Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.091 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DivWhis schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:12:
[...]
Wanneer morgen de beurs crashed en je moet aandelen verkopen om die 200e op te brengen, zul je een opeens een stuk meer aandelen van de hand moeten doen. Ik wil juist NIET afhankelijk zijn van de grillen van de markt.
Dat blijf je toch. De door jouw gekozen bedrijven kunnen ook besluiten om geen/minder dividend meer uit te keren. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:03

Don Quijote

El Magnifico

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:15:
[...]

Hmm. Dit lijkt me geen onderzoek. Tenminste, niet in de zin van "peer-review wetenschappelijk". Dit is niet veel meer dan een mooi geschreven stukje marketing.

Leuk trouwens dat je je ervaringen hier deelt :)
Je hebt gelijk. Misschien een wat ongelukkig gekozen bewoording "onderzoek". Meer een samenvatting van andere onderzoeken. Wel met verwijzing naar gezaghebbende mannen zoals Jermey Siegel en Benjamin Graham.
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:19:
[...]

Dat blijf je toch. De door jouw gekozen bedrijven kunnen ook besluiten om geen/minder dividend meer uit te keren. Of mis ik iets?
Tuurlijk kunnen die bedrijven dat besluiten. Daarom wil ik uiteindelijk ook een spreiding met tussen de 30 en 40 bedrijven. De kans dat een aanzienlijk deel van die bedrijven opeens stoppen met het uitkeren dividend (na dit 50 jaar wel te hebben gedaan) is zeer klein. Maar je hebt gelijk, mocht een crash komen zoals we nog nog nooit eerder hebben gezien en de bedrijfswinsten zo onder druk komen te staan dat zelfs de meerderheid van de befaamde aristocrats de uitkeringen niet meer kunnen volhouden. Dan heb ik ook een probleem :-). Gelukkig is zo'n situatie de afgelopen 50 jaar niet voorgekomen ;)

Maar nu ga ik toch een beetje de hoek in die ik niet wil. Ik wil zeker niet mijn idee aan andere opdringen. Het is een strategie, zoals er zovele zijn, waarbij ik me prettig voel en ik erg enthousiast wordt van de dividenden die al maandelijks binnenkomen. Het past bij mijn risk apetite en daardoor kan er goed bij blijven slapen. Voor andere mensen zijn andere strategieën waarschijnlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
joramoudenaarde schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:18:
@Bonsaiboom;
Ik dacht dat als ik 100 uur werk in een maand werk x 58 euro = 5800 bruto omzet. Minus alle belastingen en verzekeringen e.d., dan hou je toch ongeveer 55% over onder aan de streep? Dat is bij mij 3190 euro, waar dan nog de inkomstenbelasting van af gaat. Alle bruto bedragen doen me uiteindelijk niet zoveel: het gaat er ten slotte om wat je uiteindelijk netto op je bankrekening over houdt :)

@mux; zelfstandigenaftrek is toch een ZZP-voordeeltje wat je alleen in de eerste 3 jaar krijgt?
Zelfstandigenaftrek krijg je 'altijd'. Startersaftrek krijg je alleen in het begin. Hoe kom jij van 5800 bruto-omzet naar 55% onder de streep? Heb je inclusief BTW berekend? Reken je niet iets dubbel?

5800 * 12 = 69600 bruto omzet. Zeg een 5k aan kosten = 64600 brutowinst
-9403 zelfst aftrek, -7728 mkb winstv = 47469 inkomen voor box 1
Dat betekent 18862 belasting en bijdrage zvw. Oftewel van je 64600, hou je 45738 over, oftewel 3811 netto per maand.

Als je het uurtarief inclusief BTW hebt genomen, dan begin je op het verkeerde bedrag inderdaad.

http://www.berekenhet.nl/...netto-inkomen-zzp-er.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Oh, dan denk ik dat ik iets niet goed doe Bonsaiboom: ik had altijd begrepen dat als je (ex BTW) een bepaald bedrag aan omzet hebt, dat je iets meer als de helft over houdt aan bruto inkomsten. Jij rekent bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek en mkb winstv, maar ik reken ook de volgende dingen mee:
- stukje pensioen omdat je dat toch zelf moet regelen als ZZP'er
- stukje geld opzij leggen voor vakantie- en ziektedagen
- stukje kosten voor o.a. telefonie, internet, vervoer, boekhouder e.d.

Dan gaan je bruto inkomsten toch nog wat omlaag, nog voordat je IB hebt betaald? Misschien is het niet wat men standaard meerekent, maar ik bedoelde dat ik echt álle kosten er vanaf haal. Dus dezelfde zekerheden zijn dan betaald die de meeste "loondiensters" ook hebben (pensioen, vakantiedagen e.d.). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:19:
[...]

En dan kun je alsnog besluiten om te verkopen. Je bent dan vaak de grote crash vooruit.
Ik deel divwhis zijn strategie. Wel is hij niet zonder risico's maar dat is geen enkele belegging.
Nog een voordeel van de onderliggende stukken kopen is dat je de VS dividend belasting kunt aftrekken. Bij een etf betaal je dubbel.

Wil je trouwens minder risico dan koop je er een etf naast.

Overigens las ik ergens dat je niet moest gaan beleggen met maar 20k. Ik zie dat anders met 25k kun je al snel netto €2000 per jaar behalen. Dat is toch een modaal netto maandloon extra.
Voor veel mensen vakantiegeld.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
@joram

Je wil het inderdaad ietwat teveel rekenen naar een loonsituatie. T_captain heeft daar in het grote zelfstandigentopic veel over geschreven. Ik raad je aan daar verder te lezen. WBT pensioen, hier in het grote FO topic, kan je daar anders tegenaan kijken. Die kosten heb ik eraf gehaald door een post van 5k te pakken op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
BezurK schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:39:
Dank voor de reacties allemaal. Ik ben het er mee eens dat we waarschijnlijk ergens geld lekken. Ik heb alleen echt geen idee waar. Ik weet niet wat gangbaar is, qua kosten. Wel hebben we een iets te duur huis, dat we destijds op de groei gekocht hebben met beiden een full-time salaris (weliswaar mijn eigen salaris een stuk lager). Dit zijn onze vaste lasten per maand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Hypotheekrente  € 975,00 
Aflossing   € 190,00 
Gemeentebelasting   € 72,00 
Eneco (Gas en Electra)  € 185,00 
NN Overlijdensrisicoverzekering € 27,00 
Unive verzekeringpakket € 125,00 (auto w.a., particuliere w.a., rechtsbijstand, inboedel, brand, opstal)
Ditzo zorgverzekering   € 174,00 (2 personen)
Vodafone internet en TV € 80,00 (glasvezel)
Peuterspeelzaal € 65,00 (1 dagdeel per week)
Kinderdagverblijf   € 1.130,00 (2 kinderen 2 dagen per week)
MRB Peugeot € 58,00 
Onderhoud Peugeot   € 41,67 (€500 per jaar / 12)
Tel. abo Vrouw  € 30,00  
Totaal €3152,67

En dat is nog zonder boodschappen en kleding ;) Even voor het gemak reken ik kilometers niet mee, daar krijgen we vergoeding voor. Dit geeft natuurlijk een ietwat vertekend beeld want we ontvangen ruim 800 per maand aan opvangtoeslag en 400 per maand aan HRA.
Ik vind het grappig dat iedereen het hier over je energierekening heeft en andere kleine bedragen.

Jou grootste kost bij verre is de kinderopvang. Hier gaat bijna 1/3 van jou inkomen naar op !!!

Dat is toch echt niet normaal meer, met een inkomen van 3150 netto, ik zou het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
Ze krijgen daarvan 800 euro terug, dus dan valt het wel weer mee. Bovendien kun je er niet heel veel aan doen; gewoon de rit uitzitten tot ze naar school gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
orf schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:11:
Waarom zonder personeel? Met personeel kun je veel meer groeien. :)
Ipv personeel heb ik zelf een meer dan prima alternatief in samenwerkingsverbanden gevonden. Voor mijn website-makerij huur ik zelf regelmatig ontwerpers / tekstschrijvers in, of draag ze aan, terwijl deze tekstschrijvers / ontwerpers mij weer inhuren of aandragen. Hierdoor ben ik mean & lean bij kleine opdrachten, maar kan ik indien nodig ook een 20-koppig team neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Het gaat misschien te veel offtopic om daar hier op in te gaan, maar ik zie wel een flink aantal voordelen die ik heb met personeel:

- continuïteit is niet van mij afhankelijk. Het bedrijf draait prima door zonder mij.
- de omzetten zijn veel groter. Op een omzet van 2 miljoen tikken marges harder aan.
- de interessante opdrachten en aanbestedingen vereisen meerdere medewerkers, minimale omzet, etc
- het bedrijf op zich heeft waarde. Als ik wil kan ik het bedrijf verkopen en waardering is vrij objectief te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Galactic schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 07:33:
[...]
Ik vind het grappig dat iedereen het hier over je energierekening heeft en andere kleine bedragen.

Jou grootste kost bij verre is de kinderopvang. Hier gaat bijna 1/3 van jou inkomen naar op !!!

Dat is toch echt niet normaal meer, met een inkomen van 3150 netto, ik zou het wel weten...
Zoals al gezegd, daar krijg je een fors deel van terug dus die kostenpost is wat misleidend. Daarnaast, als ze de mogelijkheid hadden het goedkoper te doen (waarbij de enige opties zijn: gastouder of familie/vrienden) en ze dat daadwerkelijk wilden, dan hadden ze dat wel gedaan met zo'n post. Valt dus weinig commentaar op te hebben en ja dan kom je simpelweg uit bij de energierekening en verzekeringen :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Galactic schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 07:33:
[...]

Wat stel je voor dan? Kinderen straat op? lol
zoveel geld kwijt aan kinderopvang is 'normaal' bij werkende ouders, kinderopvang is erg duur in Nederland dus als je geen alternatief hebt (zoals [betrouwbare :P ] familie, of vrienden/kennissen etc.) dan betaal je gewoon.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik zie om me heen dan ook her en der stellen er voor kiezen om gewoon een au-pair in huist te nemen (moet je wel de ruimte voor hebben, en zin in hebben). Dat kost een fractie van de reguliere opvang, scheelt een hoop stress (shit spoedbespreking om 17:00 maar, dan moet ik al bij het kdv zijn), kinderen kunnen gewoon lekker thuis blijven etc,Ik zou het eventueel wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Au Pair voor 300 euro per maand? Waar ga je die vinden? Kinderopvang is in Nederland zo duur geworden door de invoering van de toeslag. Beter gewoon de werkgevers laten regelen. Wordt er tenminste verstandig ingekocht. Als je nu weinig verdient, kost kinderopvang je niks. Dus wat je ziet is dat op de duurste kinderopvang de kinderen van de relatief armste mensen zitten. Dat is toch te krom voor woorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Een au pair voor 350-400 euro per maand zou wellicht wel lukken maar vergeet niet dat een au pair daarnáást recht heeft op gratis kost en inwoning. Reken dus op hogere dagelijkse uitgaven. Au pairs zijn volgens mij vooral interessant als je opvang ook (deels) buiten de KDV-uren valt waardoor je niet altijd op normale wijze plaats kunt vinden. Of als je geen kinderopvangtoeslag krijgt maar daarvoor moet je wel serieus veel verdienen.

Vergeleken met KDV, hoe hoog die kosten ook zijn, zijn au pairs nog steeds duur. Je krijgt echt een serieus deel van de opvangkosten terug van de belastingdienst.

[ Voor 15% gewijzigd door Cloud op 15-07-2014 09:26 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Z___Z schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:20:
Au Pair voor 300 euro per maand? Waar ga je die vinden? Kinderopvang is in Nederland zo duur geworden door de invoering van de toeslag. Beter gewoon de werkgevers laten regelen. Wordt er tenminste verstandig ingekocht. Als je nu weinig verdient, kost kinderopvang je niks. Dus wat je ziet is dat op de duurste kinderopvang de kinderen van de relatief armste mensen zitten. Dat is toch te krom voor woorden?
Het ligt er natuurlijk aan wat je situatie is. Concreet mijn buren hebben drie kinderen en betalen +/-150e per week voor een au-pair (plus kost en inwoning). Hebben drie kinderen in de leeftijd 0 tot 5 en hebben 5-dagen in de week de au pair tot hun beschikking (weekend vrij). Nu weet ik niet exact wat de kosten voor drie kinderen 5 dagen in de week naar het KDV sturen zijn, maar als ik extrapoleer vanuit hierboven is het een aardig bedrag.

Los even van de discussie of je samen vijf dagen per week moet willen werken als je kinderen krijgt, die discussie is al genoeg gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:15
Ik ken ook iemand met een aupair, en die heeft zelfs maar 1 kind. Die verdient in zijn eentje dermate veel dat ze nauwelijks iets terug krijgen aan kdv-toeslag. 1 kind voor 5 dagen in de week naar het kdv kost bruto ongeveer 1400-1500 euro, dan is een au-pair inderdaad een stuk goedkoper. Helemaal als er ook nog een 2de en evt. een derde bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 19:42
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:42:
Overigens is mijn regel qua netwerken dat ik dat alleen doe met mensen met wie ik het goed kan vinden. Dus geen hielenlikken bij hoge heren die daar eigenlijk helemaal geen zin hebben en ook geen ongemakkelijke afspraken waarbij ik mijzelf verkoop. Ik geloof er ook in dat het veel effectiever is als je er daadwerkelijk plezier in hebt dan als het echt een business gedreven netwerk activiteit is.
Het eerste is wat mensen denken dat netwerken is, het tweede is netwerken.
joramoudenaarde schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:46:
Oh, dan denk ik dat ik iets niet goed doe Bonsaiboom: ik had altijd begrepen dat als je (ex BTW) een bepaald bedrag aan omzet hebt, dat je iets meer als de helft over houdt aan bruto inkomsten. Jij rekent bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek en mkb winstv, maar ik reken ook de volgende dingen mee:
- stukje pensioen omdat je dat toch zelf moet regelen als ZZP'er
- stukje geld opzij leggen voor vakantie- en ziektedagen
- stukje kosten voor o.a. telefonie, internet, vervoer, boekhouder e.d.

Dan gaan je bruto inkomsten toch nog wat omlaag, nog voordat je IB hebt betaald? Misschien is het niet wat men standaard meerekent, maar ik bedoelde dat ik echt álle kosten er vanaf haal. Dus dezelfde zekerheden zijn dan betaald die de meeste "loondiensters" ook hebben (pensioen, vakantiedagen e.d.). :)
Stukje reservering voor leegloop misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mee eens, als je veel verdient is en au pair wel interessant. Vandaar ook mijn opmerking over de kromme kdv toeslag regeling in Nederland. Overigens krijg je voor je 2e en volgende kind zowieo veel kdv toeslag. Je moet heel veel verdienen, voordat je minder dan 70% van de kosten terug krijgt.
Kinderen nemen is voor de korte termijn killing voor FO, maar voor de lange termijn een aardige verzekering. Je weet nooit wat er gebeurt tussen nu en pak weg 30 jaar. Als door oorlog of natuurramp alles kwijt raakt vlak voor je pensioen heb je meer kans dat je kinderen voor je gaan zorgen dan dat je moet gaan rekenen op de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:20
Netto is KDV onze allergrootste uitgave. (Iets meer dan 10% toeslag.)

Ik heb overigens principieel iets tegen au pairs: het is uitbuiting in mijn ogen. Mooie inkleding en argumentaties ten spijt is het feitelijk gewoon een baan tegen een hongerloon. Ik betaal mijn oppas meer per uur om de facto TV te kijken of te internetten.

FO is leuk, maar het moet wel in lijn liggen met je persoonlijke moraal en ethiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sibylle schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:10:
[...]

Wat stel je voor dan? Kinderen straat op? lol
zoveel geld kwijt aan kinderopvang is 'normaal' bij werkende ouders, kinderopvang is erg duur in Nederland dus als je geen alternatief hebt (zoals [betrouwbare :P ] familie, of vrienden/kennissen etc.) dan betaal je gewoon.
Of je zorgt zelf voor je kinderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Z___Z schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:30:
Mee eens, als je veel verdient is en au pair wel interessant. Vandaar ook mijn opmerking over de kromme kdv toeslag regeling in Nederland. Overigens krijg je voor je 2e en volgende kind zowieo veel kdv toeslag. Je moet heel veel verdienen, voordat je minder dan 70% van de kosten terug krijgt.
Kinderen nemen is voor de korte termijn killing voor FO, maar voor de lange termijn een aardige verzekering. Je weet nooit wat er gebeurt tussen nu en pak weg 30 jaar. Als door oorlog of natuurramp alles kwijt raakt vlak voor je pensioen heb je meer kans dat je kinderen voor je gaan zorgen dan dat je moet gaan rekenen op de overheid.
Ik zie wel vaker de redenatie langskomen dat kinderen een "verzekering" zijn voor de toekomst, maar wees eens eerlijk, sta jij te springen om voor je ouders te zorgen? Begrijp me niet verkeerd, mijn ouders zijn geweldige mensen waar ik graag voor klaarsta, maar tegelijkertijd zou ik het echt niet zien zitten om voor ze te zorgen. Ik heb niet zo'n behoefte om lid te worden van de sandwich generatie en ik zou liever euthenasie plegen dan mijn kinderen voor mij op te laten draaien denk ik.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Ik verbaas me dat iedereen kinderen zo duur vind, we hebben sinds 15 maanden een tweeling, en ik vind het erg meevallen. Qua boodschappen is het wat duurder omdat ze veel groenten en fruit eten maar verder valt het mij erg mee. De kinderbijslag storten we op een aparte rekening voor als ze willen gaan studeren/rijbewijs/ofzo. Ze gaan 1 keer in de twee weken naar een gastouder, en aangezien ik rond modaal (ja landelijk) verdien krijg ik idd ongeveer 2/3 terug (bizar in mijn ogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Harmvdw schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:57:
Ik verbaas me dat iedereen kinderen zo duur vind, we hebben sinds 15 maanden een tweeling, en ik vind het erg meevallen. Qua boodschappen is het wat duurder omdat ze veel groenten en fruit eten maar verder valt het mij erg mee. De kinderbijslag storten we op een aparte rekening voor als ze willen gaan studeren/rijbewijs/ofzo. Ze gaan 1 keer in de twee weken naar een gastouder, en aangezien ik rond modaal (ja landelijk) verdien krijg ik idd ongeveer 2/3 terug (bizar in mijn ogen).
Verander die 1x in de 2 weken naar een gastouder gaan (wat namelijk erg weinig is, daar heb je erg geluk mee) naar 2x in de week naar een kinderdagverblijf en dan zeg je wel wat anders. Dan ben je opeens 1300 euro per maand bruto aan kinderopvang kwijt. In jouw geval waarschijnlijk 500 euro netto per maand.

En dan kun je je kind ook nog 3, 4 of 5 dagen naar het kdv brengen, en dan stijgen je kosten ook weer met 150-200 netto per extra dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
icecreamfarmer schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:46:
[...]

Prima als je kritiek hebt op mensen die hun kind 5 dagen in de week naar het kdv brengen. Maar 2 dagen in de week is toch niet extreem veel? Je reageert nu net alsof ze geen verantwoordelijkheid nemen voor het hebben van kinderen, terwijl ze 3 dagen doordeweeks thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
[...]

..uhm 3 dagen in de week thuis is toch meer dan genoeg? Er moet brood op de plank komen, en bovendien is werken in vele gevallen leuk en goed voor je. Dus het is niet OF werken OF voor je kinderen zorgen, dat kan prima samengaan, ook met 4-5 dagen werken tot 17uur.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
Wij brengen onze zoon naar een gastouder.

Is veel persoonlijk dan zo'n kudde opvang.
Leert meer, omdat er meer aandacht is.
Iets goedkoper pu, maar je krijgt ook minder terug van de belasting.

Gaat nu tijdelijk 4 dgn naar de gastouder. Was normaal 3 dgn.

Kosten €760. 9 uur pd. Belasting teruggave is €322

Je kan er ook voor kiezen om hem thuis te houden en een stayhome vrouw/moeder te hebben. Wij hebben daar niet voor gekozen, omdat onze zoon VEEEEEL meer baat heeft bij een gastouder en vooral die wij hebben. Kind moet leren omgaan met andere kinderen. Onze gastouder is geschoold om met kinderen om te gaan. En mijn vrouw wil deel uit maken van de maatschappij dus een baan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

KDV is ook maar een hele korte periode in het leven van een kind; zodra ze naar school gaan is dat ook weer voorbij. Dan kunnen ze (veel goedkoper) overblijven tussen de middag en in de naschoolse opvang daarna - als je je kinderen dan niet al zelf hebt opgehaald. Het valt wel mee hoe lang je zoveel geld moet uitgeven aan opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Unknown Alien schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:35:
Wij brengen onze zoon naar een gastouder.

Is veel persoonlijk dan zo'n kudde opvang.
Leert meer, omdat er meer aandacht is.
En waar heb jij voor gestudeerd dat je dat zomaar kunt zeggen? :')

Prima hoor, dat jij de keuze hebt gemaakt voor een gastouder, maar je moet vooral gewoon naar je kind kijken om te zien wat passend is. Beiden hebben namelijk zo zijn voors en tegens. Ik zit zelf niet zo in de materie, maar mijn vriendin is orthopedagoog en gedragswetenschapper, dus die wel (ze geeft zelfs kdv's advies over hoe ze een betere omgeving kunnen worden voor de kinderen). Ze vond het juist heel belangrijk voor ons kind om naar een kdv te gaan omdat je daar als kind veel samen speelt, vaak ook met oudere kinderen, wordt je wat eerder op je plek gezet, etc. Precies de dingen die ons kind nodig heeft. Maar dat kan dus weer per kind verschillend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Blik1984 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:46:
[...]

En waar heb jij voor gestudeerd dat je dat zomaar kunt zeggen? :')

Prima hoor, dat jij de keuze hebt gemaakt voor een gastouder, maar je moet vooral gewoon naar je kind kijken om te zien wat passend is. Beiden hebben namelijk zo zijn voors en tegens. Ik zit zelf niet zo in de materie, maar mijn vriendin is orthopedagoog en gedragswetenschapper, dus die wel (ze geeft zelfs kdv's advies over hoe ze een betere omgeving kunnen worden voor de kinderen). Ze vond het juist heel belangrijk voor ons kind om naar een kdv te gaan omdat je daar als kind veel samen speelt, vaak ook met oudere kinderen, wordt je wat eerder op je plek gezet, etc. Precies de dingen die ons kind nodig heeft. Maar dat kan dus weer per kind verschillend zijn
Je geeft het antwoord zelf al, zoals Ray187 zelf ook zegt in datzelfde bericht: hij kijkt naar zijn eigen geval (kind+gastouder).

Laten we de :') smileys achterwege laten als het over elkaars kinderen en ouderschap gaat? (of eigenlijk sowieso).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sibylle schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:49:
[...]

Je geeft het antwoord zelf al, zoals Ray187 zelf ook zegt in datzelfde bericht: hij kijkt naar zijn eigen geval (kind+gastouder).

Laten we de :') smileys achterwege laten als het over elkaars kinderen en ouderschap gaat? (of eigenlijk sowieso).
Ik reageer vooral op het eerste stuk, is nogal belerend om te stellen dat een kdv gelijk staat kudde opvang en is weinig respectvol naar mensen die hun kind wel naar een kinderopvang brengen

Dus net zozeer als dat ik die smiley achterwege kan laten, kan een dergelijke opmerking ook gewoon achterwege gelaten worden. Scheelt weer een hoop frustratie

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 15-07-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Had inderdaad wat netter gekund.. Maar laten we niet in een gastouder vs KDV discussie verzanden, tenzij het gaat om de financiën. Wat voor type opvang je als ouder neemt is een keuze, met duidelijke financiële consequenties. Hoeven we verder niet lang bij stil te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Blik1984 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:19:
[...]

Prima als je kritiek hebt op mensen die hun kind 5 dagen in de week naar het kdv brengen. Maar 2 dagen in de week is toch niet extreem veel? Je reageert nu net alsof ze geen verantwoordelijkheid nemen voor het hebben van kinderen, terwijl ze 3 dagen doordeweeks thuis zijn.
Ik zeg niet dat het in dit geval slecht is (al vind ik 2 dagen de grens), ik vind het alleen vrij apart dat er maar uitgegaan wordt dat de overheid dit probleem moet oplossen omdat het anders te duur is. De andere optie is ze op straat zetten.

Misschien moet je je dan gaan afvragen of met 2 ouders 5 dagen in de week werken nog wel loont.
Want het is heel leuk dat we dat met zijn allen zijn gaan doen maar de welvaart is er vrijwel niets door gestegen. Vrijwel alles (maar met name woningruimte) is er duurder door geworden zodat je er netto niets mee opschiet.

Begrijp mij niet verkeerd iedereen moet dat voor zich zelf weten maar dat is mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:20
mux schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:36:
Het valt wel mee hoe lang je zoveel geld moet uitgeven aan opvang.
Ja, ik lig er ook niet wakker van om voor m'n kind netto >30k af te tikken in ca 3.5 jaar dat het opgevangen wordt, maar van dat geld had ik ook een jaar kunnen leven. Dat zijn namelijk de bedragen waar het om gaat.

In mijn 'planning' had ik meegenomen dat zowel ik als mijn vrouw onder een CAO vallen waar oorspronkelijk 1/3 kinderopvang werd bijgedragen. Onze werkgevers hebben er immers een groot belang bij dat we blijven werken. De uitvoering is op een gegeven moment naar de overheid gegaan met behoud van de 1/3 belofte (minimum kinderopvangtoeslag) welke vorig jaar gesneuveld is. Onze werkgevers en wij zijn er dus veel slechter vanaf gekomen dan gepland.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 15-07-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
mux schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 11:36:
KDV is ook maar een hele korte periode in het leven van een kind; zodra ze naar school gaan is dat ook weer voorbij. Dan kunnen ze (veel goedkoper) overblijven tussen de middag en in de naschoolse opvang daarna - als je je kinderen dan niet al zelf hebt opgehaald. Het valt wel mee hoe lang je zoveel geld moet uitgeven aan opvang.
En toch is het wel voor mij 5k netto per kind per jaar. En dat is slechts voor 2 dagen per week. Er gaat waarschijnlijk op korte termijn nog wel een kind bijkomen, dus dan zit ik toch al aan 40k netto wat je kwijt bent aan kinderopvang. Dat is vergelijkbaar met wat ik aan boodschappen uitgeef en dus een enorme kostenpost.

Is toch 10k per jaar wat je opzij had kunnen zetten voor FO zijn, een flinke bak geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Blik1984 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:31:
[...]

En toch is het wel voor mij 5k netto per kind per jaar. En dat is slechts voor 2 dagen per week. Er gaat waarschijnlijk op korte termijn nog wel een kind bijkomen, dus dan zit ik toch al aan 40k netto wat je kwijt bent aan kinderopvang. Dat is vergelijkbaar met wat ik aan boodschappen uitgeef en dus een enorme kostenpost.

Is toch 10k per jaar wat je opzij had kunnen zetten voor FO zijn, een flinke bak geld
Dan moet je geen kinderen nemen :+

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Coldcat schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:41:
[...]

Dan moet je geen kinderen nemen :+
Ik zou niet zonder willen, FO zijn is niet mijn belangrijkste doel in het leven, daar gaat niet alles voor wijken. Het is alleen een constatering dat kinderen gewoon veel geld kosten en je dus wel zodanig in de weg zitten qua FO worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Rukapul schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:25:
[...]

Ja, ik lig er ook niet wakker van om voor m'n kind netto >30k af te tikken in ca 3.5 jaar dat het opgevangen wordt, maar van dat geld had ik ook een jaar kunnen leven. Dat zijn namelijk de bedragen waar het om gaat.

In mijn 'planning' had ik meegenomen dat zowel ik als mijn vrouw onder een CAO vallen waar oorspronkelijk 1/3 kinderopvang werd bijgedragen. Onze werkgevers hebben er immers een groot belang bij dat we blijven werken. De uitvoering is op een gegeven moment naar de overheid gegaan met behoud van de 1/3 belofte (minimum kinderopvangtoeslag) welke vorig jaar gesneuveld is. Onze werkgevers en wij zijn er dus veel slechter vanaf gekomen dan gepland.
(ik vind dat KDV en kinderen in het algemeen best onder FO valt, gezien het zo'n grote kostenpost is en er dus een hoop te doen is om de kosten te drukken)

Ik vind dat je het van twee kanten moet bekijken. Aan de ene kant kies je voor kinderen en dan moet je rekenen op kosten. Niet alleen rekenen op de best-case kosten, maar ook rekening houden met: wat als mijn kind chronisch gehandicapt is? Wat als kinderopvang minder gunstig wordt vergoed en/of gesubsidieerd in de loop van de komende jaren? Wat als mijn laatste geplande kind een tweeling blijkt te zijn?

Aan de andere kant is het een number's game: heb je meer verdiend dan je netto hebt moeten uitgeven aan het KDV? Dan ben je positief uit, dit was een financieel goede keuze. Zoniet, dan heb je niet op tijd jezelf aangepast aan een veranderende situatie.

FO betekent niet: je stippelt een koers uit en dat gaat dan exact zo gebeuren. Het is een kwestie van constant de harde feiten erbij houden en zeggen: wat kan ik nu beter doen, en ben ik bereid hiervoor concessies te doen aan mijn levensstijl ten gunste van een veel beter leven als ik ouder ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mux schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:16:
@waarom zzp winst is: Als je een onderneming bent voor de belastingdienst, zijn je werkzaamheden op basis van WUO (winst uit onderneming) en niet ROW (resultaat overige werkzaamheden). WUO komt in aanmerking voor zelfstandigenaftrek, waardoor je dus een (groot!) deel van je inkomensbelasting kunt wegstrepen. Als je ook nog eens in aanmerking komt voor één van de verschillende vrijstellingen hoef je ook een deel BTW niet te betalen.

Daarnaast heb je inderdaad, als je bereid bent de uren te maken en een efficiënte workflow hebt met je overhead, de vrijheid om best extreem veel bruto te verdienen. Het afgelopen jaar heb ik met één dag in de week extern werk evenveel ruwe inkomsten als een brutosalaris van iemand van mijn leeftijd verdiend - en hier ging ongeveer 30% vanaf aan belastingen (effectief, totaal). Hier komen nog andere opdrachtgevers naast. Als ik alleen maar consultancy zou doen en hier een fulltime 'baan' mee zou vullen zou ik tegen de 15k per maand verdienen. Slapen wordt dan lastig, maar voor een jaar of twee zou dat best kunnen.
Wat ga je dan doen na 3 (of was het 5) jaar? waarbij je meer uren aan je ondermening moet besteden dan aan je werknemerschap? Dat is ook wel een vereiste voor de aftrek immers, naast de urencriteria.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je begint met 5 jaar startersaftrek, daarna houd je je zelfstandigenaftrek zolang als je ZZP'er bent. Het verschil tussen startersaftrek en zelfstandigenaftrek is overigens niet zo heel groot; je houdt 7k onbelaste winst, oftewel een voordeel van effectief 3000 euro per jaar. Da's twee netto maandsalarissen voor een junior werknemer in mijn tak van sport.

Het is niet zo dat je alleen voor de belasting naast je werk 'even zzp'er gaat zijn'. Om gebruik te kunnen maken van de (zeer gunstige) ondernemersregelingen moet je je toeleggen op je bedrijf. Het werknemerschap gaat weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:03
mux schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:25:
Je begint met 5 jaar startersaftrek, daarna houd je je zelfstandigenaftrek zolang als je ZZP'er bent. Het verschil tussen startersaftrek en zelfstandigenaftrek is overigens niet zo heel groot; je houdt 7k onbelaste winst, oftewel een voordeel van effectief 3000 euro per jaar. Da's twee netto maandsalarissen voor een junior werknemer in mijn tak van sport.

Het is niet zo dat je alleen voor de belasting naast je werk 'even zzp'er gaat zijn'. Om gebruik te kunnen maken van de (zeer gunstige) ondernemersregelingen moet je je toeleggen op je bedrijf. Het werknemerschap gaat weg.
Je vergeet hier een belangrijk punt waar ik ook tegenaan liep. Sowieso geldt het urencriterium (1225 uur) voor de zelfstandigen + startersaftrek, maar na 5 jaar geldt daarbij ook nog eens dat je minimaal 50% van je werkzame tijd in je onderneming hebt gestopt. Als je 32 of 40 uur werkt in loondienst, wordt dat knap lastig!

edit: wat kmf zegt dus...

En over kinderen: ja, die KDV kost wat ja, maar ik neem aan dat veel mensen even kijken hoeveel dat kost (samen met andere kosten waar je op kunt rekenen) en wat ze terugkrijgen voordat ze aan het kinderavontuur beginnen (al is niets gegarandeerd met deze zeer onbetrouwbare overheid), al geldt dit alleen voor de geplande kinderwens uiteraard. Ik betaal ook netto 500 per maand voor 1 kind/2 dagen, nog een jaartje en dan is dat afgelopen.

Ik zie de kinderbijslag in de toekomst ook nog wel inkomensafhankelijk worden, het slaat in principe nergens op dat iedereen deze krijgt en ik zal het niet missen als ik het niet krijg, maarja, ik ga het ook niet stopzetten als ik het toch krijg bijgeschreven zonder er iets voor te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door hv08 op 15-07-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
[...]

Sorry voor het off-topic gehalte maar aangezien mijn post deze discussie veroorzaakt heeft wil ik toch even reageren op deze ongelooflijk kortzichtige reactie. Denk je nou echt dat wij onze eigen kinderen waar we zielsveel van houden voor ons plezier en ons gemakzuchtige comfort naar een kinderdagverblijf brengen? Ik denk het niet. Dat doen we zodat mijn vrouw ook nog 2 dagen kan werken en voor inkomen kan zorgen. Zodat zij ook nog wat met haar genoten opleiding doet en niet alleen maar thuis wegzakt in een isolement. Zo'n KDV is gewoon keihard nodig. En inderdaad: heel erg duur. Godzijdank hebben we een overheid die de noodzaak inziet en ontvangen we opvangtoeslag.

Overigens werkt om dezelfde reden mijn vrouw 2, en geen 3 dagen zoals hierboven als idee geopperd werd. Mijn vrouw wilde al van jongs af aan graag moeder zijn en kan het niet over haar hart verkrijgen ze vaker dan 2 dagen per week weg te sturen. Dat is een vrouwending denk ik, want ik zie het probleem iets minder aangezien ze daar heel goed verzorgd worden en ze het heel erg naar hun zin hebben met activiteiten en vriendjes enzo. Maargoed, 2 dagen is wat betreft mijn vrouw het maximum. Ze leeft liever wat zuiniger zodat we op die manier minder hoeven te verdienen, maar dat wil dus nog niet zo goed lukken ;)

We hebben naar de verzekeringen gekeken, die kunnen een klein beetje goedkoper bij een andere verzekeraar maar dan pak ik weer geen korting meer op mijn zakelijke verzekeringen die ik ook bij Unive heb. Dat is dus lood om oud ijzer. En de hoge internet en TV rekening is een overwogen keuze, we willen graag extra zenders en uitzending gemist (extra kosten bovenop het pakket) vanwege mijn werk. Ik werk in de televisie dus voor mij is het een meerwaarde op de hoogte te zijn. Die besparingen (verzekeringen etc) zouden hooguit een paar tientjes in de maand opleveren. We kunnen denk ik op boodschappen en andere variabele uitgaven véél meer besparen. We hebben berekend dat we gemiddeld zo'n €500 in de maand aan boodschappen uitgeven, ongeveer €300 - €400 in de maand aan benzine (we rijden zo'n 30.000 per jaar maar krijgen voor een deel ook reiskostenvergoeding) en circa €200 aan diversen (kleding, kado's voor verjaardagen, kleine uitjes of extraatjes). We gaan een huishoudportemonnee bijhouden en al onze variabele uitgaven eens cash doen met een maximum van €600 in de maand. Dat zou een besparing van ongeveer €400 moeten opleveren wat we kunnen gaan sparen. Daarnaast denk ik dat de bewustwording en het competitieve karakter van zo'n huishoudpot op zichzelf al het besparen makkelijker maakt. Nu letten we er niet zo op en gaat geld wat "over" is ook eigenlijk altijd op.

Ik ben benieuwd. Bedankt voor de tips, iedereen.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
BezurK schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:15:
[...]

Sorry voor het off-topic gehalte maar aangezien mijn post deze discussie veroorzaakt heeft wil ik toch even reageren op deze ongelooflijk kortzichtige reactie. Denk je nou echt dat wij onze eigen kinderen waar we zielsveel van houden voor ons plezier en ons gemakzuchtige comfort naar een kinderdagverblijf brengen? Ik denk het niet. Dat doen we zodat mijn vrouw ook nog 2 dagen kan werken en voor inkomen kan zorgen. Zodat zij ook nog wat met haar genoten opleiding doet en niet alleen maar thuis wegzakt in een isolement. Zo'n KDV is gewoon keihard nodig. En inderdaad: heel erg duur. Godzijdank hebben we een overheid die de noodzaak inziet en ontvangen we opvangtoeslag.

Overigens werkt om dezelfde reden mijn vrouw 2, en geen 3 dagen zoals hierboven als idee geopperd werd. Mijn vrouw wilde al van jongs af aan graag moeder zijn en kan het niet over haar hart verkrijgen ze vaker dan 2 dagen per week weg te sturen. Dat is een vrouwending denk ik, want ik zie het probleem iets minder aangezien ze daar heel goed verzorgd worden en ze het heel erg naar hun zin hebben met activiteiten en vriendjes enzo. Maargoed, 2 dagen is wat betreft mijn vrouw het maximum. Ze leeft liever wat zuiniger zodat we op die manier minder hoeven te verdienen, maar dat wil dus nog niet zo goed lukken ;)

We hebben naar de verzekeringen gekeken, die kunnen een klein beetje goedkoper bij een andere verzekeraar maar dan pak ik weer geen korting meer op mijn zakelijke verzekeringen die ik ook bij Unive heb. Dat is dus lood om oud ijzer. En de hoge internet en TV rekening is een overwogen keuze, we willen graag extra zenders en uitzending gemist (extra kosten bovenop het pakket) vanwege mijn werk. Ik werk in de televisie dus voor mij is het een meerwaarde op de hoogte te zijn. Die besparingen (verzekeringen etc) zouden hooguit een paar tientjes in de maand opleveren. We kunnen denk ik op boodschappen en andere variabele uitgaven véél meer besparen. We hebben berekend dat we gemiddeld zo'n €500 in de maand aan boodschappen uitgeven, ongeveer €300 - €400 in de maand aan benzine (we rijden zo'n 30.000 per jaar maar krijgen voor een deel ook reiskostenvergoeding) en circa €200 aan diversen (kleding, kado's voor verjaardagen, kleine uitjes of extraatjes). We gaan een huishoudportemonnee bijhouden en al onze variabele uitgaven eens cash doen met een maximum van €600 in de maand. Dat zou een besparing van ongeveer €400 moeten opleveren wat we kunnen gaan sparen. Daarnaast denk ik dat de bewustwording en het competitieve karakter van zo'n huishoudpot op zichzelf al het besparen makkelijker maakt. Nu letten we er niet zo op en gaat geld wat "over" is ook eigenlijk altijd op.

Pak eens wat vaker de fiets en koop met een volle buik en met mate :D
Wat bij mij helpt is eens nadenken of ik echt wel boodschappen moet doen, want vaak blijkt dat ik best nog wat rijst op voorraad heb of dat mijn scheermes best nog een weekje mee kan. Dan ga ik naar de winkel voor de dingen die ik ECHT nodig heb, en loop ik niet een uur met de kar van alles te harken (tot genot van de winkel die daarvoor is ingericht uiteraard :P )

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:De discussie over KDV is bij deze klaar. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 09:05
Wij hebben een paar jaar terug een periode gehad dat we ook erg op het geld moesten letten. Net een nieuw huis gekocht en mijn vrouw verloor haar baan. Bezuinigen op abonnementen etc was stap 1, Maar besparen op boodschappen was de grootste stap. 1x in de week je boodschappen doen ipv elke dag scheelde al enorm bijvoorbeeld :)

We zijn iets meer als een jaar geleden naar de US verhuisd, holy moly, dan vliegt het geld er ook wel uit. Je moet echt alles opnieuw uitzoeken en leren. Wat is hier 'normaal' voor een verzekering, wat kost brood/groente en fruit (naast dat je iets probeerd te vinden wat net zo smaakt als in NL EN gezond is, alle merken en dingen zijn hier anders)> Dus voor de move ook al geaccepteerd dat we zeker het eerste jaar enorm veel 'leergeld' zullen moeten betalen. (en dat is naast alles vervangen met een stekker ;))

Gelukkig kunnen we hier gebruik maken van mint.com, erg handig voor het overzicht en helpen budgetteren van je uitgaven. (helemaal met al die creditcards)

Pensioen (401K), belastingen, (state tax, federal tax, rente aftrek, premies) alles is hier ook weer anders en een hoop uitzoek werk, (helemaal ziekteverzekering is bizar ingewikkeld)

Toch is nadenken over FO weer hetzelfde, begint bij bewustwording en voor jezelf een overzicht maken van in en uitgaande geldstromen.

Blijf het topic volgen, erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]
We hebben berekend dat we gemiddeld zo'n €500 in de maand aan boodschappen uitgeven, ongeveer €300 - €400 in de maand aan benzine (we rijden zo'n 30.000 per jaar maar krijgen voor een deel ook reiskostenvergoeding) en circa €200 aan diversen (kleding, kado's voor verjaardagen, kleine uitjes of extraatjes). We gaan een huishoudportemonnee bijhouden en al onze variabele uitgaven eens cash doen met een maximum van €600 in de maand. Dat zou een besparing van ongeveer €400 moeten opleveren wat we kunnen gaan sparen. Daarnaast denk ik dat de bewustwording en het competitieve karakter van zo'n huishoudpot op zichzelf al het besparen makkelijker maakt. Nu letten we er niet zo op en gaat geld wat "over" is ook eigenlijk altijd op.

500 euro voor boodschappen is echt HEEL veel hoor. Werken met boodschappenlijstje is 1 manier om deze flink terug te dringen. Letten op aanbiedingen ook. Dingen inslaan die lang houdbaar zijn bij aanbiedingen.
En niet met kinderen boodschappen doen, dan kom je ook niet met een halve kar vol aan snoep en koekjes thuis.

Ik begrijp ook niet hoe mensen in het algemeen elke maand kleren kopen. Ik draag nog steeds kleren die 10 jaar oud zijn. Twee keer per jaar vervang ik wat versleten kleren, maar dan enkel bij salestijd. Dat is toch wel voldoende? Misschien een keertje alle "ongedragen of niet meer gebruikte kleren" verzamelen "om te doneren". Als je dan in het echt ziet hoeveel kleren je wel niet weg kan gooien, dan is dat echt een eye-opener.

Voor kado's e.d. kan het ook verstandig zijn om tijdens de aanbiedingen wat in te kopen. Ipv dat je op de dag nog wat moet gaan halen. Scheelt wel wat, een blokkendoos van 5 euro vs 25 euro normale prijs.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Momenteel heb ik 500 euro uitstaan bij bondora/isepankur. Een "crowdfunding/microleningen"-site waar je geld uitleent aan individuen in oosteuropese landen. De rente die je op een lening krijgt kan oplopen tot 35% met looptijden van een jaar t/m 5 jaar. Maar de risico dat je je geld niet terug krijgt is natuurlijk ook veel groter.

Maar daarom "investeer" ik maximaal 5 euro per lening. Dat gaat gemakkelijk omdat je "investeerprofielen" kan aanmaken waarbij je zelf bepaald aan wat voor soort personen uitgeleend wordt.

Het "grappige" is dat er 80 euro "overtijd" is. Deze wordt dan niet berekend bij je uitstaand "vermogen".
Dat wil zeggen dat ik 100 leningen van 5 euro heb uitstaan. In totaal (vanwege een paar laatbetalers) is mijn gemiddeld rendement 25% aan het eind van de rit is mijn 500 euro 750 euro waard :P

(in de praktijk worden de ontvangen betalingen automatisch weer geinvesteerd in andere leningen zodat er een enorme groei kan onstaan)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ekOh73c.png

Dat geeft een heel vertekend beeld. Want deze wanbetalers betalen eigenlijk altijd een paar dagen of zelfs een paar weken te laat, maar uiteindelijk is er wel betaald. De grafiek van betalingen loopt dan ook kriskas door elkaar in detailview

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YFQcKIx.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uP9Ks5f.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w9OPwQn.png

Vanwege de risico heb ik mijn speelgeld gemaximaliseerd op 500 euro. Het is leuk om na een jaar eens te kijken wat mijn vermogengroei daar in kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
[...]

Ik vind 500 voor boodschappen ook erg veel. Zitten hier ook luiers en al dat soort dingen bij? Want daar heb ik geen ervaring mee, dat kan geloof ik erg duur zijn. Wij geven met 2 volwassenen per maand ongeveer 225 uit. Dat is inclusief alles wat je bij de supermarkt koopt (dingen als wasmiddel, wcpapier, schoonmaakmiddelen en vaak ook shampoo, gel en tandpasta).
200 Voor alle andere dingen vind ik dan weer erg netjes! Goed idee om een pot geld te nemen voor de hele maand. Ik budgeteer op het begin van het jaar wel een klein beetje hoeveel ik denk aan van alles uit te geven, maar voor mij werken echte 'potjes' voor bepaalde uitgaven niet echt. Succes met de nieuwe aanpak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Aanbiedingen op letten zeker, maar ik zou toch geen kiloknallers en lang houdbare producten stelselmatig gaan eten als dat niet hoeft. Vers voedsel is toch wel een stuk beter voor je.

En luiers kosten geld, maar dat is het niet alleen, zuigelingenvoeding, veel fruit en verzorgingsproducten voor de kleine, dat tikt allemaal wel aan :)

Dat oost Europese spul ziet er leuk uit, ik ga daar ook even naar kijken, leuk om mee te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
[...]

Je geeft eerder in het topic aan iets te willen veranderen in je financiele huishouding omdat je nu maximaal 100 euro kunt sparen in de maand terwijl je kinderen hebt. Mijns inziens al een erg spannende situatie (1200 euro per jaar speling is niet veel), wat als de auto stuk gaat, je dak lek is, je nog maar 70% salaris krijgt (of allemaal tegelijk)? Dan kun je niet meer voor je kinderen zorgen.

Je vrouw 1 dag meer laten werken, besparen op je vaste lasten zou er al aan bijdragen dat je 200% meer kan sparen dan nu. Terwijl je nog kunt leven zoals je nu doet.

Dat huishoud potje van 600 euro is een goed idee, alleen je bent al elke maand 300-400 kwijt aan benzine. Dan moet je voor 350 euro in de maand alle boodschappen doen en de diverse uitgaven. Dat is een stap van 50% minder uitgeven dan dat je nu doet. Hoe realistisch dit is moet je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Richard

Kuru Kuru Kururin

Hiero 450 en dat is ook inclusief luiers en "dingen als wasmiddel, wcpapier, schoonmaakmiddelen en vaak ook shampoo, gel en tandpasta"

Trekken bij storting salaris meteen E450 "uit de muur", maar redden het er eigenlijk nooit mee (sinds Jan 2014 mee gestart) 5 personen.

Voordeel is dat we er al bewust van zijn, nu nog "even" actie.
Voorheen deden we alles gewoon pinnen, maar daar heb je helemaal geen zicht op. Nu geven we onzelfs zegmaar een weekbudget van E100+10%

Eerst maar investeren in een Liaspen (ik wist ook niet dat zo'n ding zo heette --> google )

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

hv08 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:53:
Aanbiedingen op letten zeker, maar ik zou toch geen kiloknallers en lang houdbare producten stelselmatig gaan eten als dat niet hoeft. Vers voedsel is toch wel een stuk beter voor je.

En luiers kosten geld, maar dat is het niet alleen, zuigelingenvoeding, veel fruit en verzorgingsproducten voor de kleine, dat tikt allemaal wel aan :)

Dat oost Europese spul ziet er leuk uit, ik ga daar ook even naar kijken, leuk om mee te spelen :)
Luiers kan je ook flink op besparen. Wachten op de aanbiedingen en andere merken een keer geprobeerd hebben. Wij zijn uiteindelijk overgestapt naar Etos luiers omdat deze veel betere kwaliteit bleken te bieden dan pampers. Dat scheelt al een hoop. Als je dan ook nog eens 40-50% korting heb gekregen :) En met de babyzegels die je erbij krijgt kan je ook andere babyproducten gratis krijgen. We hebben bv een flinke voorraad aan Avent speentjes.

Kiloknallers zijn nog steeds duurder dan de Turkse slager. Diepvries groente heeft in principe betere kwaliteit dan "verse" groente (welke eigenlijk al weken in transit was voordat het op je bord belandt).
Een eigen moestuin is ook een goede manier om kosten te besparen en verse groente te eten.

Wat wij groots inslaan:
wcpapier, afwasmiddel, wasmiddel, tandpasta, gel, deo, pasta, luiers, rijst, kattenvoer, kattenbakgrit, luiers, etc.

Kinderkleding kopen we "voor". Dus nu sales, dan kopen we alvast kleren die ze later kunnen dragen.

En heel veel bestellingen vanuit china.

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 16-07-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

kmf schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:10:
[...]

500 euro voor boodschappen is echt HEEL veel hoor. Werken met boodschappenlijstje is 1 manier om deze flink terug te dringen. Letten op aanbiedingen ook. Dingen inslaan die lang houdbaar zijn bij aanbiedingen.
En niet met kinderen boodschappen doen, dan kom je ook niet met een halve kar vol aan snoep en koekjes thuis.

Ik begrijp ook niet hoe mensen in het algemeen elke maand kleren kopen. Ik draag nog steeds kleren die 10 jaar oud zijn. Twee keer per jaar vervang ik wat versleten kleren, maar dan enkel bij salestijd. Dat is toch wel voldoende? Misschien een keertje alle "ongedragen of niet meer gebruikte kleren" verzamelen "om te doneren". Als je dan in het echt ziet hoeveel kleren je wel niet weg kan gooien, dan is dat echt een eye-opener.

Voor kado's e.d. kan het ook verstandig zijn om tijdens de aanbiedingen wat in te kopen. Ipv dat je op de dag nog wat moet gaan halen. Scheelt wel wat, een blokkendoos van 5 euro vs 25 euro normale prijs.
Die snap ik ook niet. Nu doe ik het niet zo extreem maar sinds ik niet meer groei kan ik echt jaren doen met dezelfde kleren. Ze verslijten praktisch niet. Ik koop denk 3 of 4x per jaar voor een €100 - €150 aan kleren naar gelang ik iets nodig heb (schoenen, broeken [al verslijten die al helemaal niet], jas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
icecreamfarmer schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:08:
[...]

Die snap ik ook niet. Nu doe ik het niet zo extreem maar sinds ik niet meer groei kan ik echt jaren doen met dezelfde kleren. Ze verslijten praktisch niet. Ik koop denk 3 of 4x per jaar voor een €100 - €150 aan kleren naar gelang ik iets nodig heb (schoenen, broeken [al verslijten die al helemaal niet], jas).
Maar dan geef je toch ook 40-50 euro per maand daaraan uit? Zij geven als gezin 200 pm uit aan alle uitjes, cadeautjes en ook nog eens de kleding (voor 4 personen ipv 1). Dat valt erg mee.

Ik denk ook dat heel veel mensen op kleding kunnen bezuinigen. Ik heb dit jaar zelf uitgeprobeerd om een jaar helemaal geen kleding te kopen, gewoon om te zien of ik het vol zou houden. Dat is niet gelukt (wel 6 maanden, maar laatst zo'n 70 euro uitgegeven), maar je beseft je wel dat je helemaal niet zoveel nodig hebt. Bovendien scheelde het bij mij veel vrije tijd en ergernis (op zaterdag door de overvolle stad heen sjouwen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
500 euro aan boodschappen is ook maar relatief, het begint al voor hoeveel mensen je moet inkopen. 2 volwassenen is al een stuk goedkoper dan 2 volwassenen + een kind in de luiers, scheelt al snel 50-100 euro in de maand aangezien je ook extra eten moet kopen voor je kind. Laat staan als je dus 2 kinderen hebt. Daarnaast hebben wij bijvoorbeeld ook nog 2 katten, waarvoor we eten en kattengrind moeten kopen. Is toch ook al snel weer 30 euro per maand extra.

Daarnaast scheelt het ook nog heel veel wat voor dingen je koopt. Wij kopen thuis veel biologisch, suikervrij en vanwege mijn zoontje die het gluten-gen heeft ook veel glutenvrij en spelt. Wij redden het nu met ongeveer 450 euro per maand aan boodschappen, maar toen we helemaal niet opletten op wat we kochten kwamen we soms zelfs op 700-800 euro aan boodschappen uit. Maar echt goedkoper dan 400 euro per maand zie ik ons echt niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

kmf schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:34:
Momenteel heb ik 500 euro uitstaan bij bondora/isepankur. Een "crowdfunding/microleningen"-site waar je geld uitleent aan individuen in oosteuropese landen. De rente die je op een lening krijgt kan oplopen tot 35% met looptijden van een jaar t/m 5 jaar. Maar de risico dat je je geld niet terug krijgt is natuurlijk ook veel groter.

[..]
Ik heb hier ook eens naar gekeken, maar liep ergens in het registratie proces vast (misschien moest ik een kopie van mijn paspoort opsturen, waar ik niet zo'n zin in had?). Wel vind ik er een paar ethische bezwaren aan zitten, ik heb toch een beetje het gevoel dat je mensen die al in de shit zitten met een extra lening (tegen absurde rentepercentage's) nog wat verder in de shit helpt. Toch ga ik me er nog eens in verdiepen :-). Zou leuk zijn als je af en toe je ervaringen wilt delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
Blik1984 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:02:

Daarnaast scheelt het ook nog heel veel wat voor dingen je koopt. Wij kopen thuis veel biologisch, suikervrij en vanwege mijn zoontje die het gluten-gen heeft ook veel glutenvrij en spelt. Wij redden het nu met ongeveer 450 euro per maand aan boodschappen, maar toen we helemaal niet opletten op wat we kochten kwamen we soms zelfs op 700-800 euro aan boodschappen uit. Maar echt goedkoper dan 400 euro per maand zie ik ons echt niet komen.
Mee eens, het is natuurlijk maar net waar je prioriteit aan geeft! Maar als ze op het boodschappen budget willen besparen, dan kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DivWhis schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:03:
[...]

Ik heb hier ook eens naar gekeken, maar liep ergens in het registratie proces vast (misschien moest ik een kopie van mijn paspoort opsturen, waar ik niet zo'n zin in had?). Wel vind ik er een paar ethische bezwaren aan zitten, ik heb toch een beetje het gevoel dat je mensen die al in de shit zitten met een extra lening (tegen absurde rentepercentage's) nog wat verder in de shit helpt. Toch ga ik me er nog eens in verdiepen :-). Zou leuk zijn als je af en toe je ervaringen wilt delen :)
Ik heb er ook gemixte gevoelens over... 5% is wel een redelijke woekerrente!
Ik wist uberhaupt niet van het bestaan van deze site, dus ga toch eens kijken.
Sowieso bedankt voor het delen van de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Mwah, ik heb standaard een paspoortscan waarbij de BSN en paspoortnr weggeshopt zijn. dat is al voldoende voor bepaalde instellingen.

ik heb niet zoveel ethische bezwaren daarin. Als ze het niet via p2p kunnen krijgen, dan is de andere optie dat zij het huis worden uitgezet. Of tegen een veel hogere rente via creditcard of wat dan ook.
Net als crowdfunding kan het een betere optie zijn dan andere financiële instellingen. Blijkbaar is een persoonlijke lening in slowakije iets van 25% rente of zo?

