Ik heb in het verleden ook ons huis verhuurd bij tijdelijk verblijf in het buitenland. Bank heeft formeel toestemming gegeven, maar wilde wel bij ieder nieuw huurcontract weer opnieuw toestemmingsproces in
Hmm net even afgecheckt, maar staat er bij mij echt niet in hoor ...!null schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:16:
Tja dat is vrij dom te noemen. Dat staat in iedere hypotheekakte en dat weet je. Waarschijnlijk het gewoon geprobeerd, kijken of het goed ging. Weet ook niet hoe de bank erachter is gekomen?
Ik verhuur ook gewoon het appartement dat ik gekocht heb.
Dan heb je blijkbaar mazzel. Volgens mij redelijk standaard dat je toestemming moet hebben (en die krijg je niet vaak) als je nog meer dan 50% van de waarde van de woning als hypotheek hebt.DieterVDW schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:47:
[...]
Hmm net even afgecheckt, maar staat er bij mij echt niet in hoor ...
Ik verhuur ook gewoon het appartement dat ik gekocht heb.
Belangrijke info. De bank heeft toestemming gegeven, dus jij kan prima verhuren. Logisch dat ze wel elke keer opnieuw toestemming moeten verlenen, zodat je niet onderhands de voorwaarden kan veranderen en de bank begint op te lichten.eggda schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:20:
Ik heb in het verleden ook ons huis verhuurd bij tijdelijk verblijf in het buitenland. Bank heeft formeel toestemming gegeven, maar wilde wel bij ieder nieuw huurcontract weer opnieuw toestemmingsproces in
Daarnaast werd gezegd dat mensen het wel voor de rechter willen brengen als ze gepakt worden. Lijkt mij niet verstandig, als in het huurcontract staat dat je niet mag verhuren vind ik dat geen onredelijke voorwaarde. Dat het dan kortstondig zou zijn (een weekendje) doet er dan ook niet meer toe aangezien het om vrijwel elk 3-daags weekend gaat, reken voor het gemak 42 weken per jaar: 3*42/365 ~= 39% van de tijd. Dat is meer dan eventjes tussendoor, dat is geld verdienen met kapitaal van de bank zonder dat de bank het weet. Ik gok dat de rechter je hierin geen gelijk zult geven.
Sorry, maar wat maakt het uit wat jij doet met het onderliggende onderpand, als de actie die je onderneemt geen risico heeft voor de onderliggende waarde van het onderpand?
Als jij 39% van de tijd het lukt om je appartement kortstondig te verhuren aan vreemden en je daar een mooie cent aan overhoudt, dan lijkt het me dat de bank daar bijzonder weinig mee te maken heeft.
Waar ze moeilijk over doen, is als je mensen een huurcontract geeft waarbij je de kans loopt dat je het verkeerd aanpakt en ze ineens met huurbescherming in je pand zitten - tja, dan heb je ineens een onderpand dat veel minder waard is.
Het klopt dat het in veel hypotheken zo zou staan dat je niet mag verhuren. De achterliggende gedachte daarachter is gewoonweg dat in Nederland huurders enorm beschermd zijn en een verhuurd pand weinig waard is ten op zichte van een vrij pand.
Als jij 39% van de tijd het lukt om je appartement kortstondig te verhuren aan vreemden en je daar een mooie cent aan overhoudt, dan lijkt het me dat de bank daar bijzonder weinig mee te maken heeft.
Waar ze moeilijk over doen, is als je mensen een huurcontract geeft waarbij je de kans loopt dat je het verkeerd aanpakt en ze ineens met huurbescherming in je pand zitten - tja, dan heb je ineens een onderpand dat veel minder waard is.
Het klopt dat het in veel hypotheken zo zou staan dat je niet mag verhuren. De achterliggende gedachte daarachter is gewoonweg dat in Nederland huurders enorm beschermd zijn en een verhuurd pand weinig waard is ten op zichte van een vrij pand.
Omdat het een risico blijft voor de bank. Hoe zit het met je verzekering? Wat als je wel een fout in je huurcontract hebt staan waardoor je vast zit aan de huurders? Zolang je netjes de bank blijft betalen en er niks vreemds gebeurt zal het inderdaad wel loslopen, maar als het fout gaat moet je niet raar opkijken als de bank actie onderneemt. En ook niet als de rechter je dan geen gelijk geeft.
Verwijderd
Het is dus geen risico omdat huurders idioot goede bescherming genieten in NL en het onderpand in verhuurde staat vele malen minder waard is (60-70% v/d marktwaarde t.o.v. marktwaarde voor vrije verkoop).Bonsaiboom schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:08:
Sorry, maar wat maakt het uit wat jij doet met het onderliggende onderpand, als de actie die je onderneemt geen risico heeft voor de onderliggende waarde van het onderpand?
En hoe is verhuur geen risico voor de onderliggende waarde? Jij mag als verhuurder jouw verhuurde woning niet zonder toestemming van de huurder betreden. Dat houdt in feite in dat de verhuurder van alles in jouw woning kan uitspoken zonder dat je daar van afweet. Zo weet ik van een (asociale) familie bij ons in het dorp die hun huurwoning volledig uitgewoond had, inclusief gaten in de vloer van de 1e verdieping gehakt.Bonsaiboom schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:08:
Hoe vermindert dat de waarde van het huis niet?
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb het over die kortstondige verhuur. Daar hangen andere voorwaarden aan voor zover ik weet.
En anders neem ik het terug
En anders neem ik het terug
Wat is kortstondige verhuur? AirBnb voor een weekend of tijdelijk voor een jaar?
Bij het eerste is het risico natuurlijk kleiner, vooral als je aanwezig blijft. Maar zodra je mensen in je huis toelaat zonder daar toezicht op te houden loop je (loopt de hypotheekverstrekker) het risico van schade en waardevermindering.
En de hypotheekverstrekkers zijn ook niet gek. Die gaan liever niet uitzonderingen bedenken wanneer het wel mag. Die zeggen gewoon "mag niet" en zijn er klaar mee.
Bij het eerste is het risico natuurlijk kleiner, vooral als je aanwezig blijft. Maar zodra je mensen in je huis toelaat zonder daar toezicht op te houden loop je (loopt de hypotheekverstrekker) het risico van schade en waardevermindering.
En de hypotheekverstrekkers zijn ook niet gek. Die gaan liever niet uitzonderingen bedenken wanneer het wel mag. Die zeggen gewoon "mag niet" en zijn er klaar mee.
[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 04-06-2014 09:06 ]
Verhuren van o.g. behoort tot de mogelijkheden om extra inkomsten te genereren en zo (eerder) Financieel Onafhankelijk te worden.
.
Hoe het zit met de juridische details is afhankelijk van persoonlijk situaties en lijkt me nu niet veel meer toe te voegen in de discussie?
Nog andere tips en ervaringen mbt tot FO?
.
Hoe het zit met de juridische details is afhankelijk van persoonlijk situaties en lijkt me nu niet veel meer toe te voegen in de discussie?
Nog andere tips en ervaringen mbt tot FO?
Verwijderd
Rube,
3 tips uit een berg dingen die ik de afgelopen tijd heb geleerd. Ik wist niet dat ik zoveel fun kon hebben met FO te bereiken:).
1.
Ik ben erg blij dat ik een cursus finance heb gevolgd: https://www.coursera.org/course/introfinance . Dit is een basis cursus die mij veel inzichten, handvatten en ideeën heeft gegeven.
2.
We zijn niet alleen! Er zijn genoeg community's die met het zelfde bezig zijn.
http://www.mrmoneymustache.com/
http://earlyretirementextreme.com/
etc, etc, etc.
Je moet wel door het amerikaans heen lezen. Sommige dingen gaan hier niet op.
3.
Zet je TV & game console (vaker) uit.
3 tips uit een berg dingen die ik de afgelopen tijd heb geleerd. Ik wist niet dat ik zoveel fun kon hebben met FO te bereiken:).
1.
Ik ben erg blij dat ik een cursus finance heb gevolgd: https://www.coursera.org/course/introfinance . Dit is een basis cursus die mij veel inzichten, handvatten en ideeën heeft gegeven.
2.
etc, etc, etc.
Je moet wel door het amerikaans heen lezen. Sommige dingen gaan hier niet op.
3.
Zet je TV & game console (vaker) uit.
Details zijn elders beter op hun plek. Toch moet wel aandacht aan risico besteed worden aangezien het beschermen van de hoofdsom een van de uitgangspunten van FO is. Zo ben ik er bijvoorbeeld tegenaan gelopen dat het nog niet triviaal is om aansprakelijkheid af te dekken bij iets wat je verhuurd! Je schiet er natuurlijk niets mee op als je voor iets wat een paar honderd euro rendement oplevert een risico van tonnen loopt.rube schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:11:
Verhuren van o.g. behoort tot de mogelijkheden om extra inkomsten te genereren en zo (eerder) Financieel Onafhankelijk te worden.
.
Houd maandelijks je inkomsten/uitgaven bij. Ik heb die van mij gisteren weer gedaan en alles bijna in het groen t.o.v. vorig jaar. Uitzonderingen zijn een trampoline en schommel (zelfbouw) wat vele honderden euro's heeft gekostNog andere tips en ervaringen mbt tot FO?
De laatste posts van Mr MM en Dividendmantra zijn erg inspirerend.
Dividenmantra heeft zijn baan opgezegd en gaat zich toeleggen op zijn passies (schrijven en finance).
Dividenmantra heeft zijn baan opgezegd en gaat zich toeleggen op zijn passies (schrijven en finance).
Goede punten hierboven.
Ik heb zelf ook de overzichten weer bijgewerkt. Maar ik heb dit keer ook nog eens verder gekeken en gekeken wat het absolute minimum is aan uitgaven als we niet meer zouden werken.
Ik heb de huidige uitgaven dus verminderd met
1) "niet noodzakelijke" uitgaven, zoals uit eten, vakantie, kado's, goede doelen, nieuwe keuken e.d.
2) zaken die niet meer zouden spelen als we zouden stoppen met werken zoals de netto kosten van de BSO, overblijven, geen reiskosten meer, nog circa 15% besparen op uitgaven aan supermarkt en "overige winkels".
3) De netto besparing die we recentelijk hebben gerealiseerd door de hypotheek verder af te lossen.
Dat geeft me een mooi nieuw 1ste target om naar toe te werken.
Ik heb zelf ook de overzichten weer bijgewerkt. Maar ik heb dit keer ook nog eens verder gekeken en gekeken wat het absolute minimum is aan uitgaven als we niet meer zouden werken.
Ik heb de huidige uitgaven dus verminderd met
1) "niet noodzakelijke" uitgaven, zoals uit eten, vakantie, kado's, goede doelen, nieuwe keuken e.d.
2) zaken die niet meer zouden spelen als we zouden stoppen met werken zoals de netto kosten van de BSO, overblijven, geen reiskosten meer, nog circa 15% besparen op uitgaven aan supermarkt en "overige winkels".
3) De netto besparing die we recentelijk hebben gerealiseerd door de hypotheek verder af te lossen.
Dat geeft me een mooi nieuw 1ste target om naar toe te werken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd naar de etc etc etc want ik weet niet of er nog blogs zijn die ik mis :-)Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:41:
2.
etc, etc, etc.
In de trend van je tijd besteden aan nuttiger zaken?
Hier op het forum "hangen" is bijvoorbeeld al een stuk nuttiger alszijnde lerend (kennisvergaring), communicatief.
Verder zelf groente verbouwen en (zoals al eerder vernoemd) zelf speeltoestellen bouwen is ook een mooie tijdsinvestering, en wederom een lerende werking.
Members only:
Inloggen
Tom Hodgkinson heeft er een mooi boek over geschreven (TV uit)
Zoals TS al eerder aangaf, was ook voor mij de term CD Laddering onbekend. Echt een aanrader voor mensen die voor echte zekerheid kiezen, en bang zijn voor de grillen van de beurs.
Members only:
Inloggen
20*350ZO45°
Geen slecht concept eigenlijk en er was hier eerder ook al iemand die een gelijkaardig systeem had uitgelegd. Alleen jammer dat de meeste termijnrekeningen (en "veilige" obligaties) tegenwoordig zo'n belabberd percentage geven. Beste nettorente op een termijnrekening die ik kan vinden bij Belgische aanbieders op 5 jaar is 2.55% en dat is bij een bank uit malta. (Weinig inwoners om die 100k per persoon te coveren bij problemen). En die schiet er eigenlijk al vrij hoog bovenuit. De andere banken flirten met de 2%...
Voor 1 jaar zit je eigenlijk al onder de rentes van een internetspaarrekening.
(Ter info, wij belgen moeten wel 25% belasting betalen dus het gaat hier over 3.40% bruto = 2.55% netto).
Maar eens de rentes weer wat stijgen is het misschien geen slecht idee om een gedeelte zo te behouden als veilige investering.
Voor 1 jaar zit je eigenlijk al onder de rentes van een internetspaarrekening.
(Ter info, wij belgen moeten wel 25% belasting betalen dus het gaat hier over 3.40% bruto = 2.55% netto).
Maar eens de rentes weer wat stijgen is het misschien geen slecht idee om een gedeelte zo te behouden als veilige investering.
Betalen jullie die 25% over het behaalde rendement? Of hoe moet ik dat zien? En hoe gaat het dan met investeringen die minder duidelijk in geld uit te drukken zijn. Stel je investeert in een aantal kunstwerken, moet je die dan jaarlijks waarderen en over een eventuele waardestijging belasting betalen?
De rentes zijn in elk geval bijzonder laag. En als je de langetermijnrentes zo ziet dan gaat dat nog wel even duren. Tel daar de geluiden bij op om de vermogensbelasting te verhogen (in NL) en het worden zware tijden voor vermogenden die graag risicoloos hun vermogen zien groeien.
De rentes zijn in elk geval bijzonder laag. En als je de langetermijnrentes zo ziet dan gaat dat nog wel even duren. Tel daar de geluiden bij op om de vermogensbelasting te verhogen (in NL) en het worden zware tijden voor vermogenden die graag risicoloos hun vermogen zien groeien.
Regeren is vooruitschuiven
Er zijn heel veel kleine blogs die ik graag volg mbt FO worden (en specifieker dividend beleggen) maar qua grote blogs zijn dit er twee die ik met veel plezier lees:Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:51:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar de etc etc etc want ik weet niet of er nog blogs zijn die ik mis :-)
Dividend Mantra
The Minimalists
Wel wij hebben geen vermogenstaks om te beginnen (het kwam wel op in de voorbije verkiezingen maar zal er nog niet meteen doorkomen heb ik de indruk).T-MOB schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:48:
Betalen jullie die 25% over het behaalde rendement? Of hoe moet ik dat zien? En hoe gaat het dan met investeringen die minder duidelijk in geld uit te drukken zijn. Stel je investeert in een aantal kunstwerken, moet je die dan jaarlijks waarderen en over een eventuele waardestijging belasting betalen?
Ook hebben we geen meerwaardetaksen (toch niet consistent), dus niet op aandelen, onroerend goed, kunst, ... voor particulieren. Indien dit via een beroepsuitoefening wordt gerealiseerd kan het wel zijn denk ik. In dat opzicht is belgie een vrij mooi belastingsparadijs en ook één van de reden waarom zoveel rijke franstaligen hier zijn komen wonen toen President Hollande zijn vermogenstaks heeft doorgevoerd.
Op dividend, coupon, interest op spaarrekening betaal je 25% belasting. Dus altijd op de interest. Voor de veilige spaarrekening heb je een vrijstelling voor een interest van 1850€. (ongeacht de rente dus tegenwoordig moeilijker de limiet te halen).
Voor moeilijkere zaken gelijk kunst & wijn enzo moet je bij verkoop dus geen belasting betalen denk ik. Enkel bij aankoop zal je de 21%btw moeten betalen op het product zoals op de meeste zaken die je koopt.
Voor fondsen wordt het dan wel weer ingewikkelder. Daar betaal je dus 25% op de uitbetaalde dividenden. Maar dan hangt het er vanaf hoe het fonds is opgebouwd. Bij distributiefondsen met voornamelijk obligaties betaal je bovenop de 25% voor dividenden ook nog 25% meerwaardetaks. Bij kapitalisatiefondsen betaal je ook 25% meerwaardetaks indien het fonds voornamelijk uit obligaties bestaat. Indien enkel aandelen dus niet. Omdat kapitalisatiefondsen geen belasting afgeven (ze investeren hun dividend zelf zonder uit te betalen) is er ter compensatie wel een 1% taks bij verkoop (ongeacht meerwaarde) opgelegd.
En tot slot is er nog een beurstaks van 0.25% per transactie. Hier zit ook wel een limiet op voor de echt grote orders.
Als je nog kan volgen, chapeau. Dit is hetgene ik weet over particulieren. Als je gaat speculeren, of professioneel traden zijn er nog extra taksen etc... Ik vind in dit deel al weinig logica zitten eigenlijk, maar het voordeel is dat de bank normaal alle belastingen inhoudt bij verkoop, uitkering dividend, ... enzo dus je komt achteraf niet voor verrassingen te staan bij het invullen van de belastingsbrief. Plus de fiscus weet in theorie niet hoeveel assets je bezit wat voor sommige rijkelui blijkbaar belangrijk is. Zelf bezit ik niet echt veel om me daar druk om te maken
@ rube kun je laten zien waar je minimale uitgaven dan nog uit bestaan? Ben wel nieuwsgierig.
Hallo allemaal,
Ik lees nu al enkele maanden mee, en moet zeggen dat het allemaal erg inspirerend werkt.
Ben ook alles in kaart aan het brengen, heb ook al een aantal abonnementen (tv/internet/telefoon/gsm's) aangepast en dat scheelt al snel 800 euro op jaar basis. Ook heb ik de zorgpremie al aangepast(heb nooit wat).
Thuis situatie is samenwonend in een huurhuis met een tweeling van net een jaar oud.
Ik heb fulltime baan op fiets afstand. Verdien iets boven modaal.
Spaarratio is momenteel ongeveer 35% (grof weg)
Vriendin reken ik niet mee i.v.m. uitkering(blessure) en wat er gewerkt wordt wordt verrekend. En we houden alles redelijk gescheiden.
Heb ook een buffertje op een spaarrekening, en wil nu gaan beleggen om een passief inkomen te generen, zoals hierboven genoemde site's.
Ik zal nog wel even met wat vragen komen.
Groet Harm
Ik lees nu al enkele maanden mee, en moet zeggen dat het allemaal erg inspirerend werkt.
Ben ook alles in kaart aan het brengen, heb ook al een aantal abonnementen (tv/internet/telefoon/gsm's) aangepast en dat scheelt al snel 800 euro op jaar basis. Ook heb ik de zorgpremie al aangepast(heb nooit wat).
Thuis situatie is samenwonend in een huurhuis met een tweeling van net een jaar oud.
Ik heb fulltime baan op fiets afstand. Verdien iets boven modaal.
Spaarratio is momenteel ongeveer 35% (grof weg)
Vriendin reken ik niet mee i.v.m. uitkering(blessure) en wat er gewerkt wordt wordt verrekend. En we houden alles redelijk gescheiden.
Heb ook een buffertje op een spaarrekening, en wil nu gaan beleggen om een passief inkomen te generen, zoals hierboven genoemde site's.
Ik zal nog wel even met wat vragen komen.
Groet Harm
Door het lezen van dit topic ook bewuster geworden. Uitgaven / inkomsten in kaart gebracht. Spaar ratio van 45% over 3 van de 4 maanden - in april 0%, maar toen heb ik mijn wc laten renoveren. Zie dit als een investering in het huis.
Schokkend is dat van van de overige 55% grofweg de helft opgaat aan hypotheek, glw, internet, eten, vakantie, verzekeringen, auto, hobbies, sporten.. en de andere helft direct out-of-pocket de alimentatie verplichting betreft. De komende 8 jaar zal hier helaas weinig aan veranderen.
Schokkend is dat van van de overige 55% grofweg de helft opgaat aan hypotheek, glw, internet, eten, vakantie, verzekeringen, auto, hobbies, sporten.. en de andere helft direct out-of-pocket de alimentatie verplichting betreft. De komende 8 jaar zal hier helaas weinig aan veranderen.
Gisteren een gedeelte van het extra spaargeld (lees belastingteruggave) weer uitgegeven.
Ditmaal voor een degelijke tuinset, we hebben nu een oude lounge set, die gaat eruit en daarvoor komt een goede tafel en 6 stoelen terug.
Behoorlijk lastige opgave, je hebt namelijk materiaal van 200 euro en van 2000 euro. In dit geval willen we geen goedkoop (=duurkoop), maar 2000 euro voor alleen 6 stoelen bijvoorbeeld gaat ons ook te ver, dus op zoek naar een middenweg.
Uiteindelijk hebben we gisteren in ieder geval een tafel kunnen aanschaffen van een goed merk bij een outletstore, je moet daar een beetje geluk mee hebben en dat hadden we
Een tafel waar wij beiden erg blij van werden (mijn vrouw was niet te houden eigenlijk), van goede kwaliteit en voor de helft van de prijs waarvoor die ooit te koop was.
Nu moeten we nog op jacht voor 6 stoelen, ook hier weer de middenweg proberen te vinden, niet de duurste merken, maar wel kwaliteit of via een aanbieding/outlet wel dat goede merk zien te krijgen voor de helft
De jacht is dus nog gaande 
Overigens de zaak waar de hele dure tuinmeubelen stonden hielpen ons wel erg goed door piekfijn uit te leggen waar je rommel aan herkend en waar je kwaliteit aan herkent
Ditmaal voor een degelijke tuinset, we hebben nu een oude lounge set, die gaat eruit en daarvoor komt een goede tafel en 6 stoelen terug.
Behoorlijk lastige opgave, je hebt namelijk materiaal van 200 euro en van 2000 euro. In dit geval willen we geen goedkoop (=duurkoop), maar 2000 euro voor alleen 6 stoelen bijvoorbeeld gaat ons ook te ver, dus op zoek naar een middenweg.
Uiteindelijk hebben we gisteren in ieder geval een tafel kunnen aanschaffen van een goed merk bij een outletstore, je moet daar een beetje geluk mee hebben en dat hadden we
Nu moeten we nog op jacht voor 6 stoelen, ook hier weer de middenweg proberen te vinden, niet de duurste merken, maar wel kwaliteit of via een aanbieding/outlet wel dat goede merk zien te krijgen voor de helft
Overigens de zaak waar de hele dure tuinmeubelen stonden hielpen ons wel erg goed door piekfijn uit te leggen waar je rommel aan herkend en waar je kwaliteit aan herkent
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat is inderdaad een goede denkwijze: je moet inderdaad niet altijd het goedkoopste nemen. Het duurste is echter meestal ook wel overpriced bij zowat alles. Maar voor sommige zaken heb je beter wat duurder zodat ze je hele leven of toch 20 jaar meegaan, ipv brol dat je na 4 jaar weer mag vervangen, niet proper te krijgen is, ...
Andere zaken maakt het dan weer niets uit en neem je wel het goedkoopste. Gewoon op voorhand proberen je huiswerk te doen of ter plaatse beetje inspecteren.
Andere zaken maakt het dan weer niets uit en neem je wel het goedkoopste. Gewoon op voorhand proberen je huiswerk te doen of ter plaatse beetje inspecteren.
Volgens mij zit je nog in de brainstormfase dus ik gooi maar een idee neer.
Je koopt het huis en de grond nu. Je bouwt/verbouwt het zo dat er twee woningen op komen, eentje voor jou en eentje voor je oom. Je oom moet dat huis dan van jou kopen. Op die manier financier je de 450k en krijg je geen scheve gezichten bij neefjes en nichtjes of problemen met de belastingdienst.
Als je oom komt te overlijden is de nalatenschap (het huis) voor zijn kinderen.
Eventueel splits je het gronstuk zo dat je niet de 20.000 m2 hoeft te kopen, als je dat niet gefinancierd krijgt. Die grond blijft dan bij je oom en komt in de nalatenschap.
Je koopt het huis en de grond nu. Je bouwt/verbouwt het zo dat er twee woningen op komen, eentje voor jou en eentje voor je oom. Je oom moet dat huis dan van jou kopen. Op die manier financier je de 450k en krijg je geen scheve gezichten bij neefjes en nichtjes of problemen met de belastingdienst.
Eventueel splits je het gronstuk zo dat je niet de 20.000 m2 hoeft te kopen, als je dat niet gefinancierd krijgt. Die grond blijft dan bij je oom en komt in de nalatenschap.
Je moet inderdaad naar de gemiddelde (jaarlijkse) kosten kijken. Zo hebben wij bijv. een bankstel voor €400,- bij een goedkope winkelketen gekocht. Met 2 katten en een kleintje koop ik liever na 4 jaar weer een nieuwe in dezelfde klasse, dan dat ik een 2x zo dure bank koop, ookal doe ik daar 2x zo lang mee. De beschadigingen zitten er dan ook 2x zo lang op, en anders heb je na een x-aantal jaar weer een mooie nieuwe. Qua kosten maakt het weinig uit, en qua zitcomfort merken wij ook geen verschil. Een bewuste keuze dus.Lointje schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:44:
Dat is inderdaad een goede denkwijze: je moet inderdaad niet altijd het goedkoopste nemen. Het duurste is echter meestal ook wel overpriced bij zowat alles. Maar voor sommige zaken heb je beter wat duurder zodat ze je hele leven of toch 20 jaar meegaan, ipv brol dat je na 4 jaar weer mag vervangen, niet proper te krijgen is, ...
Tweedehands vind ik ook altijd een mooie optie. Er is genoeg spul te vinden dat echt nog prachtig mooi is. Liever wat minder werken en/of meer sparen dan per se nieuwe dure spullen kopen
Dan moet ik dus 450k + 250 K(nieuwe woning) en tijdelijk onderdak voor mijn oom regelen.......Maasluip schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:03:
Volgens mij zit je nog in de brainstormfase dus ik gooi maar een idee neer.
Dat word way too BIG!
Je moet oppassen dat de belastingdienst het niet als een schenking ziet. Als jij voor een extreem laag bedrag dat huis koopt dan ziet de fiscus dat als een schenking (van het verschil tussen marktwaarde en betaalde prijs). Dan zou je maar zo de 40 a 50% aan belasting kunnen aftikken. Zo'n ruil kun je dus beter expliciet maken en tegen normale bedragen. Jij koopt de handel tegen een gangbare prijs, financiert de bouw en verkoopt of verhuurt dan het kleinere huisje aan je oom.mb1 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:54:
Voor het volgende wil ik eens jullie advies vragen:
Hij wil helemaal geen geld hebben, maar vind het al prima als hij er een klein onderhoudsvriendelijk huisje voor terug krijgt op zijn geliefde plekje.
Nu vraag ik mij af, kan dit zo?
In een andere variant koop je een deel van de grond. Jij bouwt op jouw deel en je oom bouwt met de opbrengst van zijn grond zijn deel. Maar dit lijkt me lastiger te realiseren omdat je dan met verschillende kavels en bouwvergunningen zit.
Nu ja, je oom kan ook zelf onderdak regelen. Plus je verkoopt een deel weer terug aan hem. Maar je kunt om de kosten te drukken (/ uit te stellen) ook een erfpachtconstructie bedenken. Je pacht dan de grond van je oom. Vervolgens verhuur jij het huis waar hij in gaat wonen terug aan je oom. Dat zou je redelijk budgetneutraal moeten kunnen regelen. Je hebt dan de viereneenhalve ton (nog) niet nodig.mb1 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:13:
[...]
Dan moet ik dus 450k + 250 K(nieuwe woning) en tijdelijk onderdak voor mijn oom regelen.......
Dat word way too BIG!
Op het moment dat je oom komt te overlijden wordt het lastiger. Dan moet je het namelijk afhandelen met de erfgenamen. De enige nette manier die ik daarbij kan bedenken is dat je alsnog de grond koopt van de erven. Maar goed, ik ben geen jurist. Hoe dan ook zou ik dit met een notaris bespreken - liefst met de erven er vast bij betrokken. Er kunnen enorme vetes onstaan bij de afhandeling van erfenissen. Het is niet alleen een financiele kwestie, maar ook de "ouderlijke" grond waar allerhande emoties bij kunnen komen kijken...
[ Voor 35% gewijzigd door T-MOB op 05-06-2014 10:43 ]
Regeren is vooruitschuiven
Het is ook een keuze waarbij ik in de gaten hou hoelang het meegaat, 20 jaar is natuurlijk fantastisch, maar mijn vrouw kennende zal de smaak niet 20 of 30 jaar hetzelfde blijven qua stoelen bijvoorbeeldLointje schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:44:
Het hele goedkope segment echter dat is ook weer niks, want elke 3 jaar alles vervangen is ook geen pretje. In dit geval dus middensegment, of hoge segment in de outlet
Je kunt ook de hele grond van je oom kopen (tegen marktconforme prijs) en een financiering bij je oom aangaan (voordeel hier heb je dan nog HRA over). Van de overwaarde van je huidige woning kun je dan het huis bouwen en als je nog geld mist kun je dit middels een externe financering aantrekken. Je bouwt er 2 huizen op en laat je oom 1 huis huren. Jij krijgt enerzijds huurinkomsten en anderzijds moet je rente en aflossing aan je oom betalen.
Wellicht kan hij je een deel jaarlijks schenken. Mocht je oom sterven dan valt de financiering natuurlijk wel in de boedel van je oom en worden je neefjes en nichtjes de hypotheekverstrekker. Dit geld kunnen ze nooit opeisen aangezien jij een hypotheekovereenkomst met je oom bent aangegaan dus zolang jij je netjes houdt aan de aflossing komt je woonhuis niet in gevaar. Je neefjes en nichtjes kunnen de hypotheek wel doorverkopen aan een andere partij als ze liever cash geld hebben i.p.v. de maandelijkse rente/aflossing.
Op deze manier investeer je ook daadwerkelijk in vastgoed door een deel aan je oom te verhuren. Of het allemaal verstandig is vraag ik me wel af. Het mantelzorg verhaal en het feit dat je met familie zaken doet kan eens misgaan. Of dat het je allemaal waard is zul je natuurlijk zelf moeten afwegen.
Je hebt natuurlijk een mooie uitgangspunt een afgelost huis op je 40ste kunnen je niet veel mensen nadoen, en dan wil je een nieuwe financiering aangaan om groter te gaan wonen.
Ik heb voormezelf overigens ongeveer dezelfde doelstelling om rond mijn 40ste stapje groter te gaan wonen. Ik los alleen niet versneld mijn huidige hypotheek af maar ik bouw liever vermogen op zodat ik minder afhankelijk ben van een financierder om mijn plannen te kunnen realiseren.
Wellicht kan hij je een deel jaarlijks schenken. Mocht je oom sterven dan valt de financiering natuurlijk wel in de boedel van je oom en worden je neefjes en nichtjes de hypotheekverstrekker. Dit geld kunnen ze nooit opeisen aangezien jij een hypotheekovereenkomst met je oom bent aangegaan dus zolang jij je netjes houdt aan de aflossing komt je woonhuis niet in gevaar. Je neefjes en nichtjes kunnen de hypotheek wel doorverkopen aan een andere partij als ze liever cash geld hebben i.p.v. de maandelijkse rente/aflossing.
Op deze manier investeer je ook daadwerkelijk in vastgoed door een deel aan je oom te verhuren. Of het allemaal verstandig is vraag ik me wel af. Het mantelzorg verhaal en het feit dat je met familie zaken doet kan eens misgaan. Of dat het je allemaal waard is zul je natuurlijk zelf moeten afwegen.
Je hebt natuurlijk een mooie uitgangspunt een afgelost huis op je 40ste kunnen je niet veel mensen nadoen, en dan wil je een nieuwe financiering aangaan om groter te gaan wonen.
Ik heb voormezelf overigens ongeveer dezelfde doelstelling om rond mijn 40ste stapje groter te gaan wonen. Ik los alleen niet versneld mijn huidige hypotheek af maar ik bouw liever vermogen op zodat ik minder afhankelijk ben van een financierder om mijn plannen te kunnen realiseren.
Het lastige is dat het nu nog niet duidelijk is wie de erven zullen zijn.
Hij heeft nu nog 2 broers (waarvan één mijn vader) en een zus welke allemaal ouder zijn.
Als deze er niet meer zijn blijven er 7 neefjes en nichtjes over ( waarvan ik er één ben).
Los daarvan kan hij natuurlijk regelen wat hij wil qua nalatenschap.
Als ik hem help kleiner te gaan wonen, kan hij bijvoorbeeld de grond aan mij nalaten....
Hij heeft nu nog 2 broers (waarvan één mijn vader) en een zus welke allemaal ouder zijn.
Als deze er niet meer zijn blijven er 7 neefjes en nichtjes over ( waarvan ik er één ben).
Los daarvan kan hij natuurlijk regelen wat hij wil qua nalatenschap.
Als ik hem help kleiner te gaan wonen, kan hij bijvoorbeeld de grond aan mij nalaten....
Mijn hofleverancier voor tuinmeubelen is Marktplaats. Ook daar wordt kwaliteit aangeboden... en bereik je eerder FOmartinusz schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:06:
Gisteren een gedeelte van het extra spaargeld (lees belastingteruggave) weer uitgegeven.
Uiteindelijk hebben we gisteren in ieder geval een tafel kunnen aanschaffen van een goed merk bij een outletstore, je moet daar een beetje geluk mee hebben en dat hadden weEen tafel waar wij beiden erg blij van werden (mijn vrouw was niet te houden eigenlijk), van goede kwaliteit en voor de helft van de prijs waarvoor die ooit te koop was.
Nu moeten we nog op jacht voor 6 stoelen, ook hier weer de middenweg proberen te vinden, niet de duurste merken, maar wel kwaliteit of via een aanbieding/outlet wel dat goede merk zien te krijgen voor de helftDe jacht is dus nog gaande
En niet allen om te kopen. Ik heb een tijdje geleden de zolder opgeruimd en alles wat niet totaal kapot was op MP gezet. Ik was verbijsterd over wat mensen voor een 15 jaar oud koffiezet apparaat over hadden of voor een 16 jaar oud hang/schijfrem slotflyingdutchboy schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:11:
[...]
Mijn hofleverancier voor tuinmeubelen is Marktplaats. Ook daar wordt kwaliteit aangeboden... en bereik je eerder FO
Als je het eenmaal een paar keer gedaan hebt is het heel makkelijk. Je kan dingen in de kliko gooien, erg milieu onvriendelijk, het afvoeren naar een afvalstort, iets minder erg. Of je verkoopt het door. Dat laatste is erg milieu vriendelijk en ook nog eens FO vriendelijk.
Heeft er binnen een week niemand gereageerd met een bod, dan kan je het alsnog afvoeren.
Ook de kringloop kan handig zijn. We hadden een tijdje geleden een feestje maar lang niet genoeg servies. Dan kan je wel van dat plastic weggooi spul halen. Maar erg fijn is dat ook niet. Even langs de kringloop en je hebt een hele serie kopjes, bekers, borden en glazen voor een schijntje. Iedereen vond het een prachtige grap...een totaal niet bij elkaar passende set.
Je kan het daarna weggooien of weer opnieuw het 2e hands circuit opnieuw insturen
[ Voor 25% gewijzigd door Ortep op 05-06-2014 14:22 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Misschien leuk om dit te lezen in dit topic
http://www.moneylessmanifesto.org/
Gratis E-Book: http://www.moneylessmanif...gements-and-contributors/
http://www.moneylessmanifesto.org/
Gratis E-Book: http://www.moneylessmanif...gements-and-contributors/
Marktplaats kan zeker handig zijn, echter moet je wel heel veel geluk hebben dat precies datgene wordt aangeboden wat je zoekt en in de hoeveelheid die je zoektflyingdutchboy schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:11:
[...]
Mijn hofleverancier voor tuinmeubelen is Marktplaats. Ook daar wordt kwaliteit aangeboden... en bereik je eerder FO
Vaak kom ik daar wel websites tegen die je via google niet zo snel vindt, maar 2de hands tuinset vinden moet je echt heel veel geluk hebben dat het is wat je zoekt, tenzij je nauwelijks voorkeur hebt en blij bent met plastic stoelen en tafel
Als verkooppunt is het natuurlijk perfect, onze oude lounge set gaat er zeker op!
Je zult je verbazen hoe makkelijk je van je "zooi" afkomt als je het gratis aanbiedt op marktplaats. Scheelt je zelf alsnog een hoop gesjouw en gedoe om het naar de milieustraat te brengen. Dan maar geen centen vangen voor overbodig spul, maar weggooien van goede spullen is ook zonde.Ortep schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:15:
[...]
En niet allen om te kopen. Ik heb een tijdje geleden de zolder opgeruimd en alles wat niet totaal kapot was op MP gezet. Ik was verbijsterd over wat mensen voor een 15 jaar oud koffiezet apparaat over hadden of voor een 16 jaar oud hang/schijfrem slot
Als je het eenmaal een paar keer gedaan hebt is het heel makkelijk. Je kan dingen in de kliko gooien, erg milieu onvriendelijk, het afvoeren naar een afvalstort, iets minder erg. Of je verkoopt het door. Dat laatste is erg milieu vriendelijk en ook nog eens FO vriendelijk.
Heeft er binnen een week niemand gereageerd met een bod, dan kan je het alsnog afvoeren.
Ook de kringloop kan handig zijn. We hadden een tijdje geleden een feestje maar lang niet genoeg servies. Dan kan je wel van dat plastic weggooi spul halen. Maar erg fijn is dat ook niet. Even langs de kringloop en je hebt een hele serie kopjes, bekers, borden en glazen voor een schijntje. Iedereen vond het een prachtige grap...een totaal niet bij elkaar passende set.
Je kan het daarna weggooien of weer opnieuw het 2e hands circuit opnieuw insturen
Herkenbaar.. Voor een oude radiator die ik op MP had gezet werd na 5 minuten gebeld. Een aantal terras tegels waren na 2 uur weg.. zonder ze zelf te hoeven tillenPhony schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 15:14:
[...]
Je zult je verbazen hoe makkelijk je van je "zooi" afkomt als je het gratis aanbiedt op marktplaats. Scheelt je zelf alsnog een hoop gesjouw en gedoe om het naar de milieustraat te brengen. Dan maar geen centen vangen voor overbodig spul, maar weggooien van goede spullen is ook zonde.
Fimke schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:05:
@ rube kun je laten zien waar je minimale uitgaven dan nog uit bestaan? Ben wel nieuwsgierig.
Members only:
Inloggen
Geen vakantie, dagjes uit en niet uit eten??
Exact, een beetje onze definitie van minimale basis behoefte om te (over)leven.
En dus het *minimale* bedrag voordat we FO zouden zijn.
Dus je bent 300 kwijt voor je huis? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Een niet al te duur huis gekocht (<200k) en begonnen met aflossen. De huidige HRA van 51.5% helpt dan ook nog flink.
En het is een vrij nieuw huis, dus weinig onderhoud. En als er iets moet gebeuren doe ik het zelf (zo hoeft een compleet nieuwe keuken nog geen 2K te kosten).
Alle andere kosten, glw, ozb e.d. staan allemaal bij de overige posten.
En het is een vrij nieuw huis, dus weinig onderhoud. En als er iets moet gebeuren doe ik het zelf (zo hoeft een compleet nieuwe keuken nog geen 2K te kosten).
Alle andere kosten, glw, ozb e.d. staan allemaal bij de overige posten.
Maar waarom niet met een meer reeel bedrag rekenen voor FO? Ik neem niet aan dat je daadwerkelijk het gevoel zou hebben niet meer te hoeven werken als je de drempelwaarde gebaseerd op dit budget hebt bereikt?rube schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:22:
Exact, een beetje onze definitie van minimale basis behoefte om te (over)leven.
Om een soort van target voor mezelf te bepalen om naar toe te werken. Ik weet van mezelf dat ik het moelijk vind om b.v. >7 jaar vooruit te kijken wat betreft werk. 3 jaar daarentegen kan ik wat werk betreft wel aardig goed overzien. Dus dit is dan het 1ste doel.
En ook om weten wanneer ik eventueel zonder al te veel risico zou kunnen gaan free-lancen: op dat moment zijn alle vaste lasten gedekt, en hoef ik maar een klein beetje te verdienen voor de "extraatjes".
En om te weten waar we staan als ik b.v. over x jaar ontslagen zou worden. Of als we dan een jaar rond willen reizen met het gezin, of...
Eigenlijk dus gewoon om een goed overzicht te hebben van de mogelijkheden en waar we nu (en over x jaar) verwachten te staan.
Overigens denk ik dat ik altijd wel *iets* blijf doen dat een beetje geld oplevert. Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan sinds mijn 14de (naast "gewoon" werk)
En ook om weten wanneer ik eventueel zonder al te veel risico zou kunnen gaan free-lancen: op dat moment zijn alle vaste lasten gedekt, en hoef ik maar een klein beetje te verdienen voor de "extraatjes".
En om te weten waar we staan als ik b.v. over x jaar ontslagen zou worden. Of als we dan een jaar rond willen reizen met het gezin, of...
Eigenlijk dus gewoon om een goed overzicht te hebben van de mogelijkheden en waar we nu (en over x jaar) verwachten te staan.
Overigens denk ik dat ik altijd wel *iets* blijf doen dat een beetje geld oplevert. Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan sinds mijn 14de (naast "gewoon" werk)
Zo'n bare minimum berekening is een hartstikke goed idee. Als je met wat rendement uit je vermogen je minimale lasten en je eten kunt betalen, dan is dat hartstikke mooi. Dan kun je daarnaast zeer flexibel zijn in je werk keuze, en is het niet erg als er even geen werk is. Of je gaat gewoon 40% werken ofzo. Kan een bewuste keuze zijn voor je kinderen bijvoorbeeld.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Zoals het er nu naar uit ziet moeten we in ons FO plannetje in ieder geval meenemen dat we iets van werk blijven houden - kijkende naar de voorgenomen hervorming van het belastingstelsel wordt elke vorm van bezit zwaarder belast en werk juist minder zwaar, om zo de berg vrijgekomen huizen en opgespaard vermogen te belasten ten gunste van mensen die werken. Hoe zien jullie dat? Stel je hebt een huis gekocht voor 200k, afgelost en is na 20 jaar 250k waard en je moet daar jaarlijks in ene een veelvoud van een aflosforfait voor betalen dan is het net alsof je huur gaat betalen aan de overheid. Los van het feit dat je alsnog niet gemotiveerd wordt schulden af te lossen gooit dat het helemaal FO weer lekker in de war.
Jawel, het is nog niet zover, maar toch.
