Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.034 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Henk007 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:55:
Ik denk dat hij bedoelt dat hij dat vermogen nu bezit. Anders zou ik wel eens willen weten welke input in dat Nibud scriptje een gewenst reservevermogen van 300k€ als output geeft :?
Eigenlijk druk ik het liever uit in hoeveel jaren of maanden je in de kosten van je huidige minimale levensonderhoud kunt voorzien. Met minimale bedoel ik dat je ( een gedeelte van) je luxebestedingen achterwege laat.
Als je over een jaar bijgehouden hebt waar je uitgaven naar toe gaan, dan weet je wat je uitgeeft. Met deze url kan je berekenen hoe lang je het dan uithoudt.
http://www.berekenhet.nl/...ggen/vermogensafbouw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57
Spoetnik385 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:10:
Heb die test ook gedaan. Bij ons kwam er een buffer uit van ruim 3 ton. Dat is in dit topic niet vreemd, maar het kwam op mij over als erg fors.
Erg fors, zo kun je het ook uitdrukken ja :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:09
kabelmannetje schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:10:
[...]
Als je over een jaar bijgehouden hebt waar je uitgaven naar toe gaan, dan weet je wat je uitgeeft. Met deze url kan je berekenen hoe lang je het dan uithoudt.
http://www.berekenhet.nl/...ggen/vermogensafbouw.html
Zo'n 15 jaar.
Maar eigenlijk had ik die module daar niet echt voor nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@nibud tool: 45K komt eruit, maar daar heb je verder volgens mij niet zoveel aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
rube schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:30:
[...]

Zo'n 15 jaar.
Maar eigenlijk had ik die module daar niet echt voor nodig :+
Vertel, hoe heb jij dat bedrag bijeen gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Altijd aardig spaarzaam geweest.
Uitgaven niet mee omhoog laten gaan met groei van inkomen. Dat is gewoon het allerbelangrijkste. Zeker nu ik de afgelopen jaren qua salaris flink omhoog ben gegaan, gaat het sparen daardor erg hard.
Daarnaast ook investeringen gedaan in o.a. zonnepanelen. Altijd erg kritisch op uitgaven (geen dure auto, abbo's, geen duur huis, kleding etc.). Wel een aantal (voor ons) dure vakanties. Maar dan nog back packen..
En we werken al zo'n 14 jaar, dus gemiddeld genomen leven we op 1 salaris en sparen we die andere.

Op dit moment sparen we echter bijna 66%, door groei salaris, meer rente en dividendinkomsten gaat het sparen steeds makkelijker en sneller. Dus nu voegen we ieder jaar 2 jaar uitgaven toe aan ons vermogen.

Target is om nog 5-8 jaar zo door te gaan. Dan zouden we wel FO moeten zijn. Maar ik heb geleerd dat het moeilijk is om zover vooruit te kijken.

Toch voel ik me nu al redelijk FO. Als een van ons 3 dagen werkt of allebei 1.5 dag, of we een beetje zzp werk doen, zouden we al voldoende hebben om niet in te teren op ons vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 15:30
Spoetnik385 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:10:
Heb die test ook gedaan. Bij ons kwam er een buffer uit van ruim 3 ton30K. Dat is in dit topic niet vreemd, maar het kwam op mij over als erg fors.
Even mezelf corrigeren :X.
Denk dat ik even in de war was van het hoge balkje in vergelijking met ons eigen vermogen :F.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik ben vooral bezig om mijn huis huis vrij te krijgen over hopelijk 10 jaar (ben dan 45) om dan minder afhankelijk te zijn van de turbulente arbeidsmarkt en eventueel een eigen zaak kan beginnen, part-time kan gaan werken of een echt leuke baan te nemen.

Ik vind het verhaal van Kabelmannetje gewoon fascinerend. Dat je de stap ook gewoon durft te nemen en doet waar anderen alleen van dromen, wow. Het lijkt me zo cool om dat te kunnen. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat hoe meer tijd je hebt, des te goedkoper alles wordt. je kunt gewoon echt gaan koopjes jagen en vanalles zelf proberen.

Ik ben het ook helemaal mee eens met het motto "the best things in life are for free". Al die spullen hebben voor mij echt geen waarde. Ik kan wel erg veel geld uitgeven aan vakanties, ervaringen of lekker eten, maar qua spullen vind ik het juist een sport om zo goedkoop mogelijk alles te realiseren. Gewoon leuk met vrienden iets in een park gaan drinken, lekker fietsen of sporten, een film kijken, plezier hebben in koken en zelf de kleine dingen oplossen die je tegenkomt, erg bevredigiend ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
rube schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 20:31:
Daarnaast ook investeringen gedaan in o.a. zonnepanelen.
LoL, alsof investeren in zonnepanelen gaat helpen om FO te worden. Als dat een geniale investering zou zijn met super rendement, dan zou je die wel meer op overheidsgebouwen zien. Overheid wil meer in duurzame energie investeren en kiest niet voor zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
Hbeez schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 07:33:
[...]

LoL, alsof investeren in zonnepanelen gaat helpen om FO te worden. Als dat een geniale investering zou zijn met super rendement, dan zou je die wel meer op overheidsgebouwen zien. Overheid wil meer in duurzame energie investeren en kiest niet voor zonne-energie.
Misschien omdat de meeste overheidsgebouwen dermate groot zijn dat en paar panelen op het dak niet veel zal opleveren?

Een grote vaste lasten post is energie, als je die aardig kan slinken helpt dat zeker!
Met 10 panelen zou ik meer dan de helft van mijn electriciteits rekening kunnen wegstrepen, hoezo geen rendement?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Ik zei o.a.
Maar goed, doordat onze energierekening circa 100 lager is dan hij voorheen was hebben we 100 x 12 x30 = 36000 euro minder nodig voor we fo zijn.
Andere mensen betalen gerust 200 euro in de maand en hebben dus 72K MEER nodig daardoor.
Dus ja, zulke dingen helpen toch behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
martinusz schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 07:43:
[...]

Misschien omdat de meeste overheidsgebouwen dermate groot zijn dat en paar panelen op het dak niet veel zal opleveren?

Een grote vaste lasten post is energie, als je die aardig kan slinken helpt dat zeker!
Met 10 panelen zou ik meer dan de helft van mijn electriciteits rekening kunnen wegstrepen, hoezo geen rendement?
Want de overheid is geen groot-energieverbruiker?

Ik zet daar dus grote vraagtekens bij, ik werk zelf bij een van de grootste energieverbruikers van Europa en er is geen zonnepaneeltje te vinden :)

Maargoed - als rube 100 euro op z'n energierekening kan besparen kun je je ook afvragen of je niet meer kunt besparen door goede isolatie / iets minder vaak douchen / smartmeters te installeren. Wij zijn zelf zo'n 70 euro per maand kwijt, en omdat we elk jaar van energieprovider wisselen scheelt dat nog eens gemiddeld 300 euro per jaar. Dus dat is 70 x 12 - 300 = 540 oftewel 45 euro/maand.
rube schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 07:55:
[...]

Ik zei o.a.
Maar goed, doordat onze energierekening circa 100 lager is dan hij voorheen was hebben we 100 x 12 x30 = 36000 euro minder nodig voor we fo zijn.
Andere mensen betalen gerust 200 euro in de maand en hebben dus 72K MEER nodig daardoor.
Dus ja, zulke dingen helpen toch behoorlijk.
Ik begrijp het concept van FO; dat een kleine besparing/maand op langere termijn gaat helpen, maar dit vind ik echt jezelf rijk rekenen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hbeez op 29-03-2014 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:30

mb1

[...]

Grootste reden hiervoor is dat jij als particulier zo'n 22 á 23 cent/kWh betaald.
De grotere afnemers niet....
Indicatie: een normaal kantoorpand circa 10 cent/kWh
Grote industrie circa 6 cent/kwh
Nu kun je zelf wel uitrekenen denk ik, dat als de tvt bij de particulier bijvoorbeeld 7 jaar is, de industrie het nooit gaat teruverdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hbeez schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:27:
[...]

Want de overheid is geen groot-energieverbruiker?

Ik zet daar dus grote vraagtekens bij, ik werk zelf bij een van de grootste energieverbruikers van Europa en er is geen zonnepaneeltje te vinden :)

Maargoed - als rube 100 euro op z'n energierekening kan besparen kun je je ook afvragen of je niet meer kunt besparen door goede isolatie / iets minder vaak douchen / smartmeters te installeren. Wij zijn zelf zo'n 70 euro per maand kwijt, en omdat we elk jaar van energieprovider wisselen scheelt dat nog eens gemiddeld 300 euro per jaar. Dus dat is 70 x 12 - 300 = 540 oftewel 45 euro/maand.

[...]

Ik begrijp het concept van FO; dat een kleine besparing/maand op langere termijn gaat helpen, maar dit vind ik echt jezelf rijk rekenen.
Ik begrijp jou niet, je doet er wel van alles aan om energieverbruik te verminderen maar je zou daarnaast geen zonnepanelen nemen?
Stel je bespaard met je acties die je omschrijft + het restant van je verbruik wek je op met zonnepanelen, dan betaal je dus niets meer voor je energie, wat wil je nog meer?

Het is dat wij ons spaarpotje eerst weer moeten vullen, anders had hier voor 3K zonnepanelen het dak opgegaan dat mij jaarlijks 400 euro bespaard aan energie, minder afhankelijk van energiemaatschappijen en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@jezelf rijk rekenen: de kracht van minder uitgeven is enorm sterk. 100 euro minder uitgeven is veel belangrijker dan 100 euro per maand extra verdienen.

Ik heb overigens al 2 x 'o.a.' aangegeven. Zonnepanelen is niet het enige. Ook een douche wtw. En verder veelal sluipverbruik e.d. (elektra en gas) verminderd. Extra isolatie was hier niet echt mogelijk-nodig, maar dat is veelal de beste investering.

Maar goed, ik denk dat ik redelijk 'bewezen' hebt dat ik aardig goed weet waar ik mee bezig ben om FO te worden. Als je een andere mening hebt, prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
[...]Als dat een geniale investering zou zijn met super rendement, dan zou je die wel meer op overheidsgebouwen zien. Overheid wil meer in duurzame energie investeren en kiest niet voor zonne-energie.
Uhm... Dan is de overheid hier in Zwitserland zeker gek... Hier in ons dorp zorgt de gemeente voor de energie van iedereen en liggen de daken van de scholen, gemeentehuis, bibliotheek en verzorgingscentra helemaal vol met panelen. Je moet over de langere termijn denken, en tevens meenemen welk risico je afdekt door zonnepanelen te hebben. Zonnepanelen zijn indirect eigenlijk ook bescherming voor inflatie.

