Ik het kader van kosten besparen viel me vandaag op hoe vaak wij lampen aan hebben in de woonkamer. In de vorige woning hadden we een doorzonkamer en was verlichting overdag over het algemeen niet nodig. In ons nieuwe stulpje hebben we een woonkamer die aan de zuidkant geen raam heeft (daar zit de keuken en de hal) en is het vrij donker in de woonkamer overdag. Gevolg, vaak lampen aan om toch een beetje licht te hebben.
De hoofdverlichting is een halogeenlamp met 3 spots van elk 50W. We proberen die zoveel mogelijk te vermijden en gebruik te maken van de lamp boven de eettafel en een tafellampje (beiden spaarlampen). Om gezellig te eten of TV te kijken is dat voldoende licht, gezellige hoeveelheid licht zullen we maar zeggen.
Ik ga vandaag 3 LED spots bestellen, zodat het totaal opgenomen vermogen van de halogeenlamp teruggaat van 150W naar 15W, met hopelijk een gelijke lichtopbrengst (dat zegt de beschrijving bij de LED lamp). De besparing die ik daarmee hoop te realiseren is tweeledig:
1. Toename van het comfort doordat we niet moeilijk hoeven doen welke lamp aan gaat
2. Lager verbruik scheelt op termijn aanzienlijk in de kosten
Punt 2 verder toegelicht:
Uitgangspunten: In de periode november t/m maart is de halogeenlamp aan van ongeveer 17:00 tot 22:00, verder is die nooit aan (Natuurlijk klopt dit niet, want de lamp is vaak korter aan, maar hij gaat ook buiten deze maanden om aan. Gemiddeld zou dit een goede basis moeten geven voor het werkelijk gebruik).
Met dit uitgangspunt bereken ik het aantal branduren per jaar: 5 maanden x 30 dagen x 5 uur per dag = 750 branduren
Verbruik halogeen: 3 x 50W = 150W totaal x 750 uur = 112,5 kWh per jaar.
Verbruik LED: 3 x 5W = 15W totaal x 750 uur = 11,25 kWh per jaar
Bij een kostprijs van € 0,20 per kWh komt dit op
Halogeen: 112,5 kWh x € 0,20 = € 22,50 per jaar
LED: 11,25 kWh x € 0,20 = € 2,25 per jaar
Besparing: € 20,25 per jaar.
Ik wist dat LED's zuinig zijn, maar door dit zo concreet uit te rekenen verrast het me toch hoeveel er nog op verlichting te besparen is.
[
Voor 0% gewijzigd door
aaitje op 20-01-2015 09:10
. Reden: Typo's ]