Blik1984 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:35:
Kortom: In principe is het in Nederland zo dat je beter kunt kopen dan huren. Helemaal als je bekijkt dat de inflatie niet meegenomen wordt in deze berekening en die ook ten gunste van de huis-eigenaar is.
Hier is op zich best nog het e.e.a. op af te dingen hoor. Een huis kost veel meer dan alleen huur of hypotheek - de vaste lasten zijn voor de eigenaar aanzienlijk hoger, onderhoud is een significant deel van je kostenplaatje en je draagt een aanzienlijk gebruiks- en verkooprisico. Als je een huis met hypotheek koopt ben je zelden echt veel goedkoper uit dan huren, zelfs als je gunstig koopt en verkoopt.
Er is een koopcultuur in Nederland, en er zijn veel mensen die de mening hebben dat kopen op een of andere manier beter is dan huren (financieel of 'omdat je dan wat hebt aan het einde'), maar als je je er een beetje in hebt verdiept en ook echt een keer een huis hebt bezeten/gehuurd, weet je dat het niet zo zwart/wit is.
Om eens een voorbeeld te noemen hier in mijn buurt: de marktconforme huur in mijn straat is 1050-1250 euro per maand. De koophuizen die er staan zijn in de afgelopen 2 jaar verkocht voor 215-240k. De kosten voor de eigenaren zijn:
- In geval van hypotheek: laten we zeggen 100% eigenwaarde, dus 3%: 600 euro per maand
- In geval van eigen kapitaal: VRH en rentederving, ca. 2%: 400 euro per maand
- Verzekeringen: 26 euro per maand
- Eigenaarsdeel nutsvoorzieningen: 80 euro per maand
- Gemeentelijke belastingen: 40 euro per maand
Totaal zit je dan op 550-750 euro per maand puur voor vaste lasten, en je houdt dus zo'n 500 euro per maand over voor incidentele kosten en dergelijken. Klinkt als veel?
In de afgelopen 2 jaar dat ik hier woon heeft de woningbouwvereniging aan de huurwoningen, zonder huurverhoging, de volgende zaken gedaan:
- Daken gerenoveerd (kostenraming €12k per huis)
- Schoorsteenbekleding vernieuwd (€600/huis)
- 50/50 gedeeld in de kosten met huurders voor het upgraden naar HR++ glas en andere isolatiemaatregelen
En komende jaren staat al in de planning om verwarmingen te vervangen (gaat allemaal in bulk), gevels opnieuw te voegen en ongetwijfeld nog meer waar ik niet van heb gehoord. Dit staat nog los van incidentele uitgaven die ze hebben aan monteurs die moeten langskomen. Daarnaast hebben ze ca. 5% leegstand, wat effectief dus 5% inkomstenderving is, effectief meer dan 50 euro per maand 'kosten'.
Onder de streep komen ze negatief of net quitte uit, en dit is niet anders voor de meeste andere huizen. Dit is natuurlijk op de korte termijn, hierna komt misschien een periode van 5 jaar zonder grote structurele uitgaven. Maar in de afgelopen en direct aanstaande periode draaien ze geen tot weinig winst.
Dit is een woningbouwvereniging in een relatief gunstige plek in het land, er zijn nog veel brakkere constructies waar de kosten voor de eigenaar ongunstiger uitkomen. Een woningbouwvereniging kan nog 'samen doen' en zo de kosten drukken, een eigenaar van één huis is doorgaans veel minder efficiënt.
De enige manier om echt 'winst' te maken op een eigen huis is als je alles zelf doet en dus veel van deze extra kosten kunt vermijden (immers, je hoeft geen werkloon te betalen en je kunt shoppen voor materiaal). Dat is dan echter wel derving van je eigen tijd. Een andere manier om eigenaarschap gunstig te maken is door niet met een hypotheek te kopen maar een huis contant te betalen. Ik streef ernaar om op termijn allebei tegelijk te doen om die redenen, maar anders is huur/koop lood om oud ijzer wat mij betreft.