cash_flow schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:57:
Hallo FO-ers. Ik heb nog weinig gepost hier(1 ractie) maar wel veel meegelezen. Stappen die ik voor mezelf heb genomen zijn hypotheek aflossen en een beetje crowdfunding.
Nu jullie het toch over vakantie hebben, en de periode is ook na om het erover te hebben

. Investeert er iemand in een vakantiewoning? Dit zou een mooie manier zijn om cashflow te genereren. Maar zonder ervaring is het altijd moeilijk om te beginnen. Iemand hier ervaring mee? Via waar kopen? Voorwaarden? Waar op letten?
Vakantiewoningen verhuren is zeker een leuke manier om inkomsten te genereren, maar verwacht niet gelijk de gans met de gouden eieren. Ikzelf heb (nog) niet in een vakantiewoning geïnvesteerd, maar mijn ouders wel (via
Landal). Ik heb destijds in hun aankoop van de vakantiewoning het nodige uit het voortraject wel meegekregen.
De mogelijkheden zijn legio, zo ook de voorwaarden en de risico's. Als je hierin iets wilt gaan doen, zou ik allereerst een lokatie uit zoeken. Kies iets waar je zelf ook wel zou willen zitten tijdens je vakantie. Mijn ouders hebben de vakantiewoning destijds gekocht omdat ze zelf ook graag in die regio op vakantie gaan. Buffett zou zeggen dat je moet investeren in iets waar je verstand van hebt.
Ga in de regio op vakantie en kies bij voorkeur een weekend of een midweek dat niet in een vakantieperiode ligt. Zo krijg je gelijk een beeld van de bezettingsgraad. Controleer ook de randvoorwaarden (Supermarkt in de buurt? Restaurants in de buurt open op normale tijden en ook door de week, zwembad etc.)
Vakantiewoningen worden vaak via de lokale makelaars verkocht, dus er zit meestal niet veel anders op dan naar je beoogde vakantiewoning of de regio te gaan en hier een paar dagen vakantie te vieren. Meestal heb je dan wel een redelijk goed beeld van de mogelijkheden van zowel de vakantiewoning als de regio.
Als je, zoals mijn ouders, een vakantiewoning aankoopt via bijvoorbeeld Landal makelaardij, dan ben je wat minder gebonden aan de lokale makelaar, maar nog steeds raad ik dan aan om toch lokaal te gaan kijken. Het risico is wel wat minder, maar je uiteindelijke rendement kan lager zijn, doordat je beoogde woning bijvoorbeeld wat klein is of op een ongelukkige plek ligt. Andere mensen zien dat ook en boeken dan misschien iets anders.
Voorwaarden zijn er afhankelijk van de optie die je gekozen hebt. In Nederland een vakantiewoning kopen is niet veel anders dan een normale woning kopen, maar er kunnen speciale voorwaarden zijn (grond niet in eigen bezit bijvoorbeeld). Zoek vanuit je eigen keuze naar de voorwaarden. Een hypotheek verkrijgen in het buitenland kan wat moeilijker zijn en misschien vereisen dat je het in dat land regelt. En je dus met rentetarieven van dat land te maken krijgt.
Ook heb ik een beetje gekeken naar ETF's. Ik las dat een aantal van jullie dit hebben. Bij wie hebben jullie positieve ervaringen/resultaten? Hoe hoog zijn de risico's volgens jullie? Denken jullie niet dat de beurs op dit moment vrij hoog staat? en dat het risico op een heftige correctie de komende jaren geen risico is? En hoe investeren jullie in ETF's? Maandelijkse inleg? of 1 malig of wanneer je zelf wil?
Dit doe ik wel. Ik beleg via Binck Fundcoach. Verdere discussies daarover en over welke broker nu het beste is, in
Beleggen op de beurs in de praktijk
Je kunt op twee manier beleggen: Investeren of speculeren. Investeren is in mijn ogen op de (zeer) lange termijn. Speculeren is voor jongens die graag gokken met hun geld om zo snelle rendementen te halen. Ikzelf zit niet in fondsen en ETFs omdat ik ze over 2-3 maanden of zelfs een jaar met winst weer wil verkopen. Ik zit in de fondsen/ETFs om kapitaal op te bouwen en uit te bouwen.
Risico is een deel van investeren. Of je dat nu bij een bank doet, via je spaarrekening (al is dit wel gegarandeerd tot 100k), via een startup in social media of via aandelen. Je kunt zelf je risico bepalen. Er zijn ook fondsen die overheidsobligaties in hun portefeuille hebben. Over het algemeen zijn die toch behoorlijk risico-loos. Dat is dan ook gelijk te zien aan de rendementen.
Ik beleg via maandelijkse inleg. Zo doe ik ook aan dollar-cost averaging en pak ik dus de pieken en de dalen mee. Het maakt dan niet veel uit of de beurs crasht. In een crash koop ik meer aandelen dan op een piek (omdat ze goedkoper zijn). Uiteindelijk zijn die extra aandelen op een piek ook weer meer waard. Een beurscrash kun je dus ook zien als een uitverkoop van aandelen
Ik raad je aan om de volgende boeken door te lezen over dit onderwerp:
- The Intelligent Investor door Benjamin Graham
- Learn to Earn door Peter Lynch
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett