Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.126 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

Tazzios

..

Even tussen de regels lezen denk:
Het financieel plan bevat bevat niet alleen beleggen. Gezien hij rekening houdt met aanschaffen van een eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Rukapul schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:44:
* Rukapul heeft zojuist 20% van zijn aflossingsvrije hypotheek afgelost. Eenvoud speelt daarbij ook een rol.
Nog 21 dagen en wij kunnen ook weer 10% aflossen zonder boete >:)
edit:
1. jammer dat je dus niet direct online ziet dat je hypotheek lager is
2. benieuwd wat er gebeurt nu ik blijkbaar geen veelvoud van 50 euro heb afgelost 8)7
Dat heb ik nog nooit gedaan, altijd exact 10% van het oorspronkelijke bedrag. Ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het is maar net wat de administrateur voor wensen heeft. Mijn hypotheekverstrekker is dit jaar van administrateur gewijzigd (is nu quion geworden). Voorheen kon ik gewoon gedurende het gehele jaar een willekeurig bedrag overmaken (ok, boven 10% kreeg je te maken met een boete) op hun rekening en het was geregeld. Nu moet ik minimaal 30 dagen van te voren een mail sturen met het bedrag/datum en manier van betalen, dan krijg ik een bevestiging en moet ik het geld tzt op de rekening hebben staan.

Heb het net weer aangevraagd voor een storting op 1 feb, voor het komende jaar wil ik 4x 2.5% (7.5k per keer) van de oorspronkelijke hypotheek betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
rube schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:48:
[...]

Nog 21 dagen en wij kunnen ook weer 10% aflossen zonder boete >:)

[...]
20% >:)

Maar het gaat per leningdeel en op de totale hypotheekschuld is het dus maar 7.6%. Ik wacht mijn tijd af tot spaarhypotheekpolissen fiscaalvriendelijk beeindigd kunnen worden.
Dat heb ik nog nooit gedaan, altijd exact 10% van het oorspronkelijke bedrag. Ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn?
Beats me, maar zie net na het overmaken "Minimaal € 300, afgerond op € 50." op de Rabo site :P

Overigens ook maar weer even een nieuwe balans gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
activa                     passiva
19% spaargeld              69% hypotheekschuld 
11% beleggingen            31% eigen vermogen
11% spaarhypotheekpolis
59% vastgoed
===+                       ===+
100%                       100%

November was een dure maand en december zal waarschijnlijk zelfs een negatieve spaarquote hebben, maar de overall spaarquote over 2014 was geweldig (~30%) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, wij kunnen helaas maar 10% boetevrij doen.

Yep, hier ook goed jaar. Denk dat we zo'n beetje uitkomen op 61% spaarquote. En circa 75-80% van onze vermogenstoename komt door sparen, de andere 20-25% van dividend/rente/gestegen koersen.

De rente, dividend, vermogens toename door gestegen koersen dekt dit jaar dus al circa 50% van onze jaarlijkse uitgaven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Emperor_ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:18:
[...]

Ik ben zelf actief gebruiker van YNAB (4+ maanden). Met Afas heb ik geen ervaring. Voor mij werkt YNAB erg goed omdat het leert mij budgetteren voor de toekomst. Hierdoor word ik meer bewust voor mijn uitgaven en beoordeel ik per budget hoe belangrijk dit voor mij is. Hierdoor maak ik bewuste keuzes en realiseer ik me nu echt waar mijn geld naar toe gaat.Dit geeft erg het gevoel dat ik in controle ben van mijn geld zaken en maakt ook mooie rapportages.

Je moet wel zelf de discipline hebben om je budget goed bij te houden. Ik gebruik rabobank -> YNAB csv php converter om mijn banktransacties in te lezen, omdat YNAB niet echt integratie heeft met de nederlandse banken.

Zie ook: http://www.youneedabudget.com/method
Voor de mensen die YNAB willen kopen een tip, met kerst is er weer de steam sale en dan komt deze vaak ook langs voor een veel leuker bedrag. Kan die 2-3 weken wachten best waard zijn.

Ik zelf gebruik al jaren (sinds 2011) Cashflow Manager maar nu met de nieuwe versie is de prijs flink gestegen en helaas ook een jaarlijks abbo geworden. Maar goed, voor 30 euro per jaar kan ik het niet zelf maken en het geeft echt een goed overzicht zodat je kan sturen daar waar nodig.

Voor andere ideeën kan je hier nog wat verder neuzen: Programma om geld mee te beheren

[ Voor 7% gewijzigd door AcXeller op 10-12-2014 11:30 ]

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
rube schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:21:
Ja, wij kunnen helaas maar 10% boetevrij doen.

Yep, hier ook goed jaar. Denk dat we zo'n beetje uitkomen op 61% spaarquote. En circa 75-80% van onze vermogenstoename komt door sparen, de andere 20-25% van dividend/rente/gestegen koersen.

De rente, dividend, vermogens toename door gestegen koersen dekt dit jaar dus al circa 50% van onze jaarlijkse uitgaven :9
Helaas geen tijd gehad om actief geld te beheren / beleggen. In een geval heeft tijdsgebrek me zelfs geld gekost. Qua spaarquote zal het in de orde grootte liggen van 30% (bestand niet bij de hand).

Rendement moet ik nog berekenen, maar ik verwacht geen grote klappen. Het aandeel beleggingen is al eerder teruggeschroefd en niet gefocused op de Amerikaanse indices die het hardst zijn gestegen.

Allemaal ook minder relevant als je door (be)sparen al je netto vermogenspositie met 25% kunt laten toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:08

Don Quijote

El Magnifico

Rukapul schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:05:

Overigens ook maar weer even een nieuwe balans gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
19% spaargeld              69% hypotheekschuld 
11% beleggingen            31% eigen vermogen
11% spaarhypotheekpolis
59% vastgoed
Ik werk nota bene bij een bij een bedrijf wat groots is geworden door accountancy en heb nog nooit gewoon eens een simpele balans gemaakt. Maar het geeft best een aardig inzicht natuurlijk. Ik zou bijvoorbeeld al weer wat extra rust hebben wanneer de vlottende activa voldoende zou zijn om het vreemde vermogen op te kunnen vangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
17% spaargeld              42% hypotheekschuld 
11% beleggingen            58% eigen vermogen
1% spaarhypotheekpolis
71% vastgoed

Ik steel gewoon even jouw format, omdat die ook in mijn situatie relevant is. de reden waarom Hypotheek / Opbouw spaarhypotheek / vastgoed wat uit balans lijkt komt doordat ik een beperkte hypotheek heb op de woning (+/- 60% van de huidige woning waarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bedankt voor de tip mbt YNAB AcXeller! Aankomend jaar wil ik ook wat meer tijd gaan investeren om de financiele situatie en onafhankelijkheid beter in kaart te krijgen. Zat daarbij te denken om binnenkort YNAB te kopen, maar daarvoor wacht ik dan nog even op de steam sale. Zal er gelijk even een notification op zetten :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

denyos schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:45:
Bedankt voor de tip mbt YNAB AcXeller! Aankomend jaar wil ik ook wat meer tijd gaan investeren om de financiele situatie en onafhankelijkheid beter in kaart te krijgen. Zat daarbij te denken om binnenkort YNAB te kopen, maar daarvoor wacht ik dan nog even op de steam sale. Zal er gelijk even een notification op zetten :)
Erg verleidelijk voor dat geld ja. Is overigens ook een studentlicense, maar wel balen dat je die (kalender)jaarlijks opnieuw moet verlengen.

http://www.youneedabudget...ree-for-college-students/

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
DivWhis schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:44:
Ik zou bijvoorbeeld al weer wat extra rust hebben wanneer de vlottende activa voldoende zou zijn om het vreemde vermogen op te kunnen vangen.
Dan ben je aardig op weg :)
Ik steel gewoon even jouw format, omdat die ook in mijn situatie relevant is. de reden waarom Hypotheek / Opbouw spaarhypotheek / vastgoed wat uit balans lijkt komt doordat ik een beperkte hypotheek heb op de woning (+/- 60% van de huidige woning waarde)
Mijn situatie zit ook wel een verhaal achter. Kopen op de top van de markt (2008) helpt niet echt qua woningwaarde/hypotheek-verhouding. Een hoog-laag constructie helpt wel. En afgelopen jaar los vastgoed gekocht (dus 7% garageboxen, 52% eigen woning).

De gehele hypotheekschuld gedekt te hebben door current assets laat ik maar even uit m'n hoofd. Is ook niet per se m'n doel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rukapul schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:43:
[...]
Allemaal ook minder relevant als je door (be)sparen al je netto vermogenspositie met 25% kunt laten toenemen.
Dat klopt zeker. Pas als je vermogen meer toeneemt gaat het belangrijker worden.

Onze vermogenstoename is ongeveer 17%, waarvan cica 12% door sparen (bij 60% spaarquote) en 5% door rendement. Nog meer sparen heeft op onze vermogensopbouw nu nog maar beperkt resultaat (in percentages), rendement gaat nu wel belangrijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Rukapul schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:54:
[...]

Mijn situatie zit ook wel een verhaal achter. Kopen op de top van de markt (2008) helpt niet echt qua woningwaarde/hypotheek-verhouding. Een hoog-laag constructie helpt wel. En afgelopen jaar los vastgoed gekocht (dus 7% garageboxen, 52% eigen woning).
Waarschijnlijk is het al besproken. Maar bevallen de garageboxen (ik ga er even van uit dat het voor de verhuur is gekocht)? Lukt het je om daar een redelijk rendement op te maken (5%)?
De gehele hypotheekschuld gedekt te hebben door current assets laat ik maar even uit m'n hoofd. Is ook niet per se m'n doel :)
Is ook een onzinnig doel. Ik kan me niet snel een rationele situatie voorstellen waarbij ik bereid zou zijn om al mijn vlottende activa te gebruiken voor de aflossing van de hyptoheek. Desalniettemin lijkt mijn onderbuik er gevoelig voor, en ik merk dat concrete doelen me altijd wat meer motivatie weten te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
DivWhis schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:02:
[...]
Waarschijnlijk is het al besproken. Maar bevallen de garageboxen (ik ga er even van uit dat het voor de verhuur is gekocht)? Lukt het je om daar een redelijk rendement op te maken (5%)?
Ik ben ook benieuwd :)
[...]
Is ook een onzinnig doel. Ik kan me niet snel een rationele situatie voorstellen waarbij ik bereid zou zijn om al mijn vlottende activa te gebruiken voor de aflossing van de hyptoheek.
Niet als je niets meer over houd, maar als je op een gegeven moment genoeg hebt en het is (ik noem maar iets) bv. nog maar maar 50% of minder, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

DivWhis schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:44:
[...]

Ik werk nota bene bij een bij een bedrijf wat groots is geworden door accountancy en heb nog nooit gewoon eens een simpele balans gemaakt. Maar het geeft best een aardig inzicht natuurlijk. Ik zou bijvoorbeeld al weer wat extra rust hebben wanneer de vlottende activa voldoende zou zijn om het vreemde vermogen op te kunnen vangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
17% spaargeld              42% hypotheekschuld 
11% beleggingen            58% eigen vermogen
1% spaarhypotheekpolis
71% vastgoed

Wat versta je onder vastgoed? WOZ-waarde van je huidige woning?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
rally schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:17:
@Bonsaiboom: Waarom YNAB en niet zoiets als Afas Personal?
Ik ken Afas Personal niet, maar zoals eerder gezegd voldoet YNAB aan wat ik wil en daarvoor ga ik het zelf niet in elkaar knutselen :)
JURIST schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:23:
[...]
@Bonsaiboom: Leuk om te zien dat hier grote stappen zijn gezet :) . Ik ben zelf al een aantal jaren vrij bewust en gefundeerd bezig (dacht ik), maar merk dat er een enorm verschil is tussen voor je gevoel goed managen van inkomsten en uitgaven en echt slagen vooruit maken, waarbij je dit perfect inzichtelijk hebt, vooraf nagedacht hebt over je plan/strategie en nog meer vooruitkijkt en vooruitdenkt. Vooral op het gebied van beleggen (ik zou bijvoorbeeld het USD/EUR valuta-effect van dit jaar en de invloed van kosten anders nooit goed hebben kunnen duiden).
Voor mij is onderdeel drie van je lijst dus het belangrijkste winstpunt van dit jaar. Ben nog wel benieuwd wat je volgend jaar gaat doen qua assetallocatie. Heeft de kennisopbouw of de ervaringen van dit jaar de plannen nog beinvloed?
USD/EUR heeft bij mij ook een grote impact gehad. Net ingekocht vlak voordat we van 1,35 -> 1,25 gingen. Wat betreft assetallocatie in de komende jaren, het geld dat ik belegd heb zal volgens dezelfde AA belegd blijven, alleen nieuwe inkomsten ga ik wat meer opzij zetten ivm sparen voor huis. Staat hieronder ook wat beschreven. Ik heb dit jaar onder andere het index-investeren en dividend growth bekeken. Ik heb voor het eerste gekozen, aangezien het tweede zowel meer tijd en moeite kost en het niet echt past bij mijn stijl. Ik zal met mijn boerenverstand het vast verkeerd begrijpen, maar vooralsnog lijkt het me bij die stijl dat je eigenlijk vooral jezelf voor de gek houdt in plaats van dat het echt een andere strategie is. Er wordt veel gerekend met het rendement ten op zichte van het oorspronkelijke aanschafbedrag van de aandelen, maar je VRH telt toch gewoon vrolijk op de waarde van het aandeel zoals het op dat moment is?
DopjeD schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:28:
[...]
Interessante uitwerking Bonsaiboom. Kan je bovenstaande verder onderbouwen? Ik ben ook van plan in 2016/2017 een nieuw huis te kopen, maar kies er juist voor om mijn spaargeld niet te beleggen. Ik wil het risico voorkomen dat mijn vermogen 10% in waarde daalt in deze jaren. Eventueel misgelopen rendement neem ik op de koop toe. Dat is in absolute € in twee jaar te overzien.
Ik kan me voorstellen dat dat onduidelijk was. Wat ik bedoelde is dat ik keek naar wat ik verwachtte te sparen tussen nu en 2017, hoeveel ik mee zou willen nemen bij het kopen van een huis, en daarmee dus ook wat ik vrij had om wel risicodragend te beleggen. Stel dat ik 50k mee zou willen nemen, en ik heb nu 50k en verwacht aan het eind van elk jaar 20k over te hebben ivm bv bonus (getallen liggen anders, maar als voorbeeld is dit makkelijk)

Ik zou dan weten dat ik eind 2014, 2015 en afhankelijk van het koopmoment eventueel ook nog eind 2016 20k beschikbaar krijgen. Dat zou in 2017 dus 110k in totaal zijn, wat me 60k investeringsruimte geeft. Dus dan zou ik nu kunnen instappen voor 50k, en nog 10k van die aankomende bonus erbij stoppen. De jaren erna spaar je dan de bonus op voor de inbreng bij het eigen huis.

Strikt genomen verschuift daarmee je asset allocatie van 100% stocks naar 55% stocks / 45% cash gedurende die tijd, maar het is dus plannen met toekomstig verwachtte cashstromen die redelijk zeker zijn. Aangezien een huis kopen niet moet op dat moment heb ik ook nog wel ruimte om tzt bij te sturen.
AcXeller schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:21:
[...]

Voor de mensen die YNAB willen kopen een tip, met kerst is er weer de steam sale en dan komt deze vaak ook langs voor een veel leuker bedrag. Kan die 2-3 weken wachten best waard zijn.

Ik zelf gebruik al jaren (sinds 2011) Cashflow Manager maar nu met de nieuwe versie is de prijs flink gestegen en helaas ook een jaarlijks abbo geworden. Maar goed, voor 30 euro per jaar kan ik het niet zelf maken en het geeft echt een goed overzicht zodat je kan sturen daar waar nodig.

Voor andere ideeën kan je hier nog wat verder neuzen: Programma om geld mee te beheren
Yep, en anders kan iemand mij een PM sturen voor een kortingscode van $6, maar die zal ik hier niet spammen.

@hierboven:
Balansen zijn hier interessant om te zien. Ik heb er dan alleen erg moeite mee om zoiets te maken, vanwege beheerbv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
DivWhis schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:02:
[...]

Ik heb ze op dit moment beide in eigen gebruik :P Door allerlei omstandigheden is het er niet van gekomen om e.e.a. te regelen en nu blijkt de extra ruimte tijdelijk erg van pas te komen. Ik ga dit volgend jaar opnieuw bekijken.

Kijk dus uit dat je je beleggings-whisky niet opdrinkt :+ In mijn geval is het vastgoed zelfs zonder dat ik er wat actiefs mee doe voor een tijd een betere investering dat het als spaargeld aanhouden (ivm gunstige aankoopprijs, vermindering van belasting, laag spaargeldrendement).
kmf schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:42:
[...]

Wat versta je onder vastgoed? WOZ-waarde van je huidige woning?
Ik neem de WOZ waarde. Voordeel daarvan is dat het meestal een redelijk conservatieve schatting is die niet erg gevoelig is voor zelfbedrog.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 10-12-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rukapul schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:26:
[...]

Ik neem de WOZ waarde. Voordeel daarvan is dat het meestal een redelijk conservatieve schatting is die niet erg gevoelig is voor zelfbedrog.
En voor je spaarhypotheekpolis? huidige waarde of verzekerde waarde?

Mijn balans lijkt vrij gunstig dan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
9% spaargeld              36% hypotheekschuld 
13% beleggingen            64% eigen vermogen
5% spaarhypotheekpolis
73% vastgoed

maar eerlijk gezegd weet ik niet wat ik hieruit kan concluderen. Vermogen in vastgoed kan ik toch niet bij komen. De hypotheekschuld is gegarandeerd met spaarhypotheek (en een hele kleine aflossingsvrije deel)
Tja. dan is het niet zo interessant meer zo'n balans.

*note to self: even nieuwe zorgverzekeraar bellen om te vragen of ik premie voor volgend jaar dit jaar nog kan overmaken. scheelt VRH en een jaarpremie is 2% goedkoper.

[ Voor 25% gewijzigd door kmf op 10-12-2014 14:11 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Leuk een balans :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
5% spaargeld               66% hypotheekschuld 
0% beleggingen             34% eigen vermogen
5% bankspaarpolis
90% vastgoed

Net 10% op aflossingsvrije gedeelte afgelost. Ook WOZ-waarde voor woning meegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door zeeg op 10-12-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Vanuit de trein :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
28% spaargeld              26% hypotheekschuld 
34% beleggingen            74% eigen vermogen
4% spaarhypotheekpolis
34% vastgoed

Waarde huis (vrijwel) op basis van WOZ. Om eerlijk te zijn, ik ben niet zo goed in het lezen van een balans. Ik heb mijn eigen overzicht en weet prima hoe het zit maar zo'n balans vind ik veel lastiger lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
kmf schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:07:
[...]

En voor je spaarhypotheekpolis? huidige waarde of verzekerde waarde?
Uiteraard huidige (afkoop)waarde. Daarvoor hield ik altijd de jaarlijkse brief aan, maar ik zag vandaag dat ik online de actuele waarde kan zien :)

Het nut van een balans in deze vorm is beperkt, maar ik vind het wel een interessant perspectief en het is ook een indicatie van risico. Een tegenvoorbeeld is de huurder zonder schulden met precies 1 euro op de bank :P

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 10-12-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:37:
[...]

Uiteraard huidige (afkoop)waarde. Daarvoor hield ik altijd de jaarlijkse brief aan, maar ik zag vandaag dat ik online de actuele waarde kan zien :)

Een tegenvoorbeeld is de huurder zonder schulden met precies 1 euro op de bank :P
Het nut van een balans in deze vorm is beperkt, maar ik vind het wel een interessant perspectief en het is ook een indicatie van risico.
Toevallig hier iemand zonder woning :D :
code:
1
2
3
4
5
6
7
38% spaargeld (l)
37% Deposito's           0% hypotheekschuld 
25% beleggingen     100% eigen vermogen

Spaarquote van 60%. Ben trouwens wel zoekende naar een woning.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
Wat wordt in al deze balansen bedoeld met eigen vermogen? Is dat de geraamde waarde vd woning minus hypotheekschuld? Of zitten daarbij zegmaar ook de broodjes goud ingegraven in de achtertuin of andere waardevolle spullen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Activa moet gelijk zijn aan passiva. Dus als je activa optelt is dat gelijk aan passiva. Als je daar dan vervolgens je hypotheekschuld afhaalt houd je je eigen vermogen over. Althans, dat is zoals ik het gedaan heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Klopt. Je activa is ofwel gefinancieerd middels vreemd vermogen (hypotheek, Credit Card, andere leningen) of wel door eigen vermogen. In de bovenstaande voorbeelden is het dus een simpele rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Dan zou je bij activa eigenlijk ook de inboedel, auto en andere waardevolle spullen mee kunnen tellen. Heb ik echter niet gedaan en dan kom ik op dit:
code:
1
2
3
4
5
Activa                 Passiva
26% spaarsaldo           0% hypotheekschuld 
74% vastgoed           100% eigen vermogen
===+                   ===+
100%                   100%

Het spaarsaldo is met 14% gegroeid in 2014, dat kost weinig moeite zonder hypo.
Wel zonde van al dat werkeloze spaargeld (kun je nauwelijks nog activa noemen :P) maar ik durf nog steeds niet in te stappen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:50
code:
1
2
3
4
5
6
41% spaargeld              58% hypotheekschuld 
5% beleggingen            42% eigen vermogen
54% vastgoed

Hier een vrij hoge hypotheekschuld die de balans beinvloedt. Je zou aan 'balansverkorting' kunnen doen door met spaargeld hypotheekschuld af te lossen en zo het % eigen vermogen op te krikken, dat lijkt dan op de windowdressing die in het bedrijfsleven wel wordt toegepast. :9
In ons geval is het pand tegen gemiddeld 2,4% bruto gefinancierd. Dus als de rente volgend jaar inderdaad de nullijn nadert en ik geen vertrouwen zou hebben in de financiele markten kan het toch interessant worden om af te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Nu online
mekkieboek schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:53:
Wel zonde van al dat werkeloze spaargeld (kun je nauwelijks nog activa noemen :P) maar ik durf nog steeds niet in te stappen.
Ik heb vorige week alles weer verkocht behalve microkredietfonds. Ik wacht ook weer even met instappen, wellicht weer wat olie gerelateerde dingen als de olieprijs op $50 per vat staat :)

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Bij deze mijn balans op dit moment, wel handig om de verdeling te zien maar ik heb bijvoorbeeld een voorziening staan voor de IB die betaald moet gaan worden. Dat tel ik niet bij het EV op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
activa                  passiva
78,3% vastgoed          66,2,% Hypotheekschuld 
3,5%  Bankspaar         4,4%  Voorzieningen (IB, Onderhoud)    
8,2%  spaargeld       
10%   beleggingen       33,4% eigen vermogen

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
activa                  passiva
0%  vastgoed          0% Hypotheekschuld 
0%  Bankspaar            
27% spaargeld       
53% beleggingen      100% eigen vermogen
12% auto
8%  surfmateriaal

de reden dat de auto en surfmateriaal op de activa staan, is omdat ik ze komend jaar ga verkopen. Toch weer 20% extra activa om te 'activeren'

[ Voor 6% gewijzigd door indexample op 11-12-2014 16:41 ]

Verwijderd

Heeft iemand nog tips voor onze situatie?

Eerst overzicht financiële situatie:

code:
1
2
3
Spaargeld: €100k tegen 1.3% rente
Aandelen: €30k in fondsen
Studieschuld: €28k tegen 0.12% rente vanaf volgend jaar

Situatie is een beetje apart aangezien we vorig jaar naar Duitsland verhuisd zijn, dus gelden er wat andere belastingregels. Wonen in een huurhuis en zijn niet van plan hier een huis te kopen, aangezien we niet van plan zijn hier langer dan 5 jaar of zo te wonen.

Ik maak ook geen gebruik van pensioenplan van werkgever, aangezien ik niet precies weet hoe dat zich uitspeelt als we ergens anders heen verhuizen. Hier zou ik maximaal 4% van salaris in kunnen stoppen, wat dan voor 2% wordt aangevuld door werkgever en waarop belasting wordt uitgesteld. Op zich een mooi idee, maar het fonds waar het in gestoken werd klonk een beetje vaag dus dat moet ik nog verder uitzoeken.

Verder hebben we geen oudedagvoorzieningen, behalve wat pensioencontributies in Nederland. Goed idee dus om er wat aan te gaan doen. Ons vermogen groeit met ongeveer €40k / jaar.

We zaten zelf te denken aan ETF's in Vanguard/iShares etc, maar misschien zijn er betere ideeën? Geld op spaarrekeningen houden lijkt niet echt een langetermijnplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Hangt er van af of je van plan bent een huis te kopen wanneer je terug naar Nederland zou gaan. Zo ja, dan kijken wat je daar minimaal voor eigen geld wil meenemen, en voor de rest beslissen of je over de rest van het geld eventueel meer risico zou willen lopen.

Verder niet nee, studieschuld aflossen terwijl je meer rente op spaarrekening krijgt is wat onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Bonsaiboom schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:04:
Verder niet nee, studieschuld aflossen terwijl je meer rente op spaarrekening krijgt is wat onzinnig.
Op een gegeven moment wint eenvoud en overzicht het. Hier liep ook nog een studieschuld en dan zit je daar dus met een relatief kleine post ten opzichte van het totale vermogen, door de drempel valt het vermogen in box 3 8k (?) hoger uit, en je hebt er weer een post in het overzicht bij.

Het grootste voordeel van zo'n lening is m.i. liquiditeit en pas in de tweede plaats rendement want dat is vaak marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:42:
Heeft iemand nog tips voor onze situatie?
...
Wat wil je na 5 jaar als huisvesting? Misschien wil je dan wel kopen. In dat geval is aandelen niet handig.
Je geld spreiden is het veiligst. Ik gebruik zelf de volgende opties:
  • spaarrekening/ deposito`s
  • crowdfunding
  • aandelen
  • spaarbank (fiscaal voordelig indien je pensioen jaar/reserveringsruimte over hebt en i.v.m. VRH. Geld staat wel vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:13

Cliffie

Trompetslet

Hier valt het met de aandelengroei een beetje tegen sinds ik begin september in zijn geheel ben over gegaan op ETF's. Emerging Markets gaan echt belabberd (-10%...). Ach, lange termijn denken :)

Verder nog even voor het einde van het jaar een 10k aflossen op de hypotheek, staan we weer wat minder onder water (alhoewel, met dit weer... ) ;)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:42:

code:
1
Spaargeld: €100k tegen 1.3% rente
Het meest simpele is om in ieder geval die 100k ergens anders onder te brengen. Zwitserleven, Argenta en Knab bieden 1,65% voor vrij opneembaar.

Daarnaast bied Knab 1,8% voor "Kwartaal sparen" waarbij je 1,8% krijgt als het een volledig kalanderkwartaal op de spaarekening staat en 1,3% (uit mijn hoofd) als je het er eerder afhaalt of later toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Kreeg eerder deze week bericht dat Moneyou binnenkort van 1.6% naar 1.5% gaat. Anderen (die hierboven) zullen wellicht ook binnenkort volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Rukapul schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:09:
[...]

Op een gegeven moment wint eenvoud en overzicht het. Hier liep ook nog een studieschuld en dan zit je daar dus met een relatief kleine post ten opzichte van het totale vermogen, door de drempel valt het vermogen in box 3 8k (?) hoger uit, en je hebt er weer een post in het overzicht bij.

Het grootste voordeel van zo'n lening is m.i. liquiditeit en pas in de tweede plaats rendement want dat is vaak marginaal.
Dat is inderdaad een keuze die je kan maken. Aangezien het verder erg moeilijk is om 'zeker' rendement te maken over je geld zou ik in dit geval de lening wel laten staan.

Hoe bedoel je dat box 3 8k hoger uitkomt? Het zou niet uit moeten maken of je 100k liquide & 26k schuld hebt, of 74k liquide en 0k schuld, met uitzondering van een die drempel die van de schuld afgehaald wordt (2k van wat ik weet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Bonsaiboom schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:16:
Dat is inderdaad een keuze die je kan maken. Aangezien het verder erg moeilijk is om 'zeker' rendement te maken over je geld zou ik in dit geval de lening wel laten staan.
Er zijn ook genoeg periodes geweest dat de DUO rente en de veilige spaarrentes elkaar niet veel ontliepen. Is ook afhankelijk van wanneer de DUO rente wordt herzien.
Hoe bedoel je dat box 3 8k hoger uitkomt? Het zou niet uit moeten maken of je 100k liquide & 26k schuld hebt, of 74k liquide en 0k schuld, met uitzondering van een die drempel die van de schuld afgehaald wordt (2k van wat ik weet?)
Het is 2900 x2 = 5800 voor mensen die verplicht een fiscaal partner hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:16:
Kreeg eerder deze week bericht dat Moneyou binnenkort van 1.6% naar 1.5% gaat. Anderen (die hierboven) zullen wellicht ook binnenkort volgen.
zwitserleven is ook naar 1.55% gegaan, vorige maand geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
De afgelopen week was illustratief; de nieuwe economische werkelijkheid na de crisis gaat gepaard met een lagere economische groei en een grotere volatiliteit en onzekerheid op (financiële) markten (mede ingegeven door het snelle delen van informatie). In het kader van FO wordt nog het nog belangrijker om vast te houden aan je plan. In mijn visie zal de emotionele weerbaarheid wel vaker worden getest de komende jaren, te beginnen in 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
JURIST schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:00:
De afgelopen week was illustratief; de nieuwe economische werkelijkheid na de crisis gaat gepaard met een lagere economische groei en een grotere volatiliteit en onzekerheid op (financiële) markten (mede ingegeven door het snelle delen van informatie).
Ik ben benieuwd op welke manier de schok van olieprijsdaling zich zal voortplanten door het internationale financiële complex en of het kan leiden tot een Lehman Brothers -equivalent. De totale blootstelling aan oliegerelateerde derivaten is immers in de orde van USD 1011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik maak me over deze olieprijsdaling geen zorgen. Wat er bij Lehman gebeurde was dat er toch echt een compleet onverwacht event plaatsvond waardoor er een systeemcrisis begon. Deze olieprijsdaling is niet vanwege een onverwacht event, het is simpelweg door een overproductie vergeleken met de vraag.

Het is niet dat er ineens personal teleporters zijn die het hele vervoer overbodig maken ;) In dat geval zou je een herevaluering krijgen van de waarde van de olieproducerende bedrijven en hun rol in de maatschappij. Die is er nu niet echt, aangezien het overgrote meerendeel van olieconsumptie niet als optioneel wordt gezien door onze maatschappij, en de prijs wel bepaald wordt door de top van de consumptie/productie.
Events like this, on a 10-20 year scale, are good for corporations like Exxon Mobil or Royal Dutch Shell because they can consolidate and reinforce their power.
Uit http://www.joshuakennon.c...-decline-45-made-excited/

Joshua Kennon heeft een goed stuk geschreven over waarom dit geen vreemd event is, dat dit iets is dat gewoonweg binnen de normale gang van zaken past. Overigens is hij wel het type dat niet per se voor indexinvesteren is, en wel voor het kiezen van juiste aandelen. Een visie die ik deel, indien je voor de langere termijn erin zit als investeerder en het leuk vindt om er tijd aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik wilde dit eigenlijk in het hypotheek-topic posten, maar het lijkt mij dat ik hier een leukere 'discussie' ga krijgen. Omtrent het extra inlossen op de hypotheek;

De gedachte waar ik zelf wel eens mee speel;
Ik heb afgelopen jaar de rente 20 jaar vastgezet op 4.1%
Met hra meegenomen komt dit neer op effectief 2.4%
Als de spaarrente over pak em beet 3 jaar, weer boven de 3% komt, ga ik hier dus meer op 'verdienen' dan wanneer ik nu extra aflos.

Persoonlijk heb ik een *** hekel aan schulden, dus vanuit die insteek zou ik het liefst zsm de hypotheek aflossen. Echter, vanuit het perspectief dat de economie (kunstmatig) aangejaagd zal worden en de rente op den duur weer zal stijgen is het wellicht slim om dit juist niet te doen.

Ben zeer benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
IMO is "een *** hekel aan schulden" je emoties volgen in plaats van je verstand. Geld is goedkoop, profiteer ervan. Das mijn ongezouten mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:18
Switchie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:29:
Ik wilde dit eigenlijk in het hypotheek-topic posten, maar het lijkt mij dat ik hier een leukere 'discussie' ga krijgen. Omtrent het extra inlossen op de hypotheek;

De gedachte waar ik zelf wel eens mee speel;
Ik heb afgelopen jaar de rente 20 jaar vastgezet op 4.1%
Met hra meegenomen komt dit neer op effectief 2.4%
Als de spaarrente over pak em beet 3 jaar, weer boven de 3% komt, ga ik hier dus meer op 'verdienen' dan wanneer ik nu extra aflos.

Persoonlijk heb ik een *** hekel aan schulden, dus vanuit die insteek zou ik het liefst zsm de hypotheek aflossen. Echter, vanuit het perspectief dat de economie (kunstmatig) aangejaagd zal worden en de rente op den duur weer zal stijgen is het wellicht slim om dit juist niet te doen.

Ben zeer benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
Hoeveel spaargeld heb je? Betaal je VRH? Zo ja, dan moet de rente boven de 3,6% komen (alhoewel je de ewf waarschijnlijk niet meeneemt in je percentage) om sparen rendabeler te laten zijn.

Aan de andere kant zijn er ook andere manieren om rendement te maken, bijvoorbeeld crowdfunding, (index)-beleggen, deposito's. Kan geen kwaad om ook naar die alternatieven te kijken om zo meer rendement te pakken dan die 2,4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

IMO is "een *** hekel aan schulden" je emoties volgen in plaats van je verstand. Geld is goedkoop, profiteer ervan. Das mijn ongezouten mening.
Geef ik je helemaal gelijk in. Rationeel gezien is de som 'makkelijk' gemaakt. Nou weet ik alleen dat er in dit topic ook mensen zitten die extra inlossen omdat een lagere schuld hen een goed/beter gevoel geeft.
Ben dus benieuwd of er meer mensen deze afweging aan het maken zijn.
Hoeveel spaargeld heb je? Betaal je VRH? Zo ja, dan moet de rente boven de 3,6% komen (alhoewel je de ewf waarschijnlijk niet meeneemt in je percentage) om sparen rendabeler te laten zijn.

Aan de andere kant zijn er ook andere manieren om rendement te maken, bijvoorbeeld crowdfunding, (index)-beleggen, deposito's. Kan geen kwaad om ook naar die alternatieven te kijken om zo meer rendement te pakken dan die 2,4%.
VRH voor het gemak achterwege gelaten, inderdaad voor het deel boven de 42k zal er 1.2% meer gepakt moeten worden.

EWF is voor mij nog niet relevant om mee te nemen in de berekening. Hypotheek is net afgelopen jaar afgesloten dus de tijd dat mijn aftrek < EWF duurt helaas nog wel even

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hypotheek aflossen: laag rendement, hoge zekerheid.
Spaarrente boven de 3 of 4%, kan nog wel 20 jaar duren, kijk naar Japan. Ik zeg niet het zo zal zijn, maar het kan, niemand die met zekerheid kan zeggen wanneer.
Aandelen: kan meer rendement zijn, maar niet zeker, kan ook een negatief rendement geven.
Obligaties, crowdfunding etc. komt allemaal met verwachtingen waarvan er geen een zeker is.

Kortom, mijn advies is altijd spreiden ;)
Dus een beetje aflossen kan in de meeste gevallen geen kwaad.

En uiteraard daarbij meenemen hoeveel buffer heb je, kom je al boven de vrh etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Switchie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:04:
[...]

EWF is voor mij nog niet relevant om mee te nemen in de berekening. Hypotheek is net afgelopen jaar afgesloten dus de tijd dat mijn aftrek < EWF duurt helaas nog wel even
Ehh, EWF is eigenwoningforfait en zorgt er voor dat je niet je volledige hypotheekrente aftrekbaar is. De daadwerkelijke rente die je betaald is waarschijnlijk hoger dan die 2,4% en je rente zal dus ook hoger moeten zijn om te kunnen compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Blik1984 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:20:
[...]

Ehh, EWF is eigenwoningforfait en zorgt er voor dat je niet je volledige hypotheekrente aftrekbaar is. De daadwerkelijke rente die je betaald is waarschijnlijk hoger dan die 2,4% en je rente zal dus ook hoger moeten zijn om te kunnen compenseren
Ah zo bedoelde je hem. Ik dacht dat je hem instak op het feit dat er regelingen voor het EWF bestaan wanneer je (bijna) geen schuld hebt op de woning.

In dat geval heb je uiteraard een goed punt.

Als ik echter kijk naar de rente in 2008 (i know, behaalde resultaten in het verleden...) dan stond deze boven de 5%.
In dat geval dus alsnog voldoende om sparen alsnog aantrekkelijker te maken dan extra aflossen

[ Voor 20% gewijzigd door Switchie op 17-12-2014 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Switchie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:32:
[...]

Ah zo bedoelde je hem. Ik dacht dat je hem instak op het feit dat er regelingen voor het EWF bestaan wanneer je (bijna) geen schuld hebt op de woning.
Ik schreef het ook een beetje krom op, lees ik nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Blik1984 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:35:
[...]

Ik schreef het ook een beetje krom op, lees ik nu :)
Of ik las het krom. We zullen het nooit weten ;)

Ik zal voor de duidelijkheid mijn vraagstelling even wat scherper wegzetten;
"Zijn er mensen die er voor kiezen niet extra in te lossen op de hypotheek, omdat zij verwachten dat de rente op korte termijn dermate stijgt dat de spaarrente de 'effectieve' hypotheekrente zal overstijgen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Switchie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:41:
[...]

"Zijn er mensen die er voor kiezen niet extra in te lossen op de hypotheek, omdat zij verwachten dat de rente op korte termijn dermate stijgt dat de spaarrente de 'effectieve' hypotheekrente zal overstijgen"
Mijn hypotheekrente is zo hoog dat dat voorlopig niet gaat gebeuren (5,8%). Maar naast aflossen investeer ik wel in indexbeleggen en crowdfunding om een beetje een divers portfolio te hebben

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
[...]

Geef ik je helemaal gelijk in. Rationeel gezien is de som 'makkelijk' gemaakt. Nou weet ik alleen dat er in dit topic ook mensen zitten die extra inlossen omdat een lagere schuld hen een goed/beter gevoel geeft.
Je moet rendement ook corrigeren voor risico. Aflossen is de meest risicovrije premie die er imo bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door rr7r op 18-12-2014 00:43 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:02
Het is voor iedereen een persoonlijke keuze om wel of niet af te lossen. Het is van heel veel factoren afhankelijk, zoals jouw hypotheekrente, de spaarrente, wel/niet beleggen, wel/niet VRH, risico-aversie enzovoort.

Wij hebben nu voor het 3e jaar op rij 10% van onze aflossingsvrije hypotheek afgelost, dat is voor ons een goede keuze. Daarmee is het nog niet voor iedereen een goede keuze. Als het je laatste geld is zou ik het niet doen, als je het (makkelijk) kan missen is het zeker het overwegen waard.

Wat mensen wel eens vergeten - denk ik - is dat je sowieso de hypotheek moet aflossen. De keuze gaat niet over wel of niet aflossen, maar over nu of later aflossen.

Een tijdje geleden heeft Erica Verdegaal een leuke blog over dit onderwerp geplaatst: "aflossingsangst". Een aanrader om eens te lezen.

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Mijn insziens moet dat niet eens een overweging zijn. Want ik vind dat je altijd een redelijke buffer (vrh-grens) moet hebben alvorens je gaat aflossen/beleggen.
Als om wat voor reden dan ook de rente opeens stijgt in korte termijn (hopelijk niet zoals Rusland het nu doet :X) dan kan werkt die rente immers direct op die buffer.

Op dat moment kan je alsnog kiezen wat je met het inkomen op dat moment gaat doen.

• Config
[...]

Dan ook even een korte update over hoe ik het doe: ik heb een aflossingsvrije hypotheek die ik binnenkort zonder boete oversluit naar een kortlopende rente (1 of 2 jaar vast). En ik los dus niks verplicht af. Wel mag ik 10% per jaar aflossen, en na de afloop van de korte rentevaste periode mag ik tot 100% aflossen. Het is voor mij veel verstandiger om er zelf een pot naast te bouwen (VRH grens wordt door studieschuld (die <1% rente draagt...) flink naar boven bijgesteld, plus heb een expat met 30% regeling als partner dus ik voorzie geen VRH voorlopig) en daarmee te beleggen. Als de rente laag blijft, betaal ik heel weinig maandelijks. Als de rente omhoog mocht schieten dan kan ik het complete ding in 6 jaar aflossen vanuit twee inkomens (met gemak, hypotheek is ~50% van WOZ), en zonder boetes. Dan ben ik hypotheekvrij. Maar dat wil ik niet natuurlijk, met deze rentes. Andere risico's (baanverlies) maak ik mij minder zorgen over (technische consultancy).

• Config
[...]

Die rentes gaan hand in hand...

• Bonsaiboom
[...]

Mijn verwachting is een erg lage rente (+/- 0.5% vanuit de centrale banken) en inflatie (0-2%) de komende 10 jaar voor de ontwikkelde economieën, maar met name de eurozone. Ook verwacht ik in Nederland, als je voor inflatie corrigeert, de komende 10 jaar nog een lichte daling van de huizenprijzen.

Dat is alleen hoe ik naar het koffiedik kijk. Het is en blijft een erg persoonlijke beslissing wat je doet met je hypotheek. Als ik een eigen huis had, zou ik denk ik me geen zorgen meer maken over het hebben van een hypotheek van de bank, als die hypotheek onder de 65% van de marktwaarde van het huis zit (of dat ik die andere 35% eenvoudig liquide kan maken). Dan kan je altijd de boel verkopen en aflossen en zou ik bereid zijn om die hypotheek te laten staan, om meer risicovolle beleggingen te doen.

Bij wijze van, als ik nu 100k zou kunnen lenen voor 2.4% netto en vast, dan zou ik daar wel bestemmingen voor weten waar ik verwacht een hoger rendement te draaien over de looptijd van 20 jaar. Echter, ik zou dergelijke beleggingen alleen willen doen als ik zelf ook geld inleg, dus niet met volledige leverage.

Kort gezegd is wat ik zeg, aflossen totdat je nog maar 65% hypotheek hebt, en daarna geld ook in bv indexbeleggen stoppen. Maar dat is mijn inschatting en mijn risicotolerantie, en niet de jouwe. :)

Ik merk dat ik het niet helemaal helder opschrijf vanochtend, de eerste koffie zit er pas net in.

• Tazzios

Tazzios

..

Zijn hier mensen die de hypotheek ook vooruit betalen om het vermogen in box 3 te verminderen?
http://financieel.infonu....4-fiscaal-aftrekbaar.html
Ik had er nog niet van gehoord. Volgend jaar maar even kijken of het de moeite waard is.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Tazzios schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:59:
Zijn hier mensen die de hypotheek ook vooruit betalen om het vermogen in box 3 te verminderen?
Ik had er nog niet van gehoord. Volgend jaar maar even kijken of het de moeite waard is.
Aangezien ik in dezelfde belastingschijf val in 2015 is het lood om oud ijzer. Nu bespaar ik wellicht wat in Box 3, maar de eerste 6 maanden van 2015 kan ik dat bedrag weer extra sparen waardoor het bedrag in box 3 voor 2015 weer hoger uitkomt... Ik zie het voordeel dan niet zo.

• Blik1984
Phony schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:50:
[...]

Aangezien ik in dezelfde belastingschijf val in 2015 is het lood om oud ijzer. Nu bespaar ik wellicht wat in Box 3, maar de eerste 6 maanden van 2015 kan ik dat bedrag weer extra sparen waardoor het bedrag in box 3 voor 2015 weer hoger uitkomt... Ik zie het voordeel dan niet zo.
Het jaar erop kan je het natuurlijk weer doen, plus wellicht wat meer aflossen ofzo. Als je het nu kan voorkomen moet je dat niet nalaten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
YNAB is nu trouwens met 25% korting te koop bij Steam

http://store.steampowered.com/app/227320/

Ik wacht nog even en hoop op een actie met 75% korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:16
Die balans is wel leuk, geeft wel een inzicht.
Ik heb ook een poging gedaan om er één te maken maar loop tegen een vraag aan. Wat doe je als je hypotheek hoger is dan de waarde van je huis en daardoor de passiva hoger zijn dan je activa? Negatief vreemd vermogen opnemen onder passiva?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Geen negatief vreemd vermogen, maar negatief eigen vermogen.

Dus bijvoorbeeld

Activa
200k huis

Passiva
- 20k Eigen vermogen
220 hypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wel aardige opsomming, wel de bekende punten:
http://sochicken.nl/stoppen-met-werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
[...]

Er is een complex van redenen waarom dit niet zal gebeuren. Mede door stimuleringsmaatregelen van de ECB is er geld in overvloed en de inflatie gaat volgend jaar waarschijnlijk de nul aantikken en zal daar mogelijk enkele maanden onder gaan bewegen. Daartegen is de risicopremie op leningen onder invloed van Basel III en aanstaande bovenmatige verhoging van de leverage ratio (eigen vermogen) van banken in Nederland hoger dan in het verleden. Banken hadden in Nederland altijd een 'funding gap' omdat er meer aan hypotheken werd weggezet dan er aan spaargeld werd opgehaald. Dit had een opwaarts effect op spaartarieven. Door een combinatie van forse aflossingen op hypotheken en extra spaardrang is er bij banken weinig (concurrentie)druk om veel meer geld op te halen. Ergo: het verschil tussen spaar- en hypotheekrente wordt voorlopig niet kleiner.

Overigens weeg ik aflossen ja of nee niet alleen af tegen de spaarrente, maar ook tegen het rendement dat je op een gebalanceerde beleggingsportefeuille kunt halen met de middelen die hiervoor beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JURIST schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:09:
[...]

Er is een complex van redenen waarom dit niet zal gebeuren. Mede door stimuleringsmaatregelen van de ECB is er geld in overvloed en de inflatie gaat volgend jaar waarschijnlijk de nul aantikken. Daartegen is de risicopremie op leningen onder invloed van Basel III en aanstaande bovenmatige verhoging van de leverage ratio (eigen vermogen) van banken in Nederland hoger dan in het verleden. Banken hadden in Nederland altijd een 'funding gap' omdat er meer aan hypotheken werd weggezet dan er aan spaargeld werd opgehaald. Dit had een opwaarts effect op spaartarieven. Door een combinatie van forse aflossingen op hypotheken en extra spaardrang is er bij banken weinig (concurrentie)druk om veel meer geld op te halen. Ergo: het verschil tussen spaar- en hypotheekrente wordt voorlopig niet kleiner.

Overigens weeg ik aflossen ja of nee niet alleen af tegen de spaarrente, maar ook tegen het rendement dat je op een gebalanceerde beleggingsportefeuille kunt halen met de middelen die hiervoor beschikbaar zijn.
Helder verhaal. Dank voor je heldere toelichting!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:03
[...]

Ik heb nog een ouderwetse Bankspaar constructie, waar ik in het verleden 2x een extra storting gedaan heb. Nu mag dat niet meer tenzij ik de rente voor de hele looptijd (20 jaar) vast zet. Ik zet de rente per 2 jaar vast, korter kan/mag niet. Net weer voor 2 jaar vast gezet tegen 2.8%. Het grappige is, is dat daarmee ook de rente op het spaardeel omlaag gaat naar diezelfde 2.8%. Mijn maandelijkse spaar inleg is nu verhoogd. Kortom, ik betaal minder hypotheek rente en leg meer in per maand op het spaardeel. Onder de streep komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer voor mij, hoe laag/hoog de rente ook staat. De staat heeft nu het voordeeltje aangezien ik minder HRA zal hebben 😄. Toch is het wel leuk zo'n bankspaarhypotheek want je hebt echt een rekening en je ziet daar maandelijks rente en inleg op bijkomen. Psychologisch voelt het daarmee meer als sparen dan als aflossen. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

defiant

Moderator General Chat
Ik los m'n aflossingsvrije hypotheek versneld af, m'n ambitie is omdat binnen 10 jaar voor mekaar te krijgen. De reden daarvoor zijn de lage rentestanden met sparen, maar ik wil ook zo snel mogelijk verlost zijn van de rentelasten, ondanks het voordeel van de HRA. Want hoewel ik niet verwacht vrijwillig te kunnen stoppen met werken (daarvoor zou mijn verdienvermogen drastisch omhoog moeten), wil ik zo wel het vermogen hebben om qua uitgaven zeer snel terug te kunnen schalen in geval van werkeloosheid of ander onheil. Ik moet zeggen dat ik wel een pessimistische insteek heb qua toekomstige economische ontwikkelingen, ik verwacht geen terugkeer naar tijden van groei boven de 2 a 3 procent, eerder een opeenvolging van crisissen door steeds ongunstig wordende omstandigheden.

Aan de uitgaven kant hoef ik weinig te doen, de auto gaat in verkoop want huren is voor mijn tegenwoordig sporadisch gebruik goedkoper. M'n energielasten zijn laag omdat ik 40 uur werk en ik heb weinig dure hobby's.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Denken jullie er ook over om geld voor jullie kinderen opzij te zetten? Gezien het feit dat de studiefinanciering e.d. vast helemaal verdwenen is tegen de tijd dat de mijne gaan studeren lijkt het me wel verstandig om een potje voor hun klaar te zetten. Al is het maar om mijn eigen plannen niet in de war te gooien...

Ik heb al de Zilvervloot sparen (10% bonus als ze 18 jaar zijn), ABN bonussparen (zoveel % bonus op milestones-leeftijden) en net een BND Kinderbeleggingrekening geopend.

Hier komen dan jaarlijks hun "zakgeld en kado-geld" op tot ze puberen. En dan zien we het wel. Zo'n 1000 euro per jaar, dus op hun 12e 12.000 euro ingelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf probeer ik de Zilvervloot op max inleg te houden (600 p/j) en verwacht dat dit (~13-14k) wel voldoende is voor een normale studie. Voor iets exotisch is er altijd nog DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
kmf schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:06:
Ik heb al de Zilvervloot sparen (10% bonus als ze 18 jaar zijn), ABN bonussparen (zoveel % bonus op milestones-leeftijden) en net een BND Kinderbeleggingrekening geopend.
Dat is toch nauwelijks de moeite waard t.o.v. gewoon een langdurig deposito? Die 10% bonus is met name leuk om de laatste paar jaar te benutten, dan tikt het wel aan. Alleen moet je dan wel tijdig al de rekening openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
Bonsaiboom schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:43:
Geen negatief vreemd vermogen, maar negatief eigen vermogen.
...knip...
Dank bonsaiboom!

Ff andere vraag. Ik zie veel over hypotheek aflossen. Zoektocht op google wordt ik niet veel wijzer van wat er gebeurt als je je hypo volledig aflost. Krijg je dan niet een belasting aanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

RemcoDelft schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:39:
[...]

Dat is toch nauwelijks de moeite waard t.o.v. gewoon een langdurig deposito? Die 10% bonus is met name leuk om de laatste paar jaar te benutten, dan tikt het wel aan. Alleen moet je dan wel tijdig al de rekening openen.
Dat ligt ook maar aan. Een 10 jarig deposito geeft immers maar 1,5% nu, terwijl die zilvervlootspaarrekening 1,5% geeft.
Ik verdeel het dan ook in 3 rekeningen. Nu dus ook beleggingsrekening meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
aaitje schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:02:
[...]

Dank bonsaiboom!

Ff andere vraag. Ik zie veel over hypotheek aflossen. Zoektocht op google wordt ik niet veel wijzer van wat er gebeurt als je je hypo volledig aflost. Krijg je dan niet een belasting aanslag?
Waarover zou je die krijgen?
Denken jullie er ook over om geld voor jullie kinderen opzij te zetten?
Gezien ik geen kinderen heb, en geen relatie :P, is het beetje hypothetisch voor mij, maar uiteindelijk, geld = geld. Als je voldoende geld hebt om naar FO zijn te gaan, moet je ook voldoende hebben voor studie van kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

defiant

Moderator General Chat
Ik zie veel over hypotheek aflossen. Zoektocht op google wordt ik niet veel wijzer van wat er gebeurt als je je hypo volledig aflost. Krijg je dan niet een belasting aanslag?
Alleen als je de hypotheek hebt afgelost en je de voorlopige teruggaaf met HRA niet hebt aangepast, dan moet je dat bedrag terugbetalen aangezien je geen renteaftrek meer hebt. Pas je de voorlopige terruggaaf op tijd aan aan je nieuwe situatie dan is er niets aan de hand.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
[...]
...wat er gebeurt als je je hypo volledig aflost. Krijg je dan niet een belasting aanslag?
Hangt er vanaf.
- EWF tax nee, zie wet Hillen.
- Aflossen igv spaarhypotheek vóór de 15 of 20 jaars termijn is verstreken, ja, gespaarde bedrag wordt dan belast.
- Door wegvallen HRA ga je meer inkomstenbelasting betalen. Het kan zijn dat je b.v. een deel in de 52% (of wat is dat tegenwoordig?) krijgt wat voorheen door de HRA wegviel.

Na volledige aflossing blijf je elk jaar je tax aangifte houden. Heb je b.v. meer spaargeld dan dan de vrijstelling dan betaal je tax, geen schokkende bedragen imho.

Eea kun je zelf narekenen door scenario's in het belastingaangifteprogramma in te voeren en te zien wat je netto belasting wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
kmf schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:10:
Dat ligt ook maar aan. Een 10 jarig deposito geeft immers maar 1,5% nu, terwijl die zilvervlootspaarrekening 1,5% geeft.
Ik zie zo 2.8% rente voor 10 jaar vast. Maar ook dat is een gokje: als de rente hard stijgt ben je beter af met vrij geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Nu online
Ik spaar de kinderbijslag voor mijn kleine. Tot halverwege dit jaar steeds 10jaars deposito's maar dat is ook niet veel soeps meer. Nu overgestapt naar asn microkrediet fonds. Ik ga het geld voor de kleine niet gebruiken voor beleggingsfondsen in aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

mekkieboek schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:13:
[...]

- Aflossen igv spaarhypotheek vóór de 15 of 20 jaars termijn is verstreken, ja, gespaarde bedrag wordt dan belast.
Zal dit 'ooit' nog aangepast gaan worden?

Als je bijvoorbeeld door bandbreedte en stortingen 'muurvast' zit met je spaarhypotheek kan je geen kant meer op dan 'm inderdaad 20jaar uitzitten, of 'm openbreken waardoor hij belast wordt.
Opzich is 'm uitzitten nieteens zo heel slecht uiteraard (gunstige hyp).

Wanneer BD besluit dat mensen belastingvrij hun spaarhyp open mogen breken, maar dan wel meteen hun hypotheek aflossen, scheelt het de BD weer ontzettend veel HRA die niet uitgekeerd hoeft te worden.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
[...]

Dank bonsaiboom!

Je kan een boete van de bank krijgen omdat je meer aflost dan in het contract staat. De belastingdienst zal ej geen aanslag geven daarop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

hv08 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:54:
Ik spaar de kinderbijslag voor mijn kleine. Tot halverwege dit jaar steeds 10jaars deposito's maar dat is ook niet veel soeps meer. Nu overgestapt naar asn microkrediet fonds. Ik ga het geld voor de kleine niet gebruiken voor beleggingsfondsen in aandelen.
Ook bij kinderen geldt dat je moet gaan spreiden. En juist nu zal beleggen in indexfondsen goed rendement over 18 jaar kunnen brengen :*)
Richard schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:18:
[...]

Zal dit 'ooit' nog aangepast gaan worden?

Als je bijvoorbeeld door bandbreedte en stortingen 'muurvast' zit met je spaarhypotheek kan je geen kant meer op dan 'm inderdaad 20jaar uitzitten, of 'm openbreken waardoor hij belast wordt.
Opzich is 'm uitzitten nieteens zo heel slecht uiteraard (gunstige hyp).

Wanneer BD besluit dat mensen belastingvrij hun spaarhyp open mogen breken, maar dan wel meteen hun hypotheek aflossen, scheelt het de BD weer ontzettend veel HRA die niet uitgekeerd hoeft te worden.
De kans bestaat natuurlijk dat ze binnen een paar kabinetstermijnen de spaarhypotheekregels open laten breken. Maar ja. Dan heb je bij lange na niet genoeg bij elkaar gespaard om je hypotheek af te lossen. En dan?
Ik hoop daarom dat ze eerder de bandbreedte regels laten lopen. Dat je zoveel mag storten als je wilt, als je aan het eind van termijn maar niet meer heb gerendeerd dan dat je hypotheekschuld hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar....alleen het verschil (indien positief) tussen inleg en uitkering moet je boven bepaalde bedragen bij je inkomen optellen.
Afhankelijk hoe je inleg gevaren is (bv beleggingpolis met ingebouwde orv) kan dat best wel meevallen.
Onze opbrengst was na 12 jaar dus dusdanig laag dat wij niets aan de fiscus af hadden hoeven te dragen aan als wij dit jaar alles hadden afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
Denken jullie er ook over om geld voor jullie kinderen opzij te zetten? Gezien het feit dat de studiefinanciering e.d. vast helemaal verdwenen is tegen de tijd dat de mijne gaan studeren lijkt het me wel verstandig om een potje voor hun klaar te zetten. Al is het maar om mijn eigen plannen niet in de war te gooien...

Hier komen dan jaarlijks hun "zakgeld en kado-geld" op tot ze puberen. En dan zien we het wel. Zo'n 1000 euro per jaar, dus op hun 12e 12.000 euro ingelegd.
Hier ook een zilvervlootje elk jaar max inleggen 600,- euro. Tegen die tijd heeft ze een mooi zakcentje voor studie of rijbewijs etc. Daarnaast gewoon zorgen dat ze bijbaantje heeft zodat ze ook zelf geld verdienen.

Is eigenlijk precies zoals ik het zelf heb geleerd om met geld om te gaan. Vanaf m'n 15de gewerkt en op m'n 18de 10k (guldens) van oma gehad due altijd voor alle kleinkinderen spaarde. Die 10k is nooit zomaar uitgegeven, maar heel bewust mee omgegaan!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

'Stel' je begint die zilvervloot @0jaar. Maximaal in te leggen bedrag is dan 600*18 = 10800 maximaal te behalen 'Premie' is dan 1080 want:
7.3 Over de bijgeschreven rentebedragen wordt geen premie uitgekeerd.
Wanneer je met rente op rente rekent kom je op een bedrag uit van 12478.03 + 1080 = 13558.03 (ervan uitgaande dat de gehele looptijd de rente 1.5% is gebleven)

Effectief is het dan ~2.46% per jaar.

Ik vind dat eerlijk gezegt niet echt bijster veel.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Je geld echt in potten per doelstelling verdelen - zoals studiepotten - is suboptimaal. Tevens is het moeten hebben van zulke potten een indicatie van niet voldoende financieel onafhankelijk zijn.

Het is suboptimaal omdat je in bepaalde richtingen geduwd wordt qua oplossingen en in totaal een te korte horizon kiest. Je zult typisch eindigen met allerlei spaarpotjes, terwijl als je het gewoon als een totaal vermogen beschouwt je risicovoller kunt investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Richard schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:51:
'Stel' je begint die zilvervloot @0jaar. Maximaal in te leggen bedrag is dan 600*18 = 10800 maximaal te behalen 'Premie' is dan 1080 want:

[...]

Wanneer je met rente op rente rekent kom je op een bedrag uit van 12478.03 + 1080 = 13558.03 (ervan uitgaande dat de gehele looptijd de rente 1.5% is gebleven)

Effectief is het dan ~2.46% per jaar.

Ik vind dat eerlijk gezegt niet echt bijster veel.
Is toch een prima rente waar je niets voor hoeft te doen behalve sparen en het is vrij opneembaar dus het is niet zo dat het vaststaat. Het is in ieder geval hoger dan menig spaarrente of deposito op dit moment. Het is ook maar 1 methode van velen om te sparen voor je kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Tazzios schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:59:
Wij hebben het dit jaar voor het eerst gedaan. Voor ons zijn er twee belangrijke voordelen.

1. We verlagen ons vermogen waardoor we minder belasting hoef te betalen in Box 3. (Scheelt dus 1,2%)
2. Er is een kans dat ik volgend jaar uit loondienst ga en een onderneming ga starten. Als dit lukt kunnen we de rente volgend jaar 'slechts' tegen 42% verrekenen nu 51,5%. (Scheelt dus 9,5%)

en als ik wel in loondienst blijf hebben we nog een voordeel omdat de hypotheekrente nu nog tegen 51,5% kan worden verrekend en volgend jaar nog maar tegen 51% . (Scheelt dus 0,5%)

Overigens is het wel belangrijk om vooraf te kijken of je voldoende ruimte hebt in je hoogste belastingschijf om ook de vooruitbetaalde rente te verrekenen met je inkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door jjust op 20-12-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Richard schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:18:
Het is al eens voorgesteld, zie b.v. http://www.financieelacti...ng-uitkeringsvrijstelling
Tweede Kamerbehandeling wetsvoorstel

Op het wetsvoorstel ‘Wet herziening fiscale behandeling eigen woning’ werd op 15 november 2012 een amendement ingediend (TK 33.405, nr. 17). Met dat amendement werd voorgesteld de tijdklemmen van 15 en 20 jaar volledig te laten vervallen. Het amendement beoogde daarmee uitkomst te bieden voor alle belastingplichtigen die in een moeilijke financiële situatie zitten en door de tijdklemmen niet bij hun eigen geld kunnen. Het amendement is in de verzekeringsbranche met gemengde gevoelens ontvangen. Niet iedere marktpartij wilde aan het volledig laten vervallen van de tijdklemmen. Het amendement werd dan ook ontraden door de minister voor Wonen en Rijksdienst. In zijn brief van 19 november 2012 kondigde die minister aan van plan te zijn om door middel van begunstigend beleid in een aantal specifieke gevallen een onbelaste vervroegde uitkering van beklemd kapitaal van een KEW mogelijk te maken. Dat laatste is gebeurd met het besluit BLKB2012/1977M van 20 december 2012.
Als ik advocaat vd duivel moet spelen zou ik kunnen zeggen dat dat niet onredelijk is om daarmee op te passen. De verzekeraars zijn akkoord gegaan met hypotheken op basis van een gegarandeerde periode. Als dat ineens onderuit wordt gehaald, is dat net zo oneerlijk als het ineens afschaffen van de HRA. De regering zit ook niet te wachten op verzekeringsmaatschappijen die ineens om gaan vallen.

Maar voor de hypotheeknemer is het wel zuur dat je verplichte winkelnering hebt voor 15 of 20 jaar ondanks dat je inmiddels andere plannen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Duidelijk geslaagde lobby door het verzekeringskartel. Elke juridische onderbouwing ontbreekt. Ik en vele anderen hebben immers niet voor niets een KEW/BEW welke op elk moment (kosteloos) afkoopbaar is. Over de fiscaliteit gaan de verzekeraars niet.

Het wordt nog zotter wanneer de schenkingsvrijstelling met vervroegde aflossingsdoel wordt beschouwd aangezien dat voor de banken om grotere bedragen ging.

Uiteindelijk zijn de banken daar door het publieke belang gedwongen mee te werken (Rabobank meest moeizaam). Dat had met de verzekeraars net zo gekund.

Het is des te zuurder aangezien de afhandeling van de polissen steeds onhandiger (want niet standaard) en duurder (want laag volume) worden voor zowel huiseigenaar als verzekeraar. Het zal dus wel sneuvelen, maar pas op het moment dat het ook voor de verzekeraars nadelig wordt of er een minister komt die minder gevoelig is voor het kartel.

Meest ideaal zou zijn wanneer onder druk van de publieke opinie banken ook nog eens boetevrij laten inlossen. Of verzekeraars zouden ook gedeeltelijke vrijwel mogelijk moeten maken (wat ook nu al wel kan).

Voor de meeste mensen is het overigens niet een heel urgent probleem (zeker niet voor degenen in dit topic die waarschijnlijk geen last hebben van onderwaarde / negatief eigen vermogen). Een beetje KEW/BEW rendeert immers niet al te beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rukapul schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:58:
Je geld echt in potten per doelstelling verdelen - zoals studiepotten - is suboptimaal. Tevens is het moeten hebben van zulke potten een indicatie van niet voldoende financieel onafhankelijk zijn.

Het is suboptimaal omdat je in bepaalde richtingen geduwd wordt qua oplossingen en in totaal een te korte horizon kiest. Je zult typisch eindigen met allerlei spaarpotjes, terwijl als je het gewoon als een totaal vermogen beschouwt je risicovoller kunt investeren.
Klopt, als ik al ons geld in indextruckers heb ingezet, dan heb ik alleen over afgelopen jaar al 15% rendement gehaald.

Maar ja, spreiden is toch nog steeds belangrijk he. Daarom heb ik ook een flink bedrag op een internetspaarrekening met tegenwoordig een flitsende van 1,5%.

Datzelfde geld ook voor de potjes voor de kinderen. Relatief gezien zijn die potjes natuurlijk niet noemenswaardig.
Een zilvervloot is maximaal 600 euro per jaar. Bonussparen heeft geen limiet, maar ik ga toch echt niet meer dan 1000 euro per jaar op zetten. Zelfde geldt voor de indexbeleggingrekening.
Aan het eind van de rit is er toch een mooi verdeeld "vermogen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:58:

Inderdaad, ik herken dat. Verschillende rekeningen voor verschillende doelen zorgt voor veel overhead en minder rendement. Het is alleen dan nuttig als je van je zelf weet dat je anders het overzicht kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
martinusz schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 21:20:
[...]

Is toch een prima rente waar je niets voor hoeft te doen behalve sparen en het is vrij opneembaar dus het is niet zo dat het vaststaat. Het is in ieder geval hoger dan menig spaarrente of deposito op dit moment. Het is ook maar 1 methode van velen om te sparen voor je kinderen...
Maar vrij opnemen kost je tot 10% (namelijk geen premie na 18 jaar), en dat is aanzienlijk meer dan de meeste deposito's kosten om open te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
Bedankt voor de antwoorden! Volgens mij was het vroeger zo dat je huis na het aflossen van de hypotheek gezien werd als eigen vermogen. Om een belastingaanslag daarop te voorkomen was het daarom verstandig je hypotheek nooit volledig af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
aaitje schreef op zondag 21 december 2014 @ 13:15:
Bedankt voor de antwoorden! Volgens mij was het vroeger zo dat je huis na het aflossen van de hypotheek gezien werd als eigen vermogen. Om een belastingaanslag daarop te voorkomen was het daarom verstandig je hypotheek nooit volledig af te lossen.
Nee, dat is nooit zo geweest voor zover ik weet. Wat jij bedoelt is de wet Hillen, met een lage woning schuld moest je dan ewf betalen. Dat is nu niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
RemcoDelft schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:59:
[...]

Maar vrij opnemen kost je tot 10% (namelijk geen premie na 18 jaar), en dat is aanzienlijk meer dan de meeste deposito's kosten om open te breken.
Ik zou het alleen opnemen in noodsituatie als je niet anders kan, dan boeit het ook niet of je die 10% verliest ;) is trouwens alleen als je in de laatste 10 jaar niet 600 per jaar spaart, daarvoor telt het niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Blik1984 schreef op zondag 21 december 2014 @ 13:37:
[...]

Nee, dat is nooit zo geweest voor zover ik weet. Wat jij bedoelt is de wet Hillen, met een lage woning schuld moest je dan ewf betalen. Dat is nu niet meer
Het is nu toch andersom? EWF betaalt iedereen die een woning heeft, tenzij je een lage woningschuld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10

BoGu5

hmmmz

Bonsaiboom schreef op zondag 21 december 2014 @ 15:07:
[...]

Het is nu toch andersom? EWF betaalt iedereen die een woning heeft, tenzij je een lage woningschuld hebt?
Nee het wordt in mindering gebracht op de rente waarover je HRA krijgt.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
BoGu5 schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:32:
[...]

Nee het wordt in mindering gebracht op de rente waarover je HRA krijgt.
En als je minder rente betaalde dan de ewf moest je dus belasting betalen over je (gedeeltelijk) afgeloste huis
Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.