het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Die dingen kan je nu ook doen, daar hoef je niet FO voor te zijn.kmf schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:02:
Ik ben niet van het soort reistypes meer. Tenminste, de vele reizen die ik heb gemaakt hebben me alleen maar duidelijk gemaakt dat het mij niet echt interesseert.
Ik heb maar een drietal plekken dat ik nog wel effe geweest wilt zijn, maar voor de rest heb ik o.a. op m'n bucketlist gezet:
-een sportprestatie leveren (marathon)
-drie talen leren.
-in een boomhut overnachten.
Juist, er zijn genoeg mensen die een marathon lopen naast hun full-time baan. Daar hoef je echt niet voor te stoppen met werken. Zelfde geldt voor talen leren of in een boomhut slapen (dat laatste al helemaal niet natuurlijk...)Maarten21 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:00:
[...]
Die dingen kan je nu ook doen, daar hoef je niet FO voor te zijn.
In principe kan je natuurlijk ook een jaartje op reis gaan zonder FO te zijn.
Maar als je FO bent, dan heb je wel meer tijd om dingen te doen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
He jammer, dacht dat ik uniek was met de marathon van Rotterdam 13 aprilBlik1984 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:31:
[...]
Juist, er zijn genoeg mensen die een marathon lopen naast hun full-time baan. Daar hoef je echt niet voor te stoppen met werken. Zelfde geldt voor talen leren of in een boomhut slapen (dat laatste al helemaal niet natuurlijk...)
Maar idd, dodelijk om dingen uit te stellen tot pensioen/FO. Helemaal fysiek weet je nooit hoe je er tegen die tijd voor staat, en wat je nog wel/niet kan. Doe gek en probeer het gewoon!
Thailand, Vietnam etc biedt de mogelijkheid tot in de bomen slapen :)
Excuus voor de OT..
[ Voor 12% gewijzigd door mossel op 18-03-2014 14:42 ]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Ondanks mijn streven om FO te worden leef ik zoveel mogelijk in het nu.kmf schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:06:
Een bucketlist is een bucketlist, maar het is niet specifiek bedoeld voor FO.
In principe kan je natuurlijk ook een jaartje op reis gaan zonder FO te zijn.
Maar als je FO bent, dan heb je wel meer tijd om dingen te doen.
Ik weet dat ik nu lichamelijk in staat ben om een wereldreis te maken, en hoewel ik aanneem dat dit ook morgen kan, weet ik niet eens of het volgend jaar nog kan. Misschien raak ik wel invalide, kom ik te overlijden of treden er andere beperkende factoren op, zoals het krijgen van een kind, baan kwijt, etc.
Het verleden daarentegen is maar het verleden. Dat is een verzameling van ervaringen en lessen waar ik niks meer aan kan veranderen.
Andere factoren, zoals krijgen van een kind, heb je zelf invloed op.
Daarentegen is de kans dat je 70 of 80 jaar gaat worden aanzienlijk. De kans dat je lichamelijke klachten (beperkingen) krijgt is ook aanzienlijk en je weet dat dat de kans daarop steeds meer toeneemt naarmate je ouder gaat worden.
Belangrijk is dat je altijd probeert te genieten van het leven. Maar enig "uitgesteld genot" met bovenstaande in mijn achterhoofd vind ik acceptabel.
Ik maak deze keuze bewust, omdat ik namelijk ook niet in de situatie wil komen dat ik (b.v.) de komende 2 jaar prachtig ervaringen heb, maar daarna nog 40+ jaar op een houtje moet bijten (uiteraard nogal zwart wit, maar ff voor de duielijkheid).
Ik ben nu 57 en FO. Volgende maand stop ik met werkenmossel schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:18:
Begint toch op te vallen dat dit topic in de leeftijdscategorie 25-35 zit.
Ik heb niet de indruk dat mensen uit mijn leeftijdscategorie anders naar FO kijken dan de categorie 25-35. Maar je ziet ze inderdaad nauwelijks in dit topic.
Terwijl de onderwerpen die hier aan bod komen, wel aardig herkenbaar zijn (hypotheek aflossen, hoe beleggen).
Het meeste heb ik nog gehad aan het advies om elke uitgave terug te rekenen via uurloon in tijd dat je ervoor moet werken. En dan af te wegen of het dat waard is.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Sommige mensen hier lijken "bang" te zijn dat ze zich gaan vervelen, sociale contact missen enzo. Weet je al wat je gaat doen met de tijd dat je straks niet meer hoeft te werken?
En, post na een tijdje nog eens hoe het bevalt en wellicht nog andere tips?
Ga je van een full time baan naar 0,0 uren of heb je de afgelopen jaren al iets afgebouwd?
Wat ik binnen korte tijd na FO zijn zou doen is weer leven als student. Voor een tijdje dus.
Een serie boeken uitlezen tot laat in de nacht. Uitslapen tot hoe laat ik maar wil, daarna sporten. 6x per week. Games spelen die ik gekocht heb maar nooit aan toegekomen bent. Net als al die dvd's... Die stapel model kits...
Is dat afgewerkt na een jaar of zo, dan gaan we eens wat nuttigere dingen doen. Paar talen bij leren, een paar kinderdroombaantjes gaan doen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
De kans dat je overlijd is gewoon 100% Het tijdstip is alleen onduidelijkrube schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:59:
De kans dat je invalide raakt, komt te overlijden is zeer klein (tenzij je andere "voorkennis" hebt).
Andere factoren, zoals krijgen van een kind, heb je zelf invloed op.
Daarentegen is de kans dat je 70 of 80 jaar gaat worden aanzienlijk. De kans dat je lichamelijke klachten (beperkingen) krijgt is ook aanzienlijk en je weet dat dat de kans daarop steeds meer toeneemt naarmate je ouder gaat worden.
Belangrijk is dat je altijd probeert te genieten van het leven. Maar enig "uitgesteld genot" met bovenstaande in mijn achterhoofd vind ik acceptabel.
Ik maak deze keuze bewust, omdat ik namelijk ook niet in de situatie wil komen dat ik (b.v.) de komende 2 jaar prachtig ervaringen heb, maar daarna nog 40+ jaar op een houtje moet bijten (uiteraard nogal zwart wit, maar ff voor de duielijkheid).
Daar ben ik juist bang voor dat ik dat ga doen.kmf schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:50:
Uitslapen tot hoe laat ik maar wil
Als ik niet meer zou hoeven te werken vind ik een bepaald ritme wel erg belangrijk. Het ritme dat verplicht werken mij geeft is denk ik wel goed voor mijn mentale gezondheid. Ik denk dat part time FO me daarom wel aanspreekt, tot de lunch werken om vervolgens je eigen ding te doen. Een andere mogelijke oplossing voor dit ritme probleem is een hond / krantenwijk. Ik heb met name een trigger nodig in de ochtenduren om uit bed te komen. Op vakantie lukt mij dat overigens prima ben ik voor mijn vrouw wakker, maar als ik vakantie in eigen huis vier mis ik die trigger en slaap ik te lang uit vind ik zelf (heeft ook met het slechte weer in NL te maken).
Hond en kind zijn prima triggersAccountant schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:26:
[...]
Daar ben ik juist bang voor dat ik dat ga doen.
Als ik niet meer zou hoeven te werken vind ik een bepaald ritme wel erg belangrijk. Het ritme dat verplicht werken mij geeft is denk ik wel goed voor mijn mentale gezondheid. Ik denk dat part time FO me daarom wel aanspreekt, tot de lunch werken om vervolgens je eigen ding te doen. Een andere mogelijke oplossing voor dit ritme probleem is een hond / krantenwijk. Ik heb met name een trigger nodig in de ochtenduren om uit bed te komen. Op vakantie lukt mij dat overigens prima ben ik voor mijn vrouw wakker, maar als ik vakantie in eigen huis vier mis ik die trigger en slaap ik te lang uit vind ik zelf (heeft ook met het slechte weer in NL te maken).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Natuurlijk zal dat wel minder worden als ze ouder worden.
Overigens, mensen die de motivatie en discipline kunnen opbrengen om op behoorlijke jonge leeftijd FO te worden, hebben over het algemeen waarschijnlijk ook wel genoeg motivatie en discipline om actief te blijven.
Daarnaast speelt bij mij het weer ook wel mee. In de winter ben ik minder actief en zou ik best wat willen werken om op de mooie dagen het ervan te nemen. Of zou ik moeten overwegen om in de wintermaanden meer richting de zon te trekken?
Het blijft vooralsnog ver vooruit kijken en gissen. Maar het leven na je FO zul je wel een beeld van moeten hebben. Ik verwacht minder geld nodig te hebben. Maar als ik in de winter langere tijd naar de zon zou willen dan moet ik daar natuurlijk wel rekening mee houden. Met een mogelijke winterdepressie FO thuishangen schieten we namelijk ook niets mee op.
