Hier ook al begonnen met schuiven
[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 26-03-2014 10:05 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 26-03-2014 10:05 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Ik heb gekozen voor Meesman, juist vanwege de eenvoud. Trouwens ook lage kosten.Radeoxx schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:48:
Goede tip, ga vanavond eens schuiven. Ik ben nu aan het kijken om een deel in een appartementje te stoppen wat kan renderen en andere delen van overtollig spaargeld te beleggen in indextrackers. Ik heb het topic wel voor een deel doorgelezen, maar wat is nu de 'beste' broker met totaal zo laag mogelijke TER?. Bij Binck krijg je 200 euro transactietegoed, maar kun je dan wel in de vanguard stocks? En is er geen dividenlek?
Wat gebruiken jullie/
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Klinkt zeer interessant, ik denk dat ik een mooi portfolio daar eens ga bouwen. Maar wel dividendlekkage bij bijvoorbeeld emerging markets dus..:(Mr_Blobby schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:43:
Ik heb ook gekozen voor Meesman voor de volgende redenen:Bij (goedkope) brokers moet je niet alleen maar letten op de kosten maar ook op de manier van nabootsing, spread, dividendlekkage en eventuele risico's bij uitlening.
- Eenvoudig en transparant.
- Simpele en lage kostenstructuur: alleen fondskosten (TER), transactiekosten en een vaste administratievergoeding.
- Ze bieden fondsen die indexen volgen met grote spreiding
- Fysieke & volledige nabootsing van de indexen
- Geen uitlening van aandelen
- Geen spread: opslag bij verkoop of een afslag bij inkoop
- Geen dividendlekkage bij hun fonds "Aandelen Wereldwijd"
In welke index ga je dan bij binck inleggen als ik vragen mag?Fimke schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:22:
In het boek 'De schitterende eenvoud van indexbeleggen' wordt aangeraden gespreid in te stappen. Je loopt daarmee de dikke pieken mis, maar voorkomt ook de diepste dalen. Zelf kies ik voor gespreid instappen. Heb vandaag de eerste storting gedaan bij Binck, maak daar gebruik van die actie van 200 euro transactietegoed.
We overwegen om voor onze (vroeg)pensioen voorziening bij Meesman te gaan sparen.
Waarom kies je voor BND als ik vragen mag? Daar zijn de kosten 0,59% per jaar en 0,50% per storting als ik het goed begrijp? Bij meesman is dit 0,50% en 0,25%JBplap schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:18:
Ik heb bij Brand New Day een rekening geopend.
Volgens mij had je je voor 2 maart moeten aanmelden voor die actie.rube schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:53:
Vergeet de ING actie niet: € 5,- voor elke € 2500,- die 31 maart meer op de spaarrekening staat als begin dit jaar.
Ik heb al even geschoven van Moneyou naar ING. Na 31 maart kijken waar ik het daarna het beste kan parkeren.
Kijk hier voor een mooie uitleg; http://www.brandnewday.nl/beleggen.htmltimag schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 16:42:
Mag ik een rare vraag stellen: jullie zijn allemaal heel erg bezig met de kostenkant van beleggen maar kijken jullie ook naar de opbrengsten?
Begrijp me niet verkeerd, elke euro die je niet aan kosten kwijt bent is makkelijk rendement maar het lijkt wel of rendement een vies woord is...
Dus voor 30 maart nog even het geld daadwerkelijk op de rekening zetten (mits je had aangemeld dus)Heeft u zich aangemeld spaar dan nog extra tot en met 30 maart. Daarna bekijken wij uw totale saldogroei en krijgt u uiterlijk 21 april 2014 uw bedrag bijgeschreven.
Wat voor actie is dat dan? Ik zit al jaren bij de ING, maar nooit iets van zo'n actie gezien. Of moet je daarvoor zo'n bonus-rekening hebben?rube schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:53:
Vergeet de ING actie niet: € 5,- voor elke € 2500,- die 31 maart meer op de spaarrekening staat als begin dit jaar.
Ik heb al even geschoven van Moneyou naar ING. Na 31 maart kijken waar ik het daarna het beste kan parkeren.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het mooie is dat je er als klant van ING ook werkelijk niets aan hebt (dus eigenlijk mis je ook niets). Het gaat om je spaaraangroei van 1-1 t/m 31-3. Dus als jij al je spaargeld bij de ING hebt staan dan schiet je er niets mee op of je moet al een maandelijkse spaar capaciteit van 25.000 euro hebben ofzo.Onbekend schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:08:
[...]
Wat voor actie is dat dan? Ik zit al jaren bij de ING, maar nooit iets van zo'n actie gezien. Of moet je daarvoor zo'n bonus-rekening hebben?
Switchen is gratis bij BND evenals verkopen.Radeoxx schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:38:
[...]
Waarom kies je voor BND als ik vragen mag? Daar zijn de kosten 0,59% per jaar en 0,50% per storting als ik het goed begrijp? Bij meesman is dit 0,50% en 0,25%
Je kan het als volgt doen: als je bv 100k hebt, dan beleg je bv elke 6 maanden 10k. Dan spreid je mooi over de tijd. Mocht je nou de komende jaren nou veel extra sparen, dan kan je het bedrag iedere keer iets omhoog doen, of je verlengd de termijn van 5 jaar. Dan heb je in ieder geval een plan om te beginnen, dat kan je gaandeweg altijd aanpassen aan de omstandigheden.rube schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:41:
Gespreid instappen is goed maar.....wat als je al redelijk wat geld hebt gespaard? Als je dan serieus gespreid wilt instappen ben je 10 jaar verder. En ook weet je niet of je over 5 jaar wellicht niets meer kan inleggen, of juist veel meer. Dan kun je niet meer zo gespreid instappen.
Dus naast gespreid instappen, ook spreiding van vermogen(s-opbouw) over verschillede assets en niet alleen aandelen.
Bedankt voor de link. Ik zie dat ik helaas te laat ben, mocht ik eventueel aan de actie mee willen doen.Accountant schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:00:
Het mooie is dat je er als klant van ING ook werkelijk niets aan hebt (dus eigenlijk mis je ook niets). Het gaat om je spaaraangroei van 1-1 t/m 31-3. Dus als jij al je spaargeld bij de ING hebt staan dan schiet je er niets mee op of je moet al een maandelijkse spaar capaciteit van 25.000 euro hebben ofzo.
Mensen die hun geld niet bij de ING hebben die schuiven even met hun geld en claimen de actierente en halen het er dan weer af. Dus mocht je meelezen ING ik doe lekker mee met jullie actie maar verhoog jullie rente liever daar hebben de vaste klanten ook wat aan en niet alleen profiteurs zoals ik zelf!
Speel ook Balls Connect en Repeat
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 26-03-2014 21:44 ]
[ Voor 32% gewijzigd door mossel op 26-03-2014 23:10 ]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
[ Voor 16% gewijzigd door Phony op 26-03-2014 23:03 ]
Zal ook afhankelijk zijn van hoe oud je bent en tot wanneer je moet werken. Iemand van 45 zal sneller geneigd zijn te zeggen ik werk nog een jaartje of 2-3 voor wat extra zekerheid dan iemand van 60.mossel schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:43:
Vooral in de laatste jaren loont het enorm om nog een jaartje extra te werken, denk dat het om die reden tegen die tijd wel lastig wordt om er echt een punt achter te zetten. Kan je tegen jezelf zeggen, genoeg is genoeg?
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Wat betreft die ouderschapsverlof snap ik je niet helemaal....je krijgt een x aantal uren die je mag opnemen per kind, hoe je dat invult kun je gewoon afstemmen met je werkgever. Je krijgt er (mits je terugvalt in jaarsalaris) nog wat van terug van de belastingdienst. Maar jij koopt liever vrije dagen bij om hetzelfde effect te bereiken?Accountant schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:13:
Staat wel voor de toekomst op de planning. Overigens voel ik persoonlijk minder voor een structureel vrije dag maar meer voor vrijheid om de die 8u op te sparen voor weken vrij of hier en daar een uurtje eerder naar huis. Dus ik zou eerder kiezen voor flexibel die uren in te delen als voor een verplichte vrije dag.
Daarom koop ik ook liever vakantiedagen bij/onbetaald verlof dan dat ik zeg tegen mijn baas ik neem ouderschapsverlof/ik ga 4u per week minder werken.
Mocht ik in de toekomst kunnen ruiken aan FO dan wil ik wel het werken langzaam afbouwen met een dag per 1-2 jaar of iets dergelijks.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Mijn plan is gericht om in het nu/nabije toekomst minder te gaan werken. Die extra vrije dag wil ik gebruiken voor dingen die ikzelf belangrijker vind dan een enorm gevulde bankrekening, zoals bijvoorbeeld het op zien groeien van toekomstige kinderen, of het bezig zijn met mijn hobby's.JBplap schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 23:47:
Hoe gaan jullie hiermee om?
(Als je bv mogelijk krijgt om nu meer/minder te werken in dezelfde baan, zou je dat doen? Om zo bewust eerder/later FO te halen?)
Zou eigenlijk eens uit moeten rekenen wat me dat kost...
Hoeveel dagen ik er nu vrij voor heb en die ik anders eerder met 'pensioen' had gekund.
Interessante gedachte! Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Gezien mijn levens/carrièrefase nog niet echt van toepassing, maar wel leuk om te weten wat deze keuze je 'kost' in dagen vrije tijd. Als iemand dit al heeft uitgezocht hoor ik het graagJBplap schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 23:47:
(Als je bv mogelijk krijgt om nu meer/minder te werken in dezelfde baan, zou je dat doen? Om zo bewust eerder/later FO te halen?)
Zou eigenlijk eens uit moeten rekenen wat me dat kost...
Hoeveel dagen ik er nu vrij voor heb en die ik anders eerder met 'pensioen' had gekund.
Ouderschapsverlof en betaald verlof hebben in mijn situatie totaal niet hetzelfde effect. Volgens mij ben ik vrij duidelijk geweest dat ik kies voor flexibiliteit en dit kan me geld kosten of geld opleveren (net hoe je het bekijkt).martinusz schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:20:
[...]
Wat betreft die ouderschapsverlof snap ik je niet helemaal....je krijgt een x aantal uren die je mag opnemen per kind, hoe je dat invult kun je gewoon afstemmen met je werkgever. Je krijgt er (mits je terugvalt in jaarsalaris) nog wat van terug van de belastingdienst. Maar jij koopt liever vrije dagen bij om hetzelfde effect te bereiken?
[ Voor 8% gewijzigd door Accountant op 27-03-2014 10:30 ]
Als je een lange beleggingshorizon hebt moet dit wel mogelijk zijn denk ik, is misschien zelfs wat aan de conservatieve kant? Zie ook dit artikel van MMM.hv08 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:42:
Mooie excel sheet met 1750 per maand en 5% rendement, maar je moet wel even de VRH van 1.2% eraf halen of verwacht je 6.2% procent structureel? Zo ja, laat maar even weten waar, dan stap ik ook in
[ Voor 9% gewijzigd door mossel op 27-03-2014 10:52 ]
Aha okeAccountant schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:20:
[...]
Ouderschapsverlof en betaald verlof hebben in mijn situatie totaal niet hetzelfde effect. Volgens mij ben ik vrij duidelijk geweest dat ik kies voor flexibiliteit en dit kan me geld kosten of geld opleveren (net hoe je het bekijkt).
Ouderschapsverlof heeft fiscale voordelen maar ik moet met mijn werkgever een plan opstellen hoe dit het best in het werk past. Mijn werkgever heeft het liefst dat ik een vaste dag+uren pak voor het werkritme en dat vind ik te weinig flexibiliteit.
Onbetaald verlof/vakantiedagen bijkopen kan ik doen wanneer het mij uitkomt en ben ik meer vrij in om in te vullen op de tijden dat het mij uitkomt, uurtje eerder weg/ week langer vakantie etc. Het kost me geld als ik maximaal opneem en het levert me geld op als ik het niet nodig acht om deze op te nemen (kost me dan natuurlijk wel vrije tijd). Je kunt per jaar kijken hoeveel uur/dagen/weken je extra nodig hebt en koopt deze bij naar de vraag.
Daarnaast verdwijnt de ouderschapsverlofkorting per 1 januari 2015. En aangezien ons kind ieder moment ter wereld kan komen zou ik er maar 4 maanden van kunnen profiteren. Want mijn vrouw zit toch thuis t/m augustus.
Edit:
Overigens zal de vrouw des huizes wel ouderschapsverlof opnemen. Die heeft als ambtenaar de mooie regeling dat ze er niet 100% loon voor hoeft in te leveren maar de helft of iets krijgt uitbetaald. Maar goed ook al was die regeling er niet dan zou ze ook ouderschapsverlof pakken.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Klinkt goed. Dus dan zou BND goedkoper of even duur zijn. (0,25 is natuurlijk per storting en per opname, is totaal ook 0,50 idd).JBplap schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:21:
[...]
Switchen is gratis bij BND evenals verkopen.
(wederom .25% bij meesman)
Dus 1 cycles is bij meesman ook 0.5%, maar hoger als je ooit switched. En als je verkoopt (dan staat wrs de koers hoger) betaal je die laatste 0.25% dus over een hoger bedrag.
Meesman heeft 25e jaarlijkse kosten voor de rekening. BND niet.
BND:Radeoxx schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:48:
[...]
1. Weet iemand nog nadelen/voordelen van BND tov meesman? Twijfel tussen deze twee. 10K eenmalig en dan 2K per maand wil ik inleggen.
Opzich een prima plan, ook het deel waarbij je in een huis wil investeren. Maar dat 50% aandeel zou ik toch even mee opletten. Het geeft je toch een stuk minder bewegingsvrijheid en je zult altijd moeten overleggen met een of meerdere personen. Leg de zaken in ieder geval goed vast bij een notaris en probeer wat info in te winnen obv worstcase scenario's.Radeoxx schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:48:
[...]
2. Vastgoed
70K direct, 50% 'aandeel' van pand wat we gaan verhuren aan expats (met collega's).
10-13% rendement op jaarbasis
25e jaarlijkse kosten Meesman ook meenemen heFrank-NL schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:56:
[...]
BND:
BND Euro Obligatie Indexfonds 0,59%
BND Wereld Indexfonds 0,59%
BND Emerging Markets Indexfonds 0,85%
Meesman:
Obligaties Eurolanden 0,3%
Aandelen Wereldwijd 0,5%
Aandelen Opkomende Landen 0,65%
Lijkt me duidelijk, toch?
Dat is niet een rechte lijn, dat ligt er namelijk aan hoe je spaar ratio veranderd.mossel schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:18:
[...]
Interessante gedachte! Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Gezien mijn levens/carrièrefase nog niet echt van toepassing, maar wel leuk om te weten wat deze keuze je 'kost' in dagen vrije tijd. Als iemand dit al heeft uitgezocht hoor ik het graag
Dankjewel voor je reactie, we willen dit allemaal goed afspreken van te voren; dus wat gebeurt er als er iemand wil uitstappen, wanneer verkoop je het huis, wat doe je bij (significante) onderhoudskosten en dergelijke.Accountant schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:10:
[...]
Opzich een prima plan, ook het deel waarbij je in een huis wil investeren. Maar dat 50% aandeel zou ik toch even mee opletten. Het geeft je toch een stuk minder bewegingsvrijheid en je zult altijd moeten overleggen met een of meerdere personen. Leg de zaken in ieder geval goed vast bij een notaris en probeer wat info in te winnen obv worstcase scenario's.
Ik denk dan even aan een toekomstige ruzie, of onderhoud waarbij de meningen verschillen. Naast de zakelijke overeenkomst heb je namelijk ook een emotionele band met elkaar dat maakt het mijn inziens wel een stukje lastiger. Net rendement overigens voor particulier OR in de zakelijke markt is dat vrij normaal.
Ja klopt inderdaad. En meesman vs binck?Frank-NL schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:56:
[...]
BND:
BND Euro Obligatie Indexfonds 0,59%
BND Wereld Indexfonds 0,59%
BND Emerging Markets Indexfonds 0,85%
Meesman:
Obligaties Eurolanden 0,3%
Aandelen Wereldwijd 0,5%
Aandelen Opkomende Landen 0,65%
Lijkt me duidelijk, toch?
[ Voor 124% gewijzigd door mossel op 27-03-2014 18:19 ]
Eten 150hv08 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 18:04:
Succes dan, met 1000 euro in de maand ga je dat niet redden denk ik zo. Je krijgt immers geen huur/zorg toeslag omdat je teveel vermogen hebt, hebt wel je huur/zorgverzekering/energielasten/belastingen en boodschappen/kleding/internet/vakantie/hobby/sport/vervoer/onderhoud huis enz. wil je vast ook doen/hebben.
Ahum zorgverzekering, gemeentelijke en waterschapsbelasting, andere verzekeringen ?kabelmannetje schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 18:58:
[...]
Zit ik op 1000 euro. Zonder ook maar een minuut gewerkt te hebben.
Okee, zorgverzekering €58, maar krijg je wel terug in de vorm van toeslagem als je qua vermogen onder een ton zit.Henk007 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:02:
[...]
Ahum zorgverzekering, gemeentelijke en waterschapsbelasting, andere verzekeringen ?
[ Voor 19% gewijzigd door kabelmannetje op 27-03-2014 19:06 ]
Verschil zit ook in die onttrekking van 1000,- euro per maand!kabelmannetje schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 17:35:
Zooo, wat rekenen jullie met enorme bedragen voor FO zeg!
Ik ging geïndexeerd uit van ongeveer €1000/maand aan onttrekking van mijn kapitaal uit, over een periode van 25 jaar. Zo zie je maar hoe extra maandelijkse levensstandaard/uitgaven doorwerken in het benodigde bedrag.
Waarom houden jullie een eeuwigdurende buffer aan? Je hebt toch juist geld om toffe dingen mee te doen? Anders kan je gewoon blijven werken tot je 67ste...JBplap schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:06:
[...]
Verschil zit ook in die onttrekking van 1000,- euro per maand!
Hier in het topic gaan de meesten uit van eeuwigdurend en zul je die 1000,- dus ook extra moeten renderen per maand.
[ Voor 19% gewijzigd door kabelmannetje op 27-03-2014 20:02 ]
Omdat pensioen ook niet gegarandeerd is bv...kabelmannetje schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:07:
[...]
Waarom houden jullie een eeuwigdurende buffer aan? Je hebt het toch om toffe dingen mee te doen?
Als ik er fijn van kan leven en op 0 uitkomt als ik 67 ben en met pensioen ga, dan mag het gewoon op zijn.
Dan zorg je dat je tot je 90ste nog eens 1000/maand op kan maken uit de pot. Dat kost je dan 3/4 ton extra bovenop mijn rekenvoorbeeld. Nog steeds hoeft het niet eeuwig te renderen.JBplap schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:14:
[...]
Omdat pensioen ook niet gegarandeerd is bv...
En ik (nu 27) kan nu wel denken dat ik vanaf ~72 gratis geld (pensioen) krijg, maar misschien is het als ik echt zo oud ben wel opeens 90 of krijg ik sowieso niks meer.![]()
Nu ben je in feite onafhankelijk tot een bepaald punt maar na dat punt ben je nog weer afhankelijk.
En zelf zie ik er niks in om net als die oudjes in de USA met 80 terug aan het werk te moeten in minimumloon baantjes om rond te kunnen komen.
[ Voor 17% gewijzigd door kabelmannetje op 27-03-2014 19:26 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 27-03-2014 19:30 ]
We rekenen steeds met 2% inflate?Henk007 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:27:
Ik vind het trouwens erg knap dat de financieel onafhankelijken hier de inflatie voor de komende pakweg 50 jaar zo nauwkeurig kunnen voorspellen. Wat denk je in 2064 nog te kunnen kopen voor €1000 (als er nog een euro bestaat) ? En dan heb ik het echt niet over Mad Max scenario's.
Ik reken met 6% rendement. 1,2% vermogensbelasting voor 70% van mijn kapitaal en een inflatie van 1,3%.Henk007 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:27:
Ik vind het trouwens erg knap dat de financieel onafhankelijken hier de inflatie voor de komende pakweg 50 jaar zo nauwkeurig kunnen voorspellen. Wat denk je in 2064 nog te kunnen kopen voor €1000 (als er nog een euro bestaat) ?
[ Voor 14% gewijzigd door kabelmannetje op 27-03-2014 19:59 ]
Dat is prijs burger nu * (1,02 ^ (2064-2014)). Dat is 2% inflatie dus.Henk007 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:27:
Ik vind het trouwens erg knap dat de financieel onafhankelijken hier de inflatie voor de komende pakweg 50 jaar zo nauwkeurig kunnen voorspellen. Wat denk je in 2064 nog te kunnen kopen voor €1000 (als er nog een euro bestaat) ? En dan heb ik het echt niet over Mad Max scenario's.
Mwa, ik vond dat je wel een punt had. Kabelmannetje woont nu in zijn box1 vermogen. Ga je verkopen dan wordt dat box3 (100,- per maand voor elke ton), toeslagen worden lastig en meer van dat soort dingen omdat je ineens op een zak geld zit.hv08 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 18:45:
Misschien was mijn reactie wat te kort door de bocht, waarvoor dan mijn excuses.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Klopt, zo werkt dat in dit land... Ik besef wel dat elk jaar dat ik nog financieel rond kom zonder aan mijn bestaande vermogen te komen, dat mijn maandelijkse uitkering uit vermogen omhoog gaat.mekkieboek schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:58:
[...]
Mwa, ik vond dat je wel een punt had. Kabelmannetje woont nu in zijn box1 vermogen. Ga je verkopen dan wordt dat box3 (100,- per maand voor elke ton), toeslagen worden lastig en meer van dat soort dingen omdat je ineens op een zak geld zit.
[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 27-03-2014 20:15 ]
Hoe haal je 6% per jaar? Bv over de komende 5 jaar? Met een kans van 80% dat je rendement hoger blijft dan de spaarrente.
[ Voor 14% gewijzigd door Het Fantoom op 27-03-2014 21:23 ]
Dat klopt denk ik wel. Als de inflatie stijgt, stijgt de rente, dus ook het 'risicoloze' rendement. Daarnaast is de beurs een relatieve goede hedge tegen hyperinflatie. De beurs van zimbabwe had ook een rendement van een paar 100%, dat heft de inflatie enigzins op...rube schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:19:
Je hoeft niet uit te gaan van inflatie, omdat je ervan uit kunt gaan dat je vermogen ook stijgt met inflatie + circa 3 a 4 % netto rendement (totaal bruto dan bv circa 7 a 8 %)
Dan ken je mijn vrouw nog nietMisterBlue schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 07:32:
Een aantal zaken wordt ook goedkoper, ik betaal nu de helft aan telefoon en internet kosten t.o.v. tien jaar geleden. Producten zijn ook duurzamer, een tv kan minstens tien jaar mee.
En tegen de tijd dat je 40 bent en je een volledig ingericht huis hebt, hoef je dus nauwelijks iets uit te geven aan huisraad.
Welke vaste lasten dan? Als je geen hypotheek hebt, en een setje zonnepanelen op het dak, dan heb je met eten genoeg aan €1000. Heb je nog geld over om elke maand een iPad te kopen. Afschrijving zal je al meegenomen hebben in je berekeningenhv08 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 09:29:
[...]
Dan ken je mijn vrouw nog nietMaar even zonder dollen, er gaan altijd dingen stuk/moeten vervangen worden.
Ik vraag me nog af wat jullie hiervan vinden: Wat als je FO bent, niet meer gaat/wilt werken (of veel minder) en rond wilt komen van 1000-1500 per maand, wat ga je dan doen? Het geld heb je nodig voor de vaste lasten, er blijft weinig tot niets over en daar zit je dan thuis op de (oude) bank FO te zijn en naar een (oude) TV te kijken.Aangezien je normaal gesproken juist geld kunt uitgeven als je niet aan het werk bent, lijkt me dat ook geen ideale situatie, sterker nog, ik zou me behoorlijk ongelukkig voelen.
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 28-03-2014 09:35 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Kwestie van keuzes maken voor de een zal die 1.000 meer dan genoeg zijn en voor een ander is dat onvoldoende. Jij doelt wel op iemand in dit topic, ik weet niet of jij een gezin hebt maar hou er wel rekening mee dat hij alleen is (hij heeft een vriendin maar dit zijn volgens mij zijn uitgave alleen). Wil je het zuiver houden dan zou je het op 1 persoon moeten projecteren.hv08 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 09:29:
[...]
Ik vraag me nog af wat jullie hiervan vinden: Wat als je FO bent, niet meer gaat/wilt werken (of veel minder) en rond wilt komen van 1000-1500 per maand, wat ga je dan doen? Het geld heb je nodig voor de vaste lasten, er blijft weinig tot niets over en daar zit je dan thuis op de (oude) bank FO te zijn en naar een (oude) TV te kijken.Aangezien je normaal gesproken juist geld kunt uitgeven als je niet aan het werk bent, lijkt me dat ook geen ideale situatie, sterker nog, ik zou me behoorlijk ongelukkig voelen.
Mooie conclusie, ik zou er ook geen genoegen mee willen nemen. Als je de post van mij en Rube al met elkaar vergelijkt daar ontstaat al een mooi gat van 400 tot 900 euro. Terwijl we het beide hebben over leven met 0,0 woonlasten. Mij zou het niet lukken met 1.600,als het moet lukt het natuurlijk wel maar onze keuzes zijn nu eenmaal wat duurder.hv08 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 09:56:
Niet specifiek op 1 persoon hoor, gewoon in het algemeen. Ik merk juist dat als er meer vrije tijd is, het geld ook harder gaat. Ik begrijp dat het keuzes maken is, voor mezelf zou ik geen genoegen nemen met een zeer lage levensstandaard om niet te hoeven werken. Dus dan is de enige optie een grotere zak geld om wel FO te worden, even doorbikkelen dus
Hoe oud zijn je kind(eren) en hoe oud ben jezelf? Ik ben net 30 met het eerste kind opkomst. In de toekomst kijken is lastig maar ik ga er zelf vanuit dat na mijn 50ste de kosten van kinderen relatief meevallen en ze grotendeels voor zich zelf kunnen zorgen, mijn hypotheek kosten tov mijn inkomen flink lager zijn (30 jaar banksparen =gelijk blijvende kosten maar stijgend inkomen) en het huidige vermogen een leuk rendement heeft opgeleverd.hv08 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:14:
Ik zit nog in de periode van het kinderdagverblijf, dus daar gaat al een behoorlijke smak geld heen. Het ligt dus ook paar aan de levensfase, maar die bedragen zijn tzt niet meer nodig uiteraard.
Rond de 220 per maand daar heb je inderdaad al een mooie post te pakken. Ik ga wel in het najaar de zolder isoleren (zelf) en spouwmuurisloatie (laten doen) toepassen. Investering zal een 2.000 euro zijn schat ik, het is inderdaad zonde geld. Besparen op lopende vaste kosten lever je inderdaad 0,0 comfort op in. Comfort ga je pas inleveren als je concessies doet bij gebruiksgoederen. Maar op diensten zie ik niet in hoe je comfort moet inleveren, het vergt soms dan wel een initiele investering (gas, verzekeringen, telefoon de maandelijkse afschrijvingen zeg maar).rube schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:23:
@accountant: onze gas en electriciteitskosten zijn bijna nihil, zonder op comfort in te leveren (vind ik). Dat vereist wel wat investeringen.
Hoeveel zijn die kosten bij jullie?
[ Voor 11% gewijzigd door Accountant op 28-03-2014 10:37 ]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Maar als je niet meer werkt, is het kinderdagverblijf ook niet meer nodig...hv08 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:14:
Ik zit nog in de periode van het kinderdagverblijf, dus daar gaat al een behoorlijke smak geld heen. Het ligt dus ook paar aan de levensfase, maar die bedragen zijn tzt niet meer nodig uiteraard.
als een van ons werkloos is (al dan niet door FO), dan hebben we ook geen KDV nodig.hv08 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:14:
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik merk juist dat hoe meer vrije tijd ik heb, hoe goedkoper uit ik ben. Ik heb geen auto nodig, geen behoefte aan allerlei materiele zaken die collega's mij aan praten. Heb meer tijd om een gezonde -goedkope- maaltijd te maken dan die snelle ongezonde troep die ik mensen in de winkel zie halen. En omdat ik veel tijd heb, kook ik ook vaak met vrienden. Klussen doe ik zelf. Als je ergens naar toe moet, heb je ook meer tijd om er te komen en kan je bijv. via ride-sharing voor een fractie van een eigen auto ergens zijn.hv08 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 09:56:
Niet specifiek op 1 persoon hoor, gewoon in het algemeen. Ik merk juist dat als er meer vrije tijd is, het geld ook harder gaat. Ik begrijp dat het keuzes maken is, voor mezelf zou ik geen genoegen nemen met een zeer lage levensstandaard om niet te hoeven werken. Dus dan is de enige optie een grotere zak geld om wel FO te worden, even doorbikkelen dus
[ Voor 5% gewijzigd door kabelmannetje op 28-03-2014 14:15 ]
Als je kijkt naar de financiering van een studie en de ontwikkelingen op dat gebied denk ik dat dat nog wel eens tegen kan vallen. Dan zit er toch wel weer een aardig piekje aan kosten tussen zeg 18 en 23 jaar oud.Accountant schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:31:
[...]
Hoe oud zijn je kind(eren) en hoe oud ben jezelf? Ik ben net 30 met het eerste kind opkomst. In de toekomst kijken is lastig maar ik ga er zelf vanuit dat na mijn 50ste de kosten van kinderen relatief meevallen en ze grotendeels voor zich zelf kunnen zorgen
Het zal er zeker niet goedkoper op worden daarom zaak om nu de zaakjes op orde te hebben en hard door te sparen. Maar ik verwacht vooralsnog geen Amerikaanse taferelen van vele tienduizenden euro's per jaar aan collegegeld. Maar feit blijft dat de voorzieningen sterk worden afgebouwd. In dat opzich zal de toekomst zo veranderen dat het niet meer vanzelfsprekend is dat de ouders de studie kunnen/willen betalen voor het kind maar er al veel vroeger een leencultuur zal ontstaan en dat kinderen met een achterstand op de arbeids- en woningmarkt belanden.timag schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:44:
[...]
Als je kijkt naar de financiering van een studie en de ontwikkelingen op dat gebied denk ik dat dat nog wel eens tegen kan vallen. Dan zit er toch wel weer een aardig piekje aan kosten tussen zeg 18 en 23 jaar oud.
<offtopic> Domste politiek ooit overigens, als je nu niets in onderwijs stopt weet je zeker dat je economie op termijn onderuit dondert. Of gaan we dan weer concurreren met China op arbeidskosten voor ongeschoold werk? </offtopic>
+1timag schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:44:
[...]
<offtopic> Domste politiek ooit overigens, als je nu niets in onderwijs stopt weet je zeker dat je economie op termijn onderuit dondert. Of gaan we dan weer concurreren met China op arbeidskosten voor ongeschoold werk? </offtopic>
Dat is ook een keuze die je moet maken: betaal jij de kosten voor de studie van je kind of laat je je kind dat zoveel mogelijk zelf betalen.timag schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:44:
[...]
Als je kijkt naar de financiering van een studie en de ontwikkelingen op dat gebied denk ik dat dat nog wel eens tegen kan vallen. Dan zit er toch wel weer een aardig piekje aan kosten tussen zeg 18 en 23 jaar oud.
Dit, terwijl een groot aantal huishoudens niet spaart, beetje manke vergelijking dus.Accountant schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:42:
Huishoudens die helemaal geen spaargeld hebben, zijn hierin niet meegenomen.
www.steamloco.info
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
[ Voor 56% gewijzigd door Henk007 op 28-03-2014 17:19 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq