Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.032 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
nikao schreef op zondag 23 maart 2014 @ 16:45:
Voor iedereen die het budget (ook) in excel bijhoudt ff een tip: YNAB. Fijn programma waar je het in kunt bijhouden, vind het zelf wat makkelijker dan alles in excel doen.
Hou dan m'n saldo's en investeringen etc. wel bij in excel, maar de budgetten en categorien enzo lekker in YNAB
Hier nog een YNAB gebruiker, echter mis ik wel echt wat uitgebreidere analyses en grafieken, zoals bijvoorbeeld het saldo-verloop, of de uitgaven per categorie uitgezet tegen de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Rukapul schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:45:
Weer even geknutseld. Kunnen nu vrij accuraat tracken hoe het er per maand en per saldo (plaatje hieronder) per uitgavecategorie voorstaat vergeleken met vorig jaar. Doel is om wat meer groen te krijgen :)

groen: <90% in zelfde periode 2013
wit: 90%-100% in zelfde periode 2013
rood: >110% in zelfde periode 2013

So far so good.
Je mist 100-110% cat in je uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55
Typo, moet 90-110 zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

MisterBlue schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:00:
[...]

Ben ook weer wijzer geworden van deze aflevering. Ik moet het huis waar in ik woon in principe niet als investering zien, omdat je het rendement niet ten gelde kan maken. Is logisch, maar zo een praktijk voorbeeld spreekt toch wat meer aan. Ik was ook van plan versneld af te lossen, maar ga daar nog over nadenken.
Of je kijkt anders naar het huis en stelt dat het een investering is die je niet direct terugziet in je portemonnee. Uiteindelijk kun je door het bezit van een afgelost huis af met minder geld. Jouw uiteindelijke welvaart stijgt doordat je minder hoeft uit te geven aan wonen, waardoor er meer uitgegeven kan worden aan andere zaken. Het stel in kwestie wilde echter nog meer uitgeven. Dat is in veel gevallen niet verstandig, omdat je daarmee uiteindelijk welvaart verliest.

Nog een reden waarom dat niet verstandig is, is omdat vermogen een veel belangrijkere bron van inkomsten is dan inkomen. De hele basistheorie van kapitalisme en de filosofie van de gemiddelde Amerikaan is hiermee onderuit gehaald: als je hard werkt, kom je niet bovendrijven en wordt je zeker niet gegarandeerd rijk. Het is (met uitzondering van het interbellum en de wederopbouw) vermogen wat ten alle tijde beter rendeert dan inkomen.

Hard werken loont dus maar matig, tenzij je het resultaat van werken wederom laat lonen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
MisterBlue schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:00:
Ben ook weer wijzer geworden van deze aflevering. Ik moet het huis waar in ik woon in principe niet als investering zien, omdat je het rendement niet ten gelde kan maken. Is logisch, maar zo een praktijk voorbeeld spreekt toch wat meer aan. Ik was ook van plan versneld af te lossen, maar ga daar nog over nadenken.
Persoonlijk zie ik aflossen als mijzelf vrijkopen. Door mijn energieverbruik te verlagen en mijn hypotheek af te lossen zorg ik ervoor dat het minder noodzakelijk is dat ik een 40-urige werkweek maak. Door mijn hypotheek en lening bij de DUO af te lossen zou ik, wat ca. 30% van mijn inkomen is, mijn huidige leven door kunnen zetten met slechts een 24/28 urige werkweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
bnijssen schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:52:
[...]

Hier nog een YNAB gebruiker, echter mis ik wel echt wat uitgebreidere analyses en grafieken, zoals bijvoorbeeld het saldo-verloop, of de uitgaven per categorie uitgezet tegen de tijd.
Saldo verloop van de rekeningen houdt ik dan ook bij in een excel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55
Krisp schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:30:
[...]

Of je kijkt anders naar het huis en stelt dat het een investering is die je niet direct terugziet in je portemonnee. Uiteindelijk kun je door het bezit van een afgelost huis af met minder geld. Jouw uiteindelijke welvaart stijgt doordat je minder hoeft uit te geven aan wonen, waardoor er meer uitgegeven kan worden aan andere zaken. Het stel in kwestie wilde echter nog meer uitgeven. Dat is in veel gevallen niet verstandig, omdat je daarmee uiteindelijk welvaart verliest.

Nog een reden waarom dat niet verstandig is, is omdat vermogen een veel belangrijkere bron van inkomsten is dan inkomen. De hele basistheorie van kapitalisme en de filosofie van de gemiddelde Amerikaan is hiermee onderuit gehaald: als je hard werkt, kom je niet bovendrijven en wordt je zeker niet gegarandeerd rijk. Het is (met uitzondering van het interbellum en de wederopbouw) vermogen wat ten alle tijde beter rendeert dan inkomen.

Hard werken loont dus maar matig, tenzij je het resultaat van werken wederom laat lonen. :)
Ik was laatst al eens begonnen (pagina 1 :+) in Marx, maar dit is wat leesbaarder.

Ik denk dat het correct is. Ik denk echter ook dat 'arbeiders-kapitaal' zoals we dat hier opbouwen niet meetelt als kapitaal zoals bedoeld in deze context. Daarvoor is het immers nog steeds veel te fragiel. Voor enige mate van robustheid zou je waarschijnlijk al een factor 10 minimaal hoger moeten dan wat hier als FO wordt aangemerkt. Om kapitaal echt te laten werken moet je je immers ook onafhankelijkmaken van typische kapitaalconsumentendiensten, maar veel directere controle uitoefenen (in vastgoed, over bedrijven, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:59
merauder schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:49:
[...]

Persoonlijk zie ik aflossen als mijzelf vrijkopen. Door mijn energieverbruik te verlagen en mijn hypotheek af te lossen zorg ik ervoor dat het minder noodzakelijk is dat ik een 40-urige werkweek maak. Door mijn hypotheek en lening bij de DUO af te lossen zou ik, wat ca. 30% van mijn inkomen is, mijn huidige leven door kunnen zetten met slechts een 24/28 urige werkweek.
Zo zie ik dat ook. Het aflossen van mijn huis resulteert erin dat ik kan rondkomen met 30% minder inkomen. Het geeft ons meer vrijheid om minder te gaan werken en om andere dingen te doen zoals je voor jezelf beginnen (mijn vriendin is nu al bezig met een eigen praktijk) of minder te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:41
Ja of gewoon:
http://www.vertex42.com/E...ome-budget-worksheet.html
http://www.vertex42.com/E...amily-budget-planner.html
http://www.vertex42.com/E...l-budget-spreadsheet.html

Het voordeel van een sheet is dat je goed inzichtelijk hebt hoe het werkt en het heel bewerkbaar is. Daarnaast heb ik het idee dat zoiets langer blijft bestaan dan een custom budget tool. Wanneer de support stopt van zo'n tool, moet je al je gegevens gaan exporteren en importeren, ik ben daar niet zo'n fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Plus dat je voor die tool geld moet betalen, die je gewoon beter in een indexfonds ofzoiets dergelijks kunt investeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Rukapul schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:09:
[...]

Ik was laatst al eens begonnen (pagina 1 :+) in Marx, maar dit is wat leesbaarder.

Ik denk dat het correct is. Ik denk echter ook dat 'arbeiders-kapitaal' zoals we dat hier opbouwen niet meetelt als kapitaal zoals bedoeld in deze context. Daarvoor is het immers nog steeds veel te fragiel. Voor enige mate van robustheid zou je waarschijnlijk al een factor 10 minimaal hoger moeten dan wat hier als FO wordt aangemerkt. Om kapitaal echt te laten werken moet je je immers ook onafhankelijkmaken van typische kapitaalconsumentendiensten, maar veel directere controle uitoefenen (in vastgoed, over bedrijven, etc).
Of het een factor 10 is weet ik niet, maar je zult wel anders moeten gaan denken dan we hier doen. Inderdaad zul je controle moeten verwerven, maar dat kan op zich ook op z'n Heinekens (51%*51%*51% etc). Je hebt er niet per se heel veel geld voor nodig.

Moet een robuuste portefeuille aan vastgoed kun je ook 4-5% rendement maken. Met 1 miljoen euro is dat al snel 40K, waar belastingen dan al vanaf zijn. Je kunt dan daadwerkelijk spreken van financiële onafhankelijkheid, terwijl je nog steeds kunt werken en dus inkomsten op kunt bouwen. Dan kun je al snel verder uitbouwen. Dat klopt ook wel met uitspraken die stellen dat de eerste miljoen het lastigst is, en dat het daarna alleen maar makkelijker gaat.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Krisp schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:51:
[...]

Of het een factor 10 is weet ik niet, maar je zult wel anders moeten gaan denken dan we hier doen. Inderdaad zul je controle moeten verwerven, maar dat kan op zich ook op z'n Heinekens (51%*51%*51% etc). Je hebt er niet per se heel veel geld voor nodig.

Moet een robuuste portefeuille aan vastgoed kun je ook 4-5% rendement maken. Met 1 miljoen euro is dat al snel 40K, waar belastingen dan al vanaf zijn. Je kunt dan daadwerkelijk spreken van financiële onafhankelijkheid, terwijl je nog steeds kunt werken en dus inkomsten op kunt bouwen. Dan kun je al snel verder uitbouwen. Dat klopt ook wel met uitspraken die stellen dat de eerste miljoen het lastigst is, en dat het daarna alleen maar makkelijker gaat.
Maar dat geld natuurlijk met alles, mits je uitgavenpatroon gelijk blijft. Alles wat je spaart danwel investeert levert weer op een bepaalde manier geld op waardoor je maandelijkse inkomsten telkens weer zullen stijgen. De crux zit het hem juist in je levensstijl en dat je je niet gek laat maken door een surplus aan inkomsten. Dat is waar de meeste mensen "de fout ingaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vandaag net wat geld gestort in isepankur. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.

500 euro speelgeld zie ik het dan. Als ik werkelijk 20% rendement op kan krijgen....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Krisp schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:51:
[...]

Moet een robuuste portefeuille aan vastgoed kun je ook 4-5% rendement maken. Met 1 miljoen euro is dat al snel 40K, waar belastingen dan al vanaf zijn.
Dat vind ik best demotiverend..

Ik verdien nu (28 jaar) zo'n 40K netto, en spaar gemiddeld zo'n 1250/maand. Om datzelfde inkomen via rendement op vermogen binnen te halen zou ik dus 800 maanden (grofweg 66 jaar) moeten sparen :p
+ dat is aangegeven dat de vermogenrendementsheffing waarschijnlijk gaat stijgen + het risico dat je loopt (banken die omvallen) ..

Waar doe je het dan voor?

Edit: @Krisp hieronder; Ja maar na 25 jaar is die 625k, uitgaande van 2% inflatie, in hedendaags geld 377k waard (dan zou het maandelijkse inkomen bij 4% rente in hedendaags geld zo'n 1250 euro/maand zijn). Als ik met inflatie rekening houd, zou het dus zo'n 40 jaar sparen zijn :D

25 jaar geleden, in 1989, was het modale inkomen 18.6k..

[ Voor 19% gewijzigd door Hbeez op 24-03-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Nou, dat is niet helemaal waar: als je netto 4% rendement krijgt terwijl je spaart, dan ben je er al na 26 jaar. :P Bovendien is hier al eerder opgemerkt dat FO worden pas echt interessant wordt als je een partner hebt (doorgaans wordt die 1250 euro dan groter dan 2500 euro) en je uitgaven beperkt. In jouw geval betekent dat je geen 40K nodig hebt, maar 25K. Dan hoef je nog maar te sparen tot 625K, waarna je er al bent. ;) Vallende banken doe je niets aan, aan de onbetrouwbare overheid ook niet.

Je moet het imo niet doen omdat je rijk wil worden. Je moet het doen omdat het toch al kan, en een beetje omdat je een hekel hebt om geld uit te geven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hbeez schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:05:
[...]

Dat vind ik best demotiverend..

Ik verdien nu (28 jaar) zo'n 40K netto, en spaar gemiddeld zo'n 1250/maand. Om datzelfde inkomen via rendement op vermogen binnen te halen zou ik dus 800 maanden (grofweg 66 jaar) moeten sparen :p
+ dat is aangegeven dat de vermogenrendementsheffing waarschijnlijk gaat stijgen + het risico dat je loopt (banken die omvallen) ..

Waar doe je het dan voor?
40k netto is trouwens bizar veel voor iemand van 28, maar goed.

Je berekening klopt in principe niet, om FO te worden hoef je geen 40k te hebben per jaar maar 25k per jaar. Immers je spaart op dit moment 15k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:36
En, je gaat er de komende jaren als het een beetje meezit nog wel op vooruit qua salaris.
Dus om Krisp te volgen, die 2500 euro (met partner) gaat dan b.v. al 3500 worden. Da's dan al 42K op jaar basis.

En je geeft nu dus (alleen?) ook zo'n 25K per jaar uit. Als je echt wil, kan dat een stuk naar beneden (of kun je daar prima met een partner van rond komen).
Dan heb je du's zo'n 30 x 25K nodig = 750K voor je FO bent.

Je moet dan zo'n (750K / 42K per jaar) zo'n 18 jaar voor sparen. Dan ben je 46 jaar. Mooie leeftijd toch :)
En ja, dat is ff zonder inflatie, al loons verhoging meegerekend, maar ook zonder rente/dividend e.d.

Wil je sneller: minder uitgeven en/of meer inkomsten >:)
Oftewel je spaarratio vergroten.

@ Rakupul: jij gaf aan dat het lijkt alsof het makkelijker voor je was om meer inkomsten te krijgen. Maar vergis je niet. Als je al op een spaar ratio zit van b.v. 66% (je spaart dus 66%), dan staat een besparing van 100 euro gelijk aan 206 euro extra verdienen om eenzelfde spaarratio te krijgen.

Het is dus misschien wel makkelijker om meer inkomsten te genereren, maar dan hoef je niet perse sneller FO te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Blik1984 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:20:
Je berekening klopt in principe niet, om FO te worden hoef je geen 40k te hebben per jaar maar 25k per jaar. Immers je spaart op dit moment 15k per jaar.
Als je weinig eisen stelt, en bereid bent op bijstandsniveau te leven is een jaarlijkse inkomen van €12500 al voldoende. Dit zou betekenen dat je met een vermogen van € 375000 in principe al financieel onafhankelijk bent.

De eerste € 100.000 duurt het langst. De € 200.000 komt vervolgens al veel sneller in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
rube schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:20:

En je geeft nu dus (alleen?) ook zo'n 25K per jaar uit. Als je echt wil, kan dat een stuk naar beneden (of kun je daar prima met een partner van rond komen).
Mijn kosten zijn ongeveer als volgt:

Huur + boodschappen + gemeentelijke belastingen + tv/internet etc = 900
Zorgverzekering = 70
Auto + motor (mrb+verzekering+reparatie/onderhoud) = 250 (dit jaar voor zowel auto als motor grote beurt gehad a 780 en 1075 euro :'( )
Studieschuld = 200
Brandstofkosten = 150
Telefoon = 40
Lunchgeld = 30

Dat is bij elkaar zo'n 1640 wat ik standaard kwijt ben elke maand.

Af en toe wat leuks doen, vriendin mee uit eten nemen, met vrienden iets doen, sporten, onverwachte kosten, vakantie, etc en je zit al snel op de ~2000 euro maand en dus zo'n 25k op jaarbasis.

Telefoon neem ik sim-only zodra het kan, dus dat scheelt zo'n 25-30 euro. Studieschuld betaal ik de alleen nog de komende 14 jaar, dus dat scheelt daarna ook 2.5 k/jaar. Grote beurt auto/motor is niet meer nodig de komende jaren, het zal vooral klein onderhoud zijn, wat ook wel 1k/jaar scheelt.

Ik hou het niet bij zoals sommigen in dit topic via een tooltje/Excel, ik optimaliseer zoveel mogelijk mijn inkomen door goed te presteren op werk, ik spaar standaard een vast bedrag en beleg de helft daarvan in aandelen, en doe zuinig aan waar dat kan. Zo heb ik maximaal eigen risico op zorgverzekering, doe ik wekelijkse boodschappen die ik uitzoek op basis van de aanbiedingen, koop ik bijna nooit nieuwe kleren (en anders in de aanbieding/bij de H&M), wissel ik elk jaar van energieprovider, als we uit eten gaan is het bijna altijd via Groupon/andere aanbiedingen, etc. Mijn auto is een oude Peugeot 107, terwijl veel collega's in 1-series of A3-tjes rijden.

Motor en hoge huur (1014 euro kale huurprijs) zou ik flink op kunnen bezuinigen, maar dat zou ten koste gaan van mijn/ons plezier in het leven. We wonen nu in hartje centrum Leiden, en genieten elke keer weer van de sfeer. Motor ga ik wel verkopen als het onderhoud niet onder de 50 euro/maand gaat.

De komende 2 jaar verwacht ik zo'n 15% loonsverhoging, en hoop dan dus ook 15% meer te kunnen sparen (nu 15k, dan 22.5k, dan 25k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar baan opgezegd, en, tijdelijk als experiment, fulltime gaan handelen op de beurs.

Kon het vrij risico-loos doen, omdat ik lang recht had op WW. Maar toch, los van de WW verdien ik nu per maand meer dan met mijn oude baan, en ben eigen baas. Heerlijk. Een 40 uur kantoorbaan heb ik echt geen trek meer in. Wat ik nu wel zou willen is een leuk parttime functie. Geld speelt geen rol, het gaat om de inhoudelijke ontwikkeling en dat het leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:06
merauder schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:39:
[...]
De eerste € 100.000 duurt het langst. De € 200.000 komt vervolgens al veel sneller in beeld.
Goed punt als je dat snapt en doorhebt dan gaat het bijna vanzelf :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
nou ja, vanzelf....

Maar het klopt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:28:
Vorig jaar baan opgezegd, en, tijdelijk als experiment, fulltime gaan handelen op de beurs.

Kon het vrij risico-loos doen, omdat ik lang recht had op WW. Maar toch, los van de WW verdien ik nu per maand meer dan met mijn oude baan, en ben eigen baas. Heerlijk. Een 40 uur kantoorbaan heb ik echt geen trek meer in. Wat ik nu wel zou willen is een leuk parttime functie. Geld speelt geen rol, het gaat om de inhoudelijke ontwikkeling en dat het leuk is.
Krijg je nog steeds WW, naast je inkomsten van de beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
Krisp schreef op maandag 24 maart 2014 @ 09:30:
[...]

Op het moment dat mijn hypotheek is afgelost, zal mijn welvaart eenmalig stijgen. Hoeveel de waarde van mijn huis ook verder stijgt (of daalt) zal verder geen invloed hebben op wat ik vrij te besteden heb. Ik denk dat het vooral rust zal geven, wil ik meer te besteden hebben moet ik toch wat anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
merauder schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:39:
[...]

Nog even hierop inhakend.

Nu ik die 100.000 heb kijk ik eigenlijk alleen maar vooruit richting de 250.000 en 500.000. Ik dacht vroeger dat die 100.000 onbereikbaar zou zijn. Maar met een goede baan en wat op de kosten te letten is dat binnen 5 tot 10 jaar wel binnen handbereik. Die 250 en 500K zitten wel binnen de haalbaarheid maar die 1 miljoen is die haalbaar? Het probleem van die 1 miljoen is dat ik daarvoor wel erg lang vooruit moet kijken en ik dat doel te lang en onzeker vind dus kijk ik liever maximaal 5 tot 10 jaar vooruit.

Het hebben van 100.000 is voor mij nu de normaalste zaak.Tuurlijk is het veel geld maar ik ben er eigenlijk zo aangewend dat ik het eigenlijk helemaal niet zoveel meer vind. Die 100k beschouw ik meer als het minimale om mij financieel veilig te voelen ( en wat is nu 100K voor iemand van 30 daar kom je net 5 jaar mee door als nood aan de man is). Soms ben ik wat wereldvreemd en denk ik waarom hebben niet meer mensen die op ons lijken (collega's/HBO gezinnen) 100K op de plank liggen, zijn wij dan zo bijzonder/afwijkend van de rest? Ik zie ons zelf als een doorsnee HBO gezin met normale luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoe groot schat je nou werkelijk de kans in dat je als 30 jarige 5 jaar niet meer aan de bak komt met een HBO opleiding? Misschien niet met je huidige inkomen. Ja er kan van alles gebeuren maar dan kan je beter in een hutje op de hei gaan zitten. Wel weinig woonlasten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:00
Vanavond met de vrouw weer goede zaken gedaan, 2 verzekeringen opgezegd (dubbel verzekerd) en 2 verzekeringen samengevoegd (los verzekerd eerst). Toch weer een besparing :)
Volgende maand laatste factuur mobiel abbo, scheelt ook weer 40 euro per maand.

Denk dat de "overbodige" vaste lasten nu zo goed als beperkt zijn, eens kijken wat het op gaat leveren op jaarbasis!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:09:
[...]

Krijg je nog steeds WW, naast je inkomsten van de beurs?
Yep. Beurshandel wordt net zoals poker, niet meteen gezien als inkomsten. Sowieso niet gedurende mijn WW periode, die over enkele maanden afloopt. Ben geen prototype uitkeringstrekker (heb altijd gewerkt) maar zie wel de WW als een mooie manier om eens wat terug te krijgen van de enorme belastinggelden die ik verplicht heb moeten afdragen, en het schept de mogelijkheid een keer ergens anders op te focussen dan weer een of andere 40 uur kantoorbaan.

Het verandert wel als je een paar jaar enkel leeft van de handel, dan ziet de belastingdienst het als 'loon naar arbeid' en zul je belasting moeten afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 18:28:

Je kan toch niet zelf vrijwillig je baan opzeggen en recht hebben op WW?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

Dat lijkt mij ook ja....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Mr_Blobby schreef op maandag 24 maart 2014 @ 23:32:
[...]
Je kan toch niet zelf vrijwillig je baan opzeggen en recht hebben op WW?
Mwah... Je kan natuurlijk wel iets dergelijks regelen met een werkgever.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hbeez schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:46:
[...]

Mijn kosten zijn ongeveer als volgt:

Huur + boodschappen + gemeentelijke belastingen + tv/internet etc = 900
Zorgverzekering = 70
Auto + motor (mrb+verzekering+reparatie/onderhoud) = 250 (dit jaar voor zowel auto als motor grote beurt gehad a 780 en 1075 euro :'( )
Studieschuld = 200
Brandstofkosten = 150
Telefoon = 40
Lunchgeld = 30
Waarom los je je studieschuld niet af? 200 euro per maand is een fors bedrag per maand, je zou in één keer je spaarratio flink kunnen verhogen als je dat aflost. Of is de rente op dit moment dermate laag dat het niet interessant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Blik1984 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:15:
Waarom los je je studieschuld niet af? 200 euro per maand is een fors bedrag per maand, je zou in één keer je spaarratio flink kunnen verhogen als je dat aflost. Of is de rente op dit moment dermate laag dat het niet interessant is?
Voor mij in elk geval niet meer, nee. 0,81% geloof ik momenteel na de laatste herziening...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 14:18
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2014 @ 23:02:
[...]

Yep. Beurshandel wordt net zoals poker, niet meteen gezien als inkomsten. Sowieso niet gedurende mijn WW periode, die over enkele maanden afloopt. Ben geen prototype uitkeringstrekker (heb altijd gewerkt) maar zie wel de WW als een mooie manier om eens wat terug te krijgen van de enorme belastinggelden die ik verplicht heb moeten afdragen, en het schept de mogelijkheid een keer ergens anders op te focussen dan weer een of andere 40 uur kantoorbaan.

Het verandert wel als je een paar jaar enkel leeft van de handel, dan ziet de belastingdienst het als 'loon naar arbeid' en zul je belasting moeten afdragen.
WW trekken en ondertussen een beetje handelen. Dat vind ik dus niet kunnen. :X

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zelf besluiten te stoppen en dan WW trekken, dat vind ik niet kunnen om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kraades schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:24:
[...]

Zelf je baan opzeggen en ondertussen WW trekken. Dat vind ik dus niet kunnen. :X

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

hmm.. ik weet het niet. Wat zal het verschil zijn in vergelijking met "FO bereikt, doei doei tegen werkgever en met ww een jaartje niksen"?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Hbeez schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:46:
[...]

Studieschuld = 200

Telefoon neem ik sim-only zodra het kan, dus dat scheelt zo'n 25-30 euro. Studieschuld betaal ik de alleen nog de komende 14 jaar, dus dat scheelt daarna ook 2.5 k/jaar. Grote beurt auto/motor is niet meer nodig de komende jaren, het zal vooral klein onderhoud zijn, wat ook wel 1k/jaar scheelt.
Ik had zelf ook een aardige studieschuld (36k) en betaalde 225 per maand, dus ongeveer net zoveel als jij. Alhoewel het niet veel klinkt en ik weinig onkosten had + goed betaalde baan, vond ik het echt een molensteen om mijn nek. Ik moest nog 18k en 2 jaar geleden heb ik dat in een keer afgelost.

En ik kan je wel vertellen dat dat echt een enorme opluching/bevrijding was. Ik had het geluk dat mijn inkomsten flink omhoog zijn gegaan en de onkosten flink omlaag. Maar ik had veel eerder van die molensteen af kunnen komen als ik beter over mijn geld had nagedacht en niet had uitgegeven aan allerlei meuk. Meuk gaat niet lang mee; het gevoel van vrijheid wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:28:
[...]

hmm.. ik weet het niet. Wat zal het verschil zijn in vergelijking met "FO bereikt, doei doei tegen werkgever en met ww een jaartje niksen"?
FO bereik je zelf, WW betalen wij met z'n allen als vangnet en niet voor iemand die denkt dat ie maar gewoon ff moet gaan luieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ZeRoC00L schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:28:
[...]

Zelf je baan opzeggen en ondertussen WW trekken. Dat vind ik dus niet kunnen. :X
Los daarvan is het nog eens heel erg dom, je verbruikt al je WW maanden in tijden dat je het eigenlijk niet echt nodig hebt (vrijwillig baan opgeven etc.). Je weet nooit wat er gaat gebeuren, wie weet heb je straks echt je WW nodig en dan heb je al je maanden verbruikt >:) (dan heb ik uiteraard geen medelijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

[...]

'T is jouw eigen verzekering waarvoor je zelf gespaard hebt en het UWV kijkt alleen naar je inkomsten. geen geld verdient, geen WW terugbetalen, wel verdiend betekent terug betalen. Maar ja, als je zat hebt verdiend op de beurs... Lijkt mij niet dat iemand voor 700 euro in de maand dankbaar op de bank moet gaan zitten ofzo, dat kweekt lethargie.

Anyhoe, ontopic. Kan het hier ook gaan over onafhankelijkheid in een bepaalde situatie? Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje als HBeez hierboven (Wonen in Leiden, motor, telefoon onderhoud etc etc) maar binnenkort weer werkloos en onderhand weinig tot geen WW meer over. Ik werk in principe in de zorg en daar zullen voorlopig nog mensen uitgejaagd worden ipv aangenomen. Alle invallers klusjes die ik had betaalden wel goed maar die worden nu overgenomen door mensen met een contract die uit hun, nu gesloten, woonlocatie moesten. Ik heb dus, gezien de tijd, de meest onhandige HBO diploma om mee aan een baan te komen.

De grootste last is idd de studieschuld en als ik je werkloos bent kan een hoop dus daar maak ik mijn geen zorgen over. De kneep zit m meer in de woon/zorg lasten en hoe je bv de boodschappen gezond en betaalbaar houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door ROFLASTC op 25-03-2014 08:35 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Zijn er mogelijkheden om jezelf om te scholen?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 18:46
ROFLASTC schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:34:
[...]

Anyhoe, ontopic. Kan het hier ook gaan over onafhankelijkheid in een bepaalde situatie? Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje als HBeez hierboven (Wonen in Leiden, motor, telefoon onderhoud etc etc) maar binnenkort weer werkloos en onderhand weinig tot geen WW meer over. Ik werk in principe in de zorg en daar zullen voorlopig nog mensen uitgejaagd worden ipv aangenomen. Alle invallers klusjes die ik had betaalden wel goed maar die worden nu overgenomen door mensen met een contract die uit hun, nu gesloten, woonlocatie moesten. Ik heb dus, gezien de tijd, de meest onhandige HBO diploma om mee aan een baan te komen.

De grootste last is idd de studieschuld en als ik je werkloos bent kan een hoop dus daar maak ik mijn geen zorgen over. De kneep zit m meer in de woon/zorg lasten en hoe je bv de boodschappen gezond en betaalbaar houdt.
Is het uitvoerende zorg waar je in werkt? Zorg is een van de grootste industrieen in Nederland en met een ouder wordende populatie niet een die kleiner wordt. Ik denk dat je juist een diploma hebt in een prima vakgebied. Het is wel belangrijk dat je openstaat voor nieuwe mogelijkheden en je flexibel in te zetten. Misschien dat je je kan gaan inzetten bij het organiseren van zorg ipv het uitvoeren. De gemeentes krijgen steeds meer taken toebedeeld maar hebben helemaal de expertise niet. Als je daar jezelf in opleidt liggen er zeker kansen. Met name op hoger opleidingsniveua (HBO en hoger).

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Alarmnummer schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:29:
[...]

Ik had zelf ook een aardige studieschuld (36k) en betaalde 225 per maand, dus ongeveer net zoveel als jij. Alhoewel het niet veel klinkt en ik weinig onkosten had + goed betaalde baan, vond ik het echt een molensteen om mijn nek. Ik moest nog 18k en 2 jaar geleden heb ik dat in een keer afgelost.

En ik kan je wel vertellen dat dat echt een enorme opluching/bevrijding was. Ik had het geluk dat mijn inkomsten flink omhoog zijn gegaan en de onkosten flink omlaag. Maar ik had veel eerder van die molensteen af kunnen komen als ik beter over mijn geld had nagedacht en niet had uitgegeven aan allerlei meuk. Meuk gaat niet lang mee; het gevoel van vrijheid wel :)
Ik had hetzelfde, maar dan met een lager bedrag. Ik had 13k studieschuld en heb dat in 3 jaar tijd afgelost. Ik kan me echter wel voorstellen dat als je maar 0,81% rente betaald zoals ATS hierboven, je het niet aflost. Ik betaalde echter 2,39% rente, en met de huidige spaarrente was het voordeliger om af te lossen dan te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Streup schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:41:
[...]

Is het uitvoerende zorg waar je in werkt? Zorg is een van de grootste industrieen in Nederland en met een ouder wordende populatie niet een die kleiner wordt. Ik denk dat je juist een diploma hebt in een prima vakgebied. Het is wel belangrijk dat je openstaat voor nieuwe mogelijkheden en je flexibel in te zetten. Misschien dat je je kan gaan inzetten bij het organiseren van zorg ipv het uitvoeren. De gemeentes krijgen steeds meer taken toebedeeld maar hebben helemaal de expertise niet. Als je daar jezelf in opleidt liggen er zeker kansen. Met name op hoger opleidingsniveua (HBO en hoger).
Ik heb SPH en op een blauwe maandag onderwijskunde aan de Uni gevolgd (niet afgemaakt) de zorg die ik kan leveren is opvoedkundig. Als ik solliciteer bij verzorgingstehuizen dan wordt ik door de HRM al geweigerd omdat ik geen Verzorgende IG diploma heb. Sommige detacheringsbureaus willen wel SPH-ers voor bijvoorbeeld bureaujeugdzorg maar omdat ik geen aantoonbare ervaring heb met een bepaald registratie/ECD systeem willen ze mij ook niet. Ga vandaag nog wel een email sturen naar eentje in Leiden met de vraag om een soort kennismakingsgesprek/verkennend gesprek. Ik kan bijvoorbeeld met liefde een cursus volgen om met dergelijke systemen te werken maar dan moeten die er wel zijn.

Qua echte omscholing: de vorige WW sessie heeft al veel spaargeld opgegeten. Ik ging van ruim 2K netto naar 750 netto terwijl mijn leven mij tenminste 1200 in de maand kost.

edit: als die WMO nou eens in alle ernst van start ging dan kan ik tenminste nog pogen in ambulant werk terechtte komen maar voorlopig doet de overheid niets tot weinig en bezuinigen de werkgevers alleen maar.

[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 25-03-2014 08:56 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 18:46
Blik1984 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:42:
[...]

Ik had hetzelfde, maar dan met een lager bedrag. Ik had 13k studieschuld en heb dat in 3 jaar tijd afgelost. Ik kan me echter wel voorstellen dat als je maar 0,81% rente betaald zoals ATS hierboven, je het niet aflost. Ik betaalde echter 2,39% rente, en met de huidige spaarrente was het voordeliger om af te lossen dan te sparen.
Hier ook, maar inderdaad net mijn rente verlaagd van ruim 3,5% naar 0,82% dus als ik iets aflos is het de hypotheek wel. Ik volg dit topic al een tijdje en ben erg geinteresseerd om het een en ander in de praktijk te brengen. Ik heb niet de illusie dat ik voor mijn pensioen FO kan zijn (ik vind geld uitgeven best wel leuk :P ) maar ik ben me er wel van bewust dat het pensioen alles behalve zeker is en als ik misschien wel >100 jaar wordt (wat best wel eens zou kunnen met de huidige groei in gemiddelde leeftijd) dan is het toch handig als je een aardig potje met vermogen hebt op de een of andere manier (ipv een studieschuld en hypotheek met huis onder water).

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ROFLASTC schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:53:
[...]

Ik heb SPH en op een blauwe maandag onderwijskunde aan de Uni gevolgd (niet afgemaakt) de zorg die ik kan leveren is opvoedkundig. Als ik solliciteer bij verzorgingstehuizen dan wordt ik door de HRM al geweigerd omdat ik geen Verzorgende IG diploma heb. Sommige detacheringsbureaus willen wel SPH-ers voor bijvoorbeeld bureaujeugdzorg maar omdat ik geen aantoonbare ervaring heb met een bepaald registratie/ECD systeem willen ze mij ook niet. Ga vandaag nog wel een email sturen naar eentje in Leiden met de vraag om een soort kennismakingsgesprek/verkennend gesprek. Ik kan bijvoorbeeld met liefde een cursus volgen om met dergelijke systemen te werken maar dan moeten die er wel zijn.

Qua echte omscholing: de vorige WW sessie heeft al veel spaargeld opgegeten. Ik ging van ruim 2K netto naar 750 netto terwijl mijn leven mij tenminste 1200 in de maand kost.

edit: als die WMO nou eens in alle ernst van start ging dan kan ik tenminste nog pogen in ambulant werk terechtte komen maar voorlopig doet de overheid niets tot weinig en bezuinigen de werkgevers alleen maar.
Mijn vrouw zit in het zelfde schuitje, werkt nu overigens wel, maar zou liever ergens anders werken in de zorg. Zij heeft geen verpleegkundige diploma, wat veel gevraagd wordt (terwijl ze dezelfde handelingen nu ook al uitvoerd). Enige manier om beter in de markt te komen voor haar is om dat erbij te scholen, maar dat staat op een lager pitje vanwege onze kleine :)

En hierboven zei iemand dat de Zorg zoveel banen heeft? Dan heb je denk ik wat gemist of je kent die sector niet op dit moment. Er worden komende tijd nog eens tien duizenden ontslagen verwacht, dus vergrijzing of niet, de zorg is nu helemaal geen vetpot aan banen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Blik1984 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:15:
[...]

Overwegen om het wel te doen:
- Voelt beter ;)
- Hogere hypotheek mogelijk (30k studieschuld scheelde iets van 50-60k in hoeveel ik maximaal kon lenen, spaargeld dat er tegenover stond vond de bank irrelevant).

Overwegen om het niet te doen:
- Ik betaal 1.5% rente, en krijg ~5% rente op mijn aandelen.
- De schuld is aftrekbaar van mijn vermogen, dus dat scheelt 1.2% VRH.
- Schuld wordt minder waard door inflatie; 200 euro nu is over 10 jaar nog 163 euro (uitgaande van 2% inflatie) in hedendaags geld

Als de rente omhoog gaat (naar bv. >4%) ga ik wel sneller aflossen. Het is natuurlijk niet prettig, maar voelt niet als een molensteen, eerder als een investering omdat ik dankzij mijn studie wel een goede baan heb gevonden. Ik heb het geld niet opgezopen, maar heb de keuze gemaakt om me 100% op mijn studie te focussen, goede cijfers te halen om daarna bij een goede werkgever aan de slag te kunnen.

Qua hypotheek viel het me wel tegen hoeveel het scheelt, maar mijn vriendin en ik hebben vorig jaar met de bank gesproken en toen konden we al het absurde bedrag van 4.5 ton lenen, veel meer dan we zelf ooit verantwoord zouden vinden.

Een mede-studiegenoot van mij (die onlangs collega is geworden) heeft er bv. 3 jaar langer over gedaan, en heeft dus in die 3 jaar al 3x 50k = 150k aan jaarsalaris misgelopen. Bovendien heeft hij ook 3 jaar werkervaring minder en verdien ik nu 20k meer, dus als we de komende 40 jaar dat we werken evenveel stijgen qua salaris scheelt dat: 150k + 40x 20k = 950k .. afgezien daarvan heb ik ook een ander profiel ("high potential" :')). Dus wat dat betreft kan ik goed leven met die 30k studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Laatst online: 12-09 11:11
Accountant schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:56:
[...]

Het hebben van 100.000 is voor mij nu de normaalste zaak.Tuurlijk is het veel geld maar ik ben er eigenlijk zo aangewend dat ik het eigenlijk helemaal niet zoveel meer vind. Die 100k beschouw ik meer als het minimale om mij financieel veilig te voelen ( en wat is nu 100K voor iemand van 30 daar kom je net 5 jaar mee door als nood aan de man is). Soms ben ik wat wereldvreemd en denk ik waarom hebben niet meer mensen die op ons lijken (collega's/HBO gezinnen) 100K op de plank liggen, zijn wij dan zo bijzonder/afwijkend van de rest? Ik zie ons zelf als een doorsnee HBO gezin met normale luxe.
Je bent geen doorsnee HBO gezin als je een dergelijke spaarpot op de 30e hebt kunnen bereiken ;) . Veel HBOérs beginnen pas met 23 a 24 te werken en hebben dan dus 6 jaar om dat voor elkaar te boxen. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen als ik die al op hun 21e kunnen gaan werken, maar er zijn nog een heleboel factoren die mij een dergelijke spaarpot hebben ontzegd, waar ik veelal toch zelf geen invloed op heb gehad. Toch is het wel een nobel streven; 5 jaar nog normaal door kunnen leven zonder dat je echt na moet denken geeft een heel goed en veilig gevoel. Zelf zit ik nu op +- 1,5 jaar waarbij enkel mijn partner's salaris mag wegvallen. Tja valt mij salaris weg; dan wordt het toch wel heel pittig ;). Van sommige zekerheden moet je overigens gewoon uitgaan, anders wordt het wel heel moeilijk om nog 'zorgeloos' het leven door te gaan :) .
ROFLASTC schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:53:
[...]

Bekende situatie, alleen dan van mijn vriendin. Heeft Pedagogiek gestudeerd, maar door decentralisatie wordt momenteel de hand op de knip gehouden, willen ze enkel zéér ervaren mensen (> 5 jaar) dus dat is best zuur. Of als ze dat niet vragen reageren er +- 400 mensen uit de wijde omtrek, tja zie daar maar eens tussen op te vallen als 'starter'. Ouderenzorg? Moeder werkt in een verzorgingstehuis, maar ook daar komt iedereen structureel uren tekort. Ook daar op dit moment niet heel veel meer te vinden, door de decentralisatie en overheveling van AWBZ naar ZVW.

Laten we er maar vanuit gaan dat het over een paar jaar, wanneer is gebleken dat een aantal van die maatregelen wel/niet succesvol zijn, het allemaal weer beter gaat worden :+

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Misschien een domme vraag, maar waarom rekent iedereen elk jaar 2% inflatie?
Dit blijft toch niet eeuwig met 2% oplopen? Of betaal ik over 40 jaar 100 euro voor een brood :?

edit: laat maar ;) voorlopig blijft die dus hoog.

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 25-03-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
martinusz schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:34:
Misschien een domme vraag, maar waarom rekent iedereen elk jaar 2% inflatie?
Dit blijft toch niet eeuwig met 2% oplopen? Of betaal ik over 40 jaar 100 euro voor een brood :?
100 euro is wat overdreven. Als ik nu 2 euro in excel zet en er ieder jaar 2% bijzet, kom ik over 40 jaar aan een prijs van 4,25. Lijkt me al een stuk realistischer.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Zie CBS: 2 gulden toen (1960) is nu €6,01 dit is een stijging van 561%. Dus je brood nu van 2 euro zal over 50 jaar ongeveer 13 euro gaan kosten.

Maar brood is weer iets anders, want wellicht stijgen de prijzen nog meer omdat de grondstoffen duurder worden dan de inflatie, hoewel de voedingskosten een groot onderdeel van de inflatiebrekingen uitmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Barrycade op 25-03-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Zolang geld hoeveelheid toeneemt zal er inflatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Chief-XL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:49:
Zolang geld hoeveelheid toeneemt zal er inflatie zijn.
Dat is mooi, want de geldhoeveelheid neemt af:
Afbeeldingslocatie: http://mdbriefing.com/Netherlands-credit-growth.png
Verklaart ook het gebrek aan inflatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hbeez schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:26:
[...]

Overwegen om het wel te doen:
- Voelt beter ;)
- Hogere hypotheek mogelijk (30k studieschuld scheelde iets van 50-60k in hoeveel ik maximaal kon lenen, spaargeld dat er tegenover stond vond de bank irrelevant).

Overwegen om het niet te doen:
- Ik betaal 1.5% rente, en krijg ~5% rente op mijn aandelen.
- De schuld is aftrekbaar van mijn vermogen, dus dat scheelt 1.2% VRH.
- Schuld wordt minder waard door inflatie; 200 euro nu is over 10 jaar nog 163 euro (uitgaande van 2% inflatie) in hedendaags geld
Schuld aftrekbaar? Geen DUO-lening dan zeker, want die is niet aftrekbaar. Verder als je nu 1,5% rente betaald kan ik het me voorstellen dat je het niet aflost. Overigens is de inflatie niet een valide punt, hetzelfde geld namelijk voor je spaargeld, dat is ook onderhevig een inflatie en wordt dus ook minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Krisp schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:55:
[...]

[afbeelding]
Niet echt.
Als je de staatsschuld meerekent heeft de gemiddelde Nederlander een flinke schuld.
Voor iemand met schulden is inflatie goed, dan wordt je schuld minder waard.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

[afbeelding]
Daarom is de inflatie op dit moment ook erg laag, rond de 1% geloof ik en dalende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
[...]

[afbeelding]
Dit is alleen Nederland :) but idd, op basis hiervan mag je verwachten dat inflatie daalt of zelfs deflatie zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

martinusz schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:16:
Zij heeft geen verpleegkundige diploma, wat veel gevraagd wordt
Ja ik begrijp niet heel goed waar dat verschijnsel nu vandaan komt. De meest gekortte zorg is de pedagogische zorg, alleen de echt verpleging behoeftige mensen blijven over maar de verpleegkundigen (duurdere mensen om in te zetten, duurdere opleiding complexere opleiding) doen exact hetzelfde wat ik met een of 2 cursusmiddagen had geleerd... I mean come on people.....

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ROFLASTC schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:04:
[...]

Ja ik begrijp niet heel goed waar dat verschijnsel nu vandaan komt. De meest gekortte zorg is de pedagogische zorg, alleen de echt verpleging behoeftige mensen blijven over maar de verpleegkundigen (duurdere mensen om in te zetten, duurdere opleiding complexere opleiding) doen exact hetzelfde wat ik met een of 2 cursusmiddagen had geleerd... I mean come on people.....
Ik weet het, het is eigenlijk te gek voor woorden, mijn vrouw werkt met gehandicapten, dat zou dan "makkelijker" moeten zijn dan met ouderen....en inderdaad ze doen precies hetzelfde! Vervelende is alleen dat je het niet even kan bijscholen, nee dan moet ze gewoon de volledige 4 jaar weer naar school |:(

Blijft een aparte wereld de zorg, je zou zeggen we hebben veel mensen nodig ivm vergrijzing, maar vervolgens wordt er overal gesneden. En de managers blijven over het algemeen hun zakken vullen :) De zorgsector zou echt eens flink op de schop moeten, maar dit gaat beetje offtopic denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Blik1984 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:59:
[...]

Schuld aftrekbaar? Geen DUO-lening dan zeker, want die is niet aftrekbaar. Verder als je nu 1,5% rente betaald kan ik het me voorstellen dat je het niet aflost. Overigens is de inflatie niet een valide punt, hetzelfde geld namelijk voor je spaargeld, dat is ook onderhevig een inflatie en wordt dus ook minder waard.
1) Je mag je schuld aftrekken van je vermogen in box 3
2) 200 euro nu is veel meer dan 200 euro over 10 jaar. Het klopt dat spaargeld en schuld minder waard worden ivm inflatie, dat is een gegeven, maar bij een schuld is het gewenst en daarom wil ik hem aan inflatie onderhevig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hbeez schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:09:
[...]

1) Je mag je schuld aftrekken van je vermogen in box 3
2) 200 euro nu is veel meer dan 200 euro over 10 jaar. Het klopt dat spaargeld en schuld minder waard worden ivm inflatie, dat is een gegeven, maar bij een schuld is het gewenst en daarom wil ik hem aan inflatie onderhevig maken.
Nooit geweten dat een studieschuld aftrekbaar was. Niet dat het voor mij van toepassing is omdat ik aflos, maar toch.

Ik vind je visie op inflatie een beetje eenzijdig. Bij een schuld is inflatie gewenst en dan hou je er wel rekening mee, maar bij spaargeld is het ongewenst en dan houdt je daar geen rekening mee. :? Je schuld wordt minder waard, maar het spaargeld wat er tegenover staat wordt ook minder waard. Beide moet je meenemen in je overweging, en niet alleen de degen die in jouw voordeel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees wat misvattingen over de WW.

Als je jaarcontract afloopt, wat in mijn geval zo was, kun je zelf opstappen. Je kunt namelijk aangeven geen verlenging te willen. Dan kun je WW aanvragen. Verder, ik heb jarenlang verplicht af moeten dragen aan WW-premies. Het gaat hierbij om tienduizenden euro's. Dan is het niet raar dat je een keer wat terug wil krijgen va je eigen gelden. Bovendien zitten zoveel mensen in de WW, het is een gewoon fenomeen.

Andere misvatting is dat je WW-maanden 'verbruikt'. Dat is niet het geval, als ik weer een jaar in loondienst zou zitten en ik ga weg, dan zijn de WW maanden weer gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:47:
Bovendien zitten zoveel mensen in de WW, het is een gewoon fenomeen.

Andere misvatting is dat je WW-maanden 'verbruikt'. Dat is niet het geval, als ik weer een jaar in loondienst zou zitten en ik ga weg, dan zijn de WW maanden weer gereset.
Dat eerste is wel echt een dooddoener hoor :/

Hoezo verbruik je je WW maanden niet? Val je onder oude regels?
Dan mag je van geluk spreken, want dezer dagen verbruik je wel je WW maanden en dat wordt niet gereset met 1 jaartje werken ;) dan krijg je iets van 1 maand WW voor terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Dan is het niet raar dat je een keer wat terug wil krijgen va je eigen gelden. Bovendien zitten zoveel mensen in de WW, het is een gewoon fenomeen.
Ik weet niet heel veel van de WW, maar dit is de gedachtengang achter de verdere uitholling van het sociale stelsel zoals we het kennen. Deze gedachte speelt bij meer verhardingen van de samenleving - je ziet het ook bij verzekeringen.

De WW is een vangnet, een verzekering waarvoor je (weliswaar heel veel) betaald en die is om tegenspoed op te kunnen vangen. Hoewel je dat gevoel niet altijd hebt als je aan het werk bent, zijn de meeste mensen die werken toch gelukkiger dan diegenen die geen werk hebben, is een tijd thuis zitten niet goed voor je carriere en inkomenspotentieel in de toekomst enzovoort enzovoort.

Het is net zo'n beetje als het idee dat je je zorgverzekering 'eruit' moet halen met je zorgkosten. Eerlijk gezegd, als ik een jaar geen zorgkosten hoef te declareren, ben ik eigenlijk best heel blij, aangezien dat betekent dat ik gezond ben. Als ik een jaar geen WW (of in mijn geval in hoef te teren op mijn eigen "ww-like" buffer) trek, ben ik blij want dat betekent dat ik zinnig aan de slag ben.

Meer on-topic:
Dit topic heeft me wel geinspireerd om nog eens goed te kijken naar mijn inkomensstromen en uitgavenpatronen. Met mijn ZZP/eigen bedrijf gaat het inmiddels redelijk hard met spaargeld en inkomsten, en ik weet dat ik daarvan ook nog pensioen en andere zaken moet gaan regelen en het wordt tijd om daar eens goed in te duiken. Ik ben nu 33, dus voelt alsof ik er nog tijd genoeg voor heb, maar ben wel van plan om inderdaad te kijken of ik vanaf 40 mezelf redelijk kan bedruipen zonder al te veel werk er meer bij te hebben.

Het doel zal dus zijn een soort semi-FO, waarbij de druk om te werken erg laag wordt in plaats van al helemaal verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Bonsaiboom schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 10:58:
[...]
Meer on-topic:
Dit topic heeft me wel geinspireerd om nog eens goed te kijken naar mijn inkomensstromen en uitgavenpatronen. Met mijn ZZP/eigen bedrijf gaat het inmiddels redelijk hard met spaargeld en inkomsten, en ik weet dat ik daarvan ook nog pensioen en andere zaken moet gaan regelen en het wordt tijd om daar eens goed in te duiken. Ik ben nu 33, dus voelt alsof ik er nog tijd genoeg voor heb, maar ben wel van plan om inderdaad te kijken of ik vanaf 40 mezelf redelijk kan bedruipen zonder al te veel werk er meer bij te hebben.

Het doel zal dus zijn een soort semi-FO, waarbij de druk om te werken erg laag wordt in plaats van al helemaal verdwenen.
Mooi streven ook mijn ultieme doel vanaf 40 t/m 60.
Als ondernemer loop je natuurlijk wel wat meer risico als mensen in loondienst. Maar het mooie van ondernemerschap is dat je zelf je zaken mag regelen ten aanzien van pensioen, ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid/geen opdrachten. Met name bij ondernemers is het van belang om je een vast bedrag uit te keren net alsof je in loondienst bent. Ga je leven van het banksaldo van je zaak dan ben je bijna gedoemd te mislukken (en dat doen er helaas een hoop).

Streef daarnaast ook in je onderneming naar FO d.w.z. beperk schulden tot een minimum en los deze af ook al zit er overwaarde op. Hou een bepaalde buffer aan in je onderneming om X maanden bedrijfsvoering zonder inkomsten veilig te stellen. Alles boven de buffer direct afromen naar prive en buiten het ondernemingsvermogen houden (als IB ondernemer ben je wel hoofdelijk aansprakelijk) dit schept overzicht en rust.
Alleen je opmerking over tijd genoeg die klopt niet, hoe vroeger je begint hoe eenvoudiger het is.
Je kunt met je spaargeld hoger eigen risico of wachttijden bedingen wat de verzekeringspremie weer drukt.
Doordat je niet verplicht hoeft deel te nemen aan een pensioenfonds als ondernemer is pensioen wel een belangrijke. Ik ben geen fan van pensioenfondsen/producten, maar als ondernemer zou ik wel een klein deel afstorten in een dergelijk fonds (uitgaande dat je ook 100% aflost op je huis). Alleen al omdat het geblokkeerd is en het moeilijker liquide te maken is. Mocht alles in de soep lopen dan heb je tenminste nog een kleine bescheiden aanvulling op je pensioen dat is nooit verkeerd. Heb je een koophuis en los je niet af op je huis dan heeft betalen aan een pensioenproduct mijn inziens weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:37
Accountant schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:34:
[...]

Alles boven de buffer direct afromen naar prive en buiten het ondernemingsvermogen houden (als IB ondernemer ben je wel hoofdelijk aansprakelijk) dit schept overzicht en rust.
Hier ben ik het niet mee eens, volgens mijn accountant (;)) valt dit zakelijke vermogen niet onder het kapitaal voor VRH, je kunt daar dus best wat geld laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Je mag het er uiteraard niet mee eens zijn! Dat klopt valt niet onder VRH. Maar je mag wel 52% afrekenen over je ontvangen zakelijke rente.

Even een vergelijk voor de IB ondernemer:
10.000 prive aanhouden levert je 0 euro op (even rekening houdend met 1,2% rente en 1,2% VRH)
10.000 zakelijk aanhouden levert je op 120 euro rente minus je winstbelasting stel 50% = 60 euro

Nu met beleggen in aandelen a 5%
10.000 prive aanhouden levert je 380 euro op
10.000 zakelijk aanhouden levert je op 500 rente minus je winstbelasting stel 50%= 250
Je zult naar de specifieke omstandigheden moeten kijken of bovenstaande regels op gaan. Maar dit zou een motief kunnen zijn om het toch naar prive te boeken.

Onder best wat geld laten staan bedoel ik trouwens (voor een goedlopende zzp'er) een bedrag van MINIMAAL 25.000 tot 50.000 als buffer. Dit moet voldoende zijn om een jaar lang zonder inkomsten alle kosten te voldoen en jezelf je maandelijkse "loon" uit te betalen. Geen inkomsten betekent ook geen belastingen betalen en wellicht belastingen terugkrijgen van voorgaande jaren.

Ik ben gewoon een fan van zakelijk en prive vermogen strict gescheiden te houden. Als je gewend raakt aan teveel overtollig geld in de zaak te houden maak je het zakelijk ook sneller op. Als alles goed loopt jezelf betalen en niet de zaak die red zich wel (het gaat immers goed). In tijden van nood moet je dan beslissen of je uit prive geld moet storten (vaak in een bodemloze put) of afscheid moet nemen (en afscheid nemen van een opgebouwd kindje kunnen de meeste nu net niet). Niets zo belangrijk als een gezonde en stabiele cashflow voor een onderneming.

[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 25-03-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Bovendien zitten zoveel mensen in de WW, het is een gewoon fenomeen.
Wat een vreselijke uitspraak, mijn vrouw wil dolgraag werken maar ze zit noodgedwongen in de WW. Over een maand stopt het en hebben we geen inkomen meer van haar. Leuk man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:37
Mijn zakelijke geld ga ik ook niet beleggen, staat een beetje niets te doen tegen 1.5%... Maar bedankt voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:35
Verder, ik heb jarenlang verplicht af moeten dragen aan WW-premies.
Het is geen spaarrekening, maar een verzekering. Als je het gespaard had was het terecht van jou, nu niet. Het is niet bedoeld als vakantietoeslag. Als er niet zoveel mensen zoals jij waren, had jij niet die tienduizenden euro's hoeven betalen.

Bedankt voor het aanwijzen van de onhoudbaarheid van de verzorgingsstaat. Neem een voorbeeld aan Kabelmannetje, die heeft nog nooit een toeslag aangevraagd, terwijl zijn salaris wel aan de voorwaarden voldoet - nadat hij er zelf voor kiest weinig te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
PFff, als er niet zoveel mensen zoals hij waren had heel die verzorgingsstaat niet bestaan. Weet je wat de solidariteit onderuit haalt? Mensen die al jaren het systeem overeind houden door (tien)duizenden euro's per jaar aan belasting te betalen gaan zitten afzeiken als ze dan ook eens één keer een voordeeltje er van hebben!

Woest word ik daarvan. Ik heb nog nooit een uitkering gehad maar ik zal er geen seconde om malen als ik ook een keer een paar stuivers terug kan krijgen. Zeker als je elk jaar 40 mille naar Den Haag ziet verdwijnen waar je (te) weinig van terugziet.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00
Black Sparrow schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:17:
[...]
Neem een voorbeeld aan Kabelmannetje, die heeft nog nooit een toeslag aangevraagd, terwijl zijn salaris wel aan de voorwaarden voldoet - nadat hij er zelf voor kiest weinig te werken.
Euh....
kabelmannetje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:56:
[...]
Ik probeer nu een baantje voor 1 dag als koerier/postbode te krijgen, dat is toch weer 150-200€ aan inkomsten. Lijkt mij erg relaxed, ook altijd weer leuk als het baantje stopt en je toch WW krijgt. :) Zoals eerder gezegd: ik hoef niet te werken, het mag! :)
kabelmannetje schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:58:
In:
110: opbrengst investering voor komende 10 jaren.
80: zeer lage inschatting langdurig rendement aandelen
150: vrijwilligerswerk
70: zorgtoeslag
40: Wet Hillen
550: 2x huurders (2*350, maar af belastingen)
200: 3 maanden reisleider
100: klusjes, marktplaats handeltjes, enz.

Totaal 1300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bemerk veel hypocrisie.

Er zijn miljoenen mensen die gigantisch veel belastingen betalen. Verplicht. Is dat eerlijk? Is dat solidair? Altijd maar de klos zijn met belastingen betalen en nooit ontvangen? Wie weet mag het zeggen.

Als er al een kans is dat ze een keer in hun leven wat terug mogen ontvangen, nemen ze dat beide handen aan. Niet meer dan terecht. Ik ben gewoon eerlijk. Al met al heb ik nog steeds veel meer belasting betaald dan ontvangen. Als je problemen hebt met de WW stelsel moet je bij de beleidsambtenaren zijn, die verzinnen dat allemaal. Die zijn verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
EvaluationCopy schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:22:
Woest word ik daarvan. Ik heb nog nooit een uitkering gehad maar ik zal er geen seconde om malen als ik ook een keer een paar stuivers terug kan krijgen. Zeker als je elk jaar 40 mille naar Den Haag ziet verdwijnen waar je (te) weinig van terugziet.
True,
Ik hoop er nooit aanspraak op te hoeven maken. Maar mocht het zo zijn dan zou ik wel zeer op mijn gemak gaan zoeken naar een nieuwe baan. Ik zou geen genoegen nemen met de eerste de beste baan en zou zeker mogelijkheden afwegen. Ik heb er geld voor afgedragen en zie het dan als een verworven recht. En dat hij ernaast handelt op de beurs daar is toch niets mis mee je moet toch een tijdvulling hebben. Voor hetzelfde geld komt hij morgen huilen hier dat hij zijn spaargeld kwijt is, hij heeft spaargeld andere leven op de pof en hebben tijdens hun ww geen stuiver en hangen wat op de bank. Spaargeld is geld wat al eens belast is en dus volkomen eerlijk is verdient.

Misschien kan hij zijn woorden wel iets verwoorden zodat er wat meer positiviteit als profiteren uitkomt maar in beginsel doet hij niets fout vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:22:
Afbeeldingslocatie: http://qzprod.files.wordpress.com/2014/03/life-satisfaction-on-a-0-10-scale-2012-_chartbuilder.png?w=1024&h=1814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Wat is je punt, dat het gemiddelde geluksgevoel het grootst is in landen waar hangmatbewoners door de wel werkenden worden verzorgd? Vast niet.

Niemand zal ontkennen dat een zekere mate van belasting heffen goed is voor een land. Waar het mij om gaat is dat het voor sommige mensen wel heel erg éénrichtingsverkeer is en als je dan een keer een voordeeltje hebt je meteen afgeslacht wordt door de goegemeente. Daar pas ik voor.

Iemand afzeiken die een keer een uitkering heeft, al dan niet terecht? Prima. Maar bedank diegene dan ook van harte voor alle jaren dat het saldo onder de streep zwaar in de plus stond. :w

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27
hv08 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:39:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens, volgens mijn accountant (;)) valt dit zakelijke vermogen niet onder het kapitaal voor VRH, je kunt daar dus best wat geld laten staan.
Er speelt nog iets anders mee, je mag namelijk niet zomaar een groot bedrag op je zakelijke (spaar)rekening laten staan zonder dat dit een zakelijk doel heeft, in ieder geval niet als je een eenmanszaak hebt (voor BV mag dit wel gezien de constructies die mogelijk zijn om 'eigen bankje' te spelen)
<50K zal geen probleem zijn, maar als je er tonnen op laat staan, reken dan maar dat dit niet door de controles van de belastingdienst gaat komen en het alsnog tot box 3 vermogen geteld gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 25-03-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Hier in Zwitserland is iedereen erg blij (ook met zijn werk), betalen we weinig belasting en hebben de mensen nog de 'eer' mentaliteit. Men schaamt zich over het algemeen om afhankelijk te zijn van anderen en als je ergens voor moet betalen dan doe je dat gewoon.

Voorbeeld: open haard hout (gisteren nog gekocht) koop je langs de weg door geld achter te laten in een geldbusje. Er is een prijs opgeschreven en dat bedrag gooi je dan ook in de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:52:
[...]

Wat is je punt, dat het gemiddelde geluksgevoel het grootst is in landen waar hangmatbewoners door de wel werkenden worden verzorgd? Vast niet.
Mijn punt is dat je klaagt dat je te weinig terugziet voor je belastingcenten waar ik tegenover zet dat het blijkbaar wel eraan bijdraagt dat we op nummer 6 staan in de lijst met landen met gelukkigste inwoners. Doe er verder mee wat je wil.
Niemand zal ontkennen dat een zekere mate van belasting heffen goed is voor een land. Waar het mij om gaat is dat het voor sommige mensen wel heel erg éénrichtingsverkeer is en als je dan een keer een voordeeltje hebt je meteen afgeslacht wordt door de goegemeente. Daar pas ik voor.

Iemand afzeiken die een keer een uitkering heeft, al dan niet terecht? Prima. Maar bedank diegene dan ook van harte voor alle jaren dat het saldo onder de streep zwaar in de plus stond. :w
Er is al genoeg gezegd over dat WW een verzekering is en geen spaarpot. Daar heb ik verder niets aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Je hebt gelijk, dan was het iemand anders in dit topic en kom ik op mijn standpunt terug door te zeggen dat Kabelmannetje nog 70 euro per maand verder weg is van FO zijn. Als je bewust geen belasting betaald - door niet te werken - moet je er ook bewust voor kiezen niet je hand op te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Frank-NL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:56:

Mijn punt is dat je klaagt dat je te weinig terugziet voor je belastingcenten waar ik tegenover zet dat het blijkbaar wel eraan bijdraagt dat we op nummer 6 staan in de lijst met landen met gelukkigste inwoners. Doe er verder mee wat je wil.
Even los van dat ik 40 mille per jaar inderdaad wat gortig vind, daar had ik het niet over. Het gaat erom dat het op z'n minst vreemd is om mensen zo af te vallen die meestal (veel) bijdragen en dan nu een keertje niet. Solidariteit werkt 2 kanten op. Het kan geen kwaad om ze die paar maanden ww te gunnen toch. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:FO worden doe je door WW te ontvangen noch door daarover anderen aan te spreken. Back ontopic.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 25-03-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
.

[ Voor 95% gewijzigd door technorabilia op 25-03-2014 14:20 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
sverzijl schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:54:
[...]

Er speelt nog iets anders mee, je mag namelijk niet zomaar een groot bedrag op je zakelijke (spaar)rekening laten staan zonder dat dit een zakelijk doel heeft, in ieder geval niet als je een eenmanszaak hebt (voor BV mag dit wel gezien de constructies die mogelijk zijn om 'eigen bankje' te spelen)
<50K zal geen probleem zijn, maar als je er tonnen op laat staan, reken dan maar dat dit niet door de controles van de belastingdienst gaat komen en het alsnog tot box 3 vermogen geteld gaat worden.
Klopt in de eenmanszaak moet er wel een zakelijk verband zijn. In een BV kan het trouwens wel interessanter zijn om het in de BV te sparen ipv in BOX 3. Maar daar is de berekening wat complexer voor te maken i.v.m. dividendbelasting en vaak ook weer bijkomende advieskosten voor de accountant.
Dat is wel het leuke van een BV je kunt er leukere constructies mee opzetten richting prive. Je zult alleen je eigen omslagpunt moeten bepalen vanaf wanneer een BV interessant is, daarnaast is een BV meer gericht op toekomsitge vermogensopbouw en wordt in de eenmanszaak alles direct belast (dit staat overigens los van het risicovraagstuk of je een BV of eenmanszaak moet willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Dit is dus ook het probleem wat we in Europa hebben. Door strengere bankregels moeten banken meer geld achterhouden. Aangezien banken de geld creeerende instanties zijn wordt er op dit moment geld vernietigd. Dit is dus de oorzaak van de crisis. Het is prima dat lenen aan banden wordt gelegd, maar de netto hoeveelheid beschikbaar geld, moet elk jaar licht stijgen, zodat arbeid beloond kan worden. Wat in Amerika gebeurt is dat banken daar geld uit de economie halen, door de strengere bankregels, maar de overheid pompt het geld weer in de economie door geld uit te geven.
Wat de ECB ook had moeten doen is staatsobligaties opkopen zoals de FED doet. Bijvoorbeeld 1% van het BNP van elk land. Zorgt dat er veel minder geld vernietigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Accountant schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:34:
[...]

Klopt in de eenmanszaak moet er wel een zakelijk verband zijn. In een BV kan het trouwens wel interessanter zijn om het in de BV te sparen ipv in BOX 3. Maar daar is de berekening wat complexer voor te maken i.v.m. dividendbelasting en vaak ook weer bijkomende advieskosten voor de accountant.
Dat is wel het leuke van een BV je kunt er leukere constructies mee opzetten richting prive. Je zult alleen je eigen omslagpunt moeten bepalen vanaf wanneer een BV interessant is, daarnaast is een BV meer gericht op toekomsitge vermogensopbouw en wordt in de eenmanszaak alles direct belast (dit staat overigens los van het risicovraagstuk of je een BV of eenmanszaak moet willen).
Ik werk vanuit een BV met holdingstructuur. Aangezien de meeste dingen redelijk doorzichtig zijn nog niet teveel advieskosten betaald aan accountants.

Belangrijkste constructie is toch degene waar je jezelf vanuit je BV hypotheek geeft, en daarmee effectief een geldstroom vanuit de belastingdienst naar je BV creëert. Ik huur nu nog particulier, en zit er sterk aan te denken om daar dit jaar verandering in te brengen. Alleen weet ik - gek genoeg - niet zeker waar ik wil wonen. Maar goed dat zijn andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:ik heb een paar posts verplaatst naar Kopen of huren?. Gelieve het hier te hebben over FO, niet over praktische besparingen op de kortere termijn. Er is geen limiet op het openen van nieuwe topics. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Black Sparrow schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:55:
Hier in Zwitserland is iedereen erg blij (ook met zijn werk), betalen we weinig belasting en hebben de mensen nog de 'eer' mentaliteit. Men schaamt zich over het algemeen om afhankelijk te zijn van anderen en als je ergens voor moet betalen dan doe je dat gewoon.

Voorbeeld: open haard hout (gisteren nog gekocht) koop je langs de weg door geld achter te laten in een geldbusje. Er is een prijs opgeschreven en dat bedrag gooi je dan ook in de bus.
Nou en... dat doe je hier (in .nl) ook voor groeten of bloemen ofzo. Ga maar eens fietsen door bijvoorbeeld het Westland of de Beemster. Regelmatig zie je langs de weg kleine onbemande standjes bij boerderijen of kassen staan met producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Black Sparrow schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:17:
[...]

Het is geen spaarrekening, maar een verzekering. Als je het gespaard had was het terecht van jou, nu niet. Het is niet bedoeld als vakantietoeslag. Als er niet zoveel mensen zoals jij waren, had jij niet die tienduizenden euro's hoeven betalen.

Bedankt voor het aanwijzen van de onhoudbaarheid van de verzorgingsstaat. Neem een voorbeeld aan Kabelmannetje, die heeft nog nooit een toeslag aangevraagd, terwijl zijn salaris wel aan de voorwaarden voldoet - nadat hij er zelf voor kiest weinig te werken.
Ik zie de WW meer als een regeling voor mensen die helaas niet veel kunnen sparen. Persoonlijk zou ik veel liever zien dat ik mijn WW-premie gewoon cash ontving en deze bovenop mijn spaar/aandelen rekening gooi. Dan pak ik wel wat uit die pot als ik het voor een tijd nodig heb. Natuurlijk begrijp ik dat het lastig is om deze pot op peil te houden in de huidige realiteit, als je van baan naar baan hobbelt met perioden van werkloosheid. :(

Ik heb wel allerlei toeslagen (zorgtoeslag en premie wet Hillen voor een afbetaalde woning). Maar als de wet is zoals hij is, dan weiger ik natuurlijk geen gratis geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Black Sparrow schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:02:
[...]

Je hebt gelijk, dan was het iemand anders in dit topic en kom ik op mijn standpunt terug door te zeggen dat Kabelmannetje nog 70 euro per maand verder weg is van FO zijn. Als je bewust geen belasting betaald - door niet te werken - moet je er ook bewust voor kiezen niet je hand op te houden.
Die 70 euro in de maand staat echt niet van mijn FO-zijn af. Maar, als de Staat de regels zo bedenkt, dan gelden ze ook voor mij natuurlijk. En zeg ik: dankuwel.
Ik betaal inderdaad weinig belastingen, maar de oorzaak is niet omdat ik weinig werk. Ik consumeer gewoon heel erg weinig, zodat ik ook weinig belasting op consumeren hoef te betalen. Dit heeft weer tot gevolg dat ik daardoor ook niet veel hoef te werken, ik heb het geld gewoon niet nodig. En als ik het wel nodig heb, dan weeg ik de arbeid af tegen het extra genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
De WW is toch een werknemersverzekering tegen ontslag? Het is dus geen spaarverzekering :) Als iemand onder de regels van de WW een uitkering krijgt, prima. Daartegenover staat dat deze persoon ook de verzekeringspremie heeft betaald, in ieder geval deels. Misbruik is een ander verhaal.
Nederland is een verzorgingsstaat met een omslagstelsel. Dit is m.i. op lange termijn niet houdbaar. Des te meer reden om zo jong mogelijk te beginnen met een eigen vermogen op te bouwen. Vorige generaties zijn met dat principe opgegroeid. Niet uitgeven wat je niet hebt. Bij hypotheken werd vaker wel dan niet eigen geld ingebracht. Ik denk dat onze generatie daar dus volledig van afwijkt. Daarnaast geeft het ook de zwakte weer van het NL politiek stelsel wat vaak korte termijn gericht is geweest. Bij invoeren van aftrekbaarheid hypotheekrente, zelfs op aflossingsvrije hypotheken tot 110% word je als kabinet op korte termijn populair. Als alles goed gaat is er niets aan de hand. Breekt de pleuris los dan mag het nieuwe kabinet dat oplossen.
Ik hoop mijn kind(eren) leren om te gaan met geld. Iets wat ik pas veel te laat in de smiezen kreeg. Ik kan ze niet dwingen bepaalde keuzes te maken maar ik hoop ze genoeg bagage mee te geven dat ze zelf een weloverwogen keuze kunnen maken en niet zoals ik blind consumeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Bonsaiboom schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:19:
[...]
Ik werk vanuit een BV met holdingstructuur. Aangezien de meeste dingen redelijk doorzichtig zijn nog niet teveel advieskosten betaald aan accountants.

Belangrijkste constructie is toch degene waar je jezelf vanuit je BV hypotheek geeft, en daarmee effectief een geldstroom vanuit de belastingdienst naar je BV creëert. Ik huur nu nog particulier, en zit er sterk aan te denken om daar dit jaar verandering in te brengen. Alleen weet ik - gek genoeg - niet zeker waar ik wil wonen. Maar goed dat zijn andere problemen.
De hogere advieskosten hebben met name met de hogere onderhoudskosten te maken t.o.v. een eenmanszaak.. Vennootschapsbelasting, dividendbelasting, overeenkomsten opstellen, pensioen berekeningen, notulen, publicatiejaarrekeningen dat zijn allemaal mogelijk kosten verhogende factoren.

Heb je momenteel dan een bedrag in je BV op de plank liggen ter hoogte van de hypotheek? Als je het eerst moet lenen om vervolgens door te lenen met een opslag naar privé is niet heel interessant (lees moeite en risico niet waard). Hou er ernaast rekening mee dat mocht het een keertje goed fout gaan in je BV de curator gaat die vordering opeisen en als jij de lening niet kunt oversluiten naar een andere partij moet je gedwongen je huis uit. Het is zeker een constructie die de moeite waard is en zou ik je ook zeker aanraden maar zorg wel dat je het zelf ook voor 100% begrijpt en de mogelijke risico's inziet dat wil ik je meegeven. Je hebt meerdere constructies, eigen pensioen opbouwen, risicospreiding en vermogen later laten belasten dat zijn de hoofd constructies die mogelijk zijn in een BV.
kabelmannetje schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:41:
[...]

Persoonlijk zou ik veel liever zien dat ik mijn WW-premie gewoon cash ontving en deze bovenop mijn spaar/aandelen rekening gooi. Dan pak ik wel wat uit die pot als ik het voor een tijd nodig heb. Natuurlijk begrijp ik dat het lastig is om deze pot op peil te houden in de huidige realiteit, als je van baan naar baan hobbelt met perioden van werkloosheid. :(
Zou ik ook voor tekenen, lekker meer netto overhouden en verantwoordelijk zijn voor mijn eigen rotzooi!
kabelmannetje schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:53:
[...]

Die 70 euro in de maand staat echt niet van mijn FO-zijn af. Maar, als de Staat de regels zo bedenkt, dan gelden ze ook voor mij natuurlijk. En zeg ik: dankuwel.
Ik betaal inderdaad weinig belastingen, maar de oorzaak is niet omdat ik weinig werk. Ik consumeer gewoon heel erg weinig, zodat ik ook weinig belasting op consumeren hoef te betalen. Dit heeft weer tot gevolg dat ik daardoor ook niet veel hoef te werken, ik heb het geld gewoon niet nodig. En als ik het wel nodig heb, dan weeg ik de arbeid af tegen het extra genot.
Die 70 euro claimen vind ik persoonlijk niet heel netjes maar je hebt er recht op dus gelijk heb je. De huisvrouwen die niet of in deeltijd werken krijgen het ook. Maar ik vind jouwn situatie wel iets anders je kunt werken maar kiest voor FO en claimt zorgtoeslag. Nogmaals niks mis mee en ik wil je ook niet veroordelen daar zouden de beleidsbepalers wellicht iets op moeten vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Accountant op 25-03-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Ik heb weer een paar reacties doorgestuurd naar Kopen of huren?. Nogmaals: we hebben het hier niet over kopen of huren, omdat het een 'korter' termijnkeuze betreft. Dat het op langer termijn bijdraagt aan FO doet daar even niets aan af. Vanaf nu ga ik geen reacties meer verplaatsen, maar modbreak ik ze. Mocht je het toch over huren of kopen willen hebben, dan kun je dat in het andere topic doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Krisp op 25-03-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:07
Frank-NL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 13:56:
offtopic:
Het valt me op dat de lijst wordt aangevoerd door een rijtje landen die allemaal een hoge belastingdruk hebben. Uitzonderingen als Zwitserland en Canada daargelaten maar goed, die wonen gewoon in een mooi land :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Krisp op 25-03-2014 22:05 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Krisp op 25-03-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Ik heb even wat reacties opgeruimd. Nogmaals: het gaat hier niet over huren of kopen (daar hebben we een ander topic voor), niet over de WW of andere overheidsondersteuning, en ook niet over morele aspecten daaromtrent. We hebben het over FO en over hoe FO te worden. Dat je daarbij dingen aanstipt is prima, maar diepgaande keuzes worden behandeld in andere topics.

Ik ga vanaf nu streng op controleren en reacties worden zonder pardon weggegooid.

[ Voor 18% gewijzigd door Krisp op 25-03-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Vergeet de ING actie niet: € 5,- voor elke € 2500,- die 31 maart meer op de spaarrekening staat als begin dit jaar.

Ik heb al even geschoven van Moneyou naar ING. Na 31 maart kijken waar ik het daarna het beste kan parkeren.
Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.