Dat lijkt me in de zomer heerlijk maar ik ben ook wel beniewd hoe dat in december gaat.....
Ik heb geen extra dingen gepland, ik wil eerst eens kijken hoe het allemaal loopt.
En niet meer standaard de wekker om 05:55!
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik volg het topic al een langere tijd. Ondanks dat ik me wel altijd wel (relatief) bewust ben geweest van de waarde van geld, heb ik nooit nagedacht over FO. Ik zou zelf niet zo snel vervroegd stoppen met werken, daar vind ik werken (nu nog) te leuk voor. Omdat ik wel erg brede interesses heb, zou deeltijd werken (in de verre) toekomst wel interessant zijn. Verder spreekt het me erg aan om geen financiële zorgen te hebben. Om te weten dat, wat er ook gebeurd, je geen zorgen hoeft te maken omdat je huis afbetaald is en je genoeg spaargeld hebt om jezelf (en evt gezin) te onderhouden.
Wat ik me wel afvraag is of je er daadwerkelijk gelukkiger van wordt om te stoppen met werken, als je een leuke baan hebt. Werk is voor mij ook een soort van tijdsbesteding welke sociaal, leerzaam en nuttig is en voldoening geeft. Geeft een andere manier van tijdbesteding je daadwerkelijk meer voldoening en geluk? Of is het vooral dat de verplichting van werk die je tegenstaat?
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Een beetje aanknoeien terwijl ik het allemaal voor het geld niet meer hoef te doen lijkt mij gewoon heerlijk!
@merauder: inderdaad. Ik heb ook een eigen bedrijf gehad (nu nog een paar uur per maand actief daarmee). Lijkt me prima om daar wat meer mee bezig te zijn waarbij tijd-geld verhouding wat minder belangrijk is. Overigens: vanuit de ervaring van mijn eigen bedrijf ben ik er wel van overtuigd dat ik de vrijheid heerlijk zal vinden en mezelf voldoende kan vermaken.
Het is vooral het feit dat je 40 uur moet werken en vaak nog eens een uur of 5-10 onderweg bent. Werken op zich kan interessant zijn, afhankelijk van je job, maar ik weet toch een heleboel dingen die ik leuker vind dan dat waar ik nu te weinig tijd voor heb. Dit kunnen zelfs eenvoudige dingen zijn zoals dagelijks een uur of twee fietsen. Iets wat nu meestal beperkt blijft tot het weekend.FreeShooter schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 01:58:
...
Wat ik me wel afvraag is of je er daadwerkelijk gelukkiger van wordt om te stoppen met werken, als je een leuke baan hebt. Werk is voor mij ook een soort van tijdsbesteding welke sociaal, leerzaam en nuttig is en voldoening geeft. Geeft een andere manier van tijdbesteding je daadwerkelijk meer voldoening en geluk? Of is het vooral dat de verplichting van werk die je tegenstaat?
Ik zou waarschijnlijk na een jaar of 2 reizen en wat nog allemaal wel iets doen van "werk", al dan niet betaald. Ofwel zelf een bedrijfje, ofwel wat vrijwilligerswerk of halftijds/twee dagen per week "werken" aan een project dat me interesseert. En dan zie je wel hoe het evolueert. Goed mogelijk dat je ook enorm veel uren in het bedrijfje steekt. Het punt is dat je eigenlijk kan stoppen wanneer je wil, van zodra het tegensteekt.
Het is ook niet omdat je nu je job graag doet, dat je dat over 30 jaar ook nog graag doet. En bovendien, als ik zo rondhoor bij alle gepensioneerde mensen die ik ken (60+) hoor ik telkens hoe ze nog altijd tijd tekort komen en een druk schema hebben.
Geld geeft je de keuzevrijheid om te stoppen dat is natuurlijk niet noodzakelijk. Je zult ervoor jezelf achter moeten komen wat je voldoening en geluk geeft (dat moet ik voor mezelf ook achterhalen). Maar die leuke baan van nu kan over 10-15 jaar een heel stuk minder leuk worden ervaren. Als je baan je gelukkig maakt zou ik persoonlijk zeggen blijf lekker doorwerken, maar zonder (spaar)geld heb je geen keuze.FreeShooter schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 01:58:
Nee niet mijn ding dan maar meer spaargeld zien te vergaren en er langer over doen. Als je ervoor openstaat is het natuurlijk wel een zeer goede manier om het sneller te realiseren! Overwinteren waar de zon is zou ik nog wel overwegen.EvaluationCopy schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 07:58:
Zijn er ook FO'ers die overwegen om in een goedkoop buitenland hun tijd te gaan doorbrengen? Daar hoor ik eigenlijk niemand over. FO-zijn is natuurlijk veel sneller bereikt als je in een land gaat wonen met een veel lager prijspeil.
Wij kiezen echter voor kinderen en dragen daar ook de lusten en de lasten van. Wij gaan niet de opa's en oma's verplichten tot oppassen (en geloof me, oppassen wordt een verplichting voor ze) om daardoor zelf geld in onze zak te kunnen houden. Beide een dag minder gaan werken, scheelt zo'n 600e pm, en extra uitgaven van 600 tot 1000e pm. Daar gaat het geld wat je kon sparen.....
Bij ons gaat de eerste over een maand of wat naar school, en gaat de tweede naar het KDV... dus qua inkomsten schieten we er vooralsnog niet zoveel mee op.TrailBlazer schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:57:
yep hier ook. Nu verwacht ik wel wat meer ruimte te gaan krijgen als de netto 600 per maand KDV verdwijnt en ik weer 40 uur ipv 36 ga werken.
Mijn ouders hebben voor mijn zusje wel opgepast 1x in de week en zijn daar helemaal klaar mee. Alles moet altijd worden geregeld en afgestemd (vakanties, dagjes weg... leuk als je met pensioen bent, nog geen vrijheid!), plus dat kleine kinderen gewoon veel tijd en energie kosten.
Persoonlijk vind ik het schandalig om 1500e in je zak te steken, en ouders op te zadelen met de oppas. Wees dan een vent en betaal ze conform een gastouder. In mijn woordenboek heet dat profiteren.
Dat jij dat vindt prima, mijn schoonouders en ouders vinden het geweldig om op te passen en zouden er niet eens geld voor willen hebben!okzbow schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:06:
[...]
Persoonlijk vind ik het schandalig om 1500e in je zak te steken, en ouders op te zadelen met de oppas. Wees dan een vent en betaal ze conform een gastouder. In mijn woordenboek heet dat profiteren.
Als je duidelijke afspraken maakt moet alles wel kunnen natuurlijk.
Conclusie je ouders houden niet van verplichtingen en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Jij zult die gedachtengang wellicht overnemen en er ook later voor passen om structureel op je kleinkinderen te passen.okzbow schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:06:
[...]
Bij ons gaat de eerste over een maand of wat naar school, en gaat de tweede naar het KDV... dus qua inkomsten schieten we er vooralsnog niet zoveel mee op.
Mijn ouders hebben voor mijn zusje wel opgepast 1x in de week en zijn daar helemaal klaar mee. Alles moet altijd worden geregeld en afgestemd (vakanties, dagjes weg... leuk als je met pensioen bent, nog geen vrijheid!), plus dat kleine kinderen gewoon veel tijd en energie kosten.
Persoonlijk vind ik het schandalig om 1500e in je zak te steken, en ouders op te zadelen met de oppas. Wees dan een vent en betaal ze conform een gastouder.
Mijn ouders en schoonouders offeren met plezier hun vrije tijd op. Mijn schoonouders gaan er zelf loon voor inleveren ze gaan van full time werken naar part time.
Persoonlijk lijkt het mij een voorrecht om deel uit te mogen maken van de opvoeding van je kleinkind. Daar zou ik met alle plezier 1 of 2 dagen vrijheid per week voor opofferen.
Edit:
Ouders betalen om het vervolgens me terug te laten schenken en er belasting over te betalen? Ik zou er graag geld voor betalen heb bewust gekozen voor kinderen maar ik heb geen idee hoe onze welvarende ouders geld van ons zouden accepteren. Sorry dat ik het zeg maar je komt een tikje gefrustreerd over op dit onderwerp.
[ Voor 11% gewijzigd door Accountant op 20-03-2014 10:26 ]
Vergis je niet, er zijn genoeg opa/oma's die daar anders over denken. MIjn schoonmoeder past graag 1 keer in de week op, sterker nog, die zou wel vaker willen. Alleen wij houden dat tegen. Wij betalen mijn schoonmoeder benzinegeld om de reiskosten te dekken, maar verder zou we geen geld van ons willen aannemen daarvoorokzbow schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:06:
[...]
Mijn ouders die willen juist niet 1 x in de week oppassen, en dat is ook prima.
Fair enough... maar voor je eigen kind wil je die vrijheid niet opofferen? Die stop je 4/5 dagen per week bij de opvang? Dat is op zn minst gezegd krom.Accountant schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:18:
[...]
Conclusie je ouders houden niet van verplichtingen en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Jij zult die gedachtengang wellicht overnemen en er ook later voor passen om structureel op je kleinkinderen te passen.
Mijn ouders en schoonouders offeren met plezier hun vrije tijd op. Mijn schoonouders gaan er zelf loon voor inleveren ze gaan van full time werken naar part time.
Persoonlijk lijkt het mij een voorrecht om deel uit te mogen maken van de opvoeding van je kleinkind. Daar zou ik met alle plezier 1 of 2 dagen vrijheid per week voor opofferen.
En ook dat moet uiteindelijk iedereen zelf weten. Ik vind het altijd verbazingwekkend dat financieel gewin voor de kinderen gaat.
Ik wil inderdaad mijn full time werk niet opgeven en mijn vrouw ook niet. Een kleine side note is dat we redelijk flexibel werk hebben. Ik werk effectief 40,5u pw incl. reistijd en tussen de middag thuis lunchen. Mijn vrouw heeft alle schoolvakanties (+ proefwerkweken en laaste schooldagen voor de vakanties etc een releax rooster) vrij en zal effectief 35u per week werken incl. reistijd. Zet dat af tegen een ouder die 40u werkt + 15-20u reistijd + een part time werkende vrouw en effectief komt het op hetzelfde neer.
In de visie van jou kun je dat als egoistisch en als financieel gewin omschrijven. Maar ik zie er niets verkeerds in en ik denk dat wij ons kind prima zullen gaan opvoeden. Naast voldoende liefde zorg ik ook graag in financieel opzicht voor een gezonde toekomst. En daar zal ik nu inderdaad die 40u voor moeten werken.
https://www.degiro.nl/beleggen/beleggingsfondsen/
Mijn kleine gaat 2 dagen naar KDV en 1/2 dag naar (schoon)ouders, ze vinden het hartstikke leuk en zouden er echt geen geld voor willen hebben, maar er is af en toe best wel wat geregel als ze niet kunnen.
[ Voor 29% gewijzigd door hv08 op 20-03-2014 10:47 ]
Dit snap ik ook werkelijk niet hoor... (no offence, ieder zijn ding)Accountant schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:37:
Nee het aankomend kind gaat 4 of 5 dagen naar ouders en schoonouders. En dus 1 of 0 dagen naar de opvang.
Maar waarom begin je aan één of meer kinderen als je ze de hele week naar een oppas/opvang gaat sturen vraag ik me af? Ik heb dat nooit begrepen eerlijk gezegd. Ik snap dat je ongelukjes hebt en soms geen keuze meer hebt dan... Maar dat lijkt me in jullie geval niet zo?
Kan je wel dikke potjes gaan sparen voor later en fulltime doorwerken. Maar je kan beter het moment plukken. Ze worden sneller groot dan je lief is. En voordat je het weet zit je met een puber op de bank en denk je, hoe waren ze vroeger? En dat zal je dan terug moeten kijken in de fotoboeken bij je ouders....
Is het gebruiken van de ouders is puur uit financiele oogpunt gekozen? Dan vind ik het redelijk egoistisch ja, kinderen kosten (veel) geld, tijd en jezelf niet op #1 zetten, dat vind ik factoren waarmee je rekening mee moet houden voordat je aan kinderen gaat beginnen.
En dan loopt het spaarpotje maar wat minder snel vol.
Dan doe je dat toch? Maar laat een ander vooral op zijn manier invulling aan dingen geven. Laat dat moralistische dus gewoon lekker weg hier en start er een apart topic indien gewenst.Barrycade schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:48:
1 dag in de week een dag extra met je kind 1:1 doorbrengen vind ik priceless.
Wat is er mis aan om naast economisch gewin ook naar de meer morale kant van FO te kijken? Want het is gewoon een feit dat er een keuze wordt gemaakt om het kind 5 dagen bij de (schoon)ouders onder te brengen en zelf full-time te blijven werken, zodat FO zijn eerder wordt behaald. Daar mag best wat over gezegd worden...Rukapul schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:55:
[...]
Dan doe je dat toch? Maar laat een ander vooral op zijn manier invulling aan dingen geven. Laat dat moralistische dus gewoon lekker weg hier en start er een apart topic indien gewenst.
Oh, trap ik op teentjes? Ik schrijf het toch in de " vind ik " vorm? Dat de TS (en jij) wellicht een andere mening hierover hebt, prima. Is tweakers geen discussie forum meer?Rukapul schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:55:
[...]
Dan doe je dat toch? Maar laat een ander vooral op zijn manier invulling aan dingen geven. Laat dat moralistische dus gewoon lekker weg hier en start er een apart topic indien gewenst.
Maar om dan maar puur op de financiele kant te reageren:
IK ben tijdelijk naar 80% werken gegaan via de ouderschapsverlof regeling. MIJN pensioenopbouw wordt 100% doorbetaald, en er is (nu nog) een belasting regeling dat de eventuele loonterugval op minimumloon niveau wordt vergoed met een bepaal maximum. Dus het financiele gevolg van MIJN keuze om ouderschapverlof te genieten is gedempt.
Ik heb ouderschapsverlof 1x in de 2 weken woensdag vrij, mijn vrouw zit in de zorg = andere diensttijden dan ik heb. Komt erop neer dat onze kleine hooguit 2x per week naar 1 van de grootouders gaat.okzbow schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:26:
[...]
Fair enough... maar voor je eigen kind wil je die vrijheid niet opofferen? Die stop je 4/5 dagen per week bij de opvang? Dat is op zn minst gezegd krom.
En ook dat moet uiteindelijk iedereen zelf weten. Ik vind het altijd verbazingwekkend dat financieel gewin voor de kinderen gaat.
Dat weer inhoudt pas smiddag brengen en ik pik ze uit mijn werk alweer op, daarnaast zien ze het niet als last, maar als lust
Wat ook meespeelt zijn die totaal niet-flexibele tijden van kinderopvang, zeker niet met onregelmatige tijden van mijn vrouw, dan betaal je bijv. standaard 10 uur per dag, terwijl ze eigenlijk maar paar uurtjes nodig zou hebben. Indien grootouders niet meer zouden willen zouden we eerder gastouders zoeken, die zijn vaak flexibeler
Weken is voor mij 40,5u (incl. reistijd) in een week van168u. Andere mensen werken 80u en hebben geen sociaal leven, andere werken 24u en sporten ernaast nog eens 30u. Je moet verder kijken dan het werk alleen. Tel je effectieve uren van jou en je partner maar eens op en dan zul je zien dan wij met onze 75,5 effectieve werkuren hetzelfde doen als een fulltime+parttime stel (tel met name ook reijstijd erbij op!).
Ik zou per direct passen voor een baan die 4 of 10 keer zoveel verdiende maar waar ik de komende 15 jaar wel 80u per week voor zou moeten werken. Omdat ik dat inderdaad niet gezond acht voor de opvoeding van mijn kind.
Om het naar FO te trekken. Mits alles goed is met de gezondheid van het kind wil mijn vrouw fulltime blijven werken om onafhankelijk te zijn. Eigen rechten op te bouwen en een pensioen want statistisch gezien stranden een hoop relaties. En daarnaast geniet ze een nog een stuk meer van haar werk als mij, het geeft haar echt een boost.
Edit:
Vanaf 1,5 jaar zal mijn vrouw ouderschapsverlof gaan oppakken. Omdat ze de eerste 5-6 maanden zwangerschapsverlof heeft. Ze gaat dus eerst weer 1 jaar full time werken en vervolgens 1 dag in de week vrij pakken, zoals de plannen nu zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Accountant op 20-03-2014 11:11 ]
Klinkt leuk... maar alle twee een dag minder werken levert ook al veel tijd op met je kind.Accountant schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:07:
Jullie zijn te gefocust op het fulltime werk aspect.
Weken is voor mij 40,5u (incl. reistijd) in een week van168u. Andere mensen werken 80u en hebben geen sociaal leven, andere werken 24u en sporten ernaast nog eens 30u. Je moet verder kijken dan het werk alleen. Tel je effectieve uren van jou en je partner maar eens op en dan zul je zien dan wij met onze 75,5 effectieve werkuren hetzelfde doen als een fulltime+parttime stel.
Ik zou per direct passen voor een baan die 4 of 10 keer zoveel verdiende maar waar ik de komende 15 jaar wel 80u per week voor zou moeten werken. Omdat ik dan inderdaad niet gezond acht voor de opvoeding van mijn kind.
Om het naar FO te trekken. Mits alles goed is met de gezondheid van het kind wil mijn vrouw fulltime blijven werken om onafhankelijk te zijn. Eigen rechten op te bouwen en een pensioen want statistisch gezien stranden een hoop relaties.
Edit:
Vanaf 1,5 jaar zal mijn vrouw ouderschapsverlof gaan oppakken. Omdat ze de eerste 5-6 maanden zwangerschapsverlof heeft. Ze gaat dus eerst weer 1 jaar full time werken en vervolgens 1 dag in de week vrij pakken, zoals de plannen nu zijn.
En daarnaast fulltime werken betekent in de praktijk sochtends een uur met het kind (effectief gaat dat op aan aankleden en eten en wegbrengen), en hooguit 1.5/2u na werktijd. Wat opgaat aan ophalen, eten, klaar maken voor bed... plus dat een klein kind aan het einde van de dag doodop is en er weinig komt van vermakelijke activiteiten. En dat terwijl er dan ook nog eens ouders zijn die het kind aan het einde van de dag zomaar een uur voor de tv planten, quality time!
Dus samenvattend is er nagenoeg 0,0 tijd voor opvoeding en leuke dingen doen op een dag.
Met uitzondering van de weekenden natuurlijk. Maar verder ben ik het met je eens. De dagen dat wij werken en de kleine naar de kdv brengen is er nauwelijks tijd om iets leuks te doen. Hooguit een halfuurtje spelen na het eten voordat het naar bed gaan ritueel begint. OM die reden hebben wij ook gekozen voor 1 dag in de week minder werken. Dus 2 dagen kdv, 1 dag schoonmoeder en 2 dagen is één van ons thuisokzbow schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:11:
[...]
Klinkt leuk... maar alle twee een dag minder werken levert ook al veel tijd op met je kind.
En daarnaast fulltime werken betekent in de praktijk sochtends een uur met het kind (effectief gaat dat op aan aankleden en eten en wegbrengen), en hooguit 1.5/2u na werktijd. Wat opgaat aan ophalen, eten, klaar maken voor bed... plus dat een klein kind aan het einde van de dag doodop is en er weinig komt van vermakelijke activiteiten. En dat terwijl er dan ook nog eens ouders zijn die het kind aan het einde van de dag zomaar een uur voor de tv planten, quality time!
Dus samenvattend is er nagenoeg 0,0 tijd voor opvoeding en leuke dingen doen op een dag.
Een voltijds persoon werkt zo'n 200-220 dagen per jaar. Dit wil nog zeggen dat je voor elke 10 dagen, je 4 à 4.5 van die dagen met je kind kan spenderen zonder de inderdaad korte avonden mee te tellen.
Bovendien was zijn vrouw lerares dus dan zit je al met de 15 weken verlof en zit je al aan meer dan 50%.
Blijft natuurlijk wel dat een dag extra per week enorm plezant kan zijn. Ideaal zou zijn om 3 jaar thuis te blijven maar dat is ook voor heel weinig mensen weggelegd.
Hoop niet dat ik dat zo hier ergens heb geschreven.Barrycade schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:48:
Is het gebruiken van de ouders is puur uit financiele oogpunt gekozen?
Maar goed voor de een zijn 2 dagen voldoende voor quality time de ander wil 3 dagen de andere 4. De een bestempeld een hele dag als quality time de andere een halve dag.
Ik denk niet dat we er ooit uit zullen komen.
Mocht tijdens de opvoeding blijken dat ons kind meer aandacht nodig heeft dan zullen we uiteraard hierop inspelen en minder gaan werken. Ik weet nu van Okzbow dat ik doordeweeks 0,0 quality time aan ons kind kan besteden waarvoor mijn dank om mij dit duidelijk te maken.
Vanaf 3 naar school? knap. Dat is toch echt vanaf 4 jaar en pas verplicht vanaf 5 jaar. En 15 weken verlof als lerares, waar haal je die wijsheid vandaan?Lointje schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:32:
Je vergeet wel even het weekend, vakantiedagen en het feit dat het kind vanaf zijn 3 jaar ook heel de week op school zit tot zijn 18e of langer...
Een voltijds persoon werkt zo'n 200-220 dagen per jaar. Dit wil nog zeggen dat je voor elke 10 dagen, je 4 à 4.5 van die dagen met je kind kan spenderen zonder de inderdaad korte avonden mee te tellen.
Bovendien was zijn vrouw lerares dus dan zit je al met de 15 weken verlof en zit je al aan meer dan 50%.
Blijft natuurlijk wel dat een dag extra per week enorm plezant kan zijn. Ideaal zou zijn om 3 jaar thuis te blijven maar dat is ook voor heel weinig mensen weggelegd.
Daarnaast, uit vele onderzoeken blijkt dat juist de eerste jaren het heel belangrijk is dat een kind veel tijd besteedt met zijn ouders ivm hechtingsproblematiek en dergelijke (mijn vriendin is orthopedagoog)
[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 20-03-2014 11:40 ]
Je hebt het niet zo omschreven, maar je bent natuurlijk wel de TS die het over FO heeft en vervolgens deze niet alledaagse keuze maakt die financieel gezien vooral gunstig is voor je eigen portemonnee. Dus dat iemand dat idee krijgt is zeker niet gek.Accountant schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:33:
[...]
Hoop niet dat ik dat zo hier ergens heb geschreven.
Ik weet niet hoe het is in Nederland maar in Belgie:Blik1984 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:34:
[...]
Vanaf 3 naar school? knap. Dat is toch echt vanaf 4 jaar en pas verplicht vanaf 5 jaar. En 15 weken verlof als lerares, waar haal je die wijsheid vandaan?
Kleuterklas begint vanaf 3 jaar, lager onderwijs 6, middelbaar op 12.
Leraars:
juli + augustus vrij -> 9 weken
paasvakantie -> 2 weken
kerstvakantie -> 2 weken
krokusvakantie -> 1 week
herfstvakantie -> 1 week
Totaal = 15 weken. of +-75 dagen
Zij moeten wel lessen voorbereiden (kan je doen als de kleine slaapt bv) en een dag of 2 in de zomervakantie naar school gaan.
Maar het is blijkbaar anders in Nederland. Dat vergeet ik helaas regelmatig op tweakers als ik een discussie lees
In Nederland is het 6 weken in de zomer. Waarvan je ongeveer 3 dagen moet aftrekken vanwege voorbereidingen voor het nieuw jaar. Vanaf 4 jaar kan de kleine naar school, vanaf 5 is het verplicht.Lointje schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:41:
[...]
Ik weet niet hoe het is in Nederland maar in Belgie:
Kleuterklas begint vanaf 3 jaar, lager onderwijs 6, middelbaar op 12.
Leraars:
juli + augustus vrij -> 9 weken
paasvakantie -> 2 weken
kerstvakantie -> 2 weken
krokusvakantie -> 1 week
herfstvakantie -> 1 week
Totaal = 15 weken. of +-75 dagen
Zij moeten wel lessen voorbereiden (kan je doen als de kleine slaapt bv) en een dag of 2 in de zomervakantie naar school gaan.
Maar het is blijkbaar anders in Nederland. Dat vergeet ik helaas regelmatig op tweakers als ik een discussie lees
Voor het komende schooljaar is ze zelfs op de maandag om 12.30 klaar (klaar is niet meer thuis werken maar dus wel een full time salaris). Dit staat al zo vast en dat heeft ze geregeld.
Als je minder gaat werken in het onderwijs krijg je ook nog eens het riscio op tussenuren. Haar tussenuren zijn nu zeer minimaal. Dus als je tussenuren hebt ben je de sjaak dan zit je verplicht te niksen als je geen werk kunt verrichten.
Ze is geen lerares van kijk eens hoe zwaar wij het hebben, maar ze is er voor in de wieg gelegd en werkt zeer productief.
Tja, kan er ook niets aan doen dat we bereidwillende ouders en schoonouders hebben waarvan wij denken dat deze iets kunnen toevoegen aan de opvoeding van ons kind. Neem aan dat iedereen zijn laatste centen aan een kind zou willen uitgeven. Uit financieel oogpunt is het inderdaad lekker meegenomen maar zeker niet ons doel of uitgangspunt.Blik1984 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:39:
[...]
Je hebt het niet zo omschreven, maar je bent natuurlijk wel de TS die het over FO heeft en vervolgens deze niet alledaagse keuze maakt die financieel gezien vooral gunstig is voor je eigen portemonnee. Dus dat iemand dat idee krijgt is zeker niet gek.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar goed definieer veel? Onderzoekjes zijn leuk en een vader wat een kind nooit ziet ja logisch dat er bindingsangst onstaat. Maar we proberen ook wel erg veel te verklaren. Dadelijk blijkt dat teveel ook niet goed is dat je dan een watje krijgt (ik noem maar wat) maar dat gemiddeld genomen 14,2uur net goed is. Opvoeden is naar mijn mening ook denken wat jij als ouder goed vindt.Blik1984 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:34:
[...]
