Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.113 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:40:
[...]... het gevoel van vandaag was toch wel dat het op deze manier makkelijk geld was, zonder daar zelf iets anders voor te doen dan maandelijks inleggen.
En uiteindelijk werk je niet meer voor je geld, maar werkt je geld voor jou :) Je bent FO!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• mossel
  • Niet online
Henk007 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:27:
Veel ouder dan 100 jaar, en niet beperkt tot de soort mens.
Zonder mezelf evolutiebioloog te mogen noemen, lijkt het me plausibel dat een individu zijn kans op het vinden van een partner die bereid is tot voortplanting vergroot door te laten zien dat hij/zij zijn zaakjes zo goed voor elkaar heeft dat hij zich niet 24/7 bezig hoeft te houden met voedsel zoeken.
Mooi voorbeeld vind ik zelf de prieelvogel:
Bowerbird

edit:
In eerste instantie vond ik dit stapje opzij in de FO discussie nogal offtopic, maar hoe meer ik erover nadenk is de psychosociale component ook erg belangrijk, de mindset bepaalt voor een groot deel je handelen.
Interessant is dat de realiteit juist andersom is. Des te meer je een bepaalde uitstraling koopt, hoe meer je hiervoor moet werken. En je dus niet beschikbaar bent. Het kan natuurlijk zijn dat de versierde vrouwjes(vogel) hier geen problemen mee heeft ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je mist het punt: Tuurlijk moet je daar meer voor werken, dat is nogal een inkoppertje. Maar het mannetjes vogel (en soortgelijk mensen mogelijk ook), laten ermee zien dat ze zo goed zijn in voedsel zoeken, dat ze nog prima allerlei dingen ernaast kunnen doen.

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Nog mensen die belegd hebben in Alibaba? :+

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Ik heb me er verder niet heel erg in verdiept, maar ik geloof dat ik voorbij zag komen dat de koers zo ongeveer 100 x de omzet (ja, omzet, niet winst) is. En nogmaals, ik ken de achtergrond niet, heb me er verder niet in verdiept maar het lijkt mij zo niet op beleggen maar speculeren...

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
rube schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 09:19:
Ik heb me er verder niet heel erg in verdiept, maar ik geloof dat ik voorbij zag komen dat de koers zo ongeveer 100 x de omzet (ja, omzet, niet winst) is. En nogmaals, ik ken de achtergrond niet, heb me er verder niet in verdiept maar het lijkt mij zo niet op beleggen maar speculeren...
Correct, met dit soort dingen is het goed aan hetgeen Warren eens heeft gezegd (iets van be humble when others are greedy, be greedy when other are not).

M.a.w. leek een beetje een Iphone6 run maar dan op Alibaba aandelen.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

Accountant schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:58:
[...]

Mijn luxe aankopen koop ik in eerste instantie natuurlijk voor mezelf omdat ik er (emotionele) waarde aan hecht. Maar ik moet wel bekennen dat het me een prettig gevoel geeft als andere het opmerken en er vragen over stellen. Bij behaalde spaardoelen beloon ik mezelf ook graag met (voor de buitenwereld) buitensporig dure artikelen waar genoeg goedkopere alternatieven voor zijn maar die wil ik dus niet.

Ik ben vrij open over mijn financiën en kijk al uit naar het moment dat ik tijdens een gesprek met bekenden/familie, die er ook open over zijn, kan aangeven dat ik (technisch gezien) hypotheekvrij ben met 33-34. Eigenlijk probeer ik het om te draaien en probeer ik zelf "de joneses" te zijn en dat iedereen maar naar mij/ons opkijkt. In de positieve zin bedoel ik dat dan niet in een arrogante manier. Ik probeer dus zoveel mogelijk uit een Euro te halen zodat andere zich afvragen waar doen ze het van? Heb al vaker die vraag gehad en beschouw dat dan ook als een zeer groot compliment en ga dan graag de discussie aan dat hij/zij dat ook kan.

Hoop niet dat de post arrogant overkomt want dat is absoluut niet de bedoeling, en niet de aard van het beestje :) !
Alhoewel we momenteel geen bakken met spaargeld hebben doen we het financieel gezien best aardig, geen schulden op de hypotheek na, spaargeld op de bank, 2 auto's voor de deur, eensgezinswoning en jaarlijks op vakantie met een groeiende spaarrekening. Ik krijg van collega's ook wel eens de opmerking waar ik het allemaal van doe aangezien mijn salaris niet enorm is en vrouw meerdere parttime baantjes heeft en absoluut niet veel verdiend. Ik heb altijd zoiets van: Maar waarom zouden we het niet redden dan? Maar als je dan ziet dat collega's in het bedrijf die letterlijk het dubbele verdienen dan ik verdien net zoveel sparen elke maand of zelfs nog minder sparen.. dan voel je je toch een soort trots op je zelf inderdaad 8)
Sissors schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 08:28:
Je mist het punt: Tuurlijk moet je daar meer voor werken, dat is nogal een inkoppertje. Maar het mannetjes vogel (en soortgelijk mensen mogelijk ook), laten ermee zien dat ze zo goed zijn in voedsel zoeken, dat ze nog prima allerlei dingen ernaast kunnen doen.
Ik denk dat dat vooral het type vrouw aantrekt dat mij totaal niet aanstaat. Namelijjk vrouwen die kicken op status en geld. ik wil juist een vrouw die dat allemaal geen bal interesseert en gaat voor mij, mijn karakter en persoonlijkheid en als het even kan net zo met geld omgaat als ik. Gelukkig heb ik die gevonden :)
En om eerlijk te zijn: Heb vroeger echt nog nooit iets gemerkt aan bv dates met welke auto ik kwam aanrijden, of het nou een gare suzuki swift was of een luxe auto. Ik denk persoonlijk dat de meeste vrouwen helemaal niet kijken naar die zogenaamde statussymbolen of in elk geval een stuk minder dan mannen denken. Tenzij je het echt bont maakt door er als een zwerver bij te lopen tegenover iemand in maatpak, tja. Maar algemeen gesproken :) Als jij er gewoon netjes en verzorgd uitziet dan boeit het de meeste vrouwen IMHO niks hoe duur je zgn statussymbolen zijn en zijn ze meer geinteresseerd in je kroonjuwelen dan gewone juwelen >:) ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 20-09-2014 09:58 ]

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:53

Cliffie

Trompetslet

Ortep schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:34:
[...]

Die krijg je dus ook niet weg, ze zouden wel gek zijn. Dat is dus het directe gevolg van de overheidsmaatregelen. Ze stimuleren al jaren dat mensen langer blijven werken door premies en belasting maatregelen. Nu ook door het optrekken van de AOW leeftijd. Daardoor zijn er vele 10duizenden ouderen langer blijven werken de laatste jaren. En raad eens...dat aantal is precies gelijk aan de toename van de jeugdwerkloosheid.

Veel mensen van 40- roepen wel dat het niet op te brengen is om ouderen eerder hun aow te geven. Prima...dan doen we dat niet. Maar dan mag je nu wel al die werkloze 60- mensen een ww of bijstandsuitkering geven. Met als bijkomend nadeel dat iemand die met 25 geen baan kan vinden en dat met 30 nog steeds niet voor elkaar heeft omdat iemand anders van 60-65 is blijven werken een totaal verloren opleiding heeft gedaan.

[...]

Jij zit behoorlijk klem door het afkeuren. Dat is behoorlijk beperkend voor FO.
Dat optrekken van pensioenleeftijden gebeurt trouwens al veel langer. Mijn vrouw is een paar jaar jonger dan ik, en moet tot 67. Maar toen ze ging werken was voor haar beroep (verpleging) de pensioenleeftijd 57. Zij is dus al 10 jaar opgeschoven. Ze was helemaal pissed door die laatste 2 jaar, want ze had er immers al 8 gedaan. Dadelijk heeft ze dus 50 jaar gewerkt. Er zijn er veel onder de 40 die dat niet gaan halen tenzij ze het optrekken naar 75

Maar nog even ter geruststelling van iedereen. Het is _niet_ zo dat je tot je 67ste moet blijven werken en dat je dan pas aan je pensioen kan komen. Dat is de AOW leeftijd. Bij de meeste pensioenfondsen mag je best eerder met pensioen. Soms wel met 50. Maar dan gaat natuurlijk het bedrag per maand fors omlaag. Daar zit een optimum in. Ik kon met 55, maar dat is echt slecht...hoe langer ik wacht hoe hoger het bedrag per jaar...maar ook hoe korter het aantal jaren. Dat bereikt bij mij bij 63 een plateau. Dus dat zal ik waarschijnlijk kiezen
Wat veelal leeft bij mensen die bijna met pensioen gaan/zijn, is dat ze vaak zeggen dat ze 40 jaar hebben gespaard (ingelegd) en dus recht hebben op dat geld. Volgens mij werkt het zo niet, het potje wat er nu is, is voor de uitbetaling van de mensen die nu aanspraak maken op hun pensioen...

Blijft gewoon moeilijk deze materie, het feit dat mensen ouder worden zorgt er voor dat het gewoon duurder wordt. Linksom of rechtsom. Ik ben de partner van zomertje en ben 38 en probeer toch een flinke buffer op te bouwen om in ieder geval voor mijn 70e te stoppen.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Je verwart AOW (omslagstelsel) met pensioen. Dat laatste is toch echt 'eigen geld', al gaat het in de grote pot.

