Off topic: als je een "opliggende" wasbak hebt is dat ook nog wel zelf te doen met wat handigheid. Ik heb 2 bladen aan elkaar gemaakt (sleuven gefreesd aan de onderzijde en vastgezet zoals normaal) en 2 x gat t.b.v. spoelbak en gas kook plaat gemaakt. Scheelde ons 400 euro, daarvoor wilde ik wel een gokje wagen van 100 (=prijs bladen zonder bewerkingen)kmf schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:26:
[...]
De spoelbak moet je natuurlijk wel bij het bestellen laten infrezen in je werkblad.
Ik heb 't zelf geprobeerd, en m'n broer die toch heel handig is liep tegen hetzelfde "probleem" aan: de kastjes en alles met scharnieren e.d. is typisch IKEA… heel makkelijk en goed zelf in elkaar te zetten. Het lastigste is nog om het keukenblad (zeker bij een custom blad) perfect geplaatst te krijgen:
- de naad tussen de 2 hoeken bijvoorbeeld
- perfect horizontaal zetten
- zonder zichtbare lijmresten/-randen de boel vastzetten
De kastjes zelf, inclusief het plaatsen van een oven, koelkast en ander spul is prima zelf te doen met een beetje geduld.
Ook een goeie tip voor de mensen die minder handig zijn of er geen tijd voor hebben: www.werkspot.nl
Hoeveel geld zo'n IKEA installatie bijvoorbeeld kost via een door de IKEA aangewezen installateur… niet normaal soms!! Een beetje keuken installeren kost (bij 2 dagen werk) al snel tussen de 900-1200 euro. Ga je naar Werkspot, dan heb je dezelfde kwaliteit installatie voor soms de hélft. En dat geld overigens voor alle werkzaamheden, niet alleen voor keukens. Stucen, kozijntje vervangen, tegelzetten… alles wat je niet zelf aankunt of aandurft is daar goedkoper te doen dan direct naar een aannemer of klusser te stappen.
En wat andere, héél simpele kleine dingen die alles bij elkaar zo >100,- per maand kan schelen:
- je internet een stapje goedkoper
- SIM-only bellen en opletten wát je opbelt.
- opletten waar je tankt. Een klein pompstationnetje om de hoek scheelt zo 2+ cent per liter.
- Niet de nieuwste maar de voorlaatste smartphone kopen (voor de geeks onder ons)
- Via Vereniging Eigen Huis een collectief energiecontract afsluiten (scheelt bij ons al 9,- per maand bij een appartement!)
- In de winter een uur per dag je raam openzetten. (vochtige lucht maakt dat je huis moeilijker opwarmt. Met je raam openzetten los je dat op en scheelt wonderbaarlijk veel in de kosten)
Er zijn veel voor de hand liggende besparingen die helemaal niets te maken hebben met "beknibbelen op hoe fijn je leeft" in mijn ogen. Naast de "obvious" opletten hoe en waar je boodschappen doet zijn er genoeg dingen die je makkelijk 100 euro per maand kunnen opleveren qua besparingen
De kastjes zelf, inclusief het plaatsen van een oven, koelkast en ander spul is prima zelf te doen met een beetje geduld.
Ook een goeie tip voor de mensen die minder handig zijn of er geen tijd voor hebben: www.werkspot.nl
Hoeveel geld zo'n IKEA installatie bijvoorbeeld kost via een door de IKEA aangewezen installateur… niet normaal soms!! Een beetje keuken installeren kost (bij 2 dagen werk) al snel tussen de 900-1200 euro. Ga je naar Werkspot, dan heb je dezelfde kwaliteit installatie voor soms de hélft. En dat geld overigens voor alle werkzaamheden, niet alleen voor keukens. Stucen, kozijntje vervangen, tegelzetten… alles wat je niet zelf aankunt of aandurft is daar goedkoper te doen dan direct naar een aannemer of klusser te stappen.
En wat andere, héél simpele kleine dingen die alles bij elkaar zo >100,- per maand kan schelen:
- opletten waar je tankt. Een klein pompstationnetje om de hoek scheelt zo 2+ cent per liter.
- Niet de nieuwste maar de voorlaatste smartphone kopen (voor de geeks onder ons)
- Via Vereniging Eigen Huis een collectief energiecontract afsluiten (scheelt bij ons al 9,- per maand bij een appartement!)
- In de winter een uur per dag je raam openzetten. (vochtige lucht maakt dat je huis moeilijker opwarmt. Met je raam openzetten los je dat op en scheelt wonderbaarlijk veel in de kosten)
Er zijn veel voor de hand liggende besparingen die helemaal niets te maken hebben met "beknibbelen op hoe fijn je leeft" in mijn ogen. Naast de "obvious" opletten hoe en waar je boodschappen doet zijn er genoeg dingen die je makkelijk 100 euro per maand kunnen opleveren qua besparingen
mijn recente ervaring is dat ikea keukens super makkelijk zijn.
Wij hadden helaas wat moeite met hoeken die 92 graden zijn ipv 90 graden, maar alles is perfect gelukt.
Het blad hebben we wel op maat laten maken, dus was wat prijziger maar er zat een hoek in en die is nu echt perfect gemaakt, je mag hier gaan zoeken waar ze aan elkaar gelijmt zijn.
Totaal was de keuken hier 1100 euro.
Het zelf in elkaar zetten heeft ook als voordeel dat je weet hoe alles in elkaar zit. is weer een keer makkelijk als je de lades eruit wilt hebben voor een grote schoonmaak.
@hierboven,
Hoe moet ik 100 euro besparen als ik alle bovenstaande dingen al uitvoer?
Wij hadden helaas wat moeite met hoeken die 92 graden zijn ipv 90 graden, maar alles is perfect gelukt.
Het blad hebben we wel op maat laten maken, dus was wat prijziger maar er zat een hoek in en die is nu echt perfect gemaakt, je mag hier gaan zoeken waar ze aan elkaar gelijmt zijn.
Het zelf in elkaar zetten heeft ook als voordeel dat je weet hoe alles in elkaar zit. is weer een keer makkelijk als je de lades eruit wilt hebben voor een grote schoonmaak.
@hierboven,
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Geen nieuwe keukenSmuggler schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 19:33:
@hierboven,
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
We zijn net verhuist
Alle meubelen die ik hier heb zijn 2e hands of komen uit grote uitverkopen.
ik heb maar 1 zwak met geld uitgeven en dat is dealextreme, Door de lage prijzen daar ga je toch eerder dingen kopen, het is maar 1 euro
Moet daarvan wel zeggen dat alles wat ik van DX afhaal hier in gebruik is en niet op een verwaarloosde hobby stapel terecht kom.
[ Voor 48% gewijzigd door Smuggler op 06-06-2014 19:43 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Keuken van ikea?? Gezellige winkel... maar alle witte meubeltjes die ik er koop zijn na een paar jaar compleet vergeeld (staan niet in de zon, er wordt hier niet gerookt). Ik d3nk wel na voordat ik een keuken bij ikea aanschaf die mogelijk na een paar jaar een andere kleur aanneemtSmuggler schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 19:33:
mijn recente ervaring is dat ikea keukens super makkelijk zijn.
@hierboven,
Je moet bij dan ook niet de goedkoopste spul daar kopen. Mijn witte meubels zijn anders nog mooi wit terwijl de zon erop schijnt overdag. En mijn keuken van 10 jaar is nog steeds prima.flyingdutchboy schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 21:39:
[...]
Keuken van ikea?? Gezellige winkel... maar alle witte meubeltjes die ik er koop zijn na een paar jaar compleet vergeeld (staan niet in de zon, er wordt hier niet gerookt). Ik d3nk wel na voordat ik een keuken bij ikea aanschaf die mogelijk na een paar jaar een andere kleur aanneemt
Dat goedkope kastje van €10 is wel gammel geworden ja.
Werkspot is een goede ja. Je moet echter zelf wel tijd investeren om een goede bod te krijgen. Heb ook meegemaakt dat ze 'zonder faktuur' kunnen laten betalen voor 10% minder. Als je er zelf bovenop zit en je ziet dat ze goed werk hebben geleverd, dan kan je die risico wel nemen.joramoudenaarde schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:56:
Ik heb 't zelf geprobeerd, en m'n broer die toch heel handig is liep tegen hetzelfde "probleem" aan: de kastjes en alles met scharnieren e.d. is typisch IKEA… heel makkelijk en goed zelf in elkaar te zetten. Het lastigste is nog om het keukenblad (zeker bij een custom blad) perfect geplaatst te krijgen:
Uiteindelijk is zelf narekenen nog een betere tip. Met een relatief duur 2-jarig Vodafone abo van €50 per maand was mijn iPhone goedkoper dan los kopen en dan sim only nemen. En ik krijg dan ook nog eens 11GB verkeer ipv 1GB.En wat andere, héél simpele kleine dingen die alles bij elkaar zo >100,- per maand kan schelen:
Over een paar maanden stap ik echter wel over op sim only.
Veh energie collectief komt met energieaanbieders die ik niet zo zie zitten. Besparing was dan ook niet zodanig dat ik de mogelijke administratieve problemen wil riskeren.
Ik had vroeger een opliggende spoelbak gehad. Ik irriteerde me zo aan het water dat achterbleef, dat ik de meerprijs van een ingefreesde graag wilt betalen. En aangezien ik er nu al 10 jaar plezier aan heb, vielen de kosten wel zeker mee. Beter dan 10 jaar aan ergerenrube schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:42:
[...]
Off topic: als je een "opliggende" wasbak hebt is dat ook nog wel zelf te doen met wat handigheid. Ik heb 2 bladen aan elkaar gemaakt (sleuven gefreesd aan de onderzijde en vastgezet zoals normaal) en 2 x gat t.b.v. spoelbak en gas kook plaat gemaakt. Scheelde ons 400 euro, daarvoor wilde ik wel een gokje wagen van 100 (=prijs bladen zonder bewerkingen)
[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 06-06-2014 21:59 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Zelf narekenen is inderdaad verstandig, want als ik naar mezelf kijk heb ik inderdaad een sim only abonnement van ziggo (15E per maand, 1GB data, 300 min bellen of 300 sms'jes). Voor mij meer dan zat. Totale kosten over 2 jaar 360 euro, vergeleken met jouw 1200 euro abonnement over 2 jaar scheelt dat 840 euro, daar kan ik wel een iphone 5 van halenkmf schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 21:56:
[...]
Uiteindelijk is zelf narekenen nog een betere tip. Met een relatief duur 2-jarig Vodafone abo van €50 per maand was mijn iPhone goedkoper dan los kopen en dan sim only nemen. En ik krijg dan ook nog eens 11GB verkeer ipv 1GB.
Over een paar maanden stap ik echter wel over op sim only.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
2 jaar geleden waren er niet zoveel goede simonly aanbiedingenSandyman538 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 22:43:
[...]
Zelf narekenen is inderdaad verstandig, want als ik naar mezelf kijk heb ik inderdaad een sim only abonnement van ziggo (15E per maand, 1GB data, 300 min bellen of 300 sms'jes). Voor mij meer dan zat. Totale kosten over 2 jaar 360 euro, vergeleken met jouw 1200 euro abonnement over 2 jaar scheelt dat 840 euro, daar kan ik wel een iphone 5 van halenMaar als je veel meer belt bijvoorbeeld kan het weer interessanter zijn (al vind ik persoonlijk 50 euro per maand voor een telefoonabonnement behoorlijk aan de hoge kant
).
Voor een 1GB abo moest ik toen 20-25 betalen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Internet thuis is denk ik een punt waar ik nog wel op moet kunnen besparen.
Zit nu op 35,- voor internet only van UPC.
Ben alleen een beetje huiverig voor DSL...
Zowel snelheid als betrouwbaarheid.
Smartphone hoef ik niet, dat scheelt pas bakken met geld
Mn Nokia kostte 6 jaar geleden 20euro met 15,- beltegoed en is inmiddels al lang simlock vrij met een abo van 6,-
Zit nu op 35,- voor internet only van UPC.
Ben alleen een beetje huiverig voor DSL...
Zowel snelheid als betrouwbaarheid.
Mn Nokia kostte 6 jaar geleden 20euro met 15,- beltegoed en is inmiddels al lang simlock vrij met een abo van 6,-
Och, het is maar hoe je het bekijkt. Smartphone vervangt mobiele telefoon, mp3 speler, fototoestel, tomtom en deels de laptop.. en heeft ook nog eens een laag energiegebruik. 5 in 1 dus. Vanuit dat perspectief een slimme aankoopJBplap schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 01:11:
Zelf heb ik ook een Smartphone omdat deze voor mij een bepaalde meerwaarde vertegenwoordigd. Ik kan me voorstellen dat wanneer je de meerwaarde niet ziet, je er ook geen een aanschaft. Zijn hele persoonlijke prioriteiten. Zelf vind ik het belangrijk om eens flink te buiten te gaan op bijvoorbeeld een concert of festival, terwijl anderen juist dat weer geldverspilling vinden.flyingdutchboy schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 04:14:
Och, het is maar hoe je het bekijkt. Smartphone vervangt mobiele telefoon, mp3 speler, fototoestel, tomtom en deels de laptop.. en heeft ook nog eens een laag energiegebruik. 5 in 1 dus. Vanuit dat perspectief een slimme aankoop
Sober leven is natuurlijk een ding, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven
[ Voor 0% gewijzigd door merauder op 10-06-2014 07:04 . Reden: typo ]
mwah... met een smartphone kan je natuurlijk ook veel voordeel halen. Bv met een leaseplan-app welke aangeeft waar de benzine het goedkoopst is (had niet verwacht dat die luxe, beter uitgeruste, grotere shell veel goedkoper was dan de lokale)
Of de coupons en vouchers app die de juiste voordeel aan je geven op het moment dat je het nodig hebt.
Of...
Of de coupons en vouchers app die de juiste voordeel aan je geven op het moment dat je het nodig hebt.
Of...
Bedankt allemaal voor het meedenken zover.T-MOB schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:22:
[...]
Je moet oppassen dat de belastingdienst het niet als een schenking ziet. Als jij voor een extreem laag bedrag dat huis koopt dan ziet de fiscus dat als een schenking (van het verschil tussen marktwaarde en betaalde prijs). Dan zou je maar zo de 40 a 50% aan belasting kunnen aftikken. Zo'n ruil kun je dus beter expliciet maken en tegen normale bedragen. Jij koopt de handel tegen een gangbare prijs, financiert de bouw en verkoopt of verhuurt dan het kleinere huisje aan je oom.
In een andere variant koop je een deel van de grond. Jij bouwt op jouw deel en je oom bouwt met de opbrengst van zijn grond zijn deel. Maar dit lijkt me lastiger te realiseren omdat je dan met verschillende kavels en bouwvergunningen zit.
[...]
Nu ja, je oom kan ook zelf onderdak regelen. Plus je verkoopt een deel weer terug aan hem. Maar je kunt om de kosten te drukken (/ uit te stellen) ook een erfpachtconstructie bedenken. Je pacht dan de grond van je oom. Vervolgens verhuur jij het huis waar hij in gaat wonen terug aan je oom. Dat zou je redelijk budgetneutraal moeten kunnen regelen. Je hebt dan de viereneenhalve ton (nog) niet nodig.
Op het moment dat je oom komt te overlijden wordt het lastiger. Dan moet je het namelijk afhandelen met de erfgenamen. De enige nette manier die ik daarbij kan bedenken is dat je alsnog de grond koopt van de erven. Maar goed, ik ben geen jurist. Hoe dan ook zou ik dit met een notaris bespreken - liefst met de erven er vast bij betrokken. Er kunnen enorme vetes onstaan bij de afhandeling van erfenissen. Het is niet alleen een financiele kwestie, maar ook de "ouderlijke" grond waar allerhande emoties bij kunnen komen kijken...
Ik was even een paar dagen met andere zaken bezig en had niet eerder gereageerd.
Wat betreft de familie aangelegenheden zal ik zelf een en ander eens bespreken binnen de familie, dat is toch veel meer een gevoelsmatig iets dan het financiële aspect.
Het financiële aspect wilde ik toch hier nog eens wat verder spiegelen alvorens ik er mee naar een notaris oid. ga.
Zoals ik het nu zie zou het het gunstigste zijn als ik de mogelijkheid zou hebben om naast de huidige woning een nieuwe dubbele woning te bouwen, waarna de oude pas afgebroken wordt.
Waarbij ik de grond bijvoorbeeld in erfpacht zou verkrijgen.
Vragen:
Waarvan is het volgens jullie afhankelijk of er een dubbele woning mag worden terug gebouwd. (bestemmingsplan?)
Is er iemand bekend met constructies om een nieuwe woning te bouwen naast een bestaande met uitstel voor de sloop van de oude woning.
Is er iemand bekend met constructies om grond in erfpacht te verkrijgen en bijvoorbeeld na overlijden te erven?
Wat moet er over en weer volgens jullie geregeld worden omtrend (financiële) afspraken.
Wellicht dat er mensen zijn die vanuit hun professionele omgeving (accountant? ) wat meer informatie kunnen geven.
Ook zou ik benieuwd zijn naar jullie mening over het verhuren van de "oude" woning tzt als appel voor de dorst.
Ik zou haast zeggen verplicht lees (of eigenlijk kijk) voer voor de lezers en lurkers in dit topic: YouTube: DEBT episode 1: Debt, a great invention
Ja dat kan m.b.t. erven en schenking en de belastingdienst zeer ingewikkeld worden. Als nu of over 20 jaar geen gelazer wil dan zou ik om advies vragen van een goede notaris Dit kost je nu geld ja, maar kan je een hoop gelazer schelen m.b.t. bv de fiscus of zelfs een eventuele familieruzie (het gaat niet om het geld maar om het principe discussie komt vaak voor bij dit soort situaties).mb1 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:18:
[...]
Bedankt allemaal voor het meedenken zover.
Ik was even een paar dagen met andere zaken bezig en had niet eerder gereageerd.
Wat betreft de familie aangelegenheden zal ik zelf een en ander eens bespreken binnen de familie, dat is toch veel meer een gevoelsmatig iets dan het financiële aspect.
Het financiële aspect wilde ik toch hier nog eens wat verder spiegelen alvorens ik er mee naar een notaris oid. ga.
Zoals ik het nu zie zou het het gunstigste zijn als ik de mogelijkheid zou hebben om naast de huidige woning een nieuwe dubbele woning te bouwen, waarna de oude pas afgebroken wordt.
Waarbij ik de grond bijvoorbeeld in erfpacht zou verkrijgen.
Vragen:
Waarvan is het volgens jullie afhankelijk of er een dubbele woning mag worden terug gebouwd. (bestemmingsplan?)
Is er iemand bekend met constructies om een nieuwe woning te bouwen naast een bestaande met uitstel voor de sloop van de oude woning.
Is er iemand bekend met constructies om grond in erfpacht te verkrijgen en bijvoorbeeld na overlijden te erven?
Wat moet er over en weer volgens jullie geregeld worden omtrend (financiële) afspraken.
Wellicht dat er mensen zijn die vanuit hun professionele omgeving (accountant? ) wat meer informatie kunnen geven.
Ook zou ik benieuwd zijn naar jullie mening over het verhuren van de "oude" woning tzt als appel voor de dorst.
Om maar een dwarsstraat te noemen: de afspraak: "jij mag nu in mijn huis wonen en in ruil daarvoor word ik je enige erfgenaam" is niet rechtsgeldig.
Andere dwarstraat is art. 10 successiewet. Kortweg komt het erop dat als iemand nu zijn huis aan de kinderen schenkt om later erfbelasting te besparen de fiscus ervan uitgaat dat het huis toch via erfrecht is verkregen en moet je alsnog de volle mep van de erfbelasting betalen. Dit heet een fictie en heeft als doel om belastingontwijking te voorkomen.
Toch blijven er via (ingewikkelde) constructies genoeg mogelijkheden om (veel) (belasting)geld te besparen.
De notaris weet hier alles van en kan je goed adviseren.
(Ga dus niet naar een hema achtige notaris die geven geen advies en doen alleen standaard dingen).
Je kan ook elk jaar een gedeelte van het huis schenken, tot aan de grens van het belastingvrije jaarlijkse schenkingsbedrag. Na een aantal jaren het je het huis dan aan je kinderen geschonken.
Het geld komt pas vrij na overlijden.
Het geld komt pas vrij na overlijden.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Financiering icm particulier erfpacht is echt uitgesloten. Dus of je kunt het zelf niet gefinancieerd krijgen of je zit straks met een onverkoopbaar huis.
mb1 - ik weet niet of er op het moment hypotheek oid op dat huis en grond zit, maar het is anders redelijk eenvoudig om dat in eigendom over te laten gaan. Hij verkoopt de boel aan jou, en geeft je de financiering om dat te doen. Zoals je erover praat lijkt het hypotheekvrij te zijn op het moment.
Dus, jij koopt de boel voor 450k, hij geeft je 450k financiering. dat wat er aan kk is moet je nog wel betalen.
Vervolgens bouw je een nieuw huis voor hem, en laat je hem hiervoor huur betalen, waarop je best redenement op investering kan krijgen voor dat huis (oftewel huur).
Indien de man komt te overlijden, is de hypotheek van 450k onderdeel van de erfenis die verdeeld moet worden.
Overigens, ik weet niet of je dat al wist, maar je hebt ook nog 100k schenking die je eventueel kan gebruiken voor iets, door op je eigen huis een hypotheek van 100k te nemen, en deze terug te laten schenken.
Dus, jij koopt de boel voor 450k, hij geeft je 450k financiering. dat wat er aan kk is moet je nog wel betalen.
Vervolgens bouw je een nieuw huis voor hem, en laat je hem hiervoor huur betalen, waarop je best redenement op investering kan krijgen voor dat huis (oftewel huur).
Indien de man komt te overlijden, is de hypotheek van 450k onderdeel van de erfenis die verdeeld moet worden.
Overigens, ik weet niet of je dat al wist, maar je hebt ook nog 100k schenking die je eventueel kan gebruiken voor iets, door op je eigen huis een hypotheek van 100k te nemen, en deze terug te laten schenken.
Die 100k€ geld toch alleen van ouder op kind of niet?Bonsaiboom schreef op zondag 08 juni 2014 @ 14:55:
mb1 - ik weet niet of er op het moment hypotheek oid op dat huis en grond zit, maar het is anders redelijk eenvoudig om dat in eigendom over te laten gaan. Hij verkoopt de boel aan jou, en geeft je de financiering om dat te doen. Zoals je erover praat lijkt het hypotheekvrij te zijn op het moment.
Het is de broer van mijn vader, mijn oom dus in dit geval.
Een hypotheek zit er igg niet meer op dus dat maakt het wat eenvoudiger.
Ik neem aan dat verkoop in bewoonde toestand ook nog wel een wat drukkende factor (60%?) Op de prijs kan hebben.
De tijdelijke 100K schenking regeling kan door iedereen gebruikt worden, niet alleen ouder-kind relatie.
Inderdaad, zie rube's reactie. Die 100k kan van iedereen op iedereen (in dit geval). Je zou alleen moeten kijken of het geaccepteerd wordt als je nu een nieuwe hypotheek op je huidige huis zou nemen om die schenking te bewerkstelligen (als in, is het redelijk en billijk etcetera).
Verkoop in bewoonde toestand heeft inderdaad een drukkende factor. Als je echt een eenvoudige berekening van de waarde van bewoonde toestand wilt krijgen, kan je op het net veel vinden over waarde van vastgoed in bewoonde toestand. Vaak is dit iets als:
([bruto-opbrengst in huur] - [verwachtte jaarlijkse onderhoudskosten]) * 100/5
Daarmee zeg je eigenlijk dat je een rendement van 5% draait op het geld dat je erin stopt. Ik weet nu niet meer de daadwerkelijke percentages en dergelijke maar je begrijpt het idee. Je kan daar op het net wel meer over vinden (zoek op beleggingspanden).
Ik ben hier geen expert in of iets dergelijks, dus als je een idee hebt wat je wil, zoek dan alsjeblieft ook advies van iemand die hier wel veel meer van weet
Verkoop in bewoonde toestand heeft inderdaad een drukkende factor. Als je echt een eenvoudige berekening van de waarde van bewoonde toestand wilt krijgen, kan je op het net veel vinden over waarde van vastgoed in bewoonde toestand. Vaak is dit iets als:
([bruto-opbrengst in huur] - [verwachtte jaarlijkse onderhoudskosten]) * 100/5
Daarmee zeg je eigenlijk dat je een rendement van 5% draait op het geld dat je erin stopt. Ik weet nu niet meer de daadwerkelijke percentages en dergelijke maar je begrijpt het idee. Je kan daar op het net wel meer over vinden (zoek op beleggingspanden).
Ik ben hier geen expert in of iets dergelijks, dus als je een idee hebt wat je wil, zoek dan alsjeblieft ook advies van iemand die hier wel veel meer van weet
Maak voor dit soort gevallen even een apart topic aan. Dit gaat niet meer over FO namelijk.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Leuke video en erg goed uitgelegd. Dat geld gecreëerd werd door schuld was mijzelf overigens al bekend.henkjobse schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:24:
Ik zou haast zeggen verplicht lees (of eigenlijk kijk) voer voor de lezers en lurkers in dit topic: YouTube: DEBT episode 1: Debt, a great invention
Wel geeft het te denken. Mijn spaargeld is in weze niet veel meer dan een vordering op de bank / maatschappij en vice versa. Ik was er al tijdje van overtuigd dat vooral een gezonde LTV heel erg belangrijk is, en deze ook te bewaken.
Ook de verhouding tot het inkomen speelt een rol. Zover ik nu in kan schatten zijn mijn schulden 3x mijn jaarinkomen. Als ik uitga van een percentage van 4%, en een aflossing van 10%, betekend het dat ik over 30 jaar volledig schuldenvrij ben. Op dit moment pomp ik zo'n 25% in aflossing, waardoor ik hoop dat ik binnen 15 jaar volledig schuldenvrij ben
[ Voor 22% gewijzigd door merauder op 10-06-2014 08:12 ]
Bedankt allemaal voor de input.Krisp schreef op zondag 08 juni 2014 @ 17:41:
[mbr]Maak voor dit soort gevallen even een apart topic aan. Dit gaat niet meer over FO namelijk.[/mbr]
Ik ga hier geen apart topic voor openen.
Ik zit nog in de brainstorm fase en wilde kijken of er bij jullie relevante ervaringen op dit gebied waren.
Tzt als het eventueel concreter word gaan we zeker naar een notaris, echter ik denk dat het voor de notaris gewoon een dertien in een dozijn questie is waarvoor ie zonder blikken of blozen een paar mille toucheert.....
Als er nog iemand relevante informatie over dit onderwerp heeft Dm me maar!
Voor de rest ga gewoon lekker verder met dit zeer interessante topic.
Met het lange weekend zijn we van zondag op maandag voor de eerste keer eens een weekendje weg geweest met de kleine. Handige testcase voor de zomervakantie(s) om te kijken hoe dat in zijn werk gaat met een persoontje extra.
De kosten op een rij:
Hotel overnachting: 65 (4 sterren 5km van het strand, excl. ontbijt)
Benzine kosten: 45 (1:15, 100-110 op de rechterrijbaan)
Lunch: 35 (zwaardere lunch ter varvanging van avondeten)
Avondeten: 15 (bij de snackbar uit praktisch oogpunt)
Ontbijt+kleine versnaperingen: 15 (deel van thuis meegenomen en deels in de supermarkt gekocht)
Lunch dag 2: 15 (2 volwassenen, aan het strand natuurlijk vis, op de hand/uit bakje)
Parkeerkosten: 10
Huurkosten strand: 11 (huur windscherm en parasol)
Totaal: 211
Heerlijk weekendje gehad en sommige keuzes uit praktisch oogpunt gemaakt en andere uit financieel oogpunt. Hadden we qua kosten nergens naar gekeken dan waren de kosten denk ik:
Een schatting van de kosten:
Hotel overnachting: 175 (dit zal dan 4-5 sterren direct aan het strand geweest zijn, incl. parkeerkosten en ontbijt)
Benzine kosten: 55(1:12, 130 op de linkerrijbaan)
Lunch: 25
Avondeten: 70 (in een normaal restaurant)
Ontbijt+kleine versnaperingen: 40 (flesjes water ijsjes etc, ontbijt n.v.t.)
Lunch dag 2: 35 (zittende lunch aan het strand)
Huurkosten strand: 25 (als extra de strandstoelen gepakt)
Totaal: 435
Toch een mooi prijsverschil als je het mij vraagt. Zonder heel veel pijn te lijden toch relatief goedkoop een weekendje weggeweest.
Edit:
Eigenlijk is alleen het hotel uit financieel oogpunt goedkoop geboekt, de overige uitgave vallen onder de noemer praktisch/tevreden met die keuze.
De kosten op een rij:
Hotel overnachting: 65 (4 sterren 5km van het strand, excl. ontbijt)
Benzine kosten: 45 (1:15, 100-110 op de rechterrijbaan)
Lunch: 35 (zwaardere lunch ter varvanging van avondeten)
Avondeten: 15 (bij de snackbar uit praktisch oogpunt)
Ontbijt+kleine versnaperingen: 15 (deel van thuis meegenomen en deels in de supermarkt gekocht)
Lunch dag 2: 15 (2 volwassenen, aan het strand natuurlijk vis, op de hand/uit bakje)
Huurkosten strand: 11 (huur windscherm en parasol)
Totaal: 211
Heerlijk weekendje gehad en sommige keuzes uit praktisch oogpunt gemaakt en andere uit financieel oogpunt. Hadden we qua kosten nergens naar gekeken dan waren de kosten denk ik:
Een schatting van de kosten:
Hotel overnachting: 175 (dit zal dan 4-5 sterren direct aan het strand geweest zijn, incl. parkeerkosten en ontbijt)
Benzine kosten: 55(1:12, 130 op de linkerrijbaan)
Lunch: 25
Avondeten: 70 (in een normaal restaurant)
Ontbijt+kleine versnaperingen: 40 (flesjes water ijsjes etc, ontbijt n.v.t.)
Lunch dag 2: 35 (zittende lunch aan het strand)
Huurkosten strand: 25 (als extra de strandstoelen gepakt)
Totaal: 435
Toch een mooi prijsverschil als je het mij vraagt. Zonder heel veel pijn te lijden toch relatief goedkoop een weekendje weggeweest.
Edit:
Eigenlijk is alleen het hotel uit financieel oogpunt goedkoop geboekt, de overige uitgave vallen onder de noemer praktisch/tevreden met die keuze.
[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 10-06-2014 09:26 ]
Nu je kleintje nog <2 is, dan valt het allemaal wel mee, maar zodra die ouder wordt veranderen de spelregels heel erg.
Inderdaad, dan moet je opeens voor alles gaan betalen voor de kleine en stijgen de kosten explosief. Wij zijn met onze kleine nog naar Sri Lanka en Zuid-Afrika gegaan, en die kosten vielen ook mee omdat je helemaal geen extra kosten hebt. Als de kleine >2 geweest zou zijn waren we zo 1500 - 2000 euro extra kwijt geweest voor de hele reis.kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:40:
Nu je kleintje nog <2 is, dan valt het allemaal wel mee, maar zodra die ouder wordt veranderen de spelregels heel erg.
Ik hou er rekening mee dat ik in de toekomst het vakantiebudget inderdaad zal moeten optrekken, willen we hetzelfde vakantieniveau aanhouden. Maar zo heel negatief ben ik toch niet.
Als kersverse ouders gaat onze vakantiebehoefte ook wijzigen. Vliegvakanties niet meer 4 keer per jaar maar 1-2 keer en de rest autovakanties. Misschien 1 vakantie schrappen. In Oostenrijk heb je prachtige aanbiedingen in de zomer (zomerpas met heel veel gratis activiteiten).
Ik heb er weinig moeite mee mijn keuzes bij te stellen. Daarbij hebben wij het geluk dat we niet zo nodig buiten Europa op vakantie hoeven/willen. De bestemming maakt ons ook niet heel veel uit (wel zon zekerheid) waardoor je naar de goedkoopste aanbiedingen kunt shoppen.
Als kersverse ouders gaat onze vakantiebehoefte ook wijzigen. Vliegvakanties niet meer 4 keer per jaar maar 1-2 keer en de rest autovakanties. Misschien 1 vakantie schrappen. In Oostenrijk heb je prachtige aanbiedingen in de zomer (zomerpas met heel veel gratis activiteiten).
Ik heb er weinig moeite mee mijn keuzes bij te stellen. Daarbij hebben wij het geluk dat we niet zo nodig buiten Europa op vakantie hoeven/willen. De bestemming maakt ons ook niet heel veel uit (wel zon zekerheid) waardoor je naar de goedkoopste aanbiedingen kunt shoppen.
Ik denk ook niet dat je met een kind tussen de 2-12 dat soort reizen zal gaan maken. Ik verwacht dat wiij lekker gaan kamperen. Dan kan hij lekker d ehele dag spelen en wij lekker relaxen.
De types reizen zullen zeker ook aanpassen. Waar wij vroeg niet aan all-inclusive moeten DENKEN, is dit nu een hele valide optie geworden. De laatste keer was namelijk prima bevallen.
Stedentripjes en andere reizen waar je veel op de been bent, en ongestructureerd bezig bent, dat zit er voorlopig niet meer in. Autovakanties zullen denk ik ook sneller ingeruild zijn tegen vliegvakanties (je wilt een kind niet zolang in de auto hebben)
Trouwens. vakantiedagen zijn ook snel opgenomen hoor. Voor als je een keer dit met je kind moet doen, of daar weer aanwezig moet zijn...
Stedentripjes en andere reizen waar je veel op de been bent, en ongestructureerd bezig bent, dat zit er voorlopig niet meer in. Autovakanties zullen denk ik ook sneller ingeruild zijn tegen vliegvakanties (je wilt een kind niet zolang in de auto hebben)
Trouwens. vakantiedagen zijn ook snel opgenomen hoor. Voor als je een keer dit met je kind moet doen, of daar weer aanwezig moet zijn...
[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 10-06-2014 11:39 ]
Sorry, maar dit vind ik echt onzin. Vroeger ging je ook gewoon met de auto naar Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië. Maar nu kun je opeens niet meer met een kind 12 uur in de auto zitten? Ik begrijp dat je dat lastig vind als je kind onder het jaar is, maar verder is dat echt geen probleem (wij zijn gewoon 2 keer met onze kleine op wintersport geweest in Frankrijk, toch 11 uur met de auto). Als je dat al een probleem zou vinden kun je makkelijk een goedkoop hotelletje pakken onderweg om de reis te onderbreken.kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:39:
Autovakanties zullen denk ik ook sneller ingeruild zijn tegen vliegvakanties (je wilt een kind niet zolang in de auto hebben)
En ja, ik ga ook gewoon met een kind het vliegtuig in voor een vlucht van 11 uur. Ook geen enkel probleem geweest.
@ Blik 1984, vervang "je wilt" door "ik wil" en dan leest de zin al een stuk prettiger.
Dus nu wordt het 1 week Duitsland in juli en 2 weken Oostenrijk of Frankrijk in augustus. Vanuit flexibiliteit en financieel oogpunt neigen we naar Oostenrijk. Geen verplichte wissel op zaterdag is daarbij het belangrijkste criterium. De rit willen we in 2 dagen inplannen zodat we max 500-600km op een dag hoeven te rijden met de kleine (en ook omdat ik een hekel heb aan lange stukken rijden).
Weekje Duitsland begroot ik op 1.250
2 weken Frankrijk/Oostenrijk begroot ik op 1.500-2.000
Iedereen heeft zo zijn persoonlijke afwegingen. Wij gaan juist op autovakantie in de zomer, omdat ik tegen de logistieke problemen van vliegen op kijk met een jong kind. In de herfst wil ik wel proberen te vliegen.kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:39:
(je wilt een kind niet zolang in de auto hebben)
Dus nu wordt het 1 week Duitsland in juli en 2 weken Oostenrijk of Frankrijk in augustus. Vanuit flexibiliteit en financieel oogpunt neigen we naar Oostenrijk. Geen verplichte wissel op zaterdag is daarbij het belangrijkste criterium. De rit willen we in 2 dagen inplannen zodat we max 500-600km op een dag hoeven te rijden met de kleine (en ook omdat ik een hekel heb aan lange stukken rijden).
Weekje Duitsland begroot ik op 1.250
2 weken Frankrijk/Oostenrijk begroot ik op 1.500-2.000
Daar heb je gelijk in, het leest nu wel heel erg als een soort van veroordeling als je wel met je kind op reis gaat met de auto...Accountant schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:15:
@ Blik 1984, vervang "je wilt" door "ik wil" en dan leest de zin al een stuk prettiger.
Iemand ervaring met side income? Ik wil graag wat extra inkomen genereren, ideeën genoeg natuurlijk maar alles staat of valt met de uitvoerbaarheid.
Heb er niet veel ervaring mee, maar dit zijn wel een aantal standaard dingen die je kunt doen:Wceend schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:59:
Iemand ervaring met side income? Ik wil graag wat extra inkomen genereren, ideeën genoeg natuurlijk maar alles staat of valt met de uitvoerbaarheid.
- Bloggen (en geld verdienen via google adsense)
- youtube video's
- enquetes invullen
- Mystery shopper worden
Iemand anders nog ideeën
Ik wil best "je wilt" naar "ik wil" veranderen, daar niet van. Maar ik ben wel van mening dat een vliegreis van 11 uur wel wat comfortabeler zal zijn voor een kind onder 2 jaar. Die krijgen immers een mooie basinet om in te liggen en jij als ouder krijgt een bulkheadseat zodat je kind evt nog effe voor je kan kruipen.Blik1984 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:54:
[...]
Daar heb je gelijk in, het leest nu wel heel erg als een soort van veroordeling als je wel met je kind op reis gaat met de auto...
In een auto moet je je kind in een maxi-cosi verplaatsen (tot ander half jaar als ik me goed herinner)
In een maxi-cosi mag een kind eigenlijk maar max 2 uur zitten (volgens voorschriften 1,5). Als je een 11-urig autorit in 5 stukken wilt hakken voor pauzes e.d. Tja, lijkt mij niet echt een leuke vooruitzicht.
Dat is natuurlijk al wat anders als je kind ouder wordt en in een grotere stoeltje kan.
Spullen inkopen, opsparen en verkopen via Marktplaats / E-bayBlik1984 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:35:
[...]
Heb er niet veel ervaring mee, maar dit zijn wel een aantal standaard dingen die je kunt doen:
- Bloggen (en geld verdienen via google adsense)
- youtube video's
- enquetes invullen
- Mystery shopper worden
Iemand anders nog ideeën
Freelancen via een van de vele websites
Ik vind het zelf al niets om naar Zuid Europa te rijden, laat staan met een kleintje van 2.5 die altijd wagenziek is
We zijn onlangs nog naar spanje geweest met het vliegtuig met 2 volwassen en 1 kind (die gewoon volwassenen tarief moet betalen nu) en daar een auto gehuurd. Totale kosten: 350 vliegen en 280 auto, dat verschil is echt niet zo groot met zelf rijden (benzine, tolwegen, afschrijving).
Ik heb nu 5 weken een kleine en ga eerstvolgende vakantie, over 2 maanden, juist met het vliegtuig.. Liever 2,5 - 3 uur in een vliegtuig dan 9 - 12 uur in een auto waarbij een baby idd maar 2 uur achter elkaar in een maxicosi mag zitten.
toettoett
http://lmgtfy.com/?q=generate+passive+incomeWceend schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:59:
Freelancen lijkt me altijd wel wat. Wat raadt je aan met een IT achtergrond?rube schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:38:
[...]
Spullen inkopen, opsparen en verkopen via Marktplaats / E-bay
Freelancen via een van de vele websites
Het in en verkoop verhaal is vaak niet enorm winstgevend en best tijdrovend.
Ik woon helaas niet al te central in NL waardoor marktplaats zaken veelal verstuurd moeten worden.
Klopt niet heel veel van je verhaal.kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:36:
[...]
Ik wil best "je wilt" naar "ik wil" veranderen, daar niet van. Maar ik ben wel van mening dat een vliegreis van 11 uur wel wat comfortabeler zal zijn voor een kind onder 2 jaar. Die krijgen immers een mooie basinet om in te liggen en jij als ouder krijgt een bulkheadseat zodat je kind evt nog effe voor je kan kruipen.
In een auto moet je je kind in een maxi-cosi verplaatsen (tot ander half jaar als ik me goed herinner)
In een maxi-cosi mag een kind eigenlijk maar max 2 uur zitten (volgens voorschriften 1,5). Als je een 11-urig autorit in 5 stukken wilt hakken voor pauzes e.d. Tja, lijkt mij niet echt een leuke vooruitzicht.
Dat is natuurlijk al wat anders als je kind ouder wordt en in een grotere stoeltje kan.
Vliegreizen: Je kind kan in een bassinet tot ongeveer 1 jaar, dat ding is vaak maar 75cm breed en gaat tot een max van 10 kilo, dus is ook nog een beetje geluk hebben ook nog. Bij turbulentie moet het kind eruit gehaald worden. Dit kan alleen als je een bulkheadseat krijgt, en dat verschilt echt per maatschappij. Naar Zuid-Afrika toe konden wij geen dergelijke stoel krijgen, alleen als we 120 euro p.p. bij zouden betalen. Naar Sri Lanka hadden we dat wel.
Autoritten: Aangeraden wordt om je kind niet langer dan 2 uur in een Maxi-cosi te laten zitten achter elkaar, die aanbeveling is er gekomen omdat er mensen waren die de maxi-cosi thuis gebruikten als wipstoel en er dus babies waren die er dagelijks lang inzaten. Bij een éénmalige lange reis maakt dat niet zo heel veel uit. Vanaf 9 maanden (of als je kind zelfstandig kan zitten) kun je naar een peuterstoel waarin die beperking sowieso niet meer geldig is. Echter moet je met een kind sowieso al vaker stoppen omdat je kind moet eten en drinken, dus je stopt toch wel iedere 2 a 2.5 uur. Daarom ook de suggestie om een reis op te breken door halverwege te overnachten. Dan hoef je onderweg nog maar 1 of 2 keer te stoppen, en als je dat al als onderdeel van je vakantie beschouwt staat niks je in de weg om gewoon lekker in Zuid-Europa met je kind op vakantie te gaan.
Ik heb met beide reisvormen ervaring, onze zoon is nu 22 maanden en we zijn 2x op wintersport gegaan en ook naar Sri Lanka en Zuid-Afrika met het vliegtuig. Al die 4 de vakanties hadden we geen enkel probleem met ons kind
Ik ben het overigens wel met je eens dat een vliegreis van 12 uur in principe makkelijker is dan een autoreis van 12 uur. Vanwege de vrijheid die je hebt. Een heleboel mensen zien vooral de vliegreis als een groot obstakel
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 10-06-2014 13:56 ]
Overigens nog als toevoeging op bovenstaande. Als ik zou kunnen kiezen tussen vliegen en autorijden naar zuid-europa, en de kosten ongeveer gelijk zijn, dan zou ik altijd voor vliegen kiezen omdat het gewoon relaxter is.
In mijn geval is dat overigens nooit zo omdat ik een lease-auto heb incl. benzine in het buitenland
In mijn geval is dat overigens nooit zo omdat ik een lease-auto heb incl. benzine in het buitenland
Hmmtja, tot welke leeftijd een kind in een maxicosi moet blijven wordt vaak gediscussieerd. Meestal wordt het aangeraden om zolang mogelijk in te blijven houden tot deze te klein wordt. Als je vind dat je kind na 9 maanden goed genoeg is voor een groter stoeltje is je goed recht. Elke kind ontwikkelt immers anders.
De basinet is wat dat betreft ook aan regels gebonden inderdaad. Ik heb daarom een luchtvaarmaatschappij gekozen welke deze zeker aanbood. Turbulentie had ik in ieder geval niet veel last van gehad.
Punt blijft dat vakanties heel wat anders worden met kinderen. Ik neem aan dat jouw kind niet mee is gegaan met een desert safaritour?
De basinet is wat dat betreft ook aan regels gebonden inderdaad. Ik heb daarom een luchtvaarmaatschappij gekozen welke deze zeker aanbood. Turbulentie had ik in ieder geval niet veel last van gehad.
Punt blijft dat vakanties heel wat anders worden met kinderen. Ik neem aan dat jouw kind niet mee is gegaan met een desert safaritour?
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 10-06-2014 14:07 ]
Ieder kind ontwikkeld anders idd. Die van ons kon al goed zitten bij 6 maanden en liep al met 11 maanden.kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:07:
Hmmtja, tot welke leeftijd een kind in een maxicosi moet blijven wordt vaak gediscussieerd. Meestal wordt het aangeraden om zolang mogelijk in te blijven houden tot deze te klein wordt. Als je vind dat je kind na 9 maanden goed genoeg is voor een groter stoeltje is je goed recht. Elke kind ontwikkelt immers anders.
En de maatschappij kan wel een bassinet aanbieden, maar voordat je boekt weet je nog niet zeker of die plekken wel beschikbaar zijn. Op onze vlucht naar Zuid-Afrika waren er maar 2 bassinets, dus dan is het gewoon geluk hebben.
In Zuid-Afrika mogen kinderen niet eens mee op een gamedrive, afhankelijk per park is de minimum-leeftijd 6 of 12 jaar. Neemt verder niet weg dat je dan als ouders zijnde op kunt splitsen en zo toch nog een game-drive kunt doen. Overdag rij je ook al de hele dag met je kind door het park heen, dus de gezamenlijke safari ervaring heb je toch wel.
Verder moet je je vakantie natuurlijk wel afstemmen op je kind. Dus dat betekent accommodaties met zwembad/meer, niet te grote reis-afstanden per dag, rekening houden met ritme van je kind qua eten/slapen, etc. Zolang je daar goed rekening mee houdt kun je overal een heerlijke vakantie hebben, of dat nou in Zuid-Limburg, zuid-europa of in Zuid-Afrika is
Ik heb daarvoor direct contact opgenoment de maatschappij en de basinet geljik gereserveerd.Blik1984 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:18:
[...]
En de maatschappij kan wel een bassinet aanbieden, maar voordat je boekt weet je nog niet zeker of die plekken wel beschikbaar zijn. Op onze vlucht naar Zuid-Afrika waren er maar 2 bassinets, dus dan is het gewoon geluk hebben.
Dat had ik ook gedaan bij KLM, om er na de daadwerkelijke boeking achter te komen dat je er extra voor moest betalen omdat het zogenaamde priority seats warenkmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:33:
[...]
Ik heb daarvoor direct contact opgenoment de maatschappij en de basinet geljik gereserveerd.
Uiteindelijk dus niet gedaan, en aangezien de vlucht een dagvlucht was was het ook niet zo'n groot probleem, die kleine heeft de hele dag door het vliegtuig gebanjerd. Wat wel echt irritant is, is dat we mensen voor ons hadden zitten die de hele vlucht volop naar achter zaten. Dan wordt je persoonlijke ruimte incl. een kind soms op schoot wel héél erg klein
anyway, back ontopic
Het is een aantal dagen stil geweest hier in het topic, zo zie je maar "dat wij FO-ers"
ons ook gewoon weten te vermaken 
Mensen overigens bekend met het programma Droom in uitvoering van Omroep MAX?
Denk dat er wel wat mooie gedachten uitgehaald kunnen worden. Moest net toevallig aan Maarten Kien denken toen vandaag iemand een mooi stuk handenarbeid aan me liet zien.
Mensen overigens bekend met het programma Droom in uitvoering van Omroep MAX?
Denk dat er wel wat mooie gedachten uitgehaald kunnen worden. Moest net toevallig aan Maarten Kien denken toen vandaag iemand een mooi stuk handenarbeid aan me liet zien.
20*350ZO45°
Ja financieel slechte dagen, maar daar krijg je weer ervaringen voor terug. Een prima dealRichard schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:38:
Het is een aantal dagen stil geweest hier in het topic, zo zie je maar "dat wij FO-ers"ons ook gewoon weten te vermaken
Nooit gezien, maar het ziet er zo op het eerste gezicht wel boeiend uit. Mensen die hun passie achterna gaan. Ik ga het eens kijken.Mensen overigens bekend met het programma Droom in uitvoering van Omroep MAX?
Financieel zeker slechte dagen, hier waterschade door de extreme buien
het is altijd afwachten hoeveel schade de verzekeraar gaat vergoeden, ik ben dus benieuwd!
Overigens de rest van het weekend genoten met dochter in zwembad in de tuin, kosten priceless!!
Overigens de rest van het weekend genoten met dochter in zwembad in de tuin, kosten priceless!!
Float like a butterfly, sting like a bee.
Als we het over passie hebben, dan vind ik "Ik vertrek" leuker. Maar ja, de omroep maakt er geen geheimen van dat zij vooral de klunzige emigranten filmen. Dat zijn dan ook de cases die de meeste kijkers trekken.
Ik zie trouwens dat de Action steeds vaker in het nieuws komt als zijnde zeer populair. En dat menzen er steeds minder schamen om daar naar toe te gaan. Ik heb zoiets van

Waarom zal ik me schamen om daar naar toe te gaan? Ben een grote fan zelfs. Ik zal me eerder schamen als ik moet toegeven dat ik het dubbele voor een product heb betaald.
(zandspeeltafel bij de action 17 euro. zelfde speeltje bij bartsmit 29,99)
Ik zie trouwens dat de Action steeds vaker in het nieuws komt als zijnde zeer populair. En dat menzen er steeds minder schamen om daar naar toe te gaan. Ik heb zoiets van

Waarom zal ik me schamen om daar naar toe te gaan? Ben een grote fan zelfs. Ik zal me eerder schamen als ik moet toegeven dat ik het dubbele voor een product heb betaald.

(zandspeeltafel bij de action 17 euro. zelfde speeltje bij bartsmit 29,99)
[ Voor 50% gewijzigd door kmf op 10-06-2014 21:56 ]
In Duitsland speelt dat ook, ze noemen het ver-Aldi-sierung. Het is populair om voor zo weinig mogelijk boodschappen te doen en men loopt trots met een plastic tas van de Aldi. Zie b.v. hier.kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:54:
Ik zie trouwens dat de Action steeds vaker in het nieuws komt als zijnde zeer populair. En dat menzen er steeds minder schamen om daar naar toe te gaan. Ik heb zoiets van![]()
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik heb nog nooit schaamte gehad wat betreft het bezoeken van budgetwinkels. Sterker nog, vrijwel mijn hele huisraad komen bij de Ikea's, Actions en de diverse stunthallen weg. Vooral tijdens mijn verbouwing loonde het enorm om eens 'dat rommelige schuurtje' te bezoeken.kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:54:
Ik zie trouwens dat de Action steeds vaker in het nieuws komt als zijnde zeer populair. En dat menzen er steeds minder schamen om daar naar toe te gaan. Ik heb zoiets van![]()
Dit keer was het niet nodig/,mogelijk, maar mijn vorige woning heb ik destijds verbouwd met allemaal materialen van het sloopbedrijf en marktplaats. Voor slechts € 100,- had ik er een compleet nieuwe constructievloer, voor slechts € 400,- een dakkapel.
Zojuist een klein beginnetje gemaakt door een kleine besparing door te voeren. ADSL overgesloten van KPN naar Tele2. Scheelt bijna €150 per jaar. Het bespaarde geld gaat nu bovenop onze maandelijkse inleg naar de beleggingsrekening.
Ik ben geen kapitalist (eerder minimalist), maar wil wel die kant op natuurlijk. Wij hebben een beleggingsrekening bij Allianz, die ooit gekoppeld was aan onze hypotheek. De woning waar die hypotheek voor was is enkele jaren geleden verkocht alleen de rekening hebben we aangehouden. Stil geld wat we niet missen. Ik bemoei me eigenlijk niet met de fondsen waarin het geld wordt belegd, dat laat ik allemaal over aan de poppetjes van Allianz.
Ik zie regelmatig andere fondsen of fondsbeheerders hier genoemd worden. Zit daar nou een groot verschil in voor de kleine man?
Ik ben geen kapitalist (eerder minimalist), maar wil wel die kant op natuurlijk. Wij hebben een beleggingsrekening bij Allianz, die ooit gekoppeld was aan onze hypotheek. De woning waar die hypotheek voor was is enkele jaren geleden verkocht alleen de rekening hebben we aangehouden. Stil geld wat we niet missen. Ik bemoei me eigenlijk niet met de fondsen waarin het geld wordt belegd, dat laat ik allemaal over aan de poppetjes van Allianz.
Ik zie regelmatig andere fondsen of fondsbeheerders hier genoemd worden. Zit daar nou een groot verschil in voor de kleine man?
Vooral de doorgaans hogere kosten, en dus lager rendement bij actief beheerde fondsen. Over het algemeen kun je stellen dat deze het niet beter doen dan fondsen/trackers die indexen volgen. Deze hebben meestal wel een stuk lagere kosten. Zoek (in dit topic) eens op indexbeleggen, index trackers, etf etc.sypie schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:44:
.....
Een paar linkjes die het lezen waard zijn. (bekijk ook eens de rest van de sites). Dit geeft je wel een aardige basis.
http://jlcollinsnh.com/20...like-investment-advisors/
http://jlcollinsnh.com/stock-series/
http://econowiser.wordpre...aybe-interactive-brokers/
http://www.mrmoneymustach...oney-in-the-stock-market/
http://www.z24.nl/geld/be...ex-wat-is-goedkoop-452847
[ Voor 33% gewijzigd door Phony op 11-06-2014 10:09 . Reden: linkjes toegevoegd ]
Met Phony. In de regel ben je als particuliere belegger beter af met een goedkope ETF dan in een duur actief beheerd fonds (ik chargeer, er zijn altijd uitzonderingen), je moet je zelf heel goed de vraag stellen wat het fonds precies doet wat zijn meerkosten tegenover een ETF rechtvaardigen. Wanneer je hier voor jezelf geen antwoord op kan geven, ben je waarschijnlijk beter af bij een ETF.
Als je een lange termijn buy&hold strategie hebt, en aardig wat tijd wilt investeren kan het zelfs goedkoper zijn om individuele aandelen zelf te kopen. Immers bij het aankopen van je aandeel maak je 1x kosten, bij de ETF zal je ieder jaar dat je hem aanhoudt kosten blijven houden.
Uiteraard is het persoonlijk wat voor jou het beste is, afhankelijk van je strategie, horizon, behoefte om tijd te investeren etc. kan alles goed zijn
. Daarom is het verstandig om een paar van die links die Phony geeft door te lezen, om voor jezelf te bepalen wat het beste bij je past.
Als je een lange termijn buy&hold strategie hebt, en aardig wat tijd wilt investeren kan het zelfs goedkoper zijn om individuele aandelen zelf te kopen. Immers bij het aankopen van je aandeel maak je 1x kosten, bij de ETF zal je ieder jaar dat je hem aanhoudt kosten blijven houden.
Uiteraard is het persoonlijk wat voor jou het beste is, afhankelijk van je strategie, horizon, behoefte om tijd te investeren etc. kan alles goed zijn
Als je dit als een probleem van de personen voor je ziet, dan had je toch die priority seats moeten boekenBlik1984 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:52:
[...]
Wat wel echt irritant is, is dat we mensen voor ons hadden zitten die de hele vlucht volop naar achter zaten. Dan wordt je persoonlijke ruimte incl. een kind soms op schoot wel héél erg klein

Goedkope winkels: het makkelijkst verdiende geld ter wereld (en zonder kosten)
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Waar lees jij dat ik de mensen voor mij de schuld geef?Sandyman538 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:28:
[...]
Als je dit als een probleem van de personen voor je ziet, dan had je toch die priority seats moeten boeken
Maar koop dan wel alleen spullen die je echt nodig hebt (of die je echt blij maken).Schinnen-groen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:29:
Niet al die *zooi* die na 4 weken kapot, of die na 1-12 maanden in een doos verdwijnt.
Ja, als ik alleen zou zijn zou ik behoorlijk minimalistisch zijn en waarschijnlijk alleen kleren, een tandenborstel, laptop, telefoon en mijn gereedschapskast hebben
Is lang niet altijd zo, je moet ook niet vergeten dat er een flink kwaliteitsverschil kan zijn tussen producten. Het loont lang niet altijd om het goedkoopste product te kopen.Schinnen-groen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:29:
Dat is de Trias Winkelia: alleen spul kopen dat je echt nodig hebt en vervolgens alleen spul kiezen van kwaliteit óf waar kwaliteit geen rol speelt en vervolgens de goedkoopste (internet)winkel opzoeken.rube schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:56:
[...]
Maar koop dan wel alleen spullen die je echt nodig hebt (of die je echt blij maken).
Niet al die *zooi* die na 4 weken kapot, of die na 1-12 maanden in een doos verdwijnt.
Ja, als ik alleen zou zijn zou ik behoorlijk minimalistisch zijn en waarschijnlijk alleen kleren, een tandenborstel, laptop, telefoon en mijn gereedschapskast hebben
Voor de Action is dit o.a. schrijfbenodigdheden en schoonmaakspul.
Het wordt pas tricky met gereedschap, maar daar heb je peers voor
Ja, ja, hier wordt nog veel geschreven, low tech rocks!
[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 11-06-2014 11:18 ]
Precies, dat principe pas ik ook toe. En marktplaats natuurlijk.
(nee, geen pennen meer hier, hooguit een timmermanspotlood zo nu en dan)
(nee, geen pennen meer hier, hooguit een timmermanspotlood zo nu en dan)
Ik lees het hier, maar misschien moet ik het anders interpreteren.Blik1984 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:52:
[...]
Waar lees jij dat ik de mensen voor mij de schuld geef?
Blik1984 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:52:
[...]
Wat wel echt irritant is, is dat we mensen voor ons hadden zitten die de hele vlucht volop naar achter zaten.
Waar ik me aan irriteer is de mensen achter je die de regels niet kennen -_-Sandyman538 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:50:
[...]
Ik lees het hier, maar misschien moet ik het anders interpreteren.
[...]
Als het lampje stoelriemen vast uitgaat mag je je stoel vol naar achteren, moet omhoog voor landing en bij eten.
Een keer flink ruzie gehad met een italiaan hierover, waarbij de stewardessen die man maar niet rustig kregen.
Uiteindelijk omdat ik ook niet de moeilijkste ben heb ik toen een plek achterin gekregen met 6 plekken om mij heen niemand
Zo ben ik tegenwoordig ook aan het kopen/winkelen. Eerst er nog een week(maand) over na denken of ik het echt wel nodig heb scheelt ook heel veel (onzinnige/impuls) aankopen.Schinnen-groen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:16:
[...]
Dat is de Trias Winkelia: alleen spul kopen dat je echt nodig hebt en vervolgens alleen spul kiezen van kwaliteit óf waar kwaliteit geen rol speelt en vervolgens de goedkoopste (internet)winkel opzoeken.
Heb van het weekend een zonnebril gekocht die ik normaal veels te duur zou vinden (maui jim), maar omdat ik er dan wel 1 heb waar ik de komende 10 jaar mee kan doen toch gedaan omdat de kwaliteit en super is.
Nu doet de koelkast het thuis niet zo heel goed meer (koelt slecht), dus me nu daar maar eens in verdiepen.(vervangen of proberen te maken)
Ik zeg dat het irritant is vanwege het gebrek aan ruimte, maar daarmee geef ik niemand de schuld. het is hun goed recht om achterover te zitten. Bij de maaltijden gingen ze netjes vooruit en ook bij het stijgen en landen. Persoonlijk vind ik het niet fijn om een hele middagvlucht achterover geleund te zitten, maar dat mogen ze in principe zelf wetenSandyman538 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:50:
[...]
Ik lees het hier, maar misschien moet ik het anders interpreteren.
[...]
Ga op zoek naar een beste koop van een tijdje geleden, dat scheelt vaak een hoop geld. er is altijd een nieuwere, beste, en dan zakkken de prijzen van de voorganger. Soms maakt de kwaliteit en het energieverbruik bijna niets uit.Harmvdw schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:11:
[...]
Zo ben ik tegenwoordig ook aan het kopen/winkelen. Eerst er nog een week(maand) over na denken of ik het echt wel nodig heb scheelt ook heel veel (onzinnige/impuls) aankopen.
Heb van het weekend een zonnebril gekocht die ik normaal veels te duur zou vinden (maui jim), maar omdat ik er dan wel 1 heb waar ik de komende 10 jaar mee kan doen toch gedaan omdat de kwaliteit en super is.
Nu doet de koelkast het thuis niet zo heel goed meer (koelt slecht), dus me nu daar maar eens in verdiepen.(vervangen of proberen te maken)
Wel qua aanschafprijs
100% mee eens.Schinnen-groen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:16:
[...]
Dat is de Trias Winkelia: alleen spul kopen dat je echt nodig hebt en vervolgens alleen spul kiezen van kwaliteit óf waar kwaliteit geen rol speelt en vervolgens de goedkoopste (internet)winkel opzoeken.
Vergeet zaken als kleurboeken, plaatjesboeken en knutselspullen niet.
Wat een onzin zeg,wij gingen vroegah met 5 personen in een peugeot 205 met vouwwagen er achter naar zuid frankrijk.. Ja je stopt iets vaker, en Ja, je moet af en toe een ruzietje in de auto sussen, maar dat zijn toch geen on overkomelijk dingen?kmf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:39:
De types reizen zullen zeker ook aanpassen. Waar wij vroeg niet aan all-inclusive moeten DENKEN, is dit nu een hele valide optie geworden. De laatste keer was namelijk prima bevallen.
Ik zou eerder zeggen niet vliegen met kleine kinderen, ze kunnen niet naar buiten, bijna niet spelen en over de overlast voor de medereizigers maar te zwijgen..
Bovendien is een camping voor een kind leuker dan welk hotel dan ook.. Leren ze tenminste zichzelf vermaken en vriendjes maken, in plaats van bij 't entertainment gepropt te worden.
Maargoed, off-topic
Zo zie je maar dat iedereen een andere mening heeft over reizen met kleine kinderen. Ik vind overigens beide opties (auto/vliegtuig) prima kunnen. Beide hebben namelijk zo de voor- en nadelen.overhyped schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:59:
[...]
Wat een onzin zeg,wij gingen vroegah met 5 personen in een peugeot 205 met vouwwagen er achter naar zuid frankrijk.. Ja je stopt iets vaker, en Ja, je moet af en toe een ruzietje in de auto sussen, maar dat zijn toch geen on overkomelijk dingen?
Ik zou eerder zeggen niet vliegen met kleine kinderen, ze kunnen niet naar buiten, bijna niet spelen en over de overlast voor de medereizigers maar te zwijgen..
Bovendien is een camping voor een kind leuker dan welk hotel dan ook.. Leren ze tenminste zichzelf vermaken en vriendjes maken, in plaats van bij 't entertainment gepropt te worden.
Maargoed, off-topic
En als me iets niet kan boeien is het wel de overlast voor medereizigers, mocht mijn kleine in een slechte bui zijn dan slik je dat maar even. In de 40 uur die ik mijn kind in een vliegtuig heb gezeten heeft die welgeteld 1 uur gehuild, dus de overlast is ook nog eens te overzien. Ik erger me ook niet aan alle vrachtwagens, caravans en vouwwagens op de weg die mij de weg versperren om snel in Zuid-Europa te zijn
Vergeet de verfspullen niet. Kwasten, rollertjes, afplaktape en ook dingen als kitten en lijmen zijn er erg goedkoop. De kwasten zijn heel erg goed zelfs. Ik ken een schilder die zweert bij dat spul. Hij zegt dat de kwaliteit wel iets minder is dan zijn profi spul, maar ze zijn zo goedkoop dat hij ze gewoon steeds weggooit. Zelfs zonder groothandelsprijzen is hij daar nog goedkoper uit. Kwasten verliezen de haren bv niet.Schinnen-groen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:16:
De kitten zijn soms van heel gewone goede merken. En soms van onbekende merken. Maar zolang je er geen volglas aquarium van 5000 liter mee aan elkaar wil kleven is dat vaak ook niet van belang.
Het maakt me weinig uit dat top kwaliteit kit 30 jaar mee gaat en rommel 'maar' 20 jaar
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Helemaal gelijk! Die was ik even vergetenOrtep schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:13:
[...]
Vergeet de verfspullen niet. Kwasten, rollertjes, afplaktape en ook dingen als kitten en lijmen zijn er erg goedkoop. De kwasten zijn heel erg goed zelfs. Ik ken een schilder die zweert bij dat spul. Hij zegt dat de kwaliteit wel iets minder is dan zijn profi spul, maar ze zijn zo goedkoop dat hij ze gewoon steeds weggooit. Zelfs zonder groothandelsprijzen is hij daar nog goedkoper uit. Kwasten verliezen de haren bv niet.
De kitten zijn soms van heel gewone goede merken. En soms van onbekende merken. Maar zolang je er geen volglas aquarium van 5000 liter mee aan elkaar wil kleven is dat vaak ook niet van belang.
Het maakt me weinig uit dat top kwaliteit kit 30 jaar mee gaat en rommel 'maar' 20 jaar
als we over goedkoop inkopen hebben: van chinese webshops kan je ook verstandige aankopen doen.
Een fietsreparatiemultitool zal me hier bij de fietsenboer 40 euro kosten. Ik heb het voor 4 euro binnen gekregen... Dan is ie maar niet "gekeurd".
Een fietsreparatiemultitool zal me hier bij de fietsenboer 40 euro kosten. Ik heb het voor 4 euro binnen gekregen... Dan is ie maar niet "gekeurd".
Meet my knees.JBplap schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:03:
Waar ik me aan irriteer is de mensen achter je die de regels niet kennen -_-
Tja, wie is dan aso?

Verwijderd
Alleen al vanwege de veiligheid zou ik daar niet aan beginnen.overhyped schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:59:
Wat een onzin zeg,wij gingen vroegah met 5 personen in een peugeot 205 met vouwwagen er achter naar zuid frankrijk.. Ja je stopt iets vaker, en Ja, je moet af en toe een ruzietje in de auto sussen, maar dat zijn toch geen on overkomelijk dingen?
Ik ben nooit op campings op vakantie geweest, maar heb me als kind altijd prima vermaakt. Hebben ze daar niet juist van die vermaaktierelantijnen?Bovendien is een camping voor een kind leuker dan welk hotel dan ook.. Leren ze tenminste zichzelf vermaken en vriendjes maken, in plaats van bij 't entertainment gepropt te worden.
Weinig keus, ze komen er bij het opstijgen en landen al zowat tegenaan. 1,85m.
Bitcoin en vooral de gebruikte blockchain technologie blijft me fascineren, bijna verplicht voor de portfolio van een tweaker
: 'het internet van geld' (momenteel in de aanbieding voor ~600$ per eenheid)
Kan me ook goed voorstellen dat een trustless gedecentraliseerd grootboek voor Accountant(s) interessant is: http://www.coindesk.com/i...reshape-financial-ethics/
Kan me ook goed voorstellen dat een trustless gedecentraliseerd grootboek voor Accountant(s) interessant is: http://www.coindesk.com/i...reshape-financial-ethics/
[ Voor 8% gewijzigd door mossel op 12-06-2014 17:54 ]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Als je qua wonen nog inspiratie nodig hebt om je onafhankelijkheid te realiseren, dan is dit wel een grappig verhaal.
Mijn vriendin is helemaal niet veeleisend, maar ik denk dat dit 'm toch niet gaat worden voor ons
Mijn vriendin is helemaal niet veeleisend, maar ik denk dat dit 'm toch niet gaat worden voor ons
Geef mij maar een Warsteiner.
Eh, je hebt het toch op een bankrekening staan? Dan heb je het al uit handen gegeven. Het getalletje hoort wel bij je rekening maar wanneer je dat zou willen opnemen zal je toch echt even met de bank moeten praten.Geef verder niet graag mijn geld uit handen ....
Ik zou een deel van het geld gebruiken om te investeren in startups. Dat hoeven geen grote bedragen te zijn, bijvoorbeeld een minikrediet en daarmee kan je iemand op weg helpen. Dus wanneer iemand een idee heeft waar jij in gelooft de persoon gaat helpen om dat voor elkaar te krijgen. Vooral dat GELOVEN is belangrijk omdat een bank over het algemeen alleen denkt in geld. Dat is vaak het probleem bij een idee, je moet een presentatief plaatje (prognose) schetsen qua financiën.
Ergens is dat logisch maar ook vervelend omdat niet altijd meteen duidelijk is wat en hoeveel dat zou kunnen zijn. De prognoses zijn zo geforceerd dat je gedwongen wordt de prognose zo op te stellen dat het overdreven kan zijn met alle gevolgen van dien. Een bank kijkt altijd wat het oplevert en vaak op zeer kort termijn. Dat is meestal niet hoe het werkt in de praktijk, ook een idee moet groeien en dan is belangrijk dat iemand er in gelooft en ook ZELF kan voorstellen wat het op langer termijn zou kunnen doen.
Je zou dus een langer termijn kunnen geven om het geïnvesteerde geld terug te ontvangen (immers je hebt het geld toch niet direct nodig) en wanneer het succesvol is van het succes daar een percentage van te krijgen. Een goed idee gaat niet over geld maar over het idee. Wanneer een idee is ontworpen om flink mee te caschen dan is het vaak geen goed idee. Zo kan iemand aan de slag met het idee en zonder constant afgeleid te zijn door de hete adem van geldvraag in de nek.
Dan doe je nog wat nuttigs met geld ipv het maar op de bank te laten staan. Niet meteen denken aan de rente e.d maar aan gemeenschappelijk belang. Help je anderen op weg en het geeft natuurlijk een superkick als jij in het begin je aandeel hebt gegeven om het tot een succes te maken. Wanneer het ook nog eens banen creëert dan is het helemaal geweldig. Je zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan onze economie en/of innovatie zodat Nederland ook een sterk land blijft.
Ons huidig investeringsklimaat is teleurstellend met het gevolg dat ideeën naar het buitenland uitwijken en veel afgestudeerde studenten naar het aanlokkelijke buitenland vertrekken. Zonde want zo gaat ons innovatieve karakter verloren.
Ik zou zeggen, doe eens wat anders met je geld dan alleen maar oppotten. Dat is ook voor je kinderen leuk want zij groeien op in een welvarend Nederland met kansen (en niet alleen geleid door een bank)
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
.
[ Voor 5% gewijzigd door codebeat op 12-06-2014 08:08 ]
Geld verdienen met speculatieve start-ups is vooral weggelegd voor de zeer rijke ondernemer/investeerder: zij "voelen" vaak wel of niet aan of een idee kan slagen waardoor hun kans op succes veel hoger is en mochten ze een keertje mis zitten, so what.
Als "de gewone" man daarin gaat investeren: welk percentage van (innovatieve) start-ups overleeft de eerste 5 jaar ook daadwerkelijk. Dat is erg laag. Met verlies van vermogen als gevolg.
Als je FO wilt worden, dan is behoud van vermogen een eerste vereiste en rendement maken een tweede.
Als je dan nog genoeg geld over hebt, kun je altijd nog filantropische activiteiten gaan ondernemen.
Dat zeggende, ja ik stop ook af en toe een (heel) klein bedrag in leningen bij "geldvoorelkaar".
Als "de gewone" man daarin gaat investeren: welk percentage van (innovatieve) start-ups overleeft de eerste 5 jaar ook daadwerkelijk. Dat is erg laag. Met verlies van vermogen als gevolg.
Als je FO wilt worden, dan is behoud van vermogen een eerste vereiste en rendement maken een tweede.
Als je dan nog genoeg geld over hebt, kun je altijd nog filantropische activiteiten gaan ondernemen.
Dat zeggende, ja ik stop ook af en toe een (heel) klein bedrag in leningen bij "geldvoorelkaar".
Wel mooi! En als je bedenkt dat je daar waarschijnlijk toch wel zo'n 150K mee uitspaart ( is x jaar minder werken voor je FO bent), kan ieder voor zich bepalen of dat interessant is. De meeste mensen zullen het echter niet eens (willen) overwegen.Knakker schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 07:48:
Als je qua wonen nog inspiratie nodig hebt om je onafhankelijkheid te realiseren, dan is dit wel een grappig verhaal.
Sweet! Ik zie mezelf (en mijn vriendin) hier nog wel eens in wonen. We zijn allebei wel gek van dit soort kleine huisjes. Je hebt ook een hele tiny house movement met allerlei hele leuke huisjes. Tip: youtube kanaal van kirsten dirksenrube schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:26:
[...]
Wel mooi! En als je bedenkt dat je daar waarschijnlijk toch wel zo'n 150K mee uitspaart ( is x jaar minder werken voor je FO bent), kan ieder voor zich bepalen of dat interessant is. De meeste mensen zullen het echter niet eens (willen) overwegen.
Ieder zijn weg naar FO zal ik maar zeggen. Ik word alleen al claustrofobisch als ik naar die huizen kijken. Bijvoorbeeld die link van Knakker, het ziet er geestig uit maar daar is ook alles mee gezegd. Misschien denk ik wel teveel in problemen, maar als ik de "eettafel" en "bank" zie schieten de tranen in mijn ogen
.
Dat valt denk ik wel mee. De gemiddelde caravan of camper is een stuk kleiner en zelfs daar kun je eigenlijk prima in leven.Ravnoss schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:50:
Ieder zijn weg naar FO zal ik maar zeggen. Ik word alleen al claustrofobisch als ik naar die huizen kijken. Bijvoorbeeld die link van Knakker, het ziet er geestig uit maar daar is ook alles mee gezegd. Misschien denk ik wel teveel in problemen, maar als ik de "eettafel" en "bank" zie schieten de tranen in mijn ogen.
Kwestie van wennen.
Het dwingt je wel om weinig spullen te hebben en te kopen aangezien je het niet kwijt kan. Win - win
Ook niet direct mijn ding, wel bewondering voor de mensen en het nastreven van hun doel!
Gisteren een nieuwe Iphone bestelt voor mijn vrouw damn die dingen zijn prijzig. Hopelijk scoor ik punten met het verjaardagscadeau. 500 euro voor een tv betalen vind ik wel ok en heb ik niet zo veel moeite mee, maar 500 knaken neerleggen voor een GSM is een beetje buiten mijn comfortzone. Maar goed soms is het ook eens goed om buiten je comfortzone te treden. Ze klaagt altijd dat ze afdankertjes krijgt dus wilde haar nu eens echt verrassen. Dan de oude Iphone verkopen en de investering valt nog enigzins mee.
Gisteren een nieuwe Iphone bestelt voor mijn vrouw damn die dingen zijn prijzig. Hopelijk scoor ik punten met het verjaardagscadeau. 500 euro voor een tv betalen vind ik wel ok en heb ik niet zo veel moeite mee, maar 500 knaken neerleggen voor een GSM is een beetje buiten mijn comfortzone. Maar goed soms is het ook eens goed om buiten je comfortzone te treden. Ze klaagt altijd dat ze afdankertjes krijgt dus wilde haar nu eens echt verrassen. Dan de oude Iphone verkopen en de investering valt nog enigzins mee.
@Accountant, ik vind die telefoons ook altijd wel duur, maar als het vergelijkt.. Zo'n telefoon gebruik je waarschijnlijk meer dan een tv (ok, geldt niet voor iedereen), of dan bijvoorbeeld je auto die 95% van de tijd stil staat. Dan is het toch ook weer niet zo gek. Zeker als je er dan ook nog 3 jaar mee kan doen, maar dat is voor veel mensen blijkbaar niet te doen 
Ik denk dat ze weinig op de bank zitten maar meer bovenin de lounge hoek hangen, die echt prima te doen is. Veel mensen hebben niet eens zo'n lounge hoek. Hij is heel goed/slim ingericht, maar zelf had ik de bank en eettafel ook wel anders gedaan. Al was het maar dat je bij visite met meer mensen kunt eten. Is ruimte zat voor.
Dat is helemaal prima, inderdaad ieder z'n eigen weg naar FO. Maar dat betekent ook wel een veel langere weg naar FO.Ravnoss schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:50:
Ieder zijn weg naar FO zal ik maar zeggen. Ik word alleen al claustrofobisch als ik naar die huizen kijken. Bijvoorbeeld die link van Knakker, het ziet er geestig uit maar daar is ook alles mee gezegd. Misschien denk ik wel teveel in problemen, maar als ik de "eettafel" en "bank" zie schieten de tranen in mijn ogen.
Ik denk dat ze weinig op de bank zitten maar meer bovenin de lounge hoek hangen, die echt prima te doen is. Veel mensen hebben niet eens zo'n lounge hoek. Hij is heel goed/slim ingericht, maar zelf had ik de bank en eettafel ook wel anders gedaan. Al was het maar dat je bij visite met meer mensen kunt eten. Is ruimte zat voor.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat leven met weinig spullen probeer ik ook aan te hangen. Maar dingen zoals niet met je geliefde naast elkaar aan een bureau hoeven eten, of niet met vier mensen bij elkaar kunnen zitten gaat me wat te verMetro2002 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:55:
[...]
Dat valt denk ik wel mee. De gemiddelde caravan of camper is een stuk kleiner en zelfs daar kun je eigenlijk prima in leven.
Kwestie van wennen.
Het dwingt je wel om weinig spullen te hebben en te kopen aangezien je het niet kwijt kan. Win - win
Uiteraard. En zolang je dat beseft is er ook niets mis met luxe. Wanneer je weloverwogen een beslissing neemt om altijd op "dure" vakanties te gaan en je realiseert dat dit 4 jaar langer werken betekent, vind ik dat geen probleem. Ik stel dus met liefde mij FO zijn, om nu in een luxer huis te kunnen leven.!null schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:06:
Dat is helemaal prima, inderdaad ieder z'n eigen weg naar FO. Maar dat betekent ook wel een veel langere weg naar FO.
Ja dit is redelijk persoonlijk, maar vooral het tweede punt wat je aanstipt is toch een no-go voor mij. Eén van de leukste dingen des levens, vind ik vrienden uitnodigen, lekker tafelen en achteraf een mooie Whisky drinken. Dat zal in zo'n huis lastig gaan als je niet buiten wilt zittenIk denk dat ze weinig op de bank zitten maar meer bovenin de lounge hoek hangen, die echt prima te doen is. Veel mensen hebben niet eens zo'n lounge hoek. Hij is heel goed/slim ingericht, maar zelf had ik de bank en eettafel ook wel anders gedaan. Al was het maar dat je bij visite met meer mensen kunt eten. Is ruimte zat voor.
Aan de andere kant bespaar je zoveel dat die restaurants en cafe's er wel weer vanaf kunnenRavnoss schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:15:
[...]
Ja dit is redelijk persoonlijk, maar vooral het tweede punt wat je aanstipt is toch een no-go voor mij. Eén van de leukste dingen des levens, vind ik vrienden uitnodigen, lekker tafelen en achteraf een mooie Whisky drinken. Dat zal in zo'n huis lastig gaan als je niet buiten wilt zitten. Waarbij je bent aangewezen op dure restaurants en café's
Maar voor iemand alleen of met zijn tweeen is dit IMHO groot genoeg, als je vaak gasten krijgt kun je daar de indeling op aanpassen natuurlijk, of je gaat daar heen
Het spookt bij mij ook regelmatig door mijn hoofd dat we eigenlijk een iets te groot huis hebben gekocht (110m2) , de complete zolder gebruiken we niet, er liggen wat kampeer spullen en de was hangt er te drogen maar verder is ie leeg

Maarja mocht er per ongeluk een kind uitschieten dan kan het iig overal slapen
[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 12-06-2014 09:19 ]
Daar heb je helemaal gelijk in en ik was de telefoon inderdaad al in 3 jaar aan het afschrijven. Maar het is alweer een jaartje of 6-7 geleden dat ik zelf een telefoon heb moeten kopen. Ik heb overigens nog 40-50 euro extra betaalt tov de goedkoopste aanbieder in de pricewatch omdat ik de partij niet helemaal vertrouwde en liever bij een gerenomeerdere webshop bestel. Maar zoals gezegd was het voor mezelf ook wel een soort van test om buiten de comfortzone te treden. Ik heb soms moeite met geld uit te geven en dit was ook een dergelijk gevalletje wat ik het geld eigenlijk niet waard vond. Dus ik heb weer een leermoment en mijn vrouw een mooi kado.!null schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:06:
@Accountant, ik vind die telefoons ook altijd wel duur, maar als het vergelijkt.. Zo'n telefoon gebruik je waarschijnlijk meer dan een tv (ok, geldt niet voor iedereen), of dan bijvoorbeeld je auto die 95% van de tijd stil staat. Dan is het toch ook weer niet zo gek. Zeker als je er dan ook nog 3 jaar mee kan doen, maar dat is voor veel mensen blijkbaar niet te doen
Voor de mensen die dit groot genoeg vinden. Waarom gaan jullie dan niet in iets dergelijks wonen om te besparen op woonkosten? Wellicht een eigen woonwagenkampje oprichten of in container huizen wonen.Metro2002 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:18:
[...]
Maar voor iemand alleen of met zijn tweeen is dit IMHO groot genoeg, als je vaak gasten krijgt kun je daar de indeling op aanpassen natuurlijk, of je gaat daar heen
Dit is overigens een serieuze vraag, waarom zou je dat uitstellen als het je wel serieus goed te doen lijkt?
Het is overigens wel zeer smaakvol ingericht dat moet ik wel toegeven!
Met het Nederlandse klimaat hou ik zelf van groot wonen. Groot deel van de tijd vertoef ik binnen in huis en heb dan het liefst ruimte om mij heen.
Het is inderdaad wel mooi ingericht moet ik toegeven. Alleen vraag ik me af hoe je dat dan praktisch doet. Een klein stukje grond kopen om het op te zetten? Zelfs kleine stukken grond kosten tegenwoordig al meer dan dat huis. Of een staanplaats huren maar dan zit je toch ook weer met die maandelijkse kost etc...
En @accountant een android kan meer dan een iphone en kost 150-200€ minder :-P Al moet je de vriendin natuurlijk ook nog helemaal overtuigen dan ^^
En @accountant een android kan meer dan een iphone en kost 150-200€ minder :-P Al moet je de vriendin natuurlijk ook nog helemaal overtuigen dan ^^
Omdat het in Nederland niet echt goed mogelijk is om heel goedkoop in een klein huis te wonen.Accountant schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:33:
[...]
Voor de mensen die dit groot genoeg vinden. Waarom gaan jullie dan niet in iets dergelijks wonen om te besparen op woonkosten? Wellicht een eigen woonwagenkampje oprichten of in container huizen wonen.
Dit is overigens een serieuze vraag, waarom zou je dat uitstellen als het je wel serieus goed te doen lijkt?
Veel zaken mogen niet: huizen moeten op een bepaalde manier ingericht zijn, minimaal aantal vierkante meters voor bepaalde kamers, eisen aan daglicht, etc. Je mag niet permanent op een camping / recreatie park wonen (in een tiny house) en bouwgrond is bijna overal behoorlijk prijzig (en daar hangen ook weer bepaalde verplichtingen aan).
In Nederland is het dus lastig om heel veel te besparen tov de reguliere markt. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar dan moet je wel je manier vinden om daar mee om te gaan.
Overigens lijkt het mij wel leuk, maar niet met onze 2 kinderen
Wellicht voor "later".
Ik zou het zelf rustig doen maar ik heb helaas een wederhelft die dat niet zo ziet zittenAccountant schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:33:
Voor de mensen die dit groot genoeg vinden. Waarom gaan jullie dan niet in iets dergelijks wonen om te besparen op woonkosten? Wellicht een eigen woonwagenkampje oprichten of in container huizen wonen.
Met het Nederlandse klimaat hou ik zelf van groot wonen. Groot deel van de tijd vertoef ik binnen in huis en heb dan het liefst ruimte om mij heen.

Voor mij persoonlijk zou een gemiddeld grote camper prima volstaan om in te wonen en ik heb ook ooit serieuze plannen gehad die richting op (niet in NL dan, waarom hier blijven als je de vrijheid hebt om overal heen te gaan met zo'n ding + wat rube zegt, regeltjes, regeltjes, regeltjes) , voor brandstof , onderhoud en boodschappen gewoon wat klusjes doen hier en daar en verder gewoon gaan met die hap
Helemaal gelijk, maar we zijn de eenvoud van Apple redelijk gewend. Ik weet dat je de premium prijst ervoor moet betalen. Dit is overigens 1 van de weinige producten die ik graag premium heb. Alhoewel ik ook moet toegeven dat we weinig tot geen ervaring hebben met andere merken. Ik zie een dergelijke uitspatting dan ook als een beloning voor al dat goede sparen.Lointje schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:41:
Dat vind ik wel belangrijk in mijn tocht naar FO om mezelf niet helemaal te verliezen in het uiteindelijke doel. De zaakjes die het leven net wat aangenamer maken wil ik ook van tijd tot tijd kopen.
Een tiny house woonmwagenkampje met mensen die streven naar FO, het zou waarschijnlijk wel het algemene beeld van kampers in een positiever daglicht brengen
Zullen we de Apple vs android discussie aub niet opstartenLointje schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:41:
Je zit wel de hele dag op elkaars lip, zou niets voor mij zijn
Doordat ze nu zo zorgenvrij leven en meer tijd hebben voor elkaar en het huwelijk is het natuurlijk vanzelfsprekend dat Gabriella binnen no time zwanger is, oepsie, daar hebben ze niet over nagedacht in hun tiny house.
Maar een leuk verhaal, dat zeker.
Ik vind verder het geld voor een iPhone (of andere willekeurige dure telefoon) wel meevallen, ik gebruik dat ding intensiever dan de PC/laptop/tv/audio/auto enz, waarom zou je daar dan geen goed product voor willen?
Maar een leuk verhaal, dat zeker.
Ik vind verder het geld voor een iPhone (of andere willekeurige dure telefoon) wel meevallen, ik gebruik dat ding intensiever dan de PC/laptop/tv/audio/auto enz, waarom zou je daar dan geen goed product voor willen?
Je staat er versteld van hoe groot je in een kleine woning kan wonen. Ik heb zelf een woning van 65m2 gehad op een perceel van 65m2 (type arbeiderswoning) en door enorm slim in te delen was het behoorlijk ruim. De meeste ruimte heb ik gerealiseerd door het aantal kamers te beperken, en de hal enkel op te zetten als sluis tussen kamer en voordeur.Knakker schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 07:48:
Anderzijds helpt ook een grote woning bij het onafhankelijk worden. Je kan thuis kantoorruimte opzetten, duurzame-voorzieningen plaatsen, hout opslaan, een moestuintje beginnen, etc.
Het is jammer dat je dan niet direct bij Apple had gekocht. Want dan kan je van een fenomenale service genieten.Accountant schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:33:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in en ik was de telefoon inderdaad al in 3 jaar aan het afschrijven. Maar het is alweer een jaartje of 6-7 geleden dat ik zelf een telefoon heb moeten kopen. Ik heb overigens nog 40-50 euro extra betaalt tov de goedkoopste aanbieder in de pricewatch omdat ik de partij niet helemaal vertrouwde en liever bij een gerenomeerdere webshop bestel.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.