Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.116 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:10
_l_Arjan_l_ schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:41:
Als je voldoende kapitaal om FO te zijn, dan zijn die transactiekosten om eventueel te switchen peanuts. Afhankelijk van je horizon en een bull/bear markt kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment de verhouding aandelen/obligaties wilt veranderen. Dus met zowel herbeleggende als uitkerende fondsen zul je dan wat extra kosten maken aan transactiekosten.
Het voordeel van herbeleggende fondsen op de korte/middellange termijn is dat je minder tijd kwijt bent met het herbeleggen van dividend. Veel ETF's keren 4x per jaar dividend uit. Met maar 1 ETF kost het managen weinig tijd, maar als je een leuke selectie ETF's hebt dan zou ik gewoon kiezen voor de herbeleggende variant.
Ik kan me voorstellen dat dit wat bewerkelijk gaat worden inderdaad
Remco schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:37:
@JURIST; Lees eens wat over DRIP investing:
https://www.google.com/se...ient=firefox-a&channel=sb
Dit is het herbeleggen van je dividenden.
Nieuw voor mij, dank voor de link, ik ga er naar kijken.
pirke schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:48:
Vergeet ook REIT niet, vastgoed ETF. De vastgoed markt is ook flink herstellende, en ik verwacht zelf dat het herstel groter is dan een eventuele dip als de rente weer omhoog gaat. Zeker op de lange termijn is dat ook een redelijk stabiele investering met goede resultaten.
Houd dit zeker in het achterhoofd voor als de portefeuille doorgroeit, maar vindt op dit moment onze blootstelling aan de vastgoedmarkt via ons huis (WOZ 300k ex verbouwing/345/k hypotheek) al vrij fors, ook al gaat het hier uiteraard over internationale,spreiding zakelijk vastgoed etc. Geef er de voorkeur aan eerst een aandelenpositie op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Om nog even door te gaan op het onderwerp beleggen met het oog op FO.
Klaas Knot van DNB waarschuwde gisteren bij presentatie van het rapport 'overzicht financiele stabiliteit' voor de huidige hoge aandelenkoersen in relatie tot de reeele economie. Ik weet natuurlijk dat je voor FO moet uitgaan van een lange horizon, maar voor het verschuiven van spaargeld naar aandelen is het toch goed zijn als de timing niet al te slecht is. Persoonlijk vindt ik de K/W-verhoudingen nog wel meevallen, al had ik me al voorgenomen extra aankopen over het komende jaar te spreiden. In de VS liggen de koersen hoger, maar die economie draait ook beduidend beter dan de Europese en de bedrijswinsten zijn navenant sterker.
Zijn de aandelenmarkt in jullie ogen overgewaardeerd en weerhoud dat jullie om in te zetten op aandelen (los van speculeren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Of aandelenmarkten in EU of USA zijn overgewaardeerd is een vraag die ik zelf niet eens probeer te beantwoorden. Elke dag zijn er individuen en bedrijven die pogingen doen om de Grote Vragen te beantwoorden (zie bijvoorbeeld Best of the Web voor leuke verzamelingen), maar ze slagen daar niet bepaald in.

Met behulp van fundamentele analyse zoek ik bedrijven die het goed doen zonder de Grote Vragen te beantwoorden. En dat lukt best aardig. Echt contraire bedrijven kom ik niet vaak tegen (d.w.z. aandelen die omhoog gaan als de S&P500 omlaag gaat), maar ik vind wel genoeg aandelen die harder stijgen in goede tijden, en minder dalen (of neutraal blijven) als de markt daalt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ja ik maak me wel zorgen over de relatief hoge aandelenkoersen. Tegelijkertijd heb ik ook weinig vertrouwen in geld op een spaarrekening laten staan, bezit ik geen eigen huis, en is de plek waar ik geld het beste kan laten renderen (eigen bedrijf) momenteel wel 'uitverkocht' in mogelijkheden om geld te investeren op een zinnige wijze (als in, de nieuwe capaciteit moet ik nu verkopen ;) )

Dus, toch een bepaald bedrijf in de MSCI world index gestopt. En daar gaat elke maand keurig wat bij. Ik ga dan ook niet rekenen op een bepaald rendement uit die index, maar over de koers van 10 jaar wil ik daar toch een behoorlijk bedrag gestald hebben, en ik ga er wel vanuit dat over die koers van 10 jaar, dat bedrag niet veel lager zal zijn dan het geld dat ik erin heb gestopt.

Wanneer ik meer tijd heb voor iets als fundamentele analyse, dan zal ik daar mijn hand misschien ook wel aan wagen, maar dan wil ik eerst met het geld dat nu op de beurs staat ook leren omgaan met de schommelingen en de neiging om bij dalingen of slecht nieuws het geld eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Yep, ik heb meteen alles verkocht. Als Knot 't zegt.. Er zal vast wel weer een crash komen over een jaar. Of over 2 jaar of misschien over 10 jaar.
Heeft Knot er toch keurig voor gewaarschuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
filosofem schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:21:
Yep, ik heb meteen alles verkocht. Als Knot 't zegt.. Er zal vast wel weer een crash komen over een jaar. Of over 2 jaar of misschien over 10 jaar.
Heeft Knot er toch keurig voor gewaarschuwd...
Weet ook wel dat een bankpresident vooral als riskmanager spreekt en het barsten van de credit bubble nog vers in het achterhoofd heeft, maar ik werd er toch door geprikkeld. Zelf ga ik overigens zeker niet alles verkopen en stap nog steeds elke maand met met ruim 1K in. Voor investering van grotere bedragen ineens vraag ik me gewoon of je kunt timen en af of temporiseren handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Als je elke maand vast inlegt en de koersen dalen, dan krijg je meer aandelen voor hetzelfde geld. Stijgen doen ze toch wel weer een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
pirke schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:38:
Stijgen doen ze toch wel weer een keer :)
Daf, Fokker, Imtech ;)

Maar ik begrijp je punt en ben het met je eens. Heb vandaag ook weer geld over gemaakt om morgen/overmorgen toch weer bij te kopen (wel gespreid in obligaties, aandelen, grondstoffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

http://quotes.morningstar.com/stock/vz/s?t=VNR

Dit aandeel van mij schoot ineens 20% omlaag deze week.
Ik krijg echter de reden niet gevonden want de nieuwsberichten lijken juist rooskleurig.
Hebben jullie een idee?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Dat fonds zit in olie en gas. Olieprijs is 20% gedaald de laatste maanden:

http://www.reuters.com/ar...sis-idUSKCN0HW09L20141007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Maar goed dat ik vorige maand niet heb bijgestort. Ik wil er binnenkort € 1k instoppen om vervolgens een lange tijd niet meer naar om te hoeven kijken.

Betreft mix van Robeco - EUR G / Robeco Global Stars Equities F EUR / RobecoSAM sustainable
Laatstgenoemde zit op 6% en trekt de andere 2 wel heel erg naar beneden (beiden 11%)....

En ik zit te twijfelen om bij Robeco US Large cap nieuw in te stappen en te kopen.
https://www.robeco.nl/pro...fondsen/top-5-fondsen.jsp

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/ekne5i.png

[ Voor 50% gewijzigd door RickvN op 08-10-2014 19:34 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Torgo schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:25:
Dat fonds zit in olie en gas. Olieprijs is 20% gedaald de laatste maanden:

http://www.reuters.com/ar...sis-idUSKCN0HW09L20141007
Ah apart dat dat niet vermeld wordt bij de relevante berichten van morningstar.
Maar de daling is pas sinds deze week al weet ik dat ze exdividend zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
NRP is ook flink gezakt de laatste tijd. Kijk anders eens hoeveel NRP er in dat Vanguard fonds zit. Vaak hebben ze toch wel wat zwaargewichten. Daarnaast kan het ook gewoon sector breed slecht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Pech hebben hoort er ook bij. Net als geluk hebben. En als je het echt safe wilt spelen: 2 a 3% rente op een spaardeposito nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

Dit is toch meer het "Grote beleggingstopic" aan het worden dan een FO topic.

Ik begrijp dat een investeringsstrategie onderdeel kan zijn van FO, maar zou het (voor mij) overzichtelijker zijn als dat beleggingsstrategieën e.d. in een apart topic worden besproken.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Tja, FO zonder te beleggen/investeren (dat is iets anders dan speculeren) ga je niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Cubic X schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:41:
Tja, FO zonder te beleggen/investeren (dat is iets anders dan speculeren) ga je niet worden.
loterij winnen
bedrijf verkopen
huis verhuren
kosten tot bijna 0 reduceren
etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
eperon schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:20:
[...]

loterij winnen
bedrijf verkopen
huis verhuren
kosten tot bijna 0 reduceren
etc?
Loterij winnen = lid zijn van loterij.....
Bedrijf verkopen = bedrijf hebben
Huis verhuren = optioneel, als je goede DIY bent valt er genoeg te halen
Kosten tot bijna 0 reduceren, lijkt mij knap?

Ik snap je punt wel. Je kan je ook gewoon uit je naad werken en op je uitgaves letten. Al denk ik dat het laatste het belangrijkste is, weten waar het naartoe gaat... Als ik dubbeltje op zijn kant wel eens zie snap ik er geen hol meer van.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:50

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Vandaag afscheid genomen van een 59 jarig familielid die waarschijnlijk nog maximaal 1-2 weken te leven heeft. Dit zet je wel weer even met beide beentjes op de grond en geeft weer wat extra focus op het bereiken van je dromen in het leven. Binnenkort toch maar eens onderzoeken wat ik nog echt mis/wil bereiken in het leven en eens bekijken hoe ik dat zo snel als mogelijk kan inplannen in het huidige leven en mijn toekomstig FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Accountant schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:25:
Vandaag afscheid genomen van een 59 jarig familielid die waarschijnlijk nog maximaal 1-2 weken te leven heeft. Dit zet je wel weer even met beide beentjes op de grond en geeft weer wat extra focus op het bereiken van je dromen in het leven. Binnenkort toch maar eens onderzoeken wat ik nog echt mis/wil bereiken in het leven en eens bekijken hoe ik dat zo snel als mogelijk kan inplannen in het huidige leven en mijn toekomstig FO.
Sterkte. Zulke dingen bevestigen maar weer dat een bak geld op een spaarrekening voor over 30 jaar ook niet alles is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
RickvN schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:26:
[...]

Sterkte. Zulke dingen bevestigen maar weer dat een bak geld op een spaarrekening voor over 30 jaar ook niet alles is.
Thanks, zeer vreemd afscheid nemen van een levend iemand.
Nu volgens het YOLO principe leven brengt voor mij ook niet heel veel extra geluk met zich mee. Dus ik kies liever wel voor die bak met geld over 30 jaar met het risico dat ik teveel heb gespaard.

Ik heb ook al vrij goed gedefinieerd in mijn leven wat eigenlijk ontbreekt maar ik wil het voor mezelf nog wat concreter maken om er nog sneller naar toe te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:42
Ik kan nog goed herinneren dat mijn oom erg veel financiële zorgen maakte voor zijn vrouw en kinderen toen hij vorig jaar dood ging aan kanker. Hij verkocht elk klein dingetje op marktplaats om wat bij elkaar te krijgen. Zelf zijn begrafenis zo goedkoop mogelijk regelen en meer van dat soort dingen.
Dan kies ik liever een dood met een leuke spaarrekening en weten dat ze zonder jou goed verder kunnen.

Was het niet in dit topic dat iemand zei dat zijn vrouw dankzij volle spaarrekening een operatie kon laten doen die de verzekering niet toe liet en dat ze het dankzij dat had overleeft? Er zullen vast meer van zulke verhalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Sterkte, ik heb komend weekend een crematie van een familielid die 57 is geworden, dus ik weet precies waar je op doelt. Maar wat ik nog zou willen bereiken of wat ik nog mis? Geen idee, ik heb niet echt grote dingen die ik mis en een wereldreiziger ben ik ook niet, om reizen geef ik niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Dat is inderdaad wel confronterend en pijnlijk, ook met de reguliere pensioenleeftijd in het achterhoofd en het feit dat je daar op die leeftijd niet eens van kan genieten. Sterkte Accountant.

Eigenlijk blijkt steeds weer dat je niet van een gemiddelde levensverwachting kunt uitgaan bij financiële/pensioenplanning. Ik voel we iets voor het model wat Frank Kalshoven - columnist van de Volkskrant - heeft geopperd in zijn boek 'Groeiland': langer doorwerken is in NL het algemeen nodig om de vergrijzing op te kunnen vangen, maar waarom niet naar een ander model van een levensloop waarbij in de werkzame fase af van iemand er af en toe langere periodes zijn waarin je niet werkt. Dan kun je tenminste eerder in je leven alvast van een soort pensioen genieten. Met dat idee had ik ook eigenlijk de nu uitgefaseerde levensloopregeling volgestopt.

Nog beter is het natuurlijk in de bloei van je leven al FO te zijn, maar dat valt niet mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ik bedoel ook niet om niks te sparen en het er van te nemen in je leven. Ik bedoel eerder om niet dubbel te liggen om iedere cent en totaal niet te leven. Voor velen zal het hier inderdaad tussen in zitten. Maar zulke momenten zetten je altijd wel aan het denken. Erg confronterend is en blijft het altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rally schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:34:
Dit is toch meer het "Grote beleggingstopic" aan het worden dan een FO topic.

Ik begrijp dat een investeringsstrategie onderdeel kan zijn van FO, maar zou het (voor mij) overzichtelijker zijn als dat beleggingsstrategieën e.d. in een apart topic worden besproken.
inderdaad! FO gaat over veel meer dan alleen beleggen. Toch gaat 80% van de posts over beleggen. Zou iemand van de mods dit topic kunnen opsplitsen in twee delen: "FO - beleggen", "FO - alles behalve beleggen". Dat zou heel mooi zijn! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Ik vind het zelf wel fijn; het hoort er nu eenmaal bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
hv08 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:49:
Sterkte, ik heb komend weekend een crematie van een familielid die 57 is geworden, dus ik weet precies waar je op doelt. Maar wat ik nog zou willen bereiken of wat ik nog mis? Geen idee, ik heb niet echt grote dingen die ik mis en een wereldreiziger ben ik ook niet, om reizen geef ik niet zoveel.
Ik mis overigens niet direct materialistische zaken/zaken die geld kosten in mijn leven maar meer een soort van vrije tijd en maatschappelijk nut.
JURIST schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:51:
[...]

maar waarom niet naar een ander model van een levensloop waarbij in de werkzame fase af van iemand er af en toe langere periodes zijn waarin je niet werkt. Dan kun je tenminste eerder in je leven alvast van een soort pensioen genieten. Met dat idee had ik ook eigenlijk de nu uitgefaseerde levensloopregeling volgestopt.

Nog beter is het natuurlijk in de bloei van je leven al FO te zijn, maar dat valt niet mee
Lang leve de wispelturige plannen van de overheid. Levensloop was inderdaad een mooie regeling! Komt zeer zeker overeen met mijn plannen!

Wat ik het liefst zou willen is mijn huidige loondienst baan o.b.v. 40u omzetten naar een ZZP'er met hetzelfde loon maar dan in een werkweek van 20-25u. Ik kan dan de levensstijl behouden en sparen voor volledige FO maar krijg meer tijd voor gezin, sporten en maatschappelijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 15:34
Config schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:34:
Echt contraire bedrijven kom ik niet vaak tegen (d.w.z. aandelen die omhoog gaan als de S&P500 omlaag gaat), maar ik vind wel genoeg aandelen die harder stijgen in goede tijden, en minder dalen (of neutraal blijven) als de markt daalt :).
Welke aandelen zijn dit? Want dat klinkt best wel als een geniale formule!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Dat verklaart / rechtvaardigt nog niet de onbalans in dit topic.

Wat het wel deels verklaart maar niet rechtvaardigt is dat de mens graag met iets bezig is en je kunt eindeloos bezig zijn met beleggen, terwijl sparen saai is en moeilijk is en een FO plan eigenlijk ook een eenmalig iets is.

Zelf was ik afgelopen maanden te druk voor beide en dat heeft een groot bijkomend voordeel: je hebt geen / weinig tijd om geld uit te geven. De spaarratio's zijn derhalve voor augustus 18%, september 34% en YTD 34% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Het Fantoom schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:25:
[...]

Welke aandelen zijn dit? Want dat klinkt best wel als een geniale formule!
Veelal small- en midcaps uit de USA. Ik heb een model opgetuigd met 4 jaar bloed, zweet & tranen en ik kijk nu of ik het beschikbaar kan maken voor anderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar er is toch al een beleggingstopic? Daarnaast zie ik niet in waarom je niet FO zou worden zonder te beleggen/investeren. Ja als je wil leven van je geld en daarbij niet wil interen op je voorraad, dan moet je beleggen. Maar gezien de meeste hier niet 1000 jaar gaan worden, is dan niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 09-10-2014 07:23 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
@Krisp, als je dat zo wil, is het misschien handig om dat ook in de topic-let-op te zetten hier vlak boven waar ik nu typ ;)

@Accountant - sterkte, zulk soort gebeurtenissen plaatsen inderdaad FO in een ander perspectief. Aan de ene kant het YOLO gevoel, aan de andere kant benadrukt het het belang van FO mijns inziens.

Betreft beleggingstopics - misschien is het handig om er eentje te hebben voor individuele aandelen, en eentje voor de ETFs/mutual funds? Aangezien de benadering tussen de twee toch behoorlijk anders is.

Terug naar FO:

Wat betreft pensioenplanning, hou ik er wel rekening mee dat de levensverwchting die nu aan de jongere generatie wordt toegekend (<40) effectief veel hoger is dan nu wordt toegeschreven. Met de versnelling van de technologische vooruitgang, zou ik er niet gek van staan te kijken als in de komende 20 jaar er door middel van nanotechnologie en specifieke medicijnen er een aantal welvaartsziektes goed onder controle komen.

Verder ben ik bezig met kosten omlaag te brengen. TV kijk ik bijna niet meer, maar nog wel netflix dus ben aan het denken om de kabel er nu helemaal uit te gooien. Ik ben van plan om meer boeken te gaan lezen en tijd in de natuur door te brengen. Verder bewuster met eten om aan het gaan om zowel af te vallen als de kosten wat omlaag te brengen.

Al met al merk ik dat de levensstijl verandering een hoop moeite kost, meer dan de financiele verandering door nu geld op de beurs te hebben staan en dat op en neer te zien gaan. Maar ik denk ook dat dat een proces is waar je door moet (de levensstijlverandering)

[ Voor 6% gewijzigd door Bonsaiboom op 09-10-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Bonsaiboom schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:10:
@Krisp, als je dat zo wil, is het misschien handig om dat ook in de topic-let-op te zetten hier vlak boven waar ik nu typ ;)

@Accountant - sterkte, zulk soort gebeurtenissen plaatsen inderdaad FO in een ander perspectief. Aan de ene kant het YOLO gevoel, aan de andere kant benadrukt het het belang van FO mijns inziens.

Betreft beleggingstopics - misschien is het handig om er eentje te hebben voor individuele aandelen, en eentje voor de ETFs/mutual funds? Aangezien de benadering tussen de twee toch behoorlijk anders is.

Terug naar FO:

Wat betreft pensioenplanning, hou ik er wel rekening mee dat de levensverwchting die nu aan de jongere generatie wordt toegekend (<40) effectief veel hoger is dan nu wordt toegeschreven. Met de versnelling van de technologische vooruitgang, zou ik er niet gek van staan te kijken als in de komende 20 jaar er door middel van nanotechnologie en specifieke medicijnen er een aantal welvaartsziektes goed onder controle komen.

Verder ben ik bezig met kosten omlaag te brengen. TV kijk ik bijna niet meer, maar nog wel netflix dus ben aan het denken om de kabel er nu helemaal uit te gooien. Ik ben van plan om meer boeken te gaan lezen en tijd in de natuur door te brengen. Verder bewuster met eten om aan het gaan om zowel af te vallen als de kosten wat omlaag te brengen.

Al met al merk ik dat de levensstijl verandering een hoop moeite kost, meer dan de financiele verandering door nu geld op de beurs te hebben staan en dat op en neer te zien gaan. Maar ik denk ook dat dat een proces is waar je door moet (de levensstijlverandering)
Tip: Vervang Netflix door Popcorn time (scheelt je weer € 8 pm en meer content :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 14:03
Lijkt me prachtig om gratis TV te kunnen kijken, maar is een streaming programma zoals Popcorn time wel helemaal legaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Sterkte man :(

Voor mij maken dit soort dingen toch duidelijk dat FO niet zozeer gaat om koste wat het kost zo veel mogelijk te sparen, maar vooral om gedegen afwegingen te maken; "is deze ervaring/uitgave me het waard om langer door te werken."
En in veel gevallen zal het antwoord (bij mij) daarop zeker 'ja' zijn en spaar je dus zeker niet zoveel als je (theoretisch) zou kunnen als je jezelf alles zou ontzeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Terpen Tijn schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:33:
Lijkt me prachtig om gratis TV te kunnen kijken, maar is een streaming programma zoals Popcorn time wel helemaal legaal?
Nope. Maar je kan op VPN gaan en ben je niet meer traceerbaar (al wordt je in NL niet vervolgd), zie hier meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik vind 8 euro per maand voor een erg groot legaal aanbod een goede deal, zeker met het aantal documentaires dat ze hebben. Dat wat buiten het aanbod van Netflix zit dat ik wil zien, zit ook (nog) niet op de Nederlandse kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Bonsaiboom schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:25:
Ik vind 8 euro per maand voor een erg groot legaal aanbod een goede deal, zeker met het aantal documentaires dat ze hebben. Dat wat buiten het aanbod van Netflix zit dat ik wil zien, zit ook (nog) niet op de Nederlandse kabel.
Voor mij is de besparing groter, want anders had ik wel op de korte termijn een NASje aangeschaft wat toch al gauw € 500 is. Maar dat is voor ieder persoonlijk!
Nu sluit ik gewoon een HDD aan op mijn modem ad € 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

tja. zo kan je natuurlijk wel flink doortrekken.

Download al je boeken, films, etc en je bespaart nog meer geld... Soms is het toch goed om wat te sponsoren.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
JURIST schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:51:
[...]

Dat is inderdaad wel confronterend en pijnlijk, ook met de reguliere pensioenleeftijd in het achterhoofd en het feit dat je daar op die leeftijd niet eens van kan genieten. Sterkte Accountant.

Eigenlijk blijkt steeds weer dat je niet van een gemiddelde levensverwachting kunt uitgaan bij financiële/pensioenplanning. Ik voel we iets voor het model wat Frank Kalshoven - columnist van de Volkskrant - heeft geopperd in zijn boek 'Groeiland': langer doorwerken is in NL het algemeen nodig om de vergrijzing op te kunnen vangen, maar waarom niet naar een ander model van een levensloop waarbij in de werkzame fase af van iemand er af en toe langere periodes zijn waarin je niet werkt. Dan kun je tenminste eerder in je leven alvast van een soort pensioen genieten. Met dat idee had ik ook eigenlijk de nu uitgefaseerde levensloopregeling volgestopt.

Ik ga binnenkort ""Het nieuwe werken aan je pensioen"" maar eens lezen.

http://nieuwpensioen.nu/?...we-werken-aan-je-pensioen

Langer doorwerken, tussentijds met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:FO worden kan ook zonder illegale middelen. Die bespreken we hier dus niet.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Lol ^^

Hoe gaat de rente op spaargeld zich nou ontwikkelen?
Blijft dat de komende jaren nog zo laag of gaat dat toch aantrekken?

"vroeger" weet ik nog, had je rentes van 8-9% op je spaargeld. Met mijn huidige saldo zou ik dan nu FO zijn. Met de huidige 1,5% die ik krijg ben je nergens en het wordt elke maand nog een tiende minder ook.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik zie de rente op spaarrekeningen in Europa nog wel eventjes doordalen. Ik verwacht eigenlijk dat we een periode van lichte deflatie tegemoet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Dinictus208 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:35:
Lol ^^

Hoe gaat de rente op spaargeld zich nou ontwikkelen?
Blijft dat de komende jaren nog zo laag of gaat dat toch aantrekken?

"vroeger" weet ik nog, had je rentes van 8-9% op je spaargeld. Met mijn huidige saldo zou ik dan nu FO zijn. Met de huidige 1,5% die ik krijg ben je nergens en het wordt elke maand nog een tiende minder ook.
Als je 'dom' spaart, betaal je nu al over je spaargeld (bijv. een ton op een betaalrekening met 1,1% rente) en vervolgens 1,2% aftikken (afgezien van de VRH).
Ik denk dat de rente inderdaad nog wel doorzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:40
En nog steeds heb ik koud-watervrees om van sparen af te stappen en te gaan beleggen. Ja, hoger rendement enzo maar ik zie het gebeuren dat precies nu/straks alles onderuitgaat terwijl ik al die jaren lekker veilig (en met een belabberd rendement) mijn salarisoverschot (~ 1000,- / maand) op saaie spaarrekeningen heb gedumpt. En toch, zo kom ik er ook, al duurt het wel een paar jaar langer voor een FO scenario.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zit er ook mee. Erg veel geld op de spaarrekening maar niet de wil om te gaan beleggen.
Ik heb weleens gehoord dat een investering in een vakantiehuisje (verhuur) goed uitpakt. Iemand daar ervaring mee?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik zit mijzelf zelfs steeds meer af te vragen of vermogensopbouw als 'simpele' werknemer in Nederland überhaupt een goed idee is. Vanaf € 20K krijg je al te maken met een vermogensheffing, en alles boven de 5K mag je opeten op het moment dat het einde van de WW in zicht is. Als je reeds FO bent is er natuurlijk niets aan de hand, maar wanneer je niet voldoende vermogen hebt om het tot het pensioen uit te zingen, pis je op het gebied van regelingen compleet naast de pot totdat je het vermogen hebt opgesnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
mekkieboek schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:17:
En nog steeds heb ik koud-watervrees om van sparen af te stappen en te gaan beleggen. Ja, hoger rendement enzo maar ik zie het gebeuren dat precies nu/straks alles onderuitgaat terwijl ik al die jaren lekker veilig (en met een belabberd rendement) mijn salarisoverschot (~ 1000,- / maand) op saaie spaarrekeningen heb gedumpt. En toch, zo kom ik er ook, al duurt het wel een paar jaar langer voor een FO scenario.
Dan werkt deze week niet echt mee :) ik sta ook 260 EUR in de min ik een week op 8k wat ik nu heb in aandelen heb. Maar het is voor de lange termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Laatst online: 12-09 10:22
merauder schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:00:
Ik zit mijzelf zelfs steeds meer af te vragen of vermogensopbouw als 'simpele' werknemer in Nederland überhaupt een goed idee is. Vanaf € 20K krijg je al te maken met een vermogensheffing, en alles boven de 5K mag je opeten op het moment dat het einde van de WW in zicht is. Als je reeds FO bent is er natuurlijk niets aan de hand, maar wanneer je niet voldoende vermogen hebt om het tot het pensioen uit te zingen, pis je op het gebied van regelingen compleet naast de pot totdat je het vermogen hebt opgesnoept.
Tja, als je nooit begint met opbouwen kom je er ook niet. Daarnaast vind ik het slimmer om de vermogensheffing te betalen dan het nu allemaal uit te geven aan zinloze dingen. Uiteindelijk heb je iniedergeval meer vermogen dan als je niks gespaard had.

Verder kun je ook vermogen opbouwen door een huis af te betalen, andere schulden af te lossen, zonnepanelen te kopen en je eigen stroom te gaan opwekken of andere investeringen doen die zich later uitbetalen. Voordat de vermogensheffing echt gaat tellen moet je een flink vermogen hebben naar mijn idee.

En als er ooit een deflatie aankomt wordt je geld alleen maar meer waard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

merauder schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:00:
Hangt er van af hoe oud je bent en wanneer het gebeurt. Ben je 30 en heb je 100K op de bank, raak je werkloos en daarna komt de bijstand in zicht, dan moet je je vermogen opeten. Maar (op dit moment) zijn er speciale regelingen voor mensen boven de 50 (IOAW) en boven de 60 (IOW) die er speciaal voor gemaakt zijn dat je niet je huis hoeft op te eten of dat je je spaargeld moet aanpakken. Maar het ziet er wel naar uit dat die regelingen aflopend zijn.
Bovendien is de kans dat je in de bijstand komt niet zo heel groot voor iemand die nadenkt over FO. De kans dat een FO leven binnen bereik komt is veel groter

Over de VRH zou ik me niet al te veel zorgen maken. Die is 1.2% boven de 21K als je alleen bent en boven de 42K als je een partner hebt. Dus als je een partner en 100K hebt, betaal je aan 'extra belasting 696 Euro. Dat is niet leuk, maar je gaat er ook niet aan onderdoor. Een iets goedkopere telefoon, een betere energie leverancier of 5 km/h minder hard rijden met je auto lossen dat 'probleem' zo voor je op. De inflatie ligt voor huiseigenaren op dit moment rond de 0% voor huurders is hij hoger. Je kan nog steeds bij een normale bank 1.8% rente krijgen. En als je een beetje speelt met je geld zonder echt gekke dingen te doen kan je zo 3-4% halen

Ik vind het niet erg om mijn geld met de kruiwagen naar de belasting te brengen. Dat betekend namelijk dat ik er vrachtwagens vol van heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 10-10-2014 12:00 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ortep schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:53:
[...]

Je kan nog steeds bij een normale bank 1.8% rente krijgen. En als je een beetje speelt met je geld zonder echt gekke dingen te doen kan je zo 3-4% halen
Vertel, vertel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
1,8% is er volgens mij niet meer, KNAB is de hoogste met 1,75%, maar daar betaal je natuurlijk wel voor.

De hoogste internet spaarrekening is op dit moment nationale nederlanden met 1,65%. Daarna een sloot met 1,6%. Leaseplanbank heeft deposito's voor 2% voor 6 maanden vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:30
Blik1984 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:07:
1,8% is er volgens mij niet meer, KNAB is de hoogste met 1,75%, maar daar betaal je natuurlijk wel voor.

De hoogste internet spaarrekening is op dit moment nationale nederlanden met 1,65%. Daarna een sloot met 1,6%. Leaseplanbank heeft deposito's voor 2% voor 6 maanden vast.
Die 2% was een tijdelijke actie die is afgelopen. Het is nu weer "gewoon" 1,7% voor 6 maanden.
Ik hou altijd deze site in de gaten of ik met mijn spaargeld nog wel bij de juiste bank zit: http://www.spaarinformatie.nl/

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:54

Tazzios

..

@Blik1984
Bij knab kun je gratis een rekening openen waarbij je gebruikt kun maken van de spaarrekening met 1,75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dinictus208 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:35:
Ik zit er ook mee. Erg veel geld op de spaarrekening maar niet de wil om te gaan beleggen.
Ik heb weleens gehoord dat een investering in een vakantiehuisje (verhuur) goed uitpakt. Iemand daar ervaring mee?
Dat is vooral een hoop sores. Waar echt markt naar is zijn appartementen voor onder de €700.
Voor starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb ook vernomen dat vakantiehuizen idd sores opleveren en dat je uiteindelijk toch extra kosten hebt voor onderhoud van je tuintje etc. Vaak pikt de parkexploiteur toch weer een extra graantje mee.

Voordeel is wel dat bij een vakantiehuisje een hoop regelwerk voor je uit handen wordt genomen.
Als je zelf gaat verhuren moet je alles gaan regelen of zijn hier ook weer bureaus voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 06:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

Tazzios schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:13:
@Blik1984
Bij knab kun je gratis een rekening openen waarbij je gebruikt kun maken van de spaarrekening met 1,75%.
Da's een mooie, want dit was eerst niet zo met Knab Basis. Ik heb er toen Independer zelfs nog een mail over gestuurd, waarna ze het op hun website aan hebben gepast. Hoe en wanneer moet ik dan even in die mailconversatie terugzoeken van mij --> Independer.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dinictus208 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:19:
Ik heb ook vernomen dat vakantiehuizen idd sores opleveren en dat je uiteindelijk toch extra kosten hebt voor onderhoud van je tuintje etc. Vaak pikt de parkexploiteur toch weer een extra graantje mee.

Voordeel is wel dat bij een vakantiehuisje een hoop regelwerk voor je uit handen wordt genomen.
Als je zelf gaat verhuren moet je alles gaan regelen of zijn hier ook weer bureaus voor?
Daar heb je vastgoedmanagementbureaus voor. Heb je echter maar 1 pandje dan zal dat niet lonen.
Je kunt het mij laten doen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
cytherea schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:34:
[...]

Tja, als je nooit begint met opbouwen kom je er ook niet. Daarnaast vind ik het slimmer om de vermogensheffing te betalen dan het nu allemaal uit te geven aan zinloze dingen. Uiteindelijk heb je iniedergeval meer vermogen dan als je niks gespaard had.

Verder kun je ook vermogen opbouwen door een huis af te betalen, andere schulden af te lossen, zonnepanelen te kopen en je eigen stroom te gaan opwekken of andere investeringen doen die zich later uitbetalen. Voordat de vermogensheffing echt gaat tellen moet je een flink vermogen hebben naar mijn idee.

En als er ooit een deflatie aankomt wordt je geld alleen maar meer waard 8)
Ik doe mijn vermogensopbouw bijv. door mijn huis zsm af te lossen en zo geen risico's te lopen op de beurs, maar ook geen vermogensheffing te betalen.
Iedereen heeft zijn eigen afweging. Maar laten we voorop stellen, dat het voor iedereen zin heeft als jij met je pensioen hetzelfde uitgave patroon wilt houden etc.

1 ding voorop: In dit topic zitten mensen met inkomens van 2-3x modaal of hoger. Maar ook mensen met modale inkomens die FO kunnen/gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

RickvN schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:12:
[...]

Ik doe mijn vermogensopbouw bijv. door mijn huis zsm af te lossen en zo geen risico's te lopen op de beurs, maar ook geen vermogensheffing te betalen.
Iedereen heeft zijn eigen afweging. Maar laten we voorop stellen, dat het voor iedereen zin heeft als jij met je pensioen hetzelfde uitgave patroon wilt houden etc.

1 ding voorop: In dit topic zitten mensen met inkomens van 2-3x modaal of hoger. Maar ook mensen met modale inkomens die FO kunnen/gaan werken.
Ja maar dat is een hele eenzijdige vermogensopbouw toch? Daar wordt je toch nooit FO van?
Stel je hebt een huis van 3 ton afbetaald, en dan? Waar bedoel je precies met je laatste opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Met alleen aflossen zal je inderdaad niet direct FO worden maar het helpt wel. Je kosten gaan omlaag waardoor je minder geld nodig hebt om FO te worden en je spaarratio gaat omhoog. Zolang je nog niet weet of je wilt sparen of beleggen kan het een prima investering.

Sidenote: Je kun je grond waar je huis op staat ook verkopen; grondvrij.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dinictus208 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:23:
[...]

Ja maar dat is een hele eenzijdige vermogensopbouw toch? Daar wordt je toch nooit FO van?
Stel je hebt een huis van 3 ton afbetaald, en dan? Waar bedoel je precies met je laatste opmerking?
Maar het is wel een vereiste om op termijn FO te worden natuurlijk. Met een forse hypotheek zul je niet snel FO worden, dus moet je die aflossen. Ik heb een flink gedeelte aflossingsvrij, dus ik ben zelf ook begonnen met mijn huis af te betalen, zeker met de rente die ik betaal en de tophypotheek die ik had is dat voor mij op dit moment de keuze die voor mij de beste combinatie geeft van risico en rendement. Risico omdat het rendement gegarandeerd is voor de komende jaren en het zorgt ervoor dat mijn hypotheekrente lager wordt in de toekomst. Rendement is netto 3% en stijgende door afnemende HRA.

Daarnaast moet je natuurlijk ook nog andere dingen doen zoals indexbeleggen e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 10-10-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tja, ik zie dat meer als uit de schulden komen dan financieel onafhankelijk worden. Maar inderdaad, je moet wel eerst uit de schulden zijn voordat je wat opbouw, klopt.

Wat voor huurbedrag zou je kunnen ontvangen voor een appartment van circa 1 ton in de randstad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Het is inderdaad een veiligere optie maar in theorie trager. Als je (nog) niet graag in aandelen investeert is het echter geen slecht idee. Eens je hypotheek afbetaald is, heb je plots ook heel weinig uitgaven en komt er plots 700-1100€ per maand extra vrij. Op dat moment moet je natuurlijk wel beslissen wat je met het vrijgekomen geld gaat doen en hoe dit zal opbrengen (spaarrekening, obligaties, aandelen, fondsen, trackers, ... of een combinatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:22
Dinictus208 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:11:

Wat voor huurbedrag zou je kunnen ontvangen voor een appartment van circa 1 ton in de randstad?
Ik denk dat je met €500 per maand per ton (dus €1000 voor apt van 2 ton) aardig in de goede richting zit.

Kort door de bocht dus 6% opbrengsten. Daar moeten kosten dan nog vanaf (onderhoud, belastingen, etc).

Ik heb hier trouwens geen enkele ervaring mee, maar als ik zo kijk naar huur/koop prijzen (wel in Amsterdam trouwens), zou dit ongeveer kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik dacht aan een gelijk bedrag. Ik denk dat het niet heel onverstandig is om je geld op dit moment in de stenen te steken. Volgens mij is het alleen wel lastig met huurdersrechten. Stel je wilt van het huis af, dan heeft een huurder zoveel rechten. Tijdelijk huurcontracten zijn volgens mij ook niet echt effectief. Je kan de overeenkomst dan alleen breken in specifieke gevallen. Verkoop van de woning zit daar niet bij tenzij je aan de grond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Knab spaarrekeningen zijn 1.75%. Je kan het ook op een kwartaalrekening zetten en daar krijg je 1.8%. Vrij opneembaar, je krijgt de rente over het geld dat er een (kalender) kwartaal heeft gestaan. Neem je eerder op dan krijg je over dat geld minder rente.
Leasplanbank in de gaten houden, die heeft regelmatig aanbiedingen voor kortlopende (6 mnd) deposito's De laatste was 2%. ABNAmro had een AEX rekening waar je de stijging van de AEX in een half jaar als rente kreeg met als maximum 5%. Inleg blijft gegarandeerd. In het slechtste geval kreeg je dus 0%, maar in het gunstigste geval kreeg je 5%. Je maximale 'verlies' is dus 1.75% dat je niet krijgt. Je maximale extra winst is 3.25%
De Rabo heeft certificaten die ook een aardig stabiel rendement leveren van rond de 5-6%. Maar wel met wat kans op verlies.
Doe nooit al je geld in die dingen. Maar gemiddeld meer dan 2% halen is niet echt moeilijk. Wil je 6+% halen dan moet je risico gaan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ortep schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:05:
[...]

Knab spaarrekeningen zijn 1.75%. Je kan het ook op een kwartaalrekening zetten en daar krijg je 1.8%. Vrij opneembaar, je krijgt de rente over het geld dat er een (kalender) kwartaal heeft gestaan. Neem je eerder op dan krijg je over dat geld minder rente.
Leasplanbank in de gaten houden, die heeft regelmatig aanbiedingen voor kortlopende (6 mnd) deposito's De laatste was 2%. ABNAmro had een AEX rekening waar je de stijging van de AEX in een half jaar als rente kreeg met als maximum 5%. Inleg blijft gegarandeerd. In het slechtste geval kreeg je dus 0%, maar in het gunstigste geval kreeg je 5%. Je maximale 'verlies' is dus 1.75% dat je niet krijgt. Je maximale extra winst is 3.25%
De Rabo heeft certificaten die ook een aardig stabiel rendement leveren van rond de 5-6%. Maar wel met wat kans op verlies.
Doe nooit al je geld in die dingen. Maar gemiddeld meer dan 2% halen is niet echt moeilijk. Wil je 6+% halen dan moet je risico gaan lopen
Ik vind die ABN Amro en rabo ledencertificaten eigenlijk al niet meer onder de noemer van sparen vallen, want je hebt gewoon kans op verlies c.q. 0% rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:55
Ik zit ook echt vast met de volgende stap maken. Redelijke bende spaargeld, maar de stap naar iets risico vollers dan sparen gaat me om een of andere reden nog net te ver, ik denk onwetendheid.

Heb een hele bende aan informatiepakketten bij diverse brokers opgevraagd, maar dan zie je op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer. Ben nog vrij jong dus wat dat betreft heeft het ook allemaal niet zo'n haast, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel rendement op rendement was je al begint mis te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tuttel schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 16:13:
Ik zit ook echt vast met de volgende stap maken. Redelijke bende spaargeld, maar de stap naar iets risico vollers dan sparen gaat me om een of andere reden nog net te ver, ik denk onwetendheid.

Heb een hele bende aan informatiepakketten bij diverse brokers opgevraagd, maar dan zie je op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer. Ben nog vrij jong dus wat dat betreft heeft het ook allemaal niet zo'n haast, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel rendement op rendement was je al begint mis te lopen.
Maar waarom doe je het dan niet geleidelijk? Diversificatie zorgt juist voor de beste portfolio, daarin hoort dus ook een gedeelte spaargeld. Niemand zegt hier dat je al je spaargeld naar een broker moet brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Blik1984 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:25:
[...]

Ik vind die ABN Amro en rabo ledencertificaten eigenlijk al niet meer onder de noemer van sparen vallen, want je hebt gewoon kans op verlies c.q. 0% rendement
Ik zei ook nergens dat dat alles sparen was.
Maar die ABNAmro dingen vallen wel onder het garantie stelsel. Het enige nadeel dat je kan hebben is gedurende een half jaar 0% kan krijgen. Maar je kan ook 5% krijgen. Als je gewoon iedere maand er wat in stopt middelt het heel aardig uit naar 3%. Nog steeds meer dan de 0.95 % die de amro op een gewone rekening geeft. En nog steeds bijna het dubbele van wat de hoogst rentende andere bank doet
Die van de Rabo zijn inderdaad achtergestelde leningen. En daar moet je dus zeker niet al je geld in stoppen. De risico's zijn ook bij de Rabo nog steeds erg laag, maar het rendement is behoorlijk.

Je kan denken als 50% van je vermogen op een van de vele aanbiedingen van de lease plan bank geeft 2%, daarna nog 25% van je vermogen op dingen als de ABNAmro rekening, geeft gemiddeld 3% en 25% op de Rabo geeft iets van 5%. Je totale rendement zal dan boven 3% uit komen zonder dat je echt gek doet
Het gaat hier over de lange duur tot je FO bent. Je moet dus niet kijken naar dingen als: Ik heb dit half jaar even wat minder rendement.

[ Voor 23% gewijzigd door Ortep op 10-10-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 19:58
Ortep schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:04:
[...]

Ik zei ook nergens dat dat alles sparen was.
Maar die ABNAmro dingen vallen wel onder het garantie stelsel. Het enige nadeel dat je kan hebben is gedurende een half jaar 0% kan krijgen. Maar je kan ook 5% krijgen. Als je gewoon iedere maand er wat in stopt middelt het heel aardig uit naar 3%. Nog steeds meer dan de 0.95 % die de amro op een gewone rekening geeft. En nog steeds bijna het dubbele van wat de hoogst rentende andere bank doet.
Eind augustus wilde ik een ABN AEX spaarrekening openen maar bleek die net uit de verkoopt, nu zie ik hem inderdaad gewoon weer op de site staan.. Raar! Van het weekend toch nog maar eens naar kijken dan. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik heb een AEX rekening maar kreeg een bericht dat de rekening komt te vervallen.
"u kunt vanaf 1 september 2014 geen geld meer overmaken op uw AEX rekening"

Bij daling van de AEX kost het hun geld. Zouden ze een daling verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Het is in je eigen voordeel dat je niet meer kunt inleggen op die AEX rekening. Je krijgt namelijk geen dividend uitbetaald (dat was althans zo bij de versie van moneyou), waardoor de bank ongeveer 3% rendement in zijn eigen zak steekt.
De bank heeft een mogelijke dalen van de index waarschijnlijk via een verzekering al afgedekt, dus dat hoeft geen onverwachte kosten voor hun op te leveren. Voor grote spaarders met een lange beleggingshorizon was het product gewoon niet interessant vanwege de hoge kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik wil niet al te ver afdwalen naar beleggen ;) dus ik zal proberen een algemene opmerking te maken:

Gekunstelde producten, met gegarandeerde rendementen, of bepaalde percentage van de inleg gegarandeerd etc. op wat voor manier dan ook, zijn eigenlijk allemaal te duur.

Degene die dit verkoopt moet er namelijk aan verdienen, dus je loopt rendement mis. Meestal kun je zelf zulk soort zaken namelijk ook al prima doen (zie hierboven: AEX daling -> koop put-opties van dividend).
Bovendien zijn ze vaak ondoorzichting (wat voor mij ook een teken is om ze links te laten liggen).

@accountant: sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:56
rube schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:15:
Ik wil niet al te ver afdwalen naar beleggen ;) dus ik zal proberen een algemene opmerking te maken:

Gekunstelde producten, met gegarandeerde rendementen, of bepaalde percentage van de inleg gegarandeerd etc. op wat voor manier dan ook, zijn eigenlijk allemaal te duur.
+1

Dergelijke producten zijn niet veel meer dan een mooie manier om op een ondoorzichtige wijze wat beheerskosten in rekening te kunnen brengen. Je kan bijv. dat AEX product ook zelf in elkaar knutselen door een call optie op de huidige stand te kopen en daarnaast een call optie op de huidige stand +5% te verkopen.

Niet dat ik direct denk dat dat een goed idee is... als je een beetje wilt kunnen meeprofiteren van de beurs koop gewoon een ETF met lage kosten. Hoe ingewikkelder de constructie hoe meer andere partijen aan je kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:53

Cliffie

Trompetslet

Voelt toch wel iets itchy hier sinds ik per 1 september mijn ETF's heb gekocht. Sta nu flink in de min, in de hele breedte. Dan moet je toch geloof blijven houden dat het op de lange termijn wel goed gaat komen.....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Dinictus208 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:23:
[...]

Het is net hoe je het zelf ziet.
Als ik ieder jaar extra aflos, wordt ieder jaar mijn maandlast lager, kan ik meer aflossen en ben ik eerder hypotheekvrij. Daarnaast verwacht ik de komende jaren wel in salaris te stijgen en moet het dus allemaal de komende 10 jaar wel fors toenemen verwacht ik.
Daarnaast heb ik wel beleggingsfondsen, maar is dit niet heel groot (om en nabij € 5k) en die renderen lekker. Maar ik heb niet de tijd en het risicoprofiel om echt zelf te gaan beleggen en heb ik dus voor dit alternatief gekozen.

Daarnaast, ik denk dat wij wel sublieme hypotheekvoorwaarden hebben. Waardoor het bij ons ook erg snel kan gaan.

En mbt mijn laatste opmerking. Er zijn hier genoeg mensen die vriend zijn van Jan Modaal, maar wel richting (hun) FO gaan. Het belangrijkste is om je uitgaves inzichtelijk te hebben en na te gaan waar onnodig geld in zit. En jij vond het weinig zin hebben om met een mager inkomen naar jouw eigen onafhankelijkheid te streven. Maar dat betekent dus dat je met je pensioen (mocht het nog bestaan) je de minimale standaard uitkering krijgt en je het daarmee moet doen. Waarom niet iets meer je best doen en straks bijvoorbeeld net iets extra met je pensioen krijgen? Als je straks met je pensioen 3x per jaar op vakantie kan gaan, ben je blij dat je het nu misschien 1x per jaar minder hebt gedaan, of anders/goedkoper hebt aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Cliffie schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 09:38:
Voelt toch wel iets itchy hier sinds ik per 1 september mijn ETF's heb gekocht. Sta nu flink in de min, in de hele breedte. Dan moet je toch geloof blijven houden dat het op de lange termijn wel goed gaat komen.....
Als dit je al itchy maakt zou je toch ook kunnen afvragen of beleggen dan wel wat voor je is, of in elk geval beleggen met een lange horizon zoals bij ETFs.
De clue van ETFs is toch echt dat je gaat voor lange termijn. En dan hebben we het niet over 1 of 3 jaar, maar eerder over 20, 30 of nog langer (afhankelijk van je leeftijd ook uiteraard ;) )

Dat je nu ff in de min staat 1 maand (!) na aankoop hoef je echt niet anders van te worden. Je gaat immers uit van een gemiddeld rendement over de lange termijn. En ja, daar zullen flinke dips tussen zitten waar dit waarschijnlijk nog niets bij is ;)

TLDR; wen er maar aan of besluit dat het niets voor je is; hoort er nou eenmaal bij voor lange termijn beleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
RickvN schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 10:00:
[...]

Het is net hoe je het zelf ziet.
Als ik ieder jaar extra aflos, wordt ieder jaar mijn maandlast lager, kan ik meer aflossen en ben ik eerder hypotheekvrij. Daarnaast verwacht ik de komende jaren wel in salaris te stijgen en moet het dus allemaal de komende 10 jaar wel fors toenemen verwacht ik.
Daarnaast heb ik wel beleggingsfondsen, maar is dit niet heel groot (om en nabij € 5k) en die renderen lekker. Maar ik heb niet de tijd en het risicoprofiel om echt zelf te gaan beleggen en heb ik dus voor dit alternatief gekozen.

Daarnaast, ik denk dat wij wel sublieme hypotheekvoorwaarden hebben. Waardoor het bij ons ook erg snel kan gaan.

En mbt mijn laatste opmerking. Er zijn hier genoeg mensen die vriend zijn van Jan Modaal, maar wel richting (hun) FO gaan. Het belangrijkste is om je uitgaves inzichtelijk te hebben en na te gaan waar onnodig geld in zit. En jij vond het weinig zin hebben om met een mager inkomen naar jouw eigen onafhankelijkheid te streven. Maar dat betekent dus dat je met je pensioen (mocht het nog bestaan) je de minimale standaard uitkering krijgt en je het daarmee moet doen. Waarom niet iets meer je best doen en straks bijvoorbeeld net iets extra met je pensioen krijgen? Als je straks met je pensioen 3x per jaar op vakantie kan gaan, ben je blij dat je het nu misschien 1x per jaar minder hebt gedaan, of anders/goedkoper hebt aangepakt.
Hij bedoelt dat je met aflossen alleen niet FO wordt, en daar heeft ie gelijk in. Je hebt immers nog meer lasten die je moet kunnen bekostigen dan alleen je woonlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
nikao schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 10:15:
[...]

Hij bedoelt dat je met aflossen alleen niet FO wordt, en daar heeft ie gelijk in. Je hebt immers nog meer lasten die je moet kunnen bekostigen dan alleen je woonlasten.
Als je je woonlaste niet meer hebt, dan heb je niet veel vaste lasten meer. Laten we het stellen op € 300 aan kosten als het moet in de maand....
Daarnaast kan je wel een ton als buffer op de bank hebben, maar als je vervolgens die ton aanhoud om bij bijv. ontslag oid dit als buffer te hebben. Ben je met hetzelfde bezig. Je gaat met je buffer aflossen. Of je hebt een lagere buffer, maar ook lagere lasten.....?

Daarnaast zullen wij jaarlijks een buffer van € 40k gaan hebben waardoor we wel het eea kunnen, maar alles daarboven zullen gaan aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Of je nu inkomen uit vermogen krijgt of je schulden met vermogen verlaagt en daarmee je vaste lasten lager maakt, is lood om oud ijzer (aangenomen dat het verwachte rendement ongeveer hetzelfde is).

Psychologisch is er wel een groot verschil. Zoals gewoonlijk, doen wij beiden.

@Cliffie, zoos hierboven is aangegeven. Al vind ik 30 jaar ook wel weer heel lang. Ik kan me overigens niet voorstellen dat je FLINK in de min staat met een goed gespreide ETF. Dit zijn gewone marktschommelingen. Blijf rustig zitten en wen aan schommelingen, zowel positief also negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 09:32
RickvN schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 10:20:
[...]

Als je je woonlaste niet meer hebt, dan heb je niet veel vaste lasten meer. Laten we het stellen op € 300 aan kosten als het moet in de maand....
Ik weet niet waar jij woont, maar ik ben al 300 eu in de maand kwijt aan gemeentelijke belastingen, gas water licht, internet en vve.

Dan moet ik nog eten, zorgverzekering, vakantie, uit, leven...

Dus een huis zonder hypotheek is een leuk stapje op weg naar FO, maar meer ook niet in mijn ogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
ScoTtix schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:23:
[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar ik ben al 300 eu in de maand kwijt aan gemeentelijke belastingen, gas water licht, internet en vve.

Dus een huis zonder hypotheek is een leuk stapje op weg naar FO, maar meer ook niet in mijn ogen..
300 euro is ook aan de lage kant. Maar verder heeft die natuurlijk wel een punt. Meestal zijn woonlasten rond de 30% van je totale maandlasten (afhankelijk per situatie natuurlijk). Als je die maandlasten niet meer hebt is het veel makkelijker sparen en is het ook en stuk makkelijker om al te kunnen zeggen dat je minder gaat werken.

En volgens mij zegt niemand hier dat je huis aflossen de enige weg is naar FO, het is een onderdeel van FO worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Blik1984 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:28:
Als je die maandlasten niet meer hebt is het veel makkelijker sparen en is het ook en stuk makkelijker om al te kunnen zeggen dat je minder gaat werken.
Of beide 8)
Sowieso is FO inho niet een vast gedefinieerde target maar een mate van onafhankelijkheid.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
ScoTtix schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:23:
[...]

West-Brabant.
Jaarlijkse verzekering (rechtsbijstand, WA, reisverz., inboedel & opstal) = € 450 pj
Onroerendzaakbelasting = € 300 pj
Waterschapsbelasting = € 100 pj
Water & licht (geen gas) = € 120 pm
Container, grofweg € 100 pj

= gemiddeld zo een € 200 aan vaste laten per maand (exclusief auto etc, maar dat is logisch dat dat er niet bij zit in deze calculatie).

Edit:
+ maandelijks € 40 internet & TV = € 240 (maar wel ruim genomen). Verzekering krijgen we bijv. jaarlijks nog een bedrag terug en de belastingen zijn ook afgerond naar boven. Elek is berekend obv verbruik energie van vorige bewoners (2 ouders, 3 kinderen). Wij zijn met z'n 2.

[ Voor 15% gewijzigd door RickvN op 12-10-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
RickvN schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:40:
[...]

West-Brabant.
Jaarlijkse verzekering (rechtsbijstand, WA, reisverz., inboedel & opstal) = € 450 pj
Onroerendzaakbelasting = € 300 pj
Waterschapsbelasting = € 100 pj
Water & licht (geen gas) = € 120 pm
Container, grofweg € 100 pj

= gemiddeld zo een € 200 aan vaste laten per maand (exclusief auto etc, maar dat is logisch dat dat er niet bij zit in deze calculatie).

Edit:
+ maandelijks € 40 internet & TV = € 240 (maar wel ruim genomen). Verzekering krijgen we bijv. jaarlijks nog een bedrag terug en de belastingen zijn ook afgerond naar boven. Elek is berekend obv verbruik energie van vorige bewoners (2 ouders, 3 kinderen). Wij zijn met z'n 2.
Ik mis onderhoud (is toch ook een vaste last waar je niet onderuit komt):
Van deze bron:
Vereniging Eigen Huis heeft onderzocht dat een gemiddelde huiseigenaar een kleine € 5.000 per jaar kwijt is aan onderhoud. Eigen huis maakt een onderscheid in regulier onderhoud, groot onderhoud en verbeteringen aan de woning.

Regulier onderhoud bestaat veelal uit kleine reparaties en klusjes. Maar ook het verven van het huis. Gemiddeld bedragen de jaarlijkse kosten € 2.000.
YMMV uiteraard. Mijn servicekosten (inclusief lift die ik bijna niet gebruik) zijn 175,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
mekkieboek schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:48:
[...]

Ik mis onderhoud (is toch ook een vaste last waar je niet onderuit komt):
Van deze bron:

[...]

YMMV uiteraard. Mijn servicekosten (inclusief lift die ik bijna niet gebruik) zijn 175,-
Momenteel appartement incl. Lift is bij ons servkn € 180. Groot onderhoud doen we nu, nu t huis gekocht is. En het huis is 6 jaar oud en 2 jaar geleden zijn de kozijnen gedaan (nu alsnog doen we die naar onze zin).
Dusja. En ik zou niet inzien waar wij serieus straks €200 pm aan kwijt zouden moeten zijn aan onderhoud (dat is geen schoonmaak).

Maar uiteraard ging het om de manier van FO worden, want dat pakt iedereen anders aan. Maar ik vind het momenteel belangrijk om de maandlasten naar beneden te krijgen bij de hypothecaire lening (ook een onderhandse waar we per saldo 0,7% rente op toekrijgen) en daar gaan we niet extra op aflossen. Dan komt idd wel een grotere buffer om de hoek kijken!

[ Voor 19% gewijzigd door RickvN op 12-10-2014 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Grootste deel van servicekosten is bij ons reservering voor divers groot onderhoud (komt uit het meerjarig onderhoudsplan). Ik heb wel eens gehoord (volgens mij ergens op got) dat de jaarlijkse onderhoudskosten 1..2% van de waarde van een huis zouden moeten zijn. Als je zelf tijd/zin hebt en je kunt schilderen, kan het mss wat goedkoper (hoewel, tijd is ook geld). Ik maak me sterk dat onderhoud wel eens wordt vergeten bij de keuze huur of koop.
offtopic:
je sig, het is opportunity. Mooie spreuk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:10

BoGu5

hmmmz

mekkieboek schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:43:
Grootste deel van servicekosten is bij ons reservering voor divers groot onderhoud (komt uit het meerjarig onderhoudsplan). Ik heb wel eens gehoord (volgens mij ergens op got) dat de jaarlijkse onderhoudskosten 1..2% van de waarde van een huis zouden moeten zijn. Als je zelf tijd/zin hebt en je kunt schilderen, kan het mss wat goedkoper (hoewel, tijd is ook geld). Ik maak me sterk dat onderhoud wel eens wordt vergeten bij de keuze huur of koop.
offtopic:
je sig, het is opportunity. Mooie spreuk wel.
Ik denk dat 1% van de aankoopkosten aan onderhoud wel een aardige gemiddelde zijn. Financieel planners nemen ook een dergelijk bedrag standaard mee. Als ik het spiegel aan de kosten die ik verwacht in mijn woning kan dit ook best wel kloppen en is het een aardige marge om in ieder geval rekening mee te houden.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt ook sterk aan het huis, ik zou bijvoorbeeld niet weten waaraan ik bij mijn nieuwbouw 20*3k=60k aan onderhoud zou moeten laten in 20 jaar tijd. Zolang je het hout bijhoudt zal er een keer een stuk platdak moeten worden vervangen en misschien nog een keer wat klein grut. Heb je een oude jaren 30 woning, dan ligt het uiteraard anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:10

BoGu5

hmmmz

Uiteraard ligt dit grotendeels aan het huis, maar een nieuwbouwwoning blijft ook niet eeuwigdurend nieuw. De eerste paar jaar pluk je daar de vruchten van, waardoor je in het begin niet zoveel voor onderhoud hoeft te begroten. (Wel weer meer voor aanleg tuin, ed.)

[ Voor 7% gewijzigd door BoGu5 op 13-10-2014 15:17 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens Vereniging Eigen Huis moet je rekening houden met het volgende onderhoud (in deze bron staat dan weer een bedrag van 300 euro p/m):

Wat? Levensduur / onderhoud Kosten vervanging*
Schilderwerk buiten 6 jaar € 46 per m²
Dakpannen 50 jaar € 118 per m²
Plat dak bitumen 25 jaar € 72 per m²
Voegwerk metselwerk 30 jaar € 62 per m²
Dakgoot 30 jaar / 2x per jaar € 56 per meter
Schoorsteen 60 jaar / 1x per jaar € 768 per stuk
Hemelwaterafvoer 30 jaar € 31 per meter
Goot- en dakbetimmering 30 jaar € 53 per meter
Buitenkozijnen ramen 30 jaar € 555 per m²
Buitenkozijnen deuren 30 jaar € 594 per m²
Dubbel glas 25 jaar € 150 per m²
Cv-ketel 20 jaar € 1880 per stuk
Binnenriolering 30 jaar € 41 per meter

Aangezien de meeste nieuwbouwwoningen houten kozijnen hebben vervalt het schilderwerk. Dat betekend dat de eerste 20 jaar eigenlijk alleen bestaat uit dakgoot en schoorsteen schoonmaken. Of mis ik iets cruciaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Volgens de vereniging eigen huis had ik voor het inrichten van m'n nieuwbouwhuis ook 30 tot 40K nodig, eh nee? Ze gaan er van uit dat je zelf niks kunt, alles nieuwkoopt, en alles laat doen. Wel begrijpelijk, maar klopt niet voor iedereen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie ook nog een CV-ketel staan. Buiten dat zou ik toch ook 1 keer per 5 jaar eens de ventilatorbox open trekken en schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Deveon schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:20:
Aangezien de meeste nieuwbouwwoningen houten kozijnen hebben vervalt het schilderwerk. Dat betekend dat de eerste 20 jaar eigenlijk alleen bestaat uit dakgoot en schoorsteen schoonmaken. Of mis ik iets cruciaals?
Ja, en in de 10 jaar daarna mag je ongeveer alles doen. Als je daar niet voor reserveert in de eerste 20 jaar krijg je 10 hele dure jaren. En als je je huis wil verkopen terwijl binnen 10 jaar het dak, de kozijnen+glas, de goten, afvoeren en rioolpijpen en al het voegwerk aangepakt moet worden, dan wens ik je ook veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
€ 46 per m2 verven. Mwa, ik weet niet wat voor verf je dan koopt.... We smeren er nu Sikkens op en zullen dus 10 jaar lang de binnenkozijnen niet hoeven te verven, als het al niet langer is. Maarja, het is allemaal ruim genomen.

En tuurlijk, je moet je kosten voorzien. Maar dat is logisch. Wij hebben lagere maandlasten door de warmtepomp. Maar eens per 25 jaar moet je dat ding wel vervangen (tikkeltje duurder dan CV ketel). Maar omgerekend naar de gebruiksduur van CV en nieuwwaarde, valt dat ook wel weer reuze mee.

[ Voor 46% gewijzigd door RickvN op 13-10-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Misschien ben ik gek, maar waarom zou je dubbelglas moeten vervangen na 25 jaar?
Pagina: 1 ... 72 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.