+/- 5k zou dit op moeten leveren.Blik1984 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:37:
Het is alleen lastig tot onmogelijk om te kwantificeren hoeveel dat is. In mijn geval zou een koper een gegarandeerde lagere energierekening hebben van 45-50 euro per maand voor de komende 10 jaar (omvormer heeft 10 jaar garantie). Dat zou in principe best wel wat waard moeten zijn
Tenzij de koper het goedkoper (en met nieuwe garantie) goedkoper kan plaatsen. Tuurlijk kun je een inschatting maken, maar je kan niet alleen naar de netto contante waarde kijken.
Dat is inderdaad het belangrijkst. Ik vertrek meestal op tijd (7:30) waardoor ik geen file heb. Vertrek ik later heb ik maximaal een kwartier vertraging.upje schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:59:
[...]
Het is inderdaad redelijk off-topic, maar toch even reageren.
Ik zie het ook regelmatig vast staan aan de andere kant van de A1 (dat ben jij dus!) Ik denkt dat het afhangt van diverse factoren, waarbij de tijden waarop je rijdt denk ik van het grootste belang zijn. Momenteel moet ik voor mijn werk dagelijks van Almere naar Rotterdam. 90 km enkele reis. Op een enkele uitzondering na kan ik het strak in een uur rijden (even afkloppen!). De ene keer 58 minuten, dan weer eens 61 minuten. Maar dan moet ik wel vroeg uit de veren. 6 uur 's ochtends vertrek ik. Ik heb er geen probleem mee, andere mensen krijgen een rolberoerte als ze het horen.
Maar op moment van schrijven, typische spits tijd van half 6, kijk ik op Google Maps en zie ik een A1 + A9 en deel A6 die gewoon helemaal rood zijn richting Almere. A1 richting Amsterdam is helemaal groen
Tuurlijk, mijn richting op is ook wel file, maar het is echt veel en veel minder tenzij er een aanzienlijk ongeluk is gebeurd.
Nou ja, ik vergeleek nu even mijn nieuwbouw huis met een nieuwbouwhuis in Almere met zelfde oppervlakte. Grofweg evenduur, maar je kunt erfpacht wegstrepen.Verder denk ik dat je in het algemeen in Almere veel goedkoper woont dan in Amsterdam, maar dat is ook van allerlei factoren afhankelijk. Zo heb ik een huis in Almere dat ruim 2 x zo duur is dan dat van jou in Amsterdam, maar dat is appels met peren vergelijken. In Almere kan je een tussenwoning (schat ik) voor 1,5 ton kopen, hoekwoning 2 ton, 2 onder 1 kap 2,5 ton en vrijstaand begint bij 3 ton. In Amsterdam begint vrijstaand bij 1,5 miljoen gok ik zo.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik verwacht mijn woning (nu al) met winst te kunnen verkopen, mocht dat nodig zijn. Maar dat is geen doel, we willen er wonen.
Dus erfpacht kosten weg, vervoerskosten komen er voor terug.
Ja dat is doorgaans ook allemaal veel te duur in Amsterdam. Moet je inderdaad verder weg zoeken. Wellicht dat het soms zou lukken met een bouwkavel die ook al niet goedkoop zijn.Om dan toch weer on-topic te gaan: op zich heb je een héél goed punt dat als je naar een goedkopere plaats zou verhuizen om geld te besparen, om dan vervolgens weer veel geld uit te geven aan vervoer, dat het er niet goedkoper op wordt. En dus later FO. Voor ons was de overweging voornamelijk dat we een wens hadden om groot en liefst vrijstaand te wonen. We kwamen uit Diemen (tegen Amsterdam aan), en daar was dat gewoon niet mogelijk. Voor ons budget was een 2 onder 1 kap al veel te hoog gegrepen. In Diemen was destijds de vraagrprijs voor een leuke 2 onder 1 kap 6 ton. Nu wonen we in Almere voor minder dan dat vrijstaand.
Qua wonen in een appartement kun je echter wel wat "betaalbaars" vinden in Amsterdam, en ook al kun je daar dan een groter huis met tuin voor vinden 50km verderop, vind ik dat geen goeie vergelijking. Korte woon-werk afstand doet wonderen voor reistijd en kosten. Dan kan het financieel al een prima beslissing zijn, plus dat mensen het prettig vinden om minder tijd kwijt te zijn.
Aan de andere kant van het water zijn echter traditionelere huizen te koop, voor minder. Met tuin en meer ruimte.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Wil je me iets meer vertellen over de locatie en de buurt? Ik heb zoals de gemiddelde Amsterdammer weinig kennis van wat er zich afspeelt aan de andere kant van het IJ maar ben toch wel benieuwd want ook ik loop tegen de berperking aan van een appartement van 55 vierkante meter... en in mijn buurt kost 100+ vierkante meter 400K+!null schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:00:
.......
Anyway, ik heb straks een huis voor zeer lage maandlasten (hypotheek plus erfpacht), 110m2 en tuin op het zuiden in Amsterdam. Wanneer Noord-Zuid lijn af is, is het helemaal een feest. Het hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik zou dan echt flink wat afstand moeten nemen van Amsterdam (meer dan 50 km) zou het betaalbaarder worden. Maar zou ik weer meer geld en tijd spenderen aan reistijd. Ik betwijfel of het goedkoper wordt.
Wat ik interessant vind is:
Hoe is de samenstelling van de buurt? (diversiteit in inkomensgroepen en nationaliteiten?)
Waar zijn de dichtsbijzijnde winkeltjes/supermarken?
Hippe restaurants/barretjes op loop afstand?
Welk deel van Amsterdam is per fiets bereikbaar binnen 20 minuten?
Parkeergelegenheid?
Scholen? (nu nog niet echt een ding maar later ooit wel)
Hoe ver lopen naar het metrostation?
Groot park om de hoek om te BBQ'en en hard te lopen? (zoals Vondelpark, Rembrandpark)
Sorry het is een beetje oftopic maar toch ook weer niet want de keuze van een huis is denk ik een van de belangrijkste beslissingen bij FO en in het algemeen voor je geluksgevoel
http://spotzi.com/Hoe is de samenstelling van de buurt? (diversiteit in inkomensgroepen en nationaliteiten?)
Specifiek: http://spotzi.com/nl/wonen/
Google Maps/FoursquareWaar zijn de dichtsbijzijnde winkeltjes/supermarken?
Foursquare/Facebook/Google MapsHippe restaurants/barretjes op loop afstand?
Google MapsWelk deel van Amsterdam is per fiets bereikbaar binnen 20 minuten?
- http://www.prettigparkeren.nl/ en Google MapsParkeergelegenheid?
- http://spotzi.com/Scholen? (nu nog niet echt een ding maar later ooit wel)
Specifiek: http://spotzi.com/nl/wonen/
- Google Maps of 9292OVHoe ver lopen naar het metrostation?
- Google MapsGroot park om de hoek om te BBQ en hard te lopen? (zoals Vondelpark, Rembrandpark)
[ Voor 15% gewijzigd door MrAcid op 20-06-2014 11:12 ]
Lekker flauwe reactie. Tuurlijk valt er van alles te googlen maar een persoonlijke toelichting is niet hetzelfde. Bovendien heeft @!Null nog niet eens verteld waar hij exact gaat of is gaan wonen, dus wat wil je dan googlen? Heel Amsterdam Noord? En hoe wil je een metro die er nog niet is gaan googlen of opzoeken op 9292OV?MrAcid schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:07:
[...]
http://spotzi.com/
[...]
Google Maps/Foursquare
[...]
Foursquare/Facebook/Google Maps
[...]
Google Maps
[...]
- http://www.prettigparkeren.nl/ en Google Maps
[...]
- http://spotzi.com/
[...]
- Google Maps of 9292OV
[...]
- Google Maps

Heb ook panelen op m'n dak, ik meen ook dat het een goede invloed heeft op je energielabel? Kan misschien ook voor sommige kopers wat uitmaken. Mij levert het in ieder geval naast een goed gevoel ook 500 kWh per jaar minder op de rekening op. En behalve omvormers om de zoveel jaar vervangen, hoef je er ook verder niks voor te doen/schoon te houden/onderhoud. Imho een zeer goede investering als je het geld "over" hebt. Zeker met subsidie, alhoewel ik daar toen geen gebruik van kon maken, was er toen nog niet of al op ofzo. Het levert in ieder geval op deze manier veel meer op dan als ik het op een spaarrekening met 1.X procent rente had gezet
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Helemaal geen flauwe reactie?Torgo schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:14:
[...]
Lekker flauwe reactie. Tuurlijk valt er van alles te googlen maar een persoonlijke toelichting is niet hetzelfde. Bovendien heeft @!Null nog niet eens verteld waar hij exact gaat of is gaan wonen, dus wat wil je dan googlen? Heel Amsterdam Noord? En hoe wil je een metro die er nog niet is gaan googlen of opzoeken op 9292OV?
9 van de 10 zaken is gewoon op te zoeken waarna je gericht(er) vragen kunt stellen. Pak gewoon een willekeurig adres in Noord en je krijgt wijkinformatie van Spotzi.
Plan een willekeurige route op Google Maps vanaf de Jordaan/Leidseplein/Vondelpark naar ergens in Noord, kies fietsroute en versleep je eindpunt: dan weet je wat de reistijd ongeveer is.
Een persoonlijke toelichting is zeker prettig en wat anders dan data, maar je kunt dus alvast zaken opzoeken.
Noord-Zuidlijn: ik twijfelde nog of ik die toe moest voegen, dus voor de volledigheid hierbij: http://www.noord-zuidlijn.nl/noord-zuidlijn-maps/
maarja weet jij veel als Utrechtenaar

Noord is 49 vierkante kilometer groot, net zo groot als de Baarsjes, Bos en Lommer, Oud West en Zuid bij elkaar zo'n beetje... en half zo groot als heel Utrecht... Ik was nou juist zo benieuwd welk buurtje hij heeft gekozen en waarom.MrAcid schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:22:
[...]
Pak gewoon een willekeurig adres in Noord
[...]
PS: Utrechtenaar was een grapje hé, maar dat had je wel door geloof ik
Hoewel het niet het meest betrouwbare nieuwsmedium is, zit er wel een beetje een kern van waarheid in:
http://daskapital.nl/2014...ft_nauwelijks_nog_zi.html
Ik overweeg heel erg sterk om te stoppen met structureel sparen, en al mijn financiële verplichtingen af te kopen. Ik ben dan van plan om een buffer van € 5000,- aan te houden voor bijvoorbeeld autoreparaties of een nieuwe wasmachine. Voor grote aanschaffen zoals bijvoorbeeld een nieuwe auto maak ik dan een tijdelijk potje. Gezien ik ook een leuke bijverdienste heb, zou het zo maar kunnen zijn dat we binnen 10 jaar volledig verplichting-vrij zijn. Dan hoeven we alleen nog maar voor onderhoud / eten / energie te werken.
Ik overweeg heel erg sterk om te stoppen met structureel sparen, en al mijn financiële verplichtingen af te kopen. Ik ben dan van plan om een buffer van € 5000,- aan te houden voor bijvoorbeeld autoreparaties of een nieuwe wasmachine. Voor grote aanschaffen zoals bijvoorbeeld een nieuwe auto maak ik dan een tijdelijk potje. Gezien ik ook een leuke bijverdienste heb, zou het zo maar kunnen zijn dat we binnen 10 jaar volledig verplichting-vrij zijn. Dan hoeven we alleen nog maar voor onderhoud / eten / energie te werken.
Oftewel: dit topic gaat over FO vandaar dat ik tracht jouw verhaal terug te brengen naar de monetaire waarde.Gordon Gekko:
It's all about the bucks kid the rest is conversation.
[ Voor 21% gewijzigd door Config op 20-06-2014 11:42 ]
Helder.Torgo schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:39:
[...]
Noord is 49 vierkante kilometer groot, net zo groot als de Baarsjes, Bos en Lommer, Oud West en Zuid bij elkaar zo'n beetje... en half zo groot als heel Utrecht... Ik was nou juist zo benieuwd welk buurtje hij heeft gekozen en waarom.
PS: Utrechtenaar was een grapje hé, maar dat had je wel door geloof ik
Maar op basis van de locaties van de veerpont (20min fietsen naar centrum), toekomstige metrostations en parken kun je volgens mij al aardig wat wegstrepen in Noord.
Hoe wil je financiële verplichtingen afkopenmerauder schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:39:
Hoewel het niet het meest betrouwbare nieuwsmedium is, zit er wel een beetje een kern van waarheid in:
Of bedoel je meer een soort van home-stead creëren? Maar hoe doe je dat dan met zorgverzekering e.d.?
Dit is al een paar keer langsgekomen hier. Samenvattend:merauder schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:39:
1: De spaarrente is per definitie lager dan de leenrente. De huidige focus op aflossen is gedreven door emoties want in tijden dat de spaarrente 4% was was de hypotheekrente hoger dan 4% en toen loste men lang niet zoveel af.
1b: Denk er zo over: geld levert weinig op, maar kost ook weinig.
2: Aflossen is goed voor je positie alleen als je verwachtte rendement lager is dan de hypotheekrente. Daarbij moet je alles meenemen (VRH, aflossingsboetes, etc.). Vanwege punt 1 moet je per definitie gaan beleggen.
3: Beleggen is geen speculeren. Traditioneel zijn staatsobligaties al een beter idee dan aflossen. Momenteel zal dat waarschijnlijk anders zijn. Er zijn mensen hier die hiermee bezig zijn. Zelf ben ik actieve belegger in aandelen dus dat stuk laat ik vooral aan anderen over.
Mijn aanbeveling: maak scenario's in Excel:
* De rente gaat stijgen
* De rente gaat dalen
* De rente blijft gelijk
* We krijgen kinderen
* We worden arbeidsongeschikt
* We gaan minder werken
* etc, etc
[ Voor 10% gewijzigd door Config op 20-06-2014 12:11 ]
Toch gaat dat niet helemaal op. Het lijkt er ook op dat poor men sneller kiezen voor een 'quick money' opportunity terwijl mensen met meer vermogen beter spreiden en meer op langere termijn focussen.joramoudenaarde schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:51:
@henkjobse;
Interessant artikel! Maar ik heb persoonlijk altijd de indruk gehad dat er een verschil is tussen de "poor man's" en "rich man's" manier van beleggen, omdat de "armere" mensen niet de vrijheid in middelen hebben om fouten te maken. Mensen die het financiëel wat breder hebben kunnen het zich vaker veroorloven om een misser te hebben… ze zijn vaak wat optimistischere/aggresievere beleggers
Ik vraag me altijd af met die Zonnepanelen of het moment van verbruik ook wordt bekeken. Ikzelf werk overdag en ben in de avond thuis. Als er energie wordt opgewekt is dat overdag terwijl dan hooguit de koelkast af en toe wat energie nodig heeft. Verder staat er weinig aan. S'avonds met lampen/electronica is het verbruik stukken hoger. Daarnaast zijn pieken zoals een waterkoker/overn etc veel groter. Wordt dat netjes uitgevlakt?
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Momenteel kun je salderen. Dat betekent dat je op jaarbasis het vebruik en opwek tegen elkaar weg kunt strepen. Pas op het moment dat deze regeling verandert zul je moeten gaan denken aan slimme sturingen waarbij je energie verbruikt op de momenten dat het meeste wordt opgewekt.
Juist daarom acht ik zonnepanelen weinig zinvol. ""Toevallig"" gaat de inductie kookplaat EN de Elektrische oven EN de wasmachine EN Vaatwasser EN de TV EN alle verlichting pas aan als het donker wordt. Om een paar duizend euro te investeren om een wekker radio (en een koelkast) aan de gang te houden lijkt me een ""waste of money"" (in de veronderstelling dat salderen verdwijnt)
Bij (bijna) elke vaatwasser + afwasmachine + droger kun je nu al een timer aanzetten. Diepvries zou je zonder problemen zelf eenvoudig kunnen schakelen dat hij overdag wat harder koelt en 's nachts uitstaat
Verlichting (LED) en TV (LED) verbruikt niet veel.
Zo moeilijk hoeft dat nu al niet te zijn om een groot gedeelte van je verbruik af te stemmen op het moment opwekken.
En tegen die tijd zullen er en masse handige apparaatjes en apps op de markt komen die je daarbij nog verder ondersteunen.
Bovendien zal het nog wel een tijdje duren voordat er per uur/minuut afgerekend moet gaan worden.
Je kunt natuurlijk altijd wel nadelen vinden (tja, dat dividend is ook niet zeker, wie weet maken ze volgend jaar wel geen winst meer
)
Verlichting (LED) en TV (LED) verbruikt niet veel.
Zo moeilijk hoeft dat nu al niet te zijn om een groot gedeelte van je verbruik af te stemmen op het moment opwekken.
En tegen die tijd zullen er en masse handige apparaatjes en apps op de markt komen die je daarbij nog verder ondersteunen.
Bovendien zal het nog wel een tijdje duren voordat er per uur/minuut afgerekend moet gaan worden.
Je kunt natuurlijk altijd wel nadelen vinden (tja, dat dividend is ook niet zeker, wie weet maken ze volgend jaar wel geen winst meer
[ Voor 10% gewijzigd door rube op 20-06-2014 16:12 ]
Let wel dat het compleet salderen afschaffen het absolute rampscenario is. De kans dat dat gaat gebeuren is vrijwel nihil en wordt ook alleen als argument gebruikt door absolute doemdenkers. Tevens strookt het niet met de rijkssubsidie van 2 jaar geleden en de duurzame doelen die opgesteld worden door de overheid.flyingdutchboy schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:34:
Juist daarom acht ik zonnepanelen weinig zinvol. ""Toevallig"" gaat de inductie kookplaat EN de Elektrische oven EN de wasmachine EN Vaatwasser EN de TV EN alle verlichting pas aan als het donker wordt. Om een paar duizend euro te investeren om een wekker radio (en een koelkast) aan de gang te houden lijkt me een ""waste of money"" (in de veronderstelling dat salderen verdwijnt)
Scenario's als beperkt salderen, geen teruggave bij meer productie dan verbruik of slechts de kale energieprijs terugkrijgen bij salderen zijn daarom veel waarschijnlijker. Waarbij ik zelfs de laatste optie niet voor mogelijk acht omdat het zonnepanelen heel onaantrekkelijk maakt, en daar heeft de overheid weinig baat bij
Buiten dat heb ik mijn panelen na 5 jaar terugverdiend. (Ze liggen sinds 1 juni) Dus tegen de tijd dat salderen lastiger wordt is alles wat de zonnepanelen nog leveren een mooie bonus.
Alle voors en tegens heb ik afgewogen en ik vind het persoonlijk wel de moeite waard.
Om ontopic te blijven: (financiële) onafhankelijkheid betekent o.a. spreiding van je investeringen op basis van rendement, risico en looptijd. Zonnepanelen zijn daar voor mij een onderdeel van. Het is iets waar ik direct invloed (installatie, reparatie) op heb en dat vind ik ook wel prettig. Net als dat ik het meeste onderhoud- en kluswerk zelf doe. Nieuwe skills leren en geld besparen
Alle voors en tegens heb ik afgewogen en ik vind het persoonlijk wel de moeite waard.
Om ontopic te blijven: (financiële) onafhankelijkheid betekent o.a. spreiding van je investeringen op basis van rendement, risico en looptijd. Zonnepanelen zijn daar voor mij een onderdeel van. Het is iets waar ik direct invloed (installatie, reparatie) op heb en dat vind ik ook wel prettig. Net als dat ik het meeste onderhoud- en kluswerk zelf doe. Nieuwe skills leren en geld besparen
Het is toch juist geniaal van overheid om nu de aanschaf van zonnepanelen aantrekkelijk maakt om vervolgens al die maatregelen weer af te schaffen? Dan wordt er nagedacht hoe al die PV systemen wel efficiënt gebruikt gaan worden.
Zelfde zagen we in het verleden al gebeuren met de vrijstelling van MRB. Er zijn al genoeg ondernemers onderuit gegaan door te vertrouwen op de overheid. Wat is weet je, wat nog komt is een raadsel in Den Haag.
Zelfde zagen we in het verleden al gebeuren met de vrijstelling van MRB. Er zijn al genoeg ondernemers onderuit gegaan door te vertrouwen op de overheid. Wat is weet je, wat nog komt is een raadsel in Den Haag.
Ik heb laatst voor mijn werk een bijeenkomst bijgewoond bij 1 van de van oudsher grotere energiemaatschappijen over hun visie op de energiemarkt in de toekomst. Zij zetten zwaar in op een toekomst waarin mensen steeds meer energie zelf opwekken, en steeds minder van centrales afkomt.
Maw zij lobbyen al voor een dergelijke toekomst, en de investeringen hiervoor zijn enorm op het gebied van smart grids. Dat betekent dat ook deze enegiereus, en anderen, bij de politiek lobbyen om een dergelijke toekomst in stand te houden. Dus volledig afschaffen van salderen zal nooit geheel verdwijnen maar inderdaad volledig salderen zal misschien ooit wel verdwijnen, vooral als het rendement van deze middelen zal blijven stijgen.
Daarnaast moet je ook niet raar opkijken als je een soort accustations krijgt die de opgewekte stroom thuis overdag kunnen opslaan voor in de avond, mogelijk zelfs gedeeld met leden van een vve bijvoorbeeld.
Maw zij lobbyen al voor een dergelijke toekomst, en de investeringen hiervoor zijn enorm op het gebied van smart grids. Dat betekent dat ook deze enegiereus, en anderen, bij de politiek lobbyen om een dergelijke toekomst in stand te houden. Dus volledig afschaffen van salderen zal nooit geheel verdwijnen maar inderdaad volledig salderen zal misschien ooit wel verdwijnen, vooral als het rendement van deze middelen zal blijven stijgen.
Daarnaast moet je ook niet raar opkijken als je een soort accustations krijgt die de opgewekte stroom thuis overdag kunnen opslaan voor in de avond, mogelijk zelfs gedeeld met leden van een vve bijvoorbeeld.
Maar goed, om met Phony te spreken: Als je FO nastreeft, bij spreiding van je inversteringen e.d. is het peanuts. Een paar K t.o.v. 1 of meerdere tonnen is natuurlijk niets.
Ondertussen hebben wij zeker de helft al terugverdiend.
Als je nog niet veel geld hebt gespaard is het risico natuurlijk wat groter maar overal kleven risico's aan. Het kan technisch op dit moment niet eens van het ene op het andere moment afgeschaft worden.
Overigens: minder energieverbruiken is gewoon nog veel beter. Isoleer je huis, zet die standby knop uit etc. De overheid kan je daar nooit belasting voor gaan laten betalen ;-)
Ondertussen hebben wij zeker de helft al terugverdiend.
Als je nog niet veel geld hebt gespaard is het risico natuurlijk wat groter maar overal kleven risico's aan. Het kan technisch op dit moment niet eens van het ene op het andere moment afgeschaft worden.
Overigens: minder energieverbruiken is gewoon nog veel beter. Isoleer je huis, zet die standby knop uit etc. De overheid kan je daar nooit belasting voor gaan laten betalen ;-)
Ik ben al gestopt met structureel veel sparen voor vermogensopbouw. Meer dan ca. 75k sparen vind ik momenteel niet nodig en schulden, ook hypotheek, heb ik niet. Ik vul het nu aan met € 300,- per maand, zodat het gelijk blijft bij het boeken van een vakantie of iets dergelijks.merauder schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:39:
De rest van mijn vrij beschikbare maandelijkse inkomen, gemiddeld € 900,- per maand, gaat tegenwoordig naar microkredieten, crowdfunding projecten en hobbyprojecten (die hopelijk ook ooit geld gaan opleveren). Hoewel het geen garantie geeft voor de toekomst, gaat dat tot nu toe goed. De rendementen zijn uitstekend. En het is nog leuk ook.
Mijn streven is om op of voor mijn 50e financieel onafhankelijk te zijn. Dat is over 20 jaar. Ik ben mij er van bewust dat dit met gewoon werken, en zeker in mijn eentje, niet gaat lukken. Daarom heb ik ook altijd bijgeklust, en ben ik nu met die projecten bezig. Er hoeft er maar één te slagen
En als ik financieel onafhankelijk zou zijn op mijn 50e blijf ik misschien wel gewoon werken, maar op een lager pitje. Het idee dat je gewoon zou kúnnen stoppen als het je niet meer bevalt is natuurlijk heerlijk.
@Leolinedance: ik denk dat jouw laatste zin de spijker op z'n kop slaat. Voor mij persoonlijk is het gevoel van vrijheid een groter streven dan de vrijheid zelf. Dit geeft een bepaalde rust. Dit stukje zit dan ook grotendeels tussen de oren, en niet op de bankrekening.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door Phony op 21-06-2014 14:44 ]
Hoe regel je die microkredieten? Zelf of via bepaalde sites/instanties?Leolinedance schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 20:07:
[...]
De rest van mijn vrij beschikbare maandelijkse inkomen, gemiddeld € 900,- per maand, gaat tegenwoordig naar microkredieten, crowdfunding projecten en hobbyprojecten (die hopelijk ook ooit geld gaan opleveren). Hoewel het geen garantie geeft voor de toekomst, gaat dat tot nu toe goed. De rendementen zijn uitstekend. En het is nog leuk ook.
Een home-stead zou ik het niet willen noemen. Ik zie het meer als mijzelf vrijkopen.rube schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:49:
Hoe wil je financiële verplichtingen afkopen![]()
Of bedoel je meer een soort van home-stead creëren? Maar hoe doe je dat dan met zorgverzekering e.d.?
Op dit moment werk ik 40 uur. Elke € 62 per maand die ik structureel niet hoef uit te geven, zorgt ervoor dat ik minder per week hoef te werken zonder dat mijn vrij besteedbaar inkomen wijzigt.
Via ASN. Maar wil er binnenkort wel iets dieper in gaan duiken want het begint een aardig bedrag te worden.hv08 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:06:
[...]
Hoe regel je die microkredieten? Zelf of via bepaalde sites/instanties?
Ik wil ook in de duurzame beleggingen stappen binnenkort.
Ik begrijp dit niet. Of ben je misschien eigen baas?merauder schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:41:
[...]
Een home-stead zou ik het niet willen noemen. Ik zie het meer als mijzelf vrijkopen.
Op dit moment werk ik 40 uur. Elke € 62 per maand die ik structureel niet hoef uit te geven, zorgt ervoor dat ik minder per week hoef te werken zonder dat mijn vrij besteedbaar inkomen wijzigt.
Er zijn ook allerlei doelstellingen vanuit Europa en Kyoto die als doel hebben om groene energie te stimuleren. Die doelen zullen nooit haalbaar zijn als ze dergelijke zaken zouden invoeren. Ik ga er niet vanuit dat er iets gaat gebeuren op het vlak van salderen. Hooguit een maximum van salderenDeveon schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 19:07:
Het is toch juist geniaal van overheid om nu de aanschaf van zonnepanelen aantrekkelijk maakt om vervolgens al die maatregelen weer af te schaffen? Dan wordt er nagedacht hoe al die PV systemen wel efficiënt gebruikt gaan worden.
.
Stel, ik verdien netto € 1600 per maand, dan zou heel simplistisch gerekend, elk uur die ik minder werk, € 40,- kosten. Als ik bijvoorbeeld 38 uur zou werken, zou ik € 1520 verdienen, en bij 36 uur zelfs € 1440. Uiteraard zal het in de praktijk ivm belastingen anders uitvallen en kom je op andere bedragen uit.Leolinedance schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:50:
Ik begrijp dit niet. Of ben je misschien eigen baas?
Als ik bij € 1600 euro per maand € 1000 euro per maand vaste lasten heb, zou dat betekenen dat ik een vrij besteedbaar inkomen heb van € 600,- per uur. Als ik vervolgens met energiebesparende maatregelen € 80, en vervolgens structureel voor € 80 kan besparen op mijn hypotheek, betekend het simplistisch gesteld, dat ik het zelfde besteedbare inkomen kan handhaven als ik 36 uur ga werken.
Rendementen zijn ook niet zo verwonderlijk gezien de torenhoge rente die gevraagd wordt (werp een blik op de portfolio yields van de MFI's op Kiva.org)Leolinedance schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:50:
[...]
Via ASN. Maar wil er binnenkort wel iets dieper in gaan duiken want het begint een aardig bedrag te worden.
Ik wil ook in de duurzame beleggingen stappen binnenkort.
Combineer dat met onderstaand leesvoer:
Microkrediet: wondermiddel of pijnstiller?
Doet microkrediet er toe?
Dat is duidelijk, maar dat is je schulden aflossen, zuinig aandoen, investeren in zaken om vaste lasten te verminderen.merauder schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:10:
[...]
Stel, ik verdien netto € 1600 per maand, dan zou heel simplistisch gerekend, elk uur die ik minder werk, € 40,- kosten. Als ik bijvoorbeeld 38 uur zou werken, zou ik € 1520 verdienen, en bij 36 uur zelfs € 1440. Uiteraard zal het in de praktijk ivm belastingen anders uitvallen en kom je op andere bedragen uit.
Als ik bij € 1600 euro per maand € 1000 euro per maand vaste lasten heb, zou dat betekenen dat ik een vrij besteedbaar inkomen heb van € 600,- per uur. Als ik vervolgens met energiebesparende maatregelen € 80, en vervolgens structureel voor € 80 kan besparen op mijn hypotheek, betekend het simplistisch gesteld, dat ik het zelfde besteedbare inkomen kan handhaven als ik 36 uur ga werken.
Ik noem dat niet 'afkopen'.
Mijn vraag was, hoe 'koop' je dan je ziektekostenverzekering e.d. 'af' ?
Het enige probleem dat ik nog voorzie met de groeiende populariteit van FO, is de ontwikkeling dat straks iedereen als een soort Mr. Money Mustache door het leven gaat en de grote bedrijven waarin diezelfde mensen in geïnvesteerd hebben, nu véél minder groeien/winst boeken omdat de consumentengroep wegvalt! 
Het lijkt me daarom wel interessant om op termijn iets te doen met vastgoed, en dat verhuren. Dat is volgens mij van alle tijden. Maar zou je daar ook al op kunnen inspelen zonder dat je het vermogen hebt een héél huis/appartement te kopen?
Het lijkt me daarom wel interessant om op termijn iets te doen met vastgoed, en dat verhuren. Dat is volgens mij van alle tijden. Maar zou je daar ook al op kunnen inspelen zonder dat je het vermogen hebt een héél huis/appartement te kopen?
Als men bij de overheid zelfs gaat adviseren een moestuin te gaan beginnen gaat het wel langzaamaan die kant op 
Ik vind dat asn microkrediet fonds best een aardig fonds als ik zo de historie van 10 jaar bekijk. Altijd netjes rond de 4% en geen dip bij een crisis.
Ik vind dat asn microkrediet fonds best een aardig fonds als ik zo de historie van 10 jaar bekijk. Altijd netjes rond de 4% en geen dip bij een crisis.
[ Voor 40% gewijzigd door hv08 op 22-06-2014 13:46 ]
Dit is helaas niet mogelijk.rube schreef op zondag 22 juni 2014 @ 08:10:
Dat is duidelijk, maar dat is je schulden aflossen, zuinig aandoen, investeren in zaken om vaste lasten te verminderen.
Ik noem dat niet 'afkopen'.
Mijn vraag was, hoe 'koop' je dan je ziektekostenverzekering e.d. 'af' ?
Feit is dat je in NL altijd een vorm van inkomen nodig zal hebben, en zal krijgen. Mijn schatting is dat ik altijd minimaal zo'n € 400 tot 600 per maand nodig zal hebben, voor zaken zoals zorgverzekering, energie, belastingen en voedsel. In theorie zou het beteken dat met alles afgelost ik nog maar 1 dag per week hoef te werken, of na het aflossen 5 jaar werken, om voor 20 jaar aan inkomen te voorzien.
Leuk fonds inderdaad, maar voor mij vooral ook vanwege de bestemming en besteding van het geldhv08 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 13:45:
Als men bij de overheid zelfs gaat adviseren een moestuin te gaan beginnen gaat het wel langzaamaan die kant op
Klein rekenfoutje. Op basis van 40 uur per week, wat ongeveer 160 uur per maand is, zit je op €10 per uur.merauder schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:10:
[...]
Stel, ik verdien netto € 1600 per maand, dan zou heel simplistisch gerekend, elk uur die ik minder werk, € 40,- kosten. Als ik bijvoorbeeld 38 uur zou werken, zou ik € 1520 verdienen, en bij 36 uur zelfs € 1440. Uiteraard zal het in de praktijk ivm belastingen anders uitvallen en kom je op andere bedragen uit.
Daarna mag je nog een keer rekenen.
Uhm, hij gebruikt de meest zuivere rekenmethode en bekijkt het per maand, dan klopt zijn € 40 prima.sypie schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:51:
[...]
Klein rekenfoutje. Op basis van 40 uur per week, wat ongeveer 160 uur per maand is, zit je op €10 per uur.
Daarna mag je nog een keer rekenen.
Of het de uren per maand, per dag of per jaar bekeken worden maakt niets uit, zodra beiden maar op dezelfde manier bekeken worden

[ Voor 4% gewijzigd door geenstijl op 22-06-2014 17:07 ]
Het kost in de praktijk zelfs minder per maand om 36 ipv 40 uur te werken. Een loon van € 1600 netto komt ongeveer neer op € 2000 bruto in de maand. Bij 36 uur zou dit € 1800 bruto zijn en levert een nettoloon op van € 1485 en is het verschil nog maar € 115.geenstijl schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:07:
[...]
Uhm, hij gebruikt de meest zuivere rekenmethode en bekijkt het per maand, dan klopt zijn € 40 prima.([nieuw aantal uur] / [huidig aantal uur]) * [huidig salaris].
Of het de uren per maand, per dag of per jaar bekeken worden maakt niets uit, zodra beiden maar op dezelfde manier bekeken worden
Eigenlijk is het, mits je het kan missen, helemaal geen rare optie om minder te werken.
Ah, okay. Nou is het mij duidelijk. Nou ja, eigenlijk niet want wat je aangeeft is wat al heel vaak besproken is dus ik begrijp niet zo goed waarom je de term "afkopen" gebruikt, als het er gewoon omgaat om je vaste lasten te verlagen. En waarom je zegt dat je altijd een inkomen nodig hebt (uit arbeid bedoel je, neem ik aan).merauder schreef op zondag 22 juni 2014 @ 13:53:
[...]
Dit is helaas niet mogelijk.
Feit is dat je in NL altijd een vorm van inkomen nodig zal hebben, en zal krijgen. Mijn schatting is dat ik altijd minimaal zo'n € 400 tot 600 per maand nodig zal hebben, voor zaken zoals zorgverzekering, energie, belastingen en voedsel. In theorie zou het beteken dat met alles afgelost ik nog maar 1 dag per week hoef te werken, of na het aflossen 5 jaar werken, om voor 20 jaar aan inkomen te voorzien.
Waar we hier hier uitgebreid over gehad hebben is dat je juist FO bent als je wel inkomen hebt, maar niet uit actieve arbeid.
Voor € 400,- / maand zou je dat volgens de vuistregel zo'n 400 * 12 * 30 = € 144.000 nodig hebben aan kapitaal om daar eeuwig € 400,- uit te halen (inflatie gecorrigeerd, bij netto rendement van 3.3%).
Dus het is dan kiezen of je voor de rest van je leven (bij wijze van) nog 1 dag in de week wilt werken of nog een paar jaar full-time om die 144K te sparen, en volledig FO te zijn.
Inderdaad simplistisch gesteld. Mijn baas zou het nooit accepteren als ik minder zou gaan werken omdat ik van minder geld rond kan komen. Dit verhaal gaat voor mij, en ik verwacht voor veel mensen, dus niet op. Jezelf vrijkopen op lange termijn is volgens mij waar wij het hier over hebben. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer uiteraard, alleen verschuif je de vrije uren allemaal naar achterenmerauder schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:10:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Leolinedance op 23-06-2014 00:13 ]
Dat is de belangrijkste reden geweest waarom ik ca. 2 jaar geleden ben ingestapt. Tot nu toe bevalt het prima, op de website van ASN na. Daar klopt na dividenduitkering voor het 2e jaar op rij geen hout meer van het YTD rendement. Maar dat is niet relevant voor dit topic.hv08 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 13:45:
Correct. Dat het een maatschappelijk verantwoord doel is spreekt mij ook aan. De relatief hoge kosten kloppen ook, maar zo lang het rendement goed blijft neem ik dat maar op de koop toe.nikao schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:29:
[...]
Leuk fonds inderdaad, maar voor mij vooral ook vanwege de bestemming en besteding van het geldDe kosten zijn tamelijk hoog (2.5% dacht ik.. )
Met 'afkopen' doel ik vooral op het stoppen van de langetermijnverplichtingen waar mogelijk. In eerste instantie zal het vooral schulden aflossen zijn, en zullen er een aantal kostenplaatsen zijn, zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse grondrente, waar ik voorgoed vanaf ben.rube schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:46:
Ah, okay. Nou is het mij duidelijk. Nou ja, eigenlijk niet want wat je aangeeft is wat al heel vaak besproken is dus ik begrijp niet zo goed waarom je de term "afkopen" gebruikt, als het er gewoon omgaat om je vaste lasten te verlagen.
Op het moment dat je een afgeloste woning bezit, zul je altijd eigenwoningsforfait moeten betalen, en ontvangt je terug de algemene heffingskorting, en dan is er inderdaad de zorgverzekering.En waarom je zegt dat je altijd een inkomen nodig hebt (uit arbeid bedoel je, neem ik aan).
Ofwel, je zult toch iets moeten binnenhalen om aan de laatste verplichtingen te doen. Dit kan inderdaad rendement zijn maar ook fysieke arbeid. Fiscaal gezien is fysieke arbeid in de vorm van een klein baantje helemaal geen gek alternatief t.o.v. volledig FO. Gelukkig heb ik nog 10 tot 20 jaar om hier over na te denken
Even iets heel anders, maar juni is in mijn geval best een dure maand gebleken. Te vaak gemakkelijk eten, een paar onvoorziene uitgaven. Vanaf volgende maand moet ik echt actiever gaan bankieren.
Volgens mij betaal je geen eigenwoningforfait meer bij een zeer geringe of geen woningschuld.merauder schreef op maandag 23 juni 2014 @ 08:45:
[...]
Met 'afkopen' doel ik vooral op het stoppen van de langetermijnverplichtingen waar mogelijk. In eerste instantie zal het vooral schulden aflossen zijn, en zullen er een aantal kostenplaatsen zijn, zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse grondrente, waar ik voorgoed vanaf ben.
[...]
Op het moment dat je een afgeloste woning bezit, zul je altijd eigenwoningsforfait moeten betalen, en ontvangt je terug de algemene heffingskorting, en dan is er inderdaad de zorgverzekering.
Ofwel, je zult toch iets moeten binnenhalen om aan de laatste verplichtingen te doen. Dit kan inderdaad rendement zijn maar ook fysieke arbeid. Fiscaal gezien is fysieke arbeid in de vorm van een klein baantje helemaal geen gek alternatief t.o.v. volledig FO. Gelukkig heb ik nog 10 tot 20 jaar om hier over na te denken
Even iets heel anders, maar juni is in mijn geval best een dure maand gebleken. Te vaak gemakkelijk eten, een paar onvoorziene uitgaven. Vanaf volgende maand moet ik echt actiever gaan bankieren.
Dat was toch de Wet Hillen?
De gemeentelijke heffingen zijn echter "veur eeuwigh".
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik was de Wet Hillen inderdaad helemaal vergeten.. Excuus. Was het zelfs niet zo dat je zelfs een beetje (hoewel gering) terug kreeg?
Helaas niet.merauder schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:08:
Ik was de Wet Hillen inderdaad helemaal vergeten.. Excuus. Was het zelfs niet zo dat je zelfs een beetje (hoewel gering) terug kreeg?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Fondskosten per 01-01-2014*hv08 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 13:45:
2,30%
Ik vind de fondskosten nogal hoog. Bovendien was de gemiddelde spaarrente de afgelopen 10 jaar ook bijna 4%, met uitzondering van de laatste jaren. Ik heb het risico van dit fonds niet bekeken/beoordeeld maar ben nog niet heel enthousiast.
Eens, maarja, zolang het een redelijke stabiele 4% rendement is zonder dat het gelijk naar beneden klapt bij een crisis, is dat een stuk beter dan een spaarrekening op dit moment. Zelfs met een deposito > 10 jaar kom je hier niet meer aan. Maar ik hou me zeker aanbevolen als jij iets hebt met een redelijke stabiele 5 of 6%Torgo schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:19:
[...]
Fondskosten per 01-01-2014*
2,30%
Ik vind de fondskosten nogal hoog. Bovendien was de gemiddelde spaarrente de afgelopen 10 jaar ook bijna 4%, met uitzondering van de laatste jaren. Ik heb het risico van dit fonds niet bekeken/beoordeeld maar ben nog niet heel enthousiast.
Ik vind persoonlijk lange termijn gemiddeld rendement belangrijker dan korte termijn koers schommelingen. (en zit daarom in aandelen wereld index fondsen + emerging markets).hv08 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:31:
[...]
Eens, maarja, zolang het een redelijke stabiele 4% rendement is zonder dat het gelijk naar beneden klapt bij een crisis, is dat een stuk beter dan een spaarrekening op dit moment. Zelfs met een deposito > 10 jaar kom je hier niet meer aan. Maar ik hou me zeker aanbevolen als jij iets hebt met een redelijke stabiele 5 of 6%
Je hebt geloof ik wel van die fondsen met bescherming. Van die als de AEX meer dan 5% stijgt krijg je 7% rendement en bij minder dan 5% krijg je 0% rendement constructies. Vind dat zelf maar vaag en elke bescherming kost je uiteindelijk rendement. Je kan het ook zelf in elkaar zetten door aandelen te counteren met put opties enzo, maar ook dat is mij veel te complex
Dat zijn de ABN Amro AEX spaarrekeningen.
Torgo schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:45:
[...]
Ik vind persoonlijk lange termijn gemiddeld rendement belangrijker dan korte termijn koers schommelingen. (en zit daarom in aandelen wereld index fondsen + emerging markets).
Je hebt geloof ik wel van die fondsen met bescherming. Van die als de AEX meer dan 5% stijgt krijg je 7% rendement en bij minder dan 5% krijg je 0% rendement constructies. Vind dat zelf maar vaag en elke bescherming kost je uiteindelijk rendement. Je kan het ook zelf in elkaar zetten door aandelen te counteren met put opties enzo, maar ook dat is mij veel te complex
Nihil? Ik acht de kans dat het salderen op de schop gaat juist zeer groot. Juist omdat energiebedrijven er strategisch niets bij winnen als hun klanten zelfvoorzienend gaan zijn. Ook acht ik de kans groot dat er uiteindelijk belasting geheven wordt op het voordeel uit zelfopgewekte energie. Immers, een groot deel van de commerciële stroomprijs bestaat uit belasting en heffingen. Iedereen begrijpt dat wanneer men deze belastingen op grote schaal gaat "ontwijken" het inkomstenverlies voor de overheid gecompenseerd moet worden.Blik1984 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:21:
[...]
Let wel dat het compleet salderen afschaffen het absolute rampscenario is. De kans dat dat gaat gebeuren is vrijwel nihil en wordt ook alleen als argument gebruikt door absolute doemdenkers. Tevens strookt het niet met de rijkssubsidie van 2 jaar geleden en de duurzame doelen die opgesteld worden door de overheid.
In Duitsland, waar men voorop loopt met zonnepanelen, liggen de voorstellen voor belasting op hernieuwbare energie er al:
http://www.forbes.com/sit...-could-hurt-panel-demand/
http://greenzone.co/2014/...tricity-solar-pv-systems/
Ik verwacht dat als zonnepanelen kritieke massa krijgen wordt al het financiële voordeel teniet gedaan gaat worden door belasting en heffingen.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Nuance: "compleet afschaffen" vs. "op de schop gaat" zoals je zelf ook al aangeeft en je het dus eigenlijk eens bent met Blik1984.
[ Voor 22% gewijzigd door rube op 23-06-2014 16:22 ]
Vroeg me af waarom de Skagen fondsen vorige week zoveel beter presteerden dan de Vanguards...

Kwartaal dividend is uitgekeerd. Zo zie je maar wat een verschil dat maakt op de koersen
Meteen maar weer herinvesteren dat dividend

Kwartaal dividend is uitgekeerd. Zo zie je maar wat een verschil dat maakt op de koersen
Juistem, ik verwacht ook wel dat er iets gaat gebeuren. Maar wat dat precies gaat zijn is koffiedik kijken. Ik verwacht overigens niet dat al het voordeel teniet wordt gedaan, want dan gaat Nederland zijn duurzaamheidsdoelen niet halen. In Duitsland is het overigens zo dat als je zonnepanelen koopt, je voor de komende 20 (ofzo) jaar weet hoeveel je per kwh krijgt voor je teruggeleverde energie. Je hebt eigenlijk een gegarandeerde terugverdientijd. In Nederland krijg je nul garantie op dit moment.rube schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:21:
Nuance: "compleet afschaffen" vs. "op de schop gaat" zoals je zelf ook al aangeeft en je het dus eigenlijk eens bent met Blik1984.
[ Voor 36% gewijzigd door Blik1984 op 23-06-2014 22:54 ]
Ik vind dat maar erg irritant. Feitelijk is de koers niet gedaald, maar resteert er nog 99,x% van de resterende waarde wegens uitkering. Maar in je portfolio wordt het rendement nu wel lager weergegeven en het herbelegde dividend begint weer op nul. Bemoeilijkt het meten van het rendement op langere termijn imo.Torgo schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:42:
Vroeg me af waarom de Skagen fondsen vorige week zoveel beter presteerden dan de Vanguards...
[afbeelding]
Kwartaal dividend is uitgekeerd. Zo zie je maar wat een verschil dat maakt op de koersen![]()
Ja, dat zat ik mij vanmorgen ook te bedenken. Eigenlijk is het onhandig en het kost ook weer geld om te herbeleggenrr7r schreef op maandag 23 juni 2014 @ 23:25:
[...]
Ik vind dat maar erg irritant. Feitelijk is de koers niet gedaald, maar resteert er nog 99,x% van de resterende waarde wegens uitkering. Maar in je portfolio wordt het rendement nu wel lager weergegeven en het herbelegde dividend begint weer op nul. Bemoeilijkt het meten van het rendement op langere termijn imo.
Volgens mij komt het wel terug in je overzicht onder gerealiseerd rendement, dus in absolute waardes (+ x euro aan het eind van het jaar) zit het wel goed.
Als het fonds dividend uitkeert krijg je te maken met Wikipedia: Ex dividend
Van sommige fondsen bestaan twee varianten: een die verkregen dividend of rente als dividend uitkeert en een die uit de onderliggende stukken verkregen dividend of rente direct herbelegt binnen het fonds. Als je van plan bent sowieso te herbeleggen is de tweede variant handiger...
Van sommige fondsen bestaan twee varianten: een die verkregen dividend of rente als dividend uitkeert en een die uit de onderliggende stukken verkregen dividend of rente direct herbelegt binnen het fonds. Als je van plan bent sowieso te herbeleggen is de tweede variant handiger...
Anders moet je die vraag in dit topic stellen. Als dit topic verandert in een beleggerstopic bloedt het dood.
Ik volg het topic al een tijdje maar het gaat nu teveel over beleggen naar mijn smaak. Beleggen kan helpen bij FO worden maar kan volgens mij niet de enige manier zijn. Spreiden over meerdere manieren van inkomen genereren is volgens mij altijd beter en bezuinigen nog meerBFmango schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:07:
Anders moet je die vraag in dit topic stellen. Als dit topic verandert in een beleggerstopic bloedt het dood.
Beleggen is voor mij wel een belangrijk onderdeel van FO, ik ben er ook van overtuigd dat het me gaat helpen sneller meer kapitaal op te bouwen.
Mijn spaarpotje loopt nog redelijk lekker vol (hoofdzakelijk door het sparen niet door het beleggen). Zelf spaar ik met korte termijn doelen van 25K, ik hoop eind juli/augustus weer een blokje van 25K te vullen. Dit is ook weer een mooie marker voor de toekomst, ik zit dan op 50% van mijn korte termijn streefbedrag. Mijn korte termijn streefbedrag bedraagt 250K met 35 jaar (ik heb nog 46 maanden te gaan).
Verder streef ik er naar om o.b.v. mijn huidige kapitaal rond de 500 per maand aan passief inkomen te genereren en wil ik dit gelijkmatig met de vermogenstoename laten toenemen. Dus rond mijn 35ste zou de 250.000 ongeveer 1.000 per maand moeten opleveren.
Tot nu toe loopt alles nog redelijk volgens planning.
Mijn spaarpotje loopt nog redelijk lekker vol (hoofdzakelijk door het sparen niet door het beleggen). Zelf spaar ik met korte termijn doelen van 25K, ik hoop eind juli/augustus weer een blokje van 25K te vullen. Dit is ook weer een mooie marker voor de toekomst, ik zit dan op 50% van mijn korte termijn streefbedrag. Mijn korte termijn streefbedrag bedraagt 250K met 35 jaar (ik heb nog 46 maanden te gaan).
Verder streef ik er naar om o.b.v. mijn huidige kapitaal rond de 500 per maand aan passief inkomen te genereren en wil ik dit gelijkmatig met de vermogenstoename laten toenemen. Dus rond mijn 35ste zou de 250.000 ongeveer 1.000 per maand moeten opleveren.
[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 25-06-2014 10:09 ]
Ik stel voor dat we hier bespreken welk deel je belegt, maar dat we beleggingsstrategieën in het andere topic bespreken. Ik snap dat beleggen een belangrijk onderdeel is van FO, maar wil tegelijkertijd beleggers niet vermoeien met besparingsstrategieën, terwijl ik FO-ers zonder beleggingsaspiraties niet wil vermoeien met beleggingen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Hoe zit het dan met je hypotheek? Als je die ook al grotendeels hebt kunnen aflossen mag ik wel stellen dat je in een vrij goede positie zit. Om de resterende 125k in 46 maanden bij elkaar te sprokkelen wordt volgens mij wel pittig, da's zo'n 2700 euro per maand. Toch?Accountant schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:03:
Beleggen is voor mij wel een belangrijk onderdeel van FO, ik ben er ook van overtuigd dat het me gaat helpen sneller meer kapitaal op te bouwen.
Lijkt mij een goed plan. Zeker wanneer ik hoor dat Cytherea mijn (onze) mening deelt.Krisp schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:08:
Ik stel voor dat we hier bespreken welk deel je belegt, maar dat we beleggingsstrategieën in het andere topic bespreken. Ik snap dat beleggen een belangrijk onderdeel is van FO, maar wil tegelijkertijd beleggers niet vermoeien met besparingsstrategieën, terwijl ik FO-ers zonder beleggingsaspiraties niet wil vermoeien met beleggingen.
Wat leuk, ik mag nog een 50% aflossingsvrije hypotheek afsluiten ivm een overgangsregeling. Dat wordt een ~2,5% voor ~50% van het onderpand, voor 1 tot 5 jaar vast (nog even afwegen). Dat gaat honderden euro's schelen per maand. Wel jammer van die absurd hoge kosten voor het afsluiten.
Ik heb vorige week nog eens gevraagd wat de boete is als we de hypotheek nu volledig zouden aflossen (rente 5.5%, loopt nog 8 jaar, nog 130K). Boete bedraagt zo'n 14.4K
* (Bruto).
Da's me te gortig, voorlopig ieder jaar maar 10% aflossen en dan zal de boete over een paar jaar een heel stuk lager zijn (lager bedrag dat nog open staat & korte looptijd).
*Ik begrijp de boete wel, maar het bedrag viel me beetje tegen

Da's me te gortig, voorlopig ieder jaar maar 10% aflossen en dan zal de boete over een paar jaar een heel stuk lager zijn (lager bedrag dat nog open staat & korte looptijd).
*Ik begrijp de boete wel, maar het bedrag viel me beetje tegen
Ik hoorde van een hypotheek bij de Rabo waarbij je 25% per jaar boetevrij mag aflossen. En na de rentevaste periode mag je boetevrij tot 100% aflossen. Klinkt erg flexibel iig.
Of het handig is hangt natuurlijk puur af van wat je bereid bent te doen met je spaargeld. Als je het tegen 4% weg kan zetten (high yield ETF bijvoorbeeld) dan brengt aflossen minder op. 2,5% is netto een stuk minder (wel forfait als offset meenemen), bijna gratis geld.
Of het handig is hangt natuurlijk puur af van wat je bereid bent te doen met je spaargeld. Als je het tegen 4% weg kan zetten (high yield ETF bijvoorbeeld) dan brengt aflossen minder op. 2,5% is netto een stuk minder (wel forfait als offset meenemen), bijna gratis geld.
Dat boetevrij aflossen na de rentevaste periode is vrij normaal volgens mij. Mijn hypotheek heeft dat tenminste ook. De 25% per jaar is wel vrij ruimConfig schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:48:
Ik hoorde van een hypotheek bij de Rabo waarbij je 25% per jaar boetevrij mag aflossen. En na de rentevaste periode mag je boetevrij tot 100% aflossen. Klinkt erg flexibel iig.
En hoeveel rente (netto) betaal je als je niet direct aflost? Misschien dat het dan meevalt.rube schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:45:
Ik heb vorige week nog eens gevraagd wat de boete is als we de hypotheek nu volledig zouden aflossen (rente 5.5%, loopt nog 8 jaar, nog 130K). Boete bedraagt zo'n 14.4K* (Bruto).
*Ik begrijp de boete wel, maar het bedrag viel me beetje tegen![]()
Ik heb zelf gelukkig 20% bij Obvion, dan kun je in 5 jaar klaar zijn.
Rabobank hanteert 20%, in ieder geval bij ons welConfig schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:48:
Float like a butterfly, sting like a bee.
Hypotheek is 100% banksparen met 100% aflossing over 27 jaar. Die laat ik lekker doorlopen en maak ik me verder niet druk om, ik geloof persoonlijk meer in renderend vermogen op te bouwen. Ik heb geen moeite met mijn eigen hypotheek schuld wat dat betreft.BFmango schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:20:
[...]