Leuk topic trouwens over FO, ik daag iedere FO'er uit hier te komen leven. Ben namelijk erg benieuwd wie zijn uitgaven onder de 2000 euro weet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:30

mb1

Black Sparrow schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:51:
[...]
Uhm... Dan is de overheid hier in Zwitserland zeker gek...
Nee zeker niet maar locale of nationale heffingen of belastingen kunnen het mogelijk of onmogelijk maken om je zonnepanelen ooit terug te verdienden....
In Nederland maakt voor de particulier de mogelijkheid tot het onbeperkt salderen het op dit moment mogelijk in korte tijd je PV set terug te verdienen!
Aangezien minister Kamp heeft aangegeven dat iig. tot 2017 de huidige saldering blijft bestaan, mijn gemeente €250 euro subsidie gaf en de BTW terug gevraagd kan worden heeft mij doen besluiten afgelopen week 24 zonnepanelen op m'n dak te laten installeren. :) https://www.dropbox.com/s...2014-03-27%2014.09.02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
[...]

Uhm... Dan is de overheid hier in Zwitserland zeker gek...
Dat is geen argument, ten eerste omdat we het over Nederland hadden en ten tweede omdat de Zwitserse overheid er geld op inlegt :) De Nederlandse overheid bouwt overal windmolens (van belastinggeld), dat betekent niet dat het een rendabele investering is die particulieren ook zouden kunnen/moeten doen door massaal windmolens in onze achtertuinen te bouwen.

Maargoed, ik zou zelf nooit duizenden euro's uitgeven aan een eerste generatie product, waarvan bekend is dat het rendement in de loop der jaren met minimaal 20% afneemt en waarvan de toekomstige saldering een groot vraagteken is.

Voor diegene die het overwegen, zou ik het advies van de overheid nog eens bekijken: bron

Met 4 panelen a 900 euro/stuk, bespaar je maandelijks gemiddeld 6 euro 25.

Iedereen moet zijn/haar eigen afwegingen maken natuurlijk, maar de eerste generatie zonnepanelen gaan echt niet helpen om FO te worden. Zoals eerder gezegd; ik switch elk jaar van energieprovider en dat scheelt me 300 euro/jaar, en daar hoef ik helemaal niks voor te investeren :)

Om het sommetje van Rube te maken, dat is: 300 * 30 = 90.000 euro

[ Voor 24% gewijzigd door Hbeez op 29-03-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hbeez, ja er zijn risico's maar je bent of niet volledig geinformeerd of je wilt het niet weten.

Evengoed, de gedachte is om je minder afhankelijk te maken. Dit is slechts een van de mogelijkheden. En een paar duizend K als spreiding van je FO portefeuille (zelfs al haal je niet het verwachte rendement) is natuurlijk peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hbeez schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:18:
[...]
Om het sommetje van Rube te maken, dat is: 300 * 30 = 90.000 euro
Daar heb je wel even een nul te veel. Maar ja, je hebt dan 9k minder nodig.
En switchen kun je natuurlijk altijd doen, ook als wel panelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op dit moment sparen we echter bijna 66%, door groei salaris, meer rente en dividendinkomsten gaat het sparen steeds makkelijker en sneller. Dus nu voegen we ieder jaar 2 jaar uitgaven toe aan ons vermogen.

Target is om nog 5-8 jaar zo door te gaan. Dan zouden we wel FO moeten zijn. Maar ik heb geleerd dat het moeilijk is om zover vooruit te kijken.

Toch voel ik me nu al redelijk FO. Als een van ons 3 dagen werkt of allebei 1.5 dag, of we een beetje zzp werk doen, zouden we al voldoende hebben om niet in te teren op ons vermogen.
Jullie zijn mooi op weg, netjes! Ben benieuwd wat voor een effect dit op jullie leven heeft / of dit een effect op jullie heeft? Voel je minder stress, druk, zorgen etc. hierdoor, of is het iets wat meer langzaam een vanzelfsprekendheid wordt?

De consensus op een aantal Amerikaanse fora is dat het je een betere werknemer maakt (je bent niet afhankelijk meer van het loon), je voelt geen stress om je baan je verliezen / meer te moeten verdienen, je gevoel van geluk neemt toe door een financieel zorgeloze toekomst, etc.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik denk alle van de genoemde punten wel. Niet allemaal even sterk of tegelijkertijd maar allemaal wel in min of meerdere mate.

Als voorbeeld, al ee n paar ontslag rondes overleefd. Ik maakte me echt geen zorgen daarover. Worst case: FO paar jaar uitgesteld, maar verder geen financiele problemen.
Ander collega's zaten echt enorm in spanning (en werden uiteindelijk ook ontslagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
rube schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:26:
Hbeez, ja er zijn risico's maar je bent of niet volledig geinformeerd of je wilt het niet weten.
Ik begrijp niet wat je met deze zin bedoelt.

Maargoed, ik wil het topic niet kapen met een discussie over zonnepanelen. Ik heb lang genoeg in het onderzoek naar zonnepanelen gewerkt om er een goed beeld van te hebben. Als anderen een andere keuze maken, er wel in stappen en vervolgens geen tegengeluid willen horen, snap ik dat.
mossel schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:34:
[...]

De consensus op een aantal Amerikaanse fora is dat het je een betere werknemer maakt (je bent niet afhankelijk meer van het loon), je voelt geen stress om je baan je verliezen / meer te moeten verdienen, je gevoel van geluk neemt toe door een financieel zorgeloze toekomst, etc.
Waarom zou dat je dan een betere werknemer maken? Ik zie juist eerder voor me dat mensen dan een 9 tot 5 mentaliteit krijgen, omdat het ze toch niet uitmaakt als ze geen promotie maken. Ik heb een vrouwelijke collega, met een zeer rijke man, die geen behoefte heeft aan promotie / meer verantwoordelijkheden etc. Dat is een onwijze underperformer.

Omgedraaid kun je juist zeggen dat mensen die juist een tophypotheek nemen, zich gedreven voelen om een goed inkomen te behouden en daarom zo goed mogelijk presteren om promoties te maken.

Anyway, als dit verband is aangetoond is dat interessant, maar ik ben dan wel nieuwsgierig naar een andere bron dan 'een aantal Amerikaanse fora'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Integriteit is voor mijn werk belangrijk.
Ik durf dan ook alles binnen ons bedrijf aan de kaak te stellen als dat nodig is. Ook als dat niet geliefd is bij het top management.

Andere mensen, die sterk afhankelijk zijn van de werkgever, durven minder snel iets te zeggen.

Er zijn meer dingen, maar geen tijd en lastig om alles op mijn foon te tikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Hbeez schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:23:
Waarom zou dat je dan een betere werknemer maken? Ik zie juist eerder voor me dat mensen dan een 9 tot 5 mentaliteit krijgen, omdat het ze toch niet uitmaakt als ze geen promotie maken. Ik heb een vrouwelijke collega, met een zeer rijke man, die geen behoefte heeft aan promotie / meer verantwoordelijkheden etc. Dat is een onwijze underperformer.
Denk dat de VS anders is dan NL wat betreft ontslagbescherming, en het is een meer hiërarchische werkomgeving. Als je sterk afhankelijk bent van je inkomen (niet op weg naar FO), dan durf je dus niet altijd te zeggen wat je vindt, althans dat kan ik mij zo voorstellen. In NL is dat natuurlijk anders, maar uiteindelijk denk ik dat het nog steeds beter is voor een bedrijf als de werknemers kunnen zeggen wat ze vinden, ook als is dat controversieel of tegendraads, ipv ja-knikkers.

Daarnaast denk ik dat 9-5 mentaliteit, of achteroverleunen op je werk meer te maken heeft met karakter/aard van het beestje dan wat er op je bankrekening staat.

Maar inderdaad het is hoe je er tegenaan kijkt, en daarom was ik benieuwd naar het effect op Rube. Vermoed dat voor mij hetzelfde geldt: merk dat het terugschroeven van mijn vaste lasten (hypotheek, studieschuld, grote auto) al een behoorlijk effect heeft op het gevoel van geldzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
mossel schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:04:
[...]

Daarnaast denk ik dat 9-5 mentaliteit, of achteroverleunen op je werk meer te maken heeft met karakter/aard van het beestje dan wat er op je bankrekening staat.
Mjah, ik kan me voorstellen dat de mensen die al een eind op weg naar FO zijn wellicht meer gemotiveerd zijn omdat ze niet hoeven te werken, maar dat blijkbaar (nog) wel willen. Dit in tegenstelling tot mensen die door hun financiele situatie gedwongen zijn/voelen om te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]

Denk dat de VS anders is dan NL wat betreft ontslagbescherming, en het is een meer hiërarchische werkomgeving. Als je sterk afhankelijk bent van je inkomen (niet op weg naar FO), dan durf je dus niet altijd te zeggen wat je vindt, althans dat kan ik mij zo voorstellen. In NL is dat natuurlijk anders, maar uiteindelijk denk ik dat het nog steeds beter is voor een bedrijf als de werknemers kunnen zeggen wat ze vinden, ook als is dat controversieel of tegendraads, ipv ja-knikkers.

Maar inderdaad het is hoe je er tegenaan kijkt, en daarom was ik benieuwd naar het effect op Rube. Vermoed dat voor mij hetzelfde geldt: merk dat het terugschroeven van mijn vaste lasten (hypotheek, studieschuld, grote auto) al een behoorlijk effect heeft op het gevoel van geldzorgen.
Ik haak hier maar even op aan. Voor mij waren de laatste 2 jaren naar FO echt zwaar. Ik zat continue te twijfelen tussen kappen met werk en een paar jaar reizen of te zorgen voor FO. Ik was toen 33 jaar oud. Dat laatste uiteindelijk gedaan, maar de prijs was best wel hoog, emotioneel gezien.
Als je het geld niet nodig hebt en de mensen die op je werk zitten op een totaal ander denkvlak, dan wordt het werk vanzelf ook oninteressant. En dan begint werk als een gevangenis te voelen. Voor mij waren die laatste 2 jaren emotioneel afzien. Stiekum hoopte ik er met een afkoopsom uit te kunnen. Helaas gebeurde dat niet. Maar, als ik zag dat de bankrekening met ruim 2K per maand aangevuld werd, dan wist ik wel waar ik het voor deed. En hield ik het werk vol. Ik heb mijzelf op een wereldreis getrakteerd zodra ik de voor mij veilige buffer passeerde.