Daarnaast, uit vele onderzoeken blijkt dat juist de eerste jaren het heel belangrijk is dat een kind veel tijd besteedt met zijn ouders ivm hechtingsproblematiek en dergelijke (mijn vriendin is orthopedagoog)
[ Voor 19% gewijzigd door Accountant op 20-03-2014 12:03 ]
De een vindt dat een kind alle aandacht van de ouders nodig heeft in een statische omgeving, de ander vindt het juist belangrijk dat de kinderen opgroeien in een dynamische omgeving met verschillende mensen en input. De een vindt geloof in de opvoeding belangrijk, de ander juist niet. Hier kan je eindeloos over discussiëren, maar ook ik heb wat moeite dat dit aspect van FO een rol gaat spelen in dit topic. Een negatieve sfeer gaat snel overheersen, terwijl FO zijn/worden een deel van je zoektocht naar geluk en vrijheid is, voor ieder op zijn of haar eigen wijze. Amen
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Aan de andere kant is het hebben van kinderen onbetaalbaar en één van de mooiste dingen die er in een mensenleven is en moet je dat ook niet in geld uit willen drukken... en dat is dus zeker ook wat waard!
Daarbij kunnen kinderen ook zorgen voor een stuk rust op je oude dag. Wat dan ook weer te vertalen valt naar een stuk onafhankelijkheid
Over het hoe en waarom opvoeden op een bepaalde manier... inderdaad niet het juiste topic...
[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 20-03-2014 12:05 ]
Ik hoop vanaf deze maand weer structureel wat op te kunnen bouwen. Spaargeld is wel nog toegenomen tov het begin van het jaar. Met name naar mei kijk ik uit dan zal het het spaarsaldo weer een aangename boost krijgen.
Kan je de 400 verschil met de calculatie niet claimen bij de verkoper als hij echt 3 weken geleden daarvandaan komt? Zeker na 3 weken verwacht je dat niet... Hopelijk is de wagen het waard.
Dan moet je wel eerst weten wie die schatting van 800 gemaakt heeft he...GeeEs schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:30:
1200.. jeetje.. hoop geld inderdaad...
Kan je de 400 verschil met de calculatie niet claimen bij de verkoper als hij echt 3 weken geleden daarvandaan komt? Zeker na 3 weken verwacht je dat niet... Hopelijk is de wagen het waard.
Kan net zo goed accountant zelf zijn.
Hier was de APK van de camper ook een dure helaas, maarja we kunnen er weer een jaar tegenaan
Ligt er natuurlijk maar net aan in welk licht je een auto koopt. 1200 is veel geld als je het niet verwacht maar ik hield er rekening mee dus dan valt die 400 extra ook wel weer mee.
Ik wil er 5 jaar meerijden dus naar de distributieriem en de remblokjes heb ik geen omkijken meer. Volgend jaar nog nieuwe voorbanden en daar zal ik dan ook wel de toekomstige 4 jaar mee uitzingen. Ik hoop gewoon dat de Renault electronica mij niet in de steek laat en ik op onvoorziene kostenposten wat geluk heb.
Inkomstenbelasting € 70 ((vermogensrendementsheffing bij een vermogen van 120k)
Gas & electra € 65,00
Water € 10
Zorgverzekering € 125,00
Internet € 24,00
Mobiel € 15,00
Spotify € 10,00
Krant € 10,00
Boodschappen € 220,00
OV € 20,00
Verzekering € 5,00
Kleding € 50,00
Sport € 32,50
Uitgaan € 120,00
Totaal €716
Waar ik eventueel op zou kunnen besparen is uitgaan maar ja dan kun je met mooiweer niet echt vaak op een terras zitten...
De vermogensbelasting kom je niet onderuit want anders heb je geen investeringen die je een passief inkomen kunnen opleveren...
Of je verhuist naar Belgie (of een ander land zonder VRH). Maar dan heb je weer te maken met andere zaken.
Kleding vind ik ook vrij fors...shadowlyse schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:01:
Een paar post terug was er iemand die zei van €700 rond te kunnen komen. Als ik het voor mezelf bereken dan red het ik zonder auto, vakantie en gemeentelijke heffingen net... (de eerste twee zijn een keuze de laatste komt sowieso)
Inkomstenbelasting € 70 ((vermogensrendementsheffing bij een vermogen van 120k)
Gas & electra € 65,00
Water € 10
Zorgverzekering € 125,00
Internet € 24,00
Mobiel € 15,00
Spotify € 10,00
Krant € 10,00
Boodschappen € 220,00
OV € 20,00
Verzekering € 5,00
Kleding € 50,00
Sport € 32,50
Uitgaan € 120,00
Totaal €716
Waar ik eventueel op zou kunnen besparen is uitgaan maar ja dan kun je met mooiweer niet echt vaak op een terras zitten...
De vermogensbelasting kom je niet onderuit want anders heb je geen investeringen die je een passief inkomen kunnen opleveren...
En er zitten nog wel meer dingen in die je niet 'nodig' hebt.
spotify/krant/sport/uitgaan.
internet vind ik tegenwoordig wel een noodzaak inderdaad.
Hoezo moet je op een terrasje zitten? Je kunt ook in het bos op een bankje gaan zitten bv, met je eigen flesje drinken. Frissere lucht en leuker uitzicht vaak
Weet niet of in die vergelijk van 700 alleen noodzakelijke dingen zaten?
Zorgverzekering is voor mij ook lager, maar als je pech hebt heb je je eigen risico en dan loopt het inderdaad wel op.
Verwijderd
Je moet vooral doen wat je zelf wilt, maar je moet niet vergeten dat je nu ook leeft.mossel schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:02:
Interessant om te zien dat eigen keuzes, zoveel los maakt bij anderen. En inderdaad, het voor de pensioenleeftijd (65-71) willen bereiken van FO, gaat gepaard met wellicht onorthodoxe beslissingen en keuzes. Alles op de fiets doen, in een camper wonen, alleen op water en brood leven, weet ik het. Ieder zijn ding, en begrijp dus niet goed waar het moraliserende vandaan komt hoe een ander zijn of haar leven moet inrichten. Waarom moet je je eigen keuzes verdedigen?
Ik ga 3x per week uit eten (kost hier ook minder dan in NL, gem 25 e pp), ontmoet vrienden 3x per week in de kroeg (kost hier ook minder dan in NL, biertje 1.20 tot 2€), en 5-6x per jaar op vakantie. Nou ja vakantie 4x een lang weekend weg ergens hier in spanje of omgeving, en 2x een grotere reis naar bijv amerika of azie. En daar geniet ik gewoon van. Daarnaast werk ik gewoon veel, zeker 10-12 uur per dag. Geen dure auto,maar een 5 jaar oude bmw en een 8jr oude focus. Geen leningen, dure abonementen, overbodige verzekeringen of zoiets. En toch gemiddeld 4000 euro sparen per maand met zn tweeen. En een bedrijf dat vrij hard groeit, wat ook -hopelijk- meer waard wordt met de jaren.
Ik ben nu 35, en ik denk dat ik met 15 jaar echt wel kan stoppen met werken. Maar ik vind het ook zo ontzettend leuk wat ik doe, dus ik denk niet eens aan stoppen. Mijn vader is net 75 en die werkt ook nog volop in zijn zaak. Die wil niet eens stoppen.
Wat ik wel vaak proef hier is dat mensen veel sparen gelijk stellen aan niet of niet voldoende genieten van het leven.
Geluk kun je uit heel veel zaken halen en hoeft in de meeste gevallen nauwelijks geld te kosten. Tuurlijk zijn er een aantal zaken die leuk zijn en veel geld kosten, maar dat hoeft dus niet. En dat is dus de kunst om te 'leren' (of in ieder geval te beseffen).
Op een dag zoals nu genoot ik er ongeloofelijk van dat ik even heerlijk in de zon kon lopen.
Of neem als voorbeeld kinderen, je kunt ze het mooiste en duurste speelgied geven, maar geef ze een bal en ze spelen uren buiten. Of een oude doos, een schaar en plakband en ze kunnen uren knutselen. En dan zijn ze echt heel gelukkig.
Dat gezegd hebbende, ik kan ook heel erg genieten van reizen
ik had vorig jaar een nieuwe vaatwasser nodig, dit jaar een nieuwe droger gekocht. Vorig jaar rolluiken laten plaatsen en dit jaar moet eigenlijk het huis opnieuw gevoegd worden. En dan het jaar erop vast het schilderwerk of iets anders wat gedaan moet worden. En de loodgieter is langs geweest voor een lekkage. 3 jaar geleden een nieuwe ketel enzenz.
Oh en nieuwe meubels, verbouwing van een badkamer/keuken enz. Reserveren jullie hier geld voor?
Totaal kosten circa 1200 euro + paar dagen werk voor een nieuw keuken en bijna nieuwe inbouw apparatuur. Als we een nieuwe vaatwasser hadden gekocht waren we al de helft van dit bedrag kwijt geweest. Als ik er van uit ga deze zeker weer 10 jaar mee kan, is dat iets van een tientje per maand.
Ketel circa 1500 euro, schat ik ook op circa een tientje per maand.
