Financiële onafhankelijkheid is nogal een brede term. Die kan je op meerdere manieren interpreteren. Ik denk dat in de volksmond FO betekend dat je goed kan rondkomen, zonder dat je afhankelijk bent van anderen, zoals bijv ouders of instanties omdat je zelf een goeie buffer heb om problemen op te vangen. Of bij veel vrouwen zal financieel onafhankelijk betekenen dat ze het in hun eentje redden en niet een man nodig hebben.Ardbeg10 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:10:
Wat ik opmerkelijk vind is dat veel mensen in dit topic FO zien als iets dat enkel in de toekomst kan plaatsvinden. Om dit (in de toekomst) te bereiken moet je vandaag flink sparen en bezuingen. Volgens mij zit dat overigens heel diep in ons calvinistische nederlandse denkgedrag verworteld.
Maar ik zou niet weten waarom je zoveel mogelijk moet sparen in het heden om in de toekomst misschien FO te worden.
Door tevredenheid erbij te betrekken wordt volgens mij de essentie van de discussie geraakt. Hier heb ik nog eens over na zitten denken, en ik ben voor mijzelf tot de volgende definitie gekomen: Voor mij is FO "vandaag op een tevreden manier genoeg geld overhouden, zodat ik ook morgen financieel onbezorgd kan leven".
Klinkt misschien een beetje zweverig, maar hier zit voor mij alles in. Meer sparen betekend niet per definitie dat ik tevredener ben omdat ik een eventuele financiele onafhankelijkheid sneller zou bereiken.
Ik denk dat dát soort FO vrijwel iedereen hier in dit topic wel heeft bereikt. Ik denk dat we hier ons wel kunnen focussen op het andere soort FO: Niet meer hoeven werken.
Oftewel: dusdanig veel geld hebben dat kunt leven van het rendement, of misschien dat het op is tegen de tijd dat je AOW/pensioen krijgt (als je er vanuit gaat dat je dat dan nog krijgt).