Hoe zit het dan met je hypotheek? Als je die ook al grotendeels hebt kunnen aflossen mag ik wel stellen dat je in een vrij goede positie zit. Om de resterende 125k in 46 maanden bij elkaar te sprokkelen wordt volgens mij wel pittig, da's zo'n 2700 euro per maand. Toch?
Netto gezinsinkomen (incl. rente/dividend/koersresultaat) is ongeveer 70K
Uitgave liggen rond de 35-40K
Dus een jaarlijks overschot van 30K
46 maanden zijn 3,83 jaren X 30K is ongeveer 115K dan mis ik 10.000. Dus het lijkt me wel vrij haalbaar anders zou ik mijn doel ook bijstellen. Doel moet wel (net) haalbaar zijn anders haal ik er geen voldoening uit.
Er zijn nog wat onzekere factoren;
- badkamertje opknappen
- tuintje opknappen
- 1 dag betaald ouderschapsverlof van de vrouw (ambtenaar dus krijgt groot deel vergoed)
- 1 dag kinderopvang (wordt in feite gedekt door de combinatiekorting)
Dit zijn wel wat uitgave maar ik verwacht niet dat die heel veel roet in het eten zullen gooien.
We betalen nu € 3600 netto aan rente per jaar.cytherea schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:58:
[...]
En hoeveel rente (netto) betaal je als je niet direct aflost? Misschien dat het dan meevalt.
Ik heb zelf gelukkig 20% bij Obvion, dan kun je in 5 jaar klaar zijn.
Wij mogen max. 10% boetevrij per jaar aflossen. Hebben nu 30% afgelost.
We hebben het al een tijdje over vastgoed kopen en dan verhuren. Dat concept vind ik leuk alleen de investering en risico zijn te groot om het alleen te doen.
Zou het niet mogelijk zijn om een BV'tje (of iets soortgelijks) op te starten met een man of 8, allemaal 12.5K in het BV'tje te stoppen om vervolgens zoiets als dit te kopen:
http://www.funda.nl/koop/...-en-lommerplantsoen-2204/
Als je de verhuur prijzen van het student hotel neemt als vergelijking:
http://www.thestudenthotel.com/
de suite is daar volgeboekt, kan ik de prijzen niet van zien maar voor een gemeubileerd executive appartement met gedeelde keuken van 18 vierkante meter vraagt men 750 euro p/m.
800 euro p/m vragen voor het op funda genoemde appartement lijkt me dus niet onredelijk.
Als we 5% rendement willen maken op een investering van 100K dan moeten we 5K per jaar verdienen = 416 euro per maand. Zelfs met jaarlijkse erfpacht canon, service kosten en onderhouds kosten lijkt me dat toch wel mogelijk.
Die 5K per jaar wil je dan niet uit laten keren maar in de BV houden en zodra het voldoende is voor een tweede huisje, gaan we bij kopen en uitbreiden :-)
Zou het niet mogelijk zijn om een BV'tje (of iets soortgelijks) op te starten met een man of 8, allemaal 12.5K in het BV'tje te stoppen om vervolgens zoiets als dit te kopen:
de suite is daar volgeboekt, kan ik de prijzen niet van zien maar voor een gemeubileerd executive appartement met gedeelde keuken van 18 vierkante meter vraagt men 750 euro p/m.
800 euro p/m vragen voor het op funda genoemde appartement lijkt me dus niet onredelijk.
Als we 5% rendement willen maken op een investering van 100K dan moeten we 5K per jaar verdienen = 416 euro per maand. Zelfs met jaarlijkse erfpacht canon, service kosten en onderhouds kosten lijkt me dat toch wel mogelijk.
Die 5K per jaar wil je dan niet uit laten keren maar in de BV houden en zodra het voldoende is voor een tweede huisje, gaan we bij kopen en uitbreiden :-)
Met meer mensen samen investeren in onroerend goed doe je over het algemeen om risico te kunnen spreiden (leegstand is dan een minder binair probleem, bij 10 huizen is 10% leegstand beter te voorspellen en op te vangen dan bij 1 huis) en kosten te kunnen uitsmeren, niet om uberhaupt in te kunnen stappen.
[ Voor 15% gewijzigd door timag op 25-06-2014 11:59 ]
die 14k4 heb je na 8 jaar terugverdiend bij 5,5% met een maandelijkse inleg van €120,-.......rube schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:45:
Ik heb vorige week nog eens gevraagd wat de boete is als we de hypotheek nu volledig zouden aflossen (rente 5.5%, loopt nog 8 jaar, nog 130K). Boete bedraagt zo'n 14.4K* (Bruto).
Helaas is de huidige rente slechts 1,6% ofzo. Dan moet je €140,- per maand wegzetten.
Binnen 2.5 jaar, heb je netto ongeveer evenveel rente betaald als dat je nu die boete erin meeneemt. Als dat je mogelijkheid is om er in 1 keer vanaf te komen, waarom niet?rube schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:45:
Als je 10% per jaar aflost, duurt het wat langer, maar zeker minder dan die 8 jaar.Blik1984 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:20:
[...]
Binnen 2.5 jaar, heb je netto ongeveer evenveel rente betaald als dat je nu die boete erin meeneemt. Als dat je mogelijkheid is om er in 1 keer vanaf te komen, waarom niet?
Ik zou het ook doen.
Bij het voormalige Bouwfonds mag je 100% aflossen, zonder boete.
Als we 1 jaar wachten, kunnen we sowieso al weer 10% extra boetevrij kunnen aflossen.
De boete gaat dan over een lager bedrag en 12 maanden kortere looptijd.
De boete gaat dan al circa 1.5 netto naar beneden.
Echter, we krijgen netto (na aftrek VRH) ook nog 650 euro rente over dat bedrag als we niet aflossen (en dan rekening is slechts 1.7% via moneyou, niet een hoger dividend of deposito wat ook nog mogelijk zou zijn). We betalen nu 3.6K netto aan rente.
Per saldo zxouden we dan circa (3.6K - 1.5K - 0.65K =) 1.45K besparen over de komende 12 maanden als we nu zouden aflossen.
Voor dat relatief kleine bedrag ga ik nu niet aflossen, blijf ik liever nog iets flexibel en lossen we elk jaar wel 10% af en bekijken we het per jaar. Kan best zo zijn dat over 3 jaar, als er nog maar 40% staat en de looptijd een stuk korter is, ik de boeterente wel acceptabel vind t.o.v. het bedrag/flexibiliteit.
Overigens loopt onze beleggingsverzekering nu ook nog geen 15/20 jaar, dus daar zou ik ook nog even naar moeten kijken (maar weinig winst
dus waarschijnlijk geen probleem)
@Schinnen-groen: delta lloyd is helaas niet zo makkelijks als voormalig Bouwfonds. .
De boete gaat dan over een lager bedrag en 12 maanden kortere looptijd.
De boete gaat dan al circa 1.5 netto naar beneden.
Echter, we krijgen netto (na aftrek VRH) ook nog 650 euro rente over dat bedrag als we niet aflossen (en dan rekening is slechts 1.7% via moneyou, niet een hoger dividend of deposito wat ook nog mogelijk zou zijn). We betalen nu 3.6K netto aan rente.
Per saldo zxouden we dan circa (3.6K - 1.5K - 0.65K =) 1.45K besparen over de komende 12 maanden als we nu zouden aflossen.
Voor dat relatief kleine bedrag ga ik nu niet aflossen, blijf ik liever nog iets flexibel en lossen we elk jaar wel 10% af en bekijken we het per jaar. Kan best zo zijn dat over 3 jaar, als er nog maar 40% staat en de looptijd een stuk korter is, ik de boeterente wel acceptabel vind t.o.v. het bedrag/flexibiliteit.
Overigens loopt onze beleggingsverzekering nu ook nog geen 15/20 jaar, dus daar zou ik ook nog even naar moeten kijken (maar weinig winst
@Schinnen-groen: delta lloyd is helaas niet zo makkelijks als voormalig Bouwfonds. .
Verwijderd
Dit ben ik aan het opzetten met wat vrienden, je kunt dan ook vervolgens een lening aantrekken met het verhuurde pand als onderpand zodat je ook leverage kan gebruiken om snel stappen te zetten. Door de B.V. ben je dan niet zelf aansprakelijk (of je moet echt wanbeleid hebben). Eventuele inkomsten uit dit bedrijf betaal je in totaal 25% belasting over (winstbelasting en dividendbelasting).Torgo schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:50:
We hebben het al een tijdje over vastgoed kopen en dan verhuren. Dat concept vind ik leuk alleen de investering en risico zijn te groot om het alleen te doen.
Wel moet ik zeggen dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, er zijn toch een hoop dingen waar je rekening mee moet houden. 8 "mede-directeuren" zou ik zelf niet zien zitten al was het maar omdat je alles moet afstemmen. Je bent dan meer aan het afstemmen dan daadwerkelijk met je bedrijf bezig lijkt me.
De aflossing is in het rekenvoorbeeld meegenomen. Het eerste jaar betaal je netto ruim 4, dan 3.7, dan 3.3. Na 3 jaar zit je dus al boven de ruim 8.3k dat de boeterente uiteindelijk echt kost. Na 3 jaar ben je gewoon goedkoper uitSchinnen-groen schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:26:
[...]
