52% nu of in ieder geval zo'n 18,35% als je de AOW leeftijd bereikt.
Dat is dus maximaal 33.65% dat je verliest aan fiscaal voordeel door het nu uit te laten keren.
Echter, als je in schijf 3 & 4 valt (goede kans als je serieus met FO bezig bent)
is er geen voordeel meer als ik het goed begrijp
De 1.2% VRH zal worden opgeheven tegen de lagere tarieven + TER.
Sissors schreef op maandag 31 maart 2014 @ 08:18:
[...]
En ik hoop dat hij dat niet doet. En echt niet vanwege jou, maar omdat al snel de helft geen pensioen meer heeft als ze nu ook het geld aan vuurwerk kunnen opmaken. En dan later zijn ze zo'n zielige groep zonder pensioen en moet er weer extra belastinggeld naartoe.
Ja, daar heb je (helaas) een punt.
Verdampen/verdwijnen valt mee denk, alleen als je veel geld op een omgevallen bank had staan toch?
Maar dat is natuurlijk ook niet zo heel slim en daar kun je tenminste zelf je maatregelen tegen nemen.
Als je doelt op verdampen dat aandelen in '87, '00 '08 e.d. tijdelijke sterke dips hebben, ja dat klopt. Maar daar hebben de pensioenfondsen ook last van. Bovendien, kijk eens 5 jaar later EN aandelen moet maar een gedeelte uitmaken van je portefeuille.
Bovendien, Dijsselbloem heeft het nu al over het verlagen van inkomstenbelasting en verhogen van VRH
Ja, hoe jaag je mensen Nederland uit. Heb ik al eens eerder aangegeven.
Stel dat de VRH b.v. na 3% gaat, dan
snoept vreet dat dus een enorm deel op van je (netto) rendement. Ik betaal graag belasting hoor, betaal nu ook behoorlijk veel ieder jaar, maar als dat gaat gebeuren, jammer dan Nederland.
Hebben we het in dit topic niet altijd over spreiden? Pensioenopbouw lijkt me een uitstekend potje, zeker ook als de werkgever meebetaalt.
Jazeker, maar ik wil dus liever zelf kunnen spreiden en niet 40 jaar moeten wachten voor ik überhaupt zelf bij mijn gespaarde geld kan.
Mijn huidige pensioen bouw ik op bij NN, bij fondsen die veels te duur zijn met te hoge fees. Betere-goedkopere fondsen kan ik zelf via goedkopere brokers ook wel beheren.
En ja, ik begrijp echt wel dat deze vorm van pensioen voordelen heeft voor individuele gevallen en de samenleving als geheel. Ik zou het voor mij zelf echter liever anders zien