Dinictus208 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:19:
Ik heb ook vernomen dat vakantiehuizen idd sores opleveren en dat je uiteindelijk toch extra kosten hebt voor onderhoud van je tuintje etc. Vaak pikt de parkexploiteur toch weer een extra graantje mee.
Voordeel is wel dat bij een vakantiehuisje een hoop regelwerk voor je uit handen wordt genomen.
Als je zelf gaat verhuren moet je alles gaan regelen of zijn hier ook weer bureaus voor?
Kan wel wat inzicht geven. Ik verhuur nu 5 jaar een vakantiehuisje op eigen grond, op een klein park, zonder faciliteiten. Doelgroep overeenkomstig eigen gezinssamenstelling. Jonge ouders met kids tot 5-6 jaar. Daardoor weten we exact wat de gasten nodig hebben. In principe aangekocht voor eigen gebruik, maar bezetting door verhuur zorgt er voor dat we er zelf nauwelijks in zitten. Eigenlijk dus gewoon een belegging.
Oorspronkelijk model was vakantieverhuur april-augustus, lange verhuur in laagseizoen. Helaas 2x pech gehad met lange huurders. De laatste heb ik er via de rechtbank uit moeten zetten, gemiste inkomsten en kosten >5500... Verder zorgen ze er minder goed voor, zodat er oa vochtschade ontstaat.
Vakantieverhuur loopt fantastisch! Zeker nu met Airbnb. Maar kost wel veel werk. Schoonmaak regelen, vragen beantwoorden, website, ontvangst gasten, klein onderhoud, grasmaaien enz. Zeker geen passief inkomen... Maar wel erg leuk en gewaardeerd werk. Tip: leg een gastenboek neer en zet een flesje wijn in de koelkast

je moet dus wel in de buurt wonen.
Bottom line: Aankoop 48.500, zo'n 13.000 gehad aan overige investeringen (dak, badkamer, inventaris, schilderen, tuin, rot kozijn, paar lekkages)
Jaarlijkse vaste kosten 1500 aan parkkosten, afval, tv, internet, vve enz. 300-500 marketing, vvv, site enz.
Omzet 6500-7000 per jaar, hou ongeveer 4500 over. Maakt een rendement van 8-10%. Toen ik er nog een krediet tegenover had, was REV erg hoog door de hefboomwerking. Nu is die afbetaald en daalt dus rendement. (Gosh, wat een issue...

)
Als de huisjesmarkt weer verder aantrekt doe ik m van de hand voor hoop ik 65k. Dat gaat dan netjes in REIT's met ongeveer dezelfde absolute opbrengsten in dividend, maar stuk minder werk en risico.
TL;DR: Vakantiehuisje is leuk als hobby, is echter geen passief inkomen, risico's, 8-10% rendement als je er bovenop zit.