3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ben niet anders gewend, hier
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wij hebben nog een kleine 30.000 aflossingsvrij te gaan, als we volgens schema gaan zijn we daarvan in april 2017 verlost. De rest is helaas spaarhypotheek en ik weet niet wat we daar mee aan moeten. Overweeg volgende opties:
1. Rente en premie blijven betalen tot einde looptijd (2035)
=> laatste jaren bouwt het spaarbedrag goed op.
2. Extra bijstorten zodat looptijd verkort kan worden tot 20 jaar (2025)
=> wegvallen maandlasten is fijn want jaar erop hebben we 2 studerende kinderen en de derde moet dan nog beginnen (ervan uitgaande dat ze gaan studeren)
3. informeren wat het kost om deel spaarhypotheek om te zetten in een andere vorm, tegen een variabele rente.
(rente is nu 4.2%),
=> heeft iemand hier ervaring mee, ben met name benieuwd naar de kosten?
Afgelost huis is in ons geval fijn, pensioen van man is redelijk, mijn pensioen zal slecht zijn.
Ik heb 7 jaar geleden mijn depot spaarhypotheek laten omzetten naar 100% aflossingsvrij, en-passant een mega-brok afgelost (waaronder het volledige premiedepot bedrag en mijn volledige spaarrekening die door omstandigheden een aardig saldo had) en tevens overgestapt op een veel lagere variabele hypotheekrente. De bank was ontzettend in een meewerkmode, stond ik echt van te kijken. Het contact liep ook niet via een hypotheekadviseur maar direct met de bank, ik heb ze gewoon gebeld. En ze namen gewoon opFimke schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:32:
3. informeren wat het kost om deel spaarhypotheek om te zetten in een andere vorm, tegen een variabele rente.
(rente is nu 4.2%),
Maandlasten in een klap een brok lager (nog maar 1/3 meen ik) maar moest wel een boete betalen, met name boeterente omdat de hypotheekrente van 6 naar 3% ging. Toch viel het reuze mee, ondanks dat ik een lange rentevast periode te gaan had. Ook de belastingdienst moest ik betalen maar dat viel ook wel mee omdat de hypotheek nog maar 5 ofzo jaar liep, dan heb je nog niet zoveel rente opgebouwd, ondanks dat het premiedeel al voor een behoorlijk deel was volgestort. (premiedepot spaarhypotheek, wat een ingewikkelde wanconstructie denk ik nog steeds achteraf, blij dat ik er vanaf ben).
Heb onlangs nog wat proberen te vinden over aflossen van spaarhypotheek. Overal staat dat je belasting moet betalen over het opgebouwde bedrag maar wat onduidelijk is, is of dat alleen over de opgebouwde rente is of ook over de ingelegde premie. Ik weet bijna zeker dat bij mij de ingelegde premie niet is meegenomen, alleen de rente. Maar mogelijk zijn de regels nu anders.
Ik zou in de hypotheek papieren moeten duiken voor de ranzige details maar als het niet echt hoeft, laat ik die liever liggen stof verzamelen. Excuus daarvoor
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|

Aan de andere kant betaal ik nu 850 euro per maand huur waar ik nooit meer iets van terugzie. Dat wordt straks dus 800 euro per maand netto hypotheek, waarvan 340 euro aflossing is. Dus dan gooi ik 460 euro per maand weg ipv 850.
Ook ben ik van plan om de HRA te gebruiken om extra af te lossen. Hierdoor zal de schuld met ongeveer 6500 euro per jaar afnemen (in het begin, dat wordt sowieso meer vanwege annuïteiten). Hierdoor zullen we na 5 jaar al op een resterend bedrag van 192000 euro zitten.
Kosten koper betalen we ook grotendeels zelf. Dus als het goed is, is de kans klein dat we ooit met een restschuld komen te zitten en bouwen we nog wat vermogen op ook.
En dat voelt fijner dan elk jaar huurverhogingen krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 29-06-2014 08:52 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Lethalis, als ik nu opnieuw een hypotheek zou moeten afsluiten dan zou ik kiezen voor leningdelen met verschillende looptijden. Wij hebben nu alles 20 jaar vast tegen 4.2.
Een deel zou ik wegzetten tegen een variabele rente of 1 jaar vast, een ander deel tegen 5 jaar en 10 of 20 jaar. Dan heb je een stuk met lage lasten. Dacht dat je ook bij aflopen rentevast periode extra mag aflossen, maar ben daar niet helemaal zeker van. Het andere deel geeft zekerheid (en daar betaal je natuurlijk ook iets voor). Enige dat je van jezelf moet weten is dat je een rentestijging op kunt vangen.
Verschillende looptijden. Dat is een mooie, nog nooit aan gedacht! Maar het geeft zeker een spreiding gecombineerd met zekerheid.Fimke schreef op zondag 29 juni 2014 @ 09:57:
Lethalis, als ik nu opnieuw een hypotheek zou moeten afsluiten dan zou ik kiezen voor leningdelen met verschillende looptijden. Wij hebben nu alles 20 jaar vast tegen 4.2.
Een deel zou ik wegzetten tegen een variabele rente of 1 jaar vast, een ander deel tegen 5 jaar en 10 of 20 jaar. Dan heb je een stuk met lage lasten. Dacht dat je ook bij aflopen rentevast periode extra mag aflossen, maar ben daar niet helemaal zeker van. Het andere deel geeft zekerheid (en daar betaal je natuurlijk ook iets voor). Enige dat je van jezelf moet weten is dat je een rentestijging op kunt vangen.
Ik had het al eerder uitgeschreven hier, maar wij zijn gegaan voor een verkorting van 10 jaar looptijd voor ons spaarhypotheek. 20 ipv 30 dus. Over 10 jaar is namelijk einde van ons rentevast periode van 20 jaar. Mooi moment om hypotheekvrij te zijn.Fimke schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:32:
@Schinnen-Groen fijn dat jullie ook al zo ver zijn, geeft een heerlijk gevoel.
Wij hebben nog een kleine 30.000 aflossingsvrij te gaan, als we volgens schema gaan zijn we daarvan in april 2017 verlost. De rest is helaas spaarhypotheek en ik weet niet wat we daar mee aan moeten. Overweeg volgende opties:
1. Rente en premie blijven betalen tot einde looptijd (2035)
=> laatste jaren bouwt het spaarbedrag goed op.
2. Extra bijstorten zodat looptijd verkort kan worden tot 20 jaar (2025)
=> wegvallen maandlasten is fijn want jaar erop hebben we 2 studerende kinderen en de derde moet dan nog beginnen (ervan uitgaande dat ze gaan studeren)
(rente is nu 4.2%),
Afgelost huis is in ons geval fijn, pensioen van man is redelijk, mijn pensioen zal slecht zijn.
De aflossingsvrije gedeelte lossen wel elk jaar €5000 af. Daarnaast wordt nu voor vijf jaar lang €3000 extra op spaarpolis gestort zodat de looptijd met 10 jaar wordt verkort tegen gelijkblijvende premie.
Hebben we in een jaar wat geld over, dan kan dat gestort worden om premie per maand te verminderen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Niet voor de FOers als je al 60% van de hypotheek heb afgelost!null schreef op zondag 29 juni 2014 @ 10:56:
Hou er ook wel rekening mee dat kortere looptijden dan 10 jaar vaste rente, worden getoetst tegen een hoger rente percentage. Dit kan een probleem zijn wanneer je tegen de max zit te lenen volgens de NHG regels.
Enige waar ik rekening mee moet houden is de bandbreedte.ik zal per jaar Max €6000 kunnen storten om aan bandbreedte te voldoen, maar ik heb express voor €3000 gegaan, zodat ik eventueel extra ruimte heb om extra af te lossen/storten
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hoe het zit met gedeeltelijk aflossen, weet ik even niet, maar ik verwacht dat dit ook kan.
Bij het aflopen van de rentevaste periode vervalt namelijk je contract en wordt er een nieuw contract afgesloten met een nieuwe rente en looptijd.
Even een belletje naar de sevice desk en je weet het zeker
[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-06-2014 12:23 ]
Zelf ben ik een stap verder verwijderd van FO doordat ik 18K heb geïnvesteerd in het opknappen van mijn huis. Een deel krijg ik wellicht terug, maar ik schrijf het zelf compleet af. Anderzijds heb ik wel een andere baan genomen zonder leaseauto, waarvoor ik 10K gecompenseerd word. Ik ga de eerst maand eens kijken of autodelen (GreenWheels) wat voor me is. Als het bevalt, neem ik heel geen auto meer en doe ik alles met het OV/(vouw)fiets. Per saldo kan ik straks 50% van mijn inkomen sparen, terwijl ik eenverdiener ben.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Verwijderd
De huur per dag heb ik op €27,50 gezet en daar hou ik na de fee voor Snappcar €17,50 netto van over. Ik heb de fout gemaakt om geen max. aantal kilometers op te nemen in de huurovereenkomst; de huurder heeft in een paar uur tijd ruim 300km gereden. Dit heb ik inmiddels aangepast (max. 200km + 15 cent per km daarboven). Pluspunt is wel dat er meer benzine in zat bij aflevering dan bij aanvang. Minder is uiteraard niet toegestaan en in de praktijk zit er dan dus vaak wat meer in. Kan er weer 2x mee naar kantoor rijden.
Ik twijfel nog of ik wel of ik hier mee doorga. Grote vraag is namelijk wat mij dit extra aan onderhoud en afschrijving kost en ik heb zo'n vermoeden dat de uiteindelijke winst marginaal is. Dat in combinatie met het administratieve werk zoals de beschikbaarheid van de auto bijwerken, verzoeken beoordelen en accepteren/weigeren, huurovereenkomst invullen en tekenen, uitleg auto en beschikbaar zijn bij aanvang en afloop van de huurperiode doet mij twijfelen.
Omdat ik deze auto pas 2 maanden heb kan ik de meerkosten qua onderhoud en afschrijving nog moeilijk inschatten.
Een gemiddelde auto kost dacht ik zo'n 36 cent per kilometer, inclusief brandstof.
Dus ik denk dat je zonder brandstof zeker 16 cent per kilometer moet vragen, zonder die 200 km vrij.
Kan je trouwens geen starttarief rekenen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Ik weet niet wat het kost om deze auto te leasen per dag. Bij een regulier huurbedrijf (Hertz, etc.) betaal je denk ik €50-60 per dag.Onbekend schreef op zondag 29 juni 2014 @ 14:14:
Stel dat je een vergelijkbare auto wil leasen. Hoeveel kost dat per dag?
Een gemiddelde auto kost dacht ik zo'n 36 cent per kilometer, inclusief brandstof.
Dus ik denk dat je zonder brandstof zeker 16 cent per kilometer moet vragen, zonder die 200 km vrij.
Kan je trouwens geen starttarief rekenen?
Er is geen sprake van een starttarief. Er geldt een huurprijs per dag (€27,50 minus €10,- Snappcar fee). Hiervoor mag nu max. 200km gereden worden. In het geval dat het maximale wordt gereden dan krijg ik dus een kleine 9 cent per km. In de praktijk zal dit iets hoger liggen, omdat er soms ook minder wordt gereden.
Maar als ik je goed begrijp dan zou je €17,50 huurvergoeding per dag vragen + 16 cent vanaf de eerste kilometer? Kan het me wel voorstellen, het is wel erg mager nu.
Ik heb de prijs gebaseerd op de tarieven van auto's in de omgeving en met huurcondities zoals bovenstaande is geen reden meer voor potentiële huurders om voor mijn auto te kiezen, dan zijn er simpelweg andere voordeligere opties. Lastig dus...
Mijn ervaring met SnappCar is wel dat een deel van de verhuurders (hier in de regio in ieder geval de goedkopere opties) matig reageren op huurverzoeken. Zelf ben ik op die manier bij de wat duurdere verhuurders uitgekomen; mogelijk kun je je huurprijs dus nog wel wat verhogen zonder al te erg in reacties in te moeten boeten.Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 14:28:
[...]
Ik heb de prijs gebaseerd op de tarieven van auto's in de omgeving en met huurcondities zoals bovenstaande is geen reden meer voor potentiële huurders om voor mijn auto te kiezen, dan zijn er simpelweg andere voordeligere opties. Lastig dus...
Aangezien dit een technologieforum is, vermoed ik dat de meeste mensen IT'ers zijn. IT'ers hebben normaal gezien een bovenmodaal inkomen, waardoor FO wat gemakkelijker te bereiken is (omdat je relatief gezien minder moet uitgeven aan jouw basisbehoeften).Config schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:02:
Ergens wel jammer dat je totaal geen concreet beeld geeft over wat jullie doen/zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door koentje115 op 29-06-2014 22:15 ]
Dat bleek uiteindelijk in mijn geval niet gunstiger te zijn (vanwege de boete e.d.), maar het viel me op dat hij aanraadde om de rentevaste periode zo lang mogelijk vast te zetten… ik herinnerde me toen dat m'n huidige hypotheekverstrekker hetzelfde adviseerde. Maar als je dan na ±10 jaar weer zou verhuizen, dan moet je toch weer een nieuwe hypotheek afsluiten. Je huidige hypotheek kun je in sommige gevallen wel meenemen, maar ook dat gaat niet altijd op.
Lijkt het jullie dan niet handige én financieel aantrekkelijker (want daar gaat 't ook om) om te kijken naar hoe lang je ergens wil blijven wonen, en om dan een rentevaste periode te nemen die daarop aansluit? Dat kan op de lange termijn van die hypotheek redelijk wat in de kosten schelen toch?
Tuurlijk zal een huis met garage en tuin wel lekker zijn, maar als ik daarvoor weer 1000 euro hypotheek per maand moet betalen...
Lijkt me wel te doen. Stel dat je als stel start met een 3600 euro netto op je 25ste. Je spaart en investeert de helft. Dan ben je nog voor je 45ste klaar.kmf schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:18:
Alleen hebben de ITers helaas wel een houdbaarheidsdatum. Als de 45 is bereikt, dan moet je maar hopen dat je financieel onafhankelijk ben geworden. ALS je dan zonder baan zit...
Zie ook http://www.mrmoneymustach...-behind-early-retirement/
Op mijn 45e ben ik hypotheekvrij. Hopelijk ook nog met een goed vermogen. Dus daar maak ik zelf weinig zorgen over. Alleen veel collega ITers, met een flink salarisstrookje denken niet zo aan de toekomst.koentje115 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:35:
[...]
Lijkt me wel te doen. Stel dat je als stel start met een 3600 euro netto op je 25ste. Je spaart en investeert de helft. Dan ben je nog voor je 45ste klaar.
Deze man neemt wel een aantal dingen niet echt mee in zijn berekening.koentje115 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:35:
[...]
Lijkt me wel te doen. Stel dat je als stel start met een 3600 euro netto op je 25ste. Je spaart en investeert de helft. Dan ben je nog voor je 45ste klaar.
Als je 40uur werkt en sober leeft (zoals hij eigenlijk probeert te promoten: vroeg en veel kosten minderen) dan kun je snel het punt bereiken waarop je die levensstijl kunt volhouden zonder te werken. Maar dan heb je dus opeens 0-20u ipv 40u bezet en meestal kost genieten van die extra dagen gewoon geld...
Dus het principe blijft nog altijd hetzelfde, en de berekening van vermogensopbouw ook, maar het punt waarop je met pensioen kan is niet helemaal waar hij naar toe werkt (maar wel een mooie richtlijn).
Ctrl+k
Dat is jouw denkfout, dat je met je vrije tijd alleen maar geld kunt uitgeven. Mrmoneymustache is juist het toonbeeld dat dat niet hoeft. Die is al jaren FO en is echt niet meer geld gaan uitgeven.Sibylle schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:56:
[...]
Deze man neemt wel een aantal dingen niet echt mee in zijn berekening.
Als je 40uur werkt en sober leeft (zoals hij eigenlijk probeert te promoten: vroeg en veel kosten minderen) dan kun je snel het punt bereiken waarop je die levensstijl kunt volhouden zonder te werken. Maar dan heb je dus opeens 0-20u ipv 40u bezet en meestal kost genieten van die extra dagen gewoon geld...
Dus het principe blijft nog altijd hetzelfde, en de berekening van vermogensopbouw ook, maar het punt waarop je met pensioen kan is niet helemaal waar hij naar toe werkt (maar wel een mooie richtlijn).
Ik vermoed dat je een denkfout maakt.Sibylle schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:56:
[...]
Deze man neemt wel een aantal dingen niet echt mee in zijn berekening.
Vrije tijd invullen kost niet altijd meer geld.
Neem nou mijn persoonlijke situatie. Ik heb in de voorbije 9 jaar twee keer 3 maanden vrij genomen. Deze tijd heb ik vooral ingevuld met reizen, lezen, en wat oppervlakkige consulting.
Het reizen kostte mij 800 euro voor 3 maanden. Ik heb gelift, gecouchsurft, en veel zelf gekookt. Ik had geen huur, en bijgevolg gaf ik minder uit dan wat ik normaal uitgeef. Ik haal mijn lectuur in de bibliotheek.
Een aantal projectjes uitwerken heeft mij initieel een 800-tal euro gekost. Ik moest een nieuwe laptop bekostigen (de oude was 8 jaar oud...), maar ook dat geld heb ik er ondertussen uitgehaald.
Het punt dat ik wil maken is dat je hobby's erg goedkoop kan invullen. Indien je zoals de gemiddelde consument, meer op restaurant gaat, meer in hotels slaapt, en meer 'attracties' bezoekt, ja, dan ben je duurder uit.
Ik ken ook best veel mensen in de bouw, zowel jong als oud, die op een soortgelijke manier met geld omgegaan zijn. € 1600 bruto wanneer ze voor een baas werken, € 1600 netto in de weekenden, en alles gaat uiteraard op want je leeft maar 1 keer. Dit gaat meestal goed op jongere leeftijd, en gaat gigantisch mis op het moment dat het lichaam niet meer zo goed meewerkt.kmf schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:37:
Op mijn 45e ben ik hypotheekvrij. Hopelijk ook nog met een goed vermogen. Dus daar maak ik zelf weinig zorgen over. Alleen veel collega ITers, met een flink salarisstrookje denken niet zo aan de toekomst.
Mijn financiële plan A is trouwens om de woning volledig af te lossen. Mocht dat niet lukken om wat voor reden dan ook, dan is er ook nog een Plan B, om de woning te verkopen en goedkoper terug te kopen. Ikzelf wil ook rond mijn 45ste hypotheekvrij zijn, zodat rondkomen in de toekomst geen echt probleem gaat zijn, en ik desnoods met een krantenwijk kan rondkomen.
Mijn schoonouders zijn bijvoorbeeld mensen die nooit over een toekomst hebben nagedacht. Die leven al jaren met een minimum-inkomen, hebben geen stuiver opgebouwd, en maken zich nu al (ze zijn rond de 55) druk over het leven in de AOW, terwijl ze hun hele leven in de sociale huur wonen. Is natuurlijk wel een andere uiterste, maar geeft wel aan waarom het handig is om min of meer over de toekomst na te denken
[ Voor 4% gewijzigd door merauder op 30-06-2014 07:43 ]
Er moeten momenten in het leven zijn waarbij je plots toch gaat nadenken. Hoort bij het volwassen zijn.
Bij ons is het vanwege een paar maanden werkeloosheid (en werkeloosheidsdreiging) dat ons toch goed deed nadenken.
(ik moet zeggen dat de afgelopen maanden zodanig hectisch is met variabel inkomen/uitgaven dat ik nu geen goed beeld heb wat we maandelijks overhouden)
Inderdaad. Hoewel ik er persoonlijk wel voor zou kiezen om een ruimere marge te nemen. Simpelweg omdat het me na 10 jaar 'retirement' erg lastig lijkt om weer te moeten werken indien de 'stash' ontoereikend blijkt te zijn. Zeker in de IT is 10 jaar eruit zijn erg lang.Blik1984 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 23:01:
[...]
Dat is jouw denkfout, dat je met je vrije tijd alleen maar geld kunt uitgeven. Mrmoneymustache is juist het toonbeeld dat dat niet hoeft. Die is al jaren FO en is echt niet meer geld gaan uitgeven.
Zojuist privé telefoonabonnement omgezet naar prepaid aangezien ik tegenwoordig een zakelijk toestel heb dat ik ook privé mag gebruiken. Scheelt een paar tientjes per maand, toch mooi meegenomen.
Wij gaan beide werken ik als arbeider 28j 2000 per maand mijn vrouw als bediende 24j 1200 per maand half time met 2 kinderen 4 en 2
Nog ongeveer 120,k af te lossen op looptijd van 13 jaar
Vroegtijdig aflossen. Is in België niet aan te raden ivm verlies van inbreng belastingen ...
Wij proberen zo weinig mogelijk vaste kosten te hebben
- alleen abo voor internet, gas en elektriciteit
- zoveel mogelijk verwarmen met onze houtkachel ( spaart ons veel uit hout vinden we bijna altijd gratis mits zelf de boom plat te leggen
- zelf beleggen via binckbank goedkoper en op eigen instinct en onderzoek
- 1 auto en op termijn gaat deze buiten en wordt deze vervangen door een oldtimer + 25 jaar oud bijna geen tax en verzekering woon werk doen we met de fiets .
Ons doel is op ons 40 ste een 2de huis te kopen dit te renoveren en te verhuren ( ons pensioenplan )
Op het spaarboekje met beleggingen bij 50 k ongeveer en hier ben ik best trots op heb immer mijn huis helemaal gerenoveerd met hoge kwaliteitseisen en duurzame materialen
En slimme investeringen blijven doen in ons eigen huis zonnepanelen zonneboiler enz...
Oja regel 1 wij lenen enkel geld voor vastgoed ik zie veel kennisen met geldproblemen door alles op krediet te kopen mooi zo een BMW van 50k maar als je er moet voor lenen betekent het eigenlijk dat je hem niet kunt betalen ....
als ik me niet vergis: Max. X kilometers van de deur, niet tussen zonsondergang en zonsopgang,
niet voor woon-werkverkeer - ook niet in de winter - tenzij je die toch inschrijft als gewone wagen met bijhorende keuring/verzekering/tax enzo erbij.
en afh. van je bel/sms/surf gewoontes op gsm's is abo soms toch goedkoper dan prepaid, maar kies dan wel eentje die volledig passend is naar jouw gewoontes. ev. in combinatie met je internet.
[ Voor 23% gewijzigd door soulrider op 30-06-2014 10:45 ]
Ik ben nu 29 jaar en heb 11 jaren geleden voor het eerst aandelen gekocht. Ik weet het nog goed, het aandeel Versatel was geen success mijn aankoop van 2.500 euro is in korte tijd gehalveerd. daarna even afscheid genomen van de aandelenmarkt. En je raad het goed, in 2008 opnieuw beginnen te beleggen. Gelukkig in 2003 wel lessen geleerd waardoor mijn verlies minimaal was.
In 2011 terug beginnen te beleggen. Altijd op veilig gespeeld, maar wel met een ondertussen grote som (+100.000 euro) van spaargeld uit werk, en opgebouwde rente uit het verleden wel zeer leuke rendementen gemaakt. Maar midden 2013 heb ik de portefeuille met 75% afgebouwd omdat we eind 2013 een bouwkavel gekocht hebben van 750m² waarvoor ik nu al 2 jaar bezig ben in de vrije tijd met een bouwcursus, zodat wij volgend jaar ons eigen huis kunnen gaan bouwen. Heel het doel hier is om dit zoveel mogelijk zelfvoorziendend te maken (eigen konijnen, kippen voor vlees). Eigen groeten en op termijn ook fruit. Leuk terras, keuken, zodat uit eten, café hiervoor niet nodig is en dit zelf kan overtroffen worden.
Ik denk dat voor mij de financiële onafhankelijkheid bereikt zal worden rond de 38 jaar. Maar zal waarschijnlijk wel tot 42 à 45 jaar blijven werken voor wat "extra's". Wij spenderen buiten de hypotheek ongeveer 600 euro per maand, maar als je het slim en inventief aanpakt kan je daar echt heel veel mee. Wij hebben het nooit koud, we douche ons elke dag uitgebreid, wij eten goed en kopen merken... MAAR wij doen wel heel veel zelf, maar dat is niet per se om het geld te besparen, maar omdat we het gewoon leuk vinden.
Maar sowieso, een oldtimer is bijna nooit goedkoper rijden. De onzuinigheid achterhaald je berekening snel + het laswerk van tijd tot tijd. Gewoon een klein betrouwbaar japannertje kopen, goedkoopste wat je kunt rijden.
@Galactic: Hoe zit het met de kavel? Wij hebben ook dat soort ideen, maar bij veel kavels is het ook zo dat je binnen een bepaalde tijd (vaak 2 jaar) een huis moet hebben gerealiseerd.
Ik zou in de toekomst wel een kavel willen kopen en hier ook langzaam een huis op realiseren. Maar we lopen tegen dingen aan als dat kavels in het Westen gewoon duur zijn (bouwkavels dan he) en vaak zijn er toch nogal wat randvoorwaarden aan.
Erg slecht pensioenplan om een 2de huis te kopen om het te verhuren (op lange termijn). Het rendement zal erg laag of misschien wel negatief zijn. Als je iets gelijkaardig wil doen, raad ik je aan het huis te kopen, te renoveren en te verkopen. Je bespaard jezelf veel last en kopzorgen en tijd.jorispat schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:23:
Mijn situatie :
Wij gaan beide werken ik als arbeider 28j 2000 per maand mijn vrouw als bediende 24j 1200 per maand half time met 2 kinderen 4 en 2
Nog ongeveer 120,k af te lossen op looptijd van 13 jaar
Vroegtijdig aflossen. Is in België niet aan te raden ivm verlies van inbreng belastingen ...
Wij proberen zo weinig mogelijk vaste kosten te hebben
- alleen abo voor internet, gas en elektriciteit
- zoveel mogelijk verwarmen met onze houtkachel ( spaart ons veel uit hout vinden we bijna altijd gratis mits zelf de boom plat te leggen
- zelf beleggen via binckbank goedkoper en op eigen instinct en onderzoek
- 1 auto en op termijn gaat deze buiten en wordt deze vervangen door een oldtimer + 25 jaar oud bijna geen tax en verzekering woon werk doen we met de fiets .
Ons doel is op ons 40 ste een 2de huis te kopen dit te renoveren en te verhuren ( ons pensioenplan )
Op het spaarboekje met beleggingen bij 50 k ongeveer en hier ben ik best trots op heb immer mijn huis helemaal gerenoveerd met hoge kwaliteitseisen en duurzame materialen
En slimme investeringen blijven doen in ons eigen huis zonnepanelen zonneboiler enz...
Oja regel 1 wij lenen enkel geld voor vastgoed ik zie veel kennisen met geldproblemen door alles op krediet te kopen mooi zo een BMW van 50k maar als je er moet voor lenen betekent het eigenlijk dat je hem niet kunt betalen ....