• mossel
  • Niet online
Pooh schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 11:00:
Je verwart AOW (omslagstelsel) met pensioen. Dat laatste is toch echt 'eigen geld', al gaat het in de grote pot.
Volgens mij is dat niet juist als je bij een pensioenfonds bent aangesloten:
YouTube: Het beste pensioenstelsel ter wereld - deel 1

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Pooh schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 11:00:
Pensioen werkt met pensioenaanspraken. Je hebt recht op een een bepaald deel van een te verwachten pot over XX aantal jaar. Komt de verwachting om wat voor reden niet uit? Dan wordt je pensioen gewoon afgestempeld. Het is dus niet je eigen individuele spaarpot.

• Sissors
  • Niet online
rr7r schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 13:03:
[...]

Pensioen werkt met pensioenaanspraken. Je hebt recht op een een bepaald deel van een te verwachten pot over XX aantal jaar. Komt de verwachting om wat voor reden niet uit? Dan wordt je pensioen gewoon afgestempeld. Het is dus niet je eigen individuele spaarpot.
Maar er is wel voldoende geld in kas om alle verplichtingen uit te kunnen betalen, zolang uiteraard het verwachtte rendement wordt gehaald.

Dit itt de AOW, of het pensioenstelsel van veel andere landen, waarbij gewoon de huidige werkenden direct de gepensioeneerde moeten betalen, en waarbij als iedereen zou stoppen met pensioengelden betalen er morgen gewoon geen pensioenen meer zijn.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

rr7r schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 13:03:
[Het is dus niet je eigen individuele spaarpot.
De pensioenfondsen hebben er trouwens ook jaren aan meegewerkt door te zeggen dat het pensioen gegarandeerd is. In een UPO staat gewoon glashard een bedrag genoemd waar je recht op zou hebben.

Het is dus je eigen individuele deel van de pot. Maar ook dat hangt van het soort pensioen af. Je kan echt een pensioen opbouwen dat helemaal van jou is. Dan gaat het via een verzekering. Nadeel is dat de rendementen dan meestal wat lager liggen.

Maar ook hier kan de overheid met zijn tengels aan zitten. Niet dat ze het je afpakken. Maar ze verbieden je gewoon het op te nemen. Ik had een eigen extra pensioen opgebouwd dat zo _kunnen_ uitkeren op mijn 57ste. Ze hebben de regels gewoon veranderd zodat ik het pas na mijn 65ste mag opnemen.
Natuurlijk mag het wel eerder...maar dan is het per definitie met 52% belast ipv 42% en oh ja, er komt ook nog een revisie rente overheen van 20%. Effectief is de belasting dan 72% geworden.
Het smoesje is dus dat het nog steeds vrij opneembaar is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38
Met banksparen is dat gelukkig iets makkelijker, op je 67ste (of 65ste voor stortingen tot begin dit jaar) en dan minimaal 20 jaar laten uitkeren. En als je eerder wilt: uitkering 20 jaar + 1 voor elk jaar eerder.

Maar dit zou over een paar zo weer anders kunnen zijn inderdaad.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Ortep schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 13:27:
[...]

De pensioenfondsen hebben er trouwens ook jaren aan meegewerkt door te zeggen dat het pensioen gegarandeerd is. In een UPO staat gewoon glashard een bedrag genoemd waar je recht op zou hebben.
Inderdaad. Tijdje terug las ik ook dit stukje van Bas Jacobs (ik ben zelf 27). Vooral de eerste drie alinea's zou je aan het denken moeten zetten als je de overheid/politiek nog niet wantrouwt.
Ortep schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 13:27:
[...]

Maar ook hier kan de overheid met zijn tengels aan zitten. Niet dat ze het je afpakken.
Je zal nog verbaasd komen te staan. De NL overheid heeft itt andere overheden (behalve Noorwegen, gasbaten-staatsfonds) een gouden troef in handen: de pensioenfondsen gevuld met 1.000 miljard euro. De eerste 330 miljard is al direct van de overheid zelf in de vorm van nog te ontvangen belastingen box 1.

Zo suggereren economen dus ook om de belastinginning naar voren te halen, waarbij je risico loopt dat je later alsnog extra belasting moet betalen, want ja, ook dan crisis. Ook wordt er gesuggereerd om hypotheken naar pensioenfondsen over te hevelen. Niet omdat dit beter is voor pensioenfondsen, maar omdat het beter is voor banken, derisking enzo.

Voor als je meer over wilt lezen. Mejudice.nl is een aanrader. Zie Google search:
https://www.google.nl/sea...ypotheek+site:mejudice.nl

https://www.google.nl/sea...pensioen+site:mejudice.nl

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:34
Metro2002 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 09:52:
[...]

Maar als je dan ziet dat collega's in het bedrijf die letterlijk het dubbele verdienen dan ik verdien net zoveel sparen elke maand of zelfs nog minder sparen.. dan voel je je toch een soort trots op je zelf inderdaad 8)
Hoe weet je dit? Er zijn maar weinig collega's die (eerlijk) zeggen hoeveel ze verdienen en sparen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het Fantoom schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 15:11:
[...]

Hoe weet je dit? Er zijn maar weinig collega's die (eerlijk) zeggen hoeveel ze verdienen en sparen.
Een aantal heeft het gewoon verteld en een aantal weet ik het van uit betrouwbare bron en van anderen kan ik het ongeveer inschatten, je hoort eens iets vallen etc. ;) Jongere generaties zijn daar ook minder moeilijk in dan ouderen, waarom weet ik niet. Zou ook niet weten waarom daar een groot geheim van gemaakt moet worden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Ik vind het ook niet iets waar heel geheimzinnig over gedaan hoeft te worden. Maar dat neemt niet weg dat als jij weet dat je collega veel meer verdient, voor hetzelfde werk (of vice versa), dat dat ongewenste effecten kan hebben.

The devil is in the details.

Verwijderd

Excuses als ik wat dingen gemist heb [niet het hele topic doorgelezen], maar naar aanleiding van de eerste pagina ben ik wel benieuwd geworden.. Hoe the f kom jij zomaar aan 100k? Je zegt dat je 30 bent en 4.5k per maand verdient, netto [wat al heel veel is]. Hoelang ben je al aan het werk, full time??

Ervan uitgaand dat je dan 3k besteedt per maand, houdt je 1,5k over per maand. Dan heb je op zn minst na [100.000/1500=] 67 maanden pas die 100k en dat is 6 jaar ongeveer, op zijn minst.. Dus het is niet allemaal zo rooskleurig hoe jij het ziet en waarom zou je meer en meer willen... Om eerder te stoppen? Als iedereen dit zou doen dan zou de NL economie niet meer overeind staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2014 18:32 ]

• Hahn
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 18:31:
Excuses als ik wat dingen gemist heb [niet het hele topic doorgelezen], maar naar aanleiding van de eerste pagina ben ik wel benieuwd geworden.. Hoe the f kom jij zomaar aan 100k? Je zegt dat je 30 bent en 4.5k per maand verdient, netto [wat al heel veel is]. Hoelang ben je al aan het werk, full time??

Ervan uitgaand dat je dan 3k besteedt per maand, houdt je 1,5k over per maand. Dan heb je op zn minst na [100.000/1500=] 67 maanden pas die 100k en dat is 6 jaar ongeveer, op zijn minst..
Pas? Na 6 jaar 100.000 euro gespaard hebben vind ik flink snel.
Dus het is niet allemaal zo rooskleurig hoe jij het ziet
Wat is er niet rooskleurig aan 100.000 euro in 6 jaar tijd? :+
en waarom zou je meer en meer willen... Om eerder te stoppen?
Om minder afhankelijk te zijn van je werk, is denk ik voor velen de insteek. Dat betekent niet per se helemaal stoppen en gaan rentenieren op de Bahama's. Je zou bijvoorbeeld ook ander werk kunnen gaan doen, wat minder goed betaalt, en toch dezelfde levensstandaard behouden.
Als iedereen dit zou doen dan zou de NL economie niet meer overeind staan.
Gelukkig maar dat niet iedereen het wil.

Je klinkt heel erg alsof je het afkeurt, waarom?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:24:
....

Netto gezins inkomen rond de 4.5K(beide full time werkend) niet geheel modaal maar beide nog in 42% schaal (dus geen topinkomens maar gewoon hardwerkende mensen).
Uitgave die daar tegenoverstaan zijn ongeveer 3K.
...

[ Voor 27% gewijzigd door Tazzios op 20-09-2014 18:50 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ervan uitgaand dat je dan 3k besteedt per maand, houdt je 1,5k over per maand. Dan heb je op zn minst na [100.000/1500=] 67 maanden pas die 100k en dat is 6 jaar ongeveer, op zijn minst.. Dus het is niet allemaal zo rooskleurig hoe jij het ziet en waarom zou je meer en meer willen... Om eerder te stoppen? Als iedereen dit zou doen dan zou de NL economie niet meer overeind staan.
De economie zou veranderen ja, eerst instorten, dan veranderen maar wees gerust: Instorten komt echt nog wel aangezien onze economie is gebasseerd op eeuwig durende groei wat nogal moeilijk is op een planeet waar heel veel dingen eindig zijn.

• Sissors
  • Niet online
Eeuwig durende groei kan prima met eindige resources. Om het er nog niet over te hebben dat genoeg dingen praktisch gezien oneindig zijn.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 19:43:
Eeuwig durende groei kan prima met eindige resources. Om het er nog niet over te hebben dat genoeg dingen praktisch gezien oneindig zijn.
Niet als de groei gebasseerd is op eindige recourses zoals fossiele brandstoffen, zeldzame grondstoffen en ruimte.
Valt 1 onderdeel weg dat stort de rest volledig in.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Fiat valuta zijn in ieder geval niet eindig, het zijn slechts nullen en enen in de banksystemen.
Zolang je groei hierin uitdrukt is oneindige groei prima mogelijk. Net zoals je huis vanzelf groter wordt mits je de referentie (meetlat) maar kort genoeg maakt.

• Sissors
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 19:46:
[...]

Niet als de groei gebasseerd is op eindige recourses zoals fossiele brandstoffen, zeldzame grondstoffen en ruimte.
Valt 1 onderdeel weg dat stort de rest volledig in.
Fossiele brandstoffen raken idd op, maar hoewel ze heel belangrijk zijn in de huidige economie, is de groei niet gebaseerd daarop. Dingen als zeldzame grondstoffen en ruimte worden normaal gesproken niet opgemaakt, alleen ergens voor gebruikt (helium bijvoorbeeld is mogelijk wel weer een probleem), en na afloop komt het weer beschikbaar.

Als je bijvoorbeeld oneindig durende exponentiele groei met negatieve exponent hebt (zoiets: http://people.seas.harvar.../book2/images/RC_volt.gif), kan dat prima oneindig doorgroeien op eindige ruimte: De groei wordt alleen steeds minder.

Maar goed, dat is niet echt het topic hier. Als je verwacht dat de hele economie instort dan zijn er bijzonder weinig dingen die je kan doen buiten preppen.

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023

Of je doet het wat extremer en geeft slechts 1.5k per maand uit. Dat heb je zelfs 200k na 6 jaar. Als je de voorbije jaren dat geld ook had geinvesteerd in een index dan is het zelfs een pak meer dan 200k >:)

De meeste doen het om niet zo afhankelijk te zijn van hun werk of omdat het veel meer vrijheid/mogelijkheden om het leven in te richten. Je kan bijvoorbeeld ;w tegen je baas zeggen als hij een klootzak is, als je een jarenlange reis wilt maken, of als je een bedrijfje wil starten. Die gemoedsrust maakt ook dat je wat gemakkelijker (opbouwende) kritiek geeft tijdens je werk, dat je sterker staat tijdens onderhandelingen, en dat je je niet al te veel van politieke spelletjes moet aantrekken. Dat kan heel bevrijdend werken.

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Hahn schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 18:45:
[...]
Pas? Na 6 jaar 100.000 euro gespaard hebben vind ik flink snel.
Indien het de eerste 100k is, dan is het inderdaad redelijk snel (voor een single modale persoon). Als het de 10de 100k is, dan lijkt me het erg traag.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:50

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter

Het voor de hand liggende antwoord is natuurlijk lees het topic eerst eens door :+ maar goed ik ben de lulligste niet en wil je vragen best beantwoorden.

Hoe the f kom jij zomaar aan 100k?
Je komt er niet zomaar aan je moet structureel minder uitgeven dan je inkomsten. Het vergt dus discipline en doorzettingsvermogen.

Je zegt dat je 30 bent en 4.5k per maand verdient, netto [wat al heel veel is]. Hoelang ben je al aan het werk, full time??
Ik was 30 (30,5 om precies te zijn) inmiddels ben ik 31,5 en is het vermogen met ongeveer 25% gestegen*O*. 4,5K is het netto gezinsinkomen (alleen uit loon geen toeslagen/aftrekposten meegerekend) excl. vakantiegeld en excl. rendement op spaargeld en aandelen. 4,5K netto is zeer zeker een mooi inkomen. Hiervoor moeten we wel beide (op papier) full time voor werken dat is dus een KEUZE die wij bewust maken. Maar we vallen allebei nog ruimschoots in de 42% schaal met 45K bruto. We hebben dus geen dik directie salaris maar werken beiden hard voor onze centen. Beiden werken we full time sinds ons 23 ste ongeveer ik dus 8 jaar en de vrouw des huizes 6 jaar.

Ervan uitgaand dat je dan 3k besteedt per maand, houdt je 1,5k over per maand. Dan heb je op zn minst na [100.000/1500=] 67 maanden pas die 100k en dat is 6 jaar ongeveer, op zijn minst..
Je rekensom is correct maar in die 4,5K zit nog geen vakantiegeld en renement op spaargeld. Dus de werkelijkheid ligt dichter tussen de 5 en 6K afhankelijk van het rendement. We hebben ongeveer 5 jaar over de eerste 100K gedaan.

Dus het is niet allemaal zo rooskleurig hoe jij het ziet en waarom zou je meer en meer willen... Om eerder te stoppen?
Dit snap ik niet helemaal wat is te rooskleurig? Ik wil inderdaad meer hebben om een bepaalde mate van zekerheid/onafhankelijkheid te kopen. Ik slaap rustiger wetende dat ik 100K op de bank heb als maar 1 euro het geeft me een veilig gevoel en rust in mijn hoofd voor mij en mijn gezin. Geld is overigens niet het belangrijkste in het leven (mocht ik zo overkomen) maar ik heb er liever net wat teveel van als net wat te weinig.

Als iedereen dit zou doen dan zou de NL economie niet meer overeind staan.
Als iedereen, dit zegt eigenlijk voldoende lijkt me vrijwel onmogelijk hierop een antwoord te geven. Volgens de grondwet is volgens mij ieder mens gelijk maar niet ieder mens is gelijk aan elkaar dus not gonna happen.

Zelf overigens ook een financieel doel/droom?
koentje115 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 21:26:
[...]

Indien het de eerste 100k is, dan is het inderdaad redelijk snel (voor een single modale persoon). Als het de 10de 100k is, dan lijkt me het erg traag.
Klopt, het zal alsmaar makkelijker worden mooi vooruitzicht, het vergt alleen wat doorzettingsvermogen en de enige belemmerende factor is dat je niet weet hoeveel tijd je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Als je zoveel spaart, dan ben je dus ook hypotheekvrij enzo (net als vele andere hier)?
Ik ga de komende jaren met de hypotheek rekening houden met ons vermogen en alles wat boven de € 40k dreigt te komen lossend we extra af. Voor ons een stimulans om extra af te lossen en betalen we geen VRH....

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04

inXs

known as inXs

Zo, heb heel veel gelurkt, gelezen en geleerd van dit topic en heb inmiddels samen met mijn partner ook wat stappen gezet.

5 jaar geleden hebben we een (nieuwbouw) huis gekocht, met een (achteraf) slechte adviseur waardoor we feitelijk een relatief dure hypotheek hadden (hoge rente en geen NHG). Het is wel een prima rijwoning, met grote tuin op het zuid-oosten. We hebben wel toentertijd een zo laag mogelijke hypotheek genomen (casco) en hebben de rest met eigen gespaard geld geregeld (dus badkamer, wc, tuin, etc.). Dit was ons gelukje, aangezien ik ook soort van mijn baan verloor niet veel later tijdens de crisis.

Ik ben toen een nieuwe opleiding gestart en heb in kunnen stromen als docent middelbaar onderwijs, waar ik nu met veel plezier nog steeds werk. Ook heb ik nog een deel van de week een andere baan in mijn oude vakgebied. Mijn vrouw werkt 3 dagen in het basisonderwijs (ik werk dus 5 dagen). Dit jaar hebben we onze hypotheek overgesloten (met boete), omdat de rente nu wel zo laag was dat het erg rendabel werd. We zijn van 5,6% naar 3,4% gegaan en we hebben wat verzekeringen kunnen aanpassen. Daarnaast heb ik afgelopen jaar alle uitgaven, inkomsten, variabelen, etc. inzichtelijk kunnen maken en hebben we de laatst investeringen in het huis afgerond (zolder is gedaan). Kortom de spaarteller staat nu wat laag, maar de lasten zijn inmiddels ook erg laat, wat ons spaarquota ten goede komt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij waren eigenlijk nooit echt bezig met het geld, het ging immers prima, maar al die ontslagen om mij heen en dit topic hebben mij en mijn vrouw in ieder geval doen beseffen dat het wel om iets belangrijks gaat, waar eigenlijk (als ik om mij heen kijk) weinig mensen mee bezig zijn. Wat meer mensen in dit topic ook roepen, ik ben vaak vol verbazing als er weer eens collega's of kennissen aan het zeuren zijn dat ze nauwelijks rond kunnen komen, terwijl ze beide (of 1 van de 2) een veel betere functie hebben dan mij en mijn vrouw. Met name het salaris van mijn vrouw is natuurlijk best laag. Ik kan dan ook soms een grijns niet onderdrukken.

Dan nog een laatste dingetje, wij hebben bewust nooit een auto gehad, scheelt veel geld kan ik je vertellen ;) Mijn beide werkgevers zitten binnen een straal van 5km. Bij de ene werkgever moet ik wel naar klanten, maar ga ik met de trein, leen of huur ik een auto. Mijn vrouw haar werkgever zit binnen 2km van huis. Ook alle nodige voorzieningen zitten binnen deze straal. Vakanties doen we al jaren op de fiets, tent achterop, tassen op de fiets en gaan met die banaan. Afgelopen zomer 2000km aangetikt en ontzettend veel mooie dingen gezien. Wij hebben dus ook niet de behoefte aan hele dure vakanties, we waren nu 4 weken weg voor ong. 1000 euro totaal.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
RickvN schreef op zondag 21 september 2014 @ 09:36:
Als je zoveel spaart, dan ben je dus ook hypotheekvrij enzo (net als vele andere hier)?
Nope, bewuste keuze om niet op de hypotheek af te lossen. Dus er staat nog ongeveer 95% van open middels een bankspaar constructie die ik de komende 28 jaar volledig aflos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Accountant schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:21:
[...]

Nope, bewuste keuze om niet op de hypotheek af te lossen. Dus er staat nog ongeveer 95% van open middels een bankspaar constructie die ik de komende 28 jaar volledig aflos.
Hm oke. Wat is dan jouw bewuste keuze om niet af te lossen?
Waarschijnlijk staan onze keuzes haaks op elkaar, omdat ik annuitair/lineair heb en jij nog volgens de oude methode hebt kunnen afsluiten. Ik wil gewoon in privé max € 40k gezamenlijk hebben voor de BD en alles erboven stoppen we in de hypotheken. Mooie manier als stimulans voor extra aflossing + de maandlasten worden lager.
Of je hebt idd een buffer op de bank als je werkloos wordt (als voorbeeld) of we hebben straks een mooie lage last...
En daarnaast kunnen we zelfs nog allebei werkloos worden, dan nog vormt het niet heel veel problemen verwacht ik. Maar dat is bij mijn eerste post hier al eens helemaal uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Ben het er wel een beetje mee eens, ik zou toch op zijn minst de spaarhypotheek bijstorten zodat die compleet is afgelost na 20 jaar. Scheelt je 10 jaar inleg en rente betalen.

Heb er zo de getallen niet voor, maar financieel lijkt me dat verstandig, zeker als je over een gedeelte ook nog eens vrh betaald, maar dat zou een berekening uit moeten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:05
inXs schreef op zondag 21 september 2014 @ 09:37:
Dit jaar hebben we onze hypotheek overgesloten (met boete), omdat de rente nu wel zo laag was dat het erg rendabel werd. We zijn van 5,6%
Dat klinkt alsof de oude hypotheek een lange looptijd had (20/30 jaar?). Dan verbaast me de boeterente, want die tarieven zonder NHG staan nu niet lager dan toen toch.
...
Paar heldere punten. Met name het punt van de auto scheelt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
RickvN schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:26:
[...]

Hm oke. Wat is dan jouw bewuste keuze om niet af te lossen?
Ik los wel af/leg in op mijn bankspaarrekening maar de hypotheek wordt pas na 30 jaar hiermee volledig afgelost. Motivatie hiervan is dat lage lasten me niet FO gaan maken maar renderend kapitaal wel. Ik wil dus vanaf een relatief jonge leeftijd leren om me comfortabel te voelen met renderend kapitaal. Het is een risicovollere weg maar goed met 31 jaar en een uiterste pensioendatum van 60 ben ik volgens mij al redelijk op weg.
Blik1984 schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:50:
Ben het er wel een beetje mee eens, ik zou toch op zijn minst de spaarhypotheek bijstorten zodat die compleet is afgelost na 20 jaar. Scheelt je 10 jaar inleg en rente betalen.

Heb er zo de getallen niet voor, maar financieel lijkt me dat verstandig, zeker als je over een gedeelte ook nog eens vrh betaald, maar dat zou een berekening uit moeten wijzen.
Scheelt je ook 10 jaar lang een gemist onzeker beurs rendement. Afhankelijk van de uitgangspunten kun je een mooie berekening opstellen waarbij voor alle opties iets te zeggen is. Een realistische berekening is een goed onderbouwing maar soms moet je ook je gevoel een beetje volgen zolang je de risico's maar weet van je keuzes. Heb het al vaker gezegd voor de gemiddelde mens is het versneld aflossen van de hypotheek de beste weg en zou ik dat ook adviseren, maar dat is niet mijn weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Beetje raar om dan op verjaardagsfeestjes te zeggen dat je op je 33e hypotheekvrij bent imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hbeez schreef op zondag 21 september 2014 @ 14:49:
Beetje raar om dan op verjaardagsfeestjes te zeggen dat je op je 33e hypotheekvrij bent imo.
Dit soort zaken kun je beter anoniem op internet met anderen bespreken :)

Anders wil zometeen de hele kennissenkring geld van jou lenen, want jij hebt het immers toch zo goed.

Vermogend zijn is echt heel slecht voor vriendschappen.

Mensen noemen mij nu al dagobert terwijl ik verre van FO ben. Heb amper 30k gespaard en dan krijg je al scheve gezichten als je daar eerlijk over bent. Nu stop ik het meeste van dat geld straks in mijn koopwoning en is het dus even "weg", maar ja.. ik ga natuurlijk weer opnieuw sparen en hoewel ik eigenlijk best wel een flapuit ben, ben ik dan toch van plan om het vooral niemand meer te vertellen.

Sparen wordt een heel stuk eenvoudiger als je "gewoon" leert blij te zijn met de dingen die je hebt. Mijn computer werkt prima, mijn TV van 8 jaar oud ofzo ook, en mijn gitaren gaan waarschijnlijk nog 10 jaar mee, net zoals mijn speakers.

Ik ben gadget-moe :P Dus ik boek alles gewoon over naar mijn spaarrekening dat overblijft. Soms heb ik een keer pech, dan moet mijn auto een dure onderhoudsbeurt, maar voor de rest hou ik alleen maar geld over.

Daarnaast begin ik steeds meer van het minimalisme te worden. Het opruimen voordat ik ga verhuizen werkt cathartisch op mij. Ik vind het juist fijn om steeds minder spullen te hebben :P

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 21-09-2014 15:28 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Lethalis schreef op zondag 21 september 2014 @ 15:05:
[...]

Ik ben gadget-moe :P Dus ik boek alles gewoon over naar mijn spaarrekening dat overblijft.

Daarnaast begin ik steeds meer van het minimalisme te worden.
Dit merk ik bij mijzelf ook. Ik ben steeds meer van het KISS (keep it simple, stupid). Met zo weinig mogelijk zo efficient mogelijk omgaan. Waarom een tablet, laptop en desktop? Je kan maar 1 ding tegelijk gebruiken, dus weg tablet en desktop en alleen de laptop blijft. Geen Xbox 360, 3DS en PSVita meer want allemaal onzinnige gadgets. Nu alleen nog de bare essentials :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Aan FO toe? Wordt dan gadget moe!

Die houden we erin. d:)b

Ga dan ook meteen voor degelijke spullen voor huis en tuin (m.n. gereedschap en spul voor onderhoud) en mijdt de troepmarkten zoals Gamma, Praxis, etc. en vergeet ook het tuincentrum.

Planten kan je prima zelf stekken/zaaien en uitruilen met anderen. Je compostvat is je plantenvoeding.
Laat je geen oor aannaaien dat coniferenmest iets anders is dan al die andere meststoffen, zoals rozenmest, geraniummest, etc. Daar is al eens een verhelderend programma over op TV geweest.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik ben gadget-moe :P Dus ik boek alles gewoon over naar mijn spaarrekening dat overblijft. Soms heb ik een keer pech, dan moet mijn auto een dure onderhoudsbeurt, maar voor de rest hou ik alleen maar geld over.

Daarnaast begin ik steeds meer van het minimalisme te worden. Het opruimen voordat ik ga verhuizen werkt cathartisch op mij. Ik vind het juist fijn om steeds minder spullen te hebben :P
Zelfde hier inderdaad, steeds meer spullen verlaten het huis, gaan naar de stort, worden verkocht etc. Ben de rotzooi e.d. gewoon beu en omdat je het netjes wil houden koop je ook automatisch minder nieuwe spullen. Win-win situatie :)

[minimalismeverhaal]
Probeer ook meer dingen te combineren, 1 apparaat wat meerdere functies heeft bv. Telefoon kan je mp3 speler, navigatie en portable videospeler vervangen. Een laptop vervangt mijn desktop en is tevens energiezuiniger. Daarnaast flink aan het maaien in mijn retro-computer collectie want man man, wat moet je daar een zooi voor in huis hebben om alles draaiend te houden. Desktop pc's, oude laptops, diskettes, kabels, converter kastjes voor video signalen etc. 1 ding de deur uit betekent gelijk een hele zooi aanvullende spullen ook de deur uit. Moet alleen nog een keer door mijn cd en dvd collectie heen :P

Enfin, sta nu op het punt dat ik bijna vind dat we veel te groot wonen >:)
[/minimalismeverhaal]

En dat gadget moe: Absoluut. Sowieso is er weinig vernieuwends op dit moment en het is vaak meer van hetzelfde. Wat cubic X zegt : KISS , gamen kan ook op mijn laptop dus daar heb ik geen aparte consoles voor nodig e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In een heel ander topic schreef iemand eens hoe bevredigend het is om over een bepaalde gadget alles uit te zoeken, shortlist maken, pro's en cons tegenover elkaar zetten, een definitieve keuze maken en het ding vervolgens niet te kopen, omdat het alwéér een extra apparaat is dat je moet opladen, updaten, backuppen, whatever. Daarin kan ik mezelf voor een groot deel herkennen.

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 21-09-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor mij is het simpelweg een afweging hoeveel ik er mee zal doen en hoeveel het me kost, en of ik zoveel eraan wil uitgeven. Ook slaap ik er normaal iig een nachtje over, want volgende dag wil het idee weleens anders zijn :P.

Tegelijkertijd betekend voor mij FO zijn juist dat je zulk soort gadgets kan kopen zonder dat je hoeft te kijken of je het kan betalen. Of je het wil betalen is nog steeds een tweede (idealiter speelt dat ook geen rol, maar dat is niet heel realistisch) uiteraard, maar dat je het iig kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:26:
Voor mij is het simpelweg een afweging hoeveel ik er mee zal doen en hoeveel het me kost, en of ik zoveel eraan wil uitgeven. Ook slaap ik er normaal iig een nachtje over, want volgende dag wil het idee weleens anders zijn :P.

Tegelijkertijd betekend voor mij FO zijn juist dat je zulk soort gadgets kan kopen zonder dat je hoeft te kijken of je het kan betalen. Of je het wil betalen is nog steeds een tweede (idealiter speelt dat ook geen rol, maar dat is niet heel realistisch) uiteraard, maar dat je het iig kan betalen.
Rijk genoeg zijn om te besluiten dat je in "armoede" wilt leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

[...]
Daarnaast begin ik steeds meer van het minimalisme te worden.
Herkenbaar. Hier ook net begonnen met een grote opruimronde, want man man, wat kan een mens een zooi verzamelen (al zullen anderen vast zeggen dat het nog wel meevalt hier).

Liever minder spullen van hoge kwaliteit, die lang meegaan, dan veel crap.

Minimalisme + buy it for life, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Zit je daar dadelijk FO te zijn in een leeg huis :) ik ben toch wel blij met wat gadgets en spullen, maar heb dan ook wel wat ruimtes om te vullen :)

Ik zit erover na te denken om 4 dagen te gaan werken in loondienst, zodat ik meer tijd met de kleine (3 jaar) kan doorbrengen.

Members only:
, Maarja, geld is ook niet alles. Ik zie het als nu al een wat extra onafhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:34
[...]
Mensen noemen mij nu al dagobert terwijl ik verre van FO ben. Heb amper 30k gespaard en dan krijg je al scheve gezichten als je daar eerlijk over bent.
Lijkt me sterk voor 30k, er zijn toch ook genoeg mensen die een auto kopen van >30k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
30k is ook minder dan het gemiddelde spaargeld van de Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Metro2002 schreef op zondag 21 september 2014 @ 18:45:
[...]
Moet alleen nog een keer door mijn cd en dvd collectie heen :P
Het is lastig om te doen, maar oh wat heerlijk als al je muziek/video gewoon van een nas te streamen is op al je apparaten O+ Scheelt meer dan een boekenkast aan ruimte.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ligt wellicht aan de leeftijd of aan het "soort" mensen, zonder dat ik dat negatief bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Dit soort zaken kun je beter anoniem op internet met anderen bespreken :)

Anders wil zometeen de hele kennissenkring geld van jou lenen, want jij hebt het immers toch zo goed.

Vermogend zijn is echt heel slecht voor vriendschappen.
Dat zeg meer iets over je vrienden denk ik dan. Dat je geld moet lenen is al iets. Dat je geld moet lenen van een bekende is al wat erger. Dat je geld wilt lenen omdat iemand anders het wat beter heeft :X

Als jullie uit gaan, moet jij zeker lekker betalen dan?
Mensen noemen mij nu al dagobert terwijl ik verre van FO ben. Heb amper 30k gespaard en dan krijg je al scheve gezichten als je daar eerlijk over bent. Nu stop ik het meeste van dat geld straks in mijn koopwoning en is het dus even "weg", maar ja.. ik ga natuurlijk weer opnieuw sparen en hoewel ik eigenlijk best wel een flapuit ben, ben ik dan toch van plan om het vooral niemand meer te vertellen.
30k is nou ook niet echt veel. Om daar scheve gezichten van te krijgen... Het ligt natuurlijk ook aan hoe je die 30k bij elkaar heb gespaard.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Wat ik mij dan weer wel afvraag, is hoe iedereen dan bij tweakers komt... Qua technologie hebben sommigen toch echt weinig interesse en zie ik dat ze het zonde geld vinden?

Als ik zeg wat hier zoal staat en nog komt, zullen er wel mensen stijl achterover slaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
RickvN schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:17:
Wat ik mij dan weer wel afvraag, is hoe iedereen dan bij tweakers komt... Qua technologie hebben sommigen toch echt weinig interesse en zie ik dat ze het zonde geld vinden?

Als ik zeg wat hier zoal staat en nog komt, zullen er wel mensen stijl achterover slaan....
Gelukkig geeft iedereen op zijn eigen manier zijn geld uit :) onze vakantie uitgaven zijn nooit zo hoog, maar kleding en dagelijkse boodschappen echter wel veel hoger dan gemiddeld. Maar als je in alles al voorziet met je gadgets, dan hoef je weinig meer bij te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tweakers staat er natuurlijk wel redelijk om bekend dat er veel mensen met kennis rondlopen. En dus ook kennis om je oude spul, wat niet goed meer werkt na 10 jaar gebruiken, nog aan de praat te krijgen :+

Techniek gaat (gelukkig) niet alleen maar om het nieuwste van het nieuwste en het duurste van het duurste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 09:46

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Omdat tweakers, tweakers zijn. Een voorliefde voor techniek, maar ALLEEN als het iets toevoegt of verbeterd. Waar dat een `leek` een complete audioset van BOSE, multimedia system en Imac, Ibook, Ipad en de hele trending zooi koopt. Bouwt een tweaker een NAS, en trekt de ethernet kabeltjes zelf.

Uiteindelijk hetzelfde resultaat, niet zo fancy als dat ishare gedoe (totaal geen idee of het zo heet) maar wel effectief. Daarom gaan overtollige spullen bij tweakers er sneller uit. Kan ik mijn doel "goedkoper" en efficienter behalen via een andere manier.. Dan doen we dat.. Boeien of de UI er minder mooi uit ziet.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
SerealKiller schreef op maandag 22 september 2014 @ 00:42:
[...]

Omdat tweakers, tweakers zijn. Een voorliefde voor techniek, maar ALLEEN als het iets toevoegt of verbeterd. Waar dat een `leek` een complete audioset van BOSE, multimedia system en Imac, Ibook, Ipad en de hele trending zooi koopt. Bouwt een tweaker een NAS, en trekt de ethernet kabeltjes zelf.

Uiteindelijk hetzelfde resultaat, niet zo fancy als dat ishare gedoe (totaal geen idee of het zo heet) maar wel effectief. Daarom gaan overtollige spullen bij tweakers er sneller uit. Kan ik mijn doel "goedkoper" en efficienter behalen via een andere manier.. Dan doen we dat.. Boeien of de UI er minder mooi uit ziet.
True, maar ook dat komt bij sommigen niet terug hier. Dus vandaar dat ik t mij begon 'af te vragen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Ik dacht ook al dat ik de enige was die evengoed een berg rotzooi heeft, maar valt toch wel mee denk ik. Maar ik koop tegenwoordig wel bijna alles high-end zodat het een leven lang meegaat en zijn waarde blijft behouden. Maar ik begin ook steeds minder dingen te kopen omdat ik het waarschijnlijk toch nooit ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:03
Het is ook een levensfase ding. Eerst tweak je je apparaten, het maximale eruit halen. Daarna tweak je je leven. En dan kom je vaak tot de conclusie dat je dat hele apparaat niet eens nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
kmf schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:07:
[...]
30k is nou ook niet echt veel. Om daar scheve gezichten van te krijgen... Het ligt natuurlijk ook aan hoe je die 30k bij elkaar heb gespaard.
Er zijn genoeg mensen die 30k of meer al bestempelen als 'geld zat hebben'.
Het frapante is dan ook nog dat ze dan menen te denken dat, omdat je geld zat zou hebben, je wel wat meer kan betalen. Nee slimpie. dat is juist een van de redenen waarom ik 'geld zat' heb. Het onderligende doel is dan weer onbekend/minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
hv08 schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:04:
Ligt wellicht aan de leeftijd of aan het "soort" mensen, zonder dat ik dat negatief bedoel.
Gemiddelde leeftijd is begin 30.

En "soort" mensen.. tsja, valt wel mee. Vaak tweeverdieners met modaal salaris. MBO/HBO. Jan modaal dus.

Ik ben ook niet veel beter dan dat. Ik koop alleen minder zooi, woon iets goedkoper en heb nog geen kinderen (dat scheelt wel behoorlijk).
Ik vind technologie hartstikke interessant, maar dat betekent niet dat ik alles moet kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 22-09-2014 08:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het Fantoom schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:53:
[...]

Lijkt me sterk voor 30k, er zijn toch ook genoeg mensen die een auto kopen van >30k?
Ik gok zomaar dat héél veel auto's van dergelijke bedragen geleased is óf met geleend geld (deels) betaald is.
Hbeez schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:00:
30k is ook minder dan het gemiddelde spaargeld van de Nederlander.
Gemiddeld wellicht omdat we ook nog wel een aantal mensen in dit land hebben met een paar miljoen op de bankrekening, dat trekt het gemiddelde nog best aardig omhoog. Ga je echter kijken naar wat vaker voorkomt (modaal) dan schieten de tranen in je ogen hoor en is 30k ineens behoorlijk veel geld. En dan kan het zomaar dat hij het meeste spaargeld heeft van zijn hele sociale omgeving.

http://www.nu.nl/geldzake...ben-weinig-spaargeld.html

technolgie kan je ook gebruiken om minimalistischer te leven.

Zo gebruik ik mijn laptop bv als console vervanger, desktop vervanger, televisie-op-de-slaapkamer-vervanger, video speler, muziekspeler, tv etc.

Gebruik ik een e-reader ipv dat ik nieuwe papieren boeken aanschaf

Heb ik een beamer ipv een televisie op de slaapkamer (icm laptop of dvd spelertje die erbij staat) omdat dat minder ruimte inneemt én een enorm beeld geeft.

Misschien eens kijken naar een NAS om mijn backup schijven én dvd's te vervangen.

En ga zo maar door ;) Ik gebruik technologie juist optimaal maar kijk wel of ik iets nodig heb. 6 apparaten die min of meer hetzelfde doen in huis halen vind ik onzin, het is leuker om 1 apparaat samen te stellen of aan te schaffen en die zo te tweaken dat ie die 5 andere apparaten kan vervangen :)
Hahn schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:39:
[...]
Tweakers staat er natuurlijk wel redelijk om bekend dat er veel mensen met kennis rondlopen. En dus ook kennis om je oude spul, wat niet goed meer werkt na 10 jaar gebruiken, nog aan de praat te krijgen :+

Techniek gaat (gelukkig) niet alleen maar om het nieuwste van het nieuwste en het duurste van het duurste :)
En dit inderdaad

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 22-09-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

Rannasha

Does not compute.

Lethalis schreef op maandag 22 september 2014 @ 08:47:
[...]

En "soort" mensen.. tsja, valt wel mee. Vaak tweeverdieners met modaal salaris. MBO/HBO. Jan modaal dus.

Ik ben ook niet veel beter dan dat. Ik koop alleen minder zooi, woon iets goedkoper en heb nog geen kinderen (dat scheelt wel behoorlijk).
Zo duur zijn kinderen in het begin ook weer niet. De enige kostenpost die echt aantikt is dagopvang. Luiers valt heel erg mee als je goed de aanbiedingen zoekt. Eten kost je vrijwel niets extra, zeker als het kind eerst borstvoeding krijgt. Vanaf ~1 jaar eten ze met de pot mee, dus dan kook je gewoon een klein beetje meer van hetzelfde (of in ons geval, dezelfde hoeveelheid en eten wij iets minder, is voor ons ook goed :P). Kleding kun je als je mazzel hebt bij familie/vrienden 2e-hands regelen. <2 jaar groeien ze zo snel door de maten heen dat 2e-hands kleding nog nauwelijks versleten is. En speelgoed kan ook vrij goedkoop zijn, want meestal vinden ze de simpele dingen het leukst.

In de leeftijdscategorie waar je het over hebt, ~30, zullen de meeste gezinnen geen kinderen >5 jaar hebben en qua kosten valt het dan nog reuze mee.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Lethalis schreef op maandag 22 september 2014 @ 08:47:
[...]

[...]

Ik vind technologie hartstikke interessant, maar dat betekent niet dat ik alles moet kopen.
Sja met of zonder kinderen is natuurlijk wel een beetje appel en peren vergelijken, je betaalt je blauw aan kinderopvang en alle bijkomende kosten (flesvoeding, kleding, speeldgoed enzenz) :)

Edit: haha 2 reacties over hetzelfde onderwerp maar dan totaal anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

hv08 schreef op maandag 22 september 2014 @ 08:56:
[...]

Edit: haha 2 reacties over hetzelfde onderwerp maar dan totaal anders :)
:)
Sja met of zonder kinderen is natuurlijk wel een beetje appel en peren vergelijken, je betaalt je blauw aan kinderopvang en alle bijkomende kosten (flesvoeding, kleding, speeldgoed enzenz) :)
Kinderopvang is duur, maar de rest valt mij eigenlijk heel erg mee. Flesvoeding doe je max. 1 jaar (minus de tijd dat het kind borstvoeding krijgt), maar dat bouwt gedurende het jaar ook af als reguliere voeding er voor in de plaats komt.

Kleding kun je zo gek maken als je zelf wil. Een superhip outfitje voor iedere dag van de week? Ja, dan telt het wel op. Maar een stapel kleding van familie/vrienden hergebruiken + grootouders die het leuk vinden om regelmatig wat te geven = weinig kosten. Voor het eerste jaar hebben wij vrijwel niets besteed aan kleding, eigenlijk voornamelijk rompertjes die je per 5 voor een paar euro bij de Hema scoort.

Speelgoed is hetzelfde, je kunt allerlei flashy gizmo's kopen, maar over het algemeen zijn de kids minstens net zo blij met een simpele rammelaar, een bal of een pluche dier.

Dit wordt natuurlijk anders wanneer de kinderen ouder worden en zelf aangeven wat ze willen. Bovendien komen er dan schoolkosten bij en gaan ze niet-verwaarloosbare hoeveelheden eten. Kosten voor dagopvang en luiers vallen dan wel weg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rannasha schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:04:
[...]

Dit wordt natuurlijk anders wanneer de kinderen ouder worden en zelf aangeven wat ze willen.
Als je het doel hebt om FO te worden, dan zullen je kinderen niet snel doorhebben dat papa of mama heel veel geld heeft. In principe zou iedereen ondanks zijn inkomsten je kind kunnen opvoeden met dezelfde kostenplaatje als bij een moeder in de bijstand.

Kinderen kun je verwennen en materialistische maken (komt veel voor bij tweeverdieners) of ervoor zorgen dat ze alleen hebben wat ze nodig hebben. Besparen op ontwikkeling of gezondheid van je kind is natuurlijk absoluut not done.

Zo drinkt mijn zoontje van 13 maanden, net als ik, 90% van de tijd gewoon water. Scheelt niet alleen in de portemonnee, maar vooral in de algemene gezondheid. Mijn vriendin heeft meer moeite met de overstap naar enkel water drinken, maar mijn zoontje weet simpelweg niet beter.

Er is sowieso veel te winnen op gebied van voeding i.c.m. gezondheid(kosten), maar dat laat ik even aangezien dat wel een beetje off-topic gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Sja, zoals mijn schoonmoeder altijd zegt: water is voor de vissen :) als ze overal limonade, pakjes drinken enz krijgen, kun je ze moeilijk thuis enkel water geven omdat ze daar thuis ook om vragen. Let op: mijn mening!

Anyway; dit gaat weer een beetje te ver, net terug van weekje vakantiepark, eens berekenen wat dat heeft gekost vandaag :)

[ Voor 8% gewijzigd door hv08 op 22-09-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Ik schrok ervan hoe jong kinderen op kinderopvang al pakjes drinken en ranja krijgen. Op zich ben ik daar niet blij mee. Thuis krijgt de kleine 95% van de tijd gewoon water (en een beker melk bij maaltijden). Als we ergens op bezoek zijn of bezoek hebben dan ontneem ik die kleine wat dat betreft ook niets maar wel binnen de perken.
Viel mij 100% mee hoeveel zo'n kleintje eigenlijk daadwerkelijk "kost". Je kan het echt zo duur maken als je zelft wilt wb kleding enzo.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Van de staat krijgen we als ouders 2.133 (combinatiekorting wel afhankelijk van je inkomen) en dan nog eens iets van 190 per kwartaal aan kinderbijslag. In totaal is dit net geen 2.900 euro per jaar/241,63 per maand. De meest noodzakelijke zaken en dan nog wat extra kunnen we dus prima van dit bedrag betalen.

De echte kostenpost bij ouders zit hem zoals eerder aangegeven met name in de kinderopvang en het feit dat wellicht 1 of beide partners minder gaan werken. Minder inkomsten en meer kosten is een dubbele aanslag op het besteedbaar inkomen van een gezin, je krijgt er natuurlijk wel een mooite tijd voor terug!

Volgens mij zijn veel mensen in hun zoektocht naar FO ook bezig met de gezondheid. Leuk om even de water discussie van de kinderen te lezen. Net als alles hoop ik dat we daar ook een goede balans in weten te vinden. Ik ben geen voedingsdeskundige maar ik wil mijn zoon wel aan zoveel mogelijk smaakjes bloot stellen om de smaak pupillen te activeren.

Zelf drink ik overigens ook voor het grootste deel water. In het weekend een enery drankje of een glaasje prik en alcohol alleen in gezelschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Zo, vandaag een extra aflossing op mijn hypotheek gedaan van 15.000 euro. Is ons huis weer een stukje meer écht van ons :) De maandlasten gaan daarmee weer 60 euro per maand omlaag en gaat het sparen nog sneller. Nog 4 a 5 jaar zo'n storting en we zijn hypotheekvrij.

Wel een hele aderlating en ik had er een leuke auto van kunnen kopen maar het liefst ben ik schuldenvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

cytherea schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:28:
Nog 4 a 5 jaar zo'n storting en we zijn hypotheekvrij.

Wel een hele aderlating en ik had er een leuke auto van kunnen kopen maar het liefst ben ik schuldenvrij.
Over 6 jaar kan je dan ongeveer een auto cash betalen bij de dealer. Immers in 4-5 jaar is je hypotheek weg, maar je maandlasten gaan ook met sprongen omlaag. en na jaar 5 zijn ze nul. Je kan nu al sparen, dus dat kan je over 5 jaar nog veel eenvoudiger

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Ortep schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:53:
[...]
Over 6 jaar kan je dan ongeveer een auto cash betalen bij de dealer. Immers in 4-5 jaar is je hypotheek weg, maar je maandlasten gaan ook met sprongen omlaag. en na jaar 5 zijn ze nul. Je kan nu al sparen, dus dat kan je over 5 jaar nog veel eenvoudiger
Yup, niet dat we een auto willen maar voor de vergelijking. Ik streef ernaar om een paar maanden per jaar een leuk project te doen (ben zelfstandig software ontwikkelaar) en voor de rest niet meer te hoeven werken. Lage maandlasten helpt daar heel erg bij. Soort parttime FO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb na het aflossen van het gedeelte aflossingsvrij interesse om de spaarhypotheek te verkorten naar 20 jaar / of de maandelijkse inleg te verlagen.

De eerste 10 jarige looptijd zit op de helft. Alleen het begrip met welke ratio je kan inleggen begrijp ik niet helemaal. Telt de normale maandelijkse inleg dan ook mee?

Schijnbaar mag je ook helemaal aflossen zodra de rentevast afloopt. Maar vindt de belastingdienst dat ook een goed idee, na 10 jaar al? Minimum looptijd is toch 20 jaar?
Mag ik dan i.p.v. aflossen wel een flinke storing doen op dat moment, losstaand van de ratio?

[ Voor 29% gewijzigd door Trebbors op 22-09-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Ik ben er achteraf ook pas achterkomen wat voor ingewikkelde constructie een spaarhypotheek is. Als je vervroegd wil aflossen < 15 jaar ben je de klos. Je moet dan belasting betalen over de waarde.

Zoals ik het heb bedacht kun je beter de hypotheek verlagen dan inleggen op het spaardeel als je sneller dan 15 jaar alles wil aflossen. En aan het eind gewoon afrekenen met de belastingdienst.

De ratio geldt altijd volgens mij, niet meer dan 10 keer de laagste inleg per jaar. Er zijn een aantal voorwaarden om belastingvrij te kunnen sparen en als je je aan een van die niet houdt moet je belasting betalen over de waarde.

Zie http://www.belastingdiens...lverzekering_eigen_woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak daar maar <20 jaar van, de vrijstelling voor de uitkering van het bedrag wordt bij 20 jaar pas verhoogd naar 150ishduizendeuro. D'r gaan nu wel stemmen in Den Haag op om de voorwaarden voor het aflossen van de hypotheek te versoepelen aangezien de instroom nu 0 is: geen HRA meer voor nieuwe gevallen.

Financieel schiet je er overigens bar weinig mee op om af te lossen, je moet het dan echt doen vanuit het perspectief van onafhankelijkheid e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:10
Trebbors schreef op maandag 22 september 2014 @ 12:52:

De eerste 10 jarige looptijd zit op de helft. Alleen het begrip met welke ratio je kan inleggen begrijp ik niet helemaal. Telt de normale maandelijkse inleg dan ook mee?
Er geldt inderdaad een hoog-laagverhouding voor de premieinleg. De hoogste premie mag niet meer dan 10 keer de laagste premie bedragen (op jaarbasis). Dit is inclusief je reguliere premieinleg. Dus als je normaal 2.000 per jaar inlegt, zou je maximaal een storting van 20.000-2.000 kunnen doen. Echter er hierbij houd je geen rekening met het feit dat de premie na de storting veel lager uitkomt. Je moet dus ook kijken naar de hoogte van de jaarpremie na de storting (verhouding 1:10 geldt over de gehele looptijd). Tevens weet ik uit eigen ervaring dat sommige geldverstrekkers een fiscale veiligheidsmarge hanteren en bijvoorbeeld gaan tot 1:7 of 1:8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

Tazzios

..

@Anton Rongen
Hier een excelbestand waar je wat kan rekenen:
http://rentenierenophypot...aarhypotheek-bereken.html
Extra inleg kun je beter over meerdere jaren spreiden is wat ik er van begreep.
Ik ga zelf extra aflossen dat is een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
Ik heb ook een spaarhypotheek.. maar laat hem - onder de huidige voorwaarden - lekker doorlopen. Bijna de helft van de uitstaande schuld is inmiddels opgebouwd in het spaargedeelte. Mijn HRA is 51,5%. Binnenkort gaat ie geld opleveren (kleine correctie ivm woningwaarde forfait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Accountant schreef op maandag 22 september 2014 @ 10:26:

Volgens mij zijn veel mensen in hun zoektocht naar FO ook bezig met de gezondheid. Leuk om even de water discussie van de kinderen te lezen. Net als alles hoop ik dat we daar ook een goede balans in weten te vinden. Ik ben geen voedingsdeskundige maar ik wil mijn zoon wel aan zoveel mogelijk smaakjes bloot stellen om de smaak pupillen te activeren.

Zelf drink ik overigens ook voor het grootste deel water. In het weekend een enery drankje of een glaasje prik en alcohol alleen in gezelschap.
Smaakjes kun je beter geven in de vorm van fruit en groentes. Niet natuurlijke smaken, versterkt door suikers heeft een kind helemaal niks aan.

Verder kost een kind gewoon veel geld, zonder kind hadden we nu gewoon 500 euro per maand kunnen sparen. Niet dat ik dat erg vind, maar de stelling ergens hierboven dat de kosten van een kind wel meevallen vind ik echt onzin. De bijkomende kosten voor de eerste anderhalf jaar vallen inderdaad wel mee, maar daarna gaat je kind toch echt een significante invloed hebben op je boodschappen uitgaves omdat die gewoon mee-eet. Vaak worden de giften van kleding wat minder, dus zul je meer zelf moeten kopen. Kleding gaat langer mee, maar slijt veel harder (als je een lompe jongen hebt in ieder geval). En dan natuurlijk de kdv, 2 dagen per maand kost 400 euro netto in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:13:
[...]

Smaakjes kun je beter geven in de vorm van fruit en groentes. Niet natuurlijke smaken, versterkt door suikers heeft een kind helemaal niks aan.
Amen!
Verder kost een kind gewoon veel geld, zonder kind hadden we nu gewoon 500 euro per maand kunnen
[...]
En dan natuurlijk de kdv, 2 dagen per maand kost 400 euro netto in ons geval.
Buiten de opvang kost je kind jullie dus 100 euro per maand? Of zit die 400 niet bij de 500 inbegrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Ik wilde net reageren dat ik ook vindt dat kinderen(tweeling) qua kosten wel meevallen, echter zijn ze net 1,5 en gaan ze 1 dag in de week naar de opvang. Het verbaast me wel dat ze zoveel eten(qua groenten bijna net zoveel als ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:31:
[...]

Amen!

[...]

Buiten de opvang kost je kind jullie dus 100 euro per maand? Of zit die 400 niet bij de 500 inbegrepen?
Dat is onze minimale schatting, hij eet gewoon brood, beleg, vis, vlees, groeten en fruit mee. Daarbij is onze druif gevoelig voor tarwe, dus zijn we gebonden aan glutenvrij en spelt, wat de kosten ook omhoog drijft. We doen echt wel meer boodschappen dan eerst. En daarnaast heb je nog kleding, speelgoed en heel af en toe een bezoekje aan de drogist voor het een of ander. En dan zit je eigenlijk al snel aan die honderd euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Harmvdw schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:38:
Ik wilde net reageren dat ik ook vindt dat kinderen(tweeling) qua kosten wel meevallen, echter zijn ze net 1,5 en gaan ze 1 dag in de week naar de opvang. Het verbaast me wel dat ze zoveel eten(qua groenten bijna net zoveel als ons).
Dat is dan toch ook al snel 500 euro in de maand, of vind je dat niet zoveel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[...]
Mensen noemen mij nu al dagobert terwijl ik verre van FO ben. Heb amper 30k gespaard en dan krijg je al scheve gezichten als je daar eerlijk over bent.

<knipje>

Het is denk ik gewoon een soort "automatisch antwoord" van mensen die zelf gewoon niet serieus genoeg met hun geldzaken bezig zijn. Vergelijkbaar met mensen die altijd roepen geen geld te hebben maar dan wel een week later item x of y gekocht hebben terwijl ze het zichtbaar beter hadden kunnen besteden. Maar het heeft geen nut daar iets over te zeggen. Naja ik zal het wel niet snappen..of is het net zo'n dingetje net als meteen roepen dat je iets niet kunt?

Mijn vriendin gooide vorige week ineens eruit of ik volgend jaar niet een dagje minder wilde gaan werken.. Het gezamenlijke sparen gaat niet hard en mevrouw wil de badkamer opknappen..dus heb haar even subtiel gemeld dat dit dan alleen maar nog langer gaat duren..dat werkt altijd erg goed ;) Misschien moet ik me wat actiever gaan bemoeien met de gezamenlijke uitgaves, want het sparen gaat imho veels te langzaam :/

Hier lijkt het erop dat de wederhelften ook graag meewillen in FO, of volgen die gewoon netjes? ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Mijn wederhelft kan erg goed meesparen, doet altijd flink d'r best. Maar als er straks niet direct meer een zichtbaar doel is (zoals een huis e.d.) ben ik bang dat we nog wel wat meningsverschillen gaan hebben. Hoe dan ook, ze is van zichzelf wel zuinig, dus dat scheelt een hoop.

En ik wil toch uiteindelijk ook een dagje minder werken, wil ook van het hier en nu genieten met opgroeiende kinderen :) maar nu is het toch wel even handiger als ik fulltime blijf werken, nog even.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Blik1984 schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:53:
[...]

Dat is dan toch ook al snel 500 euro in de maand, of vind je dat niet zoveel? ;)
Ja maar ik krijg ook een gedeelte terug (groot gedeelte) en die 100 euro valt dan nog wel mee, alhoewel mijn vriendin natuurlijk ook behoorlijk wat uitgaven doet aan de kinderen en onze financiën redelijk gescheiden zijn gaat eigenlijk altijd wel eerlijk gelijk op, daar komt bij dat mijn vriendin van nature erg goed met geld omgaat. Ik heb het echt goed/zuinig omgaan met geld van haar geleerd. Tijdens het op orden brengen van mijn financiën ben ik op dit topic uitgekomen, bij haar gaat het gewoon van nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn betere helft was vroeger helemaal niet zo minimalistisch en spaarderig maar is behoorlijk veranderd en is intussen een grotere krent dan ik ben :P Ze heeft gezien hoe ik dingen voor elkaar gekregen heb door spaargeld en is daarmee 'om' gegaan denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Blik1984 schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:13:
[...]

Gezonde natuurlijke voeding in de vorm van groente (uit opa's moestuin) en fruit zijn de basis maar op basis van gezond verstand af en toe aanvullen met wat ongezonds moet mijn inziens kunnen. Qua voedingswaarde voegt een dergelijk product wellicht niets toe maar ik wil ook geen geheel onthouder van hem maken. Alles met mate kan naar mijn opvoedkundige mening niet zo veel kwaad. Alhoewel ik wel van mening ben dat de voedsel industrie iets aan de kwaliteit van het voedsel moet doen want dit is een probleem voor alle leeftijden.
2Dutch schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:03:
[...]
Hier lijkt het erop dat de wederhelften in dit topic het ermee eens zijn, of volgen die gewoon netjes? ;)
Wil je echt grote stappen maken dan is dat ook een vereisten denk ik. Zolang ze kan pinnen hoor ik haar niet klagen. Er zou nog wel links en rechts wat geschaafd kunnen worden maar dat is geen directe noodzaak. Op die manier houden we het voor beiden leuk. Het was ook haar eigen bewuste keuze om ondanks onze zoon nog een jaartje full time te blijven door werken. Financieel is dat niet noodzakelijk maar ze haalt veel voldoening uit haar werk.

Ze is zich er wel overigens heel erg van bewust van de uitzonderlijke positie waarin we verkeren t.o.v. vrienden/familieleden. We hebben eerder een ontslag meegemaakt en de mensen om ons heen maakte zich toen meer zorgen dan wij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Accountant schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:35:
[...]

Gezonde natuurlijke voeding in de vorm van groente (uit opa's moestuin) en fruit zijn de basis maar op basis van gezond verstand af en toe aanvullen met wat ongezonds moet mijn inziens kunnen. Qua voedingswaarde voegt een dergelijk product wellicht niets toe maar ik wil ook geen geheel onthouder van hem maken. Alles met mate kan naar mijn opvoedkundige mening niet zo veel kwaad. Alhoewel ik wel van mening ben dat de voedsel industrie iets aan de kwaliteit van het voedsel moet doen. Want dit is een probleem voor alle leeftijden.
Tuurlijk krijgt mijn kind ook wel eens wat ongezonds, met name als we zelf ook wat ongezonds pakken. Bijvoorbeeld een hapje taart, wat chipjes, etc. Maar dat is dus zeker niet dagelijks. Maar zaken zoals fris (wicky's en cola) en zogenaamde gezonde kinderkoekjes boordevol suikers komen er bij ons echt niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Accountant schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:35:
[...]

Gezonde natuurlijke voeding in de vorm van groente (uit opa's moestuin) en fruit zijn de basis maar op basis van gezond verstand af en toe aanvullen met wat ongezonds moet mijn inziens kunnen. Qua voedingswaarde voegt een dergelijk product wellicht niets toe maar ik wil ook geen geheel onthouder van hem maken. Alles met mate kan naar mijn opvoedkundige mening niet zo veel kwaad. Alhoewel ik wel van mening ben dat de voedsel industrie iets aan de kwaliteit van het voedsel moet doen want dit is een probleem voor alle leeftijden.
Wat denk je van de reclame industrie.
Die weten zelfs een moestuin belachelijk te maken met de Jumbo reclame de afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
2Dutch schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:03:
[...]
Hier lijkt het erop dat de wederhelften ook graag meewillen in FO, of volgen die gewoon netjes? ;)
Het principe van FO heb ik nog niet besproken, want waarschijnlijk verklaard ze me voor gek (ben 24, wie denkt er dan al aan stoppen met werken...?). Gelukkig is ze (net als ik) wel van mening dat de stap naar luxe makkelijk is als terug en ze heeft er een hobby van gemaakt om goedkoop aan spullen te komen voor de kleine.

Daarnaast beheer ik zelfstandig de gezamenlijke rekening aangezien onze financiën een soort hobby van mij is geworden, mijn wederhelft heeft daar iets minder interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

Hetzelfde hier. Mijn wederhelft werkt op dit moment niet, maar ik heb altijd onze financiën beheert.
We leven niet extravagant, maar ik zorg ervoor dat we financieel gezonder aan het worden zijn.

Dus het maakt haar niet heel veel uit, mede ook omdat ik er een "gezonder" financieel beleid op nahoud dan haar ;). Dus zolang ik e.e.a. voldoende rechtvaardig is ze het er veelal mee eens.

Helaas is die bewustwording pas enkele jaren geleden gekomen, maar ik probeer wel zo snel mogelijk FO op de rit te krijgen. Gelukkig heb ik nog een paar jaar :P

[ Voor 21% gewijzigd door rally op 22-09-2014 17:07 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Laatst online: 13-09 11:57
hv08 schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:04:
Ik ben 23 en ben de gadgettijd wel voor bij: geen tablet meer, geen Xbox 360, 3DS en PSVita meer, geen desktop meer, auto is ook weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Bah, de zorgverzekering in Belgie gaat omhoog van 25€ per jaar naar 50€ per jaar. Nu weet ik ook wel dat dat peanuts is in vergelijking met wat jullie in Nederland betalen. Maar wij betalen nu al meer belastingen globaal gezien en er waren al een heleboel maatregelen aangekondigd zoals de woonbonus, kinderopvang, inschrijvingsgeld onderwijs, ... die allemaal minder voordelig worden.
En om dan van 25 naar 50€ te gaan is maar liefst een verhoging van 100%, ook al is het "maar" 25€ extra.

Ik weet dat ik wat laat ben met de auto discussie, maar die van mij kost momenteel < 100€ / maand (naft, verzekering, ...)

Members only:
De dure reizen zijn wel achter de rug dus ik ga dit jaar mogelijk toch meer hebben dan ik voorspeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Lointje schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:48:
Bah, de zorgverzekering in Belgie gaat omhoog van 25€ per jaar naar 50€ per jaar. Nu weet ik ook wel dat dat peanuts is in vergelijking met wat jullie in Nederland betalen. Maar wij betalen nu al meer belastingen globaal gezien en er waren al een heleboel maatregelen aangekondigd zoals de woonbonus, kinderopvang, inschrijvingsgeld onderwijs, ... die allemaal minder voordelig worden.
En om dan van 25 naar 50€ te gaan is maar liefst een verhoging van 100%, ook al is het "maar" 25€ extra.

Ik weet dat ik wat laat ben met de auto discussie, maar die van mij kost momenteel < 100€ / maand (naft, verzekering, ...)

Members only:
De dure reizen zijn wel achter de rug dus ik ga dit jaar mogelijk toch meer hebben dan ik voorspeld had.
Inderdaad, best heftig:

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...m.htm?RefererType=RSSItem

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Lointje schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:48:

Members only:
Sorry ik moest stiekem toch even lachen dat je je zo druk maakt om een bedrag van 25 euro extra op jaarbasis :P hier bedalen we >1000 euro per jaar aan zorgverzekering + 360 (wordt geloof ik 400) euro eigen risico. Hebben jullie dat ook eigen risico in BE?

Maar inderdaad Belgie heeft volgens mij wel meer belastingdruk, daarom snap ik ook niet dat het nog steeds als voordelig wordt gezien voor NL'ers om in Belgie te gaan wonen :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
martinusz schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:07:
[...]

Sorry ik moest stiekem toch even lachen dat je je zo druk maakt om een bedrag van 25 euro extra op jaarbasis :P hier bedalen we >1000 euro per jaar aan zorgverzekering + 360 (wordt geloof ik 400) euro eigen risico. Hebben jullie dat ook eigen risico in BE?

Maar inderdaad Belgie heeft volgens mij wel meer belastingdruk, daarom snap ik ook niet dat het nog steeds als voordelig wordt gezien voor NL'ers om in Belgie te gaan wonen :?
We betalen veel meer in Nederland aan de zorg. En in België uiteraard ook. Echter mensen fixeren zich onterecht op dat stukje verzekering, terwijl het erom gaat hoeveel er totaal aan besteed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Nou ja, zoals een bekende van me ging studeren in Belgie, lage ziektekostenverzekering, en als student de nodige voordelen. De 'kot' om te wonen is vaak al wat goedkoper, en de opleidingkosten zijn ook flink lager. Maakt het allemaal wat lichter draagbaar.
Maar ik heb ook nooit begrepen hoe ze de ziektekostenverzekering zo laag konden houden, maar zoals Sissors zegt, het plaatje ligt natuurlijk wat ingewikkelder.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

!null schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:10:
Nou ja, zoals een bekende van me ging studeren in Belgie, lage ziektekostenverzekering, en als student de nodige voordelen. De 'kot' om te wonen is vaak al wat goedkoper, en de opleidingkosten zijn ook flink lager. Maakt het allemaal wat lichter draagbaar.
Maar ik heb ook nooit begrepen hoe ze de ziektekostenverzekering zo laag konden houden, maar zoals Sissors zegt, het plaatje ligt natuurlijk wat ingewikkelder.
Ik neem aan dat de totale zorgkosten per inwoner tussen Nederland en Belgie (of in ieder geval Vlaanderen) niet heel sterk verschillen. Enkel de verdeling van de potjes waar dat geld vandaan moet komen. In Belgie komt blijkbaar vrijwel alles uit belastingen en/of werkgeversbijdragen, waardoor het voor de gemiddelde persoon lijkt of de zorg spotgoedkoop is.

In Nederland is de verdeling iets meer richting de premie verschoven, maar het grootste gedeelte is nog steeds verborgen. Hier in Zwitserland betaal ik voor een basis-verzekering omgerekend ongeveer 300 euro per maand, maar daar tegenover staat wel een flink lager belastingspercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wordt de zorgverzekering in Nederland in de berekeningen eigenlijk wel beschouwd als belasting...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:32:
[...]

Wordt de zorgverzekering in Nederland in de berekeningen eigenlijk wel beschouwd als belasting...?
Lastige vergelijking vind ik, van Zweden weet ik dat zorg, onderwijs en kinderopvang allemaal door de staat betaald worden. Dus ja, de belasting is hoog maar je krijgt er ook weer veel voor terug waar je in Nederland je portemonnee voor mag trekken. In die zin kun je de zorgpremie als belasting zien maar hij wordt niet door de overheid geïnd.

Ow, van de CBS site:
Belasting- en premiedruk
De totale opbrengst van belastingen en sociale premies uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp). Bij de sociale premies gaat het om premies wettelijke sociale verzekering. Hieronder worden ook de premies voor de verplichte basiszorgverzekering gerekend, maar niet die voor de aanvullende (vrijwillige) verzekeringen. http://www.cbs.nl/nl-NL/m...lasting-en-premiedruk.htm
Dus onze zorgpremie wordt meegerekend als belastingdruk.

[ Voor 33% gewijzigd door cytherea op 23-09-2014 17:40 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.