Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.135 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

rally

Deyterra Consultancy

kmf schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:30:

Geldvoorelkaar.nl zitten mijn 40 lopende projecten.. En sinds kort 1 project project bij KapitaalOpMaat vanwege een hoge gunfactor.
Interessant, bedankt. Ik ga me daar eens verder op oriënteren. Enige "vreemde" is dat beide partijen moeten betalen voor het totstandbrenging van de transactie. 0.9% van de investering voor de geldgever. Dat tikt toch aardig aan. Maar ja... ook de intermediair moet geld verdienen natuurlijk :P

Desalniettemin ga ik toch kijken of dat interessant is om in te investeren.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

rally schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:26:
[...]

Interessant, bedankt. Ik ga me daar eens verder op oriënteren. Enige "vreemde" is dat beide partijen moeten betalen voor het totstandbrenging van de transactie. 0.9% van de investering voor de geldgever. Dat tikt toch aardig aan. Maar ja... ook de intermediair moet geld verdienen natuurlijk :P

Desalniettemin ga ik toch kijken of dat interessant is om in te investeren.
0.9% eenmalig is wel te behappen natuurlijk.
Ik moet ook 0.50% betalen als ik dat geld in een indexbelegger als brandnewday zet.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Morpheusk schreef op maandag 19 januari 2015 @ 20:57:
[...]

Ik zit ook al een tijdje naar KNAB te kijken. Aangezien het een online bank is vraag ik mij wel af hoe je een groot bedrag contact kan opnemen bijv. 20.000 euro voor een auto,
Waarschijnlijk hebben ze daar wel een oplossing voor. Zelf heb ik wel de voorkeur om minimaal 2 betaalrekeningen aan te houden bij verschillende banken, you never know..

Ook zou ik me niet echt prettig voelen om met 20k contant op zak te hebben. Daar zijn anno 2015 toch wel betere oplossingen voor.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:26
[...]

Ik zit ook al een tijdje naar KNAB te kijken. Aangezien het een online bank is vraag ik mij wel af hoe je een groot bedrag contact kan opnemen bijv. 20.000 euro voor een auto
Welke autoverkoper accepteert geen bankoverschrijving? Je doet jezelf en de verkoper een groot plezier door niet met 20k cash aan te komen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:25
@offtopic De auto en het bedrag was maar een voorbeeld, al is het bij particuliere verkoop wel zo gebruikelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 19-01-2015 23:21 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Deveon schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:49:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze daar wel een oplossing voor. Zelf heb ik wel de voorkeur om minimaal 2 betaalrekeningen aan te houden bij verschillende banken, you never know..

Ook zou ik me niet echt prettig voelen om met 20k contant op zak te hebben. Daar zijn anno 2015 toch wel betere oplossingen voor.

Members only:
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door rr7r op 19-01-2015 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Ik zit ook al een tijdje naar KNAB te kijken. Aangezien het een online bank is vraag ik mij wel af hoe je een groot bedrag contact kan opnemen bijv. 20.000 euro voor een auto, Want het liefst zou ik mijn andere betaalrekeningen dan opzeggen. Ook ben ik benieuwd of ik met de overstapservice geen enkele instantie op de hoogte hoef te stellen van mijn nieuwe rekeningnummer
Ik ben overgestapt van ING naar Knab. Dat gaat helemaal automatisch voor afschrijvingen, die krijgen een melding en passen aan. Bijschrijvingen worden automatisch doorgestuurd naar KNAB en daar moet je zelf actie op nemen als je de volgende direct naar je nieuwe bank wilt laten gaan. Maar dat zijn er veel minder. Het werkt 13 maanden. Dus meer dan een jaar is afgedekt en dat is waarschijnlijk voldoende. Er zijn niet veel dingen die je eens per 2,3,4 of meer jaren krijgt

Ik heb een paar jaar geleden mijn auto contant gekocht, maar dat deed ik gewoon met een overschrijving naar de dealer. Contant had ik niet nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Members only:

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 15:16
Ik het kader van kosten besparen viel me vandaag op hoe vaak wij lampen aan hebben in de woonkamer. In de vorige woning hadden we een doorzonkamer en was verlichting overdag over het algemeen niet nodig. In ons nieuwe stulpje hebben we een woonkamer die aan de zuidkant geen raam heeft (daar zit de keuken en de hal) en is het vrij donker in de woonkamer overdag. Gevolg, vaak lampen aan om toch een beetje licht te hebben. :/

De hoofdverlichting is een halogeenlamp met 3 spots van elk 50W. We proberen die zoveel mogelijk te vermijden en gebruik te maken van de lamp boven de eettafel en een tafellampje (beiden spaarlampen). Om gezellig te eten of TV te kijken is dat voldoende licht, gezellige hoeveelheid licht zullen we maar zeggen.

Ik ga vandaag 3 LED spots bestellen, zodat het totaal opgenomen vermogen van de halogeenlamp teruggaat van 150W naar 15W, met hopelijk een gelijke lichtopbrengst (dat zegt de beschrijving bij de LED lamp). De besparing die ik daarmee hoop te realiseren is tweeledig:

1. Toename van het comfort doordat we niet moeilijk hoeven doen welke lamp aan gaat
2. Lager verbruik scheelt op termijn aanzienlijk in de kosten

Punt 2 verder toegelicht:
Uitgangspunten: In de periode november t/m maart is de halogeenlamp aan van ongeveer 17:00 tot 22:00, verder is die nooit aan (Natuurlijk klopt dit niet, want de lamp is vaak korter aan, maar hij gaat ook buiten deze maanden om aan. Gemiddeld zou dit een goede basis moeten geven voor het werkelijk gebruik).

Met dit uitgangspunt bereken ik het aantal branduren per jaar: 5 maanden x 30 dagen x 5 uur per dag = 750 branduren

Verbruik halogeen: 3 x 50W = 150W totaal x 750 uur = 112,5 kWh per jaar.
Verbruik LED: 3 x 5W = 15W totaal x 750 uur = 11,25 kWh per jaar

Bij een kostprijs van € 0,20 per kWh komt dit op
Halogeen: 112,5 kWh x € 0,20 = € 22,50 per jaar
LED: 11,25 kWh x € 0,20 = € 2,25 per jaar
Besparing: € 20,25 per jaar.

Ik wist dat LED's zuinig zijn, maar door dit zo concreet uit te rekenen verrast het me toch hoeveel er nog op verlichting te besparen is.

[ Voor 0% gewijzigd door aaitje op 20-01-2015 09:10 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
15W is niet gelijk aan 150W. Realistischer is om van een factor 5 uit te gaan ipv 10.

Overigens heb ik jaren geleden zo 2 grootverbruikende halogeenlampen van 150W vervangen door dimbare spaarlampen met een enorme besparing tot gevolg. Het zijn een beetje nobrainer besparingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
RickvN schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 07:27:
Members only:
Dat is toch niet waar je voor gaat in 15 jaar, komt dat niet deels door de kosten van Robeco? Of zijn we inderdaad per saldo over 15 jaar niets opgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:17

Don Quijote

El Magnifico

hv08 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:55:
[...]

Dat is toch niet waar je voor gaat in 15 jaar, komt dat niet deels door de kosten van Robeco? Of zijn we inderdaad per saldo over 15 jaar niets opgeschoten?
Ja dat zou toch wel knap zijn. Zelfs de AEX heeft gisteren zijn all-time high gehaald (dividend herbelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
rr7r schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:31:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Wat betreft sparen en KNAB, er is een gratis pakket waarbij je tot 50k bij hen kan sparen als je wil. Je hebt dan enigszins beperkte betaalrekening, maar het is alsnog interessant. Blijkbaar moet je daarvoor nu eerst het KNAB Plus pakket afnemen en dan na 3 maanden terugzetten naar basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
aaitje schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:04:
Ik het kader van kosten besparen viel me vandaag op hoe vaak wij lampen aan hebben in de woonkamer. In de vorige woning hadden we een doorzonkamer en was verlichting overdag over het algemeen niet nodig. In ons nieuwe stulpje hebben we een woonkamer die aan de zuidkant geen raam heeft (daar zit de keuken en de hal) en is het vrij donker in de woonkamer overdag. Gevolg, vaak lampen aan om toch een beetje licht te hebben. :/

De hoofdverlichting is een halogeenlamp met 3 spots van elk 50W. We proberen die zoveel mogelijk te vermijden en gebruik te maken van de lamp boven de eettafel en een tafellampje (beiden spaarlampen). Om gezellig te eten of TV te kijken is dat voldoende licht, gezellige hoeveelheid licht zullen we maar zeggen.

Ik ga vandaag 3 LED spots bestellen, zodat het totaal opgenomen vermogen van de halogeenlamp teruggaat van 150W naar 15W, met hopelijk een gelijke lichtopbrengst (dat zegt de beschrijving bij de LED lamp). De besparing die ik daarmee hoop te realiseren is tweeledig:

1. Toename van het comfort doordat we niet moeilijk hoeven doen welke lamp aan gaat
2. Lager verbruik scheelt op termijn aanzienlijk in de kosten

Punt 2 verder toegelicht:
Uitgangspunten: In de periode november t/m maart is de halogeenlamp aan van ongeveer 17:00 tot 22:00, verder is die nooit aan (Natuurlijk klopt dit niet, want de lamp is vaak korter aan, maar hij gaat ook buiten deze maanden om aan. Gemiddeld zou dit een goede basis moeten geven voor het werkelijk gebruik).

Met dit uitgangspunt bereken ik het aantal branduren per jaar: 5 maanden x 30 dagen x 5 uur per dag = 750 branduren

Verbruik halogeen: 3 x 50W = 150W totaal x 750 uur = 112,5 kWh per jaar.
Verbruik LED: 3 x 5W = 15W totaal x 750 uur = 11,25 kWh per jaar

Bij een kostprijs van € 0,20 per kWh komt dit op
Halogeen: 112,5 kWh x € 0,20 = € 22,50 per jaar
LED: 11,25 kWh x € 0,20 = € 2,25 per jaar
Besparing: € 20,25 per jaar.

Ik wist dat LED's zuinig zijn, maar door dit zo concreet uit te rekenen verrast het me toch hoeveel er nog op verlichting te besparen is.
Besparen qua kosten doe je minimaal op elek, met zonnepanelen kun je deze aardig afvangen. Je grootste kosten zou je eigenlijk op je gasverbruik moeten zien te halen, aangezien Gas duurder is dan elektriciteit en dat voorlopig ook zo gaat blijven ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Deveon schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:18:
[...]

Members only:
Members only:
martinusz schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:33:
[...]

Besparen qua kosten doe je minimaal op elek, met zonnepanelen kun je deze aardig afvangen. Je grootste kosten zou je eigenlijk op je gasverbruik moeten zien te halen, aangezien Gas duurder is dan elektriciteit en dat voorlopig ook zo gaat blijven ;)
Zonnepanelen zijn alleen helaas niet overal mogelijk/nuttig :(
Mijn dak ligt erg slecht, zie zonatlas :X

[ Voor 18% gewijzigd door JBplap op 20-01-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Gisteren mijn laatste les sanitairinstallatie/loodgieterij afgerond :D

Afbeeldingslocatie: http://s2.quickmeme.com/img/b8/b863dec66df1387e747214cf67b3e629870cff08cabc8b1c172e44f4d96ecea2.jpg

Nu alleen twijfelachtig of ik nog de modules verwarming1/2 er achteraan plak... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JBplap schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:53:
[...]
Members only:

[...]
Ow ik dacht dat kwartaal sparen ook voor de gratis rekening gold, maar als dat niet zo is het voor mij wel interessanter om over te stappen naar Knab (vanaf Rabobank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BFmango schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:59:
Gisteren mijn laatste les sanitairinstallatie/loodgieterij afgerond :D

[afbeelding]

Nu alleen twijfelachtig of ik nog de modules verwarming1/2 er achteraan plak... :D
Kan je wat meer info geven waar je zulke cursussen volgt? Misschien wordt het tijd dat ik m'n skilllist eens flink gaat uitbreiden.

Zal wel leuk staan op je CV.

C# developper
Loodgieter :o

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
kmf schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:11:
[...]

Kan je wat meer info geven waar je zulke cursussen volgt? Misschien wordt het tijd dat ik m'n skilllist eens flink gaat uitbreiden.

Zal wel leuk staan op je CV.

C# developper
Loodgieter :o
Bij Horito Volwassenenonderwijs in Turnhout, België. Ik heb dit gedaan: http://www.horito.be/stoomcursus-sanitair

Het is echt heel leerzaam, en als je een beetje gewend bent aan Belgen (ik woon al 10 jaar in België) dan is het ook wel leuk.

In Nederland lijken alle avondcursussen of praktische (korte) opleidingen enorm duur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 15:16
[...]

Op mijn gasverbruik kan ik niet besparen, dat is al 0. Sterker nog, ik heb niet eens een gasleiding liggen (stadsverwarming) ;)
Mocht je tips hebben voor stadsverwarming dan hou ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 10:29
[...]

Kleine nuance hier: gas is toch goedkoper dan elektriciteit. Maar in de meeste gevallen gebruik je gas voor de verwarming en elektriciteit voor de normale elektrische apparaten in het huis (+ evt koken). Op je hele factuur is je grootste kost dus verwarming en valt er het meeste op te besparen. Daarom is "gas duurder dan elektriciteit". Moest je gaan verwarmen op elektriciteit ipv gas, zie je de kosten ook wel bijna verdubbelen.

Mijn lijstje:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 23:31
Paar weken terug heb ik wat geroepen over het verhuren van een koopwoning. Ondertussen meerdere gesprekken gehad bij verschillende banken/adviseurs. Hierbij het resultaat.

Snelle conclusie: het is niet ''meer'' mogelijk

Tot ongeveer 2002 kon men gemakkelijk hypotheken afsluiten en het huis in de verhuur zetten. Op het moment willen banken dit niet meer om op deze manier particulieren meer kans te geven op de woningmarkt (of dit juist is betwijfelde ik, maar twee banken en een onafhankelijk adviseur vertelde dit).

De onafhankelijk adviseur was btw de hypotheker, jazeker. De man zelf had ''vroeger'' een hypotheek afgesloten en verhuurde dit meteen door aan expats. Omdat zijn kosten gedekt waren kon hij zonder slag of stoot gewoon een tweede hypotheek nemen voor zijn eigen huis. Hij gaf aan dat je gemakkelijk meerdere hypotheken kon nemen zolang de kosten etc gedekt waren (klonk overigens als een bluf verhaal ;))

De ing gaf echter nog een klein lichtpuntje.. die wilde eventueel 30% financieren en de andere 70% moest je dan zelf investeren. Helaas heb ik dat geld niet dus alsnog maar gaan sparen en het over pakweg 10 jaar maar eens bekijken :) Kortom leuke ervaring maar de boot helaas gemist.

Gelijk over gegaan op plan B (zelf een huis kopen, woon nu nog thuis). Dit vond mijn vriendin ook een leuker idee haha. We hebben een leuk nieuwbouwproject op het oog, energieneutrale woningen. 5 kamers, ruime voor en achtertuin (aan het water). Prijskaartje 240.000.. Ik woon in Delft dus die prijs is best netjes al zeg ik het zelf. Nu maar hopen dat we niet worden uitgeloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
ls789 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:48:
Paar weken terug heb ik wat geroepen over het verhuren van een koopwoning. Ondertussen meerdere gesprekken gehad bij verschillende banken/adviseurs. Hierbij het resultaat.

goh wat flexibel van de banken ;) had eerlijk gezegd niets anders verwacht.
Kan dus alleen of bijna alleen met eigen geld.

Ik heb hetzelfde idee als jou en wil het iets anders gaan uitvoeren. Ik heb een huis gekocht waar ik nu in woon. Hier wil ik blijven wonen tot de hypotheek is afgelost. Daarna wil ik een nieuw huis kopen met hypotheek (zonder HRA want dat mag dan niet meer) en mijn huidige huis gaan verhuren.
Hopelijk mag die constructie nog wel tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wceend schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:55:
[...]

goh wat flexibel van de banken ;) had eerlijk gezegd niets anders verwacht.
Kan dus alleen of bijna alleen met eigen geld.

Ik heb hetzelfde idee als jou en wil het iets anders gaan uitvoeren. Ik heb een huis gekocht waar ik nu in woon. Hier wil ik blijven wonen tot de hypotheek is afgelost. Daarna wil ik een nieuw huis kopen met hypotheek (zonder HRA want dat mag dan niet meer) en mijn huidige huis gaan verhuren.
Hopelijk mag die constructie nog wel tegen die tijd.
Wat als je nu je huidige woninging versneld aflost ? Dan heb je nog geen 30 jaar HRA gehad, dus houd je misschien wat ruimte om dat bij een nieuwe woning nog wel (tijdelijk) te kunnen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Goh, verrassend ;)

Daarom zijn sommige prive-verhuurders het ook gaan zoeken bij crowdfunding. Zie bv http://www.geldvoorelkaar...cten/project.aspx?id=7633 met hetzelfde idee als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
[...]

Nu drijven we een beetje in de richting van de Duurzame Kroeg en aanverwante topics maargoed.

Op elektra kun je zeker wel besparen hoor! Elke watt die 24/7 gebruikt wordt kost je zo'n €2 op jaarbasis.
Dus bijvoorbeeld dat modem (8watt), router (12watt) en switch (10watt) kosten je zo'n 30 euro op jaarbasis.
Kijk je naar je set-top box of versterker, waar het bij oudere modellen niet zeldzaam is dat die zomaar 25 watt in stand-by verbruiken, kost dat €50 per jaar. Rendement op een nieuwe versterker van €300: zo'n 16%
Dat is een stuk hoger dan het rendement op zonnepanelen als je het hele spulletje deftig laat installeren.

Voordeel is dat je besparing op elektra direct kunt berekenen, op gas/verwarming is dat moeilijker. Tochtstrips helpen enorm veel (en dan bedoel ik echt heel erg veel) maar hoeveel precies weet ik niet. Maar op den duur ben je klaar met isoleren, en je moet ook nog blijven ventileren. Een balansventilatie met warmteterugwinning kost erg veel en plaats je niet zomaar even in een bestaande woning.

Ik kijk dus altijd goed naar het verbruik als ik een nieuw apparaat aanschaf, zeker als deze continu aan of in stand-by staat (koelkast, modem/acces point, tv, versterker, ventilatiebox!!! etc.) of veel gebruikt wordt (wasmachine, droger iets minder)
Als een apparaat wat 20 euro duurder is 4watt minder verbruikt (bijvoorbeeld een acces point) kies ik die.

Past ook weer goed in het verhaal van je vaste kosten zo laag mogelijk houden. De aanschaf is eenmalig (op budget), het verbruik blijft maar dooretteren.
Zo heb ik een paar jaar geleden mijn MV-box (mechanische ventilatie) vervangen door eentje met een gelijkstroommotor. Kosten: €184, minder verbruik: zo'n 25 watt continu, dus €50 per jaar, tvt: 4 jaar

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

aaitje schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:27:
[...]
Op mijn gasverbruik kan ik niet besparen, dat is al 0. Sterker nog, ik heb niet eens een gasleiding liggen (stadsverwarming) ;)
Ik heb mijn stadsverwarming vervangen door een airco. :)
Scheelt 289 aanvastrecht en kwa variabele stookkosten verwacht ik ongeveer hetzelfde kwijt te zijn.(uitgegaan van een gemiddelde c.o.p. van 2.5) En kan nu ook koelen.
Warmwater neem ik nog wel af. Elektrisch verwarmen is duurder met de hoeveelheid die ik verbruik. Ik zou dan tenzij ik eerst een douche wtw moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

aaitje schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:27:
[...]

Op gas stoken en stadsverwarming de deur uit doen :P .
Overigens kan dat serieus veel geld schelen om een andere warmtebron te zoeken want stadsverwarming is tov de alternatieven erg duur.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Tot ongeveer 2002 kon men gemakkelijk hypotheken afsluiten en het huis in de verhuur zetten. Op het moment willen banken dit niet meer om op deze manier particulieren meer kans te geven op de woningmarkt (of dit juist is betwijfelde ik, maar twee banken en een onafhankelijk adviseur vertelde dit).

De onafhankelijk adviseur was btw de hypotheker, jazeker. De man zelf had ''vroeger'' een hypotheek afgesloten en verhuurde dit meteen door aan expats. Omdat zijn kosten gedekt waren kon hij zonder slag of stoot gewoon een tweede hypotheek nemen voor zijn eigen huis. Hij gaf aan dat je gemakkelijk meerdere hypotheken kon nemen zolang de kosten etc gedekt waren (klonk overigens als een bluf verhaal ;))

De ing gaf echter nog een klein lichtpuntje.. die wilde eventueel 30% financieren en de andere 70% moest je dan zelf investeren. Helaas heb ik dat geld niet dus alsnog maar gaan sparen en het over pakweg 10 jaar maar eens bekijken :) Kortom leuke ervaring maar de boot helaas gemist.

Gelijk over gegaan op plan B (zelf een huis kopen, woon nu nog thuis). Dit vond mijn vriendin ook een leuker idee haha. We hebben een leuk nieuwbouwproject op het oog, energieneutrale woningen. 5 kamers, ruime voor en achtertuin (aan het water). Prijskaartje 240.000.. Ik woon in Delft dus die prijs is best netjes al zeg ik het zelf. Nu maar hopen dat we niet worden uitgeloot
Jammer had zelf het zelfde idee. Ben je ook bij speciale vastgoedbanken geweest?

Nu een appartement kopen en er zelf 3 jaar wonen en deze vervolgens verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
ZeRoC00L schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:40:
[...]

Wat als je nu je huidige woninging versneld aflost ? Dan heb je nog geen 30 jaar HRA gehad, dus houd je misschien wat ruimte om dat bij een nieuwe woning nog wel (tijdelijk) te kunnen.
klopt maar als ik mijn huidige woning niet verkoop kan ik die ruimte al niet meer meenemen in een nieuwe hypotheek. Dus er blijft altijd een deel zonder HRA over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:42:
[...]

Op gas stoken en stadsverwarming de deur uit doen :P .
Overigens kan dat serieus veel geld schelen om een andere warmtebron te zoeken want stadsverwarming is tov de alternatieven erg duur.
Als je zonnepanelen hebt en je hebt een flinke overschot aan kWh, dan is de meest logische stap om over te stappen naar een warmtepomp om stadsverwarming vaarwel te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Laatst online: 17-09 23:31
icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:47:
[...]

Jammer had zelf het zelfde idee. Ben je ook bij speciale vastgoedbanken geweest?

Nu een appartement kopen en er zelf 3 jaar wonen en deze vervolgens verhuren.
Nope niet gedaan. Sowieso wil ik niet in een appartement wonen 3 jaar en vervolgens verhuren ;)
Ik ga dan wel sparen en wil een wat groter huis met tuin kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

GioStyle schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:48:
[...]

Als zonnepanelen hebt en je hebt een flinke overschot aan kWh, dan is de meest logische stap om over te stappen naar een warmtepomp om stadsverwarming vaarwel te kunnen zeggen.
Of airco unit pakken (is feitelijk ook een warmtepomp).
Andere optie is een kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ls789 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:49:
[...]

Nope niet gedaan. Sowieso wil ik niet in een appartement wonen 3 jaar en vervolgens verhuren ;)
Ik ga dan wel sparen en wil een wat groter huis met tuin kopen
Mijn idee ook maar dat zou mijn oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
K
hv08 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:55:
[...]

Durf ik niet te zeggen. Maar is ouderlijk geld voor de kinderen toentertijd zeg maar. Heb de laatste jaren (na vorige crisis) flink op gerendeerd. Alleen na 2 klappen is het tov je begin vermogen niet erg rendabel verwacht ik.
Echter verdiep ik mij er pas sins een jaar of 2-3 in (sinds die tijd dus idd wel goed rendement).

Ben echter zelf wel voornemens om binnenkort eens te kijken naar index beleggen.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Torgo schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:22:
Members only:
Mooie post, thanks! Leuk om de getallen en je opzet te zien, belangrijkste is dat het je inzicht verschaft!
Persoonlijk neem ik pensioen, Hypotheekschuld en het spaardeel niet mee in mijn vermogensberekening en FO berekening. Ik beschouw dat namelijk niet als geld wat mij FO gaat maken, het zit vast in het huis waarin ik gratis wil wonen ter zijner tijd of in een werkgeverspensioen wat ik verplicht moet afnemen.
De inleg op het bankspaardeel komt wel tot uiting in mijn spaarquote ( hanteer meerdere berekeningen) en mijn uitgavenlijst. Beschouw inleg banksparen zowel als sparen als een maandelijkse uitgaven vandaar dat ik meerdere berekeningswijze hanteer in mijn overzichten.

Zelf hanteer ik overigens tabel en grafiekvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Torgo schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:22:
Members only:
Mooie grafieken. Waar in gemaakt?

Ik heb al wel een mooie excel voor het huidige vermogen plus voorspelling 31-12 maar voor jaar op jaar nog niet. Dit ziet er erg helder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 22:25
icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:00:
[...]

Mooie grafieken. Waar in gemaakt?

Ik heb al wel een mooie excel voor het huidige vermogen plus voorspelling 31-12 maar voor jaar op jaar nog niet. Dit ziet er erg helder uit.
Ik gebruik Numbers, onderdeel van iWorks de Apple variant van office. Die heeft een template met al deze grafieken, die je kan gewoon knippen en plakken en laten verwijzen naar je eigen data. Echt heel veel makkelijker om mooie grafiekjes te maken dan Excel vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Een nieuw jaar en een tijdelijke baan! Tijd om de balans weer eens op te maken. Het dividend welke per kwartaal binnen komt, begint nu ook aan te tikken. Wat mij wel opvalt is hoe hard het geld binnenkomt als je je financiën al geoptimaliseerd hebt. Alles wat ik netto verdien, gaat nu naar aandelen/"leuke dingen doen pot".

Uit:
€1060/maand. (incl eten, plus €250 voor diversen/leuke dingen-doen)
In:
€ 100, lening
€ 114, HRA
€ 150, dividend/maand
€ 3150, loon freelance-klus
€ 185, spaarhypotheek (spaar + renteopbouw, zit wel in de bakstenen..)
€ 70, vrijwilligerswerk
€ 600, netto opbrengst 2 huurders
€ xxx, vermogensgroei ETF's
=====
€ 4369,=

Inkomsten-uitgaven per maand ongeveer € 3300,-. Dus 1 maand werken betekent zonder enige inkomsten, 3 maanden rondkomen. Deze inkomsten zijn nog exclusief potentieel (positief..) rendement op een mooi vermogen dat in ETF's staat. Bij een paar procent waardevermeerdering levert dit een paar honderd per maand aan vermogensgroei op.
Mijn plan is om de helft van de verdiensten aan te houden in mijn ETF's. Van de andere helft gaan vriendin en ik 3 maanden fietsen in Japan. En dan houden we nog wel wat over! :)

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 21-01-2015 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Torgo schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:16:
[...]

Ik gebruik Numbers, onderdeel van iWorks de Apple variant van office. Die heeft een template met al deze grafieken, die je kan gewoon knippen en plakken en laten verwijzen naar je eigen data. Echt heel veel makkelijker om mooie grafiekjes te maken dan Excel vind ik.
OK dat heb ik niet.
Gebruik nu Google Docs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
kabelmannetje schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 01:06:
Een nieuw jaar en een tijdelijke baan! Tijd om de balans weer eens op te maken. Het dividend welke per kwartaal binnen komt, begint nu ook aan te tikken. Wat mij wel opvalt is hoe hard het geld binnenkomt als je je financiën al geoptimaliseerd hebt. Alles wat ik netto verdien, gaat nu naar aandelen/"leuke dingen doen pot".

Uit:
In:
€ 100, lening
€ 114, HRA
€ 150, dividend/maand
€ 70, vrijwilligerswerk
=====
€ 4369,=

Inkomsten-uitgaven per maand ongeveer € 3300,-. Dus 1 maand werken betekent zonder enige inkomsten, 3 maanden rondkomen. Deze inkomsten zijn nog exclusief potentieel (positief..) rendement op een mooi vermogen dat in ETF's staat. Bij een paar procent waardevermeerdering levert dit een paar honderd per maand aan vermogensgroei op.
Mijn plan is om de helft van de verdiensten aan te houden in mijn ETF's. Van de andere helft gaan vriendin en ik 3 maanden fietsen in Japan. En dan houden we nog wel wat over! :)
Lijkt erop dat je best wat overhoudt. Waarom dan die lening? Of is dat een lening die je bij iemand hebt uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Laatst online: 23-09 13:43
De lening staat bij "in" dus het zal een uitstaande lening zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik gebruik inderdaad ook Numbers, allergrootste voordeel t.o.v. excel is dat je meerdere tabellen in een werkblad kan zetten, maar wel gewoon onderling kan verwijzen.
(dus onafhankelijk van elkaar v.w.b. positionering, kolombreedtes en rijhoogtes)

Oh, en handige data-formats zoals checkbox, slider, drop-down menu.

Maargoed, daar gaat het hier niet over.

Wat ik leuk vind om te zien is dat iedereen een andere manier van rekenen en bijhouden heeft, en dat het ook eigenlijk niet zoveel uitmaakt.
Zolang je maar kunt zien wat je positie is nu en in de afgelopen jaren, en dat je op basis daarvan de juiste beslissingen kunt nemen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
kabelmannetje schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 01:06:
Uit:
In:
€ 100, lening
€ 114, HRA
€ 150, dividend/maand
€ 70, vrijwilligerswerk
=====
€ 4369,=
't Valt me op dat je een érg lage hypotheek hebt… heb je daar het meeste van afbetaald, of reken je de netto opbrengst van 2 huurders mee? Mag ik vragen wat voor huurders dat zijn en wat je verhuurt? Dat is namelijk een erg mooi stukje extra inkomsten zo te zien :)

Ik merk in ieder geval dat ik een hoop te leren heb met beleggen… ben net begonnen dus ik zal nog een aantal jaar wat vermogen moeten opbouwen wat ik in beleggen kan stoppen (zonder dat ik 't mis als het mis gaat). Want de dividend per maand helpt zo te zien erg goed met het opbouwen van een passief inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Interessant onderzoek van Blackrock: Nederlanders vinden zelf dat ze minder dan 50% van hun portefeuille in spaargeld moeten houden, maar we doen het niet. 42% zou ideaal zijn, maar thans bestaat nog 78% de totale portefeuille uit spaargeld (hoogste van heel Europa). Veel sparen zit in onze cultuur en we zijn door het relatief goed georganiseerde pensioenstelsel minder bezig met financiële planning en beleggen (de gemiddelde Nederlander dan).
Zelf heb ik ook nog last van risico-aversie en teveel neiging naar spaargeld. Heb de inleg op spaarrekeningen en deposito's nu wel gestaakt en ben het rendement op deposito's aan het beleggen en de portefeuille verder aan het opbouwen, maar zeker gezien mijn leeftijd zou een hoger % beleggen in de assetallocatie helemaal niet vreemd zijn

http://www.perssupport.nl...er+hun+financile+toekomst

Ook interessant
http://www.invest.nl/Blackrock.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
joramoudenaarde schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:17:
[...]

't Valt me op dat je een érg lage hypotheek hebt… heb je daar het meeste van afbetaald, of reken je de netto opbrengst van 2 huurders mee? Mag ik vragen wat voor huurders dat zijn en wat je verhuurt? Dat is namelijk een erg mooi stukje extra inkomsten zo te zien :)

Ik merk in ieder geval dat ik een hoop te leren heb met beleggen… ben net begonnen dus ik zal nog een aantal jaar wat vermogen moeten opbouwen wat ik in beleggen kan stoppen (zonder dat ik 't mis als het mis gaat). Want de dividend per maand helpt zo te zien erg goed met het opbouwen van een passief inkomen.
Heb een hypotheek van 80K over. Overwaarde vorige woning zit hierin en een deel afgelost. 2,7% rente, 50% aflossingsvrij. Half jaar geleden opnieuw wegens aflopen renteperiode, afgesloten.

Ik heb de bovenste laag van mijn huis verhuurd aan 2 studenten. Heb 2 grote slaapkamers (18m2) en nog een kleinere kamer (5m2) wat hun keukentje is. Helemaal geïsoleerd en afgesloten van de rest van de woning dus heb er geen last van.
Ze leveren 2* 375 = 750 euro op. Gaat nog wat belasting vanaf en ongeveer €60/maand extra aan GWL. Kom dan ongeveer uit op 600. Hier kan ik in principe al van rondkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ben benieuwd naar de vraagstelling. Het lijkt me wel wat gekleurd:
"BlackRock is een toonaangevende aanbieder van beleggingsproducten, risicobeheer en adviesdiensten voor institutionele en particuliere cliënten over de hele wereld. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Kabelmannetje:
Bedankt voor je uitleg! Dat is inderdaad wel een slimme manier om wat extra inkomen te krijgen zeg… ik neem aan dat je een afspraken cq. contractje hebt opgesteld met de huurders en de kamers/keuken hebt geplaatst? Hebben ze trouwens een eigen ingang aan de buitenzijde van het huis, of komen ze wel via de normale ingang naar binnen? Zo hebben die huurders een relatief goedkope kamer, en jij een extra (flink) inkomen! :)

Ik vind 't echt een ontzettend interessant idee… we hebben hier een stagair die voor ±450 euro in de maand een kamertje heeft in Rotterdam, maar als je voor minder geld een beter onderhouden kamertje kan huren is dat ook voor hun flinke winst.

Alleen de 50% aflossingsvrij snap ik niet helemaal… op 't moment dat je hypotheek af loopt (na de totale duur van 30 jaar), dan komt dat aflossingsvrije deel ineens weer op je af. Dat lijkt me op de lange termijn (met of zonder FO-wezen) niet echt een prettig idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Een hypotheek mag ook ook langer dan 30 jaar lopen, vindt de bank echt niet erg. :)

In het geval van Kabelmannetje; hij verwacht meer rendement te halen met aandelen dan met aflossen. Vandaar dat hij (nog) niet alles aflost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Als mijn hypotheekrente voor langere tijd vast zou staan op 2,7% zou ik ook niet zo snel meer af gaan lossen, zeker als ik ook nog hypotheekrenteaftrek zou hebben (ook al was dat in het 32% tarief).

Maar mijn hypotheekrente staat tot 2018 vast op 5,55% en weet natuurlijk niet hoe het dan weer is (waarschijnlijk wel wat lager)
Dus aflossen betekent de komende jaren nog een gegarandeerd rendement op dat geld van 5,55% minus 32% HRA = 3,77%... dat is best aardig voor niets doen (beheer, vergelijken) behalve een overboeking.... je moet het toch een keer aflossen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, daar zit inderdaad wat in :) In dat geval een mooi mazzeltje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
joramoudenaarde schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:25:
Oh, daar zit inderdaad wat in :) In dat geval een mooi mazzeltje!
Mazzeltje? Is het een mazzeltje dat iemand veel rente betaald? Dat is dezelfde redenatie als dat mensen zeggen dat ze HRA "krijgen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Haha... inderdaad... zo blij ben ik er niet mee hoor.
Zeker niet nu ik zelfstandig ondernemer ben (v.o.f.) en door alle aftrekposten voor ondernemers in het laagste belastingtarief terecht kom..... nog minder voordeel door de HRA

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 21-01-2015 15:27 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NovapaX schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:23:
Zeker niet nu ik zelfstandig ondernemer ben (v.o.f.) en door alle aftrekposten voor ondernemers in het laagste belastingtarief terecht kom..... nog minder voordeel door de HRA
Ik ben dan geen ondernemer, maar ik ondervind ook iedere maand last van mijn hoge rente. Ik betaal 5,8% rente... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

NovapaX schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:23:
Door aftrekposten een aftrekpost missen,.. klinkt nog niet heel ernstig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Blik1984 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:16:
[...]
Mazzeltje? Is het een mazzeltje dat iemand veel rente betaald? Dat is dezelfde redenatie als dat mensen zeggen dat ze HRA "krijgen".
Nee, mazzeltje dat de rente zo laag staat, en dat hij meer voordeel behaalt door 'n stukje op aflossingsvrij te laten staan omdat hij meer rente haalt door dat geld te steken in beleggen. :)

En HRA, dat krijg je (inderdaad) niet. Daar betaal je voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Tazzios schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:22:
[...]

Door aftrekposten een aftrekpost missen,.. klinkt nog niet heel ernstig. ;)
Haha... zo ernstig is het inderdaad niet...

Als startende ondernemer draag je als alleenverdiener met een modaal salaris (winstneming van €42k), in een gezin met 2 kinderen geen cent bij aan de samenleving. Door de ondernemersaftrekposten en (vrij hoge) HRA betaal je zeer weinig belasting, en dat krijg je door zorgtoeslag, kinderbijslag en kindgebonden budget (ja echt!) ook weer terug. Zo heb je netto ongeveer net zoveel te besteden als er inkomt vanuit de onderneming.
(een deel gaat dan natuurlijk direct naar de hypotheek met die vrij hoge rente)

Het voordeel is bovendien dat moeder de vrouw thuis voor de kinderen zorgt (geheel haar eigen wens! O-) ) en we zo ook nog eens duurzaam kan leven. (wasbare luiers, zelf wasmiddel maken bijvoorbeeld, leuk, goedkoop en veel minder vervuilend... ook onze gezamenlijke wens O-) )
De locatie van onze woning helpt ook enorm mee, we doen alles met de (bak)fiets en hebben dus ook geen auto, we lenen af en toe de hybride van mijn vader (tevens compagnon, die auto is dus eigenlijk voor een klein deel ook van mij)

[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 21-01-2015 20:02 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
joramoudenaarde schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:30:
@Kabelmannetje:
Bedankt voor je uitleg! Dat is inderdaad wel een slimme manier om wat extra inkomen te krijgen zeg… ik neem aan dat je een afspraken cq. contractje hebt opgesteld met de huurders en de kamers/keuken hebt geplaatst? Hebben ze trouwens een eigen ingang aan de buitenzijde van het huis, of komen ze wel via de normale ingang naar binnen? Zo hebben die huurders een relatief goedkope kamer, en jij een extra (flink) inkomen! :)
De huurders huren onder de hospitaregeling. Afspraken: geen feestjes, niet meer dan 2 bezoekers en s'avonds na 0:00 geen bezoek. Nooit gedoe mee gehad, ik check altijd wel even wat voor personen een kamer huren. Huren onder hospitaregeling is zo dat je snel weer van kamerhuurders af kan komen.
Ik heb de keuken zelf geplaatst en bevindt zich op dezelfde etage. Ze hebben een eigen ingang. Ik heb een tuintje en er zat al een trap van de tuin naar het dakterras van de 1ste etage. Daar maken ze gebruik van.

Beneden heb ik zelf alles wat je normaal ook hebt. Met enige verschil dat mijn bijkeuken de slaapkamer is.
Alleen de 50% aflossingsvrij snap ik niet helemaal… op 't moment dat je hypotheek af loopt (na de totale duur van 30 jaar), dan komt dat aflossingsvrije deel ineens weer op je af. Dat lijkt me op de lange termijn (met of zonder FO-wezen) niet echt een prettig idee :)
Juist wel gunstig: het afgeloste deel gaat van de openstaande schuld af. Die halveert (en de maandelijkse hypotheekbedragen ook) en het aflossen (€149,/maand) heb ik dan ook niet meer. Dus we hebben het dan over 150€/maand of zo over 20 jaar. Spotgoedkoop, zelfs zonder inflatie of de misschien nog bestaande VRH, meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Klinkt behoorlijk interessant! Maar je woont dus zelf eigenlijk op de begane grond als ik 't goed begrijp? Een beetje persoonlijke vraag misschien, maar hoe heb je dat geregeld met je partner als ik vragen mag? De reden dat ik 't vraag is omdat we zelf een beetje aan het rondkijken zijn of verhuizen voordeliger is op de lange termijn, en we willen in dat geval 'n huisje kopen dat wat meer toekomstgericht is. Maar als we dat huis dan indien mogelijk zo kunnen inrichten dat we een eventuele extra kamer kunnen verhuren, dan levert dat toch een leuke besparing op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:33:
Klinkt behoorlijk interessant! Maar je woont dus zelf eigenlijk op de begane grond als ik 't goed begrijp? Een beetje persoonlijke vraag misschien, maar hoe heb je dat geregeld met je partner als ik vragen mag? De reden dat ik 't vraag is omdat we zelf een beetje aan het rondkijken zijn of verhuizen voordeliger is op de lange termijn, en we willen in dat geval 'n huisje kopen dat wat meer toekomstgericht is. Maar als we dat huis dan indien mogelijk zo kunnen inrichten dat we een eventuele extra kamer kunnen verhuren, dan levert dat toch een leuke besparing op :)
Let wel op dat het verhuren van de helft van je woning ook betekend dat je nog maar HRA krijgt over de helft van je schuld. Daarnaast moet je voor het verhuren van (een deel) van de woning toestemming hebben van de bank. De ervaringen die ik hoor is dat banken hier afwijzend tegenover staan.

Zodra je huis is afbetaald heb je natuurljik van beide geen last meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zat eerlijk gezegd al op zo'n berichtje te wachten ;) Waarom zouden banken hier eigenlijk afwijzend tegenover staan? De hoeveelheid geld die ze krijgen veranderd niet namelijk. Maar goed… 't is wel even handig om na te gaan bij je bank inderdaad. Maar je kunt ook zoiets doen met een garagebox bijvoorbeeld. En ±€12500,- sparen is op zich best te doen om vervolgens een mooi passief inkomen te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

joramoudenaarde schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:59:
Ik zat eerlijk gezegd al op zo'n berichtje te wachten ;) Waarom zouden banken hier eigenlijk afwijzend tegenover staan? De hoeveelheid geld die ze krijgen veranderd niet namelijk.
Vrij simpel: Huurders hebben huurbescherming, ook als de woning wordt verkocht. En een woning met huurders is veel minder waard dan een woning zonder huurders. Dus heeft de bank ineens een onderpand dat minder waard is, en dat vinden ze niet leuk, want als je stopt met betalen krijgen ze dan hun geld niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Maar dan is de constructie die Kabelmannetje heeft een heel mooie oplossing toch? Verhuren aan studenten: die kunnen indien nodig zelf ook snel(ler) iets anders vinden, en met de hospitaregeling is dat met verkoop ook geen probleem.

(soorry voor 't stukje offtopic… ik probeer 't wat beter te begrijpen om me eventueel voor te kunnen bereiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Mi is verhuur via hospita regelingen geen offtopic voor een FO, zoals ook in de topicwarning staat.

Wat ik lees op de site van de rijksoverheid hebben huurders in hospitakamers na 9 maanden ook gewoon recht op huurbescherming. Link: http://www.rijksoverheid....amerverhuur/hospitakamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Bonsaiboom schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:11:
Mi is verhuur via hospita regelingen geen offtopic voor een FO, zoals ook in de topicwarning staat.

Wat ik lees op de site van de rijksoverheid hebben huurders in hospitakamers na 9 maanden ook gewoon recht op huurbescherming. Link: http://www.rijksoverheid....amerverhuur/hospitakamers
Klopt anders noem je het gewoon hotel. Daar trapt de wetgever dus niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik weet niet of een garagebox kopen nou zo gunstig is hoor.
Stel je koopt een box voor 16,5k, die kun je verhuren voor misschien €125 per maand. Haal er €25 kosten af (servicekosten, onderhoud, nieuwe sloten bij nieuwe huurder), zit je op €100 per maand passief inkomen. Maar wel meer 'kopzorgen' met onderhoud, communicatie, verzekering, belastingen, eventuele verkoop etc.

Als je die 16,5k investeert en een rendement haalt van 5% heb je al bijna €70 per maand, en je geld blijft 'vrij'.

Het is zeker geen slechte investering natuurlijk, maar geloof niet dat je veel meer passief inkomen zal genereren, maar wel meer grijze haren.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
NovapaX schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:43:
Als je die 16,5k investeert en een rendement haalt van 5% heb je al bijna €70 per maand, en je geld blijft 'vrij'.

Het is zeker geen slechte investering natuurlijk, maar geloof niet dat je veel meer passief inkomen zal genereren, maar wel meer grijze haren.
Kan je dat niet meer zien als "spreiding"? Die garagebox blijft ook staan als beurskoersen crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
is dan een REIT niet net zo goed spreiding naar vastgoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Laatst online: 24-01 09:02
Garageboxen zijn m.i. niet "passief" omdat er ook onderhoud, leegstand e.d. bij komt kijken. Daarnaast kun je 20k gemakkelijker spreiden als het je daar om te doen is en waarschijnlijk ook beter spreiden.

Het telt ook mee als vermogen btw en is een stuk minder liquide dan andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Echt passief is een garagebox niet, ben ik met je eens. Stel je voor dat je ervan wilt leven...dan zou ik zeker 15 of 20 van die boxen nodig hebben. Voor je het weet rij je rond in een Ford Mondeo Station uit '99 met een koffer vol gereedschap en een ladder op de imperiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

NovapaX schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:43:
Ik weet niet of een garagebox kopen nou zo gunstig is hoor.
Stel je koopt een box voor 16,5k, die kun je verhuren voor misschien €125 per maand. Haal er €25 kosten af (servicekosten, onderhoud, nieuwe sloten bij nieuwe huurder), zit je op €100 per maand passief inkomen. Maar wel meer 'kopzorgen' met onderhoud, communicatie, verzekering, belastingen, eventuele verkoop etc.

Waar haal je 5% rente met geld dat vrij blijft dan? Dan ga je toch beleggen en neem je risico waar je dan met een garagebox niet doet?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom is garagebox geen risico? De waarde daarvan kan ook instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dinictus208 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:51:
[...]

Waar haal je 5% rente met geld dat vrij blijft dan? Dan ga je toch beleggen en neem je risico waar je dan met een garagebox niet doet?
een gemiddeld rendement van 5% is prima met weinig risico te behalen volgens mij. En dan denk ik aan een gedeelte obligatietrackers en een gedeelte indextrackers ofzo... zoek maar wat uit bij meesman o.i.d. Of een actief beheerd fonds met relatief weinig risico zoals het TT continu clickfonds (https://www.fortomorrow.n...et-ft-continu-click-fonds)
En dan staat het geld semi-vast, dus met een aantal dagen/weken beschikbaar.

Bovendien denk ik inderdaad dat je de waardevastheid van een garagebox niet moet overschatten.
Steeds meer gaat digitaal, ook opslag en vrijetijdsbesteding. Beetje rommelen aan auto's, brommers of boten is een steeds minder voorkomende hobby bijvoorbeeld. Ik heb zo het vermoeden dat de vraag naar garageboxen in de toekomst nog wel eens af zou kunnen nemen, tenzij alle baby-boomers in een appartementje gaan zitten en een oldtimer of handwerkhobby gaan zoeken als ze met pensioen gaan.
Maar ik heb de markt niet onderzocht, dit is puur een gevoel.

[ Voor 26% gewijzigd door NovapaX op 22-01-2015 14:29 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ben even eea aan het lezen voor indexbeleggen bij Meesman.
Als ik het goed begrijp is hierbij het rendement ca 5-7% exc. Kosten?

Ik las bijv. toch soms dat mensen huiverig waren over bijv. een Robeco (persoonlijk rendement 2014: 14,4%, 2013: 22%).
Of is het een veiligere manier en heb je meer zekerheid van een rendement? Omdat je bijv en aandelen en obligaties neemt?

€100 maandelijkse inleg is wel fijn om zo €1200 vast pj te sparen + rendement pakken.... Spaarrekening is tegenwoordig nog geen 1,5% dus wil echt iets anders gaan doen met mn geld (momenteel 70% vermogen = spaargeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
Dat was het rendement in deze goede jaren, maar kijk ook even wat het doet in minder goede jaren (maar dat geldt voor zowel Robeco als Meesman natuurlijk) :)

Gaan beleggen omdat de spaarrente maar 1.5% is, is natuurlijk geen goede reden. Je moet gaan beleggen omdat je verwacht dat je beleggingen meer dan 1.5% zullen stijgen tegen een aanvaardbaar risico in de komende periode, want een indexfonds gaat gewoon mee naar beneden als er 10% van de beurs afgaat.

[ Voor 71% gewijzigd door hv08 op 22-01-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
hv08 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:05:
Dat was het rendement in deze goede jaren, maar kijk ook even wat het doet in minder goede jaren (maar dat geldt voor zowel Robeco als Meesman natuurlijk) :)

Gaan beleggen omdat de spaarrente maar 1.5% is, is natuurlijk geen goede reden. Je moet gaan beleggen omdat je verwacht dat je beleggingen meer dan 1.5% zullen stijgen tegen een aanvaardbaar risico in de komende periode, want een indexfonds gaat gewoon mee naar beneden als er 10% van de beurs afgaat.
Mijn spaargeld heb ik de komende jaren niet nodig. Zeker de komende 4 jaar niet en rendement zou wel eens welkom zijn....
En klopt, bij Robeco heb ik uiteraard ook een klap gehad bij de crisis jaren. Maar zie toch dat er meer mensen gebruik maken van bijv een Meesman dan een Robeco, maar dan vraag ik mij wel exact af waarom....
En idd, tegen een risico wil ik wel beleggen. Stilstand is achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RickvN schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:30:

En idd, tegen een risico wil ik wel beleggen. Stilstand is achteruitgang.
Met stilstand kan je soms best blij zijn. Achteruitgang is zeker achteruitgang

Het probleem is dat bij een belegging er ook botweg een (forse) achteruitgang mogelijk is. Heb je tijd genoeg (10+) jaren voordat je je geld nodig hebt, dan is het geen ramp. Dan komt het vanzelf wel goed. Als je horizon kleiner is, dan zit je behoorlijk in de ellende als je 4 jaar 5% maakt en het 5e jaar -25%. Dan sta je ineens 9% in de min. Terwijl je bv met een simpel 5 jaar deposito 2.4% per jaar kan halen. Dat is totaal 12.5% in de plus. Dat scheelt je dan ruim 21% dat het deposito beter was.

En je mag ook niet kijken naar gemiddelde resultaten. Om het even extreem te trekken: Als je 40% zakt (Dat kan gebeuren) EN de 3 jaar er na heb je ieder jaar 20% winst (Dat gebeurt bijna nooit) , dan heb je nauwelijks je inleg er weer uit en was je met een gewone spaarrekening al beter uit geweest.

Ik ben niet tegen beleggen, ik heb het zelf ook jaren gedaan. Maar de beurs gaat doorgaans sneller naar beneden dan omhoog. Ondanks dat hij gemiddeld genomen wel omhoog gaat.

Je horizon is belangrijker dan het rendement dat je verwacht op de lange duur.

Het is volkomen persoonlijk, maar 4 jaar vind ik een korte termijnbelegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ortep schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:45:
[...]

Met stilstand kan je soms best blij zijn. Achteruitgang is zeker achteruitgang

Het probleem is dat bij een belegging er ook botweg een (forse) achteruitgang mogelijk is. Heb je tijd genoeg (10+) jaren voordat je je geld nodig hebt, dan is het geen ramp. Dan komt het vanzelf wel goed. Als je horizon kleiner is, dan zit je behoorlijk in de ellende als je 4 jaar 5% maakt en het 5e jaar -25%. Dan sta je ineens 9% in de min. Terwijl je bv met een simpel 5 jaar deposito 2.4% per jaar kan halen. Dat is totaal 12.5% in de plus. Dat scheelt je dan ruim 21% dat het deposito beter was.

En je mag ook niet kijken naar gemiddelde resultaten. Om het even extreem te trekken: Als je 40% zakt (Dat kan gebeuren) EN de 3 jaar er na heb je ieder jaar 20% winst (Dat gebeurt bijna nooit) , dan heb je nauwelijks je inleg er weer uit en was je met een gewone spaarrekening al beter uit geweest.

Ik ben niet tegen beleggen, ik heb het zelf ook jaren gedaan. Maar de beurs gaat doorgaans sneller naar beneden dan omhoog. Ondanks dat hij gemiddeld genomen wel omhoog gaat.

Je horizon is belangrijker dan het rendement dat je verwacht op de lange duur.

Het is volkomen persoonlijk, maar 4 jaar vind ik een korte termijnbelegging.
Op het eerste heb je zeker een punt. Maar momenteel is mijn horizon vrij lang. Ben momenteel 23 en heb mijn huidige beleggingen al heel wat jaar. Maar mijn banksaldo vind ik soms zo zonde.... En omdat ik er de komende 4 jaar nog niet eens naar hoef te kijken, maar misschien kan ik het gewoon 10 jaar laten staan. En dan ben ik opzoek naar iets wat beter rendeert dan de spaarrente... Tuurlijk rendement = risico. Maar door de langere horizon is dat enigszins op te vangen. Ik zal echt niet iedere dag de stand gaan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RickvN schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:59:
Maar momenteel is mijn horizon vrij lang. Ben momenteel 23 en heb mijn huidige beleggingen al heel wat jaar.
Jouw horizon is ver genoeg weg. Beleggen zal je, als je een beetje oplet, niet en de afgrond storten. Tenzij je het met geleend geld gaat doen. Maar dat doe je denk ik niet. Zelfs al raak je alles kwijt dan nog is het iets wat je de komende 20 jaar wel kan oplossen.

Maar staar je ook niet blind op de lage rente. Op dit moment is er net wel of net niet inflatie/deflatie. Zeg maar _nul_ En als je rente dan 1.65% is, of met een paar handige kortlopende deposito's 2% dan is dat ook de werkelijke winst. Vaak is het ook zo dat als de rente 5% is en de inflatie is 4% dat je uiteindelijk slechter af bent. Zo lang je nog per persoon onder de 21000 op de bank hebt heb je ook geen last van de VRH.
Maar in jouw geval zou ik ook gewoon redelijk wat in voorzichtige beleggingen stoppen. Dat kan haast niet fout gaan de komende 40 jaar. Tijd genoeg om het lekker te laten groeien.
Ik zelf ben 60, en min of meer FO. Ik heb alles uit beleggingen gehaald en het staat veilig gespreid over meerdere banken en deposito's. Ik kan me niet permitteren dat de volgende crisis of internet bubbel mijn vermogen met 30% laat dalen. Dan ben ik ineens niet meer FO en een baan vinden is zo goed als onmogelijk. Dat kan ik op geen enkele manier meer goedmaken voor ik achter een rollator loop. Dus stabiel blijven is voor mij een stuk veiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ortep schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 23:32:
[...]

Jouw horizon is ver genoeg weg. Beleggen zal je, als je een beetje oplet, niet en de afgrond storten. Tenzij je het met geleend geld gaat doen. Maar dat doe je denk ik niet. Zelfs al raak je alles kwijt dan nog is het iets wat je de komende 20 jaar wel kan oplossen.
Daarom. Klappen kan ik opvangen en brengen mij niet meteen van mijn stuk. Eerder wordt ik licht depressief van deze lage rentes, omdat ik gewoon het idee heb dat het echt stilstaat.
En ik wil inderdaad gewoon gaan beleggen, voor de lange termijn. Maar momenteel hik ik net onder de VRH (op 23/12/14 even extra aflossing gedaan om er zeker onder te blijven).
Maar mocht het wel meer gaan worden (wat ik wel hoop in de toekomst), dan is met een rendement van 5-7% het geen ramp om dan 1,2% af te tikken oid.
Ik zelf ben 60, en min of meer FO. Ik heb alles uit beleggingen gehaald en het staat veilig gespreid over meerdere banken en deposito's. Ik kan me niet permitteren dat de volgende crisis of internet bubbel mijn vermogen met 30% laat dalen. Dan ben ik ineens niet meer FO en een baan vinden is zo goed als onmogelijk. Dat kan ik op geen enkele manier meer goedmaken voor ik achter een rollator loop. Dus stabiel blijven is voor mij een stuk veiliger
Dat is inderdaad een hele andere situatie waarbij je veel minder klappen kan en wilt permiteren.
Momenteel zit mijn pensioen in een offensief beleggingsfonds, iets waar jij echt niet aan moet denken waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:49
RickvN schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:37:
Maar momenteel hik ik net onder de VRH (op 23/12/14 even extra aflossing gedaan om er zeker onder te blijven).
Extra aflossingen kun je doen om veel redenen, elk met voors en tegens. Maar aflossen om per se onder de VRH grens te blijven komt me een beetje geforceerd over. Het is toch maar een belasting? Een van de vele. En in vergelijking met b.v. BTW of accijns valt het reuze mee. Leuk is het niet nee maar ik lig niet wakker van de VRH. Je kunt je imo beter focussen op vergroten van je tegoeden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

mekkieboek schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:45:
[...]

Extra aflossingen kun je doen om veel redenen, elk met voors en tegens. Maar aflossen om per se onder de VRH grens te blijven komt me een beetje geforceerd over. Het is toch maar een belasting? Een van de vele. En in vergelijking met b.v. BTW of accijns valt het reuze mee. Leuk is het niet nee maar ik lig niet wakker van de VRH. Je kunt je imo beter focussen op vergroten van je tegoeden.
Die slechter renderen dan aflossen? Opbouwen van tegoeden is leuk als je ze kunt beschermen tegen inflatie en belasting maar daar zijn de rendementen te laag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:45:
[...]
Wat mij bij Robeco juist opgevallen is dat het traag groeit, vervolgens een harde klap naar beneden maakt, maar vervolgens ook weer snel omhoog schiet.

Voorbeeld: 100 <klap> 90 <herstel> 95-100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Waarom is dat geforceerd? Ik vind persoonlijk de VRH-grens een prima buffer om aan te houden, alles daarboven zou ik ook gebruiken om af te lossen. Is voor mij een gegarandeerd rendement van 4+% door die extra 1,2% rendement, dus een prima zeker rendement voor de langere termijn met een zekere uitkomst, te vergelijken met obligaties bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
NovapaX schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:24:
[...]

een gemiddeld rendement van 5% is prima met weinig risico te behalen volgens mij. En dan denk ik aan een gedeelte obligatietrackers en een gedeelte indextrackers ofzo... zoek maar wat uit bij meesman o.i.d. Of een actief beheerd fonds met relatief weinig risico zoals het TT continu clickfonds (https://www.fortomorrow.n...et-ft-continu-click-fonds)
En dan staat het geld semi-vast, dus met een aantal dagen/weken beschikbaar.
Het risico van een obligatie + indextrackers is ook niet te onderschatten. Zie bijvoorbeeld deze erg waardevolle link van vanguard: https://personal.vanguard...nvesting-truth-about-risk

Dat clickfonds ken ik verder niet, ik beleg graag in producten die ik snap en waarvan ik de risico's kan overzien. Zodra er hedging en derivaten in voorkomen heb ik er eigenlijk weinig trek meer in.

Wat betreft meesman vs robeco - het verschil zit hem waarschijnlijk in de total expense ratio. Meesman vraagt 0.5% voor al zijn fondsen, robeco vraagt al 0.56% over het bedrag tot 100k op de robeco one rekening en daar komen fondskosten dan nog bovenop. Bij meesman aandelen wereldwijd is overigens ook het dividendlek gedicht, wat ook weer neerkomt op ongeveer 0.3% extra rendement. Buiten ETFs kopen op de Amerikaanse beurzen is dat de beste route om de MSCI world index te tracken in Nederland, voor zover ik weet.

Andere vanguard link over kosten: https://personal.vanguard...nvesting-truth-about-cost

Oftewel, gegeven twee fondsen die ieder dezelfde index tracken, dan zal het fonds met de minste kosten het over de langere termijn goed doen.

Het kiezen tussen een actief beheerd fonds (zoals dat fonds hierboven) of een passief beheerd fonds (zoals meesman en andere index trackers) is meer een filosofische keuze. De praktijk laat zien dat erg weinig actief beheerde fondsen de index verslaan na aftrek van de addtionele beheer en handelskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
icecreamfarmer schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:00:
Die slechter renderen dan aflossen? Opbouwen van tegoeden is leuk als je ze kunt beschermen tegen inflatie en belasting maar daar zijn de rendementen te laag voor.
Pas op, aflossen ben ik een groot voorstander van anders had ik het zelf ook niet gedaan. Maar niet aflossen puur om onder de VRH vrijstellinggrens te blijven. Het is niet het einde vd wereld als je een stukje VRH moet betalen. Ik moet zelf inmiddels 370,- VRH betalen over 2014. Kan ik dat geld beter gebruiken? Ja, dat dan weer wel :|

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
mekkieboek schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:12:
[...]

Pas op, aflossen ben ik een groot voorstander van anders had ik het zelf ook niet gedaan. Maar niet aflossen puur om onder de VRH vrijstellinggrens te blijven. Het is niet het einde vd wereld als je een stukje VRH moet betalen. Ik moet zelf inmiddels 370,- VRH betalen over 2014. Kan ik dat geld beter gebruiken? Ja, dat dan weer wel :|
Zo lang het geen impact heeft op diverse belastingregels (zoals bij bankspaar-rekeningen) zie ik weinig investeringen die dezelfde 100% garantie kunnen geven op een dergelijk rendement. Alles is beter dan het op een niet-renderende spaarrekening te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Extra aflossingen kun je doen om veel redenen, elk met voors en tegens. Maar aflossen om per se onder de VRH grens te blijven komt me een beetje geforceerd over. Het is toch maar een belasting?
En als ik belastingen kan ontwijken word ik veel blijer. Na HRA is mijn netto hypotheekrente ruwweg gelijk aan mijn spaarrente bij de LPB. Oftewel zolang ik onder VRH zit heb ik het echt liever direct beschikbaar. Maar erboven levert het me gewoon gratis en voor niks 1.2% extra rendement op door af te lossen ipv VRH te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Blik1984 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:22:
Alles is beter dan het op een niet-renderende spaarrekening te hebben staan.
Dat is inderdaad niet best de laatste tijd. Ik was van plan een depositoladder op te gaan zetten maar ook dat gaat achteruit. Als je relevant rendement wilt (als aflossen geen optie meer is) dan moet je bijna wel risico's accepteren en daar hou ik niet van. Nu kan ik alleen nog werken aan periodiek bijschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ik houd persoonlijk de VRH grens aan en wil liquiditeit wat hierboven komt, liever eerder aflossen. Qua buffer heb ik zelf voldoende (gezamenlijk € 35-40k), maar de maandlast wordt lager --> meer sparen --> jaar erop weer meer aflossen. Iedereen ziet het anders. Of € 100k op de bank, of € 100k lagere aflossing. Beide heeft zijn voors en tegens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
mekkieboek schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:57:
[...]
Als je relevant rendement wilt (als aflossen geen optie meer is) dan moet je bijna wel risico's accepteren en daar hou ik niet van.
Op financieel gebied loop ik ook niet graag risico's maar naarmate mijn vermogen groter is geworden ben ik wel bereid geworden meer risico's te nemen voor een hoger rendement.

Ik weet dat ik een gezonde basis heb en ik weet dat ik binnen een jaar weer een gezonde buffer kan sparen of de verliezen mee zou kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
Ik leer ook leven mer meer risico's, maar naarmate de bedragen toenemen gaat het wel om steeds grotere bedragen.
Zo zijn onze beleggingen de afgelopen 2 weken al ongeveer gestegen wat we normaal gesproken in 4 maanden uitgeven...en nu is dat mooi maar als het naar beneden gaat is voelt dat toch wat minder :P.

Als je geheel FO bent (ik ga uit van circa 30 x je jaaruitgaven) dan is een stijging of daling van 3.3% al gelijk aan een bedrag dat je in een jaar uitgeeft. En een iets grote stijging/correctie van 10% (wat zo kan voorkomen in b.v. een maand) staat dan al gelijk aan stijging/daling van je netto vermogen met 3 x je jaaruitgaven!! :o.
Het is maar goed dat we er langzaam naar toe gaan zodat we er aan kunnen wennen.

Ik geloof trouwens niets in het ECB verhaal voor de samenleving als geheel maar voorlopig profiteer ik ervan en ben ik blij dat ik zo'n 2 jaar geleden toch langzaamaan ben ingestapt (en dan niet alleen in aandelen, maar behoorlijk gespreid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Overigens houden jullie je rendementen bij in € of de valuta waarin ze gemaakt zijn.

Ik houd ze normaal in € bij maar dat gaf zo'n vertekend beeld dat ze nu ook in $ heb. Het verschil is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
In euro's, omdat dat ook de valuta is waarbij ik mijn uitgaven bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

rube schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:44:
In euro's, omdat dat ook de valuta is waarbij ik mijn uitgaven bijhoud.
€ $
15,84% -5,77%
8,61% -11,65%
16,92% -4,90%
-1,13% -19,57%
15,38% -6,95%
-2,37% -21,27%
59,53% 28,65%
18,10%
16,23% -3,57%
17,00% -2,92%
-49,77% -58,33%
-9,46% -24,88%
20,04% -1,50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
icecreamfarmer schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:50:
[...]

€ $
15,84% -5,77%
8,61% -11,65%
16,92% -4,90%
-1,13% -19,57%
15,38% -6,95%
-2,37% -21,27%
59,53% 28,65%
18,10%
16,23% -3,57%
17,00% -2,92%
-49,77% -58,33%
-9,46% -24,88%
20,04% -1,50%
Beetje nutteloos om het in dollars te bekijken, want als jij vervolgens je boodschappen haalt of je hypotheek betaald, doe je dat dan in euro's of dollars? Je hebt er helemaal niks aan om het te berekenen in dollars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:17

Don Quijote

El Magnifico

Blik1984 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:01:
[...]

Beetje nutteloos om het in dollars te bekijken, want als jij vervolgens je boodschappen haalt of je hypotheek betaald, doe je dat dan in euro's of dollars? Je hebt er helemaal niks aan om het te berekenen in dollars
Niet helemaal mee eens, het geeft een beeld in hoeverre de wisselkoers je resultaat bepaalt. Met die informatie kan je vervolgens beslissen het wisselkoersrisico te hedgen ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DivWhis schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:02:
[...]

Niet helemaal mee eens, het geeft een beeld in hoeverre de wisselkoers je resultaat bepaalt. Met die informatie kan je vervolgens beslissen het wisselkoersrisico te hedgen ja of nee.
Dit plus het laat een realistischer beeld zien van je rendement. Dat geld wat in aandelen zit gebruik ik toch niet voor boodschappen. Verder wilde ik het voor mij zelf weten toen ik er steeksproef gewijs achterkwam dat een paar aandelen in dollars in de - stonden.
Zo kan ik trouwens ook mijn eigen rendement tov markt vergelijken. Zo zie ik dat ik vooral geluk gehad heb met de valuta's en niet omdat ik nu zo'n goede aandelen gekozen heb.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 23-01-2015 15:07 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.