Vraagje, ben je een Belg? Ik zie veel Belgen die iets soortgelijks doen: vanaf jongs af aan lekker sparen, eventueel op je 18e een flinke pot geld van de ouders of grootouders krijgen, een bouwgrond kopen, weer even sparen en daarna zelf je eigen huis bouwen, weer wat jaren sparen voor de tuin en oprit, die later bouwen, etc. etc. En ondertussen tot dat je een jaar of 30 bent thuis blijven wonen. Klopt dit beeld dat ik heb een beetje?Galactic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:44:
Mijn redenering is vanaf zeer jonge leeftijd (rond de 10 jaar) te sparen. Ik was vanaf jonge leeftijd al geïntereseerd in hoe geld werkte, en heb op jonge leeftijd kennis gemaakt met de begrippen rente, inflatie, en samengestelde intrest (wat we op 14 jarige leeftijd in de lessen Economie leerden). Het feit dat geld, geld maakt heb ik steeds in mijn voordeel gebruikt. Dat is mij ook steeds gelukt. Mijn eerste kasbon kocht ik toen ik 11 jaar was. Ik weet het nog goed (15.000 BEF / 375 euro 10 jaar lang vast tegen 8% rente). Ik heb vanaf mijn 16 jarige leeftijd een vakantiebaan gedaan. Wat resulteerde in een spaarpot van ongeveer 20.000 euro op mijn 18 jarige leeftijd.
Ik ben nu 29 jaar en heb 11 jaren geleden voor het eerst aandelen gekocht. Ik weet het nog goed, het aandeel Versatel was geen success mijn aankoop van 2.500 euro is in korte tijd gehalveerd. daarna even afscheid genomen van de aandelenmarkt. En je raad het goed, in 2008 opnieuw beginnen te beleggen. Gelukkig in 2003 wel lessen geleerd waardoor mijn verlies minimaal was.
In 2011 terug beginnen te beleggen. Altijd op veilig gespeeld, maar wel met een ondertussen grote som (+100.000 euro) van spaargeld uit werk, en opgebouwde rente uit het verleden wel zeer leuke rendementen gemaakt. Maar midden 2013 heb ik de portefeuille met 75% afgebouwd omdat we eind 2013 een bouwkavel gekocht hebben van 750m² waarvoor ik nu al 2 jaar bezig ben in de vrije tijd met een bouwcursus, zodat wij volgend jaar ons eigen huis kunnen gaan bouwen. Heel het doel hier is om dit zoveel mogelijk zelfvoorziendend te maken (eigen konijnen, kippen voor vlees). Eigen groeten en op termijn ook fruit. Leuk terras, keuken, zodat uit eten, café hiervoor niet nodig is en dit zelf kan overtroffen worden.
Ik denk dat voor mij de financiële onafhankelijkheid bereikt zal worden rond de 38 jaar. Maar zal waarschijnlijk wel tot 42 à 45 jaar blijven werken voor wat "extra's". Wij spenderen buiten de hypotheek ongeveer 600 euro per maand, maar als je het slim en inventief aanpakt kan je daar echt heel veel mee. Wij hebben het nooit koud, we douche ons elke dag uitgebreid, wij eten goed en kopen merken... MAAR wij doen wel heel veel zelf, maar dat is niet per se om het geld te besparen, maar omdat we het gewoon leuk vinden.
Dat hangt ook af van persoon tot persoon. Zelf ben ik op 18 jaar op kamers gegaan, mijn studie niet afgemaakt en op 19 jarige leeftijd gaan werken. Ik ben nog op kamers blijven gebleven tot mijn 22 of 23, en daarna een appartement (1 slaapkamer) gekocht. Op 23 een vriendin (een Nederlanse overigens), waarmee ik nog steeds gelukkig samen ben. Het voordeel van dat appartement is dat we rustig aan ons droomhuis kunnen plannen en bouwen, zonder enige tijdsdruk. Bovendien zijn onze netto woonkosten belachelijk lag ten opzichte van huren. De flexibiliteit moeten we wel missen maar dat is me de 350 euro besparing per maand wel waarde. We hebben ook beslist eerder laat met kinderen te beginnen en dat vind ik persoonlijk wel een beetje een nadeel aan het hele plan. Maargoed, het is te overzien. Ik hoop op mijn 31 of 32 het eerste kind te verwelkomen, mijn vriendin is dan 27/28. Dat is iets laten dan gemiddeld, maar bied ook zeer veel voordelen. Ik zal veel tijd hebben voor mijn kinderen tijdens hun opgroeifase, dat is al zo goed als zeker.BFmango schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:48:
[...]
Vraagje, ben je een Belg? Ik zie veel Belgen die iets soortgelijks doen: vanaf jongs af aan lekker sparen, eventueel op je 18e een flinke pot geld van de ouders of grootouders krijgen, een bouwgrond kopen, weer even sparen en daarna zelf je eigen huis bouwen, weer wat jaren sparen voor de tuin en oprit, die later bouwen, etc. etc. En ondertussen tot dat je een jaar of 30 bent thuis blijven wonen. Klopt dit beeld dat ik heb een beetje?
kan je dit een beetje uitleggen? Is dat hetzelfde als het argument in NL "als je aflost heb je minder hypotheekrente-aftrek"?jorispat schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:23:
Mijn situatie :
Voorbeeldje:
MAN 50.000 euro belastbaar loon - 3.010 = 46.990 euro
VROUW 25.000 euro belastbaar loon - 3.010 = 21.990 euro
Het voordeel bij de man zal iets groter zijn, aangezien deze in hogere belastingsschaal valt.
Edit: Niet goed gelezen.
[ Voor 6% gewijzigd door BFmango op 30-06-2014 11:37 ]
Daarom is onze aflossing net zoveel, dat ik elk jaar het maximum kan aftrekken :-)
Wat wij zelf terugkrijgen 6.020 x 45% (ongeveer onze aanslagvoet) = 2.709 euro.
Zoveel rente betaal ik inderdaad niet ;-)
en die inbrengbare interest is dan beperkt tot een maximum per persoon.
Soms is het dan handig om even na te rekenen of hierdoor één of beide partners in een lagere belastingsschaal kan geraken waardoor het dus nog wat voordeliger wordt.
-- err: zelf effe google erbij genomen:
http://www.belgium.be/nl/...lening/fiscale_voordelen/
Hoeveel bedraagt de aftrek 'enige, eigen woning'?
Alle werkelijk betaalde of gedragen uitgaven voor uw hypothecaire lening komen in aanmerking voor de aftrek 'enige, eigen woning'. U mag dus zowel de interesten, kapitaalaflossingen en premies voor een schuldsaldoverzekering fiscaal in rekening brengen.
Meer info zie http://financien.belgium....ing/Belastingvoordeel/#q1
[ Voor 48% gewijzigd door soulrider op 30-06-2014 11:47 ]
Het dus juist erg interessant, maar wat er bedoelt wordt is dat je dus niet sneller moet aflossen omdat je dan belastingvoordeel mist?
Erg vreemde regeling in ieder geval. Heb je daarnaast nog subsidie op de rentekosten? (lijkt me niet)
Maar nu terug naar de essentie. Ik prober zelf zoveel mogelijk kennis op te doen, zodat ik zoveel mogelijk zelf kan. Mijn hoofdgedacht is, bested de dingen uit die je echt niet graag doet, en overweeg dat ook bij dingen die je niet graag doet. Gelukkig vind ik vele dingen leuk om te doen!
[ Voor 49% gewijzigd door Galactic op 30-06-2014 12:13 ]
Dit begrijp ik niet, zeker niet in het licht van FO.Galactic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:48:
[...]
Erg slecht pensioenplan om een 2de huis te kopen om het te verhuren (op lange termijn). Het rendement zal erg laag of misschien wel negatief zijn. Als je iets gelijkaardig wil doen, raad ik je aan het huis te kopen, te renoveren en te verkopen. Je bespaard jezelf veel last en kopzorgen en tijd.
Een woning verhuren levert steady een redelijk rendement op, precies wat je bij FO nodig hebt. Zolang je niet teveel leegstand hebt en zolang het een pand is dat in onderhoud niet te idioot is zijn de risico's te overzien. De huurprijzen kan je redelijk van op aan, die stijgen rond de inflatie mee, dus je bruto rendement zit ook wel snor.
Dat zet jij af tegen een plan wat neerkomt op speculeren, wat wel het laatste is dat je met je geld wil doen als je FO wilt worden / blijven. Ik ken mensen die dit doen, en die verdienden geld als water, tot ze hun laatste investeringen waar een groot deel van hun kapitaal in vast zit niet meer verkocht kregen. Ik ken ook mensen die een paar huizen in de verhuur hebben. Die hoor ik niet over de crisis.
Dat van kopen en doorverkopen begrijp ik ook niet. Verder slecht plan imo vanwege sterk concentratierisico.timag schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:43:
[...]
Dit begrijp ik niet, zeker niet in het licht van FO.
Een woning verhuren levert steady een redelijk rendement op, precies wat je bij FO nodig hebt. Zolang je niet teveel leegstand hebt en zolang het een pand is dat in onderhoud niet te idioot is zijn de risico's te overzien. De huurprijzen kan je redelijk van op aan, die stijgen rond de inflatie mee, dus je bruto rendement zit ook wel snor.
Dat zet jij af tegen een plan wat neerkomt op speculeren, wat wel het laatste is dat je met je geld wil doen als je FO wilt worden / blijven. Ik ken mensen die dit doen, en die verdienden geld als water, tot ze hun laatste investeringen waar een groot deel van hun kapitaal in vast zit niet meer verkocht kregen. Ik ken ook mensen die een paar huizen in de verhuur hebben. Die hoor ik niet over de crisis.
Ik heb ook overwogen om te verhuren, maar een rekensom leered mij dat ik een laag rendement had, en dat de geïnvesteerde uren mij minder dan 10 euro per uur opleverde. Ik ben afgehaakt en heb er zeker geen spijt van. In België zit je bovendien vrij ingelocked aangezien de aankoopkosten makkelijk 12,5% kunnen bedragen, als het je toch niet zou bevallen en je wilt er weer vanaf, zit je bovendien meteen met een aanzienlijk verlies.
Je kan van beter vastgoedaandelen kopen, die koop en verkoop je ook wanneer je zelf wil. En je moet niet ineens 200.000 euro besteden. Het rendement is ook beter, en je hebt er minder omzien naar EN kan diversifiëren. Investeren in kantoorpanden raad ik zelf wel af momenteel
[ Voor 43% gewijzigd door Galactic op 30-06-2014 13:46 ]
De reden waarom ik persoonlijk het niet zo zie zitten om in vastgoed te investeren (buiten mijn eigen huis) is voornamelijk omdat ik het gezeur van huurders kan missen als kiespijn. Het voelt toch nog niet echt als "financieel onafhankelijk" om elke keer te moeten komen opdraven (of iemand moeten inhuren) wanneer er weer een lamp vervangen moet worden (bij wijze van spreke). Natuurlijk kan je dat ondervangen door het hele operationele deel van de verhuur uit handen te geven, maar dat gaat weer een behoorlijk gat slaan op je rendement.
Het (a)sociale aspect en de interactie met huurders lijkt mij nou juist het leuke eraanDivWhis schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:34:
De reden waarom ik persoonlijk het niet zo zie zitten om in vastgoed te investeren (buiten mijn eigen huis) is voornamelijk omdat ik het gezeur van huurders kan missen als kiespijn. Het voelt toch nog niet echt als "financieel onafhankelijk" om elke keer te moeten komen opdraven (of iemand moeten inhuren) wanneer er weer een lamp vervangen moet worden (bij wijze van spreke). Natuurlijk kan je dat ondervangen door het hele operationele deel van de verhuur uit handen te geven, maar dat gaat weer een behoorlijk gat slaan op je rendement.
Het gaat vaak om flinke bedragen het lijkt me ook niet fijn meer dan 100K vast te zetten in 1 huis. Ik zie bij verhuur ook niet dat je rendement evenredig met je investering meegaat. Een huis van 100K zet je misschien weg tegen 500 euro maar dat wil niet zeggen dat je een huis van 200K wegzet tegen 1.000 euro. Bij particulier vastgoed mag je blij zijn met rendementen van 5-8%. Commercieel vastgoed is interessanter daar zit je tussen de 10-15% maar kleven fors meer risico's aan.
Ik denk dat ik me pas op de vastgoedmarkt ga begeven als er ooit eens een huis uit een erfenis vrijkomt. Dus ik hoop dat ik nog een hele lange tijd van de vastgoedmarkt weg kan blijven.
Internet mobile viking 2gb data 15 eurosoulrider schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:41:
Let wel op de regeltjes ivm rijden met een oldtimer in België.
als ik me niet vergis: Max. X kilometers van de deur, niet tussen zonsondergang en zonsopgang,
niet voor woon-werkverkeer - ook niet in de winter - tenzij je die toch inschrijft als gewone wagen met bijhorende keuring/verzekering/tax enzo erbij.
en afh. van je bel/sms/surf gewoontes op gsm's is abo soms toch goedkoper dan prepaid, maar kies dan wel eentje die volledig passend is naar jouw gewoontes. ev. in combinatie met je internet.
Internet zonder limiet Scarlet 30 euro
TV kijk ik via antenne canvas een en ketnet dus gratis
Check deze link ivm met oldtimers
http://www.wegcode.be/act...uw-statuut-voor-oldtimers
Het gaat mij niet enkel om het rendement van vastgoed De laatste decennia's zijn de vastgoedprijzen niet evenredig gestegen met de lonen een vastgoedzeebel zit er aan te komen .Galactic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:42:
Poster heeft aangegeven dat hij Belg is. Ik ken de Nederlandse markt minder goed, maar een huis in België heeft echt een belabbert BRUTO huurrendement van 2-3%. De tijd en geld die je dan nog eens kwijt bent aan renoveren, onderhoud, huurder zoeken, achter betalingen aangaan... maken het een slechte investering. Dan is een hoogrenderend spaarboekje nog beter! Aangezien poster handig is en zelf huizen kan opknappen is daar veel meer mee te verdienen. Het concentratierisico is niet veel meer dan huren, welke ook een hele boel andere risico's met zich meebrengt.
Ik heb ook overwogen om te verhuren, maar een rekensom leered mij dat ik een laag rendement had, en dat de geïnvesteerde uren mij minder dan 10 euro per uur opleverde. Ik ben afgehaakt en heb er zeker geen spijt van. In België zit je bovendien vrij ingelocked aangezien de aankoopkosten makkelijk 12,5% kunnen bedragen, als het je toch niet zou bevallen en je wilt er weer vanaf, zit je bovendien meteen met een aanzienlijk verlies.
Je kan van beter vastgoedaandelen kopen, die koop en verkoop je ook wanneer je zelf wil. En je moet niet ineens 200.000 euro besteden. Het rendement is ook beter, en je hebt er minder omzien naar EN kan diversifiëren. Investeren in kantoorpanden raad ik zelf wel af momenteelmaar logistiek vastgoed, rusthuizen etc gaan meer opbrengen dan een huurhuisje op langere termijn.
Mocht ik ernaast zitten stel ik mijn aankoop uit maar ben zeker dat het zo niet verder kan bedenk ook dat met de overheveling van het woonbeleid naar de gewesten de stimilu waarschijnlijk wordt afgebouwd en de babyboomers die naar het rusthuis vethuizen allemaal signalen die mijn vermoeden bijstaan .
Bij de aankoop hou ik vooral mijn kinderen in het achterhoofd het zou mooi zijn dat zij elk voor mijn dood een schenking krijgen ieder een huis dat binnen de familie blijft ipv 1 te verkopen om te verdelen onder de 2
Verder zie ik binnen mijn familie dat verhuren zeker wel lucratief kan zijn zeker in een studentenstad als Leuven !
Het vraag aanbod ligt hier niet in balans heb dan ook al overwogen om dit huis te verhuren maar de duurzame afwering met dure materialen en toestellen ( oa keuken ) belet mij dit te doen
Ben ook zeker geïnteresseerd in vastgoedaandelen en ga dan ook op termijn mijn portefeuille differentiëren zit nu vooral in Amerikaanse tech Apple , Google
merci voor die link - goed om te weten dat er wat vaker mag rondgereden worden met oldtimersjorispat schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:24:
[...]
Internet mobile viking 2gb data 15 euro
Internet zonder limiet Scarlet 30 euro
TV kijk ik via antenne canvas een en ketnet dus gratis
Check deze link ivm met oldtimers
http://www.wegcode.be/act...uw-statuut-voor-oldtimers
spijtig genoeg nog niet voor woon-werk, maar dat is op een manier begrijpbaar
Misschien toch eens wat werk maken van die oldtimer in mijn garage.Oldtimers mogen niet gebruikt worden :
voor commercieel of professioneel gebruik;
voor woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
voor bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten;
Graag gedaan ja idd woon /werk mag niet maar vraag me af hoe ze dat nou controlerensoulrider schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:35:
[...]
merci voor die link - goed om te weten dat er wat vaker mag rondgereden worden met oldtimers
spijtig genoeg nog niet voor woon-werk, maar dat is op een manier begrijpbaar
[...]
Misschien toch eens wat werk maken van die oldtimer in mijn garage.
Heb zelf al 1 klaar staan Mercedes 190E heel betrouwbaar eb ideaal voor - 10 000 km per jaar en kost geen drol is zelfs zo goedkoop dat je mits je er plaats voor hebt er beter direct 2 koopt reserveonderdelen genoeg :-)
heb je iets aan de hand waarbij (zwaar-)gewonden of zelfs doden vallen en jij treft schuld dan hang je
(of ze schuiven het in je schoenen want kijk meneer rijdt met 'onveilige' oldtimer...)
[ Voor 144% gewijzigd door soulrider op 01-07-2014 18:41 ]
Wie spreekt er over onveilige wagens ? Een 190 met ABS en zelfs een airbag ?soulrider schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:53:
't probleem is als je dan eens controle krijgt, hang je...
heb je iets aan de hand waarbij (zwaar-)gewonden of zelfs doden vallen en jij treft schuld dan hang je
(of ze schuiven het in je schoenen want kijk meneer rijdt met 'onveilige' oldtimer...)
Ik wens de verzekering veel succes met het bewijzen dat ik mijn auto gebruik voor woon werk verkeer een typische Belgische wet onduidelijk niet controleerbaar enz...
Uiteraard heb je een punt maar in mijn geval zal ik me aan de wet houden ik fiets naar mijn werk mede door de hoge fiets vergoeding
verzekeringen hebben soms smerige manieren om dat te weten te komen:
effe naar je werkgever bellen bv, of aan de buren vragen.
Als je elke ochtend met je oldtimer vertrekt en nooit afwezig bent op je werk, of je baas weet leuk te melden dat je daar elke ochtend aankomt in je mooie mercedes...
(ken koppels die zo de zoon steeds met de wagen lieten rijden terwijl die op naam van de mammie verzekerd was, en de zoon niet als 2de chauffeur werd vermeld: buren wisten heel leuk te melden dat de zoon altijd met de auto reed, en de verzekering trok de handjes terug: ouders en zoon mochten zelf opdraaien voor de kosten veroorzaakt door de zoon in een ongeval met veel blikschade)
en ja, veel oldtimers zijn redelijk up-to-date qua veiligheid, maar voor vele anderen en vooral verzekeringsmaatschappijen zijn het onveilige voertuigen die men liefst zo snel mogelijk van de baan heeft
want je hebt ook geen jaarlijkse keuring meer : de keuring als oldtimer is de laatste die je wagen moet ondergaan, tenzij je die achteraf terug wilt inschrijven als gewone wagen en gewone platen: maw: bewijzen dat die technisch in orde is gaat ook moeilijk zijn als je bv een ongeval hebt waarbij alle wagens tot schroot zijn herleid...
Gewoon een kwestie van "daag Murphy nu maar niet uit ;-)"
En ja fietsen naar het werk is een leuke manier om geld te besparen:
- minder onderhoudskosten
- fietsvergoeding is vaak hoger dan autovergoeding, zonder een maximum.
- je kunt de kosten volledig inbrengen. (fiestpak, onderhoud, ...)
- geen aparte brandstofkosten (buiten misschien wat vet/olie om de ketting te smeren), verzekeringen, ...
onrechtstreeks helpt het ook door een betere gezondheid, en dus minder doktersbezoeken/-kosten
Betere uithouding en fysiek die soms ook helpt op de werkvloer.
(liever iemand die fysiek er goed uitziet dan een papzak de promotie geven...)
en je kunt wat netwerken terwijl de kilometers vlakbij je werkgever aflegt, je opfrist/omkleed bij aankomst/vertrek
ex-collega deed zo 40km enkele rit per dag, 5x per week, alle weken (enkel als het hard genoeg gevrozen had waarbij je als autorijder al even ging twijfelen om er door te rijden, of treinen al liever niet dan wel reden, ging ze in een kantoor vlakbij werken of van thuisuit)
De netto-vergoeding die zij maandelijks kreeg, was 1/4de van wat mijn treinabbo per jaar kostte aan mijn werkgever. Maar ik kon tijdens de 55km naar huis gerust even de ogen dichtdoen of nog even doorwerken aan iets voor het werk of voor mezelve. Dat kon zij natuurlijk niet op die fiets.
En bij een medische controle kreeg ze de opmerking dat ze een conditie had waar menige atleten jaloers op zouden zijn terwijl ze niets meer deed dan haar dagelijks ritje woon-werk en terug. (wel tegen een meer dan vlot tempo en het eerste jaar zelfs op een mountainbike ipv koersfiets)
Veel werkgevers hebben een fiets prive plan. Dat je tot 800 euro van je bruto salaris een fiets kunt kopen als je aan bepaalde eisen voldoetHarmvdw schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:11:
wat houdt de fiets vergoeding precies in? In Nederland hebben we dat namelijk niet (zover ik weet)
De fietsenregeling is in nl sinds dit jaar afgelopen helaas.Blik1984 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:26:
[...]
Veel werkgevers hebben een fiets prive plan. Dat je tot 800 euro van je bruto salaris een fiets kunt kopen als je aan bepaalde eisen voldoet
We hebben vorig jaar net voor de valreep wel een nieuwe elektrische fiets gekocht. Maar qua onderhoud kan dat best wel duur zijn hoor. Een onderhoudsvergoeding is €90 . En dat doe je een of twee keer per jaar.
Ter vergelijking, een onderhoudsbeurt van een toyota yaris is €150
In België is dat een vergoeding per kilometer die je aflegt op je fiets voor je woon-werkverkeer.Harmvdw schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:11:
wat houdt de fiets vergoeding precies in? In Nederland hebben we dat namelijk niet (zover ik weet)
net zoals de kilometervergoeding met je wagen trouwens, met dat verschil dat de fietsvergoeding vaak hoger is per km, onbeperkt is qua hoogte (kmvergoeding van auto is vaak met een max. van 150 euro ofzo)
Doe je bv 40 km enkel zoals mijn ex-collega deed (en wellicht nog altijd doet),
5 dagen per week dan krijg je gemiddeld:
40*2 (heen en weer) * 5 (dagen) * 13 (weken) / 3 (maanden) = 1733 km per maand vergoed.
Aan 0,22 euro/km geeft dat 381 euro belastingsvrij bovenop je gewone maandloon.
Natuurlijk zijn er weinig mensen die 80km per dag fietsen in functie van woon-werkverkeer,
maar dit is maar een voorbeeld.
En personeelsdienst staat echt niet echte dag te controleren of je wel op je fietsje aankomt of vertrekt.
(het is vaak een overeenkomst "op eer": je geeft je woord dat je telkens op de fiets komt, en voor de weken/maanden dat je bv toch de auto of openbaar vervoer zou gebruiken hen op de hoogte zal brengen zodat ze er correct rekening mee kunnen houden)
http://www.jobat.be/nl/ar...raagt-de-fietsvergoeding/
*13/3 is een truc om correcter van een week/dag/uurloon naar een maandloon te gaan - als je die laatste 2 omrekent naar een weekvergoeding
[ Voor 13% gewijzigd door soulrider op 02-07-2014 08:26 ]
Maar ik zou willen dat we in Nederland de zelfde regeling hadden als dat ze in België hebben.
Hmm... er zijn wat vage regels:erikafoort schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 07:58:
Ik heb in februari nog een fiets gekocht met het fietsplan. Ik dacht dat dit het laatste jaar was of had ik gewoon mazzel?
http://www.fietsplan.nl/fietsplan/
Veel mensen denken dat het fietsplan per 31 december 2013 stopt. Dit is niet het geval! Heel 2014 kan je nog gewoon gebruik maken van de vertrouwde regeling. Wel zal er vanaf 2015 het een en ander veranderen rondom de belastingvoordelen van werknemers, waaronder ook het fietsplan valt. De grootste verandering is dat de fietsplan regeling vanaf dan niet meer op zichzelf staat als belastingvoordeel regeling bij de overheid. De overheid heeft namelijk de wetgeving aangepast waardoor de werkgever nog maar maximaal een bepaald deel van het jaarsalaris kan aftrekken van de inkomstenbelasting. Deze verandering heeft de overheid al in 2011 aangekondigd onder de naam werkkostenregeling of afgekort WKR.
Werkkostenregeling
In de praktijk betekent de WKR dat in de meeste gevallen werkgevers minder belastingvoordeel aan hun werknemers kunnen geven. Denk hierbij dus aan de fietsplan regeling, maar ook aan het kerstpakket, het bedrijfsuitje en de parkeervergoeding. De jaren 2012, 2013 én 2014 zijn overgangsjaren, maar vanaf 1 januari 2015 zullen de aftrekposten definitief onder één noemer vallen. Vanaf die datum is de WKR voor de werkgever de enige mogelijkheid om haar werknemers onbelast werkgerelateerde zaken te verstrekken. Dan komt ook de fietsregeling onder deze werkkostenregeling te vallen.
Met de werkkostenregeling is er een vrij deel, van maximaal 1,5 procent van het fiscaal loon van de werknemer, waarin de werkgever meerdere zaken kan vergoeden en verstrekken. Zo ook een fiets. Over alles wat boven het vrije deel uitkomt moet wel belasting worden betaald, namelijk 80% eindheffing. De werkgever mag zelf bepalen waaraan deze vergoedingen of extra’s besteed worden en of hij dit geheel of gedeeltelijk doet, maar heeft hiermee voldoende reden om binnen het maximale bedrag te blijven.
Lees ook mijn andere post voor verduidelijking van mijn plan mijn doel is iets na te laten aan de kinderenGalactic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:48:
[...]
Erg slecht pensioenplan om een 2de huis te kopen om het te verhuren (op lange termijn). Het rendement zal erg laag of misschien wel negatief zijn. Als je iets gelijkaardig wil doen, raad ik je aan het huis te kopen, te renoveren en te verkopen. Je bespaard jezelf veel last en kopzorgen en tijd.
Uiteraard kan dat ook op een andere manier.
Verder respect voor jou plan hoor alleen huis zelf bouwen vind ik echt gewaagd als je geen ervaring hebt in de bouw .
Wat wil je dan allemaal zelf doen ?
Zelf redelijk wat ervaring in de bouw maar vooral familie die er dagelijks in werkt .
Verwijderd
Ik heb zojuist een fiets via de werkgever aangeschaft. Zoals ik het heb begrepen is het optioneel voor de werkgever om dit aan te bieden.kmf schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:16:
[...]
Hmm... er zijn wat vage regels:
http://www.fietsplan.nl/fietsplan/
[...]
Hoe is het bij jullie gegaan in juni?
Mede door de belastingteruggave deze maand zo rond de 40% uitgekomen. Is natuurlijk een beetje vertekend omdat die 40% niets anders is dan belasting wat ik eerder teveel heb betaald.Fimke schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:29:
De maand juni weer afgesloten, spaarratio 19%.
Hoe is het bij jullie gegaan in juni?
Daarnaast een prima maand qua passief inkomen. Redelijk wat van mijn fondsen/aandelen hebben dividend uitgekeerd.
Diverse extra uitgaven, lager inkomen door extra belasting, hogere inkomsten uit rente en dividend. Per saldo redelijk gemiddeld.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Wel heb ik net de leningsoverzicht van de hypotheek gekregen. En de eerste rekening sinds mijn aanpassingen (extra storten op spaarpolis om looptijd te verkorten)
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 02-07-2014 23:39 ]
Voor jan t/m jun is er 'operationeel' een spaarquote van 29% en inclusief belastingteruggaaf 42%.
Ten opzichte van vorig jaar jan t/m jun liggen de inkomsten hoger en de uitgaven lager
[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2014 00:13 ]
Dat is inderdaad een mooi moment om jezelf even te belonen! Voor mij was die 100.000 inderdaad een overwinning en maakt de weg naar de 200.000 een stuk eenvoudiger. Ga maar na hoelang je over die eerste 100.000 hebt gedaan, van 0 jaar tot je huidige leeftijd. En die volgende 100K die heb je waarschijnlijk binnen 5-10 jaar bereikt.MisterBlue schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 07:24:
Die eerste 100.000 schijnt het moeilijkst te zijn. Ga het wel even vieren met een leuke vakantie.
Zeker wetenGalactic schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:56:
Juni 2013 IN = 3.800 UIT = 1.050. Dus 72,4% opzij gezet, alles lekker lean and clean, en nog geen kinderen want dat maakt het verschil volgens mij wel.
Ik ben overigens van plan vanaf de 100k alles wat erboven komt te gaan aflossen op de afl. Vrije. Hypotheek (130k), een grotere buffer acht ik niet noodzakelijk. Ik schat dat ik dit halverwege 2015 kan bereiken.
[ Voor 22% gewijzigd door hv08 op 03-07-2014 09:28 ]
*grin*hv08 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:23:
[...]
Zeker wetennet op de laatste dag van de maand nog even een trampoline besteld met alles erop en er aan voor de verjaardag van de kleine, gaat een heel stuk van de spaarquote
denk dat ik rond 13% over heb gehouden.
Ik had vorige maand een trampoline van >300 euro ten laste van 'huishoudelijke uitgaven' en deze maand kosten voor een zelfbouw schommel van >300 euro ten laste van 'huis/wonen/onderhoud' en >300 voor vervanging van een tablet ten laste van 'gadgets' die door de kleine gesneuveld was. Duur zo'n kind
Persoonlijk zou ik alleen kijken naar de toename van het kapitaal in prive en het zakelijke deel buiten beschouwing laten (wel goed nakijken of je prive vermogen niet aangetast kan worden doordat je zakelijke tekorten hebt/toekomsitge (onzichtbare) claims).
Mijn maandje in hoofdlijnen:
Looninkomsten minus uitgave was negatief deze maand rond de 500

- Iphone voor het vrouwtje 500 (eigenlijk uitsmeren over meerdere maanden)
- Babyborrel 1.250 (eenmalig)
- Vakantieaccomodatie voor augustus 650
Dat zijn de oorzaken van het negatieve cijfer.
En om positief af te sluiten het totaal vermogen is met 1.100 toegenomen

- Gerealiseerde beleggingsresultaten 1.600. Hier ben ik eigenlijk het blijste mee ondanks een matige beursmaand toch een mooi resultaat weten te realiseren.
[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 03-07-2014 10:11 ]
100k spaarbuffer lijkt me ook nogal veel van het goede, zeker aangezien je over 60k VRH mag betalen, is toch al ruim 700 euro belasting per jaar die je uit kunt sparen door het af te lossen op je aflossingsvrije hypotheek. Persoonlijk zou ik 40k als buffer vasthouden en de rest aflossen (sterker nog, ik zou waarschijnlijk nog meer aflossen, 40k buffer vind ik nog steeds (te)veel)hv08 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:23:
[...]
Ik ben overigens van plan vanaf de 100k alles wat erboven komt te gaan aflossen op de afl. Vrije. Hypotheek (130k), een grotere buffer acht ik niet noodzakelijk. Ik schat dat ik dit halverwege 2015 kan bereiken.
Ik ga dat weer inzetten op een world ETF of dividend ETF.
De global clean energy ETF doet 15% rendement, dus die heb ik ook in de verkoop staan.
zijn beiden vrij instabiele ETF's vond ik.
Ongeveer de helft is privé en de andere helft zit in onderneming (dus over dat deel geen vrh), aangezien ik werk in loondienst en een eigen bedrijfje heb. Wij hebben hoge vaste lasten (en ook vrij hoge levensstandaard), zie een aantal pages terug. 40k zou echt te weinig zijn voor ons. Maar ik ben het eens dat dat per persoon verschillend is. Overigens mag ik toch maar 10% per jaar aflossen, dus al zou ik het willen, dat is zonder boete geen optie.Blik1984 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:01:
[...]
100k spaarbuffer lijkt me ook nogal veel van het goede, zeker aangezien je over 60k VRH mag betalen, is toch al ruim 700 euro belasting per jaar die je uit kunt sparen door het af te lossen op je aflossingsvrije hypotheek. Persoonlijk zou ik 40k als buffer vasthouden en de rest aflossen (sterker nog, ik zou waarschijnlijk nog meer aflossen, 40k buffer vind ik nog steeds (te)veel)
Hoe lang kun je dan met de buffer van 40k doen, ervan uitgaande dat je 0 inkomsten hebt? Overigens kun je ook gewoon de komende jaren die 10% aflossen in plaats van eerst je buffer te verhogen naar 100khv08 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:32:
[...]
Ongeveer de helft is privé en de andere helft zit in onderneming (dus over dat deel geen vrh), aangezien ik werk in loondienst en een eigen bedrijfje heb. Wij hebben hoge vaste lasten (en ook vrij hoge levensstandaard), zie een aantal pages terug. 40k zou echt te weinig zijn voor ons. Maar ik ben het eens dat dat per persoon verschillend is. Overigens mag ik toch maar 10% per jaar aflossen, dus al zou ik het willen, dat is zonder boete geen optie.
Mensen hebben ook vaak het idee dat een buffer hoog moet zijn, terwijl er vaak helemaal geen reden voor is. Ik ken iemand die alleenstaand is en maandelijks nog geen 1300 euro aan lasten heeft, maar die is er echt heilig van overtuigd dat die minimaal 75k aan buffer moet hebben, want stel je voor dat die een ziekte krijgt die de zorgverzekering niet vergoedt... Vind ik persoonlijk echt waanzin
helemaal in jouw geval, als je inkomsten uit 2 bronnen hebt, en je ene bron flink wat buffer heeft is het minder nodig om een enorme buffer te hebben. Als je namelijk je baan verliest heb je nog inkomsten uit je eigen bedrijf, plus dat je daar ook nog een flinke buffer hebt staan
Bij 0 inkomsten denk ik dat 40k snel op is, nog geen jaar. Ik zorg liever eerst goed voor het gezin met een flinke buffer en ga dan pas aflossen. Daarnaast krijg ik nu nog een beetje kinderopvangtoeslag, dat wordt (hoe krom ook) lager als ik minder hra heb.Blik1984 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:42:
[...]
Hoe lang kun je dan met de buffer van 40k doen, ervan uitgaande dat je 0 inkomsten hebt? Overigens kun je ook gewoon de komende jaren die 10% aflossen in plaats van eerst je buffer te verhogen naar 100k
Mensen hebben ook vaak het idee dat een buffer hoog moet zijn, terwijl er vaak helemaal geen reden voor is. Ik ken iemand die alleenstaand is en maandelijks nog geen 1300 euro aan lasten heeft, maar die is er echt heilig van overtuigd dat die minimaal 75k aan buffer moet hebben, want stel je voor dat die een ziekte krijgt die de zorgverzekering niet vergoedt... Vind ik persoonlijk echt waanzin
helemaal in jouw geval, als je inkomsten uit 2 bronnen hebt, en je ene bron flink wat buffer heeft is het minder nodig om een enorme buffer te hebben. Als je namelijk je baan verliest heb je nog inkomsten uit je eigen bedrijf, plus dat je daar ook nog een flinke buffer hebt staan
Accountant schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:55:
[...]
Dat is inderdaad een mooi moment om jezelf even te belonen! Voor mij was die 100.000 inderdaad een overwinning en maakt de weg naar de 200.000 een stuk eenvoudiger. Ga maar na hoelang je over die eerste 100.000 hebt gedaan, van 0 jaar tot je huidige leeftijd. En die volgende 100K die heb je waarschijnlijk binnen 5-10 jaar bereikt.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
'Overheidsfinanciën zijn 'houdbaar' op langere termijn'. Het huishoudboekje van de overheid staat er op de langere termijn goed voor. Doordat de AOW-leeftijd stijgt, werken we langer door en is het kabinet minder kwijt aan AOW-uitkeringen.
Dit is slechts de halve waarheid. Omdat we langer doorwerken hebben we meer stress en vallen we sneller dood neer waardoor de overheid nog minder kwijt is aan AOW.
Vroeg FO.. minder stress.. langer leven... meer AOW
Je krijgt dan misschien kinderopvangtoeslag, maar je betaald ook 1.2% VRH over dat bedrag. Ik denk dat die VRH meer positieve impact heeft dan de negatieve impact van de kdv-toeslag. En daarnaast gaan je maandelijkse lasten natuurlijk omlaag waardoor je minder inkomsten nodig hebthv08 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:47:
[...]
Bij 0 inkomsten denk ik dat 40k snel op is, nog geen jaar. Ik zorg liever eerst goed voor het gezin met een flinke buffer en ga dan pas aflossen. Daarnaast krijg ik nu nog een beetje kinderopvangtoeslag, dat wordt (hoe krom ook) lager als ik minder hra heb.
Het idee om tot mijn 72ste door te MOETEN werken gaat mij steeds meer tegenstaan. In het verleden ben ik niet altijd goed met geld om gegaan helaas. Breed laten hangen, ex veel te veel meegegeven, studieschuld door mijn opleidiing niet af te maken etc etc.
FO zijn is voor mij dus nog heel ver weg!
Onze situatie:
Getrouwd, beide 30.
Helaas geen kinderen, wel bezig met IVF.
Ik: Jaarcontract - anderhalf modaal ongeveer (na 7 jaar gestopt met ZZP'er zijn omdat ik verder wou in mijn carriere. Financieel flink achteruitgegaan maar wel meer kansen op ontwikkeling en groei)
VL: Jaarcontract en onderwijs dus vast contract gaat nooit nooit nooit gebeuren. Behoorlijke reductie in uren het komende schooljaar helaas omdat er mensen uit moesten.
Op dit moment wonen we nog in een (duur) huurhuis. Afgelopen jaren was het allemaal onzeker en is kopen er niet van gekomen. Nou kunnen we eigenlijk geen kant meer op want jaarcontracten en studieschuld zijn niet echt zaken waar je een hypotheekverstrekker enthousiast mee maakt.
In principe zouden wij in de huidige situatie ongeveer 1400 euro per maand kunnen sparen zonder op een houtje te hoeven bijten. Dit lukt helaas nooit. Uitgaven en dergelijke houd ik sinds een paar maanden zeer precies bij in een Excelsheet en hierdoor worden wij twee wel bewuster van wat we uitgeven. Maar goed het IVF-traject is ook zeer zwaar dus bij tegenslagen gaat er wel eens geld naar extra weekendjes weg of luxe goederen ter compensatie. Helpt niet natuurlijk maar goed.... we doen het toch.
Je opmerking dat je maar net over de VRH-grens zit verandert het verhaal natuurlijk wel flink. Dan had ik ook iets anders gegeven als advies. Nu betaal je dus maar een zeer beperkte hoeveelheid belasting over je spaargeld. Dat is iets anders dan wat je liet blijken in je eerste posthv08 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:06:
Ik zit privé net over de grens heen, dus dat valt mee. Bedankt voor je mening in ieder geval, maar ik ben zelf een beetje conservatief daarin
Maak uit je profiel op dat jullie uit de Parkstad regio komen. Dan ben je inderdaad de sjaak in het onderwijs in een enorme krimpregio als de onze. Mijn vrouw heeft de PABO gedaan en vervolgens een duaal traject voor vakdocent op een middelbare school gevolgd. Als vakdocent op een middelbare school zijn je kansen op de arbeidsmarkt net wat beter als op een lagere school. Gelukkig heeft ze een vaste aanstelling en een mooi promotie gemaakt. Haar PABO vrienden worstelen met dezelfde problemen.Zak schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:32:
VL: Jaarcontract en onderwijs dus vast contract gaat nooit nooit nooit gebeuren. Behoorlijke reductie in uren het komende schooljaar helaas omdat er mensen uit moesten.
Maar huren in een duur huurhuis dat is dus een keuze je wil niet in de mindere wijken wonen?
Wellicht moet je als IT'er (als je dat bent) eens richting Eindhoven gaan kijken als je dat het reizen waard zou vinden. Volgens mij worden we in het zuiden redelijk onderbetaald.
Succes met de IVF!
Inderdaad, had ik er pas in de 2e post bij gezetBlik1984 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:38:
[...]
Je opmerking dat je maar net over de VRH-grens zit verandert het verhaal natuurlijk wel flink. Dan had ik ook iets anders gegeven als advies. Nu betaal je dus maar een zeer beperkte hoeveelheid belasting over je spaargeld. Dat is iets anders dan wat je liet blijken in je eerste post
Ik heb ik voor het eerst eens mijn bankafschriften naar excel geïmporteerd. Kom ik tot de conclusie dat ik in een maand 700 uitgeef aan eten(Boodschappen + uit eten), drinken(uitgaan etc) en een beetje treinen privé.
Ga toch maar eens die excel induiken om te kijken of dat niet wat minder kan haha

Vooral die broodjes in de kantine op het werk tikken hard aan zie ik!
Parkstad inderdaad. En VL zit in het VO geen BO gelukkig. Maar als je nou kijkt naar de vacatures dan zijn het ook allemaal hele kleine vacatures voor 0,4 tot 0,6 fte. Deze zijn dan ook nog allemaal in regio Maastricht of Weert. Dan kan ze beter voor ongeveer hetzelfde urenaantal in de buurt blijven werken.Accountant schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:46:
[...]
Maak uit je profiel op dat jullie uit de Parkstad regio komen. <knip>
Maar huren in een duur huurhuis dat is dus een keuze je wil niet in de mindere wijken wonen?
Wellicht moet je als IT'er (als je dat bent) eens richting Eindhoven gaan kijken als je dat het reizen waard zou vinden. Volgens mij worden we in het zuiden redelijk onderbetaald.
Succes met de IVF!
Geen IT'er trouwens. Zit in een hele andere hoek met ook hele andere beloningen. Mijn salaris is zeer redelijk te noemen in deze sector gelukkig. Maar reizen voor het werk doe ik wel veel. De Benelux is mijn werkgebied dus ik cross zo'n 50k kilometer per jaar ongeveer. Gelukkig wel met een leaseauto welke ik helaas niet prive mag gebruiken. Maar goed. in ieder geval geen kosten aan.
En we wonen nou op een toplocatie en dat vinden wij eigenlijk ook wel prettig. We zouden inderdaad makkelijk in een mindere wijk iets kunnen kopen. Een hypotheek van 100k krijgt iedereen wel volgens mij maar ik heb in dat soort wijken gewoond en ik werd er gewoonweg niet gelukkig van... Toplocatie hoeft ook niet meer maar de buurt is toch wel belangrijk. Ons doel is wel om vanuit hier naar een koopwoning te gaan. Een tussenstap maken naar een andere goedkopere particuliere huurwoning is totaal nutteloos.
En eigenlijk mogen we niet eens klagen. We betalen nou net geen 800 euro voor 120m² woonoppervlak, 1000m² tuin in een topbuurt.
[ Voor 8% gewijzigd door Zak op 03-07-2014 12:29 ]
€ 800,- per maand is veel geld, maar voor een mooie locatie zeker geen extreem bedrag. Met een hypotheek van +/- 200k zit je ook vrij snel aan een dergelijk bedrag. Persoonlijk vind ik het ook te verantwoorden om voor iets meer geld wat beter te wonen. Sommige aspecten van het leven zijn domweg niet in geld uit te drukken, zoals bijvoorbeeld woongenot.Zak schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:25:
En eigenlijk mogen we niet eens klagen. We betalen nou net geen 800 euro voor 120m² woonoppervlak, 1000m² tuin in een topbuurt.
Inleveren qua woongenot zou ik zelf pas doen als ik anders de rekeningen niet meer kan betalen.
Ik eet meestal 1 keer per 1-2 weken in de kantine. Hoofdreden is voor de lijn en daarnaast blijft het daardoor een beetje speciaal/klein feestje.ScoTtix schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:13:
Vooral die broodjes in de kantine op het werk tikken hard aan zie ik!
Mocht je richting Weert gaan krijg je ook nog eens het probleem dat je een deel je eigen reiskostenvergoeding moet betalen. Want boven de 25km ofzo krijg je geen vergoeding meer. Dus dat is wel een slimme zet om in de huidige woonregio te kijken.Zak schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:25:
[...]
Parkstad inderdaad. En VL zit in het VO geen BO gelukkig. Maar als je nou kijkt naar de vacatures dan zijn het ook allemaal hele kleine vacatures voor 0,4 tot 0,6 fte. Deze zijn dan ook nog allemaal in regio Maastricht of Weert. Dan kan ze beter voor ongeveer hetzelfde urenaantal in de buurt blijven werken.
En zoals gezegd je moet ook genieten, ik zou ook geen genoegen nemen met een mindere buurt of huis tenzij het echt noodzakelijk zou zijn.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Dit topic is gesloten.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.