Interessant topic dit! De laatste 30 pagina's met veel interesse en bewondering doorgelezen.
Vanaf 1 januari 2015 heb ik samen met mijn vader een v.o.f.
Ben al 6 jaar in loondienst, en nu was het gevoelsmatig tijd om de volgende stap te zetten (dit heeft een extra zetje gekregen door het belastingvoordeel wat toch wel bleef liggen.)
Ben nu dus vanaf januari officieel zelfstandig ondernemer, maar met rees een goed lopend adviesbureau in de bouwkundige brandpreventie (slechte jaren gehad, maar het lijkt wel weer lekker aan te trekken).
Op basis van een slecht jaar zou ik er bruto niet op vooruit gaan, maar netto dus wel.
Al met al heeft dit wel aangezet tot extra nadenken over financiële planning enzo. En zo ben ik in dit topic terecht gekomen. (via een zoekopdracht op knab

)
De situatie is verder als volgt:
Jong gezin (28, 26 en 1 jaar), de tweede staat voor eind februari op de planning.
Vrouw per september gestopt met werken en gekozen voor het gezin. Daar zijn we erg blij mee hoewel hierdoor de netto inkomsten wel met zo'n 35-40% zijn gedaald. (ik ben weer 5 dagen gaan werken ipv 4)
Huis gekocht op de top van de markt, ruim 2 ton bankspaarhypotheek op 5.55% die op basis van de WOZ waarde nog steeds onder water staat. (rente staat vast tot eind 2018)
Nu zit ik me zo vlak voor het eind van het jaar af te vragen of het slim is een gedeelte van mijn spaargeld (het is niet veel, gewoon een gezonde buffer) nog te gebruiken voor de jaarruimte die ik van afgelopen jaren nog heb in mijn Lijfrente, of een gedeelte extra af te lossen voor de hypotheek.
Begin volgend jaar gaan we nog even met de boekhouder om tafel om de voorlopige salarissen vast te stellen en te bekijken hoeveel ik apart ga zetten voor de belastingdienst.
Ik wil dat eigenlijk in 2016 in een keer betalen en niet via een voorlopige aanslag, zodat ik daar eerste zelf rente over kan pakken. Is dat slim? (ik ga er nog lang niet mee over de VRH grens.)