Als ik even voor mezelf spreek, ik heb er redelijk wat meer instaan (ondertussen).
Nee, ik heb geen inflatie meegenomen en reken niet met de netto contante waarde. Maar dat is meer omdat ik van mening ben dat als inflatie stijgt rendement ook stijgt, of als dat het laag blijft het rendement ook lager blijft, dus dat dat feitelijk minder belangrijk is.
Ik reken wel met voortschrijdende gemiddelden, een x-rendement op huidig vermogen en op verwacht toekomstige groei van vermogen (incl. rendement op rendement) etc. Ook heb ik voor mezelf verschillende versies van FO gedefineerd en een x-bedrag gecalculeerd voor studie van de kinderen.
Op basis daarvan maakt excel dan automatisch een grafiek en zie ik in een oogopslag binnen welke bandbreedte we wanneer FO verwachten te zijn (en of dit (sterk) afwijkt van de voorgaande maanden).
Kortom, dat kan met een huishoudboekje wel, maar dan zou ik er wel 8 x zo lang mee bezig zijn denk ik
En ik weet dat ik echt niet de enige ben die toch wel iets meer gebruik maakt van excel als alleen optellen en categoriseren van uitgaven.
EDIT Ah, ik zie dat je nog een reactie heb geplaatst terwijl ik deze net had getikt.
Ja, met die voorbeelden die je aangeeft gaat het al ingewikkelder worden. Daar kun je ook nog zelf ver mee komen met goed voorwerk, maar dan is het inderdaad soms verstandig om een expert in te huren.
Als ik echter weer even voor mezelf spreek:
Ik wil de zaken graag zo simpel mogelijk houden en ik ga niet teveel uit van wet en regelgeving.
Dat komt omdat de overheid onbetrouwbaar is en regelgeving te snel/te vaak wijzigt. Toeslagen, leeftijden, AOW, e.d. zijn de afgelopen jaren enorm gewijzigd. Daar wil ik me dus niet van afhankelijk maken / te veel van uitgaan en ik wil flexibel kunnen blijven.
We hebben eigenlijk geen enkele bijzondere regeling: kinderopvangtoeslag, maar dat is niet gigantisch en zal over enkele jaren toch stoppen, geen banksparen, alleen ik bouw verplicht via werkgever aanvullend pensioen op, geen bijzondere inkomsten naast regulier werk (wel nog een BV, maar dat stelt niet veel voor). Wel een koophuis maar ook geen bijzondere constructie. Kortom, vrij recht toe recht aan.
Bovendien voel ik dat we, met nog geen 40 jaar, te ver af zitten van onze geprognotiseerde AOW leeftijd.
Als je er nog maar 5 of 10 jaar afzit, ja, dan is dat duidelijk anders en is het wat meer "zeker". En we hebben ook geen "bijzondere" zaken die gigantisch veel zouden schelen, dus er valt niet zo heel veel speciaals op te zetten (zover ik nu althans weet

, mochten er nog tips zijn, dan zijn ze natuurlijk altijd welkom

)
[
Voor 38% gewijzigd door
rube op 21-10-2014 16:57
]