Ik noemde de A3 ook even puur als voorbeeld.!null schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:29:
[...]
Het is ten alle tijden onverstandig om een nieuwe auto te kopen. Alleen in het klassement van de Aygo/107 kun je het nog een beetje verantwoorden, omdat de afschrijving bijna gelijk is tussen een nieuwe auto en eentje van 3 jaar oud bijvoorbeeld.
Maar auto's schrijven veel af. En als je dan gaat kijken voor een tweedehands, heeft een 1 jaar oude nog steeds veel afschrijving. Daarnaast is dat maar de helft van het verhaal, want je hebt ook nog de running cost (onderdeel van de total cost of ownership) die erg hoog kunnen uitvallen. Een onzuinige of onbetrouwbare auto gaat je op de lange termijn wel meer kosten dan een paar K verschil in aanschaf prijs.
Ik zou ook zeker geen tweedehands A3 kopen haha, auto's van die fabrikant kunnen je flink verrassen met zeer hoge rekeningen. En garantie kun je naar fluiten. Zo ook de buren met hun tweedehands Golf van maar een paar jaar oud. Hartstikke mooie auto die je niet snel laat staan. Maar wel binnen no-time 2000 euro aan rekeningen (nieuwe remklauwtjes enzo).
Gewoon betaalbaarste en meest betrouwbare auto kopen die tevens lekker zuinig is. Maar dat is puur voor FO, dat is altijd een afweging tussen het verstandige en het financiele aspect.
Maar als je het over zulke auto's hebt waarbij je een zuinige wilt hebben met niet te veel onderhoudskosten, vraag ik mij toch af wat voor auto je dan bijv. voor je ziet.
Ik rij nu prima in een Fiësta en heb een prima regeling, waardoor mij deze auto per maand maximal € 150 kost (inclusief afschrijving die fors is berekend, verzekering, wegenbelasting, brandstof etc.). Zit voor 5 jaar garantie op en was voor een zacht prijsje, omdat ie net als proefrit-auto was.
Daarnaast had ik met mijn vorige (Duitse) auto motorproblemen en zou de reparative € 6k bedragen. Auto was nog geen 7 jaar oud en stond < 60dkm op. Toen was ik er ook nogal klaar mee en wilde ik even geen risico nemen. En toen moest ik ook binnen 2 weken een auto hebben en dus vandaar zo een keuze.
Maar in de toekomst zal dat misschien wel anders gaan....
Dan koop ik straks liever een auto van 2-3 jaar oud voor € 20-25k dan een nieuwe. Of je rijd een BMW 3-serie, of een luxe polo....
Maar ik snap het punt wel, omtrent de auto en zal er naar de toekomst toe eens beter bij stil staan. Ook met zulke aankopen!
[ Voor 4% gewijzigd door RickvN op 16-09-2014 14:05 ]
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill