Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.036 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:02
Inderdaad, per geheel kwartaal achteraf, dus als je kindje nu geboren wordt krijg je pas 1 oktober de eerste kinderbijslag. Viel mij ook tegen, mijn kleintje is ook geboren aan het begin van een kwartaal :) Niet dat het geld verder echt nodig is, maar iedereen krijg het inderdaad. Ik spaar het op een rekening voor de kleine zelf en koop er elke keer als de minimumgrens bereikt is 10-jaars deposito's van (totdat ze 8 is, daarna afbouwen qua termijn), zodat er een mooi potje is voor studie/rijbewijs enz.

Voorbeelden (van de svb site):

- Uw kind is geboren op 12 april, in het tweede kwartaal dus. Op de eerste dag van dit kwartaal was het kind nog niet geboren. Daarom krijgt u voor het eerst kinderbijslag voor het derde kwartaal. Wij betalen de kinderbijslag als dit kwartaal is afgelopen, dus rond 3 oktober.
- Uw kind is geboren op 1 april, dus op de eerste dag van het tweede kwartaal. U krijgt dan voor het eerst kinderbijslag voor het tweede kwartaal. Wij betalen de kinderbijslag rond 3 juli.
- De kinderbijslag gaat omhoog als uw kind 6 jaar wordt. Is uw kind op 1 april jarig, dan krijgt u de hogere kinderbijslag vanaf het tweede kwartaal. Is uw kind op 12 april jarig, dan krijgt u het hogere bedrag vanaf het derde kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57
martinusz schreef op woensdag 02 april 2014 @ 09:33:
[...]
Hoe gaan jullie om met zaken als wijzigingen die je aan je huis wilt uitvoeren?
Mooi dat je het aanhaalt. Door de commentaren in dit topic heb ik me wel bepaalde zaken aangetrokken en heb ik mijn visie wel een beetje bijgesteld. Ik wil ook nog een aantal zaken aanpakken in ons huidige huis.
Ik zie ons huidige huis als een tussenhuis en ons volgende huis (over 10-12jaar als kind(eren) naar middelbare school gaan) als ons eind huis. Dus de investeringen in dit huis zullen niet top of the bill zijn maar meer gericht op wat wooncomfort, moderniseren en een toekomsitge verkoop/verhuur.

De grotere uitgave die ik nog wil verrichten wat veelal materiaal of ingehuurde arbeidskosten zijn:
Isoleren, de tuin, sanitair deel en wellicht de keuken.

Dit topic heeft me doen realiseren dat je wel ook een deel van je wensen nu moet voldoen in plaats van alles maar uit te stellen (daar ben ik vrij goed in :) ). Dus ik wil bovenstaande zaken eigenlijk de komende 2-3 jaar beetje bij beetje oppakken zodat wij er nog zolang mogelijk woongenot van hebben en dat ik het niet op het laatste allemaal op orde maak voor de toekomstige bewoners.

Geschatte kosten hierbij zijn:
Isoleren 2.000 (najaar om gas rekening omlaag te krijgen)
Tuin 2.000-3.000 (najaar zodat als ons kindje kan lopen de tuin weer aangegroeid is)
Sanitair deel 5.000 (2015-2016)
Keuken 7.500 (geen topprioriteit maar oog wil ook wat)
Met name het sanitairdeel en de keuken zullen onze spaarcapacitieit aantasten. Maar doordat we een redelijk spaarcapacitieit hebben valt het ook wel weer mee. Als we alles in 1 jaar besluiten te verbouwen dan nog zouden we een vermogenstoename hebben. Maar ik wil het liever over 2-3 jaar verdelen zodat ik alles rustig aan kan doen. Daarnaast wil ik zelf zoveel mogelijk meehelpen waar mogelijk, niet aleen vanwege de kosten maar ik ben nieuwsgierig aangelegd. Als we een stucadoor thuis hebben dan kan ik makkelijk een dag naast die man staan, fascinerend om te zien hoe die een kamertje mooi maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Accountant schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:14:
[...]

Mooi dat je het aanhaalt. Door de commentaren in dit topic heb ik me wel bepaalde zaken aangetrokken en heb ik mijn visie wel een beetje bijgesteld. Ik wil ook nog een aantal zaken aanpakken in ons huidige huis.
Ik zie ons huidige huis als een tussenhuis en ons volgende huis (over 10-12jaar als kind(eren) naar middelbare school gaan) als ons eind huis. Dus de investeringen in dit huis zullen niet top of the bill zijn maar meer gericht op wat wooncomfort, moderniseren en een toekomsitge verkoop/verhuur.

De grotere uitgave die ik nog wil verrichten wat veelal materiaal of ingehuurde arbeidskosten zijn:

Dit topic heeft me doen realiseren dat je wel ook een deel van je wensen nu moet voldoen in plaats van alles maar uit te stellen (daar ben ik vrij goed in :) ). Dus ik wil bovenstaande zaken eigenlijk de komende 2-3 jaar beetje bij beetje oppakken zodat wij er nog zolang mogelijk woongenot van hebben en dat ik het niet op het laatste allemaal op orde maak voor de toekomstige bewoners.

Tuin 2.000-3.000 (najaar zodat als ons kindje kan lopen de tuin weer aangegroeid is)
Met name het sanitairdeel en de keuken zullen onze spaarcapacitieit aantasten. Maar doordat we een redelijk spaarcapacitieit hebben valt het ook wel weer mee. Als we alles in 1 jaar besluiten te verbouwen dan nog zouden we een vermogenstoename hebben. Maar ik wil het liever over 2-3 jaar verdelen zodat ik alles rustig aan kan doen. Daarnaast wil ik zelf zoveel mogelijk meehelpen waar mogelijk, niet aleen vanwege de kosten maar ik ben nieuwsgierig aangelegd. Als we een stucadoor thuis hebben dan kan ik makkelijk een dag naast die man staan, fascinerend om te zien hoe die een kamertje mooi maken.
Dat lijkt me dus zooo irritant voor die vent :P

Ik mis zonnepanelen, dat is een fijne investering als je enigszins zon hebt op je dak.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
Accountant schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:14:
[...]

Wij wonen wel in een huis waar we naar mijn idee oud gaan worden. In ieder geval de gehele hypotheek periode zullen wonen (30 jaar). Voor mijn gevoel wil ik daarom het huis gewoon hebben zoals we het graag willen. Stap 1 was de aanbouw die de woonkamer groter heeft gemaakt en dus het woongenot heeft vergroot. (heeft wel 30K extra hypotheek opgeleverd)
Het huis zelf qua structuur is perfect, het is gebouwd in 1998, dus nu zo'n 16 jaar oud. Heel erg goed geisoleerd, lage stookkosten en geen geluidsoverlast van buren (erg pluspunt!). Voorlopig dus geen kosten aan kozijnen of dak of andere structuur in het huis (mits er geen gekke dingen gebeuren natuurlijk).
De ketel zal wel 1 dezer jaren het een keer begeven, maar bij de laatste controle zei de monteur nog dat ie in prima staat was.

Zaken die smaakgevoelig zijn (badkamer, sanitair, keuken) willen we dus aanpassen naar onze eigen wensen. Keuken en wc zijn al gedaan, badkamer zouden we ooit nog weleens willen, maar die heeft geen haast, is wel gewoon netjes afgewerkt (bad, douche, ruime badkamer).

Praktische zaken zie ik nu bijvoorbeeld in het dakkapel dat er ooit moet gaan komen, als wij een 2de kindje zouden willen, willen we van de zolder een slaapkamer maken, dan hebben we op 1ste verdieping 2 voldoende ruime slaapkamers plus een kleiner rommerkamertje.
Daarnaast is onze tuin wat kleiner geworden door de aanbouw, het is geen grote tuin, maar voldoende voor een zithoek (lounge banken) en een eettafel. De deurverplaatsing van de schuurdeur zou dus een praktische zet zijn om de tuin omtimaler te benutten, wat voor ons het tuingenot weer wat zou vergroten doordat we de zitgedeeltes anders kunnen indelen.

Zonnepanelen zie ik als het omlaag brengen van de energiekosten en minder afhankelijk zijn van energiemaatschappijen, echter geef ik deze toch minder voorrang, omdat we woongenot voorop stellen op dit moment.

Het liefst zou ik alles in 1 keer doen, dan zijn we ervan af en kunnen we volop genieten van alles, echter financieel is dat nu zeker niet te doen. Dat is dus het dilemma aan de ene kant de buffer willen vergroten aan de andere kant bovenstaande zaken realiseren 8)7

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Sibylle schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:31:
[...]

Dat lijkt me dus zooo irritant voor die vent :P

Ik mis zonnepanelen, dat is een fijne investering als je enigszins zon hebt op je dak.
Valt wel mee ik kreeg in ieder geval de indruk dat hij het wel leuk vond. Ik heb me in ieder geval vermaakt door naar hem te kijken daar betaal ik toch ook voor :+

De panelen mis je niet, ik heb er nog te weinig verstand en zin in om me ervoor te interesseren. Daarnaast hebben we aan de achterkant 2 flinke dakkapellen waardoor we volgens mij nog maar weinig oppervlakte overhouden. In het volgende huis hoop ik dat de techniek verder gefinetuned is en dan wil ik me er wel in verdiepen (zie er overigens wel de mogelijke voordelen van in). Voor nu gooi ik het op dak- en spouwmuurisolatie (comfort verhogend en snelle terugverdientijd) en besteed ik het geld van panelen liever aan andere zaken.
martinusz schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:40:
[...]

Het liefst zou ik alles in 1 keer doen, dan zijn we ervan af en kunnen we volop genieten van alles, echter financieel is dat nu zeker niet te doen. Dat is dus het dilemma aan de ene kant de buffer willen vergroten aan de andere kant bovenstaande zaken realiseren 8)7
In mijn volgende zeg maar droomhuis wil ik ook meteen dikke punten op de i zetten zodat je meteen kunt genieten. Dus ik kan me wel iets voorstellen bij je dilemma. Misschien gewoon zeggen dit wil ik als minimale buffer aanhouden en rest erboven gewoon in woongenot pompen (wel blijven aflossen natuurlijk). Als je er toch wilt blijven wonen dan kan je het maar beter hebben gehad.
Wij zitten gewoon in de luxe positie dat we het makkelijk kunnen betalen maar ik de zaken uitstel. Dat zal voor sommige misschien lastig te begrijpen zijn maar dat is het aard van het beestje.

Edit:
Nieuwe Ipad is binnen bye bye Oxxio. Verwacht dat de oude ipad van Oxxio nog een eurotje of 300 zal opleveren toch een mooie extra bonus.

[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 02-04-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
kmf schreef op maandag 31 maart 2014 @ 00:25:
[...]

En gelijk 50% laten afsnoepen door vadertje staat?
Als je in de hoogste categorie valt wel, anders is het ook nog maar eens 42%.

Maar anders snoept vadertje staat er later alsnog 18.3/24.1% af, maar gaat nog wel eerst 35 jaar zich met jou geld bemoeien, waar je zelf geen zeggenschap meer over hebt. Waarschijnlijk gaan de belastinpercentages voor gepensioneerden ook nog wel onhoog gok ik en gaan ze meebetalen aan hun eigen AOW.

Het geld zit dan vast bij dure ondoorzichtige beschikbare-premie-pensioenpotjes met rendement van bijna nul of in pensioenfondsen die door de senioren leeggegeten gaat worden. Ik zie daar echt geen grote pensioenuitkering uitkomen.

Verder had ik dan al 5 of 6 verschillende pensioenen gehad, wat ook gewoon waardeloos is.
Betaal mij die paar centen maar uit, dan investeer ik het wel ergens anders in.

Als je 70 bent (als je dat uberhaupt al haalt) heb je het zo hard niet meer nodig.
Accountant schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:34:
We kunnen weer schuiven met de centjes van de ING!
En weg zijn ze. :)

Hoeveel geld zouden ze nu verliezen na zo een actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Op sommige stukken is dat wel een beetje kort door de bocht, je kunt ook gewoon banksparen met een vast rendement (3.8% als je het nog lang kunt vastzetten) zonder kosten. Wat betreft wet en regelgeving ben ik het me je eens, niets is zeker in dit land, maar voorlopig kun je wel zonder vrh in box 1 sparen voor je pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
rube schreef op woensdag 02 april 2014 @ 08:36:
Ha, iemand die het vaak met mij eens is?! Dat kom ik IRL niet vaak tegen 8)

Hmm, ja ik denk dat ik inderdaad wel met je mee ga hierin.
Maar ik wil er wel de opmerking bij maken dat als je aandelen koopt voor dividend inkomsten, de waan van de dag (dus prijs op de beurs), minder belangrijk is. Hetzelfde voor een huis waar je in woont.

Ja, wellicht had je ze tegen een lagere prijs kunnen kopen, maar beide assets leveren nog de service (dividend & wonen) waarvoor je deze hebt gekocht. Ook al is de aanschafprijs op de vrije markt op dat moment lager.

Bitcoins, valuta, grondstoffen die je hebt gekocht met het oog op een waarde stijging, maar in de praktijk alleen maar minder waard worden, tja, dat is inderdaad wel echt een verlies en heb je verder niets aan.

Ik weet niet hoe ik dit verschil moet benoemen (als er tenminste wel een verschil is en ik mezelf niet voor de gek aan het houden ben :P ).
Klopt. Als je een huis koopt van 250k, maar het is nog maar 200k waard, dan heb je daar niet direct last van als je niet hoeft/wilt verhuizen en je je maandlasten kan blijven betalen. Maar het verlies is er wel degelijk. Het zelfde geld voor aandelen die je hebt voor het dividend. Het maakt niet uit hoeveel ze waard zijn (hoeveel winst/verlies je hebt), het heeft geen invloed op je gedrag als de inkomstenstroom blijft doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Hier zaten volgens mij ook wat mensen bij SNS Fundcoach toch? Let even op de nieuwe tarieven bij overgang naar Binck:
hv08 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:23:
En de tarieven zijn ook bekend... Helaas dus voor mij (en ik denk voor veel mensen) al gelijk wat minder interessant.

Service fee (vanaf 1 oktober 2014)
0,15% over uw belegde vermogen
- Minimum € 60 per jaar
- Maximum € 200 per jaar

Eenmalige orders
- Beleggingsfondsen € 10 per transactie
- ETF’s (trackers) € 5 per transactie

Periodieke orders
- Geen kosten (minimum € 20 per maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

hv08 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:24:
Hier zaten volgens mij ook wat mensen bij SNS Fundcoach toch? Let even op de nieuwe tarieven bij overgang naar Binck:

[...]
Ik heb het gezien ja, t is minder interessant ja. Iemand al suggesties voor een betere optie?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06
zomertje schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:01:
[...]

Ik heb het gezien ja, t is minder interessant ja. Iemand al suggesties voor een betere optie?
Gewoon zelf overstappen naar Binck en het basis pakket nemen. Daar zit geen service fee op! Dat heb ik net zelf gedaan en je kreeg 200 euro transactie tegoed. Rapportage is prima alleen is het niet toegespitst op fondsen en sommige kun je alleen telefonisch bestellen maar dat gaat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Accountant schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:56:
Nieuwe Ipad is binnen bye bye Oxxio. Verwacht dat de oude ipad van Oxxio nog een eurotje of 300 zal opleveren toch een mooie extra bonus.
Die extra bonus heb je al betaald door bij Oxxio te zitten, hun vastrecht is vrij hoog. Er was een tweaker die het helemaal had uitgerekend op z'n Tweakblog en bleek dat je die iPad dik zelf betaald hebt en er beter direct een zelf kon kopen.

Kwam er ook achter dat wij pas volgend kwartaal kinderbijslag krijgen, onze meid is van eerste week januari... ik vind het maar een gek systeem dat je dan pas een half jaar later kinderbijslag krijgt. We kunnen t goed gebruiken gezien m'n vrouw werkloos is zonder WW :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:06
Cartman! schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:51:
[...]

Die extra bonus heb je al betaald door bij Oxxio te zitten, hun vastrecht is vrij hoog. Er was een tweaker die het helemaal had uitgerekend op z'n Tweakblog en bleek dat je die iPad dik zelf betaald hebt en er beter direct een zelf kon kopen.
Dan heb je volgens mij eerder in deze topic gemist dat het de bedoeling was dat je overstapt naar Oxxio voor de Ipad en daarna naar een andere. Dat resulteert in een (wettelijk maximale) boeten van 360,-. En sommige leveranciers zijn weer bereid die over te nemen zodra je naar hun overstapt.

Kan zelf niets toevoegen in dit topic, maar welke onderwerpen ik nog hoop tegen te komen zijn: Of buurlanden veel voordeel geven en dan bedoel ik niet iets exotisch als azië, maar eerder iets als Frankrijk ofzo. Dat land vereist bijvoorbeeld geen ziektekostenverzekering (noem maar wat).
En over je vermogen gebruiken om een bedrijf over te nemen. Veel cijfers krijg ik niet gevonden. Maar ik kwam bijvoorbeeld een keer een sportschool tegen voor 350k waarvan de eigenaar een salaris had van 60k. Of een andere bedrijf waarvan ze 1**k eigen inleg verwachten en dat je daarna een salaris krijgt van ruim een ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Torgo schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:48:
[...]

Gewoon zelf overstappen naar Binck en het basis pakket nemen. Daar zit geen service fee op! Dat heb ik net zelf gedaan en je kreeg 200 euro transactie tegoed. Rapportage is prima alleen is het niet toegespitst op fondsen en sommige kun je alleen telefonisch bestellen maar dat gaat prima!
Kan dat met je bestaande portefeuille? of moet ik dan toch fondsen gaan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
Cartman! schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:51:
[...]

Kwam er ook achter dat wij pas volgend kwartaal kinderbijslag krijgen, onze meid is van eerste week januari... ik vind het maar een gek systeem dat je dan pas een half jaar later kinderbijslag krijgt. We kunnen t goed gebruiken gezien m'n vrouw werkloos is zonder WW :(
Dat is raar, mijn kind is van 25 februarie maar heb netjes een brief gehad dat ik 1ste week van april kinderbijslag krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Torgo schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:48:
[...]

Als je maandelijks wilt inleggen is dat niet echt een goede optie vind ik. Dan kun je beter naar Fit vermogen of De Giro met een behoorlijke keuze aan gratis fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
sevinc schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:34:
[...]

Dat is raar, mijn kind is van 25 februarie maar heb netjes een brief gehad dat ik 1ste week van april kinderbijslag krijg.
Dat matcht niet met wat er bij SVB op de site staat dan ieder geval.
Uw kind is geboren op 12 april, in het tweede kwartaal dus. Op de eerste dag van dit kwartaal was het kind nog niet geboren. Daarom krijgt u voor het eerst kinderbijslag voor het derde kwartaal. Wij betalen de kinderbijslag als dit kwartaal is afgelopen, dus rond 3 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
sevinc schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:34:
[...]

Dat je het geld krijgt, of dat je recht hebt op kinderbijslag ;) normaal krijg je het geld pas een kwartaal later :) (en anders is het echt een foutje)

Hoe lossen jullie eigenlijk hypotheek af?
Doen jullie dat met 1 bedrag per jaar (aan het eind van het jaar?) of in kleinere delen per maand?
Zijn er nog voor- of nadelen aan 1 van deze 2 methodes?

edit:
Trouwens voor diegene die tegen het pensioenstelsel zijn: http://www.telegraaf.nl/o...ie_daalt_5_procent__.html
hou je netto meer over wat je zelf kunt besteden ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Martinusz op 04-04-2014 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Het geld krijg je achteraf begrijp ik inderdaad dus wij hebben er ook per 1 april recht op maar krijgen het pas op 1 juli overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:06:
[...]
Doen jullie dat met 1 bedrag per jaar (aan het eind van het jaar?) of in kleinere delen per maand?
1 x aan het einde van het jaar: kun je nog 364 dagen rente er over krijgen en hoef je er (het jaar daarna) geen VRH over te betalen. Als je in stapjes betaald gaat direct je maandlasten iets naar beneden.

Je kunt uitrekenen wat het voordeligste is voor jezelf (hoeveel rente, betaal je wel/geen VRH, welk % HRA). Maar uiteindelijk is het verschil tussen in 1 x en in stapjes maar klein (althans, bij ons).

Wij hebben nu 2 x aan het einde van het jaar gedaan, maar zitten voor dit jaar al op zo'n 60% van wat we boetevrij mogen doen.

Waar ik (nog) niet naar gekeken heb, maar wel van invloed kan zijn is dat je belastbaar inkomen stijgt (minder HRA) en dat je daardoor b.v. minder kinderopvangtoeslag krijgt.
Als je veel kinderopvangtoeslag krijgt, is het de moeite waard om dat even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 04-04-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
rube schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:47:
[...]

1 x aan het einde van het jaar: kun je nog 364 dagen rente er over krijgen en hoef je er (het jaar daarna) geen VRH over te betalen. Als je in stapjes betaald gaat direct je maandlasten iets naar beneden.

Je kunt uitrekenen wat het voordeligste is voor jezelf (hoeveel rente, betaal je wel/geen VRH, welk % HRA). Maar uiteindelijk is het verschil tussen in 1 x en in stapjes maar klein (althans, bij ons).

Wij hebben nu 2 x aan het einde van het jaar gedaan, maar zitten voor dit jaar al op zo'n 60% van wat we boetevrij mogen doen.

Waar ik (nog) niet naar gekeken heb, maar wel van invloed kan zijn is dat je belastbaar inkomen stijgt (minder HRA) en dat je daardoor b.v. minder kinderopvangtoeslag krijgt.
Als je veel kinderopvangtoeslag krijgt, is het de moeite waard om dat even te checken.
Op dit moment geen last van VRH en ook geen kinderopvangtoeslag.
Hypotheekrente is 5,5%, mijn spaarrekening op dit moment 1,75%.
Ik denk dat ik ook eind van het jaar ga aanhouden, kijken wat er over is na een jaar en dan stukje aflossen.

Is wellicht ook verstandiger i.v.m. de HRA die je terugkrijgt?
Dan kun je dat daarna gelijk doorgeven zodat de voorlopige teruggave wordt gewijzigd voor komend jaar(al is het maar een klein bedrag).

Het gaat hier overigens niet om astronomische bedragen om af te lossen, dat is helaas niet mogelijk op dit moment met ons inkomen, maar minimaal 1K per jaar wil ik gaan aflossen (het is een begin zullen we maar zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Goede opmerking wat betreft die kinderopvangtoeslag icm hypotheek aflossen. Qua rente heeft het voor mij nu geen zin om af te lossen (is om het even), maar ik krijg dan inderdaad ook minder kinderopvangtoeslag doordat het inkomen hoger is. Toch maar even wachten met aflossen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Als het gaat om 1K per jaar, zal het effect op HRA e.d. maar klein zijn.
Als je 1K aflost, betaal je bruto 55 euro minder rente. Da's zo'n 26.68 euro minder HRA (bij 51.5% voor een volledig jaar).

Als je nog niet met VRH te maken hebt, kan het inderdaad verstandig zijn om het vast te houden tot het einde van het jaar voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:53:
[...]

Het gaat hier overigens niet om astronomische bedragen om af te lossen, dat is helaas niet mogelijk op dit moment met ons inkomen, maar minimaal 1K per jaar wil ik gaan aflossen (het is een begin zullen we maar zeggen).
Het hangt een beetje van je eigen discipline en al beschikbare reserves af.

Bij voldoende discipline en lage reserves zou ik voor een jaarlijkse aflossing kiezen. Mocht er onverwachts iets gebeuren, heb je het geld nog tot je beschikking.

Indien je voldoende reserves hebt, kan je maandelijks gaan aflossen. Dan weet je in ieder geval zeker dat je het niet aan nieuwe gadgets of kleding uit gaat geven...

Persoonlijk kies ik ervoor om maandelijks extra af te lossen. Enkele dagen nadat mijn salaris binnen komt gaat er een vast bedrag via een automatische overschrijving richting de bank. Verder verhoog ik de maandelijkse aflossing na iedere salarisverhoging met 1/3 van de bruto salarisverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DeZaag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:03:
[...]

Het hangt een beetje van je eigen discipline en al beschikbare reserves af.

Bij voldoende discipline en lage reserves zou ik voor een jaarlijkse aflossing kiezen. Mocht er onverwachts iets gebeuren, heb je het geld nog tot je beschikking.

Indien je voldoende reserves hebt, kan je maandelijks gaan aflossen. Dan weet je in ieder geval zeker dat je het niet aan nieuwe gadgets of kleding uit gaat geven...

Persoonlijk kies ik ervoor om maandelijks extra af te lossen. Enkele dagen nadat mijn salaris binnen komt gaat er een vast bedrag via een automatische overschrijving richting de bank. Verder verhoog ik de maandelijkse aflossing na iedere salarisverhoging met 1/3 van de bruto salarisverhoging.
Discipline is er zeker :) alleen op dit moment lage reservers, die moeten aangevuld worden.
Ik wil wel vasthouden aan minimaal 1K per jaar, op deze manier los ik onze aanbouw helemaal af, door middel van een spaarverzekering komt aan het ind 120K vrij, dan blijft er 90K over aan hypotheek op ons huis. Daar kan ik prima mee leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:45:
[...]

Discipline is er zeker :) alleen op dit moment lage reservers, die moeten aangevuld worden.
Ik wil wel vasthouden aan minimaal 1K per jaar, op deze manier los ik onze aanbouw helemaal af, door middel van een spaarverzekering komt aan het ind 120K vrij, dan blijft er 90K over aan hypotheek op ons huis. Daar kan ik prima mee leven :)
Wat houdt je tegen om die 90K ook af te lossen?

Indien ik het me goed voor de geest haal heb je een jong gezin en ben je van plan in deze woning te blijven wonen. Inkomen zal de komende jaren waarschijnlijk stijgen, waardoor er ook de ruimte komt om verder af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Wij hebben vorig jaar bekeken of we 10K wilden aflossen (195K hypotheek) maar dat leverde per maand maar 25 euro voordeel op oid dus daar hebben we vanaf gezien. Het was gunstiger om die 10K te storten in onze spaarhypotheek (we hebben 50% spaar, 50% aflossingsvrij) waardoor we fors minder premie zouden betalen (zou zo'n 70 euro per maand schelen). Enige nadeel is dat als we later ons appartement willen verkopen en we onze 50%/50% hypotheek willen aanhouden we die 10K moeten laten staan en het niet voor de restschul kunnen gebruiken. Als je kiest voor een nieuwe hypotheekvorm mag je wel je opgebouwde tegoed gebruiken maar ben je je voordeel kwijt dat je spaart tegen dezelfde rente als je hypotheekrente. Ik gok dat ons appartement zo'n 170K zal opleveren waardoor we met een restschuld van 25K zouden zitten bij verkoop nu, dit geld hebben we. Die 70 euro per maand extra zou wel goed uitkomen op het moment nu we geen inkomen hebben van m'n vrouw. Wat raden jullie aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Als je genoeg buffer hebt klinkt het verstandig om te storten in de spaarhypotheek (voldoe je aan alle fiscale regels?). Buffer is wel belangrijk: heeft je vrouw zicht op werk binnenkort, kun je het redden op jouw salaris alleen en loop jij risico om je baan te verliezen op korte termijn?

En ja, als je verhuist naar een duurder huis heeft dat consequenties, maar eigenlijk wil je dan ook helemaal niet meer gaan lenen als nodig is (tenminste, dan zit je in het verkeerde topic :P ).

Maar kijk even goed verder, ik ben verre van hypotheekspecialist :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DeZaag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:58:
[...]

Wat houdt je tegen om die 90K ook af te lossen?

Indien ik het me goed voor de geest haal heb je een jong gezin en ben je van plan in deze woning te blijven wonen. Inkomen zal de komende jaren waarschijnlijk stijgen, waardoor er ook de ruimte komt om verder af te lossen.
Omdat ik niet weet of ik 4K per jaar overhou om af te lossen, op dit moment in ieder geval zeker niet.
Maar ik zeg ook minimaal 1K, er is geen maximum ;) maar moet wel reeel blijven :)

Mijn inkomen zal nog stijgen, dat van mijn vrouw echter niet, behalve inflatie correcties.
Cartman! schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:12:
Wij hebben vorig jaar bekeken of we 10K wilden aflossen (195K hypotheek) maar dat leverde per maand maar 25 euro voordeel op oid dus daar hebben we vanaf gezien. Het was gunstiger om die 10K te storten in onze spaarhypotheek (we hebben 50% spaar, 50% aflossingsvrij) waardoor we fors minder premie zouden betalen (zou zo'n 70 euro per maand schelen). Enige nadeel is dat als we later ons appartement willen verkopen en we onze 50%/50% hypotheek willen aanhouden we die 10K moeten laten staan en het niet voor de restschul kunnen gebruiken. Als je kiest voor een nieuwe hypotheekvorm mag je wel je opgebouwde tegoed gebruiken maar ben je je voordeel kwijt dat je spaart tegen dezelfde rente als je hypotheekrente. Ik gok dat ons appartement zo'n 170K zal opleveren waardoor we met een restschuld van 25K zouden zitten bij verkoop nu, dit geld hebben we. Die 70 euro per maand extra zou wel goed uitkomen op het moment nu we geen inkomen hebben van m'n vrouw. Wat raden jullie aan ?
Hier was bijleggen in spaarverzekering niet voordeliger als je het over 25-30 jaar vergelijkt :) (alles meegenomen)

[ Voor 47% gewijzigd door Martinusz op 04-04-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:17:
Als je genoeg buffer hebt klinkt het verstandig om te storten in de spaarhypotheek (voldoe je aan alle fiscale regels?). Buffer is wel belangrijk: heeft je vrouw zicht op werk binnenkort, kun je het redden op jouw salaris alleen en loop jij risico om je baan te verliezen op korte termijn?
We zijn niet van plan binnen nu en 2 jaar te verhuizen sowieso maar de 25K voor de restschuld hebben we, de 10K daarop voor storten op de spaarhypotheek ook en daarna nog een paar K "over". Die 25K beschouw ik als kwijt maar zolang we zitten waar we zitten heb ik daar gewoon beschikking over natuurlijk.

Mijn vrouw wil gastouder worden en daar hopen we beperkt inkomen uit te krijgen. Echt sparen zal er niet echt inzitten los van de HRA die we jaarlijks teruvragen. Ik heb een vast contract, werk al 8 jaar bij hetzelfde bedrijf en heb een flinke verhoging gekregen omdat ze zeer tevreden zijn.
En ja, als je verhuist naar een duurder huis heeft dat consequenties, maar eigenlijk wil je dan ook helemaal niet meer gaan lenen als nodig is (tenminste, dan zit je in het verkeerde topic :P ).
Zolang we ons huis met verlies verkopen is het kopen van een nieuw huis ook goedkoper is me uitgelegd maar als mijn vrouw geen goed vast inkomen heeft gaan we de gok niet wagen denk ik tenzij m'n ouders misschien willen bijspringen. Voor nu willen we onze eigen broek ophalen en niet aankloppen bij mijn ouders.
Maar kijk even goed verder, ik ben verre van hypotheekspecialist :+
Ik laat me goed informeren voor ik iets doe maar hier zitten genoeg mensen met ervaring die ik graag meeneem in de beslissing :) Sowieso dank voor je reactie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:22:
[...]

Omdat ik niet weet of ik 4K per jaar overhou om af te lossen, op dit moment in ieder geval zeker niet.
Maar ik zeg ook minimaal 1K, er is geen maximum ;) maar moet wel reeel blijven :)
Vergeet alleen niet dat met iedere 3K die je erop aflost je ook minder rente betaalt. Met andere woorden, het wordt telkens makkelijker om dat geld over te houden.

Maar je hebt gelijk, het moet inderdaad wel haalbaar zijn. Wilde enkel aangeven dat het verstandig is om te overwegen ook die 90K af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Volgens mij is het belangrijker om een buffer te hebben dan om af te lossen, waarbij hetgeen met de laagste rente als laatste afgelost moet worden. Ik ben persoonlijk tamelijk eenzijdig aangelegd: eerst los ik af, daarna ga ik serieus sparen/beleggen. Dat zorgt er wel voor dat ik gedisciplineerd moet zijn en mijn volgende huis niet het duurste huis moet zijn wat ik kan kopen. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DeZaag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:00:
[...]

Vergeet alleen niet dat met iedere 3K die je erop aflost je ook minder rente betaalt. Met andere woorden, het wordt telkens makkelijker om dat geld over te houden.

Maar je hebt gelijk, het moet inderdaad wel haalbaar zijn. Wilde enkel aangeven dat het verstandig is om te overwegen ook die 90K af te lossen.
Ik kan het ook opbouwen natuurlijk inderdaad, wat ik bespaar met 1K aflossen, dat per maand opsparen en bij het volgende jaar ook weer aflossen, dan wordt de 1K steeds groter, ook al gaat het met minimale stapjes.

Ik zou uiteraard die 90K ook wel willen aflossen, maar 120K in 25 jaar aflossen is gewoon niet reeel voor ons :) tegen die tijd ben ik 53 en hoop ik maximaal 90K hupotheekschuld over te hebben, staat het huis in ieder geval niet meer onder water en zijn de lasten in ieder geval gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:47:
[...]

Ik kan het ook opbouwen natuurlijk inderdaad, wat ik bespaar met 1K aflossen, dat per maand opsparen en bij het volgende jaar ook weer aflossen, dan wordt de 1K steeds groter, ook al gaat het met minimale stapjes.

Ik zou uiteraard die 90K ook wel willen aflossen, maar 120K in 25 jaar aflossen is gewoon niet reeel voor ons :) tegen die tijd ben ik 53 en hoop ik maximaal 90K hupotheekschuld over te hebben, staat het huis in ieder geval niet meer onder water en zijn de lasten in ieder geval gehalveerd.
Al een plan wat je van 53 tot 70 gaat doen? Plan zal toch wel anders lopen maar hoe zie je het nu voor je?
Resterende 90K aflossen of die laten staan en 90K als extra buffer sparen zodat je aan het begin van je pensioen iets meer kunt uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:00
Aflossen of bijstorten is aan de ene kant een berekening maken, maar bij ons speelt ook gevoel een rol. Wij kiezen nu voor aflossen op de afl. vrije hypotheek. Mocht een van ons beide nl. overlijden dan valt alleen de spaarhypotheek weg. Het geeft ons een goed gevoel om de overblijfende partner met zo weinig mogelijk woonlasten achter te laten. De rente van de aflossingsvrije hypotheek bedraagt nu nog zo'n 1300 bruto per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:47:
[...]
Ik zou uiteraard die 90K ook wel willen aflossen, maar 120K in 25 jaar aflossen is gewoon niet reeel voor ons :)
Nu lijkt dat wellicht zo, maar dat kan over 10 jaar heeeeeel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
rube schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:27:
[...]

Nu lijkt dat wellicht zo, maar dat kan over 10 jaar heeeeeel anders zijn.
Maar dan past het plan zich vanzelf aan over 10 jaar ;) dus wie weet...
Fimke schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:27:
Aflossen of bijstorten is aan de ene kant een berekening maken, maar bij ons speelt ook gevoel een rol. Wij kiezen nu voor aflossen op de afl. vrije hypotheek. Mocht een van ons beide nl. overlijden dan valt alleen de spaarhypotheek weg. Het geeft ons een goed gevoel om de overblijfende partner met zo weinig mogelijk woonlasten achter te laten. De rente van de aflossingsvrije hypotheek bedraagt nu nog zo'n 1300 bruto per jaar.
Juist, heel belangrijk. Het spaargedeelte wordt al afgelost aan het einde door de verzekering, dan kun je beter het andere deel zoveel mogelijk aflossen. En in geval van overlijden snij je inderdaad jezelf in de vingers als alleen het aflossingsvrije deel vervalt (waar je dan extra in hebt bijgelegd).

[ Voor 61% gewijzigd door Martinusz op 04-04-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Fimke schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:27:
Het geeft ons een goed gevoel om de overblijfende partner met zo weinig mogelijk woonlasten achter te laten.
Ben geen fan van verzekeren maar ben blij dat ik dat risico volledig heb afgedekt voor 37 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:26:
[...]

Al een plan wat je van 53 tot 70 gaat doen? Plan zal toch wel anders lopen maar hoe zie je het nu voor je?
Resterende 90K aflossen of die laten staan en 90K als extra buffer sparen zodat je aan het begin van je pensioen iets meer kunt uitgeven?
Werkelijk geen idee nog :)
Ik denk dat ik het aflossen gewoon doorzet, wellicht de hypotheek die je normaal betaalde door blijven betalen, maar dan als aflossing. Dan gaat die 90K natuurlijk een stuk harder! (dan ben ik er wel in 10 jaar vanaf).
Aan de andere kant als we blijven wonen, dan kan ik dat geld natuurlijk inderdaad ook gewoon lekker sparen en later uitgeven.

Maar goed ik vind dat allemaal heel moeilijk. Als ik naar mijn ouders kijk, die zijn dus op hun 55ste nog verhuisd naar een groter huis, andere omgeving (woning is wel levensloop bestendig dus in theorie kunnen ze daar blijven wonen tot het eind).

Minder leuke gedachte, maar wel reeel is dat de erfenis wellicht een groot deel van die 90K kan aflossen. Maar ik neem dat niet op in ons "plan", ik zie dat meer als een "extra" mocht het ooit zover komen. (het liefst heb ik dat ze alles opmaken hoor, maar hun huis zal nog wel wat opleveren tegen die tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:41:
[...]
Minder leuke gedachte, maar wel reeel is dat de erfenis wellicht een groot deel van die 90K kan aflossen. Maar ik neem dat niet op in ons "plan", ik zie dat meer als een "extra" mocht het ooit zover komen. (het liefst heb ik dat ze alles opmaken hoor, maar hun huis zal nog wel wat opleveren tegen die tijd)
Als je spaarzame ouders hebt kan daar op latere leeftijd nog een leuke spaarpot uit komen. Voordeel voor de huidige generatie is dat de gezinnen een stuk kleiner zijn geworden. Vroeger moest je de erfenis vaker over een mannetje of 5 delen. Tegenwoordig is 2 de standaard dat scheelt ook wel fors!

Daarnaast zijn vele van ons hier ook bezig met een erfenis te creeren door het aflossen van het huis. De meeste willen denk ik tot hun dood gratis wonen als het huis eenmaal is afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 18:22
Accountant schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:13:
[...]

Als je spaarzame ouders hebt kan daar op latere leeftijd nog een leuke spaarpot uit komen. Voordeel voor de huidige generatie is dat de gezinnen een stuk kleiner zijn geworden. Vroeger moest je de erfenis vaker over een mannetje of 5 delen. Tegenwoordig is 2 de standaard dat scheelt ook wel fors!

Daarnaast zijn vele van ons hier ook bezig met een erfenis te creeren door het aflossen van het huis. De meeste willen denk ik tot hun dood gratis wonen als het huis eenmaal is afgelost.
Maar wil je daar vanuit gaan? Ik heb zelf de insteek dat mijn ouders me moeten nalaten wat ze willen, als zij alles opmaken, veel plezier ermee! Ik heb geen recht om daar iets van te verwachten en echt onafhankelijk zou je met zo'n verwachting ook niet zijn...

Andersom maak ik me er als ouder vooral druk over dat e.e.a. voor mijn kinderen goed geregeld is zolang ze klein zijn. Als ze volwassen zijn moet ik niet voor ze zorgen door hen geld na te laten maar juist gezorgd hebben dat ze goed voor zichzelf kunnen zorgen. Dat is voor iedereen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 10:05
Accountant schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:33:
[...]

Ben geen fan van verzekeren maar ben blij dat ik dat risico volledig heb afgedekt voor 37 euro per maand.
Deze verzekeringen zijn rond 2010/2011 fors goedkoper geworden. Wij zijn over gegaan en zitten nu op €8,66 per maand voor als één van ons beiden komt te overlijden. Ik geloof dat er rond de 2 ton dan vrij komt. Misschien toch goedkoper om die verzekering over te sluiten? Waarschijnlijk krijg je dan wel administratiekosten op je hypotheek, maar die zijn aftrekbaar en als het prijsverschil groot genoeg is heb je dat er zo weer uit.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

timag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:06:
[...]

Maar wil je daar vanuit gaan? Ik heb zelf de insteek dat mijn ouders me moeten nalaten wat ze willen, als zij alles opmaken, veel plezier ermee! Ik heb geen recht om daar iets van te verwachten en echt onafhankelijk zou je met zo'n verwachting ook niet zijn...

Andersom maak ik me er als ouder vooral druk over dat e.e.a. voor mijn kinderen goed geregeld is zolang ze klein zijn. Als ze volwassen zijn moet ik niet voor ze zorgen door hen geld na te laten maar juist gezorgd hebben dat ze goed voor zichzelf kunnen zorgen. Dat is voor iedereen beter.
Dat ligt aan de opbouw van het vermogen (liquide/vast), de hoeveelheid en de mate waarin er een pensioen aanwezig is. Als er bijvoorbeeld een afgelost huis is, dan heb je (een deel van) een afgelost huis als pensioen in het vooruitzicht. Daar zou ik overigens geen waarde aan koppelen: een huis is een huis waard, maar geen euro's. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
timag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:06:
[...]

Hoezo is dat voor iedereen beter? Zie jij geld uit een erfenis als iets wat per definitie slecht is? Je ouders zijn toch een verlengde van jou, je hebt het misschien niet zelf bijelkaar gespaard maar het kan wel een stimulans aan je onafhankelijkheid geven.

Ik zou mijn kind(eren) graag wat nalaten/bij leven schenken. Ik ben van mening dat het in bepaalde mate financieel zorgen voor kinderen na hun 18e ook doorgaat. Ik zal echt niet mijn eigen geluk en wensen voorop stellen als ik later een smak geld zou hebben daar laat ik mijn kinderen op een gezonde manier in meedelen en ik zou er ook absoluut dingen voor laten als dat nodig is om mijn kind financieel te ondersteunen. Maar dat is een verschil in visie wat wij hebben.

Ik kan mijn ouders en de bijbehorende erfenis vrij goed inschatten. Met 1 bepaalde keuze hou ik zelfs rekening met de erfenis. Dat is de aankoop van een huis voor de verhuur, die keuze stel ik nu voorlopig uit omdat ik weet dat er ooit eens een huis vrijkomt uit de erfenis. Daarnaast deel ik in financieel opzicht ook veel informatie met mijn ouders en hebben we het vaker over toekomstplannen dus dat past allemaal vrij goed in het rijtje. Naast de social talk bespreek ik ook bijna al mijn geldzaken met mijn ouders hierdoor rust er bij ons ook niet echt een taboe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Prio 1 is voor mij dat ik mijn kinderen ook financieel verstandig opvoed, zodat ze zich zelf weten te redden.

Voor mij is dat belangrijker als veel geld nalaten: iedereen kan een miljoen er in een paar jaar of sneller door heen jagen. Een miljoen zelf opbouwen is wat anders.

Als er dan nog wat overblijft na ons, hebben ze geluk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Scooper schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:47:
[...]

Deze verzekeringen zijn rond 2010/2011 fors goedkoper geworden. Wij zijn over gegaan en zitten nu op €8,66 per maand voor als één van ons beiden komt te overlijden. Ik geloof dat er rond de 2 ton dan vrij komt. Misschien toch goedkoper om die verzekering over te sluiten? Waarschijnlijk krijg je dan wel administratiekosten op je hypotheek, maar die zijn aftrekbaar en als het prijsverschil groot genoeg is heb je dat er zo weer uit.
Hoe kan dat zo weinig zijn? Wij betalen 148 euro per maand voor onze levensverzekering in de hypotheek en dan zitten we na 30 jaar op 95K :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Dat lage bedrag gaat alleen om de verzekering bij overlijden, niet het spaardeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
hv08 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:19:
Dat lage bedrag gaat alleen om de verzekering bij overlijden, niet het spaardeel.
Idd, hier 147 per maand voor 120k na 30 jaar.
En 8 euro voor overlijdensverzekering per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Bij veel partijen moet dat in 1 polis en kan dat niet los. Ik betaal ongeveer 250 incl overlijdensrisico per maand voor 2 levens (1 roker) voor de aflossing van 175K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
hv08 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:08:
Bij veel partijen moet dat in 1 polis en kan dat niet los. Ik betaal ongeveer 250 incl overlijdensrisico per maand voor 2 levens (1 roker) voor de aflossing van 175K.
Wel zelfde partij inderdaad, maar wordt wel los afgeschreven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
martinusz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:06:
[...]
rube schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:47:
[...]
1 x aan het einde van het jaar: kun je nog 364 dagen rente er over krijgen en hoef je er (het jaar daarna) geen VRH over te betalen. Als je in stapjes betaalt gaat direct je maandlasten iets naar beneden.
@Rube Deze logica ontgaat mij even. Als je aan het begin of gedurende het jaar al extra kunt aflossen, dan wordt je hypotheekschuld kleiner, en dus betaal je uiteindelijk minder rente. Begrijp dus niet goed waarom het (onder de streep) zou lonen om dit pas aan het einde van het jaar te doen. Kan je dit nader toelichten?

nb: redeneer vanuit een annuïteitenhypotheek waarbij je ervoor kiest het maandelijkse bedrag gelijk te houden (dus rentedeel wordt kleiner en aflossingsdeel groter).

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Stel je hebt een niet al te hoge rente van zeg 4%, je krijgt de helft terug via de HRA, betaal je netto 2%.

Als je het op een internetspaarrekening zet krijg je 1.75%.

Je 'verliest' daarmee dus maar 0.25%, dat is 25 euro op elke 10K die je aflost.

Voor dat kleine bedrag kun je dus wel de flexibiliteit kopen om dat bedrag gedurende de rest van het jaar nog beschikbaar te hebben voor noodgevallen.

Los je pas op 1 januari af, dan betaal je wel weer 1.2% vrh, dus dat is niet zo handig. Vandaar als voorbeeld eind december.

Dat was de gedachte er achter.
Maar uiteraard is de situatie bij iedereen weer verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Niet online
Bedankt voor je rekenvoorbeeld, helder! De hypotheekrenteaftrek heeft, nog meer dan ik dacht, een positief effect op lenen en een negatief effect op aflossen. Beetje haat-liefde verhouding :)

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:41
Heb vorige week een rekening bij Meesman geopend en de stortingen gedaan, heb een bericht gekregen dat ze zijn belegd en ik dit maandagavond kan terugvinden in mijn rekeningoverzicht.

Indexbeleggen lijkt me zeer interessant, ik wil dit dan ook doen met een deel van mijn geld wat ik de komende jaren zeker niet nodig zal hebben.

Ik wil voor nu circa 30% van mijn totale vermogen in indexbeleggen stoppen en het uitgekeerde dividend en dergelijke hierin laten zitten. Heb nu een plan gemaakt voor mijzelf.

1. Indexbeleggen bij Meesman (30% dus).
- Ik heb nu circa 2/3 gestort door een initiele inleg.
- Wil de komende 8 maanden de overige 33% storten. Dit bedrag kan dus hoger worden als mijn vermogen stijgt, wil 30% totaal in index hebben.

Mijn gewenste verdeling en hoeveel ik hiervan heb bereikt n.a.v. de initiële storting
Obligaties wereldwijd: 10% (nu circa 90% hiervan bereikt)
Obligaties eurolanden 10% (nu circa 90% hiervan bereikt)
Aandelen opkomende landen 20% (nu circa 50% hiervan bereikt)
Aandelen wereldwijd 50% (nu circa 33% hiervan bereikt)
aandelen Europa 10% (nu circa 70% hiervan bereikt)

Voordeel: komende jaren nog niet nodig, rendement verwachting is in orde.
Nadeel: geen cash flow, risico's van beleggen en dergelijke

Verwacht rendement: 6% (10 jarige termijn)
Cashflow: € 0,00

2. Beleggen in een pand wat wordt verhuurd aan expats (gewenst: ~50-70%)
Ik had dit al wat eerder gepost; wil samen met collega's in een pandje investeren wat we gaan verhuren aan expats. Het verwachte rendement is 10-13% per jaar. Moet natuurlijk wel goed afspraken en dergelijke maken als iemand eruit wil stappen, groot onderhoud en dergelijke...alle tips zijn overigens welkom.

Voordeel: cash flow, ongeacht waarde van het pand
Nadeel: uitstappen en dergelijke is lastig + andere risico's van vastgoed

Verwacht rendement: ~10-13% per jaar (excl. waardefluctuaties pand)
Verwachte cashflow: ~€ 900 per maand (na kosten en dergelijke) (dit is bij 60-70% inleg van het vermogen)

Heeft er iemand nog tips / opmerkingen / feedback voor me? En nog ideeen over wat te doen met de andere 20%? Ik ben nu nog student, verwacht nog circa 3 jaar te studeren en mijn kosten zijn zeer laag. Mijn doel is om na de studie financieel onafhankelijk te zijn. Heb inkomsten vanuit mijn eigen bedrijfje waarmee ik de kosten van levensonderhoud en dergelijke kan voorzien en tegelijkertijd nog kan sparen. Ik vind vooral cashflow van bijvoorbeeld Onroerend goed belangrijk omdat dit stevige stappen zet richting financiële vrijheid.

Het kan uiteraard wel zo zijn dat ik over 3 jaar wellicht een klein appartementje wil kopen vanuit een eigen BV zodat ik nog wel hypotheekrenteaftrek geniet. Ik woon nu in een studentenkamer (huur). Dit wordt natuurlijk lastig als al het geld 'vast' zit. Hoe kan ik hier het beste rekening mee houden?

Doel: financiële vrijheid (€ 2500 per maand inkomen, ik kan wel met veel minder leven, bespaar op alle onnodige kosten en heb geen merkkleding, dure auto of dure boodschappen nodig)

[ Voor 12% gewijzigd door radeoxx op 06-04-2014 17:12 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
Radeoxx schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:03:
Heb vorige week een rekening bij Meesman geopend en de stortingen gedaan, heb een bericht gekregen dat ze zijn belegd en ik dit maandagavond kan terugvinden in mijn rekeningoverzicht.

Indexbeleggen lijkt me zeer interessant, ik wil dit dan ook doen met een deel van mijn geld wat ik de komende jaren zeker niet nodig zal hebben.

Ik wil voor nu circa 30% van mijn totale vermogen in indexbeleggen stoppen en het uitgekeerde dividend en dergelijke hierin laten zitten. Heb nu een plan gemaakt voor mijzelf.

1. Indexbeleggen bij Meesman (30% dus).
- Ik heb nu circa 2/3 gestort door een initiele inleg.
- Wil de komende 8 maanden de overige 33% storten. Dit bedrag kan dus hoger worden als mijn vermogen stijgt, wil 30% totaal in index hebben.

Mijn gewenste verdeling en hoeveel ik hiervan heb bereikt n.a.v. de initiële storting
Obligaties wereldwijd: 10% (nu circa 90% hiervan bereikt)
Obligaties eurolanden 10% (nu circa 90% hiervan bereikt)
Aandelen opkomende landen 20% (nu circa 50% hiervan bereikt)
Aandelen wereldwijd 50% (nu circa 33% hiervan bereikt)
aandelen Europa 10% (nu circa 70% hiervan bereikt)

Voordeel: komende jaren nog niet nodig, rendement verwachting is in orde.
Nadeel: geen cash flow, risico's van beleggen en dergelijke

Verwacht rendement: 6% (10 jarige termijn)
Cashflow: € 0,00
...
Waarom direct zo'n grote initiële inleg?
Ik ben vorige maand begonnen bij Meesman maar heb besloten om voorlopig alleen maandelijks een vast bedrag in te leggen om zodoende koersschommelingen bij aankoop uit te vlakken.
Dus niet alleen spreiding in de samenstelling van de portfolio maar ook in de tijd.
Momenteel zijn de meeste fondsen van Meesman aan het pieken, dus was ik huiverig om direct een grote inleg te doen.
Daarom ga ik de komende jaren geleidelijk mijn spaarsaldo afbouwen en mijn beleggingsportfolio opbouwen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Mr_Blobby schreef op zondag 06 april 2014 @ 18:04:
[...]

Waarom direct zo'n grote initiële inleg?
Ik ben vorige maand begonnen bij Meesman maar heb besloten om voorlopig alleen maandelijks een vast bedrag in te leggen om zodoende koersschommelingen bij aankoop uit te vlakken.
Dus niet alleen spreiding in de samenstelling van de portfolio maar ook in de tijd.
Momenteel zijn de meeste fondsen van Meesman aan het pieken, dus was ik huiverig om direct een grote inleg te doen.
Daarom ga ik de komende jaren geleidelijk mijn spaarsaldo afbouwen en mijn beleggingsportfolio opbouwen.
Ja dat is inderdaad erg verstandig, ik verwacht nog wel een hele tijd hierin geld te stoppen zodat de initiele inleg relatief kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Van het weekend heb ik een paar (oude) online seminars bekeken van Knab. Ik moet zeggen dat ze mij een goede indruk gaven van de bank, van zowel de tool 'Financieel plan' als de beleggingsexperts. Het financieel plan gaat ook een stap verder AFAS Personal, met een toekomstig scenario waardoor ik veel van de excel-sheets die mensen hier maken niet hoef te maken. Bovendien wordt het programma aangepast aan veranderende belastingwetgeving. Beste functie: alerts. Met alerts kan Knab je tips geven die je geld doen besparen. Het voordeel is dat ik dan niet meer in dit soort topics rond hoef te hangen. ;)

Verder gaf het me inzicht in de verschillende beleggingsstrategieën die zij hanteren. Ik heb mijzelf nog niet verdiept in beleggingen, maar vond het uitermate interessant om er wat inzicht in te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Radeoxx schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:03:
2. Beleggen in een pand wat wordt verhuurd aan expats (gewenst: ~50-70%)
Ik had dit al wat eerder gepost; wil samen met collega's in een pandje investeren wat we gaan verhuren aan expats. Het verwachte rendement is 10-13% per jaar. Moet natuurlijk wel goed afspraken en dergelijke maken als iemand eruit wil stappen, groot onderhoud en dergelijke...alle tips zijn overigens welkom.

Voordeel: cash flow, ongeacht waarde van het pand
Nadeel: uitstappen en dergelijke is lastig + andere risico's van vastgoed

Verwacht rendement: ~10-13% per jaar (excl. waardefluctuaties pand)
Verwachte cashflow: ~€ 900 per maand (na kosten en dergelijke) (dit is bij 60-70% inleg van het vermogen)

Heeft er iemand nog tips / opmerkingen / feedback voor me? En nog ideeen over wat te doen met de andere 20%? Ik ben nu nog student, verwacht nog circa 3 jaar te studeren en mijn kosten zijn zeer laag. Mijn doel is om na de studie financieel onafhankelijk te zijn. Heb inkomsten vanuit mijn eigen bedrijfje waarmee ik de kosten van levensonderhoud en dergelijke kan voorzien en tegelijkertijd nog kan sparen. Ik vind vooral cashflow van bijvoorbeeld Onroerend goed belangrijk omdat dit stevige stappen zet richting financiële vrijheid.

Het kan uiteraard wel zo zijn dat ik over 3 jaar wellicht een klein appartementje wil kopen vanuit een eigen BV zodat ik nog wel hypotheekrenteaftrek geniet. Ik woon nu in een studentenkamer (huur). Dit wordt natuurlijk lastig als al het geld 'vast' zit. Hoe kan ik hier het beste rekening mee houden?

Doel: financiële vrijheid (€ 2500 per maand inkomen, ik kan wel met veel minder leven, bespaar op alle onnodige kosten en heb geen merkkleding, dure auto of dure boodschappen nodig)
Zou je de prognose berekening eens willen posten van je pand voor de verhuur? 10-13% is namelijk een mooi rendement voor een particulier pand. Ik ben wel nieuwsgierig wat je uitgangspunten hierbij zijn. Hou ook rekening met leegstand dit kost ook veel rendement bij vaak wisselende huurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 08-09 15:39
Het is niet eenvoudig om met collega's of andere partners een pand te kopen. Het lijkt zo makkelijk op het eerste gezicht en je deelt ook risico's maar als iemand wil uitstappen dan is dat wel een uitdaging. Je kan van alles op papier zetten maar blijft lastig. Wij hebben er ook over nagedacht maar zullen zo'n investering om die reden dus alleen doen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:41
Probleem is dat je in je eentje niet niet iets kan kopen wat je goed kunt verhuren. Het liefst koop ik een pand in een redelijke wijk, maar dat red ik met 100k niet. Met 200k natuurlijk ruim, maar dat heb ik even niet :+.

Ik moet ook nog eens berekenen wat het kost om een pand te kopen en dat te verhuren en dan zelf een huis met hypotheek te nemen, of zelf iets te kopen met eigen vermogen (ik huur nu). Heeft iemand die berekening weleens gemaakt?

[ Voor 56% gewijzigd door Roet op 07-04-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:46:
Het is niet eenvoudig om met collega's of andere partners een pand te kopen. Het lijkt zo makkelijk op het eerste gezicht en je deelt ook risico's maar als iemand wil uitstappen dan is dat wel een uitdaging. Je kan van alles op papier zetten maar blijft lastig. Wij hebben er ook over nagedacht maar zullen zo'n investering om die reden dus alleen doen.
Daar is hij eerder in het topic inderdaad al eens opgewezen, het zou mijn keuze ook niet zijn.

Je zou wel in ruil voor minder rendement een andere optie kunnen kiezen. Stel je wilt het pand met 2-3 personen aan kopen en bent tevreden met 6% rente. Je zou dan kunnen zeggen dat 1 persoon het huis koopt en daarover de volledige beschikkingsmacht heeft. Je gaat naar de notaris laat een akte opstellen dat de personen 2 en 3 geld lenen tegen een rente van 6% met een eerste hypotheekrecht op de woning. Het volledige risico maar ook het hogere rendement (volgens jullie verwachting) ligt bij persoon 1.

Die 6% is denk ik best marktconform, want ik verwacht niet dat banken zonder een flinke aanbetaling een huis voor de verhuur zullen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Roet schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:52:
Probleem is dat je in je eentje niet niet iets kan kopen wat je goed kunt verhuren. Het liefst koop ik een pand in een redelijke wijk, maar dat red ik met 100k niet. Met 200k natuurlijk ruim, maar dat heb ik even niet :+.

Ik zie trouwens ook parkeerplaatsen te koop staan (voor belachelijke bedragen), is dat nou een investering waard?

Ik moet ook nog eens berekenen wat het kost om een pand te kopen en dat te verhuren en dan zelf een huis met hypotheek te nemen, of zelf iets te kopen met eigen vermogen (ik huur nu). Heeft iemand die berekening weleens gemaakt?
Al eens aan een vakantiehuisje gedacht? Al die huisjes op die Landal parken zijn particulier bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
zomertje schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:06:
[...]

Al eens aan een vakantiehuisje gedacht? Al die huisjes op die Landal parken zijn particulier bezit.
Pas op met beleggingen in (vakantie)woningen waar je de grond eronder niet bezit. Dit introduceert een gevaarlijk counterparty risk waardoor je op termijn veel kan veriliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Henk007 schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:15:
[...]

Pas op met beleggingen in (vakantie)woningen waar je de grond eronder niet bezit. Dit introduceert een gevaarlijk counterparty risk waardoor je op termijn veel kan veriliezen.
Ik ga er wel van uit dat bij organisaties als Landal/Center Parcs t allemaal wel goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Accountant schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:05:
[...]

Daar is hij eerder in het topic inderdaad al eens opgewezen, het zou mijn keuze ook niet zijn.

Je zou wel in ruil voor minder rendement een andere optie kunnen kiezen. Stel je wilt het pand met 2-3 personen aan kopen en bent tevreden met 6% rente. Je zou dan kunnen zeggen dat 1 persoon het huis koopt en daarover de volledige beschikkingsmacht heeft. Je gaat naar de notaris laat een akte opstellen dat de personen 2 en 3 geld lenen tegen een rente van 6% met een eerste hypotheekrecht op de woning. Het volledige risico maar ook het hogere rendement (volgens jullie verwachting) ligt bij persoon 1.

Die 6% is denk ik best marktconform, want ik verwacht niet dat banken zonder een flinke aanbetaling een huis voor de verhuur zullen financieren.
Dat is ruilen van risico. Je neemt meer financieel risico aangezien je in feite een lening aangaat. Als de woning leegstaat of in waarde daalt is dit risico voor jou. Ik denk dat iedere constructie voor-en nadelen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:57:
[...]

Dat is ruilen van risico. Je neemt meer financieel risico aangezien je in feite een lening aangaat. Als de woning leegstaat of in waarde daalt is dit risico voor jou. Ik denk dat iedere constructie voor-en nadelen heeft :)
Ik zie mezelf als de persoon die een deel van de lening verstrekt tegen 6% rendement. Ik zou niet de huizenbezitter willen zijn in mijn voorbeeld. En ik zou eisen dat de huizenbezitter 25% eigen geld zou inbrengen. Dan heb je een buffer van 25% om je hypotheekrecht uit te oefenen als de zaakjes mis zouden lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
6% op een lening MET onderpand is niet slecht :) Daar kan menige bank alleen van dromen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:16:
6% op een lening MET onderpand is niet slecht :) Daar kan menige bank alleen van dromen :)
Mijn voorbeeld is puur gebasseerd op de casus van radeoxx om hem een mogelijke optie te geven om wel met zijn collega's een pand te kopen maar de beschikkingsmacht over het pand bij 1 persoon neer te leggen. Op deze manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:17
zomertje schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:19:
[...]

Ik ga er wel van uit dat bij organisaties als Landal/Center Parcs t allemaal wel goed geregeld is.
Juist niet. Dat zijn zeer georganiseerde tegenpartijen die niet zullen schromen hun machtspositie te gebruiken als het uitkomt. Het zijn daarnaast niet alleen tegenpartijen maar ook nog eens concurrenten, leveranciers, etc.

Je zit kortom met een opstal waar je geen kant mee opkan en volstrekt in een afhankelijke positie zit t.o.v. de andere partij.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Juist wel, maar dan wel voor henzelf :+

Ik zou daar absoluut niet mijn geld insteken om de aangegeven reden.

Bovendien, voor 120K of zo heb je een vakantiehuisje, met vaste hoge parkkosten, je mag er niet permanent in wonen etc.
Voor 170K heb je best wel mooie eengezinswoningen waarmee je tenminste vrij bent om te (bijna alles) doen wat je wilt.
Edit: overigens zou ik daar ook nog niet zo snel mijn geld instoppen omdat het rendement over het algemeen nog hoog is, tenzij je kamers gaat verhuren of een speciale markt hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door rube op 07-04-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ja ik was al achterdochtig geworden door de magazines op TV waarbij een perfect stelletje de perfecte investering doet in het perfecte huisje op de perfecte locatie in het perfecte park op de perfecte tijd (:')) , en ze leefden nog lang en gelukkig. :/

@Hierboven:
Ik zoek gewoon stabiel/betrouwbaar rendement, dat dat dan wat lager is vind ik niet heel erg.

[ Voor 17% gewijzigd door Roet op 07-04-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Rukapul schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:43:
[...]

Juist niet. Dat zijn zeer georganiseerde tegenpartijen die niet zullen schromen hun machtspositie te gebruiken als het uitkomt. Het zijn daarnaast niet alleen tegenpartijen maar ook nog eens concurrenten, leveranciers, etc.

Je zit kortom met een opstal waar je geen kant mee opkan en volstrekt in een afhankelijke positie zit t.o.v. de andere partij.
Je zou toch verwachten dat niemand dan die huisjes wil kopen? Blijkbaar doen veel mensen dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb net een garagebox gekocht. Dat was voor eigen gebruik maar ben inmiddels een stuk wijzer geworden. In het blok waar ik m'n box heb gekocht worden identieke boxen verhuurd voor 60, 75 en 105 euro per maand al heeft die laatste mogelijk electriciteit.

Stel prijs op ca 15k euro. (In de praktijk nu ook wel voor iets minder te krijgen.)
Stel onderhoud op 10 euro per maand. (Worst case. Een dak, deur, etc. per 20 jaar.)
Stel belasting op 15 euro per maand. (VRH)
Stel opstalverzekering op 1 euro per maand.
Blijft over een netto rendement van 2.8%, 4%, 6%.

Best aardig als diversificatie dus. En omdat het vastgoed betreft heb je bijna automatische inflatie bescherming.
zomertje schreef op maandag 07 april 2014 @ 14:04:
[...]

Je zou toch verwachten dat niemand dan die huisjes wil kopen? Blijkbaar doen veel mensen dat toch.
Dat is natuurlijk een omgekeerde redenering. Die redenering gaat ook op voor Teakhout, de gemiddelde belegging aangeprezen door Harry Mens, scheepvaart CVs, vastgoed in Dubai, franchise constructies (Bakker Bart, Top1toys), etc.

Laat je niet misleiden door de marketingkracht van de tegenstander. Sterker nog, als de tegenstander marketing gebruikt, wees dan extra alert.

Documenteer altijd alle kruisrelaties, afhankelijkheden en (counterparty) risico's. Als er met een partij meerdere afhankelijkheden bestaan dan moet je dat beschouwen als een rode vlag.

Andere vuistregel: doe geen zaken met partijen die een overduidelijke informatievoorsprong hebben. Of alternatief: accepteer dat als je zaken doet met een partij met overduidelijke informatievoorsprong dat het je geld zal kosten (bv een tweedehands auto kopen van een professional).

[ Voor 50% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
[...]

Je hoort er vrij weinig negatieve geluiden over dus zo heel slecht zal het inderdaad niet zijn. Maar of de partijen het rendement werkelijk kunnen waarmaken geen idee. Het zijn volgens mij wel in die zin betrouwbare partijen om zaken mee te doen, je hoeft geen Palm Invest taferelen te verwachten. Dus je krijgt wel een tastbaar vakantiehuis voor je geld.

Maar ik vind de vrijheid ook te beperkt bij een vakantiehuis. Het lijkt me leuker voor personen die net wat meer te besteden hebben als de mensen in dit topic. Ik denk dat de meeste mflink hard moeten ploeteren om enkele tonnen tot 1 miljoen bijelkaar te sparen. Bij een vermogen van enkele miljoenen lijkt het me wel wellicht wel een leuke en nuttige investering en misschien is dat wat meer de doelgroep om in die parken te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Denk dat het meer mensen zijn die dat doen omdat ze ook echt zelf een vakantiehuisje willen hebben, niet zo zeer voor het rendement van verhuren (dat is leuk meegenomen natuurlijk).
Op tv zie je altijd mensen die een huisje nemen voor zichzelf en dan verhuren voor de tijd dat ze er niet zijn, maar ik zie nooit mensen die daar 3 huisjes kopen alleen voor de verhuur op zo'n park (zou ook niet interessant voor het tv programma zijn natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 18:22
Accountant schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 17:26:
[...]

Hoezo is dat voor iedereen beter? Zie jij geld uit een erfenis als iets wat per definitie slecht is? Je ouders zijn toch een verlengde van jou, je hebt het misschien niet zelf bijelkaar gespaard maar het kan wel een stimulans aan je onafhankelijkheid geven.
Geld uit een erfenis of schenking is niet per definitie slecht, net zoals geld uit een uitkering niet per definitie slecht is. Het is echter helaas vaak zo dat dit leidt tot een zekere afhankelijkheid. Ik ken meerdere voorbeelden in mijn omgeving waar rijke ouders kinderen hebben voortgebracht die nooit echt op eigen benen zijn gaan staan. Of kinderen die een erfenis er in no-time doorheen brassen en vervolgens weer in de financiële shit zitten. Dat lijkt me vanuit het perspectief van de ouder het laatste dat je wil bereiken.

Gezien je inbreng in het topic weet jij verstandig met geld om te gaan. Ik neem niet aan dat dat gekomen is omdat je altijd zomaar alles van je ouders hebt gekregen maar dat je je juist hebt geleerd hoe je met geld moet omgaan en goed voor jezelf kan zorgen. Jij gebruikt een toekomstige erfenis om je financiële onafhankelijkheid te vergroten. Als ouder zou ik daar graag wat voor nalaten.

Een ander, minder verstandig persoon zou die toekomstige erfenis misschien gebruiken om te verantwoorden dat hij of zij zelf nu niet hoeft te sparen. Of misschien wat extremer: ze gaan nu lenen omdat ze toch geld in het vooruitzicht hebben. Lijkt me geen gedrag dat je als ouder wil stimuleren. Tegen dat soort kinderen zou ik persoonlijk als ouder zeggen dat ze nergens op hoeven te rekenen, in de hoop ze tot verstandiger keuzes te bewegen.

"Give a man a fish and he'll be fed for a day, teach a man to fish and he'll be fed for the rest of his life"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
[quote][
Accountant schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:05:
[...]

Ik begrijp dat het handig is om te zeggen ik leen het uit tegen 6% rente en iemand anders heeft de volledige beschikkingsmacht. Maar dan loop je tegen andere nadelen aan zoals minder kennis van zaken bij opknappen, onderhandelingen, juridische zaken en dergelijke. Voordeel van samen met vier collega's dit kopen is dat je niet alleen inbreng geld maar ook kennis deelt.
Accountant schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:48:
[...]

Zou je de prognose berekening eens willen posten van je pand voor de verhuur? 10-13% is namelijk een mooi rendement voor een particulier pand. Ik ben wel nieuwsgierig wat je uitgangspunten hierbij zijn. Hou ook rekening met leegstand dit kost ook veel rendement bij vaak wisselende huurders.
Goede, de berekening is ongeveer als volgt:

130.000 aankoop + 30.000 verbouwing / renovatie / K.K. kosten = 160.000 (excl onderhandeling).

1000 euro per persoon per maand huur (gemeubileerd verhuren)

= 24000 euro op jaarbasis

- / - 4000 kosten

Bruto rendement 20.000 euro

20.000 rendement over aankoop van 160.000 is zo'n 12,5% rendement

Dit is exclusief onderhandelingsruimte en eventuele leegstand/overige kosten die meer dan 4000 per jaar bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Een huis van 160.000 verhuren voor €2000, lees ik dat goed? Ik huur namelijk een huis van €150.000 voor €700 nu (76m2, 3 slaapkamers), hoe staat dat dan in verhouding? Kan best een verklaring voor zijn, ik ben gewoon benieuwd naar welke dat is.

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 07-04-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Roet schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:33:
Een huis van 160.000 verhuren voor €2000, lees ik dat goed? Ik huur namelijk een huis van €150.000 voor €700 nu (76m2, 3 slaapkamers), hoe staat dat dan in verhouding? Kan best een verklaring voor zijn, ik ben gewoon benieuwd naar welke dat is.
Het is in de buurt van de High Tech Campus, de doelgroep is expats (die goed verdienen en een luxe inrichting willen). Ik heb met het aantal vierkante meters, de ligging en de inrichten en dergelijke al een test gedaan voor animo door middel van een advertentie.

De reden waarom we 1000 huur kunnen vragen + g/w/l heeft te maken met een aantal punten
- Volledig gemeubileerd verhuren (luxe inrichting) ( + 15 - 30% huur)
- Woning ziet er goed uit en wordt verhuurd aan (relatief goed verdienende) expats

En nogmaals, ik heb het dus getest en er is animo voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, ik vroeg me af wat de bepalende factoren waren. Duidelijk! Misschien heeft Delft ook wel die potentie, gezien daar ook wel wat expats zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
timag schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:48:
[...]

Geld uit een erfenis of schenking is niet per definitie slecht, net zoals geld uit een uitkering niet per definitie slecht is. Het is echter helaas vaak zo dat dit leidt tot een zekere afhankelijkheid. Ik ken meerdere voorbeelden in mijn omgeving waar rijke ouders kinderen hebben voortgebracht die nooit echt op eigen benen zijn gaan staan. Of kinderen die een erfenis er in no-time doorheen brassen en vervolgens weer in de financiële shit zitten. Dat lijkt me vanuit het perspectief van de ouder het laatste dat je wil bereiken.

Gezien je inbreng in het topic weet jij verstandig met geld om te gaan. Ik neem niet aan dat dat gekomen is omdat je altijd zomaar alles van je ouders hebt gekregen maar dat je je juist hebt geleerd hoe je met geld moet omgaan en goed voor jezelf kan zorgen. Jij gebruikt een toekomstige erfenis om je financiële onafhankelijkheid te vergroten. Als ouder zou ik daar graag wat voor nalaten.

Een ander, minder verstandig persoon zou die toekomstige erfenis misschien gebruiken om te verantwoorden dat hij of zij zelf nu niet hoeft te sparen. Of misschien wat extremer: ze gaan nu lenen omdat ze toch geld in het vooruitzicht hebben. Lijkt me geen gedrag dat je als ouder wil stimuleren. Tegen dat soort kinderen zou ik persoonlijk als ouder zeggen dat ze nergens op hoeven te rekenen, in de hoop ze tot verstandiger keuzes te bewegen.

"Give a man a fish and he'll be fed for a day, teach a man to fish and he'll be fed for the rest of his life"
We zitten wel op 1 lijn en ik ben het ook helemaal met je eens. Zal ook niet meebetalen aan luxe zaken en wil werken vanaf 15 jaar (naast de studie) en sparen stimuleren. Maar wil wel mijn best doen om nog een erfenis na te laten (minimaal een volledig afgelost huis).
Radeoxx schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:10:
[quote][
[...]

[...]

Goede, de berekening is ongeveer als volgt:

130.000 aankoop + 30.000 verbouwing / renovatie / K.K. kosten = 160.000 (excl onderhandeling).

1000 euro per persoon per maand huur (gemeubileerd verhuren)

= 24000 euro op jaarbasis

- / - 4000 kosten

Bruto rendement 20.000 euro

20.000 rendement over aankoop van 160.000 is zo'n 12,5% rendement

Dit is exclusief onderhandelingsruimte en eventuele leegstand/overige kosten die meer dan 4000 per jaar bedragen
Roet schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:33:
Ja ik ben er ook wel benieuwd naar. Locatie is natuurlijk uitganspunt nummer 1 bij vastgoed. Maar ik vind het rendement ook zeer ruim begroot. Die huurprijzen krijg je denk ik alleen in Amsterdam en nog enkele grote steden maar dan vind ik het knap als je daar een appartement/huis krijgt gekocht voor die 130.000.

Wat is je reden voor expats? Ik zou volgende redenen kunnen bedenken. Heb je contacten met bedrijven die je expats aanleveren of het feit dat ze na 1-2 jaar misschien weer verhuizen en dat enige flexibiliteit biedt of dat deze doelgroep gewoon het meest wil betalen voor je huisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Roet schreef op maandag 07 april 2014 @ 20:05:
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, ik vroeg me af wat de bepalende factoren waren. Duidelijk! Misschien heeft Delft ook wel die potentie, gezien daar ook wel wat expats zitten.
Ja, precies, test het vooral uit zou ik zeggen! Wat ik heb gedaan
- Op facebook groepen zoeken waar expats zitten en daar een mooie advertentie posten
- Op kamernet een advertentie plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Radeoxx schreef op maandag 07 april 2014 @ 20:02:
[...]

Het is in de buurt van de High Tech Campus, de doelgroep is expats (die goed verdienen en een luxe inrichting willen). Ik heb met het aantal vierkante meters, de ligging en de inrichten en dergelijke al een test gedaan voor animo door middel van een advertentie.

De reden waarom we 1000 huur kunnen vragen + g/w/l heeft te maken met een aantal punten
- Volledig gemeubileerd verhuren (luxe inrichting) ( + 15 - 30% huur)
- Woning ziet er goed uit en wordt verhuurd aan (relatief goed verdienende) expats

En nogmaals, ik heb het dus getest en er is animo voor.
Slim van die advertentie, wat waren je uitgangspunten? High Tech Campus is Eindhoven?

Ik ben in ieder geval nu al benieuwd naar jullie pandje en de luxe inrichting voor 160.000 hoop op foto's als het zover is. Want dan heb je wel een goudmijntje te pakken.

Mocht je een appartement hebben denk dan ook even aan de VVE of die nog bovenop de 1000 komt of dat die uit de 4.000 moet komen. Dan kan er soms al hard inhakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Accountant schreef op maandag 07 april 2014 @ 20:12:
[...]

Slim van die advertentie, wat waren je uitgangspunten? High Tech Campus is Eindhoven?

Ik ben in ieder geval nu al benieuwd naar jullie pandje en de luxe inrichting voor 160.000 hoop op foto's als het zover is. Want dan heb je wel een goudmijntje te pakken.

Mocht je een appartement hebben denk dan ook even aan de VVE of die nog bovenop de 1000 komt of dat die uit de 4.000 moet komen. Dan kan er soms al hard inhakken!
Het gaat om een huis wat we zelf gaan 'opdelen' in twee appartementen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het kan eventueel, maar ik vind het zeer optimistisch geschat.

Expats etc hebben op dit moment in Eindhoven geen enkel probleem om aan woonruimte te komen. Vrijwel nieuwbouw appartement van 75m2 heb je voor minder dan 800,= in het centrum (De Regent).
Zelfs naast de HTC staan flats van de woningstichting die regelmatig vrijkomen en ook met zo'n ratio.

Een huis wat je in Eindhoven voor 130k koopt is of erg klein of ligt in een pauperbuurt. Als expat zit je dan liever in bovenstaande twee locaties. Het kan wel getuige het verleden waarin zelfs brakke eenkamerappartementen nog voor 600+ weggingen, maar ik vind het niet vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik heb vandaag de uitgaven van 2013 thuis maar eens besproken. Mijn vrouw vond 550 euro per maand aan kleding (voor 2 volwassenen en 1 kindje) wel meevallen... Zo komen we er wel met die FO.... Zal zo even de boel wat globaler rubriceren en een beetje anoniemer maken voor het overzicht wat ik hier kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
hv08 schreef op maandag 07 april 2014 @ 20:27:
Ik heb vandaag de uitgaven van 2013 thuis maar eens besproken. Mijn vrouw vond 550 euro per maand aan kleding (voor 2 volwassenen en 1 kindje) wel meevallen... Zo komen we er wel met die FO.... Zal zo even de boel wat globaler rubriceren en een beetje anoniemer maken voor het overzicht wat ik hier kan plaatsen.
Helaas kan ik sarcasme niet heel goed "lezen" maar ik neem aan dat je sarcastisch bent? 550 euro per maand is absurd hoog. Reken maar uit (met compounding) dat je makkelijk 5-10 jaar extra moet werken als je dat niet snel omlaag brengt.

Zoals eerder beschreven in het topic: marktplaats is echt een mooie plaats voor kinderkleding. En heb je zelf echt die merkkleding nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
550 euro per maand aan kleding? Wij hebben niet eens 400 euro per maand over na aftrek van vaste lasten (en dan reken ik boodschappen niet onder vaste lasten)... als je zoveel geld uitgeeft aan kleding denk ik dat je vrouw niet helemaal beseft hoe goed jullie het hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 07-04-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Sorry, dat was inderdaad sarcastisch. Uiteraard vind ik dat aan de hoge kant! En ja we hebben het ook zeker goed, er blijft nog genoeg over om te sparen. Ik had al aangegeven dat ik aan de hand van dit topic behoorlijk bezig ben geweest met uitzoeken waar alles aan op gaat en neem aardig wat tips mee, maar aangezien we samen voor het geld zorgen (ok, mijn aandeel is wel behoorlijk hoger) kan ik niet bepalen dat ze niets kan uitgeven, ik ben blij dit topic gevonden te hebben!

Qua FO: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald toch? Het zal toch een middenweg worden.

[ Voor 3% gewijzigd door hv08 op 07-04-2014 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ik neem aan dat het dan voornamelijk merkkleding betreft (ook voor het kind)? Ik vind het ook vrij veel.
Je vrouw is niet gevoelig voor het argument dat jullie veel van het gemiddelde afwijken (geen idee wat het gemiddelde is overigens). Of wellicht wat oude kleding via Marktplaats verkopen.

Ik ben benieuwd naar je overzicht! Probeer je vrouw een andere hobby te geven als winkelen ;) dat is vaak het probleem bij dames. Maar goed je moet ze inderdaad ook wat gunnen!

Weet je trouwens of die 500 een stabiel bedrag is of dat het de laatste jaren stiekem met jullie inkomen is mee gegroeid? Kosten die met je inkomen meegroeien vind ik zelf altijd eng. Liefst heb ik gelijkblijvende kosten ten opzichte van mijn inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ja marktplaats doen we niet aan, kleertjes gaan meestal naar vrienden/familie enz.

Omdat 2013 het eerste overzicht is wat ik heb gemaakt kan ik het niet echt vergelijken, maar voor mijn gevoel is het eigenlijk minder geworden doordat we minder tijd hebben om te gaan winkelen met de kleine. Niet dat dat erg is, want lekker naar de kinderboerderij is ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Haha jemig, wij doen niet eens een tiende ervan. En ja we hebben ook een kleine, maar die krijgt veel + tweedehands gekocht etc.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
hv08 schreef op maandag 07 april 2014 @ 21:44:
Ja marktplaats doen we niet aan, kleertjes gaan meestal naar vrienden/familie enz.

Omdat 2013 het eerste overzicht is wat ik heb gemaakt kan ik het niet echt vergelijken, maar voor mijn gevoel is het eigenlijk minder geworden doordat we minder tijd hebben om te gaan winkelen met de kleine. Niet dat dat erg is, want lekker naar de kinderboerderij is ook leuk :)
Je doet niet aan verkopen of kopen van marktplaats? Of beide?

Kan het je echt aanraden om te kopen ervan, nieuwe merk kleding voor Kids voor een schrijntje van de prijs in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik doe in het geheel niet aan marktplaats, vaak gedoe gehad met mensen die niet meer reageren, toch niet op komen dagen, de boel al verkocht hadden toen ik aankwam enzenz. Dat hoeft het wat mij betreft niet.

Ik zou wel eens rond kunnen kijken om wat te kopen (of de vrouw laten kijken :)), maar verkopen doen we niet omdat de kleertjes meestal naar bekenden gaan (of gewoon de prullenbak als het afgedragen is). Maar het gaat een beetje offtopic zo :)

[ Voor 4% gewijzigd door hv08 op 07-04-2014 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Wij gingen bijvoorbeeld naar een rommelmarkt in een nette buurt (Ijburg, nr 3 qua gemiddelde inkomen in NL) en daar hebben we een berg babykleertjes gekocht, alles super netjes en bijna alles voor 1 of 2 euro.

Ik zou op marktplaats alleen maar verzamelingen kleren kopen. Voor ieder kleertje weer ergens heen werkt ook niet echt denk ik, en zou ik ook gedoe vinden. En dat ga je er al helemaal niet in krijgen bij een vrouw die gewend is 500+ euro per maand uit te geven :)

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 07-04-2014 22:04 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
!null schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:02:
Wij gingen bijvoorbeeld naar een rommelmarkt in een nette buurt (Ijburg, nr 3 qua gemiddelde inkomen in NL) en daar hebben we een berg babykleertjes gekocht, alles super netjes en bijna alles voor 1 of 2 euro.

Ik zou op marktplaats alleen maar verzamelingen kleren kopen. Voor ieder kleertje weer ergens heen werkt ook niet echt denk ik, en zou ik ook gedoe vinden. En dat ga je er al helemaal niet in krijgen bij een vrouw die gewend is 500+ euro per maand uit te geven :)
Meeste wordt gewoon verstuurd in een envelop hoor en het gaat om kleine bedragen, niet echt interessant voor fraudeurs. Hebben nog nooit problemen gehad, altijd aangekomen per post.

Ik ben blij dat mijn vrouw dit zelf actief is gaan doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
[...]

Als het echt zo'n rendabele investering zou zijn, zou smart money er al lang vol op inzetten en hoefde men die dingen niet via TV reclames aan te smeren aan naïeve particulieren.
Televisie- of radioreclame voor een belegging is voor mij meteen al een no-go indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap