Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.090 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:48
We moeten vakantie ook niet verder ophemelen, uiteindelijk is het een consumptiegoed als welk ander product dan ook. Je kunt een vakantie een ervaring noemen maar uiteindelijk is een smartphone, receiver auto of een vaatwasser dat ook. Iedere persoon legt nu eenmaal andere prioriteiten, en iedereen wil die ene Euro van je af pakken.
Shapeshifter schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:01:
Oja en ik haat de zon, geef mij maar eeuwig winter. Het is voor mij altijd te warm. De vakantiedagen die ik overhoud gaan meestal door het jaar heen uiteindelijk wel op aan ziekenhuisbezoeken voor mijn zoontje of intakegesprekken voor therapeut / kliniek (hij eet niet goed) of andere dingen, als ik ze niet op krijg worden ze verkocht.
Ik hoop dat de bezoekjes aan het ziekenhuis in de toekomst af nemen, maar ik hoop niet dat je de vrije dagen dan weer verkoopt! Ben wel benieuwd hoe je FO eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik ben het er op zich wel 100% mee eens dat een vakantie simpelweg zo goedkoop of duur kan zijn als je zelf wil. Zonder in te boeten op authenticiteit, stress, verzorgdheid, etc. etc. Ik ben het best met Shapeshifter eens: als je financiële onafhankelijkheid nastreeft maar vervolgens 5k aan een vakantie uitgeeft ben je onverantwoord bezig. Geen enkele vakantie hoeft zo duur te zijn. Net als dat je geen jaguar x-type gaat kopen terwijl een Alto net zo goed werkt. Om niet te beginnen over andere heilige koeien zoals bruiloften en begrafenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 00:13
mux schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 22:04:
Ik ben het er op zich wel 100% mee eens dat een vakantie simpelweg zo goedkoop of duur kan zijn als je zelf wil. Zonder in te boeten op authenticiteit, stress, verzorgdheid, etc. etc. Ik ben het best met Shapeshifter eens: als je financiële onafhankelijkheid nastreeft maar vervolgens 5k aan een vakantie uitgeeft ben je onverantwoord bezig. Geen enkele vakantie hoeft zo duur te zijn. Net als dat je geen jaguar x-type gaat kopen terwijl een Alto net zo goed werkt. Om niet te beginnen over andere heilige koeien zoals bruiloften en begrafenissen.
Als je 4 weken door de VS wilt reizen, dan is 5k heel redelijk. 5k voor 3 weken in Italië is veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:1. Vakanties kunnen indien nodig in een apart topic.
2. Respecteer elkaars keuzes in het leven, ook aangaande vakanties.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
mux schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 22:04:
als je financiële onafhankelijkheid nastreeft maar vervolgens 5k aan een vakantie uitgeeft ben je onverantwoord bezig.
Dat hangt natuurlijk van je plan af, streef je naar FO op de korte of lange termijn? Wil je zo snel mogelijk FO worden dan zul je qua uitgave de broekriem wat meer moeten aantrekken of zoeken naar hogere inkomsten. Maar wil je FO in 20-30 jaar plannen dan gaan duurdere uitgaven (en of dat nu een vakantie, auto etc etc is) prima ermee samen en dan kun je dat zeker niet onverantwoord noemen.

Daarnaast zijn absolute getallen vrij relatief. 5K aan product X uitgeven is voor de een iets meer als voor de ander. Dus een absoluut getal koppelen aan onverantwoord gedrag lijkt mij niet zo handig.

Onverantwoord is niet sparen en meer uitgeven als je inkomen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, af en toe pittige discussies.
We zeilen van het slim omgaan met geld, zomaar naar waarde-oordelen over individuele keuzes.

Hier nog een individuele keuze.
Van vakanties heb ik nooit echt kunnen genieten, of het moet de tijd zijn geweest dat je met je maatjes in een tent op de Braakman ging zitten voor een weekje. Ik heb nu hobbies die prima aan/rondom huis kunne worden uitgevoerd.
Maar het gaat niet over vakanties, maar over uitgavenpatronen, denk ik.

Daar is iedereen vrij in want iedereen is anders, gelukkig.

Wat ik wel duidelijk van elkaar onderscheid is: incidentele kosten vs periodieke kosten.
Wat de eerste betreft: goed te overzien, dus lekker doen. Wat de tweede betreft: zo snel mogelijk (het liefst tot nul) minimaliseren.
Daarnaast word je van schulden betalen niet armer, ook niet bij het aflossen van je hypo.

In essentie gaat FO eigenlijk over een gevoel, een gevoel van controle over de toekomst. Dat heb je natuurlijk niet, maar het streven ernaar geeft je wel dat gevoel.

Wiskundig bezien:
Stoeien met een functie met meerdere variabelen is een leuke hobby, maar zal nooit een overzichtelijk aantal oplossingen opleveren.
Dat maakt het ook meteen zo interessant. Als de functievoorwaarden veranderen (overheid, regelgeving, persoonlijke situatie, etc.) kan je zomaar weer aan de slag. ;)

Eigenlijk ben je constant bezig om variabelen uit die functie om te zetten in constanten. Denk aan kosten voor hypo, kosten voor vaste lasten, opbrengsten uit sparen/beleggen/lijfrentes/deposito's/...
Soms moet je de hele functie opnieuw definiëren.

Het blijft leuk, al ruim 30 jaar.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
netchip schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 22:06:
[...]

Als je 4 weken door de VS wilt reizen, dan is 5k heel redelijk. 5k voor 3 weken in Italië is veel te veel.
Lijkt me niet. Waarom zou het 'normaal' zijn om 4 weken door de VS te reizen en 5k uit te geven, maar is het verkeerd als je 3 weken luxe in Italië wilt zijn en je daar 5k aan uitgeeft? Als je daar toch meer plezier uithaalt is het een betere keuze.

Anyway volgens mij zijn vakanties hier vaker langsgekomen. Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen wat je eraan besteedt. Of je dat dan besluit te doen is je eigen keuze, zolang je je maar bewust bent van de kosten.

Als je doel is zo snel mogelijk FO te zijn dan is het natuurlijk een slecht idee veel aan een vakantie uit te geven. Maar dan komt de vraag waarom dat precies je doel is. Om zo snel mogelijk te stoppen met werken nu zoveel mogelijk werken en niet ontspannen? (Ervan uitgaande dat je dus een vakantie als ontspannend iets ziet). Dat is een beetje apart.

Exact hetzelfde verhaal kan je over lichtmetalen velgen voor je auto neerzetten overigens. Als jij daar gelukkiger van wordt, is er niks mis mee om daarvoor te betalen. Alleen wel het overzicht houden hoeveel het kost, en of je dat het waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wacht even. Een onderdeel van financieel onafhankelijkheid is toch dat je kan doen en laten wat jij wilt zonder dat je zorgen hoeft te maken over je financiën? Als iemand simpelweg zijn hobbits meegenomen heeft in zijn financiële planning,dan maakt het toch niks uit?

Een beetje FO-er spaart/rendeert dat natuurlijk prima toch,

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
Ah, wat fijn, een Nederlands FO topic! Ik ben sinds een half jaar MMM lezer en volg ook een aantal andere blogs. Hierbij even een korte introductie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ervaar dat het niet altijd makkelijk is om over dit onderwerp te praten met vriendinnen. Soms ben ik ook bang dat het wat opschepperig over kan komen (hoeveel geld je hebt/spaart) terwijl ik dit niet zo bedoel.
Het MMM forum volg ik ook, maar vind ik in veel dingen erg specifiek voor de VS. Daarom ben ik blij met dit topic, en kom ik graag meeschrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Accountant schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 21:46:
Ik hoop dat de bezoekjes aan het ziekenhuis in de toekomst af nemen, maar ik hoop niet dat je de vrije dagen dan weer verkoopt! Ben wel benieuwd hoe je FO eruit ziet.
Nouja, voor mij valt het zelfs nog mee, mijn vrouw heeft de afgelopen twee weken in het ziekenhuis gezeten. Het verkopen van vakantiedagen gaat automatisch want die dingen hebben een houdsbaarheiddatum. Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat er op een gegeven moment mensen mee gingen speculeren. Maximaal vakantiedagen bijkopen (bij ons kun je bijna een maand per jaar extra vakantiedagen kopen) en dan na een salarisverhoging weer verkopen :D Opzich best slim natuurlijk, maar snap ook wel dat dat niet helemaal ter goeder trouw is. Nouja, momenteel gebruik ik ze in ieder geval nog :P

Mijn FO tsja. Laat ik voorop stellen dat ik er nog maar een half jaar mee bezig ben en überhaupt nog maar 2 jaar werk, maar ik ben druk bezig om inzicht in onze rekeningen te krijgen. Heb een en ander geprogrammeerd en ik kan nu over willekeurige perioden in- en uitgaven tegen elkaar zetten en vergelijken met wat het begrote bedrag is over die periode. Tevens worden, competitiegevoelig als ik ben, de persoonlijke uitgaven (kleding, hobbies, uitgaan, etc.) van mijn vrouw en mij ook tegen elkaar uitgezet. Eigenlijk loopt het redelijk met elkaar op (zij geeft op de meeste posten een klein beetje meer uit, maar niet significant), met uitzondering van kleding :D Waar ik dit jaar €60,- heb uitgegeven aan een nieuw paar schoenen heeft zij voor zichzelf ruim €800,- uitgegeven, voor de nieuwe baby ruim €500,- en voor ons zoontje krap €400,- (en dat was toch wel meer dan begroot :P). Tevens hebben we begin dit jaar een nieuwe auto gekocht (wel een elektrische om te besparen op de maandlasten, wat erg goed lukt) en een maand geleden een zonnescherm en screen omdat het hier erg warm kan worden in huis. Toen gelijk maar de garage opgeruimd en met een systeempje al het gereedschap en bezems e.d. aan de muur gehangen. Samen met nog wat andere dingen al gauw €4.500,- en bijna €2.000,- aan babyspullen. Ik heb rond mijn afstuderen wat geschoven met cadeaus en toen een toekomstbestendige NAS gekocht (ik beheer veel film binnen de familie en heb zelf ook aardig wat data waarvan ik het jammer zou vinden als het verloren gaat), samen met nog wat andere zinnige apparaten ook al gauw een post van €1.000,-. Het was dus niet echt een verrassing dat we maar weinig gespaard hebben dit jaar :P Aan de andere kant zie ik het ook wel positief in, als we dat allemaal kunnen uitgeven en nog steeds quitte kunnen draaien kan ik als ik niet dergelijke incidentele uitgaven heb flink sparen :) Het plan is om nu eerst de buffers weer wat aan te laten groeien en als dat bereikt is zonnepanelen te kopen. Tevens begint het toch wel tijd te worden om eens te gaan indexbeleggen (spaarrente onlangs weer eens verlaagd voor de verandering).

Heb er een paar weken geleden nog eens goed over gepraat met de vrouw en mijn gevoelens gedeeld. Ik moet er soms mijn best voor doen om niet het gevoel te hebben dat "ik het geld binnensleep en zij het uitgeeft aan dingen die mij niet per se gelukkiger maken". Dat ik 80% van het inkomen genereer en vooralsnog toch een stuk minder plezier aan kinderen beleef dan dat ik had gehoopt helpt ook niet :P Het kan dan soms wel voelen alsof zij haar droom waar kan maken en ze daar "mijn" geld aan uitgeeft en ik daardoor mijn dromen (zoals FO) niet kan waarmaken. Meestal ebt dit wel redelijk weg als we er even voor gaan zitten en er over praten :) Desalniettemin heb ik wel een lijn in het zand getrokken wat de babyuitgaven, interieur, apparaten en kleding betreft, omdat dat niet duurzaam is (alsin, als we op dit niveau blijven uitgeven gaan we spaargeld gebruiken en dat vind ik overdreven). We gaan de begroting nog eens bekijken (er blijken toch wel een paar posten te missen) zodat het beoogde in- en uitgavenpatroon wat meer correspondeert met de werkelijkheid.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 18:22
netchip schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 22:06:
[...]

Ik heb geen betaalde vakantie dagen als zelfstandige, en een vrije dag 'kost' mij gemiddeld 200 eur aan gederfde inkomsten. Blijf ik ergens 4 weken i.p.v. 3 weken dan is dat 1000 eur extra. Ik neem kortere vakanties maar geef ook wat meer uit als het de reistijd verkort.

Het reizen is voor mij ook een beetje een verkenningsmissie naar plaatsen waar ik eventueel zou willen blijven als ik FO ben. Als ik merk dat ik me thuis voel in Azië, ben ik wellicht eerder FO door de lagere kosten van levensonderhoud daar.

[ Voor 8% gewijzigd door MisterBlue op 12-07-2014 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Aliene schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 23:59:
Ah, wat fijn, een Nederlands FO topic! Ik ben sinds een half jaar MMM lezer en volg ook een aantal andere blogs. Hierbij even een korte introductie.
Welkom! Altijd handig wat vrouwelijke inzichten in een topic waar veel mannen in participeren. Je bent in ieder geval op de goede leeftijd begonnen en het sparen gaat je makkelijk af, dat is heel fijn dat je het gevoel hebt dat je niets misloopt en toch kunt sparen.
Shapeshifter schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 07:08:
[...]
Heb er een paar weken geleden nog eens goed over gepraat met de vrouw en mijn gevoelens gedeeld. Ik moet er soms mijn best voor doen om niet het gevoel te hebben dat "ik het geld binnensleep en zij het uitgeeft aan dingen die mij niet per se gelukkiger maken". Dat ik 80% van het inkomen genereer en vooralsnog toch een stuk minder plezier aan kinderen beleef dan dat ik had gehoopt helpt ook niet :P Het kan dan soms wel voelen alsof zij haar droom waar kan maken en ze daar "mijn" geld aan uitgeeft en ik daardoor mijn dromen (zoals FO) niet kan waarmaken. Meestal ebt dit wel redelijk weg als we er even voor gaan zitten en er over praten :) Desalniettemin heb ik wel een lijn in het zand getrokken wat de babyuitgaven, interieur, apparaten en kleding betreft, omdat dat niet duurzaam is (alsin, als we op dit niveau blijven uitgeven gaan we spaargeld gebruiken en dat vind ik overdreven). We gaan de begroting nog eens bekijken (er blijken toch wel een paar posten te missen) zodat het beoogde in- en uitgavenpatroon wat meer correspondeert met de werkelijkheid.
Eerlijk verhaal.
Wat de competitie drang met je vrouw betreft daar heb ik ook weleens last van. Hier is het wel het geval dat we ongeveer beide hetzelfde verdienen. Ik ben dan alleen jaloers op haar extra vrije tijd, op papier werken we beide full time maar ik zit in het 8.30 tot 17.00 regime en zij is lerares en komt met moeite aan de 30u gemiddelde schat ik. En qua uitgaven is dat al vaker besproken hier dat FO/besparen vaak de hobby is van eentje en dat de ander tot een bepaald niveau erin meegaat.
Zou er een groot inkomensverschil zijn tussen mij en mijn partner dan kan ik me je gevoel wel voorstellen. Met name als je dan het gevoel hebt dat je dwelit (besparen) terwijl de ander de kraan vol openzet (uitgeven). Ik denk dat het met name afhangt hoe je als persoon in elkaar zit en dat je daar ook mee moet leren omgaan. Je moet het tenslotte als gezin samen doen! Dat zal dan ook een leerproces voor jou (en misschien voor mij ook) zijn. Het bespreekbaar maken van dit "probleem" is dan het belangrijkste en dan een gezamenlijk compromis opstellen en daar langzaam naar toe werken!

Wat betreft plezier beleven aan je kind. Ik kan me voorstellen als je kind wat kwaaltjes heeft het moeilijk is om hiermee om te gaan. Ik ben pas 3 maanden papa dus heb nog niet zoveel ervaring, maar ik beleef er stukken meer plezier aan als dat ik me eerst had voorgesteld hoe het zou zijn. Ik moet wel zeggen dat als hij af en toe non stop krijst(is gelukkig niet zo vaak) ik wel een beetje gek kan worden en zoek naar de figuurlijke uitknop. Maar de lach waar hij me in de ochtend mee begroet die is onbetaalbaar.

Nu ga ik de auto inpakken voor een weekje vakantie. Ongelofelijk wat mijn vrouw allemaal heeft ingepakt voor een weekje vakantie (stress moment :) ). Dan kan ik over een weekje weer lekker verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Shapeshifter schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 07:08:
[...]
Hier vrees ik ook voor. Mijn vriendin studeert volgende week af, zal waarschijnlijk niet-zo-heel-erg-veel gaan verdienen en heeft een keer laten vallen dat 'full-time werken zoveel stress oplevert, etc. etc.' Nu heeft ze een erg zware tijd achter de rug (moeder overleden, stiefvader die haar tijdens het rouwen letterlijk afstoot als stiefkind, etc.) maar ik vind toch dat onze two-man-mission wel samen gespeeld moet worden. En dat betekent dus gewoon allebei full-time werken voor zover dat kan, of in ieder geval keihard je best doen om lekker te werken. Dan leert ze namelijk hoelang ze moet werken voor dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
BFmango schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:18:
[...]

Hier vrees ik ook voor. Mijn vriendin studeert volgende week af, zal waarschijnlijk niet-zo-heel-erg-veel gaan verdienen en heeft een keer laten vallen dat 'full-time werken zoveel stress oplevert, etc. etc.' Nu heeft ze een erg zware tijd achter de rug (moeder overleden, stiefvader die haar tijdens het rouwen letterlijk afstoot als stiefkind, etc.) maar ik vind toch dat onze two-man-mission wel samen gespeeld moet worden. En dat betekent dus gewoon allebei full-time werken voor zover dat kan, of in ieder geval keihard je best doen om lekker te werken. Dan leert ze namelijk hoelang ze moet werken voor dingen.
Ik denk dat je je verstandig opstelt om te beginnen.

Als mensen zo beginnen zonder het zelfs geprobeerd te hebben dan kweek je een grondhouding. Men zal ook nooit het verschil zien en nooit de afweging goed kunnen maken.

Daarnaast is parttime werken voor veel vrouwen een financieel drama: ze gaan winkelen om tijd te verdrijven waarbij voornamelijk nutteloze frutsels. Parttime werken kost dus dubbel geld.

Toen mijn vrouw van 4 dagen (4-daagse functie) naar 5 dagen (nieuwe baan) werken ging scheelde dat bakken met geld zonder dat dat de kwaliteit van leven beinvloedde. De 'vrije' dag werd immers niet optimaal benut. Toen het weer van 5 naar 4 ging ivm kind was het omgekeerde weer waarneembaar omdat je met zo'n kind op stap gaat en niet strikt noodzakelijke zaken gaat kopen. Daar tegenwicht aan bieden vereist bewustwording en een alternatief.

Het kan dus wel, maar dan moet de vrije dag goed ingevuld worden.

Het 'zware tijd' argument ken ik ook uit directe hand bij mensen en heeft financieel het grote gevaar dat geluk gekocht wordt met consumptieve uitgaven. Typisch herkenpunt: 'meevallers' worden direct (in gedachten) uitgeven. Zeer moeilijk te veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik denk dat het goed is om het er over te hebben, en ook dat als verder de taken gelijk worden verdeeld het wel een scheve verhouding ook oplevert.

Tegelijkertijd blijf ik het apart vinden om per sé full time te willen werken zodat je daarna zo snel mogelijk kan stoppen met werken? Waarom dan niet nu gewoon al minder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:44

Sandyman538

SandstorM [148839]

BFmango schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:18:
[...]
Dan leert ze namelijk hoelang ze moet werken voor dingen.
Je bent haar vader toch niet, maar haar partner... Zo'n opmerking begrijp ik echt niet. Ik ben juist blij dat ik tegen mijn partner heb kunnen zeggen dat ze kan stoppen met haar part time baan zodat zij meer tijd heeft voor andere zaken aangezien ik voldoende verdien.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Sissors schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:58:
Ik denk dat het goed is om het er over te hebben, en ook dat als verder de taken gelijk worden verdeeld het wel een scheve verhouding ook oplevert.

Tegelijkertijd blijf ik het apart vinden om per sé full time te willen werken zodat je daarna zo snel mogelijk kan stoppen met werken? Waarom dan niet nu gewoon al minder werken?
Ik denk dat het vooral met het vermogen om te groeien heeft te maken. Vermogen om te groeien in je functie op het werk en vooral vermogen om te groeien in je salarisschaal. In het begin van je carrière moet je knokken. Knokken om die promotie binnen te slepen, knokken om die uitdagende projecten te krijgen, etc. Als parttimer krijg je die vaak niet en collega's en leidinggevenden kweken meteen een bepaald beeld bij parttimers. Iets in de trend van 'die moeilijke klus moet ik niet aan BFmango geven want die kan vrijdag niet werken terwijl Sissors dat wel kan' of zoiets. En zo sta je ook altijd achteraan de rij als er een vervanger voor iemand met een hogere functie wordt gezocht.
Sandyman538 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:01:
[...]

Je bent haar vader toch niet, maar haar partner... Zo'n opmerking begrijp ik echt niet. Ik ben juist blij dat ik tegen mijn partner heb kunnen zeggen dat ze kan stoppen met haar part time baan zodat zij meer tijd heeft voor andere zaken aangezien ik voldoende verdien.
Ik vind dat een vrij traditionele blik. Ik ga niet werken om mijn vrouw te onderhouden, dat moet ze ook zelf kunnen doen.

[ Voor 23% gewijzigd door BFmango op 12-07-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Wat betreft de ongelijke inkomsten, het kan toch gewoon zo zijn dat een van de twee (veel) meer verdient dan de ander? Ondanks dat ik de punten wel begrijp van 'ze moet haar eigen broek op kunnen houden' - vind ik het vooral belangrijk dat ze het kan. Mijn vriendin werkt ook niet fulltime en komt zelf redelijk rond maar kan niet echt sparen in de huidige situatie. Ik verdien daarentegen behoorlijk goed, maar ik houd dat nog wel gescheiden - dat is ook makkelijker aangezien een groot deel van mijn inkomsten in mijn beheer BV achterblijven. Ik ga voor mezelf proberen rond te komen met het DGA salaris dat ik mezelf uit moet keren, en dan is alles dat er extra is aan winst in de BV te investeren, zodat die uiteindelijk het DGA salaris al passief kan opbrengen. Maar goed, daar wil ik binnenkort sowieso goed voor gaan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:01
Beste is om gewoon geen vrouw te hebben, vrouwen kosten alleen maar geld. En als er kinderen bijkomen wordt het al helemaal een financieel drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Het Fantoom schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:41:
Beste is om gewoon geen vrouw te hebben, vrouwen kosten alleen maar geld. En als er kinderen bijkomen wordt het al helemaal een financieel drama.
Hard maar waar.

Overigens dat verhaal over vrouwen is vaak wel waarom ze minder verdienen en minder carrière maken.
Als je nu al zegt dat je niet full time kan werken wat wordt het dan wanneer er een kleine is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:41:
Hoeft helemaal niet, als ze gewoon werkt en een redelijk opleidingsniveau heeft is er niks aan de hand. Ik betaal nu meer dan toen ik met mijn ex samenwoonde, we deelden de rekening voor het huis gewoon sam-sam en legden allebei in voor zaken als vakanties e.d. Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat m'n partner haar deel bijlegt, tenzij er zaken als kinderen e.d. in het spel komen, dan maak je andere afspraken.

Als ze haar deel in kan leggen, we een stukje gezamelijk kunnen sparen en we de gezamelijke dingen als vakanties kunnen betalen is wat mij betreft dan weer aan haar hoe ze de rest indeelt. Het is alleen wel zo prettig als je qua mentaliteit enigszins op elkaar lijkt :)

Kinderen zullen duur zijn, no doubt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
Mijn vrouw brengt toch echt meer binnen dan dat ze kost hoor :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Sandyman538 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:01:
[...]

Inderdaad - zo denk ik er ook over. Het doel is toch uiteindelijk om in ons korte leventje het geluk te maximaliseren - waarbij FO sommigen kan helpen omdat werken voor de meeste van ons niet ons hobby is, maar FO is niet het doel, alleen een hulpmiddel. De weg naar FO is lang en moet zeker niet ten koste gaan van je gezamelijke geluk.

Het geluk & de gezondheid van je partner moet daarom altijd op #1 staat imo. Dat je vanuit een soort pedagogisch/principieel oogpunt erop staat dat je vriendin werkt, kan ik me iets bij voorstellen. Maar het gaat dan om het vinden van de juiste balans tussen geluk&gezondheid en werken, right? Dat ze op de bank zit te niksen, dat is natuurlijk niet de bedoeling.. maar ik geef zelf mijn vriendin alle ruimte om parttime te werken.

Als het ook financiele redenen heeft (je post het tenslotte in het FO topic) lijkt me echt een verkeerde prioriteit. Volgens mij gaat de gezamelijke weg naar FO alleen werken als je op dezelfde lijn zit en er allebei van overtuigd bent dat het zuiniger aandoen en FO worden het netto geluk maximaliseert; anders heb je kans dat zij jou maar een zuinige zeikerd vindt en jij haar een moneywaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Het blijft een lastige kwestie. Enerzijds ben ik van mening dat je in een relatie allebei ongeveer evenveel zou moeten inbrengen, anderzijds is dat soms moeilijk in getallen uit te drukken. Mijn vrouw zou best full-time willen werken, maar dat kan zij met haar functie (basisschoollerares) in onze regio gewoon even niet (gebrek aan aanbod). Gezien ik een veel hoger inkomen heb is het dan niet gek dat ik gewoon 40 uur werk en dat zij 3 dagen thuis op ons zoontje past. De overige twee dagen worden opgepakt door opa en oma, dus we zijn verder geen geld kwijt aan kinderopvang. Naar mijzelf rationaliseer ik het door haar te betalen voor het oppassen, maar dan blijft het soms nog steeds lastig als zij geld uitgeeft aan zaken die ik overbodig vindt, maar ergens gun ik het haar dan ook wel weer en wil ik haar niet betuttelen.

Tsja, in ons geval kost ons zoontje ons klauwen met geld, tijd en energie. Hij is van nature al heel erg druk en vraagt constant om je aandacht en dan heeft hij dus ook dat eetprobleem. Dat heeft het voor mij behoorlijk verpest, dan kan hij nog zo leuk lachen 's ochtends, dat weegt er gewoon niet meer tegenop. Zeker omdat het vooral mijn vrouw was die heel graag kinderen wilde en ik er neutraal tegenover stond. Ik hoor mezelf vaak genoeg: 'jij wilde zo graag kinderen" zeggen de laatste tijd. Ik kan niet zeggen dat ik gelukkig ben met de hele situatie, maar het is de realiteit dus ik accepteer het maar.

Overigens legt het ook een bom onder je relatie. Wij zijn vrij vroeg getrouwd (afgelopen week 5 jaar getrouwd waar we achter kwamen omdat mijn vader ons een mailtje stuurde). Sindsdien heb ik mij behoorlijk ontwikkeld, maar is zij toch wel een beetje achtergebleven, qua interesses zijn we ook behoorlijk uit elkaar gegroeid en als je elkaar dan ook niet meer ziet omdat de een in het ziekenhuis zit...

Wat ik hiermee wil zeggen is: vrouwen kosten niet meteen geld, maar als haar interesses (zoals kinderen) anders zijn dan de jouwe en heel veel tijd en geld kosten dan kan dat een wrang gevoel geven. Nog een ongerelateerde sidenote, het is heel cru en niet arrogant bedoeld, maar qua opleidingsniveau en intelligentie veel verschillen van je partner is ook echt lastig vind ik, als ik 20-jarige ikke dat had kunnen vertellen had mijn leven er misschien wel heel anders uitgezien...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Zelfs al zit ze op de bank te niksen... als dat haar (echt) gelukkig maakt, dan vindt dat ook zijn weerslag op mijn geluk wanneer we samenzijn. Het bewerkstelligt tegelijkertijd dat ze mij daardoor ook volledig vrij laat in wat ik wil doen: ultieme onafhankelijkheid, terwijl je toch samen bent. Bovendien heb ik mede daardoor enorme sprongen kunnen maken in mijn carriere - en dat heeft al vele malen meer opgeleverd dan dat wanneer zij was gaan werken.

Volgens mij kun je alleen echt 'financieel onafhankelijk' worden als je niets geeft om geld (hetgeen niet betekent dat je het niet in de gaten houdt!). Elke cent omkeren en je vrouw aan het werk zetten vanwege financiele redenen, om vervolgens op 'een gegeven moment' van je geluk te genieten, levert m.i. weinig op.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Er moet natuurlijk wel een balans zijn in de relatie. Als jij 60 uur per week zit te zwoegen ergens waar je eigenlijk niet wilt zitten om ervoor te zorgen dat je vrouw lekker thuis kan blijven niksen dan is er voor mij wat niet kloppende.

Echter aan de andere kant: Als ze dan wat minder carriere maakt maar wel gelukkiger is, who cares? Je ongelukkiger voelen door je werk zodat je eerder kan stoppen met werken is imo stom. Dan kan je beter langer doorwerken maar wel gelukkiger zijn. (Vooral omdat volgens mij de meeste hier niet daadwerkelijk van plan zijn om zo snel mogelijk te stoppen met werken, maar meer om de vrijheid te hebben en probleemloos minder te kunnen gaan werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Daarom heet het topic ook financiële onafhankelijkheid en niet early retirement. :P Veel mensen hebben hier gerealiseerd dat geluk niet zit in het uitgeven van geld aan allerlei goederen, maar aan het niet moeten te werken voor geld.

Verder ben ik door schade en schande wijs geworden en heb geconcludeerd dat ik een vrouw nodig heb welke ik gelukkig wil maken. Toen ik me dat realiseerde, wist ik ook dat mijn toenmalige partner niet de ware was. Uiteindelijk heb ik de weg naar onafhankelijkheid gekozen. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig verhaal, ik benijd je niet en wens je veel sterkte met de situatie. Dit kan niet makkelijk zijn om dagelijks te moeten handlen, voor beiden niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Krisp schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 15:54:
Daarom heet het topic ook financiële onafhankelijkheid en niet early retirement. :P Veel mensen hebben hier gerealiseerd dat geluk niet zit in het uitgeven van geld aan allerlei goederen, maar aan het niet moeten te werken voor geld.
Mee eens, maar daarom juist vind ik het dan apart om nu wel meer te moeten werken dan je wilt (of het nou van jezelf moet of van je partner), om te zorgen dat je later eerder dat niet meer hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 15:29
Misschien een geheel irrelevante vraag. Maar als jullie 4 dagen werken, welke dag geniet de voorkeur om vrij te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosofem
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 16-09 19:57
Heftige verhalen hierboven m.b.t. relaties, geld en eigen geluk. Ik vraag me dan af in hoeverre je met je partner gepraat hebt voordat hij/zij bepaalde keuzes maakte (bijvoorbeeld om minder te gaan werken en/of kinderen te nemen), als je er achteraf zo mee zit.

Ondanks dat ik de gezamenlijke financien beheer betrek ik mijn partner wel bij mijn doelen en maken we samen belangrijke beslissingen.

Zo werkt mijn partner momenteel 32 uur per week en wou graag na haar zwangerschap minder gaan werken. De voorkeur ging hierbij uit naar 24 uur. Vervolgens hebben wij bij P&O opgevraagd wat dit financieel zou betekenen. Het bedrag wat hier uit kwam was te laag om van te kunnen sparen en op vakantie te kunnen. Daarop hebben we besloten dat ze 28 uur gaat werken (dan is dit nog wel mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ik wil trouwens niet de indruk wekken dat ik diep ongelukkig ben, integendeel. Wat kinderen betreft was het voor mij moeilijk om een voorstelling te maken van hoe dat zou zijn en hebben we nu gewoon een beetje pech. Hopelijk zal dit in de toekomst verbeteren en zal de leuke kant de overhand krijgen. Grote kans dat de tweede heel anders is en dat ik de eerste dan ook in een ander licht ga zien. Ik ben me er terdege van bewust dat hij er niets aan kan doen en dat ik negatief beïnvloed ben en dus een aardige bias heb ontwikkeld. Echter hoor je mensen niet vaak over dit soort dingen openlijk praten terwijl het juist hele nuttige informatie kan zijn voor mensen die kinderen overwegen, dus steek ik het niet onder stoelen of banken.

Wat de relatie betreft ben ik ook gewoon heel open en eerlijk, dus zeg ik soms dingen die confronterend kunnen zijn. Aan de andere kant krijg ik dan wel vaak de werkelijke issues boven tafel. Mijn vrouw is zich heel bewust van mijn visie en zou niets liever zien dan dat ik (ook) mijn doelen bereik. Ook snapt ze hoe ik me voel en kan ze me op een oprechte manier geruststellen over de toekomst. Zo is ze bijvoorbeeld ook echt bereid om haar kennisniveau op te krikken met mijn hulp en op haar uitgaven te letten. Ook geeft ze vaak aan dat ze best meer zou willen werken als dat kon (qua aanbod en qua tijd). Ik heb ook zeker niet het beeld dat ze thuis alleen maar op de bank zit. Tuurlijk zijn we twee hele verschillende personen, maar ergens vind ik het ook wat zeggen dat we door al het gedoe heen nog steeds bij elkaar zijn en steeds beter met elkaar kunnen communiceren, dus ik zit er niet over in dat het op de klippen loopt binnen afzienbare tijd. Het belangrijkste is denk ik dat je het gevoel hebt dat de ander jouw "frustraties" serieus neemt en daar iets zinnigs over kan zeggen zonder te gaan ruzieën.

Wat knakker zegt over je vrouw thuis op de bank laten zitten als haar dat gelukkig maakt ben ik het niet mee eens trouwens. Ik ervaar altijd een groot gevoel van afschuw als mensen geen gebruik maken van hun potentie of veel tijd verkwanselen. Ik wil niet zeggen dat je niet gelukkig mag zijn, maar ik denk wel dat alleen proberen gelukkig te worden in het leven niet mijn nobelste streven zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
@Shapeshifter;
ik kan me daar ook wel in vinden. Ik ben altijd van mening dat iedereen moet doen wat ze gelukkig maakt. Mijn vriendin/vrouw zit nu in ongeveer dezelfde sector als ik (beide ontwerper), en we zijn daar beiden gelukkig in én mee. Buiten werktijd daarentegen zit ik graag achter de computer een beetje te gamen, artikelen te lezen die m'n kennis vergroten/verbreden en sporten. Zij zit daarentegen graag op de bank na een dag werken, of gaat wat liever uit eten of (vaker) een weekendje weg. Dat zijn, óók financieel gezien, dingen waar ik me over het algemeen niet tot nauwelijks in kan vinden.

Zelfs als je allebij dingen doet waar je gelukkig van wordt, of dit nu 40u in de week werken is en relatief goed opletten waar je geld naartoe gaat (ook om FO te worden), of 3-4 dagen in de week werken en de rest van de week op een andere manier genieten van je vrije tijd/vrijheid. Als je in een relatie niet óf vrede kan hebben dat de ander soms totaal andere ideeën op na houdt, óf enigzins dezélfde ideeën hebt, kan het soms best lastig zijn… hoort een beetje bij het lange termijn relatie gebeuren denk ik dan maar. Ik heb 't er zelf soms ook best lastig mee, maar als ik dan zie hoe ouderen (m'n ouders, m'n 70-jarige buren e.d.) ermee om lijken te gaan, dan denk ik dat je vooral moet leren om een dikke huid te hebben (zonder natuurlijk jezelf aan de kant te zetten) en leren geduld te hebben. Ook ik hou ontzettend veel van m'n vrouw, dus dan heb je dat soort dingen er zeker voor over… én ik denk ook dat het allemaal niet zo'n taboe hoeft te zijn om het over dat soort dingen te kunnen hebben.

M.b.t. FO zijn: ook een relatie, de gedeelde ideeën én andere ideeën die mensen in deze relatie hebben, en de eventuele kinderen die daarbij komen zijn daar allemaal van op invloed. Goede afspraken met elkaar maken (en kúnnen maken) is daarbij ontzettend belangrijk. Maar als dat gebeurt is het in mijn ogen soms nog makkelijker om FO te worden in dat geval. Eén huis met 2 werkenden, of dit nu deels parttime is of niet, levert vaak toch meer financiële armslag op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cash_flow
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-01-2023
Hallo FO-ers. Ik heb nog weinig gepost hier(1 ractie) maar wel veel meegelezen. Stappen die ik voor mezelf heb genomen zijn hypotheek aflossen en een beetje crowdfunding.

Nu jullie het toch over vakantie hebben, en de periode is ook na om het erover te hebben :) . Investeert er iemand in een vakantiewoning? Dit zou een mooie manier zijn om cashflow te genereren. Maar zonder ervaring is het altijd moeilijk om te beginnen. Iemand hier ervaring mee? Via waar kopen? Voorwaarden? Waar op letten?

Ook heb ik een beetje gekeken naar ETF's. Ik las dat een aantal van jullie dit hebben. Bij wie hebben jullie positieve ervaringen/resultaten? Hoe hoog zijn de risico's volgens jullie? Denken jullie niet dat de beurs op dit moment vrij hoog staat? en dat het risico op een heftige correctie de komende jaren geen risico is? En hoe investeren jullie in ETF's? Maandelijkse inleg? of 1 malig of wanneer je zelf wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r.e.s schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:45:
Zo werkt mijn partner momenteel 32 uur per week en wou graag na haar zwangerschap minder gaan werken. De voorkeur ging hierbij uit naar 24 uur. Vervolgens hebben wij bij P&O opgevraagd wat dit financieel zou betekenen. Het bedrag wat hier uit kwam was te laag om van te kunnen sparen en op vakantie te kunnen. Daarop hebben we besloten dat ze 28 uur gaat werken (dan is dit nog wel mogelijk).
Zitje dan niet heel krap? Nu weet ik haar loon niet natuurlijk, maar met een jan-modaal salaris is 4 uur per week met een gemiddeld uurloon een 270 bruto / 140 netto in de maand oid. Dit lijkt me heel krap sturen, zeker als je straks een keer de pech hebt dat je zelf werkeloos zou raken en naar 70% terug zou vallen. Ik zou daar niet heel rustig van slapen :)
Shapeshifter schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 23:11:
Ik wil trouwens niet de indruk wekken dat ik diep ongelukkig ben, integendeel. Wat kinderen betreft was het voor mij moeilijk om een voorstelling te maken van hoe dat zou zijn en hebben we nu gewoon een beetje pech. Hopelijk zal dit in de toekomst verbeteren en zal de leuke kant de overhand krijgen. Grote kans dat de tweede heel anders is en dat ik de eerste dan ook in een ander licht ga zien. Ik ben me er terdege van bewust dat hij er niets aan kan doen en dat ik negatief beïnvloed ben en dus een aardige bias heb ontwikkeld. Echter hoor je mensen niet vaak over dit soort dingen openlijk praten terwijl het juist hele nuttige informatie kan zijn voor mensen die kinderen overwegen, dus steek ik het niet onder stoelen of banken.
Offtopic maar ik waardeer het inzicht. Meestal hoor je alleen het mantra: als ze van jezelf zijn is het echt heeeelll anders(!!!). Ik twijfel voor mezelf ook nog ernstig of ik het zou willen en of ik gelukkig zou worden van kids. Tot nu toe word ik absoluut niet jaloers van de spruiten om me heen en heb ik alleen behoefte aan een partner, wie weet dat het verandert.

Of bijna iedereen is gelukkig met z'n kids of niet iedereen is er open en eerlijk over omdat het sociaal gezien nogal onwenselijk is om te roepen dat het hebben van kids tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
cash_flow schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:57:
Hallo FO-ers. Ik heb nog weinig gepost hier(1 ractie) maar wel veel meegelezen. Stappen die ik voor mezelf heb genomen zijn hypotheek aflossen en een beetje crowdfunding.

Nu jullie het toch over vakantie hebben, en de periode is ook na om het erover te hebben :) . Investeert er iemand in een vakantiewoning? Dit zou een mooie manier zijn om cashflow te genereren. Maar zonder ervaring is het altijd moeilijk om te beginnen. Iemand hier ervaring mee? Via waar kopen? Voorwaarden? Waar op letten?
Vakantiewoningen verhuren is zeker een leuke manier om inkomsten te genereren, maar verwacht niet gelijk de gans met de gouden eieren. Ikzelf heb (nog) niet in een vakantiewoning geïnvesteerd, maar mijn ouders wel (via Landal). Ik heb destijds in hun aankoop van de vakantiewoning het nodige uit het voortraject wel meegekregen.

De mogelijkheden zijn legio, zo ook de voorwaarden en de risico's. Als je hierin iets wilt gaan doen, zou ik allereerst een lokatie uit zoeken. Kies iets waar je zelf ook wel zou willen zitten tijdens je vakantie. Mijn ouders hebben de vakantiewoning destijds gekocht omdat ze zelf ook graag in die regio op vakantie gaan. Buffett zou zeggen dat je moet investeren in iets waar je verstand van hebt.
Ga in de regio op vakantie en kies bij voorkeur een weekend of een midweek dat niet in een vakantieperiode ligt. Zo krijg je gelijk een beeld van de bezettingsgraad. Controleer ook de randvoorwaarden (Supermarkt in de buurt? Restaurants in de buurt open op normale tijden en ook door de week, zwembad etc.)

Vakantiewoningen worden vaak via de lokale makelaars verkocht, dus er zit meestal niet veel anders op dan naar je beoogde vakantiewoning of de regio te gaan en hier een paar dagen vakantie te vieren. Meestal heb je dan wel een redelijk goed beeld van de mogelijkheden van zowel de vakantiewoning als de regio.

Als je, zoals mijn ouders, een vakantiewoning aankoopt via bijvoorbeeld Landal makelaardij, dan ben je wat minder gebonden aan de lokale makelaar, maar nog steeds raad ik dan aan om toch lokaal te gaan kijken. Het risico is wel wat minder, maar je uiteindelijke rendement kan lager zijn, doordat je beoogde woning bijvoorbeeld wat klein is of op een ongelukkige plek ligt. Andere mensen zien dat ook en boeken dan misschien iets anders.

Voorwaarden zijn er afhankelijk van de optie die je gekozen hebt. In Nederland een vakantiewoning kopen is niet veel anders dan een normale woning kopen, maar er kunnen speciale voorwaarden zijn (grond niet in eigen bezit bijvoorbeeld). Zoek vanuit je eigen keuze naar de voorwaarden. Een hypotheek verkrijgen in het buitenland kan wat moeilijker zijn en misschien vereisen dat je het in dat land regelt. En je dus met rentetarieven van dat land te maken krijgt.
Ook heb ik een beetje gekeken naar ETF's. Ik las dat een aantal van jullie dit hebben. Bij wie hebben jullie positieve ervaringen/resultaten? Hoe hoog zijn de risico's volgens jullie? Denken jullie niet dat de beurs op dit moment vrij hoog staat? en dat het risico op een heftige correctie de komende jaren geen risico is? En hoe investeren jullie in ETF's? Maandelijkse inleg? of 1 malig of wanneer je zelf wil?
Dit doe ik wel. Ik beleg via Binck Fundcoach. Verdere discussies daarover en over welke broker nu het beste is, in Beleggen op de beurs in de praktijk

Je kunt op twee manier beleggen: Investeren of speculeren. Investeren is in mijn ogen op de (zeer) lange termijn. Speculeren is voor jongens die graag gokken met hun geld om zo snelle rendementen te halen. Ikzelf zit niet in fondsen en ETFs omdat ik ze over 2-3 maanden of zelfs een jaar met winst weer wil verkopen. Ik zit in de fondsen/ETFs om kapitaal op te bouwen en uit te bouwen.

Risico is een deel van investeren. Of je dat nu bij een bank doet, via je spaarrekening (al is dit wel gegarandeerd tot 100k), via een startup in social media of via aandelen. Je kunt zelf je risico bepalen. Er zijn ook fondsen die overheidsobligaties in hun portefeuille hebben. Over het algemeen zijn die toch behoorlijk risico-loos. Dat is dan ook gelijk te zien aan de rendementen.

Ik beleg via maandelijkse inleg. Zo doe ik ook aan dollar-cost averaging en pak ik dus de pieken en de dalen mee. Het maakt dan niet veel uit of de beurs crasht. In een crash koop ik meer aandelen dan op een piek (omdat ze goedkoper zijn). Uiteindelijk zijn die extra aandelen op een piek ook weer meer waard. Een beurscrash kun je dus ook zien als een uitverkoop van aandelen :)

Ik raad je aan om de volgende boeken door te lezen over dit onderwerp:
- The Intelligent Investor door Benjamin Graham
- Learn to Earn door Peter Lynch

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Shapeshifter schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 23:11:
Wat knakker zegt over je vrouw thuis op de bank laten zitten als haar dat gelukkig maakt ben ik het niet mee eens trouwens. Ik ervaar altijd een groot gevoel van afschuw als mensen geen gebruik maken van hun potentie of veel tijd verkwanselen. Ik wil niet zeggen dat je niet gelukkig mag zijn, maar ik denk wel dat alleen proberen gelukkig te worden in het leven niet mijn nobelste streven zou zijn.
Ik stelde het zo zwart-wit om het punt duidelijk te maken. Mijn vriendin studeert van alles, gewoon uit interesse: psychologie, ergonomie, filosofie, talen, sterrenkunde. Ik betwijfel of ze ooit één studie gaat afmaken - beetje aard van het beestje. Misschien wordt ze ooit nog wetenschapsjournalist ofzo, denk dat ze daar geschikt voor zou zijn: weet van heel erg veel genoeg om er leuk en correct over te vertellen, plus dat ze goed kan schrijven.

Ze benut haar capaciteiten wel degelijk. Het levert financieel alleen niets op, en in de ogen van anderen zit ze vooral 'op de bank te niksen'. Ik zou haar kunnen dwingen 'productief' te worden met één of ander baantje tegen het minimumloon. We zitten in de gelukkige positie dat het financieel inmiddels niet meer hoeft, maar ook dat is anders geweest - het was vooral een kwestie van mijn prioriteiten aanpassen.

Nu, wat mij betreft is de context verder niet relevant. Ik geloof dat succes (ook financieel) in een relatie alleen kan ontstaan wanneer er overeenstemming is tussen de persoonlijke doelen. De partner dwingen om financiële redenen iets te gaan doen waar hij/zij zelf geen intrinsieke motivatie voor heeft, zal ook zijn weerslag vinden op jou en en dus het succes in je werk en geluk in je leven.

Maak dan de keuze om als alleenstaande verder te gaan, wat natuurlijk verder ook prima is.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Knakker schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:58:
[...]

Ik stelde het zo zwart-wit om het punt duidelijk te maken. Mijn vriendin studeert van alles, gewoon uit interesse: psychologie, ergonomie, filosofie, talen, sterrenkunde. Ik betwijfel of ze ooit één studie gaat afmaken - beetje aard van het beestje. Misschien wordt ze ooit nog wetenschapsjournalist ofzo, denk dat ze daar geschikt voor zou zijn: weet van heel erg veel genoeg om er leuk en correct over te vertellen, plus dat ze goed kan schrijven.

Ze benut haar capaciteiten wel degelijk. Het levert financieel alleen niets op, en in de ogen van anderen zit ze vooral 'op de bank te niksen'. Ik zou haar kunnen dwingen 'productief' te worden met één of ander baantje tegen het minimumloon. We zitten in de gelukkige positie dat het financieel inmiddels niet meer hoeft, maar ook dat is anders geweest - het was vooral een kwestie van mijn prioriteiten aanpassen.

Nu, wat mij betreft is de context verder niet relevant. Ik geloof dat succes (ook financieel) in een relatie alleen kan ontstaan wanneer er overeenstemming is tussen de persoonlijke doelen. De partner dwingen om financiële redenen iets te gaan doen waar hij/zij zelf geen intrinsieke motivatie voor heeft, zal ook zijn weerslag vinden op jou en en dus het succes in je werk en geluk in je leven.

Maak dan de keuze om als alleenstaande verder te gaan, wat natuurlijk verder ook prima is.
Ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf ook de kostwinner thuis en mijn vriendin heeft haar baan opgezegd om voor zichzelf te beginnen. Dit betekent nu dat mijn vriendin geen geld inlegt voor het huishouden, en dat we alles op mijn salaris doen.

Key hierin is dat alles in goed overleg is gegaan. En dat we dit allebei prima vinden. Ik heb leuk werk en mijn vriendin doet wat ze leuk vind en heeft bakken meer energie dan vroeger. Dat geld zal later wel weer een keer komen en vind ik van secundair belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cash_flow
Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips. Ik heb nog wat leeswerk te gaan dus :)

Zoals jij over ETF's praat, zo denk ik er ook over. Niet voor de korte termijn dus. Ik zoek ook vermogensopbouw voor lange(re) termijn. Alleen hoe lang is lange termijn? 10 jaar, 15 jaar of langer? Laat je ook dividend uitbetalen of herinvesteer je dit direct weer? Als je echt FO wil zijn, moet je wel geld hebben om te kunnen uitgeven. Maar tijdens een periode vermogensopbouw is dit nog niet vereist als je nog andere inkomsten hebt.

De dollar-cost averaging methode lijkt mij ook wel een goede manier om aan te kopen. Alleen zit je dan nog met het punt, welke etf's zijn slim om te hebben. Ik las dat je ook wereld etf's hebt zodat je eigenlijk in vanalles en nogwat tegelijk belegd en zo risico zeer breed spreid.

Wat moet je eigenlijk weten als je in zo'n soort ETF maandelijks belegd? Als ik besluit hierin te beleggen, dan heb ik toch hetzelfde effect als iemand die jaren beleggers ervaringen en skills heeft? Of denk ik hier te makkelijk over?

Volgens Mr. Money Mustache is het zo simpel.
http://www.mrmoneymustach...oney-in-the-stock-market/

1 ETF, en gewoon elke maand bijkopen. Als dat echt zo werkt is FO worden ook geen hogere wiskunde, alleen zoveel mogelijk sparen en investeren.

Klinkt te makkelijk om waar te zijn? Of is het echt zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik maak gebruik van Meesman om iedere maand met een klein bedrag ETFs te kunnen kopen. Zo heb ik de minste kosten en kan ik toch iedere maand 'dollar cost averagen'.
Heb een mengeling van aandelen wereld, aandelen europa, aandelen opkomende landen, obligaties wereld en obligaties europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cash_flow schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:58:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips. Ik heb nog wat leeswerk te gaan dus :)

Zoals jij over ETF's praat, zo denk ik er ook over. Niet voor de korte termijn dus. Ik zoek ook vermogensopbouw voor lange(re) termijn. Alleen hoe lang is lange termijn? 10 jaar, 15 jaar of langer? Laat je ook dividend uitbetalen of herinvesteer je dit direct weer? Als je echt FO wil zijn, moet je wel geld hebben om te kunnen uitgeven. Maar tijdens een periode vermogensopbouw is dit nog niet vereist als je nog andere inkomsten hebt.

De dollar-cost averaging methode lijkt mij ook wel een goede manier om aan te kopen. Alleen zit je dan nog met het punt, welke etf's zijn slim om te hebben. Ik las dat je ook wereld etf's hebt zodat je eigenlijk in vanalles en nogwat tegelijk belegd en zo risico zeer breed spreid.

Wat moet je eigenlijk weten als je in zo'n soort ETF maandelijks belegd? Als ik besluit hierin te beleggen, dan heb ik toch hetzelfde effect als iemand die jaren beleggers ervaringen en skills heeft? Of denk ik hier te makkelijk over?

Volgens Mr. Money Mustache is het zo simpel.
http://www.mrmoneymustach...oney-in-the-stock-market/

1 ETF, en gewoon elke maand bijkopen. Als dat echt zo werkt is FO worden ook geen hogere wiskunde, alleen zoveel mogelijk sparen en investeren.

Ik denk dat wat MMM aanbeveelt beter is dan wat 9 van de 10 beleggers doet.
Ik zou zelf wel iets meer spreiden, dwz over de hele wereld ipv alleen in de US, en ook een gedeelte obligaties.

Ik zou zeggen lees je een beetje in indexbeleggen. Daar is genoeg goede info over de vinden. Begin bv met "A random walk on wallstreet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:58

Don Quijote

El Magnifico

Zo simpel kan het ook wel zijn. Kies drie goede brede ETFs met lage kosten, en een lage tracking error en je kan bijna niet fout gaan en door te DCA'en verklein je ook weer het risico dat je met een te groot deel van je vermogen net voor een crash instapt.

Mijn strategie is het niet, maar an sich is er niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cash_flow
DivWhis schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:45:
Zo simpel kan het ook wel zijn. Kies drie goede brede ETFs met lage kosten, en een lage tracking error en je kan bijna niet fout gaan en door te DCA'en verklein je ook weer het risico dat je met een te groot deel van je vermogen net voor een crash instapt.

Mijn strategie is het niet, maar an sich is er niks mis mee.
Wat is jouw strategie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
cash_flow schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:20:
[...]

Check z'n blog (link onder bericht).

Ik voelde nooit zoveel voor beleggen, maar begreep na het lezen van MMM dat je eigenlijk wel moet. Ik heb het boek de prachtige eenvoud van indexbeleggen gelezen en voelde daar wel wat voor. Vooral omdat je dan weinig kennis nodig hebt en zelf niks hoeft te doen ;-). Ik zit nu bij Meesman en beleg maandelijks een bepaald bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

cash_flow schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:58:
[...]

Let wel op dat de ene wereldetf de andere niet is. Binck legt het makkelijk uit http://www.messagent.binc...A%2BWVc_k1hEFS0nH4ksA6OBx

In geval van twijfel, allemaal inslaan :p

Hou rekening met de aankoopkosten. Binck rekent bv €6,50 plus zoveel promille voor de aankoop. Doe je relatief kleine bedragen, dan moet je ergens anders kijken. Je kan dan beter in 1x €1000+ inkopen.

Ik doe nu vooral brandnewday. Die hebben relatief lagere aankoopkosten (iig geen starttarief) dus daar zet ik elke maand standaard €200,- in. Soms aangevuld tot €500 als het slecht gaat met de koersen.

Heb ik meer te besteden, dan koop ik voor €1500 etf bij binck

[ Voor 64% gewijzigd door kmf op 13-07-2014 23:17 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Interessant topic. Ik doe al jaren pogingen om serieus te sparen, maar door allerlei zaken komt het er steeds niet van. Dit zal ongetwijfeld ook wel te maken hebben met een gebrek aan keiharde motivatie, maar de wens is er wel. Maar steeds als het gezamenlijk inkomen stijgt, stijgen onze (verplichte) uitgaves evenredig mee. En in de tussentijd is mijn vrouw van full-time naar 2 dagen gegaan om voor onze 2 (dure maar hele lieve ;)) kinderen te zorgen. Het voelt soms als dweilen met de kraan open. Ik verdien bruto 2600 per maand, mijn vrouw zit op ongeveer 1400 met haar twee dagen. Netto zo'n €2800 per maand. Dat is krap genoeg om hypotheek, verzekeringen, energierekeningen en alle andere vaste lasten van te betalen en daarnaast ongeveer €500 over te houden voor boodschappen en andere variabele uitgaven. Dat is met twee kinderen niet veel, kan ik je vertellen. Elke maand proberen we €100 te sparen, maar meestal eindigen we dan met een lege portemonnee met nog een paar dagen te gaan en moeten we wederom ons spaargeld aanspreken. En dat terwijl we echt wel bezuinigen en op onze uitgaven letten. We doen boodschappen bij de Lidl of Aldi, laten de auto zo veel mogelijk staan, gaan niet op vakantie (of een uitje via vakantieveilingen), etc. Ik vind het vreselijk frustrerend. We kunnen rondkomen, maar sparen is niet te doen. We vragen ons vaak af hoe anderen dit doen. Iedereen in onze omgeving lijkt zo makkelijk geld uit te kunnen geven aan van alles. Blijkbaar verdienen die gewoon meer dan wij. Aangezien wij nu kunnen rondkomen van dit inkomen, zouden wij (bij gelijke uitgaven) moeten kunnen sparen als ons salaris toeneemt. Daar hopen we dan ook maar op. Ik klim nog steeds flink (ik verdiende 5 jaar geleden nog €1750, nu €2675 en stijgende per nieuw contract/functie), dus er zit toekomstperspectief in.

Ik moest overigens we lachen om TS die op pagina 1 noemt dat gezamenlijk inkomen van €3100 + €3500 bruto modaal is. LOL. Dat is heel hoog. Geen wonder dat er dan veel te sparen valt. Ik kan daar best jaloers op zijn. Ook op die naïeve houding over waarom het andere mensen toch niet lukt om te sparen. ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Om met je laatste alinea te beginnen, eens. Sommige hebben (hier) niet in de gaten hoe ver ze boven modaal zitten. Ze vinden hun inkomen nog gemiddeld, maar het is echt ver boven gemiddeld.

Maar dat gezegd vraag ik me nog wel af in hoeverre het toch een kwestie van prioriteiten is. Er is volgens mij in dit topic bijvoorbeeld, al kan het ook een andere zijn geweest, iemand geweest die zich afvroeg hoe in hemelsnaam zijn buren zoveel op vakantie konden gaan met een ruwweg gelijk salaris als hij had, dat kon toch helemaal niet? Tja hij (zijn gezin) had 3 autos en een paard. Daar kan je wel wat vakanties van betalen.

Nu neem ik niet aan dat jij dat hebt, maar het is denk ik in jouw situatie nuttig om van een aantal maanden een lijst te maken waar je geld nu aan op gaat, iig qua vaste lasten. En natuurlijk kan het zijn dat je simpelweg in een heel duur huis zit voor je inkomen, aan de andere kant lijkt me dat niet zo snel het geval als je loon flink gestegen is in 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:56
Met dat inkomen, lasten en 2 kinderen zal er ook weinig te sparen over blijven op dit moment. Ik weet niet in welke leeftijd ze zitten, maar als ze nog naar kinderopvang gaan, ga je pas wat overhouden als ze 4 zijn.

Is meer werken voor je partner geen optie? Als ze 1400 bruto in 2 dagen krijgt, is dat 3500 voor 5 dagen en dus verdient zij op Full time basis het meeste. Ik zeg niet dat het 5 dagen moet worden, maar zij een dag erbij (700 bruto) scheelt wel.

Over het algemeen hebben tweakers redelijk goede (it) banen met bijbehorende inkomsten en is het helemaal niet representatief voor de samenleving. Zelf zaten we vorig jaar op 3.5x modaal, maar zo voelt dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BezurK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:03:

Ik moest overigens we lachen om TS die op pagina 1 noemt dat gezamenlijk inkomen van €3100 + €3500 bruto modaal is. LOL. Dat is heel hoog. Geen wonder dat er dan veel te sparen valt. Ik kan daar best jaloers op zijn. Ook op die naïeve houding over waarom het andere mensen toch niet lukt om te sparen. ;)
Er zijn natuurlijk tal van redenen te bedenken. Ieder situatie is anders. Ik heb NU wel een goedbetaalde baan, en mijn vrouw een redelijk betaalde baan. Maar dat was niet altijd zo geweest. Ik had toentertijd simpelweg mijn huis gekocht waarbij ik NET met mijn starterssalaris de vaste lasten kan betalen.

Dt zorgt er nu natuurlijk voor dat we wel wat geld overhouden met loonsverhogingen en een extra salaris erbij .

Ik zou zeggen, lees deze verhalen eens: er zijn mensen die met een beperkt budget toch voor elkaar krijgen om hun hypotheek afgelost te krijgen. http://min-of-meer.blogspot.nl/search/label/Aflossen

Ik vind persoonlijk dat je niet al te veel moet gaan storten op sparen als je nog een flinke schuld hebt. Als je die namelijk aflost, dan heb je wat meer ademruimte in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
Met geld kun je geld maken, zo werkt het al vanaf het begin.

Accountant refereert mogelijk met modaal naar zijn kenniskring, dat hij in die samenstelling modaal verdient (wellicht zijn er sommige partner). Niet rekening houdend met andere arbeidsgroepen.

Ik ken een dergelijke uitspraak van een arts in opleiding, die klaagde over een start salaris van € 2.400 (terwijl in opleiding). Zo'n uitspraak wordt misschien gedragen als je in een groep zit met medisch specialisten die € 100k - € 200k per jaar verdienen, maar niet als er een timmerman in het gezelschap zit. Zo zie je maar weer, het beschikken over veel leervermogen staat niet gelijk aan wereldkennis of inlevingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:58
Shapeshifter schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:24:
Het blijft een lastige kwestie. Enerzijds ben ik van mening dat je in een relatie allebei ongeveer evenveel zou moeten inbrengen, anderzijds is dat soms moeilijk in getallen uit te drukken. Mijn vrouw zou best full-time willen werken, maar dat kan zij met haar functie (basisschoollerares) in onze regio gewoon even niet (gebrek aan aanbod). Gezien ik een veel hoger inkomen heb is het dan niet gek dat ik gewoon 40 uur werk en dat zij 3 dagen thuis op ons zoontje past. De overige twee dagen worden opgepakt door opa en oma, dus we zijn verder geen geld kwijt aan kinderopvang. Naar mijzelf rationaliseer ik het door haar te betalen voor het oppassen, maar dan blijft het soms nog steeds lastig als zij geld uitgeeft aan zaken die ik overbodig vindt, maar ergens gun ik het haar dan ook wel weer en wil ik haar niet betuttelen.

Tsja, in ons geval kost ons zoontje ons klauwen met geld, tijd en energie. Hij is van nature al heel erg druk en vraagt constant om je aandacht en dan heeft hij dus ook dat eetprobleem. Dat heeft het voor mij behoorlijk verpest, dan kan hij nog zo leuk lachen 's ochtends, dat weegt er gewoon niet meer tegenop. Zeker omdat het vooral mijn vrouw was die heel graag kinderen wilde en ik er neutraal tegenover stond. Ik hoor mezelf vaak genoeg: 'jij wilde zo graag kinderen" zeggen de laatste tijd. Ik kan niet zeggen dat ik gelukkig ben met de hele situatie, maar het is de realiteit dus ik accepteer het maar.

Overigens legt het ook een bom onder je relatie. Wij zijn vrij vroeg getrouwd (afgelopen week 5 jaar getrouwd waar we achter kwamen omdat mijn vader ons een mailtje stuurde). Sindsdien heb ik mij behoorlijk ontwikkeld, maar is zij toch wel een beetje achtergebleven, qua interesses zijn we ook behoorlijk uit elkaar gegroeid en als je elkaar dan ook niet meer ziet omdat de een in het ziekenhuis zit...

Wat ik hiermee wil zeggen is: vrouwen kosten niet meteen geld, maar als haar interesses (zoals kinderen) anders zijn dan de jouwe en heel veel tijd en geld kosten dan kan dat een wrang gevoel geven. Nog een ongerelateerde sidenote, het is heel cru en niet arrogant bedoeld, maar qua opleidingsniveau en intelligentie veel verschillen van je partner is ook echt lastig vind ik, als ik 20-jarige ikke dat had kunnen vertellen had mijn leven er misschien wel heel anders uitgezien...
Oei, als ik je zo hoor ga je dit niet lang uithouden met elkaar. Ik verwijt je niets, het is een constatering.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Accountant heeft niet gezegd dat hij modaal verdient. In zijn TS staat "niet geheel modaal". Dat kan je interpreteren als "ietsje meer dan modaal", maar ook "ver boven modaal".

En modaal wordt landelijk bepaald. in 2013 was dit 32.500 bruto per jaar.
Chief-XL schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:50:
[...]

Oei, als ik je zo hoor ga je dit niet lang uithouden met elkaar. Ik verwijt je niets, het is een constatering.
my thoughts exactly. maar verder maar niet op ingegaan.

[ Voor 36% gewijzigd door kmf op 14-07-2014 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:34
@Bezurk in dit topic hebben een aantal mensen een overzicht getoond van hun uitgaven. Misschien kun je die van jou ook in kaart brengen en daar mee vergelijken. Dan kun je zien waar je afwijkt en evt. onderzoeken waar je nog kunt besparen.

Heb je een goed overzicht waar je geld naar toe gaat? Geef je je geld aan de dingen die jij belangrijk vindt? Wij bleken toch en aantal lekken te hebben, geld werd uitgegeven aan zaken die we niet zo belangrijk vonden. Bv. lunch je in de kantine of neem je je eigen brood mee. NeeNee sticker op de brievenbus en ik ben sindsdien nooit meer bezweken aan leuke kinderkleertjes uit de Hema folder ;). Bij ons zijn de abonnementen de deur uitgegaan, verzekeringen allemaal nagelopen, kachel staat een graadje lager, kleding voor de kinderen komt deels van marktplaats maar wordt ook op verjaardagen gevraagd. Daarentegen eten we nog wel brood van de warme bakker en vlees van de slager (2 dingen die wij belangrijk vinden).

Bij aankopen denk ik: wilde ik dit gister ook al hebben (ter voorkoming van impulsaankopen ik kan soms op internet topics lezen en denken dat is handig, wil ik ook hebben), heb ik het echt nodig, kan ik het lenen, kan ik het op marktplaats kopen? Voorheen kochten we veel sneller dingen.

Op de blog min-of- meer heb je op vrijdags de rubriek 'De portomonee van ...' Daar hebben al een aantal mensen inzage gegeven in hun uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 16-09 19:57
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:10:
[...]

Zitje dan niet heel krap? Nu weet ik haar loon niet natuurlijk, maar met een jan-modaal salaris is 4 uur per week met een gemiddeld uurloon een 270 bruto / 140 netto in de maand oid. Dit lijkt me heel krap sturen, zeker als je straks een keer de pech hebt dat je zelf werkeloos zou raken en naar 70% terug zou vallen. Ik zou daar niet heel rustig van slapen :)
Het bedrag lag toch een stukje hoger, het ging er voornamelijk om dat we met 24 uur nog wel konden sparen en op vakantie konden gaan maar dat we onze doelen en wensen bij moesten stellen.
Interessant topic. Ik doe al jaren pogingen om serieus te sparen, maar door allerlei zaken komt het er steeds niet van. Dit zal ongetwijfeld ook wel te maken hebben met een gebrek aan keiharde motivatie, maar de wens is er wel. Maar steeds als het gezamenlijk inkomen stijgt, stijgen onze (verplichte) uitgaves evenredig mee. En in de tussentijd is mijn vrouw van full-time naar 2 dagen gegaan om voor onze 2 (dure maar hele lieve ;)) kinderen te zorgen. Het voelt soms als dweilen met de kraan open. Ik verdien bruto 2600 per maand, mijn vrouw zit op ongeveer 1400 met haar twee dagen. Netto zo'n €2800 per maand. Dat is krap genoeg om hypotheek, verzekeringen, energierekeningen en alle andere vaste lasten van te betalen en daarnaast ongeveer €500 over te houden voor boodschappen en andere variabele uitgaven. Dat is met twee kinderen niet veel, kan ik je vertellen. Elke maand proberen we €100 te sparen, maar meestal eindigen we dan met een lege portemonnee met nog een paar dagen te gaan en moeten we wederom ons spaargeld aanspreken. En dat terwijl we echt wel bezuinigen en op onze uitgaven letten. We doen boodschappen bij de Lidl of Aldi, laten de auto zo veel mogelijk staan, gaan niet op vakantie (of een uitje via vakantieveilingen), etc. Ik vind het vreselijk frustrerend. We kunnen rondkomen, maar sparen is niet te doen. We vragen ons vaak af hoe anderen dit doen. Iedereen in onze omgeving lijkt zo makkelijk geld uit te kunnen geven aan van alles. Blijkbaar verdienen die gewoon meer dan wij. Aangezien wij nu kunnen rondkomen van dit inkomen, zouden wij (bij gelijke uitgaven) moeten kunnen sparen als ons salaris toeneemt. Daar hopen we dan ook maar op. Ik klim nog steeds flink (ik verdiende 5 jaar geleden nog €1750, nu €2675 en stijgende per nieuw contract/functie), dus er zit toekomstperspectief in.

Stel dat je vrouw 2300 verdient bij fulltime en nu 1400 door partime en jij bent van 1750 gegroeid naar 2650.

Dan is zij 900 euro in inkomen gedaald en jij 900 gestegen (waarvoor respect). Kortom je verdient nog wel even veel als in je oude situatie, alleen heb je nu twee kinderen en jaren lange inflatie achter de rug. Als je echt het gevoel hebt dat je vast zit qua financien zou je met je vrouw kunnen overleggen dat zij 1 dag in de week meer gaat werken. Dit betekend weliswaar dat van die 300 euro netto extra je 100 euro netto aan de gastouder/kdv mag betalen maar het geeft je wel de mogelijkheid om in iedergeval wat te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Interessant topic. Ik doe al jaren pogingen om serieus te sparen, maar door allerlei zaken komt het er steeds niet van. Dit zal ongetwijfeld ook wel te maken hebben met een gebrek aan keiharde motivatie, maar de wens is er wel. Maar steeds als het gezamenlijk inkomen stijgt, stijgen onze (verplichte) uitgaves evenredig mee. En in de tussentijd is mijn vrouw van full-time naar 2 dagen gegaan om voor onze 2 (dure maar hele lieve ;)) kinderen te zorgen. Het voelt soms als dweilen met de kraan open. Ik verdien bruto 2600 per maand, mijn vrouw zit op ongeveer 1400 met haar twee dagen. Netto zo'n €2800 per maand. Dat is krap genoeg om hypotheek, verzekeringen, energierekeningen en alle andere vaste lasten van te betalen en daarnaast ongeveer €500 over te houden voor boodschappen en andere variabele uitgaven. Dat is met twee kinderen niet veel, kan ik je vertellen. Elke maand proberen we €100 te sparen, maar meestal eindigen we dan met een lege portemonnee met nog een paar dagen te gaan en moeten we wederom ons spaargeld aanspreken. En dat terwijl we echt wel bezuinigen en op onze uitgaven letten. We doen boodschappen bij de Lidl of Aldi, laten de auto zo veel mogelijk staan, gaan niet op vakantie (of een uitje via vakantieveilingen), etc. Ik vind het vreselijk frustrerend. We kunnen rondkomen, maar sparen is niet te doen. We vragen ons vaak af hoe anderen dit doen.
Ik ken jullie uitgavenpatroon niet maar met 2800 euro netto in de maand maar 100 euro kunnen sparen geeft bij mij aan dat er ergens héél veel geld weglekt. Woon je duur bijvoorbeeld? Heb je 2 auto's ? Dure abbonementen?
Wij verdienen samen nog een stukje minder (iets boven de 2400 netto samen (!) ) en sparen echt een heel stuk meer dan jullie. 500 euro in de maand lukt met gemak en als we ons best doen kan dat nog wel wat hoger. (600 euro moet ook wel lukken als we echt niks meer uitgeven)
Kijk eens naar je uitgavenpatroon ;)
Iedereen in onze omgeving lijkt zo makkelijk geld uit te kunnen geven aan van alles. Blijkbaar verdienen die gewoon meer dan wij.
Zo'n rotsalaris hebbenn jullie nou ook weer niet samen , natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die meer verdienen maar er zullen ook mensen zijn die bezuinigen op andere dingen en er zijn ook mensen die doen alsof ze veel geld hebben en intussen dik in de schulden zitten. Dat zie je aan de buitenkant toch niet altijd.
Aangezien wij nu kunnen rondkomen van dit inkomen, zouden wij (bij gelijke uitgaven) moeten kunnen sparen als ons salaris toeneemt. Daar hopen we dan ook maar op. Ik klim nog steeds flink (ik verdiende 5 jaar geleden nog €1750, nu €2675 en stijgende per nieuw contract/functie), dus er zit toekomstperspectief in.
Dat moet sowieso lukken maar kijk eerst eens naar je huidige uitgaven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32

Cliffie

Trompetslet

Hier staat de FO op een laag pitje, aangezien ik per 1/8 geen baan meer heb. Scheelt even een dikke 500 euro netto per maand. Tijd om de uitgaven onder een grote loep te houden, maar heb dat al gedaan het afgelopen jaar en toch lijkt er weinig te besparen. Ben ook van mening dat je nu ook moet leven en niet op een houtje moet bijten om in de verre toekomst je geluk te zoeken ;)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 11:36
Hallo allemaal, ik meld mij ook maar eens in dit topic. Heb dit topic redelijk vanaf het begin gevolgd, komen veel interessante dingen voorbij.
Mijn situatie:
Inkomen:
Tot 01-01-2014 werkte ik 36 uur/week met een bruto inkomen van 24k ish. Daarna ben ik voor mezelf begonnen (naast die baan) en dat gaat erg goed. Ben nu in die baan teruggegaan van 36 uur naar 16 uur per week (in stappen) waarbij ik nog ongeveer 800 euro per maand bruto krijg. Mijn eigen zaak gaat als een trein. Dit jaar zit ik tot nu toe op een bruto winst van ~65k en de winst per maand stijgt nog steeds hard.

Uitgaven:
Aangezien ik 24 ben, pas weer een maand of 5 een vriendin heb, en nog geen plannen heb om snel met haar te gaan samenwonen, woon ik samen met een vriend en mijn broer in een huis. Gezellig en goedkoop.
Ik geef ongeveer 350 euro per maand uit aan wonen (incl g/w/l en internet).
Daarnaast gaat er een 300 euro per maand op aan boodschappen.
Sinds mijn inkomen is gestegen heb ik niet veel veranderd aan mijn uitgavenpatroon, het enige wat ik extra heb gedaan is een hele leuke auto gekocht die me (incl benzine) ~250 euro per maand kost.

Natuurlijk zet ik van het geld wat er binnenkomt de te betalen belasting apart. Ook zet ik geld apart voor tegenvallers en pensioen. Daarnaast investeer ik het meeste wat ik binnenkrijg opnieuw in de zaak, maar daar komt ook een keer een einde aan (de groei that is). Ik zal dus ergens in 2015 echt kunnen gaan beginnen met een behoorlijk bedrag weg te gaan zetten.

Ik heb al veel posts hier gelezen, en ik vind de strategie van DivWhis erg interessant. Ik denk dat dat een erg stabiele manier is om inkomen te genereren uit kapitaal. Ik snap dat die manier van investeren geen investeringen zijn die je voor een jaar doet, maar is er ook een soort minimum termijn voor om het geen verloren tijd te laten zijn? Ik zie voor me dat ik over een jaar of 2.5-3 een huis zou kopen (voor een hypotheek heb ik meerdere jaarcijfers nodig, maar tegen die tijd heb ik het geld voor een huis al praktisch klaarstaan op de huidige inkomsten gerekend), maar tot die tijd het geld wel in beweging wil houden. Alvast bedankt voor alle goede tips die ik ben tegengekomen, leer er erg veel van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@The_Zohan; dat is een verhaal wat me ontzettend aanspreekt! Het stukje samenwonen met je vrienden/broer dan weer niet (woon samen met m'n vriendin/vrouw), maar vooral het eerste stukje over een deeltijd baan en een eigen zaak des te meer. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?

Ik werk nu namelijk 40 uur in de week in loondienst, maar de drang om voor mezelf te beginnen wordt bijna met de maand groter. Zowel om te kunnen doen wat ik écht wil doen (meer grafisch en web design), en ook om de vruchten te kunnen plukken van m'n eigen inzet. Het eerste stuk van je verhaal was me alleen niet helemaal duidelijk: je geeft aan 32 uur te werken, maar gaat nu van 36 naar 16 uur… doel je daarmee op je loondienst baan of je eigen zaak? En wat is op dit moment de verhouding van loondienst/eigen zaak qua inkomen en werkuren? Ik hoef natuurlijk geen precieze bedragen als je die privé wilt houden, maar misschien een percentuele verhouding als dat kan?

Ik hoop namelijk in augustus een dagje een opfriscursus te doen bij een freelancer die ik ken, om vervolgens hopelijk dit jaar/uiterlijk begin volgend jaar een dagje minder te kunnen werken in loondienst, en zo te kijken of het freelancen me ook écht ligt. :)

Als ik zo de freelancers om me heen zie, en van wat ik her-en-der lees, is het als je je netwerk een beetje op orde hebt en hard genoeg werkt, een stuk prettiger in de "inzet-werkdruk-inkomsten" verhouding. Het is me zeker niet alleen om het geld te doen: ik heb ook écht behoefte om wat meer tijd te kunnen besteden aan wat ik zelf wil doen qua werk namelijk. Maar het idee dat je je eigen inzet ook direct terug ziet in financiële middelen is natuurlijk wel een mooie extra stok achter de deur… zowel qua gevoel als het opbouwen van een FO-toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Chief-XL schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:50:
[...]

Haha, als er iets niet goed is voor je financiën is het wel scheiden :P Ik denk zelf dat het voorlopig wel losloopt. Ik ben op dat vlak erg pragmatisch. Het maakt voor mij niet zo heel veel uit met wie ik samenwoon, maar alleen is ook weer zo eenzaam. Zolang ik een beetje mijn eigen gang kan gaan vind ik het allemaal wel prima. Ik zoek in een relatie vooral het kunnen verdelen van taken, anderen zullen vast andere dingen zoeken.

Ik zie FO op het moment als iets voor de lange termijn. Op termijn gaan de kinderen misschien iets minder kosten, kan de vrouw misschien wat meer gaan werken en zullen we meer gaan verdienen. Tegelijkertijd zullen onze vaste lasten waarschijnlijk dalen (lineaire hypotheek), dus is het gewoon een kwestie van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
joramoudenaarde schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:33:
@The_Zohan; dat is een verhaal wat me ontzettend aanspreekt! Het stukje samenwonen met je vrienden/broer dan weer niet (woon samen met m'n vriendin/vrouw), maar vooral het eerste stukje over een deeltijd baan en een eigen zaak des te meer. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
Ik heb een handelsonderneming (dus geen specifieke IT skills o.i.d.). Dit maakte het makkelijk om voor mezelf, naast het werk, aan de gang te gaan. Toen de inkomsten zo hard omhoog gingen en ik uren te kort kwam voor mezelf, begon ik met uren afbouwen met mijn werkgever.
Ik werk nu namelijk 40 uur in de week in loondienst, maar de drang om voor mezelf te beginnen wordt bijna met de maand groter. Zowel om te kunnen doen wat ik écht wil doen (meer grafisch en web design), en ook om de vruchten te kunnen plukken van m'n eigen inzet. Het eerste stuk van je verhaal was me alleen niet helemaal duidelijk: je geeft aan 32 uur te werken, maar gaat nu van 36 naar 16 uur… doel je daarmee op je loondienst baan of je eigen zaak? En wat is op dit moment de verhouding van loondienst/eigen zaak qua inkomen en werkuren? Ik hoef natuurlijk geen precieze bedragen als je die privé wilt houden, maar misschien een percentuele verhouding als dat kan?
Ik heb het verkeerd neergezet :P Ik ben van 36 uur per 01-04-2014 naar 24 uur gegaan, en nu per 01-07-2014 naar 16 uur. Deze 16 uur houd ik nog wel even aan. Ik doe veel handel via internet en zit dus ook hele dagen thuis te werken, waarbij ik weinig anderen tegenkom. Mijn andere werk houd ik aan voor sociaal contact, en een klein beetje zekerheid.

Ik zit dit jaar tot nu toe op ~65k euros bruto winst voor mijn bedrijf. Dit is op basis van 6-7 dagen per week, 12-14 uur per dag werken (min de dagen die ik bij mijn reguliere werkgever werkte).
Daarnaast heb ik tot nu toe bruto ~7.5k euros via mijn reguliere werkgever verdiend op basis van eerder genoemde uren
Ik hoop namelijk in augustus een dagje een opfriscursus te doen bij een freelancer die ik ken, om vervolgens hopelijk dit jaar/uiterlijk begin volgend jaar een dagje minder te kunnen werken in loondienst, en zo te kijken of het freelancen me ook écht ligt. :)

Als ik zo de freelancers om me heen zie, en van wat ik her-en-der lees, is het als je je netwerk een beetje op orde hebt en hard genoeg werkt, een stuk prettiger in de "inzet-werkdruk-inkomsten" verhouding. Het is me zeker niet alleen om het geld te doen: ik heb ook écht behoefte om wat meer tijd te kunnen besteden aan wat ik zelf wil doen qua werk namelijk. Maar het idee dat je je eigen inzet ook direct terug ziet in financiële middelen is natuurlijk wel een mooie extra stok achter de deur… zowel qua gevoel als het opbouwen van een FO-toekomst.
Ik zeg doen. Loop mee, start die eigen zaak. Houdt alleen wel rekening met concurrentie-bedingen e.d. vanuit de werkgever.
Het fijne van voor jezelf werken is dat je opbrengsten (als het goed gaat) hoog kunnen zijn, echter moeten ze ook wel hoog zijn: bij tegenvallers sta je er zelf voor en je moet sparen voor dingen die normaal voor je geregeld worden, zoals pensioen en verzekeringen.
De combinatie van een reguliere werkgever en voor jezelf bezig zijn is, zolang je nog geen stabiele klanten/inkomsten hebt, erg handig. De risicos van voor jezelf werken zijn in principe hoger, maar die zijn voor een groot deel weggenomen door het feit dat je nog bij de reguliere werkgever zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
@joramoudeaarde - wat je zegt over "inzet-werkdruk-inkomsten" klopt voor het zeflstandig zijn. Ik heb ook sinds ik die stap genomen heb meer van alledrie, maar de verhouding lijkt ook beter te kloppen en dan met name op de derde. Wat je namelijk ziet is dat je ineens meer risico neemt, maar daarvoor ook betaald krijgt. Als je net zoals mij maar weinig baat ziet in de sociale zekerheden die we in Nederland hebben, dan kan/wil je dat geld liever anders gebruiken. Als je het dan gebruikt om FO te worden, zoals beschreven in dit topic, is dat een prima reden om zelfstandig te worden. Ik weet dat velen hier diezelfde drijfveer hebben gehad.

Het verhaal dat The_Zohan schrijft is voor mij erg herkenbaar - zeker het gedeelte over hypotheken en huizen kopen. De banken zijn enorm huiverig om die te geven aan ZZPers, onder andere omdat ze over een kam geschoren worden en er weinig verschil gemaakt wordt tussen IT-ZZPers en bijvoorbeeld kapper-ZZPers. In het eerste geval gaat er meer van dezelfde omzet naar de ZZPer toe, terwijl het in het tweede geval over het algemeen betekent dat de klant minder betaald (en de ZZPer dus wel risico neemt, maar daarvoor niets rekent). Als je 3 jaar als IT-ZZPer hebt gewerkt tegen een beetje redelijk uurtarief, dan heb je een groot gedeelte van een huis al op de rekening staan.

Vergis je echter niet in dat de verantwoordelijkheid tot opdrachten verwerven bij jou ligt. Wat jij aandraagt als jouw vakgebied (grafisch & webdesign) zullen dit vooral veel kleine opdrachten zijn en niet een aantal grote. Daar moet je dan in je uurtariefsberekening rekening mee houden en je ook goed profileren en aanbieden in de markt. Dat is wel een markt waar al veel mensen zich op begeven.

Ik heb destijds 4 dagen per week voor een werkgever gewerkt en 1 dag per week aan een ander project. Toen dat andere project lanceerde heb ik de stap genomen om volledig zelfstandig aan de slag te gaan. Dat andere project is uiteindelijk niets geworden, maar hetzelfde werk als ik eerst in loondienst deed, doe ik nu zeer verdienstelijk op zelfstandige basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@The_Zohan en Bonsaiboom;
dat is het voor mij ook. Ik zie met mijn huidige opstelling van inkomen en pensioenopbouw (nog) geen problemen later. Ik spaar zelf op een pensioenrekening voor m'n pensioen zo'n 3000 euro per jaar, en verder hebben we qua inkomsten en uitgaven alles redelijk netjes voor elkaar. We verdienen geen wereldbedragen (grafische sector is niet altijd een vette hap), maar mogen ook niet klagen :)

Maar het is ook precies wat jullie zeggen: als ik besluit om deze week 10 uur per dag te werken, of even wat extra inzet te tonen door extra m'n best te doen voor het aantrekken van werk, dan zie je dat de volgende maand als de rekeningen betaald worden ook gelijk weer terug in geld. Bij loondienst moet je je eerst een x-aantal maanden/jaren bewijzen eer je misschien loonsverhoging krijgt. Puur alleen al daar naar kijkend heb ik af en toe echt 't gevoel alsof ik voor de kat z'n viool loop te werken… en dat terwijl ik toch echt 3 hele mooie loonsverhogingen heb gehad de afgelopen 5 jaar.

We hebben hier met enige regelmaat een freelance DTP'er lopen die de eerste 3-4 maanden van elk jaar één klus heeft waar ze ongeveer 50-65 uur per week moet werken. Maar ze heeft dan wel gelijk een enorme boost qua inkomen voor de rest van het jaar, en ze werkt daardoor ook maar 10 maanden per jaar. Die extra vrije dagen, daar werk je dan óók voor. Die extra inzet die ze zelf aan het begin van het jaar doet levert dus per jaar al meer op dan alleen maar geld, en als ik haar zo hoor voel je je af en toe best een dief van je eigen portemonnee én vrije tijd :)

Al met al: ik moet écht nog werken aan het vergroten van m'n netwerk aangezien ik daar normaal gesproken best een hekel aan heb. Maar de drang begint heel snel veel groter te worden dan de negatieve aspecten. Gelukkig is m'n werk niet tegen een beetje voor jezelf klussen, zolang dat maar niet in de weg gaat zitten van hun eigen inkomsten. Niet dat ze daar bang voor hoeven te zijn… de klanten die we hier hebben zijn toch te groot om als freelancer te kunnen dragen. Het enige waar ik ze tegen die tijd nog voor zou moeten "paaien" is om me een dagje minder te laten werken per week, en later (hopelijk) maar 2-3 dagen per week ;)

Maar eerst m'n netwerk maar eens peilen op eventuele werkvoorziening, die opfriscursus doen, en eens goed leren om m'n eigen boekhouding en facturen e.d. bij te houden. Ik wil zoveel mogelijk laten doen door een externe boekhouder (die weet toch veel meer dan ik ooit wil weten), en alleen de rekeningen zelf uitsturen en evt. betalen. Maar ik ben 't helemaal eens met jullie en anderen die een eigen zaak beginnen. Eigen verantwoordelijkheid, met de bijhorende eigen profijt van inzet én de kans op je meer op FO te kunnen richten.

@Bonsaiboom; hoeveel uur werk je eigenlijk per week om aan je inkomen uit loondienst te komen? Ik neem aan dat, net zoals de meeste freelancers in andere sectoren, je soms misschien 25uur aan echt declarabele uren per week hebt, en de overige 15-20uur aan administratief en op aquisitie afschrijft, of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Kapotlood op 14-07-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Nou ja het is een beetje kip-ei verhaal wat betreft FO. Je ziet dat hier veel mensen ook zeggen dat ze richting FO willen, zodat ze ook voor zichzelf kunnen beginnen. Alleen, als je voor jezelf begint, ga je ook veel sneller richting FO...

Dat wat je zegt dat je loonsverhogingen nauwelijks terugziet, dat klopt. Zeker als je niet boven de 2x modaal zit, dan word je gewoon hard geraakt door het marginale belastingtarief. Toeslagen die ook vervallen, verhogingen, inkomensafhankelijke regelingen, noem het maar op. Doordat je daar bij zelfstandigheid doorheen breekt, en je ineens een enorme sprong kan maken wat betreft inkomen, is waarom je er als je voor jezelf begint echt van staat te kijken hoe hard dat gaat. Er zijn bovendien nogal veel zelfstandigenregelingen die het ZZPer zijn bevorderen. Deze worden overigens wel afgebouwd, omdat de PVDA er faliekant op tegen is en met name weer die schijnZZPers als argument gebruikt om ze af te bouwen. Maar goed, stel het volgende voorbeeld (en ik noem geen gekke bedragen hier)

Stel dat je 1600 uur voor 50 euro ex BTW werkt. Dat is 80k omzet in een jaar. Doe je dit voor een werkgever, dan zal die voor je een 40k aan loonkosten in gedachten hebben zodat hij een marge heeft van 40k op je uren (daar moeten nog overige kosten van af, dus het is geen pure winst voor hen). Die 40k zitten allerlei werkgeverslasten in, dus dat betekent 30k brutoloon voor jou. Dat is ongeveer 22k netto. Doe je dit nu als zelfstandige, krijg je die volledige 80k. Haal er (erg ruim genomen) 8k aan kosten vanaf voor vanalles en nogwat, dan hou je nog 72k brutowinst over. Van die brutowinst mag je eerst zelfstandigenaftrek (7.3k) en startersaftrek (2.1k) = 10k aftrekken. Dan hou je nog 62k brutowinst over. Daar mag MKB winstvrijstelling vanaf, wat 14% is van wat je nu nog hebt (8,7k). Daarna heb je nog 53k over. Dat gaat vervolgens volgens de normale belastingschijven en heffingskortingen e.d., waardoor je ongeveer 20k belasting moet betalen. Je draagt dus van de 72k, 23k belasting af, waardoor je 49k netto over zou houden.

In dat verhaal is nog geen rekening gehouden met de toeslagen en andere zaken, maar het laat gewoon zien hoe groot die impact is van zelfstandig werken. Nou kan je over het algemeen verwachten dat je omzet iets omlaag gaat als je voor je zelf begint, omdat je en wat minder goed kan onderhandelen, maar je ook een minder compleet service aanbod hebt dan je huidige werkgever.

Ik weet niet echt of dit nog in de discussie van FO of niet past, maar in termen van inkomensmogelijkheden vergroten is de stap naar zelfstandig aan de slag gaan een erg grote kans voor velen hier. Je moet alleen het risico durven, willen en kunnen nemen. Ik had de mazzel alleenstaand te zijn toen ik de stap name en genoeg reserves om het een tijdje uit te kunnen zingen (6 maanden), maar ik werd ook sterk gesteund door mijn familie. Ik was er ook heilig van overtuigd dat mijn oud werkgever mij wel weer aan zou nemen mocht het mislukken om zelf de kar te trekken. Als ik een gezin had met kleine kinderen, en dan 6 maanden reserve, dan had ik het waarschijnlijk niet aangedurfd.

Het verschil is alleen zo groot gebleken, ook door de bijna volledige vrijheid en de eenvoud waarmee je positie kan innemen die jij goed vindt, dat ik er nogal fan van ben geworden om het anderen ook aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Bonsaiboom; ik ben als ik weer wat nieuws lees/leer over zelfstandig zijn, een beetje bezig om wat berekeningen te maken. Vaak hou ik dan een uurloon aan van ±€ 50,-. Na alle aftrekposten reken ik voor mezelf dan ongeveer 55-60% wat ik écht netto over hou… dat is dan ook na m'n verzekeringen/eigen pensioen e.d. Van elke 10.000 euro die ik zou verdienen in een jaar, zou ik dus ±5500-6000 euro netto op m'n bankrekening zien.

Ben af en toe alleen een beetje in de war hoe dat zit met de BTW. Op een factuur zet je ten slotte de bruto-uurloon kosten à (bijvoorbeeld) 50 euro. Daar komt dan nog 21% BTW over, wat het dan 60,50 euro maakt. Het lijkt wel alsof je als ZZP'er dan 2x inkomsten verliest: de 21% BTW die je mag afdragen, én de InkomstenBelasting (IB) à ±34% die je mag betalen. Maar goed… voer voor een ander draadje denk ik :)

In ieder geval flink bemoedigend om te lezen dat je met zelfstandig zijn, mits je je netwerk en acquisitie op orde hebt, vaak een stuk beter kan werken aan het FO zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je houdt als ZZP-er of ondernemer natuurlijk een stuk meer netto over, maar je hebt een aantal zaken waar je als werknemer geen rekening mee hoeft te houden

- Kosten bedrijfsvoering (accountant, scholing etc)
- Risico opslag (indien je een maandje geen opdrachten krijgt)
- Pensioen (werkgever draagt nu ook flink bij)
- Werkeloosheid / invalide verzekering
- Tijd / kosten aquisititie
- Ziekte (normaal gaat je salaris gewoon door)
- Vakantie (geen vakantie geld en geen inkomen als je niet werkt)

Er is ook een leuke app om dit wat meer in kaart te brengen: ZelfstandigenTarief van FNV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@vanMelick; bedankt voor de tip! Die app hou ik even in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:45

Coldcat

HODL

Ik volg dit topic al een tijdje. Het valt me op dat iedereen erg goed naar zijn eigen situatie kijkt maar minder naar het grote geheel. We leven in een wereld waar je niet slechter wordt van het maken van schulden. Op een gegeven moment gaat dat een keer mis. Zo is er laatst een rapport van het IMF verschenen waarbij een mega heffing op vermogen de beste oplossing bleek te zijn. Ook hoor je steeds vaker dat mensen eerst zelf hun vermogen moeten gebruiken voordat ze recht hebben op geld van de overheid (in geval van zorg, ouderdom etc.).

In dat geval veranderen de variabelen en kun je een stuk ongunstiger uitkomen dan je nu zou denken. Hoe houden jullie daar rekening mee?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Coldcat schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:35:
Ik volg dit topic al een tijdje. Het valt me op dat iedereen erg goed naar zijn eigen situatie kijkt maar minder naar het grote geheel. We leven in een wereld waar je niet slechter wordt van het maken van schulden. Op een gegeven moment gaat dat een keer mis. Zo is er laatst een rapport van het IMF verschenen waarbij een mega heffing op vermogen de beste oplossing bleek te zijn. Ook hoor je steeds vaker dat mensen eerst zelf hun vermogen moeten gebruiken voordat ze recht hebben op geld van de overheid (in geval van zorg, ouderdom etc.).

In dat geval veranderen de variabelen en kun je een stuk ongunstiger uitkomen dan je nu zou denken. Hoe houden jullie daar rekening mee?
Zodra dat gebeurt, dan ga ik verkassen met mijn vermogen, kennis & vaardigheden. Waarschijnlijk andere vermogenden ook.
Nederland mag dan lekker zijn economie laten draaien op uitkeringstrekkers en criminelen die ze verplicht aan het werk moeten zetten.

Ergens was er ook een pensioentopic waarbij er geopperd wordt dat je beter geen vermogen e.d. hebben. Want de kans bestaat dat je dan eerst je vermogen moet opeten alvorens je een nummertje mag trekken voor de ouderengevangenis (aka verzorgingstehuizen).

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 14-07-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Dank voor de reacties allemaal. Ik ben het er mee eens dat we waarschijnlijk ergens geld lekken. Ik heb alleen echt geen idee waar. Ik weet niet wat gangbaar is, qua kosten. Wel hebben we een iets te duur huis, dat we destijds op de groei gekocht hebben met beiden een full-time salaris (weliswaar mijn eigen salaris een stuk lager). Dit zijn onze vaste lasten per maand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Hypotheekrente  € 975,00 
Aflossing   € 190,00 
Gemeentebelasting   € 72,00 
Eneco (Gas en Electra)  € 185,00 
NN Overlijdensrisicoverzekering € 27,00 
Unive verzekeringpakket € 125,00 (auto w.a., particuliere w.a., rechtsbijstand, inboedel, brand, opstal)
Ditzo zorgverzekering   € 174,00 (2 personen)
Vodafone internet en TV € 80,00 (glasvezel)
Peuterspeelzaal € 65,00 (1 dagdeel per week)
Kinderdagverblijf   € 1.130,00 (2 kinderen 2 dagen per week)
MRB Peugeot € 58,00 
Onderhoud Peugeot   € 41,67 (€500 per jaar / 12)
Tel. abo Vrouw  € 30,00  
Totaal €3152,67

En dat is nog zonder boodschappen en kleding ;) Even voor het gemak reken ik kilometers niet mee, daar krijgen we vergoeding voor. Dit geeft natuurlijk een ietwat vertekend beeld want we ontvangen ruim 800 per maand aan opvangtoeslag en 400 per maand aan HRA.

Enige wat ik nog echt absurd hoog vind, is de Eneco rekening. Maar deze is nog altijd te hoog ingeschat. Ik kreeg dit jaar wederom 300 terug. We besparen al erg veel op electra met veel LED lampen en stand-by killers. Gloednieuwe wasmachine en koelkast met A++ label en we gebruik een TOON van Eneco om alles te monitoren (wat goed lijkt te helpen, zeker qua thermostaat).

Daarnaast heb ik nog eens bijna €250 per maand aan zakelijke vaste lasten (ben naast dienstverband ook ZZPer) zoals telefoon abo, verzekeringen, MRB en verzekering zakelijke auto, etc. Overigens is mijn bovengenoemd salaris mijn laatst verdiende salaris. Ik ben sinds deze maand full-time zelfstandig. Vandaar voor mij ook wel de noodzaak om nu écht eens goed naar mijn financiële situatie te kijken en te kijken waar ik kan besparen. Alles om mezelf en m'n gezin wat meer financiële rust te geven.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Traguardo/kmf: Yep. Ik kan met mijn vaardigheden min of meer overal in de wereld wel terecht. Dan wordt het gewoon emigreren. Eén van mijn studiegenoten is al naar Hongarije gegaan; het leven is daar veel goedkoper maar hij verdient met werk voor west-europese klanten nog steeds evenveel als hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mux schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:39:
@Traguardo/kmf: Yep. Ik kan met mijn vaardigheden min of meer overal in de wereld wel terecht. Dan wordt het gewoon emigreren. Eén van mijn studiegenoten is al naar Hongarije gegaan; het leven is daar veel goedkoper maar hij verdient met werk voor west-europese klanten nog steeds evenveel als hier.
Het voordeel van een FOer is dat hij/zij ook veel tijd kan hebben om andere vaardigheden op te doen.

Tegen de tijd dat NL zo`n mooie regel heeft ingevoerd ben ik al selfmade expert in bonsai gardening, ice sculpting, wood construction en renewable energy management. Aangevuld met een talenkennispakket bestaande uit Japans, Koreaans, Chinees-manderijns, Klingon, Swift en C# ;)

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 14-07-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:56
BezurK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:39:
Dank voor de reacties allemaal. Ik ben het er mee eens dat we waarschijnlijk ergens geld lekken. Ik heb alleen echt geen idee waar. Ik weet niet wat gangbaar is, qua kosten. Wel hebben we een iets te duur huis, dat we destijds op de groei gekocht hebben met beiden een full-time salaris (weliswaar mijn eigen salaris een stuk lager). Dit zijn onze vaste lasten per maand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Hypotheekrente  € 975,00 
Aflossing   € 190,00 
Gemeentebelasting   € 72,00 
Eneco (Gas en Electra)  € 185,00 
NN Overlijdensrisicoverzekering € 27,00 
Unive verzekeringpakket € 125,00 (auto w.a., particuliere w.a., rechtsbijstand, inboedel, brand, opstal)
Ditzo zorgverzekering   € 174,00 (2 personen)
Vodafone internet en TV € 80,00 (glasvezel)
Peuterspeelzaal € 65,00 (1 dagdeel per week)
Kinderdagverblijf   € 1.130,00 (2 kinderen 2 dagen per week)
MRB Peugeot € 58,00 
Onderhoud Peugeot   € 41,67 (€500 per jaar / 12)
Tel. abo Vrouw  € 30,00  
Totaal €3152,67

En dat is nog zonder boodschappen en kleding ;) Even voor het gemak reken ik kilometers niet mee, daar krijgen we vergoeding voor. Dit geeft natuurlijk een ietwat vertekend beeld want we ontvangen ruim 800 per maand aan opvangtoeslag en 400 per maand aan HRA.

Enige wat ik nog echt absurd hoog vind, is de Eneco rekening. Maar deze is nog altijd te hoog ingeschat. Ik kreeg dit jaar wederom 300 terug. We besparen al erg veel op electra met veel LED lampen en stand-by killers. Gloednieuwe wasmachine en koelkast met A++ label en we gebruik een TOON van Eneco om alles te monitoren (wat goed lijkt te helpen, zeker qua thermostaat).

Daarnaast heb ik nog eens bijna €250 per maand aan zakelijke vaste lasten (ben naast dienstverband ook ZZPer) zoals telefoon abo, verzekeringen, MRB en verzekering zakelijke auto, etc. Overigens is mijn bovengenoemd salaris mijn laatst verdiende salaris. Ik ben sinds deze maand full-time zelfstandig. Vandaar voor mij ook wel de noodzaak om nu écht eens goed naar mijn financiële situatie te kijken en te kijken waar ik kan besparen. Alles om mezelf en m'n gezin wat meer financiële rust te geven.
Dat is dan wel een gedurfde stap als het vanuit jezelf is gekomen zonder dat je zeker weet dat je voorlopig aan de bak kunt als zelfstandige, dat doe je lijkt mij niet zomaar met 2 kinderen, huis en vaste baan.

Eneco, sja, ligt maar net aan je huis, isolatie enz. Meer dan 50% van mijn rekening is gasgebruik.

Verder vind ik je verzekeringen nog wel hoog, je zou eens kunnen kijken voor een goedkopere autoverzekering (ligt aan schadevrije jaren) en inderdaad, daar is ie al, kinderopvang :) Als die wegvalt hou je in ieder geval wat over. Veel mensen houden niet veel over met 1 of 2 kinderen op de kdv, maar dat is gelukkig maar een paar jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Traguardo; Die 10-30% heffing op vermogen waar je steeds meer over leest is ook iets waar ik m'n hart voor vast houdt. Ik heb nog geen bijzonder hoog vermogen. Maar het idee dat je, ná het betalen van belastingen over je inkomsten en eventueel vermogensrendementsheffing, óók nog eens klakkeloos 10-30% ziet verdwijnen door een heffing… dat gaat mij echt veel te ver. Schofterig is nog heel zachtjes uitgedrukt in dat geval. Helemaal omdat het in mijn ogen voornamelijk komt door mismanagement bij overheden, banken en andere (semi)publieke sectoren.

Ik hou het nieuws in de gaten en ben zelf van plan om, als het zover dreigt te komen, zoveel mogelijk geld in niet-belastbare zaken te steken. Liefst geen goud of andere fysieke zaken, maar dan liever in (bijvoorbeeld) Bitcoin of zo.

@BeZurk;
Ik weet niet hoe groot en geïsoleerd je huis is, maar je energiekosten vind ik best hoog. Heb zelf een goed geïsoleerd appartement, en betaal aan gas/water/electriciteit alles bij elkaar ongeveer 135 euro per maand.
Voor een glasvezel triple-play pakket betaal ik maar 50 euro (150mbit/telefonie/digiTV). Boodschappen voor 2 personen en 2 katten kost ons per maand ongeveer 175 euro (37 euro in de week, plus 27 per maand aan kattenbakvulling e.d.). Afhankelijk van je wensen kun je best aardig wat geld winnen door daar even naar te kijken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@BeZurk
Eerste wat ik inderdaad ook na zou kijken zijn de energiekosten en de verzekeringskosten (buiten de zorgverzekering). Ik heb een tussenwoning, niet bijzonder spannend geïsoleerd (wel dubbelglas, geen HR ketel) en zit op 110/maand. Daarnaast is je internet+tv nogal duur maar daar heb je soms minder keuzevrijheid in. Ik zit zelf op 42,50 voor digitale tv+60 mbit internet+bellen aan abonnementskosten (UPC). Bijna de helft dus.

Verzekeringen heb ik zo niet een bedrag voor maar mijn gevoel zegt dat dat lager zou moeten kunnen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Cloud op 14-07-2014 14:53 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wacht even hoor.
Je geeft hier aan dat je vaste lasten 3150 zijn. 3200 zullen we maar even zeggen.

Je inkomen is netto 2800.
Daarnaast 800+400 aan belastingteruggave.

Heb je dan niet elke maand 4000-3200 = 800 euro over?

Ik neem aan dat je boodschappen toch onder de 300 moet kunnen blijven (hoewel ik dat al heel veel vind)

Dan kan je toch minimaal 500 euro per maand sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
joramoudenaarde schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:47:
@Traguardo; Die 10-30% heffing op vermogen waar je steeds meer over leest is ook iets waar ik m'n hart voor vast houdt. Ik heb nog geen bijzonder hoog vermogen. Maar het idee dat je, ná het betalen van belastingen over je inkomsten en eventueel vermogensrendementsheffing, óók nog eens klakkeloos 10-30% ziet verdwijnen door een heffing… dat gaat mij echt veel te ver. Schofterig is nog heel zachtjes uitgedrukt in dat geval. Helemaal omdat het in mijn ogen voornamelijk komt door mismanagement bij overheden, banken en andere (semi)publieke sectoren.
en vergeet niet dat je bij het uitgeven van je 3 dubbel belaste geld ook nog eens BTW betaalt :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:36

Richard

Kuru Kuru Kururin

Even heel erg snel ga ik tussen je lijstje mijn gedachten delen, vat het niet te persoonlijk op, het is mijn eerste ingeving:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Hypotheekrente    € 975,00 
-OK
Aflossing    € 190,00
-OK 
Gemeentebelasting    € 72,00 
OK
Eneco (Gas en Electra)    € 185,00 
-Zie joramoudenaarde
NN Overlijdensrisicoverzekering    € 27,00
-Zit die niet toevallig al verpand (heet dat geloof ik) in je aflossing, waardoor je een dubbele ORV hebt (zou kunnen) 
Unive verzekeringpakket    € 125,00 (auto w.a., particuliere w.a., rechtsbijstand, inboedel, brand, opstal)
-Trek ze eens door independer
Ditzo zorgverzekering    € 174,00 (2 personen)
-Wellicht je Eigen Risico verhogen (let op de risico's en of je die wil en kan dragen)
Vodafone internet en TV    € 80,00 (glasvezel)
-Dat moet wel rond de E40 kunnen.
Peuterspeelzaal    € 65,00 (1 dagdeel per week)
-OK
Kinderdagverblijf    € 1.130,00 (2 kinderen 2 dagen per week)
-WOW
MRB Peugeot    € 58,00
-Maar 1 auto = OK 
Onderhoud Peugeot    € 41,67 (€500 per jaar / 12)
-Maar 1 auto = OK 
Tel. abo Vrouw    € 30,00
-Omzetten naar SIMonly?  
Totaal €3152,67

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Eigen risico verhogen voor zorgverzekering kan inderdaad ook een hoop schelen. Ik heb dat zelf ook gedaan voor twee zorgverzekeringen maar je moet dat risico zelf inderdaad wel kunnen en willen lopen :)

edit:
@hieronder; heb ik inderdaad ook berekend. Ik weet precies hoeveel zorgkosten ik per jaar maximaal 'mag maken' waarbij het verhoogde eigen risico nog steeds uit kan.

[ Voor 30% gewijzigd door Cloud op 14-07-2014 15:10 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt voor jezelf uitrekenen of het gunstig uitpakt. Als je nog jong bent en geen risico loopt op zaken die je je eigen risico lopen is het een no-brainer om het ER zo hoog mogelijk te gooien. Lees hierbij heel goed de voorwaarden van je verzekeraar en van de basisverzekering, want ontzettend veel dingen kosten je níet je eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cash_flow

Van schulden maken wordt je wel slechter. Tenzij je een schuld opbouwt om ergens in te kunnen investeren, en dat dit meer oplevert dan dat de schuld je in totaal kost.

En als die heffting(diefstal) komt zouden we dit zoveel mogelijk moeten voorkomen, of de schade beperken. We willen toch ook FO worden om niet afhankelijk te zijn van de grillen overheden en financieele instanties?

Als dit zover komt loopt spaargeld als eerste gevaar. dit is namelijk het makkelijkste af te tappen. Aangezien sparen weinig oplevert is investeren ook nog eens de betere keuze.

Waarin is de vraag/uitdaging. Maar daarom zitten we hier toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom

Paar punten:

1) Indien dat gebeurt, verwacht ik ook dat veel uitgaven omlaag zullen gaan. Als dit gebeurd is het in feite een kickstart naar een terugdraaien van schuld. Waarschijnlijker is het gewoon een overheidskapitaalinjectie en veranderd er verder niets, alleen lijkt het alsof het weer een tijdje goed gaat.

2) Indien alle vermogens gelijk belast worden en er geen cap op gezet wordt, zou ik verwachten dat de meeste mensen, ook die FO zijn, hierop vooruit zullen gaan. Waarschijnlijk geldt zo'n belasting vanaf 1 ton bijvoorbeeld, en de hoeveelheid geld die van de 2% 1M+ vermogenden komt zal een grotere impact hebben op degene die onder de 2% zitten.

3) Stel dat je 600k hebt en daarmee happy bent. Als je een downturn van 120k niet kan handelen, dan ben je ook niet echt FO. Wordt dat gekoppeld met een beursval van ook 20%, ja dan kan je wel in de problemen komen. Of een dergelijke belasting ook te koppelen zou zijn aan een beurscrash, dat weet ik niet. Ik zou eerder een beurs-boost verwachten.

4) Het belasten van prive vermogen is wat anders dan het belasten van bedrijfsvermogen. Ikzelf verwacht een redelijk groot deel van mijn vermogen binnen een beheer BV te laten vallen. Over het algemeen worden die minder snel gepakt dan burgers zelf.

5) WBT kosten voor zorg, AOW etc. Ik reken nergens op, dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

cash_flow schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:19:
[...]

Van schulden maken wordt je wel slechter. Tenzij je een schuld opbouwt om ergens in te kunnen investeren, en dat dit meer oplevert dan dat de schuld je in totaal kost.

En als die heffting(diefstal) komt zouden we dit zoveel mogelijk moeten voorkomen, of de schade beperken. We willen toch ook FO worden om niet afhankelijk te zijn van de grillen overheden en financieele instanties?

Als dit zover komt loopt spaargeld als eerste gevaar. dit is namelijk het makkelijkste af te tappen. Aangezien sparen weinig oplevert is investeren ook nog eens de betere keuze.

De heffing is op je vermogen. Als ze het boxenmodel niet aanpassen, dan tellen jouw investeringen ook lekker mee. En mag je daar ook VRH over betalen.

En 10-30% rendement krijgen op vermogen is niet zo makkelijk.

De beste investering dat je op dat moment kan doen is snel je hypotheekvrije huis verkopen en verkassen met je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:45

Coldcat

HODL

joramoudenaarde schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:47:

Ik hou het nieuws in de gaten en ben zelf van plan om, als het zover dreigt te komen, zoveel mogelijk geld in niet-belastbare zaken te steken. Liefst geen goud of andere fysieke zaken, maar dan liever in (bijvoorbeeld) Bitcoin of zo.
cash_flow schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:19:
[...]

Spaargeld is makkelijker af te nemen dan een ander bezit. Stel dat je je geld in een huis hebt zitten dan is dat veel moeilijker af te pakken (omdat er heel veel mensen in dezelfde situatie zitten en de waarde niet liquide te maken is).

Vluchten naar het buitenland is een idee maar als zo'n maatregel in Nederland wordt ingevoerd zal dit land niet het enige zijn met zulke problemen.

Een torenhoge inflatie doet schulden verdampen maar is een klap voor je opgebouwde spaargeld. Door middel van aandelen/investeringen kun je je daarvoor indekken maar daar zitten risico's aan.

Vanuit het oogpunt van de enorme schuldenberg (die van ons allemaal) ligt er een bom onder het financiële systeem. 1 ding is zeker en dat is dat mensen moeten blijven eten/leven. Zo lang je participeert in de samenleving kun je blijven meedoen maar als je denkt FO te zijn en er klapt iets overheen dan kun je met problemen zitten.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zorg dat je periodieke lasten tot een minimum zijn beperkt. Dat geldt zeer zeker voor je hypo. Daar moet je zo snel mogelijk bijna helemaal vanaf. Bijna slaat dan op de Wet Hillen.

Je hebt dan minder geld achter de hand nodig voor FO (als je het niet al te gek wilt maken..) om toch aardig te kunnen leven.

O ja, en als het ECHT mis gaat, dan zijn je beleggingen ook foetsie. Zorg dus dat je nog steeds cash aanhoudt, ook al is de rente laag.

[ Voor 18% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-07-2014 15:48 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

The_Zohan schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:40:

Ik heb al veel posts hier gelezen, en ik vind de strategie van DivWhis erg interessant. Ik denk dat dat een erg stabiele manier is om inkomen te genereren uit kapitaal. Ik snap dat die manier van investeren geen investeringen zijn die je voor een jaar doet, maar is er ook een soort minimum termijn voor om het geen verloren tijd te laten zijn? Ik zie voor me dat ik over een jaar of 2.5-3 een huis zou kopen (voor een hypotheek heb ik meerdere jaarcijfers nodig, maar tegen die tijd heb ik het geld voor een huis al praktisch klaarstaan op de huidige inkomsten gerekend), maar tot die tijd het geld wel in beweging wil houden. Alvast bedankt voor alle goede tips die ik ben tegengekomen, leer er erg veel van :)
Een minimum termijn is moeilijk te noemen, maar hij ligt wat mij betreft een stuk verder dan de 2,5-3 jaar die je nu in gedachten hebt. Persoonlijk zou ik nu niet instappen in de beurs als ik niet tenminste een beleggingshorizon heb van meer dan 10/15 jaar. De beurs staat historisch hoog, en het risico dat het in de komende 3 jaar een keer crashed is gewoon aanwezig. Als jij dan net op het dieptepunt moet verkopen om een huis te financieren is dat doodzonde. Als je weet dat je het geld over 3 jaar nodig hebt is kapitaal behoud belangrijker dan kapitaal groei.
cash_flow schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:20:
[...]

Zelf prefereer ik individuele aandelen boven een ETF. In principe heb ik namelijk een buy en hold voor eeuwig insteek. In dat geval koop ik liever direct de onderliggende stukken dan dat ik een ETF heb waar ik jaarlijks kosten voor moet betalen. Daarnaast komt er nog bij dat ik eigenlijk alleen beleg in aandelen die dividend uitkeren en dit ook nog eens jaarlijks verhogen. Maar ik heb dat hier al een paar keer verteld, en wil niet als een soort bezetene overkomen die denkt dat zijn manier de beste is.

[ Voor 19% gewijzigd door Don Quijote op 14-07-2014 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cash_flow
DivWhis schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:59:

Zelf prefereer ik individuele aandelen boven een ETF. In principe heb ik namelijk een buy en hold voor eeuwig insteek. In dat geval koop ik liever direct de onderliggende stukken dan dat ik een ETF heb waar ik jaarlijks kosten voor moet betalen. Daarnaast komt er nog bij dat ik eigenlijk alleen beleg in aandelen die dividend uitkeren en dit ook nog eens jaarlijks verhogen. Maar ik heb dat hier al een paar keer verteld, en wil niet als een soort bezetene overkomen die denkt dat zijn manier de beste is.
Op mij kom je niet over als een bezetene :) Ik heb wel veel gelezen hier maar niet alles. En stel juist vragen om ideeën op te doen. Ik ben wel bekend met het feit dat er aandelen zijn die dividend uitkeren en dit jaarlijks verhogen. Ik zal hier ook nog eens wat meer over opzoeken/lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
wat mij als leek een beetje vreemd overkomt is dat de dividend-beleggers kijken naar bedrijven die jaarlijks rendement verhogen. Is dat niet een beetje een perverse prikkel voor die bedrijven, om koste wat het kost jaarlijks het dividend te verhogen? Intussen is dit best een populaire strategie (dividendmantra met duizenden volgers, etc) en wellicht voor bedrijven dus interessant om zo kapitaal aan te trekken.

daarnaast geef je aan niet jaarlijks kosten wilt betalen voor een ETF, maar bent wel bereid om jaarlijks 15% belasting te betalen op je dividend (in plaats van dat een bedrijf dit herinvesteert in zichzelf, wat de waarde van het aandeel verhoogd, zonder dat je daar extra belasting over betaald).

En hoe verhoudt dividend-beleggen zich tot de markt 'niet kunnen timen' en individuele aandelen 'niet te kunnen picken'?

verslaat deze strategie 'de index' over decennia lang, qua inkomsten/vermogen?

[ Voor 10% gewijzigd door indexample op 14-07-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

eperon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:43:
wat mij als leek een beetje vreemd overkomt is dat de dividend-beleggers kijken naar bedrijven die jaarlijks rendement verhogen. Is dat niet een beetje een perverse prikkel voor die bedrijven, om koste wat het kost jaarlijks het dividend te verhogen? Intussen is dit best een populaire strategie (dividendmantra met duizenden volgers, etc) en wellicht voor bedrijven dus interessant om zo kapitaal aan te trekken.
Daarom is het ook belangrijk om te bepalen in hoeverre het dividend houdbaar is. Idealiter wordt het verhogen van het dividend betaald uit stijgende winst. Daarom houd je ook de payout ratio in de gaten. Welke percentage van de winst per aandeel wordt uitgekeerd aan dividend.
daarnaast geef je aan niet jaarlijks kosten wilt betalen voor een ETF, maar bent wel bereid om jaarlijks 15% belasting te betalen op je dividend (in plaats van dat een bedrijf dit herinvesteert in zichzelf, zonder dat je daar extra belasting over betaald).
Dat is een eeuwige discussie, waarbij voor beide kanten genoeg te zeggen is. Het feit dat Buffet van mening is dat je geen dividend moet uitkeren spreekt uiteraard niet in mijn voordeel ;). Echter kan ik a) mijn dividendbelasting aftrekken van mijn box 3 belasting en b) wil ik graag zelf bepalen waar ik mijn dividend in investeer. Wanneer ik van McDonalds dividend krijg, zou het zomaar kunnen zijn dat ik op dat moment McDonalds niet de beste investering vind en liever het dividend in een ander bedrijf investeer.
En hoe verhoudt dividend-beleggen zich tot de markt 'niet kunnen timen' en individuele aandelen 'niet te kunnen picken'?
Doordat je in principe nooit verkoopt is de markt timen niet zo relevant. Je kiest een aandeel wat een goede combinatie van Yield/div growth/pay out ratio etc. heeft. Om het simpel te zeggen, ik koop met 1000 euro 30 Euro dividend voor de rest van mijn leven, met daarbij de wetenschap dat die 30 Euro ieder jaar zal stijgen. Wat in de tussentijd die 1000 euro qua waarde doet boeit me niet. Sterker nog het liefst zie ik de prijzen dalen, zodat ik met mijn volgende 1000 euro 50 Euro aan dividend kan kopen. (ik oversimplificeer, en benoem natuurlijk niet alles risico's. Maar dit is het idee). Wanneer een aandeel aan mijn eisen voldoet, overweeg ik het te kopen. Wat de koers daarna doet boeit me niet zoveel, bij voorkeur daalt het.

Ik ben van mening dat het picken van stocks om op korte termijn koerswinsten te halen en de index te verslaan niet kan (of ik kan dat in ieder geval niet). Daarentegen geloof ik er wel in dat je prima zelfstandig kwaliteitsaandelen kan kopen die bij je strategie passen. Google pas niet binnen mijn strategie, McDonalds wel. Daarmee wil ik niet zeggen dat McDonalds het beter gaat doen dan Google, het past alleen beter in mijn strategie.

En je laatste vraag. Er zijn natuurlijk veel onderzoeken geweest, dit is wel een aardige:
http://csinvesting.org/wp...arch-by-tweedy-browne.pdf
Daarbij moeten we wel aantekenen dat mijn doel niet is om de markt te verslaan, maar om een stabiel passief inkomen te genereren wat juist redelijk lost staat van de grillen van de markt.

[ Voor 6% gewijzigd door Don Quijote op 14-07-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 17:27
DivWhis schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:09:
[...]
Doordat je in principe nooit verkoopt is de markt timen niet zo relevant. Je kiest een aandeel wat een goede combinatie van Yield/div growth/pay out ratio etc. heeft. Om het simpel te zeggen, ik koop met 1000 euro 30 Euro dividend voor de rest van mijn leven, met daarbij de wetenschap dat die 30 Euro ieder jaar zal stijgen. Wat in de tussentijd die 1000 euro qua waarde doet boeit me niet. Sterker nog het liefst zie ik de prijzen dalen, zodat ik met mijn volgende 1000 euro 50 Euro aan dividend kan kopen. (ik oversimplificeer, en benoem natuurlijk niet alles risico's. Maar dit is het idee). Wanneer een aandeel aan mijn eisen voldoet, overweeg ik het te kopen. Wat de koers daarna doet boeit me niet zoveel, bij voorkeur daalt het.
En wat als de "Yield/div growth/pay out ratio etc." verslechterd? Oftewel: je heb een miskoop gedaan?
Denk je dan dat je het bij de volgende selectieronde beter kan doen?
Ik ben van mening dat het picken van stocks om op korte termijn koerswinsten te halen en de index te verslaan niet kan (of ik kan dat in ieder geval niet). Daarentegen geloof ik er wel in dat je prima zelfstandig kwaliteitsaandelen kan kopen die bij je strategie passen. Google pas niet binnen mijn strategie, McDonalds wel. Daarmee wil ik niet zeggen dat McDonalds het beter gaat doen dan Google, het past alleen beter in mijn strategie.
Je zegt dat je de index voor de korte termijn niet kan verslaan. Maar daarna lees ik dat je een stock-picking strategie heb bedacht (of aan het ontwikkelen ben) waarmee je wel meen de index op de lange termijn op z'n minst te kunnen volgen, maar beter nog: te verslaan. Want anders kan je net zo goed direct investeren in één of meer high yield dividend etf's (index).
En je laatste vraag. Er zijn natuurlijk veel onderzoeken geweest, dit is wel een aardige:
Daarbij moeten we wel aantekenen dat mijn doel niet is om de markt te verslaan, maar om een stabiel passief inkomen te genereren wat juist redelijk lost staat van de grillen van de markt.
Zo te lezen wil je passief inkomen genereren door actief stocks te selecteren.
Succes ;)

Ik kan me persoonlijk meer vinden in dit verhaal.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even kort inhaken op het ZZP verhaal: voor mij is dat vooralsnog een megabelangrijke zet geweest in de weg naar financiële onafhankelijkheid. Inkomen ruim verdubbeld + veel meer vrije tijd (6/7 weken meer vrij geweest op jaarbasis) + meer werkplezier.
Dus mijn tip is: buffer aanleggen, goed je best doen op je werk, beetje netwerken en gaan met die banaan!

Overigens is mijn regel qua netwerken dat ik dat alleen doe met mensen met wie ik het goed kan vinden. Dus geen hielenlikken bij hoge heren die daar eigenlijk helemaal geen zin hebben en ook geen ongemakkelijke afspraken waarbij ik mijzelf verkoop. Ik geloof er ook in dat het veel effectiever is als je er daadwerkelijk plezier in hebt dan als het echt een business gedreven netwerk activiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb ondertussen een beetje meer informatie kunnen vergaren (dank ook Bonsaiboom): ik weet niet wat jullie als ZZP'er qua uurloon rekenen (hangt ook sterk af van de sector waar je in zit), maar stél dat je ±58,- rekent op uurbasis… dan moet je toch al snel minimaal 25 uur per week aan declarabele uren hebben om aan een bruto maandsalaris te komen van ±3100,-. Er gaan per week ten slotte ook al snel enkele uren in acquisitie, administratie e.d. zitten.

Hoe zien jullie je inkomen dan soms ruim verdubbelen, zoals BobT bijvoorbeeld, terwijl je eigenlijk ook veel meer inlevert aan bijvoorbeeld belastingen en verzekeringen? Als ik dat voor mijn sector even snel uitreken kom ik uit op ongeveer 40 uur per week aan benodigde declarabele uren om het inkomen te verdubbelen. Hebben jullie ook daadwerkelijk een gemiddelde werkweek van 40uur, of rekenen jullie meer aan uurloon bijvoorbeeld?

Eigenlijk komt 't er op neer dat ik benieuwd ben naar het omslagpunt aan "inkomensverhoging" uit ZZP-werk: hoeveel uur per week/maand moeten jullie werken om boven een inkomen van (bijvoorbeeld) 2500-3000 euro bruto uit te komen? En is dat in deze huidige tijd ook te halen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als ik 58 euro zou rekenen voor mijn werk, zou men me niet serieus nemen en me dus niet aannemen. :P 80 euro zou mijn minimum zijn, maar 100 euro is redelijker. Maar ik ben geen developer. :)

Edit: en als je gedetacheerd bent, kun je 40 uur declareren en hoef je maar beperkt acquisitie te doen. Als je goed bent, kan het ook vrij snel gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Krisp op 14-07-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
@BobT - Absoluut mee eens. De extra vrije tijd, geen gedonder met het regelen en tellen van vakantiedagen maar gewoon een dag vrijplannen bij de klant, en natuurlijk facturen versturen :) Blijf bij wat je leuk vindt en toon passie hiervoor en dan komt het over het algemeen wel goed.

@joramoudenaarde - Je levert minder in aan belastingen. Wel meer aan verzekeringen, als je ervoor kiest om die te nemen. Als je 25 uur @ 58 @ 4 weken per maand hebt, is het 5800 bruto-omzet. Hoe kom je dan bij 3100? Het rekenvoorbeeld dat ik eerder gaf - van 72k omzet hou je 49k netto over. En, omdat je zelf factureert, haal je een veel hogere omzet dan dat je zou verdienen in loondienst, omdat je werkgever ook nog overhead moet betalen, en acquisitie etc etc.

Dat is de reden dat je je inkomen ziet verdubbelen. Bij mijn vroeger werkgever werd er voor mij 80/uur gedeclareerd, en ik zag daar bruto ~3400 van terug. Al met al betekende dat voor hen ~4500 loonkosten, en ze draaiden eenvoudig een omzet van 10k per maand op. Ik ben toen voor mezelf begonnen en vroeg 60, haalde dezelfde hoeveelheid uren, en verdiende daarmee 7.5k per maand bruto-omzet. Dat was met iets van 2.5 jaar werkervaring.

Ik heb in de huidige tijd niet zo'n probleem met acquisitie, maar ik heb dan ook vaak langlopende opdrachten in de sector waarin ik werk (1-2 jaar komt vaak voor).

Een ander voordeel aan ZZP ten opzichte van loondienst, is dat je zelf veel meer vrijheid hebt in waar je je geld in stopt. In loondienst zit je in de WIA regeling en een verplichte pensioenregeling. Als ZZPer kan je ervoor kiezen om ipv WIA te gaan voor een andere AOV, of dat geld zelf te reserveren en het te stoppen in je FO fonds.

@Krisp - ieder sector zo zijn uurtarieven. Ik ga inmiddels ook bij lange na niet meer voor 60 aan de slag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

Waarom zonder personeel? Met personeel kun je veel meer groeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Mr_Blobby schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:35:
[...]
En wat als de "Yield/div growth/pay out ratio etc." verslechterd? Oftewel: je heb een miskoop gedaan?
Denk je dan dat je het bij de volgende selectieronde beter kan doen?
Als het bedrijf stopt met dividend uitkeren of stopt met groeien wordt het verkocht. Maar om die kans te beperken investeer ik bijna uitsluitend in bedrijven die wat dat betreft een prima trackrecord hebben. Natuurlijk heb je in beleggingswereld garanties tot aan de deur, maar in het verleden zijn de dividend aristocrats redelijk consequent geweest in het uitkeren en groeien van hun dividend ;).
[...]
Je zegt dat je de index voor de korte termijn niet kan verslaan. Maar daarna lees ik dat je een stock-picking strategie heb bedacht (of aan het ontwikkelen ben) waarmee je wel meen de index op de lange termijn op z'n minst te kunnen volgen, maar beter nog: te verslaan. Want anders kan je net zo goed direct investeren in één of meer high yield dividend etf's (index).
Ik meen de index niet te kunnen verslaan en dat is mijn doel ook niet. Feit is wel dat in het verleden dividend aandelen beter hebben gepresteerd dan hun niet dividend uitkerende broertjes. Ik zie niet in waarom ik met een dividend ETF beter uit zou zijn. Over een termijn van 30 jaar (mijn horizon) neemt de expense ratio een aardige hap uit je rendement, dan koop ik liever gewoon de onderliggende stukken.
[...]
Zo te lezen wil je passief inkomen genereren door actief stocks te selecteren.
Succes ;)
Dat klopt. Door te investeren in bedrijven die al jaar in jaar uit dividend uitkeren, en dit dividend ook al jaren verhogen kan ik me met een redelijke zekerheid passief inkomen garanderen wat historisch gezien de inflate voor blijft. Je kan op mijn blog lezen in hoeverre het een success wordt ja of nee :). Ik doe aan full disclosure. Dus als ik morgen failliet ben hoor je het ook ;).
Ik kan me persoonlijk meer vinden in dit verhaal.
Is een prima alternatief, maar voor mij niet zeker genoeg. Het mooie van dividend is dat ongeacht de waarde van het aandeel het dividend hetzelfde blijft. Als morgen de beurs crashed zal mijn dividend inkomen van deze maand gewoon 200e zijn. Als de beurs morgen verdubbeld ook. Wanneer morgen de beurs crashed en je moet aandelen verkopen om die 200e op te brengen, zul je een opeens een stuk meer aandelen van de hand moeten doen. Ik wil juist NIET afhankelijk zijn van de grillen van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DivWhis schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:09:
[...]

Hmm. Dit lijkt me geen onderzoek. Tenminste, niet in de zin van "peer-review wetenschappelijk". Dit is niet veel meer dan een mooi geschreven stukje marketing.

Leuk trouwens dat je je ervaringen hier deelt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@waarom zzp winst is: Als je een onderneming bent voor de belastingdienst, zijn je werkzaamheden op basis van WUO (winst uit onderneming) en niet ROW (resultaat overige werkzaamheden). WUO komt in aanmerking voor zelfstandigenaftrek, waardoor je dus een (groot!) deel van je inkomensbelasting kunt wegstrepen. Als je ook nog eens in aanmerking komt voor één van de verschillende vrijstellingen hoef je ook een deel BTW niet te betalen.

Daarnaast heb je inderdaad, als je bereid bent de uren te maken en een efficiënte workflow hebt met je overhead, de vrijheid om best extreem veel bruto te verdienen. Het afgelopen jaar heb ik met één dag in de week extern werk evenveel ruwe inkomsten als een brutosalaris van iemand van mijn leeftijd verdiend - en hier ging ongeveer 30% vanaf aan belastingen (effectief, totaal). Hier komen nog andere opdrachtgevers naast. Als ik alleen maar consultancy zou doen en hier een fulltime 'baan' mee zou vullen zou ik tegen de 15k per maand verdienen. Slapen wordt dan lastig, maar voor een jaar of twee zou dat best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien gaan we wat te ver richting werk&inkomen ipv financiële onafhankelijkheid, maarrrr...

Ik werk voor een tarief van 70 euro en heb in 2013 tegen de 1500 facturabele uren gewerkt. Ik werk op grote projecten die lang (~1.5 jaar) duren. Zoals bonsaiboom zegt is de belastingdruk stukken lager. Je houdt dus netto veel meer over.

Ik praat echter per ongeluk wat te simpel over ZZP'en in een algemene zin. Het verschilt natuurlijk enorm qua sector/functie of het al dan niet gunstig is qua zaken als tarief en hoeveelheid werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat is denk ik ook gelijk het verschil per sector. :) Ik ken een enkele ontwerper die ±75 euro per uur rekent, en werktekenaars die ±50 euro per uur rekenen. Met zo'n 62,50 als gemiddelde bij werktekenaars en ontwerpers van ongeveer 37-40 jaar. Nu werken de meesten van deze ZZP'ers/freelancers die ik ken gemiddeld zo'n 30-35 uur per week, zo'n 7-8 maanden per jaar (met dus 4-5 wat rustigere maanden aan rustiger werk en vakantie).

@Bonsaiboom;
Ik dacht dat als ik 100 uur werk in een maand werk x 58 euro = 5800 bruto omzet. Minus alle belastingen en verzekeringen e.d., dan hou je toch ongeveer 55% over onder aan de streep? Dat is bij mij 3190 euro, waar dan nog de inkomstenbelasting van af gaat. Alle bruto bedragen doen me uiteindelijk niet zoveel: het gaat er ten slotte om wat je uiteindelijk netto op je bankrekening over houdt :)

@mux; zelfstandigenaftrek is toch een ZZP-voordeeltje wat je alleen in de eerste 3 jaar krijgt?
Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.