Ik vind FO een heel mooi streven. Vooral omdat het je forceert na te denken over je toekomst, pensioen, inkomsten en uitgaven. Voornamelijk het snijden in semi-nutteloze uitgaven is iets waar de meeste mensen veel baat bij hebben; iets wat eigenlijk de hele bevolking/westerse samenleving verplicht zou moeten leren.
Tegelijkertijd vraag ik me af of mensen wel realistisch zijn in de aannames die ze doen in hun streven naar FO. Deze aannames zijn gebaseerd op je huidige situatie, je huidige leven, je huidige uitgavepatroon. Veel mensen denken nu dat ze niet veel meer nodig hebben dan €X per maand. Dat kan nu wel kloppen, maar niemand kan 20 (laat staan 40) jaar in de toekomst kijken. Alles, werkelijk alles, kan anders zijn, waardoor de kans groot is dat je je doelstellingen niet behaalt (of je simpelweg veel meer nodig hebt dan je dacht). Dit is niet erg, want dan heb je alsnog een mooi bedrag gespaard!
Maar enig realisme en acceptatie dat alles kan veranderen in 20-40 jaar is ook een belangrijk onderdeel van je toekomststrategie.
Bijvoorbeeld: Mijn persoonlijk vermogen neemt elke maand met ongeveer 60% van mijn netto inkomen toe (dankzij goed salaris, letten op uitgaven en gunstige hypotheek). Ik zou dan binnen 13 jaar FO zijn.
Toch denk ik niet dat ik ooit FO zal worden. Dit omdat ik ervan uitga dat mijn leven en mijn wensen de komende tientallen jaren nog wel zal veranderen (gelukkig maar! anders weinig dynamisch). Dingen die mogelijk nog gaan gebeuren in m'n leven:
- Samenwonen
- Kinderen
- Wonen in 't buitenland (met of zonder inkomsten?)
- Groter huis kopen
- Ander huis kopen (waarom meer dan 10 jaar in hetzelfde huis wonen?)
- Een sportauto kopen (niet dat ik dat nu interessant vind, maar misschien over 15 jaar wel?)
- Een eigen bedrijf starten (en falen?)
- Nog een bedrijf starten (en falen?)
- Duurdere smaak dan nu (ga er maar alvast vanuit)
- Tweede huis (omdat het kan?)
Nogmaals, de basisgedachte achter het streven naar FO (in dit topic) is het snijden in uitgaven (omdat dit makkelijker is dan verhogen van inkomsten). Dit is natuurlijk onmisbaar en zou iedereen moeten doen, ongeacht of het doel ook echt is om FO te zijn.
Mijn persoonlijke doel is niet het vergaren van geld (hoewel ik wel erg goed let op m'n geld) maar meer het constant verbeteren van mezelf. Dit klinkt nogal cheap, maar door het constant vergaren van kennis en (werk)ervaring en in dit opzicht nooit 'stil' te staan, zul je altijd in een situatie zitten dat je leuk werk hebt en (ruim) voldoende verdient (bijkomend voordeel is dat kennis de 'test of time' beter weerstaat dan geld, dus robuustere toekomststrategie). Het mooiste lijkt me om op m'n 70ste niet eens te wíllen stoppen met werken. Bv nog steeds 2-3 dagen in de week professioneel bezig zijn ipv achter de geraniums zitten. Daar blijf je ook nog jong van