Maar jij hebt dat ook in de hand hoor. Als je een profiel aanmaakt dat enkel inlegt bij een goede debto2income-ratio, mensen met een goede betaalhistorie (geen bkr zeg maar) en alleen aan mensen waarvan dit via bankafschriften/documenten is geverifieerd. Daar staat dan wel weer tegenover dat je lagere rentes kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Ik heb net ook even snel zitten kijken en voor een lening bij Bondora betaal je tussen de 15 en 49% rente op jaarbasis? Dat zijn wel echt schofterige rente tarieven om te vragen. Hiermee wordt je een soort micro-woeker-polis bankier, dat hoeft van mij niet zo nodig. Als er een site is die mensen tegen een normaal tarief leningen geeft (7-12% op jaarbasis) en ze max 1% rendement pakken voor hun eigen kosten, dan is het een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Torgo schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:53:
[...]

Ik heb net ook even snel zitten kijken en voor een lening bij Bondora betaal je tussen de 15 en 49% rente op jaarbasis? Dat zijn wel echt schofterige rente tarieven om te vragen. Hiermee wordt je een soort micro-woeker-polis bankier, dat hoeft van mij niet zo nodig. Als er een site is die mensen tegen een normaal tarief leningen geeft (7-12% op jaarbasis) en ze max 1% rendement pakken voor hun eigen kosten, dan is het een ander verhaal...
Ik zie dat niet-geregistreerde mensen de discussiefora niet kunnen inzien. Maar het is blijkbaar zo dat in die landen de rentepercentage van een heel andere categorieën zijn dan hier.

Als je dat zo leest vind ik 25% ook niet heel vreemd. Ik heb zelf geen leningen uitstaan met een percentage van meer dan 35%. De uitschieters van 49% hebben een trieste debt2income-ratio en zitten inderdaad al diep in de penarie.
Originally Posted by: PankkiiriAnkka Go to Quoted Post
1. What are the percentage the banks offer for non-collaterilized consumer credit?
2. How is the economic situation in Slovakia (unemployment etc)?
3. What is the median salary (how about average salary)?

Thank you!

1. 9%/10% p.a. - 25%/30% p.a., big competition in this sector.
2. unemployment: 14% and growing
We have economic growth only because of massive government spending, our socialist government creates lots of new anti-business regulation and taxes. No new big foreign investors, no new jobs (only goverment jobs), high unemployment of young people.
3. Average salary (year 2013) is 803 euro (before taxes and social contributions, after approximately 600 euro.
I have had problems to find out median salary, because The Statistical Office of the Slovak Republic does not measure median salary. However my estimation of median salary would be 500-600 euro (before taxes).
And sorry for my English. :-
En je kan zelf ook instellen dat je alleen geld uitleent aan leningen met max 15% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
@kmf: ziet er leuk uit. Zou je eens je CAGR of iets dergelijks kunnen posten? Dus je verwachte (en gerealiseerde, voor zover bekend) rendement per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat Bondora is inderdaad een interessant p2p-investerings systeem zeg!

Weet iemand toevallig (@kfm misschien?) hoe het werkt als je bijvoorbeeld het geld weer wilt terugboeken naar je eigen rekening? Dus stel dat je 100 euro in verschillende leningen investeerd en eind van het jaar totaal 110 euro verdient hebt (10% winst), of je dan ook het geld weer kan terugboeken naar je eigen rekening… en hoeveel dát eventueel kost. :)

Want het storten naar Bondora, en het terugstorten naar je eigen rekening, daar zullen vast wat kosten aan verbonden zitten. Als die opwegen tegen de winst die je maakt is dat natuurlijk wel een heel interessant systeem om eens uit te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Aliene schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:44:
[...]

Ik vind 500 voor boodschappen ook erg veel. Zitten hier ook luiers en al dat soort dingen bij? Want daar heb ik geen ervaring mee, dat kan geloof ik erg duur zijn. Wij geven met 2 volwassenen per maand ongeveer 225 uit. Dat is inclusief alles wat je bij de supermarkt koopt (dingen als wasmiddel, wcpapier, schoonmaakmiddelen en vaak ook shampoo, gel en tandpasta).
200 Voor alle andere dingen vind ik dan weer erg netjes! Goed idee om een pot geld te nemen voor de hele maand. Ik budgeteer op het begin van het jaar wel een klein beetje hoeveel ik denk aan van alles uit te geven, maar voor mij werken echte 'potjes' voor bepaalde uitgaven niet echt. Succes met de nieuwe aanpak!
Ja dat is inclusief luiers voor twee kinderen en zuigelingenvoeding voor eentje. Alhoewel we dat al af aan het bouwen zijn en we haar steeds meer gewone koeienmelk geven. Maar voor twee kinderen ben je maar zo €80 per maand kwijt alleen al aan luiers. En dan gebruiken we nog een zeer goedkoop merk. De Pampers zijn we al lang van afgestapt ;)
kmf schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:10:
[...]

We kopen ook echt niet elke maand kleding. Ik maakte een schatting van onze jaaruitgave aan kleding gedeeld door 12. Overigens zul je zien dat je met twee kleine kinderen wel veel vaker kleding nodig heb. Ze groeien hard en vooral bij peuters gaat door het spelen ook veel kleding kapot. We krijgen veel van oudere neefjes en nichtjes, maar nieuw kom je ook niet onderuit. Dus we kopen vaak groots in tijdens aanbiedingen (rompertjes, sokken, dat soort dingen).
Aliene schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:44:
[...]

Zie boven ;)
hv08 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:53:

Klopt ja. Vanaf een jaar of 4, als ze zindelijk zijn en fatsoenlijk met de pot mee eten worden de kosten iets minder. Tot die tijd heb je veel speciale zaken nodig en de merken maken gretig van die specialiteit gebruik om er extra geld voor te vragen.
r.e.s schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:53:
[...]

Je geeft eerder in het topic aan iets te willen veranderen in je financiele huishouding omdat je nu maximaal 100 euro kunt sparen in de maand terwijl je kinderen hebt. Mijns inziens al een erg spannende situatie (1200 euro per jaar speling is niet veel), wat als de auto stuk gaat, je dak lek is, je nog maar 70% salaris krijgt (of allemaal tegelijk)? Dan kun je niet meer voor je kinderen zorgen.

Je vrouw 1 dag meer laten werken, besparen op je vaste lasten zou er al aan bijdragen dat je 200% meer kan sparen dan nu. Terwijl je nog kunt leven zoals je nu doet.

Dat huishoud potje van 600 euro is een goed idee, alleen je bent al elke maand 300-400 kwijt aan benzine. Dan moet je voor 350 euro in de maand alle boodschappen doen en de diverse uitgaven. Dat is een stap van 50% minder uitgeven dan dat je nu doet. Hoe realistisch dit is moet je zelf bepalen.
We hopen ook wel te kunnen besparen op benzine. Wat vaker de auto laten staan. Overigens weet ik inderdaad niet of die €600 haalbaar is, hoor. Dat is iets meer dan de helft van wat ik nu schat dat we uitgeven. Maar ik zie er de uitdaging wel in.
kmf schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:01:
[...]
Luiers kan je ook flink op besparen. Wachten op de aanbiedingen en andere merken een keer geprobeerd hebben. Wij zijn uiteindelijk overgestapt naar Etos luiers omdat deze veel betere kwaliteit bleken te bieden dan pampers. Dat scheelt al een hoop. Als je dan ook nog eens 40-50% korting heb gekregen :) En met de babyzegels die je erbij krijgt kan je ook andere babyproducten gratis krijgen. We hebben bv een flinke voorraad aan Avent speentjes.

Kiloknallers zijn nog steeds duurder dan de Turkse slager. Diepvries groente heeft in principe betere kwaliteit dan "verse" groente (welke eigenlijk al weken in transit was voordat het op je bord belandt).
Een eigen moestuin is ook een goede manier om kosten te besparen en verse groente te eten.

Wat wij groots inslaan:
wcpapier, afwasmiddel, wasmiddel, tandpasta, gel, deo, pasta, luiers, rijst, kattenvoer, kattenbakgrit, luiers, etc.

Kinderkleding kopen we "voor". Dus nu sales, dan kopen we alvast kleren die ze later kunnen dragen.

En heel veel bestellingen vanuit china.
Op luiers besparen doen we inderdaad al. We gebruiken nu meestal de Bumblies luiers van de Boni. Kosten de helft van Pampers en zijn ook helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wat doen jullie dan qua luiers?
Ik gebruik pampers en die kosten 16 cent per luier, als ik dan kijk naar die etos luiers, dan zijn die iets meer dan 14 cent per luier. Dat vind ik niet echt een besparing.
Ik heb weliswaar 1 kind en gebruik gemiddeld 7 luiers per dag, dus zou met 14 cent per dag schelen.
Dat zou dus 4.20 per maand zijn. Mwah.. valt mee vind ik.
En ik vind zelf de pampers wel beter dan bv etos of kruidvat eigenmerk luiers.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Qosmic schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:02:
Wat doen jullie dan qua luiers?
Ik gebruik pampers en die kosten 16 cent per luier, als ik dan kijk naar die etos luiers, dan zijn die iets meer dan 14 cent per luier. Dat vind ik niet echt een besparing.
Ik heb weliswaar 1 kind en gebruik gemiddeld 7 luiers per dag, dus zou met 14 cent per dag schelen.
Dat zou dus 4.20 per maand zijn. Mwah.. valt mee vind ik.
En ik vind zelf de pampers wel beter dan bv etos of kruidvat eigenmerk luiers.
Dan wil ik wel eens weten waar jij je pampers haalt? Maat 4 is bijna overal 32 of 33 cent per luier (ruim 15 euro voor een pak van 46) terwijl de Bumblies op 16 cent per luier uitkomen. Dat is toch echt de helft in mijn boekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik vraag me ook af waar je ze voor die prijs scoort, want zelfs in goede aanbiedingen kom ik niet lager dan 25 cent per luier eerlijk gezegd :) We hebben wel andere merken geprobeerd maar we vinden Pampers toch echt beter. We hebben het verschil er wel voor over maar goedkoper is altijd fijner. Maar alleen luiers kopen als ze in de aanbieding zijn helpt natuurlijk sowieso al veel. We kopen ze nooit als ze niet in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
kinderdagverblijven, luiers, het is duidelijk dat de meeste mensen hier 30-40 zijn met kinderen ;)

er is een luier topic ;)

Luiers/pampers-aanbiedingen

[ Voor 31% gewijzigd door indexample op 16-07-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
eperon schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:24:
er zijn ook mensen die (nog) kind-onafhankelijk zijn, en er is een luier topic ;)

Luiers/pampers-aanbiedingen
Eens ;)

Even over een andere boeg: ik ben freelancer (al 3 jaar naast mijn werk in dienst, sinds 2 maanden full-time) en dat gaat best OK. Ik zet netjes een gedeelte (50%) van mijn omzet opzij op een zakelijke spaarrekening zodat ik het jaar erop de IB ervan kan betalen (en elk kwartaal de BTW). Dit is iets teveel, maar beter teveel dan te weinig. Hoe dan ook loopt dit bedrag natuurlijk in de loop van het jaar aardig op. Ik krijg maar 0,8% rente op die rekening. Nog minder dan de inflatie, dus. Heeft iemand een goede tip wat ik in de tussentijd beter met dat geld kan doen? Kan ik bijvoorbeeld tijdelijk investeren? Ik heb geen zin om hier dagelijks mee bezig te zijn (heb al genoeg te doen ;)), maar het lijkt me toch wel mogelijk om ergens 5 of zelfs 10% rendement op jaarbasis te halen op een kortlopende investering? Wie maakt mij wegwijs? Ik moet dit geld natuurlijk elk jaar in de zomer weer terug hebben om aan de BD te geven :+ ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Nu online
ik weet niet of het nog uitmaakt welke maat je koopt, die van mij is nog niet zo oud en ik gebruik dus new baby 2.

maar : hier bij wehkamp zijn ze 18 cent per luier.

edit: excuses Krisp, maar was nog even een antwoord op bovenstaande vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Qosmic op 16-07-2014 13:42 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:
En alhoewel FO ook gaat over het besparen van geld, stel ik voor om op een iets hoger niveau te praten over FO. Elke euro is belangrijk, maar discussies dienen hier wat mij betreft te gaan over honderden euro's, rentepercentages, strategieën en soortgelijke onderwerpen. De vraag of de Primark net zulke goede kleding heeft als de Bijenkorf is wat mij betreft te veel offtopic, te veel afhankelijk van smaak en mag elders besproken worden.

[ Voor 50% gewijzigd door Krisp op 16-07-2014 13:43 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik heb geen zin om hier dagelijks mee bezig te zijn (heb al genoeg te doen ;)), maar het lijkt me toch wel mogelijk om ergens 5 of zelfs 10% rendement op jaarbasis te halen op een kortlopende investering? Wie maakt mij wegwijs? Ik moet dit geld natuurlijk elk jaar in de zomer weer terug hebben om aan de BD te geven :+ ;w
Laat het even weten als je wat gevonden hebt, zonder risico 5% op jaarbasis, dat zou iedereen wel willen. Ik denk dat dit niet haalbaar is in de huidige (rente)markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
hv08 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:45:
[...]

Laat het even weten als je wat gevonden hebt, zonder risico 5% op jaarbasis, dat zou iedereen wel willen. Ik denk dat dit niet haalbaar is in de huidige (rente)markt.
OK, vergeet de genoemde percentages. Wat is beter dan sparen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk dat als je sneller winst op vermogen wil maken, dat je dan al snel bij een vorm van beleggen uit komt. Of misschien een dienst als Bondora zoals "KFM" doet bijvoorbeeld. Zonder risico 5% winst op vermogen is op dit moment niet/bijna onmogelijk volgens mij. Althans, in Nederland. Er zijn landen waar je vast 5% rente op spaargeld kan ontvangen, maar of en hoe veilig dát is weet ik niet :)

5% winst ná investering is daarentegen in mijn ogen wél weer mogelijk: denk aan investeringen in je huis of apparatuur… een betere isolatie in je huis, LED-verlichting en/of zuinige apparatuur kan je zo >5% op je energiekosten besparen. Datzelfde geldt overigens voor al je verzekeringen eens onder de loep nemen, een zuinigere auto kopen enzo.
Dat is natuurlijk geen winst mét vermogen omdat je eerst investeert, maar op de lange termijn "maak" je er wel geld mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Zonnepanelen zit ik op een rendement van 18%. Investering terugverdient in 5.5 jaar. Afschrijving en waardevermeerding laat ik buiten beschouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Zonder risico een niet-gegarandeerde winst van 5+ % is wel weer mogelijk met indexbeleggen. Maar niet per maand natuurlijk weer.
Ach ja.. er is een reden dat zowel rendement en risico met een R beginnen he.

wat betreft besparen op boodschappen:
http://www.livingwellspen...1/01/how-to-save-on-food/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik hoor sommigen om me heen ook met verhalen over 100 euro per week aan boodschappen voor 2 personen. We halen hier voor gemiddeld 40,- in de week aan boodschappen voor 2 personen inclusief 2 katten… gewoon 'n beetje opletten wat je koopt en van tevoren bedenken wat je die week wilt eten. En dan doen we niet eens héél zuinig qua boodschappen! Scheelt je (in ons geval ten minste) toch al snel ±240 euro in de maand :)

En wat de rest hierboven ook al aangeeft: de duurdere spullen (vaatwastabletten, wasmiddel, wc-papier e.d.) kopen we vaak in bulk als er een aanbieding is bij de Kruidvat enzo. Scheelt je zo 50% op de duurdere boodschappen.

Dingen die ook schelen en waar een hoop mensen zich in verkijken, is bijvoorbeeld LED verlichting. Of 's ochtends voor je naar je werk gaat even een uurtje de ramen open. Zéker in de winter scheelt dat uiteindelijk in de stookkosten, omdat je met frisse lucht ook een hoop vocht uit je huis laat… vochtige lucht zorgt voor moeilijker te verwarmen vertrekken. Samen met een collectief energiecontract via Vereniging Eigen Huis scheelde dat ons ongeveer 15 euro in de maand voor alléén gas en electra.

Met verzekeringen kun je vaak nog meer geld besparen, maar als je al die makkelijke kleine dingen bij elkaar op telt zit je zó aan 100-200 euro in de maand aan besparingen… dan tel ik eventuele energie-/kostenbesparing van zonnepanelen e.d. niet eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
joramoudenaarde schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:43:[...]
Zonder risico 5% winst op vermogen is op dit moment niet/bijna onmogelijk volgens mij. Althans, in Nederland. Er zijn landen waar je vast 5% rente op spaargeld kan ontvangen, maar of en hoe veilig dát is weet ik niet :)

5% winst ná investering is daarentegen in mijn ogen wél weer mogelijk[...]
Je praat over 5% rendement op vermogen en 5% na investering. Er is geen verschil tussen de rendementen.

Sparen is niks anders dan investeren, alleen doet iemand anders dat voor jou met jouw geld. (wel sparen via de bank,verzekering, etc. Niet het principe oude-sok-sparen, want dat levert helemaal niks op

Jij zet je spaargeld ter beschikking aan een bank.
Die bank leent het uit en maakt vervolgens rendement met jouw geld. Jij krijgt een percentage voor het ter beschikking stellen van je geld en de bank pakt de winst van het verschil tussen rente van de lening en van jouw spaargeld. Dat dit rendement nu zo laag is, is omdat er heel weinig risico aan verbonden is dat de bank jou niet terug kan betalen.

Je kunt er voor kiezen om de bank er tussen uit te halen en zelf die lening uit te geven, zoals kmf doet. Is dat dan een investering? Het verschil is dat je de tussenhandel eruit hebt gehaald en zelf het risico loopt dat er niet terugbetaald wordt. Daarvoor in de plaats krijg je een hoger rendement. Precies dat rendement wat de bank met jouw spaargeld gepakt heeft.

Nu ga je met je geld beleggen. Ook dat is niks anders dan investeren. Jij geeft je geld aan een bedrijf. Je wordt voor een deel eigenaar van dat bedrijf en het bedrijf geeft je daarvoor een beloning in de vorm van een dividend. Het dividend is jouw rendement (plus evt koersstijgingen als je zou gaan verkopen)

Of je gaat zoals Blik1984 investeren in zonnepanelen. De investering betaalt zich niet uit in nieuw geld, maar in een reductie van je kosten. Geld dat je nu niet uit hoeft te geven.

De weg naar FO gaat allereerst om het genereren van inkomsten en het reduceren van uitgaven. Het investeren in beleggingen en leningen voor anderen is een voorbeeld van het eerste. Het investeren in zonnepanelen is een goede manier om dat tweede te bewerkstelligen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Arthas:
Ik vind er toch wel een verschil tussen zitten: je geld op een bank zetten en rente ontvangen, of je geld investeren in beleggen of p2p-leningen enzo. Bij het eerste ben je tot op zekere hoogte gegarandeerd dat je je geld niet kwijt raakt (tot 100.000 euro), bij de andere opties heb je een relatief grotere kans dat je je geld helemaal kwijt bent.

Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik niet kan wachten tot ik een huisje heb en niet meer in een appartement woon. Ik heb niets tegen appartementen (heeft echt zo z'n voordelen), maar ik wil ook dolgraag zonnepanelen en andersoort investeringen kunnen doen om m'n maandelijkse lasten drastisch te kunnen verlagen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik ben wel geintesseerd in de verhoudingen in "inkomsten generen" van de mensen hier.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het zo doe.

[(Vrij) Direct beschikbaar]
10-20k internetspaarrekening
20k beleggingen ETFs

[Niet direct beschikbaar]
5k Crowdfunding/P2P

[Geblokkeerd]
10k beleggingsverzekeringen (<1999 regeling. Dus telt niet mee met vermogen)

Alles wat boven ([Vrij beschikbaar] + [Niet direct beschikbaar] = ) [Vermogen] komt is aan VRH-onderhevig. Dat gaat dus richting hypotheek aflossen.

Hoe is deze bufferconstructie opgebouwd bij anderen?
joramoudenaarde schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 16:03:
@Arthas:
Ik vind er toch wel een verschil tussen zitten: je geld op een bank zetten en rente ontvangen, of je geld investeren in beleggen of p2p-leningen enzo. Bij het eerste ben je tot op zekere hoogte gegarandeerd dat je je geld niet kwijt raakt (tot 100.000 euro), bij de andere opties heb je een relatief grotere kans dat je je geld helemaal kwijt bent.

Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik niet kan wachten tot ik een huisje heb en niet meer in een appartement woon. Ik heb niets tegen appartementen (heeft echt zo z'n voordelen), maar ik wil ook dolgraag zonnepanelen en andersoort investeringen kunnen doen om m'n maandelijkse lasten drastisch te kunnen verlagen! :)
Het grote verschil tussen bank + beleggingen + crowdfunding/p2p + investering in natura (daar tel ik ook hypotheekaflossing bij) is naast het risico vooral het feit of je snel bij je geld kan komen.

Wat je op de bank zet is vrij beschikbaar. Beleggingen verkoop je liever niet, maar je kan altijd nog aan dat geld komen. Crowdfunding/p2p dan kan je niet direct aan je geld komen, hoewel je elke maand wel een klein bedrag kan terugkrijgen (afhankelijk van het platform)

Wat betreft P2P. volgens mij had MrMustache een artikel over geschreven? Dat ie verwacht dat een bepaald percentage gewoon kwijt is, maar dan hou je onder de lijn toch nog 10-20% rendement over :+

[ Voor 56% gewijzigd door kmf op 16-07-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
Mijn vermogen is nog niet zo groot en tot een half jaar geleden spaarde ik gewoon alles. Er staat nu ongeveer 19K op een spaarrekening, en 6K in indexbeleggen (daar komt elke maand 1K bij). We staan op het punt een huis te kopen, dus dan is zoveel direct beschikbaar wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bij mij:

13k internetspaarrekening
Ik wil minstens 3x van dit bedrag (en later meer) gebruiken voor investeringen zoals bijvoorbeeld Bondora, beleggingen, e.d. Het overige bedrag moet dan schommelen rond de 10k, wat ik wil laten staan als buffer als er in het huis iets kapot gaat (lekkage, wasmachine en andere grotere uitgaven)

6.6k pensioensparen
Ben net 2 jaar geleden begonnen met m'n pensioen, maar hier stort ik elk jaar minimaal 3k in, en maximaal m'n fiscale jaarruimte.

