Ik ken Afas Personal niet, maar zoals eerder gezegd voldoet YNAB aan wat ik wil en daarvoor ga ik het zelf niet in elkaar knutselen

JURIST schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:23:
[...]
@Bonsaiboom: Leuk om te zien dat hier grote stappen zijn gezet

. Ik ben zelf al een aantal jaren vrij bewust en gefundeerd bezig (dacht ik), maar merk dat er een enorm verschil is tussen voor je gevoel goed managen van inkomsten en uitgaven en echt slagen vooruit maken, waarbij je dit perfect inzichtelijk hebt, vooraf nagedacht hebt over je plan/strategie en nog meer vooruitkijkt en vooruitdenkt. Vooral op het gebied van beleggen (ik zou bijvoorbeeld het USD/EUR valuta-effect van dit jaar en de invloed van kosten anders nooit goed hebben kunnen duiden).
Voor mij is onderdeel drie van je lijst dus het belangrijkste winstpunt van dit jaar. Ben nog wel benieuwd wat je volgend jaar gaat doen qua assetallocatie. Heeft de kennisopbouw of de ervaringen van dit jaar de plannen nog beinvloed?
USD/EUR heeft bij mij ook een grote impact gehad. Net ingekocht vlak voordat we van 1,35 -> 1,25 gingen. Wat betreft assetallocatie in de komende jaren, het geld dat ik belegd heb zal volgens dezelfde AA belegd blijven, alleen nieuwe inkomsten ga ik wat meer opzij zetten ivm sparen voor huis. Staat hieronder ook wat beschreven. Ik heb dit jaar onder andere het index-investeren en dividend growth bekeken. Ik heb voor het eerste gekozen, aangezien het tweede zowel meer tijd en moeite kost en het niet echt past bij mijn stijl. Ik zal met mijn boerenverstand het vast verkeerd begrijpen, maar vooralsnog lijkt het me bij die stijl dat je eigenlijk vooral jezelf voor de gek houdt in plaats van dat het echt een andere strategie is. Er wordt veel gerekend met het rendement ten op zichte van het oorspronkelijke aanschafbedrag van de aandelen, maar je VRH telt toch gewoon vrolijk op de waarde van het aandeel zoals het op dat moment is?
DopjeD schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:28:
[...]
Interessante uitwerking Bonsaiboom. Kan je bovenstaande verder onderbouwen? Ik ben ook van plan in 2016/2017 een nieuw huis te kopen, maar kies er juist voor om mijn spaargeld niet te beleggen. Ik wil het risico voorkomen dat mijn vermogen 10% in waarde daalt in deze jaren. Eventueel misgelopen rendement neem ik op de koop toe. Dat is in absolute € in twee jaar te overzien.
Ik kan me voorstellen dat dat onduidelijk was. Wat ik bedoelde is dat ik keek naar wat ik verwachtte te sparen tussen nu en 2017, hoeveel ik mee zou willen nemen bij het kopen van een huis, en daarmee dus ook wat ik vrij had om wel risicodragend te beleggen. Stel dat ik 50k mee zou willen nemen, en ik heb nu 50k en verwacht aan het eind van elk jaar 20k over te hebben ivm bv bonus (getallen liggen anders, maar als voorbeeld is dit makkelijk)
Ik zou dan weten dat ik eind 2014, 2015 en afhankelijk van het koopmoment eventueel ook nog eind 2016 20k beschikbaar krijgen. Dat zou in 2017 dus 110k in totaal zijn, wat me 60k investeringsruimte geeft. Dus dan zou ik nu kunnen instappen voor 50k, en nog 10k van die aankomende bonus erbij stoppen. De jaren erna spaar je dan de bonus op voor de inbreng bij het eigen huis.
Strikt genomen verschuift daarmee je asset allocatie van 100% stocks naar 55% stocks / 45% cash gedurende die tijd, maar het is dus plannen met toekomstig verwachtte cashstromen die redelijk zeker zijn. Aangezien een huis kopen niet
moet op dat moment heb ik ook nog wel ruimte om tzt bij te sturen.
AcXeller schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:21:
[...]
Voor de mensen die YNAB willen kopen een tip, met kerst is er weer de steam sale en dan komt deze vaak ook langs voor een veel leuker bedrag. Kan die 2-3 weken wachten best waard zijn.
Ik zelf gebruik al jaren (sinds 2011) Cashflow Manager maar nu met de nieuwe versie is de prijs flink gestegen en helaas ook een jaarlijks abbo geworden. Maar goed, voor 30 euro per jaar kan ik het niet zelf maken en het geeft echt een goed overzicht zodat je kan sturen daar waar nodig.
Voor andere ideeën kan je hier nog wat verder neuzen:
Programma om geld mee te beheren
Yep, en anders kan iemand mij een PM sturen voor een kortingscode van $6, maar die zal ik hier niet spammen.
@hierboven:
Balansen zijn hier interessant om te zien. Ik heb er dan alleen erg moeite mee om zoiets te maken, vanwege beheerbv.