correct
- Mobiliteit
Deze lijkt me wat hoog over te komen, waarschijnlijk 2 auto's ? Is het mogelijk (en goedkoper ?) om met ov of fiets een hoop zaken te doen ? Goedkopere auto nemen ? Scootertje of iets dergelijks ?
Auto (30.000km/jaar) en motor (5.000km/jaar). Bij die 30k zitten een hoop zakelijke kilometers waar op zich vergoeding tegenover stond. De zakelijke kms vervallen in 2015

De prive kms worden op zich weloverwogen gemaakt.
- Supermarkt
Ik heb geen idee of dit teveel is met een gezin maar je kan natuurlijk kijken of er een goedkopere supermarkt in de buurt is of bij sommige spullen voor een huismerk gaan
Zie de daling

- G/W/L
Erg netjes, ik zit een stuk hoger (appartement ?)
Dat is misleidend door een forse voorschotteruggave over 2013 in 2014. In de praktijk ligt het dus ca 100 euro hoger (isolatie todo).
- Tel, TV, Internet
Heb je die snelle lijn of mega pakketten met zenders ook echt nodig ? Ik ben laatst van 300mb naar 100mb gegaan en heb er geen last van maar wel 20 euro per maand minder.
Dit is het kleinste glasvezelabo met wat verbruikskosten voor bellen, 2x simonly mobiel, een klein hostingpakket en wat domeinnamen. Andere glasvezelabo's worden helaas rap duurder omdat je extra betaalt voor extra ontvangers (die ik goedkoop in bezig heb).
- Apparatuur en gadgets
Dat is natuurlijk wel een linke om je fun samen met iets "noodzakelijks" te noemen, weinig onderscheid in echt nodig en fun gehalte.
Correct, maar de bulk is dus apparatuur die vele jaren meegaat. Alle meuk met een stekker en zelfs oplaadbare batterijen vallen eronder trouwens

Heb je deze bedragen trouwens genomen door éénmalig een maand te bekijken of hou je dit al bij over een langere tijd ?
Sinds 1-1-2013 zijn alle uitgaven op alle betaalrekeningen en creditcards geclassificeerd

Lointje schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:09:
Oh ik herken die excel met de groene symbooltjes van een tijd terug.
Anyway qua uitgaven, in rekening brengend dat het gaat over een gezin zijn een heleboel van de dure kosten eigenlijk begrijpelijk en aangezien ik niet in zo'n situatie zit kan ik het moeilijk vergelijken, dus die heb ik even achterwege gelaten.
Wat mij bv opvalt:
- Mobiliteit is heel hoog (7600€/jaar!). Aanschaf dure auto(s)? Hier moet je toch in kunnen snoeien? Het is het duurste van de hele lijst en is nog gestegen ook vorig jaar.
Zie hierboven.

- cash + overig is 150€ per maand (of 1824€ op een jaar). Naar waar gaat dit allemaal? Dit is toch ook een redelijk bedrag.
Klopt. Een klein deel van cash zijn dingen als marktplaats voor de rest onbekend. Van overig is het puur dingen die nergens passen. Cash zullen we nog eens naar kijken

- media & lidmaatschat is 60 per maand terwijl je televisie/internet/phone al 101 per maand is. Valt hier niet in te snoeien?
M.i. niet. Dit zijn een krant (nog maar 1), boeken, etc.
- Overige boodschappen blijft er 100€ per maand over na aftrek van het grote duurzame speelgoed. Ook hier nog eens 1200€ op een jaar.
Correct. Dit zijn dingen als luiers, tandpasta, speelgoed. Er is vast iets op de besparen, maar verwacht geen grote klappen.
Blik1984 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:42:
Boodschappen vind ik niet gek, maar 150 euro extra waarvan 40 euro per maand (500 euro!) aan duurzaam speelgoed. Vind je dat zelf ook niet een beetje over the top? Probeer evt. speelgoed te vragen bij feestjes en feestdagen zoals kerst en sinterklaas)
Duurzaam speelgoed is een nette trampoline en lego. De eerste 3 jaar is het merendeel van Marktplaats gekomen en dat doen we nog steeds

110 euro cash, waaraan?
Tell me

Zorg, altijd moeilijk te vergelijken.
Klopt. Ik weet voor 2016 al een verdere besparing, maar voor de rest is het nou eenmaal aan externe invloeden onderhevig

verzekeringen, 71 euro per maand lijkt mij veel voor wat je hebt verzekerd. Ik betaal 45 voor inboedel, opstal, WA, en reisverzekering. En ik weet dat dat nog zeker 10 euro goedkoper kan per maand.
Die staat op het lijstje om bekeken te worden, maar onderschat niet de kosten van een rechtsbijstandverzekering met de relevante modules.
Wat is media en lidmaatschappen naast de telefoon/internet/bellen? Maar die 2 bij elkaar is 160 euro per maand oftewel 2000 per jaar. Ik betaal 70 euro voor mijn tv/internet/bellen en abonnementen op enkele tijdschriften.
Een papieren krant en boeken kosten geld

Weloverwogen overigens.
Uitstapjes en etentjes: Is wel fors omhoog gegaan dit jaar, specifieke reden voor?
Luiheid (lunch), minder vakantie (die post is omlaag) en de kleine wordt groter

Overige, hoe komt deze post zo groot opeens. 43 euro per maand aan dingen die niet in bovenstaande passen. Vraag me af wat dat dan is
De helft van die post is al voor een afscheidsherinnering aan oud-collega's. Ik zou niet weten hoe je die moet boeken, want om nou een post self-marketing op te nemen

Sommige dingen zijn ook keuzes die je maakt. Bijvoorbeeld de goede doelen, kosten voor boodschappen en aanverwante zaken (wij kopen ook veel duurzaam en biologisch, dus ook duur), het hebben van 2 auto's terwijl er misschien wel 1 minder kan. Dat soort keuzes zorgen voor een hoger uitgavenpatroon.
Precies. En een aantal kosten relateren ook aan (potentiele) inkomsten. Allerlei internet gerelateerde posten leveren indirect ook geld op. Mobiliteit idem (want ver van familie gaan wonen <> goede banen). Beide >80% werken komt ook met kosten vergeleken met iemand die in het huishouden veel meer thuis is.
Laten we wel wezen, het gaat mij erom om de 'slack' eruit te snijden waar kosten niet in verhouding staan tot de behoefte die het moet vervullen. Ik ga bv geen TV of krant eruit gooien of nooit meer ergens heen.
Teveel werk om dat maandelijks uit te zoeken.
Supermarkt is incl drogist? Dacht eerst wat veel maar wij zitten voor supermarkt en drogist op hetzelfde bedrag. We halen wel alles in Duitsland qua persoonlijke verzorging en luiers.
Nee. Drogist is "huishoudelijk". Dat is ook inclusief items van Amazon zoals luiers
[
Voor 31% gewijzigd door
Rukapul op 09-01-2015 14:13
]