Ik schaar deze uitgaven onder post "huis" en neem dat dus wel mee (mijn lijstje staat hier ook ergens).
Wij hebben overigens geen droger -> geen vervangingskosten, geen verbruikskosten (kost je toch behoorlijk wat aan energie), rolluiken hebben we ook niet. Als er een lekkage (of een andere probleem) is zal ik eerst zelf kijken wat ik kan doen en in de meeste gevallen ook zelf oplossen. En zo zijn er inderdaad nog wel een paar zaken voor het huis natuurlijk wat geld kost, maar als je het een beetje uitkient hoeft het allemaal niet zoveel te kosten.
Overigens reserveren we niet specifiek geld voor zulk soort zaken, genoeg spaargeld en we kopen alleen als we dat zelf willen/nodig vinden.
Deze wordt aangewend voor dit soort dingen. Anders vakantiegeld.
Onze vaatwasser draait nog na 10 jaar, koelkast en oven ook.
Wasmachine was al eerder vervangen.
Dit jaar nog de badkamer laten tegels.
De afgelopen twee jaar gebruiken we een budget voor onderhoud/vervanging/renovatie. Gemiddeld 1000-2000 euro. Tja. huis is dan ook 10 jaar oud, en dan gaan dingen toch kapot.
Krant en spotify ben ik met je eens, maar kleding is toch niet fors? Voor een beetje fatsoenlijke spijkerbroek betaal je al meer dan die 50 euro. Zeker als je ook nog werkkleding moet hebben (overhemden, pakken, schoenen) red je het echt niet met 50 euro in de maand. En sporten mag ook niet meer? Iedereen die denkt dat hardlopen in het bos gratis is moet eens gaan kijken hoe duur schoenen en bijbehorende kleding zijn, hoe lang dat meegaat en hoeveel je dan dus al in een maand kwijt bent.JBplap schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:52:
[...]
Kleding vind ik ook vrij fors...
Hoezo moet je op een terrasje zitten? Je kunt ook in het bos op een bankje gaan zitten bv, met je eigen flesje drinken. Frissere lucht en leuker uitzicht vaak![]()
Ik vind wonen ook een vrij noodzakelijk iets maar dat zie ik niet in dat rijtje terug, of mis ik ietsJBplap schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:52:
[...]
Kleding vind ik ook vrij fors...
Hoezo moet je op een terrasje zitten? Je kunt ook in het bos op een bankje gaan zitten bv, met je eigen flesje drinken. Frissere lucht en leuker uitzicht vaak![]()
Er is niks mis om naar de morale kant te kijken - maar de toon waarop Accountant wordt aangesproken is redelijk beoordelend & negatief en dat smoort de discussie imho. Hij heeft keuzes gemaakt waar hij zich content mee voelt (wat ik ook begrijp - zijn kinderen zijn dag&nacht bij opa/oma of vader/moeder, daar is niks mis mee). Wat valt er dan verder nog over te zeggen?Blik1984 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:58:
[...]
Wat is er mis aan om naast economisch gewin ook naar de meer morale kant van FO te kijken? Want het is gewoon een feit dat er een keuze wordt gemaakt om het kind 5 dagen bij de (schoon)ouders onder te brengen en zelf full-time te blijven werken, zodat FO zijn eerder wordt behaald. Daar mag best wat over gezegd worden...
Bovendien, als een discussie zich richt op de morale kant, zou het meer moeten gaan om elkaar gaan begrijpen en niet om wie er gelijk heeft door je moraal superieur te voelen en anderen die andere keuzes maken, te beoordelen. Zonder te begrijpen waarom hij de keuzes heeft gemaakt, wordt hij al afgeschilderd als een egoistische, op financieel gewin gerichte, profiteur (en daarmee eigenlijk ook slechte vader die geld belangrijker vindt dan quality time met z'n kinderen). Niet bepaald de basis van een omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om zich te uiten / omgeving voor een constructieve discussie over moraal.
okzbow schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:06:
[...]
Barrycade schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:48:
Is het gebruiken van de ouders is puur uit financiele oogpunt gekozen? Dan vind ik het redelijk egoistisch ja, kinderen kosten (veel) geld, tijd en jezelf niet op #1 zetten, dat vind ik factoren waarmee je rekening mee moet houden voordat je aan kinderen gaat beginnen.
En dan loopt het spaarpotje maar wat minder snel vol.
Dan moet dat makkelijk lukken van 700 euro, ik denk dat het zelfs aan de ruime kant is.rube schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:28:
Als je ervan uitgaat dat het huis in eigen bezit is...?
Volgens mij worden hier 2 soorten lijstjes opgesteld en daar gaat het mis. Mensen die wellicht 1 maand hebben opgesteld of alleen naar hun vaste lasten kijken en sommige posten schatten.hv08 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 07:23:
Wat ik hier eigenlijk weinig zie in de overzichtjes, gaat er bij jullie nooit iets stuk of is er geen onderhoud aan het huis nodig?![]()
ik had vorig jaar een nieuwe vaatwasser nodig, dit jaar een nieuwe droger gekocht. Vorig jaar rolluiken laten plaatsen en dit jaar moet eigenlijk het huis opnieuw gevoegd worden. En dan het jaar erop vast het schilderwerk of iets anders wat gedaan moet worden. En de loodgieter is langs geweest voor een lekkage. 3 jaar geleden een nieuwe ketel enzenz.
Oh en nieuwe meubels, verbouwing van een badkamer/keuken enz. Reserveren jullie hier geld voor?
En de 2e optie die mijn voorkeur heeft. De mensen die op basis van hun bank en kas gegevens jaaroverzichten opstellen waarbij dus wel alle kosten erin zitten. Je kunt die overzichten dan wel wat normaliseren door eenmalige kosten eruit te filteren of ergens onderaan op te sommen zodat je dat een beter beeld geeft.
Door het opbouwen van een historie van je totale jaarlijkse uitgave kun je ook een betere schatting maken hoeveel je nu werkelijk nodig hebt. Een maandoverzichtje opstellen is leuk maar bied mijn inziens vrij weinig info (door de verschuivingen door het jaar heen).
Als ik onze bruiloft van de jaarlijkse totale uitgave in 2013 aftrek kom ik ongeveer weer op hetzelfde bedrag van het voorgaande jaar. Voor 2014 zal ik de incidentele uitgave ook weer van de totale uitgave aftrekken. Overigens trek ik de incidentele uitgave er alleen denkbeeldig af want je zult altijd zien dat er ieder jaar weer iets onverwachts kapot gaat of dat je iets leuks wilt hebben wat duur is.
Edit:
Geld reserveren is bij ons niet noodzakelijk. 9 van de 10 zaken kunnen we direct uit het volgende loon laten repareren (voordeel van 1,5-2K sparen per maand). De weinige zaken die dat bedrag overstijgen hebben meestal met verbouwingen aan het huis te maken. Dat zijn veelal luxe keuzes waarbij als ons iets tegen gaat staan we actie ondernemen (vervangen van toilet, badkamer tuin noem het maar op).
Thanks voor je bijval! FO kan me gestolen worden als er iets met het kindje aan de hand zou zijn maar iedereen vult zijn of haar ouderschap op de best mogelijke manier in.Hbeez schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:36:
[...]
Er is niks mis om naar de morale kant te kijken - maar de toon waarop Accountant wordt aangesproken is redelijk beoordelend & negatief en dat smoort de discussie imho. Hij heeft keuzes gemaakt waar hij zich content mee voelt (wat ik ook begrijp - zijn kinderen zijn dag&nacht bij opa/oma of vader/moeder, daar is niks mis mee). Wat valt er dan verder nog over te zeggen?
Bovendien, als een discussie zich richt op de morale kant, zou het meer moeten gaan om elkaar gaan begrijpen en niet om wie er gelijk heeft door je moraal superieur te voelen en anderen die andere keuzes maken, te beoordelen. Zonder te begrijpen waarom hij de keuzes heeft gemaakt, wordt hij al afgeschilderd als een egoistische, op financieel gewin gerichte, profiteur (en daarmee eigenlijk ook slechte vader die geld belangrijker vindt dan quality time met z'n kinderen). Niet bepaald de basis van een omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om zich te uiten / omgeving voor een constructieve discussie over moraal.
[...]
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Accountant op 21-03-2014 10:05 ]
Overigens moet ik nog afwachten totdat de accountant de belastingaangifte heeft gedaan voordat ik weet wat ik precies in 2013 aan inkomsten binnen heb gekregen (althans, hoeveel belasting ik nog moet betalen voor het inkomen uit eigen onderneming) en of er bijvoorbeeld nog kinderopvangtoeslag terugbetaalt moet worden.
Ik geef dit allemaal weer in grafieken en een trendlijn. Heb dan in een oogopslag wel een goed beeld van alles.
Precies. Door selectief uitgaven weg te laten krijg je halfslachtige uitkomsten zoals beursgenoteerde bedrijven dat plegen te doen om het beeld (en bonus) goed te laten ogen, maar ondertussen elke paar jaar forse afschrijvingen te doen, wederom onder verwijzing van de gecorrigeerde/operationele/... winst. (Om die reden kijk ik dus altijd naar de gemiddelde netto winst over een aantal jaar om dat soort zaken eruit te filteren.)hv08 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:05:
Ik maak mijn overzicht ook op basis van de bankafschriften en creditcardafschriften over een jaar en dan deel ik het door 12, ik ben nu bij juliIncidentele uitgaven heb je elk jaar dus dat heeft niet zoveel zin om eruit te halen (is mijn mening), ik zie nu al enkele grote posten die niet echt FO-waardig zijn
Doe je dat niet dan houd je jezelf voor de gek. Gewoon alles meetellen. Hooguit dat je bepaalde posten apart labelt ter verklaring. Dat heb ik tenminste wel in bepaalde jaren (aankoop huis, huwelijk, auto, zonnepanelen) pik ik er zo uit
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2014 10:13 ]
Dat bedoelde ik dusRukapul schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:11:
[...]
Hooguit dat je bepaalde posten apart labelt ter verklaring. Dat heb ik tenminste wel in bepaalde jaren (aankoop huis, huwelijk, auto, zonnepanelen) pik ik er zo uit
Overigens als je tot de conclusie komt dat die incidentele posten ieder jaar 4K zijn dan hebben ze dus geen incidenteel karakter meer
Als je namelijk het type bent dat 1 x per 6 jaar een nieuwe dure auto koopt, is de kans ook groot dat je 1 x per 10 jaar een dure keuken koopt, en een badkamer en elke 2 jaar duur op vakantie gaat. Kortom, dan heb je elk jaar wel wat
Als je niet zo'n type bent, dan heb je ook ieder jaar wel wat incidentele uitgaven, maar zijn ze een stuk lager. Maar zijn ze ook nog regelmatig. Althans, dat is mijn ervaring zo ondertussen.
Alleen hele bijzondere uitgaven die echt maar 1 x in de 15 jaar voorkomen en heeeel hoog zijn (kan eigenlijk zo alleen een huis verzinnen) zullen het beeld vertekenen.
Tot een jaar of 40 is opzich nog wel te verklaren maar de mensen tussen de 40 en 55 hebben toch andere prioriteiten gehad dan hun hypotheek af te lossen.
Bron:
http://www.telegraaf.nl/o...ns_met_onderwaarde__.html
Of kijken ze alleen naar de schuld en waarde huis?
In ieder geval, voor dit topic: zorg dat je in het oranje vlakje komt
Dan nog had je 10-15 jaar kunnen aflossen en redelijk kiet moeten spelen in mijn belevenis. Ik denk hoofdzakelijk beleggingshypotheken (die niemand ooit begrepen heeft) en aflossingsvrijehypotheken en maar lekker consumeren.hv08 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:09:
Kinderen die gaan studeren vanaf hun 16e-18e? Mid life crisis (cabrio/boot/2e leg bij andere vrouw)? Wel een mooi grafiekje iig!
Ik ga ervan uit dat het CBS netjes naar BOX 1 kijkt en daar de WOZ waarde tegen de schuld/spaaropbouw afzet.rube schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:29:
Nemen ze hierbij een opgebouwde vermogen in de hypotheek (beleggingen / spaar hypotheek) in mee?
Of kijken ze alleen naar de schuld en waarde huis?
In ieder geval, voor dit topic: zorg dat je in het oranje vlakje komt
De exacte manier weet ik ook niet. Maar ja huizen taxeren is leuk maar het geeft ook maar een richting aan. De werkelijke waarde is wat de gek ervoor wil geven, en dat kan in deze tijd zo maar 10-20% afwijken. Dat is het voordeel van een kopersmarkt.
Het zal wel een redelijk globaal beeld geven van de toestand in Nederland.
Volgens mij wordt er tegenwoordig niet meer naar marktwaarde gekeken maar wordt de WOZ als uitgangspunt gebruikt, in ieder geval bij hypotheken en dergelijke. Ik gebruik het in ieder geval ook voor mijn eigen vergelijkingen, want een taxatiewaarde van in jouw geval 2011 is nu natuurlijk ook niet meer validehv08 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:42:
Wordt de WOZ gebruikt voor de definitie of het onder water is of niet? Mag hopen van niet, dan sta ik bijna 100k onder water (huis gekocht in 2011, dit jaar is er bijna 50k van de WOZ afgegaan door verkopen van huizen bij mij in de buurt die totaal niet overeen komen met mijn huis)Ik dacht dat de verkoopwaarde (taxatiewaarde) hiervoor gebruikt wordt.
Nee, uiteraard, maar sinds 2011 is er nu ook weer niet zoveel vanaf gegaanBlik1984 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:49:
[...]
Volgens mij wordt er tegenwoordig niet meer naar marktwaarde gekeken maar wordt de WOZ als uitgangspunt gebruikt, in ieder geval bij hypotheken en dergelijke. Ik gebruik het in ieder geval ook voor mijn eigen vergelijkingen, want een taxatiewaarde van in jouw geval 2011 is nu natuurlijk ook niet meer valide

Net ff naar Kassa gekeken heb me toch even zitten ergeren over het item om de overwaarde van je huis te verzilveren. Frustratie bij mij was met name dat andere (banken en pensioenfondsen) te weinig meedachten om de overwaarde los te peuteren in de vorm van producten. Maar ja voor Kassa is dat natuurlijk wel weer instandhouding van het programma want dan kunnen ze weer items maken over mensen die huilen om de overwaarde huis constructies.
Die specialist had op het einde gewoon gelijk die mensen moeten dat huis uit en gaan huren of fors kleiner gaan wonen (van 250K naar 100K of iets dergelijks). Op beide manieren zouden ze mooi op een zelfstandige manier (onafhankelijk van derde partijen) een aanvulling op hun pensioen kunnen bewerkstelligen.
Dit zijn wel 2 dure weken: bijkomende kosten van het kopen van wat vastgoed (ca 1000 euro), koelkast (ca 430), vakantie (500).
Daar staat tegenover dat sinds dit topic: er twee abonnementen zijn stopgezet, een abonnement goedkoper is overgesloten, de prognose voor supermarktuitgaven deze maand 80 euro lager liggen (-20%), inkoop van luiers en aanverwante zaken is geoptimaliseerd (Amazon.co.uk), er diverse stroomgebruikende apparaten niet meer nodig zijn.
Het meeste zoden aan de dijk voor 2014 vooralsnog lijken de loonsverhogingen, uitbetaling niet opgenomen vakantiedagen en eenmalige uitkeringen te zijn. Meer inkomsten is soms makkelijker dan het verkleinen van de uitgaven
Vaste lasten | 14.500 |
Kosten levensonderhoud | 6.000 |
Vervoer | 2.000 |
Vakanties | 11.500 |
Uitgaan | 6.000 |
Onbekend | 2.000 |
Scheiding | 8.000 |
Vermogensopbouw | 8.000 |
Een paar weekenden bezig geweest om een overzicht te krijgen van het afgelopen jaar en het was toch een eye opener voor me. Toch minder opzij gezet voor FO dan ik dacht. Een paar dure reizen hebben er wel ingehakt.
Wat versta je onder uitgaan? Uit eten en stappen? Of allerlei uitjes? Is toch 500 euro per maand ook best fors!
Toch is het wel wat een aantal mensen hier ook willen doen: hun huis 'opeten'. En laten we wel zijn: als je nu 75 bent en je eet in 15 jaar tijd je huis op, dan is de kans groot dat je overleden bent of in een verzorgingstehuis zit. Gezien de ontwikkelingen rondom verzorgingstehuizen zou ik zo rond mijn 75e ook mijn huis op gaan eten, alleen al zodat ik het niet alsnog moet afdragen bij de overheid.Accountant schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 20:13:
Die man kun je natuurlijk niet tegen spreken.
Net ff naar Kassa gekeken heb me toch even zitten ergeren over het item om de overwaarde van je huis te verzilveren. Frustratie bij mij was met name dat andere (banken en pensioenfondsen) te weinig meedachten om de overwaarde los te peuteren in de vorm van producten. Maar ja voor Kassa is dat natuurlijk wel weer instandhouding van het programma want dan kunnen ze weer items maken over mensen die huilen om de overwaarde huis constructies.
Die specialist had op het einde gewoon gelijk die mensen moeten dat huis uit en gaan huren of fors kleiner gaan wonen (van 250K naar 100K of iets dergelijks). Op beide manieren zouden ze mooi op een zelfstandige manier (onafhankelijk van derde partijen) een aanvulling op hun pensioen kunnen bewerkstelligen.
