Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste
Acties:
  • 757.628 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Ravnoss, ik heb met veel plezier je blog gelezen, en de consequente benadering die je kiest om je doelen te bereiken spreken me zeer aan.
Het valt me op dat je je aandacht richt op US-bedrijven (naast de global-fondsen). Ik begrijp wel dat daar de interessantste dividendaandelen vandaan komen, maar qua wisselkoersrisico ben ik daar toch een beetje huiverig voor. Heb je wel eens in de €-zone gekeken naar interessante dividendaandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 14:07
AlterEgo schreef op zondag 06 juli 2014 @ 10:16:
@Ravnoss, ik heb met veel plezier je blog gelezen, en de consequente benadering die je kiest om je doelen te bereiken spreken me zeer aan.
Het valt me op dat je je aandacht richt op US-bedrijven (naast de global-fondsen). Ik begrijp wel dat daar de interessantste dividendaandelen vandaan komen, maar qua wisselkoersrisico ben ik daar toch een beetje huiverig voor. Heb je wel eens in de €-zone gekeken naar interessante dividendaandelen?
Dividend is niet ingeburgerd in Europa en er is binnen Europese bedrijven zeker geen policy om dividend elk jaar te verhogen. Europesebedrijven potten het liever op ('sparen') of geven het uit om andere bedrijven te kopen (groeien). Dividend payers in Europa zoals Coca-Cola, McDonalds, Johnson & Johnson, etc. hoef je niet te zoeken want die zijn er niet. In de buurt komen nu Shell en Unilever, al moeten die ook oppassen want hun payout-ratio is aardig opgelopen en dat is niet houdbaar zonder hard te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24
Misschien een rare vraag maar ik stel 'm toch. Stel ik vind een zak geld en stop meteen met werken. Naast de normale vaste maandelijkse lasten (wonen, eten, GWL, transport) welke premies moet ik betalen? Ik kom niet verder dan:
- ziektekostenverzekering
- pensioenpremie tot de pensioendatum (het werkgeversdeel moet ik dan zelf ophoesten)

Moet ik nog een premie volksverzekering betalen? Volgens de belastingdienst alleen als ik inkomsten uit werk of woning heb. Werk heb ik niet en stel de woning is afbetaald, door de wet Hillen heb ik ook geen inkomsten uit woning. Dus geen premie volksverzekeringen, of vergis ik me?

Zijn er nog andere verplichte premies die ik moet afdragen?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mekkieboek schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:57:
Misschien een rare vraag maar ik stel 'm toch. Stel ik vind een zak geld en stop meteen met werken. Naast de normale vaste maandelijkse lasten (wonen, eten, GWL, transport) welke premies moet ik betalen? Ik kom niet verder dan:
- ziektekostenverzekering
- pensioenpremie tot de pensioendatum (het werkgeversdeel moet ik dan zelf ophoesten)

Moet ik nog een premie volksverzekering betalen? Volgens de belastingdienst alleen als ik inkomsten uit werk of woning heb. Werk heb ik niet en stel de woning is afbetaald, door de wet Hillen heb ik ook geen inkomsten uit woning. Dus geen premie volksverzekeringen, of vergis ik me?

Zijn er nog andere verplichte premies die ik moet afdragen?
Als je stopt met werken hoef je ook geen pensioenpremie meer te betalen.
Denk er wel aan dat al je verzekeringen wel gewoon door lopen: opstal, auto/motor, inboedel, ORV nabestaanden, begrafenisverz., etc.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Schinnen-groen schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:15:
Als je stopt met werken hoef je ook geen pensioenpremie meer te betalen.
Wel als je wilt dat je pensioen doorgroeit. Anders stopt de opbouw zodra de premie stopt. Da's ok als dat genoeg is zodra je 68+ wordt. Misschien kun je meteen een pensioenregeling afkopen ofzo.

Maar het gaat mijn vnl om de betalingen naar de belastingdienst, wat gebeurt er met premie volksverzekering e.a. zodra je zou stoppen met werken?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mekkieboek schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:42:
[...]

Wel als je wilt dat je pensioen doorgroeit. Anders stopt de opbouw zodra de premie stopt. Da's ok als dat genoeg is zodra je 68+ wordt. Misschien kun je meteen een pensioenregeling afkopen ofzo.

Maar het gaat mijn vnl om de betalingen naar de belastingdienst, wat gebeurt er met premie volksverzekering e.a. zodra je zou stoppen met werken?
Geen inkomen betekent geen loonheffing meer.

Ik weet niet wat je bouwjaar is, maar er is wel nog een algemene heffingskorting waardoor je zelfs nog geld uit krijgt van de belastingdienst per jaar.

Als je niet meer in loondienst bent, maar wel getrouwd met een werkende partner dan kan dat elk jaar toch weer wat voordeel opleveren. Google maar eens bij de belastingdienst op de term aanrechtsubsidie.

Het wordt afgebouwd voor bepaalde groepen. De hoogte is afhankelijk van je leeftijd.

Het voordeeltje kan oplopen, afhankelijk van je leeftijd en het inkomen van je partner, tot zo'n 2000 Eurie per jaar >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 606287

Als je financieel onafhankelijk bent denk ik niet dat je een begrafenisverzekering nodig hebt. Regel is toch altijd dat je alleen verzekerd wat je zelf niet kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Anoniem: 606287 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:37:
Als je financieel onafhankelijk bent denk ik niet dat je een begrafenisverzekering nodig hebt. Regel is toch altijd dat je alleen verzekerd wat je zelf niet kan missen.
Het enige probleempje zou kunnen zijn dat je nabestaanden niet meteen aan je geld kunnen, dus de kosten moeten voorschieten. Dat is niet vanzelfsprekend als zij niet FO zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Waarom zal je ook een begrafenisverzekering nodig. "betaal maar van m'n spaarpotje" zal ik zeggen.
Henk007 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:40:
[...]

Het enige probleempje zou kunnen zijn dat je nabestaanden niet meteen aan je geld kunnen, dus de kosten moeten voorschieten. Dat is niet vanzelfsprekend als zij niet FO zijn.
Een beetje FOer heeft dat natuurlijk al lang geregeld.

[ Voor 32% gewijzigd door kmf op 06-07-2014 21:42 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
kmf schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:40:
[...]
Een beetje FOer heeft dat natuurlijk al lang geregeld.
Zou je dat kunnen uitleggen ? Erfgenamen kunnen pas over je vermogen beschikken nadat alle formaliteiten zijn afgehandeld, daar gaan zomaar maanden overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Henk007 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:47:
[...]

Zou je dat kunnen uitleggen ? Erfgenamen kunnen pas over je vermogen beschikken nadat alle formaliteiten zijn afgehandeld, daar gaan zomaar maanden overheen.
Je kan met de begrafinisfactuur naar de bank toe om deze via de rekening van de overleden persoon te laten betalen. Daar zijn regelingen voor in NL.

Leef je niet in NL, of als je niet zeker weet dat je kinderen die regels kennen dan zijn er natuurlijk nog andere opties.

In mijn geval:

Ten eerste heb ik natuurlijk een gemeenschappelijke rekening, dus als ik overlijd, dan kan mijn partner nog wel bij het geld.

Als wij beiden tegelijkertijd overlijden, dan heb ik al regelmatig geld geschonken aan mijn kinderen. Meer dan voldoende om een begrafenis te betalen. In ons testament zal een voorwaarde staan dat ze de begrafenis regelen, zo niet dan krijgen ze niks.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Gewoon een deel op een gezamenlijke bank/spaarrekening zetten lijkt me een goede optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
Ik heb al geen begrafenisverzekering geregeld. Mocht ik komen te overlijden op dit moment, dan is er +/- € 120.000 te verdelen. Daarvan moet een beetje crematie vast wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:31
Wat jullie misschien wel vergeten is dat je de familie wel opzadelt met alles zelf te regelen. Zo'n verzekering bij de Dela bijvoorbeeld, die nemen als het nodig is wel het nodige uit handen en je persoonlijke wensen zijn daar bekend.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Daarvoor heb ik een mooie envelop gekocht, daar het nodige in gestopt en die aan mijn ouders gegeven. Op het moment dat ik overlijd, weten zij perfect wat ze moeten/kunnen doen.

Overigens zijn er meer mensen met een significante buffer in mijn omgeving, dus over de rekening van de begrafenis maak ik me niet per se druk. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

martinusz schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:00:
Wat jullie misschien wel vergeten is dat je de familie wel opzadelt met alles zelf te regelen. Zo'n verzekering bij de Dela bijvoorbeeld, die nemen als het nodig is wel het nodige uit handen en je persoonlijke wensen zijn daar bekend.
Marketingpraatje. Dela (en andere verzekeraars) doet niets anders als wat een uitvaartondernemer doet, alleen verplichten ze je om er een te nemen waar zij een contract mee hebben. En uitvaartondernemers zijn heel redelijke mensen, die prima snappen dat de rekening soms pas later voldaan kan worden. En als je een 'naturapolis' hebt, is zo'n ondernemer zelfs met handen en voeten gebonden aan de voorwaarden van Dela, terwijl als je 't zelf betaalt, er meer mogelijk is, vaak zelfs tegen lagere kosten!

Het enige argument blijft dan 'je wensen'. Die kun je ook zelf op papier zetten. En als iemand op jonge leeftijd een polis afsluit, en daarna nog 50 jaar leeft, hoe groot is dan de kans dat die wensen gelijk zijn gebleven?

[ Voor 10% gewijzigd door Pooh op 07-07-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
kmf schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:15:
[...]

Als wij beiden tegelijkertijd overlijden, dan heb ik al regelmatig geld geschonken aan mijn kinderen. Meer dan voldoende om een begrafenis te betalen. In ons testament zal een voorwaarde staan dat ze de begrafenis regelen, zo niet dan krijgen ze niks.
Al laten ze je dood op de stoep liggen, je kinderen krijgen altijd hun deel (er vanuit gaande dat er wat te erven is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
timag, staat altijd positief in het leven :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
timag schreef op maandag 07 juli 2014 @ 11:13:
[...]

Al laten ze je dood op de stoep liggen, je kinderen krijgen altijd hun deel (er vanuit gaande dat er wat te erven is).
Hoe bedoel je dat? Je kan in het testament toch zeggen dat je alles nalaat aan iemand anders, zonder kindsdeel? Het welbekende onterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 23:14
Bonsaiboom schreef op maandag 07 juli 2014 @ 11:23:
[...]

Hoe bedoel je dat? Je kan in het testament toch zeggen dat je alles nalaat aan iemand anders, zonder kindsdeel? Het welbekende onterven.
Dat kan in Nederland dus niet, dat was mijn punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
martinusz schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:00:
Persoonlijk vind ik de geadverteerde 'persoonlijke wensen' een beetje een farce. De laatste begrafenissen die ik mee heb gekregen waren in een 'uitvaartfabriek'. Was imho weinig persoonlijks aan.

