Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.131 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik zie niet in waarom je die BTW niet terug zou kunnen vragen?

Het sommetje is wel erg lastig om te maken. VPB is 20% tot 200k, maar dividendbelasting is vervolgens ook weer 25%. Vraag is beetje hoe waardeontwikkeling hierop inspeelt.

Goed, terug aan de slag voor mij:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:55
Ortep schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:09:
[...]

Ik heb zelf extra snel 100% afgelost en voor mij pakte dat uitstekend uit. Ik heb nl niet werkend mijn pensioen gehaald. Ik werd weggeorganiseerd met bijna 58. Midden in de crisis krijg je met 40+ al te maken met leeftijdsdiscriminatie. Laat staan als je tegen de 60 loopt. Kans op werk was toen ongeveer 2%, en ligt nu volgens de laatste berekeningen op 0.3%.
Mijn inkomen werd door de WW 63% van mijn salaris en op dit moment krijg ik helemaal niets meer tot aan mijn pensioen. Dan is het HEEL erg leuk dat je plotseling geen hypotheek meer hoeft te betalen. Zeker omdat mijn pensioen opbouw natuurlijk ook 7 jaar korter is op een totaal van 42 jaar. Dat hakt er ook in. Dat afgeloste huis is een belangrijk deel de oorzaak dat ik min of meer FO ben.

[...]

Maar voorspellen is lastig, zeker als het de toekomst betreft.
Tot je jonger bent dan 50, zonder werk raakt in een crisis zoals nu en geconfronteerd wordt met de bijstand en bijbehorende regels. Dan blijkt je huis ineens mee te tellen als onderdeel van je vermogen (het gaat dan om de overwaarde).
Vervolgens kun je dan bijstand krijgen in de vorm van een lening met je huis als onderpand en had je misschien toch liever een aflossingsvrije hypotheek gehad.
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/544
Met andere woorden, was jouw verhaal iemand overkomen van 40+ in plaats van 58+ dan had de 100% aflossing weer totaal andere gevolgen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
ls789 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:03:
http://www.funda.nl/koop/...otstraat-20/omschrijving/

Bekijk deze woning bijvoorbeeld (is al verkocht).. Waarom zou deze minder waard worden ?

We zijn er inmiddels al uit dat we de woning niet gaan verbouwen aangezien we daar het geld niet voor hebben. We zoeken naar woningen waar we 4 studenten kunnen huisvesten zonder verbouwingen.

Mocht er een keuken in staan laten we dit zo, mochten we er 1 inbouwen doen we dit grotendeels zelf. Het is overigens ook een kleine groep studenten die er een rommel van maakt. Dus zolang ze de muren heel laten kan ik er niet warm of koud van worden ;)
Over 50 jaar als er minder mensen zijn die een huis nodig hebben door de vergrijzing. Als er deflatie optreed. Als er oorlog uitbreekt. Er weer een financiële crisis uitbreekt. De randstad onderloopt door overstromingen. Genoeg redenen waarom hij minder waard kan worden. Een huis is maar zoveel waard als de koper ervoor overheeft. Het kan een prima investering zijn maar er kleven risico's aan als je daar maar bewust van bent.

In mijn visie is het allemaal risicomanagement, een afweging tussen rendement en risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ls789 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:03:
http://www.funda.nl/koop/...otstraat-20/omschrijving/

Bekijk deze woning bijvoorbeeld (is al verkocht).. Waarom zou deze minder waard worden ?

We zijn er inmiddels al uit dat we de woning niet gaan verbouwen aangezien we daar het geld niet voor hebben. We zoeken naar woningen waar we 4 studenten kunnen huisvesten zonder verbouwingen.

Mocht er een keuken in staan laten we dit zo, mochten we er 1 inbouwen doen we dit grotendeels zelf. Het is overigens ook een kleine groep studenten die er een rommel van maakt. Dus zolang ze de muren heel laten kan ik er niet warm of koud van worden ;)
Je mist het punt bij die woning. Die is in principe niet minder waard geworden (weet niet of er nog in verbouwd is of niet). Het punt is niet zozeer of de verbouwing het minder waard maakt (kan wel, ligt aan specifieke situatie), maar punt is dat huurders het minder waard maken. En in diegene die je linkt zaten geen huurders meer, oftewel geen probleem.

Maar probeer hem nu te verkopen met één huurder erin. Dan is de woning niet meer geschikt voor eigen gebruik, en enkel voor mensen die ook willen verhuren. En dat is nou eenmaal een veel kleinere groep, die ook elke willekeurige andere woning zo ongeveer kunnen kopen.

Nog leuker, probeer hem te verkopen met een huurder erin die meer junk dan student is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 23:31
Sissors schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:24:
[...]

Je mist het punt bij die woning. Die is in principe niet minder waard geworden (weet niet of er nog in verbouwd is of niet). Het punt is niet zozeer of de verbouwing het minder waard maakt (kan wel, ligt aan specifieke situatie), maar punt is dat huurders het minder waard maken. En in diegene die je linkt zaten geen huurders meer, oftewel geen probleem.

Maar probeer hem nu te verkopen met één huurder erin. Dan is de woning niet meer geschikt voor eigen gebruik, en enkel voor mensen die ook willen verhuren. En dat is nou eenmaal een veel kleinere groep, die ook elke willekeurige andere woning zo ongeveer kunnen kopen.

Nog leuker, probeer hem te verkopen met een huurder erin die meer junk dan student is geworden.
Correctie ;) in die woning zitten 3 studenten en de eigenaar die ook student was (de 4de) gaat eruit. De studenten blijven gewoon zitten. Eventueel kunnen die er ook uit staat in de advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
cytherea schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:20:
[...]

Over 50 jaar als er minder mensen zijn die een huis nodig hebben door de vergrijzing. Als er deflatie optreed. Als er oorlog uitbreekt. Er weer een financiële crisis uitbreekt. De randstad onderloopt door overstromingen. Genoeg redenen waarom hij minder waard kan worden. Een huis is maar zoveel waard als de koper ervoor overheeft. Het kan een prima investering zijn maar er kleven risico's aan als je daar maar bewust van bent.

In mijn visie is het allemaal risicomanagement, een afweging tussen rendement en risico.
Dit is nogal kort door de bocht... als je op deze manier denkt lust ik er nog wel een paar. Stel ik verzuip ook door die overstroming? Is het probleem meteen opgelost xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ls789 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:30:
[...]

Correctie ;) in die woning zitten 3 studenten en de eigenaar die ook student was (de 4de) gaat eruit. De studenten blijven gewoon zitten. Eventueel kunnen die er ook uit staat in de advertentie.
Ah klopt, had net iets te snel gescanned, zie dat laatste zin het was :P. Maar goed daar was dus wel de optie om hem leeg op te leveren, dat heb je alleen als de studenten daarmee akkoord gaan.

Anyway er is een reden waarom banken niet happig zijn om hiervoor hypotheken te verstrekken, en ik zou zelf gewoon die twee jaar lekker sparen en dan als je een huis voor jezelf koopt daar het geld in steken. Maar ben wel benieuwd wat er bij de bank uit gaat komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:18
Bonsaiboom schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:13:
Ik zie niet in waarom je die BTW niet terug zou kunnen vragen?
Omdat we dat zo hebben afgesproken... Het is lastig om de juiste info te googelen omdat wat je er over vindt vooral gaat over de uitzondering waarmee je bij bedrijfsmatige verhuur juist wel met BTW kunt werken. Ik quote nu een brochure over verhuren van bedrijfspanden, maar dit gaat ook op voor verhuur van woningen:
De verhuur van onroerende zaken is in principe vrijgesteld van btw. U kunt dan als verhuurder de voorbelasting die direct betrekking heeft op het pand, niet aftrekken. Bijvoorbeeld de btw op onderhoudskosten. Maar ook de btw op andere kosten die u maakt voor de verhuur (zoals kantoorkosten en accountantskosten) is niet aftrekbaar

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
ls789 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:31:
[...]

Dit is nogal kort door de bocht... als je op deze manier denkt lust ik er nog wel een paar. Stel ik verzuip ook door die overstroming? Is het probleem meteen opgelost xD
Misschien iets te negatief gebracht maar de stelling "een huis daalt nooit in waarde" is gewoon incorrect, er zijn genoeg omstandigheden te bedenken waarom het kan dalen. Het is niet per definitie een veilige investering, vooral niet na de jaren 90 gekte en de HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
cytherea schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:43:
[...]

Misschien iets te negatief gebracht maar de stelling "een huis daalt nooit in waarde" is gewoon incorrect, er zijn genoeg omstandigheden te bedenken waarom het kan dalen. Het is niet per definitie een veilige investering, vooral niet na de jaren 90 gekte en de HRA.
True maar als het huis daalt in waarde en ik heb het grotendeels afbetaald.. dan heb ik er alsnog geen last van als er huurders in gaan zitten. Dus in dat opzicht heeft het minder opgebracht dan ik dacht maar alsnog haal ik er wat geld uit aan het einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Over de woning, die casus is toch helemaal niet zo winstgevend. Je hebt 4 studenten die je maandelijks 1200 euro opleveren, laten we maar aannemen dat dit ex GWL is. Daar gaan vanaf:

100 euro servicekosten
670 euro (rente bij 5% over 160k)
270 euro eigenaarslasten (uitgaande van 2% voor belasting, verzekering, onderhoud en administratie)

Dan hou je 160 euro per maand over om leegstand mee op te vangen. Kosten koper zullen we het verder niet over hebben. Zo'n huis is volgens mij alleen aantrekkelijk als je er zelf gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
T-MOB schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:56:
Over de woning, die casus is toch helemaal niet zo winstgevend. Je hebt 4 studenten die je maandelijks 1200 euro opleveren, laten we maar aannemen dat dit ex GWL is. Daar gaan vanaf:

100 euro servicekosten
670 euro (rente bij 5% over 160k)
270 euro eigenaarslasten (uitgaande van 2% voor belasting, verzekering, onderhoud en administratie)

Dan hou je 160 euro per maand over om leegstand mee op te vangen. Kosten koper zullen we het verder niet over hebben. Zo'n huis is volgens mij alleen aantrekkelijk als je er zelf gaat wonen.
reken nog maar wat extra voor onderhoud en dergelijke. het is een huis van 90 jaar oud daar wil nog wel eens wat onderhoud nodig zijn en dat is vast niet goedkoop.
Het huis ziet er nu goed uit omdat de eigenaar erin woont. Een huis waar geen eigenaar woont kan wel eens heel snel uitgeleeft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:39
Bonsaiboom schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:39:
Volgens mij betaal je alleen VPB over gerealiseerde waardestijgingen van je vastgoed en niet over de papieren stijgingen.

In de BV mag je wel weer BTW verrekenen en alle kosten aftrekken van de winst, maar het vraagt een specifieke berekening welke van de twee interessanter zou zijn.
BTW belast verhuren (en daarmee het recht om BTW te verrekenen) is alleen mogelijk bij panden die gebruikt worden voor BTW belaste prestaties (lees: als de huurder een ondernemer voor de BTW is).
De verhuur van woningen (om in te wonen) kan nooit BTW belast plaats vinden en daarmee is er dus ook niet de mogelijkheid om BTW te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 19:00
Persoonlijk zou ik zelf alleen aan de bovenkant van de markt verhuren. Ik ken best wel wat mensen aan de onderkant van de markt, en die zou ik serieus nooit de sleutels geven van mijn woning / appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:16:
[...]

Tot je jonger bent dan 50, zonder werk raakt in een crisis zoals nu en geconfronteerd wordt met de bijstand en bijbehorende regels. Dan blijkt je huis ineens mee te tellen als onderdeel van je vermogen (het gaat dan om de overwaarde).
Vervolgens kun je dan bijstand krijgen in de vorm van een lening met je huis als onderpand en had je misschien toch liever een aflossingsvrije hypotheek gehad.
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/544
Met andere woorden, was jouw verhaal iemand overkomen van 40+ in plaats van 58+ dan had de 100% aflossing weer totaal andere gevolgen gehad.
Precies de reden waarom ik onder de 50K overwaarde wil blijven. Als ik bijv. rond mijn 55ste blut en werkloos zou zijn en er een minimale kans op werk zou zijn, dan geniet ik nog even veel van het leven in de bijstand.
Even opzoeken op internet. Mijn 2 bewoners kamer-huurders leveren mij nu maandelijks netto €650 op. Hier gaat bij bijstand 2x€160=€320 vanaf. Hou ik nog €330 over.
Met een maandelijkse bijstand van €951, €100 hyp.toeslag, €75 ziektekosten toeslag en € 330 huurders maakt dat €1456 per maand aan inkomsten. Netto. Daar kan ik prima van leven, ik zou €500 over houden zelfs. Tja..waarom zou je in dit land eigenlijk werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:16

Kid Buu

Huh, Pietje?

Wanneer je vermogen groter is dan 5000 euro heb je ook geen recht op bijstand. Dus tenzij je al het geld dat je niet hebt gebruikt om af te lossen hebt geconsumeerd, dan verandert er in feite niks.

Of dachten jullie dat je gewoon recht op bijstand had als je bijvoorbeeld die 50.000 euro die je niet hebt gebruikt om af te lossen gewoon op de bank had staan?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Kid Buu schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 03:06:
Wanneer je vermogen groter is dan 5000 euro heb je ook geen recht op bijstand. Dus tenzij je al het geld dat je niet hebt gebruikt om af te lossen hebt geconsumeerd, dan verandert er in feite niks.

Of dachten jullie dat je gewoon recht op bijstand had als je bijvoorbeeld die 50.000 euro die je niet hebt gebruikt om af te lossen gewoon op de bank had staan?
Dus huis aflossen tot 50K van taxatie-waarde en dan bijstand ontvangen.. Of die 50K er in een vette wereldtrip van een paar jaar doorheen jagen in het buitenland. Alles beter dan die 50K opeten in Nederland als je toch geen uitzicht meer hebt op werk. :)
Zelf heb ik enige tienduizenden euro's van mijn vermogen bij mijn ouders geparkeerd. "Just in case"...

[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 07-01-2015 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:16

Kid Buu

Huh, Pietje?

In dat geval is het inderdaad gunstiger om af te lossen ja. Maar dan nog vraag ik mij af in hoeverre dat getolereerd wordt om opeens een groot bedrag af te lossen net voordat je de bijstand in gaat.

Overigens is de onafhankelijkheid ver te zoeken in dit soort verhaaltjes. Het klinkt meer als zo min mogelijk doen en maximaal het sociale vangnet uitbuiten.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:30
En dat sociale vangnet word in rap tempo minder. Ik ga er niet van uit dat al deze regelingen er over 20 a 30 jaar nog zijn. Dus trek liever mijn plan dat ik het zonder ook goed red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Goed kunnen leven op bijstandsniveau is altijd een belangrijk uitgangspunt voor mij geweest bij mijn financiële plannen. Auto's weg, goedkoop verwarmen, PV-systeem op het dak, groenten telen en dan redden wij het echt wel in de bijstand. Hebben we zelfs nog dagelijks vervoer in de vorm van een motor. Heeft inderdaad weinig met onafhankelijkheid te maken, en is meer een opt-out wanneer de poep de ventilator raakt.

Anderzijds hebben we op dit moment meerdere inkomsten bronnen. Doordat we heel bewust hebben gekozen voor lasten op bijstandsniveau kunnen we het ons permitteren om een inkomstenbron kwijt te raken. Als VL haar baan kwijt zou raken zouden we niet eens maatregelen hoeven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
kabelmannetje schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 03:11:
[...]
Zelf heb ik enige tienduizenden euro's van mijn vermogen bij mijn ouders geparkeerd. "Just in case"...
Ik ken niet de ins-en-outs. Is dat onderdeel van een soort masterplan? Het lijkt slim, klinkt leuk, en als je je er goed bij voelt dan is dat mooi meegenomen. Maar het is net zo dom (en onzinnig) als geld van de bank halen om de VRH te ontlopen (=fraude).

Heb je al nagedacht hoe je dat geld weer terugkrijgt? Of mag je er straks wel schenking- of erfbelasting over gaan betalen? Ze hebben het druk bij de belastingdienst, maar ze hebben ook (steeds meer) slimme detectie systeempjes zodat je vanzelf bovenaan de lijst komt...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 16:13

Cliffie

Trompetslet

Kid Buu schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 03:26:
In dat geval is het inderdaad gunstiger om af te lossen ja. Maar dan nog vraag ik mij af in hoeverre dat getolereerd wordt om opeens een groot bedrag af te lossen net voordat je de bijstand in gaat.

Overigens is de onafhankelijkheid ver te zoeken in dit soort verhaaltjes. Het klinkt meer als zo min mogelijk doen en maximaal het sociale vangnet uitbuiten.
Er wordt heel streng gekeken naar hoe snel jij je spaarpotje op maakt voordat je bijstand ontvangt. Zoek maar eens op interen. Je mag maar maximaal 1,5 keer de bijstandsnorm interen op je vermogen.

Heb je bijvoorbeeld 6000 euro aan vermogen boven de voet, en de bijstand is 800 euro, dan mag je niet harder dan 1200 euro per maand interen. Dus pas na 5 maanden krijg je dan bijstand. Besteed je de 6000 euro ineens aan een vakantie, kun je gewoon wachten op je bijstand.....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 16:46
Geld in de ouwe sok wordt nog heel groot de komende jaren...

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

EvaluationCopy schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:20:
Geld in de ouwe sok wordt nog heel groot de komende jaren...
Wordt interessant voor de menigte of voor jou interessant?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik denk ook dat geld in een oude sok langzaam aan weer aan "populariteit" gaat winnen… de steeds lagere rentes, nog altijd relatief hoge kosten van het VRH e.d., en het soms opdoemende bericht dat de overheid 10% van je spaargeld wil afromen om de schulden te kunnen dekken. Ik hoor het vaker van mensen dan voorheen. Sterker nog, voorheen hoorde ik nóóit iemand spreken over "de oude sok", tenzij het over vroeger ging. Tegenwoordig hoor je soms dat als je meer dan 21.000 euro op je rekening hebt staan maar niet de wens of mogelijkheid hebt om je hypotheek versneld af te lossen, dan moet je ergens naar toe met je geld zonder dat je verlies maakt (op geld waar je al diverse belastingen van hebt betaald notabene)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:31:
Ik denk ook dat geld in een oude sok langzaam aan weer aan "populariteit" gaat winnen… de steeds lagere rentes, nog altijd relatief hoge kosten van het VRH e.d., en het soms opdoemende bericht dat de overheid 10% van je spaargeld wil afromen om de schulden te kunnen dekken. Ik hoor het vaker van mensen dan voorheen. Sterker nog, voorheen hoorde ik nóóit iemand spreken over "de oude sok", tenzij het over vroeger ging. Tegenwoordig hoor je soms dat als je meer dan 21.000 euro op je rekening hebt staan maar niet de wens of mogelijkheid hebt om je hypotheek versneld af te lossen, dan moet je ergens naar toe met je geld zonder dat je verlies maakt (op geld waar je al diverse belastingen van hebt betaald notabene)
Toch is het risico dat dit geld in de oude sok gestolen wordt, verloren gaat bij brand of zoiets voor mij veel te groot om het erin te stoppen. Dus echt slim vind ik het niet om het op te nemen en in huis te bewaren. Je kunt vrij makkelijk meer rendement uit je spaargeld halen is mijn idee. Zet het een tijd vast, stop het in beleggingsfondsen met dividend enz..

Ik betaal nu liever inkomstenbelasting over de 4% fictief rendement dan als ik belasting moet betalen over het daadwerkelijke rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Plakjes goud van 5 of 10 gram gaan sparen in je eigen kluis.
Ben je niet meer afhankelijk van de € ( of $ ) en wat er gebeurd met de EU....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:14:
Alleen afhankelijk van de prijs van goud. Lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Och, ik zou 't ook niet letterlijk in een oude sok stoppen, maar eerder in een brandkluis(je) of iets dergelijks :)

Trouwens vandeweek een Binck Basic aangevraagd… ben benieuwd hoe dat werkt en hoe de website in elkaar steekt als je met aandelen/obligaties e.d. gaat werken. Ik had een leuke Kerstbonus gekregen waar ik dan mooi een beetje mee kan gaan (leren) beleggen.

Maar als ik kijk naar rendementen die sommige mensen halen vraag ik me af of dat allemaal wel reële cijfers zijn… meestal wordt een rendement aangegeven van ±5-7% per jaar, maar sommigen hier lijken 20%+ te halen! (zou natuurlijk wel heerlijk zijn om dat soort rendementen te halen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Als je op de juiste momenten bent ingestapt met de juiste aandelen is het wel mogelijk, vooral het laatste jaar ging het erg mooi. Maar het is een flinke gok en je moet wel weten wat je doet (en een hoop geluk hebben)

Ik heb zelf wat veilige ASN beleggingsfondsen en die staan ook al op 6-7% rendement over een jaar. Dat vind ik ook niet slecht vergeleken met sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:14:
Hoewel ik rekening houd met een economische meltdown, is het bijzonder lastig hiertegen te plannen. Ikzelf verwacht dat er de maatschappij dan op een dusdanige manier veranderd dat er compleet andere spelregels gaan tellen.

Zelf heb ik overigens wel genoeg geld cash in huis om twee maanden van te kunnen eten. Je bankrekening zou maar eens geskimmed worden, of je rekening wordt om wazige redenen geblokkeerd. Dat laatste is mij een paar jaar geleden gebeurd, waarbij een storing in een betaalautomaat ervoor zorgde dat mijn pas een false-positive op skimming gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
merauder schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:34:
[...]

Hoewel ik rekening houd met een economische meltdown, is het bijzonder lastig hiertegen te plannen. Ikzelf verwacht dat er de maatschappij dan op een dusdanige manier veranderd dat er compleet andere spelregels gaan tellen.

Zelf heb ik overigens wel genoeg geld cash in huis om twee maanden van te kunnen eten. Je bankrekening zou maar eens geskimmed worden, of je rekening wordt om wazige redenen geblokkeerd. Dat laatste is mij een paar jaar geleden gebeurd, waarbij een storing in een betaalautomaat ervoor zorgde dat mijn pas een false-positive op skimming gaf.
Ik ben vorig jaar geskimmed, maar had binnen twee werkdagen weer toegang en zelfs al mijn geld terug.
Dat gaat steeds sneller tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geld van de bank halen om te frauderen met VRH vind ik toch wel te belachelijk voor woorden. Eigenlijk net zo onverstandig als sparen bij een van de grote namen tegen ~1% terwijl 1,7-1,8 vrij opneembaar ook mogelijk is.

Mocht je het risico echt niet aandurven dan zijn deposito's ook nog een optie, maar als je het kan missen en een lange horizon hebt zijn er veel mogelijkheden. Zelfs het juiste model auto kan een goede investering zijn (geen VRH, wel opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 21:08

Don Quijote

El Magnifico

joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:26:

Maar als ik kijk naar rendementen die sommige mensen halen vraag ik me af of dat allemaal wel reële cijfers zijn… meestal wordt een rendement aangegeven van ±5-7% per jaar, maar sommigen hier lijken 20%+ te halen! (zou natuurlijk wel heerlijk zijn om dat soort rendementen te halen) ;)
Die 5/7% per jaar is natuurlijk een gemiddelde over meerdere jaren. Je hebt dan af en toe wel een jaar +20% nodig om een jaar -10% te corrigeren :). Overigens heb ik het een stuk slechter gedaan dan +20% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Deveon schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:37:
Mocht je het risico echt niet aandurven dan zijn deposito's ook nog een optie, maar als je het kan missen en een lange horizon hebt zijn er veel mogelijkheden. Zelfs het juiste model auto kan een goede investering zijn (geen VRH, wel opslag).
Uit nieuwsgierigheid, hoe kan een auto een investering zijn? Een klassieker die je veilig opbergt in een klimaat gecontroleerde garage en 50 jaar later er weer uithaalt kan ik nog bedenken maar verder kom ik niet. Dan nog vraag ik me af wat een garage voor 50 jaar kost en hoeveel rendement je eruit denkt te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:29
DivWhis schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:39:
[...]

Die 5/7% per jaar is natuurlijk een gemiddelde over meerdere jaren. Je hebt dan af en toe wel een jaar +20% nodig om een jaar -10% te corrigeren :). Overigens heb ik het een stuk slechter gedaan dan +20% ;)
Dit dus. Dit jaar was het goed op de amerikaanse beurs, dus als je daar aandelen had zitten zijn die mooi gestegen. Voor hetzelfde geld heb je volgend jaar -8% en zit je dus aan je 5% gemiddeld na 2 jaar.
Spreiden in type financiele productien, regio's en sectoren zorgt ervoor dat je veiliger zit. Je stijgt misschien niet met die monster rentes, maar je daalt ook niet de afgrond in als het eens wat moeilijker is.

Mijn aandelen, fondsen en trackers hebben het goed gedaan (op 1tje na), maar ik heb nog altijd relatief gezien een groot aandeel op de spaarrekening van 1.6% en 1.2% waardoor mijn totale rente iets van een 4% was dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

cytherea schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:42:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, hoe kan een auto een investering zijn? Een klassieker die je veilig opbergt in een klimaat gecontroleerde garage en 50 jaar later er weer uithaalt kan ik nog bedenken maar verder kom ik niet. Dan nog vraag ik me af wat een garage voor 50 jaar kost en hoeveel rendement je eruit denkt te halen.
Zelfs het juiste model auto
Bijvoorbeeld van een benzineslurpende 1500KG wagen naar een WW Up!
Daar "verdien" je dan gewoon geld mee.

Edit: Nu ik teruglees denk ik toch dat hij een museumstuk bedoeld ja 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Richard op 07-01-2015 11:48 . Reden: zie edit tags ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Richard schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:45:
Bijvoorbeeld van een benzineslurpende 1500KG wagen naar een WW Up!
Daar "verdien" je dan gewoon geld mee.
Nee, je hebt minder verlies. Onder geld verdienen versta ik wat anders. ;) Sorry, ben redelijk pietje precies in dit soort definities. Als je dingen in de uitverkoop koopt verdien je ook geen geld, je hebt minder uitgegeven.
Een investering moet zichzelf terugverdienen en liever nog meer opbrengen, een auto zie ik dat niet doen. Enige uitzonderingen zijn taxi's/bussen/treinen en misschien bedrijfsauto's in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Met een VW up ga je minder uitgeven, maar dat is niet hetzelfde als verdienen. Anders heb ik deze maand ook 5 ton gespaard door geen Ferrari te kopen ;)

Er wordt gedoeld op exclusieve auto's waarvan je weet (hoopt) dat het een klassieker wordt over een jaar of wat. Een bijzondere sportwagen, bijvoorbeeld. Het risico is wel dat je auto geen klassieker wordt, en als je pech hebt een naheffing VRH. Een auto die je goed opbergt is net zo min een gebruiksgoed als een picasso in een bankkluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Ik zit nog even te kijken op de site van de belastingdienst.
Bezittingen die zijn vrijgesteld in box 3:
"roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
Bijvoorbeeld uw eigen auto of de inboedel van uw woning" - http://www.belastingdiens...ittingen_zijn_vrijgesteld
Van een juridische site:
Een uitzondering geldt voor roerende zaken die wel voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt of verbruikt, doch die hoofdzakelijk als belegging dienen. De inspecteur zal moeten aantonen dat dergelijke 'persoonlijke' roerende zaken een belegging vormen. De aard en hoeveelheid van dergelijke zaken is daarbij van groot belang. Zo zullen antieke meubelen als onderdeel van de inboedel niet snel als belegging kunnen worden aangemerkt, maar een verzameling klassieke auto's wél. http://www.jongbloed-fisc...inkomstenbelasting/box_3/
Dus klassieke auto's puur als belegging kan aangemerkt worden als vermogen en dus in box 3 vallen. Je moet er dus wel belasting over betalen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
poehee schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:54:
[...]
Ik ken niet de ins-en-outs. Is dat onderdeel van een soort masterplan? Het lijkt slim, klinkt leuk, en als je je er goed bij voelt dan is dat mooi meegenomen. Maar het is net zo dom (en onzinnig) als geld van de bank halen om de VRH te ontlopen (=fraude).