Voor mij een bizarre constatering, was dat een jaar op reis, mij netto €4000 kostte. Door de verhuur van de helft van mijn huis leverde het de rest van de 10K die ik hiervoor gebudgetteerd had. Die reiservaring kostte mij financieel maar 2 maanden sparen/werken. Collega's zagen een jaar op reis als een financieel onbetaalbare ervaring... :)
Daarna heb ik intern op een duf parttime baantje gesolliciteerd en heb ik dit nog 2 jaren gedaan en toen vond ik het wel leuk geweest. En heb ik mijn contract voor 1 jaarsalaris af laten kopen.

Ik zou echt nooit meer in een kantooromgeving kunnen werken. Laat staan in een hierargische structuur. Dat heeft deze mindset mij wel geleerd. Mijn leven kan je echt in 2-en delen: de serieuze en harde werker en sinds een paar jaar, de zorgeloze levensgenieter.

Als ik financieel aan de grond zou staan, dan zou ik, zonder ook maar 1 seconde hoeven na te denken, voor voortzetting van mijn huidige leven kiezen. Dan zou ik mijn huis verkopen en de rest van mijn leven in een sociale huurwoning/anti-kraak wonen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 29-03-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Altijd aardig spaarzaam geweest.
Uitgaven niet mee omhoog laten gaan met groei van inkomen. Dat is gewoon het allerbelangrijkste. Zeker nu ik de afgelopen jaren qua salaris flink omhoog ben gegaan, gaat het sparen daardor erg hard.
Daarnaast ook investeringen gedaan in o.a. zonnepanelen. Altijd erg kritisch op uitgaven (geen dure auto, abbo's, geen duur huis, kleding etc.). Wel een aantal (voor ons) dure vakanties. Maar dan nog back packen..
En we werken al zo'n 14 jaar, dus gemiddeld genomen leven we op 1 salaris en sparen we die andere.

Grappig, precies met deze mindset heb ik het ook gedaan. Verschil is dat ik het alleen heb moeten verdienen en dan gaat het stukken langzamer. Maar zo FO als jij bent, ben ik niet, ik heb wel huurders en wat parttime werk voor een paar maanden nodig om niet aan mijn reserves te hoeven komen. Maar dat maakt mij ook niet uit. Ik denk dat jullie aardig wat meer financiele reserves hebben dan ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Het voordeel is dat ik al een paar jaar goed aan het sparen ben omdat FO (tijd voor kunstenaartje zijn) al een paar jaar in mn hoofd zit. Nu ik dus half afgekeurd ben en elke keer t gezeik over contracturen, keuringen enz begint ben ik blij met elke euro meer op mn spaarrekening, scheelt veel kopzorgen... Helaas ben ik nog niet zover dat stoppen zou kunnen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:30:
[...]
Grappig, precies met deze mindset heb ik het ook gedaan.
Volgens mij is dat ook de enige mindset die werkt. Tenzij je een goedlopende zaak weet op te bouwen en echt tonnen, miljoenen weet te verdienen.
Verschil is dat ik het alleen heb moeten verdienen en dan gaat het stukken langzamer.
Nou, wellicht. Maar wij hebben een gezin met 2 kinderen, en werken niet allebei fulltime dus dat werkt dan weer tegen ons.
Maar zo FO als jij bent, ben ik niet, ik heb wel huurders en wat parttime werk voor een paar maanden nodig om niet aan mijn reserves te hoeven komen. Maar dat maakt mij ook niet uit. Ik denk dat jullie aardig wat meer financiele reserves hebben dan ik. :)
Wellicht meer reserves, maar per persoon misschien niet eens. Gaat vooral om je kosten laag houden.
Maar ik voel wel een bepaalde verantwoordelijkheid t.o.v. mijn gezin. Als ik alleen was geweest, was had ik wellicht ook een aantal andere keuzes gemaakt als die ik nu maak.
Is ook prima, maakt me niets uit en ben nu ook tevreden.

Alleen achteraf gezien had ik deze richting nog eerder bewust willen inslaan, dan had ik misschien FO geweest als mijn kinderen nog echt klein waren geweest. Nu zullen ze tieners zijn.
Aan de andere kant, toen ze echt klein waren heb ik ook een tijd 3 a 4 dagen gewerkt om meer voor hen te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
rube schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:40:
[...]

Volgens mij is dat ook de enige mindset die werkt. Tenzij je een goedlopende zaak weet op te bouwen en echt tonnen, miljoenen weet te verdienen.

[...]

Nou, wellicht. Maar wij hebben een gezin met 2 kinderen, en werken niet allebei fulltime dus dat werkt dan weer tegen ons.

[...]

Wellicht meer reserves, maar per persoon misschien niet eens. Gaat vooral om je kosten laag houden.
Maar ik voel wel een bepaalde verantwoordelijkheid t.o.v. mijn gezin. Als ik alleen was geweest, was had ik wellicht ook een aantal andere keuzes gemaakt als die ik nu maak.
Is ook prima, maakt me niets uit en ben nu ook tevreden.

Alleen achteraf gezien had ik deze richting nog eerder bewust willen inslaan, dan had ik misschien FO geweest als mijn kinderen nog echt klein waren geweest. Nu zullen ze tieners zijn.
Aan de andere kant, toen ze echt klein waren heb ik ook een tijd 3 a 4 dagen gewerkt om meer voor hen te zorgen.
De buffer die je nodig hebt, is inderdaar primair afhankelijk van je maandelijkse uitgaven.
Achteraf gezien heb ik dit inderdaad ook vroeger willen inzien. Ik heb een paar redelijk grote uitgaven gedaan die ik met mijn huidge mindset ook niet zou doen. Maar, misschien had ik mijn huidge mindset nooit gehad zonder deze uitgaven, je weet 't nooit..
Maar, als je basislasten laag kunnen zijn, maakt het ook niet uit dat je later begint met FO.
Als je al een duur huis, dure hobbies, dure auto hebt, dan is de omslag radicaal anders dan de situatie zoals deze voor ons beide was; wij leefden al met het motto "the best things in life are free".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:42
Ik denk dat je gelijk hebt. Datzelfde denk ik of 'je gevoel van geluk toeneemt door een financieel zorgeloze toekomst'. Dat gevoel van geluk zit ook in het aard van het beestje. Geld maakt niet gelukkig is het gezegde. Voor sommigen geeft meer bezit inderdaad meer zorgen (omdat je meer te verliezen hebt). Voor anderen opent bezit allerlei deuren. Het is maar waar je je op focust.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat is echt waar. Geld an sich maakt niet gelukkig.
Maar, het geeft (mij althans) wel meer vrijheid, en daardoor voel ik mij wel meer vrij, prettiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Omdat geen geld (/hebben van schulden) zeker wel ongelukkig maakt, of in ieder geval zorgen met zich meebrengt. En je opties of keuzemogelijkheden nemen af.

Het is deels ook wel irrationeel. Een econoom zit waarschijnlijk tenenkrommend als ik mijn studieschuld tegen 1,5% aflos, ipv het op een bank te zetten tegen 2% of te investeren. Mijn oplossing is nu een beetje half om half, terwijl aflossen objectief gezien gewoon een slechte 'investering' is.

Bovenstaande studieschuld voorbeeld is ook te vervangen door hypotheek. Los extra af, terwijl ik het momenteel beter in een aantal goed renderende fondsen kan stoppen. Het gevoel van schuldeloos zijn en lage lasten hebben, is voor mij (kennelijk) momenteel belangrijker dan grotere groei van vermogen. Mmm, interessante bevinding :p

[ Voor 27% gewijzigd door mossel op 29-03-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Hoe zit het met de opwekking van energie door zonnepanelen en de energiemeters?
Je verbruikt immers niet direct de energie die je opwekt. Heb je dan een grote accu/omvormer of lever je terug aan het net? En hoe registreert je meter dat (zeker met de nieuwe stijl meters)?
[...]

Particulieren betalen veel voor stroom 20+ cent/kWh en mogelijk kregen ze ook nog subsidie hiervoor, verder is de terugverdientijd best lang en gaan die panelen ook niet eeuwing mee.
De allergrootste energieslurpers betalen waarschijnlijk nog geen 5 cent/kWh en dan zijn zonnepanelen al gauw niet interessant meer. De absolute opbrengst is al niet groot, rendement tov kosten is zeer laag, het is meer rompslomp en vereist lange jarenplanning en grote investeringen .

Totaal niet interessant voor bedrijven dus.
[...]

Uhm... Dan is de overheid hier in Zwitserland zeker gek... Hier in ons dorp zorgt de gemeente voor de energie van iedereen en liggen de daken van de scholen, gemeentehuis, bibliotheek en verzorgingscentra helemaal vol met panelen. Je moet over de langere termijn denken, en tevens meenemen welk risico je afdekt door zonnepanelen te hebben. Zonnepanelen zijn indirect eigenlijk ook bescherming voor inflatie.

Leuk topic trouwens over FO, ik daag iedere FO'er uit hier te komen leven. Ben namelijk erg benieuwd wie zijn uitgaven onder de 2000 euro weet te houden.
Het is over het algemeen ook zo hoe duurder het gebied is waar je in woont, des te moeilijker het is om FO te blijven. De makkelijkste manier om FO te worden werken waar je veel verdient en niets uitgeven en vervolgens met je kapitaal emigreren naar een arm land (Azie, Afrika, Zuid-Amerika).

FO blijven in Zwitserland is alleen weggelegd voor multimiljonairs gok ik.
mossel schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:37:
Omdat geen geld (/hebben van schulden) zeker wel ongelukkig maakt, of in ieder geval zorgen met zich meebrengt. En je opties of keuzemogelijkheden nemen af.
Veel daarvan komt ook gewoon omdat NL-ers in een rijke omgeving wonen en een andere mindset hebben.

Ik heb niet het idee dat mensen in normale armere landen ongelukkiger zijn door hun verminderde rijkdom.
Het is ook gewoon echt een mindset hoor!

Studies hebben aangetoond dat geld alleen veel invloed heeft op je geluk als het gaat om het betalen van essentiele dingen. Al het geld wat je daarboven verdient draagt nauwelijks bij tot geluk.
Het is deels ook wel irrationeel. Een econoom zit waarschijnlijk tenenkrommend als ik mijn studieschuld tegen 1,5% aflos, ipv het op een bank te zetten tegen 2% of te investeren. Mijn oplossing is nu een beetje half om half, terwijl aflossen objectief gezien gewoon een slechte 'investering' is.

Bovenstaande studieschuld voorbeeld is ook te vervangen door hypotheek. Los extra af, terwijl ik het momenteel beter in een aantal goed renderende fondsen kan stoppen. Het gevoel van schuldeloos zijn en lage lasten hebben, is voor mij (kennelijk) momenteel belangrijker dan grotere groei van vermogen. Mmm, interessante bevinding :p
Hij zou eerder adviseren om een directe buffer aan te houden in spaargeld om je liquide middelen te verschaffen. Een deel investeren in defensieve obligaties/aandelen/deposito's voor geld dat je mogelijk nodig hebt in de komende 5 jaar. De rest in aandelen/grondstoffen/onroerend-goed. Daarmee zou je rendement eerder op 5-6% liggen. :)

Maar zoals je zelf al aangeeft, kiezen zeer veel mensen voor "veiligheid" voor het aflossen van schulden omdat ze dan lekkerder slapen. :z En er is niet zo veel waard als lekker in je vel zitten ipv je druk maken over rendementen en schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kabelmannetje schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:27:
[...]
En heb ik mijn contract voor 1 jaarsalaris af laten kopen.
Dit vind ik dan wel weer raar. Zal een werkgever zomaar happen als je zegt "geef me een jaarsalaris en je bent van me af"?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
kmf schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 15:07:
[...]

Dit vind ik dan wel weer raar. Zal een werkgever zomaar happen als je zegt "geef me een jaarsalaris en je bent van me af"?
Als je niet meer productief bent en ziek bent dan willen ze maar al te graag van je af lijkt me.

Ik vind een jaarsalaris wel erg veel voor iemand van 33 die 10 jaar gewerkt heeft. Bij de rechter zouden ze minder kunnen bedingen en waarschijnlijk op een half jaar uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
kmf schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 15:07:
[...]
Er moesten mensen uit wegens krimp. Ik niet, maar anderen wel. Dan kan je het de werkgever erg makkelijk maken door te zeggen: ontsla mij maar, kost je een jaarsalaris en ik ben meteen weg. Zonder gedoe. Dat wilden ze graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Voor 1 jaarsalaris zou ik nu niet opstappen.
Bovendien willen ze juist niet van mij af. Misschien betalen ze me daarom ook wel zo veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de afgelopen week iedere avond dit topic doorgelezen en ben er nu helemaal doorheen!
Interessant onderwerp en leuk topic!

Mijn vriendin en ik zijn beide 23 en wonen samen in een huurappartement. FO zijn is niet iets waar wij direct mee bezig zijn, maar ben onbewust de laatste maanden wel bezig geweest om onze spaarcapaciteit te vergroten. Kosten, waar mogelijk, verlagen. Denk aan loterijen, goedkoper kabelpakket, geen onnodige boodschappen, meer op de fiets, etc.

Wij werken beide fulltime en verdienen samen op jaarbasis 55k netto, onze vaste & variabele uitgaven zijn 36k (grootste boosdoener is nieuwbouw huurappartement van 1.100 euro p/mnd, vrije sector, wel heel veel woonplezier van) dus we kunnen in theorie 19k sparen per jaar.

Huidige vermogen bestaat uit slechts 4k op een internet spaarrekening en meer helaas niet. Enerzijds vanwege het ''opstarten'', huis inboedel bijv, anderzijds omdat we voor het eerst een leuk inkomen genoten en daar ook naar geleefd hebben. Paar luxe vakantie's, veel uit eten, MacBooks, iPhones, iPads, grote TV, soundsystem, etc. Heb er geen spijt van, want juist door dit afgelopen jaar ben ik me gaan realiseren dat ik niet iedere maand opnieuw wil werken om deze levensstijl in stand te houden. Daarnaast, zoals terecht veel opgemerkt in dit topic, heb ik geleerd dat veel gratis activiteiten minimaal met zo leuk zijn. we fietsen nu bijv. veel en nemen dat wat lekkers van thuis mee. Net als dat we het leuk vinden om wat verse producten te kopen en samen in het weekend te koken i.p.v. uit eten.

Ik ben bezig geweest om een financieel plan te maken voor de komende tijd. Niet direct om ooit FO te worden, maar wel om vermogen op te bouwen om bijv. bij aankoop van een huis een deel in te leggen om zo maandelijkse kosten te drukken.

Ik heb de volgende actiepunten voor mijzelf opgesteld voor 2014 en ben dus al een paar maanden bezig:
- Spaarcapaciteit vergroten, zonder pijnlijk in te leveren op comfort. Tot nu toe bijv: goedkoper kabelpakket, sim-only i.p.v. normaal abo, minder en goedkopere boodschappen, etc.
- Spaardeel direct bij binnenkomst op spaarrekening zetten en daar laten.
-Vriendin proberen zo veel mogelijk enthousiast te krijgen om mee te doen. Lukt redelijk, vooral het inzicht dat al haar werk van afgelopen jaar in spullen en uitjes zit werkte wel goed. Beter 2,5 week werken voor de maandelijkse kosten en de andere 2 weken om te sparen. Uitgesteld geluk noem ik het.

- Vermogensopbouw d.m.v. deposito's, aandelen, e.d. voorlopig nog niet. Te weinig vermogen en prioriteit ligt nu vooral op geld overhouden en sparen. Eerst ons daar maar eens bewijzen.

Het lukt best goed, sinds januari 4k gespaard, terwijl we echt op vrijwel niets begonnen dit jaar. Flinke tegenvaller is wel dat mijn auto plotseling in elkaar liep. Daar heb ik dus slechts een paar honderd euro aan over gehouden dankzij de sloop dienst. Twee jaar geleden gekocht voor 6k, Italiaans, heel veel reparatiekosten, een economisch zeer ongelukkige keuze. Nu bewust even zonder auto deze zomer. We wonen tegen de hoofdstad aan, hebben fietsen en het treinstation ligt direct tegenover ons huis. Hierdoor houden we meer over en heb ik tijd om eens goed na te denken hoe ik mijn autowens ga invullen, zonder dat ik weer op 0 euro begin.

Het is wel eens moeilijk, ik ontken niet dat wanneer een goede vriend een nieuwe auto koopt ik ook een stimulans krijg om te gaan shoppen. Zo'n stemmetje: je leeft nu, wat maakt het uit. Gelukkig heeft de stem die mij herinnert aan de flexibiliteit, vrijheid en uitgesteld genot van sparen de overhand gekregen.

Zo, heel verhaal getypt, maar ik lees dus mee en geniet van de vele tips en ervaringen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Leuk om te lezen. Auto's maken vaak een heel groot gedeelte uit van de maandelijkse lasten.
Als je zonder kunt doen wen je er aan dat je die niet nodig hebt en zal het je op lange termijn behoorlijk wat kunnen schelen.
En als je een keer echt een autootje nodig hebt kun je die altijd huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 16:47:
- Vermogensopbouw d.m.v. deposito's, aandelen, e.d. voorlopig nog niet. Te weinig vermogen en prioriteit ligt nu vooral op geld overhouden en sparen. Eerst ons daar maar eens bewijzen.
Goed actiepunt, lekker simpel en basic houden en bij het fundamentele begin starten. Risico nemen en een hoger rendement kan altijd later nog! Probeer ook leuke dingen of beloningen voor jullie in te bouwen, ik heb echt plezier aan sparen. Daarnaast als sparen normaal is heb je ook niet het gevoel dat je je iets ontneemt/dat er iets ontbreekt in je leven. Ff een dagje nadenken over bepaalde aankopen kan ook geen kwaad.
Het is wel eens moeilijk, ik ontken niet dat wanneer een goede vriend een nieuwe auto koopt ik ook een stimulans krijg om te gaan shoppen. Zo'n stemmetje: je leeft nu, wat maakt het uit. Gelukkig heeft de stem die mij herinnert aan de flexibiliteit, vrijheid en uitgesteld genot van sparen de overhand gekregen.
Sociale druk is inderdaad lastig en die vertaal slag moet je met name mentaal maken. De verleiding is tegenwoordig ook erg groot.
Ben zelf ook wel een auto liefhebber. Het kopen van een mooie nieuwe dure auto probeer ik zelf te onderdrukken door
- regelmatig een autoweekje te lezen
- te genieten van de nieuwe techniek (ipv verliefd te worden op 1model/merk)
- het bijhouden van mijn autokosten per maand (dan realiseer ik me weer dat ik veel geld bespaar tov een nieuwe c segmenter)

Volgens mij heb je een goed beeld ervan en klopt je plan op papier aardig. Nu (be)sparen zien als een leuke nuttige invulling in je leven en het gaat vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:20
Wij werken beide fulltime en verdienen samen op jaarbasis 55k netto
Wat verdienen jullie dan beide bruto per maand? Want dit is wel een zeer goed salaris voor 23-jarigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Het Fantoom schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:21:
[...]

Wat verdienen jullie dan beide bruto per maand? Want dit is wel een zeer goed salaris voor 23-jarigen.
Dat vroeg ik mij ook af, ik volg dit topic nu een aantal weken.....maar als ik even naar ons zelf kijken (beide 30+) samen zitten we bruto iets boven 2x modaal. Maar eh....dat is in de verste verte geen 55k netto. Jullie moeten beiden wel een heel goede baan hebben dan...

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 29-03-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Het Fantoom schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:21:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af, eigen bedrijf? Beide universiteit op 23 is volgens mij wat krap, of zijn jullie beide whizzkids? En startsalarissen zijn vaak ook niet zo hoog, om 55K netto te verdienen zitten jullie beide boven de 50k bruto per jaar op 23?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
martinusz schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:36:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af, eigen bedrijf? Beide universiteit op 23 is volgens mij wat krap, of zijn jullie beide whizzkids? En startsalarissen zijn vaak ook niet zo hoog, om 55K netto te verdienen zitten jullie beide boven de 50k bruto per jaar op 23?
Als ze even vertellen wat ze doen...dan switch ik misschien wel van baan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben beide een goede baan, ondanks onze leeftijd. Ikzelf zit op 3,5k bruto, excl. onkostenvergoeding en bonus. Mijn vriendin zit op 2,2k bruto, ook excl. bonussen. Zij werkt bij een zeer succesvol Amerikaans bedrijf waar het basis salaris niet zo hoog is, maar de bonussen tikken lekker aan.

55k is wat wij netto, dus incl. alle onkosten zoals reiskosten, bonussen, etc. per jaar ontvangen.

Ikzelf werk bij een succesvolle, maar zeer kleine start-up waarbij niet naar leeftijd wordt gekeken. Geld wordt dus ook bijna evenredig verdeeld. Eind 2012 heb ik een award gewonnen binnen mijn vakgebied en daarna is alles wel in een stroomversnelling gekomen. Ik begon namelijk 3 jaar geleden met 1,9k bruto in mijn huidige vakgebied.

Ik ben overigens online marketing consultant.

Nog wat extra info:
- Mijn werkgever biedt nog geen pensioenregeling aan, dus dat gaat er bij mij niet af
- Krijg wat royale vergoedingen voor bijv. telefoon, die veel meer zijn dan ik met mijn sim-only verbruik
- Ik realiseer me dat dit wellicht wat ongeloofwaardig overkomt, maar het is wel waar. Iets waar we best trots op zijn.
- Door een instabiele thuissituatie stond ik al vroeg op eigen benen. Als 18-jarige met MBO op zak begonnen als helpdesk medewerker voor 1,2k (!!) bruto. Vervolgens switch gemaakt naar online marketing (via-via gelukje). Daarin vervolgens snel ervaring op gedaan, een particuliere business opleiding gevolgd op kosten van werkgever en een award gewonnen. Dus feitelijk heb ik 5 jaar werkervaring en daarbij de award + scholing.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
Er zijn genoeg jobs bijvoorbeeld in een 4 ploegen systeem waar je met 4000 netto thuis komt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:54:
We hebben beide een goede baan, ondanks onze leeftijd. Ikzelf zit op 3,5k bruto, excl. onkostenvergoeding en bonus. Mijn vriendin zit op 2,2k bruto, ook excl. bonussen. Zij werkt bij een zeer succesvol Amerikaans bedrijf waar het basis salaris niet zo hoog is, maar de bonussen tikken lekker aan.

55k is wat wij netto, dus incl. alle onkosten zoals reiskosten, bonussen, etc. per jaar ontvangen.

Ikzelf werk bij een succesvolle, maar zeer kleine start-up waarbij niet naar leeftijd wordt gekeken. Geld wordt dus ook bijna evenredig verdeeld. Eind 2012 heb ik een award gewonnen binnen mijn vakgebied en daarna is alles wel in een stroomversnelling gekomen. Ik begon namelijk 3 jaar geleden met 1,9k bruto.

Knap gedaan! En goed voor elkaar zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
[..]

Nog wat extra info:
- Mijn werkgever biedt nog geen pensioenregeling aan, dus dat gaat er bij mij niet af
- Krijg wat royale vergoedingen voor bijv. telefoon, die veel meer zijn dan ik met mijn sim-only verbruik
- Ik realiseer me dat dit wellicht wat ongeloofwaardig overkomt, maar het is wel waar. Iets waar we best trots op zijn.
- Door een instabiele thuissituatie stond ik al vroeg op eigen benen. Als 18-jarige met MBO op zak begonnen als helpdesk medewerker voor 1,2k (!!) bruto. Vervolgens switch gemaakt naar online marketing (via-via gelukje). Daarin vervolgens snel ervaring op gedaan, een particuliere business opleiding gevolgd op kosten van werkgever en een award gewonnen. Dus feitelijk heb ik 5 jaar werkervaring en daarbij de award + scholing.
_/-\o_ Respect hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

Ikzelf werk bij een succesvolle, maar zeer kleine start-up waarbij niet naar leeftijd wordt gekeken. Geld wordt dus ook bijna evenredig verdeeld. Eind 2012 heb ik een award gewonnen binnen mijn vakgebied en daarna is alles wel in een stroomversnelling gekomen. Ik begon namelijk 3 jaar geleden met 1,9k bruto in mijn huidige vakgebied.

Nog wat extra info:
Geen pensioen dus? Dit moet je zelf (nog) regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
@Alec690
In het kader van dit topic. Mooie inkomsten, absoluut. Maar wees je er wel van bewust dat, als FO worden je interesseert, het gaat om je spaarratio. In jouw geval 36k uitgaven vs 55k inkomsten, dus je spaart ongeveer 35%. Dat houdt in dat je over 25 jaar FO (zonder wijziging in je privéleven of inkomsten) bent, ondanks voor jullie leeftijd relatief hoge inkomsten. Dus toch pas FO op je 50e ongeveer. Wellicht een interessant gegeven voor je, je bent er nu nog vroeg bij :)

[ Voor 5% gewijzigd door mossel op 29-03-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:29

Piper

No guts, no glory

Gelukkig nog meer jonge mensen die hier meelezen! Ik ben 25 en vriendin 27, herkenbare situatie, hier ook een vrije sector huurappartement van 1100,=(excl), gelukkig ook hier een mooi gezamenlijk inkomen wat er tegenover staat. Zijn nu bezig om te kijken om misschien een huis te gaan kopen, wel eentje ver beneden onze Max hypotheek en maandlasten een stuk lager dan onze huidige huur.. Focus is nu eerst om onze studieschulden af te lossen wat nog wel een jaar of 7 zal duren volgens de huidige planning, dus vermogensopbouw/aandelen gaat nog wel even duren voordat we daar aan toe zijn..;)
Vriendin doet gelukkig vrolijk mee met zuinig aan doen, meterstanden houden we ook braaf bij via energiemanager online, ondertussen nog wel aan het sparen om volgend jaar 4-6 weken Nieuw Zeeland te doen, maar ervaringen mogen geld kosten. Die 24 inch tv is groot genoeg(alleen de schaatstijden bij de OS waren er een beetje klein op;)) en het tv abbonement gaat waarschijnlijk de deur uit aan het eind van het jaar aangezien de commerciële zenders amper bekeken worden en je een groot deel via IPad/Apple TV toch wel kan zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accountant schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 18:37:
[...]

Goed actiepunt, lekker simpel en basic houden en bij het fundamentele begin starten. Risico nemen en een hoger rendement kan altijd later nog! Probeer ook leuke dingen of beloningen voor jullie in te bouwen, ik heb echt plezier aan sparen. Daarnaast als sparen normaal is heb je ook niet het gevoel dat je je iets ontneemt/dat er iets ontbreekt in je leven. Ff een dagje nadenken over bepaalde aankopen kan ook geen kwaad.
Wat betreft aankopen, wat bij mij goed werkt is om te visualiseren hoe het leven eruit ziet na de aankoop. Er kleven namelijk altijd ook nadelen aan (grote) aankopen. Denk aan een premium auto: groot bedrag van spaarrekening is uitgegeven, bezit van een object met grote afschrijving, risico en vrees op diefstal of schade.

Natuurlijk levert een mooie auto ook veel genot op, maar het is niet onverstandig om ook de nadelen eens te voor jezelf op een rij te zetten
[...]

Sociale druk is inderdaad lastig en die vertaal slag moet je met name mentaal maken. De verleiding is tegenwoordig ook erg groot.
Ben zelf ook wel een auto liefhebber. Het kopen van een mooie nieuwe dure auto probeer ik zelf te onderdrukken door
- regelmatig een autoweekje te lezen
- te genieten van de nieuwe techniek (ipv verliefd te worden op 1model/merk)
- het bijhouden van mijn autokosten per maand (dan realiseer ik me weer dat ik veel geld bespaar tov een nieuwe c segmenter)

Volgens mij heb je een goed beeld ervan en klopt je plan op papier aardig. Nu (be)sparen zien als een leuke nuttige invulling in je leven en het gaat vrij eenvoudig.
Autoweek is een goed idee! Zelfde doe ik met gaming. Vroeger altijd veel geld gespendeerd aan de nieuwste videokaarten en dure consoles + games. Tijd is er niet echt meer voor, plus dat ik mijn tijd nu liever gebruik voor andere zaken. Interesse is er nog wel en ik lees dan ook altijd weer de laatste nieuwtjes en mogelijkheden. Of kijk via internet de press conferences met nieuwe aankondigingen. Zelfde met de Apple keynotes, veel interesse in nieuwe producten, maar ik hoef niet direct te upgraden. Dus wel lezen over alle nieuwe opties en mogelijkheden, maar het niet direct willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinusz schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:22:
[...]

Geen pensioen dus? Dit moet je zelf (nog) regelen?
Klopt, hoewel ik wel bij mijn vorige werkgever 2 jaar pensioen heb opgebouwd. Inmiddels een jaar niet, maar gezien mijn leeftijd maak ik me er niet heel druk om.

Werkgever is voornemens om dit jaar met een pensioenregeling te komen, anders ga ik begin 2015 zelf iets uitdenken / opzetten.

Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik me nooit echt verdiept heb in mijn pensioen opbouw, voornamelijk omdat ik er vanuit ga dat ik misschien wel tot mijn 72ste moet werken. Dat is nog 49 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mossel schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:46:
@Alec690
In het kader van dit topic. Mooie inkomsten, absoluut. Maar wees je er wel van bewust dat, als FO worden je interesseert, het gaat om je spaarratio. In jouw geval 36k uitgaven vs 55k inkomsten, dus je spaart ongeveer 35%. Dat houdt in dat je over 25 jaar FO (zonder wijziging in je privéleven of inkomsten) bent, ondanks voor jullie leeftijd relatief hoge inkomsten. Dus toch pas FO op je 50e ongeveer. Wellicht een interessant gegeven voor je, je bent er nu nog vroeg bij :)
50 is niet verkeerd lijkt me. ;)
Punt is wel dat we nu zo'n 35% sparen, maar dat dit geld ook weer nodig gaat zijn in de toekomst. Althans, deels. Ik zie ons wel een huis kopen waar we het e.e.a. aan gaan verbouwen en naar wens inrichten bijv., zonder daar in door te slaan natuurlijk.

Dat is momenteel mijn grootste issue: we sparen redelijk, kan beter, maar er zijn nog genoeg zaken die gefinancierd moeten worden van dit spaargeld. Wat ik nu probeer is om eerst een 20k te sparen en vervolgens pas het geld boven de 20k ga gebruiken voor iets.

Heb wel het gevoel dat juist door nu op jonge leeftijd structureel geld over te houden en te sparen we op iets oudere leeftijd daar heel erg veel profijt van gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Als je al jong FO wilt worden is de traditionele pensioenopbouw toch ook niet echt belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:58:
Als je al jong FO wilt worden is de traditionele pensioenopbouw toch ook niet echt belangrijk?
Nee, ik vond het eigenlijk helemaal geen issue. Maar vooral door wat oudere familie (50+) ben ik hierover toch wat gaan twijfelen. Dringend advies gekregen om toch iets te regelen voor pensioenafdracht. Zal me er is in gaan verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
verdiepen kan nooit kwaad, maar de huidige 50+ generatie bekijkt het vaak heel anders (en kan jong fo zijn niet eens voorstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
rube schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:12:
verdiepen kan nooit kwaad, maar de huidige 50+ generatie bekijkt het vaak heel anders (en kan jong fo zijn niet eens voorstellen).
Stel je wordt toch niet FO er gaat van alles mis, en dan ook geen pensioen opgebouwd....daar ben je ook lekker mee op je oude dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Stel je bouwt pensioen op en het word ingepikt - kan het pas vanaf 95 jaar laten ingaan - moet er alsnog 50% belating over betalen - je haalt de 50 jaar niet eens....

Ik begrijp je wel hoor, maar pensioen opbouwen volgens de reguliere manier is ook niet helemaal veilig - zonder nadelen.
Ik doe het zelf ook, maar had graag gezien dat ik meer mogelijkheden had gehad (vrijer in fondkeuzes (met lagere fees) eventueel eerdere uitbetaling al dan niet tegen hoger belasting tarief etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:47:
[...]

Wat betreft aankopen, wat bij mij goed werkt is om te visualiseren hoe het leven eruit ziet na de aankoop. Er kleven namelijk altijd ook nadelen aan (grote) aankopen. Denk aan een premium auto: groot bedrag van spaarrekening is uitgegeven, bezit van een object met grote afschrijving, risico en vrees op diefstal of schade.

Natuurlijk levert een mooie auto ook veel genot op, maar het is niet onverstandig om ook de nadelen eens te voor jezelf op een rij te zetten
Visualiseren doe ik ook dat is inderdaad ook een goede. Ach ja genot ten aanzien van een auto is voor mij maar tijdelijk en een bodemloze put en daarom onderdruk ik het. Ben nu van een 14 jaar oude naar een 9 jaar oude auto gegaan er ging weer een wereld voor me open! Begrijp de mensen ook wel die er veel geld voor over hebben maar die tijd heb ik een beetje gehad mijn prioriteiten liggen nu ergens anders.
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:03:
[...]

Nee, ik vond het eigenlijk helemaal geen issue. Maar vooral door wat oudere familie (50+) ben ik hierover toch wat gaan twijfelen. Dringend advies gekregen om toch iets te regelen voor pensioenafdracht. Zal me er is in gaan verdiepen...
Haha de oudere familieleden die nog geloven dat vadertje staat alles voor je regelt en dan huilen dat ze niet op de beloofde datum met pensioen kunnen.
Kijk dat je voor later moet zorgen dat staat vast in dit topic. Lang leven de lol en dan met alleen een AOW in een huurhuis of volledig gefinancierd huis wonen lijkt me niet echt een pretje. Gewoon verstandige keuzes maken en je gezonde verstand gebruiken en je komt al ver.

Zulk soort familieleden keken mij ook raar aan toen ik de uitvaartverzekering van mijn vrouw heb stopgezet:+ . Geen idee wat mijn schoonouders ooit bezielde dit af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

rube schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:31:
Stel je bouwt pensioen op en het word ingepikt - kan het pas vanaf 95 jaar laten ingaan - moet er alsnog 50% belating over betalen - je haalt de 50 jaar niet eens....

Ik begrijp je wel hoor, maar pensioen opbouwen volgens de reguliere manier is ook niet helemaal veilig - zonder nadelen.
Ik doe het zelf ook, maar had graag gezien dat ik meer mogelijkheden had gehad (vrijer in fondkeuzes (met lagere fees) eventueel eerdere uitbetaling al dan niet tegen hoger belasting tarief etc.)
Het kan echter geen kwaad om het toch geregeld te hebben. Voor het geval als. Met nadruk op als.

Als m'n werkgever dan toch al verplicht pensioenafdracht doet en zij deze lekker verdubbelen, waarom dan niet? Kost me zelf 120 euro, maar krijg er 240 op pensioen gestort. Ik zie het maar als een vorm van sparen weer.

Zelf extra inleggen doe ik nou weer niet. Naja. Niet regelmatig. Heb wel 50 euro op BND pensioen gestort. En als ik ooit weer wat geld teveel op m'n betaalrekening heb en m'n limieten heb bereikt op de andere investeringen.

M'n verdeling
10k spaarrekening (in principe max bereikt)
10k belegging binck index trackers (max bereikt)

elke maand 200 euro BND indexfondsen (onbeperkt)
elke maand 100 euro geldvoorelkaar (max 2000. Nog niet bereikt)
elke maand 50 euro isepankur (max 1000 euro. Nog niet bereikt)

De rest van het geld gaat richting spaarrekening om elk jaar weer af te lossen op hypotheek en/of buffer.

Is hiernaast nog wat over aan het eind van het fiscaal jaar, dan gaat dit richting pensioenfonds.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 02-09 20:08
Accountant schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:56:
Zulk soort familieleden keken mij ook raar aan toen ik de uitvaartverzekering van mijn vrouw heb stopgezet:+ . Geen idee wat mijn schoonouders ooit bezielde dit af te sluiten.
Tja, dit is een generatie die elke boer of scheet kon verzekeren, en dit ook gedaan heeft. Ikzelf zat ooit bij een stichting, die voor een schamele 40 euro per jaar bij mijn begrafenis voor koffie en cake zorgt. Ondertussen heb ik dit stopgezet. Voor 1200 + de rente kan je bijna de mensen naar een restaurant sturen na afloop van de dienst.

Verzekeringen zijn voor mij heel simpel, en sluit ik alleen af wanneer ik het risico niet volledig kan of wil dragen. Ik heb daarom ook alleen voor het minimum een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
merauder schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:45:
[...]
Verzekeringen zijn voor mij heel simpel, en sluit ik alleen af wanneer ik het risico niet volledig kan of wil dragen.
Klopt en altijd afvragen begrijp ik het verzekeringsproduct, wat verzeker ik, hoeveel verzeker ik en wat kost me dat? Goed voorbeeld zorgverzekering. 500 eigen risico=250 premie korting=dus in feite loop je 250 risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:03:
[...]

Luister niet teveel naar die spruitjeslucht verhalen van mensen die een baan voor het leven hebben en eindloonregeling, etc. Die herhalen vaak alleen maar geschiedenisverhalen en projecteren hun eigen situatie op jou. Stel die mensen eens hele kritische vragen en je merkt vaak dat hun advies nergens op jou van toepassing is.

Jij moet nog 45-50 jaar tot je pensioen. Het is maar de vraag of je dat dan nog nodig hebt. Zeker als je FO bent is pensioen niet eens relevant. Met een afbetaald huis heb je aan AOW (als dat dan nog bestaat) al ruim voldoende. Als je 70-75 bent doe je toch niet veel meer

Als je werkgever er al niet aan meebetaald moet je er imo zelf ook niets insteken, zeker niet als je nog een hypotheekschuld hebt en nog onder de 42000 euro vermogen zit. Je legt je sowieso vast (ikzelf vind dit uberhaupt al niet prettig) en aan pensioen gaan ook zeer veel kosten op helaas. Bovendien kun je je reserveringruimte over 7 jaar ook nog benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
kmf schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:23:
[...]

Het kan echter geen kwaad om het toch geregeld te hebben. Voor het geval als. Met nadruk op als.

Als m'n werkgever dan toch al verplicht pensioenafdracht doet en zij deze lekker verdubbelen, waarom dan niet? Kost me zelf 120 euro, maar krijg er 240 op pensioen gestort. Ik zie het maar als een vorm van sparen weer.
Ik vraag gewoon aan mijn werkgever of hij me die 120 euro gewoon wil uitkeren als salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Blazer Coke schreef op maandag 31 maart 2014 @ 00:08:
[...]

Ik vraag gewoon aan mijn werkgever of hij me die 120 euro gewoon wil uitkeren als salaris.
En gelijk 50% laten afsnoepen door vadertje staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blazer Coke schreef op maandag 31 maart 2014 @ 00:08:
[...]

En ik hoop dat hij dat niet doet. En echt niet vanwege jou, maar omdat al snel de helft geen pensioen meer heeft als ze nu ook het geld aan vuurwerk kunnen opmaken. En dan later zijn ze zo'n zielige groep zonder pensioen en moet er weer extra belastinggeld naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
rube schreef op zondag 30 maart 2014 @ 22:31:
En dat geldt niet voor spaargeld? Sterker nog, er hebben de afgelopen jaren veel mensen hun spaargeld zien verdampen/verdwijnen. Bovendien, Dijsselbloem heeft het nu al over het verlagen van inkomstenbelasting en verhogen van VRH

Hebben we het in dit topic niet altijd over spreiden? Pensioenopbouw lijkt me een uitstekend potje, zeker ook als de werkgever meebetaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kmf schreef op maandag 31 maart 2014 @ 00:25:
[...]
En gelijk 50% laten afsnoepen door vadertje staat?
52% nu of in ieder geval zo'n 18,35% als je de AOW leeftijd bereikt.

Dat is dus maximaal 33.65% dat je verliest aan fiscaal voordeel door het nu uit te laten keren.

Echter, als je in schijf 3 & 4 valt (goede kans als je serieus met FO bezig bent) is er geen voordeel meer als ik het goed begrijp

De 1.2% VRH zal worden opgeheven tegen de lagere tarieven + TER.
Sissors schreef op maandag 31 maart 2014 @ 08:18:
[...]
En ik hoop dat hij dat niet doet. En echt niet vanwege jou, maar omdat al snel de helft geen pensioen meer heeft als ze nu ook het geld aan vuurwerk kunnen opmaken. En dan later zijn ze zo'n zielige groep zonder pensioen en moet er weer extra belastinggeld naartoe.
Ja, daar heb je (helaas) een punt.
Hbeez schreef op maandag 31 maart 2014 @ 08:28:
[...]
En dat geldt niet voor spaargeld? Sterker nog, er hebben de afgelopen jaren veel mensen hun spaargeld zien verdampen/verdwijnen.
Verdampen/verdwijnen valt mee denk, alleen als je veel geld op een omgevallen bank had staan toch?
Maar dat is natuurlijk ook niet zo heel slim en daar kun je tenminste zelf je maatregelen tegen nemen.

Als je doelt op verdampen dat aandelen in '87, '00 '08 e.d. tijdelijke sterke dips hebben, ja dat klopt. Maar daar hebben de pensioenfondsen ook last van. Bovendien, kijk eens 5 jaar later EN aandelen moet maar een gedeelte uitmaken van je portefeuille.
Bovendien, Dijsselbloem heeft het nu al over het verlagen van inkomstenbelasting en verhogen van VRH
Ja, hoe jaag je mensen Nederland uit. Heb ik al eens eerder aangegeven.
Stel dat de VRH b.v. na 3% gaat, dan snoept vreet dat dus een enorm deel op van je (netto) rendement. Ik betaal graag belasting hoor, betaal nu ook behoorlijk veel ieder jaar, maar als dat gaat gebeuren, jammer dan Nederland.
Hebben we het in dit topic niet altijd over spreiden? Pensioenopbouw lijkt me een uitstekend potje, zeker ook als de werkgever meebetaalt.
Jazeker, maar ik wil dus liever zelf kunnen spreiden en niet 40 jaar moeten wachten voor ik überhaupt zelf bij mijn gespaarde geld kan.

Mijn huidige pensioen bouw ik op bij NN, bij fondsen die veels te duur zijn met te hoge fees. Betere-goedkopere fondsen kan ik zelf via goedkopere brokers ook wel beheren.

En ja, ik begrijp echt wel dat deze vorm van pensioen voordelen heeft voor individuele gevallen en de samenleving als geheel. Ik zou het voor mij zelf echter liever anders zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Voor de Nederlander in algemene zin is het inderdaad goed dat het een verplichting is. Maar ik kan me goed voorstellen dat de mensen in dit topic zeggen geef het mij nu maar dan vul ik dat op mijn eigen manier in.

Wat heb je liever? Nu 100 euro (als 30 jarige) of straks op pensioen leeftijd 1.000 per maand extra? Doe mij die 100 euro nu maar, ik weet niet wat de overheid voor mij in petto heeft dus voor hetzelfde geld krijg ik die 1.000 euro pas op een leeftijd van 85.

Edit:
Wellicht kunnen pensioenfondsen/overheid de pensioenpremie op de een of andere manier aan een hypotheekaflossing koppelen dat zou voor Jantje Modaal met een huis wel goed zijn denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Accountant op 31-03-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

orf

Ik heb als werkgever de pensioenverzekering met instemming van de medewerkers een paar jaar geleden stopgezet en keer dat sindsdien bruto uit. Ik vond de kosten veel te hoog ten opzichte van het rendement. Daarnaast was het ook nog eens ontzettend ondoorzichtig en had geen enkele medewerker ooit ingelogd bij de verzekeraar om te kijken hoe het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 02-09 20:08
Het lastige bij pensioenen al dan niet afschaffen, is dat erg veel mensen hier domweg niet mee bezig zijn. Ik heb al meerdere mensen van 50+ mogen ontmoeten die bij de woorden 'financiën tijdens mijn oude dag' het Spaans benauwd kregen. Dit betrof veelal lager geschoolde ZZP-ers die doorgaans van factuur naar factuur leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
orf schreef op maandag 31 maart 2014 @ 09:07:
Ik heb als werkgever de pensioenverzekering met instemming van de medewerkers een paar jaar geleden stopgezet en keer dat sindsdien bruto uit. Ik vond de kosten veel te hoog ten opzichte van het rendement. Daarnaast was het ook nog eens ontzettend ondoorzichtig en had geen enkele medewerker ooit ingelogd bij de verzekeraar om te kijken hoe het ging.
Heb je wel voor jezelf zoiets van ik heb wel nog een morele zorgplicht richting mijn mederwerkers om ze periodiek eens te vragen hoe ze het pensioen hebben ingevuld (of een info avond of iets dergelijks). Of heb je zoiets van daar bemoei ik me niet meer mee dat zoeken ze zich zelf maar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

orf

Accountant schreef op maandag 31 maart 2014 @ 09:21:
[...]

Heb je wel voor jezelf zoiets van ik heb wel nog een morele zorgplicht richting mijn mederwerkers om ze periodiek eens te vragen hoe ze het pensioen hebben ingevuld (of een info avond of iets dergelijks). Of heb je zoiets van daar bemoei ik me niet meer mee dat zoeken ze zich zelf maar uit?
We hebben bij de afschaffing een pensioenadviseur een presentatie laten houden over de verschillende mogelijkheden van pensioensparen en alternatieven zoals eerst je hypotheek aflossen. Ook heeft deze adviseur de verschillen laten zien tussen individueel en collectief pensioen en de fiscale zaken (jaarruimte e.d.)

We hebben nog steeds de berekening van het pensioendeel losgetrokken van het salaris en we bespreken dat met elke medewerker bij het beoordelingsgesprek (want dan komt salaris ook ter sprake). De meeste medewerkers hebben zelf iets geregeld. Bij de overige blijf ik wel aandringen, maar uiteindelijk zie ik het als eigen verantwoordelijkheid.

Ik vind het huidige stelsel waarbij jobhoppers straks op veel verschillende plekken een pensioen hebben staan of waar de ene verzekeraar het overneemt van de andere (niet heel transparant) behoorlijk onhoudbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Had ik maar zo'n werkgever :-(

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
orf schreef op maandag 31 maart 2014 @ 11:53:
[...]

We hebben bij de afschaffing een pensioenadviseur een presentatie laten houden over de verschillende mogelijkheden van pensioensparen en alternatieven zoals eerst je hypotheek aflossen. Ook heeft deze adviseur de verschillen laten zien tussen individueel en collectief pensioen en de fiscale zaken (jaarruimte e.d.)

We hebben nog steeds de berekening van het pensioendeel losgetrokken van het salaris en we bespreken dat met elke medewerker bij het beoordelingsgesprek (want dan komt salaris ook ter sprake). De meeste medewerkers hebben zelf iets geregeld. Bij de overige blijf ik wel aandringen, maar uiteindelijk zie ik het als eigen verantwoordelijkheid.

Ik vind het huidige stelsel waarbij jobhoppers straks op veel verschillende plekken een pensioen hebben staan of waar de ene verzekeraar het overneemt van de andere (niet heel transparant) behoorlijk onhoudbaar.
Netjes hoor, dat verdient wel een compliment! Je zorgplicht kom je mooi na, ook door het jaarlijks wel even aan te kaarten, wat de werknemer er vervolgens meedoet is inderdaad zijn eigen verantwoordelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Orf zoekt nog iemand. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
We bouwen in ons bedrijf ook geen pensioen op. Over een jaar willen we de werknemers wel iets aanbieden op dit vlak. Wat zouden jullie ons als werkgever nu adviseren?

Orf ik vind jullie insteek in ieder geval iets om te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Peil eerst het animo, wellicht na eerst een goede (onafhankelijke) uitleg met de voor en nadelen.
Daarna verdere acties bepalen (wel/niet/vrijwillig of verplicht).

En, de opmerkingen hier zijn niet representatief voor gemiddeld werkend Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
We kunnen weer schuiven met de centjes van de ING!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Fimke schreef op maandag 31 maart 2014 @ 20:29:
We bouwen in ons bedrijf ook geen pensioen op. Over een jaar willen we de werknemers wel iets aanbieden op dit vlak. Wat zouden jullie ons als werkgever nu adviseren?

Orf ik vind jullie insteek in ieder geval iets om te onthouden.
Tenzij je echt een middel- of eindloonregeling wil aanbieden zou ik gewoon niets doen, maar gewoon de brutosalarissen van medewerkers op pijl houden zodat ze pensioen in eigen beheer kunnen opbouwen of
kunnen kiezen om het bedrag te gebruiken voor bijvoorbeeld het aflossen van een hypotheek.

De meeste werkgevers kiezen altijd voor hun eigen portemonnee en kiezen op advies van verzekeraars om een beschikbare premie regeling aan te bieden. Beschikbare premieregeling zijn weinig flexibel voor werknemers en geven bovendien geen garantie op een redelijke uitkering.

Een werkgever die echt het beste voor heeft met zijn werknemers biedt ze een eindloonregeling. Tevens een goede manier om werknemers aan een bedrijf te binden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:41
Accountant schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:34:
We kunnen weer schuiven met de centjes van de ING!
Mooi, ik ga het schuiven naar index via meesman.

Heb nu beschikbaar: totaal 20K die ik daar in wil steken. (nu beschikbaar 20K en iedere maand nog wel 1K extra daarvoor) Wat raad je me aan, iedere maand bijv 2-3K? Of nu een hoger bedrag en dan maandelijks?

Ik denk aan het volgende: 70% wereld index fonds, 30% emerging markets. Wat is jouw idee hierover? Risico mag genomen worden, heb het de komende 10 jaar niet nodig

[ Voor 18% gewijzigd door radeoxx op 01-04-2014 13:48 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Niemand heeft een 100% nauwkeurige glazen bol, maar een succesvol beleggingsadvies is: verkoop aan optimisten en koop van pessimisten. Nu aan jou de keuze of je in een periode met all-time records van de SP500 snel of langszaam moet instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
+1, Mooi gezegd

(dat gold overigens vorig jaar ook al, en sindsdien is de beurs nog flink verder gestegen, maar dat is dus ook de glazen bol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@radeox
ben je risicomijdend of niet.

als je met een dobbelsteen gooit, en bij 1 en 2 verlies je je geld, en bij 3, 4, 5 en 6 verdubbel je je geld, hoeveel zou je dan inzetten?

positieve verwachting, dus als je alles zou inzetten in die situatie, zou je ook alles in 1 keer in de beurs kunnen zetten zonder te spreiden over maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Geld krijg je in ruil voor arbeid = tijd. Tijd is gelimiteerd, we gaan allemaal dood.

Geld is dus ook gelimiteerd. Geld dat je verliest, kun je dus ook niet weer opnieuw verdienen. Je zult opnieuw tijd moeten ruilen voor nieuw geld.

Als je een klein beetje geld verliest gaat het om een klein beetje tijd.
Verlies je veel geld, verlies je veel tijd. Tijd die je nooit meer terug krijgt.

Geld verliezen (en gokken/speculeren) moet je daarom mijden.

Tenzij je geld genoeg hebt en je het dus niet hoeft te ruilen voor tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 14:48:
Geld krijg je in ruil voor arbeid = tijd. Tijd is gelimiteerd, we gaan allemaal dood.

Geld is dus ook gelimiteerd. Geld dat je verliest, kun je dus ook niet weer opnieuw verdienen. Je zult opnieuw tijd moeten ruilen voor nieuw geld.

Als je een klein beetje geld verliest gaat het om een klein beetje tijd.
Verlies je veel geld, verlies je veel tijd. Tijd die je nooit meer terug krijgt.

Geld verliezen (en gokken/speculeren) moet je daarom mijden.

Tenzij je geld genoeg hebt en je het dus niet hoeft te ruilen voor tijd.
Maar als je nog jong bent kun je meer risico nemen, dan is het namelijk nog mogelijk en makkelijker om je verliezen terug te verdienen. Bovendien verschilt de mate van risico per individu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Juist als je jong bent kun je door gestapelde rente een goed begin met je pensioen maken ;)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
BigWillem89 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 15:00:
[...]
Maar als je nog jong bent kun je meer risico nemen, dan is het namelijk nog mogelijk en makkelijker om je verliezen terug te verdienen.
Dat kan dus niet. geld dat je verlies is weg. Dat is dus dus arbeid = tijd geruild voor niets.