Overigens zei de 'huisadviseur' van Kassa wel degelijk dat na 14 jaar er 1000 euro per maand betaald moest worden en dat dit geen pretje zou zijn. Ik vond het daardoor een best genuanceerd item. Het stel in het item was alleen erg gefixeerd op het geven van een feest en wilden gewoon extra uitgeven. Dat ga je niet uit hun hoofd krijgen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Vorig jaar was wel wat extreem met vakanties. Misschien had ik uitgaan, beter ontspanning kunnen noemen, is eigenlijk een verzamel categorie, zit inderdaad uit eten en stappen bij, maar eigenlijk alles wat ik niet alleen doe maar in gezelschap. Dat gaat dit jaar ook wel omlaag.martinusz schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:11:
Vakantie 11,5k ? Jeetje....dat doe je niet elk jaar hoop ik?
Wat versta je onder uitgaan? Uit eten en stappen? Of allerlei uitjes? Is toch 500 euro per maand ook best fors!
[ Voor 10% gewijzigd door MisterBlue op 23-03-2014 11:25 ]
Wel oppassen dat je jezelf niet rijk rekent als die extra uitbetalingen in de (effectief) 56% schaal vallen: 4% extra vanwege het verlagen van de arbeidskorting op loon boven de 40k. Vanaf 40k betaal je trouwens al 48% ipv 42; naast die 4% nog 2% extra omdat de algemene heffingskorting tegelijk ook afgebouwd wordt tussen de 19-56k. En van 56-80k is het tarief dus 56%.Rukapul schreef op zondag 23 maart 2014 @ 10:32:
Het meeste zoden aan de dijk voor 2014 vooralsnog lijken de loonsverhogingen, uitbetaling niet opgenomen vakantiedagen en eenmalige uitkeringen te zijn. Meer inkomsten is soms makkelijker dan het verkleinen van de uitgaven
Ik voorspel dat we over een jaar nog de nodige shitstormen gaan krijgen als mensen ineens belasting moeten bijbetalen ipv terugkrijgen. Niet dat het de politici iets zal uitmaken, verkiezingen zijn toch pas in 2017.
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 23-03-2014 11:44 ]

groen: <90% in zelfde periode 2013
wit: 90%-110% in zelfde periode 2013
rood: >110% in zelfde periode 2013
So far so good.
Door de uitgaven min of meer vast te zetten gaat de spaarquote vanzelf omhoog
Ik reken met concrete inkomsten en doe behalve ruwe indicaties zoals hierboven geen voorspellingen. Aan voorlopige teruggaaf doe ik ook niet. Ook 44% van een paar k is een paar kWilke schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:39:
[...]
Wel oppassen dat je jezelf niet rijk rekent als die extra uitbetalingen in de (effectief) 56% schaal vallen: 4% extra vanwege het verlagen van de arbeidskorting op loon boven de 40k. Vanaf 40k betaal je trouwens al 48% ipv 42; naast die 4% nog 2% extra omdat de algemene heffingskorting tegelijk ook afgebouwd wordt tussen de 19-56k. En van 56-80k is het tarief dus 56%.
Ik voorspel dat we over een jaar nog de nodige shitstormen gaan krijgen als mensen ineens belasting moeten bijbetalen ipv terugkrijgen. Niet dat het de politici iets zal uitmaken, verkiezingen zijn toch pas in 2017.
[ Voor 57% gewijzigd door Rukapul op 23-03-2014 23:11 ]
Ben ook weer wijzer geworden van deze aflevering. Ik moet het huis waar in ik woon in principe niet als investering zien, omdat je het rendement niet ten gelde kan maken. Is logisch, maar zo een praktijk voorbeeld spreekt toch wat meer aan. Ik was ook van plan versneld af te lossen, maar ga daar nog over nadenken.Krisp schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:11:
[...]
Toch is het wel wat een aantal mensen hier ook willen doen: hun huis 'opeten'. En laten we wel zijn: als je nu 75 bent en je eet in 15 jaar tijd je huis op, dan is de kans groot dat je overleden bent of in een verzorgingstehuis zit. Gezien de ontwikkelingen rondom verzorgingstehuizen zou ik zo rond mijn 75e ook mijn huis op gaan eten, alleen al zodat ik het niet alsnog moet afdragen bij de overheid.
Met die huisadviseur en zijn advies was ook opzich niets mis, die had/heeft altijd goeie argumenten. Maar het feit dat de presentatrice de banken en pensioenfondsen met een beschuldigend vingertje toespreekt dat deze in haar ogen te weinig doen om de overwaarde te verzilveren vind ik een slechte zaak (zo kwam het op mij over). Want dan gaan we weer zeuren dat de banken en pensioenfondsen te risicovol beleggen.Krisp schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:11:
[...]
Overigens zei de 'huisadviseur' van Kassa wel degelijk dat na 14 jaar er 1000 euro per maand betaald moest worden en dat dit geen pretje zou zijn. Ik vond het daardoor een best genuanceerd item. Het stel in het item was alleen erg gefixeerd op het geven van een feest en wilden gewoon extra uitgeven. Dat ga je niet uit hun hoofd krijgen.
In mijn ogen zouden ze gewoon moeten verhuizen naar een kleiner huis zodat ze direct contanten krijgen en in de toekomst ook gratis wonen (totaal onafhankelijk van welke financiële partij dan ook). Maar verhuizen was geen optie dus de andere optie het huis opeten. Dit is een onzeker risico verleggen naar de toekomst. En wederom afhankelijkheid creëren van financiële partijen met het risico dat ze over 10 jaar weer in Kassa zitten te huilen omdat ze zogenaamd niet goed zij voorgelicht.
Mooi overzicht, ik werk het ook maandelijks bij.Rukapul schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:45:
Weer even geknutseld. Kunnen nu vrij accuraat tracken hoe het er per maand en per saldo (plaatje hieronder) per uitgavecategorie voorstaat vergeleken met vorig jaar. Doel is om wat meer groen te krijgen
[afbeelding]
groen: <90% in zelfde periode 2013
wit: 90%-100% in zelfde periode 2013
rood: >110% in zelfde periode 2013
So far so good.
Door de uitgaven min of meer vast te zetten gaat de spaarquote vanzelf omhoog
[...]
Ik reken met concrete inkomsten en doe behalve ruwe indicaties zoals hierboven geen voorspellingen. Aan voorlopige teruggaaf doe ik ook niet. Ook 44% van een paar k is een paar k
Dat stel had overigens niets versneld afgelost. Ze hadden het huis volgens mij in 92 voor 80K gekocht en nu stond er nog 50K open. Dus de overwaarde is puur gekomen door stijgende huizenprijzen.MisterBlue schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:00:
[...]
Ben ook weer wijzer geworden van deze aflevering. Ik moet het huis waar in ik woon in principe niet als investering zien, omdat je het rendement niet ten gelde kan maken. Is logisch, maar zo een praktijk voorbeeld spreekt toch wat meer aan. Ik was ook van plan versneld af te lossen, maar ga daar nog over nadenken.
Maar de tip die op het laatst werd gegeven klopt natuurlijk wel je zet je geld vast in stenen en krijgt het er dan maar moeilijk uit. Ik weet je buffer natuurlijk niet maar zou zeker ten alle tijden minimaal 40-50K als buffer aanhouden en alles er boven zou je kunnen gebruiken voor de aflossing van de hypotheek.
Daarnaast moet je je afvragen wat fijner is als je 65-70 bent.
Optie 1:
100K op de bank en over 100K 5% rente betalen is dus 5.000=400 per maand rente/huur zonder indexatie
Optie 2:
0 op de bank en een afgelost huis en iedere maand 400 meer te besteden.
Bij optie 1 kun je je wat luxere zaken veroorloven zonder ervoor te hoeven sparen. Je zou bij optie 1 er wel vanuit moeten gaan dat je pensioen dermate hoog is dat je de rente makkelijk kunt betalen. Dus op latere leeftijd nog eens die luxe auto of vakantie kopen waarvan je gedroomd hebt is dan redelijk makkelijk direct te betalen.
Bij bijvoorbeeld 300K vermogen en een huis van 200K gaat deze vergelijking niet meer op. Of je nu 100 of 200K op de bank hebt dat maakt mijn inziens niets uit bij 65-70.
Het is maar hoe je het ziet. Je moet toch ergens wonen dus aan die periodieke last ontkom je niet. Als je je hypotheek hebt afgelost, heb je in mijn beleving toch een rendement. Mogelijk is dat rendement lager dan bij andere investeringen maar een stuk stabieler. Daarbij, het is niet zwart/wit, je kunt èn aflossen en toch sparen/beleggen.MisterBlue schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:00:
Ben ook weer wijzer geworden van deze aflevering. Ik moet het huis waar in ik woon in principe niet als investering zien, omdat je het rendement niet ten gelde kan maken.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Hou dan m'n saldo's en investeringen etc. wel bij in excel, maar de budgetten en categorien enzo lekker in YNAB
Dit topic is gesloten.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.