Ja, maar dat komt momenteel nog wat te vroeg. Wil de komende jaren in Nederland meer vermogen opbouwen en mezelf ontwikkelen.kabelmannetje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:20:
Zijn er hier ook mensen die eraan denken te verhuizen naar het buitenland omdat het daar flink goedkoper is?
In Thailand woon je voor €750 per maand al erg fijn!
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Voor mij is het creeren van vrijheid om de mogelijkheid hebben te stoppen ook belangrijker dan dat ik nu op korte termijn zou willen stoppen. Echter, ik realiseer me ook hoe afhankelijk ik nu nog steeds ben van inkomsten uit arbeid.Hbeez schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:32:
[...]
Dat ik een vrijheid wil betekent niet dat ik er ook gelijk gebruik van wil makenIk wil ook graag vrijheid van meningsuiting, wat niet betekent dat ik er constant gebruik van maak. Ik zit bij een van de beste werkgevers van Nederland en heb plezier in m'n werk, zoals jij dat hebt bij je werk als reisleider. Ik ontmoet interessante mensen, vind het werk inhoudelijk leuk, kan me goed ontwikkelen, kan sporten op werk, en er zijn veel sociale events zoals borrel en etentjes.
Wel wil ik graag de vrijheid hebben om minder te werken, of mijn vriendin minder te kunnen laten werken, zeker op hogere leeftijd. Het is toch heerlijk als je op je 60e de keuze hebt om door te gaan of te stoppen?
Mijn werk is ook interessant en uitdagend en voortdurend anders bij een top-werkgever, maar het betekent niet dat het hobby is geworden. In mijn geval helpt het Nieuwe werken om onafhankelijker te worden van kantoorleven, vaste kantoortijden, wat voor mij toch altijd enigszins dwangmatig en eentonig blijft. Werk kost erg veel tijd en als ik niet zou werken zou ik andere dingen doen, hoewel ik een deel van de dingen die ik nu volg voor mijn werk ook prive zou volgen. Ik moet er ook niet aan denken tot mijn 69-70e door te gaan, zoals bij mijn leeftijd hoort
Het mooie van banen zoals een groot deel van de mensen hier heeft vind ik dat je er iets mee op kunt bouwen. Het feit dat je elke maand geld kunt wegzetten in combinatie met de inhoud van het werk maakt het goed te doen. Als ik een baan zou hebben waarbij ik nauwelijks iets zou kunnen overhouden zou ik het zwaar hebben. Ik weet wel; bij elk inkomensniveau kun je geld overhouden, maar toch.
Met mezelf heb ik wel de afspraak gemaakt dat ik de rest van de tijd wel 4 dagen blijf werken en niet meer terug ga naar 5, ook al zijn het vaak 4 lange dagen. Dit maakt flexibeler en dat draagt bij aan mijn gevoel van vrijheid (al is het in de praktijk soms niet helemaal terecht). Voor ondernemers geldt ook dat het gevoel van vrijheid er is terwijl ze in de praktijk vaak veel meer uren maken dan iemand in loondienst (schijnvrijheid dus)
Respect overigens voor kabelmannetje die met 50% FO toch leeft alsof FO bereikt is. Voor mij zou dit echter veel te risicovol zijn, bovendien is dit inderdaad wat setting betreft zeker niet voor iedereen weggelegd. Verreweg de meesten zijn ook niet alleen. Wij hebben een gezin met drie kinderen, wat per definitie een stuk hoger uitgavenpatroon betekent (en zeker ook veel plezier overigens).
@Hbeez; plezier hebben in je werk nu, hoeft niet te betekenen dat je dat over 20 jaar ook nog hebt. Je kunt er niet vanuit gaat dat de inhoud van je werk en het bedrijf waarvoor je werkt als nu. De wereld verandert sneller dan ooit. Voor het FO-traject heb je wel even nodig, dus het is m.i. ook een kwestie van voorbereiding
Ja ik, heb gekeken naar bv Bulgarije waar het modale loon op 250 euro ligt en je voor 10k (!) al een vrijstaand huis kan kopen. Ook nog eens veel natuur, moet alleen vriendin overtuigen en bulgaars lerenkabelmannetje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:20:
Zijn er hier ook mensen die eraan denken te verhuizen naar het buitenland omdat het daar flink goedkoper is?
Het is iets wat ik zeker in gedachten houd. Ook Laos staat bij mij op de short list.kabelmannetje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:20:
Nog goedkoper, nog relaxter en als je wat nodig hebt zit Thailand om de hoek
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Het staat bij mij ook op het lijstje van mogelijkheden. Tegelijkertijd maak ik me daarmee wel een beetje zorgen dat het leven daar wel snel duurder zou kunnen worden. Waar je in Nederland kan verwachten dat prijzen e.d. niet meer enorm snel zullen gaan stijgen, verwacht ik dat in de goedkopere landen wel, aangezien best veel van onze arbeid daarheen gaat. Als je daar nu goed kan leven voor 10k / jaar zeg maar, dan zou dat over 20 jaar best wel eens 25k/jaar kunnen zijn.
Van deze vrijheid maak je elk moment van de dag blijkbaar onbewust, gebruik.Hbeez schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:32:
[...]
Dat ik een vrijheid wil betekent niet dat ik er ook gelijk gebruik van wil makenIk wil ook graag vrijheid van meningsuiting, wat niet betekent dat ik er constant gebruik van maak.
Ik werk inderdaad als reisleider omdat ik dat fantastisch vind en het niet zie als werk. Net als jij. Maar! Ik zou het niet altijd willen. En zeker niet als er een ongelijke afhankelijkheid zou zijn. Een paar maanden per jaar omdat er zin in heb en voor de rest onafhankelijk zijn van welke baas dan ook. Dat je bij "de beste werkgever zit" is fijn, maar je bent echt niet meer dan een vervangbaar personeelsnummer.Ik zit bij een van de beste werkgevers van Nederland en heb plezier in m'n werk, zoals jij dat hebt bij je werk als reisleider. Ik ontmoet interessante mensen, vind het werk inhoudelijk leuk, kan me goed ontwikkelen, kan sporten op werk, en er zijn veel sociale events zoals borrel en etentjes.
Vergeet niet dat collega's van je werk niet je vrienden zijn. Er spelen heel andere belangen en als je er eenmaal niet meer werkt, hoor je niets meer van hen. Ik ontmoet ool interessante mensen buiten mijn werk, net als jij. Gewoon door naar lezingen van de Uni te gaan, te reizen of te vrijwilligeren.
Waarom precies op 60? Waarom niet 55? 50? 45? Waarom werk je niet door als werk je bevalt? Waarom pas "minder werken" als je ouder bent en niet fitaal?Wel wil ik graag de vrijheid hebben om minder te werken, of mijn vriendin minder te kunnen laten werken, zeker op hogere leeftijd. Het is toch heerlijk als je op je 60e de keuze hebt om door te gaan of te stoppen?
Wat wil je op deze leeftijd doen en wat maakt het zo aantrekkelijk?
Het maakt mij persoonlijk niet uit wat iemand doet met zijn leven. FO of niet. Als je er maar achter staat. Natuurlijk wil niet iedereen reizen als deze stopt met werken. Lijkt mij een open deur. Dat doe ik ook maar 3-6 maanden per jaar. De overige maanden geniet ik van mijn sociale leven in NL.Ik merk dat je wat moeite hebt om je te verplaatsen in andersdenkenden, kabelmannetje. Het is niet iedereens droom om te stoppen met werken om wereldreizen te maken.
[...]
Bron
[/quote]
49% stopt met werken. 70% zou niet in zijn huidige baan blijven en stoppen.
Loterij is wel iets anders dan "bewust" een financieel onafhankelijk leven -met alle gevolgen- nastreven. Een loterij overlomt je slechts.
Kakkerlakken (van die grote), ook onder je matras, bruine schorpioenen, muskieten, giftige duizendpoten van 10cm, tropische regen, malaria (niet overal meer), continu vreselijke pufhitte zodat je van armoe een shoppingcentre induikt omwille vd airco, overal toeristen. Akkoord, je kunt er lekker eten en de stranden zijn mooi hier en daar. Voor Een paar weekjes is het wel te doen. Maar geef mij maar Europa.kabelmannetje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:20:
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
En Nederlandse clichés: steekvliegen, ratten, teken waar je aan dood gaat, het regent alleen maar, koud, overal van die tokkies, opeengepakte flats, onbeleefde mensen, je struikelt over de touristen, zeikcultuur, er is geen echte natuur. Stank van de vee-industrie en slechte luchtkwaliteit. Onveilig op straat, zakkenrollers, schietpartijen.mekkieboek schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:07:
[...]
Kakkerlakken (van die grote), ook onder je matras, bruine schorpioenen, muskieten, giftige duizendpoten van 10cm, tropische regen, malaria (niet overal meer), continu vreselijke pufhitte zodat je van armoe een shoppingcentre induikt omwille vd airco, overal toeristen. Akkoord, je kunt er lekker eten en de stranden zijn mooi hier en daar. Voor Een paar weekjes is het wel te doen. Maar geef mij maar Europa.
[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 10-01-2015 20:02 ]
Het kan zijn dat ik iets mis, maar als je bijv. kijkt op http://www.huiskopenpattaya.nl/ dan ziet het er niet verkeerd uit imo. Nou zijn het wel vanaf-prijzen, dus zal in realiteit hoger liggen.mekkieboek schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:07:
[...]
Kakkerlakken (van die grote), ook onder je matras, bruine schorpioenen, muskieten, giftige duizendpoten van 10cm, tropische regen, malaria (niet overal meer), continu vreselijke pufhitte zodat je van armoe een shoppingcentre induikt omwille vd airco, overal toeristen. Akkoord, je kunt er lekker eten en de stranden zijn mooi hier en daar. Voor Een paar weekjes is het wel te doen. Maar geef mij maar Europa.
Sommige daarvan zal ik niet ontkennen, je hebt een puntkabelmannetje schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:39:
En Nederlandse clichés: ...
Daar koop je hier nauwelijks een recreatiewoning voor. Toch, als ik dan voor Thailand zou moeten kiezen dan liever niet in zo'n drukke omgeving als Pattaya of Bangkok. Liever ergens in het zuiden aan de kust, op een of ander eiland.rr7r schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:27:
Het kan zijn dat ik iets mis, maar als je bijv. kijkt op http://www.huiskopenpattaya.nl/ dan ziet het er niet verkeerd uit imo. Nou zijn het wel vanaf-prijzen, dus zal in realiteit hoger liggen.
Je koopt daar er dan ook niet meer dan een recreatiewoning voor he. Het zijn allemaal vanaf prijzen, en degene die ik snel keek hadden allemaal de 'studio' optie. Oftewel als je een twee-slaapkamer iets wil hebben zal het prijskaartje een stuk hoger worden.
Even weer over uitsluitend doen waar je zin in hebt: Wat ik wel mis in deze discussie is het perspectief van een zinvolle bijdrage leveren aan de wereld/samenleving. Er zijn genoeg banen waar je die kans hebt, van brandweerman tot officier van justitie, tot dokter en wetenschapper. Het gaat hier dan ook om serieuze taken die niet door vrijwillige, ongebonden inzet gedaan kunnen worden.
Kortom, het is niet noodzakelijkerwijs alleen het salaris waarvoor je het doet. Het FO perspectief vind ik het meest aantrekkelijk als het gaat om het indekken van persoonlijke risico's (ziekte, onvrijwillige werkloosheid, etc). Maar als het puur gaat om maximaal hedonisme c.q. luiheid na te streven vind ik er ook wel moreel mindere kanten aan zitten.
Kortom, het is niet noodzakelijkerwijs alleen het salaris waarvoor je het doet. Het FO perspectief vind ik het meest aantrekkelijk als het gaat om het indekken van persoonlijke risico's (ziekte, onvrijwillige werkloosheid, etc). Maar als het puur gaat om maximaal hedonisme c.q. luiheid na te streven vind ik er ook wel moreel mindere kanten aan zitten.
Je kan imho niet praten over moraliteit en de bijdrages aan de samenleving bij FO, zonder hetzelfde perspectief te betrekken op mensen die niet FO zijn.
Want om het eens van een ander perspectief te bekijken raad ik dit artikel aan: On the phenomenon of bullshit jobs - David Graeber. Hier ook nog een stuk in the economist daarover: On "bullshit jobs".
Omdat "de vrije markt" mensen dit soort bullshit banen geeft, is het imho niet opeens moreel juist en zinvol.
En zo kan ik nog wel meer verzinnen over wat er in moreel opzicht en qua zinvolheid niet klopt aan onze huidige economie. Met dat in het achterhoofd zie ik zelf niet in waarom zinvolle bijdrages en moraliteit wel een rol zou moeten spelen bij FO.
Want om het eens van een ander perspectief te bekijken raad ik dit artikel aan: On the phenomenon of bullshit jobs - David Graeber. Hier ook nog een stuk in the economist daarover: On "bullshit jobs".
Omdat "de vrije markt" mensen dit soort bullshit banen geeft, is het imho niet opeens moreel juist en zinvol.
En zo kan ik nog wel meer verzinnen over wat er in moreel opzicht en qua zinvolheid niet klopt aan onze huidige economie. Met dat in het achterhoofd zie ik zelf niet in waarom zinvolle bijdrages en moraliteit wel een rol zou moeten spelen bij FO.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Bullshitbaan of niet, voor veel mensen is werken een onderdeel van een identiteit, en zien mensen die niet werken als een niemand. Ik werk zelf bijvoorbeeld veel vanuit huis, en krijg van diverse calvinisten regelmatig te horen of ik misschien niet eens een baan moest zoeken.
FO staat voor mij ook niet gelijk aan maximaal hedonisme, maar hoeft ook niet te betekenen dat je je tijd 100% in dienst gaat zetten van de maatschappij? Er zijn tal van mogelijkheden om een moreel verantwoord leven te leiden, door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te combineren en met andere invulling en meer genieten van het leven.Terpen Tijn schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:37:
Maar als het puur gaat om maximaal hedonisme c.q. luiheid na te streven vind ik er ook wel moreel mindere kanten aan zitten.
Overigens sluit ik het niet uit om een maatschappelijk nog relevantere baan in de non-profitsector of bij de overheid te gaan zoeken die minder betaalt als ik FO nader.
Daarnaast heb je ook nog dat veel mensen denken dat er niet genoeg werk voor iedereen meer is, dan zou relatief zuinig leven en minder gaan werken juist positief zijn, immers dan maak je ruimte voor andere om ook te kunnen werken. Al is dat dan weer een veel complexere situatie. En je moet dan wel een situatie hebben waarbij je het echt zelf kan betalen, en niet alle risico's op de samenleving afschuift.
Dat mis ik ook vaak. Zelfs bij mensen zoals Mr. Money Mustache. Immers, als iedereen diezelfde gedachtegang zou volgen en binnen tien jaar met pensioen zou gaan, dan hebben we geen dokters, ingenieurs, etc. meer en staat de tijd stil.Terpen Tijn schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:37:
Even weer over uitsluitend doen waar je zin in hebt: Wat ik wel mis in deze discussie is het perspectief van een zinvolle bijdrage leveren aan de wereld/samenleving. Er zijn genoeg banen waar je die kans hebt, van brandweerman tot officier van justitie, tot dokter en wetenschapper. Het gaat hier dan ook om serieuze taken die niet door vrijwillige, ongebonden inzet gedaan kunnen worden.
Hij heeft er wel eens wat over geschreven:BFmango schreef op zondag 11 januari 2015 @ 09:59:
[...]
Dat mis ik ook vaak. Zelfs bij mensen zoals Mr. Money Mustache. Immers, als iedereen diezelfde gedachtegang zou volgen en binnen tien jaar met pensioen zou gaan, dan hebben we geen dokters, ingenieurs, etc. meer en staat de tijd stil.
http://www.mrmoneymustach...f-everyone-became-frugal/
Daarnaast vind ik dat geen reden om geen onafhankelijkheid na te streven. Je kan ook zeggen, wat nu als iedereen brandweerman wil worden, dan hebben we ook geen dokters en politie meer...
Rukapul schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:09:
Maar meedenken is prima dus ik gooi 'm erin:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Accountant moest toch eens weten hoeveel duizend euro hij indirect bij ons heeft weten te besparenWie maakt me los voor de volgende ronde
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 7% gewijzigd door Cocytus op 11-01-2015 11:13 ]
Ik ga er vanuit dat het incl. afschrijving is, beetje raar om een van de belangrijkste posten buiten beschouwing te laten.Cocytus schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:08:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ook dan is het nog vrij fors maar met een relatief nieuwe auto ben je er zo.
Wij hebben samen twee auto's, een motor en een scooter en die kosten samen all-in ongeveer hetzelfde.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 11-01-2015 13:56 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vind het ook geen reden om geen onafhankelijkheid na te streven hoor, dat bedoelde ik niet. Maar ik zie het niet voor me hoe iedereen op de manier zoals Mr. Money Mustache FO zou kunnen nastreven en waarom dat goed zou zijn voor de globale bevolking. En daarmee doel ik typisch op het snel vergaren van (veel) kapitaal en daarna verder teren op dat kapitaal, dat kan simpelweg niet. Wat wel goed zou zijn dat is als iedereen gewoon eens stopt met leven op een te grote voet, zuinig aan gaat doen (zowel financieel als met milieubelastende zaken), minder schulden maakt en meer bezig gaan zijn met een goede gezondheid nastreven (fysiek en mentaal) en productieve randzaken onderneemt.abalone schreef op zondag 11 januari 2015 @ 10:26:
[...]
Hij heeft er wel eens wat over geschreven:
http://www.mrmoneymustach...f-everyone-became-frugal/
Daarnaast vind ik dat geen reden om geen onafhankelijkheid na te streven. Je kan ook zeggen, wat nu als iedereen brandweerman wil worden, dan hebben we ook geen dokters en politie meer...
Voor 600 euro in de maand heb je niet zoveel auto hoor. 50 euro mrb 50 euro verzekering 100 euro onderhoud, 150 euro brandstof, blijft er maar 250 over voor afschrikking. Wij betalen aan vervoer per maand meer dan aan woonlasten. Ik rij dan wel meer dan 40k km per jaar.assje schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:54:
[...]
Ik ga er vanuit dat het incl. afschrijving is, beetje raar om een van de belangrijkste posten buiten beschouwing te laten.
Ook dan is het nog vrij fors maar met een relatief nieuwe auto ben je er zo.
Wij hebben samen twee auto's, een motor en een scooter en die kosten samen all-in ongeveer hetzelfde.
250 euro per maand aan afschrijving betekent 3k per jaar.Z___Z schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:22:
[...]
Voor 600 euro in de maand heb je niet zoveel auto hoor. 50 euro mrb 50 euro verzekering 100 euro onderhoud, 150 euro brandstof, blijft er maar 250 over voor afschrikking. Wij betalen aan vervoer per maand meer dan aan woonlasten. Ik rij dan wel meer dan 40k km per jaar.
Bij een nieuwe auto van 30k is dat misschien wel zo, maar wat is er mis met een tweedehands auto van 6k?
Financieel onafhankelijk zijn met veel luxe rond je heen is denk ik erg moeilijk te bereiken.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Kwestie van vraag en aanbod mijn inziens en iedereen heeft zijn prijs. Prijzen van sommige goederen en diensten worden dan zo duur dat je te weinig kapitaal blijkt te hebben en toch weer moet gaan werken. Daarnaast heb ik weleens gelezen dat als we al het geld op de wereled eerlijk zouden verdelen over alle wereldburgers over een jaar het grootste deel weer straat arm zou zijn en slechts een klein deel schatrijk. Of dat ook onderzocht is weet ik niet maar ik kan me het wel goed voorstellen. Hebzucht en jaloezie zijn hier denk ik grote motivators in en laat dat nu net 2 (onbewuste) kenmerken van een groot deel van de mensen zijn, zeker in ontwikkelde landen.BFmango schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:44:
[...]
Ik vind het ook geen reden om geen onafhankelijkheid na te streven hoor, dat bedoelde ik niet. Maar ik zie het niet voor me hoe iedereen op de manier zoals Mr. Money Mustache FO zou kunnen nastreven en waarom dat goed zou zijn voor de globale bevolking. En daarmee doel ik typisch op het snel vergaren van (veel) kapitaal en daarna verder teren op dat kapitaal, dat kan simpelweg niet.
Definitie van "veel luxe" is erg persoons afhankelijk. Is dat een studio van 15m2 met een apk waardige auto van 500 euro of start veel luxe bij een villa van 20.000.000 en een nieuwe sportauto? niet teveel wensen of een goedkopere oplossing zoeken draagt wel bij om FO daadwerkelijk te realiseren.Onbekend schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:51:
[...]
Financieel onafhankelijk zijn met veel luxe rond je heen is denk ik erg moeilijk te bereiken.
goedkope auto's allemaal hier.
Wij zijn 18.000 euro per jaar kwijt aan mobiliteit. incl afschrijving.
We rijden 2 recente auto's
Een Opel Corsa uit 2011 (catalogus waarde van 19.000 euro) en een Renault Clio uit 2013 (catalogus waarde van 24.000 euro).
Beiden zijn diesel en we rijden gezamenlijk tussen de 70.000 en 80.000 km per jaar.
