Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.111 views

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Rekenen jullie ook jullie pensioen ook mee in jullie plannen? Ik heb vandaag het e.e.a. gecheckt, en heb ontdekt dat ik (mede dankzij een bijbaan) op dit moment al een pensioensopbouw van +/- € 5000 per jaar heb gerealiseerd. Als je hier de WAO bij optelt, en als alles blijft gaan zoals het nu gaat, ik voor mijn 40ste een modaal inkomen, zeg +/- € 25.000 / jaar als oudedag voorziening heb. Als ik er nu 100K bij spaar en mijn huis aflos, heb ik in ieder geval al vroeg in mijn leven een redelijke oudedag voorziening. Dan hoef ik alleen nog maar over de komende 35 jaar na te denken :)

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:00
Zeker, dan hoef je "alleen maar" een bedrag bij elkaar te sparen wat je wilt gebruiken tot aan je pensioen :)

Overigens mag je eerder dan je (nu) 67e uit laten keren ingeval van banksparen, echter moet de uitkering uitgestreken worden over minimaal 20 jaar + het aantal jaar voor pensioendatum dat het ingaat.

Hoe heb je uitgerekend wat het ongeveer per jaar zal zijn? Bij BND staat ook zo'n bedrag, maar dat neem ik met een korreltje zout. Ik heb nu bijna 40k in banksparen zitten (ben 34), dat zou volgens de BND manier zo'n 12000 euro per jaar worden vanaf mijn 67e (zonder de aow) voor 20 jaar.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
merauder schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:55:
Rekenen jullie ook jullie pensioen ook mee in jullie plannen? Ik heb vandaag het e.e.a. gecheckt, en heb ontdekt dat ik (mede dankzij een bijbaan) op dit moment al een pensioensopbouw van +/- € 5000 per jaar heb gerealiseerd. Als je hier de WAO bij optelt, en als alles blijft gaan zoals het nu gaat, ik voor mijn 40ste een modaal inkomen, zeg +/- € 25.000 / jaar als oudedag voorziening heb. Als ik er nu 100K bij spaar en mijn huis aflos, heb ik in ieder geval al vroeg in mijn leven een redelijke oudedag voorziening. Dan hoef ik alleen nog maar over de komende 35 jaar na te denken :)
Ik ken je leeftijd en situatie natuurlijk niet, maar het zou best kunnen dat je je hier vergist.
De bedragen op pensioenoverzichten zijn altijd per jaar en niet per maand. In dat geval zit je een factor 12 te hoog ;)

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Henk007 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:53:
[...]

Ik ken je leeftijd en situatie natuurlijk niet, maar het zou best kunnen dat je je hier vergist.
De bedragen op pensioenoverzichten zijn altijd per jaar en niet per maand. In dat geval zit je een factor 12 te hoog ;)
Hij heeft het toch ook over jaar ? of zie ik het nu verkeerd 8)7

lol+lol=hihi

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik kan je voorbeelden noemen van jonge mensen die het bedrag op een pensioenoverzicht impliciet met 12 hebben vermenigvuldigd in de veronderstelling dat het maandbedragen waren. Het staat er namelijk niet met zoveel woorden bij vermeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 11-09-2014 15:29 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Henk007 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:28:
Ik kan je voorbeelden noemen van jonge mensen die het bedrag op een pensioenoverzicht impliciet met 12 hebben vermenigvuldigd in de veronderstelling dat het maandbedragen waren. Het staat er namelijk niet zo expliciet bij vermeld.
Ik reken per jaar, dus 1:1 van het lijstje van de pensioenuitvoerder, als is het alleen al omdat € 5000 per maand opgebouwd in mijn situatie realistisch is. Wat wel meespeelt, is dat ik volledig pensioen 'krijg'.

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Is het niet zo dat je pas een volledig pensioen krijg als je tot aan de pensioenleeftijd werkt?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
merauder schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:55:
Ik weet niet hoe oud je bent, dus misschien is dit wel een domme vraag. Is het niet zo dat dit het pensioen is als je met het huidige salaris tot aan de pensioenleeftijd blijft werken?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42
Blik1984 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:13:
[...]

Ik weet niet hoe oud je bent, dus misschien is dit wel een domme vraag. Is het niet zo dat dit het pensioen is als je met het huidige salaris tot aan de pensioenleeftijd blijft werken?
De 5k is wat nu is opgebouwd. Dit wordt uitgekeerd als er geen indexatie, afstempeling of iets anders zou gebeuren.
De 25k is wat er bij ongewijzigd dienstverband en ongewijzigde pensioent/m pensioen opgebouwd zou worden. Een indicatie dus.

Bij mij is de verhouding overigens ook 1 : 4 voor wat betreft "opgebouwd : te bereiken".

• Blik1984
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:51:
[...]

De 5k is wat nu is opgebouwd. Dit wordt uitgekeerd als er geen indexatie, afstempeling of iets anders zou gebeuren.
De 25k is wat er bij ongewijzigd dienstverband en ongewijzigde pensioent/m pensioen opgebouwd zou worden. Een indicatie dus.

Bij mij is de verhouding overigens ook 1 : 4 voor wat betreft "opgebouwd : te bereiken".
Jij weet hoe merauder zn pensioenpotje eruit ziet? Knap...

• vegury
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 19:58
Tijd om na lang mee lezen ook maar eens iets te posten. Ik ben een aantal maanden geleden afgestudeerd en begonnen met mijn eerste baan. Ik ben altijd al aardig zuinig geweest en ik heb een leuk bedrag kunnen sparen door veel naast mijn studie te werken. Nu ik nog meer ga verdienen ben ik geïnteresseerd geraakt in personal finances en dankzij dit topic ben ik in aanraking gekomen met FI.

Inmiddels heb ik me al aardig ingelezen. Qua boeken heb ik Economics Explained van Heilbroner gelezen en momenteel ben ik bezig met A Random Walk to Wall Street van Burton. Ik heb ook al een hoop blogs gevonden, waaronder MMM (die ik volledig heb doorgelezen).

Op het gebied van het bijhouden van mijn financiën heb ik nog wat te verbeteren. Afas Personal vind ik toch wel wat beperkt, dus ik ben momenteel bezig met het maken van een Excel file. Inmiddels heb ik van rube een versie van zijn Excel file gehad welke ik ook kan gebruiken en verbeteren, bedankt! :)

Op het gebied van sparen & beleggen sta ik nog in de startblokken. Ik heb inmiddels wel een spaarrekening geopend bij Nationale Nederlanden, welke toch wat meer rente geeft dan mijn Rabo spaarrekening. Vorige week heb ik ook een account bij DeGiro geopend en 100 euro in het Vanguard total stock index fonds gestopt, om langzaam aan te kijken hoe dat allemaal werkt.

Een concreet plan moet ik nog uitstippelen. Over een jaar of twee ga ik moeten verhuizen, de vraag is of ik dan weer iets wil gaan huren of dat ik misschien iets wil kopen.. Daardoor durf ik nu nog niet echt te gaan beleggen.

• hv08
Heel verstandig, als je nu al weer dat je over 2 jaar gaat verhuizen en daarvoor je spaargeld nodig hebt moet je niet gaan beleggen. 100 euro in een fondsje om te kijken wat het is en hoe het werkt is natuurlijk leuk om mee te spelen, maar als je veel geld gaat beleggen en over 1.5 jaar stort alles in omdat Poetin en Obama ruzie hebben kun jij niet verhuizen :)

2 jaar is een vrij korte horizon, Maar dat is mijn mening :)

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 14:51
Hier nog een, voornamelijk, lezer die tot nu toe weinig heeft gezegd.
Ben bezig om mn hele financiele huishouding door te lichten.
Waarschijnlijk stoppen met een beleggingspolis (gekoppeld aan hypotheek) en ook nog een stuk aflossen.
Dit gaat tussen nu en een jaar gebeuren (juli 2015 verloopt de rentevaste periode).

Nu heb ik vast 1 vraag.
Los van een buffer voor onvoorziene uitgaven, wil ik een bedrag gereserveerd houden, zodat de kinderen later (begint over 6 jaar) kunnen gaan studeren.
Kan iemand ongeveer aangeven waar ik globaal rekening mee moet houden?
Gaat om 2 kinderen en ga ervan uit dat ze 5 jaar over een studie gaan doen.
Laten we voor het gemak ervan uitgaan dat de 1 thuis blijft wonen en de andere op kamers.
Nu weet ik dat sommige zaken koffiedik kijken is, met name wat de overheid tzt nog betaald.
Maar ik ben op zoek naar een richtbedrag.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
5 jaar is denk ik erg positief ingeschat. Natuurlijk zijn er zat mensen die in 4 jaar hun studie afronden, maar daar staan legio mensen tegenover die óf er veel langer over doen (7-8 jaar is niet gek, al helemaal niet als je universiteit doet met een master) óf nog een tweede studie doen omdat de eerste niet aansloot op de wensen.

Dus ik zou eerder met 6 jaar gemiddeld rekening houden, als het niet meer is. En dat kost je aan alleen collegegeld nu zo'n kleine €1900 per jaar (met subsidie). Over 6 jaar is dat zeker omhoog gegaan, dus minder dan €2000 per jaar zal het niet zijn. En dan heb je het alleen nog over collegegeld, geen boeken, laptops, etc.

Dus aan alleen collegegeld kan je toch al snel op €12.000 rekenen per kind.

The devil is in the details.

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
wezep schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:20:
Hier nog een, voornamelijk, lezer die tot nu toe weinig heeft gezegd.
Ben bezig om mn hele financiele huishouding door te lichten.
Waarschijnlijk stoppen met een beleggingspolis (gekoppeld aan hypotheek) en ook nog een stuk aflossen.
Dit gaat tussen nu en een jaar gebeuren (juli 2015 verloopt de rentevaste periode).

Nu heb ik vast 1 vraag.
Los van een buffer voor onvoorziene uitgaven, wil ik een bedrag gereserveerd houden, zodat de kinderen later (begint over 6 jaar) kunnen gaan studeren.
Gaat om 2 kinderen en ga ervan uit dat ze 5 jaar over een studie gaan doen.
Laten we voor het gemak ervan uitgaan dat de 1 thuis blijft wonen en de andere op kamers.
Nu weet ik dat sommige zaken koffiedik kijken is, met name wat de overheid tzt nog betaald.
Maar ik ben op zoek naar een richtbedrag.
Toen ik startte met mijn HBO studie, zat het college geld zo rond de € 1600 per jaar. Echter studeren vrienden van mij nog, en die betalen al € 2000 per jaar bijna. Ga er dus vanuit dat dit over 5 jaar € 2500 per jaar per kind is.
Daarnaast is het afhankelijk van hun studiekeuze welke richting ze op gaan. Ik zit in een vak met veel wetgeving en kon dus ieder kwartaal voor € 300-400 aan boeken aanschaffen wat dus een kostenpost is van zeg een € 1000-€ 1500 per jaar.
Daarnaast vervalt volgens mij de stufi straks (thuiswonend al € 100 pm) en misschien tzt nog wel de ov-chipkaart?