We hebben helaas een huis gekocht in 2010, en sindsdien is deze 30k minder waard geworden. Nu zitten we de komende 2 jaar nog wel in dat huis, dus we willen even kijken wat de markt gaat doen. Stijgen de prijzen langzaam aan weer tegen die tijd, dan blijven we zitten totdat het gat in onze hypotheek wat verkleind/weg is. Blijft de malaise in de huizenmarkt aan, dan nemen we een doorlopend krediet zodat we een goedkoper huisje kunnen kopen en betalen we 'm zo snel mogelijk af. Ons huis is op 't moment namelijk overprijst vergeleken met andere soms zelfs grotere huizen. Dat is het enige "probleem" wat we nu hebben, maar is gelukkig goed te overzien.

Toekomstplannen
Ik heb de grote wens/hoop om volgend jaar voor mezelf te kunnen beginnen als ZZP'er. In de packaging-design wereld is het dit jaar alle hens aan dek vanwege een nieuwe wetgeving die eind van dit jaar van kracht gaat, dus het is nog even kijken hoe 't werk volgend jaar is… loopt deze drukte gewoon door dan begin ik zo snel (én goed) mogelijk voor mezelf. Loopt het werk erg terug dan moet ik nog even wachten tot de rest van de grafische markt wat ruimte laat zien. Hoe dan ook, het ZZP wezen zal me hopelijk snel plezieren en meer ruimte geven om flink aan m'n FO-zijn te werken.

(ben nog maar nét begonnen aan FO aangezien m'n financiële situatie daar eindelijk de ruimte voor laat zien, maar het plan is om binnen 10 jaar in ieder geval een drastische verbetering te kunnen zien!) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Arthas schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:58:
Dat dit rendement nu zo laag is, is omdat er heel weinig risico aan verbonden is dat de bank jou niet terug kan betalen.
Zou het? Of zou het met de lage obligatierentes te maken hebben? ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
kmf schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:37:
Zonder risico een niet-gegarandeerde winst van 5+ % is wel weer mogelijk met indexbeleggen.
Dit snap ik niet helemaal, beetje een gevaarlijke uitspraak. Wie zegt dat de indexen de komende jaren altijd zullen stijgen? Je hebt altijd risico, ook met indexbeleggen, we kunnen zo maar 5-10 jaar gelijkblijven of dalen met indexen/koersen.

Verder voor wat betreft verhoudingen heb ik globaal:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door hv08 op 16-07-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Config schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:20:
[...]

Zou het? Of zou het met de lage obligatierentes te maken hebben? ;).
Het één hangt met het ander samen ;) Het hangt allebei van risico af.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@hv08; mag ik vragen hoe oud je ongeveer bent? Je hebt namelijk een aantal mooie bedragen voor je FO en pensioen, en ik vroeg me af hoe lang je daar ongeveer over gedaan hebt om daar te komen :) Heb je toevallig een eigen zaak en/of al lage uitgaves aan onderdak e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
joramoudenaarde schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:18:
@hv08; mag ik vragen hoe oud je ongeveer bent? Je hebt namelijk een aantal mooie bedragen voor je FO en pensioen, en ik vroeg me af hoe lang je daar ongeveer over gedaan hebt om daar te komen :) Heb je toevallig een eigen zaak en/of al lage uitgaves aan onderdak e.d.?
35 inmiddels alweer ;) Fulltime baan met goed salaris en hobby-eigenbedrijf erbij voor wat extra'tjes. Vrouw werkt ook paar dagen in de week.

Pensioenpotje heb ik in 6.5 jaar opgebouwd, mijn huidige werkgever heeft geen pensioenplan dus betaalt gewoon een extra bedrag per maand waarbij ik zelf mag uitzoeken waar ik het onderbreng (of over de balk gooi). Ik heb altijd wel een buffertje gehad, het komt in ieder geval niet van lage uitgaves, want die zijn torenhoog in mijn geval. Ik heb onlangs een overzichtje geplaatst, zie hier: http://gathering.tweakers...message/42053306#42053306.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Goh, dan ben je net zo oud als ik, maar 10x verder qua FO :) Nu moet ik zeggen dat ik een "gewoon" salaris heb, en niet een "goed salaris" zoals jij aangeeft (en ik heb geen hobby eigen bedrijf). Maar mijn kosten zijn ook een behoorlijk stuk lager, terwijl m'n spaargeld niet eens zóveel lager is… dus dat valt nog mee. Zo te zien loop je voornamelijk ±5 jaar voor op me!

Heb ik in ieder geval een beetje een idee waar ik qua sparen/investeren een beetje naartoe kan werken met mijn huidige situatie, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Ik weet niet of deze al eens in deze thread voorbij gekomen is, maar ik wil het jullie in ieder geval niet onthouden :)

Afbeeldingslocatie: http://static5.businessinsider.com/image/53308b076da811b70b0e24bf-799-594/monthly%20savings%20chart%20new.png

[ Voor 4% gewijzigd door Arthas op 16-07-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:34
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Boven VRH wordt afgelost op hypotheek. I.v.m ontbreken pensioenopbouw wellicht toch gebruik maken van jaarruimte voor pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Voor het neerkwakken van spaartegoeden hebben we ook Het spaartopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:47
Arthas schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 19:40:
Ik weet niet of deze al eens in deze thread voorbij gekomen is, maar ik wil het jullie in ieder geval niet onthouden :)

[afbeelding]
Dat is heel leuk, maar met gewoon sparen haal je die 6% return rate niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
The_Zohan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 20:13:
[...]

Dat is heel leuk, maar met gewoon sparen haal je die 6% return rate niet :p
Met gewoon sparen zul je ook niet zo snel FO worden :)

Iemand van 20 jaar met een maandelijkse inleg van €361 kan op zijn 65e miljonair zijn als hij jaarlijks 6% rendement haalt. Dit tegenover iemand van 35 jaar die om hetzelfde einddoel te bereiken, maandelijks €990 moet inleggen.

Hieronder een tabel, uit hetzelfde artikel

Afbeeldingslocatie: http://static3.businessinsider.com/image/53308b3869bedd747f0e24c1-503-232/monthly%20savings%20table%20good.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Die tabellen en grafieken zijn erg populistisch en versimpeld, erger nog: ze zijn misleidend.

Ik ga ervan uit dat iedereen die financieel onafhankelijk wil worden en daar serieuze moeite voor doet ook gewoon die berekeningen voor zichzelf kan maken. Rente is geen hogere wetenschap, en met Excel (of een dergelijk programma) kun je alles zelf berekenen.

Wat ik nu vooral zie is dat er een zeer versimpelde berekening wordt gedaan met fictieve percentages en vergezochte aannames, en dat er dan één of twee succesverhalen aan vast geplakt worden.

Bijvoorbeeld:
  • Zonder risico (6 % gedurende je hele leven is onwaarschijnlijk want er komt vast een beurscrash of correctie in al die jaren, welke invloed heeft negatief rendement gedurende die tijd?)
  • Zonder fluctuaties (hoe beïnvloed een lager/hoger % tussendoor je vermogen?)
  • Etc.
Dus vergeet die cijfers en grafieken en neem ze slechts als waarschuwing: als ze als een verassing komen voor je, dan moet je nog wat met Excel spelen.

Wat uiteindelijk imo een hele goede manier is, is om verschillende scenario's uit te rekenen (gooi ze in Excel). Pak een erg negatief en erg positief scenario en je kunt een grove schatting maken van:
'Vermogensgroei' versus 'Waarschijnlijkheid daarop' voor de voorzienbare toekomst (10 jaar met redelijke visie, langer wordt het al vager).
Wat je uiteindelijk moet doen is continue je strategie bekritiseren en aanpassen, en niet vertrouwen op snorremans of jaarlijks 6% je hele leven lang.

wacht, ik gooi wat in Excel :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
Sibylle schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:03:

Wat uiteindelijk imo een hele goede manier is, is om verschillende scenario's uit te rekenen (gooi ze in Excel). Pak een erg negatief en erg positief scenario en je kunt een grove schatting maken van:
'Vermogensgroei' versus 'Waarschijnlijkheid daarop' voor de voorzienbare toekomst (10 jaar met redelijke visie, langer wordt het al vager).
Wat je uiteindelijk moet doen is continue je strategie bekritiseren en aanpassen, en niet vertrouwen op snorremans of jaarlijks 6% je hele leven lang.
Naar wat voor soort scenarios kijk je dan? Bijvoorbeeld over 3 jaar een negatief rendement? Of neem je gewoon een later totaal percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Gaat het niet alleen om de moraal van het verhaal: Namelijk dat het exponentieel moeilijker word om 1 miljoen te verzamelen als je later begint? (Is ook een open deur, maar goed)

[ Voor 10% gewijzigd door Bio op 16-07-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
En die 1 miljoen is geen 1 miljoen in hedendaagse valuta ;) .
Sibylle schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:03:
Die tabellen en grafieken zijn erg populistisch en versimpeld, erger nog: ze zijn misleidend.

Ik ga ervan uit dat iedereen die financieel onafhankelijk wil worden en daar serieuze moeite voor doet ook gewoon die berekeningen voor zichzelf kan maken. Rente is geen hogere wetenschap, en met Excel (of een dergelijk programma) kun je alles zelf berekenen.

Wat ik nu vooral zie is dat er een zeer versimpelde berekening wordt gedaan met fictieve percentages en vergezochte aannames, en dat er dan één of twee succesverhalen aan vast geplakt worden.

Bijvoorbeeld:
  • Zonder risico (6 % gedurende je hele leven is onwaarschijnlijk want er komt vast een beurscrash of correctie in al die jaren, welke invloed heeft negatief rendement gedurende die tijd?)
  • Zonder fluctuaties (hoe beïnvloed een lager/hoger % tussendoor je vermogen?)
  • Etc.
Dus vergeet die cijfers en grafieken en neem ze slechts als waarschuwing: als ze als een verassing komen voor je, dan moet je nog wat met Excel spelen.

wacht, ik gooi wat in Excel :P
De grafiek is geannualiseerd, betekende dat het 6% gemiddeld per jaar is. Het ene jaar daalt de waarde met 40% maar twee of drie jaar later stijgt het weer met 30% in 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
6% is helemaal niet zo gek hoor. De MSCI World heeft 6,56% gedaan sinds 1969. Zonder inflatiecorrectie, uiteraard. En zonder enige kennis aan de kant van de investeerder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Config schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:00:
6% is helemaal niet zo gek hoor. De MSCI World heeft 6,56% gedaan sinds 1969. Zonder inflatiecorrectie, uiteraard. En zonder enige kennis aan de kant van de investeerder ;).
Wat betreft de indices weet ik 1 ding nog niet zeker: moet je dividend nou wel of niet meetellen met de groei?
Als een index 200 euro dividend geeft, dan daalt de waarde van de index ook met 200 euro. Is de groei dan negatief? Maar jouw vermogen compenseert dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Is inclusief dividend.
Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.