Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.123 views

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
@ hierboven:
Ik denk dat de alternatieven tussen meesman met gedicht dividendlek, lynx, ib e.d. zo'n beetje lood om oud ijzer zijn. Ze zullen allemaal rondom hetzelfde presteren. Ikzelf heb gekozen voor meesman, omdat die het lekker simpel houden, en omdat ik voor mezelf liever niet de mogelijkheid heb om op de waan van de dag te kunnen reageren.
Radeoxx schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:47:
[...]

Eindejaarspunten nog to do:
- Alle km's declareren 0,19ct uitbetalen naar prive (scheelt ±45%)
- Zorgverzekering en autoverzekering + VA 2015 IB + ZVW voor 1-1-2015 betalen, ontwijken VRH

Punten waar ik nog tegen aanloop en advies welkom zou zijn:
- Ben nu 23, ik verwacht geen enkel probleem te hebben met het bereiken van financiele vrijheid.
- Echter realiseer ik me dat ik een stuk jaarruimte heb ten aanzien van een deel van de winst toevoegen aan Fiscale Oudedagsreserve (pensioenopbouw voor ondernemers). Momenteel doe ik hier niets mee. Ik realiseer me dat ik nu bijv. volledig met bruto geld (dus geen +/- 45% belasting) kan beleggen voor later. Ik ben me ervan bewust dat ik dan tegen het dan geldende tarief alsnog moet afrekenen, maar je kunt wel dubbel zo snel opbouwen. Iemand tips of ideeen hierover?
Netjes mbt pand en verhuur.

Hoe kan je kilometers declareren als je de auto zakelijk hebt? Of was je vorige auto niet zakelijk?

Wat betreft pensioen kan je kiezen om de FOR te gebruiken, of om gewoon gebruik te maken van de jaarruimte en reserveringsruimte bij bijvoorbeeld een brandnewday.nl. Je belegt inderdaad dan inderdaad met bruto-geld. Ik ben altijd ver weg gebleven van de FOR en pensioen in eigen beheer, omdat het allemaal maar complex is en je bij wisseling van bedrijfsvorm (EMZ->BV of andersom) er allemaal complexe materie bij komt kijken. Ik bouw dan liever pensioen op op mijn privé naam, en accepteer een eventueel klein fiscaal verlies ten opzichte van wat het theoretisch maximum is. Keep it simple, stupid.

Overigens is met HRA jezelf hypotheek geven vanuit de BV een van de beste en veiligste manieren om een goed rendement op je geld te halen.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:28

Metro2002

Memento mori

kraades schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:43:
[...]

Verkocht! Op naar goedkoop wonen en hypotheekvrij. d:)b
Als je echt extreem wilt besparen: Koop wat gordijnstof en verduisterende folie en een slaapzak en ga in je saxo wonen :D

Ok, een saxo is wellicht wat klein maar een gemiddeld formaat busje zou best kunnen. Zelf regelmatig over nagedacht. Tis dat ik getrouwd ben en de vrouw niet zo extreem is maar ik zou het rustig doen :9 1 a 2 jaar in je auto wonen, naast een avontuur ook een manier om bakken met geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Het is nog onduidelijk voor mij of ik dit nu hier of in het beleggen topic zou moeten zetten, maar ik krijg net de onderstaande informatie van Meesman:
Bij Meesman geloven we in eenvoud. Al sinds 2005 doen wij er alles aan om beleggen voor onze klanten eenvoudig te maken. Dat betekent eenvoud in onze beleggingsfilosofie en producten, eenvoud bij het inzien en beheren van uw portefeuille, transparant zijn over de kosten. En die kosten worden vanaf 1 januari 2015 ook nog eenvoudiger:

• lopende kosten: 0,5% voor alle Meesman fondsen
• eenmalige kosten: 0,25% transactiekosten

De administratiekosten vervallen; een voordeel van € 25 per rekening per jaar. Er zijn geen andere kosten.
Een kostenvoordeeltje dus, behalve misschien bij hun Euro-obligatiefonds want daar waren de lopende kosten 0,3%. Dat heb ik even gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:57
Bonsaiboom schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:31:
Het is nog onduidelijk voor mij of ik dit nu hier of in het beleggen topic zou moeten zetten, maar ik krijg net de onderstaande informatie van Meesman:

[...]

Een kostenvoordeeltje dus, behalve misschien bij hun Euro-obligatiefonds want daar waren de lopende kosten 0,3%. Dat heb ik even gevraagd.
Welke is dan voordeliger, Binck of Meesman? Ik wil per januari namelijk ook gaan beginnen met indexbeleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Tot nu toe heb ik steeds grotere bedragen via Lynx en Binck gedaan. Volgens mij (nog niet exact berekend) is het dan goedkoper door de lagere TER. Volgend jaar wil in echter ook op een vaste tijd maandelijks voor een wat lager bedrag kopen. Ik denk dat het dan niet zo veel meer uitmaakt door de lagere transactiekosten bij Meesman. Ga het binnenkort wel eens exact berekenen.

Wellicht dat de uitkomst is dat ik dan maandelijks via Meesman koop. En als het bij Meesman een x-bedrag is geworden, ik daar verkoop en hetzelfde via Lynx of Binck weer terugkoop. Daarmee heb ik dan eenmalig extra transactiekosten, maar permanenet een lagere TER.

Overigens jammer dat het obligatiefonds van Meesman niet in mijn strategie past (te kort lopende obligaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:58
Het is niet alleen de vraag wat goedkoper is, maar ook wat het rendement is van de verschillende fondsen in vergelijking met een concurrerend fonds. Fijn dat er 0.1% verschil is in prijs, maar als ze consequent 0.3% minder performen kun je beter bij de andere partij zitten.

Ik zag nog iets over leven in je auto :) Leuke invalshoek, maar dat gaat me toch beetje te ver, zelfs als ik alleen zou zijn. Ik zie me al overnachten voor de deur van mijn werk in de auto. Tot morgen he collega's, ik duik hier mijn auto in. Als je wat ruikt, dan ben ik het die niet gedoucht heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:42
Metro2002 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:06:
[...]

Als je echt extreem wilt besparen: Koop wat gordijnstof en verduisterende folie en een slaapzak en ga in je saxo wonen :D

Ok, een saxo is wellicht wat klein maar een gemiddeld formaat busje zou best kunnen. Zelf regelmatig over nagedacht. Tis dat ik getrouwd ben en de vrouw niet zo extreem is maar ik zou het rustig doen :9 1 a 2 jaar in je auto wonen, naast een avontuur ook een manier om bakken met geld te besparen.
Kijktip: http://www.tlc.nl/tv-shows/extreme-cheapskates/
Aanstaande zaterdag om 21:00 op TLC. Prachtig programma _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Fout ten opzichte van de index is inderdaad ook interessant, net zoals die hele discussie rondom het dividendlek.

Op het MMM forum zijn ook een paar voorbeelden van mensen die leven in hun auto. Mij gaat dat echt veel te ver, maar de verhalen zijn wel interessant om te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
hv08 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:25:
Het is niet alleen de vraag wat goedkoper is, maar ook wat het rendement is van de verschillende fondsen in vergelijking met een concurrerend fonds. Fijn dat er 0.1% verschil is in prijs, maar als ze consequent 0.3% minder performen kun je beter bij de andere partij zitten.
Is hierbij de vraag (A) welke index beter presteerd of ( B ) het fonds consequent minder presteerd als de index?

En bij (A), hoe bepaal je dat? Als index Y de afgelopen 10 jaar minder heeft gepresteerd als index Z, hoeft dat niet te betekenen dat dat de komende 10 jaar ook zo zal zijn. Voor mij is belangrijk dat de index breed genoeg gespreid is (qua aantal fondsen, type fondsen, regio).

Als het fonds concequent minder presteerd als de index en een ander fonds op dezelfde index beter presteerd, ja, dan heb je inderdaad wel gelijk. Maar zelfs dan, zou ik niet alles in dat ene best presterende fonds stoppen. Ik houd van een goede spreiding in fondsen en bij brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
rube schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:31:
[...]

Is hierbij de vraag (A) welke index beter presteerd of ( B ) het fonds consequent minder presteerd als de index?

