Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.112 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
!null schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:29:
[...]

Het is ten alle tijden onverstandig om een nieuwe auto te kopen. Alleen in het klassement van de Aygo/107 kun je het nog een beetje verantwoorden, omdat de afschrijving bijna gelijk is tussen een nieuwe auto en eentje van 3 jaar oud bijvoorbeeld.
Maar auto's schrijven veel af. En als je dan gaat kijken voor een tweedehands, heeft een 1 jaar oude nog steeds veel afschrijving. Daarnaast is dat maar de helft van het verhaal, want je hebt ook nog de running cost (onderdeel van de total cost of ownership) die erg hoog kunnen uitvallen. Een onzuinige of onbetrouwbare auto gaat je op de lange termijn wel meer kosten dan een paar K verschil in aanschaf prijs.
Ik zou ook zeker geen tweedehands A3 kopen haha, auto's van die fabrikant kunnen je flink verrassen met zeer hoge rekeningen. En garantie kun je naar fluiten. Zo ook de buren met hun tweedehands Golf van maar een paar jaar oud. Hartstikke mooie auto die je niet snel laat staan. Maar wel binnen no-time 2000 euro aan rekeningen (nieuwe remklauwtjes enzo).

Gewoon betaalbaarste en meest betrouwbare auto kopen die tevens lekker zuinig is. Maar dat is puur voor FO, dat is altijd een afweging tussen het verstandige en het financiele aspect.
Ik noemde de A3 ook even puur als voorbeeld.
Maar als je het over zulke auto's hebt waarbij je een zuinige wilt hebben met niet te veel onderhoudskosten, vraag ik mij toch af wat voor auto je dan bijv. voor je ziet.
Ik rij nu prima in een Fiësta en heb een prima regeling, waardoor mij deze auto per maand maximal € 150 kost (inclusief afschrijving die fors is berekend, verzekering, wegenbelasting, brandstof etc.). Zit voor 5 jaar garantie op en was voor een zacht prijsje, omdat ie net als proefrit-auto was.
Daarnaast had ik met mijn vorige (Duitse) auto motorproblemen en zou de reparative € 6k bedragen. Auto was nog geen 7 jaar oud en stond < 60dkm op. Toen was ik er ook nogal klaar mee en wilde ik even geen risico nemen. En toen moest ik ook binnen 2 weken een auto hebben en dus vandaar zo een keuze.
Maar in de toekomst zal dat misschien wel anders gaan....
Dan koop ik straks liever een auto van 2-3 jaar oud voor € 20-25k dan een nieuwe. Of je rijd een BMW 3-serie, of een luxe polo....

Maar ik snap het punt wel, omtrent de auto en zal er naar de toekomst toe eens beter bij stil staan. Ook met zulke aankopen!

[ Voor 4% gewijzigd door RickvN op 16-09-2014 14:05 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Heb je dan zo'n private lease constructie van Ford ofzo? Ik ken ook wel iemand die dat heeft met een nieuwe Fiesta, maar dacht toch wel dat dat wat meer kost dan 150 euro per maand. Of heb je het gewoon over lease van je werk?

Tja, ik rij nu gewoon een oma style auto die ik ook rij als een oma. 2K aanschaf kosten, 1 op 20 rijden, en zeer lage onderhoudskosten want erg betrouwbaar. Tevens mrb a 18 eu per maand, verzekering 15 eu.
En nog genoeg ruimte voor de kinderwagen enzo.

Als ik leuk wil doen pak ik wel m'n oldtimer sportwagentje, maar voor je het weet geef ik daar meer aan uit dan aan de simpele auto waar ik iedere dag gebruik van maak.

Ik heb namelijk besloten dat ik aan het dagelijkse rijden simpelweg zo min mogelijk kwijt wil zijn, en dat lukt aardig. Ik hou van autorijden, maar dat dagelijkse forenzen kan me gestolen worden, en wat voor auto ik in zit boeit me echt niet, vooral als je achter elkaar 100 rijdt op de snelweg. Met de oude sportwagen hou ik van echt rijden, en zoek ik dan ook het circuit op.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
!null schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:46:
Heb je dan zo'n private lease constructie van Ford ofzo? Ik ken ook wel iemand die dat heeft met een nieuwe Fiesta, maar dacht toch wel dat dat wat meer kost dan 150 euro per maand. Of heb je het gewoon over lease van je werk?

Tja, ik rij nu gewoon een oma style auto die ik ook rij als een oma. 2K aanschaf kosten, 1 op 20 rijden, en zeer lage onderhoudskosten want erg betrouwbaar. Tevens mrb a 18 eu per maand, verzekering 15 eu.
En nog genoeg ruimte voor de kinderwagen enzo.

Als ik leuk wil doen pak ik wel m'n oldtimer sportwagentje, maar voor je het weet geef ik daar meer aan uit dan aan de simpele auto waar ik iedere dag gebruik van maak.

Ik heb namelijk besloten dat ik aan het dagelijkse rijden simpelweg zo min mogelijk kwijt wil zijn, en dat lukt aardig. Ik hou van autorijden, maar dat dagelijkse forenzen kan me gestolen worden, en wat voor auto ik in zit boeit me echt niet, vooral als je achter elkaar 100 rijdt op de snelweg. Met de oude sportwagen hou ik van echt rijden, en zoek ik dan ook het circuit op.
Ja. Dat is wel ideaal voor FO. Ieder heeft zo ook zijn ding. Het zijn de kosten -/- vergoeding vanuit t werk wat ik er dan op moet bijleggen. Maar ik moet t nog even bekijken, heb m pas een paar maanden. Volgend jaar juni kan ik zo zie wat ie pm kost. Maar ik zit bijv ook in m'n eerste verzekerinhsjaar en betaal €90 pm.... Maar met al die kosten kan ik nog steeds enkele honderden euro's per maand sparen met dit salaris. Daarnaast zie ik de komende jaren mijn uitgave niet stijgen waardoor ik in de toekomst meer vrijheid krijg qua financiën en zo bijv extra kan aflossen.

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 16-09-2014 14:56 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RickvN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:50:
[...]

Ik noemde de A3 ook even puur als voorbeeld.
Maar als je het over zulke auto's hebt waarbij je een zuinige wilt hebben met niet te veel onderhoudskosten, vraag ik mij toch af wat voor auto je dan bijv. voor je ziet.
Ik rij nu prima in een Fiësta en heb een prima regeling, waardoor mij deze auto per maand maximal € 150 kost (inclusief afschrijving die fors is berekend, verzekering, wegenbelasting, brandstof etc.). Zit voor 5 jaar garantie op en was voor een zacht prijsje, omdat ie net als proefrit-auto was.
Daarnaast had ik met mijn vorige (Duitse) auto motorproblemen en zou de reparative € 6k bedragen. Auto was nog geen 7 jaar oud en stond < 60dkm op. Toen was ik er ook nogal klaar mee en wilde ik even geen risico nemen. En toen moest ik ook binnen 2 weken een auto hebben en dus vandaar zo een keuze.
Maar in de toekomst zal dat misschien wel anders gaan....
Dan koop ik straks liever een auto van 2-3 jaar oud voor € 20-25k dan een nieuwe. Of je rijd een BMW 3-serie, of een luxe polo....
Hangt af van hoeveel mensen je wilt vervoeren. Voor rond 17000 heb je nieuw ongeveer de meest luxueuze Toyota Yaris (Een auto die in Nederland wordt geassocieerd met ouderen en en bv Engeland met jongeren. Zo zie je maar wat image doet)
Extreem lage afschrijving en zeer betrouwbaar. Nog nooit een beurt gehad waarbij er meer dan de standaard dingen moesten worden gedaan. Ik rij er op jaarbasis 19000 km en 1:20 mee. Echt gemeten dus. De mijne is nu 5 jaar oud en staat 2e hands voor rond de 10000 bij dealers, de nieuwprijs was 16800. En de nieuwe versie die luxer is dan de mijne is maar 500 duurder. Hij schijnt ook iets zuiniger te zijn.

Ik wil niet eens een 2e hands als ik een nieuwe zou kopen. Voor het kleine bedrag dat hij na 3 jaar is gezakt rijd ik graag een nieuwe waar ik dan gewoon wat langer mee kan doen en dan ook gewoon de garantie heb.

Toyota is een 'suf' merk. Maar schrijft weinig af. Dat is een enorm voordeel. Bovendien is hij betrouwbaar. Dure auto's schrijven veel sneller af en Franse en Italiaanse ook. De slechtste investering is een nieuwe dure Franse/Italiaanse auto

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 16-09-2014 16:25 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb dus hetzelfde, maar dan met een 14 jaar oude Yaris :+
Bijna nooit wat mee, en rij er ook 1 op 20 mee.
Alleen stapte ik in voor 2K ipv 17K :P

Afschrijving schat ik in tussen de 0 en de 300 eu per jaar. Volgens mij kan ik hem nu zelfs nog met winst verkopen haha. Onderhoudskosten < 200 per jaar

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 16-09-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
JURIST schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:26:
[...]
Je zegt in 13 jaar FO. Uiteraard hangt dit af van je uitgavenpatroon, maar wat is hierbij jouw uitgangspunt? In het algemeen lees ik dat wordt uitgegaan van 25-30 keer je jaarlijkse uitgaven. Is dit ook het uitgangspunt van de mensen hier?
25-30x is de situatie dat je tot in lengte van jaren, geindexeerd altijd een bepaald rendement uit je vermogen krijgt. Ik ga uit van 20x. Mijn vermogen mag over ruim 25 jaar op zijn omdat dan pensioen/AOW start, dus dan is onttrekking/rendement uit vermogen niet meer nodig. Maar ik verwacht dat er nog wel een leuk bedrag over is tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
leg je in die 25 jaar dan nog wel pensioen in? of ga je van een klein pensioenetje en aow leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:44
JURIST schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:44:
[...]
Waar ik wel benieuwd naar ben bij dit soort projecties. Wordt dit niet doorkruist door de huidige en voorlopig blijvende lage rente? Of ga je bij een tegenvallende opbrengst meer sparen om op dezelfde savingsrate/absoluut bedrag uit te komen?
Wellicht noemde ik rente, maar ik bedoelde rendement. Rente is een van de verschillende methodes om rendement te maken.
Een andere vraag die ik heb is; in welke mate laten jullie inflatie meewegen in het doelkapitaal. Als je rekent met de doelstelling van de Europese centrale bank (iets onder de 2%) dan holt dat je vermogen (naar koopkracht) in in 13 of meer aardig uit.
Doelkapitaal is afhankelijk van mijn eigen uitgaven. Als mijn eigen uitgaven dus stijgen (inflateren) dan zie ik dat en zal ik of mijn uitgaven, mijn doelkapitaal of beide moeten aanpassen. Je persoonlijk uitgave patroon (inflatie) hoeft bij lange na niet overeen te komen met de "officiële" inflatie. Dus houd ik daar geen rekening mee. Ik houd er bijvoorbeeld wel rekening mee dat onze uitgaven tijdelijk zullen stijgen als de kinderen gaan studeren.

Daarnaast zal het rendement op je vermogen naar verwachting ook meebewegen met de "officiële" inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ortep schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 16:21:
[...]
De slechtste investering is een nieuwe dure auto
Fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Grijns...je kan wel een stukje weglaten, maar het is nu eenmaal zo dat een Peugot, Fiat Of Citroen veel sneller afschrijft dan een vergelijkbare Japanner of Duitser.

Zelfs als het eigenlijk dezelfde auto is zoals de Aygo en de C1 of de Peugot 108

• kabelmannetje
eperon schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:07:
leg je in die 25 jaar dan nog wel pensioen in? of ga je van een klein pensioenetje en aow leven?
Ik leg al een paar jaren geen pensioen meer in. Sparen in een pensioen interesseert mij ook niet zo, heb het liever liquide. Ik kan van een basis AOW al makkelijk rondkomen. Daar bovenop komt nog wel een paar honderd euro van mijn 15 jaren in loondienst, waarvan een aantal studentenbaantjes...

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 17-09-2014 10:30 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Ortep schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 23:22:
[...]

Grijns...je kan wel een stukje weglaten, maar het is nu eenmaal zo dat een Peugot, Fiat Of Citroen veel sneller afschrijft dan een vergelijkbare Japanner of Duitser.

Zelfs als het eigenlijk dezelfde auto is zoals de Aygo en de C1 of de Peugot 108
Mijn peugeotje 106 uit 1995 is een heel goede koop gebleken, maar het blijft natuurlijk wel een gok.
Volgend jaar hoop ik samen zijn 20ste verjaardag te vieren, en inmiddels hoop ik stiekem al op de 25 :)
Destijds nieuw gekocht, was toch wel erg leuk hoor.

De Yaris is nu inderdaad netjes waardevast voor een auto, maar of je dat kan doortrekken naar de toekomst blijft speculeren. Het is gewoon een gok. Geen onverstandige keuze, maar hou er rekening mee dat het over 5-10 jaar ineens helemaal geen gewilde auto meer is.

• RickvN
Ach. Zo kan je over auto's denken en doen wat je wilt. Maar zoals je zegt blijft het een gok...
Ik reed in Volkswagen van 6-7 jaar oud met 55dkm erop. Cilinder niet voldoende compressiedruk --> € 6k schade, zonder blikken of blozen wordt je dat dan medegedeeld. Je weet het nooit...

Maar ik denk nu wel iets beter over dingen na. Ik wilde bijv. een PS4 kopen. maar waarom volgend jaar niet voor een 2e handsje kijken? Zo ook met speakers, wilde nieuwe kopen en dan ben je zo €2k kwijt. Maar misschien alleen een 2e hands sub erbij en ik kan ff door!
Niet goedkoop is duurkoop, maar nieuwkoop is duurkoop :+

[ Voor 36% gewijzigd door RickvN op 17-09-2014 11:50 ]

• !null
@dcl! Nou ja, ik heb nu dus een Yaris voor 2K gekocht, en die zal niet heel veel meer afschrijven. Ik vermoed dat hij over 5 jaar nog steeds minstens 1000 euro waard is. En dat is alleen al vanwege de export markt die bij de Toyota's altijd goed is. Krijg altijd van die stomme kaartjes op mn auto of ik ze niet wil verkopen aan die handelaren (exporteurs).

@RickvN, dat gebeurt helaas vaker bij dat merk, jonge occassions met dikke motorschade. Verder prima auto's maar dat maakt het nou net zo vervelend als je een jonge occassion rijdt. En het domme is nog wel, dat een merk als Kia wel 7 jaar garantie geeft :+
Maar er zijn er meer, zelfs 4 jaar oude VW's, mensen denken een leuke auto gekocht te hebben voor een leuk bedrag. En als er dan zo'n rekening komt, dan moet je het bijna wel doen, omdat je anders gewoon een kapotte auto hebt die minder waard is en je bijna verlies leidt.
Wel loont het met een auto van bijvoorbeeld 6 jaar oud om gewoon te kijken of beun de haas niet gewoon een tweedehands motor erin wil zetten.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:54
rube schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:08:

Doelkapitaal is afhankelijk van mijn eigen uitgaven. Als mijn eigen uitgaven dus stijgen (inflateren) dan zie ik dat en zal ik of mijn uitgaven, mijn doelkapitaal of beide moeten aanpassen. Je persoonlijk uitgave patroon (inflatie) hoeft bij lange na niet overeen te komen met de "officiële" inflatie. Dus houd ik daar geen rekening mee. Ik houd er bijvoorbeeld wel rekening mee dat onze uitgaven tijdelijk zullen stijgen als de kinderen gaan studeren.

Daarnaast zal het rendement op je vermogen naar verwachting ook meebewegen met de "officiële" inflatie.
Eens dat er zoiets is persoonlijke inflatie, maar ook de prijzen van voedingsmiddelen stijgen dus uiteindelijk kom je er niet helemaal onderuit.

Hetzelfde vraag ik me af voor het rekening houden met belasting. Stel je uitgangspunt is dat je vermogen intact blijft en je ervan wilt gaan leven, dan moet je dus in een gelijkblijvende situatie 30% gaan betalen over 4% (voor het gemak de algemene heffingskorting en vrijstelling VRH even daargelaten). Ook zorgt dit ervoor dat je doelvermogen hoger zou moeten zijn. Houden jullie hier rekening mee of in het geheel niet?

Voor de autorijders misschien een controversiële insteek, maar toch het overwegen waard; bekijk of je wel echt een auto in eigendom nodig hebt.
wij hebben geen auto, maar huren/lenen in het informele circuit auto's voor vakanties e.d. Dit scheelt veel geld en veel 'ballast' (vaste kosten, onzekerheid over onderhoud wel/niet investeren in een nieuwe auto). Ook blijf je flexibel. Uiteraard moet het in de werksituatie natuurlijk wel kunnen. Ik woon in een stad die goed bereikbaar is met het OV en ga met de trein naar mijn werk, partner werkt in de buurt. Dit is lang niet altijd zo (en sommigen hebben leaseauto's wat de zaak verandert). In ieder geval is de besparing voor ons wel honderden euro's per maand (ook omdat de OV-vergoeding van de werkgever dekkend is itt de vergoeding voor vervoer met eigen auto)

[ Voor 4% gewijzigd door JURIST op 17-09-2014 13:24 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

!null schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:55:
@dcl! Nou ja, ik heb nu dus een Yaris voor 2K gekocht, en die zal niet heel veel meer afschrijven. Ik vermoed dat hij over 5 jaar nog steeds minstens 1000 euro waard is. En dat is alleen al vanwege de export markt die bij de Toyota's altijd goed is. Krijg altijd van die stomme kaartjes op mn auto of ik ze niet wil verkopen aan die handelaren (exporteurs).
Dat was voor mij dus de reden om voor een Toyota te gaan. Die dingen staan in de hele wereld bekend als degelijk. En dan maakt het weinig uit of ze ook werkelijk veel degelijker zijn dan andere merken. Bij afschrijving gaat het om het imago en je doelgroep.

Een auto van 80000 schrijft in procenten uitgedrukt de eerste drie jaar sneller af dan eentje van hetzelfde merk van 20000.
Een 2e hands is zeker altijd een gok. Maar als ik blind een vijf jaar gebruikte auto moet kopen die nieuw 15000 gekost dan gok ik eerder op een Toyota of een Kia dan op een Citroen of een Fiat. En ik ben niet de enige, dat merk je aan de prijs. Ze zijn gewoon duurder.
Ja, nieuw kopen is duurder dan een jonge 2e hands. Maar als je 10 jaar met een auto doet maakt dat op de kosten per jaar heel weinig uit. Met als extra voordeeltje dat je 3-7 jaar garantie hebt. Bovendien weet je wat er mee gebeurd is.
Om even op mijne eigen Yaris terug te komen. De nieuwe die ik nu zou kopen kost 17000. Een twee jaar oude kost ongeveer 14000 bij de dealer. Een enkeling zakt naar 13000.
Dat is een afschrijving van maar 2000 per jaar.
Zou ik hem nieuw kopen en na 10 jaar weg doen voor 1000 euro is mijn afschrijving gemiddeld 1600 per jaar.
Koop ik hem na 2 jaar voor 14000 en doe ik hem na 8 jaar weg voor 1000 , dan is mijn afschrijving 1625 euro per jaar. Dat is zelfs HOGER. Zou ik hem voor 13000 te pakken krijgen dan is de afschrijving 1500 per jaar. Dat is dan net iets lager. Maar veel winst is het niet en ik heb geen drie jaar garantie gekregen.

Voor die dat minimale verschil per jaar zoek ik graag mijn auto helemaal zo uit dat hij me echt bevalt

Zelfs als ik een 5 jaar oude koop (De mijne bv, dan is de winst nog laag) Hij kost met een beetje geluk 9000 euro nu (en sommigen vragen zelfs 11000) Dus in de komende 5 jaar afschrijven naar 1000 euro levert een afschrijving op van 1600...He...dat is exact even duur in afschrijving als een nieuwe en ik heb geen garantie..waarom zou ik een 5 jaar oude kopen?
De enige reden kan zijn dat je gewoon het geld niet hebt om hem gelijk af te tikken. En lenen voor een auto is pas echt slecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 17-09-2014 13:21 ]

• !null
Maar een Yaris van 10 jaar oud brengt nu toch nog gauw richting de 4K op, dus de afschrijving is nog minder ook. Dat is inderdaad wel met kleinere auto's zo, de afschrijving is ten alle tijden laag dat het op een gegeven moment weinig meer uit maakt of je nieuw koopt of paar jaar oud.

Hoe dan ook blijft het kopen van een auto niet echt fantastisch als je het over FO hebt. Het is een noodzakelijkheid voor de meesten, en je moet zien de schade te beperken.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

!null schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:50:
Hoe dan ook blijft het kopen van een auto niet echt fantastisch als je het over FO hebt. Het is een noodzakelijkheid voor de meesten, en je moet zien de schade te beperken.
Zonder meer waar. Maar je mag ook wel lol in je leven hebben ;)
Er zijn enorme 'waarheden' die niet zo extreem zijn als iedereen denkt. Ik zeg altijd: Reken het door en beslis of het dan nog zo waar is als je dacht.
Een aflossingsvrije hypotheek lijkt ook goedkoper dan een annuïteit of een lineaire. Maar reken het eens door wat je kwijt bent over 30 jaar, en nog belangrijker over 50-60 jaar

Met die auto's is maar een voorbeeld. Een auto van 80000 kopen en na 3 jaar weer een andere van 80000 is extreem duur. Zelfs al kan je ze zo betalen.
Maar bij goedkope auto's gaan het helemaal anders. Maar daar kan je weer tegen een ander probleem aanlopen. Soms zijn ze gewoon niet degelijk of geschikt voor 4 personen of wat langere afstanden. Met een Smart moet je niet echt proberen 200000 km te draaien.
Daar zit ergens voor iedereen een (andere) sweet spot in.

Ga niet zonder meer achter emoties aan. Maar denk / reken na. Daarna kan je beslissen of je het geld er wel of niet voor over hebt.

• kabelmannetje
Maar een Yaris van 10 jaar oud brengt nu toch nog gauw richting de 4K op, dus de afschrijving is nog minder ook. Dat is inderdaad wel met kleinere auto's zo, de afschrijving is ten alle tijden laag dat het op een gegeven moment weinig meer uit maakt of je nieuw koopt of paar jaar oud.

Eigenlijk moet je de auto ook zien als een verliespost die continue geld behoeft. Ook heb je constant stress: hup weer 500 euro voor onderhoud, afschrijving, enz. Zelf heb ik mijn leven niet om een auto heen gebouwd. Ik had hem ooit alleen nodig voor werk en na ontslag heb ik dat ding dan ook meteen verkocht. Echt geen seconde gemist.
Het is hier ook aangegeven: er zijn wel allerlei ride-sharing en particuliere autohuur mogelijkheden. Ook vrienden hebben altijd wel een auto te leen, bijv. omdat ze een sociaal krediet bij je hebben lopen. :) Die paar keren dat OV onpraktisch is, dan zijn er nog altijd genoeg mogelijkheden. Zelf heb ik een motor, deze is een stuk goedkoper qua afschijving en onderhoud.
Mijn sociale leven speelt zich binnen (op fietsafstand) een grote stad af. Ik heb dan ook nauwelijks behoefte aan een auto. Andere grote steden -waar al mijn vrienden wonen- zijn prima per trein te bereiken.

Wat mij ook belangrijk is: levenservaringen (op reis gaan, toffe dingen doen) zijn voor mij belangrijker dan bezit (bijv. een auto) , dus is die keuze ook makkelijk. Je kan je geld maar 1x uitgeven. Maar, de noodzaak is natuurlijk per persoon verschillend.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Mij lijkt het niet echt fantastisch om FO te zijn zonder auto. Je kunt uiteindelijk wel beknibbelen op al je kosten maar uiteindelijk moet je ook releax kunnen leven met je eigen keuzes. Een auto en FO gaat in mijn ogen dan ook prima samen, mijn droom auto (eigenlijk praten we dan over meervoud maar goed) i.c.m. FO is een ander (onhaalbaar) verhaal. Je spaarpotje (ook al is het een oude auto) zal alleen iets groter moeten zijn.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

Rannasha

Does not compute.

Accountant schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:16:
[...]

Mij lijkt het niet echt fantastisch om FO te zijn zonder auto. Je kunt uiteindelijk wel beknibbelen op al je kosten maar je uiteindelijk moet je ook releax kunnen leven met je eigen keuzes. Een auto en FO gaat in mijn ogen dan ook prima samen, mijn droom auto (eigenlijk praten we dan over meervoud maar goed) i.c.m. FO dat is een ander verhaal. Je spaarpotje (ook al is het een oude auto) zal alleen iets groter moeten zijn.
Sterker nog, volgens mij is een van de belangrijkste argumenten voor FO het hebben van vrijheid. En als het gaat om vervoer heb je niet snel meer vrijheid dan met een eigen auto. Alternatieven zoals OV, auto lenen/huren, enz... zijn leuk en aardig, maar komen toch altijd met behoorlijke beperkingen. Met een eigen auto voor de deur kun je op een willekeurig moment beslissen om ergens heen te gaan zonder dat je afhankelijk bent van OV-tijden / verhuursbedrijven / auto-uitleen-vrienden / enz...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• !null
Jawel, maar dat is nogal persoonlijk / subjectief. Zoals kabelmannetje aangeeft, hij geeft niets om een auto, en hij heeft hem ook niet nodig. En zo ken ik er inmiddels genoeg die zo denken. Niet voor neits een reden dat autobezit onder jongeren minder belangrijk is geworden. Zelf wil ik toch ook wel de vrijheid van een auto, al is het maar voor de familie en vrienden op onhandige locaties. Maar dan nog probeer ik de financiele schade wel te beperken.
Echter heb ik er ook nog een auto bij voor de lol, voor de hobby. Valt allemaal reuze mee qua kosten, maar verstandig is het niet. Het valt echter onder het kopje 'genieten' ipv noodzakelijk kwaad. En je wil toch ook nog leuke dingen in het leven kunnen doen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:17
Ortep schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:02:
[...]

Zonder meer waar. Maar je mag ook wel lol in je leven hebben ;)
Wel enigzins ironisch om dit te zeggen om de aanschaf van een Yaris goed te praten :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Accountant
  • Nu online

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Rannasha schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:21:
[...]

Sterker nog, volgens mij is een van de belangrijkste argumenten voor FO het hebben van vrijheid. En als het gaat om vervoer heb je niet snel meer vrijheid dan met een eigen auto. Alternatieven zoals OV, auto lenen/huren, enz... zijn leuk en aardig, maar komen toch altijd met behoorlijke beperkingen. Met een eigen auto voor de deur kun je op een willekeurig moment beslissen om ergens heen te gaan zonder dat je afhankelijk bent van OV-tijden / verhuursbedrijven / auto-uitleen-vrienden / enz...
Dat is per persoon verschillend, ik ben geen fan van een trein en betaal met liefde de te hoge parkeertarieven en benzine om de trein te mogen vermijden. Ik definieer mijn auto niet direct met vrijheid maar meer als gemakzucht.

Kern van wat ik wilde zeggen is eigenlijk dat al je wensen uiteindelijk grotendeels vertaald moeten zijn in je uiteindelijk doelkapitaal. Binnen FO is dus iedere uitgaven prima te verantwoorden als je je maar bewust bent van de toekomstige financiele consequenties. Nu geld uitgeven/genieten in materiele zin gaat gepaard met op latere leeftijd FO zijn. Als je daar geen problemen mee hebt kun je dat prima aan jezelf verkopen.
assje schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:42:
[...]

Wel enigzins ironisch om dit te zeggen om de aanschaf van een Yaris goed te praten :+
Daar heeft hij volgens mij een sport (circuit) auto voor als ik een ander topic goed gelezen heb.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor FO zijn is het belangrijk dat je je terdege beseft wat het kost, maar of je het koopt blijft je eigen beslissing.

Ik heb een auto, niet nodig voor mijn werk. Dat kost best een hoop aan vaste kosten, naast de aanschaf, en benzine is ook nog duur. Ik rij er niet zoveel mee, dus als ik echt uitreken wat het per kilometer kost ga ik er waarschijnlijk van schrikken.

Maar ik kan ook 100% zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad dat ik hem heb gekocht. De vrijheid die het me oplevert is me zeker de kosten waard.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Ik heb lange tijd zonder auto gedaan. En het is doenbaar maar het blijft jammer dat je je moet schikken naar het openbaar vervoer. Zeker nu ik 10km uit de stad woon, en je dus 1 trein per uur hebt (of in het weekend om de twee uur) is dit wat rekenen. Het gaat wel maar het is toch altijd rekening houden met vertrektijden.

Bovendien zijn de laatste treinen altijd al rond 22u. Als je dus al eens naar een theater/optreden gaat ben je de klos. Ook wonen sommige van de familie op 150 km, etc... Je laten rijden is allemaal leuk en wel maar ik voelde me toch soms schuldig als die bepaalde persoon mij voor de zoveelste keer thuis afzet (en geen geld voor naft wil aanvaarden).

Twee jaar geleden dus toch een auto "gekocht" van broer voor de 600€ groot onderhoud + keuring. Vorig jaar 3000 km mee gedaan. Dit jaar zal het eerder naar de 5k gaan. Nog altijd bijster weinig. Ik heb dan ook een kilometer-verzekering. Je betaalt adhv het aantal kilometer dat je rijdt. Is momenteel het goedkoopst.

Ik gebruik nog altijd constant de fiets, trein (gratis tot brussel door werk) en in het weekend gratis nachtbussen. Maar af en toe toch even de auto kunnen pakken is toch handig. Voor 's avonds, grote afstanden en flexibiliteit.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Het gaat erom hoeveel waarde je hecht aan het hebben van een auto, niet voor iedereen is dat hetzelfde (Accountant hecht er meer waarde aan dan kabelmannetje). En daarna krijg je extra waarde voor betrouwbaarheid, nieuwheid e.d.

Iets dat ik merk dat mensen helemaal niet graag doen, terwijl rationeel het best logisch is, is het betalen voor een taxi. Het voorbeeld dat Lointje beschrijft over dat je eigenlijk niet thuiskomt na een concert of theater optreden omdat je 10 km uit de stad woont, is met een taxirit van 30-32 euro al opgelost. Veel van de argumenten voor een auto, zijn met een incidentele taxirit of autohuur inderdaad vrij makkelijk op te lossen voor minder geld. Eigenlijk het enige scenario dat echt lastig ermee op te lossen is is de dagelijkse gang van en naar het werk. En dat scenario heb ik na FO niet meer, dus houd ik er ook niet rekening mee dat er dan een auto voor de deur MOET staan. Tegelijkertijd kan dat veranderen als er eens kinderen in het spel komen, maar dan pas ik dan het plaatje toch wel weer aan.

• RickvN
Tsja, en hier staan bijv. Weer 2 auto's... Mijn W-W is dagelijks 80km, na verhuizing 40-50km. Voor m'n vriendin is het straks ook een 15 min met de auto maar de moet voor dr werk gewoon veel meenemen....
Ook zijn wij in t weekend veel weg en dan is de auto echt wel een pré! Vooral tov OV dan, als je in dorpen/kleine steden zit en t ov dus niet is zoals in Utrecht bijv.

[ Voor 5% gewijzigd door RickvN op 17-09-2014 19:27 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

Ik heb jaren zonder auto gedaan maar sinds een paar weken weer een auto. In het licht van FO wel een goedkope 2e hands auto met lage maandlasten en zuinig (suzuki alto).

Helaas morgen naar de garage ermee :( Ashoes kapot :( hoop dat er niet meer beschadigd is daardoor. Dat is dus een nadeel van een auto -> de reparatiekosten.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Het is heel simpel. Als je een auto nodig hebt voor je werk dan koop je een goedkope auto, alle kosten in beschouwing genomen. Heb je geen auto nodig of wil je geen auto, dan koop je hem niet. Hoe dan ook gaat het niet hebben van een auto of het hebben van een 10 jaar oude Suzuki Swift het grote verschil voor financiële onafhankelijkheid niet maken. Het verschil gaat de eye-opener zijn. Wanneer je eerst perse om de drie jaar een nieuwe, grote, luxe auto met minimaal 200 pk wilde rijden en nu ineens terug kan gaan naar een gebruikte polo. Wanneer je eerst je halve maandsalaris aan tuningonderdelen uitgeeft voor je oh-zo coole Honda Civic van 15 jaar oud en nu ineens inziet dat dit weggegooid geld is. Dat maakt 't verschil.

• rube
Het verschil is 300 a 360 x de gemiddelde maandelijkse kosten (minus kosten voor alternatief vervoer).
Ben je 150 euro per maand all in kwijt heb je zo'n 50K nodig. Ben je 600 euro per maand kwijt heb je zo'n 200K nodig.
Hoeveel uur (dagen, weken, maanden of jaren) werk is dat voor je, heb je dat er voor over?

• !null
Ik rij nu erg goedkoop auto, maar met 20.000km/jaar ben ik alsnog tussen de 150 a 200 euro aan kwijt per maand. Echter, zou het niet goedkoper worden met OV, en ik woon helaas niet dichtbij genoeg om te fietsen. Dichterbij wonen is weer veel duurder.

Als je inderdaad heel je werkend leven voor de auto moet betalen, telt het toch al snel op zoals rube aangeeft. Echter, dan komen we weer op de eerdere discussie, veel mensen zien een leven zonder auto niet zitten, minder vrij. En anderen geven weer niks om een auto.

Maar inderdaad, zelfs een kleine zuinige auto kost nog steeds geld en scheelt op lange termijn toch aardig wat.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rube schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:44:
Het verschil is 300 a 360 x de gemiddelde maandelijkse kosten (minus kosten voor alternatief vervoer).
Ben je 150 euro per maand all in kwijt heb je zo'n 50K nodig. Ben je 600 euro per maand kwijt heb je zo'n 200K nodig.
Hoeveel uur (dagen, weken, maanden of jaren) werk is dat voor je, heb je dat er voor over?
Zonder auto heb je ook vervoerskosten natuurlijk. Of je punt moet zijn dat je alleen maar wandelt. En zelfs dat kost geld (boterhammen ;) ).

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bonsaiboom schreef op woensdag 17 september 2014 @ 17:31:
Iets dat ik merk dat mensen helemaal niet graag doen, terwijl rationeel het best logisch is, is het betalen voor een taxi.
Ik heb het een keer uitgerekend voor WW verkeer. Ongeveer 20 km enkele reis. Dat is helemaal niet zo duur als je denkt. Een losse rit is fors aan de prijs. Maar als je naar het lokale taxibedrijf gaat en je zegt ik wil ruim 200 keer per jaar rond 8 uur 's morgens worden opgehaald en rond en rond half zes weer worden terug gebracht, dan zakt de prijs enorm. Zeker als je variabele werktijden hebt en met de taxi een deal kan maken over het moment waarop ze rijden. Het kwam aardig overeen met het bezit van een hele goedkope auto. Dat werkt natuurlijk niet als je op 30 locaties door het hele land werkt.
Het is natuurlijk ook wel heerlijk decadent...Jongens, ik stap nu uit de vergadering, mijn chauffeur komt zo 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 18-09-2014 10:43 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

rube schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:44:
Er wordt wel eens gezegd dat je ongeveer 1.5 -> 2 dagen per week voor je auto werkt. Dat geldt dan voor iedereen...de top manager heeft een hoog salaris, maar koopt vaak ok een duurdere auto.
Maar zelfs al zou het maar één dag zijn, dan kan je je permitteren om een minder betaalde baan dichter bij huis te nemen of een dag minder te gaan werken en dan een iets langere reistijd op de andere dagen te hebben. Uiteindelijk werk je dan minder en heb je evenveel te besteden.
Dat is natuurlijk alleen zo als de twee functies even leuk zijn om te doen.

• RickvN
En als je geen auto koopt, krijg je dan nog wel kilometervergoeding?
Ik denk dat het per beroepsgroep vesrchilt. Mijn vriendin krijgt nu € 60 pm en na de verhuizing € <20 pm. Tsja, onderwijs.....
Ik krijg gewoon € 0,19 per kilometer, en als je veel rijdt, is dat toch redelijk dekkend...

En je kan krom liggen op een auto. Maar is je bed, bank, tv, vrouw en hond ook 2e hands en 10 jaar oud?
Als je goedkoop FO wilt zijn, moet je denk ik eerst eens kijken naar je partner (voor de mannen).

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 21:34
Vriend fiets naar werk en ik ga op de fiets of met de trein. Onze auto gebruiken we voor uitstapjes, boodschappen (niet wekelijkse) en sporten kids en straks weer zwemles. Nu ik er zo over na zit te denken, autokosten (afschrijving, benzine, belasting en onderhoud) zijn zo'n 3600 euro per jaar. Best veel geld.
Maar om zonder auto te doen, ik weet het niet, vriend ziet het niet zitten. Je kunt er wel vaak een taxi voor regelen of een auto huren (niet in de buurt).

De vraag is wat hebben we over voor het gemak van een auto voor de deur.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
RickvN schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:51:
En als je geen auto koopt, krijg je dan nog wel kilometervergoeding?
Ik denk dat het per beroepsgroep vesrchilt. Mijn vriendin krijgt nu € 60 pm en na de verhuizing € <20 pm. Tsja, onderwijs.....
Ik krijg gewoon € 0,19 per kilometer, en als je veel rijdt, is dat toch redelijk dekkend...

En je kan krom liggen op een auto. Maar is je bed, bank, tv, vrouw en hond ook 2e hands en 10 jaar oud?
Als je goedkoop FO wilt zijn, moet je denk ik eerst eens kijken naar je partner (voor de mannen).
Bij veel (grote) bedrijven heb je een mobiliteitsbudget die kan worden ingezet om een lease auto of bijv. OV abonnement mee te kopen. Wanneer je het budget niet opmaak, dan krijg je het restant uitbetaald.
Ik heb gekozen voor een OV jaarkaart 2e klas en daarmee is het budget niet op en krijg ik elke maand zo'n 400 euro bruto bij mijn salaris uitbetaald.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ortep schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:48:
[...]

Er wordt wel eens gezegd dat je ongeveer 1.5 -> 2 dagen per week voor je auto werkt. Dat geldt dan voor iedereen...de top manager heeft een hoog salaris, maar koopt vaak ok een duurdere auto.
Maar zelfs al zou het maar één dag zijn, dan kan je je permitteren om een minder betaalde baan dichter bij huis te nemen of een dag minder te gaan werken en dan een iets langere reistijd op de andere dagen te hebben. Uiteindelijk werk je dan minder en heb je evenveel te besteden.
Dat is natuurlijk alleen zo als de twee functies even leuk zijn om te doen.
Ik woon een stukje van mijn werk af, en woon/werkverkeer is eigenlijk nog het enige wat ik met de auto rijd. De auto als statussymbool is een stukje gedachtegoed waar ik al enige jaren geleden afstand genomen heb.

Ik heb zelf ondervonden dat je eigenlijk per half jaar / jaar moet gaan evalueren of de manier waarop je woon/werkverkeer doet nog de meest voordelige is. Zo begint gedeeltelijke OV interessant te worden, vooral in combinatie met een elektrische wagen + vouwfiets.

[ Voor 3% gewijzigd door merauder op 18-09-2014 12:40 ]

• rube
Roenie schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:37:
[...]
Zonder auto heb je ook vervoerskosten natuurlijk. Of je punt moet zijn dat je alleen maar wandelt. En zelfs dat kost geld (boterhammen ;) ).
Maar dat schreef ik ook: "minus kosten voor alternatief vervoer". Zodat je alleen de "meer" kosten van een auto rekent. Kosten voor alternatief vervoer zijn voor iedereen anders en in sommige gevallen zou verhuizen / van baan veranderen wel eens op kunnen wegen tegen de auto kosten.

En wat betreft reiskostenvergoeding: dat is afhankelijk van de afspraak die jij met je werkgever hebt gemaakt. Maar ik zou het zelf absurd vinden als je met auto wel reiskostenvergoeding krijg en als je met de fiets komt niet.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:05
Fimke schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:59:
Vriend fiets naar werk en ik ga op de fiets of met de trein. Onze auto gebruiken we voor uitstapjes, boodschappen (niet wekelijkse) en sporten kids en straks weer zwemles. Nu ik er zo over na zit te denken, autokosten (afschrijving, benzine, belasting en onderhoud) zijn zo'n 3600 euro per jaar. Best veel geld.
Maar om zonder auto te doen, ik weet het niet, vriend ziet het niet zitten. Je kunt er wel vaak een taxi voor regelen of een auto huren (niet in de buurt).

Wij gaan per volgend jaar de lease-auto alleen zakelijk rijden, scheelt ruim 400 euro netto in ons geval. Voor absolute noodgevallen hebben we dan de 500 km privé kilometers die we dan nog mogen rijden. Boodschappen doen we gewoon met fiets, evenals rijden naar het kdv.

Voor andere gevallen gaan we de trein gebruiken of snappcar, een buurvrouw van ons verhuurd haar auto via snappcar en dat is een prima alternatief als we ergens naartoe moeten zonder dat we ook veel bagage mee moeten nemen.

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Alleen zakelijk bedoel je denk ik :)

Doe ik ook, scheelt 400 netto in de maand en voor privé vervoer hebben we de auto van mijn vrouw (Franse station van 1 jaar oud nu) die hem 3 dagen per week toch nodig heeft voor haar werk.

• Blik1984
hv08 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:11:
Alleen zakelijk bedoel je denk ik :)

Doe ik ook, scheelt 400 netto in de maand en voor privé vervoer hebben we de auto van mijn vrouw (Franse station van 1 jaar oud nu) die hem 3 dagen per week toch nodig heeft voor haar werk.
Ja, correct. Aangepast in bericht :)

Wij hebben dus geen 2de auto, dus moeten alternatief vervoer zoeken voor die paar keer dat we ook echt alternatief vervoer nodig hebben

• Schinnen-groen
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Welke discussie is dit nu?
Iedereen heeft een kostenplaatje van zijn huidige leven. daar hoort een auto ook bij. Of: 1x per week uit eten, lekker met de kids iets doen, leuke hobbies, etc.

Dat kost geld, oké.

De vraag is echter: wat kosten die zaken als je, jaaaaaren later, lekker onafhankelijk wilt zijn?
En iedereen rekent lekker vanuit zijn/haar situatie, nú.
Ik vind dit wel leuk om te lezen. :+

Je situatie is gewoon niet dezelfde. Moeilijk om te bevatten, maar wel realistisch.

misschien is de eerste vraag: wat wil ik/wil ik doen/heb ik zin in als ik 50-55-60-65 ben?

Hier lees ik maar incidenteel e.e.a. over.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• rube
Ik heb een aantal dingen die ik denk die ik wil wel gaan doen (meer bewegen, meer koken, nieuwe dingen leren (dat kan van alles zij). Wellicht 'wat' met duurzaam bouwen.

Maar ik heb nog niet een heel vast beeld. Ik kan nog geen antwoord geven op de 5de of 6de vraag van 'en dan?'
Ook nog niet of ik uiteindelijk wel/geen auto zou willen. Maar daar hebben we ook nog wel een paar jaar voor om dat te bedenken. Bovendien kan ik me ook voorstellen dat gedurende een bepaalde periode geen auto wil en later misschien wel weer. Want hoe ben je lichaamelijk, waar woon je etc. Ik kan daar nu nog geen antwoord op geven, denk ook niet dat dat moet. Zolang je maar zorgt dat je zulke veranderingen in kunt passen in je leven.

• Accountant
  • Nu online

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:31:

De vraag is echter: wat kosten die zaken als je, jaaaaaren later, lekker onafhankelijk wilt zijn?
En iedereen rekent lekker vanuit zijn/haar situatie, nú.
Ik vind dit wel leuk om te lezen. :+

Je situatie is gewoon niet dezelfde. Moeilijk om te bevatten, maar wel realistisch.

misschien is de eerste vraag: wat wil ik/wil ik doen/heb ik zin in als ik 50-55-60-65 ben?

Bedoel je de financiele consecuenties van wat wil/wil doen/heb ik zin of bedoel je de letterlijke dromen of beiden?

Wensen en behoeften van mensen veranderen, toen ik 12 was dacht ik aan andere dingen als nu ik 31 ben. Als ik dadelijk weer 19 jaar verder ben en 50 ben zal ik weer anders in het leven staan.
Ik ga er wel vanuit dat ik nu al een bepaalde bandbreedte in mijn uitgaven kan ontdekken waarin ik mijn behoeften vervul en deze in de toekomst niet enorm sterk zal wijzigen. Dus rekenen met de huidige uitgaven lijkt mij een prima betrouwbaar startpunt en aanknopingspunt. Naarmate ik dichter bij mijn einddoel kom ga ik fine tunen, dit is voor mij een weg van 15-25 jaar. Nu is het gewoon een kwestie van genieten en sparen tegelijkertijd.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rube schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:48:
[...]

Maar dat schreef ik ook: "minus kosten voor alternatief vervoer". Zodat je alleen de "meer" kosten van een auto rekent. Kosten voor alternatief vervoer zijn voor iedereen anders en in sommige gevallen zou verhuizen / van baan veranderen wel eens op kunnen wegen tegen de auto kosten...
Kosten voor autokilometers zijn ook voor iedereen anders natuurlijk. De bedragen voor de auto ook nog eens vermenigvuldigen met tientallen jaren en die van ander vervoer afdoen met één woord vertroebelt de vergelijking.
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:31:...misschien is de eerste vraag: wat wil ik/wil ik doen/heb ik zin in als ik 50-55-60-65 ben?

Het geld tellen dat je bezit ;) Maar inderdaad, wat wil je met die onafhankelijkheid doen?Zelf beslissen wat je doet met je tijd?

Verwijderd

Fimke schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:59:
En wat wil je rijden, ik rij ultragoedkoop in een Aygo rond, als ik het OV gebruik ben ik al heel snel fors duurder uit. Maarja, ik ga zo wel een cabrio voor erbij kopen - doodzonde qua FO natuurlijk - omdat ik het echt leuk vind. Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen, geld op de bank is ook niet alles, vriendin van me is 2 jaar geleden aan borstkanker overleden en twee andere vrienden een paar jaar eerder zo goed als aan andere aandoeningen .

Dat soort gebeurtenissen zorgen ervoor dat je toch wat anders naar zaken gaat kijken. Ik schipper een beetje, ik leef goedkoop waar het kan (boodschappen, verzekeringen, energiekosten, etc) en geniet waar mogelijk. Ik geef er niet alles voor op, je moet wel een beetje leven. Eén ding scheelt: wat ik leuk vind kost doorgaans weinig, op die cabrio na. Het zij zo, een ander paft het in de maand dubbel weg aan pakjes sigaretten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2014 16:31 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:18:
Ik rij nu erg goedkoop auto, maar met 20.000km/jaar ben ik alsnog tussen de 150 a 200 euro aan kwijt per maand. Echter, zou het niet goedkoper worden met OV, en ik woon helaas niet dichtbij genoeg om te fietsen. Dichterbij wonen is weer veel duurder.

Als je inderdaad heel je werkend leven voor de auto moet betalen, telt het toch al snel op zoals rube aangeeft. Echter, dan komen we weer op de eerdere discussie, veel mensen zien een leven zonder auto niet zitten, minder vrij. En anderen geven weer niks om een auto.

Maar inderdaad, zelfs een kleine zuinige auto kost nog steeds geld en scheelt op lange termijn toch aardig wat.
Is een scooter niet wat dan?
Metro2002 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:15:
Ik heb jaren zonder auto gedaan maar sinds een paar weken weer een auto. In het licht van FO wel een goedkope 2e hands auto met lage maandlasten en zuinig (suzuki alto).

Helaas morgen naar de garage ermee :( Ashoes kapot :( hoop dat er niet meer beschadigd is daardoor. Dat is dus een nadeel van een auto -> de reparatiekosten.
Heel veel reparaties kan je zelf uitvoeren, een ashoes heb je meestal ook zo vervangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• RickvN
Erasmo schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:33:
[...]

Is een scooter niet wat dan?
Potverdikkie, wel het denken waard. Verzekering is goedkoper, geen tot weinig MRB en brandstofverbruik is volgens mij 2x zo laag....

Maar ik weet niet of ik straks nou 40km op zo een ding, in pak, zou gebruiken voor woon-werk....
Maar misschien wel handig voor er naast, voor de kleine dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 18-09-2014 20:38 ]

• kabelmannetje
Bed: 15 jaar geleden gekocht, slaapt uitstekend.
Bank: idem, ziet er als nieuw uit.
TV: heb ik niet, ook geen behoefte aan.
Vrouw: paar jaar jonger dan ik.
Hond: zou ik wel willen, maar niet zo handig wegens weinig thuis.

• kabelmannetje
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:31:
Welke discussie is dit nu?
Geen idee. Daar denk ik echt niet over na. Maar het zal alles behalve fulltime werken kunnen zijn.
Ik schat in dat ik dan met een 4x4 de wereld rond reis, of dat ik een hostel heb ergens in Costa Rica.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
Een hostel ergens in Costa Rica klinkt anders verdacht veel als fulltime werken.

• kabelmannetje
Hielko schreef op donderdag 18 september 2014 @ 22:02:
Een hostel ergens in Costa Rica klinkt anders verdacht veel als fulltime werken.
Een eco-hostel ergens in the middle of nowhere. Omdat het leuk is, niet omdat het hoeft. Ik ga niet 30 jaar op mijn gat zitten niksen en het werk laat je uiteraard met name door anderen doen. Ik vind het heerlijk om tussen reizigers te vertoeven.

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 18-09-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Een autodiscussie valt helemaal in mijn straatje.

Ik ben reeds zo goed als heel mijn leven bewust autoloos.
Ik heb een tijdje een (lease) auto gehad, maar dat bleek niets voor mij. Een auto veroorzaakte bij mij (te veel) stress rond het zoeken van een parkeerplaats en in de file staan.

Het leven zonder auto is lekker relaxt als je jouw woonplaats zorgvuldig uitkiest: op wandel/fiets afstand van het werk, de supermarkt, en de uitgaansgelegenheden. Voor de enkele keren dat ik een autootje nodig heb, doe ik een Uber of huur ik er een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Een goede partner is essentieel om goedkoop FO te zijn. Mijn vrouw geeft *nog* minder dan mij uit... _/-\o_ Ze geeft helemaal niet om auto's, fancy appartementen, en ander vaag uiterlijk vertoon. Ze houdt bovendien van koken en heeft ook uitstekende DIY-skills. Dit leidt er toe dat onze FO rit redelijk vlotjes gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:54
Accountant schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:24:
[...]
Naarmate ik dichter bij mijn einddoel kom ga ik fine tunen, dit is voor mij een weg van 15-25 jaar. Nu is het gewoon een kwestie van genieten en sparen tegelijkertijd.
Eens. Voor mij is het ook een combinatie van nu goed leven en inzetten op de toekomst.
Het enkele feit dat het dat mogelijk is om FO te woren en dat je dat geleidelijk steeds wordt, geeft al veel voldoening.
Verder vind ik het persoonlijk een prettig idee dat in deze tijd - waarin de financiele risico's steeds meer bij de burger komen te liggen (ik noem het soms veramerikanisering) - je vrijheid meegroeit met je kapitaal.
Neem nu de verhoging van de pensioenleeftijd; de discussie wordt gedomineerd door het woord 'moeten', terwijl ik dan denk: ik heb zelf in de hand tot wanneer ik doorwerk.

Over de toekomst denk ik overigens ook na. Voor mij is dat o.a. meer tijd hebben om meer van de wereld te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 10:48

zomertje

Barisax knorretje

JURIST schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:02:
[...]

Eens. Voor mij is het ook een combinatie van nu goed leven en inzetten op de toekomst.
Het enkele feit dat het dat mogelijk is om FO te woren en dat je dat geleidelijk steeds wordt, geeft al veel voldoening.
Verder vind ik het persoonlijk een prettig idee dat in deze tijd - waarin de financiele risico's steeds meer bij de burger komen te liggen (ik noem het soms veramerikanisering) - je vrijheid meegroeit met je kapitaal.
Neem nu de verhoging van de pensioenleeftijd; de discussie wordt gedomineerd door het woord 'moeten', terwijl ik dan denk: ik heb zelf in de hand tot wanneer ik doorwerk.

Over de toekomst denk ik overigens ook na. Voor mij is dat o.a. meer tijd hebben om meer van de wereld te zien.
Ik begrijp ook eerlijk gezegd de mensen niet die zo lopen te kwaken dat ze 2 maanden langer moeten doorwerken. Die hadden best financieel kunnen zorgen dat ze wat reserve hadden toch? Anders is t blijkbaar niet belangrijk genoeg?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

zomertje schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:18:
[...]

Ik begrijp ook eerlijk gezegd de mensen niet die zo lopen te kwaken dat ze 2 maanden langer moeten doorwerken. Die hadden best financieel kunnen zorgen dat ze wat reserve hadden toch? Anders is t blijkbaar niet belangrijk genoeg?
Plus dat ze al sinds hun 55ste in de vut zaten. Zitten nu te huilen dat ze 2 maanden geen gratis geld ontvangen. |:(

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
[...]

Nederlanders hebben onvoldoende reserve

In dit topic hebben velen het redelijk tot zeer goed voor elkaar, maar blijkbaar zijn wij niet representatief voor de gemiddelde Nederlander.
Uit het gelinkte bericht:
Bijna de helft van de huishoudens heeft een buffer van minder dan 2000 euro
Die zitten dus helemaal aan de andere kant van het FO-spectrum. ;)
Dit komt redelijk overeen met wat ik zo meekrijg in het dagelijks leven. Mensen die beginnen te miepen als het salaris een keer (door overmacht) een paar dagen te laat wordt overgemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 19-09-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan niet zeggen dat het me verbaast, ik werk bij een universiteit op de IT afdeling met toch echt hele behoorlijke salarissen en vaak zijn het nog tweeverdieners ook. Als je dan hoort hoeveel collega's toch nog aan het einde van de maand op het loon zitten te wachten en hoeveel ze sparen, het blijft me verbazen. Nou heb ik geen kinderen, maar ik moet wel alleen zien te rooien: ik krijg het geld botweg niet op (verdien behoorlijk okay maar geen topsalaris).

Al dan niet met geld om kunnen gaan heeft lijkt het wel maar weinig te maken met het inkomen of opleiding.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

RickvN schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:33:
[...]

Potverdikkie, wel het denken waard. Verzekering is goedkoper, geen tot weinig MRB en brandstofverbruik is volgens mij 2x zo laag....

Maar ik weet niet of ik straks nou 40km op zo een ding, in pak, zou gebruiken voor woon-werk....
Maar misschien wel handig voor er naast, voor de kleine dingen.
Een vriend van me heeft een auto minder nu ie een scooter heeft. Komt ie overal mee terecht. Laat ie ook makkelijker voor de deur staan dan een fiets.

Ik was ook wel geïnteresseerd, maar heb niet genoeg ruimte in de berging, en een kind op de scooter meenemen is ook niet handig. (Hoewel ik een ouder van de kinderopvang wel haar kind van 2 zo op d'r arm meenam op de scooter.... :X )

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:42:
Kan niet zeggen dat het me verbaast, ik werk bij een universiteit op de IT afdeling met toch echt hele behoorlijke salarissen en vaak zijn het nog tweeverdieners ook. Als je dan hoort hoeveel collega's toch nog aan het einde van de maand op het loon zitten te wachten en hoeveel ze sparen, het blijft me verbazen. Nou heb ik geen kinderen, maar ik moet wel alleen zien te rooien: ik krijg het geld botweg niet op (verdien behoorlijk okay maar geen topsalaris).

Al dan niet met geld om kunnen gaan heeft lijkt het wel maar weinig te maken met het inkomen of opleiding.
Je kunt ook niet in de portemonnee van een ander kijken. Je weet niet hoe hoog hun hypotheek is, wat hun woonlasten zijn en hoeveel hun kinderen eventueel kosten. Alleen een kdv betaal je je al compleet blauw aan, zeg 300 euro per kind per dag opvang in de maand (bruto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het nadeel wat sommige veel verdieners hebben is dat ze ook aan de omgeving willen laten zien hoe succesvol ze wel niet zijn.

Leningen aanvragen van mensen die meer als 5k bruto per maand binnen halen is dan ook eerder regel dan uitzondering.

Persoonlijk zal ik mijn auto nooit inleveren aangezien ik geen alternatief zie voor bijv familiebezoeken. Daarnaast ben ik voor woon- werkverkeer met de auto 20 minuten onderweg en met het OV anderhalf uur. Mijn streven is wel om voor woonwerkverkeer een acceptabel alternatief voor de auto te vinden. Een tweede auto zal er dan nooit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

20 minuten met de auto. Stel dat je een gemiddelde van 80 km/h haalt, dan zit je op 26 kilometer maximaal? Dat is toch prima met een brommertje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Misschien moet je je beter inlezen in de pensioen zaken...het wordt sterk versneld. Voor mij (60) bv is de aow leeftijd in de laatst 3 jaar al 4 keer anders geweest. 65, 65 en 3 maanden, 66 en 66 en 8 maanden. Het is dus in een razend tempo opgetrokken met 20 maanden. Dat is een totaal bedrag van ongeveer 20000 euro netto wat ik niet krijg. Wie kan dat bedrag zomaar ophoesten? En ben je een paar maanden jonger dan ik is het gelijk al 67 en ongeveer 24000 kwijt.

Natuurlijk als je werkt dan kan je door blijven werken. Maar daar heb je het al: Als je werkt

Er zijn grote groepen die dat helemaal niet kunnen.

1) Omdat ze ontslagen zijn en nooit meer een baan krijgen. Bij 45 beginnen de problemen al, maar boven de 55 is al extreem. De kans op een baan is dan 2-3% Maar dat is dan wel geconcentreerd bij 55 en 56. Die hebben 5-6% kans op een baan. Boven de 60 is het echt hopeloos, minder dan 1:100 vind nog een baan.
En in de tussentijd werd ook de pensioen opbouw tijdens WW geschrapt waardoor je ook nog een lager pensioen krijgt.
2) Weduwen die een pensioen kregen. Dat loopt netjes door tot ze 65 zijn...en stopt dan. Daarna mag je het de volgende 2 jaar uitzoeken.
3) Mensen zoals ik, die bij een reorganisatie zijn gevraagd om plaats te maken voor een jongere. Immers, die jongere krijgt anders geen echte kans. Maar bij sociaal voelende bedrijven werd er wel iets voor ze geregeld. Door ouderen iets meer te geven zodat die zonder rechtszaken vertrokken. Ik ging er fors op achteruit, maar ik hoefde niet zo nodig te werken. Ik was al redelijk FO. Met de aanvulling van mijn werkgever was het te doen. Tsja...nu dus 20000 netto minder.

Zo zijn er nog wel wat groepen...samen bijna de helft van de 60+ groep.

De 55+ groep heeft gewoon niet de tijd om dat nog op te vangen.
Toen ik hoorde dat mijn AOW met 3 maanden werd verhoogd dacht ik...mwah...3000 euro weg, maar nog 7 jaar te gaan, dat vang ik wel op met 8 euro per week opzij leggen, daar denk ik niet eens over na. Maar binnen een jaar later was het 12 maanden geworden...dan moet je dus in 6 jaar 12000 euro opvangen. Dat is ruim 40 euro per week..oeps..dat is echt geld...en daarna trokken ze het op naar 20 maanden. Maar dan praat je over 20000 en moet je iets van 70 euro per week opzij leggen om het op te vangen. Kan jij dat? En dan niet vanuit je huidige salaris, maar _zonder_ andere inkomsten...
En andere leuke maatregelen zorgden er voor dat ik geen zorgtoeslag meer krijg...whoepie weer 70 euro per maand minder. Ik heb door overheidsmaatregelen de afgelopen jaren totaal ongeveer 35000-40000 euro moeten inleveren. Waar ik dus niets aan kan veranderen. En ik was al zo FO dat het nog kan...ik ga niet dood van de honger. Mar er zijn er genoeg die dat allemaal niet kunnen opvangen

En jij vindt het gek dat ze kwaken? Je kan van een ding zeker zijn, de volgende 60er maakt _geen_ plaats voor een jongere. Die zegt gewoon ik ben niet gek, zoek het zelf maar uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 19-09-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Henk007 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:37:
[...]

Nederlanders hebben onvoldoende reserve

In dit topic hebben velen het redelijk tot zeer goed voor elkaar, maar blijkbaar zijn wij niet representatief voor de gemiddelde Nederlander.
Uit het gelinkte bericht:

[...]

Die zitten dus helemaal aan de andere kant van het FO-spectrum. ;)
Dit komt redelijk overeen met wat ik zo meekrijg in het dagelijks leven. Mensen die beginnen te miepen als het salaris een keer (door overmacht) een paar dagen te laat wordt overgemaakt.
Ja dat kan ik wel snappen ook.

A geld op de bank verdampt gewoon met die rente stand.
B in je huis stoppen als starter doe je niet want je lost toch al 100% af tegenwoordig, kan natuurlijk wel om je lasten te drukken.
C je leeft maar 1 keer.

Ik zorg wel voor een buffer tussen de 10K en 20K en dat verandert af en toe wel is, maar meer als dat maak ik gelijk op.

[ Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 19-09-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:35
Mektheb schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:39:
[...]
A geld op de bank verdampt gewoon met die rente stand.
Veel mensen lijken te vergeten dat niet alleen de rente variabel is, maar ook de inflatie.
In Belgie is de inflatie voor Aug 2013 - Aug 2014 0,02% terwijl ik toch nog makkelijk een spaarrekening met 1,8% vind.
Ook in Nederland is de inflatie slechts 1%, terwijl een spaarboekje met meer dan 1% toch ook nog steeds te vinden is.
Dat het geld verdampt op de bank is dus toch wat overdreven.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Adion schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:47:
[...]

Veel mensen lijken te vergeten dat niet alleen de rente variabel is, maar ook de inflatie.
In Belgie is de inflatie voor Aug 2013 - Aug 2014 0,02% terwijl ik toch nog makkelijk een spaarrekening met 1,8% vind.
Ook in Nederland is de inflatie slechts 1%, terwijl een spaarboekje met meer dan 1% toch ook nog steeds te vinden is.
Dat het geld verdampt op de bank is dus toch wat overdreven.
In Nederland kan je met een deposito van 6 maanden, vrij kort dus op dit moment 2% krijgen.
Het probleem zit hem in de vermogensrendementheffing van 1.2%. Die betaal je over bedragen van meer dan 21000.
Effectief moet je dat van de 2% af trekken. Dan blijft er 0.8% over. Dan is inflatie nog niet gerekend

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 19-09-2014 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:53:
[...]

Je kunt ook niet in de portemonnee van een ander kijken. Je weet niet hoe hoog hun hypotheek is, wat hun woonlasten zijn en hoeveel hun kinderen eventueel kosten. Alleen een kdv betaal je je al compleet blauw aan, zeg 300 euro per kind per dag opvang in de maand (bruto)
Dat zijn juist allemaal onderdelen die ervoor zorgen dat je wel of geen geld overhoudt. Een tophypotheek en dure lease auto en je kans op sparen verdampt al aardig natuurlijk en zijn beide zaken waar je direct invloed op hebt.
Kinderen zijn duur inderdaad, daar doe je weinig aan.
Pooh schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:06:
20 minuten met de auto. Stel dat je een gemiddelde van 80 km/h haalt, dan zit je op 26 kilometer maximaal? Dat is toch prima met een brommertje te doen?
Nee, nederlanders zeggen altijd maar 1 alternatief voor de auto te hebben en dat is het OV en dat komt 9 vd 10 keer slecht uit de bus idd. Fiets, e-bike, scooter, motorfiets, wandelen, allemaal alternatieven die ook nog bestaan. de gemiddelde woon-werk afstand in dit land is nou ook weer niet enorm ofzo (geloof iets van 17km gemiddeld).

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 19-09-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Metro2002 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:52:

Euhhh....tsja....hoe moet ik het zeggen...er zijn rubberen dingen die de kosten flink kunnen drukken.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ortep schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:55:
[...]

Euhhh....tsja....hoe moet ik het zeggen...er zijn rubberen dingen die de kosten flink kunnen drukken.... 8)
Rubber hamers? :P

Ik bedoel natuurlijk: als je ze eenmaal hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Rubber O ringen...stijf tussen de knieën klemmen ;)
Ik bedoel natuurlijk: als je ze eenmaal hebt ...
Ja, FO is vooruit denken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ortep op 19-09-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

[...]

Dat zijn juist allemaal onderdelen die ervoor zorgen dat je wel of geen geld overhoudt. Een tophypotheek en dure lease auto en je kans op sparen verdampt al aardig natuurlijk en zijn beide zaken waar je direct invloed op hebt.

[...]

Nee, nederlanders zeggen altijd maar 1 alternatief voor de auto te hebben en dat is het OV en dat komt 9 vd 10 keer slecht uit de bus idd. Fiets, e-bike, scooter, motorfiets, wandelen, allemaal alternatieven die ook nog bestaan. de gemiddelde woon-werk afstand in dit land is nou ook weer niet enorm ofzo (geloof iets van 17km gemiddeld).
Klopt wil je echter droog ergens zien te komen dan zijn er weinig andere alternatieven behalve ov en misschien een brommobiel.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Wat dacht je van een regenpak?

Overigens: http://www.hetregentbijnanooit.nl/

[ Voor 44% gewijzigd door Pooh op 19-09-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

icecreamfarmer schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:07:
[...]

Klopt wil je echter droog ergens zien te komen dan zijn er weinig andere alternatieven behalve ov en misschien een brommobiel.
het regent niet elke dag natuurlijk ;) Sterker nog: Statistisch gezien zelfs niet heel erg vaak.
Eens, alleen als je geen keuze hebt kan je van een paar weken achter elkaar regen hebben goed de ziekte erin hebben. Ik spreek uit ervaring :+
De buien van tegenwoordig zijn ook echt dermate hevig dat zelfs behoorlijk dure regenkleding of een motorpak het niet langer dan een kwartier-20 minuten droog houdt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tijdje geleden had je zo'n tijdje dat het veel regende ja. Al zelfs dan kom ik vaak nog droog aan. Goedkope regenkleding is overigens gewoon 100% waterdicht, het is plastic :P.

Zelf heb ik nu in de zomer dan een regenbroek en gewoon niks bijzondere zomerjas. Die is op papier niet waterdicht, in de praktijk houdt hij me altijd de 10-15 minuten fietsen droog, ook in een hoosbui (dan komt het net een beetje door de mouwen heen, maar niet zo erg dat het een probleem is).

Tuurlijk als je sales bent en bij een klant op bezoek moet gaan dan kan ik me voorstellen dat je in zo'n situatie een auto nodig hebt. Maar bij veruit de meeste functies maakt het echt niks uit dat je haar niet meer goed zit door de regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Metro2002 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:15:
Eens, alleen als je geen keuze hebt kan je van een paar weken achter elkaar regen hebben goed de ziekte erin hebben. Ik spreek uit ervaring :+
De buien van tegenwoordig zijn ook echt dermate hevig dat zelfs behoorlijk dure regenkleding of een motorpak het niet langer dan een kwartier-20 minuten droog houdt. :/
Dat laatste is sowieso onzin. Een goed regenpak houdt je makkelijk 6 uur door de stromende regen droog. En ja, daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee. Zowel met ademende regenkleding voor sportief gebruik, als met motorkleding.

Leuk is het misschien niet, dat hangt een beetje van je persoonlijke voorkeuren af. Ik heb jarenlang dagelijks motor gereden in alle weersomstandigheden, en vond 't altijd wel prima, maar ik kan me voorstellen dat je liever in een warme auto zit. Maar het gaat in dit topic ook over het aanpassen van je levensstijl en verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Pooh schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:20:
[...]

Dat laatste is sowieso onzin. Een goed regenpak houdt je makkelijk 6 uur door de stromende regen droog. En ja, daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee. Zowel met ademende regenkleding voor sportief gebruik, als met motorkleding.
Een regenpak dat je 6 uur drooghoudt in de moessons van afgelopen tijd? Het zal vast bestaan maar voor dat geld koop je dan ook een 2e hands auto :+
De kleding die ik heb was ook echt niet goedkoop maar na een uur in de stromende regen is het echt wel door en door nat hoor.
Leuk is het misschien niet, dat hangt een beetje van je persoonlijke voorkeuren af. Ik heb jarenlang dagelijks motor gereden in alle weersomstandigheden, en vond 't altijd wel prima, maar ik kan me voorstellen dat je liever in een warme auto zit. Maar het gaat in dit topic ook over het aanpassen van je levensstijl en verwachtingen.
Mij hoor je ook niet klagen over een beetje nat of behoorlijk koud worden maar tot op je ondergoed doorweekt aankomen als je nog een dag moet werken is een keer niet erg maar meerdere keren in 1 week en je bent het snel beu hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Laatst online: 26-08 13:53

krazzer

Tijd is een illusie

Ortep schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:33:
Misschien moet je je beter inlezen in de pensioen zaken...het wordt sterk versneld. Voor mij (60) bv is de aow leeftijd in de laatst 3 jaar al 4 keer anders geweest. 65, 65 en 3 maanden, 66 en 66 en 8 maanden. Het is dus in een razend tempo opgetrokken met 20 maanden. Dat is een totaal bedrag van ongeveer 20000 euro netto wat ik niet krijg. Wie kan dat bedrag zomaar ophoesten? En ben je een paar maanden jonger dan ik is het gelijk al 67 en ongeveer 24000 kwijt.
20.000 euro ophoesten? De meeste mensen hier die rond de 30 zijn en nog 35 jaar kunnen sparen moeten met een bescheiden rendement van 4% welgeteld €23 per maand daar voor sparen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

krazzix schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:30:
[...]

20.000 euro ophoesten? De meeste mensen hier die rond de 30 zijn en nog 35 jaar kunnen sparen moeten met een bescheiden rendement van 4% welgeteld €23 per maand daar voor sparen :+
Het ging dus over de groep ouderen die dat moesten doen binnen 6 jaar. En waarvan meer dan de helft door vele oorzaken geen werk heeft

Als je 35 bent kan je je prima voorbereiden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 19-09-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pooh schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:06:
27 km met de auto en zou 24 km zijn met een fiets/brommer. Op zich prima te doen, maar op het moment heb ik nog een lease auto die me ongeacht mijn km's toch 150 euro per maand kost. Ik verwacht volgend jaar mijn lease auto in te leveren en dan hoop ik met een elektrische fiets (45 km/u) of velomobiel te gaan afleggen. Dichterbij gaan wonen of werken zit er op het moment nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Zo zwart-wit als je het schetst is het niet. iemand kan er bijvoorbeeld weinig aan doen dat die 6% hypotheekrente betaald, terwijl iemand die precies hetzelfde huis nu zou kopen maar 3% hypotheekrente betaald voor 10 jaar vast. Dat is een kwestie van slechte timing en heb je weinig invloed op.

Ook een lease-auto is niet zo zwart-wit als je het schetst. Ligt ook aan de regeling op je werk, is er sprake van een eigen bijdrage, zelf uitkiezen vs uit de pool, etc. Als je 10% eigen bijdrage hebt komt er toch al snel weer 50-100 euro bovenop.

En dan kinderen. Door kinderen stijgen niet alleen je vaste lasten in de vorm van energie, eten/drinken, kleding, speelgoed etc. maar door kinderen neem je (indirect) ook vaak een groter huis (bij het uitzoeken van een huis hou je vaak rekening met eventuele gezinsuitbreiding) en dito voor een (lease-)auto.

Kortom, het is allemaal niet zo makkelijk te zeggen. Iedere situatie is anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Metro2002 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:28:
[...]

Een regenpak dat je 6 uur drooghoudt in de moessons van afgelopen tijd? Het zal vast bestaan maar voor dat geld koop je dan ook een 2e hands auto :+
De kleding die ik heb was ook echt niet goedkoop maar na een uur in de stromende regen is het echt wel door en door nat hoor.
Een goed waterdicht motorpak kost ongeveer 600-1000 euro, en gaat een jaar of 4 dagelijks gebruik mee.
Een goed waterdicht ademend regenpak (voor bijvoorbeeld alpine gebruik) kost ongeveer 500-700 euro. Levensduur daarvan kan ik moeilijker inschatten, heb ze wel in de bergen en tropisch oerwoud gebruikt, nooit voor dagelijks gebruik.

En ja, dat is een boel geld. Maar de afschrijving daarvan is altijd nog stukken minder dan de kosten van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:33:
[...]

Zo zwart-wit als je het schetst is het niet. iemand kan er bijvoorbeeld weinig aan doen dat die 6% hypotheekrente betaald, terwijl iemand die precies hetzelfde huis nu zou kopen maar 3% hypotheekrente betaald voor 10 jaar vast. Dat is een kwestie van slechte timing en heb je weinig invloed op.
Je kijkt uiteindelijk toch naar je maandlasten, als de rente hoger is wordt het aanschafbedrag dat je kan betalen domweg lager. In beide gevallen kan je kiezen voor maximaal lenen of niet. De invloed die je erop hebt blijft hetzelfde.
Ook een lease-auto is niet zo zwart-wit als je het schetst. Ligt ook aan de regeling op je werk, is er sprake van een eigen bijdrage, zelf uitkiezen vs uit de pool, etc. Als je 10% eigen bijdrage hebt komt er toch al snel weer 50-100 euro bovenop.
Of je rijdt hem niet prive en koopt zelf een 2e hands autootje voor erbij of je doet prive alles per fiets of scooter. Ook een keuze.
En dan kinderen. Door kinderen stijgen niet alleen je vaste lasten in de vorm van energie, eten/drinken, kleding, speelgoed etc. maar door kinderen neem je (indirect) ook vaak een groter huis (bij het uitzoeken van een huis hou je vaak rekening met eventuele gezinsuitbreiding) en dito voor een (lease-)auto.

Kortom, het is allemaal niet zo makkelijk te zeggen. Iedere situatie is anders
Dat had ik al gezegd, kies je voor kinderen dan ben je financieel gewoon de sjaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Laatst online: 26-08 13:53

krazzer

Tijd is een illusie

Toch heb je nog enorm veel invloed op hoeveel je uiteindelijk gaat betalen, bijvoorbeeld welke hypotheekvorm neem je? Welke verzekeringen neem je erbij? En veel mensen nemen altijd de maximale hypotheek die ze kunnen betalen, terwijl je ook wat minder kunt lenen. En als je dan nog van te voren flink heb gespaard sta je helemaal sterker in je schoenen.
Dat had ik al gezegd, kies je voor kinderen dan ben je financieel gewoon de sjaak :+
Ik heb zelf geen kinderen, maar zijn er mensen hier die ongeveer weten hoeveel hier gemiddeld naartoe gaat en waar je op kunt besparen? Ik verwacht dat de mensen hier veel minder kwijt zijn aan kinderen dan dat ze op nibud aangeven. :+

[ Voor 20% gewijzigd door krazzer op 19-09-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ortep schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:33:
[...]

Natuurlijk als je werkt dan kan je door blijven werken. Maar daar heb je het al: Als je werkt

Er zijn grote groepen die dat helemaal niet kunnen.

1) Omdat ze ontslagen zijn en nooit meer een baan krijgen. Bij 45 beginnen de problemen al, maar boven de 55 is al extreem. De kans op een baan is dan 2-3% Maar dat is dan wel geconcentreerd bij 55 en 56. Die hebben 5-6% kans op een baan. Boven de 60 is het echt hopeloos, minder dan 1:100 vind nog een baan.
En in de tussentijd werd ook de pensioen opbouw tijdens WW geschrapt waardoor je ook nog een lager pensioen krijgt.
2) Weduwen die een pensioen kregen. Dat loopt netjes door tot ze 65 zijn...en stopt dan. Daarna mag je het de volgende 2 jaar uitzoeken.
3) Mensen zoals ik, die bij een reorganisatie zijn gevraagd om plaats te maken voor een jongere. Immers, die jongere krijgt anders geen echte kans. Maar bij sociaal voelende bedrijven werd er wel iets voor ze geregeld. Door ouderen iets meer te geven zodat die zonder rechtszaken vertrokken. Ik ging er fors op achteruit, maar ik hoefde niet zo nodig te werken. Ik was al redelijk FO. Met de aanvulling van mijn werkgever was het te doen. Tsja...nu dus 20000 netto minder.

Zo zijn er nog wel wat groepen...samen bijna de helft van de 60+ groep.

De 55+ groep heeft gewoon niet de tijd om dat nog op te vangen.
Toen ik hoorde dat mijn AOW met 3 maanden werd verhoogd dacht ik...mwah...3000 euro weg, maar nog 7 jaar te gaan, dat vang ik wel op met 8 euro per week opzij leggen, daar denk ik niet eens over na. Maar binnen een jaar later was het 12 maanden geworden...dan moet je dus in 6 jaar 12000 euro opvangen. Dat is ruim 40 euro per week..oeps..dat is echt geld...en daarna trokken ze het op naar 20 maanden. Maar dan praat je over 20000 en moet je iets van 70 euro per week opzij leggen om het op te vangen. Kan jij dat? En dan niet vanuit je huidige salaris, maar _zonder_ andere inkomsten...
En andere leuke maatregelen zorgden er voor dat ik geen zorgtoeslag meer krijg...whoepie weer 70 euro per maand minder. Ik heb door overheidsmaatregelen de afgelopen jaren totaal ongeveer 35000-40000 euro moeten inleveren. Waar ik dus niets aan kan veranderen. En ik was al zo FO dat het nog kan...ik ga niet dood van de honger. Mar er zijn er genoeg die dat allemaal niet kunnen opvangen

En jij vindt het gek dat ze kwaken? Je kan van een ding zeker zijn, de volgende 60er maakt _geen_ plaats voor een jongere. Die zegt gewoon ik ben niet gek, zoek het zelf maar uit.
Ik heb het niet over jou, maar over iemand die ging zeuren over 1 maand. En daarmee totaal geen idee had hoe dat straks voor ons is. Ik ben 44, straks mag ik een keer met 69 of 70. Dat is 4 tot 5 jaar overbruggen... Op mn huidige werk zitten ook de 60+ers de plekken bezet te houden van de jongeren die geen kans krijgen.

En als je ziek bent, dan is t nog erger. Dan ga je 30% inleveren, geen indexering, meer eigen risico, compensatie chronisch ziek afgeschaft. Ik heb t geluk dat ik nog 20 uur kan werken, maar ik heb de afgelopen jaren flink ingeleverd. Ik ontvang nu 80% van mn salaris van 2010, en dat is omdat ik een deel afgekeurd ben. Het had ook de helft kunnen zijn, het UWV is niet zo makkelijk meer tegenwoordig.

[ Voor 7% gewijzigd door zomertje op 19-09-2014 16:01 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Tsja, die hele bufferdiscussie.... Ik ga denk ik de komende jaren samen met mijn vriendin proberen te zitten op € 40k op de bank gezamenlijk en alles wat daar boven dreigt te komen, gewoon in november/december in de hypotheek proppen.
Lagere last en geen VRH.

En die auto discussie.... Ik vind het nogal kort door de bocht. Ik kan gewoon niet zonder auto. Mijn vriendin ook niet.
Mijn ouders hebben 2 auto's, ook daar kan niemand hem missen.
En btw, over die toyota's die zo goedkoop zijn. Mijn pa heeft 3 jaar lang in een V60 gereden en heeft hem binnen 3 jaar weggedaan (nieuw aangeschaft) en een nieuwe gekocht. Gemiddeld heeft het hem € 250 gekost (zonder de vergoeding van het werk, wat € 5-8k per jaar is daarvoor (denk ik met een snelle rekensom).
Het hoeft niet duur te zijn, maar je moet je er wel van bewust zijn + een goede voorwaarde met de baas hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RickvN schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:11:
En btw, over die toyota's die zo goedkoop zijn. Mijn pa heeft 3 jaar lang in een V60 gereden en heeft hem binnen 3 jaar weggedaan (nieuw aangeschaft) en een nieuwe gekocht. Gemiddeld heeft het hem € 250 gekost (zonder de vergoeding van het werk, wat € 5-8k per jaar is daarvoor (denk ik met een snelle rekensom).
Het hoeft niet duur te zijn, maar je moet je er wel van bewust zijn + een goede voorwaarde met de baas hebben...
Haha, misschien moeten we stoppen met de auto discussie, maar deze vergelijking kan echt niet.
Een bijtelling of eigen bijdrage van 250 euro per maand op een lease auto vergelijken met de totale running cost van een particulier gekochte Toyota is natuurlijk niet erg zinnig. Het is een lease auto, daarvoor wordt inderdaad door de werkgever een substantieel bedrag betaald. Nogal appels met peren vergelijken. Je pa had dat bedrag ook kunnen laten uitkeren als loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

zomertje schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:57:
Op mn huidige werk zitten ook de 60+ers de plekken bezet te houden van de jongeren die geen kans krijgen.
Die krijg je dus ook niet weg, ze zouden wel gek zijn. Dat is dus het directe gevolg van de overheidsmaatregelen. Ze stimuleren al jaren dat mensen langer blijven werken door premies en belasting maatregelen. Nu ook door het optrekken van de AOW leeftijd. Daardoor zijn er vele 10duizenden ouderen langer blijven werken de laatste jaren. En raad eens...dat aantal is precies gelijk aan de toename van de jeugdwerkloosheid.

Veel mensen van 40- roepen wel dat het niet op te brengen is om ouderen eerder hun aow te geven. Prima...dan doen we dat niet. Maar dan mag je nu wel al die werkloze 60- mensen een ww of bijstandsuitkering geven. Met als bijkomend nadeel dat iemand die met 25 geen baan kan vinden en dat met 30 nog steeds niet voor elkaar heeft omdat iemand anders van 60-65 is blijven werken een totaal verloren opleiding heeft gedaan.
Ik ben 44, straks mag ik een keer met 69 of 70. Dat is 4 tot 5 jaar overbruggen...
Jij zit behoorlijk klem door het afkeuren. Dat is behoorlijk beperkend voor FO.
Dat optrekken van pensioenleeftijden gebeurt trouwens al veel langer. Mijn vrouw is een paar jaar jonger dan ik, en moet tot 67. Maar toen ze ging werken was voor haar beroep (verpleging) de pensioenleeftijd 57. Zij is dus al 10 jaar opgeschoven. Ze was helemaal pissed door die laatste 2 jaar, want ze had er immers al 8 gedaan. Dadelijk heeft ze dus 50 jaar gewerkt. Er zijn er veel onder de 40 die dat niet gaan halen tenzij ze het optrekken naar 75

Maar nog even ter geruststelling van iedereen. Het is _niet_ zo dat je tot je 67ste moet blijven werken en dat je dan pas aan je pensioen kan komen. Dat is de AOW leeftijd. Bij de meeste pensioenfondsen mag je best eerder met pensioen. Soms wel met 50. Maar dan gaat natuurlijk het bedrag per maand fors omlaag. Daar zit een optimum in. Ik kon met 55, maar dat is echt slecht...hoe langer ik wacht hoe hoger het bedrag per jaar...maar ook hoe korter het aantal jaren. Dat bereikt bij mij bij 63 een plateau. Dus dat zal ik waarschijnlijk kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Afgelopen 3 dagen dagelijks de beleggingsrekening in de gaten gehouden. Gisteren was het bedrag, in vergelijking met eergisteren, €8 hoger. Vandaag kijk ik weer en is er €9 bij gekomen in vergelijking met gisteren. Dat betekent dat ik met stilstaand geld in 2 dagen €17 extra heb binnengehaald. Met geld wat ik niet mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:37:
Afgelopen 3 dagen dagelijks de beleggingsrekening in de gaten gehouden. Gisteren was het bedrag, in vergelijking met eergisteren, €8 hoger. Vandaag kijk ik weer en is er €9 bij gekomen in vergelijking met gisteren. Dat betekent dat ik met stilstaand geld in 2 dagen €17 extra heb binnengehaald. Met geld wat ik niet mis...
Excuses voor de de OT, maar kan het niet laten :+

Heb voor mezelf maar besloten dat ik de markt toch niet kan timen, en leg dus 'blind' maandelijks een bepaald bedrag in.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:34
sypie schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:37:
Het is toch normaal dat beleggingen dagelijks schommelen? Of kun je die 17 euro niet meer kwijtraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
mossel schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:53:
[...]

Excuses voor de de OT, <link naar een video met een bubble hint> maar kan het niet laten[/url] :+
Inderdaad hier offtopic, maar ik sluit me daar wel bij aan, her en der zie je signalen dat de beurzen als gevolg van het (zirp/nirp) central banking beleid wel eens behoorlijk overbought zouden kunnen zijn. Ik heb geen glazen bol, maar de kans dat die lucht er een keer uit gaat lopen is in ieder geval >0.
Een algemeen advies is altijd om je risico's te spreiden. Ik ga zelf op dit moment nog niet zover om massaal short posities op de indexen te gaan innemen. Zijn er tweakers die dat wel al doen ?

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 19-09-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik had de luxe van 2 auto's.
1 van de auto's werd werkelijk alleen gebruikt voor WoonWerk. (De andere ook WoonWerk, maar dat is ook de "gezinsauto" voor uitstapjes en familiebezoek) Kosten volgens de website van ANWB E375 per maand (all in, ook brandstof onderhoud, afschrijving, verzekering en WB).
Als "proef" weggedaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Richard schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:41:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Volgens mij is een belangrijk element binnen FO dat je geen geld uitgeeft aan 'keeping up appearences' , 'Wat zouden de buren ervan vinden' , 'Die andere buurman heeft een nieuwe keuken en rijdt in auto merk X', etc.
Daarmee bedoel ik niet dat je je asociaal gaat gedragen, maar probeert te weerstaan aan de sociale druk voor wat betreft status ontlenen aan consumptieve/luxe uitgaven.
Persoonlijk hecht ik totaal niet aan luxe. Als iets voldoet voor de functie waarvoor het bedoeld is, hoef ik het echt niet te vervangen, ook al zou ik de financiële middelen hebben om dat 10 keer te doen.
/mijn mening

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 19-09-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Henk007 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:47:
[...]

Volgens mij is een belangrijk element binnen FO dat je geen geld uitgeeft aan 'keeping up appearences' , 'Wat zouden de buren ervan vinden' , 'Die andere buurman heeft een nieuwe keuken en rijdt in auto merk X', etc.
Dat heeft zelfs een naam:

Wikipedia: Keeping up with the Joneses

Verleden jaar vierde het zijn 100 jarig bestaan
The phrase was popularized when a comic strip of the same name was created by cartoonist Arthur R. "Pop" Momand.[1] The strip debuted in 1913,
http://cdn.cashmoneylife....g-up-with-the-joneses.png

[ Voor 15% gewijzigd door Ortep op 19-09-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Veel ouder dan 100 jaar, en niet beperkt tot de soort mens.
Zonder mezelf evolutiebioloog te mogen noemen, lijkt het me plausibel dat een individu zijn kans op het vinden van een partner die bereid is tot voortplanting vergroot door te laten zien dat hij/zij zijn zaakjes zo goed voor elkaar heeft dat hij zich niet 24/7 bezig hoeft te houden met voedsel zoeken.
Mooi voorbeeld vind ik zelf de prieelvogel:
Bowerbird

edit:
In eerste instantie vond ik dit stapje opzij in de FO discussie nogal offtopic, maar hoe meer ik erover nadenk is de psychosociale component ook erg belangrijk, de mindset bepaalt voor een groot deel je handelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 19-09-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
mossel schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:53:
[...]
Heb voor mezelf maar besloten dat ik de markt toch niet kan timen, en leg dus 'blind' maandelijks een bepaald bedrag in.
Datzelfde doe ik ook... Maar dat het van dag tot dag toch best wel wat kan variëren is toch mooi meegenomen. Vorig jaar hield ik maandelijks een overzicht bij van percentages die ik bovenop mijn inleg kreeg. Dat waren aardige percentages waar geen enkele bank tegenop zou kunnen, ooit.

Natuurlijk kan de waarde fluctueren en kan deze €17 morgen weer verdampt zijn... maar het gevoel van vandaag was toch wel dat het op deze manier makkelijk geld was, zonder daar zelf iets anders voor te doen dan maandelijks inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Nu online

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Henk007 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:47:
[...]
Daarmee bedoel ik niet dat je je asociaal gaat gedragen, maar probeert te weerstaan aan de sociale druk voor wat betreft status ontlenen aan consumptieve/luxe uitgaven.
Persoonlijk hecht ik totaal niet aan luxe. Als iets voldoet voor de functie waarvoor het bedoeld is, hoef ik het echt niet te vervangen, ook al zou ik de financiële middelen hebben om dat 10 keer te doen.
/mijn mening
Mijn luxe aankopen koop ik in eerste instantie natuurlijk voor mezelf omdat ik er (emotionele) waarde aan hecht. Maar ik moet wel bekennen dat het me een prettig gevoel geeft als andere het opmerken en er vragen over stellen. Bij behaalde spaardoelen beloon ik mezelf ook graag met (voor de buitenwereld) buitensporig dure artikelen waar genoeg goedkopere alternatieven voor zijn maar die wil ik dus niet.

Ik ben vrij open over mijn financiën en kijk al uit naar het moment dat ik tijdens een gesprek met bekenden/familie, die er ook open over zijn, kan aangeven dat ik (technisch gezien) hypotheekvrij ben met 33-34. Eigenlijk probeer ik het om te draaien en probeer ik zelf "de joneses" te zijn en dat iedereen maar naar mij/ons opkijkt. In de positieve zin bedoel ik dat dan niet in een arrogante manier. Ik probeer dus zoveel mogelijk uit een Euro te halen zodat andere zich afvragen waar doen ze het van? Heb al vaker die vraag gehad en beschouw dat dan ook als een zeer groot compliment en ga dan graag de discussie aan dat hij/zij dat ook kan.

Hoop niet dat de post arrogant overkomt want dat is absoluut niet de bedoeling, en niet de aard van het beestje :) !
Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.