Zo, ik ben ook nieuw in dit leuke topic en ben meteen de afgelopen weken bezig geweest om de eigen situatie in kaart te brengen.
Globaal:
- 36 jaar, getrouwd, 3 kinderen (11 maanden, 5 jaar en 8 jaar)
- Hypotheek: 160.000 spaar, 180.000 aflosvrij
- Resterende studieschuld plm €11k, rente net bijgesteld naar 0,12%, scheelt €30 per maand

- Spaargeld is beperkt (plm €2k)
- 2 auto's: 1 lease (7% bijtelling categorie), 1 eigendom: Toyota Aygo
Ik ben tijdelijk alleenverdiener, mijn vrouw heeft haar baan als belastingadviseur opgezegd en is met een Pabo opleiding begonnen om straks (schooljaar 2016/2017) weer te beginnen met werken.
Uiteraard is deze situatie dé mogelijkheid om het thema onafhankelijkheid vorm te geven - sowieso om nu te overleven maar om daarna als zij weer werkt door te pakken en het doel te stellen de aflosvrije hypotheek af te lossen binnen dezelfde looptijd als de rest van de hypotheekschuld.
Ik herken wat andere Tweakers zeggen over de "uitdagingen" om de vrouw mee te krijgen, gelukkig gaat het thema financiële onafhankelijkheid goed hand in hand met onze wens om rekening te houden met duurzaamheid (consuminderen) en niet te hechten aan materiële spullen. Mooi bijeffect is dat we deze basishouding op onze kinderen hopen over te dragen.
Ik zit nu in de fase quick wins herkennen en heb de volgende punten al gedaan:
- Inkomsten/uitgaven weer bijwerken in AfasPersonal. Bij ons was de creditcard een grote onbekende hoop maar daar is nu de functie splitsen van een transactie fantastisch voor.
- Collectiviteitskorting gevonden voor bestaande CZ zorgverzekering (7% korting!) via zorgpremiekorting.nl - scheelt €175 op jaarbasis
- Ik heb een zakelijk telefoonabonnement (€0), vrouw stapt over van abo (+ toestel) voor €45 /maand naar €15 pm Simonly en gebruikt haar toestel langer
- Zorgverzekering en alles-in-1 verzekering vooruit betalen (3% korting)
- Een aantal apparaten thuis gaan 's nachts uit via een stekkerblok met schakelaar
- Vaker series en films kijken op tablet ipv 46" TV (plm 220 W verbruik)
- Pas het water in de waterkoker af op de hoeveelheid die je gaat gebruiken (water in tmok, daarna in waterkoker gieten)
Hoe we nu verder de besparingen willen aanpakken:
- Zoeken naar kleine, makkelijke aanpassingen én voer die snel door
- Bekijk de grote kostenposten en kijk naar een betere deal (diensten/vaste lasten) of kijk of er geminderd kan worden in aanschaf
- Kijk of je een zinnige korting krijgt bij vooruitbetaling, daar is uiteraard wel een spaarbuffer voor nodig
- Kijk of je door onderhoud of een beperkte investering spullen die je toch moet gebruiken duurzamer kan benutten
Wat verder helpt is om gebruik te maken van de voorzieningen, mogelijkheden en fiscale regelingen die er zijn:
- Heb je in 2014 ouderschapsverlof opgenomen? Vergeet de ouderschapsverlofkorting in je belastingaangifte niet!
- Heb je een zorgverzekering maar nog geen collectiviteit, zoek er eentje!
- etc
Ik ga met veel plezier de rest van de pagina's en bronnen als mr Mustache nog lezen
[
Voor 9% gewijzigd door
Twee Dee op 08-01-2015 14:54
]
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.