Jawel, het is nog niet zover, maar toch.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het blijft een interessant topic. Ik zie berekeningen tot op bijna 1 Euro per maand, maar een paar zaken mis ik:
- wanneer denk je dood te gaan? Of anders gezegd, welke leeftijd denk je te bereiken?
- welke oudedagsvoorzieningen heb je en hoe zet je die in?
- op welke leeftijd wil je stoppen "bij de baas"?
Het klinkt misschien wat morbide, maar dat waren mijn eerste vragen op weg naar FO.
Daarna ben ik pas gaan plannen.
edit: oeps, nog eentje vergeten: wat wil je overhouden na je/jullie dood?
- wanneer denk je dood te gaan? Of anders gezegd, welke leeftijd denk je te bereiken?
Het klinkt misschien wat morbide, maar dat waren mijn eerste vragen op weg naar FO.
[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 06-06-2014 08:49 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
@Nigelator, als de HRA ook verdwijnt wordt het alsnog lonend genoeg om af te lossen en het dan als bezit te hebben. Want belasting op arbeid weg = HRA weg, in mijn ogen.
Maar ik denk dat het mee zal vallen met een huis van 250k, alles in die orde. Hoeveel procent belasting kunnen ze daarover gaan vragen? Als dat 5% zou worden (ik noem maar wat) zouden ze alles kapot maken voor de middenmoot, en zou je alleen nog maar heel duur kunnen huren (want de verhuurder moet ook een dergelijke hoge belasting weer overkomen).
@Schinnen-groen, hoe kun je nou weten wanneer je dood gaat? Je kunt zo onder een vrachtwagen komen, maar je kunt door steeds betere medische techniek gewoon 120 worden. Ik ben nog niet eens 30, bij de tijd dat ik oud ben staat het er medisch gezien nog beter voor dan nu waarschijnlijk. Wellicht is er zelfs een magische pil dat je niet meer verouderd
(als je dat al zou willen)
Maar ik denk dat het mee zal vallen met een huis van 250k, alles in die orde. Hoeveel procent belasting kunnen ze daarover gaan vragen? Als dat 5% zou worden (ik noem maar wat) zouden ze alles kapot maken voor de middenmoot, en zou je alleen nog maar heel duur kunnen huren (want de verhuurder moet ook een dergelijke hoge belasting weer overkomen).
@Schinnen-groen, hoe kun je nou weten wanneer je dood gaat? Je kunt zo onder een vrachtwagen komen, maar je kunt door steeds betere medische techniek gewoon 120 worden. Ik ben nog niet eens 30, bij de tijd dat ik oud ben staat het er medisch gezien nog beter voor dan nu waarschijnlijk. Wellicht is er zelfs een magische pil dat je niet meer verouderd
[ Voor 32% gewijzigd door !null op 06-06-2014 08:58 ]
1. Tussen mijn 80ste en 85ste, dus ik zou 10-15 jaar van de AOW kunnen genieten. Want zolang moet ik werken van de staat.Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:48:
Het blijft een interessant topic. Ik zie berekeningen tot op bijna 1 Euro per maand, maar een paar zaken mis ik:
2. We bouwen pensioen op maar daar verwacht ik vrij weinig van. Ik zie mijn afgelost woonhuis als de belangrijkste pensioenvoorziening.
3. In relatie tot de bovengenoemde minimum berekening hoop ik nog maximaal 9 jaar voor een baas te werken. Dan heb ik voldoende kapitaal om de stap naar zelfstandig ondernemerschap te wagen. Kan natuurlijk ook altijd eerder. Ik verwacht als zelfstandige minder te hoeven werken waardoor er meer vrije tijd vrijkomt. Dit is voor mij parttime FO als ik dat tot mijn 60ste zou kunnen volhouden om vervolgens defintief niet meer te moeten werken (voor inkomsten).
Je moet je dood inderdaad een beetje plannen. Als je weet dat je wellicht nog maar 5 jaar te leven hebt dan deel je je leven anders in.
Ik denk dat we twee verschillende benaderingen daarvoor hebben:Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:48:
1) Je gaat er vanuit dat je een "periode" moet overbruggen en je aan het einde geen geld meer over hoeft te houden. Dit is waarschijnlijk jouw aanpak en die van velen die b.v. 5 of 10 jaar eerder willen stoppen.
2) Een rendement creëren op basis van een vermogen, waarbij het rendement voldoende is om FO te zijn. Het vermogen blijft daarbij in stand (en gaat zelfs mee met de inflatie). Bij deze methode zijn die vragen die jij je hebt gesteld eigenlijk niet belangrijk.
Ik ga uit van "methode" 2: 30 x je jaaruitgaven oftewel 3.33% rendement om "eeuwig" FO te worden en het vermogen in stand te houden. En in principe hoef ik niets over te houden na mijn (onze) dood, maar dat is dan ook zeg maar nog de "buffer" voor het geval we niet voldoende rendement weten te maken, kosten toch onverwacht stijgen etc.
Er is nu geen belasting op afgelost vermogen uit je huis toch? Daar betaal je geen vermogensrendement heffing over volgens mij - kleine stap om daar mee te beginnen. Heb je hypotheek dan is het geen vermogen, alles wat je aflost tot onder de WOZ wel. Ideaal voor gemeenten/overheid om de WOZ wat op te krikken als er behoefte is aan inkomen!null schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:55:
@Nigelator, als de HRA ook verdwijnt wordt het alsnog lonend genoeg om af te lossen en het dan als bezit te hebben.
Maargoed, daarop anticiperen is lastig natuurlijk, maar heb zo'n voorgevoel dat we uiteindelijk gewoon nooit echt FO kunnen worden.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Met die laatste uitspraak ben ik heb erg eens. De vergelijking heeft gewoon teveel variabelen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:59:
[...]
Er is nu geen belasting op afgelost vermogen uit je huis toch? Daar betaal je geen vermogensrendement heffing over volgens mij - kleine stap om daar mee te beginnen. Heb je hypotheek dan is het geen vermogen, alles wat je aflost tot onder de WOZ wel. Ideaal voor gemeenten/overheid om de WOZ wat op te krikken als er behoefte is aan inkomenNoem maar een dwarsstraat.
Maargoed, daarop anticiperen is lastig natuurlijk, maar heb zo'n voorgevoel dat we uiteindelijk gewoon nooit echt FO kunnen worden.
Daarnaast zal je bestedingspatroon in de loop der jaren ook erg kunnen veranderen. Meer of minder vakanties, auto's of auto, dure of goedkope hobbies, minder aanschaf duurzame goederen, etc.
Ik ben ervaringsdeskundige
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Je zult altijd afhankelijk van anderen, de samenleving en haar systemen zijn. FO zie ik dan ook meer als een onderdeel om onszelf " weerbaarder / minder afhankelijk" in het algemeen te maken.
Door echter veel zelf te kunnen doen, wensen op andere manieren invullen kun je die afhankelijkheid verlagen.
Simpel voorbeeld: we hebben nu een nieuwe keuken voor < 2K, puur door alles zelf te doen, uit te zoeken etc. Ik ben daardoor minder afhankelijk van mijn inkomen, als we het hadden laten doen had het namelijk 4K meer gekost. Daarnaast heb ik mezelf nieuwe vaardigheden aangeleerd die ik later ook weer in ons huis of elders kan gebruiken.
Door echter veel zelf te kunnen doen, wensen op andere manieren invullen kun je die afhankelijkheid verlagen.
Simpel voorbeeld: we hebben nu een nieuwe keuken voor < 2K, puur door alles zelf te doen, uit te zoeken etc. Ik ben daardoor minder afhankelijk van mijn inkomen, als we het hadden laten doen had het namelijk 4K meer gekost. Daarnaast heb ik mezelf nieuwe vaardigheden aangeleerd die ik later ook weer in ons huis of elders kan gebruiken.
Enige manier om met redelijke zekerheid FO te geraken is (maximaal) een paar ton opbouwen of zelfs minder, en gewoon in een hutje of extreem goedkoop appartement gaan wonen. Je wil lage tot geen vaste lasten, en dat bij zeer weinig bezit.
Als je spaart zoals jullie nu doen, je hebt bijvoorbeeld een ton op de bank staan en je leeft verder in een camper. Dan ben je toch al wel FO denk ik. Stel je hebt 200 euro per maand aan kosten (je moet toch eten enzo), dan kun je met een ton het al 40 jaar uithouden. Met de aanname dat het net zoveel rendeert als dat het belasting kost. Als je dan ook nog een beetje rendement haalt is het mooi. Werken doe je dan nog voor de leuke dingen, om op vakantie te gaan bijvoorbeeld.
Als je spaart zoals jullie nu doen, je hebt bijvoorbeeld een ton op de bank staan en je leeft verder in een camper. Dan ben je toch al wel FO denk ik. Stel je hebt 200 euro per maand aan kosten (je moet toch eten enzo), dan kun je met een ton het al 40 jaar uithouden. Met de aanname dat het net zoveel rendeert als dat het belasting kost. Als je dan ook nog een beetje rendement haalt is het mooi. Werken doe je dan nog voor de leuke dingen, om op vakantie te gaan bijvoorbeeld.
Zoals ik het begrijp is een eigen woning (waar je in woont) altijd uitgezonderd van Box 3 en wordt het in Box 1 belast. Dat een eigen woning als vermogen werd belast stamt uit het vorige belastingstelsel maar veel mensen denken dat dat nog steeds zo is. Of je er wel of geen hypotheek op hebt maakt niet uit, alleen gaat de Wet Hillen dan weer meespelen om het makkelijk te maken.NiGeLaToR schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:59:
[...]
Er is nu geen belasting op afgelost vermogen uit je huis toch? Daar betaal je geen vermogensrendement heffing over volgens mij - kleine stap om daar mee te beginnen. Heb je hypotheek dan is het geen vermogen, alles wat je aflost tot onder de WOZ wel. Ideaal voor gemeenten/overheid om de WOZ wat op te krikken als er behoefte is aan inkomenNoem maar een dwarsstraat.
200 euro per maand is niet realistisch, althans niet in NL op een legale manier. Alleen de verplichte zorgverzekering kost je al 70-100 euro per maand en dan heb je een minimale verzekering. Daarnaast de gemeentelijke belastingen is ook al 300-400 euro per jaar.!null schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:33:
Enige manier om met redelijke zekerheid FO te geraken is (maximaal) een paar ton opbouwen of zelfs minder, en gewoon in een hutje of extreem goedkoop appartement gaan wonen. Je wil lage tot geen vaste lasten, en dat bij zeer weinig bezit.
Je kunt er voor kiezen om dat allemaal niet te betalen maar dat gaat je vroeg of laat dwars zitten, je gaat een keer zorg nodig hebben en als je dan niet verzekerd blijkt ga je een hoop gedoe krijgen.
Tjeemp, 2000 is wel heel weinig. Een beetje off-topic misschien maar kun je kort iets noemen waaruit deze keuken is opgebouwd? Hout van ikea? apparatuur? werkblad?rube schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:15:
Simpel voorbeeld: we hebben nu een nieuwe keuken voor < 2K, puur door alles zelf te doen, uit te zoeken etc.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Als je 100 miljoen zou hebben, ben je FO. Het is dus niet dat het niet kan, alleen wordt hier door iedereen een grens uitgerekend, alsof als je die gehaald hebt je ineens compleet FO bent. Alsof het een binair iets is, je bent het wel of niet.Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:06:
[...]
Met die laatste uitspraak ben ik heb erg eens. De vergelijking heeft gewoon teveel variabelen.
Daarnaast zal je bestedingspatroon in de loop der jaren ook erg kunnen veranderen. Meer of minder vakanties, auto's of auto, dure of goedkope hobbies, minder aanschaf duurzame goederen, etc.
Ik ben ervaringsdeskundige
Je bouwt door te sparen een buffer op, en een passief inkomen. Deze buffer deel je door je te verwachten kosten, en zodra je dan als datum dat het op is >= je eigen verwachting dat je komt te overlijden (hoe luguber) dan 'ben je FO'. Maar in die situatie kunnen de omstandigheden wat veranderen, en dan ben je ineens niet meer FO... oftewel, je was nog helemaal niet onafhankelijk.
Als je in de situatie zit waarin je vermogen meegroeit met inflatie, en je met de rest van het rendement volledig in je financiele wensen kan voldoen, dan is de verwachtte datum dat het op is oneindig. Verandering van omstandigheden kunnen dan ervoor zorgen dat die datum wel weer concreet wordt, maar over het algemeen zal dat dan een jaar of 200 zijn bij wijze van.
Misschien niet allemaal het beste verwoord, maar het is natuurlijk dat hoe groter je buffer, en hoe langer je het kan uitzingen zonder te werken, hoe onafhankelijker je wordt. Dat zie je ook terugkomen in uitspraken als "dan kan ik zelfstandig worden" of "dan zou ik kunnen stoppen met werken".
Kastjes + werkblad van Ikea. Met korting, want dit (Faktum) systeem gaat/ging eruit.mekkieboek schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:52:
[...]
Tjeemp, 2000 is wel heel weinig. Een beetje off-topic misschien maar kun je kort iets noemen waaruit deze keuken is opgebouwd? Hout van ikea? apparatuur? werkblad?
Apparatuur: uit 2de hands keuken, waarvan koelkast en vaatwasser maar 2 jaar oud.
Jaga-radiator: ook marktplaats
Overige (elctra, water, gas, isolatie, pleister, verf e.d.): bouwmaat
Wat ik vroeger vaak deed is het volgende:
Tel al je vermogen bij elkaar (nee, huis niet meenemen) en deel dit bedrag door je netto inkomen per jaar (zeg eens 13-14 x je netto maandsalaris). Dit geeft aan hoeveel jaar je FO ZOU KUNNEN ZIJN vanaf vandaag.
Denk je genoeg pensioen en AOW te ontvangen, dan weet je hoeveel jaar betaald werk je nog moet verrichten. Kan je die tijd op enig moment overbruggen? Dan is elk jaar dat je doorwerkt, een aanvulling voor de oude dag.
Grofweg een hanteerbare aanpak, denk ik.
Tel al je vermogen bij elkaar (nee, huis niet meenemen) en deel dit bedrag door je netto inkomen per jaar (zeg eens 13-14 x je netto maandsalaris). Dit geeft aan hoeveel jaar je FO ZOU KUNNEN ZIJN vanaf vandaag.
Denk je genoeg pensioen en AOW te ontvangen, dan weet je hoeveel jaar betaald werk je nog moet verrichten. Kan je die tijd op enig moment overbruggen? Dan is elk jaar dat je doorwerkt, een aanvulling voor de oude dag.
Marktplaats maakt het wel makkelijker om meer FO te worden. Al is het soms wel lastig / grappig dat sommige bieders perse het laatste uit de fles willen. Bied je iets scherp aan voor zeg 100,- krijg je:rube schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:09:
...ook marktplaats
70
80
90
91
92
93
94
Zemelen om de laatste euro eruit te halen en dan komt er een derde die ziet dat die 100,- inderdaad scherp is en bam, verkocht
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ach kan ook andersom, gisteren oude loungeset erop, verwachte max. 150 euro, eerste bod was 150,-mekkieboek schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:26:
[...]
Marktplaats maakt het wel makkelijker om meer FO te worden. Al is het soms wel lastig / grappig dat sommige bieders perse het laatste uit de fles willen. Bied je iets scherp aan voor zeg 100,- krijg je:
70
80
90
91
92
93
94
Zemelen om de laatste euro eruit te halen en dan komt er een derde die ziet dat die 100,- inderdaad scherp is en bam, verkocht
Moet zeggen dat het toch altijd wel fijn is, zo hebben wij de slaapkamer gerenoveerd, grotendeels weer teruggehaald uit verkopen op marktplaats van de oude slaapkamer.
Nu toch nog een lekker gedeelte terug met de loungeset voor de nieuwe tuinset. De stort geeft nooit geld terug, dus altijd mooi meegenomen!
[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 06-06-2014 10:31 ]
Deze berekening gaat ervan uit dat je je volledige salaris uitgeeft. De kern van FO worden is juist een positieve spaarratio hebben, anders zal je zelfstandig nooit vermogen opbouwen.Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:21:
Wat ik vroeger vaak deed is het volgende:
Deze link is al vaker voorbij gekomen maar is een eenvoudige houvast: http://www.mrmoneymustach...-behind-early-retirement/
[ Voor 9% gewijzigd door mossel op 06-06-2014 10:35 ]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Marktplaats helpt bij het goedkoop realiseren van dingen. Ik heb zelf een bad van 700 euro voor 100 euro gescoord, gewoon nieuw in de verpakking
Nu nog wat andere dingen (wastafel enzo) goedkoper scoren, en ik heb mijn badkamer voor 1000 euro minder gerealiseerd. Ook al 250 euro bespaard op een nieuwe ongebruikte douche WTW.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 06-06-2014 10:40 ]
Ik had het met de meterkast, nieuw erg duur en via marktplaats voor een mooie prijs(ook gewoon nieuw), samen met een vriend gemonteerd.
Dit snap ik niet. Als je genoeg geld hebt om aan jezelf het toekomstige salaris te betalen totdat je via een ander kanaal (AOW + pensioen) de rest van je leven een goed inkomen te hebben, wat is er dan mis in mijn berekening?mossel schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:32:
[...]
Deze berekening gaat ervan uit dat je je volledige salaris uitgeeft. De kern van FO worden is juist een positieve spaarratio hebben, anders zal je zelfstandig nooit vermogen opbouwen.
Deze link is al vaker voorbij gekomen maar is een eenvoudige houvast: http://www.mrmoneymustach...-behind-early-retirement/
Moet er na mijn dood nog geld over moeten zijn? Dat is er, namelijk het huis
Dan heb je dus NOG teveel gespaard.
Ik denk dat hij wil zeggen dat jij je volledige netto jaarsalaris neemt, bv 25000€ per jaar. Terwijl je hier vaak spaarpercentages ziet van 30-60% . Dus je zou in jouw berekening niet 25.000€ moeten nemen, maar je netto-uitgaven per jaar en niet je netto-inkomsten. Stel dat je bv elke maand 50% spaart, moet je dus eerder je vermogen delen door 12.500€ ipv 25.000.
Je theorie is dus wel goed, maar gaat uit van inkomsten die volledig op gaan ipv totale uitgaven.
En er zijn twee manieren, sommigen willen gewoon overbruggen tot aan hun pensioeneld. Anderen willen veiliger spelen en gewoon leven van hun passief inkomen omdat ze niet vertrouwen dat het pensioengeld genoeg zal zijn en wel degelijk op hun 65-67-70-... zal komen...
Je theorie is dus wel goed, maar gaat uit van inkomsten die volledig op gaan ipv totale uitgaven.
En er zijn twee manieren, sommigen willen gewoon overbruggen tot aan hun pensioeneld. Anderen willen veiliger spelen en gewoon leven van hun passief inkomen omdat ze niet vertrouwen dat het pensioengeld genoeg zal zijn en wel degelijk op hun 65-67-70-... zal komen...
Bij bijna alles wat ik koop denk ik eerst; kan ik het 2ehands vinden. Er zijn soms dingen die ik graag zelf nieuw koop omdat ik weet dat sommige dingen echt slijten of 'minder' worden en dan gewoon niet lang (genoeg) mee gaan en daarmee ook niet per se duurzaam zijn. Zo zou ik in een nieuwe keuken nooit 2 jaar oude apparatuur plaatsen, omdat dit gewoon dingen zijn die na 5-8 jaar vervangen zullen moeten worden omdat ze teveel energie gaan verbruiken of slecht gaan functioneren. Koelkast kan 30 jaar mee gaan maar kost na 9 jaar vaak meer aan stroom per jaar dan een nieuwe zou kosten.
Veel vrienden vinden het grappig om te zien dat juist wij (die in de ogen van velen alles wel kunnen betalen als we zouden willen) zo leven - ik leg dan altijd uit dat er een relatie is tussen wat er in komt en wat er uit gaat, dus als je die balans in je voordeel weet te verschuiven hou je meer over, ongeacht je inkomen. Maargoed, koop evengoed nog te veel shit wat niet per se nodig is, maar dat is soms ook gewoon prima. De basis is zo straks en goedkoop mogelijk gemaakt - net vast nummer opgezegd, internet tandje langzamer gezet, scheelt toch weer 15,- per maand
Veel vrienden vinden het grappig om te zien dat juist wij (die in de ogen van velen alles wel kunnen betalen als we zouden willen) zo leven - ik leg dan altijd uit dat er een relatie is tussen wat er in komt en wat er uit gaat, dus als je die balans in je voordeel weet te verschuiven hou je meer over, ongeacht je inkomen. Maargoed, koop evengoed nog te veel shit wat niet per se nodig is, maar dat is soms ook gewoon prima. De basis is zo straks en goedkoop mogelijk gemaakt - net vast nummer opgezegd, internet tandje langzamer gezet, scheelt toch weer 15,- per maand
Hé, wel nog een beetje blijven leven!NiGeLaToR schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:59:
Bij bijna alles wat ik koop denk ik eerst; kan ik het 2ehands vinden. Er zijn soms dingen die ik graag zelf nieuw koop omdat ik weet dat sommige dingen echt slijten of 'minder' worden en dan gewoon niet lang (genoeg) mee gaan en daarmee ook niet per se duurzaam zijn. Zo zou ik in een nieuwe keuken nooit 2 jaar oude apparatuur plaatsen, omdat dit gewoon dingen zijn die na 5-8 jaar vervangen zullen moeten worden omdat ze teveel energie gaan verbruiken of slecht gaan functioneren. Koelkast kan 30 jaar mee gaan maar kost na 9 jaar vaak meer aan stroom per jaar dan een nieuwe zou kosten.
Ligt natuurlijk aan hoe lang je er mee denkt te doen.Lointje schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:44:
Nu ons huis 10 jaar oud is, zijn dus de dingen die toentertijd gekocht zijn ook 10 jaar oud. De keuken, badkamer, tv, etc. Nu merken we wel dat sommige dingen toch echt vervanging toe zijn.
De badkamer hebben we vorig jaar opnieuw laten tegelen voor een goede prijs (via werkspot geregeld)
Dit jaar zijn de apparatuur aan de beurt. De inbouwkoelkast van ikea/whirlpool heeft al tijden moeite om tot een temperatuur van 8 graden te koelen, dus de bestelling voor een vervangende is er uit.
Toendertijd had die koelkast mij geloof ik 800 euro gekost. Laten we dus stellen op een afschrijving van 80 euro per jaar.
Nou kon ik wel kiezen voor een superdeluxe a++ koelkast, maar ik heb expres gekozen voor een lagere model zonder automatische ontdooistand en slechts a+. Scheelt de helft. 550 ipv 1100. En als ie het 5 jaar volhoudt, dan is het qua afschrijving al goed.
(de ikea keuken voldoet nog prima trouwens. maar misschien dat een vervanging er ook wel aan zit te komen)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Klinkt herkenbaar.NiGeLaToR schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:59:
Veel vrienden vinden het grappig om te zien dat juist wij (die in de ogen van velen alles wel kunnen betalen als we zouden willen) zo leven - ik leg dan altijd uit dat er een relatie is tussen wat er in komt en wat er uit gaat, dus als je die balans in je voordeel weet te verschuiven hou je meer over, ongeacht je inkomen.
Wij zijn er altijd van uit gegaan dat je moet kunnen leven van 1 salaris. Dat blijkt soms wonderwel te kunnen. We hoeven niet zo erg op vakantie, om de zoveel jaar een nieuw interieur, elke drie jaar een nieuwe auto, etc., etc.. Je gelooft niet wat je kan uitsparen in een aantal jaren. Daarnaast ook niet te flauw zijn om thuis je handjes te laten wapperen en leergierig blijven. Dan word je vanzelf een handy manNiGeLaToR schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:19:
[...]
je moest 's weten
heb zo makkelijk praten, praktisch alles kunnen doen wat je wilt + sparen voor FO. Oke, kan dus heel hard sparen voor FO, maar dat heb ik er niet voor over.
Dat scheelt dan nog eens bakken met geld.
Maar vergeet niet om op gezette tijden volledig te ontsporen, dat hoort er namelijk bij
Vrienden en familie weten van ons dat we sober / spaarzaam om gaan met ons geld. Dat wij nooit wilde uitgaves doen. Maar je merkt wel dat er dan niet altijd verder wordt gedacht. Want er volgens altijd zeer grote ogen, als het in het gesprek gaat over hoeveel geld we hebben gespaard om uit te geven op de wereldreis die we gedaan hebben, of nu weer in korte tijd gespaard hebben om in het huis te stoppen. Bij sommigen valt de bek open. Anderen weten gewoon dat dit kan, en hebben zelf gezonde buffers staan van dergelijke bedragen.
Maar er zijn genoeg leeftijdsgenoten (tegen de 30 of iets ouder) die nog een studentikoze levenstijl hebben. Zijn ze helemaal vrij in, en het flexibel zijn of vrijheidsgevoel (als dat er is, er wordt ook gewoon gewerkt) is misschien wel mooi. Ze hebben echter nog 0 euro opgebouwd, het enige wat ze bezitten is een oude bank en een studieschuld.
Maar er zijn genoeg leeftijdsgenoten (tegen de 30 of iets ouder) die nog een studentikoze levenstijl hebben. Zijn ze helemaal vrij in, en het flexibel zijn of vrijheidsgevoel (als dat er is, er wordt ook gewoon gewerkt) is misschien wel mooi. Ze hebben echter nog 0 euro opgebouwd, het enige wat ze bezitten is een oude bank en een studieschuld.
Hee. dat zijn wel de mensen die de economie op gang houden he.!null schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:43:
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het mooie van een IKEA-keuken zijn de onderdelen ervan. Als er een kastje of frontje kapot is, haal je heel eenvoudig een nieuwe. Alles past nog. Dat verlengt de levensduur van een keuken enorm. Ondanks dat IKEA-keukens niet veel goedkoper zijn, heb ik nu wel een IKEA-keuken besteld.kmf schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:15:
[...]
(de ikea keuken voldoet nog prima trouwens. maar misschien dat een vervanging er ook wel aan zit te komen)
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Goede link voor de berekening van FO en de math erachter:
http://the-military-guide...inancially-independent-2/
Hier wordt toch je pensioen op een andere (verplichte) manier geregeld.RouterJockey schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:10:
Goede link voor de berekening van FO en de math erachter:
Vooral geschikt voor de doorsnee Amerikaan.
De eerste paar regels zijn uiteraard voor iedereen bedoeld
Tja, wie heeft er een mooier zorgeloos leven? Zij, die niks hebben, weinig verantwoordelijk maar wel alle vrijheid om te doen en laten wat ze willen of de mensen in dit topic? In dit topic komen wel sobere mensen zeg, zelfs besparingen op enkele euro's. Kan natuurlijk nooit kwaad maar gaan jullie bijvoorbeeld wel is naar een festival of is € 75 te duur voor 1 dagje plezier?!null schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:43:
Vrienden en familie weten van ons dat we sober / spaarzaam om gaan met ons geld. Dat wij nooit wilde uitgaves doen. Maar je merkt wel dat er dan niet altijd verder wordt gedacht. Want er volgens altijd zeer grote ogen, als het in het gesprek gaat over hoeve/ el geld we hebben gespaard om uit te geven op de wereldreis die we gedaan hebben, of nu weer in korte tijd gespaard hebben om in het huis te stoppen. Bij sommigen valt de bek open. Anderen weten gewoon dat dit kan, en hebben zelf gezonde buffers staan van dergelijke bedragen.
Neemt iemand hier nog het risico mee dat als je FO verkeerd gaat, en je tóch weer aan het werk moet, je nog wel eens een groot probleem kunt gaan krijgen met het vinden van een baan?
Klopt,
Er word ook uitgegaan van een safe redrawel rate van 4 % alleen als we ervan uitgaan dat je wat pensioen opgebouwd hebt wat je inkomen gaat verschaffen op je 67e dan kan je meer opnemen dan je safe redrawel rate.
Rekenvoorbeeldje:
stel je hebt een inkomen van 2500 netto en je spaart daarvan 1000 euro (40 procent). Dan zijn je kosten per jaar 2500-1000 = 1500 per maand x 12 = 18000 euro per jaar.
Als we als uitgangspunt nemen dat we 25 x dit nodig hebben om compleet FO te zijn dan is dat 25 x 1800 = 450000 euro. De safe redrawel rate is 0,04 x 45000 = 18000 euro (idd dit zijn je bovengenoemde jaarlijkse kosten)
Nu de safe redrawel rate houd rekening met inflatie op de volgende manier: inflatie bv 3%, rendement op vermogen 7 procent: 7-3 =4 . (of rendement 6 % en inflatie 2 % etc) Dit is beschreven in de zgn trinity studies http://www.bobsfinancialwebsite.com/Trinity/trinity.htm
Dit betekent dat je als je 7 procent rendement skoort je het eerste jaar van je Fo, je 18000 kan opnemen en daarna kan je dit elk jaar verhogen met de inflatie (1,03 x 18000 =28450) etc. Dit zou je theoretisch honderden jaren vol kunnen houden.( de vraag is wel hoe je 7% rendement scoort, of 6 % bij 2% inflatie dat zal niet gaan met een simpele spaarrekening op dit moment)
Echter op het moment dat je inkomen verkrijgt van pensioen dan heb je dus minder nodig of kan je meer opnemen dan je Safe redrawel rate, sterker nog doe dat vooral of zorg dat je nageslacht het krijgt anders komt de grijpgrage overheid langs. Daarnaast als de overheid hier iets aan gaat doen: YouTube: Inkomensongelijkheid Nederland bijv extra vermogens belasting dan gaat dit wel ten koste van je frugale levenstijl
Er word ook uitgegaan van een safe redrawel rate van 4 % alleen als we ervan uitgaan dat je wat pensioen opgebouwd hebt wat je inkomen gaat verschaffen op je 67e dan kan je meer opnemen dan je safe redrawel rate.
Rekenvoorbeeldje:
stel je hebt een inkomen van 2500 netto en je spaart daarvan 1000 euro (40 procent). Dan zijn je kosten per jaar 2500-1000 = 1500 per maand x 12 = 18000 euro per jaar.
Als we als uitgangspunt nemen dat we 25 x dit nodig hebben om compleet FO te zijn dan is dat 25 x 1800 = 450000 euro. De safe redrawel rate is 0,04 x 45000 = 18000 euro (idd dit zijn je bovengenoemde jaarlijkse kosten)
Nu de safe redrawel rate houd rekening met inflatie op de volgende manier: inflatie bv 3%, rendement op vermogen 7 procent: 7-3 =4 . (of rendement 6 % en inflatie 2 % etc) Dit is beschreven in de zgn trinity studies http://www.bobsfinancialwebsite.com/Trinity/trinity.htm
Dit betekent dat je als je 7 procent rendement skoort je het eerste jaar van je Fo, je 18000 kan opnemen en daarna kan je dit elk jaar verhogen met de inflatie (1,03 x 18000 =28450) etc. Dit zou je theoretisch honderden jaren vol kunnen houden.( de vraag is wel hoe je 7% rendement scoort, of 6 % bij 2% inflatie dat zal niet gaan met een simpele spaarrekening op dit moment)
Echter op het moment dat je inkomen verkrijgt van pensioen dan heb je dus minder nodig of kan je meer opnemen dan je Safe redrawel rate, sterker nog doe dat vooral of zorg dat je nageslacht het krijgt anders komt de grijpgrage overheid langs. Daarnaast als de overheid hier iets aan gaat doen: YouTube: Inkomensongelijkheid Nederland bijv extra vermogens belasting dan gaat dit wel ten koste van je frugale levenstijl
Het ikea keuken systeem is vervangen. dus dat beleid geldt niet meer voor keukens gekocht voor april 2014.Krisp schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:50:
[...]
Het mooie van een IKEA-keuken zijn de onderdelen ervan. Als er een kastje of frontje kapot is, haal je heel eenvoudig een nieuwe. Alles past nog. Dat verlengt de levensduur van een keuken enorm. Ondanks dat IKEA-keukens niet veel goedkoper zijn, heb ik nu wel een IKEA-keuken besteld.
wij hebben in april express nog een "oude" ikea keuken gekocht dat was wel zo fijn met 15% extra korting. er zit ook nog 25 jaar garantie op en ze schijnen alles de komende jaren nog ergens op voorraad te houden.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Als ik geen goede spaarder was had ik een stuk minder vrijheid gehad anders.Versteegrob schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:57:
[...]
Tja, wie heeft er een mooier zorgeloos leven? Zij, die niks hebben, weinig verantwoordelijk maar wel alle vrijheid om te doen en laten wat ze willen
Simpel voorbeeld: Ik wilde verhuizen maar had een restschuld van 35.000 euro. Als je geen spaargeld had gehad had je niet weggekund, ik wel.
Als ik morgen mijn baas toch echt niet zo aardig meer vind dan kan ik ontslag nemen want ik kan prima een tijdje teren op mijn spaargeld, ook een stukje vrijheid.
Wil ik morgen een wereldreis maken, dan kan dat.
Ik maak me geen zorgen over rammels en piepjes of andere rare geluiden in mijn auto, omdat ik geen auto heb.
Dus om je vraag te beantwoorden: ik heb een mooi zorgeloos leven juist omdat ik me niet zo druk hoef te maken om geld.
Hoe precies gaf het niet hebben van een buffer en het uitgeven van al je geld aan vluchtig plezier je vrijheid?
Ja hoorof de mensen in dit topic? In dit topic komen wel sobere mensen zeg, zelfs besparingen op enkele euro's. Kan natuurlijk nooit kwaad maar gaan jullie bijvoorbeeld wel is naar een festival of is € 75 te duur voor 1 dagje plezier?
Het hele systeem is idd vervangen en de garantie termijn blijft gelden. Basicly houd dit in dat er nog ergens een voorraad blijft van alles zodat het waar nodig vervangen kan worden. Mocht dit niet kunnen zorgt IKEA voor een oplossing.Smuggler schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 13:10:
[...]
Het ikea keuken systeem is vervangen. dus dat beleid geldt niet meer voor keukens gekocht voor april 2014.
wij hebben in april express nog een "oude" ikea keuken gekocht dat was wel zo fijn met 15% extra korting. er zit ook nog 25 jaar garantie op en ze schijnen alles de komende jaren nog ergens op voorraad te houden.
(In Zweden waar deze nieuwe keuken serie al even loopt heeft dit er bijvoorbeeld al voor gezorgd dat mensen gratis een volledig nieuwe keuken kregen)
Eigenlijk de mensen in dit topic. Stel je verliest je werk. De "zorgeloze" mensen hebben weken de tijd om een nieuwe job te vinden, anders hebben ze problemen met hun huur, ...Versteegrob schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:57:
[...]
Tja, wie heeft er een mooier zorgeloos leven? Zij, die niks hebben, weinig verantwoordelijk maar wel alle vrijheid om te doen en laten wat ze willen of de mensen in dit topic? In dit topic komen wel sobere mensen zeg, zelfs besparingen op enkele euro's. Kan natuurlijk nooit kwaad maar gaan jullie bijvoorbeeld wel is naar een festival of is € 75 te duur voor 1 dagje plezier?
De mensen in dit topic kunnen hun levensstijl behouden en eigenlijk 2 jaar thuis zitten zonder te hoeven besparen. Ze kunnen in theorie nog altijd uit eten, weg met vrienden/familie, zelfs reizen maken. Medisch probleem? Altijd jammer maar als er kosten zijn zullen de mensen uit dit topic zich niet in de schulden moeten zetten.
Ik vind het ook een vreemde redenering dat mensen in dit topic geen vrijheid zouden hebben. Iedereen gaat op reis, de extreemsten zelfs 9 van de 12 maanden. Bijna iedereen heeft een huis, een auto, ... Gaan al eens op restaurant, hebben een sociaal leven, ...
Het globale idee achter FO wil gewoon zeggen dat je bespaart op wat voor jou onbelangrijk is, terwijl je nog altijd de zaken doet die je wel belangrijk vindt. En daar probeer je een beste prijs/kwaliteit te verkrijgen
En daarom is de vraag over 75€ voor een concert afhankelijk per persoon. Voor sommigen is dat zeker te veel voor een dag. Als je niet zo into muziek/live muziek bent, of je houdt niet echt van de festivalsfeer dan blijf je daar weg. Ben je een echte liefhebber dan ga je er gewoon heen.
Ik ga zelf naar een 5tal optredens/cabarets per jaar, en dan nog een heleboel kleinere gratis festivals.
En ja, toch ben ik dan iemand die in de supermarkt prijzen gaat vergelijken. Die om de 2 jaar zijn energieverbruik er bij neemt en dan eens vergelijkt waar hij beter kan. Die soms hier en daar 1€ zal besparen door bv het standbylampje van de tv uit te zetten 's avonds. Ook iemand die 3 maand op zijn gemak heeft zitten lezen, nadenken en onderzoek doen voor hij zijn koersfiets kocht, en daar een mooie deal mee gedaan heeft. Die een auto heeft die hem welgeteld 600€ heeft gekost die hem al meer dan 2 jaar probleemloos van A naar B brengt. En die bijgevolg ook 40% van zijn inkomen opzij kan zetten.
Die mensen hebben helemaal geen vrijheid om te doen en laten wat ze willen. Tot op zekere hoogte heb je gelijk, want ze geven geld uit als water, aan de nieuwste telefoon of andere dingen. En zeker hebben ze er plezier van. Maar als je dan aan het einde van de maand weer 0 euro hebt en net aan rond komt, is dat niet handig. En vakanties worden dan al lastig.Versteegrob schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:57:
[...]
Tja, wie heeft er een mooier zorgeloos leven? Zij, die niks hebben, weinig verantwoordelijk maar wel alle vrijheid om te doen en laten wat ze willen of de mensen in dit topic? In dit topic komen wel sobere mensen zeg, zelfs besparingen op enkele euro's. Kan natuurlijk nooit kwaad maar gaan jullie bijvoorbeeld wel is naar een festival of is € 75 te duur voor 1 dagje plezier?
M'n vriendin en ik hanteren een andere vorm van vrijheid
Daarna heeft het sparen ons "een andere vorm van vrijheid" gegeven, in de zin van dat we ondanks ellende met de hypotheek toch een heel betaalbaar huis hebben kunnen kopen. Wat anders niet mogelijk was geweest.
Deze mensen leven van dag tot dag. En dat is opzich heel goed, echt helemaal niks mis mee vind ik. Maar de financien, en de vrijheid die met financien te maken hebben (consumeren, vakanties e.d., maar ook huisvesting en alles) gaan ook niet verder van dag tot dag.
[ Voor 9% gewijzigd door !null op 06-06-2014 13:31 ]
Het feit dat ik 15,- bespaar op telefoon en internet komt omdat ik het niet gebruik. Het is vooral een kwestie van niet lui zijn om ook die dingen te pakken. Ik ga graag naar een festival en als ik dan ga, dan koop ik vip kaarten en drink ik zoveel van wat ik lekker vindVersteegrob schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:57:
[...]
Wat heeft opbouwen voor zin als ik net als te veel mensen in m'n omgeving dood ga aan ALS, kanker, MS of een dom ongeval? Noppes! Ik leef nu.
helaas zijn ze overgestapt naar een nieuwe systeem, dus de oude faktum onderdelen raken langzaam op...Krisp schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:50:
[...]
Het mooie van een IKEA-keuken zijn de onderdelen ervan. Als er een kastje of frontje kapot is, haal je heel eenvoudig een nieuwe. Alles past nog. Dat verlengt de levensduur van een keuken enorm. Ondanks dat IKEA-keukens niet veel goedkoper zijn, heb ik nu wel een IKEA-keuken besteld.
(en trouwens. mijn keuken was 4500 inclusief apparatuur. Een soortgelijke van de keukenboer is 10k en ik had geen zin om lekker te onderhandelen)
Misschien geheel on-topic maar in het kader van onafhankelijkheid en ook van mijn kant een hoge interesse om klussen eerst zelf aan te pakken, is het lastig om zelf een keuken van IKEA te installeren? Ik heb een hekel aan onderhandelen en wil gewoon een transparante prijs voor een keuken betalen. Eerst ga ik me in het najaar in de tuin uitleven, wil ook zoveel mogelijk zelf aanpakken!kmf schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 14:31:
[...]
helaas zijn ze overgestapt naar een nieuwe systeem, dus de oude faktum onderdelen raken langzaam op...
(en trouwens. mijn keuken was 4500 inclusief apparatuur. Een soortgelijke van de keukenboer is 10k en ik had geen zin om lekker te onderhandelen)
Prima te doen, kost wat tijd, maar met wat handigheid is het geen probleem.
Nee hoor. Het kost alleen tijd en moeite. Voor de rest prima zelf te doen als je ook een ikea boekenkast in elkaar kan zetten.Accountant schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:21:
[...]
Misschien geheel on-topic maar in het kader van onafhankelijkheid en ook van mijn kant een hoge interesse om klussen eerst zelf aan te pakken, is het lastig om zelf een keuken van IKEA te installeren? Ik heb een hekel aan onderhandelen en wil gewoon een transparante prijs voor een keuken betalen. Eerst ga ik me in het najaar in de tuin uitleven, wil ook zoveel mogelijk zelf gaan aanpakken!
De spoelbak moet je natuurlijk wel bij het bestellen laten infrezen in je werkblad. Voor de rest is alles prima zelf te doen.
Het voordeel is ook dat je indeling helemaal naar je eigen wensen kan doen. Wat wel een tip kan zijn: inbouwapparatuur kan je beter los kopen bij een webshop of zo. De maten zijn toch universeel, en je hebt dan veel meer keuze voor minder geld.
(Ik had het toentertijd samen besteld omdat de prijzen niet zoveel scheelde toentertijd/de webshops voor inbouwapparatuur nog niet betrouwbare partijen zijn/ik alles in 1x bezorgd wilde hebben)
Je kunt het altijd ook nog gewoon laten monteren door Ikea of door een losse monteur.
Er zijn overigens ook gewoon keukenzaken waar je wel normaal wordt behandeld
waar je gelijk een normale prijs meekrijgt inclusief offerte met artikelnummers etc. zodat je zelf internet kan checken.
Zelf voor 7K een Duitse keuken van goede kwaliteit laten installeren en ja installeren is ook nog een vak, tenzij je 1 op 1 het nieuwe kan plaatsen zonder aanpassingen aan leidingen etc.
Er zijn overigens ook gewoon keukenzaken waar je wel normaal wordt behandeld
Zelf voor 7K een Duitse keuken van goede kwaliteit laten installeren en ja installeren is ook nog een vak, tenzij je 1 op 1 het nieuwe kan plaatsen zonder aanpassingen aan leidingen etc.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.