Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.121 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

assje schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:19:
Achteraf gezien ben ik in ieder geval dolblij dat ik geen serieus geld geërft heb in mijn jonge jaren. Hoe je het ook doet stiekem zijn je drijfveren en voldoening in het leven afhankelijk van wat je zelf bereikt (en niet krijgt).

Ik zou niet eens een miljoen willen krijgen zomaar vanuit het niets, ik ga er ook voor zorgen dat ik mijn kinderen dat ook niet aan doe.
Veel mensen hebben in hun ogen een zeer fijne leuke baan, maar die levert ze niet veel op en biedt weinig ruimte tot FO. Niet iedereen kan zomaar overstappen/bijleren/opleiding doen/baanhoppen etc. Dan is zo'n smak geld wel een manier om (naast financiële rust) nog meer vermogen op te bouwen en alsnog bepaalde dromen na te jagen. Vaak is het enige wat mensen tegenhoudt om hun droom te volgen namelijk geld.

Maar ben het met je eens dat je wel doordacht geld moet nalaten. Een bekende van mij heeft ook een erfenis gehad vele jaren geleden, en dat geld mocht alleen voor een huis en/of opleiding worden gebruikt. Zo voorkom je dat je van die losbollen krijgt die het geld er inderdaad in een paar jaar doorheen jagen zonder er bij na te denken. Zelf heb ik en wil ik geen kinderen en tsja..de enige die wat aan m'n geld gaat hebben als dat er nog is als ik dood ben is mijn partner. Daar denk ik aan, de rest moet het van mij toch echt lekker zelf regelen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:01
Op zich zou het inderdaad mooi zijn als mijn kinderen(1,5jaar) wat "nuttigs" doen van het geld wat ze ooit gaan erven, maar om er restricties op te leggen vindt ik ook niet correct. Tot hun 21ste gaan er familie leden over. Daarna mogen ze er mee doen wat ze willen, als ze alles er in een jaar doorheen feesten dan heb ik er qua opvoeden aan te kort geschoten en is dit mijn "straf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Harmvdw schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:38:
Op zich zou het inderdaad mooi zijn als mijn kinderen(1,5jaar) wat "nuttigs" doen van het geld wat ze ooit gaan erven, maar om er restricties op te leggen vindt ik ook niet correct. Tot hun 21ste gaan er familie leden over. Daarna mogen ze er mee doen wat ze willen, als ze alles er in een jaar doorheen feesten dan heb ik er qua opvoeden aan te kort geschoten en is dit mijn "straf".
Dat hangt vooral van het bedrag af. En in jouw geval gaat het om eigen kinderen. Maar wat als kleinkinderen, of neefjes/nichtjes erven? En wat als het om een substantieel bedrag gaat (>1 milj)? Ik zou dan toch eerder kiezen voor een systeem waarbij het hele bedrag in 30 jaar wordt uitgekeerd, in plaats van in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:33
Lointje schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:44:
[...]
Ook de waterfactuur gehad van de voorbije 12 maanden. Ik zit aan een gemiddeld gebruik van 25l/dag. Ik ben eens gaan opzoeken wat zo het gemiddelde is per persoon, en dat zou rond de 85l-110l liggen afhankelijk waar je gaat zoeken... Hier lig ik dus een heel stuk onder. Ik moet wel zeggen dat ik nooit moet sproeien in mijn tuin en dat ik mjin auto ook heel zelden was. Korte douches, enkel wasmachine als hij vol is. Binnenkort komt er ook een vaatwasser maar die verbruikt niet zoveel meer qua water dan momenteel met de hand afwassen (wat iets vaker zou mogen gebeuren). Ik kook bijna dagelijks en gebruik ook kraantjeswater als drinkwater.
Totaalfactuur was dus iets van 85€ voor het hele jaar. Volgend jaar komt daar een 25-30€ bij omdat ze het gratis deel water (15m³/jaar) gaan afschaffen... (vaste kost, leverkost en zuiverkost ervan was sowieso al niet gratis).
Andere mensen die hun verbruik kennen?
Zeker, afgelopen jaar volgens de factuur 212 kuub, nu ik dat dus omreken zou dat 581 liter per dag zijn? Dat is best veel (2 volwassenen en 1 kind) :) Maarja, lang onder de douche (gemiddeld 4 douchebeurten per dag) en 10-14 wasbeurten (wasmachine bedoel ik dan) per week tikt wel aan. En de tuin sproeien doe ik ook.

Gelukkig kost water bijna niets, het water zelf (zonder vastrecht) kost ongeveer 1.08 euro per 1000 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ook de waterfactuur gehad van de voorbije 12 maanden. Ik zit aan een gemiddeld gebruik van 25l/dag. Ik ben eens gaan opzoeken wat zo het gemiddelde is per persoon, en dat zou rond de 85l-110l liggen afhankelijk waar je gaat zoeken... Hier lig ik dus een heel stuk onder. Ik moet wel zeggen dat ik nooit moet sproeien in mijn tuin en dat ik mjin auto ook heel zelden was. Korte douches, enkel wasmachine als hij vol is. Binnenkort komt er ook een vaatwasser maar die verbruikt niet zoveel meer qua water dan momenteel met de hand afwassen (wat iets vaker zou mogen gebeuren). Ik kook bijna dagelijks en gebruik ook kraantjeswater als drinkwater.
Totaalfactuur was dus iets van 85€ voor het hele jaar. Volgend jaar komt daar een 25-30€ bij omdat ze het gratis deel water (15m³/jaar) gaan afschaffen... (vaste kost, leverkost en zuiverkost ervan was sowieso al niet gratis).
25 liter per dag zou 9 m3 per jaar zijn, dat ligt dus volledig in het 'gratis deel'? Weet je zeker dat je geen komma bent vergeten? Voor 25 liter kun je net 3 keer de WC doortrekken, of 4 minuten douchen, dat is echt wel heel weinig.
Wij gebruiken met 2 personen ongeveer 50-60 m3 per jaar. 136 liter per dag, flink onder het gemiddelde. http://www.nibud.nl/uitga...ektriciteit-en-water.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

hv08 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:22:
Gelukkig kost water bijna niets, het water zelf (zonder vastrecht) kost ongeveer 1.08 euro per 1000 liter.
Uit financieel oogpunt hoef je werkelijk niet op de waterrekening te letten. Op jaarbasis is mijn vastrecht hoger dan het gebruik zelf. Als ik 10% zou besparen op gebruik, bespaar ik in geld uitgedrukt minder dan 4%. Dat gaat over minder dan een tientje per jaar op mijn totale watergebruik.
Als je het zo uitrekent is zelfs een besparende douchekop een slechte investering. Douchewater is maar een deel van het hele gebruik. Het meeste gaat door het toilet. Maar wat je wel mee moet rekenen is dat bv douchewater moet worden opgewarmd en dat kost ook geld. Dat is ook het geval met wasmachines en vaatwassers. De echte besparing (in geld) zit in het opwarmen van minder water.

Maar hoe dan ook, het is uit milieu oogpunt wel nuttig om te besparen of er bij een verbouwing die toch gaat gebeuren besparende maatregelen te nemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Douchen kost inderdaad ongeveer 5 keer zoveel aan gas als aan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Het is weer de tijd van het jaar... Eneco geeft aan dat mijn elektriciteitscontract ten einde loopt. Nu heb ik bij Eneco ook mijn gas, maar door een tijd in een gasloze woning gewoond te hebben lopen dee twee contracten niet synchroon. Tikkeltje onhandig, maar het zij zo.

Nu zie ik dat we met Eneco, volgens de populaire vergelijkingssites, niet echt in het goedkope segment zitten. Qua vastrecht zijn ze competitief ( €1,91/mnd), of zelfs goedkoop, maar de € 0,223 per KWh is aan de hoge kant.

Mijn gascontract loopt nog een jaar. In dat jaar verwacht (of hoop ;)) ik nog een keer te verhuizen. Nu twijfel ik dus: ga ik niks doen, waardoor ik de komende maanden een hoog tarief betaal maar zodra ik verhuis naar een nieuwe situatie dan vrijheid om te kiezen heb. Of; kies ik nu een goedkope aanbieder, bijvoorbeeld Essent, en teken ik voor een jaar. Met als gevolg dat ik met twee contracten zit, terwijl ik ga verhuizen.

Wat is wijsheid?

Misschien belangrijk kanttekening: wij zijn zuinige gas / stroomgebruikers. We verbruiken in totaal voor nog geen € 80/mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Vergeten jullie niet wat?

Bij mij is de gemeentelijke rioolheffing ook afhankelijk van de verbruikte hoeveelheid water.
Dat is het duurst: 63% van het totaalbedrag bestaat uit rioolheffing.

Een kuub water kost mij € 4,15, incl. btw, vastrecht en rioolheffing.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

mountainbiker schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:10:
Vergeten jullie niet wat?

Bij mij is de gemeentelijke rioolheffing ook afhankelijk van de verbruikte hoeveelheid water.
Dat is het duurst: 63% van het totaalbedrag bestaat uit rioolheffing.

Een kuub water kost mij € 4,15, incl. btw, vastrecht en rioolheffing.
Bij ons is dat niet gekoppeld. Aangezien de halve stad ook geen watermeter heeft, en wel regenwater loost op het riool, zou dat ook niet realistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:14
Pooh schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:55:
[...]

25 liter per dag zou 9 m3 per jaar zijn, dat ligt dus volledig in het 'gratis deel'? Weet je zeker dat je geen komma bent vergeten? Voor 25 liter kun je net 3 keer de WC doortrekken, of 4 minuten douchen, dat is echt wel heel weinig.
Wij gebruiken met 2 personen ongeveer 50-60 m3 per jaar. 136 liter per dag, flink onder het gemiddelde. http://www.nibud.nl/uitga...ektriciteit-en-water.html
Nee het is wel degelijk 25l/dag, of dus 9m³. Jaar ervoor zat ik aan 35liter. Wat eventueel wel kan meespelen: je moet niet de cijfers na de komma doorgeven en ik ben van 163.? naar 172.78 gegaan, dus waarschijnlijk lig ik dichter bij de 10 dan bij de 9, maar dan nog. Ik val dus inderdaad volledig in het "gratis deel".
Toch klopt het hoor. Ik neem elke dag een douche maar eentje van 2 minuten. Water aan. Water uit, shampoo, wassen. Water aan, afspoelen en uit de douche. Enkel in het weekend neem ik soms een langere douche.
Ik ben ook een man alleen en overdag zit ik op mijn werk. Een kameraad is van 200l naar 50l gegaan toen zijn vriendin het huis uitging. Mannen verbruiken over het algemeen minder. Ook al omdat wij eerder elke dag van tshirt hemd/verwisselen terwijl vrouwen al vaker hele outfits gaan wisselen wat voor meer wasmachines zorgt. Mensen met kinderen als hierboven tja zeker in de jongere jaren zit je gewoon aan een aantal machines per week. Ik doe mijn machines eens om de drie weekends of zo. En dan nog de "snelle" was op 40° die maar een uur duurt.
WC -> ik heb geen kleine blaas. Dus een keer sochtends en savonds is normaal wel genoeg. Eventueel op het werk nog eens, daar word je toch voor betaald :D
Afwas -> meestal om de 2-3 dagen als de potten allemaal opgebruikt zijn.
Huis kuisen -> die emmer water gaat het nu ook niet maken, maar ook hier geldt dat een man alleen minder vaak zal kuisen dan een vrouw (gemiddeld gezien) ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33
murphsy schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:08:
Het is weer de tijd van het jaar... Eneco geeft aan dat mijn elektriciteitscontract ten einde loopt. Nu heb ik bij Eneco ook mijn gas, maar door een tijd in een gasloze woning gewoond te hebben lopen dee twee contracten niet synchroon. Tikkeltje onhandig, maar het zij zo.

Nu zie ik dat we met Eneco, volgens de populaire vergelijkingssites, niet echt in het goedkope segment zitten. Qua vastrecht zijn ze competitief ( €1,91/mnd), of zelfs goedkoop, maar de € 0,223 per KWh is aan de hoge kant.

Mijn gascontract loopt nog een jaar. In dat jaar verwacht (of hoop ;)) ik nog een keer te verhuizen. Nu twijfel ik dus: ga ik niks doen, waardoor ik de komende maanden een hoog tarief betaal maar zodra ik verhuis naar een nieuwe situatie dan vrijheid om te kiezen heb. Of; kies ik nu een goedkope aanbieder, bijvoorbeeld Essent, en teken ik voor een jaar. Met als gevolg dat ik met twee contracten zit, terwijl ik ga verhuizen.

Wat is wijsheid?

Misschien belangrijk kanttekening: wij zijn zuinige gas / stroomgebruikers. We verbruiken in totaal voor nog geen € 80/mnd.
of je kijkt of je een partij als Qurrent kunt vinden voor het elektriciteitsdeel. Daar hebben ze maandelijks opzegbare contracten ;-) (disclaimer: zit zelf sinds een paar maanden bij Qurrent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Lointje schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:22:
[...]

Nee het is wel degelijk 25l/dag, of dus 9m³. Jaar ervoor zat ik aan 35liter. Wat eventueel wel kan meespelen: je moet niet de cijfers na de komma doorgeven en ik ben van 163.? naar 172.78 gegaan, dus waarschijnlijk lig ik dichter bij de 10 dan bij de 9, maar dan nog. Ik val dus inderdaad volledig in het "gratis deel".
Toch klopt het hoor. Ik neem elke dag een douche maar eentje van 2 minuten. Water aan. Water uit, shampoo, wassen. Water aan, afspoelen en uit de douche. Enkel in het weekend neem ik soms een langere douche.
Ik ben ook een man alleen en overdag zit ik op mijn werk. Een kameraad is van 200l naar 50l gegaan toen zijn vriendin het huis uitging. Mannen verbruiken over het algemeen minder. Ook al omdat wij eerder elke dag van tshirt hemd/verwisselen terwijl vrouwen al vaker hele outfits gaan wisselen wat voor meer wasmachines zorgt. Mensen met kinderen als hierboven tja zeker in de jongere jaren zit je gewoon aan een aantal machines per week. Ik doe mijn machines eens om de drie weekends of zo. En dan nog de "snelle" was op 40° die maar een uur duurt.
WC -> ik heb geen kleine blaas. Dus een keer sochtends en savonds is normaal wel genoeg. Eventueel op het werk nog eens, daar word je toch voor betaald :D
Afwas -> meestal om de 2-3 dagen als de potten allemaal opgebruikt zijn.
Huis kuisen -> die emmer water gaat het nu ook niet maken, maar ook hier geldt dat een man alleen minder vaak zal kuisen dan een vrouw (gemiddeld gezien) ^^
Ik doe inderdaad wel wat dingen anders ja :) Maar dat is een beetje offtopic verder, als jij er tevreden mee bent is dat natuurlijk prima. Hierboven werd ook nog iets over opwarmen gezegd, dat klopt, het gasgebruik is bij ons ook behoorlijk hoog, maar dat komt ook doordat er een behoorlijk oppervlak opgewarmd moet worden in de winter en er veel muren grenzen aan de buitenlucht. Isolatie is zeer slecht maar daar heb ik al eens iemand voor langs laten komen. Conclusie: er zit troep in, kunnen we helaas niets meer aan doen voor je.

Anyway, ik zoek FO niet in het drastisch bezuinigen/besparen op dit soort dingen, meer in het genereren door meer inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 21:50

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Vandaag mijn rendementsdoelstelling voor 2014 behaald van 5% op mijn gemiddeld totale vermogen (gemiddeld vermogen gedurende 2014). Nu even kijken wat we de komende 2 maanden gaan ondernemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Accountant op 06-11-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:57
Accountant schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:57:
Vandaag mijn rendementsdoelstelling voor 2014 behaald van 5% op mijn gemiddeld totale vermogen (gemiddeld vermogen gedurende 2014). Nu even kijken wat we de komende 2 maanden gaan ondernemen.
Netjes. Voor de lange termijn streef ik daar ook naar, maar dit jaar zal het voor mij door 90% deposito's eerder rond 4,5%-4,6% uitkomen. Ga je nu op safe de komende twee maanden om de doelstelling veilig te stellen? Is die 5% ook onderdeel van je lange termijnplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
[...]
Wij verbruiken 100-110m³ per jaar met 2 volwassenen en een kind van 2 (vandaag jarig *O* ), iets van 100 liter per dag per persoon.

We hebben geen afwasmachine en dat scheelt behoorlijk in het waterverbruik. In de negatieve zin dan. Afwas met de hand is vaak een paar bordjes, bestek en pannen, maar wel relatief een hoop liters.
Ook de douchebeurten lopen weleens uit. Ik heb trouwens wel de oude douchekop vervangen (rainshower van 20L/min :X ) voor een zuiniger model van 6L/min. Nu nog zorgen dat de douchebeurten wat korter van duur zijn en niet ineens drie keer zo lang :)
Accountant schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:57:
Is die 5% uitgekeerd en heb je die in je hand? Er zijn nog twee maanden te gaan tot eind van het jaar dus ik vind het nog wat vroeg om al een behaald rendement over 2014 af te geven :)

Aangezien ikzelf een redelijk deel in fondsen en ETFs heb zitten (80% van totaal) en de laatste maand nogal heftig was, is mijn rendement YTD van 15%+ naar 2-3% gezakt en weer gestegen en zit dit nu net weer op 5%. In mijn geval wel alleen rendement ex dividend en alleen over het fondsen/etf deel. Als de beurzen nu de eindejaarsrally ingezet hebben, dan hoop ik rond de 8-10% uit te komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Arthas op 07-11-2014 00:39 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
joramoudenaarde schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:29:
Isepankur/Bondora heeft niet al te lang geleden toch een licentie van "UK's Financial Conduct Authority" gekregen? Dat zou toch wat veiliger moeten zijn dan een willekeurige P2P-lending site die geen licentie heeft?
Zegt ook niet alles vrees ik. Ik heb mezelf zojuist ook geregistreerd en mijn identificatie ingevuld. Vervolgens klik ik op geld storten en maak ik 50 euro over met de details die er bij hoorden. Vervolgens ga ik terug naar de portal, zie ik daar een berichtje met identificatie bezoek. Ik klik op de link identificeren en in plaats van dat ik de melding krijg dat ik dit al gedaan heb wordt er gevraagd het nogmaals te doen. Als ik vervolgens dit niet doe en terugga na het accountoverzicht, is mijn oorspronkelijke identificatie verdwenen. Als ik dan alsnog opnieuw wil identificeren krijg ik de melding "telefoonnummer bestaat al, registratie niet mogelijk".

Ik heb de support gemaild maar het is voor mij geen beste eerste indruk/ervaring. Mogelijk 50 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Nee hoor, zal allemaal goed komen. Zit er al 1,5 jaar en heb al heel wat geld heen en weer gestort (zonder en met nieuwe identificatie-eisen). Zijn ook heel benaderbaar en oplossingsgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Even ter info ik hanteer niet de meest standaard strategie t.a.v. FO beleggingen en zit ook niet op kritiek hieromtrent te wachten want daar is een ander topic voor.
JURIST schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:29:
[...]

Netjes. Voor de lange termijn streef ik daar ook naar, maar dit jaar zal het voor mij door 90% deposito's eerder rond 4,5%-4,6% uitkomen. Ga je nu op safe de komende twee maanden om de doelstelling veilig te stellen? Is die 5% ook onderdeel van je lange termijnplan?
Om met je laatste vraag te beginnen. Ja, die 5% is onderdeel van mijn lange termijnplan. Het is geen top rendement maar wel een haalbaar rendement in mijn ogen. Ook gelet op de goeroes is 4-5% toch vaak een goed uitgangspunt.

Op het safe spelen verhaal dat is nu ff de vraag. In feite kun je de vraag samenvatten met het woord hebzucht. Het vijcijferig rendement zit eraan te komen en dat is voor mij een overgangspunt dat ik niet met monopoly geld zit te spelen (daarom zegt me een rendement van 25% op 10.000 niet veel absoluut gezien schiet je er in mijn ogen vrijwel niets mee op t.a.v. FO). Die 5% vertegenwoordigd ongeveer 6.000 dat is best veel geld maar ik vind het nu ook weer niet heel veel geld. Ik zou dus nog een positie kunnen in nemen met als stoploss mijn jaar rendement, dus de gok te nemen om mijn jaarrendement te verhogen of quit te spelen voor 2014. Of dus gewoon tevreden te zijn en volgend jaar weer vanaf 0 beginnen zoekende naar mijn 5%.

Het is nu november maar de doelstelling had ik ook bijvoorbeeld op 2 januari kunnen behalen. Dan was ik denk ik sowieso doorgegaan omdat je dan nog een heel jaar te gaan heb. Nu richting het einde van het jaar komt inderdaad het veiligstellen aan bod.
Arthas schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 00:13:
[...]

Is die 5% uitgekeerd en heb je die in je hand? Er zijn nog twee maanden te gaan tot eind van het jaar dus ik vind het nog wat vroeg om al een behaald rendement over 2014 af te geven :)

Aangezien ikzelf een redelijk deel in fondsen en ETFs heb zitten (80% van totaal) en de laatste maand nogal heftig was, is mijn rendement YTD van 15%+ naar 2-3% gezakt en weer gestegen en zit dit nu net weer op 5%. In mijn geval wel alleen rendement ex dividend en alleen over het fondsen/etf deel. Als de beurzen nu de eindejaarsrally ingezet hebben, dan hoop ik rond de 8-10% uit te komen.
Heb nog 1 positie openstaan rendement boek ik tussentijds over naar een spaarrekening zodat ik altijd zicht heb waarvoor ik heb "gewerkt" (psychologisch iets en winst veiligstellen). Dus ja het rendement is in de hand. Door mijn hit en run strategie ben ik vaak 100% liquide dus ik kan vrij makkelijk mijn rendement bepalen en mijn vermogen op het einde van het jaar. De sterke fluctuaties binnen een jaar ervaar ik als onprettig ik beleg het liefst naar een rendement toe en stel mezelf dan de vraag is hebzucht goed of nemen we hier genoegen mee (lees schat ik mijn kansen goed in om nog meer rendement te halen).

Die 5% rendement is overigens incl. spaargeld dus mijn totale vermogen heeft tot nu toe 5% rendement gemaakt. Mijn spaargeld incl. lopende rekening (zonder rente) zal rond de 1,1-1,4% uitkomen en het rendement op beleggingen bereken ik altijd pas per 31-12 want dan kan ik het goed het gemiddeld belegd vermogen gedurende het jaar uitrekenen. Dat zal dan wel ergens tussen de 8-15% uitkomen. Vervolgens bereken ik nog hoeveel dagen van het jaar mijn belegd vermogen heeft uitgestaan t.o.v. mijn gemiddeld jaarvermogen. Dit ter indicatie van het belegingsrisico wat ik heb gelopen.

In 2013 was mijn vermogen:
119 dagen belegd en 246 dagen gespaard
Was mijn rendement op het gemiddelde vermogen 8,15%.
Was het rendement op mijn beleggingen 25,09%
Was het rendement op mijn spaargeld 1,84%
Ik analyseer dus graag door, was ik 300 dagen belegd geweest dan had ik dus een aanzienlijk hoger risico gelopen met mijn vermogen. Dat is dus een beetje de reden waarom ik dit nu al zo vroeg in het jaar post, ik heb mijn doelstelling behaald, zal ik doorgaan of stoppen? Die afweging moet ik nu even maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Dat is wel interssant, maar wat doe je als je op 3 januari -10% staat voor dat jaar? Ga je dan extra risico nemen om toch op 5% uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
Eindelijk iemand die net zo'n laag waterverbruik heeft als ik. Ik zat in 2010/2011 al rond de 16 m3 water per jaar, maar sinds ik er nog wat meer op let, zit ik momenteel op 9,4 m3 water per jaar. Ik woon op mijzelf, heb een kantoorbaan (40 uur p.w.) wat scheelt qua sanitaire spoelbeurten, maar ook qua douchen. Na het sporten douche ik natuurlijk altijd, maar na een kantoordag hoeft dit wat mij betreft niet persé. Verder ga ik gewoon bewust met alles om. Ik heb een afkeer van verspilling. Op het gebied van water, maar ook gas, elektra, brandstof of eten. Zo spoel ik het toilet ook wel eens om met water uit mijn regenton. Niet omdat het geld bespaart (water kost bijna niets), maar gewoon omdat ik het verspilling vind om perfect drinkwater (letterlijk) door de plee te spoelen. Misschien dat ik hiermee per jaar 1 kuub bespaar. Maar volgens mij past dit meer in het topic Wat is jouw actuele energieverbruik?

Door mijn 'afkeer' van verspilling, heb ik ook de financiële ruimte om mijn hypotheek versneld af te lossen maar ook te investeren in dingen die ik belangrijk vind, zoals eigen zonnepanelen of een project als Meewind.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Iedereen moet wat dat betreft doen waar ze zich fijn en veilig bij voelen, nietwaar? :)

Overigens lijkt de algemene lijn in FO beleggingsstrategien te zijn dat je genoegen neemt met ongeveer marktrendement en niet teveel gekke dingen moet doen. Zo las ik laatst op http://www.joshuakennon.c...-technologies-bankruptcy/ een aantal mensen die wél gekke dingen doen, en dan zie je ook hoe hard dat verkeerd kan uitpakken.

Overigens verwacht ik ook dat ik nu rond de 5% rendement zal zitten dit jaar, alleen is dit niet vanaf 1/1 maar vanaf eind augustus. Op jaarbasis zou dit natuurlijk veel meer zijn. Ik verwacht alleen dat als ik er naar zou onderzoeken, dat de val van de euro tov de dollar sinds die tijd erg veel met dat behaalde rendement te maken heeft.

Over het hele verbruik verhaal, ik heb daar geen heel erg helder beeld van, aangezien de verbruiksperiode met en zonder inwonende vriendin zijn geweest, maar het lijkt op 45 kuub water, 1100 kuub gas, en 2240 kWh in t jaar. Op alle drie is zeker nog wel wat te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
hv08 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:37:
Dat is wel interssant, maar wat doe je als je op 3 januari -10% staat voor dat jaar? Ga je dan extra risico nemen om toch op 5% uit te komen?
Ik beleg hoofdzakelijk in AEX trackers (vanwege de gratis transactiekosten) en de relatief geringe volalitieit t.o.v. individuele aandelen. Het kan gebeuren dat ik natuurlijk een verkeerde inschatting maak maar ik probeer dan vroegtijdig uit te stappen met een stoploss die zeker geen 10% is of bij een onzekere markt gewoonweg niet te handelen. Het kan natuurlijk voorkomen dat je meerdere keren de verkeerde inschatting maakt en op die -10% uitkomt dat is me nog niet gebeurt. Ik denk dat ik het deels van het sentiment op de beurs zou laten afhangen en mijn eigen trades nogmaals zou analyseren als de markt wel winst zou maken. Probleem is wel dat je vaak in de markt wil zitten als actievere trader en dat wil ik juist vermijden. Vandaar ook dat ik het aantal belegde dagen/risico dagen bijhoudt en dit wel info voor mij geeft. Ik zou geen verhoogd risico nemen door in hefboomproducten of volatieliere aandelen te gaan beleggen. Ik zou wel wellicht met een hoger bedrag instappen om wat verlies proberen goed te maken, dat dan weer wel. Maar altijd focus houden op verlies snel afkappen en winst tussentijds nemen. Verlies hoe frustrerend dan ook hoort er nu eenmaal ook bijdus daar zal ik dan ook maar mee om moeten gaan.

Ik bereken mijn rendementsdoelstelling om naar een bedrag en probeer dit bijelkaar te sprokkelen op een spaarrekening die los staat van mijn beleggingen en spaarrente dit geeft mij focus en duidelijkheid. Alle kleine en grote procentjes in een jaar moeten dat verwezenlijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
[quote]Accountant schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:26:

Het vijcijferig rendement zit eraan te komen en dat is voor mij een overgangspunt dat ik niet met monopoly geld zit te spelen (daarom zegt me een rendement van 25% op 10.000 niet veel absoluut gezien schiet je er in mijn ogen vrijwel niets mee op t.a.v. FO).
[quote]

Een psychologisch punt inderdaad. Zelf zit ik dit jaar ook in de buurt van dit niveau en dan wordt het ook een serieuze passieve inkomstenstroom die je niet graag kwijt wilt is ook mijn ervaring
Mijn spaargeld incl. lopende rekening (zonder rente) zal rond de 1,1-1,4% uitkomen en het rendement op beleggingen bereken ik altijd pas per 31-12 want dan kan ik het goed het gemiddeld belegd vermogen gedurende het jaar uitrekenen. Dat zal dan wel ergens tussen de 8-15% uitkomen.
Even puur uit interesse (en zonder kritiek op beleggingsstrategie); wil je je hele vermogen vrij beschikbaar achter de hand houden? Anders zou je met de vaste kern (risicovrij) natuurlijk wat meer kunnen krijgen of vind je dit het niet waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Accountant schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:02:
[...]

Ik beleg hoofdzakelijk in AEX trackers (vanwege de gratis transactiekosten) en de relatief geringe volalitieit t.o.v. individuele aandelen.
Zou je niet beter in een global index kunnen gaan beleggen en de minimale extra transactiekosten voor lief nemen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QQ8tJua.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rr7r schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:56:
[...]

Zou je niet beter in een global index kunnen gaan beleggen en de minimale extra transactiekosten voor lief nemen?

[afbeelding]
Ik doe ook global index bij degiro. Ook geen transactiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
JURIST schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:32:
[quote]Accountant schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:26:

Even puur uit interesse (en zonder kritiek op beleggingsstrategie); wil je je hele vermogen vrij beschikbaar achter de hand houden? Anders zou je met de vaste kern (risicovrij) natuurlijk wat meer kunnen krijgen of vind je dit het niet waard?
De rentevergoeding is zo laag dat ik het liever vrij beschkbaar hou. Het is wellicht wel een aandachtspuntje voor de toekomst mocht de rente ooit weer gaan stijgen. Dan lijkt het me wel leuk een depositoladder op te stellen zodat er wel atlijd iets vrijvalt. Geheel vastzetten vind ik een beetje "eng".
rr7r schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:56:
[...]

[afbeelding]
Zo kun je nog tig andere fondsen aangeven, ik kies voor de AEX tracker omdat ik erg toegankelijk vind voor mijn doel. Handel je op de lange termijn dan zijn er wellicht betere producten. Ik handel relatief kort (dag tot maximaal 1 maand), dus een 10 jaars grafiek zegt mij vrij weinig. Ik heb alleen, liefst zijwaartse, beweging nodig binnen een bepaalde bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:18
Accountant schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:26:
Even ter info ik hanteer niet de meest standaard strategie t.a.v. FO beleggingen en zit ook niet op kritiek hieromtrent te wachten want daar is een ander topic voor.
Naar mijn bescheiden mening hoort het daar ook niet thuis aangezien de strategie eerder speculeren dan beleggen is. Overigens wel een interessante strategie.

Als ik het goed begrijp koop je AEX-indextrackers wanneer je verwacht dat de AEX gaat stijgen en je verkoopt deze weer zodra je een vooraf vastgestelde winst behaald? Zo ja, wat zijn je 'stop loss' en 'take profit' percentages? Of zijn deze variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
DeZaag schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:11:
[...]

Naar mijn bescheiden mening hoort het daar ook niet thuis aangezien de strategie eerder speculeren dan beleggen is. Overigens wel een interessante strategie.

Als ik het goed begrijp koop je AEX-indextrackers wanneer je verwacht dat de AEX gaat stijgen en je verkoopt deze weer zodra je een vooraf vastgestelde winst behaald? Zo ja, wat zijn je 'stop loss' en 'take profit' percentages? Of zijn deze variabel?
Klopt op hoofdlijnen wel. Vrij variabel, ben niet zo van een strak regime doe veel dingen op gevoel. Je merkt wel als je vroeg in het jaar zit en je winst nog moet realiseren dat je wat terughoudender bent. Zoals nu als ik mijn opgebouwde jaarwinst heb wil ik deze best inzetten als stoploss om een hoger rendement te bereiken (mits zich in mijn ogen een koopmoment voordoet). Dat handelen op gevoel hou ik wel bij door mijn rendemenstdoelstelling centraal te stellen en mijn eigen handelen te reflecteren. Beleggen moet wel wat opleveren anders hou ik mezelf voor de gek.

Index/waarde/dividend beleggen is niet aan mij besteed daar heb ik het lange uithoudingsvermogen niet voor. Ik heb wat meer actie nodig, en dat mag best ten kosten gaan van wat rendement. Maar doordat ik niet alle dagen belegd ben loop ik ook wat minder risico bij een mogelijke crash.

Ik zie overigens geen verschil tussen speculeren en beleggen is voor mij 1 pot nat. Gaat allemaal om het controleren en beheersen van risico's en het maken van rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
filosofem schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:25:
Nee hoor, zal allemaal goed komen. Zit er al 1,5 jaar en heb al heel wat geld heen en weer gestort (zonder en met nieuwe identificatie-eisen). Zijn ook heel benaderbaar en oplossingsgericht.
Het is opgelost inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Afgezien van 1 dag in 1987 is een beurscrash over het algemeen niet een event wat in 1 dag gebeurt, en is het a priori niet duidelijk of het überhaupt een crash is, en hoe groot de crash wordt. Het is dus maar de vraag of je daadwerkelijk minder risico loop; je kan in een ongunstig scenario telkens opnieuw instappen en weer je stoploss hitten en uiteindelijk meer verlies maken dan iemand die gewoon in die periode buy-en-hold volgt.

Overigens: hoe kan je geen lang uithoudingsvermogen hebben wat betreft beleggingen, maar wel streven naar FO deels door sparen? Als er iets is waar je uithoudingsvermogen voor nodig hebt is dat het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:54
Accountant schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:18:
[...]
Ik heb wat meer actie nodig, en dat mag best ten kosten gaan van wat rendement.
Ik zal me onthouden van al te veel commentaar ;) maar je zou wellicht b.v. ook 90% heel saai kunnen beleggen en met de overige 10% heel actief / speculatief handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Hielko schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:32:
Afgezien van 1 dag in 1987 is een beurscrash over het algemeen niet een event wat in 1 dag gebeurt, en is het a priori niet duidelijk of het überhaupt een crash is, en hoe groot de crash wordt. Het is dus maar de vraag of je daadwerkelijk minder risico loop; je kan in een ongunstig scenario telkens opnieuw instappen en weer je stoploss hitten en uiteindelijk meer verlies maken dan iemand die gewoon in die periode buy-en-hold volgt.

Overigens: hoe kan je geen lang uithoudingsvermogen hebben wat betreft beleggingen, maar wel streven naar FO deels door sparen? Als er iets is waar je uithoudingsvermogen voor nodig hebt is dat het wel.
Uithoudingsvermogen heb ik voldoende maar ik kan niet 20-30 jaar stil zitten op een belegging dat is niets voor mij daar heb ik voldoende zelfkennis voor daar ben ik te zwak voor. Dus ik moet iets zoeken wat bij me past. Door ieder jaar weer te streven naar mijn streef rendement van 5% op het totaal vermogen (zeer groot verschil met rendement alleen op aandelen!) heb ik ieder jaar een helder doel voor ogen. Heb ik mijn doel bereikt en nog maanden over dan kan ik nadenken over eventuele vervolg stappen.

Ik ben ook zeer beneiuwd of er mensen zijn die een belegging al 10-20 jaar in hun bezit hebben zonder er afstand van te doen. Ik lees meestal alleen in het topic van mensen die pas zijn begonnen dat vind ik dan ook wel weer typisch. Dus als er mensen zijn die daar uit eigen ervaring een mooie excel sheet van 10-20 jaar grotendeels buy en hold hebben ik hou me aanbevolen. Dus ik twijfel ook wel zeer sterk aan het uithoudingsvermogen van die beleggers. Terwijl ze vaak hun beslissingen om op die manier van beleggen wel baseren op een tijdsframe en historie van 10-20 jaar.
rube schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:37:
[...]

Ik zal me onthouden van al te veel commentaar ;) maar je zou wellicht b.v. ook 90% heel saai kunnen beleggen en met de overige 10% heel actief / speculatief handelen?
Wellicht een verkeerd beeld maar zo actief handel ik niet. Groot deel van het jaar staat het meeste saai op de spaarrekening rente te trekken om die 5% bijelkaar te sprokkelen. Begrijp me niet verkeerd rendement moet er gemaakt wordenmaar of dat nu 5% of 8% is daar lig ik niet zo wakker van. Niemand kan me die 8% garanderen alleen achteraf, dus ik ben lekker tevreden met mijn 5%.Tevredeheid is een belangrijk onderdeel van mijn FO en toepasbaar op al mijn activiteiten.

En ik wil nogmaals benadrukken dat ik spreek over gemiddeld rendement op mijn totaal vermogen.Om aan die 5% te komen moet ik de lage rente van mijn spaarrekening compenseren met een veel hoger rendement op aandelen.

Nu gaan we lekker naar de Ardennen en genieten van een lekker weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 17:15:
[...]
Ik ben ook zeer beneiuwd of er mensen zijn die een belegging al 10-20 jaar in hun bezit hebben zonder er afstand van te doen. Ik lees meestal alleen in het topic van mensen die pas zijn begonnen dat vind ik dan ook wel weer typisch.
Mja, dat komt denk ik ook omdat velen hier nogal jong zijn.

Als ik naar mezelf kijk, tijdens mijn studie heb ik flink gespeculeerd met opties/aandelen. Mooie winsten gemaakten, achteraf durf ik wel te stellen dat dat niet was omdat ik zo slim was maar omdat alles in de periode omhoog ging :+

Daarna een berhoorlijke periode niet echt veel spaargeld gehad. Nou ja, misschien wel veel voor de gemiddelde nederlander, maar niet om FO te worden. Bovendien kreeg je toen ook nog wat meer op een spaarrekening.
Nu pas sinds een jaar of vijf dat het vermogen flink toeneemt. En eigenlijk daardoor pas vrij recent er eens goed in gaan verdiepen. Zo'n 2 jaar geleden heb ik bewust bepaalde beslissingen genomen mbt investeren.
Hoewel dat dus nog vrij recent is heb ik sindsdien niets verkocht, alleen maar bijgekocht / gebalanceerd.

We kunnen ook niet 20 of 30 jaar vooruitkijken, dus ik zeg ook niet dat ik dit altijd blijf volhouden. Aan de andere kant, ik zie ook geen reden waarom ik mijn huidige "strategie" niet nog tenminste 5 jaar vol zal houden. Waar ik bij mezelf wel voor wil waken is te laten leiden door de waan van de dag, alle ruis zeg maar.

Maar goed, ik zal het zelf gaan meemaken hoe standvastig ik blijf :9
Dus ik twijfel ook wel zeer sterk aan het uithoudingsvermogen van die beleggers. Terwijl ze vaak hun beslissingen om op die manier van beleggen wel baseren op een tijdsframe en historie van 10-20 jaar.
Uit onderzoeken blijkt ook dat dat vaak het manco is van particuliere beleggers en dat die daarom veelal veel minder rendement halen als "de markt" en pensioenfondsen enzo.

Maar ook onder de particulieren zijn de echte buy en hold beleggers er wel hoor. Maar meestal zijn dat wat oudere mensen met grijs haar, die het niet over hun aandelen en obligaties hebben. In plaats van praten en handelen incasseren die gewoon jaren achter elkaar rustig hun dividend van Shell en Unilever (althans dat is mijn ervaring met N=2).
Nu gaan we lekker naar de Ardennen en genieten van een lekker weekend!
Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb een aantal fondsen en ook inmiddels een aantal ETF's. een paar fondsen heb ik al lang, misschien al meer dan 10 jaar. Ik hou t niet zo bij. Deze blijven echter goed stijgen en ik doe er daarom geen afstand van. Heb al wel eens winst genomen door een deel te verkopen, maar ze blijven vrolijk doorstijgen., Dus hold ik.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Accountant schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 09:26:

[...]
Het is nu november maar de doelstelling had ik ook bijvoorbeeld op 2 januari kunnen behalen. Dan was ik denk ik sowieso doorgegaan omdat je dan nog een heel jaar te gaan heb. Nu richting het einde van het jaar komt inderdaad het veiligstellen aan bod.

[...]

Heb nog 1 positie openstaan rendement boek ik tussentijds over naar een spaarrekening zodat ik altijd zicht heb waarvoor ik heb "gewerkt" (psychologisch iets en winst veiligstellen). Dus ja het rendement is in de hand. Door mijn hit en run strategie ben ik vaak 100% liquide dus ik kan vrij makkelijk mijn rendement bepalen en mijn vermogen op het einde van het jaar. De sterke fluctuaties binnen een jaar ervaar ik als onprettig ik beleg het liefst naar een rendement toe en stel mezelf dan de vraag is hebzucht goed of nemen we hier genoegen mee (lees schat ik mijn kansen goed in om nog meer rendement te halen).

Die 5% rendement is overigens incl. spaargeld dus mijn totale vermogen heeft tot nu toe 5% rendement gemaakt. [...]Dit ter indicatie van het belegingsrisico wat ik heb gelopen.

In 2013 was mijn vermogen:
119 dagen belegd en 246 dagen gespaard
Was mijn rendement op het gemiddelde vermogen 8,15%.
Was het rendement op mijn beleggingen 25,09%
Was het rendement op mijn spaargeld 1,84%
Ik analyseer dus graag door, was ik 300 dagen belegd geweest dan had ik dus een aanzienlijk hoger risico gelopen met mijn vermogen.
Dat is dus een beetje de reden waarom ik dit nu al zo vroeg in het jaar post, ik heb mijn doelstelling behaald, zal ik doorgaan of stoppen? Die afweging moet ik nu even maken.
Wat doe je in het volgende jaar met dat rendement? Blijft dat op de spaarrekening staan tegen 1-2% of plaats je het in een deposito tegen een paar meer procenten?
Wat weerhoudt je er van om je rendement in obligaties te investeren? Of koop je er weer aandelen/fondsen van?

Statistisch gezien is stoppen met beleggen begin november een minder goede keuze.
Uit : http://www.davemanuel.com/sp500-historical-data.php De gemiddelde performance van de S&P500 sinds 1971.
Average Monthly Performance Since 1971

Return in January has been 1.07%
Return in February has been -0.03%
Return in March has been 1.19%
Return in April has been 1.5%
Return in May has been 0.17%
Return in June has been -0.05%
Return in July has been 1.02%
Return in August has been -0.06%
Return in September has been -0.47%
Return in October has been 0.79%
Return in November has been 1.52%
Return in December has been 1.71%
Als je bedenkt dat de S&P500 in de laatste drie maanden van het jaar bijna de helft van het gemiddelde jaarrendement pakt, zou je misschien je boekjaar iets anders moeten leggen :) Ik bedoel dus in oktober beginnen en dan in juli bekijken wat het resultaat is.

Ik ben nu net halverwege het boek van Jacob Lund Fisker, Early Retirement Extreme, van de gelijknamige website. Het boek an sich leest redelijk makkelijk weg. Ik ben alleen nog geen tips of ideeën tegen gekomen waar ik persoonlijk van zeg, ja daar heb ik wat aan. Heeft iemand anders dit boek gelezen of is dit nog aan het lezen?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02

rally

Deyterra Consultancy

Oud bellegings-gezegde is ook niet voor niets:

Sell in May and go away,
But remember to be back in September

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rally schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 07:54:
Oud bellegings-gezegde is ook niet voor niets:

Sell in May and go away,
But remember to be back in September
En dat soort hypes houdt zichzelf in stand omdat het een selffulfilling prophecy wordt. De professionals zullen dat ook wat graag zo houden, omdat die het meest ervaren zullen zijn het voor winst te gebruiken.
Stopt iedereen met die onzin, is de dip ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Arthas schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 07:25:
[...]
Ik ben nu net halverwege het boek van Jacob Lund Fisker, Early Retirement Extreme, van de gelijknamige website. Het boek an sich leest redelijk makkelijk weg. Ik ben alleen nog geen tips of ideeën tegen gekomen waar ik persoonlijk van zeg, ja daar heb ik wat aan. Heeft iemand anders dit boek gelezen of is dit nog aan het lezen?
Dit boek is geen gedetailleerd stappenplan hoe je FO gaat worden. Dat is bewust gedaan omdat het voor iedereen anders is en zaken in de loop der tijd veranderen. Het is meer een bredere filosofische uiteenzetting hoe je (heel snel) minder of geheel onafhankelijk van een geldstroom uit arbeid kan worden.

Overigens, verderop komen volgens mij wel wat meer concrete voorbeelden aanbod als ik het mij goed herinner.

Ik kan me niet herinneren dat ik zelf zaken 1 op 1 heb overgenomen uit het boek, echter wel (voor een gedeelte) de "mind set". En ondanks dat wij voordien ook al veel spaarden, heeft dat echt duidelijk zichtbaar effect heeft op ons netto vermogen, passief inkomen en de afhankelijkheid van inkomens uit arbeid.

Ik ben wel benieuwd wat je ervan vond nadat je het helemaal hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:15:
[...]

En dat soort hypes houdt zichzelf in stand omdat het een selffulfilling prophecy wordt. De professionals zullen dat ook wat graag zo houden, omdat die het meest ervaren zullen zijn het voor winst te gebruiken.
Stopt iedereen met die onzin, is de dip ook weg.
Niet geheel een selffulfilling prophecy, omdat het voornamelijk veroorzaakt word door het vakantie seizoen.
Maar ten dele heb je gelijk... er zullen ook veel beleggers zijn die gebruik maken van deze periode (als je lef hebt koop je puts in mei :P )

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rally schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:59:
[...]

Niet geheel een selffulfilling prophecy, omdat het voornamelijk veroorzaakt word door het vakantie seizoen.
Maar ten dele heb je gelijk... er zullen ook veel beleggers zijn die gebruik maken van deze periode (als je lef hebt koop je puts in mei :P )
Je kan ook alles op zwart zetten in het casino als je lef heb. Zulke dingen hebben niets meer met beleggen te maken maar puur gokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
[...]
Wat doe je in het volgende jaar met dat rendement? Blijft dat op de spaarrekening staan tegen 1-2% of plaats je het in een deposito tegen een paar meer procenten?
Wat weerhoudt je er van om je rendement in obligaties te investeren? Of koop je er weer aandelen/fondsen van?
Het jaar rendement van vorig jaar voeg ik toe aan mijn vermogen en kan dus weer belegd worden. Het nieuwe jaar rendement beland op de spaarrekening om eventuele verliezen op te vangen en naar mezelf duidelijk te maken waarvoor ik gewerkt heb.

Het rendementspercentage op aandelen alleen heeft voor mij vrij weinig informatie waarde. Als iemand 15% maakt op aandelen dan is dat een uitstekend jaarrendement maar als je slechts 10% van je vermogen belegd en de andere 90% staat tegen 1% op de bank dan is het rendement nog slechts 2,4% op je totaal vermogen. Mensen maken ook andere strategische beslissingen als ze 10% of 70% van het totale vermogen beleggen.

Ik ben van mening dat veel mensen zich blind staren op het rendement op aandelen maar het grotere plaatje uit het oog verliezen.
Het volgen of verslaan van de markt is ook een term waar ik vrij weinig mee kan. Het bezit informatieve waarden maar wordt naar mijn mening ook door teveel mensen te kortzichtig bekeken en te belangrijk geacht.

Daarom is dus in hoofdzaak rendement op totaal vermogen interessant voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
rube schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:53:
[...]

Dit boek is geen gedetailleerd stappenplan hoe je FO gaat worden. Dat is bewust gedaan omdat het voor iedereen anders is en zaken in de loop der tijd veranderen. Het is meer een bredere filosofische uiteenzetting hoe je (heel snel) minder of geheel onafhankelijk van een geldstroom uit arbeid kan worden.
Ik heb dit ook liggen om te gaan lezen. Mijn eerste indruk aan de hand van de topics is dat ik er nog wel wat van kan leren, maar ik ben tot dusver vooral bezig geweest met puur financiele benadering van dit onderwerp, een wat bredere beschouwing is voor mij wel interessant.

Wat ik me overigens afvraag - als het gaat over toewijding en streven naar FO - is hoe partners hier in staan. De meeste meesten hier zijn mannen die zelf heel scherp hebben waar ze naartoe willen, maar zitten partners daar net zo in en zijn ze daar net zo actief mee?

Bij ons voer ik het financieel beheer - vooral omdat ik het interessant vind - en heb daarvoor binnen grenzen redelijk carte blanche. Wij werken met een systeem van drie rekeningen waarbij we allebei naar verhouding van inkomen maandelijks storten op de gezinsrekening. Het saldo van de gezinsrekening gaat er maandelijks grotendeels doorheen en wat overblijft is vormt een kleine buffer en wordt verder gebruikt voor vakanties.

Voor mijn huidige FO-planning reken ik alleen met wat ik zelf wegzet en daarmee ben ik al redelijk op weg. Daarbij reken ik overigens wel met een standaard gezinsbudget. Dat wat mijn partner opbouwt zie ik als additioneel en is mooi meegenomen in het streven naar FO.

Hoewel partner het FO-streven kan waarderen, is er bij ons een verschil in focus. Ik ben meer op de lange termijn gericht, terwijl partner met jonge kinderen meer op de korte termijn gericht is. Voor ons werkt dit prima en ik wil ook zeker geen puriteins bewind voeren, maar ik realiseer me ook dat er meer mogelijk kan zijn (even los van of ik/wij daar gelukkiger van worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JURIST schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:43:
[...]

Ik heb dit ook liggen om te gaan lezen. Mijn eerste indruk aan de hand van de topics is dat ik er nog wel wat van kan leren, maar ik ben tot dusver vooral bezig geweest met puur financiele benadering van dit onderwerp, een wat bredere beschouwing is voor mij wel interessant.

Wat ik me overigens afvraag - als het gaat over toewijding en streven naar FO - is hoe partners hier in staan. De meeste meesten hier zijn mannen die zelf heel scherp hebben waar ze naartoe willen, maar zitten partners daar net zo in en zijn ze daar net zo actief mee?

Bij ons voer ik het financieel beheer - vooral omdat ik het interessant vind - en heb daarvoor binnen grenzen redelijk carte blanche. Wij werken met een systeem van drie rekeningen waarbij we allebei naar verhouding van inkomen maandelijks storten op de gezinsrekening. Het saldo van de gezinsrekening gaat er maandelijks grotendeels doorheen en wat overblijft is vormt een kleine buffer en wordt verder gebruikt voor vakanties.

Voor mijn huidige FO-planning reken ik alleen met wat ik zelf wegzet en daarmee ben ik al redelijk op weg. Daarbij reken ik overigens wel met een standaard gezinsbudget. Dat wat mijn partner opbouwt zie ik als additioneel en is mooi meegenomen in het streven naar FO.

Hoewel partner het FO-streven kan waarderen, is er bij ons een verschil in focus. Ik ben meer op de lange termijn gericht, terwijl partner met jonge kinderen meer op de korte termijn gericht is. Voor ons werkt dit prima en ik wil ook zeker geen puriteins bewind voeren, maar ik realiseer me ook dat er meer mogelijk kan zijn (even los van of ik/wij daar gelukkiger van worden).
Interessant discussiepunt inderdaad. FO is eerder te bereiken als je samen met je partner dezelfde visie hebt en daar ook naar handelt.

In mijn situatie is het zo dat ik volledig om ben en mijn partner (nog) niet. Maar daar wordt aan gewerkt. :+

Visie partner: geen schulden maken, beperkte buffer aanhouden, genieten van onze goede en stijgende inkomens en onszelf 'belonen''. Denk aan een mooi koophuis, evt. auto, nieuwe spullen, veel reizen.

Waar ik meer een Mr Money Mustache light ben geworden.

Heel simpel gezegd: ik ben me gaan realiseren wat voor enorme commitment het is om een fulltime baan te hebben. Dat ik de baan wel kan waarderen maakt daarin wat mij betreft geen verschil. De output, salaris, is dus een gevolg van die commitment. En dat geef ik dus niet zomaar meer uit 'omdat het kan' en omdat ik toch 'moet werken'. Verder heb ik voor mijzelf doorzien dat maar weinig producten echt waarde toevoegen aan mijn leven. Simpel voorbeeld: een auto als product heeft voor mijn leven een toegevoegde waarde. Voor 5k kan je een prima auto kopen. Zuinig, compact model, voorzien van alle noodzakelijke comfort en betrouwbaar. Natuurlijk, een auto van 15k heeft meerwaarde in luxe, grootte, rijgedrag wellicht. Maar die 10k verschil is het voor mij never niet waard.

Deze kritische blik zorgt ervoor dat ik veel geld kan sparen en dat heeft me een nieuwe hobby opgeleverd: kijken hoe ik mijn geld voor me kan laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:23:
[...]

Interessant discussiepunt inderdaad. FO is eerder te bereiken als je samen met je partner dezelfde visie hebt en daar ook naar handelt.

In mijn situatie is het zo dat ik volledig om ben en mijn partner (nog) niet. Maar daar wordt aan gewerkt. :+

Visie partner: geen schulden maken, beperkte buffer aanhouden, genieten van onze goede en stijgende inkomens en onszelf 'belonen''. Denk aan een mooi koophuis, evt. auto, nieuwe spullen, veel reizen.

Heel simpel gezegd: ik ben me gaan realiseren wat voor enorme commitment het is om een fulltime baan te hebben. Dat ik de baan wel kan waarderen maakt daarin wat mij betreft geen verschil. De output, salaris, is dus een gevolg van die commitment. En dat geef ik dus niet zomaar meer uit 'omdat het kan' en omdat ik toch 'moet werken'. Verder heb ik voor mijzelf doorzien dat maar weinig producten echt waarde toevoegen aan mijn leven. Simpel voorbeeld: een auto als product heeft voor mijn leven een toegevoegde waarde. Voor 5k kan je een prima auto kopen. Zuinig, compact model, voorzien van alle noodzakelijke comfort en betrouwbaar. Natuurlijk, een auto van 15k heeft meerwaarde in luxe, grootte, rijgedrag wellicht. Maar die 10k verschil is het voor mij never niet waard.

Deze kritische blik zorgt ervoor dat ik veel geld kan sparen en dat heeft me een nieuwe hobby opgeleverd: kijken hoe ik mijn geld voor me kan laten werken.
Het ligt er natuurlijk aan hoe vaak je hem nodig hebt en hoe ver.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

icecreamfarmer schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:06:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld een auto van 5k€ van de hand gedaan voor een van 20k€ omdat het financieel zinniger was. Ik rijd nu elektrisch en dus veel goedkoper, hoop hem er binnen 3 jaar uit te hebben :) meer ruimte en luxe is een bijkomend maar niet onaangenaam effect...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik ben het nu nog aan het lezen. Het leuke aan zijn boek is dat er aandacht wordt besteed aan de 'Renaissance Man' en hoe scheef het is dat de meeste onder ons de meeste simpele werkzaamheden niet meer zelf kunnen of willen doen, en het dus maar uitbesteden.

Onder dat motto ben ik 8 weken geleden gestart met een cursus loodgieterij c.q. sanitairinstallatie. Behalve dat ik het enorm leuk vind als semi-techneut is het verbazingwekkend hoeveel je in een korte tijd kan leren. Dan pas ga je je realiseren hoe scheef het is dat de gemiddelde bolleboos geen thermostatische mengkraan kan aansluiten, een toilet uit elkaar kan halen en opnieuw in elkaar kan zetten, of een opbouwleiding een klein stukje kan verleggen. Het is eigenlijk allemaal zo simpel maar het is er bij ons ingestampt dat we meteen de 'vakman' moeten opbellen die dit soort simpele klusjes aan €100,- per uur komt oplossen.

Toen ik van vakantie terugkwam en mijn vader (gepensioneerd, dus tijd zat) me vertelde dat hij een 'vakman' had ingehuurd om een paar randjes in het huis bij te kitten lag ik dan ook dubbel van het lachen, om dan vervolgens te horen te krijgen dat 'randen kitten toch echt wel vakmanschap is hoor'. We doen echt niks meer zelf hé.

Dat was voor mij, samen met de constatering dat de hele samenleving tegenwoordig draait op nutteloze aankopen en een hyperactieve-consumptiedrang, de grote eye-opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:06:
[...]
Niet op jou persoonlijk gericht maar meer op de mensen die dat als argument aanhalen.

Of je nu 1.000 of 100.000 met een auto rijdt je hebt altijd een keuze. Niemand dwingt je om bij 100.000 km een grotere duurdere auto te kopen. Mensen gebruiken dit vaak als argument bij een auto terwijl ze vroeger met het hele gezin in een Corsa naar Oostenrijk trokken. Uiteindelijk kom je ook met een 10e handse auto op plaats van bestemming. Overigens een goed argument om een luxere/duurdere auto te kopen als je veel kilometers maar dan ook niet zeuren dat alles zo duur is.
BFmango schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:32:
[...]
Ik ben het nu nog aan het lezen. Het leuke aan zijn boek is dat er aandacht wordt besteed aan de 'Renaissance Man' en hoe scheef het is dat de meeste onder ons de meeste simpele werkzaamheden niet meer zelf kunnen of willen doen, en het dus maar uitbesteden.
Ik ben ook van het eerst zelf proberen. Maar het kan ook mis gaan, in de herfst vakantie dacht ik wel even een schutting te zetten over 30 meter. Na 3 dagen opbouwen geheel ontevreden over mijn eigen klus resultaat alles afgebroken en (gelukkig bijna) alles kunnen terugsturen wat ik niet nodig had. Uiteindelijke schade gelukkig weten te beperken tot 3,5 vakantiedag en 300-400 euro in geld. De leveranciers heeft gelukkig alles terug genomen wat niet gebruikt was, anders was de schadepost 1.200 hoger geweest. Wat ik gebruikt had nog via marktplaats voor de helft kunnen verkopen. Had er echt van wakker gelegen en erg slecht door geslapen maar het resultaat stond me totaal niet aan. Hierdoor weet ik wel dat ik ook niet alles kan en sommige dingen zal moeten uitbesteden.
Soms zit ik weleens in de knoop met mezelf en dan vraag ik me bij een project af waarom betaal ik de vakman niet gewoon. Op dat gebied ben ik dan misschien iets te zuinig ingesteld en zou ik iets vaker toch iemand moeten inhuren.

Zelf iets oplossen geeft mij wel veel voldoening en trots en dat is mij ook veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

BFmango schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:32:
[...]

Onder dat motto ben ik 8 weken geleden gestart met een cursus loodgieterij c.q. sanitairinstallatie. Behalve dat ik het enorm leuk vind als semi-techneut is het verbazingwekkend hoeveel je in een korte tijd kan leren. Dan pas ga je je realiseren hoe scheef het is dat de gemiddelde bolleboos geen thermostatische mengkraan kan aansluiten, een toilet uit elkaar kan halen en opnieuw in elkaar kan zetten, of een opbouwleiding een klein stukje kan verleggen. Het is eigenlijk allemaal zo simpel maar het is er bij ons ingestampt dat we meteen de 'vakman' moeten opbellen die dit soort simpele klusjes aan €100,- per uur komt oplossen.

Toen ik van vakantie terugkwam en mijn vader (gepensioneerd, dus tijd zat) me vertelde dat hij een 'vakman' had ingehuurd om een paar randjes in het huis bij te kitten lag ik dan ook dubbel van het lachen, om dan vervolgens te horen te krijgen dat 'randen kitten toch echt wel vakmanschap is hoor'. We doen echt niks meer zelf hé.

Dat was voor mij, samen met de constatering dat de hele samenleving tegenwoordig draait op nutteloze aankopen en een hyperactieve-consumptiedrang, de grote eye-opener.
Niet zo raar, mijn vader is timmerman en kan heel veel zelf maar kitten en schilderen laat hij bijna altijd een vakman doen. Dat loopt al snel uit op broddelwerk met als resultaat nog hogere kosten.

Over de auto, ik heb 2,5 jaar terug een 15 jaar ouden daihatsu gekocht voor €350. Een leuk ding maar eigenlijk rijd ik er voor het comfort en de veiligheid liever niet mee naar schiphol vanaf Zuid Brabant.
Dan pak ik de grotere peugot van mijn ouders.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je iedere dag 2 uur in de auto moet doorbrengen dat wat meer geld uitgeven daaraan geen gek idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 19-09 07:48
Kitten is echt iets wat ik zelf niet wil doen. Het lijkt makkelijk maar is het niet. Idem dat ik niet aan electriciteit kabels of zo kom.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Simpel voorbeeld: een auto als product heeft voor mijn leven een toegevoegde waarde. Voor 5k kan je een prima auto kopen. Zuinig, compact model, voorzien van alle noodzakelijke comfort en betrouwbaar. Natuurlijk, een auto van 15k heeft meerwaarde in luxe, grootte, rijgedrag wellicht. Maar die 10k verschil is het voor mij never niet waard.
De auto discussie is al vaker langsgeweest, maar zoals gezegd, dit is natuurlijk een keuze. Mensen zeggen bijvoorbeeld dat het niet te doen is om 40.000km/jaar in een Aygo te rijden. Dat is natuurlijk onzin, dat gaat prima. Enige valide redenen zijn als je chronisch rugpatient bent, en goede stoelen moet hebben.

Feit is gewoon dat mensen meer luxe willen, wat ik me opzich kan voorstellen. Maar dat het niet te doen zou zijn is onzin.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
En kitten is wellicht een vaardigheid, maar voor 50 euro kun je wel 20 bussen kit kopen bij de bouwmaat. YouTube kost niets extra's en dan kun je flink wat oefenen.
Daarna kun je echt wel een randje leggen en De eerste keer bespaar je dan wellicht niet zoveel, alle andere keren daarna wel.
Bovendien heeft klussen op een gegeven moment een versneld effect: als je een waterleiding kan verleggen, kun je dat in principe ook voor verwarming en gas.
Je moet wel realistisch zijn en soms doorzettingsvermogen hebben (ik heb ook wel een aantal keren dingen overnieuw moeten doen, daar leer je dan wel weer van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:32:
[...]

De auto discussie is al vaker langsgeweest, maar zoals gezegd, dit is natuurlijk een keuze. Mensen zeggen bijvoorbeeld dat het niet te doen is om 40.000km/jaar in een Aygo te rijden. Dat is natuurlijk onzin, dat gaat prima. Enige valide redenen zijn als je chronisch rugpatient bent, en goede stoelen moet hebben.
En toch blijkt dat grote auto's (meer: auto's met een lange wielbasis) over het algemeen een rustiger weggedrag hebben. Korte auto's hobbelen meer. Dat wil niet zeggen dat je geen 40.000km/jaar in een Aygo kunt rijden, maar wel dat (bijvoorbeeld) een Avensis comfortabeler is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja natuurlijk is het comfortabeler, ik heb ook in vele auto's gereden en weet het verschil wel. Toch leg ik waarschijnlijk 20k/jaar af in een 1.0 want die komt ook van A naar B, zeer zuinig en zeer lage mrb.

Het is niet gek dat je meer comfort wil als je meer tijd in de auto spendeert. Zou het bijna logisch noemen :P
Maar dat het nodig is, is natuurlijk afhankelijk van hoe verwend je bent.

Los daarvan kan het qua maandelijkse kosten vaak niet eens zoveel kwaad om een grotere diesel te nemen, omdat die toch aardig zuinig rijden. Maar de aanschaf is vaak wel wat hoog. Als ik een leuke BMW of Lexus zie, of in de nieuwe Mercedes van m'n vader rij, dan vind ik het ook wel lekker rijden, en zijn het leuke auto's. Maar dat maakt het voor mij niet waard om er zoveel geld in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Dat is het hem net: voor FO is het wellicht verstandiger om een goedkope kleine auto te rijden maar als je het ervoor over hebt om een grotere auto te rijden voor comfort, why not. Gewoon een keuze die je maakt. Ik zou liever niet 40k km/jr in een Aygo oid rijden maar het kan zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Chief-XL schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:10:
Kitten is echt iets wat ik zelf niet wil doen. Het lijkt makkelijk maar is het niet. Idem dat ik niet aan electriciteit kabels of zo kom.
Makkelijk is vooral relatief... Handarbeid zoals stuken, tegelzetten, schilderen en kitten is doorgaans een kwestie van (veel) ervaring. Voor dergelijke klussen hoef je niet eens technisch voor te zijn, hoewel enige ruimtelijke inzicht wel gewenst is. Belangrijk voor het resultaat is vooral de voldoening die je eruit denkt te halen aan het zelf doen. Timmeren, installatiewerk en electra vind ik zelf leuk om te doen, dus daarmee haal ik redelijk professionele resultaten en snap ik goed waarmee ik bezig ben. Schilderen vind ik daarentegen niks aan, en dan wordt ik zo nu en dan wat slordiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ik heb dus echt 2 linkerhanden. Verven durf ik prima zelf te doen en dat gaat op zich wel ok maar bv plaatsen van een nieuwe hanglamp waarbij ik a) gaten in hard plafond moet maken en b) electriciteitspunt verleggen: no thanks. Het lijkt me wel erg fijn om meer dingen zelf te doen maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik uiteindelijk toch voor een vakman moet inschakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Je kunt natuurlijk ook altijd samenwerken met de vakman mits hij hiermee akkoord gaat om je eigen kosten te drukken. Voorbehandelen met primer om te stucen is prima zelf te doen, oude terras oppakken, kozijntjes opschuren badkamertje slopen etc. etc. Vervolgens laat je de vakman komen om zijn ding te doen. Voor kleine eenmalige klusjes loont het zich ook vaak niet om zelf al het materiaal te moeten aanschaffen/huren als je het zelf nog niet hebt. Een beetje respectabele vakman rekent toch al snel 30-40 euro per uur dus door het voorwerk te doen of tijdens het werk mee te werken kun je de kosten best drukken.

Edit:
Ik vraag ook vaker een handige buur of familielid om eens met mij mee te kijken. Veel mensen vinden het ook leuk om te helpen en andere van dienst te zijn. Natuurlijk zonder misbruik te maken van andermans vrije tijd en altijd even netjes vragen of ze een vergoeding willen. Vaak is dan een leuk gesprek met een drankje al voldoende bij kleine klusjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Accountant op 12-11-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik geloof niet echt in 2 linkerhanden. Uiteraard zal de een iets sneller oppakken als de ander, maar dat je de meest voorkomende klussen niet zou kunnen leren MITS je dat wilt, gaat er bij mij niet.

Analogie: ik heb geen talenknobbel en zal niet zo snel een nieuwe taal leren als sommige mensen. Maar als ik mijn best doe kom ik best wel een eind. Voor officiële papieren zou ik dan wel een tolk inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 16-09 19:57
Chief-XL schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:39:
Ik heb dus echt 2 linkerhanden. Verven durf ik prima zelf te doen en dat gaat op zich wel ok maar bv plaatsen van een nieuwe hanglamp waarbij ik a) gaten in hard plafond moet maken en b) electriciteitspunt verleggen: no thanks. Het lijkt me wel erg fijn om meer dingen zelf te doen maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik uiteindelijk toch voor een vakman moet inschakelen :P
Gewoon langzaam aan beginnen met kleine klusjes en het hebben van goed gereedschap en materiaal.

Neem bijvoorbeeld het ophangen van de lamp aan het plafond. Mijn ervaring :P

1. Eerste keer een klap stroom gekregen omdat ik eigenwijs was en dacht dat ik de stroom er wel op kon houden.
2. Te grote gaten geboord voor de plugs
3. Te diepe gaten geboord
4. Gruis in het oog (zonder stofbril er onder te staan)
etc.

Mooie is dat je van elke fout leert en dat ik in middels kan zeggen (ik ben al behoorlijk vaak verhuisd dus veel geklust) dat al mijn lampen netjes hangen zoals het hoort :) . Ook heb ik nu alle klus spullen om zo nog 50 lampen op te hangen :P

Wat je vooral in het begin zult zien is dat je meer tijd kwijt bent dan als een vakman en dat de initiele investering behoorlijk hoog ligt (goede boormachine, zaag etc). Ook zal het resultaat in het begin niet altijd op 'vakman' niveau zijn. Toch verandert dat best snel.

Persoonlijk zie ik ook een verband tussen FO en klussen. Het bespaart geld en maakt je minder afhankelijk van anderen.

Al moet ik wel eerlijk toegeven dat sommige klussen dermate ervaring vragen dat het haast niet te doen is om het jezelf aan te leren in je eigen huis (strak stucen of metselen).

[ Voor 6% gewijzigd door r.e.s op 12-11-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Natuurlijk helpt ervaring en is het ook een kwestie van vaak doen. Maar in hetzelfde voorbeeld, hoe vaak zal ik zo'n langhamp moeten ophangen? Daarnaast, ik zal minimaal een goede klopboor moeten huren en ook zo'n ding om electriciteitskabels op te sporen.
Anyway, naast 2 linkerhanden is het ook te weinig geduld hebben om DHZ dingen goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
Chief-XL schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:12:
Natuurlijk helpt ervaring en is het ook een kwestie van vaak doen. Maar in hetzelfde voorbeeld, hoe vaak zal ik zo'n langhamp moeten ophangen? Daarnaast, ik zal minimaal een goede klopboor moeten huren en ook zo'n ding om electriciteitskabels op te sporen.
Anyway, naast 2 linkerhanden is het ook te weinig geduld hebben om DHZ dingen goed te doen.
Ik zelf zou ook niet snel dergelijke apparaten huren. Als je dergelijk gereedschap dermate sporadisch nodig hebt kun je het nog beter lenen van vrienden/schoonvader.

Dan ben je 10 euro kwijt aan schroeven en plugjes (en heb je meteen genoeg voor nog 20 lampen/schilderen etc). En scheelt je minsten 15 euro t.o.v. de vakman (die rekent +- 25 euro??).

Kortom waar een wil is, is een weg :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uiteindelijk komt het erop neer dat je je alleen moet beseffen wat het kost, en of je het ervoor over hebt. Natuurlijk ben je sneller FO als je zelf klust. Ook als je zelf al het onderhoud aan je auto doet. Nog beter geen auto hebben. En als je geen tablet koopt. Smartphone ook niet nodig. Software? Vast niet nodig.

Op die manier ben je wel snel FO, maar ik zou het er niet voor over hebben (nou ja, behalve tablet, zinloze dingen :P). Dat voor de ene hier zoveel mogelijk klussen een goede oplossing is, betekend niet dat het voor de ander ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
r.e.s schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:04:
[...]

Gewoon langzaam aan beginnen met kleine klusjes en het hebben van goed gereedschap en materiaal.

Neem bijvoorbeeld het ophangen van de lamp aan het plafond. Mijn ervaring :P

1. Eerste keer een klap stroom gekregen omdat ik eigenwijs was en dacht dat ik de stroom er wel op kon houden.
2. Te grote gaten geboord voor de plugs
3. Te diepe gaten geboord
4. Gruis in het oog (zonder stofbril er onder te staan)
etc.

Mooie is dat je van elke fout leert en dat ik in middels kan zeggen (ik ben al behoorlijk vaak verhuisd dus veel geklust) dat al mijn lampen netjes hangen zoals het hoort :) . Ook heb ik nu alle klus spullen om zo nog 50 lampen op te hangen :P

Wat je vooral in het begin zult zien is dat je meer tijd kwijt bent dan als een vakman en dat de initiele investering behoorlijk hoog ligt (goede boormachine, zaag etc). Ook zal het resultaat in het begin niet altijd op 'vakman' niveau zijn. Toch verandert dat best snel.

Persoonlijk zie ik ook een verband tussen FO en klussen. Het bespaart geld en maakt je minder afhankelijk van anderen.

Al moet ik wel eerlijk toegeven dat sommige klussen dermate ervaring vragen dat het haast niet te doen is om het jezelf aan te leren in je eigen huis (strak stucen of metselen).
Dit is ook hoe ik het doe. Ben overigens absoluut geen klusser, maar sommige dingen moet je gewoon zelf doen. Indien nodig koop ik het juiste gereedschap erbij zoals een decoupeerzaag en een boormachine. Dan koop ik ook direct een fatsoenlijke en niet de meest goedkope variant. Langzaamaan krijg je vanzelf handigheid in bepaalde dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
Sissors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:53:
Uiteindelijk komt het erop neer dat je je alleen moet beseffen wat het kost, en of je het ervoor over hebt. Natuurlijk ben je sneller FO als je zelf klust. Ook als je zelf al het onderhoud aan je auto doet. Nog beter geen auto hebben. En als je geen tablet koopt. Smartphone ook niet nodig. Software? Vast niet nodig.

Op die manier ben je wel snel FO, maar ik zou het er niet voor over hebben (nou ja, behalve tablet, zinloze dingen :P). Dat voor de ene hier zoveel mogelijk klussen een goede oplossing is, betekend niet dat het voor de ander ook zo is.
Want "Software? Vast niet nodig" en "Nog beter, geen auto hebben" staat natuurlijk in zijn totaliteit gelijk aan het "zelf kitten van randjes" of het "zelf aansluiten van een thermostatische mengkraan"? 8)7

Het gaat er natuurlijk om dat het te gek voor woorden is dat we tegenwoordig de meest simpele zaken zelf niet meer kunnen doen maar overal een vakman voor moeten inhuren. En ja, in tegenstelling tot wat anderen zeggen vallen de twee voorbeelden die ik noem echt onder de meest simpele zaken: beide zaken zijn binnen 30 minuten zo te leren via de computer of via een boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
BFmango schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:23:
[...]

Want "Software? Vast niet nodig" en "Nog beter, geen auto hebben" staat natuurlijk in zijn totaliteit gelijk aan het "zelf kitten van randjes" of het "zelf aansluiten van een thermostatische mengkraan"? 8)7

Het gaat er natuurlijk om dat het te gek voor woorden is dat we tegenwoordig de meest simpele zaken zelf niet meer kunnen doen maar overal een vakman voor moeten inhuren. En ja, in tegenstelling tot wat anderen zeggen vallen de twee voorbeelden die ik noem echt onder de meest simpele zaken: beide zaken zijn binnen 30 minuten zo te leren via de computer of via een boek.
Leuk dat je kitten eruit pakt, want dat vind ik juist een perfect voorbeeld van iets dat echt goed moet gebeuren. Ik zit nu namelijk flink in de shit vanwege een mega-lekkage omdat de kitranden blijkbaar al een tijdlang fors lekken. Dat laat ik dus doen door iemand.

Die kraan idd, kun je prima zelf doen en is echt niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Er is een hoop te leren maar soms heb je er geen zin in en koop je een soort luxe om het zelf te doen.
Mijn eigen uurloon is 20 euro. een vakman zal 80 euro per uur doen. dus als ik ervan uit ga dat de vakman dat in 4 uur kan doen terwijl ik er 16 uur mee bezig ben. Dan is de luxe al 0 euro in mijn ogen :).
Ik heb bijvoorbeeld echt geen zin om mijn CV te vervangen, alle thermostaatknoppen te vervangen, de wc opnieuw aan te leggen. een leiding 30cm opzij verleggen. Dus ik huur daar een vakman voor in. in mijn ogen heb ik mij net 16 uur vrije tijd gegeven :). waarin ook nog eens mijn huis wordt opgeknapt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Chief-XL schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:12:
Belangrijkste factor bij DHZ is durf. Pak de boor, en als het lukt, dan is het mooi, als het niet lukt zul je waarschijnlijk iemand erbij moeten halen om een fuck-up te verhelpen.
Sissors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:53:
Zelf klussen heeft voor mij meerdere voordelen dan alleen kostenbesparing. Zo vind mijn lichaam het doorgaans erg prettig als ik regelmatig eens uit mijn bureaustoel kom en herken ik duidelijker het verschil tussen vakwerk en/of broddelwerk voor het zeldzame geval dat ik iemand inhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor lichaamsbeweging ken ik leukere dingen dan klussen :P
[...]

Ja, die zijn inderdaad vergelijkbaar. Je hebt geld en geeft dat uit aan iets wat niet noodzakelijk is maar wel je meer plezier geeft. En daar is in beide gevallen niks mis mee, zolang je het maar beseft wat het kost.

Als ik in een in theorie repareerbaar gat in kleding heb, gaat hij ook in de vuilnisbak, ook zal zou ik een naaimachine kunnen kopen en het zelf kunnen repareren. Binnenkort moet ik nieuwe gordijnen kopen, drie keer raden wie van de stof de daadwerkelijke gordijnen gaat maken: Ik niet in iedergeval. Terwijl ik dat ook zo van youtube zou kunnen leren. Geen zin in, heb het geld ervoor over, en dan ziet het er iig goed uit.

Overigens niet dat het uitmaakt, maar hoewel ik zelf niet echt handig ben, lukken dingen als een lamp ophangen wel. Alleen ik ga andere niet vertellen dat het 'fout' is om iemand in te huren voor klussen die je zelf niet wil doen, als jij (en iedereen) ook gewoon geld uitgeven aan zaken die niet strikt noodzakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
En laten we wel wezen, door het inhuren van een vakman helpen we hem/haar ook een klein stukje richting FO! ;)

Het is niet alleen luiigheid, hoewel dat natuurlijk in mijn geval ook een rol speelt. Het meest bange is dat ik het niet goed doe en alsnog een vakman erbij moet halen. Ik vind op zich klussen niet erg om te doen maar helaas heb ik niet het geduld om dingen goed voor te bereiden om het goed te doen. Verven hoef je niet echt voor te bereiden maar aan electriceit kabels zitten denk ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ben het er ook wel mee eens. Als je zelf handig genoeg bent en het werk van een vakman kan evenaren, by all means. Maar als ik iets gedaan wil hebben is bij mij de overweging dat ik gewoon top resultaat wil hebben; iets wat ik niet van mijzelf kan verwachten.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
[...]

Hoe kom je erbij dat de meest simpele zaken tegenwoordig steeds meer door een vakman gedaan worden? Sinds doe-het-zelven populair geworden is in de jaren 60-70 zijn er juist meer en meer mensen zelf gaan klussen in plaats van het inhuren van die vakman en de enorme hoeveelheid aan bouwmarkten en het mega assortiment zegt ook wel iets.
Bij doe-het-zelven gebeuren juist relatief veel ongelukken/ongelukjes door onervarenheid en/of verkeerd gebruik van allerlei gereedschap, wordt vaak gewerkt met slecht(er) materiaal van de praxis/gamma enz en wordt relatief veel broddelwerk geleverd.
Heb vooral op elektra gebied heel wat doe-het-zelf narigheid gezien in de loop der jaren, allemaal onzin die verschillende kleuren want het is toch koper. En dan alles maar ook werkelijk alles met zwarte schakeldraad uitvoeren want die was het dunste/goedkoopste en ook nog eens in de aanbieding. En bij een groep die er regelmatig uitvliegt omzeil je gewoon de smeltzekering en met een kroonsteen zet je een en ander aan elkaar.
Nog meer offtopic maar zelf zou ik er voorstander van zijn als bepaalde zaken verplicht uitgevoerd moesten worden door of onder toezicht van een vakman (elektra, gas om er maar eens twee te noemen om mee te beginnen) en nee ik ben zelf niet zo'n vakman maar heb gewoon teveel gezien van mensen die dachten goed te kunnen klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
Kid Buu schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:57:
Maar als ik iets gedaan wil hebben is bij mij de overweging dat ik gewoon top resultaat wil hebben; iets wat ik niet van mijzelf kan verwachten.
Daarbij doe je de aanname dat een vakman altijd top resultaat levert. Juist als DHZ heb je zelf onder controle welke verf je kiest hoevaak iets geschuurd wordt etc. En wordt het de eerste keer lelijk dan is het even balen maar de volgende dag een nieuwe poging.

De meeste schilders bijvoorbeeld besteden maar beperkt tijd aan schuren, afwerken etc. Die willen z.s.m. de boel geschilderd hebben om naar de volgende klant te gaan.

Hoe kun je echt FO zijn als je grotendeels afhankelijk bent van anderen voor de onderhoud van je woning en auto.
ninjazx9r98 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:12:
[...]

Hoe kom je erbij dat de meest simpele zaken tegenwoordig steeds meer door een vakman gedaan worden? Sinds doe-het-zelven populair geworden is in de jaren 60-70 zijn er juist meer en meer mensen zelf gaan klussen in plaats van het inhuren van die vakman en de enorme hoeveelheid aan bouwmarkten en het mega assortiment zegt ook wel iets.
Bij doe-het-zelven gebeuren juist relatief veel ongelukken/ongelukjes door onervarenheid en/of verkeerd gebruik van allerlei gereedschap, wordt vaak gewerkt met slecht(er) materiaal van de praxis/gamma enz en wordt relatief veel broddelwerk geleverd.
Heb vooral op elektra gebied heel wat doe-het-zelf narigheid gezien in de loop der jaren, allemaal onzin die verschillende kleuren want het is toch koper. En dan alles maar ook werkelijk alles met zwarte schakeldraad uitvoeren want die was het dunste/goedkoopste en ook nog eens in de aanbieding. En bij een groep die er regelmatig uitvliegt omzeil je gewoon de smeltzekering en met een kroonsteen zet je een en ander aan elkaar.
Nog meer offtopic maar zelf zou ik er voorstander van zijn als bepaalde zaken verplicht uitgevoerd moesten worden door of onder toezicht van een vakman (elektra, gas om er maar eens twee te noemen om mee te beginnen) en nee ik ben zelf niet zo'n vakman maar heb gewoon teveel gezien van mensen die dachten goed te kunnen klussen.
Daarom gaf ik ook aan goed materiaal en goed gereedschap. Gecombineerd met informatie wat je kunt vinden op internet. Meeste bouw richtlijnen staan op internet en vragen kun je beantwoord krijgen op diverse vak fora.

Om overigens op een vakman terug te komen, CV installateur is een vrije titel. Daar heb je geen diploma voor nodig (met alle gevolgen van dien).

[ Voor 54% gewijzigd door r.e.s op 12-11-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
.

[ Voor 99% gewijzigd door r.e.s op 12-11-2014 16:22 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29

Kid Buu

Huh, Pietje?

r.e.s schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:16:
[...]

Daarbij doe je de aanname dat een vakman altijd top resultaat levert. Juist als DHZ heb je zelf onder controle welke verf je kiest hoevaak iets geschuurd wordt etc. En wordt het de eerste keer lelijk dan is het even balen maar de volgende dag een nieuwe poging.

De meeste schilders bijvoorbeeld besteden maar beperkt tijd aan schuren, afwerken etc. Die willen z.s.m. de boel geschilderd hebben om naar de volgende klant te gaan.

Hoe kun je echt FO zijn als je grotendeels afhankelijk bent van anderen voor de onderhoud van je woning en auto.
Tuurlijk zullen er ook zogenaamde 'vakmannen' zijn die inderdaad ondermaats werk leveren. Maar één ding weet ik van mijzelf zeker: ik zal ten alle tijden ondermaats werk leveren op dat gebied. Voor je iemand inhuurt kun je natuurlijk ook wat onderzoek doen naar de persoon / het bedrijf.

Toevallig had ik vorige week een schilder over de vloer, ik had een lekkage gehad van de zomer en er moest het een en ander geverfd worden. Top resultaat afgeleverd gekregen wat ik hem niet nadoe.

Wat betreft die opmerking over FO. Dit is juist bij uitstek een voorbeeld wat je wel kan doen wanneer je FO bent: al het werk wat je zelf niet kan of geen zin in hebt uitbesteden. Ik ben geen survivalist, ik hoef alleen in financieel opzicht onafhankelijk te zijn.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
[...]

Daarom gaf ik ook aan goed materiaal en goed gereedschap. Gecombineerd met informatie wat je kunt vinden op internet. Meeste bouw richtlijnen staan op internet en vragen kun je beantwoord krijgen op diverse vak fora.

Om overigens op een vakman terug te komen, CV installateur is een vrije titel. Daar heb je geen diploma voor nodig (met alle gevolgen van dien).
Goed materiaal en goed gereedschap zijn voor de doe-het-zelver relatief duur en daar lever je al je eerste stukje voordeel direct weer in. Uiteraard kun je veel op internet vinden/vragen en daar lever je een tweede stuk voordeel direct weer in maar nu in de vorm van tijd. Als ik richtlijnen moet gaan zoeken,lezen, interpreteren, eventueel een cursus moet doen en ook nog vragen stellen (waarbij ik maar moet hopen dat ik niet verschillende antwoorden krijg en ze dus ook nog eens moet gaan beoordelen) dan gaat het mij voor die klus gewoon veel te ver.
Ik ben absoluut niet te beroerd om te klussen maar bepaalde zaken (buiten schilderen tot drie hoog, loodgieterswerk, tegelen, stuccen) waag ik me niet aan omdat ik daar nooit dezelfde kwaliteit voor elkaar krijg als een goede vakman binnen een voor mij redelijke tijd.

Voor wat betreft de kwaliteit van een vakman, ik doe niet aan werkspot en dergelijke maar steek (ondertussen stak, heb een goede gevonden) daar wel tijd in. Maak dan ook steeds gebruik van dezelfde vakman en zijn connecties en dat bevalt uitstekend. Het is een ambachtelijke timmerman, niet de snelste of langzaamste, niet de duurste of goedkoopste maar wel iemand die net werk levert en wil leveren. Daarnaast werkt hij alleen maar samen met andere zelfstandigen die werk leveren wat aan zijn standaard voldoet.
Kost wel wat centen maar dan zit ik me niet dagelijks te ergeren aan werk wat net beter/mooier/strakker had gekund en dat is me ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Omdat het gaat om financiele onafhankelijkheid, en niet overal van onafhankelijk zijn? En als je het geld hebt ben je nooit afhankelijk van één vakman, je kan altijd een andere huren. Tenzij alle automonteurs weigeren je auto te fixen, dan heb je vast wat heel bijzonders gedaan.

Wat jij beschrijft is meer inderdaad een survivalist idee dan een FO idee. En laten we wel wezen, onafhankelijk van alles en iedereen zijn is volkomen onmogelijk als je een Westerse levensstandaard erop na wil houden. En waarom specifiek auto/huis onderhoud eruit halen? Er zijn zo verschrikkelijk veel andere dingen waarbij je de expertise van andere nodig hebt.

Overigens over 'goed' gereedschap, dat klinkt zo leuk, maar hoeveel maakt dat nou echt uit en hoeveel betaal je gewoon meer? Uiteraard moet het zijn taak goed doen. Maar extra betalen om een betere levensduur te krijgen is volgens mij weer redelijk zinloos. Een vakman heeft daar veel aan (overigens ontmoette ik zelf laatst nog elektricien die met aldi/lidl schroevendraaiers rondliep) gezien hij het veel gebruikt. Als je als DHZ'er af en toe wat doet dan heb je niet iets nodig wat gigantisch veel gebruiksuren kan hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 12-11-2014 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sissors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:34:
[...]

Omdat het gaat om financiele onafhankelijkheid, en niet overal van onafhankelijk zijn? En als je het geld hebt ben je nooit afhankelijk van één vakman, je kan altijd een andere huren. Tenzij alle automonteurs weigeren je auto te fixen, dan heb je vast wat heel bijzonders gedaan.

Wat jij beschrijft is meer inderdaad een survivalist idee dan een FO idee. En laten we wel wezen, onafhankelijk van alles en iedereen zijn is volkomen onmogelijk als je een Westerse levensstandaard erop na wil houden. En waarom specifiek auto/huis onderhoud eruit halen? Er zijn zo verschrikkelijk veel andere dingen waarbij je de expertise van andere nodig hebt.

Overigens over 'goed' gereedschap, dat klinkt zo leuk, maar hoeveel maakt dat nou echt uit en hoeveel betaal je gewoon meer? Uiteraard moet het zijn taak goed doen. Maar extra betalen om een betere levensduur te krijgen is volgens mij weer redelijk zinloos. Een vakman heeft daar veel aan (overigens ontmoette ik zelf laatst nog elektricien die met aldi/lidl schroevendraaiers rondliep) gezien hij het veel gebruikt. Als je als DHZ'er af en toe wat doet dan heb je niet iets nodig wat gigantisch veel gebruiksuren kan hebben.
Niet maar echt goed gereedschap is zelden in een bouwmarkt te halen dan moet je aan festo en dergelijke dingen denken.

Heb overigens 5 jaar in een bouwmarkt gewerkt en echt de grootste klunzen denken zelf een groepenkast aan te kunnen sluiten. Ik durf eigenlijk te stellen dat er te weinig gebruik gemaakt wordt van vakmannen.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:09

Don Quijote

El Magnifico

Daarbij komt dat ik me niets meer onafhankelijk voel wanneer ik de 8 uur die ik minder ben gaan werken op kantoor, vervolgens moet besteden aan doe-het-zelf'en. Als je dat leuk vindt is dat natuurlijk geen probleem, maar ik doe liever 8 uur mijn reguliere werk, dan dat ik 8 uur zit te schuren.

• !null
Ik begrijp ieders redenatie, en soms is het simpelweg het beste idee om een vakman in te schakelen.
Echter zou ik me juist weer afhankelijker voelen als ik niet eens zelf een plankje kan ophangen.

Wij hebben nu met ons nieuwbouwhuis aardig wat geld bespaard door dingen zelf aan te pakken.
Zo hebben we een mooie unieke badkamer gemaakt e.d. Maar ik realiseer me ook wel dat we nog simpeler hadden gemaakt, als we gewoon de standaard badkamer hadden geaccepteerd en de standaard keuken. Het is echt een simpele bedoening waar we niet heel vrolijk van worden, maar dat had nog meer geld gescheeld, en kan ook minder aan kapot over de jaren heen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

!null schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:59:
Ik begrijp ieders redenatie, en soms is het simpelweg het beste idee om een vakman in te schakelen.
Echter zou ik me juist weer afhankelijker voelen als ik niet eens zelf een plankje kan ophangen.

Wij hebben nu met ons nieuwbouwhuis aardig wat geld bespaard door dingen zelf aan te pakken.
Zo hebben we een mooie unieke badkamer gemaakt e.d. Maar ik realiseer me ook wel dat we nog simpeler hadden gemaakt, als we gewoon de standaard badkamer hadden geaccepteerd en de standaard keuken. Het is echt een simpele bedoening waar we niet heel vrolijk van worden, maar dat had nog meer geld gescheeld, en kan ook minder aan kapot over de jaren heen.
Maar wat iedereen kan is zeer persoonlijk. Ik kan bv een pc in en uit elkaar halen zonder problemen en wat basis elektra. Iets wat mijn vader niet kan.

Wil echter een hand gemaakt meubel hebben dan is dat iets wat mijn vader goed kan.

• rube
Rondom FO hoort voor mij ook dat je jezelf minder 'kwetsbaar' maakt.

Als je alleen uitgaat van 1 grote pot met geld en daarna verder niets meer doet/kunt (gechargeerd) jezelf behoorlijk kwetsbaar zijn.

Financieel onafhankelijk kun je wat mij betreft dan ook op twee manieren bekijken:
1) je hebt genoeg geld om alles te doen wat je wilt en bent dus onafhankelijk van inkomen uit arbeid.

2) je hebt maar zeer beperkt geld nodig om alles te doen wat je wilt omdat je andere methoden hebt om te krijgen wat je wilt. Ook hier ben je (grotendeels) onafhankelijk van inkomen uit arbeid.

Afhankelijk van je voorkeuren en mogelijkheden zal er een bepaalde mix zijn tussen 1 en 2. Voor de meeste mensen zal FO bij de 2 de optie echter een stuk realistischer zijn. Bovendien ben je dan minder kwetsbaar/afhankelijk van anderen.

B.v. ook als je genoeg geld hebt is het zelf verwisselen van een lekke band bij een auto een stuk sneller dan dat je iemand laat komen. Dus sneller, goedkoper en het geeft (mij althans wel) meer voldoening. En dit voorbeeld is hier wel eens voorbij gekomen, maar daarom verwissel ik de winterhanden ook gewoon zelf.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
rube schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:14:
B.v. ook als je genoeg geld hebt is het zelf verwisselen van een lekke band bij een auto een stuk sneller dan dat je iemand laat komen. Dus sneller, goedkoper en het geeft (mij althans wel) meer voldoening. En dit voorbeeld is hier wel eens voorbij gekomen, maar daarom verwissel ik de winterhanden ook gewoon zelf.
Ik neem aan dat je wisselen van een wiel bedoelt? Een band wisselen kan je beter niet zelf doen (tenzij je een balanceerapparaat hebt staan natuurlijk*).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rube
Yep, dat bedoelde ik :-)

• JURIST
[...]

Herkenbaar; op de één of andere wijze kom ik in alles wat geschreven wordt in het kader van FO en de filosofie daarbij vrij weinig vrouwen tegen. Ze lijken er minder mee bezig of zijn er in ieder geval minder expliciet over. Misschien dat goed gedoseerde en juist getimede overtuigingskracht werkt in het overbrengen....

Geld voor je laten werken en daarvan de vruchten plukken is voor mij ook een mooie beloning. Zelf moet ik nog wel een ontwikkeling doormaken in bepalen welke dingen/spullen echt waarde toevoegen, maar ik heb ook geen last van voldoen aan een verwachtingspatroon voor wat betreft auto's o.i.d en daar voel ik me wel zo prettig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik moet er niet aan denken dat ik een wc in en uit elkaar zou moeten halen :P

Schilderen kan ik wel goed, alleen hebben we er dit jaar voor gekozen om het door een bedrijf te laten doen. Goede kwaliteit en gelijk t houtrot aangepakt. In een week was het hele huis van buiten weer perfect. Dat krijg je zelf nooit voor elkaar in die korte tijd.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:42
Bij financiële onafhankelijkheid hoort mi ook het nadenken over de financiën van je kinderen. Nu heeft mijn dochter een spaarrekening waar meer dan €1000 op staat en ik voel er weinig voor om dit daar tot haar 18e (nog 16 jaar) te laten staan. Het liefst investeer ik dit per €1000 (1x per 1,5 jaar inleggen) in een wereldwijde indextracker (bijv Vanguard all world).

Iemand een goede tip voor de goedkoopste broker bij iedere 1,5 jaar €1000 inleggen? En ja, ik kan het zelf uitzoeken, maar als iemand dit al voor me heeft gedaan profiteer ik daar graag van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 22:10
Ik heb ongeveer hetzelfde issue, maar dan betreft het aflossen van de hypotheek. Mijn 'FO' aanpak is om zsm mijn hypotheek lasten een stuk lager te krijgen omdat dit toch het grootste deel van mijn lasten betreft.

Ik heb één deel aflossingsvrije hypotheek die ik het liefst na 30 jaar afgelost heb. Mijn plan is nu om ongeveer elk jaar 5000 euro beschikbaar te hebben om af te lossen. Echter wanneer ik 5000 op de aflossingsvrije hypotheek aflos scheelt dit me ongeveer slechts 162 euro rente per jaar (a 14 euro per maand). Zelf vind ik eigenlijk te weinig om daarmee ook 5000 euro liquiditeit kwijt te zijn.

Ik denk er daarom ook over om elk jaar 2500 euro af te lossen en de andere helft jaarlijks te stoppen in ETF trackers. Zo heb ik natuurlijk risico dat ik (een deel van) het geld kwijt raak, maar blijf ik de beschikking hebben over het geld. Aangezien het over een langere periode gaat (15+ jaar) is de kans op een goed rendement natuurlijk ook hoger. Ik heb een kleine (maar voldoende) buffer mocht ik mijn baan verliezen.

Meningen over deze aanpak :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:28

Tazzios

..

@DopjeD
In het beleggingstopic zijn er wel vergelijkingen te vinden.

@jesselyn
Dit blijft een persoonlijke keuze. Je betaald nu 3.24% rente verwacht je op de beurs meer te verdienen (hoeveel meer? ) en is het risico je dat waard? Dan is het voor jouw een goede investering.

Ik zou lekker aflossen 162 euro is niet veel per jaar maar wel een gegarandeerd rendement van 3.24%.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 17-11-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ik heb er toch voor gekozen om regelmatig wat af te lossen van de aflosvrije hypotheek, over 3/4 jaar genomen scheelt dat nu toch een 100 euro per maand. We houden een spaarbuffer van minimaal 20.000 aan en lossen minimaal 9000 per jaar af.

Mijn financiele doelen zijn de komende vijf jaar vaste lasten gelijkhouden of te laten zakken (alle verzekeringen, energie, hypotheek, tv/internet, bellen, auto etc.) Dat is mij ieder jaar nog gelukt (los van wat onvoorziene zorgkosten), dit jaar wordt echter lastig vrees ik. Daarom storten we nu ons spaarhypotheek maar vol, dan dalen we het snelst in de maandlasten. Mijn lange termijn doel is "de keuze hebben om over 5/8jaar 3 dagen te kunnen werken." Op dit moment werk ik drie dagen door ouderschapsverlof.

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 17-11-2014 10:02 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

jesselyn schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:52:
Echter wanneer ik 5000 op de aflossingsvrije hypotheek aflos scheelt dit me ongeveer slechts 162 euro rente per jaar (a 14 euro per maand).
Dat is dus een rendement van 3.24% gegarandeerd, jaar in jaar uit. Je zal echt je best moeten doen om dat te overtreffen. Op een spaarrekening haal je hooguit de helft. Met beleggen kan je hoger, maar ook veel lager. Gemiddeld 4% is voor een particulier al heel netjes over een lange periode.
Zelf vind ik eigenlijk te weinig om daarmee ook 5000 euro liquiditeit kwijt te zijn.
Dat is natuurlijk een keuze ;)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ook ik droom van financiële onafhankelijkheid, ik weet alleen niet goed waar te beginnen en hoe eea aan te pakken. Een korte schets van de situatie en wensen:

Zoals het er nu naar uit ziet moet ik nog 31 jaar werken (tot 67), mijn vrouw 2 jaar korter. We zijn een pad ingeslagen om over 20 jaar de helft van onze hypotheek (3 ton) afgelost te hebben. Bij de andere helft verwachten we het overgrote deel afgelost te hebben. Met evt. erfenissen van beide ouders zouden we voor ons 60e de hypotheken vrij moeten kunnen hebben.

Bij gelijkblijvend pensioen en AOW hebben we ongeveer €75k bruto te besteden vanaf 67 jaar. Ik ben als ZZPer net begonnen met een ToekomstSparen regeling en kan zo'n 10k per jaar inleggen. Door een pensioengat zou het dit jaar en komend jaar 20k per jaar kunnen zijn. De rente is echter nog maar 3,1%, een vol procentpunt lager dan vorig jaar.

We zouden het liefst met ons 60e al stoppen met werken en daar naar toe werken. Wel willen we dan nog genoeg geld overhouden om leuke dingen te kunnen blijven doen. Daar horen voor ons ook verre vakanties bij. Bij de huidige geldwaarde zou dat betekenen dat we toch zeker 4k netto per maand over willen houden, maar ook na 67 moet er nog geld zijn (en bij 7 jaar minder inleg in het pensioenfonds zal mijn vrouw ook minder opbouwen).

Hoe pak ik het nu het beste aan om van mijn 60-67 geld beschikbaar te hebben? Aan wat voor producten moet ik denken? Is het reeël om in ongeveer 23 jaar nog geld bij elkaar te krijgen om een jaar of 7 te overbruggen?

Doe ik er goed aan om mijn inleg in een ToekomstSparen te maximaliseren, of moet ik juist ver weg blijven van dit soort producten?
Verder zou ik ook graag horen wat voor beroepen bij dit soort vraagstukken kunnen adviseren? Ben nu 2x bij private banking geweest en geen steek wijzer geworden...
Graag jullie input.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:28

Tazzios

..

coelho schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:44:
Ook ik droom van financiële onafhankelijkheid, ik weet alleen niet goed waar te beginnen en hoe eea aan te pakken. Een korte schets van de situatie en wensen:

Zoals het er nu naar uit ziet moet ik nog 31 jaar werken (tot 67), mijn vrouw 2 jaar korter. We zijn een pad ingeslagen om over 20 jaar de helft van onze hypotheek (3 ton) afgelost te hebben. Bij de andere helft verwachten we het overgrote deel afgelost te hebben. Met evt. erfenissen van beide ouders zouden we voor ons 60e de hypotheken vrij moeten kunnen hebben.

Bij gelijkblijvend pensioen en AOW hebben we ongeveer €75k bruto te besteden vanaf 67 jaar. Ik ben als ZZPer net begonnen met een ToekomstSparen regeling en kan zo'n 10k per jaar inleggen. Door een pensioengat zou het dit jaar en komend jaar 20k per jaar kunnen zijn. De rente is echter nog maar 3,1%, een vol procentpunt lager dan vorig jaar.

We zouden het liefst met ons 60e al stoppen met werken en daar naar toe werken. Wel willen we dan nog genoeg geld overhouden om leuke dingen te kunnen blijven doen. Daar horen voor ons ook verre vakanties bij. Bij de huidige geldwaarde zou dat betekenen dat we toch zeker 4k netto per maand over willen houden, maar ook na 67 moet er nog geld zijn (en bij 7 jaar minder inleg in het pensioenfonds zal mijn vrouw ook minder opbouwen).
Iedereen wil eerder kunnen stoppen met werken maar niet iedereen zet zich daar ook voor in. Bekijk dus eerst kritisch je uitgave en bereken hoelang je extra moet werken voor die dure uitgave (auto, verbouwing, etc.) maar ook de maandelijkse terugkerende kosten (verzekering g/w/e). Hoe minder je uitgeeft hoe minder je nodig hebt bij je pensioen en meer je kunt sparen.
Aan het begin van dit topic is wat meer te vinden over hoeveel mensen per maand waaraan uitgeven.
Hoe pak ik het nu het beste aan om van mijn 60-67 geld beschikbaar te hebben? Aan wat voor producten moet ik denken? Is het reeël om in ongeveer 23 jaar nog geld bij elkaar te krijgen om een jaar of 7 te overbruggen?
The Shockingly Simple Math Behind Early Retirement
Je moet dan +-33 procent van je huidige inkomen gaan sparen.
Doe ik er goed aan om mijn inleg in een ToekomstSparen te maximaliseren, of moet ik juist ver weg blijven van dit soort producten?
Verder zou ik ook graag horen wat voor beroepen bij dit soort vraagstukken kunnen adviseren? Ben nu 2x bij private banking geweest en geen steek wijzer geworden...
Graag jullie input.
Je lijkt opzoek te zijn naar een magisch product om je wens te vervullen; die zijn er niet zonder bij behorend risico. Botweg sparen werkt het best en Je geld spreiden over verschillende investeringen is veiliger.

[ Voor 65% gewijzigd door Tazzios op 17-11-2014 15:27 . Reden: Nu echt klaar met editten. ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
@ Coelho

Om met het slechtste nieuws te beginnen die 67 kun je op je buik schrijven, bouwjaar 1978 zit waarschijnlijk op 70 jaar en 3 maanden. Dus je zult nog 3 jaar extra moeten sparen om de periode t/m pensioen te kunnen overbruggen.

Wil je op je 60ste 10 jaar overbruggen dan heb je met een veiligheidsmarge en inflatie en dergelijke onzekere uitgangspunten ongeveer 12-13 keer je geschatte jaaruitgaven op je 60ste nodig. Dit is vrij natte vingerwerk maar dat zou je redelijk safe 10 jaar laten overbruggen (dus zonder risicovolle beleggingen).

Zelf zou ik eerst geld steken in het aflossen van mijn huis en vervolgens pas geld gaan steken in mijn pensioen. De adviseurs zullen je vaak adviseren om het in je pensioen te steken zodat je een leuke aftrekpost hebt maar zelf zie ik daar het nut niet van in. Soms gaat het niet om het hoogste fiscale voordeel maar om je gevoel of wat gewoonweg het verstandigst klinkt. De gedachtengang dat je door erfenissen de andere helft af kunt lossen vind ik niet geheel correct. Erfenissen zou ik altijd op 0 stellen om eventuele teleurstellingen te voorkomen.

Tja mensen die je kunnen helpen zijn de mensen in dit topic. Die zijn ermee bezig en daar zit je mee op 1 lijn. Je zou je kunnen wenden tot een FFP allemaal leuk een titel als financieel planner en ze kunnen je inzichten geven maar op het einde van de maand zijn die mensen ook niet FO dus mijn inziens niet het correcte voorbeeld. Op ondernemings gebied kun je wellicht terecht bij je boekhouder of accountant maar die zal ook veel adviseren naar gelang zijn eigen persoonlijkheid. Wat ik dus bedoel te zeggen je hebt voor dit gebied niet persee een specialist nodig.In dit topic of op internet is heel veel kennis voor handen en iedereen belicht het vanuit zijn eigen visie dus je krijgt meerdere invalshoeken. Dat maakt je ook tot een betere gesprekspartner bij een eventuele specialist.

Ik zou zeggen sparen sparen sparen, huis aflossen (al dan niet versneld), minimaal inleggen in je pensioen (wel iets altijd handig als ondernemer mochten je FO plannen mislopen) en de toekomstige erfenis inzetten als spaarversneller. En eens precies bijhouden wat er prive in en uitgaat zodat je kunt nagaan of je plannen haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Dat is ook een beetje de insteek die we hier houden qua hoeveelheid geld wat we proberen te sparen per maand. Dankzij een loonsverhoging zitten we nu theoretisch op nét iets meer dan 35% van ons loon wat we kunnen sparen. Daar gaat per jaar nog wel wat vanaf vanwege "verplichte" buitenlandse familiebezoeken en onvoorziene omstandigheden (kapotte wasmachine e.d.), maar al met al is ±30% voor nu goed te doen.

Echt heel groot wonen willen we toch niet: onze hypotheek nu is €189.000 en best duur voor wat we krijgen (in 2010 gekocht, dus relatief hoog gezien de prijzen van nu). Voor minder geld kunnen we een heel leuk huisje kopen met tuin voor zo'n €160.000-167.000 in Delft en omstreken, dus dat gaat qua uitgaven ook nog wat schelen in de hopelijk nabije toekomst.

Maar ik steek het geld vooralsnog wel in een pensioenrekening in plaats van te sparen voor een versnelde aflossing van het huis. De ±€3500 die ik per jaar in m'n privé pensioenspaarrekening stop zorgt er voor dat ik nog steeds een mooi spaarbedrag per jaar over houdt, en dat zet ik door tot ik de €20.000 aan spaargeld aan tik. Daarna gooi ik 't roer om en ga ik de hypotheek versneld aflossen. Vermogensrendementsheffing probeer ik zoveel mogelijk onderuit te komen namelijk. Dan stop ik dat "teveel" liever in m'n aflossing en/of m'n pensioen.

Ook ik moet minstens tot m'n 70e werken (bouwjaar 1979), en ben dat niet van plan. Qua pensioen hoop ik op m'n 60e genoeg te hebben om van rond te kunnen komen… m'n hypotheek loopt nog ±25 jaar en zou uiterlijk op m'n 60e afbetaald moeten zijn. Eerder zou gezien onze financiën dus geen probleem moeten zijn. Zoals het er nu naar uit ziet hoop ik de hypotheek tussen m'n 52-55e jaar afgelost te hebben, en tegelijkertijd een beetje extra te sparen voor m'n pensioen om ook daar wat extra rente op te kunnen krijgen. Vanaf m'n ±55e hoop ik dan nog 5 jaar lang hypotheek-vrij extra veel te kunnen sparen (minimaal 50% van m'n loon), om vervolgens rond m'n 60e te stoppen of hooguit 2 dagen in de week als "bezigheidstherapie" te gaan werken. De eventuele 2 dagen in de week aan werk zou dan een mooi extra zakcentje opleveren zodat ik niet te veel aan m'n pensioen hoef te komen. :)

Qua sparen zit ik sinds kort bij Knab. Spaarrentes zijn toch al niet hoog, maar deze levert me ten minste nog ±0,5% extra op vergeleken met de ABN-AMRO. Een klein stukje beleggen bij Ohpen om eens te kijken hoe dat werkt en wat de rente daar doet, en verder af en toe een freelance klusje voor wat extra geld "on the side". Eventuele erfenissen hou ik geen rekening mee… m'n ouders hebben 't goed, maar voor mijn part verbrassen ze al 't geld met wat ze leuk vinden. Ik hoef/wil daar niets van te krijgen, en gebeurt 't toch dan zie ik dat tegen die tijd wel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotlood op 17-11-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
joramoudenaarde schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:44:
Vermogensrendementsheffing probeer ik zoveel mogelijk onderuit te komen namelijk. Dan stop ik dat "teveel" liever in m'n aflossing en/of m'n pensioen.
Flexibiliteit heeft zijn prijs in de vorm van VRH dat ben ik met je eens.
joramoudenaarde schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:44:

Ook ik moet minstens tot m'n 70e werken (bouwjaar 1979), en ben dat niet van plan. Qua pensioen hoop ik op m'n 60e genoeg te hebben om van rond te kunnen komen…
Bedoel je dan dat je op je 60ste tot je 70ste voldoende vermogen in Box 3 hebt om van rond te komen? Of bedoel je dat je vanaf je 60ste aan je pensioenrekening gaat snoepen, dit heeft namelijk fiscale consequenties (o.b.v. de huidige wet en regelgeving).

[ Voor 44% gewijzigd door Accountant op 17-11-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Accountant schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:57:
[...]

Flexibiliteit heeft zijn prijs in de vorm van VRH dat ben ik met je eens.

[...]

Bedoel je dan dat je op je 60ste tot je 70ste voldoende vermogen in Box 3 hebt om van rond te komen? Of bedoel je dat je vanaf je 60ste aan je pensioenrekening gaat snoepen, dit heeft namelijk fiscale consequenties (o.b.v. de huidige wet en regelgeving).
Dit (snoepen van pensioenrekening) mag "gewoon", je mag banksparen voor pensioen uitkeren voor je pensioendatum, zolang je deze maar minimaal in 20 jaar + het aantal jaar voor pensioendatum laat uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
@accountant
Vandaag is er een nieuw wetsvoorstel door de staatssecretaris ingediend, waarin koppeling van de AOW-leeftijd al vanaf 2022 wordt geregeld ipv 2024. Dit betekent naar verwachting nog langer wachten op AOW. Ik (1977) begin eraan te denken AOW in de plannen maar als aardig extra inkomen te beschouwen (als het in de huidige vorm dan nog bestaat gegeven het tempo van afbouw van zekerheden dat nu door de overheid wordt aangehouden)

http://fd.nl/ondernemen/9...ftijd-gaat-sneller-omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
hv08 schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:04:
[...]

Dit (snoepen van pensioenrekening) mag "gewoon", je mag banksparen voor pensioen uitkeren voor je pensioendatum, zolang je deze maar minimaal in 20 jaar + het aantal jaar voor pensioendatum laat uitkeren.
Kijk, dat is voor mij ook goed om te weten. Ik dacht dat de uitkeringsdatum van een ToekomstSparen altijd gelijk lag aan de pensioensdatum. Maar ik mag die dus op bijvoorbeeld 60 jaar zetten, op voorwaarde dat ik dan voor een uitkering gedurende 20 jaar + (pensioengerechtigde leeftijd - 60) kies? En moet de uitkering per sé uit even grote delen bestaan, of kan ik ook kiezen om 80% in de eerste 10 jaar op te snoepen en de 20 jaren erna 1%? En tenslotte, mag je meerdere bankspaarproducten tegelijk hebben, één bij bank A vanaf 60 uitkeren, één bij bank B vanaf 70 en/of zelfs nog meer? Ook vanwege de maximale ton zekerheid die de overheid geeft bij faillissement van de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
JURIST schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:06:
@accountant
Vandaag is er een nieuw wetsvoorstel door de staatssecretaris ingediend, waarin koppeling van de AOW-leeftijd al vanaf 2022 wordt geregeld ipv 2024. Dit betekent naar verwachting nog langer wachten op AOW. Ik (1977) begin eraan te denken AOW in de plannen maar als aardig extra inkomen te beschouwen (als het in de huidige vorm dan nog bestaat gegeven het tempo van afbouw van zekerheden dat nu door de overheid wordt aangehouden)

http://fd.nl/ondernemen/9...ftijd-gaat-sneller-omhoog
Wil je het artikel c/p? Ik heb geen leesrechten daar en ben wel geinteresseerd. Of is dat tegen de policy hier?

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.