En bij (A), hoe bepaal je dat? Als index Y de afgelopen 10 jaar minder heeft gepresteerd als index Z, hoeft dat niet te betekenen dat dat de komende 10 jaar ook zo zal zijn. Voor mij is belangrijk dat de index breed genoeg gespreid is (qua aantal fondsen, type fondsen, regio).

Als het fonds concequent minder presteerd als de index en een ander fonds op dezelfde index beter presteerd, ja, dan heb je inderdaad wel gelijk. Maar zelfs dan, zou ik niet alles in dat ene best presterende fonds stoppen. Ik houd van een goede spreiding in fondsen en bij brokers.
Helemaal eens hoor, het ging mij er meer om dat er meer is dan de kosten van een beleggingsfonds en je niet moet focussen op de allerlaagste prijs en enkel erin stappen op basis van deze prijs. Kijk goed waar ze in beleggen en of dat bij jouw doelen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
hv08 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:58:
[...]

Helemaal eens hoor, het ging mij er meer om dat er meer is dan de kosten van een beleggingsfonds en je niet moet focussen op de allerlaagste prijs en enkel erin stappen op basis van deze prijs. Kijk goed waar ze in beleggen en of dat bij jouw doelen past.
Uiteraard, maar als je 2 brokers hebt die in hetzelfde beleggen, moet je vervolgens gaan kijken naar de kosten welke de 2 brokers doorberekenen. En met name de TER en de transactiekosten gaat doorwegen als je regelmatig investeert en veel geld in een aantal fondsen hebt zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 28-11-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:19

Zak

Bonsaiboom schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:31:

Pagina 41 van de nieuwe prospectus (http://www.meesman.nl/l/l...p+prospectus.pdf?ext=.pdf). Euro-obligatie gaat ook naar 0,5%.

Ik ben er toch wel aan het denken om vanaf 01-01 ook iets in meesman te gaan stoppen maandelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door Zak op 28-11-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik denk na de eerste drie dagen dat dat avontuur wel voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:08
Bonsaiboom schreef op donderdag 27 november 2014 @ 23:09:
@ hierboven:
Ik denk dat de alternatieven tussen meesman met gedicht dividendlek, lynx, ib e.d. zo'n beetje lood om oud ijzer zijn. Ze zullen allemaal rondom hetzelfde presteren. Ikzelf heb gekozen voor meesman, omdat die het lekker simpel houden, en omdat ik voor mezelf liever niet de mogelijkheid heb om op de waan van de dag te kunnen reageren.

[...]

Netjes mbt pand en verhuur.

Hoe kan je kilometers declareren als je de auto zakelijk hebt? Of was je vorige auto niet zakelijk?

Wat betreft pensioen kan je kiezen om de FOR te gebruiken, of om gewoon gebruik te maken van de jaarruimte en reserveringsruimte bij bijvoorbeeld een brandnewday.nl. Je belegt inderdaad dan inderdaad met bruto-geld. Ik ben altijd ver weg gebleven van de FOR en pensioen in eigen beheer, omdat het allemaal maar complex is en je bij wisseling van bedrijfsvorm (EMZ->BV of andersom) er allemaal complexe materie bij komt kijken. Ik bouw dan liever pensioen op op mijn privé naam, en accepteer een eventueel klein fiscaal verlies ten opzichte van wat het theoretisch maximum is. Keep it simple, stupid.

Overigens is met HRA jezelf hypotheek geven vanuit de BV een van de beste en veiligste manieren om een goed rendement op je geld te halen.

Just my 2 cents.
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het is inderdaad zo dat het erg ingewikkeld wordt met de wisseling van EMZ --> BV. Denk dat ik dat dus niet ga doen.
Ik bouw nu niet echt iets van 'pensioen' op, (denk er niet echt aan), maar bouw eigenlijk voortdurend aan inflatiecorrigerend passief inkomen. Zoals bijv. vastgoed of aandelen.

Tot slot heb ik gister de beslissing gemaakt om mijn beleggingsstrategie om te zetten naar 100% aandelen i.p.v. 75% aandeel 25% obligaties. De obligaties die ik heb laat ik staan, maar nieuwe inleg gaat uitsluitend naar aandelen. De reden hiervoor is dat ik nu nog jong ben en ik voor lange termijn beleg.

1250 naar aandelen wereldwijd, 825 naar Europa en 825 naar opkomende landen (meesman).

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bonsaiboom schreef op donderdag 27 november 2014 @ 23:09:
@ hierboven:

Weet je waar ik hierover meer informatie kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Tijd niet geposts, wel gelezen :)

SItuatie is thuis veranderd, vrouwlief is werkloos per 1 december, zit in de zorg wereld dus banen liggen niet voor het oprapen, zeker niet in een regio waar een fabriek is gesloten met 1200 medewerkers, dat helpt niet mee met het banenaanbod. Voorlopig heeft ze nog een jaar de tijd om wat te vinden (WW), mocht dat niet lukken zullen er drastische maatregelen genomen moeten worden, ze zal desnoods achter de kassa in de supermarkt moeten gaan zitten om geld te verdienen (zou ze overigens ook uit zichzelf doen).

Tot die tijd besparen waar kan :) zojuist weer zorgverzekeringen opnieuw afgesloten, ik ga ondanks dat de premies duurder zijn geworden, ruim 10 euro per maand minder betalen (mede door cashback actie!). Vrouwlief bespaart zo'n 20 euro per maand.

Heb eens uitgerekend wat er minimaal zou moeten binnenkomen om gewoon maandelijks rond te komen, dat komt erop neer dat vrouwlief minimaal 500,- euro netto per maand moet verdienen. Dat zou op zich te doen moeten zijn, zelfs al zou ze een baan moeten accepteren die minder oplevert dan waarvoor ze geleerd heeft.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Vervelend. Maar goed om te zien dat je zover vooruit kijkt en relistisch bent. Een dergelijk aanpak zegt al genoeg over julie, de kans dat je in de problemen komt (geheel buiten jullie eigen invloed) zal erg klein zijn.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Dat is zuur martinusz. Hier heeft partner per 1 jan een andere baan welke juist meer zal opleveren en een betere work-life balance biedt. Met nog een geldvreter in aantocht mag dat ook wel. Kinderopvang is immers al onze grootste (netto) kostenpost :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Zak schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:55:
[...]

Pagina 41 van de nieuwe prospectus (http://www.meesman.nl/l/l...p+prospectus.pdf?ext=.pdf). Euro-obligatie gaat ook naar 0,5%.

Ik ben er toch wel aan het denken om vanaf 01-01 ook iets in meesman te gaan stoppen maandelijks.
Ik heb zojuist een account aangemaakt en ga per januari 100 euro per maand inleggen (meer zit er even niet in met een vrouw die niks verdient omdat ze een praktijk aan het opzetten is...)
Radeoxx schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:22:

1250 naar aandelen wereldwijd, 825 naar Europa en 825 naar opkomende landen (meesman).
Betekent dit dat je 2900 euro per maand spaart? Zo ja, respect...
Rukapul schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:49:
Dat is zuur martinusz. Hier heeft partner per 1 jan een andere baan welke juist meer zal opleveren en een betere work-life balance biedt. Met nog een geldvreter in aantocht mag dat ook wel. Kinderopvang is immers al onze grootste (netto) kostenpost :X
herkenbaar, niet onze grootste netto onkostenpost maar wel de op 1 na grootste na de hypotheek. En ook hier een tweede op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Dank jullie, maar komt vast allemaal wel goed :)
En desnoods ga ik op water en brood, ik ben daar heel makkelijk in, als de nood aan de man is, gaat alle onzin (luxe) eruit, zolang ik mijn dochter maar een normale situatie kan geven vind ik het allemaal best.

Maar naast geldzaken zorgen dit soort situaties ook voor andere problemathiek, bijvoorbeeld of je aan een tweede kind wilt beginnen etc. Dat vind ik misschien nog wel het ergste, het financiele is niet leuk, maar daar kun je mee leven.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:08
Blik1984 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:57:

Betekent dit dat je 2900 euro per maand spaart? Zo ja, respect...
Nee, dat niet, heb nog een deel liquide wat ik in beleggingen wil stoppen (maar niet in 1 keer).

[ Voor 39% gewijzigd door radeoxx op 28-11-2014 14:05 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Van de week eens zitten kijken en voor dit jaar komt 80% van onze vermogensgroei uit sparen en de andere 20% uit rente, dividend, stijgende koersen. En die 20% "passieve" vermogensgroei is ongeveer gelijk aan 40% van onze huidige jaarlijkse uitgaven.

N=1 (in dit geval) maar Piketty lijkt gelijk te hebben :P. Komt door verschillende factoren, maar de vermogenstoename stijgt wel steeds sneller. Natuurlijk is het weer afwachten hoe de portefeuille het de komende periode gaat doen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Zak schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:55:
[...]

Jep, net ook per email bevestiging gekregen dat dit betekent dat dat fonds van 0,3% naar 0,5% gaat. Gezien de rentestanden in Europa weet ik niet of ik dat nog zo'n interessant fonds vindt dan om in te zitten. Ik heb er nu nog niet veel in zitten, maar ga denk ik voor de meer vastrentende gedeelte van mijn portefeuille toch wat anders zoeken.
Radeoxx schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:22:
[...]

Dank voor je uitgebreide toelichting. Het is inderdaad zo dat het erg ingewikkeld wordt met de wisseling van EMZ --> BV. Denk dat ik dat dus niet ga doen.
Ik bouw nu niet echt iets van 'pensioen' op, (denk er niet echt aan), maar bouw eigenlijk voortdurend aan inflatiecorrigerend passief inkomen. Zoals bijv. vastgoed of aandelen.

Tot slot heb ik gister de beslissing gemaakt om mijn beleggingsstrategie om te zetten naar 100% aandelen i.p.v. 75% aandeel 25% obligaties. De obligaties die ik heb laat ik staan, maar nieuwe inleg gaat uitsluitend naar aandelen. De reden hiervoor is dat ik nu nog jong ben en ik voor lange termijn beleg.

Bedenk je dat in die aandelen wereldwijd ook al een Europese component zit (ongeveer 35%). Daarmee heb je nu een behoorlijk groot aandeel in de Europese markten dan dat je op basis van de verhouding zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Radeoxx schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:05:
[...]

Nee, dat niet, heb nog een deel liquide wat ik in beleggingen wil stoppen (maar niet in 1 keer).
Zou je wel moeten overwegen, las laatste een artikel van volgens mij jlcollinsh dat lumpsum investeren in principe beter zou zijn dan dollar cost averaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Blik1984 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:44:
[...]
Zou je wel moeten overwegen, las laatste een artikel van volgens mij jlcollinsh dat lumpsum investeren in principe beter zou zijn dan dollar cost averaging.
Ja, statistisch gezien wel. Maar je zal maar net in de periode zitten dat het niet zo is :X

En kun je daar dan tegen? Ik zou persoonlijk beter slapen als ik weet dat ik mogelijk rendement misloop dan dat dat ik in korte tijd 20 of 30% van ons vermogen zou zien verdampen. Voor iedereen verschillend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rube schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:47:
[...]

Ja, statistisch gezien wel. Maar je zal maar net in de periode zitten dat het niet zo is :X

En kun je daar dan tegen? Ik zou persoonlijk beter slapen als ik weet dat ik mogelijk rendement misloop dan dat dat ik in korte tijd 20 of 30% van ons vermogen zou zien verdampen. Voor iedereen verschillend natuurlijk.
Ja, misschien heb je daar ook wel weer gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
[...]

Of een manier om bakken met geld uit te geven aan boetes omdat het in een APV verboden is om in een voertuig te overnachten.
In Amsterdam kost je dat EUR 140,-
http://www.telegraaf.nl/r...s_voor_autoslapers__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:28

Metro2002

Memento mori

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 15:01:
[...]

Of een manier om bakken met geld uit te geven aan boetes omdat het in een APV verboden is om in een voertuig te overnachten.
In Amsterdam kost je dat EUR 140,-
http://www.telegraaf.nl/r...s_voor_autoslapers__.html
1) Niet in autohatende steden doen
2) Een beetje stealth kan nooit kwaad om meerdere redenen, boetes is er daar 1 van
3) gewoon op een industrieterrein ofzo gaan staan of op een vrachtwagenparkeerplaats in een onopvallend busje of in een woonwijk in een stationwagen ofzo :P geen haan die daarnaar kraait. Je moet natuurlijk niet uitgebreid gaan zitten koken en ontbijten ofzo voor je wagen :+ gewoon alleen slapen.

genoeg manieren om dat te laten werken hoor :9
Sissors schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:10:
[...]

Ik denk na de eerste drie dagen dat dat avontuur wel voorbij is.
Vanwege dat je het zat bent of wat anders? :)

[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 28-11-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:56
kraades schreef op donderdag 27 november 2014 @ 03:55:
Bedankt.
Offtopic. Overdrachtsbelasting blijft toch 2%?
Inderdaad, blijkbaar blijft het gelukkig 2%. Ik had via-via gehoord dat de regeling zou aflopen per 2015. Geldzaken en horen zeggen via-via is geen verstandige combinatie :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
[...]

Haha.
Nou, niet zo extreem misschien maar we (2 personen) ga wel kijken naar een klein(er) appartement zonder lift, eigen parkeerplaats, berging, lage vve bijdrage.
Waarom heb je meer nodig?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik heb vandaag trouwens het boek sparen is geen deugd binnengekregen, dat is deze week uitgekomen. Om eens met een andere bril tegen dit onderwerp aan te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:47:
[...]

.

Ik begrijp wat je bedoelt, en ik doe zelf ook niet aan lump-sum. Maar, ik denk dat je met beleggen altijd rekening moet houden met verlies. Ik denk dat je voor aandelen, op korte termijn, een verlies van 50% moet aan kunnen, voor obligaties hou ik dan 10% aan, en voor spaargeld (onder de grens van 100K) tegen de 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Wat doe je als je meer verlies lijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:02
filosofem schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 01:06:
Wat doe je als je meer verlies lijdt?
Mits je van te voren een gedegen strategie hebt gekozen, blijven zitten.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Daarvoor is een investment policy en asset allocation wel erg goed. In zo'n investment policy heb ik bijvoorbeeld staan dat ik 63% in aandelen wil, 7% in obligaties en 30% over houden voor liquide / opportunity investeringen. Als dan in een jaar de aandelen onderuit kelderen, dan herbalanceer ik dat naar deze percentages. Stijgen de aandelen veel, dan verkoop ik wat, om weer tot die asset allocatie te komen. Er zit daar een risicoprofiel bij waar ik happy mee ben. Ik verwacht dat er geen vermogensdownswing van meer dan 30% bij kan zitten, terwijl ik overall gemiddeld een rendement verwacht van 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
hv08 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:08:
Ik heb vandaag trouwens het boek sparen is geen deugd binnengekregen, dat is deze week uitgekomen. Om eens met een andere bril tegen dit onderwerp aan te kijken :)
Boekpromotie: http://www.rtlnieuws.nl/e...erview-met-robin-fransman

Edit: Zojuist boek uitgelezen. Leest wel lekker weg en wel prettige nuance op het standaard bankenbashen, wat op zichzelf niet onterecht is en ook zeker niet als tegenargument moet dienen, maar plaatst het e.e.a. wel in breder perspectief.

[ Voor 23% gewijzigd door rr7r op 30-11-2014 03:49 . Reden: boek uitgelezen vermelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:30:

[...]

Vanwege dat je het zat bent of wat anders? :)
Omdat de nieuwigheid er wel af is na die paar dagen, en het irritante denk ik dan heel snel gaat overheersen. Er is een reden dat de meeste mensen in een normaal appartement/huis willen wonen, en niet in een éénkamerappartement van 2x3m (wat je effectief doet als je in je auto leeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49

defiant

Moderator General Chat
rr7r schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:27:
Boekpromotie: http://www.rtlnieuws.nl/e...erview-met-robin-fransman

Edit: Zojuist boek uitgelezen. Leest wel lekker weg en wel prettige nuance op het standaard bankenbashen, wat op zichzelf niet onterecht is en ook zeker niet als tegenargument moet dienen, maar plaatst het e.e.a. wel in breder perspectief.
Hij maakt valide punten en laat (impliciet) zien dat problemen situaties in de economie eigenlijk altijd grote raakvlakken hebben met politiek en ideologie, zeker voor volgende punten:
- De keuze om lonen te matigen.
- De keuze om arbeid zwaar te belasten en vermogen juist niet.
- De keuze om vergrijzingsmaatregelen uit te stellen tot het echt niet meer kan.

Spaarzaamheid is ook logisch gedrag als je wilt dat burgers steeds meer zelf verantwoordelijk worden, bestaans(on)zekerheid is krachtig middel voor sturing van gedrag. Dat terwijl werkgevers en bepaalde politieke partijen willen graag dat burgers naast spaarzame werknemers ook nog eens consumenten zijn om de vraag aan te wakkeren. De meeste mensen kunnen echter niet vol consumeren en sparen.

Hij maakt echter wel 1 kapitale blunder waar veel economen in trappen en dat is dat hij bevolkingsgroei ziet als een positief middel om economische problemen op te lossen. Want met bevolkingsgroei bedoelen economen eigenlijk dat er meer mensen zijn in de economie die werken en consumeren dan inactieven die studeren, gepensioneerd zijn of aan de kant staan. Echter garandeert bevolkingsgroei tegenwoordig niet meer dat er vanzelf zo'n situatie ontstaan. Sterker, 1 fikse crisis en je hebt een jonge generatie die veel carrière kansen voorbij zien gaan, dat kost de maatschappij juist handen vol geld.

Hetzelfde geld vaak voor migranten die laaggekwalificeerd werk doen, we jubelen over het feit dat mensen zulk werk willen doen voor een prikkie, maar als ze hier blijven kosten ze de samenleving wel handenvol geld aan als ze uitvallen of hier pensioneren, sociale zekerheid waar ze zelf nauwelijks aan bijdragen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Stonden wel meer dingen in die eerder opinie waren en helaas niet zo simpel als gesteld. Het onderscheid tussen de flow economy en stock economy is wat mij betreft (en anderen, zie z'n twitter) niet zo eenduidig te maken. Aandelen en bedrijfsobligaties (via de secundaire markt indirect) voor de financierbaarheid van de flow economy imo.

[ Voor 61% gewijzigd door rr7r op 30-11-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
defiant schreef op zondag 30 november 2014 @ 12:57:
Spaarzaamheid is ook logisch gedrag als je wilt dat burgers steeds meer zelf verantwoordelijk worden, bestaans(on)zekerheid is krachtig middel voor sturing van gedrag. Dat terwijl werkgevers en bepaalde politieke partijen willen graag dat burgers naast spaarzame werknemers ook nog eens consumenten zijn om de vraag aan te wakkeren. De meeste mensen kunnen echter niet vol consumeren en sparen.
Veel gezinnen zie je vooral sparen om het sparen. Dat is net zo zinvol als 3 nieuwe Toyota Aygo's te kopen en deze ongeroerd in een loods te laten staan. Gevolg is dat de waarde van het bezit daalt zonder dat het bezit aan het werk is.

Ik het het interview bekeken en vond het vooral een gevalletje 'open deur'. Bij een dalende rente is het slimmer om je schulden af te lossen of te gaan investeren in iets ipv geld klakkeloos op de spaarrekening te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tazzios schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:36:
@DXRR
Je hebt het niet verkeerd maar elke euro waar je geen VRH over hoef te betalen is mooi meegenomen.
512 euro cash opnemen eind december, scheelt weer 6 euro :)

@Radeoxx: trouw met die expat, dan ben je van de VRH af (uitgezonderd Nederlands vastgoed) zolang je partner 30% belastingkorting geniet :)
Wat blijft er trouwens van je huuropbrengst over als de bewoner er op gewezen wordt dat er een puntensysteem met maximumhuur bestaat, en dat met terugwerkende kracht 6 maanden verrekend kan worden? Want iets zegt me dat een goedkoop flatje niet genoeg punten heeft om vrij te zijn qua huurprijs.

Wij moeten nodig eens wat meer rendement gaan behalen, maar hebben het tot nog toe niet aangedurfd om iets anders dan een spaarrekening te gebruiken. Tijd om me hier serieuzer in te gaan verdiepen dus. Maar ik realiseer me ook dat de wereldwijde aandelenbeursen nu voornamelijk draaien op zeer goedkoop geld van centrale banken.

[ Voor 64% gewijzigd door RemcoDelft op 01-12-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
RemcoDelft schreef op zondag 30 november 2014 @ 20:12:
[...]

Maar ik realiseer me ook dat de wereldwijde aandelenbeursen nu voornamelijk draaien op zeer goedkoop geld van centrale banken.
Probleem is dat je niet weet hoe lang dit nog zo blijft (of nog versterkt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
nikao schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:09:
[...]

Probleem is dat je niet weet hoe lang dit nog zo blijft (of nog versterkt wordt)
De ECB gaat ook nog even een bijdrage leveren omdat het in Europa zo slecht gaat en nog slechter gaat worden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
@Radeoxx: trouw met die expat, dan ben je van de VRH af
huh, is er geen VRH voor expats die in NL wonen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik begrijp helemaal niets van die Robeco omgeving :) Nu werk ik in de IT, maar ik kom hier niet zo snel uit. Ik heb gekozen voor Robeco One offensief. Ik heb 50 gestort en dus staat er 50 op roparco en 0 in de fondsen. Als ik iets wil aankopen, dan kan dat niet omdat er geen saldo is. Verkopen of overboeken kan ook niet. Waar is mijn 50 euro nou weer heen :) Iemand dit wel gelukt? En waar is mijn gratis geld? :)

Excuses voor beetje offtopic, het is misschien een klein dingetje wat ik over het hoofd zie en anders ga ik ze wel even bellen van de week :)

[ Voor 14% gewijzigd door hv08 op 01-12-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het overboeken naar een fonds duurt een werkdag. Bij transacties zou het te zien moeten zijn.

Voor het gratis geld -> RTFM, ofterwel lees de voorwaarde even door. Je krijgt het pas later (ten minste dat was vorig jaar).

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 01-12-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Juist, 1 maand later zie ik, die had ik even gemist. En bij transacties staat ie inderdaad nog in behandeling sinds vorige week. Ik ben blijkbaar te ongeduldig. Bedankt voor het meedenken!

Morgen maar weer eens de administratie van november bijwerken. Op naar een dure sinterklaas- en kerstmaand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
[...]

Wat blijft er trouwens van je huuropbrengst over als de bewoner er op gewezen wordt dat er een puntensysteem met maximumhuur bestaat, en dat met terugwerkende kracht 6 maanden verrekend kan worden? Want iets zegt me dat een goedkoop flatje niet genoeg punten heeft om vrij te zijn qua huurprijs.
Het puntensysteem geldt niet voor duurdere woningen
Het puntensysteem geldt niet bij geliberaliseerde huurcontracten. Dat zijn huurcontracten waarbij de maandelijkse huur op de begindatum hoger is dan de op die datum geldende liberalisatiegrens. De liberalisatiegrens in 2014 is € 699,48. Dat betekent dat huurcontracten die in 2014 ingaan met een aanvangshuurprijs boven € 699,48 per maand, geliberaliseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

indexample schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:29:
[...]

Het puntensysteem geldt niet voor duurdere woningen

[...]
Nee, zo simpel is het niet. Je moet dan wel bewijzen dat je dmv de huurpunten boven die €700 uitkomt.
Zit je daaronder dan kan een huurder jou daar gewoon aan houden.

In zekere zin geldt dat als je daarboven komt qua punten er geen max meer is.

[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-12-2014 13:14 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Het gaat lekker zo :(

Nieuwe rente
ASN Ideaalsparen 1,3%

Oude rente
ASN Ideaalsparen 1,4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
hv08 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:27:
Het gaat lekker zo :(

Nieuwe rente
ASN Ideaalsparen 1,3%

Oude rente
ASN Ideaalsparen 1,4%
Leaseplanbank blijft voor december gelijk op 1,6%, wellicht het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
0.3 verschil gaat nu toch wel wat uitmaken. Eens even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Knab zit nog steeds op 1.65
Leaseplan op 1.61
Moneyou op 1.60

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 19:58
Ortep schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:24:
Leaseplan op 1.61
Moneyou op 1.60
Ik zit bij Nationale Nederlanden, ook (nog) 1.65. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ortep schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:24:
Leaseplan op 1.61
Moneyou op 1.60
Uit de mail van Leaseplan:

Internetsparen
De variabele spaarrente voor december is 1,60% op jaarbasis. De spaarrente blijft daarmee gelijk aan de rente van november 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebos
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06-2017
Blik1984 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:42:
[...]