Afschrijven van de wagens doen we in 5 jaar:
dus:
720 euro per maand afschrijving. (we gaan uit van 0 rest waarde na 5 jaar).
190 euro per maand wegenbelasting. (diesel
)
150 euro per maand verzekeringen. (all risk)
400 euro per maand voor de 290 liter diesel die we per maand verstoken. (1 op 20 bij 70.000km met een prijs van ongeveer 1.40 per liter)
100 euro per maand aan onderhoud voor de wagens. bandjes en beurtjes.
De reden dat we "nieuw" rijden is omdat betrouwbaarheid zeer belangrijk is voor ons. Zodra dit in het geding komt, dan komt er direct een nieuwe auto voor de deur. We hopen wel dat de auto's langer dan 5 jaar mee gaan en dat we de 5 jaar daarna dus geen afschrijving meer hebben. en dat dus in onze zak kunnen steken. houden we per maand opeens 720 euro meer over.
Plaatje is niet geheel zwart/wit we rijden heel veel zakelijke kilometers die goed betaald worden.
Uiteindelijk betaald onze baas de auto's en kost het ons 50 euro per maand hebben we berekend.
Wat ik heb geleerd is dat mobiliteit letterlijk voor iedereen anders is. En dat er veel tegenstrijdige belangen zijn bij het kiezen en betalen van je mobiliteit:
1. Prijs
2. Beschikbaarheid.
3. Betrouwbaarheid.
4. Snelheid.
5. Ruimte.
6. Mogelijkheden-> aanhanger, dakkoffer, fietsendrager, offroad.
7. rijstijl.
8. Uiterlijk.
9. lange termijn (1 maand nodig of 10 jaar)
10. Risico's
11. milieu
12. Aanzien.
En zo kan je nog even door gaan. vandaar dat ook iedereen andere auto's zoekt met andere redenen.
Een 2e hands auto is misschien in aanschaf goedkoper, maar je hebt meer risico op pech en onderhoud. een hoger verbruik. wellicht mag je sommige steden niet meer in zoals in duitsland en utrecht. Zo ben ik erachter gekomen dan mijn 15 jaar oude Astra maar 50 euro goedkoper was per maand dan mijn nieuwe Corsa. Met mijn huidige kilometers is mijn Corsa waarschijnlijk daadwerkelijk goedkoper geweest dan mijn Opel Astra.
Uiteindelijk is mobiliteit gewoon een prijzige aangelegenheid. of het nu per fiets, trein of auto is.
Maar die 18.000 euro per jaar past nog steeds in mijn FO plaatje dat ik met 50 jaar FO wil zijn.
Ik denk niet echt dat het bovenstaande een luxe is. De auto's zijn nodig voor werk en het zijn geen dure auto's voor dieseltjes. De enige luxe die we gekocht hebben is in mijn inziens: betrouwbaarheid. (oja en rijstijl anders had ik een fiat punto gekocht in plaats van de corsa).
Een Opel Corsa uit 2011 (catalogus waarde van 19.000 euro) en een Renault Clio uit 2013 (catalogus waarde van 24.000 euro).
Beiden zijn diesel en we rijden gezamenlijk tussen de 70.000 en 80.000 km per jaar.
dus:
720 euro per maand afschrijving. (we gaan uit van 0 rest waarde na 5 jaar).
190 euro per maand wegenbelasting. (diesel
150 euro per maand verzekeringen. (all risk)
400 euro per maand voor de 290 liter diesel die we per maand verstoken. (1 op 20 bij 70.000km met een prijs van ongeveer 1.40 per liter)
100 euro per maand aan onderhoud voor de wagens. bandjes en beurtjes.
De reden dat we "nieuw" rijden is omdat betrouwbaarheid zeer belangrijk is voor ons. Zodra dit in het geding komt, dan komt er direct een nieuwe auto voor de deur. We hopen wel dat de auto's langer dan 5 jaar mee gaan en dat we de 5 jaar daarna dus geen afschrijving meer hebben. en dat dus in onze zak kunnen steken. houden we per maand opeens 720 euro meer over.
Plaatje is niet geheel zwart/wit we rijden heel veel zakelijke kilometers die goed betaald worden.
Uiteindelijk betaald onze baas de auto's en kost het ons 50 euro per maand hebben we berekend.
Wat ik heb geleerd is dat mobiliteit letterlijk voor iedereen anders is. En dat er veel tegenstrijdige belangen zijn bij het kiezen en betalen van je mobiliteit:
1. Prijs
2. Beschikbaarheid.
3. Betrouwbaarheid.
4. Snelheid.
5. Ruimte.
6. Mogelijkheden-> aanhanger, dakkoffer, fietsendrager, offroad.
7. rijstijl.
8. Uiterlijk.
9. lange termijn (1 maand nodig of 10 jaar)
10. Risico's
11. milieu
12. Aanzien.
En zo kan je nog even door gaan. vandaar dat ook iedereen andere auto's zoekt met andere redenen.
Een 2e hands auto is misschien in aanschaf goedkoper, maar je hebt meer risico op pech en onderhoud. een hoger verbruik. wellicht mag je sommige steden niet meer in zoals in duitsland en utrecht. Zo ben ik erachter gekomen dan mijn 15 jaar oude Astra maar 50 euro goedkoper was per maand dan mijn nieuwe Corsa. Met mijn huidige kilometers is mijn Corsa waarschijnlijk daadwerkelijk goedkoper geweest dan mijn Opel Astra.
Uiteindelijk is mobiliteit gewoon een prijzige aangelegenheid. of het nu per fiets, trein of auto is.
Maar die 18.000 euro per jaar past nog steeds in mijn FO plaatje dat ik met 50 jaar FO wil zijn.
Ik denk niet echt dat het bovenstaande een luxe is. De auto's zijn nodig voor werk en het zijn geen dure auto's voor dieseltjes. De enige luxe die we gekocht hebben is in mijn inziens: betrouwbaarheid. (oja en rijstijl anders had ik een fiat punto gekocht in plaats van de corsa).
[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 11-01-2015 17:13 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Rijdt de rest goedkoop of jij enorm duur?Smuggler schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:58:
Om het in perspectief te zetten, die 18k per jaar is mijn complete (!) netto jaarsalaris. En ik verdien echt niet het minimumloon ofzo.
Mijn vervoerskosten zijn per jaar inclusief brandstof, vaste lasten en afschrijving 3.000 euro, en dan bestaat mijn 'wagenpark' uit een auto én een motorfiets én een trapfiets. Ik maak wel iets minder km's, zo rond de 10.000km per jaar alles bij elkaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 11-01-2015 17:32 ]
Wat ik mis in je lijst is kiezen voor minder reizen. Ik besef dat dat niet voor iedereen een simpele keuze is maar 40.000 km (40 MmSmuggler schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:58:
...lijst...
Edit: ik neem dit niet licht op, je krijgt maar zoveel 'leeftijd' in dit leven, dat wil ik niet verspillen aan verplaatsingen.
[ Voor 11% gewijzigd door mekkieboek op 11-01-2015 17:39 ]
Afschrijving is geen uitgave, behalve (en zelfs dan niet echt) als je de auto meetelt in je vermogen.assje schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:54:
[...]
Ik ga er vanuit dat het incl. afschrijving is, beetje raar om een van de belangrijkste posten buiten beschouwing te laten.
De vraag was waar nog meer op bespaard kon worden. Geen 'relatief nieuwe auto' is zo ongeveer de makkelijkste en grootste besparing die de meeste huishoudens kunnen treffen, dus vandaar mijn opmerking. Twee auto's, een motor en een scooter geeft maar liefst vier uitgavenposten waar makkelijk en groots op bespaard kan wordenOok dan is het nog vrij fors maar met een relatief nieuwe auto ben je er zo.

[ Voor 41% gewijzigd door Cocytus op 11-01-2015 18:14 ]
Iets minder? 10k is een kwart van de genoemde 40k p.p. Aangezien de kosten ook grotendeels gedekt worden door de kilometervergoeding, zal het beeld genuanceerder zijn.Metro2002 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:30:
[...]
Rijdt de rest goedkoop of jij enorm duur?
Om het in perspectief te zetten, die 18k per jaar is mijn complete (!) netto jaarsalaris. En ik verdien echt niet het minimumloon ofzo.
Mijn vervoerskosten zijn per jaar inclusief brandstof, vaste lasten en afschrijving 3.000 euro, en dan bestaat mijn 'wagenpark' uit een auto én een motorfiets én een trapfiets. Ik maak wel iets minder km's, zo rond de 10.000km per jaar alles bij elkaar.
Persoonlijk betaal ik zo'n 3.600 Euro per jaar voor m'n leaseauto. Goed te overzien en mij absoluut de luxe waard.
[quote]DeZaag schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:12:
[...]
Iets minder? 10k is een kwart van de genoemde 40k p.p. Aangezien de kosten ook grotendeels gedekt worden door de kilometervergoeding, zal het beeld genuanceerder zijn.
Klopt, maar de kosten zijn 6x lager
Maar zodra iets zakelijke km's zijn en vergoed wordt horen ze mijns inziens niet echt bij je persoonlijke uitgaven meer 
[...]
Iets minder? 10k is een kwart van de genoemde 40k p.p. Aangezien de kosten ook grotendeels gedekt worden door de kilometervergoeding, zal het beeld genuanceerder zijn.
Klopt, maar de kosten zijn 6x lager
Dat is een net bedrag en idd goed te doen jaPersoonlijk betaal ik zo'n 3.600 Euro per jaar voor m'n leaseauto. Goed te overzien en mij absoluut de luxe waard.
oftewel we geven ongeveer even veel geld uit per kilometer.Metro2002 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:30:
[...]
Rijdt de rest goedkoop of jij enorm duur?
Sterker nog voor 10.000 kilometer ben ik maar 2500 euro kwijt in plaats van de 3000 van jou
uiteindelijk kost een kilometer mij tussen de 25 en 22 cent.
Ik betrek het auto's wel tot het persoonlijk budget aangezien de auto's voor zowel prive als zakelijk worden gebruikt. En ik gewoon een zak geld krijg van de werkgever waarmee ik mijn eigen mobiliteit mag invullen, zolang ik maar op mijn werk kom elke dag en hoe ik dat doe is mijn probleem.
Dus ik reken de vergoedingen die ik krijg van mijn werk voor het vervoer tot mijn salaris. en daar probeer ik zo goed mogelijk mijn mobiliteit voor in te kopen. Alles dat ik overhoud namelijk dat mag ik zelf houden.
En dan moet ik dus een balans in vinden, tussen allerlei punten wat voor mij de beste mobiliteitsuitgaven zijn.
Tot op heden wordt ik goed betaald voor die kilometers in de auto. Ik zie het een beetje als variatie op mijn dagelijkse werkzaamheden. Zodra er wat andere dingen in mijn leven wat stabieler zijn ga ik wellicht opzoek naar een baan in de buurtmekkieboek schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:35:
[...]
Wat ik mis in je lijst is kiezen voor minder reizen. Ik besef dat dat niet voor iedereen een simpele keuze is maar 40.000 km (40 Mm) per jaar is voor mij niet acceptabel. Dan liever een mindere baan oid.. Scheelt geld en tijd voor jezelf.
Edit: ik neem dit niet licht op, je krijgt maar zoveel 'leeftijd' in dit leven, dat wil ik niet verspillen aan verplaatsingen.
Uiteindelijk is mijn constructie zo dat ik amper risico loop met de auto's.
Dat als het nodig is ik morgen een nieuwe auto op de stoep heb staan.
Ik na 5 jaar afschrijven heel veel geld overhoud per jaar: de kosten zijn dan nog maar 9000 euro voor 70 a 80k km per jaar. Dat geld kan dan rechtstreeks de FO pot in
[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 11-01-2015 19:00 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Daar gaat je berekening meteen de mist in. Wat je nu doet heeft werkelijk niets met afschrijving meetellen te maken. Je bent eerder de aanschafprijs aan het uitsmeren over 5 jaar. Op die Corsa heb je waarschijnlijk nu de helft afgeschreven (gemiddeld €3000 per jaar over de afgelopen 3 jaar) en op de Clio een derde (€8000 in het eerste jaar). Op de Corsa ga je de komende 2 jaar misschien nog €1000 per jaar afschrijven en op de Clio €3000 per jaar. Als je dan met afschrijving wil rekenen (zie mijn eerdere reactie) dan komt dat dus op zo'n €350 per maand voor 2015 / 2016. Niet op €720.Smuggler schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:58:
dus:
720 euro per maand afschrijving. (we gaan uit van 0 rest waarde na 5 jaar)
Als je een betrouwbare auto wil moet je vooral een Renault kopen jaEen 2e hands auto is misschien in aanschaf goedkoper, maar je hebt meer risico op pech en onderhoud. een hoger verbruik. wellicht mag je sommige steden niet meer in zoals in duitsland en utrecht. Zo ben ik erachter gekomen dan mijn 15 jaar oude Astra maar 50 euro goedkoper was per maand dan mijn nieuwe Corsa. Met mijn huidige kilometers is mijn Corsa waarschijnlijk daadwerkelijk goedkoper geweest dan mijn Opel Astra.
Zie hier waarom je m.i. niet met afschrijving moet rekenen in je maandelijkse kosten. Die afschrijving is geen uitgave. Je gaat na die 5 jaar echt niet opeens geld overhouden dat je dan kan sparen.Smuggler schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:52:
Ik na 5 jaar afschrijven heel veel geld overhoud per jaar: de kosten zijn dan nog maar 9000 euro voor 70 a 80k km per jaar. Dat geld kan dan rechtstreeks de FO pot in. Elke maand dat ik geen nieuwe auto nodig heb en geen gek onderhoud heb, levert bijna een maand FO per maand op.
[ Voor 12% gewijzigd door Cocytus op 11-01-2015 20:15 ]
als je een simpele deling doet klopt het wat je beweerd ja maar omdat ik relatief weinig km's maak wegen mijn vaste lasten en onderhoud een stuk meer mee per km. Maak ik meer km's dan gaat niet direct mijn MRB , afschrijving of onderhoud in verhouding mee natuurlijk.Smuggler schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:52:
[...]
oftewel we geven ongeveer even veel geld uit per kilometer.
Sterker nog voor 10.000 kilometer ben ik maar 2500 euro kwijt in plaats van de 3000 van jou.
uiteindelijk kost een kilometer mij tussen de 25 en 22 cent.
Maar alles bij elkaar blijft 18k natuurlijk gewoon een gemiddeld compleet extra salaris wat je uitsluitend aan mobiliteit besteed en is derhalve extreem veel. Je zakelijke km's die je vergoed krijgt horen imho niet in het rijtje privemobiliteit.
Ik reken ook de km's die ik voor mijn werk in een leasewagen van een collega maak niet mee, zou een beetje krom beeld geven.
Afschrijving in mijn termen: Geld opzij zetten om je oude product te vervangen (in mijn geval wil ik die vervangen met een nieuwe auto) dus moet ik het bedrag sparen van een nieuwe auto.Cocytus schreef op zondag 11 januari 2015 @ 19:00:
Daar gaat je berekening meteen de mist in. Wat je nu doet heeft werkelijk niets met afschrijving meetellen te maken. Je bent eerder de aanschafprijs aan het uitsmeren over 5 jaar. Op die Corsa heb je waarschijnlijk nu de helft afgeschreven (gemiddeld €3000 per jaar over de afgelopen 3 jaar) en op de Clio een derde (€8000 in het eerste jaar). Op de Corsa ga je de komende 2 jaar misschien nog €1000 per jaar afschrijven en op de Clio €3000 per jaar. Als je dan met afschrijving wil rekenen (zie mijn eerdere reactie) dan komt dat dus op zo'n €350 per maand voor 2015 / 2016. Niet op €720.
Na 5 jaar gaat de All-risk van mijn auto af. Dat betekent dat als ik zelf mijn auto total-loss rij dat ik zelf een nieuwe auto moet gaan dokken aangezien de restwaarde op dat moment 0 euro is (misschien 200).
Dit geld spaar ik 5 jaar lang op. Er zitten natuurlijk wat hobbels en kuilen in die lijn. De dag dat ik de showroom uitreed moest ik eigenlijk 1000 euro afschrijven. en een dag voordat ik mijn allrisk stopzet heb ik waarschijnlijk nog 3000 euro minder nodig.
Echter heb ik na 5 jaar een bedrag klaar staan om direct een nieuwe auto aan te schaffen. Dit bedrag staat na 5 jaar op mijn rekening en hoeft daarna ook niet meer te groeien. Dat betekend dat ik geld overhoud voor andere potjes om te vullen bijvoorbeeld mijn FO pot.
Mocht mijn auto op de laatste dag van mijn all-risk verzekering total-loss gaan of iemand anders rijdt mijn auto total-loss met mijn niet all-risk dekking dan heb ik een financiële meevaller van de dagwaarde van de auto.
Waar ik eigenlijk heel erg benieuwd naar ben, hoe jullie hier tegenover staan, aangezien hier meer mensen met dezelfde gedachtegang zitten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
20*350ZO45°
Het is allemaal erg persoonlijk, ikzelf ga liever met het OV omdat dat goedkoper is. Het kost wel meer tijd maar dat vind ik het wel waard. Daarnaast kost het alleen geld bij gebruik en heb ik heel weinig WW verkeer. Het meeste werk doe ik vanuit huis, afentoe op lokatie bij een klant.Richard schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:48:
Waar ik eigenlijk heel erg benieuwd naar ben, hoe jullie hier tegenover staan, aangezien hier meer mensen met dezelfde gedachtegang zitten.
Een paar redenen voor mij zijn files en milieu. Met de trein ben ik vanuit Amersfoort sneller in hartje Amsterdam dan met de auto (om over parkeerkosten maar te zwijgen). De trein rijd op elektra en dat kan in principe schoon worden opgewekt. Verder zit ik liever een uur in de trein aan een stuk code te werken dan een half uur filerijden.
[ Voor 35% gewijzigd door cytherea op 12-01-2015 08:07 ]
Bijna 13 euro per uur netto voor op je kont zitten is niet verkeerd, toch? Al zou ik zelf nooit zonder de "luxe" van een auto voor de deur kunnen.
Tevens denk ik dat je tijd aan onderhoud voor je auto wel weg kan strepen tegenover vertragingen met het OV.
Auto staat voor mij in zekere zin voor onafhankelijkheid. Het hebben van geen auto voor de deur zou mijn gevoel van vrijheid aantasten. In feite een luxe probleem van een ontwikkeld land. Heel eerlijk gezegd maak ik er geen milieu vraagstuk van en hou ik me daar ook niet zo mee bezig. Ik maak voor de auto wel financiële afwegingen door een oudere te kopen of bewust een kleine nieuwe en deze op te rijden. Dus indirect draag ik wel mijn steentje bij aan het milieu.Richard schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:48:
Ik ben zelf niet van het OV. Maar kijk ook eens naar je te maken OV kosten (die je misschien niet vergoed krijgt), fiscaal kan je hier vaak ook het eea. mee, ik weet niet in hoeverre je bij je geldbesparing hier rekening mee hebt gehouden?Richard schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:48:
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Lease auto van mij kost mij ook 425/mnd aan bijtelling. Het is een auto van 49k met 20% bijtelling. Het kan absoluut goedkoper maar ik heb het er voor over.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
@Deveon, @Accountant er staat er al 1 voor de deur hè 
Verder kan ik OV niet aftrekken. Ik reis overigens met losse kaartjes:
http://www.belastingdiens...saftrek_openbaar_vervoer/
Mijn werkgever wil deze verklaring niet afgeven omdat ze me niet kunnen (of willen) controleren.
Ik maak overigens wel gebruik van regeling fiscale uitruil reiskosten woon-werkverkeer.
Verder kan ik OV niet aftrekken. Ik reis overigens met losse kaartjes:
http://www.belastingdiens...saftrek_openbaar_vervoer/
.een reisverklaring
Krijgt u geen openbaarvervoerverklaring omdat u met losse vervoerbewijzen of met uw OV-chipkaart reist? Vraag dan bij uw werkgever een reisverklaring aan. Wij kunnen u later vragen om de reisverklaring. Naast de reisverklaring moet u kunnen aantonen dat u met het openbaar vervoer hebt gereisd. U bent vrij in de manier hoe u dit doet. Bijvoorbeeld met de betalingsgegevens van uw OV-chipkaart. Of een overzicht van de gemaakte reizen met uw OV-chipkaart.
Mijn werkgever wil deze verklaring niet afgeven omdat ze me niet kunnen (of willen) controleren.
Ik maak overigens wel gebruik van regeling fiscale uitruil reiskosten woon-werkverkeer.
20*350ZO45°
Oh, dan heb ik je verkeerd begrepen. Als de auto voor enkel woon-werkverkeer is dan het enkel de afweging of je een uur langer bezig wilt zijn met het werk voor bijna 13 euro. Hier kan niemand je advies voor geven
Net als dat niemand advies kan geven over het milieu argument, dat is persoonlijk.
(Ik weet niet zo wat je met WW bedoeld. Ik dacht WerkeloosheidsWet, maar blijkbaar bedoel je meer werkgerelateerd.. ach ja)Richard schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:48:
Een incident waarbij ik een maand zonder eigen auto zat, maar wel dagelijks een auto nodig had, heeft me doen besluiten toch echt wel "een auto voor de deur" te behouden. Ook al had dat voor een enorme aanslag op onze buffer gezorgd, en ook onze maandelijkse lasten flink heeft verhoogd.
Er zijn voor mij weinig gevallen waarbij OV qua tijd en geld voordeliger kunnen zijn t.o.v. een auto.
Ik weet niet hoe belangrijk 1 uur extra tijd voor jezelf betekent, maar minimaal 40 uur per maand tijdsbesparing vind ik wel significant. Daar "betaal" ik graag voor, als ik er zelfs de luxe van een auto er gratis bij krijg.
(en als het een leaseauto betreft, dan kan je de tijd van onderhoudsbeurten ook wel verhelpen door deze te laten ophalen)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb ook nog een auto voor de deur staan, maar zit erover te denken wanneer deze 5 jaar oud is weg te doen en te gaan voor een combinatie tussen OV en iets als GreenWheels indien ik wel een auto nodig heb. Het reizen met OV vind ik helemaal niet zo erg, alleen heb ik wel een beetje een hekel aan naar het station toe gaan. Ik denk alleen dat ik een grotere hekel aan filerijden heb
Ik heb wel eens gekeken naar Greenwheels maar ik vond het echt belachelijk duur. Als je niet al te veel ritjes hebt is het al snel goedkoper gewoon een taxi te pakken. (al dan niet in combi met OV).
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Reizen met het OV is goedkoper, maar daar staat vaak extra reistijd tegenover. Per uur is de bespaarde tijd al snel groter dan je uurtarief als je werkt. Dat zegt mijn gevoel tenminste. 
Of dat zo is, mag een ander uitrekenen.
Ik heb een paar keer met blablacar gereden. Dat was elke keer een succes en zeker niet duur. Je moet wel flexibel zijn in de dag en tijdstip waarop je reist.EvaluationCopy schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:58:
Ik heb wel eens gekeken naar Greenwheels maar ik vond het echt belachelijk duur. Als je niet al te veel ritjes hebt is het al snel goedkoper gewoon een taxi te pakken. (al dan niet in combi met OV).
OV is met 1 persoon eigenlijk altijd goedkoper dan een auto bezitten. Als je echt cheapass wil doen ga je natuurlijk fietsen. reistijd scheelt met het OV niet heel veel en kost nog veel mindercytherea schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:07:
[...]
Het is allemaal erg persoonlijk, ikzelf ga liever met het OV omdat dat goedkoper is. Het kost wel meer tijd maar dat vind ik het wel waard. Daarnaast kost het alleen geld bij gebruik en heb ik heel weinig WW verkeer. Het meeste werk doe ik vanuit huis, afentoe op lokatie bij een klant.
Een paar redenen voor mij zijn files en milieu. Met de trein ben ik vanuit Amersfoort sneller in hartje Amsterdam dan met de auto (om over parkeerkosten maar te zwijgen). De trein rijd op elektra en dat kan in principe schoon worden opgewekt. Verder zit ik liever een uur in de trein aan een stuk code te werken dan een half uur filerijden.
Als je een duur fietsje heb met een "servicecertificaat" dan moet je voor de garantie toch jaarlijks een onderhoudsbeurt doen, welke duurder is dan een kleine beurt van een autoMetro2002 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:14:
[...]
OV is met 1 persoon eigenlijk altijd goedkoper dan een auto bezitten. Als je echt cheapass wil doen ga je natuurlijk fietsen. reistijd scheelt met het OV niet heel veel en kost nog veel minder+ je leeft gezonder = minder zorgkosten later , wat weer helemaal past in het FO plaatje.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
IK heb ook een redelijk duur fietsje maar heb geen servicecertificaat en doe het onderhoud voor 90% zelf. Alleen achtercassette vervangen laat ik doen omdat ik daar geen gereedschap voor heb.kmf schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:31:
[...]
Als je een duur fietsje heb met een "servicecertificaat" dan moet je voor de garantie toch jaarlijks een onderhoudsbeurt doen, welke duurder is dan een kleine beurt van een auto
Woon en werk in dezelfde stad, dus kan praktisch alles met de fiets doen. Ik hou mijn mobilteitsbudget op 50 eur per maand. Daarin zit incidenteel het OV pakken en de jaarlijkse onderhoudsbeurt voor de fiets.
Aan de andere kant reserveer ik wel weer 500 per maand aan reizen, doe twee keer per jaar een verre reis. Deze reizen zie ik als een verkenning voor plekken waar ik eventueel goedkoop wil gaan leven later.
Aan de andere kant reserveer ik wel weer 500 per maand aan reizen, doe twee keer per jaar een verre reis. Deze reizen zie ik als een verkenning voor plekken waar ik eventueel goedkoop wil gaan leven later.
Ik fiets ook graag (heb ook geen auto) maar 60 km naar een klant fietsen is wat teveel
Voor die gevallen gebruik ik het OV. Mijn fiets heeft 500 euro gekost en doe er al jaren mee
Onderhoud doe ik allemaal zelf, als je het goed onderhoudt kun je heel lang met een fiets doen.
Ik heb me hier in het verleden wel eens gemeld met een verhaal over dat mijn vrouw niet zo geïnteresseerd naar een onderwerp als dit aankijkt als ik. Het is een beetje een prinses en dat was ook qua uitgaven zo.
Inmiddels is ze de stap aan het maken naar zelfstandigheid in haar werk en dat heeft toch één en ander getriggerd bij haar. We hebben vorig jaar al flink de bijl gezet in allerlei vaste lasten (abonnementen, onnodige verzekeringen, goedkopere internetaansluiting etc...). In het voorjaar gaat de veel te dure cabrio er uit.
Ze is inmiddels een flinke keukenprinses geworden en eigenlijk op een punt aangekomen dat ze haar eigen eten lekkerder vindt dan het gemiddelde restaurant dus wellicht zal onze 100 euro per week aan uit eten (ja echt) ook eens wat omlaag gaan.
Ondanks een flinke inkomensterugval waar we nu mee zitten lijken we vooralsnog niet al te veel te hoeven inleveren op luxe (die cabrio zie ik niet als luxe maar als bankrekeningvreter, het kreng) en qua levensgeluk gaan we vooralsnog nog niks achteruit, eerder vooruit. Mooi begin van 2015 zo, mooi stapjes voorwaarts
Inmiddels is ze de stap aan het maken naar zelfstandigheid in haar werk en dat heeft toch één en ander getriggerd bij haar. We hebben vorig jaar al flink de bijl gezet in allerlei vaste lasten (abonnementen, onnodige verzekeringen, goedkopere internetaansluiting etc...). In het voorjaar gaat de veel te dure cabrio er uit.
Ze is inmiddels een flinke keukenprinses geworden en eigenlijk op een punt aangekomen dat ze haar eigen eten lekkerder vindt dan het gemiddelde restaurant dus wellicht zal onze 100 euro per week aan uit eten (ja echt) ook eens wat omlaag gaan.
Ondanks een flinke inkomensterugval waar we nu mee zitten lijken we vooralsnog niet al te veel te hoeven inleveren op luxe (die cabrio zie ik niet als luxe maar als bankrekeningvreter, het kreng) en qua levensgeluk gaan we vooralsnog nog niks achteruit, eerder vooruit. Mooi begin van 2015 zo, mooi stapjes voorwaarts
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Weet ik wat me te doen staat, mijn vrouw overhalen om voor zichzelf te laten beginnenEvaluationCopy schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:13:
Ik heb me hier in het verleden wel eens gemeld met een verhaal over dat mijn vrouw niet zo geïnteresseerd naar een onderwerp als dit aankijkt als ik. Het is een beetje een prinses en dat was ook qua uitgaven zo.
Ik ben een dag minder gaan werken vanaf dit jaar, de enige voorwaarde van de vrouw was dat ze er geen "last" van zou hebben met het huidige (veels te hoge) uitgavepatroon, wat ook nog eens grotendeels door mij wordt binnengehaald... Doe ik toch ergens iets fout (*voelt nog even aan de kale plek op mijn hoofd)
Om haar argument kracht bij te zetten heeft ze je haren uitgetrokken?hv08 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:31:
[...]
Weet ik wat me te doen staat, mijn vrouw overhalen om voor zichzelf te laten beginnen![]()
Ik ben een dag minder gaan werken vanaf dit jaar, de enige voorwaarde van de vrouw was dat ze er geen "last" van zou hebben met het huidige (veels te hoge) uitgavepatroon, wat ook nog eens grotendeels door mij wordt binnengehaald... Doe ik toch ergens iets fout (*voelt nog even aan de kale plek op mijn hoofd)
Nee, kale plek van haar duim (van onder de duim zitten, maar dit gaat een beetje offtopic)
[ Voor 50% gewijzigd door hv08 op 12-01-2015 11:42 ]
Ik heb het een jaar gebruikt: proefabonnement van 10 euro voor een jaar, 2,50 (+inflatiecorrectie) per uur, 10 cent per km, plus brandstofkosten. De auto en het hele product wat ze verkopen beviel eigenlijk heel goed, maar Greenwheels zelf wekt de indruk dat ze totaal incompetent zijn en daardoor niet in staat om hun core business goed te leveren. Op Facebook zie je daar diverse mensen over klagen, als je ze goedbedoeld advies geeft wat er vanuit de klant gezien beter kan, wordt daar niets mee gedaan. Erg jammer, want het "product" was/is heel mooi!EvaluationCopy schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:58:
Ik heb wel eens gekeken naar Greenwheels maar ik vond het echt belachelijk duur.
Na het proefabonnement werd het aanzienlijk duurder, haalden ze de dichtstbijzijnde auto weg (800 meter was al ver, maar 3 km werd me te gek), heb ik opgezegd, en een auto gekocht (voornamelijk vanwege medische redenen).
Een praktisch nadeel is dat je voor elke rit de auto op schade moet controleren, en als er schade is duurt het heel lang voor je iemand aan de telefoon hebt om dat te melden (zodat het niet voor jouw rekening komt). Een ander nadeel is dat ze zeer vaak de tariefstructuur aanpassen, 't is telkens wat anders.
Voorbeeld van totale kosten uit mijn spreadsheet in proefabonnement (tussen haakjes het normale abonnement (excl. abonnementskosten)):
0,5 uur en 10 km: EUR 3,32 (7,50)
5,25 uur en 105 km: EUR 34,85 (50,71)
2,25 uur en 21 km: EUR 10,05 (17,33)
3,25 uur en 211 km: EUR 51,28 (69,52)
13 uur en 566 km: EUR 148,94 (199,17) (even naar Brussel, voor buitenland moet je vooraf toestemming vragen)
Totaal: 91 uur en 2316 km: EUR 717,96 (1068,72)
Bij weinig gebruik goedkoper dan een eigen auto, met specifieke voor- en nadelen.
Die bedragen, zijn die incl brandstofkosten?
Ik heb laatst een Aygo'tje gehuurd omdat m'n auto stuk was, was totaal 140,- euro kwijt voor 5 dagen (2x werk en heen en weer naar Brussel ook, totaal 500km ex brandstof)
Ik heb laatst een Aygo'tje gehuurd omdat m'n auto stuk was, was totaal 140,- euro kwijt voor 5 dagen (2x werk en heen en weer naar Brussel ook, totaal 500km ex brandstof)
Ja.EvaluationCopy schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:18:
Die bedragen, zijn die incl brandstofkosten?
Greenwheels tikt met name hard aan doordat het en per uur, en per maand, en per km gaat. En dan hebben ze ook nog een tijdje 2,95 per rit gehad, maar volgens mij is dat er nu weer af.Ik heb laatst een Aygo'tje gehuurd omdat m'n auto stuk was, was totaal 140,- euro kwijt voor 5 dagen (2x werk en heen en weer naar Brussel ook, totaal 500km ex brandstof)
Naar Brussel kon ik toen (kortdag) geen voordeliger huurauto vinden dan dit.
[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 12-01-2015 13:29 ]
Mijn verbeteringen/doelen voor 2015 ivm 2014:
Minder uitgaven:
Minder uitgaven:
- Maximale eigen risico zorgverzekering
- Motor verkopen en af en toe huren
- Goedkoper telefoonabonnement
- Personal finance software om dagelijkse uitgaven te beperken
- Spaargeld overhevelen naar Knab voor hogere rente
- 15-20% hoger inkomen
- Aandelenspaarplan werk
- Verdiepen in beleggen en overwegen om in te stappen
Per 1 jan. rij ik de lease-auto alleen nog maar zakelijk, scheelt me 450 euro per maand netto. Als gevolg daarvan hebben we nu geen eigen auto meer en heb ik me ook georienteerd bij Greenwheels en besloten dat het te duur is en te onhandig. Uiteindelijk blijkt Snappcar voor mij stukken goedkoper en praktischer. Iemand uit mijn blok heeft een Peugeot 107 via Snappcar te huur staan en dat is perfect. Zelfs met kinderen is het prima, zolang je maar geen bagage mee hoeft te nemen.
Niet als je je tijd in het OV ook 'nuttig' kunt besteden. Bijvoorbeeld naar mijn ouders gaan kon ik kiezen: 2,5 uur rijden of dik 3 uur met trein. Op gunstige gekozen tijdstippen kan ik nog heel wat nuttige dingen doen in de trein. Welicht niet zo efficient als thuis maar beter dan in de auto. Naast geld besparing (zo'n 50 euro in dit voorbeeld) dus ook nog netto tijdwinst.kabelmannetje schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:06:
Reizen met het OV is goedkoper, maar daar staat vaak extra reistijd tegenover. Per uur is de bespaarde tijd al snel groter dan je uurtarief als je werkt. Dat zegt mijn gevoel tenminste.
Met extreme drukte en dikke vertragingen etc. is het een ander verhaal. Ook op de weg.
Nu ik geen auto meer op de weg heb kan ik niet meer kiezen
In Amsterdam gebruik ik wel eens car2go. Daar heb je tenminste overzichtelijke tarieven (geen abbo, alleen kosten per tijdseenheid). In de praktijk gebruik ik dat alleen als ik iets moet vervoeren. En dan is juist een Smart niet zo handig. Nu ik in Haarlem woon, zoek ik dus iets betaalbaars om heel af en toe een wat grotere auto te kunnen gebruiken. Dat is best lastig. Al mag ik zo de auto van de buren lenen maar daar voel ik me weer wat bezwaard bij. Connectcar is wat duidelijker (geen abbo kosten!) dan Greenwheels maar die heeft alleen C1 en Aygo's in mijn buurt.
Het niet-hebben van een auto voelt wel goed op zich. Vooral minder vaste lasten werkt dubbel in FO. Minder verleiding tot variabele kosten is een goede tweede. Meer lichaamsbeweging telt ook mee dus eigenlijk 3x raak
[ Voor 30% gewijzigd door Wuursj op 12-01-2015 14:46 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Mijn eerste conclusie met GreenWheels was ook dat het te duur was. Ik ga nog zoeken voor alternatieven maar ga binnenkort van Eindhoven naar Utrecht verhuizen. Daar zijn vast meer alternatieven, maar ken ze niet zo 123.
Wij hebben ook geen auto, we wonen in een grote stad dicht bij het station. Naar mijn werk ga ik altijd met de trein, zou duurder zijn met de auto, en kost me (na de bijdrage van werkgever) zo'n 60 euro per maand. Daarnaast reis ik privé nog voor ongeveer 40 euro per maand met de trein.
Ik zou hier nog wel flink wat geld kunnen besparen, door een altijd vrij in daluren kaart te nemen van 99 euro per maand. Maar dat zou betekenen dat ik heel erg vroeg of heel laat naar mijn werk heen en terug moet. Het zou me snel 100 pm kunnen besparen, maar dat vind ik te nadelig voor mijn sociale leven.
En we hebben wel een beetje geluk, want een auto kunnen we altijd van ouders of schoonouders lenen, waardoor de noodzaak er zelf een te kopen nog minder groot is.
Ik zou hier nog wel flink wat geld kunnen besparen, door een altijd vrij in daluren kaart te nemen van 99 euro per maand. Maar dat zou betekenen dat ik heel erg vroeg of heel laat naar mijn werk heen en terug moet. Het zou me snel 100 pm kunnen besparen, maar dat vind ik te nadelig voor mijn sociale leven.
En we hebben wel een beetje geluk, want een auto kunnen we altijd van ouders of schoonouders lenen, waardoor de noodzaak er zelf een te kopen nog minder groot is.
[ Voor 12% gewijzigd door Aliene op 12-01-2015 14:32 ]
Probeer mywheels, huren van particulieren vergelijkbaar met snappcar. Erg veel auto's in mijn buurt
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Je kan natuurlijk ook je eigen auto ter verhuur aanbieden om de kosten te minderen. Toch die auto voor deur en met OV/fiets naar het werk.
Ik reis zo veel mogelijk met de trein (zeker naar werk). Het is soms minder comfortabel, maar ik gebruik het als werk/leestijd. Dat scheelt weer 's avonds. Verder verstrekt werkgever een OV, waar ik handig ook op andere momenten gebruik van kan maken.cytherea schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:07:
[...]
Het is allemaal erg persoonlijk, ikzelf ga liever met het OV omdat dat goedkoper is. Het kost wel meer tijd maar dat vind ik het wel waard. Daarnaast kost het alleen geld bij gebruik en heb ik heel weinig WW verkeer. Het meeste werk doe ik vanuit huis, afentoe op lokatie bij een klant.
Voor vakanties e.d. huren wij veelal auto's waarmee de ervaringen prima zijn. Wij hebben een auto niet echt nodig voor WW, de weekendkilometers zouden dan ook erg duur worden. Daarnaast beleef ik weinig plezier aan autorijden, maar dat is persoonlijk.
Klinkt als een mooie target. Wat versta je precies onder vermogen? Ga je dit uitsluitend realiseren met hogere spaarquote en/of reken je ook met een hoger rendement? Waarschijnlijk gaan de spaarrentes dit jaar richting 0,5% zakken. Neem je dat mee in de berekening?Hbeez schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:58:
Mijn doel is om zo 25% meer vermogen te genereren dan in 2014.
Dat kan je oplossen door hem met volle tank terug te geven. Of zeg maar 2-3 keer zo veel te tanken als je zelf verbruikt. Op die manier betaal je redelijk de werkelijke kosten.Wuursj schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:15:
Al mag ik zo de auto van de buren lenen maar daar voel ik me weer wat bezwaard bij.
Dat ligt ook aan je mindset: als je het ding 2 keer per maand gebruikt, is het goedkoper dan een eigen auto hebbenBonsaiboom schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:17:
Mijn eerste conclusie met GreenWheels was ook dat het te duur was.
Ik ook! Kan ook aan de auto liggen (minstplezierige die ik ooit gehad heb), of het komt omdat ik sinds ik motor rijd auto's gewoon suf vind.JURIST schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:56:
Daarnaast beleef ik weinig plezier aan autorijden, maar dat is persoonlijk.
Maar zoals gezegd: 't is een noodzakelijk kwaad. Nu met baby ook wel makkelijk. Vandaar dat we nu een grotere willen... Maar voor het weinige dat we hem gebruiken, is-ie erg duur.
Kan hier iemand een goede iOS app aanbevelen voor het budgetteren en bijhouden van uitgaven?
Heb al naar HomeBudget (ga ik uitproberen) en YNAB (vrij ingewikkeld en niet nederlands geloof ik)
Het hoeft niet bijster veel functies te hebben, maar wel minimaal het volgende:
- invoeren van uitgaven maar gemakkelijk en snel. (liefst met widget)
- een overzicht van gebruikt en resterende budget.
- Synchroniseren tussen mijn en haar apparaten.
Wil hier samen met de vrouw wat meer werk van maken. En dan ook budget wat over is gebruiken voor leuke dingen zodat de focus niet te veel op sparen enzo gaat liggen.
Ik houd me wat meer bezig met de financiële planning, maar aangezien zij niet werkt zal zij het geld voornamelijk uitgeven, daarom dat de synchronisatie belangrijk is en het invoeren lekker snel en duidelijk.
Iemand goede ervaringen met een bepaalde app?
Heb al naar HomeBudget (ga ik uitproberen) en YNAB (vrij ingewikkeld en niet nederlands geloof ik)
Het hoeft niet bijster veel functies te hebben, maar wel minimaal het volgende:
- invoeren van uitgaven maar gemakkelijk en snel. (liefst met widget)
- een overzicht van gebruikt en resterende budget.
- Synchroniseren tussen mijn en haar apparaten.
Wil hier samen met de vrouw wat meer werk van maken. En dan ook budget wat over is gebruiken voor leuke dingen zodat de focus niet te veel op sparen enzo gaat liggen.
Ik houd me wat meer bezig met de financiële planning, maar aangezien zij niet werkt zal zij het geld voornamelijk uitgeven, daarom dat de synchronisatie belangrijk is en het invoeren lekker snel en duidelijk.
Iemand goede ervaringen met een bepaalde app?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
YNAB kun je wel helemaal Nederlands maken, dan is alleen het menu nog Engelstalig maar de categorieën in het Nederlands. Voldoet verder aan je eisenpakket
Dat is het zeker. Ik woon in een klein dorp onder Utrecht en om met het OV op mijn werk te komen ben ik drie keer zo lang onderweg en twee keer zoveel kwijt (en dat is inclusief verzekering e.d. voor de auto en abonnementen voor het OV). OV is echt schreeuwend duur als je het mij vraagt. We waren laatst een dagje uit met zijn viertjes en hadden overwogen de trein te nemen omdat onze oudste dat zo leuk vindt, maar ja zelfs inclusief parkeren en snelladen was het OV twee keer zo duur.cytherea schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:07:
[...]
Ik stap elke dag lekker vroeg in de auto, filosofie podcastje of audioboekje aan. Weinig tot geen files en 's middags weer lekker vroeg thuis. Als we naar het concertgebouw gaan in Amsterdam parkeren we gratis. Met kinderen is een auto echt een verademing, alsook met boodschappen doen. Omdat ik volledig elektrisch rijd is de schade aan het milieu ook minimaal, ik snap niet waarom niet meer mensen het doen...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Verwijderd
Dat OV te duur is om praktisch alternatief te zijn voor de auto ben ik met je eens. Elektrisch rijden daaraantegen is gewoonweg nog niet aantrekkelijk genoeg voor de gemiddelde consument. Te duur in aanschaf en te weinig voorzieningen, kleine actieradius etc.Shapeshifter schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:50:
[...]
Dat is het zeker. Ik woon in een klein dorp onder Utrecht en om met het OV op mijn werk te komen ben ik drie keer zo lang onderweg en twee keer zoveel kwijt (en dat is inclusief verzekering e.d. voor de auto en abonnementen voor het OV). OV is echt schreeuwend duur als je het mij vraagt. We waren laatst een dagje uit met zijn viertjes en hadden overwogen de trein te nemen omdat onze oudste dat zo leuk vindt, maar ja zelfs inclusief parkeren en snelladen was het OV twee keer zo duur.
Ik stap elke dag lekker vroeg in de auto, filosofie podcastje of audioboekje aan. Weinig tot geen files en 's middags weer lekker vroeg thuis. Als we naar het concertgebouw gaan in Amsterdam parkeren we gratis. Met kinderen is een auto echt een verademing, alsook met boodschappen doen. Omdat ik volledig elektrisch rijd is de schade aan het milieu ook minimaal, ik snap niet waarom niet meer mensen het doen...
Ik heb zelf ook in een klein dorpje gewoond en ik kon met het OV niet bij een station in de buurt komen. Dan moest ik een uur fietsen naar het station en drie kwartier stoptrein. Het verschilt inderdaad heel erg per plek en per omstandigheid. Voor mij, geen kinderen, dichtbij een intercity station en moet veel in de randstad zijn kan het uit. Daarnaast een weekendvrij abbo omdat we in het weekend vaak naar Groningen gaan.
Maar ik ben vrij extreem misschien en leef heel zuinig, daar wil ik een boel voor laten. Mijn spaarratio ligt ook op 60 a 70% en leef voor +/-1000 euro per maand. Elk huisje zijn kruisje zullen we maar zeggen.
[ Voor 37% gewijzigd door cytherea op 13-01-2015 07:50 ]
Interessante vraag in deze is: zou een taxi goedkoper zijn geweest voor die 2 ritten?RemcoDelft schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:38:
[...]
Dat ligt ook aan je mindset: als je het ding 2 keer per maand gebruikt, is het goedkoper dan een eigen auto hebben
Omdat by far niet iedereen de aanschaf van een elektrische auto kan betalen misschien... Met name de aanschafkosten zijn aanzienlijk hoger dan een conventionele auto, en dat geld moet je maar net hebben liggen.Shapeshifter schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:50:
[...]
Omdat ik volledig elektrisch rijd is de schade aan het milieu ook minimaal, ik snap niet waarom niet meer mensen het doen...
En misschien moet je daar maar blij mee zijn, want als half Nederland elektrisch rijd is het natuurlijk snel afgelopen met de voordeeltjes voor elektrische auto's zoals goedkoop laden en gratis parkeren
Omdat het laden een probleem blijft voor mensen zonder een garage of een laadpaal in de straat. Een draad over de stoep naar jouw huis mag ook al niet.Shapeshifter schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:50:
[...]
Omdat ik volledig elektrisch rijd is de schade aan het milieu ook minimaal, ik snap niet waarom niet meer mensen het doen...
Een taxi retour naar de huisarts was 30 euro, dus aanzienlijk duurder. Om het over een taxirit naar Brussel maar niet te hebben.EvaluationCopy schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 08:05:
Interessante vraag in deze is: zou een taxi goedkoper zijn geweest voor die 2 ritten?
Helaas hangt dat samen met de (internationaal gezien vreemde) taximarkt in Nederland: dure taxi's die wachten op een klant, en klanten die wachten opeen gesubsidieerde bus. De lage bezetting leidt tot hoge prijzen.
Verwijderd
Erg interessant topic! Ik beschouw het als de Nederlandse versie van Mr Money Moustache of Early Retirement Extreme. FO worden is ook een van mijn doelen en ik heb veel aan jullie verhalen en tips. Zal het topic blijven volgen.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 00:01:
[...]
Dat OV te duur is om praktisch alternatief te zijn voor de auto ben ik met je eens. Elektrisch rijden daaraantegen is gewoonweg nog niet aantrekkelijk genoeg voor de gemiddelde consument. Te duur in aanschaf en te weinig voorzieningen, kleine actieradius etc.
Blik1984 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 09:36:
[...]
Omdat by far niet iedereen de aanschaf van een elektrische auto kan betalen misschien... Met name de aanschafkosten zijn aanzienlijk hoger dan een conventionele auto, en dat geld moet je maar net hebben liggen.
En misschien moet je daar maar blij mee zijn, want als half Nederland elektrisch rijd is het natuurlijk snel afgelopen met de voordeeltjes voor elektrische auto's zoals goedkoop laden en gratis parkeren
Fair enough. Hoewel je een tweedehands Nissan LEAF voor ongeveer 15k€ kunt krijgen. Ik was er in ieder geval voldoende van overtuigd dat ik er flink op zou besparen om er een goedkope lening bij mijn ouders voor af te sluiten en de wiskunde lijkt na een jaar wel redelijk te kloppenkmf schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:09:
[...]
Omdat het laden een probleem blijft voor mensen zonder een garage of een laadpaal in de straat. Een draad over de stoep naar jouw huis mag ook al niet.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Als ik een huis met oprijlaan/garage, dan had ik deze ook direct voorzien van zonnepanelen en warmtepomp. Maximaal zelf energie opwekken en benutten. En dan is een elektrische auto, scooter en fiets ook prima (ok. ik heb al een electrische fiets)
Maarre...een normale (hybride) auto in combinatie met een electrische scooter/fiets is ook een prima optie natuurlijk. Zelfs met een normale scooter heb je een goed(kop)e woonwerk-middel.
Maarre...een normale (hybride) auto in combinatie met een electrische scooter/fiets is ook een prima optie natuurlijk. Zelfs met een normale scooter heb je een goed(kop)e woonwerk-middel.
Zit zelf nu voor komende 2 weken in Thailand, als tussenstop om vervolgens voor 2 maanden (nog nader te bepalen voor precies hoe lang) door te gaan naar Australië en Nieuw-Zeeland.
Het idee van in het buitenland wonen staat mij vooral aan voor in de wintermaanden. Heb afgelopen jaar iets meer dan 1/3 van het jaar in het buitenland gespendeerd en merk toch altijd dat ik gewoon bepaalde dingen van thuis begin te missen na bepaalde tijd. Dat is een mix van vrienden/familie, je eigen taal/cultuur en het besef hoe goed Nederland wel niet geregeld is met het merendeel van de dingen.
Denk dat het permanent achterlaten dan ook geen optie is, maar een soort duale vorm zie ik wel zitten. Ik zou op dit moment sowieso mijn woning in Nederland willen blijven aanhouden.
Financieel moet dit ook makkelijk te overbruggen zijn wanneer ik in het buitenland 1 vaste vestigingsplaats zou hebben in plaats van continu rond te blijven trekken. Nu ik aan het rondtrekken ben kost het op deze manier wel zo'n 5 duizend euro per maand terwijl wanneer ik een vaste vestigingsplaats zou hebben dit eerder richting de 2 duizend zal gaan.
Het idee van in het buitenland wonen staat mij vooral aan voor in de wintermaanden. Heb afgelopen jaar iets meer dan 1/3 van het jaar in het buitenland gespendeerd en merk toch altijd dat ik gewoon bepaalde dingen van thuis begin te missen na bepaalde tijd. Dat is een mix van vrienden/familie, je eigen taal/cultuur en het besef hoe goed Nederland wel niet geregeld is met het merendeel van de dingen.
Denk dat het permanent achterlaten dan ook geen optie is, maar een soort duale vorm zie ik wel zitten. Ik zou op dit moment sowieso mijn woning in Nederland willen blijven aanhouden.
Financieel moet dit ook makkelijk te overbruggen zijn wanneer ik in het buitenland 1 vaste vestigingsplaats zou hebben in plaats van continu rond te blijven trekken. Nu ik aan het rondtrekken ben kost het op deze manier wel zo'n 5 duizend euro per maand terwijl wanneer ik een vaste vestigingsplaats zou hebben dit eerder richting de 2 duizend zal gaan.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
5000 euro per maand?!?! Wow... Some serious flashpacking hoor! In 2003 heb ik zes maanden gereisd (over land naar thailand met transsib en mongolie e.d.) voor zon 1000 euro per maand. Maar ja, mischien dat inflatie en ook het wat duurdere Australie/new zeeland ook wel uitmaaktKid Buu schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:00:
Zit zelf nu voor komende 2 weken in Thailand, als tussenstop om vervolgens voor 2 maanden (nog nader te bepalen voor precies hoe lang) door te gaan naar Australië en Nieuw-Zeeland.
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Wanneer je gewoon in hostels gaat of een wat goedkoper hotel dan scheelt het al enorm veel geld. Maar mijn insteek is: ik ga niet op reis om ergens te overnachten dat minder is dan mijn eigen appartement. Liefst deel ik de kamer ook niet met een reisgenoot in verband met comfort en privacy.
Azië is een stuk goedkoper dan andere landen. Mijn verblijf in Thailand zit ik nu rond de 100 per nacht. Maar toen ik tijdens het WK in Brazilië was of aan het rondreizen was in de VS schommelde het gemiddeld tussen de 150 en 200 euro per nacht, met uitschieters stuk daar boven tijdens het verblijf in Rio de Janeiro en New York.
Azië is een stuk goedkoper dan andere landen. Mijn verblijf in Thailand zit ik nu rond de 100 per nacht. Maar toen ik tijdens het WK in Brazilië was of aan het rondreizen was in de VS schommelde het gemiddeld tussen de 150 en 200 euro per nacht, met uitschieters stuk daar boven tijdens het verblijf in Rio de Janeiro en New York.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Je hebt gelijk en je moet het ook helemaal zelf weten. Maar, om het in perspectief te plaatsen: Wij hebben een reis van 14 maanden gemaakt met een 4x4, overland naar Nepal en weer terug. Dat koste grofweg 16K aan voorbereiding en 16K terwijl op reis waren (grove benadering). (en dan hebben we daarna nog 8 a 9K opgehaald uit de verkopen van auto en spullen)
Maar goed, als je op nivueau wil overnachten en eten, dat is eigenlijk overal wel duur. Ons gemiddelde in Thailand 5 jaar geleden lag waarschijnlijk op 10 tot max 20 per nacht en dan nog overige kosten van het reizen natuurlijk, maar iig een stuk minder. Ik zou het waarschijnlijk niet eens kunnen. Maar goed, als je het kan missen, waarom niet? Gewoon lekker doen en laten wat je wil.
Maar goed, als je op nivueau wil overnachten en eten, dat is eigenlijk overal wel duur. Ons gemiddelde in Thailand 5 jaar geleden lag waarschijnlijk op 10 tot max 20 per nacht en dan nog overige kosten van het reizen natuurlijk, maar iig een stuk minder. Ik zou het waarschijnlijk niet eens kunnen. Maar goed, als je het kan missen, waarom niet? Gewoon lekker doen en laten wat je wil.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Klopt, het is allemaal relatief aan inkomsten en vermogen. Ik ben zo gaan reizen omdat ik het mij kon permitteren. Nu is terugschakelen altijd lastiger dan omhoog schakelen, maar moment dat het financieel niet meer verantwoord is schakel ik ook terug.
Even kleine kanttekening: wanneer ik met vrienden wegga dan pas ik mij natuurlijk aan, dan ga ik niet apart in een hotel zitten of de samenstelling dwars liggen door recalcitrant alleen een kamer te nemen. Alleen op de manier reizen zoals nu is een plekje waar ik mij terug kan trekken heel erg belangrijk, dat stukje vertrouwdheid en comfort zoals thuis heb ik een surrogaat voor nodig.
Even kleine kanttekening: wanneer ik met vrienden wegga dan pas ik mij natuurlijk aan, dan ga ik niet apart in een hotel zitten of de samenstelling dwars liggen door recalcitrant alleen een kamer te nemen. Alleen op de manier reizen zoals nu is een plekje waar ik mij terug kan trekken heel erg belangrijk, dat stukje vertrouwdheid en comfort zoals thuis heb ik een surrogaat voor nodig.
Zojuist de administratie gedaan, en tot de conclusie gekomen dat ik ondertussen mijn eerste FO doel heb behaald, namelijk het realiseren van een situatie waarin ik van een relatief laag inkomen ( € 1500 ). Mijn maandelijkse vaste lasten, dus hypotheek / GWL / verzekeringen / etc. heb ik nu op € 800,- per maand. Dit is excl auto en excl voedsel.
Kid: half in NL en half in het buitenland wonen was ook mijn streven.
Omdat het huis leeg laten staan vrij prijzig is, kwam ik op het idee om de bovenste etage permanent te verhuren. Dan heb ik al het grootste deel van de onkosten eruit en kan elke cent die ik daarna verdien de "reis/leuke dingen doen-pot" in.
Maar zulke hoge kosten als jij op reis hebt, heb ik niet. Dan zou mijn plan niet werken.
Een ander plannetje van mij: een camper kopen. Huis verkopen en camper permanent op de stadscamping zetten voor €1200 tussen april-okt. De overige maanden ben je dan vrij om te reizen.
Omdat het huis leeg laten staan vrij prijzig is, kwam ik op het idee om de bovenste etage permanent te verhuren. Dan heb ik al het grootste deel van de onkosten eruit en kan elke cent die ik daarna verdien de "reis/leuke dingen doen-pot" in.
Maar zulke hoge kosten als jij op reis hebt, heb ik niet. Dan zou mijn plan niet werken.
Een ander plannetje van mij: een camper kopen. Huis verkopen en camper permanent op de stadscamping zetten voor €1200 tussen april-okt. De overige maanden ben je dan vrij om te reizen.
Hebben jullie ook een vrouw/vriendin die het daar mee eens is? Die van mij zou dat denk ik niet zien zitten, om langere periodes uit Nederland weg te zijn.
Nee, met deze levensstijl is het heel lastig om iets voor langere duur te onderhouden. Tijdens mijn vorige reis iemand ontmoet wat iets serieuzer werd, maar dan had ik mij echt enorm moeten gaan inbinden als ik het uiteindelijk echt had laten willen werken.
Ik ben nu 27 en vind een losbandig leven op deze manier nog prettig. Als ik uitgeraasd ben dan gaat dit veranderen, tenzij ik iemand ontmoet die dit volledig tolereert maar dat is me nog niet overkomen.
Ik ben nu 27 en vind een losbandig leven op deze manier nog prettig. Als ik uitgeraasd ben dan gaat dit veranderen, tenzij ik iemand ontmoet die dit volledig tolereert maar dat is me nog niet overkomen.
Ja en anders heeft een relatie met zo'n vrouw geen bodem.Bonsaiboom schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:49:
Hebben jullie ook een vrouw/vriendin die het daar mee eens is? Die van mij zou dat denk ik niet zien zitten, om langere periodes uit Nederland weg te zijn.
De mijne gaat altijd een paar maanden mee fietsen. Ze freelanct en kan zelf vrij plannen.
Nog even terug naar auto's. Verbaasd me dat ik nergens lees dat mensen op LPG rijden. Een G3 installatie kost maar iets meer in de wegenbelasting, maar brandstof is zo goedkoop! Zeker als je de auto tweedehands koopt is de gas installatie al betaald/afgeschreven.
Onderhoud zal iets duurder zijn maar is tegenwoordig niet schokkend.
Onderhoud zal iets duurder zijn maar is tegenwoordig niet schokkend.
Ik heb een tweedehands auto op lpg, echter valt het wel mee wat het scheelt met benzine, maar dat komt omdat we qua kilometers per jaar rond het punt zitten waar het niet veel uitmaakt of je lpg benzine of diesel hebt.
Ondanks dat we zeer van reizen houden, zouden we ook niet kunnen aarden op een andere plek verwacht ik. We zijn dus al eens 14 maanden weggeweest, en zullen nog wel eens een half jaartje weggaan ofzo, maar echt ergens aarden in het buitenland zit er niet in. En daarmee ook niet op een vaste plek in het buitenland verblijven denk ik.
Al is een maandje "overwinteren" her en der natuurlijk altijd relaxed.
Wij hebben onze woonlasten incl G/W/L nu ook ongveer op iets boven de 800 euro, waar ik wel tevreden mee ben voor een gezinswoning met tuin op het zuiden + oprit in Amsterdam. En zeker om zo je eerste hypotheek te beginnen, nu we 30 worden. Maar goed, we hebben daarvoor ook aardig moeten investeren. Gaan we de rest van onze tijd wel plezier van hebben, die financiele ruimte.
Al is een maandje "overwinteren" her en der natuurlijk altijd relaxed.
Mooi! Maar als ik het goed lees zijn het eigenlijk alleen je woonlasten + eventueel zorgverzekering misschien?merauder schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:50:
Zojuist de administratie gedaan, en tot de conclusie gekomen dat ik ondertussen mijn eerste FO doel heb behaald, namelijk het realiseren van een situatie waarin ik van een relatief laag inkomen ( € 1500 ). Mijn maandelijkse vaste lasten, dus hypotheek / GWL / verzekeringen / etc. heb ik nu op € 800,- per maand. Dit is excl auto en excl voedsel.
Wij hebben onze woonlasten incl G/W/L nu ook ongveer op iets boven de 800 euro, waar ik wel tevreden mee ben voor een gezinswoning met tuin op het zuiden + oprit in Amsterdam. En zeker om zo je eerste hypotheek te beginnen, nu we 30 worden. Maar goed, we hebben daarvoor ook aardig moeten investeren. Gaan we de rest van onze tijd wel plezier van hebben, die financiele ruimte.
Precies mijn probleem. Ik hecht niet aan een huis en zou liever op een zeilboot wonen. Kun je nog eens wisselen van locatie, alleen havengeld betalen, geen dure hypotheek meer etc. De ruimte dwingt je om sowieso soberder te leven. Heeft wel onderhoud nodig maar dat geldt voor een huis net zo goed.Bonsaiboom schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:49:
Maar madame wil niet, tja.
Een compromis, een woonboot?
koop een boot en werk je dood... 
Haha... grapje, maar een serieuze boot waar je een beetje comfortabel op woont. En dan ook nog af en toe varen gaat je meer kosten dan een gewone tussenwoning.
Zeker als je het onderhoud e.d. meeneemt.
Ik ken iemand die het doet, en die kan dan eigenlijk alles zelf doen (onderhoud, verbouwen etc.) maar dat kost een lieve duit. Dat moet je echt doen omdat je het leuk vindt, of echt jouw levensstijl is, maar niet omdat het nou zoveel geld zou schelen.
Haha... grapje, maar een serieuze boot waar je een beetje comfortabel op woont. En dan ook nog af en toe varen gaat je meer kosten dan een gewone tussenwoning.
Zeker als je het onderhoud e.d. meeneemt.
Ik ken iemand die het doet, en die kan dan eigenlijk alles zelf doen (onderhoud, verbouwen etc.) maar dat kost een lieve duit. Dat moet je echt doen omdat je het leuk vindt, of echt jouw levensstijl is, maar niet omdat het nou zoveel geld zou schelen.
[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 14-01-2015 13:02 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Een woonboot is ook prima mogelijk natuurlijk
In hoeverre dat goedkoper of duurder is dan "gewoon" wonen weet ik niet… er zijn extra kosten (onderhoud van de "kuip"), maar ook punten waarop je bespaart (geen VvE, geen tuin onderhoud e.d.). Het lijkt me zelf, afhankelijk van de ligplek, eigenlijk ook wel héél leuk om eens op een woonboot te wonen. Zo'n 2 verdiepingsboot met klein plateautje op 't water? Heerlijk!
De vraag is niet madame wil, maar wat JIJ wil..EvaluationCopy schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:49:
[...]
Precies mijn probleem. Ik hecht niet aan een huis en zou liever op een zeilboot wonen. Kun je nog eens wisselen van locatie, alleen havengeld betalen, geen dure hypotheek meer etc. De ruimte dwingt je om sowieso soberder te leven. Heeft wel onderhoud nodig maar dat geldt voor een huis net zo goed.
Maar madame wil niet, tja.
Misschien moet we het woordje "Financiële" uit de topic titel halen als we ook dat soort adviezen gaan delen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.