Mijn nabestaanden mogen zelf kiezen wat voor soort uitvaart zij gepast vinden. Als zij troost uit een vikingenbegrafenis halen, vind ik het prima. Gooien ze het stoffelijk overschot in een grote kuil, en gaat men er ritueel omheen dansen, dan vind ik het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-07 18:06
Onterven kan wel degelijk. Mijn vader (= niet mijn biologische vader) heeft ook zijn echte kinderen deels ontorven, evenals z'n exvrouw die anders nog een deel zou ontvangen mocht hij komen te overlijden. Kost wat moeite, maar het is zeker mogelijk. Ze krijgen nu maar een miniem deel, en de rest gaat naar z'n huidige vrouw (mijn moeder). En zelfs dat is te omzijlen als je zorgt dat er geen geld is om te erven (dat is het enige waar kinderen aanspraak op kunnen maken namelijk).

http://www.rijksoverheid....kinderen-te-onterven.html

/ontopic/
Een uitvaartverzekering is als je vroeg begint ontzettend goedkoop. Zelfs m'n 28-jarige vriendin betaalt maar ±4-6 euro per maand geloof ik. Dat scheelt toch een grote uitgave voor degene die je achterlaat in het geval van overlijden, om maar niet te spreken van de stress en rompslomp als je die verzekering niet hebt. Die uitvaartbedrijven regelen een heleboel, en d'r gaat vaak al snel +7000 euro qua kosten in zitten. Dat is het mij best waard om dan zo'n uitvaartverzekering te nemen. Ik had hem als klein kind zelfs, en toen betaalde ik in guldens zo'n 1,25 per maand… hij is nu al afbetaald dus ik heb er geen omkijken meer naar :)

Ik ben zelf wat dat betreft altijd van mening dat ik zo min mogelijk wil uitgeven aan onnodige verzekeringen, maar ook dat ik nooit mijn nabestaanden wil opzadelen met ongewenste kosten en keuzes; helemaal in zo'n situatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotlood op 07-07-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:31
merauder schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:04:
[...]

Persoonlijk vind ik de geadverteerde 'persoonlijke wensen' een beetje een farce. De laatste begrafenissen die ik mee heb gekregen waren in een 'uitvaartfabriek'. Was imho weinig persoonlijks aan.

Mijn nabestaanden mogen zelf kiezen wat voor soort uitvaart zij gepast vinden. Als zij troost uit een vikingenbegrafenis halen, vind ik het prima. Gooien ze het stoffelijk overschot in een grote kuil, en gaat men er ritueel omheen dansen, dan vind ik het ook prima.
Dat vind ik dus ontzettend egoistisch, je gaat dood en ze zoeken het maar lekker uit wat ze doen. Ik snap niet dat je dat je eigen familie zou willen aandoen. De één wilt je misschien begraven en de ander cremeren, krijg je nog ruzie in je familie wellicht ook!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

joramoudenaarde schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:22:
Onterven kan wel degelijk. Mijn vader (= niet mijn biologische vader) heeft ook zijn echte kinderen deels ontorven, evenals z'n exvrouw die anders nog een deel zou ontvangen mocht hij komen te overlijden. Kost wat moeite, maar het is zeker mogelijk. Ze krijgen nu maar een miniem deel, en de rest gaat naar z'n huidige vrouw (mijn moeder). En zelfs dat is te omzijlen als je zorgt dat er geen geld is om te erven (dat is het enige waar kinderen aanspraak op kunnen maken namelijk).
'miniem deel' is de helft van wat ze gekregen zouden hebben als er geen testament was geweest (legitieme portie, kunnen ze aanspraak op maken, hoeft niet natuurlijk als ze het testament accepteren). Dat is vaak nog een behoorlijk bedrag.
Een uitvaartverzekering is als je vroeg begint ontzettend goedkoop. Zelfs m'n 28-jarige vriendin betaalt maar ±4-6 euro per maand geloof ik. Dat scheelt toch een grote uitgave voor degene die je achterlaat in het geval van overlijden, om maar niet te spreken van de stress en rompslomp als je die verzekering niet hebt. Die uitvaartbedrijven regelen een heleboel, en d'r gaat vaak al snel +7000 euro qua kosten in zitten. Dat is het mij best waard om dan zo'n uitvaartverzekering te nemen. Ik had hem als klein kind zelfs, en toen betaalde ik in guldens zo'n 1,25 per maand… hij is nu al afbetaald dus ik heb er geen omkijken meer naar :)
Het punt is: Financieel is het geen heel gunstige constructie. Een spaarpot, eventueel aangevuld met een kale orv is altijd goedkoper. En het 'stress en rompslomp'-argument slaat nergens op, of je nu een uitvaartverzekeraar belt die je een uitvaartondernemer op je dak stuurt, of je belt zelf een uitvaartondernemer, de rompslomp is exact gelijk. Alleen als je het verzekerd doet, is je keuzevrijheid ineens enorm beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335279

en toen betaalde ik in guldens zo'n 1,25 per maand… hij is nu al afbetaald dus ik heb er geen omkijken meer naar :)
Zo lief waren mijn ouders ook voor mij. Dus een tip mocht iemand jonge kinderen hebben!

Dit begint toch wel redelijk off topic te worden. als je dood bent, ben je toch redelijk FO:)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
My God, de emotie regeert.
Modbreak:Iets opbouwender kan wel.

[ Voor 48% gewijzigd door Krisp op 07-07-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 07:18
Ik had hem als klein kind zelfs, en toen betaalde ik in guldens zo'n 1,25 per maand… hij is nu al afbetaald dus ik heb er geen omkijken meer naar :)
offtopic:
Let wel op je verzekerde bedrag. Dat is nog wel eens aan de lage kant.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, ik doelde er met mijn reactie meer op dat het hebben van een uitvaartverzekering eigenlijk/in principe geen/nauwelijks impact heeft op het FO zijn. Of mensen het willen afsluiten of niet moeten ze natuurlijk zelf weten :)

Voor mij persoonlijk is het typisch een verzekering die ik totaal niet overbodig vindt. In tegenstelling tot de soms volledig over de top zijnde inboedelverzekeringen, zorgverzekeringen e.d. Daar valt vaak een hoop winst te halen als je (onder andere) deze 2 verzekeringen eens goed onder het licht houdt. Heb je bijvoorbeeld wel een extra "Tand pakket" nodig bij je zorgverzekering, of zijn jouw tanden zo gezond dat het voordeliger is om het zelf te betalen áls je een keer wat hebt? Hetzelfde geldt een beetje voor je inboedelverzekering… je haalt met deze 2 verzekeringen zo een paar tientjes per maand "winst" als ze eens kritisch bekeken worden.

En zo zijn er vast meer verzekeringen, als je er eens goed naar kijkt, misschien wel wat lager kunnen qua dekking en/of kosten :)

p.s.: kraades; klopt! Ik had er al eens naar gekeken, en het verzekerde bedrag vangt de gemiddelde kosten van een begrafenis/crematie nog steeds op… maar wel een goeie om in de gaten te houden inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:20
Puur financieel gezien om FO te worden:
De verzekeraar verdiend geld aan de verzekering die hij zij verkopen.
Kortom, kun je het zelf betalen / risico dragen (bij uitvaart 100% risico :+ ) dan GEEN verzekering afsluiten.

Bovendien, bij verzekeringen ben je altijd afhankelijk van een tegen partij: als je dus als kind een uitvaartverzekering hebt/krijgt, hoe weet je dat die partij over 70-90 jaar nog bestaat?
Wat als we nog eens 5 x overstappen naar een andere muntsoort, de inflatie 500% is etc., hoe sterk is de garantie dan nog dat je niet alleen nog maar rouwkaarten per email mag versturen :P

Nou ja, mijn mening mag duidelijk zijn denk ik.

Ik heb trouwens wel pas weer een reisverzekering afgesloten, eigenlijk alleen om medische kosten te verzekeren, mocht ik in de VS een ongeluk o.i.d. krijgen. Dan kunnen kosten wel heel snel oplopen en zou ik binnen een paar uur wel eens failliet kunnen zijn :o Dat risico wil ik dus niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat soort dingen zijn behoorlijk goed vastgelegd. Als een bepaalde partij niet meer bestaat, dan wordt de verzekering overgenomen door een ander. Daar zijn (ik durf 't bijna zeker te weten) vast wetten/regels voor. Maar 't is wel wat je zegt… als jij met dat soort dingen moeite hebt moet je 't natuurlijk vooral niet doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

joramoudenaarde schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:18:
Dat soort dingen zijn behoorlijk goed vastgelegd. Als een bepaalde partij niet meer bestaat, dan wordt de verzekering overgenomen door een ander. Daar zijn (ik durf 't bijna zeker te weten) vast wetten/regels voor.
Helaas. Bij schadeverzekeraars is dit zeker het geval. AFM en DNB zien toe op het verzekeringswezen, en zullen ervoor zorgen dat polissen worden overgenomen door een andere partij. Omdat je elke termijn je premie betaalt voor de verzekering van die termijn kan dat zonder al te veel problemen.

Bij levensverzekeringen (en daar vallen uitvaartverzekeringen ook onder), wordt de boel wel overgenomen, maar niet noodzakelijk zonder verliezen. Begin jaren '90 ging Vie D'or failliet, en moesten mensen gedwongen een behoorlijk deel (bijna de helft) van hun opbouw afschrijven (en zaten ze met een aantal jaar waarin ze niet bij hun geld konden). Een claim bij de toezichthouders dat ze hadden zitten slapen was toen niet succesvol. Ondertussen zijn de regels weer iets strenger, maar over een periode van 50 jaar of meer durf ik geen enkele voorspelling te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
martinusz schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:27:
[...]

Dat vind ik dus ontzettend egoistisch, je gaat dood en ze zoeken het maar lekker uit wat ze doen. Ik snap niet dat je dat je eigen familie zou willen aandoen. De één wilt je misschien begraven en de ander cremeren, krijg je nog ruzie in je familie wellicht ook!
Ik stel mijn familie voor de keuze en heb dit ook uitgesproken. Als men behoefte heeft om een graf te bezoeken, dan mogen ze mij begraven, en als ze mij liever op de schoorsteenmantel bewaren vind ik het ook prima.

Familieruzies tijdens begrafenissen heb ik ook een aantal keren meegemaakt. In de meeste gevallen kwam het erop neer dat een afscheid van een familielid betekende dat er gelijk ook maar afscheid genomen werd van de rest van de familie, en het mieren over een detail als aanleiding gebruikt werd.

Om dan op het financiële verhaal terug te komen. Ik ben zelf jaren lid geweest van een uitvaartvereniging. Voor Fl 17,50 per jaar stond er aan het einde van de rit een auto, kist, koffie en een zaal klaar. Ondertussen heeft deze partij deze regeling geschrapt en mag je het doen met een korting van € 1000,- bij een van de grote begrafenisondernemers zonder een vrije keuze te hebben. Sindsdien komt er hier geen uitvaartverzekering meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Idd, 40-50 jaar is echt te lang om vanuit te gaan dat zaken goed geregeld zijn e.d. Kijk eens wat er de afgelopen 40-50 jaar allemaal veranderd is.

Misschien is het over 40-50 jaar wel zo'n chaos, dat m'n familie me zonder problemen in de achter tuin kan begraven en daarna kan genieten van een zelfgebakken cake ofzo. Lekker goedkoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:00
Conclusie: Spaar het geld gewoon zelf en contacteer de uitvaartman, die alles voor jou in orde zal brengen bij een overlijden. De verzekeraar is in dit geval een nutteloze, en dure tussenstap.

Kunnen we dit toch wel naar off-topic neigende onderwerp nu afsluiten en overgaan naar de orde van de dag? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 606287

Orde van de dag: hoe gaat het met de financiële onafhankelijkheid?

Ik heb vorig jaar mijn eerste volledige jaar als zelfstandige gewerkt en vorige week zijn mijn jaarcijfers afgerond. Ik had mijn belastingdruk wat slecht ingeschat met als gevolg dat ik 15k meer overhoud dan verwacht :)
Goed nieuws dus! Nu nadenken hoe ik dat het beste kan investeren (beleggen, sparen, hypotheek, p2p-lending, etc).

Sowieso is het vanuit financieel oogpunt tot nu toe een uitstekende keuze geweest om voor mijzelf te gaan werken. Al kan ik daar eigenlijk pas over een wat langere termijn over oordelen. Maar so far so good: inkomsten ongeveer verdubbeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
@BobT: Mooie cijfers. Ik neem aan dat je uiteraard over een buffer hebt nagedacht :)

Wat betreft mijn eigen FO. Ik ben zelf bezig om mijn hele levensstijl om te gooien, en op sommige fronten back to basic te gaan leven. Ik heb namelijk te vaak de neiging om voor gemak te kiezen ipv een duurzame/arbeidsintensieve oplossing. Zo ben ik begonnen met het omploegen van mijn tuin op basis van spierpijn. Een uurtje per dag levert al erg snel resultaat op, en ik merk dat ik qua conditie hier ook niet echt slechter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44
merauder schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:23:
@BobT: Mooie cijfers. Ik neem aan dat je uiteraard over een buffer hebt nagedacht :)

Wat betreft mijn eigen FO. Ik ben zelf bezig om mijn hele levensstijl om te gooien, en op sommige fronten back to basic te gaan leven. Ik heb namelijk te vaak de neiging om voor gemak te kiezen ipv een duurzame/arbeidsintensieve oplossing. Zo ben ik begonnen met het omploegen van mijn tuin op basis van spierpijn. Een uurtje per dag levert al erg snel resultaat op, en ik merk dat ik qua conditie hier ook niet echt slechter van wordt.
Klinkt goed! Ik wil ook wel wat simpeler leven dan ik doe, al is er vaak nog iemand in huis aanwezig die daar iets anders over denkt ;) Ik ben zelf ook niet bereid om alles op te geven. Wel altijd zoeken naar aanbiedingen, geen onnodige 'zooi' kopen en niet te extreem op vakantie. Dat heeft voor mij ook geen meerwaarde. Een onnodig groot huis hoef ik ook niet. Aan de andere kant wil ik wél weer een mooie en fijne auto rijden omdat ik er erg veel in zit en ik autorijden heerlijk vind. Kost mij per jaar wel 3k extra t.o.v. collega's met een hybride hok. Lastig al die keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
merauder schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:23:

Geniet er van. :)

Ik probeer mijn levensstijl al een tijdje om te gooien naar een simpeler, back to basics leven.
Ik heb ondertussen geleerd om te koken, zaken te repareren (lang leve youtube), mijn boodschappen te optimaliseren, enz. Het geld dat ik daarmee bespaar, spendeer ik deels aan reizen. Ik ga elk jaar wel een paar maand op reis.

Je kan mijn progressie gemakkelijk aflezen uit mijn uitgavegrafiek (zie hieronder). Let wel, de uitgaven zijn een glijdend gemiddelde over 12 maanden. De waarde 1700 in februari 2010 wil dus zeggen dat de uitgaven van maart 2009 tot februari 2010 gemiddeld 1700 per maand waren. Weet ook dat dit al mijn uitgaven zijn, inclusief mijn deel van de gemeenschappelijke uitgaven. Sinds 2011 schrijven we elk een bedrag (naar rato) over naar een gezamenlijke rekening om gemeenschappelijke kosten en uitgaven van te betalen (huur, GWL, maar ook reisjes). De uitgaven van mijn wederhelft zijn (aanzienlijk) minder...

Wat valt op:
  • Eerste piek: Een spendy girlfriend die verwachtte dat ik alles voor haar betaalde.
  • Tweede piek: Single leven met daarin wekelijkse last-minute stedentripjes, omdat het kon.
  • Dal na tweede piek: vriendin ontmoet die redelijk spaarzaam is. In plaats van drie a vijf keer per week een date in een restaurant, kookten we voor elkaar.
  • Derde piek: backpack trip van 4 maanden (zonder dat de huur opgezegd was)
  • Dal na derde piek: Samenwonen met vriendin. Nog steeds maandelijkse stedentripjes. Geleerd om dat voor erg weinig geld te doen. Goedkoop huurappartement op een strategische locatie gekozen zodat we zonder auto konden leven. Geleerd om boodschappen in te slaan wanneer ze in promotie zijn. (Lees: jaarvoorraad rijst wanneer het aan halve prijs is, etc.)
  • Vierde piek: getrouwd, verhuisd naar een ander continent, en een nieuwe inboedel bijeen gekocht. Proberen om mijn optimalisatie skills toe te passen in een nieuwe omgeving, maar hard op mijn bek gaan omdat een referentiekader ontbreekt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oFfcoE4.png

[ Voor 6% gewijzigd door koentje115 op 08-07-2014 04:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob1234
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-07-2021
Dat hou je netjes bij zeg! Zou ik ook eens moeten doen, geeft best veel inzicht. Helemaal zo over de jaren heen.
Gemiddeld gezien vind ik dat de kosten best laag zitten. Ik kom daar helaas nog flink boven.
Geeft mij weer wat impuls om te kijken waar er te snijden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hebben jullie niet de "angst" dat het streven naar FO na je pensioen overgaat in het sponsoren van de staat als het gaat om zorg e.d.? Omdat er steeds vaker hoort dat mensen die goed verdienen of veel spaargeld hebben vaak eerst hun eigen geld moeten opmaken. Als je niks hebt ,dan draagt de staat vrolijk bij, maar als je zelf altijd netjes gespaard hebt, dan kun je dat eerst inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Exocet schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:16:
Hebben jullie niet de "angst" dat het streven naar FO na je pensioen overgaat in het sponsoren van de staat als het gaat om zorg e.d.? Omdat er steeds vaker hoort dat mensen die goed verdienen of veel spaargeld hebben vaak eerst hun eigen geld moeten opmaken. Als je niks hebt ,dan draagt de staat vrolijk bij, maar als je zelf altijd netjes gespaard hebt, dan kun je dat eerst inleveren.
De zorg blijft sowieso een zorg. Wat wel zeker is, is dat als je geld hebt, je een keuze hebt (om in NL te blijven of niet). Als je geen geld hebt, kom je vanzelf in het nieuws als slachtoffer van de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Exocet schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:16:
Of andersom: ook als je eigen (zorg-)kosten hoog worden of je noodgedwongen in een tehuis moet gaan wonen kan je het zelf betalen in plaats van bij de staat aan te kloppen. Bij FO profiteer je nu eenmaal van je eigen 'zuinigheid' maar sta je er ook meer alleen voor als het op lasten aankomt!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269800

Ik zit even te kijken maar je corrigeert volgens mij ook niet voor inflatie, als je jaarlijkse 1,5% inflatie rekent en je uitgaven stijgen niet stelselmatig met dat percentage dan doe je het ook al beter dan je op eerste oog zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Mooi grafiekje, dat (1500) geef ik alleen al uit aan mijn (bruto) hypotheek :)

Afgelopen maand toch een spaarquote van 19.3% gehaald, over het gehele jaar zit ik nu op 18.9%. Dat moet nog wel wat beter kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Al concrete plannen hoe dat (structureel) te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Nee, uitgave aan nieuw dak (3500) vorige maand hakt er goed in, en eigenlijk moet het hele huis ook nog opnieuw gevoegd worden.

Kinderopvang valt ook weinig aan te doen behalve wachten tot de kleine 4 is en naar school gaat :)

Op de boodschappen is de afgelopen maand wel wat bespaard (200 EUR minder), kijken of dit incidenteel is of zo blijft. Kleding omlaag brengen wil ook nog niet echt lukken, nu gemiddeld 530 per maand.

Nog wel positief: het inkomen is in de tweede helft van het jaar meestal hoger, dat helpt in ieder geval.

[ Voor 10% gewijzigd door hv08 op 08-07-2014 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-06 23:51
Hoeveel kleding heb je nodig?
Wij gaven gemiddeld €100-150 uit aan kleding. En dat deed de vrouw dan ongeveer allemaal in haar eentje :-)
Ikzelf doe vrij lang met kleding. Als ik iets nodig heb haal ik het vrolijk bij de C&A o.i.d... Broek voor €20 ipv een PME van weetikhoeveel. Niemand die ziet dat t geen duur merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hv08 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:20:
Nee, uitgave aan nieuw dak (3500) vorige maand hakt er goed in, en eigenlijk moet het hele huis ook nog opnieuw gevoegd worden.

Kinderopvang valt ook weinig aan te doen behalve wachten tot de kleine 4 is en naar school gaat :)

Op de boodschappen is de afgelopen maand wel wat bespaard (200 EUR minder), kijken of dit incidenteel is of zo blijft. Kleding omlaag brengen wil ook nog niet echt lukken, nu gemiddeld 530 per maand.

Nog wel positief: het inkomen is in de tweede helft van het jaar meestal hoger, dat helpt in ieder geval.
Ja, de kosten voor onderhoud van je huis kunnen aardig oplopen. Voor het uitkappen van de voegen, het stralen, het voegen en sealen van de buitenkant zaten we op ruim 10.000 Euro.

Voor kleding per maand zit je wel wat hoog, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Gelgersma schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:27:
Hoeveel kleding heb je nodig?
Wij gaven gemiddeld €100-150 uit aan kleding. En dat deed de vrouw dan ongeveer allemaal in haar eentje :-)
Ikzelf doe vrij lang met kleding. Als ik iets nodig heb haal ik het vrolijk bij de C&A o.i.d... Broek voor €20 ipv een PME van weetikhoeveel. Niemand die ziet dat t geen duur merk is.
Die discussie hebben we al eerder gevoerd :) het is voor 3 personen.

Zelf koop ik ook wel merkkleding waarbij ik meestal grens heb van 100 voor een broek en rond 50 voor overhemden. Ik doe meestal vrij lang met mijn kleding, mijn enige valkuil zijn schoenen (ja ik ben een man :)) meestal iets van 3-4 paar per jaar, gemiddeld 200 euro per paar.

Aangezien ik vrij vaak bij klanten zit voor mijn werk, wordt het wel op prijs gesteld dat ik er netjes/verzorgd bij loop.

[ Voor 8% gewijzigd door hv08 op 08-07-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:53
hv08 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:35:
[...]

Die discussie hebben we al eerder gevoerd :) het is voor 3 personen.

Zelf koop ik ook wel merkkleding waarbij ik meestal grens heb van 100 voor een broek en rond 50 voor overhemden. Ik doe meestal vrij lang met mijn kleding, mijn enige valkuil zijn schoenen (ja ik ben een man :)) meestal iets van 3-4 paar per jaar, gemiddeld 200 euro per paar.
De dagelijkse schoenen voor onder mijn pak heb ik ook liever van iets (duurdere) kwaliteit. Maar de schoenen die ik prive draag bestel ik meestal via de sale afdeling en met een kortingscoupon van Zalando. Vaak een seizoen vooruit bestellen en dan heb ik voor 40-60 euro 2 paar schoenen, en heerlijk veel keus in tegenstelling tot een schoenenwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Laatst online: 21-06 23:51
Ah oke. Duidelijk ;)

Wat is de reden dat het inkomen bij jou in de 2e helft van het jaar hoger ligt? Bij ons is dat de eerste i.v.m. vakantiegeld en belastingteruggaaf. Uitgaven zijn dan ook weer hoger i.v.m. vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 23:55
Gelgersma schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:49:
Ah oke. Duidelijk ;)

Wat is de reden dat het inkomen bij jou in de 2e helft van het jaar hoger ligt? Bij ons is dat de eerste i.v.m. vakantiegeld en belastingteruggaaf. Uitgaven zijn dan ook weer hoger i.v.m. vakantie.
Belastingteruggaaf is geen inkomen en alleen de netto kosten van een hypotheek zijn uitgaven. Zelf heb ik mijn inkomsten/uitgaven op deze manier gedaan en dat werkt wel beter. Ook heb ik bijv. de storting voor hypotheek aflossing (bankspaar) en alle andere beleggingen etc niet als kostenpost opgenomen. Wat er dan overblijft is een hele zuivere inkomsten versus uitgaven overzicht en door dat te vergelijken met je netto jaar inkomsten kun je zien wat je spaar capaciteit is. Het staat daarmee wel helemaal los van je cash flow natuurlijk omdat je meer geld "uitgeeft" dan er op papier staat ivm de bruto betaling van hypotheek e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Dit wil ik toch even onder aandacht brengen. Crowdfunding is onderdeel van mijn "spreiding", maar dit is me toch een sympathiek project dat ik iets meer dan gemiddeld in heb geïnvesteerd. (emoties zijn eigenlijk niet goed voor FO)

http://www.geldvoorelkaar...cten/project.aspx?id=7013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Torgo schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:54:
[...]

Belastingteruggaaf is geen inkomen en alleen de netto kosten van een hypotheek zijn uitgaven. Zelf heb ik mijn inkomsten/uitgaven op deze manier gedaan en dat werkt wel beter. Ook heb ik bijv. de storting voor hypotheek aflossing (bankspaar) en alle andere beleggingen etc niet als kostenpost opgenomen. Wat er dan overblijft is een hele zuivere inkomsten versus uitgaven overzicht en door dat te vergelijken met je netto jaar inkomsten kun je zien wat je spaar capaciteit is. Het staat daarmee wel helemaal los van je cash flow natuurlijk omdat je meer geld "uitgeeft" dan er op papier staat ivm de bruto betaling van hypotheek e.d.
Ik zorg ervoor dat mijn belastingteruggave (welke grotendeels hypotheekrenteaftrek is) ook voor de hypotheek wordt gebruikt door deze te storten op het spaarpolis of extra af te lossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 16:23

Cliffie

Trompetslet

kmf schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:02:
Dit wil ik toch even onder aandacht brengen. Crowdfunding is onderdeel van mijn "spreiding", maar dit is me toch een sympathiek project dat ik iets meer dan gemiddeld in heb geïnvesteerd. (emoties zijn eigenlijk niet goed voor FO)

Hoe zit dat dan met de opbrengst? Ik zie dat er annuitair wordt afgelost, waardoor het rendement me wat tegen lijkt te vallen?

Bijvoorbeeld: 1000 euro tegen 8% voor 48 maanden, geeft 48 termijnen van 24,28 euro = 1165,44 euro. Volgens mij is dan je rendement ongeveer 4%. Zie ik iets over het hoofd?

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 23:02
Cliffie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:17:
[...]

Hoe zit dat dan met de opbrengst? Ik zie dat er annuitair wordt afgelost, waardoor het rendement me wat tegen lijkt te vallen?

Bijvoorbeeld: 1000 euro tegen 8% voor 48 maanden, geeft 48 termijnen van 24,28 euro = 1165,44 euro. Volgens mij is dan je rendement ongeveer 4%. Zie ik iets over het hoofd?
Altijd hetzelfde discussiepunt bij geldvoorelkaar :D

Wat je vergeet is dat je maandelijks bijna 25 euro terugkrijgt die je weer kunt herinvesteren in nieuwe projecten, kunt storten op een spaarrekening, etc. Dus dat rendement is in principe hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Cliffie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:17:
[...]

mwah. gaat om effectief rentepercentage. Dit is wat je terugkrijgt: http://i.imgur.com/nV7EqvI.png

Je moet zelf idd wel het geld wat je terugkrijgt ergens in laten renderen wil je rente op rente krijgen.

[ Voor 67% gewijzigd door kmf op 08-07-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 16:23

Cliffie

Trompetslet

Ja, door het annuitaire verloop hou je dus gemiddeld de helft van het effectieve percentage over :) Dit is dus inderdaad weer op te krikken door te herinvesteren.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Gelgersma schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:49:
Ah oke. Duidelijk ;)

Naast inkomen uit arbeid heb ik ook nog een eigen bedrijf waar inkomsten uit komen. Tot nu toe overtreft dit in het tweede half jaar altijd het vakantiegeld.

Verder qua bruto/netto... Ik heb geen enkel idee wat ik aan het eind van het jaar moet betalen aan belasting, aangezien dit nogal variabel is gezien de inkomsten uit eigen onderneming. Ik betaal mijn hypotheek dan ook bruto en mijn pensioen ook (moet ik zelf regelen). De HRA en pensioen aftrek (en combinatiekorting) en dergelijke kan ik aan het eind van het jaar wegstrepen tegen de belasting die ik zou moeten betalen over het inkomen uit eigen onderneming. Het is dus kiezen voor per maand teruggave en aan het eind weer terug betalen of gewoon als bruto betalen en dan redelijk rond 0 uitkomen. Dan kies ik liever voor het laatste.

Dus deze kosten komen ook bruto in mijn overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Bob1234 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:00:
Dat hou je netjes bij zeg! Zou ik ook eens moeten doen, geeft best veel inzicht. Helemaal zo over de jaren heen.
Gemiddeld gezien vind ik dat de kosten best laag zitten. Ik kom daar helaas nog flink boven.
Geeft mij weer wat impuls om te kijken waar er te snijden valt.
Ik heb in Belgie gewoond. Daardoor betaalde ik amper voor een zorgverzekering (100 euro per jaar), en had ik lage huur en GWL (altijd rond de 400 euro per maand). Voeding was tussen de 40 en 100 euro. Mijn 'overige uitgaven' zijn dus tussen de 300 en de 1200 per maand (vooral reizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Anoniem: 269800 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:44:
[...]

Ik zit even te kijken maar je corrigeert volgens mij ook niet voor inflatie, als je jaarlijkse 1,5% inflatie rekent en je uitgaven stijgen niet stelselmatig met dat percentage dan doe je het ook al beter dan je op eerste oog zou denken.
Veel van de producten die ik heb gekocht zijn
- goedkoper geworden:
- hetzelfde gebleven: huur

Dit komt omdat mijn optimalisatie oefeningen een groter effect hebben dan de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
kmf schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:02: sympathiek project dat ik iets meer dan gemiddeld in heb geïnvesteerd. (emoties zijn eigenlijk niet goed voor FO)
Te zeer in detail ingaan op specifieke investeringen is hier waarschijnlijk off topic, maar ik wil graag wat algemene opmerkingen maken naar aanleiding van dit project.
Er staat niet bij in welk land het is, maar dat kan een rol spelen bij de risicoafweging, je hebt te maken met regel- en wetgeving in dat land die eventueel afhankelijk is van de politieke wind die er waait.
Realiseer je bovendien heel goed dat je je met dit soort investeringen indirect nog meer counterparty risks aanschaft, je bent namelijk afhankelijk van de overheid. Stel dat de regering besluit dat dit type zorg volgend jaar niet meer wordt vergoed door de zorgverzekering, dan ben je nat. Ik gok dat geen enkele patiënt dit soort zorgvakanties uit eigen zak betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:06
Even terugkomend op de begrafenis verzekeringen. (ja ben op vakantie dus loop wat achter met lezen)
Is het niet zo dat je ook een gedeelte vrijgesteld krijgt van vermogensbelasting. Ik zit zelf te kijken naar 1 met een koopsom (hou niet van maandelijks betalen) en als ik nu 2700 betaal ben ik voor 5000 verzekerd voor de rest van mijn leven. (eens in de 3 jaar mag je bijbetalen ivm inflatie, maar hoeft niet)
Ik heb er nog niet heel goed aan gerekend maar ik kan er niet tegenop sparen, en het is direct beschikbaar voor de nabestaanden. (het gaat om een geldbedrag verzekering en het restant (als dat er al is) wordt aan de nabestaanden uitgekeerd.
Over orv'en ben ik hier nog weinig tegen gekomen maar vermoed dat er wel enige kennis aanwezig is.
We hebben nog geen koophuis dus ook niet "verplicht" een orv. Nu wil ik er wel een voor mijn vriendin en mij. En de meeste antwoorden op de vragen heb ik wel gevonden, maar ik vroeg me het volgende nog af.
-als ik kom te overlijden wat gebeurd er dan met de/mijn verzekering op mijn vriendin?
-accepteert de hypotheekverstrekker je al lopende orv.
-En hoe doe je dat eigenlijk als je je hypotheek afgelost hebt, hou je dan wel je orv aan?(je hebt dan al wel x jaar betaald)
-Als ik 1 verzekering kruislings afsluit en we komen beide te overlijden, wordt het bedrag dan 1 keer uitgekeerd aan de nabestaanden?
Ik zat namelijk even snel te kijken maar 2 losse verzekeringen kost maar 10% meer en zou dan twee keer meer uitbetalen. Ik wil het nu gaan regelen want we zijn nog "jong" en is de premie dus niet extreem hoog en dan is het ook meteen geregeld voor de kinderen mocht er iets met ons gebeuren.

mocht iemand tips/ervaring hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Harmvdw schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:22:
Even terugkomend op de begrafenis verzekeringen. (ja ben op vakantie dus loop wat achter met lezen)
Is het niet zo dat je ook een gedeelte vrijgesteld krijgt van vermogensbelasting. Ik zit zelf te kijken naar 1 met een koopsom (hou niet van maandelijks betalen) en als ik nu 2700 betaal ben ik voor 5000 verzekerd voor de rest van mijn leven. (eens in de 3 jaar mag je bijbetalen ivm inflatie, maar hoeft niet)
Ik heb er nog niet heel goed aan gerekend maar ik kan er niet tegenop sparen, en het is direct beschikbaar voor de nabestaanden. (het gaat om een geldbedrag verzekering en het restant (als dat er al is) wordt aan de nabestaanden uitgekeerd.
Over orv'en ben ik hier nog weinig tegen gekomen maar vermoed dat er wel enige kennis aanwezig is.
We hebben nog geen koophuis dus ook niet "verplicht" een orv. Nu wil ik er wel een voor mijn vriendin en mij. En de meeste antwoorden op de vragen heb ik wel gevonden, maar ik vroeg me het volgende nog af.
-als ik kom te overlijden wat gebeurd er dan met de/mijn verzekering op mijn vriendin?
-accepteert de hypotheekverstrekker je al lopende orv.
-En hoe doe je dat eigenlijk als je je hypotheek afgelost hebt, hou je dan wel je orv aan?(je hebt dan al wel x jaar betaald)
-Als ik 1 verzekering kruislings afsluit en we komen beide te overlijden, wordt het bedrag dan 1 keer uitgekeerd aan de nabestaanden?
Ik zat namelijk even snel te kijken maar 2 losse verzekeringen kost maar 10% meer en zou dan twee keer meer uitbetalen. Ik wil het nu gaan regelen want we zijn nog "jong" en is de premie dus niet extreem hoog en dan is het ook meteen geregeld voor de kinderen mocht er iets met ons gebeuren.

mocht iemand tips/ervaring hebben hoor ik het graag.
De conclusie werd reeds gemaakt, dit is bovendien off-topic, want heeft verder weinig met financiële onafhankelijkheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
@HarmvdW
Is het in jouw geval niet verstandiger om te kijken naar een levensverzekering / lijfrente. Ik heb zelf een levensverzekering met een beleggingscomponent. Voordeel van een dergelijk product is dat deze ook bij leven uitkeert.

Dit product heb ik op jonge leeftijd afgesloten, en heeft ondertussen behoorlijk goed gerendeerd, zelfs zo goed dat ik binnen 15 jaar de helft van mijn hypotheeklasten af ben, en mocht ik het niet meer meemaken, dan is mijn partner daar van af.

Enige waar je op moet letten, is dat wanneer je een dergelijk product neemt je niet teveel betaald aan het verzekeringsgedeelte. Hiervoor heb ik een paar jaar geleden mijn verzekering opengebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Henk007 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:11:
[...]

Ik gok dat geen enkele patiënt dit soort zorgvakanties uit eigen zak betaalt.
Ik denk dat je dat mis hebt, dat soort dingen worden ook vaak vanuit pgb's vergoedt en ook gewoon uit privé-gelden betaald.

Maar goed, los van het risico ging het kmf vooral over de gun-factor van het project, niet zozeer over het rendement en risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Blik1984 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 09:16:
[...]
Maar goed, los van het risico ging het kmf vooral over de gun-factor van het project, niet zozeer over het rendement en risico
okee, op die fiets.
Ik houd liefdadigheid en beleggen strikt gescheiden. Sympathieke goede doelen geef ik wel eens wat en dan weet ik voor 100% zeker dat ik dat geld kwijt ben. Ik laat me niet emotioneel verleiden tot risicovolle beleggingen in sectoren die ik misschien wel ook als goed doel iets zou willen schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Henk007 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:42:
[...]

okee, op die fiets.
Ik houd liefdadigheid en beleggen strikt gescheiden. Sympathieke goede doelen geef ik wel eens wat en dan weet ik voor 100% zeker dat ik dat geld kwijt ben. Ik laat me niet emotioneel verleiden tot risicovolle beleggingen in sectoren die ik misschien wel ook als goed doel iets zou willen schenken.
mwah, ik vind het niet erg om rendement te maken EN goede doelen te steunen. Zo'n combinatie vind ik daarom wel interessant, zeker omdat ik geen vertrouwen heb dat mijn geld in een goed doel de juiste weg gaat vinden.

Emotioneel is 1 ding, maar ik blijf wel rationeel en ga natuurlijk niet een bedrag inzetten meer dan 200 euro (zo aardig ben ik nou ook weer niet). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-06 16:39
Hoe ziet de vakantie van een tweaker op weg naar FO eruit? Hebben jullie een budget? Of zijn dit juist weken dat de touwtjes wat losser mogen?

Wij zijn van plan een aantal dagen met de fiets er op uit te trekken en te kamperen. Daarnaast nog een paar nachtjes in een bungalow. Beide in NL. Wil wel een budget stellen, maar moet nog nadenken over de hoogte, maar het wordt dit jaar in ieder geval geen dure vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 607701

Bij welk vermogen vinden jullie dat je je zelf "Financieel Onafhankelijk" kunt noemen? Mr Money Mustache gaat uit van 25 maal je jaarlijkse uitgaven. Zie: http://www.mrmoneymustach...do-i-need-for-retirement/

Zou dit ook op de NLse situatie van toepassing zijn? Of heb je hier juist meer/minder nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 607701 op 10-07-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik denk dat je dat niet zwart-wit kan zien.
Met een reservevermogen van 25 jaar ben je zeker heel aardig op weg, maar dat garandeert niet dat je tot het einde van je leven een positief saldo zal houden. Hierin spelen zoveel factoren mee: leeftijd, levensverwachting (hoe oud word je) eventueel ook van partner, de verdeling van je investeringen m.b.t. inflatie of periodes van negatieve economische groei of zelfs depressie en de toekomstige inkomstenstroom uit die investeringen. Hoe gevoelig is je uitgavenpatroon (manier van leven) afhankelijk van prijsstijgingen in bepaalde segmenten (voedsel, energie, huisvesting, etc.) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Anoniem: 607701 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:30:
Bij welk vermogen vinden jullie dat je je zelf "Financieel Onafhankelijk" kunt noemen? Mr Money Mustache gaat uit van 25 maal je jaarlijkse uitgaven. Zie: http://www.mrmoneymustach...do-i-need-for-retirement/

Zou dit ook op de NLse situatie van toepassing zijn? Of heb je hier juist meer/minder nodig?
Lijkt me een relatief en rekbaar begrip. Zo kan je bijv. wel genoeg geld hebben om te kunnen stoppen met werken, maar heb je ook genoeg geld om zware tegenslagen (verschikkelijke ziektes bijv.) op te vangen nadat je gestopt bent? En zo niet, in hoeverre ben je dan weer in staat om inkomen te genereren?

Zo kan je je bijv. ook relatief sterk financieel onafhankelijk voelen als je je hypotheek hebt afgelost, een flinke buffer hebt, en jaren zonder baan kan terwijl je werkzekerheid bijv. erg hoog is. Je kan dan gewoon "doei" tegen je werkgever zeggen voordat je een nieuwe hebt gevonden (niet dat dat verstandig is, maar je hebt financieel de mogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Fimke schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:19:
Hoe ziet de vakantie van een tweaker op weg naar FO eruit? Hebben jullie een budget? Of zijn dit juist weken dat de touwtjes wat losser mogen?
Een dure (imo saaie) cruize zal ik niet zo gauw doen. Lange vluchten is niets voor mij dus geen USA, Australie of Nieuw Zeeland. Eigenlijk alleen in Europa en meestal met de auto. Maar verder let ik niet zo op geld. Als ik een leuk hotel vind op een mooie of handige plek dan doe ik dat, moet niet te gek worden natuurlijk. In een tentje op een mooie of handige plek net zo graag al is dat wel veel meer geregel (wat op zich ook leuk is). Maar het is maar een paar weken, FO-en kun je nog de rest van het jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Vakantie zie ik als een (gezins)beloning voor de spaarzaamheid gedurende het jaar. We hebben een ongeschreven budget van 6.000 per jaar voor 3 tot 4 vakanties per jaar. Dit is het eerste jaar dat we met drie personen op vakantie gaan dus we hebben voor de zomer gekozen voor auto vakanties.

In de zomer gaan we 2 keer op vakantie, dit weekend vertrekken we voor 1 week naar Overijsel naar een appartement als onderdeel van een 4 sterren hotel voor 325 euro.
De 2e vakantie zal 12 dagen Oostenrijk worden wederom in een viersterren appartement voor 700 euro.
Het leuke van Oostenrijk in de zomer is dat je er een zomer kaart bij krijgt. Deze kaart geeft je gratis toegang tot liften, zwembaden, wandel- en boottochten.
De eerste vakantie zal een 1.000 euro kosten en de tweede vakantie een 2.000 euro. Het ontbijt en middag eten zullen we op beide vakanties zelf regelen en in de avond gaan we lekker uiteten.
In de herfst willen we eens proberen te vliegen met de kleine, we zullen dan een eigen reis samenstellen met auto, accommodatie en vliegtuig. Dit heeft in het verleden prima voor ons gewerkt.

Verre reizen trekt ons niet direct, we zijn vrij passieve zon liefhebbers en een huur autotje om wat strandjes te ontdekken (zon in Europa is voor mij hetzelfde als zon in een ander willekeurig continent). We zoeken vaak gericht op prijs naar een bestemming en het ene jaar is dat Spanje en het andere jaar Griekenland. We zijn dus niet het type we willen op datum X via vliegveld Y naar bestemming Z in hotel W, we laten alle opties open. We bezuinigen vaak op accommodatie en geven dat geld liever uit aan een huurauto en uiteten in de avond, we boeken bijna nooit een hotel met eten.

Voor de toekomst zou ik wel nog eens graag enkele herkenningspunten in Amerika willen zien maar dat blijft nog even een mooie droom. Nu wil ik gewoon even genieten van een vakantie met de kleine aan het strand/zwembad/bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
In verband met vakanties. Wij vinden vakanties leuk, maar houden het graag simpel. Het leukste aan de vakantie vind ik het vertoeven in een nieuwe omgeving en nieuwe cultuur. Met andere gebruiken, gewoonten en andere keuken, architectuur etc. Het simpel houden hoort er bij (het liefst leven we als een local) en maakt het alleen nog leuker.

Wij boeken eerder een goedkopere accomodatie, maar wel een die in orde is. Dit jaar gaan wij naar Mallorca met Ryanair vanuit Brussel => 125 euro voor 2 personen heen en terug. Daar 3 accomodaties geboekt (AirBNB + kortingcoupons) met gemiddelde kamerprijs 45 euro per nacht. Dat zal ons rond de 500 euro kosten voor 11 nachten.

De accomodaties liggen verspreid over het eiland en zijn vrij dicht bij belangrijke bushaltes/routes en de belangrijke locaties. Zo hoeven wij geen auto te huren (bespaard ook rompslomp, papierwerk, en het allerbelangrijkste, geen parkeergezeik) en zitten we steeds overal dichtbij. Het enige wat wij enkele dagen zullen huren zal een scooter of fiets zijn, verder gaan wij wandelen, genieten van de stadscentra, stranden, natuur, boekje lezen, wijntje drinken...

Ontbijt en middag doen we bij de bakker, en het koken voor de avond doen we ook voornamelijk zelf. Ik denk dat we een 2-4 keer uit eten zullen gaan. Schat dat de vakantie ons rond de 1.000 euro zal kosten, maar dat is geen limiet, we zien wel... want het kunnen doen wa tje wil hoort natuurlijk ook bij financiële onafhankelijkheid.

In verband met, wat heb je nodig om financiël onafhankelijk te zijn. Dat is natuurlijk afhankelijk van zeer veel factoren. Ik denk al voornamelijk de leeftijd. Als je op je 40 financiëel onafhankelijk wil zijn, heb je meer nodig dan als je dat op je 60 wil worden. Mijn eigen doel is de onafhankelijkheid te bereiken op mijn 45-50 ste levensjaar. Ik wil dan een nettovermogen (vermogen - schulden, want het huis hoeft voor mij niet per se hypotheekvrij) van om en bij de 300.000 euro hebben (waaruit ik passief inkomen put).

De strategie is dan om nog een 3 tal maanden per jaar te werken waar ik zin heb en dus een 8.000 euro bruto te verdienen. Omwille van het belachelijk lage inkomen dat je hieruit put, zal je er zo goed als geen belastingen op dienen te betalen. Ondertussen ga ik natuurlijk door met het zoveel mogelijk bijleren zodat ik de meeste dingen gewoon zelf kan doen, zonder dat ik hiervoor iemand moet inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Galactic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 07:48:
De accomodaties liggen verspreid over het eiland en zijn vrij dicht bij belangrijke bushaltes/routes en de belangrijke locaties. Zo hoeven wij geen auto te huren (bespaard ook rompslomp, papierwerk, en het allerbelangrijkste, geen parkeergezeik) en zitten we steeds overal dichtbij. Het enige wat wij enkele dagen zullen huren zal een scooter of fiets zijn, verder gaan wij wandelen, genieten van de stadscentra, stranden, natuur, boekje lezen, wijntje drinken...

Ontbijt en middag doen we bij de bakker, en het koken voor de avond doen we ook voornamelijk zelf. Ik denk dat we een 2-4 keer uit eten zullen gaan. Schat dat de vakantie ons rond de 1.000 euro zal kosten, maar dat is geen limiet, we zien wel... want het kunnen doen wa tje wil hoort natuurlijk ook bij financiële onafhankelijkheid.
Grappig om te lezen dat iedereen een andere insteek heeft :) . Wij huren bij zelf samengestelde reizen altijd een auto om wat "onafhankelijker" te zijn en om wat kosten te besparen (in onze ogen). Je kunt een accomodatie op een minder gunstigere(=goedkopere) plek boeken. Wel natuurlijk altijd de kleinste en goedkoopste auto.
Wat ook veel geld scheelt op vakantie is je boodschapjes net buiten het centrum te doen in plaats van de buurt winkeltjes tegenover je accomodatie (dan is die auto weer handig).
Maar voor Mallorca heb je een goede deal gedaan, de accomodaties zijn in het hoogseizoen verschrikkelijk duur daar (accomodaties op de canarische eilanden zijn spotgoedkoop t.o.v. Mallorca).

En uiteindelijk blijft het een kwestie van het jezelf gezellig maken en genieten van het leven en tevreden te zijn met wat je hebt.
Die klagende mensen bij het vakantieprogramma van SBS6 begrijp ik dan ook nooit zo goed. Je bent op vakantie geniet ervan en steek die klagende energie ergens anders in. Ons valt de accomodatie ook wel eens iets tegen doordat we wellicht iets te goedkoop boeken (maar bij duurdere accomodaties loop je dat risico ook). Ik zie dat als een gecalculeerd risico dat zal mijn vakantie niet verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Het prijsniveau op Mallorca is inderdaad hoger dan op de canarische eilanden. Voor de manier waarop wij reizen is dat gelukkig minder belangrijk. Wat wel belangrijk en onbetaalbaar is, dat is het feit dat Mallorca veel mooier is naar mijn mening, en daar doen we het voor. Maar de canarische eilanden, gaan we in de toekomst zeker nog verkennen :-) lekker tropisch klimaat, en niet te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03

Don Quijote

El Magnifico

Wij zijn van plan een aantal dagen met de fiets er op uit te trekken en te kamperen. Daarnaast nog een paar nachtjes in een bungalow. Beide in NL. Wil wel een budget stellen, maar moet nog nadenken over de hoogte, maar het wordt dit jaar in ieder geval geen dure vakantie.
Vakantie is één van die zaken waar ik graag extra voor werk en waar ik totaal geen concessies op wil doen. Het feit dat wij een hoop vakanties die redelijk betaalbaar zijn (kamperen, backpacken, fietsen etc.) niet leuk vinden, zorgt er voor dat we altijd relatief veel uitgeven aan vakanties. Dit jaar gaan we drie weken door Zuid Afrika reizen en verwacht in die drie weken inc. tickets toch 8k uit te geven. Als we daarbij ook de twee wintersport vakanties en lange weekenden weg (Barcelona, Budapest) optel, wordt vakantie de grootste kostenpost die we hebben, kort na de hypotheeklasten.

We maken desalniettemin bewust die keuze. Daar werk ik graag 10 jaar langer voor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Galactic schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:30:
Wat wel belangrijk en onbetaalbaar is, dat is het feit dat Mallorca veel mooier is naar mijn mening, en daar doen we het voor.
Zelf zie ik eigenlijk overal wel het mooie van in of dat nu een grieks of spaans eiland is. Uiteindelijk is de bottom line voor ons strandjes ontdekken met de auto en in de avond lekker tafelen, en het land/bestemming maakt ons vrij weinig uit.
DivWhis schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:42:
[...]
en lange weekenden weg (Barcelona, Budapest) optel, wordt vakantie de grootste kostenpost die we hebben, kort na de hypotheeklasten.
Die citytrips hakken er aardig in! We hebben de city trips de laatste jaren opgenomen in een van de zomervakanties. Vliegen naar een stad (Madrid, Barcelona, en Rome hebben we op die manier gehad) en vervolgens door vliegen naar een eiland. Voordeel hiervan is vaak dat je relatief goedkoop kunt doorvliegen. Direct op canarische eilanden vliegen is duurder als eerst naar Madrid en dan doorvliegen, dus de kosten van paar dagen Madrid heb je dan ook weer een beetje gedrukt, en een leuke culturele afwisseling.

Vakanties is inderdaad een post waarop je weet dat je kunt bezuinigen als het moet, maar zolang het geen moetje is je er inderdaad van moet genieten (als het een prioriteit van je is)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

die 25 regel gaat uit van je netto uitgaven, dus redelijk gelijk tussen US en EUR.

In NL hebben we volgens mij een wat minder aantrekkelijke regels met betrekking tot vermogen / dividend
maar daar tegenover staat een (nu nog) goedkopere gezondheidzorg en (nu nog) hogere AOW.

MR money mustache gaat volgens mij uit van een vermogen dat voor eeuwig moet renderen, terwijl je ook met dezelfde definities financieel onafhankelijk bent als je het tot je dood redt met je financiële buffer.

Maar als je in de buurt van 25 jaar netto uitgaven komt, ben je gewoon goed bezig. of dat dan wel of niet genoeg is, lijkt me pas iets voor dan. Allerlei zaken zijn dan al weer gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

eperon schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:38:
MR money mustache gaat volgens mij uit van een vermogen dat voor eeuwig moet renderen, terwijl je ook met dezelfde definities financieel onafhankelijk bent als je het tot je dood redt met je financiële buffer.
'Tot je dood' en 'eeuwig' zijn bijna hetzelfde. Het is knap lastig voorspellen hoe oud je wordt, maar je zou maar zo 105 kunnen worden. Als je dan op je 60e wilt stoppen, moet je 45 jaar overbruggen. Het verschil tussen 'leven van de rente' en 'de hoofdsom in 45 jaar opmaken' is echt minimaal.

En ervan uitgaan dat na een bepaalde leeftijd de kosten dalen is heel gevaarlijk. Weliswaar zul je als je 60 bent misschien meer reizen en uitgeven aan activiteiten, als je 100 bent heb je waarschijnlijk meer behoefte aan goede zorg en hulp in huis, en aannemen dat de staat daar wel voor zorgt is heel naief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DivWhis schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:42:
[...]

Vakantie is één van die zaken waar ik graag extra voor werk en waar ik totaal geen concessies op wil doen. Het feit dat wij een hoop vakanties die redelijk betaalbaar zijn (kamperen, backpacken, fietsen etc.) niet leuk vinden, zorgt er voor dat we altijd relatief veel uitgeven aan vakanties. Dit jaar gaan we drie weken door Zuid Afrika reizen en verwacht in die drie weken inc. tickets toch 8k uit te geven. Als we daarbij ook de twee wintersport vakanties en lange weekenden weg (Barcelona, Budapest) optel, wordt vakantie de grootste kostenpost die we hebben, kort na de hypotheeklasten.

We maken desalniettemin bewust die keuze. Daar werk ik graag 10 jaar langer voor ;).
Dat is wel mooi om te horen. Maar ik moet wel zeggen, voor 16K zijn wij 14 maanden op reis geweest. Zelfs met eigen auto wezen overlanden, maar daarvoor hebben we nog eens 16K geinvesteerd en daar zowaar meer dan 2/3e weer uit teruggekregen bij verkoop en nog aardig wat zooi er aan overgehouden.
Om het even in contrast te plaatsen. Daar hebben wij denk ik 2 jaar voor gespaard destijds, zou nu sneller kunnen denk ik.

In de toekomst wellicht een trip van een half jaar (met kleine erbij), dan zou ik verwachten 12K nodig te hebben of minder, maar daarnaast ook weer 8K investeren waar we waarschijnlijk wel weer 6K uit terug zouden kunnen krijgen, of dan in ieder geval voor tijdelijk een goed geprepareerde camper hebben.

De grap is dat het vaak niet meer kost om langer te gaan. Soms wordt het zelfs duurder als je alles snel wil doen. De reis die wij eerder hebben gemaakt was niet noemenswaardig goedkoper geworden als we het in een half jaar hadden gedaan ipv een jaar. Ja iets goedkoper, maar de verhouding is zoek.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 11-07-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Het vervelende is dat met een kleine je niet veel kansen hebt om lang weg te gaan (school en studie). En als die te jong is, heeft ie ook geen besef van...

Op vakantie besparen we waar we kunnen. Goedkoopste tickets via een ticketverkoop (verkopen toch allemaal uit zelfde doosje. Na aankoop heb je enkel met de luchtvaartmaatschappij te maken. Zijn digitale dozenschuivers), parkeren doen we via een luchthavenparkerenbedrijf. Maar we besparen liever niet teveel op comfort en kwaliteit. Liever rechtstreeks als dat betekent dat we een dag extra vakantie hebben door vroeg aan te komen en uitgeruster te zijn.
Liever een duurder hotel met lekkere bedden op een goede locatie en dan te besparen op reistijd en reiskosten. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-06 22:37

Shapeshifter

Get it over with

Ik kan me echt totaal niet herkennen in hoe mensen hier met vakanties omgaan. Naar mijn idee wordt daar echt ongelofelijk veel geld tegenaan gesmeten en voor wat? Een weekje weg? Ik vind dat echt gruwelijke verspilling van mijn tijd en geld.

Sowieso vind ik vakantie meer een luxe dan een noodzaak, ik houd dan ook systematisch vakantiedagen over aan het einde van het jaar en er staat geen post vakantie op mijn begroting. De enige vakantie die ik gepland heb voor dit jaar is een weekje eind juli en dan ga ik lekker thuis klussen als mijn vrouw weg is. (De drie weken die in oktober staan reken ik niet echt tot vakantie omdat dan onze tweede geboren zal worden).

Ook snap ik niet wat mensen zo aantrekkelijk vinden aan vakantie. Een hoop geregel en dan begint de stress. Eerst de stress op je werk om alles over te dragen, dan de stress thuis om alles in te pakken, dan de stress van het reizen, dan de stress van het regelen als je eenmaal ergens bent, want het gaat natuurlijk nooit zoals je het gepland had. Vervolgens heb je een week lang suboptimale omstandigheden, niet de apparaten die je thuis hebt, niet de voorzieningen die je thuis hebt. Heb je dat overleefd krijg je weer de stress van het reizen, uitpakken, huis aan kant krijgen en dan word je op je werk weer verwelkomd door al het opgestapelde werk. En dan ben je ook nog eens zo gek om daarvoor te willen betalen, waarom zou je dat in hemelsnaam willen doen?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 23:55
Shapeshifter schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:55:
Ik kan me echt totaal niet herkennen in hoe mensen hier met vakanties omgaan. Naar mijn idee wordt daar echt ongelofelijk veel geld tegenaan gesmeten en voor wat? Een weekje weg? Ik vind dat echt gruwelijke verspilling van mijn tijd en geld.

Sowieso vind ik vakantie meer een luxe dan een noodzaak, ik houd dan ook systematisch vakantiedagen over aan het einde van het jaar en er staat geen post vakantie op mijn begroting. De enige vakantie die ik gepland heb voor dit jaar is een weekje eind juli en dan ga ik lekker thuis klussen als mijn vrouw weg is. (De drie weken die in oktober staan reken ik niet echt tot vakantie omdat dan onze tweede geboren zal worden).

Ook snap ik niet wat mensen zo aantrekkelijk vinden aan vakantie. Een hoop geregel en dan begint de stress. Eerst de stress op je werk om alles over te dragen, dan de stress thuis om alles in te pakken, dan de stress van het reizen, dan de stress van het regelen als je eenmaal ergens bent, want het gaat natuurlijk nooit zoals je het gepland had. Vervolgens heb je een week lang suboptimale omstandigheden, niet de apparaten die je thuis hebt, niet de voorzieningen die je thuis hebt. Heb je dat overleefd krijg je weer de stress van het reizen, uitpakken, huis aan kant krijgen en dan word je op je werk weer verwelkomd door al het opgestapelde werk. En dan ben je ook nog eens zo gek om daarvoor te willen betalen, waarom zou je dat in hemelsnaam willen doen?
Alleen al door de manier van je schrijven, krijg ik het idee dat je aan vakantie toe bent. :)

Iedereen is anders. Ik reis al sinds ik jong ben de hele wereld over, heb een half jaar vanuit mijn backpack geleefd (en over land van Amsterdam naar Thailand gereisd) en ook voor werk nog redelijk vaak op pad geweest. Inpakken voor een vakantie is voor mij net zo vanzelfsprekend en makkelijk als mijn sport tas inpakken voor de sportschool die dag. Stress om dingen over te dragen? Nee hoor, gewoon je werk professioneel voorbereiden en een beetje vooruit denken. Reis stress? Absoluut niet, heerlijk ff rondkijken op Schiphol (ookal ken je alles al), een hapje eten en dan in het vliegtuig heerlijk ontspannen want je hoeft lekker niks. De vakantie zelf is al helemaal geweldig of het nou een stedentripje is of een reis door Azië. Sommige mensen vinden het prima om hun hele leven in het kleine NL te blijven, ik wil graag de hele wereld zien. Ieder zijn ding toch? In September lekker naar Tunesië voor een relax zon weekje en daarna in November nog een keertje met vrienden een weekje op steden trip. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
kmf schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:50:
parkeren doen we via een luchthavenparkerenbedrijf.
Sleep and park arrangementen heb ik ook prettige ervaringen mee. Dan heb je een parkeerplek (bij het hotel met shuttle dienst) voor je auto+een hotelovernachting voor de prijs van een parkeerplaats op de vluchthaven.

In een deel van je verhaal kan ik me wel vinden. Reizen met alle voor- en na "pret" is inderdaad stressvol te noemen. Maar 1-2 weekjes in een andere cultuur, lekker eten en de garantie op zon is mij die stress wel waard. Even niet je familie/vrienden en buren om je heen maar lekker alleen met je vrouw en kind en verstand op 0.

Edit:
Uit nieuwsgierighheid wat doe je met die vakantiedagen die overblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Persoonlijk heb ik eigenlijk een hekel aan toeristische rondreisjes gehad. Attracties welke verworden zijn tot een industrie an sich. Een weekend of mid-week Parijs vind ik wel leuk, maar langer trek ik zo'n vakantie absoluut niet.

Leuker vind ik bijvoorbeeld om op tour te gaan (of zelf spelen / of mee als aanhang) met bandjes. Je leeft in die tijd aan de ene kant in het eilandje genaamd band, terwijl je aan de andere kant veel op zal trekken met de lokale bandjes die je geboekt hebben. Met een beetje slim boeken is dit kostenneutraal op te zetten, of zelfs om te zetten in een kleine winst.

Blijft alleen jammer dat de rest van die hobby een sloot geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Shapeshifter, mooi hoe je alles op schrijft, alles geralteerd aan stress. Je denkt te veel in problemen ;)
Het is prima dat je er geen zin in hebt, zo ken ik er wel meer. Maar anderen zien het niet als stress en juist als ontspanning.

Gezien wij meer van lange reizen zijn, (en daarnaast ook nog van het sparen zoals meerderen in dit topic) heb ik er ook wat tegen om veel geld in korte tijd uit tegeven voor de korte vakanties. Soort van natuurlijke blokkade om (veel) geld uit te geven :+ Maar voor een lange reis is die blokkade weg lijkt het wel.
kmf schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:50:
Het vervelende is dat met een kleine je niet veel kansen hebt om lang weg te gaan (school en studie). En als die te jong is, heeft ie ook geen besef van...
Juist vanwege school en studie willen we nog een keer lang weg voordat het niet zo makkelijk meer kan. Dat ze er dan minder van mee krijgt is waar, maar dat is dan jammer. En je moet wel flink wachten voordat je kind er iets van mee krijgt. Van de vakanties voor m'n 10e herinner ik ook maar flarden. Maar goed, dat is ook niet het doel voor ons. Dat komt ter zijner tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

[..]

Niet gedacht dat ik snel iemand zou tegenkomen die precies 180 graden er anders in staat dan ikzelf :). Misschien komt het omdat ik van nature eigenlijk nooit ergens stress om heb, maar het laatste wat ik associeer met vakantie is stress. Vakantie is wat mij betreft nooit verspilling van geld, het levert mij altijd prachtige ervaringen op die ik met veel liefde koester. Duiken in Australië en Mantra roggen tegenkomen? In Canada een gevecht zien tussen een Orka en een paar dolfijnen? In Sri Lanka uitgenodigd worden bij wat lokale mensen om hun favoriete gerechten te proeven? Een zonsondergang bekijken in de Grand Canyon? Allemaal dingen die ik mijn leven niet meer vergeet, en voor geen goud zou willen missen. Het zijn deze ervaringen die mij energie geven, en stress doet niet mee in het plaatje.

Wat het dan kost boeit me niet zo veel. Ik geef met liefde geld uit aan ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zit er denk ik een beetje tussenin qua vakantie "noodzaak". Ik hoef niet nodig voor 2000,- op vakantie met een cruiseschip of duur hotel in Dubai of zo. En ik hou ook steevast elk jaar minstens 5 vakantiedagen over. Maar ik heb daarentegen wel noodzaak aan 1x per jaar (of anderhalf jaar, afhankelijk van werkstress) even op vakantie te gaan. Puur om de werkstress even compleet de deur uit te doen… ik kan dat helaas niet wegwerken door te klussen :)

Maar even naar m'n schoonouders die in Amerika wonen à 700 euro voor een vliegticket, en dan zo'n 300 euro uitgeven voor 2 weken plezier in Amerika (uit eten, strand, watersafaripark, tripjes e.d.)… 1000,- kom ik wel aan. Nu zit er bij die vakantie natuurlijk ook een stukje noodzakelijk (en wenselijk) familiebezoek, dus ik sla wel 2 vliegen in 1 klap.

Dit jaar zijn we voor het eerst écht op vakantie geweest in Spanje; 900,- p.p. voor 10 dagen écht genieten… hotel, elke dag uit eten, veel strand en wat tripjes :) Ik heb persoonlijk geen last van vakantiestress omdat ik ruim van tevoren al een lijstje heb gemaakt. De avond ervoor alles in de koffer mikken en gáán. Voor mij is dat echt een geweldige ontspanning, zo op vakantie gaan. Ik zou niet zonder vakantie kunnen hoor: niet dat ik elk jaar echt móét, maar eens per anderhalf jaar heb ik toch wel nodig merk ik.

Maar de uitgaven per echte vakantie verschillen nogal… en zolang het geen belachelijk duur (Dubai, cruise e.d.) geintje wordt maakt 't mij niet uit of ik voor (bij wijze van) 200 euro of 900 euro op vakantie ga en even goed plezier heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
DivWhis schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:45:
[...]

Niet gedacht dat ik snel iemand zou tegenkomen die precies 180 graden er anders in staat dan ikzelf :). Misschien komt het omdat ik van nature eigenlijk nooit ergens stress om heb, maar het laatste wat ik associeer met vakantie is stress. Vakantie is wat mij betreft nooit verspilling van geld, het levert mij altijd prachtige ervaringen op die ik met veel liefde koester. Duiken in Australië en Mantra roggen tegenkomen? In Canada een gevecht zien tussen een Orka en een paar dolfijnen? In Sri Lanka uitgenodigd worden bij wat lokale mensen om hun favoriete gerechten te proeven? Een zonsondergang bekijken in de Grand Canyon? Allemaal dingen die ik mijn leven niet meer vergeet, en voor geen goud zou willen missen. Het zijn deze ervaringen die mij energie geven, en stress doet niet mee in het plaatje.

Wat het dan kost boeit me niet zo veel. Ik geef met liefde geld uit aan ervaringen :)
Helemaal met jou eens, stress op vakantie is mij vreemd. Telefoon gaat ook uit en ben niet bereikbaar. Vakantie is vakantie. Het hele voorwerk is juist hetgeen wat ik leuk vind, accommodaties boeken, vervoer regelen, excursies bekijken, etc. Stress qua inpakken ken ik ook niet, als ik iets ben vergeten dan kopen we het wel op locatie. Ik ga vaak op vakantie naar plekken waar eten goedkoop is, dus we koken weinig zelf en gaan altijd uit eten. Enige wat je niet in de hand hebt is het weer, en daarover stressen is echt de moeite niet waard.

Overigens ben ik het niet eens met de opmerking dat ver op vakantie gaan met kinderen geen zin heeft omdat ze het niet beseffen. Net alsof je alleen voor je kinderen op vakantie gaat?! Ik ben met mijn zoontje naar Sri Lanka en Zuid-Afrika geweest, en beide vakanties waren geweldig en verliepen zonder problemen, ook de lange vluchten. Is gewoon een kwestie van een beetje rekening houden met je kind qua planning en accommodatie zodat je zelf ook een beetje kunt genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
offtopic:
Omdat ik het lekker vind om af en toe uit mijn comfort-zone te stappen. En inderdaad allerlei geregel, geplan en gestress, al een week (of twee) vooraf en dat glijdt allemaal in een keer van je af zodra je de voordeur dichttrekt. Geweldig :)
Of stress tijdens verplaatsingen in de vakantie. Imo een leuk soort stress waarbij je niet al te veel hoeft na te denken, behalve over primaire zaken, slaapplaats, eten, wat voor weer is het. Tijdens de vakantie blijkt al dat geplan vooraf vaak totaal anders uit te pakken en kom je erachter dat je eigenlijk heel goed kunt improviseren en dat zonder de hulpmiddelen waar je thuis altijd op terugvalt. Eigenlijk vind ik die stress juist bijdragen aan mijn vakantiegevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45

icecreamfarmer

en het is

Ligt aan je leeftijd en de te verwachte pensioenleeftijd.

Overigens zijn hier ook mensen die niet perse helemaal willen stoppen met werken maar net als ik aan 3 dagen in de week zitten te denken?

Minder vermogen nodig, bouwt nog steeds pensioen op en je verveelt na een half jaar niet stierlijk.

Vakanties:
Ik reis redelijk veel omdat mijn vriendin een soort zigeuner bestaan leidt met haar studie.
Singapore, Duitsland, Singapore, Oostenrijk, China, Duitsland.

En nu begint ze weer met een 3jarige PHD in de UK en Duitsland. Dat maakt wel dat samenwonen lastig is en ik nog geen woonruimte heb gekocht (dat gaat dit jaar wel gebeuren als het goed is). En vliegtickets mijn grootste uitgavenpost is. Daarentegen wel veel gezien (bijna elk land in Azie en Europa).

Vakantie is voor mij prijs kwaliteit anderzijds hoeft het vaak niet langer dan 2 weken te duren want dan wordt ik tempel/kerk/jungle/Italiaanse stadjes moe.

[ Voor 30% gewijzigd door icecreamfarmer op 11-07-2014 16:43 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Haha, het roept in ieder geval reacties op :D Ok, ik heb het hele verhaal natuurlijk een beetje aangedikt. Ik ben van nature juist iemand die niet stresst en juist omdat ik op mijn werk weinig stress ervaar (heb echt een baan naar mijn hart) heb ik misschien ook weinig behoefte om daaraan te ontsnappen of iets dergelijks. Het hele gedoe om op vakantie te gaan is dus voormij meer "stress" dan ik normaal ervaar, dus niet echt de moeite waard.

Ergens begrijp ik wel dat mensen cultuur willen opsnuiven, maar voor mij is het ook prima om een leuke film te kijken in mijn thuisbioscoopje of een mooi muziekstuk te luisteren. Van televisieseries e.d. krijg ik voor mij voldoende mee en verder interesseert het me eigenlijk allemaal niet zo. Ik ben technisch aangelegd en voldoe in die zin misschien aan het stereotype dat cultuur vaak niet functioneel is of daadwerkelijk nuttig.

Het grootste probleem dat ik heb met op vakantie gaan is wel dat ik dan constant geplaagd wordt door het idee dat ik mijn tijd aan het verkwanselen ben. Ik word er echt diep ongelukkig van als ik niet iets zinnigs aan het doen ben voor meer dan een dag. Dit is iets persoonlijks gok ik, ik heb ook een grondige hekel aan verjaardagen... Zo zinloos.

Oja en ik haat de zon, geef mij maar eeuwig winter. Het is voor mij altijd te warm. De vakantiedagen die ik overhoud gaan meestal door het jaar heen uiteindelijk wel op aan ziekenhuisbezoeken voor mijn zoontje of intakegesprekken voor therapeut / kliniek (hij eet niet goed) of andere dingen, als ik ze niet op krijg worden ze verkocht.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024

Jeetje, wat een pessimistische blik heb jij. Ik heb echt medelijden met mensen zoals jij. Dat meen ik serieus. Ik ben blij dat ik juist wat van de wereld heb mogen zien en nog veel van de wereld zal zien. Als ik komende zomer die reis naar de Verenigde Staten niet boek, en dus niet naar de Grand Canyon, Monument Valley, Antelope Canyon, Sequoia National Park, Las Vegas, San Francisco en Los Angeles ga kan ik wel helemaal een maand eerder stoppen met werk!1!1!1 Om het even in jouw eigen woorden te parafraseren: Waarom zou je in hemelsnaam niet eens gaan kijken wat de andere kant van de wereld heeft te bieden in ruil voor een mager maandsalaris?

Wellicht is het zinvol om eens stil te staan bij je eigen persoonlijkheid als jij het plannen van een vakantie en het uitpakken een heuse last vindt en je al die apparaten die je thuis hebt gaat missen op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

BFmango schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:01:
[...]

Jeetje, wat een pessimistische blik heb jij. Ik heb echt medelijden met mensen zoals jij. Dat meen ik serieus. Ik ben blij dat ik juist wat van de wereld heb mogen zien en nog veel van de wereld zal zien. Als ik komende zomer die reis naar de Verenigde Staten niet boek, en dus niet naar de Grand Canyon, Monument Valley, Antelope Canyon, Sequoia National Park, Las Vegas, San Francisco en Los Angeles ga kan ik wel helemaal een maand eerder stoppen met werk!1!1!1 Om het even in jouw eigen woorden te parafraseren: Waarom zou je in hemelsnaam niet eens gaan kijken wat de andere kant van de wereld heeft te bieden in ruil voor een mager maandsalaris?

Wellicht is het zinvol om eens stil te staan bij je eigen persoonlijkheid als jij het plannen van een vakantie en het uitpakken een heuse last vindt en je al die apparaten die je thuis hebt gaat missen op vakantie.
Jeetje, wat een zweverige blik heb jij. Ik heb echt medelijden met mensen zoals jij. Dat meen ik serieus. Ik ben blij dat ik met beide voeten op de grond sta en al die snoepreisjes niet nodig heb om een beeld te krijgen van de wereld. Als ik de komende zomer gewoon mijn tijd zinnig besteed en iets toevoeg aan de maatschappij wil ik eigenlijk helemaal niet die week gaan klussen. Waarom zou je in hemelsnaam zoveel geld uitgeven en het milieu te belasten terwijl je ook die kennis thuis kunt opdoen en dat geld aan je kinderen zou kunnen besteden?

Wellicht is het zinvol om eens stil te staan bij je eigen persoonlijkheid als jij denkt dat je alleen iets van de wereld kunt meekrijgen door het milieu zwaar te belasten in plaats van gewoon je computer te gebruiken.

(edit: sarcasme natuurlijk; laten we elkaar gewoon in de waarde laten zonder neerbuigende opmerkingen als: "ik heb medelijden met je" te gebruiken...)

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 11-07-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22

Ik denk er eigenlijk net zo over. Vraag me alleen wel af, of ik wat mis omdat ik niet van vakanties kan genieten, of dat die anderen pech hebben, omdat die alleen kunnen genieten met alle kosten erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

rr7r schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:08:
[...]

Ik denk er eigenlijk net zo over. Vraag me alleen wel af, of ik wat mis omdat ik niet van vakanties kan genieten, of dat die anderen pech hebben, omdat die alleen kunnen genieten met alle kosten erbij.
Dat ligt er maar net aan wie je het vraagt ;). Vraag je het mij dan zeg ik dat jij iets mist. Vraag je het shapeshifter dan zegt hij/zij dat jij mazzel hebt omdat je genoeg kan genieten zonder daar voor op vakantie te gaan. Maar uiteindelijk ligt het bij jezelf. Wanneer je niet geniet van cultuur/natuur/activiteiten die je in Nederland niet kan krijgen, zou ik ook lekker het geld in mijn zak houden en thuis blijven.
"Helaas" is voor mij het verbreden van mijn horizon een essentieel onderdeel van mijn geluk, en een belangrijk onderdeel in mijn persoonlijke ontwikkeling (waarmee ik zeker niet wil suggereren dat jij je horizon niet wilt verbreden, maar waarschijnlijk op andere vlakken).

[ Voor 6% gewijzigd door Don Quijote op 11-07-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Shapeshifter schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:05:
[...]

Jeetje, wat een zweverige blik heb jij. Ik heb echt medelijden met mensen zoals jij. Dat meen ik serieus. Ik ben blij dat ik met beide voeten op de grond sta en al die snoepreisjes niet nodig heb om een beeld te krijgen van de wereld. Als ik de komende zomer gewoon mijn tijd zinnig besteed en iets toevoeg aan de maatschappij wil ik eigenlijk helemaal niet die week gaan klussen. Waarom zou je in hemelsnaam zoveel geld uitgeven en het milieu te belasten terwijl je ook die kennis thuis kunt opdoen en dat geld aan je kinderen zou kunnen besteden?

Wellicht is het zinvol om eens stil te staan bij je eigen persoonlijkheid als jij denkt dat je alleen iets van de wereld kunt meekrijgen door het milieu zwaar te belasten in plaats van gewoon je computer te gebruiken.

(edit: sarcasme natuurlijk; laten we elkaar gewoon in de waarde laten zonder neerbuigende opmerkingen als: "ik heb medelijden met je" te gebruiken...)
You must be fun at parties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

BFmango schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:34:
[...]

You must be fun at parties :)
Ik neem aan dat dat sarcasme is en je me probeert weg te zetten als een wereldvreemde zolderkamerautist... Als je dat nodig hebt om je keuzes te rationaliseren moet je dat vooral doen, maar ik heb op de selecte feestjes waar ik wel heen ga genoeg kennis om inhoudelijk mee te kunnen praten en daarvoor hoef ik niet naar Timboektoe... Zullen we het daarbij houden en weer inhoudelijk verder gaan?

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.