Even ter info ik hanteer niet de meest standaard strategie t.a.v. FO beleggingen en zit ook niet op kritiek hieromtrent te wachten want daar is een ander topic voor.
JURIST schreef op donderdag 06 november 2014 @ 22:29:
[...]
Netjes. Voor de lange termijn streef ik daar ook naar, maar dit jaar zal het voor mij door 90% deposito's eerder rond 4,5%-4,6% uitkomen. Ga je nu op safe de komende twee maanden om de doelstelling veilig te stellen? Is die 5% ook onderdeel van je lange termijnplan?
Om met je laatste vraag te beginnen. Ja, die 5% is onderdeel van mijn lange termijnplan. Het is geen top rendement maar wel een haalbaar rendement in mijn ogen. Ook gelet op de goeroes is 4-5% toch vaak een goed uitgangspunt.
Op het safe spelen verhaal dat is nu ff de vraag. In feite kun je de vraag samenvatten met het woord hebzucht. Het vijcijferig rendement zit eraan te komen en dat is voor mij een overgangspunt dat ik niet met monopoly geld zit te spelen (daarom zegt me een rendement van 25% op 10.000 niet veel absoluut gezien schiet je er in mijn ogen vrijwel niets mee op t.a.v. FO). Die 5% vertegenwoordigd ongeveer 6.000 dat is best veel geld maar ik vind het nu ook weer niet heel veel geld. Ik zou dus nog een positie kunnen in nemen met als stoploss mijn jaar rendement, dus de gok te nemen om mijn jaarrendement te verhogen of quit te spelen voor 2014. Of dus gewoon tevreden te zijn en volgend jaar weer vanaf 0 beginnen zoekende naar mijn 5%.
Het is nu november maar de doelstelling had ik ook bijvoorbeeld op 2 januari kunnen behalen. Dan was ik denk ik sowieso doorgegaan omdat je dan nog een heel jaar te gaan heb. Nu richting het einde van het jaar komt inderdaad het veiligstellen aan bod.
Arthas schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 00:13:
[...]
Is die 5% uitgekeerd en heb je die in je hand? Er zijn nog twee maanden te gaan tot eind van het jaar dus ik vind het nog wat vroeg om al een behaald rendement over 2014 af te geven
Aangezien ikzelf een redelijk deel in fondsen en ETFs heb zitten (80% van totaal) en de laatste maand nogal heftig was, is mijn rendement YTD van 15%+ naar 2-3% gezakt en weer gestegen en zit dit nu net weer op 5%. In mijn geval wel alleen rendement ex dividend en alleen over het fondsen/etf deel. Als de beurzen nu de eindejaarsrally ingezet hebben, dan hoop ik rond de 8-10% uit te komen.
Heb nog 1 positie openstaan rendement boek ik tussentijds over naar een spaarrekening zodat ik altijd zicht heb waarvoor ik heb "gewerkt" (psychologisch iets en winst veiligstellen). Dus ja het rendement is in de hand. Door mijn hit en run strategie ben ik vaak 100% liquide dus ik kan vrij makkelijk mijn rendement bepalen en mijn vermogen op het einde van het jaar. De sterke fluctuaties binnen een jaar ervaar ik als onprettig ik beleg het liefst naar een rendement toe en stel mezelf dan de vraag is hebzucht goed of nemen we hier genoegen mee (lees schat ik mijn kansen goed in om nog meer rendement te halen).
Die 5% rendement is overigens incl. spaargeld dus mijn totale vermogen heeft tot nu toe 5% rendement gemaakt. Mijn spaargeld incl. lopende rekening (zonder rente) zal rond de 1,1-1,4% uitkomen en het rendement op beleggingen bereken ik altijd pas per 31-12 want dan kan ik het goed het gemiddeld belegd vermogen gedurende het jaar uitrekenen. Dat zal dan wel ergens tussen de 8-15% uitkomen. Vervolgens bereken ik nog hoeveel dagen van het jaar mijn belegd vermogen heeft uitgestaan t.o.v. mijn gemiddeld jaarvermogen. Dit ter indicatie van het belegingsrisico wat ik heb gelopen.
In 2013 was mijn vermogen:
119 dagen belegd en 246 dagen gespaard
Was mijn rendement op het gemiddelde vermogen 8,15%.
Was het rendement op mijn beleggingen 25,09%
Was het rendement op mijn spaargeld 1,84%
Ik analyseer dus graag door, was ik 300 dagen belegd geweest dan had ik dus een aanzienlijk hoger risico gelopen met mijn vermogen. Dat is dus een beetje de reden waarom ik dit nu al zo vroeg in het jaar post, ik heb mijn doelstelling behaald, zal ik doorgaan of stoppen? Die afweging moet ik nu even maken.