Als je 10% per jaar aflost, duurt het wat langer, maar zeker minder dan die 8 jaar.
Ik zou het ook doen.
Bij het voormalige Bouwfonds mag je 100% aflossen, zonder boete.
Wat valt er af te stemmen, alleen maar de echte investeringen toch? Doe je 1 bestuursvergadering per maand om zaken af te stemmen met elkaar en dan moet dat wel goedkomen zou ik zeggen. Er zijn hele bedrijven die zo werkenVerwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:54:
[...]
Dit ben ik aan het opzetten met wat vrienden, je kunt dan ook vervolgens een lening aantrekken met het verhuurde pand als onderpand zodat je ook leverage kan gebruiken om snel stappen te zetten. Door de B.V. ben je dan niet zelf aansprakelijk (of je moet echt wanbeleid hebben). Eventuele inkomsten uit dit bedrijf betaal je in totaal 25% belasting over (winstbelasting en dividendbelasting).
Wel moet ik zeggen dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, er zijn toch een hoop dingen waar je rekening mee moet houden. 8 "mede-directeuren" zou ik zelf niet zien zitten al was het maar omdat je alles moet afstemmen. Je bent dan meer aan het afstemmen dan daadwerkelijk met je bedrijf bezig lijkt me.
Lees je dan ook even in in de terbeschikkingstellingsregeling en de gebruikelijk loon regeling want daar ga je ook mee te maken krijgen (kost je ook rendement). Vergeet ook niet dat een BV onderhoudskosten heeft en dit gaat allemaal van je rendement af. En qua aansprakelijkheid reken maar dat de bank je in prive laat meetekenen voor die plannen de bank krijgt nagenoeg altijd een groot deel van haar geld.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:54:
[...]
Dit ben ik aan het opzetten met wat vrienden, je kunt dan ook vervolgens een lening aantrekken met het verhuurde pand als onderpand zodat je ook leverage kan gebruiken om snel stappen te zetten. Door de B.V. ben je dan niet zelf aansprakelijk (of je moet echt wanbeleid hebben). Eventuele inkomsten uit dit bedrijf betaal je in totaal 25% belasting over (winstbelasting en dividendbelasting).
Een BV optie is mijn inziens alleen interessant als je zelf een ondernemer bent met overtollige gelden in je bestaande BV of als we praten over meerdere huizen met een totale waarde van in de miljoenen.
Voor 1 huisje zou ik overigens een contract door een jurist/notaris laten opstellen als je met meerdere mensen een huis wilt kopen. Het klinkt wel leuk een prive vastgoed clubje oprichten maar het gebrek aan flexibiliteit lijkt mij eng.
allemaal wel erg tricky... die winstbelasting is ook een partypooper zeg 
Als je nou een BV start.
8 man de BV geld lenen (12.500 pp)
De BV voor 100K een huis koopt
De BV jaarlijks 10K aan huur inkomsten krijgt.
De BV jaarlijks aan service kosten en onderhoudskosten 2K betaald.
De BV jaarlijks aan aflossing en rente 8 man 1K betaald.
Is er dan sprake van winst?
Als je nou een BV start.
Dan is het alleen maar erger, want dan mag je er inkomstenbelasting over gaan betalenTorgo schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:57:
Als je nou een BV start.
Nee, dat valt dan in Box 3.Blik1984 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:09:
[...]
Dan is het alleen maar erger, want dan mag je er inkomstenbelasting over gaan betalen
Misschien toch niet, je bent natuurlijk ook aandeelhouder van de B.V.
Ik laat het aan de experts over.
[ Voor 19% gewijzigd door Iavak op 25-06-2014 14:20 ]
Kort antwoordTorgo schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:57:
Als je nou een BV start.
Ja, je winst = gelijk aan je aflossing daar moet je vennootschapsbelasting over betalen (aflossing zijn geen kosten die je winst drukken maar zijn een afboeking op een balanspositie). Rente en serviceskosten mag je dus wel van die 10K omzet aftrekken.
Maar je moet het afzetten tegen het huis in prive aanhouden. Die berekening van het rendement is redelijk eenvoudig te maken. De vergelijking vervolgens met een BV oprichten en de uitkering naar prive te brengen is wat complexer want dat heeft wel veel fiscale gevolgen. Je gaat Box 1, 2 en 3 sowieso allemaal raken. Terwijl je bij een huis voor de verhuur in prive alleen Box 3 raakt.
Als je meer dan 17.500 leent aan je BV valt de rente in Box 1 en is deze progressief belast. Daarnaast is een eventuele toekomstige waardestijging ook belast in de BV (in box 3 overigens ook doordat je 1,2% over een hogere waarde moet betalen). Op moment van verkoop zul je moeten afrekenen in de BV.
Het is een complexe berekening en voor 1 huis is het sowieso niet rendabel, zou je met 8 vrienden ieder 1 huis kopen dus 800.000 in totaal dan is een dergelijke constructie wellicht aan te raden. Maar voor 1 huis is het haast niet te doen en wil je je de moeite absoluut niet op de hals halen.
Thanks voor de uitleg... handig zo'n Accountant op het forum :-). voorlopig dan maar niet aan beginnen
zijn huurinkomsten geen inkomsten uit overige werkzaamheden in box 1?Accountant schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:33:
[...]
Maar je moet het afzetten tegen het huis in prive aanhouden. Die berekening van het rendement is redelijk eenvoudig te maken. De vergelijking vervolgens met een BV oprichten en de uitkering naar prive te brengen is wat complexer want dat heeft wel veel fiscale gevolgen. Je gaat Box 1, 2 en 3 sowieso allemaal raken. Terwijl je bij een huis voor de verhuur in prive alleen Box 3 raakt.
Verwijderd
De plannen zijn inderdaad groot genoeg om het starten van een B.V. te rechtvaardigen. Daarnaast vind ik het persoonlijk allemaal redelijk `tricky` om een van de investeerders persoonlijk eigenaar te maken van het huis (als je er een hebt).Accountant schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:33:
[...]
Waarom zouden de investeerders dan in de BV willen zitten? Ze kunnen net zo goed in een vastgoedfonds beleggen dan blijft alles in box 3.Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:11:
[...]
De plannen zijn inderdaad groot genoeg om het starten van een B.V. te rechtvaardigen. Daarnaast vind ik het persoonlijk allemaal redelijk `tricky` om een van de investeerders persoonlijk eigenaar te maken van het huis (als je er een hebt).
Dat kan, als je als prive persoon aan je EIGEN BV een bedrijfspand verhuurd dan valt het in Box 1. Je kunt ook nog onder de kamervrijstelling vallen dan blijft het ook in Box 1 en komt het niet in Box 3 tot uiting. Bij de kamervrijstelling geef je overigens niets van de huurinkomsten op.Wceend schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:00:
[...]
zijn huurinkomsten geen inkomsten uit overige werkzaamheden in box 1?
In de meeste gevallen valt het in Box 3, en verhuur je dus buiten de familie sfeer. Dan moet je de WOZ waarde vermenigvuldigen met een percentage en dat is dan de waarde in Box 3 die je moet aangeven (mits huurder huurdersbescherming geniet).
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met persoonlijk eigenaar te maken (als je er een hebt)?Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:11:
[...]
De plannen zijn inderdaad groot genoeg om het starten van een B.V. te rechtvaardigen. Daarnaast vind ik het persoonlijk allemaal redelijk `tricky` om een van de investeerders persoonlijk eigenaar te maken van het huis (als je er een hebt).
Jullie worden toch eigenaar van het huis/Bv o.b.v. inleg neem ik aan?
(Vermoedelijk ten overvloede maar) let wel dat het EWF gelijk blijft terwijl de bruto hyporente steeds minder wordt. De bruto en netto hyporente groeienkrimpen in feite langzaam naar elkaar toe, elk jaar dat je aflost.rube schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:39:
We betalen nu 3.6K netto aan rente.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ja bekend!
Als het bedrag lager gaat worden gaat dat idd steeds meer meespelen.
En zeker als we over b.v. 3 jaar de boete door de kortere looptijd en het lagere bedrag flink naar beneden is gegaan, zal het wellicht wel "lonend" zijn om de boete te betalen en de laatste 40% ofzo in een keer af te lossen.
Als het bedrag lager gaat worden gaat dat idd steeds meer meespelen.
En zeker als we over b.v. 3 jaar de boete door de kortere looptijd en het lagere bedrag flink naar beneden is gegaan, zal het wellicht wel "lonend" zijn om de boete te betalen en de laatste 40% ofzo in een keer af te lossen.
Wat erg jammer is, is dat je een vrijkomende lijfrente niet mag gebruiken om je hypo af te lossen.
Dat zou ik wel een mooie move vinden.
Maar om de een of andere reden mag dit niet. Waarom eigenlijk niet?
Kan wel, maar heel erg duur.
Dat zou ik wel een mooie move vinden.
Maar om de een of andere reden mag dit niet. Waarom eigenlijk niet?
Kan wel, maar heel erg duur.
[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 25-06-2014 23:11 ]
Inderdaad mooi mijlpaal, om daar te geraken moet ik nog 150k aflossen...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.