Heb je al nagedacht hoe je dat geld weer terugkrijgt? Of mag je er straks wel schenking- of erfbelasting over gaan betalen? Ze hebben het druk bij de belastingdienst, maar ze hebben ook (steeds meer) slimme detectie systeempjes zodat je vanzelf bovenaan de lijst komt...
Het is een appeltje voor de dorst. Geen masterplan. Je weet het nooit in het leven. Heb het legaal geschonken zodat ze hun huis ervan konden aflossen. Op papier is het nog mijn geld en zodra ik het nodig heb is de afspraak dat ze het binnen de wettelijke schenking (dikke € 5000/jaar) kunnen overschrijven. Of natuurlijk gewoon cash geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoe heb je het geschonken en dat het op papier jouw geld is? Dan heb je het niet geschonken. En waarom zou het binnen schenking terug moeten als het toch jouw geld is? Komt mij nogal over als gevalletje belastingfraude, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
cytherea schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:42:
[...]

Er zijn modelen waarvan redelijkwijs voor een kenner in te schatten is welke toekomstige klassiekers zijn wanneer de staat gewaarborgd is. Een goed (misschien al te oud) voorbeeld is de BMW E46 M3 CSL of recenter de Volvo S60/V60 Polestar. Daarnaast de exclusiever merken zoals Porsche en Ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Sissors schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:11:
Hoe heb je het geschonken en dat het op papier jouw geld is? Dan heb je het niet geschonken. En waarom zou het binnen schenking terug moeten als het toch jouw geld is? Komt mij nogal over als gevalletje belastingfraude, maar goed.
Je mocht in 2014 geld schenken voor aflossing woning. Dit mocht ook van kind naar ouder. Zij hebben dit ook daadwerkelijk gebruikt als aflossing dus op papier is alles netjes geregeld. Ze wilden hun eigen vermogen niet gebruiken om het af te lossen omdat ze dan te krap bij kas zouden zitten.

Ouders mogen mij legaal 5000/jaar schenken. Dat doen ze zodra ik dat wens en het bedrag terug is, is de afspraak.

Geen fraude, wel creatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dan is het dus niet meer jouw geld en in het geval dat jouw ouders iets zou overkomen (uiteraard niet te hopen) krijg je eventueel te maken met erfbelasting. Nog afgezien van het delen met andere erfgenamen.

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 07-01-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Henk007 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:25:
Dan is het dus niet meer jouw geld en in het geval dat jouw ouders iets zou overkomen (uiteraard niet te hopen) krijg je eventueel te maken met erfbelasting.
Dat klopt en heb ik meegewogen. Dan heb ik "pech" en betaal ik er 10% belasting over. Maar dat zien we dan wel weer. Als ze iets mocht overkomen dan lig ik hier niet wakker van, gezien hun erfenis. Daar heb ik het met mijn ouders open over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 22-09 06:55
Geen broers of zussen? Anders kan dat nog interessant worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
timag schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:35:
Geen broers of zussen? Anders kan dat nog interessant worden...
Klopt, en mijn broer heeft hetzelfde gedaan. Hij heeft de andere helft afgelost. Door het aflossen scheelt het mijn ouders belastingen en rente. De bespaarde kosten delen wij allen en mijn deel maken mijn ouders maandelijks over als schenking. Dit gaat voor mij weer in index-fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Cliffie schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:13:
[...]

Er wordt heel streng gekeken naar hoe snel jij je spaarpotje op maakt voordat je bijstand ontvangt. Zoek maar eens op interen. Je mag maar maximaal 1,5 keer de bijstandsnorm interen op je vermogen.

Heb je bijvoorbeeld 6000 euro aan vermogen boven de voet, en de bijstand is 800 euro, dan mag je niet harder dan 1200 euro per maand interen. Dus pas na 5 maanden krijg je dan bijstand. Besteed je de 6000 euro ineens aan een vakantie, kun je gewoon wachten op je bijstand.....
Persoonlijk zou ik mij uitschrijven in Nederland, dan heb je ook geen last van dit soort regels. Dan een wereldreis maken met je geliefde tot het op is. Dan in NL weer bijstand aanvragen. Liever een wereldreis maken dan je geld opmaken in Nederland als er toch geen uitzicht is op werk als je 55+ bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kabelmannetje schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:17:
[...]
Persoonlijk zou ik mij uitschrijven in Nederland, dan heb je ook geen last van dit soort regels. Dan een wereldreis maken met je geliefde tot het op is. Dan in NL weer bijstand aanvragen. Liever een wereldreis maken dan je geld opmaken in Nederland als er toch geen uitzicht is op werk als je 55+ bent.
Uitzicht op werk is er inderdaad niet boven de 55. Je hebt mogelijk wel recht op IOAW. Daarbij kijken ze niet naar je huis en naar andere vermogensbestanddelen. Inkomen van je partner telt wel mee. Je moet je dan wel aan de 'bijstandsregels' houden en dat is geen feest.

Ben je boven de 60 als je werkloos raakt dan is er mogelijk de IOW en dan telt ook het inkomen van je partner niet mee. Maar ook hier betekent het dat je je aan de bijstandsregels moet houden:

Vijf keer per week solliciteren, alle werk is passend, mogelijk gedwongen verhuizen als er ergens anders werk is, acceptabele reistijd voor werk is 3 uur max. Mocht dat niet tot werk leiden kan je opgedragen worden andere tegenprestaties te leveren. Maximaal 28 dagen per jaar naar het buitenland, zaterdag en zondag meegerekend. Je mag ook geen twee jaren aan elkaar koppelen met de vakantie. Dus oud en nieuw vieren bij je broer in Antwerpen is uitkeringsfraude. Toestemming om een paar dagen naar je kinderen in een andere gemeente te gaan moet je van te voren aanvragen. En reken maar dat ze dat soort dingen beboeten. Ze kunnen niet anders, het is wettelijk verplicht, uitzonderingen zijn niet mogelijk.
Bij de IOAW geldt dan ook als extra dat als je partner geen werk heeft dat die onder dezelfde regels valt.

Het is dus niet iets wat je met plezier aanvraagt...alleen als je niet anders kan

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
kabelmannetje schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:17:
[...]

Persoonlijk zou ik mij uitschrijven in Nederland, dan heb je ook geen last van dit soort regels...
Blablabla.... :F
En dan bouw je ook geen AOW op, mag je dat gat ook opvullen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

poehee schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:34:
[...]

Blablabla.... :F
En dan bouw je ook geen AOW op, mag je dat gat ook opvullen....
Als je AOW zo laag is dat je onder de bijstand zakt kan je dat aanvullen uit de bijstand. Als je een pensioen hebt gaat dat natuurlijk niet op. Tenzij het samen te laag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ortep schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:37:
[...]
Als je AOW zo laag is dat je onder de bijstand zakt kan je dat aanvullen uit de bijstand. Als je een pensioen hebt gaat dat natuurlijk niet op. Tenzij het samen te laag is
Nee. Boven de 65 heb je geen recht op bijstand. Wel is er een aanvullende regeling (inkomensvoorziening ouderen), maar dat is geen bijstand, gaat uit het potje van de SVB, en de uitkering ligt onder zowel AOW als bijstandsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Pooh schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:55:
[...]

Nee. Boven de 65 heb je geen recht op bijstand. Wel is er een aanvullende regeling (inkomensvoorziening ouderen), maar dat is geen bijstand, gaat uit het potje van de SVB, en de uitkering ligt onder zowel AOW als bijstandsniveau.
https://dloket.velsen.nl/...n-en-diensten/bijstand-65

Ze noemen het bij de gemeente wel bijstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Dit topic gaat toch over financiele onafhankelijkheid? Het zo laag mogelijk houden van je vermogen zodat je recht houdt op bijstand lijkt mij precies het tegenovergestelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
T-MOB schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:30:
Dit topic gaat toch over financiele onafhankelijkheid? Het zo laag mogelijk houden van je vermogen zodat je recht houdt op bijstand lijkt mij precies het tegenovergestelde...
Klopt helemaal, terug naar het topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kabelmannetje schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:34:
[...]

Klopt helemaal, terug naar het topic. :)
Het hangt er om of het on topic is. Als je probeert FO te zijn en je vermogen verdampt om de een of andere reden dan kan je het wel vergeten dat als je boven de 55 of zelfs 60 bent om (voldoende) betaald werk te vinden.
Dan zijn dat wel de zaken waar je op terug moet vallen. Of je dat wil is weer een ander verhaal. Het is in ieder geval iets wat mogelijk in je financiële toekomst ligt. Leuk of niet

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 07-01-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:00
joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:26:
Och, ik zou 't ook niet letterlijk in een oude sok stoppen, maar eerder in een brandkluis(je) of iets dergelijks :)

Trouwens vandeweek een Binck Basic aangevraagd… ben benieuwd hoe dat werkt en hoe de website in elkaar steekt als je met aandelen/obligaties e.d. gaat werken. Ik had een leuke Kerstbonus gekregen waar ik dan mooi een beetje mee kan gaan (leren) beleggen.

Dat is niet zo moeilijk.
Het Meesman indexfonds "Aandelen Wereldwijd" haalde over de afgelopen 10 jaar een cummulatief rendement van 95%, dus grofweg gemiddeld zo'n 9,5% per jaar en bijna 20% in het afgelopen jaar.
En dan stort je dus één keer en hoef je er verder niet meer naar te kijken.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat is op zich wel een goede vraag… in hoeverre houden jullie er (waar mogelijk) rekening mee dat je op je 55e compleet werkeloos wordt, zónder uitzicht op een andere baan? Best een reële mogelijkheid lijkt me, als je kijkt naar hoe vaak ouderen "niet productief genoeg" worden bevonden (cq. te duur). En de kans dat je dan nog een baan vindt met een vergelijkbaar inkomen als je vorige baan is dan ook een stuk kleiner, áls je al een baan vindt op die leeftijd.

Zijn er hier mensen die daar rekening mee houden met bijvoorbeeld een potje voor een "vroeg pensioen" of zo? Of verreken je dat misschien al in je berekeningen om rond die leeftijd sowieso al 100% FO te kunnen leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:36:
Dat is op zich wel een goede vraag… in hoeverre houden jullie er (waar mogelijk) rekening mee dat je op je 55e compleet werkeloos wordt, zónder uitzicht op een andere baan? Best een reële mogelijkheid lijkt me, als je kijkt naar hoe vaak ouderen "niet productief genoeg" worden bevonden (cq. te duur). En de kans dat je dan nog een baan vindt met een vergelijkbaar inkomen als je vorige baan is dan ook een stuk kleiner, áls je al een baan vindt op die leeftijd.

Zijn er hier mensen die daar rekening mee houden met bijvoorbeeld een potje voor een "vroeg pensioen" of zo? Of verreken je dat misschien al in je berekeningen om rond die leeftijd sowieso al 100% FO te kunnen leven?
Pensioen spaar ik zoiezo al zelf, en bepaal zelf de inleg en de hoeveelheid en het blijft altijd 1 potje naast me AOW en dat is al meer dan een "collectief"

Maar de rekening mee houden kan, andere kant als ik kijk mag ik tegen die tijd toch nog tot me 71e werken.
Dus dan ben ik nog "jong" als ik 55 ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Mr_Blobby schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:35:
[...]
Dat is niet zo moeilijk.
Het Meesman indexfonds "Aandelen Wereldwijd" haalde over de afgelopen 10 jaar een cummulatief rendement van 95%, dus grofweg gemiddeld zo'n 9,5% per jaar en bijna 20% in het afgelopen jaar.
Is het overigens mogelijk om de dagkoers van dat fonds in de gaten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Ortep schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:58:
[...]

Het hangt er om of het on topic is. Als je probeert FO te zijn en je vermogen verdampt om de een of andere reden dan kan je het wel vergeten dat als je boven de 55 of zelfs 60 bent om (voldoende) betaald werk te vinden.
Dan zijn dat wel de zaken waar je op terug moet vallen. Of je dat wil is weer een ander verhaal. Het is in ieder geval iets wat mogelijk in je financiële toekomst ligt. Leuk of niet
Hier heb ik zeker rekening mee gehouden in mijn plannen. Ik lig er alleen niet wakker van. Ik leef al sinds ik werk onder het bijstandsnivo qua uitgaven. Dus, behalve aan al die regeltjes waar je dan met een pokerface maar even aan moet voldoen, zal er qua financien of leven, niets veranderen.
En, solliciteren of verhuizen naar de andere kant van het land zoals in de "regels" staat? Ik kan mij niet voorstellen dat een werkgever op 100km afstand een ongemotiveerd persoon van 60 die al meer dan 15 jaar geen baan heeft gehad, serieus wil hebben.

Persoonlijk probeer ik wel "contact" te houden met werkgevers door af en toe wat te freelancen of te werken. Dit doe ik wel heel bewust. Ook al hoeft het financieel gezien niet.

Gelukkig zie je verdampen van je spaargeld wel ruim van tevoren aanzien om eventueel nog wat zaken bij te sturen. Deze situatie is ten slotte rooskleuriger dan als een 55+-er ontslagen worden die geen cent op de rekening heeft staan en de WW is afgelopen en die van bijstand niet kan rondkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Mr_Blobby schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:35:
[...]
Dat is niet zo moeilijk.
Je kunt een rendement niet zomaar delen door het aantal jaren. Je hebt immers te maken met cumulatieve rendementen, zegmaar rente-over-rente. Als je 95% omhoog bent gegaan in 10 jaar heb je iets minder dan 7% per jaar gedaan.

Qua risico's na hun 55e zie ik het vrolijk in voor mensen die met FO bezig zijn. Je hebt dan als het goed is een flinke pot geld en je kunt het een stuk makkelijker uitzingen dan jan modaal die minder vermogen heeft en in principe dezelfde risico's loopt. Dat is ook de reden dat ik het zo raar vindt om het in dit topic over de bijstand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:39:
[...]

Is het overigens mogelijk om de dagkoers van dat fonds in de gaten te houden?
Nee, het is een wekelijks verhandelbaar fonds en heeft volgens mij dus geen dagkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb zelf ook een privé pensioenspaarrekening waar ik elk jaar €3000-€3500 in stort (sinds 3 jaar pas), en wat ik echt gebruik als een pensioenaanvulling. Als ik elk jaar tot aan m'n 65e bij kan storten, wat neer komt op nog 29 jaar, dan heb ik inclusief rente minimaal €125.000 gespaard… gemiddeld bekeken afhankelijk van wat ik doe met deposito's en zo. Dat is dan wel echt geld wat ik vanaf m'n 65e nodig zou hebben als aanvulling. Ik ben namelijk niet van plan om fulltime aan de slag te blijven tot m'n 71e, omdat ik na zoveel jaar werken ook wel eens gewoon van m'n vrije tijd wil kunnen genieten. Tegen de tijd dat ik 65 ben heb ik er 44 werkjaren op zitten, dus dan mag het wel in mijn ogen :)

Vandaar dat ik me afvroeg hoe jullie dat regelen met een nóg vroeger pensioen mocht je geen werk meer kunnen krijgen vanaf bijvoorbeeld je 55e. In mijn geval zou ik dan 10 jaar moeten overbruggen op de één of andere manier… het huis is tegen/voor die tijd wel afbetaald wat een hoop kosten gaat schelen, maar 10+ jaar is best een tijd om financiëel te kunnen overbruggen als je tegelijkertijd ook al gemiddeld €300 per maand naar je pensioensaanvulling stort in de komende 29 jaar.

Dat zou betekenen dat je, náást (in mijn geval) ±€300 per maand aan pensioensparen, ook nog eens een x-bedrag apart zou moeten kunnen leggen om een eventuele 10-jarige werkeloosheid te kunnen overbruggen… wat natuurlijk ook weer van invloed is op een eventuele uitkering bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje

Persoonlijk hou ik hier door mijn lage lasten geen rekening mee. Een aantal mogelijkheden mocht mijn geld dan wel op zijn;

- huis verkopen (zal dan wel een ton aan vermogen in zitten)
- naar een goedkoop land verhuizen.
- zeilboot kopen en een wereldreis maken van 5 jaar.
- goedkoop huren (bijv. via huisbewaring)
- een kamer/etage verbouwen en verhuren, zodat je 350-400 pp extra inkomsten krijgt.

Maar dat is voor mij nog 18 jaar in de toekomst. Zoveel tijd en mogelijkheden om kansen te zien en het roer om te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:23
joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:52:
Ik heb zelf ook een privé pensioenspaarrekening waar ik elk jaar €3000-€3500 in stort (sinds 3 jaar pas), en wat ik echt gebruik als een pensioenaanvulling. Als ik elk jaar tot aan m'n 65e bij kan storten, wat neer komt op nog 29 jaar, dan heb ik inclusief rente minimaal €125.000 gespaard… gemiddeld bekeken afhankelijk van wat ik doe met deposito's en zo. Dat is dan wel echt geld wat ik vanaf m'n 65e nodig zou hebben als aanvulling. Ik ben namelijk niet van plan om fulltime aan de slag te blijven tot m'n 71e, omdat ik na zoveel jaar werken ook wel eens gewoon van m'n vrije tijd wil kunnen genieten. Tegen de tijd dat ik 65 ben heb ik er 44 werkjaren op zitten, dus dan mag het wel in mijn ogen :)

Vandaar dat ik me afvroeg hoe jullie dat regelen met een nóg vroeger pensioen mocht je geen werk meer kunnen krijgen vanaf bijvoorbeeld je 55e. In mijn geval zou ik dan 10 jaar moeten overbruggen op de één of andere manier… het huis is tegen/voor die tijd wel afbetaald wat een hoop kosten gaat schelen, maar 10+ jaar is best een tijd om financiëel te kunnen overbruggen als je tegelijkertijd ook al gemiddeld €300 per maand naar je pensioensaanvulling stort in de komende 29 jaar.

Dat zou betekenen dat je, náást (in mijn geval) ±€300 per maand aan pensioensparen, ook nog eens een x-bedrag apart zou moeten kunnen leggen om een eventuele 10-jarige werkeloosheid te kunnen overbruggen… wat natuurlijk ook weer van invloed is op een eventuele uitkering bijvoorbeeld.
Als je een bankspaarrekening bedoelt dan moet je wel even goed opletten, deze kan sinds 1 jan 2014 pas tot uitkering overgaan in het jaar dat je volgens de wet met pensioen gaat en dan minimaal in 20 jaar uitkeren. Eventueel eerder kan wel volgens de huidige regels, maar dan moet de minimale duur 20 + het aantal jaar eerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Kabelmannetje;
Huis verkopen is inderdaad wel een goed idee… een beetje huis is tegen die tijd gemiddeld zeker 200.000 waard (rijtjeshuis is zelfs vaak al duurder), en met dat geld kun je mákkelijk 10 jaar huren of een goedkoper huisje kopen en van het overgebleven geld redelijk goed leven. In het ergste geval ga je als pakketkoerier werken of zo als extra zakcentje.

@hv08;
Klopt, ik had 't ook gelezen… dat was even een domper, en ik vond 't ook wel vreemd dat je vanáf je pensioenjaar minimaal 20 jaar moet uitkeren. Zo enorm veel mensen die 91 worden zijn nou ook weer niet namelijk. De gemiddelde leeftijd voor mannen kwam dit jaar uit op ongeveer 79 jaar namelijk. Dan heb je ongeveer 9-10 jaar plezier van je geld, en de rest van de 10-jarige uitbetalingen kun je op je buik schrijven.

Daarnaast vind ik 't ook best vervelend dat de overheid zich bemoeit met geld wat ik privé spaar, al-dan-niet op een pensioen rekening. Als ik dat geld in 10 jaar wil verbrassen moet dat toch net zo goed kunnen? (wishful thinking dat de overheid daarin mee gaat, maar goed). Mensen sparen ten slotte toch ook voor een eventueel vervroegd pensioen.

Maar in het ergste geval zorg ik dat ik het in dat geval opsplits: lekker doorgaan met pensioensparen tot ik een bedrag heb waarvan ik die verplichte 20-jarige uitkering mee kan leven, en het geld wat ik dan teveel zou sparen in een gewoon deposito zetten bijvoorbeeld. Dan kan ik alsnog m'n eigen vroegpensioen bekostigen, en het geld wat ik daarnaast beleg en privé spaar kan ik inzetten voor een eventuele werkeloosheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:52:

Je zal moeten zien hoeveel je verwacht nodig te hebben. Stel, je wil tot je 55ste werken en je zal 10 jaren moeten overbruggen, dan heb jij nog 25 jaar om dat bijeen te sparen. Dat is een hele tijd en met nog eens 500/maand investeren moet dat heel makkelijk kunnen. (volgens berekenhet.nl kom je uit op een half miljoen). Met ook nog eens een afgelost huis heb je dan een enorm vermogen tot je beschikking. Je zou ervoor kunnen kiezen om ook dit huis te gaan verkopen en wat te gaan huren. Wellicht ben je als je "klaar" bent met werken, ook niet meer gebonden aan een vaste plaats. Misschien heb je ineens behoefte wat van de wereld te zien. Zonder baan wordt je kijk op het leven wellicht anders. Je kiest wellicht voor een heel ander leven, bijv. in een goedkoper land als Spanje.
Maar, niets komt zomaar. Je zal wellicht veel goedkoper moeten leven om dit uit te voeren. Dat is voor iedereen anders. Maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:00
Soulfix schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:51:
[...]

Nee, het is een wekelijks verhandelbaar fonds en heeft volgens mij dus geen dagkoers.
Het is een indexfonds, dus kijk naar de index die het volgt (MSCI World index) en dan zit je er niet ver naast. Of gewoon: http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F0GBR063YN

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_Blobby op 07-01-2015 17:26 ]

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Die €500 per maand zal ik niet halen als ik daarnaast ook €300 p.m. spaar voor m'n pensioenaanvulling. Ik denk eerder dat dat max. €200 p.m. zou worden in dat geval… ik wil namelijk ook nog kunnen sparen voor het vervroegd afbetalen van m'n hypotheek én om af en toe toch eens m'n schoonfamilie in Amerika te kunnen bezoeken bijvoorbeeld :)

En met €200 p.m. aan depositosparen (à 20 jaar) is ongeveer €50.000-€60.000 euro. Niet genoeg om die 10 jaar te overbruggen, zelfs niet met een afbetaald huis… tenzij ik 't huis verkoop en goedkoper ga wonen of zou huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Laat ik het zo stellen, er zijn drie variabelen:
inkomen
uitgaven
Eisen/wensen

Je zult meestal 1 van deze moeten aanpassen zodat het plaatje voor jou klopt. Welke en hoe, dat is natuurlijk persoonlijk.

Wij sparen ieder jaar ongeveer 2 jaar uitgaven. Na 15* jaar heb je dan 30 jaar uitgaven gespaard. Dat is bij een netto rendement van zo'n 3.3% voldoende om eeuwig van te kunnen leven zonder in te boeten op je kapitaal.

*zal nog iets korter zijn ivm rente op rente.

En dan is natuurlijk de vraag of je wel of niet uitgaat van AOW, extra pensioen, mag het kapitaal op zijn als je 100 bent, ga je nog wat bijlessen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:02:
Daarnaast vind ik 't ook best vervelend dat de overheid zich bemoeit met geld wat ik privé spaar, al-dan-niet op een pensioen rekening. Als ik dat geld in 10 jaar wil verbrassen moet dat toch net zo goed kunnen? (wishful thinking dat de overheid daarin mee gaat, maar goed). Mensen sparen ten slotte toch ook voor een eventueel vervroegd pensioen.
Je bent niet verplicht om aan banksparen te doen. Het is alleen maar een mogelijkheid om belastingvriij te sparen voor je pensioen. Dat daar dan regels aan vast zitten is mijnsinziens niet meer dan logisch - het is niet de bedoeling dat iedereen belastingvrij voor een zeilboot kan gaan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Mr_Blobby schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:12:
[...]
Het is een indexfonds, dus kijk naar de index die het volgt (MSCI World index) en dan zit je er niet ver naast. Of gewoon: http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F0GBR063YN
Ja ok, maar dat is dezelfde koers als de koers die Meesman vermeldt. Wordt blijkbaar dus echt maar 1x in de week geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:25:

Wij sparen ieder jaar ongeveer 2 jaar uitgaven. Na 15* jaar heb je dan 30 jaar uitgaven gespaard. Dat is bij een netto rendement van zo'n 3.3% voldoende om eeuwig van te kunnen leven zonder in te boeten op je kapitaal.

*zal nog iets korter zijn ivm rente op rente.
Als ik het goed begrijp, reken jij ook rente-inkomsten en dividendinkomsten mee bij het bepalen van je spaarratio. Dat kan, maar dan kun je toch niet meer zeggen dat het sneller gaat (bij vaste spaarratio) door rente- op rente, want die rente had je sowieso al ingecalculeerd in je spaarratio.
(Beetje technisch geneuzel geef ik toe 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
T-MOB schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:48:
[...]

Je bent niet verplicht om aan banksparen te doen. Het is alleen maar een mogelijkheid om belastingvriij te sparen voor je pensioen. Dat daar dan regels aan vast zitten is mijnsinziens niet meer dan logisch - het is niet de bedoeling dat iedereen belastingvrij voor een zeilboot kan gaan sparen.
Persoonlijk zou ik ook niet voor mijn pensioen gaan sparen. Het lijkt mij sterk dat pensioenfondsen heel veel beter presteren dan een goed gespreide belegging. Zelfs met inachtname van 1,2% VRH. Bovendien heb je dan geen idee hoelang je van de uitkering kan genieten. Je bent tenslotte niet de jongste meer. Je kan het bedrag ook niet in 1x opnemen. En het belangrijkste: het gaat pas in op pensioenleeftijd
En van WAO plus klein pensioentje kan ik wel rondkomen.
Ik wil juist FO zijn flink voor deze datum.

[ Voor 3% gewijzigd door kabelmannetje op 07-01-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
rube schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:25:
Laat ik het zo stellen, er zijn drie variabelen:
inkomen
uitgaven
Eisen/wensen

[...]

Geweldige post! In de kern is het heel eenvoudig, alle financiele constructies en regelgeving eromheen is eigenlijk alleen maar ruis.
joramoudenaarde schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:31:
Vind ik het wel opmerkelijk dat op T.net over geld in een oude sok opslaan wordt gesproken! De blockchain technologie die achter Bitcoin zit is in dit opzicht heel interessant. Je bent je eigen bank en niet afhankelijk van een tussenpersoon (wil hier geen discussie uitlokken of het een goede investering is of niet, maar interessant is de technologie zeker: http://tweakers.net/reviews/3781/de-kracht-van-de-blockchain.html)

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 19:54:
[...]

Als ik het goed begrijp, reken jij ook rente-inkomsten en dividendinkomsten mee bij het bepalen van je spaarratio. Dat kan, maar dan kun je toch niet meer zeggen dat het sneller gaat (bij vaste spaarratio) door rente- op rente, want die rente had je sowieso al ingecalculeerd in je spaarratio.
(Beetje technisch geneuzel geef ik toe 8) )
in het laatste jaar kun je, bij gelijkblijvend spaarratio 2 jaar sparen. Daarnaast kun je (tenminste) 1 jaar uitgaven aan netto rendement verwachten van je dan opgebouwde vermogen. In het jaar daarvoor zal het iets minder zijn maar nog steeds aanzienlijk. Dat help je dus wel, zeg maar het 'compounding interest' effect.

Maar goed, reken je wel rente en dividend als inkomsten, dan gaat waarschijnlijk je spaarratio omhoog en zal het ook korter zijn. Maar goed dit is wat mij betreft hoe je omgaat met cijfertjes enzo, het gaat om de gedachte erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:20

Reële vraag als je naar de huidige arbeidsmarkt kijkt. Ik ben wel benieuwd of de cultuur rond oudere werknemers zal veranderen als de pensioenleeftijd substantieel gestegen is en de babyboomers echt zijn uitgestroomd. ;) Ik verwacht dat demotie van oudere werknemers eerst enigszins geaccepteerd moet zijn om volledig mee te tellen op de arbeidsmarkt. Nu is beloning/productiviteit niet zelden uit balans bij ouderen die flink zijn doorgestegen in salaris.
Anyway: ik streef naar FO bij 55 jaar en verwacht daarna als ZZP-er of part-time nog wat te werken. Veel adviseurs zeggen dat dit in het nieuwe pensioenstelsel nauwelijks meer haalbaar is, maar velen hier weten wel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het probleem met de Nederlandse arbeidsmarkt is dat het loon wat je in je grijze dagen eigenlijk verdient als compensatie dient voor een te laag loon in je piek arbeidsjaren op je 30e/40e. In die laatste 10 a 15 jaar van je carrière kon je dan nog een inhaal spurt maken richting een fatsoenlijk pensioen. Prima dat ze dat gaan aanpakken, maar doen moeten de lonen voor mensen op hun 30e/40e eigenlijk (fors) omhoog. Maar dat gaan natuurlijk nooit gebeuren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
mossel schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:40:
[...]

Geweldige post! In de kern is het heel eenvoudig, alle financiele constructies en regelgeving eromheen is eigenlijk alleen maar ruis.

[...]
Conceptueel modelletje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eITNIVG.png

De hoogte van je inkomen beïnvloed de hoogte van je uitgaven, maar deze wordt gemodereerd door je wensen/eisen. Deze wensen/eisen is tweeledig, namelijk korte termijn wensen/eisen wat een opwaarts effect heeft en langer termijn wensen/eisen wat een drukkend effect heeft (je kan er nog tussenplaatsen, "spaarzin lange termijn"). Je wensen/eisen zullen echter ook afhankelijk zijn van je inkomen. Inkomen creëert imo ook wensen/eisen en de afwezigheid doet deze teniet / je stelt je eisen naar beneden bij.

Essentieel zijn dus imo je inkomen in combinatie met je wensen/eisen, maar deze heeft dus ook een (indirecte) wisselwerking met elkaar. Je uitgavenpatroon is een gevolg van beide.

[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 08-01-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Je kan het analyseren wat je wilt. Uiteindelijk moet je gewoon minder uitgeven dan er binnen komt. Hoe meer je overhoudt hoe beter :)

Vergeet echter ook niet om te genieten van het leven: morgen kun je onder een vrachtwagen komen... En op je 70e ga je toch anders die wereldreis beleven met je rollator en incontinentie luier dan op je 30-40e.

Leef dus alsof elke dag je laatste kan zijn, en houd rekening met de kans dat je 100 wordt, ook al haalt 25% niet eens zijn eigen pensioendatum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dan gooi ik er nog weer eens een bekende in:
Mindset: 'leven' en 'gelukkig zijn' staat los van geld uitgeven.

De uitdaging is om net zoveel te 'leven' als de gemiddelde burger tegen bv een kwart van de gemiddelde kosten.

Je moet geen dingen laten als die belangrijk voor je zijn. Je moet niets serieus iets 'opofferen'. Je moet dingen anders doen.

Als je dat kunt, heb je een enorme voorsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 19:34
Het probleem met streven naar FO is dat het eindresultaat ver over mijn horizon ligt. Voortgang gaat zeker in het begin zeer traag en dit werkt niet echt motiverend om het vol te houden. Maar wat als ik het proces ga 'gamen'?

In plaats van de euro's te meten ga ik aan mijn gedrag punten toekennen. Bijvoorbeeld het loggen van mijn uitgaven. Elke dag dat ik mijn uitgaven heb bijgehouden is weer een puntje erbij. Maar elke dag dat ik rood sta is weer een puntje eraf. Een spaarquote van 10% geeft weer 100 punten. En zo bedenk ik wat 'quests' om experience punten te verzamelen en te levelen.

Als ik iets 30 keer achter mekaar gedaan heb (30 day habit), zal het een tweede natuur zijn geworden en kan ik geen punten meer op scoren ( in elk geval niet om te levelen). Een andere level heeft dan weer andere uitdagingen.

Gespaarde punten kan ik gebruiken voor rewards. Rewards die ik zelf van te voren heb opgesteld en een waarde aan gegeven. 10 punten voor kopje koffie bij Starbucks, 1000 punten voor een weekendje weg of wellicht 10000 voor die jetski.

Op deze wijze train ik mezelf in het juiste gedrag voor FO en heb ik sneller feedback over voortgang. En ik koppel het genieten van het leven er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar dan heb je het dus over beloningen en daarmee ook opofferingen. Als je zo ziet, is het een continue 'strijd' en dat is lastig lang vol te houden.
Zie ook mijn post van 06.46
(Het is natuurlijk niet altijd zo zwart wit maar voor de duidelijkheid. ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 19:34
Het gaat meer om de feedback dat ik iets heb gedaan dat helpt aan FO. Het is geen punten vergaren voor opofferen, maar punten vergaren voor het juiste gedrag. Ik verzamel bijvoorbeeld punten voor het goed bijhouden van mijn administratie, zodat ik goed inzicht kring. Ik kan ook punten krijgen voor een luxe vakantie als ik dat van tevoren gebudgetteerd heb.

Het is zoal je zegt "dingen anders doen", aan die dingen koppel ik mijn punten. Het is nu nog wel een experiment, dus kan nog niet zeggen of het werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door MisterBlue op 08-01-2015 08:32 . Reden: verwijzing eerder bericht toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kabelmannetje schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:00:
[...]

Persoonlijk zou ik ook niet voor mijn pensioen gaan sparen. Het lijkt mij sterk dat pensioenfondsen heel veel beter presteren dan een goed gespreide belegging. Zelfs met inachtname van 1,2% VRH. Bovendien heb je dan geen idee hoelang je van de uitkering kan genieten. Je bent tenslotte niet de jongste meer. Je kan het bedrag ook niet in 1x opnemen. En het belangrijkste: het gaat pas in op pensioenleeftijd
En van WAO plus klein pensioentje kan ik wel rondkomen.
Ik wil juist FO zijn flink voor deze datum.
Je hebt pensioenfondsen en pensioenfondsen. Leg het geld in op eentje welke belegt op ETFs.

Ik leg elk jaar ook zelf een klein percentage in op een pensioenrekening. Puur omdat deze ingebudgeteerd is, ik nog belastingvoordeel kan krijgen en het simpelweg een "voor het geval dat" is.
Daarnaast heb ik een pensioen via werkgever waarbij ik zelf geen bijdrage hoeft te leveren. Deze zal nooit goed opgebouwd zijn als ik ook nog eens eerder wilt stoppen, dus zelf alvast iets opzij zetten kan geen kwaad.

Er zijn wel manieren om deze toch aan te spreken voor je pensioenleeftijd. Een zzp-er mag bij lange werkloosheid tegenwoordig tegen een beter belastingtarief zijn lijfrente aanspreken bv.

Ik ga zelf van uit dat AOW weinig tot niks is tegen de tijd dat ik deze mag aanspreken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
pirke schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 03:15:
Je kan het analyseren wat je wilt. Uiteindelijk moet je gewoon minder uitgeven dan er binnen komt. Hoe meer je overhoudt hoe beter :)

Vergeet echter ook niet om te genieten van het leven: morgen kun je onder een vrachtwagen komen... En op je 70e ga je toch anders die wereldreis beleven met je rollator en incontinentie luier dan op je 30-40e.

Leef dus alsof elke dag je laatste kan zijn, en houd rekening met de kans dat je 100 wordt, ook al haalt 25% niet eens zijn eigen pensioendatum...
Dit is heel persoonlijk, sommige mensen worden hier doodongelukkig van. Als je nu tegen een boom rijdt had je ook niets aan die cruise van vorig jaar. Grappig dat mensen zeggen: ga lekker geld uitgeven....nou dat doe ik pas als ik daar iets voor terugkrijg dat de uitgaven compenseert. Auto? tssss Mooi groot vrijstaand huis? Graag, maar niet als deze naar de keel grijpt en ik verplicht moet blijven werken om dit te bekostigen......spullen grijpen je naar de keel en maken je afhankelijk ipv onafhankelijk.

Een zwager in de familie is makelaar bij Remax. Weet je wat de baas van Remax hen adviseert? Koop een grote auto, dat is goed voor de uitstraling. Weet je wat die baas mij vertelde? Dan moeten ze harder werken om rond te komen, dat is goed voor mijn provisie............lage lasten=meer vrijheid (voor zover zoiets bestaat) en voor sommigen meer geluk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

+1
Ik geniet op dit moment genoeg van het leven en ik geniet ervan dat ik ervoor zorg dat ik straks nog meer van mijn leven kan genieten.
Het is een beetje als verwarmen met hout. Je wordt warm van het kappen van een boom, je wordt warm van het kloven van het hout en uiteindelijk word je ook nog eens warm van het opstoken van het hout.
Je kunt ook zeggen "waarom zou ik die boom omkappen, misschien kom ik morgen wel te overlijden".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
poehee schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:14:
[...]

Als je nu tegen een boom rijdt had je ook niets aan die cruise van vorig jaar.
Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Dat is de tegenhanger van "Vergeet echter ook niet om te genieten van het leven: morgen kun je onder een vrachtwagen komen"....maar lees de thread voordat je post, het staat zo onhandig anders.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
poehee schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:32:
[...]

Dat is de tegenhanger van "Vergeet echter ook niet om te genieten van het leven: morgen kun je onder een vrachtwagen komen"....maar lees de thread voordat je post, het staat zo onhandig anders.....
Dat kan ook wat minder, ben je sloofje niet. Ik volg deze thread al minimaal een jaar, en ik begrijp de zin niet en ik zie ook niet waarom het een tegenhanger zou zijn.

Je zou in plaats van je elitair te gedragen ook gewoon een additionele uitleg kunnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Blik1984 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:35:
[...]

Dat kan ook wat minder, ben je sloofje niet. Ik volg deze thread al minimaal een jaar, en ik begrijp de zin niet en ik zie ook niet waarom het een tegenhanger zou zijn.

Je zou in plaats van je elitair te gedragen ook gewoon een additionele uitleg kunnen geven
Zo zo zo, lange tenen :-)
Jij vindt 'Huh' een prima reactie? Wat heeft elitair hier mee te maken? Wat heeft sloofje zijn hier mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
Blik1984 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:35:
[...]

Hij geeft toch een duidelijke uitleg? Ik vind jou 'Huh?' weg erg summier, wat snap je er niet van?

[ Voor 11% gewijzigd door vandermark op 08-01-2015 11:41 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Nou ja, zoiets van als je dood bent weet je toch niet meer wat je gedaan hebt of zoiets. Maar ik begrijp hem ook niet helemaal.

Zo, nu telefoon uit en op weg naar Azië, eerst voor werk en daarna een hele goedkope vakantie (want ticket betaald door de baas :-) ).
Dus als ik niet zoveel post de komende 2 weken is dat omdat ik goedkoop geniet van het leven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
rube schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:41:
Nou ja, zoiets van als je dood bent weet je toch niet meer wat je gedaan hebt of zoiets. Maar ik begrijp hem ook niet helemaal.
Dit dus. Inclusief de context van voorgaande posts is het mij gewoon compleet onduidelijk wat er bedoelt wordt.
poehee schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:39:
[...]

Zo zo zo, lange tenen :-)
Jij vindt 'Huh' een prima reactie? Wat heeft elitair hier mee te maken? Wat heeft sloofje zijn hier mee te maken?
Ik vind huh? een prima reactie voor als ik iets totaal niet begrijp. Voor mij komt je reactie verder over als dat ik niet zo sullig moet reageren en dat ik maar moet lezen als ik iets niet begrijp en dat je geen moeite wilt nemen om iets verder uit te leggen. En dat is een toontje die ik niet waardeer als ik gewoon om uitleg vraag. Als dat niet zo bedoelt was, bij deze mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Blik1984 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:02:
[...]

Dit dus. Inclusief de context van voorgaande posts is het mij gewoon compleet onduidelijk wat er bedoelt wordt.

[...]

Ik vind huh? een prima reactie voor als ik iets totaal niet begrijp. Voor mij komt je reactie verder over als dat ik niet zo sullig moet reageren en dat ik maar moet lezen als ik iets niet begrijp en dat je geen moeite wilt nemen om iets verder uit te leggen. En dat is een toontje die ik niet waardeer als ik gewoon om uitleg vraag. Als dat niet zo bedoelt was, bij deze mijn excuses.
"En dat is een toontje die ik niet waardeer als ik gewoon om uitleg vraag"
Vervelend voor je, maar "huh" = gewoon om uitleg vragen dus...

Het helpt enorm als je je zelf gedraagt ten opzichte van anderen zoals je ook verwacht dat anderen zich gedragen ten opzichte van jou.

[case closed van mijn kant, sorry voor de overlast]

[ Voor 10% gewijzigd door poehee op 08-01-2015 12:15 . Reden: case closed inzake Mister "Long Toe" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Zo, ik ben ook nieuw in dit leuke topic en ben meteen de afgelopen weken bezig geweest om de eigen situatie in kaart te brengen.

Globaal:
  • 36 jaar, getrouwd, 3 kinderen (11 maanden, 5 jaar en 8 jaar)
  • Hypotheek: 160.000 spaar, 180.000 aflosvrij
  • Resterende studieschuld plm €11k, rente net bijgesteld naar 0,12%, scheelt €30 per maand :)
  • Spaargeld is beperkt (plm €2k)
  • 2 auto's: 1 lease (7% bijtelling categorie), 1 eigendom: Toyota Aygo
Ik ben tijdelijk alleenverdiener, mijn vrouw heeft haar baan als belastingadviseur opgezegd en is met een Pabo opleiding begonnen om straks (schooljaar 2016/2017) weer te beginnen met werken.

Uiteraard is deze situatie dé mogelijkheid om het thema onafhankelijkheid vorm te geven - sowieso om nu te overleven maar om daarna als zij weer werkt door te pakken en het doel te stellen de aflosvrije hypotheek af te lossen binnen dezelfde looptijd als de rest van de hypotheekschuld.

Ik herken wat andere Tweakers zeggen over de "uitdagingen" om de vrouw mee te krijgen, gelukkig gaat het thema financiële onafhankelijkheid goed hand in hand met onze wens om rekening te houden met duurzaamheid (consuminderen) en niet te hechten aan materiële spullen. Mooi bijeffect is dat we deze basishouding op onze kinderen hopen over te dragen.

Ik zit nu in de fase quick wins herkennen en heb de volgende punten al gedaan:
  • Inkomsten/uitgaven weer bijwerken in AfasPersonal. Bij ons was de creditcard een grote onbekende hoop maar daar is nu de functie splitsen van een transactie fantastisch voor.
  • Collectiviteitskorting gevonden voor bestaande CZ zorgverzekering (7% korting!) via zorgpremiekorting.nl - scheelt €175 op jaarbasis
  • Ik heb een zakelijk telefoonabonnement (€0), vrouw stapt over van abo (+ toestel) voor €45 /maand naar €15 pm Simonly en gebruikt haar toestel langer
  • Zorgverzekering en alles-in-1 verzekering vooruit betalen (3% korting)
  • Een aantal apparaten thuis gaan 's nachts uit via een stekkerblok met schakelaar
  • Vaker series en films kijken op tablet ipv 46" TV (plm 220 W verbruik)
  • Pas het water in de waterkoker af op de hoeveelheid die je gaat gebruiken (water in tmok, daarna in waterkoker gieten)
Hoe we nu verder de besparingen willen aanpakken:
  • Zoeken naar kleine, makkelijke aanpassingen én voer die snel door
  • Bekijk de grote kostenposten en kijk naar een betere deal (diensten/vaste lasten) of kijk of er geminderd kan worden in aanschaf
  • Kijk of je een zinnige korting krijgt bij vooruitbetaling, daar is uiteraard wel een spaarbuffer voor nodig
  • Kijk of je door onderhoud of een beperkte investering spullen die je toch moet gebruiken duurzamer kan benutten
Wat verder helpt is om gebruik te maken van de voorzieningen, mogelijkheden en fiscale regelingen die er zijn:
  • Heb je in 2014 ouderschapsverlof opgenomen? Vergeet de ouderschapsverlofkorting in je belastingaangifte niet!
  • Heb je een zorgverzekering maar nog geen collectiviteit, zoek er eentje!
  • etc
Ik ga met veel plezier de rest van de pagina's en bronnen als mr Mustache nog lezen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Twee Dee op 08-01-2015 14:54 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
poehee schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:07:
[...]

"En dat is een toontje die ik niet waardeer als ik gewoon om uitleg vraag"
Vervelend voor je, maar "huh" = gewoon om uitleg vragen dus...

Het helpt enorm als je je zelf gedraagt ten opzichte van anderen zoals je ook verwacht dat anderen zich gedragen ten opzichte van jou.

[case closed van mijn kant, sorry voor de overlast]
Idem, zijn we het daar over eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
Goed bezig wat besparingen betreft Heb je ook al nagedacht hoe je je financiële onafhankelijkheid gaat bereiken zodat je eerder kunt stoppen met werken?

Ik kan je het volgende artikel van MMM aanraden: http://www.mrmoneymustach...-behind-early-retirement/
Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.