Uit de mail van Leaseplan:

Internetsparen
De variabele spaarrente voor december is 1,60% op jaarbasis. De spaarrente blijft daarmee gelijk aan de rente van november 2014.
Verschil tussen 1.61% en 1.60% komt door het verschil tussen effectieve en nominale rente. Leaseplan geeft 1,60% nominaal en dat is gelijk aan de 1.61% effectief in het lijstje van Ortep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
vegury schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:29:
[...]

Ik zit bij Nationale Nederlanden, ook (nog) 1.65. :)
Top, deze maar genomen. Als ik toch een nieuwe moet kiezen, dan maar gelijk de hoogste :) Scheelt toch weer paar tientjes per jaar. Al kan ik nog beter aflossen, maar heb toch wel graag een grote buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Spaarrente gaat gewoon richting nul. Momenteel in Duitsland ook al heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
0% is geen brick wall, hooguit psychologisch. Aangezien spaarrente-inflatie-vrh al geruime tijd negatief is, zijn negatieve nominale rentes zeker niet uit te sluiten. De uitkomst van dit monetaire experiment zonder precedent in de historie van de mensheid is volledig onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Henk007 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:18:
0% is geen brick wall, hooguit psychologisch. Aangezien spaarrente-inflatie-vrh al geruime tijd negatief is, zijn negatieve nominale rentes zeker niet uit te sluiten. De uitkomst van dit monetaire experiment zonder precedent in de historie van de mensheid is volledig onbekend.
Hoezo zonder precedent? Japan heeft exact hetzelfde gedaan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Henk007 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 23:18:
de uitkomst voor mezelf ken ik wel direct alles aflossen van de hypotheek en klaar.
Bovendien verwacht ik dat mensen nog meer gaan sparen om de negatieve rente te compenseren.
Consumentenvertrouwen zakt onder nul en de portemonnee gaat op slot bij de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mensen gaan gewoon hun geld van de bank afhalen, waardoor die dan geen geld meer hebben om hun zaken mee te doen, waardoor ze er snel achterkomen dat onder de 0% niet houdbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Sissors schreef op woensdag 03 december 2014 @ 08:45:
Mensen gaan gewoon hun geld van de bank afhalen, waardoor die dan geen geld meer hebben om hun zaken mee te doen, waardoor ze er snel achterkomen dat onder de 0% niet houdbaar is.
Ja daar dacht ik ook meteen aan. Als de rente straks echter negatief wordt dan koop ik een mooie kluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Uiteraard gaan banken voor een consumentenrekening geen negatieve rente in rekening brengen. Die kosten worden gewoon verstopt in rekeningkosten en transactiekosten. Iedereen betaalt nu al voor het aanhouden van een betaalrekening. Transactiekosten van contant geld liggen vele malen hoger dan die voor giraal geld, dus mensen gaan echt niet hun spaarrekening plunderen om cash in een kluis te leggen. Maar dat een spaarrekening een paar tientjes per jaar gaat kosten om aan te houden, dat is geen vreemd scenerio. Of dat je kunt kiezen: paar tientjes betalen voor rekening waar je onbeperkt aantal transacties hebt, of 0.1% per opname betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 21-09 15:34
Viavia28 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:24:
[...]

Ja daar dacht ik ook meteen aan. Als de rente straks echter negatief wordt dan koop ik een mooie kluis.
Vanaf <1,2% ga je al negatief rendement halen, nog afgezien van inflatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Het Fantoom op 03-12-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het Fantoom schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:54:
[...]

Vanaf <1,2% ga je al negatief rendement halen, nog afgezien van inflatie.
Ja maar kluis kopen helpt daar niet tegen. Punt is dat onder de 0% het handiger is om je geld van de bank te halen dan erop te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Sissors schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:20:
[...]

Ja maar kluis kopen helpt daar niet tegen. Punt is dat onder de 0% het handiger is om je geld van de bank te halen dan erop te laten staan.
Geld wat je contant in huis hebt dien je ook gewoon als vermogen op te geven bij je aangifte. Pas bij een negatieve rente heeft het inderdaad zin het van de bank af te halen, of dat nou zo veilig is betwijfel ik alleen. Ik ga niet rustig slapen met (tien)duizenden euro op zolder. Inbraak, brand enz... Ik zie dat niet zo snel gebeuren, maar je weet maar nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Een kluis kopen helpt daar zeker niet tegen, maar je geld van de bank af halen geeft wel een duidelijk signaal af. Banken verdienen al veel te gemakkelijk geld, dan wil ik niet dat mijn centen daar aan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:48
Bij mij staat de rente op 1,4%. Zodra deze <1.2% wordt, ga ik een aanzienlijk deel opnemen en in een kluis bewaren. Zolang de overheid op spaargeld een fictieve rendement belast en niet de daadwerkelijke rendement, dan bekijken ze het maar. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
GioStyle schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:22:
Bij mij staat de rente op 1,4%. Zodra deze <1.2% wordt, ga ik een aanzienlijk deel opnemen en in een kluis bewaren. Zolang de overheid op spaargeld een fictieve rendement belast en niet de daadwerkelijke rendement, dan bekijken ze het maar. :>
Als je dan eerst even een account maakt bij Leaseplanbank, NN of Knab. Die zitten allemaal 0,2% hoger

En ik denk niet dat het de overheid veel uitmaakt wat jij met je spaargeld doet, zolang jij de belasting niet ontduikt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag allen,

Wat een goed topic dit! Alles doorgelezen, heel leerzaam en heeft mijn kijk op geld compleet doen veranderen.

Kom van de gehele andere kant van het spectrum, namelijk roodstand en een DK. Roodstand is weg en morgen wordt de laatste betaling van het DK gedaan en dan ben ik schuldenvrij (behalve mij hypotheek dan).

Verder mijn polis eens onder de loep genomen en graag zou ik jullie om advies willen vragen.

Mijn situatie:

Hybride hypotheek, rente en premie.

Hypotheek: 83950,-
Premie: 84,74
Rente variabel: 3,6%
Waarde polis (per 30-6-2014) 16.038,99. Sparen 9600,08 en Beleggingen 6438,91.
Premie wordt voor 2/3 gespaard en 1/3 belegd.
Ingangsdatum: 1-10-2000
Einddatum: 1-10-2030
Geen NHG en ORV voor het gehele hypotheekbedrag.

Inmiddels contact gehad met de bank, aangezien het beleggingsdeel niet voldoende rendeert en de hypotheekschuld niet (mede)dekt aan het einde van de looptijd.

Omzetten naar 100% spaar en de ORV apart af te sluiten, levert 52.000,- op. Dit viel me enigszins tegen, dus ik wil die 30.000,- op de 1 of andere manier compenseren. Meer premie betalen (125,-) levert 63.000,- op, alleen is deze extra premie niet rente aftrekbaar. De premie verhogen tot 200,- p/m kom ik dichter in de buurt, namelijk 79.457.- (rekenrente 3,6%).

In de toekomst wil ik nog 1 keer verhuizen.(5-7 jaar). Daarvoor is meer hypotheek nodig. Mijn gedachtegang is als volgt:

Rente vastzetten voor de resterende looptijd (15 Jaar). Dit geeft duidelijkheid over de maandelijkse kosten. Daarnaast de premie op 200,- laten zetten, levert een gegarandeerd bedrag op. Ook zal ik een spaarpotje aanleggen (40k). Dit geeft mij de flexibiliteit om bij een verhuizing zaken uit eigen zak te betalen en zodoende minder hoeven op te nemen.

Nu heb ik 2 vragen:

1. De rente is variabel. Is het verstandig om dit zo te laten of vastzetten voor de resterende looptijd?

2. Klopt mijn gedachtegang een beetje of zie ik zaken over het hoofd?

Garanties en zekerheden zijn er natuurlijk niet in het leven, maar probeer enigszins een richting/doel voor mijzelf op te stellen.

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Je premie gaat voor 1/3e naar beleggingen, maar je beleggingspotje is hoger dan 1/3e van je totale opbouw. De enige conclusie is dat beleggen blijkbaar meer heeft opgeleverd dan sparen. Misschien minder dan verwacht/voorgespiegeld, maar waarom denk je dat switchen naar volledig sparen gunstiger zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pooh schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:59:
Je premie gaat voor 1/3e naar beleggingen, maar je beleggingspotje is hoger dan 1/3e van je totale opbouw. De enige conclusie is dat beleggen blijkbaar meer heeft opgeleverd dan sparen. Misschien minder dan verwacht/voorgespiegeld, maar waarom denk je dat switchen naar volledig sparen gunstiger zou zijn?
Daar zeg je wat. Zo heb ik het nog niet eens bekeken.

Omzetten naar volledig sparen geeft zekerheid, maar of het gunstiger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

- Je kan ook compenseren door een extra aflossing te doen.
- Je geeft aan dat de EXTRA premie niet rente aftrekbaar is. Dat is de normale premie toch ook al niet? Alleen de rente die je betaald is aftrekbaar.(of mis ik iets?)

-Of het verstandig is om vast te zetten moet de toekomst uitwijzen. Je zou wat berekeningen kunnen maken zoals over 7 jaar stijgt de rente met 1,5% hoeveel betaal ik dan totaal aan rente over de gehele looptijd.
Met lagere maandlasten nu heb je wel meer ruimte om extra aflossingen te doen, hiermee kun je rente stijging dus ook opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tazzios schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:18:
- Je kan ook compenseren door een extra aflossing te doen.
- Je geeft aan dat de EXTRA premie niet rente aftrekbaar is. Dat is de normale premie toch ook al niet? Alleen de rente die je betaald is aftrekbaar.(of mis ik iets?)

-Of het verstandig is om vast te zetten moet de toekomst uitwijzen. Je zou wat berekeningen kunnen maken zoals over 7 jaar stijgt de rente met 1,5% hoeveel betaald ik dan totaal aan rente.
Met lagere maandlasten nu heb je wel meer ruimte om extra aflossingen te doen, hiermee kun je rente stijging dus ook opvangen.
- Zit ik ook over te denken.

- De premie is in zijn geheel niet aftrekbaar. Doelde op een evt. rentestijging waardoor het spaargedeelte meer oplevert. Die stijging van rente dus wel.

- Die ruimte inderdaad gebruiken om extra in te leggen of spaarpot aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De rente die je betaald is aftrekbaar, de rente die je ontvangt op je bankspaar is belastingvrij. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 04-12-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Heb je trouwens qua verzekeringen al uitgezocht of je met een woekerpolis te maken hebt? Gezien je de hypotheek in 2000 hebt afgesloten is er een aanzienlijke kans dat je met een woekerpolis te maken hebt. Je bent niet de eerste bij wie de beleggingen tegenvielen, maar gezien je leeftijd is er nog wel voldoende tijd om daarop in te grijpen. Je zou er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om alle verzekeringen en spaarpotjes om te zetten, en over te gaan op een annuitaire hypotheek met NHG waardoor je ook bespaart op de rente.

Omdat je aangeeft om middellange termijn te verhuizen ben ik vooral benieuwd naar je voornaamste motivaties om dit te doen. Blijven zitten is doorgaans altijd goedkoper tenzij je een enorm goede deal kan sluiten. Je zou ook ervoor kunnen kiezen om je woning op dit moment voor de hoofdprijs te koop te zetten, en de verhuizing naar voren te halen. Betaald iemand de hoofdprijs, dan ben je spekkoper, betaald iemand niet de hoofdprijs, dan ga je in ieder geval niet het schip in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12

rally

Deyterra Consultancy

En als je verwacht over 5-7 jaar te verhuizen, dan zou ik ZEKER de rente niet 15 jaar vast zetten.

Ik heb mijn rente altijd voor langere tijd (10 jaar en 15 jaar) vastgezet, maar dat zou ik vandaag de dag niet zo snel meer doen.

Historisch gezien is een variabele rente overigens altijd iets goedkoper geweest (ik moet de bron weer even erbij zoeken).

Ik zou het laten zoals het is en (afhankelijk van wat je maximaal mag aflossen) regelmatig een extra aflossing doen. Je rente (en aftrek) dalen dan, maar je hebt zelf 100% controle over de snelheid van aflossen.

Overigens is een spaarhypotheek de meest gunstige vorm op dit moment, dus denk er heel goed over na of je deze echt wel wil omzetten.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

merauder schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:25:

Heb je trouwens qua verzekeringen al uitgezocht of je met een woekerpolis te maken hebt? Gezien je de hypotheek in 2000 hebt afgesloten is er een aanzienlijke kans dat je met een woekerpolis te maken hebt. Je bent niet de eerste bij wie de beleggingen tegenvielen, maar gezien je leeftijd is er nog wel voldoende tijd om daarop in te grijpen. Je zou er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om alle verzekeringen en spaarpotjes om te zetten, en over te gaan op een annuitaire hypotheek met NHG waardoor je ook bespaart op de rente.
Zou ik na moeten kijken. Wat me zo bijstaat, is het geen woekerpolis.

Over het omzetten naar een annuitaire hypotheek, daar zou ik in moeten duiken. De rente kan dan wel lager zijn, maar de maandlasten gelijk een stuk hoger. Extra aflossingen zorgen wel gelijk voor minder rente.
merauder schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:25:

Omdat je aangeeft om middellange termijn te verhuizen ben ik vooral benieuwd naar je voornaamste motivaties om dit te doen. Blijven zitten is doorgaans altijd goedkoper tenzij je een enorm goede deal kan sluiten. Je zou ook ervoor kunnen kiezen om je woning op dit moment voor de hoofdprijs te koop te zetten, en de verhuizing naar voren te halen. Betaald iemand de hoofdprijs, dan ben je spekkoper, betaald iemand niet de hoofdprijs, dan ga je in ieder geval niet het schip in.
Zit nu in een maisonette woning, ruimte binnen voldoende. Helaas geen tuin. Wens is klein huisje met tuin.

Huis heeft tot 1,5 jaar gelden te koop gestaan (2,5 jaar). 1 kijker maar liefst. Dus die ervaring heb ik al gehad. Hier in de buurt staan ze al langer dan 5 jaar te koop tegen de oorspronkelijke vraagprijs, laatst nog 1 bij gekomen tegen dezelfde prijs. Huizen zijn compleet af, maar geen koper te vinden. In mijn ogen vragen ze ook teveel, maar ja wie ben ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rally schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:59:
En als je verwacht over 5-7 jaar te verhuizen, dan zou ik ZEKER de rente niet 15 jaar vast zetten.

Ik heb mijn rente altijd voor langere tijd (10 jaar en 15 jaar) vastgezet, maar dat zou ik vandaag de dag niet zo snel meer doen.

Historisch gezien is een variabele rente overigens altijd iets goedkoper geweest (ik moet de bron weer even erbij zoeken).

Ik zou het laten zoals het is en (afhankelijk van wat je maximaal mag aflossen) regelmatig een extra aflossing doen. Je rente (en aftrek) dalen dan, maar je hebt zelf 100% controle over de snelheid van aflossen.

Overigens is een spaarhypotheek de meest gunstige vorm op dit moment, dus denk er heel goed over na of je deze echt wel wil omzetten.
De reden van vastzetten: vast bedrag aan rente in de maand. Bij een verhuizing kan ik de polis meenemen naar de nieuwe woning (verpanding). Polis loopt dan toch door onder zelfde voorwaarden?

Ik betaal alleen rente en premie, los niets af. Ik kan alleen extra premie inleggen, maar daardoor zal de de rente niet gaan dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De premie die je betaald is (in ieder geval deels) aflossing, Je hebt tenslotte 16.038,99 tegenover je hypotheek schuld staan. Over het geld dat je inlegt krijg je op de spaarbank dezelfde rente als dat je betaald.
Dat je hypotheekschuld op papier niet daalt zorgt er voor dat je de gehele looptijd maximale hypotheek rente aftrek hebt.

Van extra inleg daalt wel de premie die je moet betalen. Maar bij een spaarbankhypotheek is dat wel beperkt en gebonden aan allerlei regels.
Weet je zeker dat je geen gedeelte boete vrij (meestal max 10%) kan aflossen per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tazzios schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:12:
De premie die je betaald is (in ieder geval deels) aflossing, Je hebt tenslotte 16.038,99 tegenover je hypotheek schuld staan. Over het geld dat je inlegt krijg je op de spaarbank dezelfde rente als dat je betaald.
Dat je hypotheekschuld op papier niet daalt zorgt er voor dat je de gehele looptijd maximale hypotheek rente aftrek hebt.

Van extra inleg daalt wel de premie die je moet betalen. Maar bij een spaarbankhypotheek is dat wel beperkt en gebonden aan allerlei regels.
Weet je zeker dat je geen gedeelte boete vrij (meestal max 10%) kan aflossen per jaar?
Zo begrijpen we elkaar.

Ik ga eens bellen met de bank hoe dat zit met dat aflossen/inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:29:
[...]
Huis heeft tot 1,5 jaar gelden te koop gestaan (2,5 jaar). 1 kijker maar liefst. Dus die ervaring heb ik al gehad. Hier in de buurt staan ze al langer dan 5 jaar te koop tegen de oorspronkelijke vraagprijs, laatst nog 1 bij gekomen tegen dezelfde prijs. Huizen zijn compleet af, maar geen koper te vinden. In mijn ogen vragen ze ook teveel, maar ja wie ben ik?
Op zich is het zo dat je effectief € 52.000 hypotheek hebt staan. In absolute zin is dit enorm veel geld, maar voor een hypotheek is dit erg weinig. Als je de ruimte hebt op € 5K per jaar af te lossen, ben je in 10 jaar van je hypotheek af. Een alternatief is om de hypotheek over te sluiten naar een Annuitaire hypotheek voor 10 jaar. Kom je op +/- € 500,- bruto per maand. Eenmaal hypotheekvrij ben je verlost van de grillen en grollen van het bankwezen, en zou je de huidige woning kunnen verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Met het einde van het jaar in zicht is het altijd leuk om de balans al een beetje op te maken. Doelstelling voor opbouw dit jaar is binnen handbereik. Velen van jullie zullen ongetwijfeld geholpen zijn door de gunstige ontwikkeling van de beurzen en misschien eigen doelen zelfs flink overschrijden?
Ik zit (nog) maar voor 10% in aandelen, maar hier heeft het ook wel iets geholpen. komende twee jaar hoop ik de sprong te maken van 32% FO naar ruim 40% FO.
Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de bestendigheid van het rendement op het vermogen. Sparen levert niets op en volgend jaar valt 20k aan deposito's vrij die nu nog 4% opleveren. De jaren daarna valt er nog meer vrij, hoewel het meeste nog tot 2020-2030 vaststaat. Dit wordt een zoektocht naar rendement (zoals ook velen tegenaan lopen; er is veel te veel geld). Het aandeel aandelen/obligaties (index funds/ETF's) voer ik al flink op, maar ik wil dat geleidelijk doen via maandelijkse aankoop. Wel ben ik van plan voor correcties een deel aan te houden. Ook andere vermogenstitels (grondstoffen, duurzame investeringen, crowd funding etc.) ben ik nu aan het onderzoeken. Het spaaraandeel kan in mijn strategie in ieder geval nog flink dalen, dus dat helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door JURIST op 07-12-2014 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:45
JURIST schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:58:
Met het einde van het jaar in zicht is het altijd leuk om de balans al een beetje op te maken. Doelstelling voor opbouw dit jaar is binnen handbereik. Velen van jullie zullen ongetwijfeld geholpen zijn door de gunstige ontwikkeling van de beurzen en misschien eigen doelen zelfs flink overschrijden?
Ik zit (nog) maar voor 10% in aandelen, maar hier heeft het ook wel iets geholpen. komende twee jaar hoop ik de sprong te maken van 32% FO naar ruim 40% FO.
Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de bestendigheid van het rendement op het vermogen. Sparen levert niets op en volgend jaar valt 20k aan deposito's vrij die nu nog 4% opleveren. De jaren daarna valt er nog meer vrij, hoewel het meeste nog tot 2020-2030 vaststaat. Dit wordt een zoektocht naar rendement (zoals ook velen tegenaan lopen; er is veel te veel geld). Het aandeel aandelen/obligaties (index funds/ETF's) voer ik al flink op, maar ik wil dat geleidelijk doen via maandelijkse aankoop. Wel ben ik van plan voor correcties een deel aan te houden. Ook andere vermogenstitels (grondstoffen, duurzame investeringen, crowd funding etc.) ben ik nu aan het onderzoeken. Het spaaraandeel kan in mijn strategie in ieder geval nog flink dalen, dus dat helpt.
Altijd leuk om aan het eind van het jaar de balans op te maken. Het is natuurlijk nog iets te vroeg, maar het ziet er voor dit jaar goed uit. Het beursrendement is goed geweest en mijn spaar verwachting ga ik waarschijnlijk halen. Alhoewel er in deze laatste maand nog twee hele grote aankopen aankomen, een set nieuwe speakers en een verlovingsring O+

Dit jaar heb ik 150% van mijn bonus gekregen door overperformance (in 2013) maar vanaf volgend jaar val ik onder een andere baas/divisie en zal het niet meer zo makkelijk zijn om zoveel bonus te halen. Begin volgend jaar wordt de bonus over dit jaar uitgekeerd en hoeveel dat is weet ik nog niet. Mijn salaris is wel weer gestegen per april (7%) dus dat compenseert dit eventueel wel weer.

Als het jaar echt over is update ik mijn "jaar verslag 2014" en die ziet er best cool uit met een hele hoop grafiekjes (gemaakt met numbers op de Mac). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hv08 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:25:
[...]Geld wat je contant in huis hebt dien je ook gewoon als vermogen op te geven bij je aangifte....
Moet wel, of mensen het doen is een tweede ;)
BFmango schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:27:
Een kluis kopen helpt daar zeker niet tegen, maar je geld van de bank af halen geeft wel een duidelijk signaal af. Banken verdienen al veel te gemakkelijk geld, dan wil ik niet dat mijn centen daar aan bijdragen.
Als iedereen dat doet heb je een bankrun en dan is het signaal inderdaad duidelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

BFmango schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:27:
In een kluis doet het geld toch niets terwijl banken er wel wat mee kunnen zonder dat het voor jou iets oplevert.

Even los van het punt van vermogensrendementsbelasting:
Het geld heb je dus tijdelijk niet nodig. Heb je liever dat dan er ook niemand anders van kan profiteren, of liever dat toch iemand of iets er van profiteert zonder dat het jou geld kost? (Zelf heb ik ook niet echt over deze vraag nagedacht. :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 07-12-2014 10:48 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Onbekend schreef op zondag 07 december 2014 @ 10:47:
[...]
Het geld heb je dus tijdelijk niet nodig. Heb je liever dat dan er ook niemand anders van kan profiteren, of liever dat toch iemand of iets er van profiteert zonder dat het jou geld kost? (Zelf heb ik ook niet echt over deze vraag nagedacht. :) )
Dan kun je ook (wat) via Kiva uitlenen (wel met een klein risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Viavia28 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:24:
[...]

Je kan het natuurlijk ook voor je laten werken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2014 @ 13:32:
huh, is er geen VRH voor expats die in NL wonen?
Dat zeg ik :)
Zie bijvoorbeeld hier.

Ook leuk dat ze zeggen dat je zo kan kiezen:
You can include your choice for partial non-resident taxpayer status in your tax return. You then state the income in boxes 2 and 3 as a non-resident taxpayer. You can alter this choice as long as the income tax assessment is not yet final.
Alleen zit die optie niet in het aangifteprogramma voor particulieren. Advies van de accountant was om in te vullen dat je boven de grens zit, maar geen bedragen. Als ik als banknaam iets type als: "partial non-resident taxpayer status" zal het kwartje wel vallen als er iemand naar kijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Onbekend schreef op zondag 07 december 2014 @ 10:47:
[...]

In een kluis doet het geld toch niets terwijl banken er wel wat mee kunnen zonder dat het voor jou iets oplevert.

Even los van het punt van vermogensrendementsbelasting:
Van geld op een spaarrekening profiteert ook niemand behalve de bank ivm goedkope funding. Spaargeld is namelijk geld dat ook niet meer in omloop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
rr7r schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:07:
[...]
Spaargeld is namelijk geld dat ook niet meer in omloop is.
Goed dat je geen bankier bent, want dan zou je al snel bankroet zijn ;)
hint: http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Henk007 schreef op zondag 07 december 2014 @ 18:40:
[...]

Goed dat je geen bankier bent, want dan zou je al snel bankroet zijn ;)
hint: http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Spaargeld is geld dat niet in omloop is*. Dit staat los van het Fractional-reserve banking systeem.

Wel gaf ik aan dat het als goedkope funding dient voor banken. Voor banken is het dus wel van belang dat geld dat in omloop wordt gebracht middels wederzijdse schuldaanvaarding uiteindelijk weer bij diezelfde bank aan de creditzijde beland. Voor een maatschappij als geheel is het gewoon dood geld dat niet in omloop is.

De enige nuance die je wellicht kan aanbrengen is dat de goedkope/makkelijke funding ervoor zorgt dat banken wellicht eerder bereid zijn leningen te verstrekken, waar de reële economie van kan profiteren.

* Of nauwkeuriger geformuleerd dan, wellicht dat ik dat verkeerd zeg: het geld is wel in omloop maar op het moment dat het geld als "spaargeld" wordt aangehouden, is de omloopsnelheid op dat moment nul.

[ Voor 23% gewijzigd door rr7r op 08-12-2014 22:36 . Reden: sterretje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
JURIST schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:58:
Niet per se een balans, want dit jaar heb ik voornamelijk besteed aan opruimen, leren en vormgeven.

Transparantie in financien
- 50% eigendom appartement verkocht (lang verhaal, ik woonde er niet in en draaide geen rendement op het vermogen)
- hypotheek appartement afgelost
- rekening-courant vanuit beheer-bv naar 0 gezet
- een en ander aan leningen en tegoeden van en naar werk-bv/beheer-bv/privé eenvoudiger opgezet en verrekend, zodat het eenvoudig te begrijpen is
- verrekening van winsten 2012/2013 naar beheer-bv

Begonnen met beleggen
- Financieel plan opgezet, rekening houdend met aanschaf eigen huis in 2016/2017 met meebrengen van 50% eigen vermogen
- In augustus beleggingsrekening geopend bij meesman.nl en volgens financieel plan, bijna lump sum ingestapt (~15% van het doel voor FO)
- In september aanvullend pensioenrekening geopend bij BND en volgestort volgens jaarruimte + reserveringsruimte
- Rendement dit jaar zit op 4,4%, mede vanwege laat instapmoment (maar dat rendement dan wel in 4 maanden gehaald)

Kennis en bewustzijn van financien
- Vele FO blogs en forums bekeken, gelezen en geinternaliseerd waardoor ik een rustig plan heb kunnen opstellen
- Vele discussies met mensen in mijn directe omgeving rondom deze onderwerpen om te kijken of mijn redenaties klopten
- Consumptiedrang verlaagd en begonnen met het in kaart brengen van mijn uitgavensstromen in YNAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12

rally

Deyterra Consultancy

@Bonsaiboom: Waarom YNAB en niet zoiets als Afas Personal?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

rally schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:17:
@Bonsaiboom: Waarom YNAB en niet zoiets als Afas Personal?
Die vraag was al gesteld:

Bonsaiboom in "Financiële onafhankelijkheid"

Ik heb er zelf ook wel oren naar, zeker een trial. Eens op een rustig moment uitzoeken!

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
Richard schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 19:15:
[...]

Die vraag was al gesteld:

Bonsaiboom in "Financiële onafhankelijkheid"

Ik heb er zelf ook wel oren naar, zeker een trial. Eens op een rustig moment uitzoeken!
Ik ben zelf actief gebruiker van YNAB (4+ maanden). Met Afas heb ik geen ervaring. Voor mij werkt YNAB erg goed omdat het leert mij budgetteren voor de toekomst. Hierdoor word ik meer bewust voor mijn uitgaven en beoordeel ik per budget hoe belangrijk dit voor mij is. Hierdoor maak ik bewuste keuzes en realiseer ik me nu echt waar mijn geld naar toe gaat.Dit geeft erg het gevoel dat ik in controle ben van mijn geld zaken en maakt ook mooie rapportages.

Je moet wel zelf de discipline hebben om je budget goed bij te houden. Ik gebruik rabobank -> YNAB csv php converter om mijn banktransacties in te lezen, omdat YNAB niet echt integratie heeft met de nederlandse banken.

Zie ook: http://www.youneedabudget.com/method

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Bonsaiboom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:24:
[...]

Niet per se een balans, want dit jaar heb ik voornamelijk besteed aan opruimen, leren en vormgeven.

Transparantie in financien
- 50% eigendom appartement verkocht (lang verhaal, ik woonde er niet in en draaide geen rendement op het vermogen)
- hypotheek appartement afgelost
- rekening-courant vanuit beheer-bv naar 0 gezet
- een en ander aan leningen en tegoeden van en naar werk-bv/beheer-bv/privé eenvoudiger opgezet en verrekend, zodat het eenvoudig te begrijpen is
- verrekening van winsten 2012/2013 naar beheer-bv

Begonnen met beleggen
- Financieel plan opgezet, rekening houdend met aanschaf eigen huis in 2016/2017 met meebrengen van 50% eigen vermogen
- In augustus beleggingsrekening geopend bij meesman.nl en volgens financieel plan, bijna lump sum ingestapt (~15% van het doel voor FO)
- In september aanvullend pensioenrekening geopend bij BND en volgestort volgens jaarruimte + reserveringsruimte
- Rendement dit jaar zit op 4,4%, mede vanwege laat instapmoment (maar dat rendement dan wel in 4 maanden gehaald)

Kennis en bewustzijn van financien
- Vele FO blogs en forums bekeken, gelezen en geinternaliseerd waardoor ik een rustig plan heb kunnen opstellen
- Vele discussies met mensen in mijn directe omgeving rondom deze onderwerpen om te kijken of mijn redenaties klopten
- Consumptiedrang verlaagd en begonnen met het in kaart brengen van mijn uitgavensstromen in YNAB.
@Bonsaiboom: Leuk om te zien dat hier grote stappen zijn gezet :) . Ik ben zelf al een aantal jaren vrij bewust en gefundeerd bezig (dacht ik), maar merk dat er een enorm verschil is tussen voor je gevoel goed managen van inkomsten en uitgaven en echt slagen vooruit maken, waarbij je dit perfect inzichtelijk hebt, vooraf nagedacht hebt over je plan/strategie en nog meer vooruitkijkt en vooruitdenkt. Vooral op het gebied van beleggen (ik zou bijvoorbeeld het USD/EUR valuta-effect van dit jaar en de invloed van kosten anders nooit goed hebben kunnen duiden).
Voor mij is onderdeel drie van je lijst dus het belangrijkste winstpunt van dit jaar. Ben nog wel benieuwd wat je volgend jaar gaat doen qua assetallocatie. Heeft de kennisopbouw of de ervaringen van dit jaar de plannen nog beinvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:42
Bonsaiboom schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:24:
[...]
Begonnen met beleggen
Interessante uitwerking Bonsaiboom. Kan je bovenstaande verder onderbouwen? Ik ben ook van plan in 2016/2017 een nieuw huis te kopen, maar kies er juist voor om mijn spaargeld niet te beleggen. Ik wil het risico voorkomen dat mijn vermogen 10% in waarde daalt in deze jaren. Eventueel misgelopen rendement neem ik op de koop toe. Dat is in absolute € in twee jaar te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Het ligt eraan of die 50% noodzaak is en wat de alternatieven zijn. Bij een flinke dip kun je juist ook beleggingen aanhouden en meer lenen of vastrentende waarden terugbrengen.

* Rukapul heeft zojuist 20% van zijn aflossingsvrije hypotheek afgelost. Eenvoud speelt daarbij ook een rol.

edit:
1. jammer dat je dus niet direct online ziet dat je hypotheek lager is
2. benieuwd wat er gebeurt nu ik blijkbaar geen veelvoud van 50 euro heb afgelost 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 10-12-2014 10:45 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.