Radeoxx schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:03:
Heb vorige week een rekening bij Meesman geopend en de stortingen gedaan, heb een bericht gekregen dat ze zijn belegd en ik dit maandagavond kan terugvinden in mijn rekeningoverzicht.
Indexbeleggen lijkt me zeer interessant, ik wil dit dan ook doen met een deel van mijn geld wat ik de komende jaren zeker niet nodig zal hebben.
Ik wil voor nu circa 30% van mijn totale vermogen in indexbeleggen stoppen en het uitgekeerde dividend en dergelijke hierin laten zitten. Heb nu een plan gemaakt voor mijzelf.
1. Indexbeleggen bij Meesman (30% dus).
- Ik heb nu circa 2/3 gestort door een initiele inleg.
- Wil de komende 8 maanden de overige 33% storten. Dit bedrag kan dus hoger worden als mijn vermogen stijgt, wil 30% totaal in index hebben.
Mijn gewenste verdeling en hoeveel ik hiervan heb bereikt n.a.v. de initiële storting
Obligaties wereldwijd: 10% (nu circa 90% hiervan bereikt)
Obligaties eurolanden 10% (nu circa 90% hiervan bereikt)
Aandelen opkomende landen 20% (nu circa 50% hiervan bereikt)
Aandelen wereldwijd 50% (nu circa 33% hiervan bereikt)
aandelen Europa 10% (nu circa 70% hiervan bereikt)
Voordeel: komende jaren nog niet nodig, rendement verwachting is in orde.
Nadeel: geen cash flow, risico's van beleggen en dergelijke
Verwacht rendement: 6% (10 jarige termijn)
Cashflow: € 0,00
2. Beleggen in een pand wat wordt verhuurd aan expats (gewenst: ~50-70%)
Ik had dit al wat eerder gepost; wil samen met collega's in een pandje investeren wat we gaan verhuren aan expats. Het verwachte rendement is 10-13% per jaar. Moet natuurlijk wel goed afspraken en dergelijke maken als iemand eruit wil stappen, groot onderhoud en dergelijke...alle tips zijn overigens welkom.
Voordeel: cash flow, ongeacht waarde van het pand
Nadeel: uitstappen en dergelijke is lastig + andere risico's van vastgoed
Verwacht rendement: ~10-13% per jaar (excl. waardefluctuaties pand)
Verwachte cashflow: ~€ 900 per maand (na kosten en dergelijke) (dit is bij 60-70% inleg van het vermogen)
Heeft er iemand nog tips / opmerkingen / feedback voor me? En nog ideeen over wat te doen met de andere 20%? Ik ben nu nog student, verwacht nog circa 3 jaar te studeren en mijn kosten zijn zeer laag. Mijn doel is om na de studie financieel onafhankelijk te zijn. Heb inkomsten vanuit mijn eigen bedrijfje waarmee ik de kosten van levensonderhoud en dergelijke kan voorzien en tegelijkertijd nog kan sparen. Ik vind vooral cashflow van bijvoorbeeld Onroerend goed belangrijk omdat dit stevige stappen zet richting financiële vrijheid.
Het kan uiteraard wel zo zijn dat ik over 3 jaar wellicht een klein appartementje wil kopen vanuit een eigen BV zodat ik nog wel hypotheekrenteaftrek geniet. Ik woon nu in een studentenkamer (huur). Dit wordt natuurlijk lastig als al het geld 'vast' zit. Hoe kan ik hier het beste rekening mee houden?
Doel: financiële vrijheid (€ 2500 per maand inkomen, ik kan wel met veel minder leven, bespaar op alle onnodige kosten en heb geen merkkleding, dure auto of dure boodschappen nodig)