Ik zou dus voor de studie al grofweg € 4000 per kind per jaar reserveren. En dan komt het (vooral gezien de huidige ontwikkelingen) nog niet eens heel ruim uit...

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
Ik weet niet exact waar 'men' tegenwoordig vanuit gaat, maar de vraag is ook wil je alle kosten betalen? En dan hoe luxe, alleen de basic de studiekosten of ook kamerhuur, boodschappen, uitgaan etc?

Wil je dat je kind zelf werkt om zelf zaken te bekostigen (leren hoeveel waarde geld heeft) of liever concentreert op de studie. En wat is er mogelijk bij jullie zelf om te sparen....

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 11:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
vegury schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:43:
Inmiddels heb ik van rube een versie van zijn Excel file gehad welke ik ook kan gebruiken en verbeteren, bedankt! :)
Je bedoelt denk ik dat je de Excel file wilt personaliseren i.p.v. verbeteren, ik ken de file niet maar ik denk dat hij zijn file wel op orde heeft :+ . Als de file gevuld is graag wat conclusies en getalen vermeldn houdt het topic interessant!
wezep schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:20:
Nu heb ik vast 1 vraag.
Hangt er denk ik ook vanaf van welk soort ouders jullie zijn. Kan/moet het kind zich 100% op de studie richten of stimuleren jullie werken ernaast? En wat versta je onder studie, puur studie of ook een deel levensonderhoud?
Ik denk dat een bedrag tussen de 2.500 (thuiswonend) en 5.000 (uitwonend incl. hogere stufi) geen gekke minimum bedragen zijn. Als er dan nog wat van kleed- en zakgeld bij komt zit je zo nog 1.500 p/j hoger.

• rube
Accountant schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:36:
[...]
Je bedoelt denk ik dat je de Excel file wilt personaliseren i.p.v. verbeteren, ik ken de file niet maar ik denk dat hij zijn file wel op orde heeft :+ .
Nou,de file werkt voor mij, maar is zeker niet perfect hoor. Ik maak zelf ook nog regelmatig verbeteringen (niet in formules maar wel overzichtelijker, nieuwe grafiek, nieuwe functies e.d.). Bovendien is het al weer een wat oudere versie want de huidige versie die ik gebruik kan ik niet zomaar versturen i.v.m. privacy gevoelige gegevens.
Als de file gevuld is graag wat conclusies en getalen vermeldn houdt het topic interessant!
Zeker, we zijn benieuwd!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:24
Accountant schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:36:
[...]

Je bedoelt denk ik dat je de Excel file wilt personaliseren i.p.v. verbeteren, ik ken de file niet maar ik denk dat hij zijn file wel op orde heeft :+ . Als de file gevuld is graag wat conclusies en getalen vermeldn houdt het topic interessant!

[...]

Hangt er denk ik ook vanaf van welk soort ouders jullie zijn. Kan/moet het kind zich 100% op de studie richten of stimuleren jullie werken ernaast? En wat versta je onder studie, puur studie of ook een deel levensonderhoud?
Ik denk dat een bedrag tussen de 2.500 (thuiswonend) en 5.000 (uitwonend incl. hogere stufi) geen gekke minimum bedragen zijn. Als er dan nog wat van kleed- en zakgeld bij komt zit je zo nog 1.500 p/j hoger.
Hier in de US houden ze $200.000 per kind aan als je alle opties que universiteiten wilt openhouden (dan is geld nooit het probleem als je toegelaten zou worden) :( meeste doen minder, er is ook optie tot lenen.

In NL is dit veel minder noodzakelijk, studie lening kost bijna niets en echt veel heb je niet nodig. (als je geen 8 jaar over je studie doet)

• rube
Studie lening kost net zoveel als je leent plus rente. Ik noem dat niet niks..als je iedere maand 700 euro leent, heb je aan het einde toch ook zo'n 40-60K schuld, wat toch terubetaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Zelf streven naar FO en je kind laten lenen voor een basisvoorziening als studie is een no go voor mij persoonlijk, dan maar iets harder sparen of wat langer doorwerken. Onze ouders hebben ons schuldenvrij afgeleverd op de arbeidsmarkt en dat is ook mijn streven voor ons kind. Ik hoop wel al op een jonge leeftijd een gezonde arbeids en spaarmoraal te creeeren zodat hij de leuke dingen in het leven zelf kan betalen/waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, zo sta ik er ook wel in. Maar onze bijdrage zal "redelijk" zijn: voldoende om van te leven en studie te betalen. Maar niet voldoende voor "luxe" dingen die je als student niet perse nodig hebt. Maken ze zelf andere keuzes, dan is dat prima maar daar zullen ze dan zelf extra voor moeten werken (dan of later).

Op die manier leren ze (hopelijk) dat ook met niet al teveel geld prima geleefd kan worden en dat voor luxe gewoon hard gewerkt moet worden.

Overigens, als ik nu naar onze kinderen kijk, zou het best zo kunnen dat de ene een redelijke studieschuld zal hebben aan het einde van de studie en de andere al een mooi bedrag bij elkaar gespaard heeft om FO te worden :+
Verschil in karakter is duidelijk zichtbaar. Gelukkig hebben we nog even om ze wat bij te brengen voor het zover is :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik ga voor mijn kind zelf uit van 1.000 euro per jaar. Dus ongeveer 18.000 euro bij 18 jaar. Dat is dan geld voor het kind om studie en andere onkosten mee te betalen. Mocht onze situatie zo zijn dat we makkelijk zijn studiegeld nog kunnen betalen dan zullen we dat doen, dan kan die van dat geld wat andere leuke dingen doen zoals reizen. Voor de rest moet die maar gaan werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Wij zetten de kinderbijslag aan de kant(aangezien ik dit gratis geld vind) zodat we kunnen bij springen qua studie/rijbewijs oid. En verder kunnen we ze verwacht ik ook nog wel wat ondersteunen, hebben onze ouders ook gedaan, wij hebben ook allebei altijd gewerkt sinds we jong zijn en dat verwacht ik ook van ze om zo kennis te maken met de "echte" wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Blik1984 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:20:
Voor de rest moet die maar gaan werken :)
Of lenen natuurlijk om zijn/haar luxe uitgaven te bekostigen, wat dat betreft zijn jonge volwassenen/studenten niet anders dan oudere mensen het wordt in de maatschappij er al van jongs af aan ingestampt. Onder het motto je moet genieten van het studentenleven en ik neem al vast een voorschotje op het slaris van later.

Ik ben erg beneiuwd naar de periode 15-25 als hij een eigen mening krijgt en hoe hij met eerst verdiende geld om gaat en de consumptieve verleidingen van het leven. Tot die tijd kunnen we een inschatting aan de hand van de besteding van het verjaardagsgeld (zal ook nog 5-7 jaar duren :+ ).
Met opvoeding kun je natuurlijk een deel meegeven maar zijn eigen karakter en wil zal natuurlijk bepalend zijn. Lijkt me als spaarzame ouder lastig een kind dat zich de schulden in consumeert.

Maar ik wil ook zeer zeker een deel financieel opvoeden en prikkels om sparen te bevorderen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:44

Sandyman538

SandstorM [148839]

Blik1984 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:20:
Ik ga voor mijn kind zelf uit van 1.000 euro per jaar. Dus ongeveer 18.000 euro bij 18 jaar. Dat is dan geld voor het kind om studie en andere onkosten mee te betalen. Mocht onze situatie zo zijn dat we makkelijk zijn studiegeld nog kunnen betalen dan zullen we dat doen, dan kan die van dat geld wat andere leuke dingen doen zoals reizen. Voor de rest moet die maar gaan werken :)
Maar zorg je er op zo'n manier niet voor dat je kind juist meer geld uit gaat geven omdat hij/zij toch geld beschikbaar is? Ik heb niet zoveel verstand van opvoeden, maar kun je kinderen juist niet bijbrengen dat niet alles gratis is (zoals studeren) en hem/haar dat zelf uit laten vogelen. En dan na de studie zeggen 'tadaaaaaaa, hier is 20k voor je kosten van de afgelopen jaren'? Hebben ze dan gekozen voor een zuinige levensstijl, kunnen ze op vakantie naar Aruba, hebben ze gekozen om alles lekker uit te geven en maximaal te lenen dan is het een druppel op de gloeiende 'studentenlening' plaat.

(Ik heb van mijn ouders nooit een euro gehad tijdens (en na) mijn opleiding omdat dat geld er gewoon niet was, dus was mij altijd bewust van wat extra uurtjes werken, een keer minder bier drinken en bewust van het feit dat ik alles wat ik leende bij DUO terug zou moeten betalen)

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Sandyman538 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:42:
[...]

Maar zorg je er op zo'n manier niet voor dat je kind juist meer geld uit gaat geven omdat hij/zij toch geld beschikbaar is? Ik heb niet zoveel verstand van opvoeden, maar kun je kinderen juist niet bijbrengen dat niet alles gratis is (zoals studeren) en hem/haar dat zelf uit laten vogelen. En dan na de studie zeggen 'tadaaaaaaa, hier is 20k voor je kosten van de afgelopen jaren'? Hebben ze dan gekozen voor een zuinige levensstijl, kunnen ze op vakantie naar Aruba, hebben ze gekozen om alles lekker uit te geven en maximaal te lenen dan is het een druppel op de gloeiende 'studentenlening' plaat.
Grappig laatst exact die discussie met mijn vrouw gehad. Dat was ook mijn insteek, maar meer doordat ik zelf een extreem luie student was en er behoorlijk wat jaartjes langer over heb gedaan (wel 15-25u naast gewerkt gedurende hele studie). Ik ben er nog steeds niet achter wat juist is en gelukkig heb ik nog 16-17 jaar bedenktijd :). Ook lullig van mezelf dat ik mijn eigen luie studententijd al op hem projecteer en hem er in feite voor afstraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Sandyman538 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:42:
[...]

(Ik heb van mijn ouders nooit een euro gehad tijdens (en na) mijn opleiding omdat dat geld er gewoon niet was, dus was mij altijd bewust van wat extra uurtjes werken, een keer minder bier drinken en bewust van het feit dat ik alles wat ik leende bij DUO terug zou moeten betalen)
Dan moet die dat lekker zelf weten, dan is die volwassen en mag zelf weten wat die doet. Ik geloof in zelfstandigheid en ik geloof dat ik de komende 16 jaar nog genoeg tijd heb om mijn kind het begrip geld te laten begrijpen en hoe die daarmee om moet gaan.

Als die besluit het geld te verbrassen met zuipen, vakanties en auto's dan is dat zijn eigen keuze. Maar ik zal hem dan ook duidelijk maken dat die niet meer bij ons hoeft aan te kloppen voor geld. Tevens, een beter leven dan je studentenleven ga je bijna niet meer krijgen, een beetje plezier hebben in die periode is ook wat waard. Van mij hoeft die niet zuinig te leven als die dat niet wilt, dat ga ik hem niet opdringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Accountant schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:50:
[...]

Grappig laatst exact die discussie met mijn vrouw gehad. Dat was ook mijn insteek, maar meer doordat ik zelf een extreem luie student was en er behoorlijk wat jaartjes langer over heb gedaan (wel 15-25u naast gewerkt gedurende hele studie). Ik ben er nog steeds niet achter wat juist is en gelukkig heb ik nog 16-17 jaar bedenktijd :). Ook lullig van mezelf dat ik mijn eigen luie studententijd al op hem projecteer en hem er in feite voor afstraf.
Er is geen juiste manier, want ieder kind zou wat anders gaan doen met 20.000 euro. De ene koopt er een auto, de ander spaart het op voor later en de ander gaat regelmatig de kroeg in duiken en op vakantie van dat geld.

Mijn persoonlijke voorkeur is optie 2 of 3, maar het is dan niet meer mijn geld dus heb ik er niks over te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik wil wel aardig wat geld opzij zetten voor de kinderen. Dat moet allemaal nog gebeuren maar wil het zeker wel doen. We gaan ook zeker geen hobby's en vakanties financieren, maar er moet gewoon geld zijn voor de studies e.d. En het zou me helemaal niets verbazen als studeren nog veel duurder is bij die tijd.

Wanneer rente bij de bank weer wat voor begint te stellen wil ik wisselend deposito's afsluiten voor lange tijd. Als er weer wat bij elkaar gespaard is sinds de vorige storting in de deposito, kan er weer een nieuwe deposito afgesloten worden. Gewoon lekker weinig risico maar wel rendement opbouwen. Echter ga ik nu geen deposito's van 5 of 10 jaar doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:42:
[...]
Maar ik wil ook zeer zeker een deel financieel opvoeden en prikkels om sparen te bevorderen toepassen.
Onze jongste (6) noemt rente op een spaarrekening "gratis geld". Om hem een beetje te motiveren hebben we maar gezegd dat hij 5 euro krijgt per 100 euro na 1 jaar (wij leggen de rest wel bij want 5% rente kon ik helaas niet vinden :+ )

En dat vond hij wel een heel goed plan, dus pas samen online een rekening geopend waar hij 100 euro uit de spaarpot op gestort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik spaar ook elke maand de kinderbijslag, als het bij elkaar 500 is gaat het in een 10 jaars deposito (nu 3.2%). En dat steeds opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
hv08 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:07:
Ik spaar ook elke maand de kinderbijslag, als het bij elkaar 500 is gaat het in een 10 jaars deposito (nu 3.2%). En dat steeds opnieuw.
Hmm, daar zit ik dus mee. Wanneer ga je voor deposito's. Het brengt nu niks op op je spaarrekening, maar deposito's voor 10 jaar, dan verwacht ik eigenlijk dat de rente wel eens een stuk hoger zal staan. Ik denk dat ik wel voor 5 jaars deposito's zou gaan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Blik1984 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:02:
[...]

Er is geen juiste manier, want ieder kind zou wat anders gaan doen met 20.000 euro. De ene koopt er een auto, de ander spaart het op voor later en de ander gaat regelmatig de kroeg in duiken en op vakantie van dat geld.

Mijn persoonlijke voorkeur is optie 2 of 3, maar het is dan niet meer mijn geld dus heb ik er niks over te zeggen ;)
Dat lijkt me juist lastig maar dat hoort ook bij mijn prille vaderschap het loslaten en inderdaad zijn eigen weg laten zoeken. Maar er is inderdaad geen juist weg, wij volwassenen doen het ook allemaal op een andere manier.
!null schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:04:
Ik wil wel aardig wat geld opzij zetten voor de kinderen. Dat moet allemaal nog gebeuren maar wil het zeker wel doen. We gaan ook zeker geen hobby's en vakanties financieren, maar er moet gewoon geld zijn voor de studies e.d. En het zou me helemaal niets verbazen als studeren nog veel duurder is bij die tijd.
Ik zet geen geld apart met de noemer KIND. Al het geld staat op de gezamelijk rekening en daar kunnen we dan naar behoefte uit putten. Dus wat het uiteindelijk gaat kosten dat zie ik dan wel weer daar maak ik me momenteel nog niet zo druk om. Dus de mensen die voor kind(eren) sparen nemen deze bedragen ook niet mee in hun FO berekening?
rube schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:06:
[...]

Onze jongste (6) noemt rente op een spaarrekening "gratis geld". Om hem een beetje te motiveren hebben we maar gezegd dat hij 5 euro krijgt per 100 euro na 1 jaar (wij leggen de rest wel bij want 5% rente kon ik helaas niet vinden :+ )

En dat vond hij wel een heel goed plan, dus pas samen online een rekening geopend waar hij 100 euro uit de spaarpot op gestort heeft.
Inderdaad bonus rente, geld van bijbaantjes met een opslag belonen dat soort eenvoudige zaken. En vanaf jonge leeftijd al betrekken in het openen van rekeningen en uitleggen wat we aan het doen zijn. Niet alles klakkeloos voor kauwen financieel maar samen dingen doen. Sporten kun je samen doen dus waarom niet de financiele zaken ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

!null schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:11:
[...]

Hmm, daar zit ik dus mee. Wanneer ga je voor deposito's. Het brengt nu niks op op je spaarrekening, maar deposito's voor 10 jaar, dan verwacht ik eigenlijk dat de rente wel eens een stuk hoger zal staan. Ik denk dat ik wel voor 5 jaars deposito's zou gaan op dit moment.
Ladderen. Dus nu je geld verdelen over 2-jaar, 4-jaar, 6-jaar, 8-jaar, 10-jaar, en daarna elke 2 jaar je vrijgekomen geld plus nieuwe inleg in 10-jaars deposito's stoppen. Natuurlijk kun je doorgaan tot 30 jaar, of met kleinere/grotere stappen werken, afhankelijk van je doel en de hoeveelheid geld waar het om gaat.

Het voordeel is dat je zoveel mogelijk lange rente hebt (die altijd hoger is dan de korte), maar dat je elke 2 jaar een vrijkomend bedrag hebt, en ook je renteschommelingen uitmiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat lijkt me dus ook een beter idee, en zoiets zat ik te denken (en heb ik hier al eerder voorbij zien komen).

@Accountant: ik zou het wel willen scheiden. Het is namelijk een potje geld wat ik nergens voor zou willen gebruiken, en ook geen risico mee zou willen nemen. Met de rest van het geld kan ik dan doen wat ik wil, zoals bijvoorbeeld in een huis stoppen of iets op de beurs of wat dan ook.
Het lijkt me ook een bedrag als 20K (naar huidige maatstaven, in de toekomst kan je niet kijken) per kind meer dan genoeg is. Mocht er meer nodig zijn, dan kan je altijd uit je eigen reserves plukken.

Maar ik wil het ook weer niet zo scheiden dat je het allemaal op zo'n kindspaar rekening stopt. Dan mag je er helemaal niks mee, ben je dus afhankelijk van de bank en zijn rentes. En op een gegeven moment krijgt je kind op zijn/haar 18e een grote zak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Laatst online: 10:53

Cliffie

Trompetslet

Soms zijn er van die beslissingen die je maakt, waar je achteraf denkt van: had ik toch anders moeten doen.

Leuk zo'n aanvulling op je pensioen met een kapitaalverzekering en lijfrente. Beetje jammer dat het op basis van winstdeling is, en die valt al jaren tegen (stukken slechter dan de afgelopen 20 jaar). Per saldo levert dat dus geen ruk meer op. Wat is wijsheid. Afkopen resulteert in minder geld dan nu ingelegd en premievrij maken zal ook niet heel rooskleurig worden.

Je maakt die keuzes voor je gevoel toch weloverwogen, maar toch nog niet weloverwogen genoeg blijkbaar.....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
!null schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:24:

Maar ik wil het ook weer niet zo scheiden dat je het allemaal op zo'n kindspaar rekening stopt. Dan mag je er helemaal niks mee, ben je dus afhankelijk van de bank en zijn rentes. En op een gegeven moment krijgt je kind op zijn/haar 18e een grote zak geld.
Dit hebben wij dus expres wel gedaan, juist ook om ervoor te zorgen dat we er zelf niet meer bij kunnen en ook om tegen ons kind te kunnen zeggen dat hij zijn eigen studie moet betalen van dat geld. Ook alle cadeautjes in geld van opa/oma etc. worden daarop gestort. De rente is overigens zeer competitief (boven de 2%) en stukken beter dan iedere andere spaarrekening. Mocht de rente in de toekomst tegen gaan vallen ben ik natuurlijk vrij om ergens anders een nieuwe kind-rekening te openen om daar verder te gaan sparen.

.

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 12-09-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Ik zit er wel nog aan te denken hoe ik het financieel zo eerlijk mogelijk kan verdelen bij 2 kinderen (moet er wel ooit nog een 2e komen :+ , maar je kunt niet jong genoeg beginnen met plannen). Ik ben zelf wel van het gelijk verdelen en zie tegenwoordig in veel gezinnen dat 1 kind veel meer kost als de ander. Verschil zit hem dan met name in kleding/bereidheid voor een bijbaantje/thuis of uitwonend (vanaf een leeftijd van 16+).

Bij de meeste gezinnen gebeurt dit uit de algeme pot maar ik weet niet of ik dat geheel fair vind. Liefst open ik 2 rekeningen op onze naam en stort op elk 25.000. Daar worden dan alle kosten die toe te rekenen zijn aan het kind van betaald en bij de start van het arbeidsleven krijgen ze het restant uitgekeerd.

Ik wil overigens sparen voor een doel stimuleren en niet sparen om te sparen. Ik hoop dat hij geniet en op +1 uitkomt als hij aan zijn arbeidsleven begint, schuldenvrij afleveren zou een hele geruststelling voor me zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Accountant schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:40:
Ik zit er wel nog aan te denken hoe ik het financieel zo eerlijk mogelijk kan verdelen bij 2 kinderen (moet er wel ooit nog een 2e komen :+ , maar je kunt niet jong genoeg beginnen met plannen). Ik ben zelf wel van het gelijk verdelen en zie tegenwoordig in veel gezinnen dat 1 kind veel meer kost als de ander. Verschil zit hem dan met name in kleding/bereidheid voor een bijbaantje/thuis of uitwonend (vanaf een leeftijd van 16+).

Bij de meeste gezinnen gebeurt dit uit de algeme pot maar ik weet niet of ik dat geheel fair vind. Liefst open ik 2 rekeningen op onze naam en stort op elk 25.000. Daar worden dan alle kosten die toe te rekenen zijn aan het kind van betaald en bij de start van het arbeidsleven krijgen ze het restant uitgekeerd.

Ik wil overigens sparen voor een doel stimuleren en niet sparen om te sparen. Ik hoop dat hij geniet en op +1 uitkomt als hij aan zijn arbeidsleven begint, schuldenvrij afleveren zou een hele geruststelling voor me zijn.
Lijkt me een beetje gek, dus omdat je tweede kind allerlei afdankertjes krijgt van het eerste kind, en je ook minder speelgoed e.d. hoeft te kopen krijgt het 2de kind veel meer dan het 1ste kind? Want zelfs de kinderopvang kost bij het tweede kind een stuk minder dan bij het eerste kind

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 12-09-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Blik1984 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:47:
[...]

Lijkt me een beetje gek, dus omdat je tweede kind allerlei afdankertjes krijgt van het eerste kind, en je ook minder speelgoed e.d. hoeft te kopen krijgt het 2de kind veel meer dan het 1ste kind? Want zelfs de kinderopvang kost bij het tweede kind een stuk minder dan bij het eerste kind
Dan heb je mijn plan niet goed gelezen of ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Gaat met name om de periode vanaf 15-16 t/m einde studietijd/begin van eerste echte baan. Tot 16 jaar zullen de kosten redelijk gelijk oplopen, maar bij oudere kinderen zie ik in mijn omgeving wel een duidelijk verschil in kosten. Ik ben wellicht best bereidt een kind dat geen bijbaantje wil financieel te ondersteunen maar dan moet het andere kind ongeveer dezelfde vergoeding krijgen bovenop zijn bijbaantje. Een meisje van 16 vraagt misschien om bakken met kleding, prima maar dan wil ik de jongen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Over het opvoeden en financiele moraal vond ik http://www.1500days.com/spongesister-spendypants/ een erg goede post. Nakomertje uit een gezin van iemand die FO is, en er een onmogelijk andere moraal op nahoudt.

Verder was het bij ons thuis dat zodra een regeling voor de oudste bedacht werd, er ook meteen werd nagedacht hoe dit voor de anderen werd toegepast. Dus rapportgeld werd op een manier berekend, en dat gold dan ook voor de anderen. Mbt studeren werd er ook gezegd wat er wel en wat er niet betaald werd. Dit was allemaal heel duidelijk en is ook nooit echt wrok over geweest, ook niet met de een die wat langer studeerde dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ja, altijd lastig. Het houdt ook nooit op bij sommige gezinnen :) Mijn vrouw krijgt nog regelmatig iets van haar moeder omdat haar zus dat ook krijgt. Complete onzin, want wij hebben het niet nodig, maar de zus wel. Het kan ook tever doorslaan :)

Mooi verhaal hierboven :)

[ Voor 5% gewijzigd door hv08 op 12-09-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Misschien doe ik dat ook wel gelukkig nog voldoende tijd om mijn plannen te fine tunen.

Maar het is toch altijd leuk een geld bedrag te krijgen? Ik vind het wel terrecht van je schoonmoeder, jullie zouden vervolgens de keuze kunnen maken het aan de zus te schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Accountant schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:11:
[...]

Misschien doe ik dat ook wel gelukkig nog voldoende tijd om mijn plannen te fine tunen.

Maar het is toch altijd leuk een geld bedrag te krijgen? Ik vind het wel terrecht van je schoonmoeder, jullie zouden vervolgens de keuze kunnen maken het aan de zus te schenken.
Niet zozeer geld, meestal kleding/bloemen/cadeau's ofzo. Maar gaat een beetje offtopic. Het heeft mij zelf ook nooit aan iets ontbroken vroeger (rijbewijs, best wel dure auto, vakantie, studie enz.), maar heb wel altijd gewerkt erbij. Ik vind je streven je kind(eren) zonder schulden af te leveren op de arbeidsmarkt een mooi streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:04
hv08 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:01:
Ja, altijd lastig. Het houdt ook nooit op bij sommige gezinnen :) Mijn vrouw krijgt nog regelmatig iets van haar moeder omdat haar zus dat ook krijgt. Complete onzin, want wij hebben het niet nodig, maar de zus wel. Het kan ook tever doorslaan :)

Mooi verhaal hierboven :)
Zeer goede oplossing van je schoonmoeder. Als ze jullie zou overslaan, dan zouden jullie weer cvan alles kunnen gaan denken, nu houdt ze het gelijk.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Bonsaiboom schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:57:
Over het opvoeden en financiele moraal vond ik http://www.1500days.com/spongesister-spendypants/ een erg goede post. Nakomertje uit een gezin van iemand die FO is, en er een onmogelijk andere moraal op nahoudt.
Mooi verhaal inderdaad maar die gozer loopt 3 jaar voor op zijn planning! Is wel erg snel gegaan bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Het is wel fijn als je een schuldenvrije start hebt, dat scheelt best een stuk voor je FO verhaal. Ik moest nog een studieschuld aflossen en mn rijbewijs halen toen ik aan mn eerste baan begon. Ook vrijwel geen spaargeld. Er was niets, heb er bij gewerkt om mn studie te betalen en n biertje te kunnen drinken :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Accountant schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:55:
[...]

Dan heb je mijn plan niet goed gelezen of ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Gaat met name om de periode vanaf 15-16 t/m einde studietijd/begin van eerste echte baan. Tot 16 jaar zullen de kosten redelijk gelijk oplopen, maar bij oudere kinderen zie ik in mijn omgeving wel een duidelijk verschil in kosten. Ik ben wellicht best bereidt een kind dat geen bijbaantje wil financieel te ondersteunen maar dan moet het andere kind ongeveer dezelfde vergoeding krijgen bovenop zijn bijbaantje. Een meisje van 16 vraagt misschien om bakken met kleding, prima maar dan wil ik de jongen compenseren.
Ah ok, daar ben ik het wel mee eens ja. Zo ben ik zelf ook opgevoed, complete gelijkheid qua financiën.

Maar zoals verderop ook genoemd wordt, er zijn op een gegeven moment wel grenzen. Zo kan ik me voorstellen dat je als ouder het ene kind meer ondersteund dan de andere in bepaalde gevallen, met name als de kinderen volwassen zijn. Zo kan de ene dokter worden en de andere een kunstenaar. De dokter hoef je dan niks meer toe te schuiven, maar de kunstenaar zal daar wat meer behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 12:48
Accountant schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat het verstandig is om proberen kinderen hetzelfde te geven. Geef ze hetzelfde zakgeld, en de ene koopt misschien een lading kleding en de andere stopt het in gadgets oid. Maar ik denk niet dat het verstandig is om alles op de euro gelijk te trekken, en sommige dingen kan je imo beter gelijktrekken op basis van wat het is 'in natura'. Denk bijvoorbeeld dat het een stuk eerlijker is om te zeggen we betalen je opleiding, of we betalen de eerste 4/5 jaar oid. Anders zou bijv. je kind die een MBO opleiding doet in dikke luxe kunnen leven terwijl het andere kind dat voor tandarts studeert flink moet bijlenen. Maar wellicht wil je dan je kind dat MBO heeft gedaan dan wel weer ondersteunen als deze dan de stap naar het HBO wilt maken. Beste om de regels een beetje flexibel te houden imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
Collega van me kwam met de volgende tip:
- laat kind alle studiekosten lenen, geef gewoon aan dat de kosten voor de studie eerst zelf betaald moeten worden. Papa/mama gaan niet betalen, dus let op je budget / neem een baantje.
- ondertussen spaar je wel voor de studie, je houdt alvast geld apart
- studie = klaar? Schuld kun je voor je kind (deels) inlossen. Kind heeft geleerd zelf te betalen/sparen/lenen, maar maakt zo toch een enigszins schuldenvrije start.

Lijkt me lastig uit te leggen; ook al hebben mijn ouders niets betaald, ook niet na afronden van de studie, dus zo vreemd is het niet. Collega z'n redenatie vind ik echt goud; zijn dochter maakt nu zelf keuzes op basis van hoeveel geld ze kan en wil lenen, budgetteert haar uitgaven, weet hoeveel ze moet bijbanen vs kan uitgeven en uiteindelijk -> schone lei.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Lijkt me lastig als de ene dan netjes omgaat met zijn/haar geld en de tweede zich diep in de schulden steekt. En ook als de jongste te horen krijgt dat na de studie toch alles betaald wordt door de ouders zich als nog flink in de schulden steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 12:48
Tja, persoonlijk vind ik zoiets helemaal niks. Laat imo vooral zien dat je blijkbaar weinig vertrouwen in je kinderen hebt, en je hoeft echt niet een dikke studieschuld op te bouwen om te leren om met geld om te gaan. Alsof het leren van het opbouwen van een schuld een goed onderdeel van de opvoeding is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Inderdaad, bovendien het ook leiden tot verkeerde keuzes: per se die bijbaan nemen zodat je geen schuld hebt maar wel 1 of 2 jaar langer over die studie doet (en dus veel hogere inkomsten misloopt).

Ik heb zelf een redelijke bijdrage van mijn ouders gekregen, nooit hoeven bijlenen maar ook nooit echt erbij hoeven te werken*. En toch kan ik denk ik wel zeggen dat ik wel aardig met geld om kan gaan :P.

Er zal waarschijnlijk ook niet 1 beste oplossing zijn. Ach voorlopig sparen we gewoon, houden we er rekening mee en pas over een jaar of 10 zullen we waarschijnlijk pas echte beslissingen moeten nemen wat we wel doen/zeggen etc.

*In de zomers wel wat gewerkt en geld verdiend (met speculeren) op de beurs, maar nooit gedurende het schooljaar of in het weekend. Desondanks had zelfs 10K in guldens spaargeld toen ik klaar was met studeren

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 12-09-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat kunnen jullie wel zeggen, maar je weet nooit van te voren hoe je kind zal opgroeien. En hoe het kind zich gedraagd in pubertijd en daarna. Ik heb er ook wel vertrouwen in, en ga er ook aan werken om kinderen in te laten zien hoe het werkt. Maar aan de andere kant weet ik ook wel dat je toch geen totale controle kan hebben (moet je ook niet willen).
Mijn zus en ik zijn toch in hetzelfde gezin op gegroeid, en m'n zus kan toch een stuk minder goed met geld omgaan dan ik, ondanks zelfde opvoeding.

Wel zou je tijdens de pubertijd al een idee kunnen krijgen hoe je kind al met dat soort zaken omgaat, en of hij/zij nog 'training' nodig heeft of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 12-09-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

Ik had vroeger echt een gat in mijn hand, eigenlijk tot het moment dat ik op mezelf ging wonen ging mijn complete zakgeld en later salaris elke maand schoon op en dat is eigenlijk van de een op de andere dag 180 graden gedraaid.

Vooral toen ik zag wat ik overhield van mijn salaris toen ik eenmaal op mezelf was ben ik heel snel bijgedraaid :+

Mijn zusje was vroeger altijd van het sparen, had áltijd geld en die is nu een big spender 1e klas.

Dus zegt IMHO ook niet altijd iets hoe iemand in zijn pubertijd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Harmvdw schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 13:43:
Lijkt me lastig als de ene dan netjes omgaat met zijn/haar geld en de tweede zich diep in de schulden steekt. En ook als de jongste te horen krijgt dat na de studie toch alles betaald wordt door de ouders zich als nog flink in de schulden steekt.
Dat, plus dat je kind dan misschien meer gaat focussen op zijn bijbaan dan op de studie om het hoofd boven water te houden omdat die niet zoveel wilt lenen, wat dan weer ten kostte kan gaan van studieresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:43:
Dat kunnen jullie wel zeggen, maar je weet nooit van te voren hoe je kind zal opgroeien. En hoe het kind zich gedraagd in pubertijd en daarna. Ik heb er ook wel vertrouwen in, en ga er ook aan werken om kinderen in te laten zien hoe het werkt.
Daarom moet je ook niet het geld op een rekening zetten op naam van het kind wat ze automatisch krijgen als ze 18 worden ofzo, je moet er wel de controle over houden zelf.

Tegelijkertijd zou ik zelf niet moeilijk gaan doen met ze zich in de schulden laten steken tijdens studie om te hopen dat daaruit volgt dat ze dan beter met geld om kunnen gaan (door zowel bijbaantje als bijdrage van mijn ouders heb ik nooit hoeven te lenen, en heb ik zelfs goed kunnen sparen in studententijd. Ligt uiteraard ook heel erg aan hoeveel je uitgeeft). Tegelijkertijd zie ik genoeg mensen die probleemloos max lenen, en echt niet beter met geld om gaan omdat ze een schuld hebben.

En ik zou toch ook niet bij gaan houden dat Jantje heeft gehockeyd, en dat is duurder dan het voetballen wat Pietje heeft gedaan, en dat dus Pietje nu meer geld gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:32:
[...]

Daarom moet je ook niet het geld op een rekening zetten op naam van het kind wat ze automatisch krijgen als ze 18 worden ofzo, je moet er wel de controle over houden zelf.
Ik heb iets meer vertrouwen in mijn eigen opvoedingsstijl en vertrouwen in mijn kind. Tuurlijk heb je invloed op hoe je kind zich later ontwikkeld. Misschien dat je niet veel impact kan hebben op het studie-niveau waar ze op terecht komen, maar wel hoe ze zich ontwikkelen en met normen/waarden omgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mwah, dat valt nog te bezien. Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, maar je kunt het gewoon niet met zekerheid zeggen. Karakter van een kind bepaal je niet zomaar, en verander je ook niet zomaar.
Ik denk nu bijvoorbeeld dat we een dochter hebben die vrij rustig is net als wij vroeger waren. Maar ze is nog niet eens 1 jaar, en misschien zit ik er dik naast. Als ze meer als 1 van onze zussen wordt, moet ik nog zien wat er allemaal van dat goede gedrag terecht komt :+

[ Voor 40% gewijzigd door !null op 12-09-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:06
Wat zijn er een hoop mensen tegen schuld. Op zich snap ik dat natuurlijk wel. Maar het gaat hier over een schuld bij DUO. Die vraagt maar 0,8% en je mag 25 jaar doen over terugbetalen. Omdat jullie nu rendement mislopen is het uiteindelijk zelfs duurder.
Ikzelf twijfel of ik mijn lening moet maximaliseren. Zulke goede voorwaardes ga ik namelijk nooit meer tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
saveljos schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:53:
Ikzelf twijfel of ik mijn lening moet maximaliseren.
Als je echt richting FO wilt, wil je juist niet/zo min mogelijk lenen. Maakt je minder onafhankelijk.....

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wat zijn er een hoop mensen tegen schuld. Op zich snap ik dat natuurlijk wel. Maar het gaat hier over een schuld bij DUO. Die vraagt maar 0,8% en je mag 25 jaar doen over terugbetalen. Omdat jullie nu rendement mislopen is het uiteindelijk zelfs duurder.
Ikzelf twijfel of ik mijn lening moet maximaliseren. Zulke goede voorwaardes ga ik namelijk nooit meer tegen komen.
Dat is precies de reactie die iedereen vertoonde op de HRA...je was gek als je die niet maximaliseerde.
Tot de boel fout liep. Toen waren de mensen die niet aan idiote schulden waren begonnen plotseling de mensen die liepen te grijnzen in hun afbetaalde huis.

Je kan er op wachten dat dat ook bij DUO gebeurt. Als iedereen dat gaat ophogen komt het moment dat de regering zegt: Dat was de bedoeling niet...we draaien het terug. En dat kunnen ze best met terugwerkende kracht. Er worden wel vaker wetten en regels met terugwerkende kracht aangepast.

Koopsompolissen, afkoopsommen voor pensioen bij echtscheiding, Afkoopsommen voor alimentatie bij echtscheidingen. Aanpassingen voor bestaande pensioenregelingen. en zo zijn er nog wel een paar

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Het is 15 jaar en de rente wordt elke 5 jaar opniew vastgesteld. Een 'commerciele' rente zal het echter niet snel worden.

Veel belangrijker is wat je met de lening gaat doen. Consumeren of investeren (in jezelf/start-up/aandelen, etc). Het is een schuld, maar te overzien. Het studentenleven/wereld biedt een unieke kans en platform om te experimenteren, een luxe die je in een latere levensfase in mindere mate hebt.

Ben er zelf de halve wereld mee rondgereisd, en nu spijt gehad als ik nog conservatiever was geweest (bovendien ben ik van mening dat waar ik nu zit en doe (werk grotendeels buiten Nederland), zonder die levenservaring lang niet zo natuurlijk was gegaan). Heb er dus, op de pof, levenservaring en een misschien wat bredere kijk op de wereld mee gekocht.

Nu ik 40u+ per week werk, realiseer ik me des te meer dat je met geld, tijd kunt kopen. Misschien verlang ik (met het streven naar vroegtijdig FO) stiekem wel weer naar de studententijd ;)

[ Voor 23% gewijzigd door mossel op 12-09-2014 20:45 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Ik heb 5 jaar 4,7% betaald, net in een verkeerde periode afgestudeerd.. Dus het is niet altijd feest en geld lenen omdat de voorwaarden gunstig zijn is natuurlijk een slechte reden.
Gelukkig heb ik 20k in 6 jaar afbetaald en is die schuld nu helemaal weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 23:53

Nitai

Live the life you love.

Ik was schuldenvrij toen ik afstudeerde, had geen geld geleend behalve een kwijtgescholden prestatiebeurs omdat ik m'n opleiding in 4 jaar had afgerond. Bij mijn eerste baan heb ik een nieuwe bankrekening geopend en mijn girorekening niet opgezegd en ook geen adreswijziging doorgegeven (stom). Een jaar later kreeg ik een brief op m'n nieuwe adres (ik was inmiddels verhuisd) van DUO of ik 3000 euro + rente wilde terugbetalen. Wat bleek, ze hadden per ongeluk 3000 euro overgemaakt op mijn oude Postbank rekening dat daar al bijna een jaar stond.

Ik wilde het bedrag in een keer terug storten maar dat was niet mogelijk, ik moest maandelijks een bedrag terugbetalen zoals was vastgesteld. Ik heb hier bijna 2 jaar ellende (bezwaar op bezwaar) van gehad met DUO waarbij ik ook nog rente heb betaald. Al met al heel vervelend.

Het kan ook anders, gebonden zijn aan zo'n instantie.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 13:25
Net gechecked, moet nog 7 jaar aflossen tegen 2,39% rente. Door toestanden woonde ik vanaf m'n 18e op mezelf, ondanks bijbaan was studie+wonen+eten+etc niet te betalen zonder lenen. Maargoed, daarmee heb ik wel diploma gehaald, carriere opgebouwd en terugbetalen is te overzien.

Lastige is dat iedereen andere situatie heeft. Liever studieschuld dan geen diploma.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Nitai schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:09:
Ik was schuldenvrij toen ik afstudeerde, had geen geld geleend behalve een kwijtgescholden prestatiebeurs omdat ik m'n opleiding in 4 jaar had afgerond. Bij mijn eerste baan heb ik een nieuwe bankrekening geopend en mijn girorekening niet opgezegd en ook geen adreswijziging doorgegeven (stom). Een jaar later kreeg ik een brief op m'n nieuwe adres (ik was inmiddels verhuisd) van DUO of ik 3000 euro + rente wilde terugbetalen. Wat bleek, ze hadden per ongeluk 3000 euro overgemaakt op mijn oude Postbank rekening dat daar al bijna een jaar stond.

Ik wilde het bedrag in een keer terug storten maar dat was niet mogelijk, ik moest maandelijks een bedrag terugbetalen zoals was vastgesteld. Ik heb hier bijna 2 jaar ellende (bezwaar op bezwaar) van gehad met DUO waarbij ik ook nog rente heb betaald. Al met al heel vervelend.

Het kan ook anders, gebonden zijn aan zo'n instantie.
Dat is nu wel anders, als je eerder wilt aflossen kan dat gewoon dmv een overschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:05
Dat is vroegah ook anders geweest, dan werd een deel vd schuld kwijtgescholden als je alles in een keer afbetaalde.
Edit: je kunt er bijna op wachten dat ze het lenen duurder gaan maken als er teveel oneigenlijk gebruik van wordt gemaakt. Dikke pech is dat voor studenten die er van afhankelijk zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door mekkieboek op 12-09-2014 22:58 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Cliffie
  • Laatst online: 10:53

Cliffie

Trompetslet

Mjah, in de jaren 70 en 80 waren ze nog niet zo moeilijk :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:05
Hadden ze toen eig wel stufi? Was het niet gewoon gratis geld? Voor zolang je maar wilde studeren? Tsk, Hippies :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Schinnen-groen
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mekkieboek schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 01:56:
Hadden ze toen eig wel stufi? Was het niet gewoon gratis geld? Voor zolang je maar wilde studeren? Tsk, Hippies :)
Het eerste jaar was het 60/40, d.w.z. 40% schenking en 60% renteloos voorschot. Haalde je je propedeuse, dan werd de regeling 40/60 voor de volgende jaren.
Je kreeg 12 jaar om de zaak na de studie terug te betalen middels een maandelijks bedrag en het eerste jaar na je studie hoefde je nog niets terug te betalen.

Voor mij was dat 11 jaar lang een bedrag van 250 gulden. Dat was een aardige hap uit je beginsalaris en had ook invloed op evt. hypotheken.

Maar alleszins veel rianter dan de regeling tegenwoordig. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:46
Ik volg dit topic al enige tijd met veel interesse, genoeg geestverwanten op dit onderwerp. Zelf ben ik een jaar of 8 geleden serieuzer begonnen met vermogensbouw. Voor mezelf heb ik doelstellingen opgesteld voor omvang bij 40/45/50/55 jaar en ben aan het kijken wat wij nodig zouden hebben voor FO (m.a.w. waar neem je genoegen mee). Huidige situatie met 3 jonge kinderen is daarvoor niet representatief, in de toekomst kunnen we met veel minder toe
Ca. 90% van het vermogen zit nu in 'oude' deposito's met een gemiddelde rente van ca. 4,5%, maar deze lopen stuk voor stuk af de komende jaren (in 2022 is tweederde vervallen) Daarom ben ik begin vorig jaar ook al actiever gaan spreiden naar beleggingsfondsen/ETF's en streef naar een aandeel aandelen van 30%.
Eerder heb ik hier iets gelezen over rendement waarmee wordt gerekend om FO-berekeningen te maken. Hierbij moet je uiteraard ook rekening houden met VRH. Op dit moment is het rendement op het totaal vermogen gemiddeld 4,75%, maar dit is voor belastingheffing. Voor het streven naar FO is dit eigenlijk te laag, dus ik wil dit omhoog proberen te brengen. Wat is wat dit betreft een redelijk uitgangspunt, of een redelijk streven?
Wie regelmatig naar berekeningen van toekomstig kaptiaal kijkt weet wat de kracht is van samengestelde interest/compounded yield. Het maakt ernorm uit of je uitgaat van netto 3%, 4% of 5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
JURIST schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:43:
Op dit moment is het rendement op het totaal vermogen gemiddeld 4,75%, maar dit is voor belastingheffing. Voor het streven naar FO is dit eigenlijk te laag, dus ik wil dit omhoog proberen te brengen. Wat is wat dit betreft een redelijk uitgangspunt, of een redelijk streven?
Wie regelmatig naar berekeningen van toekomstig kaptiaal kijkt weet wat de kracht is van samengestelde interest/compounded yield. Het maakt ernorm uit of je uitgaat van netto 3%, 4% of 5%
Mijn eigen ervaring is dat ik me niet te blind staar op de rendementspercentages maar ook kijk naar de absolute getallen. 5 jaar lang een rendement van 50% behalen is een super resultaat maar als je start vermogen 1.000 was ben je naar mijn mening in absolute zin nog niet veel opgeschoten. Je kunt streven naar een hoger rendement maar wellicht zul je daar ook andere risico's voor moeten nemen die buiten je comfortzone liggen. Historisch gezien zou 7%-9% haalbaar moeten zijn als je je kapitaal gedurende XX jaar wegzet maar of je die tijd en discipline hebt zul je jezelf moeten afvragen. En uiteindelijk gaat de bekende disclaimer weer op.

Splits ook eens de vermogensgroei uit tussen sparen uit inkomen en de passieve inkomsten (dus de rendementen, dividenden ec.). Ik zit pas op 13% van mijn doelvermogen en de passieve inkomsten zijn een aangename bijzaak maar het grootste deel komt toch echt uit sparen. Bij 25% van mijn doelvermogen begint het passieve deel (in absolute zin voor mij) pas interessant te worden op voorwaarde dat ik mijn rendementsdoelstellingen behaal. Bij 50% zal het pas de overhand gaan nemen en dan krijg je een echte versnelling.

Het is handiger om het statische samengestelde interest percentage te vervangen door meerdere variabele scenario's. Je plan doorrekenen met een statisch percentage is niet realistisch. Ben het eens dat 3% of 4% enorm veel uit zal maken ik zou de berekeningen zoveel mogelijk op je eigen historische trackrecord baseren. Is wel natuurlijk lastig als je van product/strategie wisselt (deposito naar beleggen).

Mag ik vragen welke doelen je hebt gesteld voor de leeftijd van 40-45-50-55, misschien kun je ze uitdrukken in een percentage van je doelvermogen?
Voor mezelf geldt als (op papier haalbare ambitieuze) doelstelling 35-25%, 40-50%, 50-100% een uitloop van 10 jaar tot mijn zestigste kan ik nog prima mee leven. Momenteel zit ik met 31,5 jaar op 13%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Quote:
Het is handiger om het statische samengestelde interest percentage te vervangen door meerdere variabele scenario's.

Ik werk inderdaad ook met verschillende scenario's op basis van absolute 'inleg' (gebaseerd op spaarquote). Om een doelkapitaal uit te rekenen bij een inleg moet je uitgaan van een bepaald gemiddeld rendementspercentage als structureel uitgangspunt. Ben het eens dat je naar track record moet kijken, maar dat is voor mij niet representatief aangezien ik me realiseer dat je in het huidige tijdperk van trendmatig dalende rente (die in mijn visie ook zeker tot 2020 niet veel zal stijgen) moet beleggen om een redelijk rendement te realiseren.

Quote:
Mag ik vragen welke doelen je hebt gesteld voor de leeftijd van 40-45-50-55, misschien kun je ze uitdrukken in een percentage van je doelvermogen?

Ik ga voor de lange termijn, wat ik wegzet hebben we ook niet meer nodig (buffer onvoorzien is ingebouwd). In principe zou het mogelijk moeten zijn om 7% rendement te halen moeten zijn met beleggen (uitgangspunt rendement MSCI world index vanaf de start).

Op dit moment halen we ongeveer de helft van één inkomen. Ik heb in de planning uit veiligheidsoverwegingen rekening gehouden met een (flinke) terugval van de spaarquote (behoorlijk defensief), dan weet ik in ieder geval dat het haalbaar is.

Planning doelkapitaal is als volgt:

29% nu (37 jr.)
40% bij 40
57% bij 45
77% bij 50
100% bij 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Kleine tip voor de lensdragers bij de grote opticienketens in Nederland: google de naam van je lens eens. Ik heb dit zojuist gedaan bij m'n Pearle lens en ik kan via een Nederlandse site dezelfde lens uit dezelfde fabriek van het zelfde type/matriaal etc voor de helft goedkoper krijgen. Voor mij loopt dat al snel op tot een besparing van 75 euro per halfjaar pakket. Inclusief vloeistof. Zelfde spullen zonder Pearle-schilletje.

Er is wel een catch: je moet zelf je sterkte, cylinder etc doorgeven. Dat is voor nu prima omdat ik net controle gehad heb, maar over een jaartje kunnen deze waardes heel anders liggen (voornamelijk sterkte). Ben nu aan het uitzoeken of het mogelijk is om bij een opticien gewoon jaarlijks een éénmalige controle/meting te krijgen tegen betaling.

Ogen zijn iets waar ik niet op bezuinigen wil, maar als het goedkoper kan zonder in te boeten op kwaliteit dan wil ik dat wel overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ideaal voor FO zou natuurlijk zijn om je ogen te laten laseren. Helemaal als je hier nog tientalen jaren van kan genieten.

Mijn broer heeft goede ervaringen met OpticalExpress (en overweeg hier zelf ook langs te gaan). De prijs is ongeveer de helft van wat Vision Clinics vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
yinx84 schreef op maandag 15 september 2014 @ 12:02:Ben nu aan het uitzoeken of het mogelijk is om bij een opticien gewoon jaarlijks een éénmalige controle/meting te krijgen tegen betaling.
Je kan bij de Hans Anders en Pearl gewoon binnenlopen voor een meting. Ik heb echt nog nooit betaald voor een oogmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

En je kunt ook gewoon eens bij een andere opticien binnenlopen. Met name de specsavers is vaak nog goedkoper dan alles wat je online kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ik zie hier veel mensen met doelen voor FO bij hun 50-60 jaar.
Maar ik vind dat jullie bijv. vrij fors doorsparen (soms wel meer dan > 10-20k op jaarbasis).
Is dan bijvoorbeeld ook al jullie huis volledig hypotheekvrij?

Of sommigen hebben hier een droombaan, of is het echt gewoon haalbaar? Ik zit nu bijv. wel met een starterssalaris, maar wil met mijn 35e ook wel zulke wensen hebben. En natuurlijk wil ik proberen om de bancaire lening die straks op ons huis zit, met 15-20 jaar af te lossen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
RickvN schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:58:
Maar ik vind dat jullie bijv. vrij fors doorsparen (soms wel meer dan > 10-20k op jaarbasis).

Of sommigen hebben hier een droombaan, of is het echt gewoon haalbaar? Ik zit nu bijv. wel met een starterssalaris, maar wil met mijn 35e ook wel zulke wensen hebben. En natuurlijk wil ik proberen om de bancaire lening die straks op ons huis zit, met 15-20 jaar af te lossen....
Als je rond de je 30-35ste een aantal verhogingen hebt gehad in je salaris en je samenwoont met iemand die ook een dergelijk salaris binnenhaalt moet dat niet zo moeilijk zijn. Wij betalen op dit moment al onze kosten van mijn salaris omdat mijn vriendin een praktijk aan het opstarten is, kosten ook inclusief kinderopvang en hypotheek. Als mijn vriendin een normaal modaal inkomen bijeen verdient uit de praktijk dan komen we zelfs boven de 20k sparen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Of sommigen hebben hier een droombaan, of is het echt gewoon haalbaar?
Ik ben al 60, en ben op jouw leeftijd ook begonnen met nadenken over FO. Mijn doel was 50, maar dat bleek niet haalbaar met een goed, maar niet riant salaris. De berekening was toentertijd dat het rond 55 zou worden. Het is uiteindelijk 57 geworden. Huis afbetaald tegen alle adviezen in, ik heb nooit in de eeuwigheid van de HRA geloofd, maar wat ik kreeg gebruikte ik als extra aflossing.. Aan het eind is hypotheek lasten naar nul heel fijn voor je netto besteedbaar inkomen ;)

De hele truc is om net iets minder te doen dan je kan.
Kan je een huis van 300K betalen? Ga dan voor <250. Je hebt echt niet iedere 5 jaar een nieuwe keuken of badkamer nodig. Die dingen kunnen met goed onderhoud makkelijk 20 jaar of langer technisch mee.
Als je een auto uit de C klasse net kan betalen? Koop dan een B klasse. Zelfs als je een lease auto krijgt. Koop je privé, ga eerst voor een 15e hands voor 1000 Euro waar je een jaar in rijdt en dan voor 750 verkoopt. Leg wat je anders voor de lening van een nieuwe zou betalen opzij. Koop dan na een jaar een auto van 2000 waar je 2 jaar mee doet en ga door met opzij leggen. Na een jaar of 10 tik je gewoon een nieuwe auto cash af bij de dealer. Doe daar dan niet 5 jaar mee, maar 8-10. Ga niet voor leuke fancy merken met leuke trendy auto's in trendy kleuren. Dat lijkt leuk, maar schrijft af als een gek. Bovendien is trendy volgend jaar al uit de mode of 'gewoon' geworden. Ga voor een suffe degelijke auto met weinig problemen en een goede lange garantie. Dan kan je er makkelijk 10 jaar of langer mee doen.
Dan heb je de twee grootse kosten posten al afgehandeld en de makkelijkste winst gemaakt

Ik heb nooit echt bezuinigd op leef genot. Mijn wijnkelder is prima gevuld met goede wijnen, ik reis de hele wereld af (Altijd gedaan) en eet met regelmaat in exclusieve restaurants. Theater bezoek is normaal en ik kijk werkelijk niet naar de prijs. Anderen hebben misschien andere wensen, maar op een houtje bijten heb ik nooit gedaan

[ Voor 45% gewijzigd door Ortep op 15-09-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cubic X schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:51:
[...]

Je kan bij de Hans Anders en Pearl gewoon binnenlopen voor een meting. Ik heb echt nog nooit betaald voor een oogmeting.
Dat vind ik zelf aan de asociale kant, als je daar binnen loopt om een meting te doen als je vooraf al weet dat je absoluut geen enkel plan hebt daar wat te kopen.

Uiteraard is het belangrijk om goed te verdienen om zulke bedragen te sparen, met je modale salaris ga je niet 20k per jaar sparen. Maar als je dan meer gaat verdienen moet je zorgen dat je uitgaves niet net zo hard omhoog mee gaan. Al moet je wel de afweging maken hoeveel het je nu kost, en hoeveel het oplevert: Je moet nog wel gelukkig leven, je moet bezuinigen op dingen waar je toch niet gelukkiger van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube

Het is ook haalbaar met een 'gewoon' salaris, maar daar zul je bepaalde keuzes voor moeten maken (ala ere). Het gaat om je spaarratio en niet (per se) van absolute bedragen. Ik verdien nu meer als normaal gezien mijn opleiding, maar ook als ik wel 'normaal' had verdiend zouden zouden we circa 50% kunnen sparen (leven op 1 salaris, sparen andere salaris). Dan ben je ook in circa 13 jaar zo ongeveer FO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Van je startsalaris kun je geen grote delen sparen, maar dat is ook helemaal niet erg.
Je bent nog bezig met settelen, een partner zoeken, daarna komen vragen als wel/geen kinderen (voor fo: niet doen :), ik zou er met plezier enkele jaren langer voor willen werken).

En na een paar jaar werken, salarisverhogingen, eventuele andere banen, 2 inkomens en dergelijke kom je er plots achter dat er veel meer binnenkomt als voorheen. De kunst is dan inderdaad je uitgaven niet 100% te laten meegroeien met je nieuwe inkomen, al ben ik wel van mening dat je ook een beetje mag genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
rube schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:01:
[...]

Het is ook haalbaar met een 'gewoon' salaris, maar daar zul je bepaalde keuzes voor moeten maken (ala ere). Het gaat om je spaarratio en niet (per se) van absolute bedragen. Ik verdien nu meer als normaal gezien mijn opleiding, maar ook als ik wel 'normaal' had verdiend zouden zouden we circa 50% kunnen sparen (leven op 1 salaris, sparen andere salaris). Dan ben je ook in circa 13 jaar zo ongeveer FO.
Je zegt in 13 jaar FO. Uiteraard hangt dit af van je uitgavenpatroon, maar wat is hierbij jouw uitgangspunt? In het algemeen lees ik dat wordt uitgegaan van 25-30 keer je jaarlijkse uitgaven. Is dit ook het uitgangspunt van de mensen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Dat komt overeen met een SWR (save withdrawal rate) van 4% / 3,33%. Dit vindt zijn oorsprong in de Trinity Study en wordt op fora/blogs breed gedragen.

Sommigen vinden 4% agressief, anderen conservatief. Wat is je flexibiliteit in je uitgaven/inkomsten na het bereiken van FO? Vermoed je dat de dollar in elkaar stort, oorlogen uitbreken? Jouw SWR moet je dus zelf bepalen.

Hier kan je spelen met de swr, gebaseerd op resultaten uit het verleden: http://www.firecalc.com/

nb: de swr gaat er vanuit dat je het vermogen niet consumeert (maar slechts de groei), en je dus oneindig FO bent. Als je rekent op AOW en pensioen dan kan je de berekening hierop aanpassen.

[ Voor 29% gewijzigd door mossel op 15-09-2014 23:42 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Inderdaad, en met 13 jaar 50% sparen kom je op 26 jaar levensonderhoud zonder rente op rente gerekend. Dus als het meezit is het nog wat meer, als je dan ook nog een klein beetje AOW/Pensioen krijgt later is dat nog wat meer buffer (of je spaart nog iets meer/werkt iets langer door)

Als je dus als 25 jarige begint, kun je op je 40ste prima FO zijn als je geen gekke dingen doet / pech hebt.

Wij zullen dat hopelijk zijn als we zo'n 45 zijn, aangezien we later zijn begonnen en kinderen hebben. Maar da's toch 23 jaar winst tov waar de meeste mensen/overheid vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ortep schreef op maandag 15 september 2014 @ 21:47:ga eerst voor een 15e hands voor 1000 Euro
Misschien had ik wel een luxe positie toen ik de arbeidsmarkt op ging. Heb een half jaar in een auto gereden van mijn moeder die pannen kreeg, echter voor een mooi prijsje weg kunnen doen (voordeel voor mij) en een nieuwe auto voor gekocht. Ik had eerst in gedachte om hier zo een 4-5 jaar mee te doen. Maar misschien toch 6-8 jaar mee gaan doen... Daarnaast ben ik in februari gaan samen wonen en gaan we in oktober in ons Eigen huis (krijgen over 2 weken sleutel), dus mijn spaargeld is fors aangetast. Maar ik denk dat het al met al wel meevalt de schade. 2 verhuizingen (en dus een gezamenlijke inleg voor inboedel, materiaal etc) + een nieuwe auto en mijn spaargeld is er voor de helft ongeveer doorheen (op dat moment, nu 2/3).... En dan heb ik het afgelopen jaar ook een nieuwe iphone, ipad, MacBook en diverse pakken/schoenen etc. gekocht.... Ik bespaar niet echt op kleding en ook niet de auto. Ik hou van rijplezier. En met kleding heb ik bijv. altijd al wel gehad dat als je een iets duuirder kledingstuk koopt, je hier ook veel langer mee doet. Bijv. een polo van 70-80eu ipv 30eu etc... Maar dat is een andere discussie.

Het lijkt mij alleen wel lasting om ooit veel geld op je spaarrekening te hebben. Ik ben nu 23 en als ik zie wat er bij mij nog op staat, moet ik mij vaak genoeg inhouden om niet iets leuks te kopen van mijn spaarrekening :+. Wat natuurlijk dé fout is bij velen, zoveel uitgeven dat je niets spaart of je spaargeld soms opmaakt zonder een doel voor ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door RickvN op 16-09-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 07:13:
Inderdaad, en met 13 jaar 50% sparen kom je op 26 jaar levensonderhoud zonder rente op rente gerekend.
Ja totaal 26 jaar, inclusief die 13 jaar waarin je wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
oh, haha. Ja natuurlijk, foutje. Om daadwerkelijk aan 26 jaar levensonderhoud te sparen in 13 jaar moet je ieder jaar 2 jaar sparen, plus het geld voor de jaar zelf. Dus 66% sparen ipv 50%. 66% is ook mogelijk, maar wel een stuk lastiger (helemaal met kinderen en/of als je niet redelijk verdient). Wij zitten nu op 63% en zoals ik eerder heb aangegeven verdienen wij goed, maar we hebben ook 2 kinderen en vrouw werkt parttime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RickvN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 08:38:
[...]

Misschien had ik wel een luxe positie toen ik de arbeidsmarkt op ging. Heb een half jaar in een auto gereden van mijn moeder die pannen kreeg, echter voor een mooi prijsje weg kunnen doen (voordeel voor mij) en een nieuwe auto voor gekocht. Ik had eerst in gedachte om hier zo een 4-5 jaar mee te doen. Maar misschien toch 6-8 jaar mee gaan doen...
Ik heb ook zo'n gelukje gehad. Mijn schoonmoeder kocht een nieuwe auto. Haar oude was echt bijna op maar wij mochten er wel in blijven rijden. op voorwaarde dat als we hem verkochten dat de opbrengst voor haar was. We hebben er 2 jaar in gereden. Maar wel iedere maand opzij gezet wat we anders zouden hebben uitgegeven aan een nieuw. Dan werkt de samengestelde rente in je voordeel en niet in je nadeel. Bovendien merk je dan al heel snel of je eigenlijk wel een auto kan betalen zonder direct in de problemen te komen als het niet kan. Daarna kochten we ook een nieuwe. Maar wel eind december toen de dealers nog wat omzet moesten genereren en de showroommodellen van dit jaar nog kwijt moesten. Er staat er altijd wel een waarvan de prijs 9999 is. Daar lijden ze verlies op, maar dat willen ze dan goedmaken door je allerlei accessoires aan te smeren. Die hebben we allemaal geweigerd. We kregen zelfs nog wat korting. Dat ding moest weg.
Een nieuwe auto schrijft vreselijk veel af in de eerste 3 jaar. Dus elke 3 jaar een nieuwe is een financieel zwart gat. Maar als je er 10 jaar mee doet, dan maakt het weinig meer uit en kan je dus lekker kiezen wat je wilt. Een moderne auto kan makkelijk 10+ jaar mee zonder dat er enorme kosten bij komen.
Het lijkt mij alleen wel lasting om ooit veel geld op je spaarrekening te hebben. Ik ben nu 23 en als ik zie wat er bij mij nog op staat, moet ik mij vaak genoeg inhouden om niet iets leuks te kopen van mijn spaarrekening :+. Wat natuurlijk dé fout is bij velen, zoveel uitgeven dat je niets spaart of je spaargeld soms opmaakt zonder een doel voor ogen.
Kies een spaarrekening waar je niet makkelijk aan kan komen. BV Leaseplanbank. Die geven een redelijke rente. Je kan er niet van betalen. Je moet het eerst naar je gewone rekening overmaken voor je er aan kan komen. Je kan er wel automatisch naar sparen door bv iedere maand een bedrag naar over te maken. Je kan er ook deposito's nemen dan staat het echt vast. Op dit moment geven ze 2% rente voor 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
@RickvN
Wat jij beschrijft is de typische lifestyle-inflation waar je voor FO van los zou moeten proberen te koppelen. Door net even een jaartje of anderhalf extra met je smartphone te doen, of niet het nieuwste model te kopen maar degene van vorig jaar, bespaar je bijvoorbeeld al erg veel ten opzichte van wel elk jaar het laatste model halen. Door niet een nieuwe auto te kopen, maar inderdaad eentje van 3-4 jaar oud (of zoals Ortep het omschrijft) bespaar je ook zo duizenden euros per jaar.

Ik ben daar zelf ook schuldig aan geweest, door een nieuwe DS3 te kopen drie jaar terug (weliswaar zakelijk). Die schrijft als een dolle af, als eco-diesel waar je nu wel RWB voor moet betalen.

Overigens heb ik mijn FO doel op 45 staan, en als stretch goals op 40 (respectievelijk 11 en 6 jaar). Mijn privé uitgaven patroon ligt momenteel rond de 24k per jaar, inclusief huur. Dat zou betekenen dat ik 600k voor me aan het werken zou moeten hebben. Mijn bedoeling is om een huis te kopen van 200k, en dan nog 400k over aan het werk te zetten. Momenteel zit ik op ongeveer 150k vermogen, en lukt het me om rond de 50k per jaar te sparen, dus als het allemaal een beetje meezit zou de stretch goal haalbaar moeten zijn.

Ik heb alleen nogal een onzekerheid in mijn inkomen, en er is ook nog wel ergens de hoop / plan op een kindje ergens in de toekomst, dat natuurlijk de boel flink in de war zou kunnen gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Bonsaiboom schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:17:
@RickvN
Wat jij beschrijft is de typische lifestyle-inflation waar je voor FO van los zou moeten proberen te koppelen. Door net even een jaartje of anderhalf extra met je smartphone te doen, of niet het nieuwste model te kopen maar degene van vorig jaar, bespaar je bijvoorbeeld al erg veel ten opzichte van wel elk jaar het laatste model halen. Door niet een nieuwe auto te kopen, maar inderdaad eentje van 3-4 jaar oud (of zoals Ortep het omschrijft) bespaar je ook zo duizenden euros per jaar.
Daar heb je zeker een punt. Van de andere kant, kan ik de komende 5 jaar mij focussen op de financiële doelen. Zoals extra aflossen, kleine puntjes uitzoeken in FO etc. en heb ik voorlopig geen grote uitgaves meer.
Maar het is inderdaad wel goed om straks te kijken naar een leuke auto van een jaar of 1-3 oud met weinig kilometers en wat luxer, dan dezelfde prijs voor een kleinere auto.... Stel, ik koop een nieuwe auto voor € 20k, kan ik beter een oudere A3 kopen ipv een nieuwe polo, om maar wat te noemen...

Ik zat ook te kijken naar nieuwe speakers. En had hier al voor een uitgavepost van € 2-3k gerekend. Misschien toch maar 2x over nadenken en misschien een mooie 2e hands set kopen voor € 1k van dezelfde kwaliteit d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door RickvN op 16-09-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

RickvN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:30:
[...]

Daar heb je zeker een punt. Van de andere kant, kan ik de komende 5 jaar mij focussen op de financiële doelen. Zoals extra aflossen, kleine puntjes uitzoeken in FO etc. en heb ik voorlopig geen grote uitgaves meer.
Maar het is inderdaad wel goed om straks te kijken naar een leuke auto van een jaar of 1-3 oud met weinig kilometers en wat luxer, dan dezelfde prijs voor een kleinere auto.... Stel, ik koop een nieuwe auto voor € 20k, kan ik beter een oudere A3 kopen ipv een nieuwe polo, om maar wat te noemen...

Ik zat ook te kijken naar nieuwe speakers. En had hier al voor een uitgavepost van € 2-3k gerekend. Misschien toch maar 2x over nadenken en misschien een mooie 2e hands set kopen voor € 1k van dezelfde kwaliteit d:)b
Ik ben daar niet zo zeker van die a3 tjes worden vaak afgeracht. :+ .

Zelf nu bezig met een huis, kan max 217k lenen (1 inkomen). Nu kan ik natuurlijk een appartement van 80k minder kopen maar over 4 jaar moet je daar toch uit (vriendin klaar met studeren).

Een verhuisbeweging minder scheelt veel geld en dus pak ik liever nu een hogere hypotheek.
Is dat verstandig of niet?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
icecreamfarmer schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:43:
[...]

Ik ben daar niet zo zeker van die a3 tjes worden vaak afgeracht. :+ .

Zelf nu bezig met een huis, kan max 217k lenen (1 inkomen). Nu kan ik natuurlijk een appartement van 80k minder kopen maar over 4 jaar moet je daar toch uit (vriendin klaar met studeren).

Een verhuisbeweging minder scheelt veel geld en dus pak ik liever nu een hogere hypotheek.
Is dat verstandig of niet?
Lijkt mij slim...
Kijk niet alleen naar de kosten koper, maar ook naar de kosten die je nog maakt ter verbetering van het huis (wat je uiteraard niet 100% terug ziet in een evt. verkoopprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Ik zou het persoonlijk ook kopen ipv appartement voor 4 jaar. Als je niet max hoeft te lenen, ook niet doen. En ook eens goed nadenken wat je over 4 jaar gaat doen. Blijft het huis op jouw naam? Gaat jouw vriendin zich inkopen? Etc...

Deze week mijn excel nog eens updaten met inkomens en uitgaven per maand want dat is al maanden geleden. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
mossel schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:39:
Dat komt overeen met een SWR (save withdrawal rate) van 4% / 3,33%. Dit vindt zijn oorsprong in de Trinity Study en wordt op fora/blogs breed gedragen.

Sommigen vinden 4% agressief, anderen conservatief. Wat is je flexibiliteit in je uitgaven/inkomsten na het bereiken van FO? Vermoed je dat de dollar in elkaar stort, oorlogen uitbreken? Jouw SWR moet je dus zelf bepalen.

Hier kan je spelen met de swr, gebaseerd op resultaten uit het verleden: http://www.firecalc.com/

nb: de swr gaat er vanuit dat je het vermogen niet consumeert (maar slechts de groei), en je dus oneindig FO bent. Als je rekent op AOW en pensioen dan kan je de berekening hierop aanpassen.
Dank hiervoor, interessant!
rube schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:08:
oh, haha. Ja natuurlijk, foutje. Om daadwerkelijk aan 26 jaar levensonderhoud te sparen in 13 jaar moet je ieder jaar 2 jaar sparen, plus het geld voor de jaar zelf. Dus 66% sparen ipv 50%. 66% is ook mogelijk, maar wel een stuk lastiger (helemaal met kinderen en/of als je niet redelijk verdient). Wij zitten nu op 63% en zoals ik eerder heb aangegeven verdienen wij goed, maar we hebben ook 2 kinderen en vrouw werkt parttime.
Waar ik wel benieuwd naar ben bij dit soort projecties. Wordt dit niet doorkruist door de huidige en voorlopig blijvende lage rente? Of ga je bij een tegenvallende opbrengst meer sparen om op dezelfde savingsrate/absoluut bedrag uit te komen?

Een andere vraag die ik heb is; in welke mate laten jullie inflatie meewegen in het doelkapitaal. Als je rekent met de doelstelling van de Europese centrale bank (iets onder de 2%) dan holt dat je vermogen (naar koopkracht) in in 13 of meer aardig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

RickvN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:54:
[...]

Lijkt mij slim...
Kijk niet alleen naar de kosten koper, maar ook naar de kosten die je nog maakt ter verbetering van het huis (wat je uiteraard niet 100% terug ziet in een evt. verkoopprijs).
Dat snap ik echter is mijn vader een (helaas) werkeloze timmerman dus dat moet wel goed komen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RickvN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 09:30:
[...]

Het is ten alle tijden onverstandig om een nieuwe auto te kopen. Alleen in het klassement van de Aygo/107 kun je het nog een beetje verantwoorden, omdat de afschrijving bijna gelijk is tussen een nieuwe auto en eentje van 3 jaar oud bijvoorbeeld.
Maar auto's schrijven veel af. En als je dan gaat kijken voor een tweedehands, heeft een 1 jaar oude nog steeds veel afschrijving. Daarnaast is dat maar de helft van het verhaal, want je hebt ook nog de running cost (onderdeel van de total cost of ownership) die erg hoog kunnen uitvallen. Een onzuinige of onbetrouwbare auto gaat je op de lange termijn wel meer kosten dan een paar K verschil in aanschaf prijs.
Ik zou ook zeker geen tweedehands A3 kopen haha, auto's van die fabrikant kunnen je flink verrassen met zeer hoge rekeningen. En garantie kun je naar fluiten. Zo ook de buren met hun tweedehands Golf van maar een paar jaar oud. Hartstikke mooie auto die je niet snel laat staan. Maar wel binnen no-time 2000 euro aan rekeningen (nieuwe remklauwtjes enzo).

Gewoon betaalbaarste en meest betrouwbare auto kopen die tevens lekker zuinig is. Maar dat is puur voor FO, dat is altijd een afweging tussen het verstandige en het financiele aspect.

Pagina: 1 ... 67 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.