals kmf zegt rente en aflossing. Op dit moment heb ik nog ongeveer 2900 euro uitstaan wat ik nog terug zou moeten krijgen in de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb zelf een webapplicatie geschreven. Elk weekend download ik alle transacties van onze ING rekening en importeer ik daarin (als het goed is komt er in de toekomst een API, maar nu moet het met de hand). Vroeger had ik nog een Rabobankrekening die ik ook op die manier in hetzelfde systeem kon zetten. Vervolgens worden de transacties door een algoritme gecategoriseerd en ter goedkeuring nog even weergegeven. Vervolgens kan ik over willekeurige databereiken opvragen hoeveel geld er in en uit ging en of dat binnen de begroting viel. De begroting is ook opgenomen in de app, dus je kunt in een keer zien hoeveel geld je nog aan iets kunt uitgeven voor die maand / het jaar. Ook kan ik bijvoorbeeld per categorie kijken wat er uitgegeven is. Tevens nog wat overige informatie zoals de groei van het spaargeld, schuldenoverzicht en een extrapolatie op basis van inkomsten en uitgaven.

Misschien niet voor iedereen, maar ik kan vrij eenvoudig features toevoegen als ik wil en het integreert mooi met al mijn andere systemen (soort persoonlijke wikipedia, domotica aansturing, muziek en filmdatabase etc.)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

rally

Deyterra Consultancy

[b]kmf schreef op maandag 19 januari 2015 @ 15:00:

-4e pot (vast)
pensioen/lijfrenterekening: brandnewday, crowdfunding

Crowdfunding zit vaak voor meerdere jaren vast. De maandelijkse aflossing wordt gebruikt voor nieuwe investeringen (al dan niet crowdfunding)
Via welke site(s) doe je die crowdfunding?

[ Voor 14% gewijzigd door rally op 19-01-2015 20:29 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

rally schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:28:
[...]

Via welke site(s) doe je die crowdfunding?
Geldvoorelkaar.nl zitten mijn 40 lopende projecten.. En sinds kort 1 project project bij KapitaalOpMaat vanwege een hoge gunfactor.
Bonsaiboom schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:56:
[mo]
Prive

Volgens mij is dat niet waar, enkel bij de eerste storting als je alleen eenmalig wil beleggen hebben ze die drempel van 10k. Zie hieronder van hun vraag & antwoord pagina. Volgens mij als je eenmaal maandelijks hebt belegd, kan je daarna ook gewoon bijstorten. Zie https://www.meesman.nl/vraag%26antwoord

Kan zijn dat als je een maandelijkse belegging hebt staan, dat je gewoon ook eenmalig kan bijstorten. BND zou dan voor jou niet meer nodig zijn (tenzij je indexen wilt volgen die BND beschikbaar heeft en meesman niet).
Hmm... dat Q&A had ik niet gezien. Maar op zich maakt het niet uit. Bij BND betaal je bij elke storting 1 bedrag en kan je kosteloos weer afkopen/terugstorten. Dat is laagdrempeliger dan meesnam waarbij je transactiekosten moet betalen zowel bij aankoop als afname (hoewel ze uiteindelijk ongeveer even duur zijn) Meesman is daarom voor mij voor de lange termijn.

Maar ik zal eens kijken of ik de bedragen in beide rekeningen wat kan balanceren

[ Voor 65% gewijzigd door kmf op 19-01-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:25
Ortep schreef op maandag 19 januari 2015 @ 17:18:
[...]

Ik heb mijn hoofdrekening bij KNAB. Die geeft de hoogste rente en is op jaarbasis, voor mij, de goedkoopste bank. Daar heb je de mogelijkheid om andere bankrekeningen te importeren en ook om bv pensioenrechten in te voeren, geld dat je voor een auto of huis reserveert, te betalen schulden en andere zaken. Dat geeft dan ook een net voorspelling voor je vermogen/inkomen in de toekomst. Daarbij kan je inflatie/deflatie en rente aangeven die je verwacht. En zo ook spelen met de gevolgen er van

Natuurlijk is het niet perfect, maar je kan aardig een financieel plan maken.

Daarvoor moet je wel het premium pakket van 15 euro per maand nemen, maar daar krijg je weer de mogelijkheid bij om een participatie van 5000 euro te nemen. Daar krijg je 5% dividend op en de kosten voor je pakket worden ook gehalveerd naar 7.50. Op die manier ben je zelfs goedkoper dan het basis pakket, want je krijgt immers ook nog eens 250 euro dividend op je participatie. Daar zou je anders maar 80 euro rente over krijgen. Het normale pakket is 5 euro per maand, 60 per jaar.
Een premium pakket met participatie kost je dus 90 euro per jaar, maar je krijgt er 250 voor terug. Door de rente had je altijd al 80 euro gekregen, dus je pakket kost je op deze manier geen geld, maar levert je 80 euro per jaar op. Plus aardig up to date financiële software

Ja, het is een soort achtergestelde obligatie. Dus in principe kan je hem kwijt raken. Ook kan het dividend onder bepaalde omstandigheden minder zijn. Maar die kans is ook vrij klein als je ziet wat de voorwaarden zijn. Die kans is klein, maar niet 0. Dus je moet het niet doen als je maar 5000 euro hebt.
Je kan er wel van uit gaan dat ze dat zo lang mogelijk proberen te voorkomen. Het zou een gruwelijk slecht signaal naar hun klanten zijn en voor een bankrun zorgen.
Ik zit ook al een tijdje naar KNAB te kijken. Aangezien het een online bank is vraag ik mij wel af hoe je een groot bedrag contact kan opnemen bijv. 20.000 euro voor een auto, Want het liefst zou ik mijn andere betaalrekeningen dan opzeggen. Ook ben ik benieuwd of ik met de overstapservice geen enkele instantie op de hoogte hoef te stellen van mijn nieuwe rekeningnummer

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Daarvoor hebben we het ook "Welke bank heb jij topic" of iets dergelijks. Ik zou hoe dan ook als je overstap de belastingdienst het zelf laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56
Qua overstapservice moet je alle instanties waar je geld van ontvangt informeren. Alle afschrijvingen die via automatische incasso's verlopen gaan automatisch over (als het goed is). We hebben net een ING en RABO rekening opgezegd via de overstapservice die vanaf 1 februari ingaat. Ben benieuwd... We hebben belastingdienst, werkgevers en sociale verzekeringsbank geinformeerd over nieuwe rekening,

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1 ... 86 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.