Je kan wel NIEUW geld verdienen. Door extra tijd te ruilen voor geld. Of hopen dat de beurs weer stijgt (maar dan nog had je dat dus beter anders kunnen inzetten, zie voorbeeld bitcoins hieronder).
Bovendien verschilt de mate van risico per individu.
Zeker. En een papieren verlies is ook nog geen echt verlies.
Testert schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 15:05:
Juist als je jong bent kun je door gestapelde rente een goed begin met je pensioen maken ;)
Jazeker, dat is ook zo.
Maar als je [voorbeeld] 10K in bitcoins gestopt had 6 maanden geleden, dan is daar nu (op papier) nog zo'n 5K van over.

Wellicht dat het over 40 jaar 2 miljoen waard is als je het laat staan.
Maar in dat geval had je beter NU bitcoins twv 10K kunnen aanschaffen, want dat zou het over 40 jaar 4 miljoen waard zijn, dus 2 x zoveel.

Wat ik bedoel te zeggen: ja, je moet op lange termijn kijken en je moet daarbij een bepaald risico nemen.
Maar, geld dat je verliest [werkelijk] is echt weg en geld dat je verliest [op papier] had je (achteraf gezien) beter elders in kunnen zetten om een veel hoger rendement te krijgen.

In stand houden van kapitaal is prioriteit 1, rendement maken 2.

Gokken is namelijk heel makkelijk en je wilt niet weten hoeveel particulieren in 87, '00; '08 JAREN VAN SPAREN zijn kwijtgeraakt.
En het ergste is vaak nog dat ze niet tegen dalingen van b.v. 30 of 40% kunnen en dan dus verkopen. En het daarna "veilig" op de bank zetten. Daarmee de inflatie niet eens bij kunnen houden en de stijging van de afgelopen 5 jaar geheel zijn misgelopen...nu lijkt het weer wat beter te gaan en mensen gaan nu weer voorzichtig instappen..
ik voel een cyclus aankomen :P

Dat gezegd hebbende: ja, wij zitten ook in aandelen. Ik geloof niet dat ik de markt kan timen. Dus we blijven gewoon zitten. Maar wel flink gespreid en met contrair bewegende assets om volatiliteit van de gehele portefeuille te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
rube schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:02:
[...]
Ben je een vrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
[...]

Dat kan dus niet. geld dat je verlies is weg. Dat is dus dus arbeid = tijd geruild voor niets.

Je kan wel NIEUW geld verdienen. Door extra tijd te ruilen voor geld. Of hopen dat de beurs weer stijgt (maar dan nog had je dat dus beter anders kunnen inzetten, zie voorbeeld bitcoins hieronder).
Dat bedoelde ik ook. Je kunt dan extra werken om eventuele verliezen te compenseren.
Jazeker, dat is ook zo.
Maar als je [voorbeeld] 10K in bitcoins gestopt had 6 maanden geleden, dan is daar nu (op papier) nog zo'n 5K van over.

Maar in dat geval had je beter NU bitcoins twv 10K kunnen aanschaffen, want dat zou het over 40 jaar 4 miljoen waard zijn, dus 2 x zoveel.

Wat ik bedoel te zeggen: ja, je moet op lange termijn kijken en je moet daarbij een bepaald risico nemen.
Maar, geld dat je verliest [werkelijk] is echt weg en geld dat je verliest [op papier] had je (achteraf gezien) beter elders in kunnen zetten om een veel hoger rendement te krijgen.
Dat is makkelijk achteraf praten, maar dat weet je vantevoren niet.
Helemaal mee eens, maar dan nog kun je als je jong bent meer risico nemen om zo een hoger rendement te halen. Natuurlijk er zijn ook grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

[...]

Zeker. En een papieren verlies is ook nog geen echt verlies.

[...]

Jazeker, dat is ook zo.

Gokken is namelijk heel makkelijk en je wilt niet weten hoeveel particulieren in 87, '00; '08 JAREN VAN SPAREN zijn kwijtgeraakt.
En het ergste is vaak nog dat ze niet tegen dalingen van b.v. 30 of 40% kunnen en dan dus verkopen. En het daarna "veilig" op de bank zetten. Daarmee de inflatie niet eens bij kunnen houden en de stijging van de afgelopen 5 jaar geheel zijn misgelopen...nu lijkt het weer wat beter te gaan en mensen gaan nu weer voorzichtig instappen..

Dat gezegd hebbende: ja, wij zitten ook in aandelen. Ik geloof niet dat ik de markt kan timen. Dus we blijven gewoon zitten. Maar wel flink gespreid en met contrair bewegende assets om volatiliteit van de gehele portefeuille te dempen.
Ik ben het vaak met je eens, en nu ook mbt beleggen, behalve op het punt: "een papieren verlies is ook nog geen echt verlies". Een papieren verlies is namelijk wel degelijk een echt verlies. Als je voor 10k bitcoins kocht, en die zijn nu nog maar 5k waard, dan heb je 5k verlies. Je kan je bitcoins op geen enkele manier meer verkopen voor 10k, tenzij de markt 100% stijgt. Zolang dat niet gebeurt, heb je verlies en ben je die 5k dus kwijt. De waarde van je bezit is hetgeen waarop je het op dat moment kan verzilveren / verkopen. Niet wat je ervoor betaalt hebt, dat staat er helemaal los van.

Een papieren verlies = geen verlies is een excuus voor de meeste beleggers om te blijven zitten in een verliesgevende positie. (cut your profits, and let your losses run, daar zijn de meeste particuliere beleggers erg goed in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ha, iemand die het vaak met mij eens is?! Dat kom ik IRL niet vaak tegen 8)

Hmm, ja ik denk dat ik inderdaad wel met je mee ga hierin.
Maar ik wil er wel de opmerking bij maken dat als je aandelen koopt voor dividend inkomsten, de waan van de dag (dus prijs op de beurs), minder belangrijk is. Hetzelfde voor een huis waar je in woont.

Ja, wellicht had je ze tegen een lagere prijs kunnen kopen, maar beide assets leveren nog de service (dividend & wonen) waarvoor je deze hebt gekocht. Ook al is de aanschafprijs op de vrije markt op dat moment lager.

Bitcoins, valuta, grondstoffen die je hebt gekocht met het oog op een waarde stijging, maar in de praktijk alleen maar minder waard worden, tja, dat is inderdaad wel echt een verlies en heb je verder niets aan.

Ik weet niet hoe ik dit verschil moet benoemen (als er tenminste wel een verschil is en ik mezelf niet voor de gek aan het houden ben :P ).
Een papieren verlies = geen verlies is een excuus voor de meeste beleggers om te blijven zitten in een verliesgevende positie.
Maar bij de grote crashes doen particuliere juist andersom: die verkopen in paniek, stappen geheel uit en maken hun verliezen niet meer goed.
Terwijl ze beter rustig bij hadden kunnen kopen (dollar averaging) aangezien de prijs dan door emoties (te veel) doorslaat naar beneden.

Verliezen door slecht lopende bedrijven die is natuurlijk wat anders. Maar daarom is spreiding ook weer zo belangrijk.

Wat anders: de kinderbijslag is ook weer binnen. Mooi meegenomen natuurlijk, maar eigenlijk vreemd toch, dat je dat krijgt onafhankelijk van je inkomen of vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
rube schreef op woensdag 02 april 2014 @ 08:36:
Wat anders: de kinderbijslag is ook weer binnen. Mooi meegenomen natuurlijk, maar eigenlijk vreemd toch, dat je dat krijgt onafhankelijk van je inkomen of vermogen.
Soort van stimulans om kinderen te nemen vanuit de overheid? Een extra zetje in de rug?
En iedereen is gelijk, dus dat zal de reden wel zijn dat iedereen het krijgt ongeacht vermogen/inkomen.
Iemand die 100.000 per jaar verdiend zal het wellicht eigenlijk niet nodig hebben, maarja daar is de VVD ook voor he :P

Voor ons is het een aangename aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ik ben ook meer van iedereen gelijk. We hebben een mooi progressief stelsel dus iedereen draagt zijn of haar steentje bij. Daarnaast heb ik een hekel aan regels waarbij de overheid naar mijn vermogen kijkt en dit afstraft door allerlei uitsluitingen. Mijn vermogen is grotendeels verkregen door arbeid en daardoor al eens fors belast.

Hier moeten we nog wachten tot 1 juli op de kinderbijslag (de grens van 31 maart hebben we niet gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op woensdag 02 april 2014 @ 09:18:
Ik ben ook meer van iedereen gelijk. We hebben een mooi progressief stelsel dus iedereen draagt zijn of haar steentje bij. Daarnaast heb ik een hekel aan regels waarbij de overheid naar mijn vermogen kijkt en dit afstraft door allerlei uitsluitingen. Mijn vermogen is grotendeels verkregen door arbeid en daardoor al eens fors belast.

Hier moeten we nog wachten tot 1 juli op de kinderbijslag (de grens van 31 maart hebben we niet gehaald).
Dan moet je volgens mij nog een kwartaal extra wachten ;) als ik het goed herinner krijg je het namelijk achteraf, dus als je kind dit kwartaal wordt geboren, krijg je het pas aan het einde van het kwartaal erna. (onder voorbehoud van mijn geheugen :P )

Hoe gaan jullie om met zaken als wijzigingen die je aan je huis wilt uitvoeren?
Ik heb moeite met geduld hebben ;) vorig jaar is de keuken vervangen (wens van ons), 2 jaar ervoor is er een aanbouw aangezet voor extra ruimte.
Zaken die nog op het lijstje staan zijn:
- Dakkapel
- Schuurdeur verplaatsen (kleine verbouwing)
- rolluiken overal (nu alleen op babykamer)
- zonnepanelen

Het liefst wil ik ons huis zo snel mogelijk hebben zodat het naar ons gevoel helemaal compleet is, echter onze buffer is op dit moment flink geslonken, eigenlijk moet die dus eerst behoorlijk aangroeien. Maar ik wil ook graag ons huis hebben zoals we dat graag willen....dilemma's....

Mijn idee nu:
Dit jaar 3K belasting terug -> rolluiken achter plaatsen (+/- 1000 euro) (rest sparen)
Volgend jaar of het jaar erop dakkapel plaatsen -> 5-7K ongeveer
Andere 2 punten heb ik nog niet echt een concreet beeld voor.

[ Voor 35% gewijzigd door Martinusz op 02-04-2014 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op woensdag 02 april 2014 @ 09:18:
Maar ik zou in principe liever lagere belastingen zien en alleen ondersteuning daar waar echt nodig.
Maar goed, dat is meer een politieke discussie.

Maar het is niet zo dat ik de kinderbijslag terugstort ofzo :P (als dat al kan).
Pagina: 1 ... 26 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.