Klopt natuurlijk, maar als je zo'n klein huis ziet van $15000 dollar maar je vind het te klein, doe je het keer anderhalf en dan kost het $22500 dollar (even heel simpel). Dan is het nog steeds een koopje.
Voordeel van de kleinere huizen is ook dat er amper fundering nodig heeft. Die houten unit van de eerste link staat gewoon op wielen, terwijl het toch wel een huisje is. Maar al zet je het op wat houten balken (zeker wanneer je op zand bouwt), het stelt allemaal niet veel voor.
Dit is ook zo wanneer je een houten huis bouwt ter grootte van een normaal huis, de fundering is een stuk goedkoper dan de stenen variant.
Ja, ik heb wel eens lopen rekenen en met de grond, de NUTS aansluitingen, de bouwvergunning, constructie berekeningen e.d. zit je al gewoon aan een hoog minimum bedrag. Als je al zoveel geld uitgeeft, wil je eigenlijk ook niet de paar K op een huis besparen, want dat staat niet meer in verhouding.
Ik zou dan al beginnen zonder gas aansluiting, scheelt weer in de kosten. Bouwvergunning en al die formaliteiten heb ik nooit goed op een rijtje gezet, kost zeker wat. Maar er zijn de nodige houten huis bouwers waar ik naar heb gekeken, daar dien je een plaatje in van hoe je het wil hebben. Met punten voor leidingen en stopcontacten bijvoorbeeld. Zij maken er een echt ontwerp van en sturen dat zelfs naar de fabriek, komt er een bouwpakket terug.
Volgens mij is het ontwerp goed genoeg om te gebruiken voor je bouwvergunning zaken denk ik. Maar ik zou me veel beter moeten inlezen.
Ik zou dan ook veel zelf willen doen, bijvoorbeeld geholpen worden met het frame opzetten en waarschijnlijk de buitenkant. Dan zelf na isoleren en binnenmuren opzetten.
Bouwvergunning is soms moeilijk aan de hand van de eisen van de gemeente etc. Maar je hebt ook nog de bank die niet zomaar alles gaan financieren. Die zet je echter buitenspel wanneer je zelf de boel kunt financieren.
[...]
Mij ook. En we zouden dat nu ook wel kunnen doen, maar dan hebben we wel een flinke terugslag om FO te worden (als we het op de normale wijze doen, en niet tiny-house movement achtig iets).
Moeilijk, moeilijk

Maar hoeveel denk je er voor nodig te hebben dan? Je hebt blijkbaar al een schatting gemaakt.
Een tinyhome, maar dan wat proffesioneler dan de gelinkte voorbeelden, goed geisoleerd en alles heb je sowieso wel voor 50K gebouwd. 100K geeft je bijvoorbeeld al een normaal formaat huis, wanneer je een standaard bouwpakket van stenen of houten huis neemt.
Het zit hem voornamelijk in de grond prijs. Die is hier in de randstad gewoon te hoog. Het wordt wel veel haalbaarder buiten de randstad, maar dat zie ik niet zo zitten.