One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Die fondsen in het circeldiagram vind ik persoonlijk voor een behoorlijk deel offensief (afrika/emerging markets).
[ Voor 35% gewijzigd door hv08 op 12-03-2014 14:18 ]
Als ik met man besluit om grotere bedragen te beleggen of periodiek aan te kopen overweeg ik Meesman.
tja. Voor zover ik weet kan ik met binck niet elke maand een (relatief) klein bedrag van 200 euro automatisch inleggen.hv08 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:16:
Kun je dan niet beter direct erin beleggen ipv via BND? Ik heb ook een deel BND voor mijn pensioen overigens.
Die fondsen in het circeldiagram vind ik persoonlijk voor een behoorlijk deel offensief (afrika/emerging markets).
En bij elke transactie moet je bij binck transactiekosten betalen+een percentage+beheerkosten. In dat geval is BND makkelijker en overzichtelijker voor mij.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat klopt en een goed punt, binck heeft SNS fundcoach over gekocht. Ik wacht even af wat dat wordt, want het huidige SNS Fundcoach is om te huilen...kmf schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:21:
[...]
tja. Voor zover ik weet kan ik met binck niet elke maand een (relatief) klein bedrag van 200 euro automatisch inleggen.
En bij elke transactie moet je bij binck transactiekosten betalen+een percentage+beheerkosten. In dat geval is BND makkelijker en overzichtelijker voor mij.
Klinkt goed en wat een rendementen zeg, ben echt onder de indruk.kmf schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:13:
Juist om die risico-redenen ben ik gestopt met de beurs.
In plaats daarvan stort ik maandelijks op brandnewday. die dan weer via een fonds indextrackers en obligaties koopt. Lage kosten, gespreid (zelf in te stellen) risico.
Als ik kijk wat mijn rendement was vorig jaar, oef gemiste kans. Ga mezelf is inlezen, thnx.
Edit: Na een beetje te hebben rond gelezen is het niet zo mooi als ze zeggen, niet zo gek ook.
Wat was jou rendement over 2013 kmf?
[ Voor 12% gewijzigd door Wackmack op 12-03-2014 14:44 ]
mwah. mijn indextrackers bij binck zijn ook ingestort de afgelopen maanden. Het is nog net in het groen, maar toch.Versteegrob schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:37:
[...]
Klinkt goed en wat een rendementen zeg, ben echt onder de indruk.
Als ik kijk wat mijn rendement was vorig jaar, oef gemiste kans. Ga mezelf is inlezen, thnx.
En wat betreft BND. daar zit ik pas sinds een paar maanden en het rendement is "maar" 2.8%. Dus...
Maar dat is natuurlijk hetzelfde als ik dezelfde tracker had gekocht bij binck (wat ik dus ook al had gedaan). Alleen bij binck zal ik dan hogere beheerskosten hebben en dergelijke.
Laat ik het zo zeggen: ik zie geen redenen om NIET voor BND te kiezen als de andere keuze een beleggingsboer is als alex/binck.
[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 12-03-2014 14:48 ]
Ik heb GeldVoorElkaar eens doorgenomen, erg leuk! Lijkt me wel interessant om een potje daarvoor beschikbaar te maken. De maandelijkse terugbetalingen van de annuïtaire lening kan ik dan meteen weer herinvesteren.Versteegrob schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 23:55:
Waar investeren jullie allemaal in? Zelf zit ik in aandelen en obligaties.
Sinds kort kijk ik wel is op:
http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx
http://www.investormatch.nl/investeerders
Sommige projecten lijken relatief goed met een aardig rendement.
Mensen die ervaring hebben met deze sites? Heb zelf alleen ervaring met kickstarter.com alleen koop je dan meer een product/dienst ipv rendement te krijgen.
Wel sneaky trouwens dat GeldVoorElkaar hun commissie (á 0,9%) meteen afhalen van de eerste maandbetaling, ze lopen zo zelf vrijwel geen risico, erg slim van ze!
Moet ik verder nog rekening houden met de belastingdienst die hier nog mee komt graaien? (buiten VRH)
SRK35ZS-W
't is niet voor niets opgezet door een stel ex-bankdirecteurenScooper schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:14:
[...]
Wel sneaky trouwens dat GeldVoorElkaar hun commissie (á 0,9%) meteen afhalen van de eerste maandbetaling, ze lopen zo zelf vrijwel geen risico, erg slim van ze!
Nee, simpelweg de lening opgeven in box 3 en er wordt alleen VRH over berekend.Moet ik verder nog rekening houden met de belastingdienst die hier nog mee komt graaien? (buiten VRH)
Op zich wel een aardig concept, kende tot nu toe alleen Kickstarter als crowdfunding, maar dit is puur Nederlands. Maar die 8-10% rente komt natuurlijk wel met hoog risico (graydon rate B -> kans op wanbetaling 2,5 tot 5%)
Mee eens! Emerging Markets zijn risicovoller maar ik vind het wel leuk... Ik had eerst ook allemaal losse Fidelity fondsen per land... dat gaf wel leuke rendement uitslagen zowel naar boven als beneden.hv08 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:16:
Kun je dan niet beter direct erin beleggen ipv via BND? Ik heb ook een deel BND voor mijn pensioen overigens.
Die taart is dus eigenlijk verdeelt in:
60/40 developed markets/emerging markets
65/35 actief fonds beleggen/index beleggen
Daarnaast heb ik ook nog een BND pensioen rekening wat eigenlijk ook is Index belegd bij Vanguard wat niet is meegenomen in die taart.
Dan heb je vast wat anders gezien dan ik. Heb 3 projecten aangeklikt en bij geen is de kapitaalstructuur volledig dudielijk weergegeven. Tevens zijn bij geen zekerheden (onderpand, hypotheekrecht, pandrecht, hoofdelijke aansprakelijkheid) aangeven. Essentiele informatie zoals relaties en afhankelijkheden met potentieel belangenconflicten ontbreekt ook. En daarvoor krijg je dan een magere vergoeding als kredietverlener voor het risico van een aandeelhouder.Scooper schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:14:
[...]
Ik heb GeldVoorElkaar eens doorgenomen, erg leuk! Lijkt me wel interessant om een potje daarvoor beschikbaar te maken.
Graham is in dit topic al aan bod gekomen onder beleggen, maar ik zou toch echt aanraden om voor je in zoiets geld steekt de boeken The Intelligent Investor en Security Analysis te lezen. Daar staat perfect uitgelegt dat bescherming van hoofdsom boven alles gaat en ook wanneer je een lening als aandeelhoudersrisico moet waarderen.
daarom is binck mijns inziens op lange termijn en grotere bedragen aantrekkelijker.
Nu heb je een USD fonds wat volgens mij betekend dat er dividend aan het fonds wordt uitgekeerd (1), dit is belast. Daarna keert het fonds dividend uit aan jou en dit is onbelast (2). Bij (1) heb je last van dividend lekkage. Als ik het goed heb begrepen hoor, ik vind het nog steeds complex
Eperon, omdat ik zelf ook een breedgewogen world-etf zoek, vroeg ik me af waarom je kiest voor de Vanguard world etf kiest (die in usd in de US genoteerd is) ipv bijvoorbeeld Think world etf, dat in Amsterdam handelt in euros?eperon schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:43:
BND en Meesman rekenen jaarlijks beheerkosten, binck niet.
daarom is binck mijns inziens op lange termijn en grotere bedragen aantrekkelijker.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Let er op dat je niet in de min komt op je dollarrekening bij Binck, want daar betaal je weer (dikke) rente over, wat ten koste gaat van je rendement. Koop je dan ook weer usd terug bij Binck, of stort je usd vanaf een andere bank usd naar Binck?
Goed om ook de kritische kant van het verhaal te horen! Ik dacht zelf met goede spreiding het risico nog wel in de hand te houden. Stel dat vijf op de honderd kredietverleningen vanaf de eerste termijn geen enkele euro terugbetalen, dan nog heb je een rendement van rond de 4% te pakken over je volledige kredietportefeuille. Met defensieve projecten leek mij dat nog wel haalbaar, maar ervaring heb ik er niet mee...Rukapul schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:58:
[...]
Dan heb je vast wat anders gezien dan ik. Heb 3 projecten aangeklikt en bij geen is de kapitaalstructuur volledig dudielijk weergegeven. Tevens zijn bij geen zekerheden (onderpand, hypotheekrecht, pandrecht, hoofdelijke aansprakelijkheid) aangeven. Essentiele informatie zoals relaties en afhankelijkheden met potentieel belangenconflicten ontbreekt ook. En daarvoor krijg je dan een magere vergoeding als kredietverlener voor het risico van een aandeelhouder.
Graham is in dit topic al aan bod gekomen onder beleggen, maar ik zou toch echt aanraden om voor je in zoiets geld steekt de boeken The Intelligent Investor en Security Analysis te lezen. Daar staat perfect uitgelegt dat bescherming van hoofdsom boven alles gaat en ook wanneer je een lening als aandeelhoudersrisico moet waarderen.
Voordeel vond ik ook dat de leningen annuïtair zijn, waardoor je een lening direct in kleine termijnen wordt terugbetaald. Je krijgt de eerste jaren dus niet enkel de rente en pas aan het eind van de looptijd je inleg terug. Van de verkregen rentes en aflossingen kun je dan weer nieuw krediet verstrekken. Het leek me wel een mooie bezigheid.
De laatste tijd ben ik al aan het lezen geslagen, maar de boeken die je noemt zijn wel meteen joekels zeg
SRK35ZS-W
Float like a butterfly, sting like a bee.
Tja, passief inkomen is nou eenmaal een belangrijk deel van FO. En laat nou rendement door sparen, beleggen en investeren de meest makkelijke opties zijn.martinusz schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 23:15:
Wel typisch dat beleggen elke keer weer terug komt in dit topic en het steeds in detail wordt besproken. (Herhaling slaat toe)
Niet iedereen kan een website/onderneming/app maken dat 'm geld laat binnen stromen.
Hmm... dat is dan wel grappig. Wie betaalt dan de beheerskosten voor indextrackers welke per index is vastgelegd?eperon schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:43:
Members only:
Passief inkomen en rendement worden in de opbouwfase denk ik wel een beetje overschat.kmf schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 23:44:
[...]
Tja, passief inkomen is nou eenmaal een belangrijk deel van FO.
En laat nou rendement door sparen, beleggen en investeren de meest makkelijke opties zijn.
Het allerbelangrijkste is je spaarcapaiciteit en het vermogen om je kapitaal instand te houden (=dus geen flink beleggingsverlies maken). Als ik reken met 5% rendement op aandelen heb ik grofweg 500K nodig voordat mijn passief inkomen mijn spaarcapacitiet overstijgt. Natuurlijk helpen alle kleine beetjes met name als je ze zonder risico kunt realiseren maar staar je niet blind op de rendementen (en bijbehorende risico's).
Naarmate je dichter bij FO komt gaat rendement steeds meer spelen omdat je in de toekomst wel een rendement van minimaal 4-4,5% moet behalen om je vermogen in stand te houden om ervan te kunnen leven in de toekomst.
Een hoger rendement in de opbouwfase zorgt er natuurlijk wel voor dat je eerder je doelkapitaal bijelkaar spaart, maar vaak komt dit ook met een hoger beleggingsrisico.
even vooraf, ik ben niet superervaren maar er wel veel over aan het lezen.Torgo schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 21:43:
Eperon, hoe is dat fonds anders dan Vanguard All World Tracker? Je hebt toch in alle gevallen dividend lekkage tenzij je in een Nederlands fonds gaat zitten, dus Meesman of de Think ETFs? Maar die hadden weer als nadeel (vooral die Think) dat the spread niet zo goed was.
Nu heb je een USD fonds wat volgens mij betekend dat er dividend aan het fonds wordt uitgekeerd (1), dit is belast. Daarna keert het fonds dividend uit aan jou en dit is onbelast (2). Bij (1) heb je last van dividend lekkage. Als ik het goed heb begrepen hoor, ik vind het nog steeds complex
het verschil is dat de TER wat lager is (uit mn hoofd 0,19% vs 0,25%), en dat het de US is gevestigd in plaats van Ierland. Er wordt inderdaad dividend aan het fonds uitgekeerd (1) en dat wordt belast. Daarna keert het fonds dividend uit aan ons (2). ook dat wordt belast. In het Vanguard All World geval houdt Ierland 15% in, en Nederland ook. Daar lekt dus 15%.
In het geval van Vanguard Total fonds houdt de US 15% in, en nederland ook, maar omdat er een werkend(!) verdrag is tussen de US en Nederland, kan je die 15% terugvragen met een formulier W8BEN. Vandaar is er geen dividendlek meer via dat fonds. Dit verdrag is er niet met Ierland. (nou ja, het is er wel maar ierland werkt niet mee ondanks EU).
kosten:
binck rekent wel kosten voor het omwisselen van eur naar dollar en over 30 jaar andersom, en eventueel rente inderdaad. al met al moet ik het nog eens goed berekenen, maar omdat ik nog 200 euro transactietegoed heb bij binck maakt het nu nog niet zo veel uit.
Er is een verschil tussen bewaarloon en beheerkosten (TER).eperon schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:43:
Members only:
De TER gaat zowel bij ETFs als bij indexfondsen af van het rendement, bewaarloon wordt apart (in het geval van Binck niet) in rekening gebracht
Het voordeel van BND/Meesman is dat de aankoopkosten een percentage zijn en je dus maandelijks kleine bedragen kunt inleggen (dollar of euro cost averaging) - bij Binck is het voordeliger een zo groot mogelijk bedrag in te leggen waardoor je dat dus beter per kwartaal of jaar kunt doen.
Het ligt ook een beetje aan de levensfase (ik ben nu mid 30) denk ik, over het algemeen stijgt het inkomen gedurende de werkzame jaren en gaan kinderen die er nu zijn over een jaar of 20-25 de deur wel weer uit.
En over 4 jaar is er nog meer inflatie en verdien je nog meer. Maar ondertussen betaal je nu wel de inflatieloze rente.hv08 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:19:
Wat denken jullie FO-ers overigens van inflatie? Ik kan nu wel mijn best doen om een (deel van) de hypotheek af te lossen, maar over een jaar of 20-25 verwacht ik met een inflatie van rond de 2% per jaar dat het tegen die tijd veel makkelijk is af te lossen omdat de schuld dan gewoon veel minder is (relatief ten opzichte van het inkomen, absoluut natuurlijk hetzelfde).
Het ligt ook een beetje aan de levensfase (ik ben nu mid 30) denk ik, over het algemeen stijgt het inkomen gedurende de werkzame jaren en gaan kinderen die er nu zijn over een jaar of 20-25 de deur wel weer uit.
Zeker, maar voorlopig kun je dit nog voor een deel terugkrijgen. Maar het is niet alleen dit, ook voor mensen die nu FO zijn en een kapitaal hebben staan waar ze van leven. Over een jaar of 10-20 is alles duurder en is dat kapitaal wellicht niet meer voldoende om van te leven.kmf schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:42:
[...]
En over 4 jaar is er nog meer inflatie en verdien je nog meer. Maar ondertussen betaal je nu wel de inflatieloze rente.
Dus je betaalt liever zoveel mogelijk rente om zoveel mogelijk HRA terug te krijgen? Ik betaal liever geen rente. Dan maar geen HRA.hv08 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:59:
[...]
Zeker, maar voorlopig kun je dit nog voor een deel terugkrijgen. Maar het is niet alleen dit, ook voor mensen die nu FO zijn en een kapitaal hebben staan waar ze van leven. Over een jaar of 10-20 is alles duurder en is dat kapitaal wellicht niet meer voldoende om van te leven.
Het aflossen op je hypotheek levert je namelijk meer op dan de inflatie of je standaard spaarrente. Het levert je namelijk het rentepercentage van je hypotheek op.
Mensen die nu FO zijn, zouden dat over 10-20 jaar ook moeten zijn. Anders zijn ze in mijn optiek niet echt financieel onafhankelijk. Ze leven dan namelijk van hun spaarcenten en hebben onvoldoende passief inkomen. Als het rendement over hun kapitaal gelijk aan of meer is dan de jaarlijkse uitgaven inclusief inflatieverliezen, dan blijven ze FO.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Maar begrijp ik het goed dat jij dan over 20-25 jaar een smak geld op tafel wilt gooien en je (ik vermoed aflossingsvrije) hypotheek dan wilt aflossen?
Ben je nu ook al bezig met een deel van je inkomen te sparen? Want als je nu nog niet spaart zie ik je dat in de toekomst ook niet doen, want de kosten zullen ook meegaan met de inflatie.
Ik vind het wel een groot risico je verwacht in de toekomst dat je genoeg verdient om makkelijk je hypotheek binnen enkele jaren af te lossen. Of je verwacht dat het kapitaal dat je nu spaart rendeert en dat je daarmee je hypotheek kunt aflossen. Ik zou toch vanaf nu aan aflossing denken en een plan opstellen daarvoor.
Ha nee, maar ik krijg nu op een deposito zo goed als net zoveel rente (minus VRH) als ik na aftrek van HRA betaal, dus aflossen of niet is tot nu toe nog om het even. De enige onzekere factor is de overheid, ik zie ze zomaar de plannen weer wijzigen de komende jaren. Het blijft daarom lastig plannen.Arthas schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:26:
[...]
Dus je betaalt liever zoveel mogelijk rente om zoveel mogelijk HRA terug te krijgen? Ik betaal liever geen rente. Dan maar geen HRA.
Ik spaar nu inderdaad ook, het aflossingsvrije deel (40% van de hypotheek) loopt over 17 jaar af, ik denk dat ik het tzt wel kan aflossen met wat ik spaar, maar zit nog te verzinnen of ik daar nu al mee begin, het over 17 jaar doe of over 27 jaar als de rente over 17 jaar nog/weer laag staat en het verlengen. Het is niet te voorzien wat de rente gaat doen, wat de overheid gaat doen en wat je priveleven gaat doen. Daarom blijft het lastigAccountant schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:28:
Daarom ben ik wel blij met mijn bankspaarhypotheek onder het oude regime. Ik los 100% af, maak gebruik van de inflatie gedurende 30 jaar en geniet de fiscale voordelen.
Maar begrijp ik het goed dat jij dan over 20-25 jaar een smak geld op tafel wilt gooien en je (ik vermoed aflossingsvrije) hypotheek dan wilt aflossen?
Ben je nu ook al bezig met een deel van je inkomen te sparen? Want als je nu nog niet spaart zie ik je dat in de toekomst ook niet doen, want de kosten zullen ook meegaan met de inflatie.
Ik vind het wel een groot risico je verwacht in de toekomst dat of je genoeg verdient om makkelijk je hypotheek binnen enkele jaren af te lossen. Of je verwacht dat het kapitaal dat je nu spaart rendeert en dat je daarmee je hypotheek kunt aflossen. Ik zou toch vanaf nu aan aflossing denken en een plan opstellen daarvoor.
Ik ben in loondienst, vrouw werkt ook paar dagen en ik ben eigen ondernemer ernaast, dus sparen is geen probleem. Ben nu bezig met overzicht van 2013, maar moet nog even afwachten op de accountant voor de precieze inkomsten over het afgelopen jaar.
Ik heb ook liever een flinke buffer ivm onverwachte belastingaanslagen/ziekte/baan kwijt you never know.
Dat hoor je wel vaker. Op zich klopt het maar in de praktijk maakt het geen verschil. Het geld wat je niet aflost, wordt net zo hard minder waard door diezelfde inflatie.hv08 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:19:
Wat denken jullie FO-ers overigens van inflatie? Ik kan nu wel mijn best doen om een (deel van) de hypotheek af te lossen, maar over een jaar of 20-25 verwacht ik met een inflatie van rond de 2% per jaar dat het tegen die tijd veel makkelijk is af te lossen omdat de schuld dan gewoon veel minder is (relatief ten opzichte van het inkomen, absoluut natuurlijk hetzelfde).
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Verwijderd
Specukaas meld zich. Allereerst, holy cow wat een leeswerk. Al dagen bezig in de avonduren, en nog steeds niet bij. Maar alvast een post onder pseudoniem.kabelmannetje schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 23:04:
Zijn hier op het forum niet meer (bijna) financieel onafhankelijken?
Naam is dus specukaas. Niet helemaal onafhankelijk, maar dat was ook nooit het streven. Dat zit zo: door opvoeding en omgeving altijd spaarzaam geweest. Wel genieten, maar alles met mate. Een goede baan, daarna partner ook goede baan, en je woont eigenlijk wel best in je goedkope huurflat. Wel aan het begin van de carriere, dus sparen gaat prima, maar is niet schokkend. Totdat je denkt, laten we we groter wonen. Toen was kopen de beste optie (de gekte van de markt). Wederom niet te gek gedaan, maar voldoende voor gezinsuitbreiding en toch wat aangekleed huis (gericht op comfort). Dat met een hypotheek die deels belastingtechnisch gunstig was (aflossingsvrij) en deels ouderwets (annuïteit). De financieel adviseur verklaarde ons voor gek - niemand doet annuïteiten, maar wilden niet meedoen aan fratsen waarin je (fiscaal) vast zit. Achteraf geen spijt van die beslissing. Vervolgens carriere stappen en goed verdienen, maar geen goed doel voor ogen hebben dan lekker genieten: te dure auto, kwaliteit van leven door goed eten en drinken, en toch €1500/maand kunnen sparen. Vervolgens ook nog leuke meevallers van het werk, en je bent zowaar in staat om je hypotheek af te betalen. Tot nu toe niet gedaan, want dan zit het vast in stenen, en ... we willen eigenlijk een beetje flexibel blijven.
Toen vond ik dit topic. Tja, ik heb het nooit in woorden kunnen gieten, maar FO is onbewust wel aanwezig geweest in ons handelen, maar nooit een bewust doel. Doel is lekker leven en genieten. Mijn hobby is mijn werk, dus tot doel hebben minder werken is .... minder hobby? Nee, ik werk dus omdat ik leuke dingen doe, en toevallig wordt er nog goed betaald ook. Zodra het niet leuk is ben ik exit. Dus daarom eerder stoppen met werken is ook nooit bewust aanwezig geweest.
En er is een keerzijde. Toen de kinderen kwamen was het financieel moeilijk om nog zoveel te sparen als eerder. Sparen lukte wel, maar duidelijk minder. Ook omdat we tijdelijk teruggingen in inkomen door beiden 4 dagen te werken. Verleden jaar kwam daar bij dat vanwege de crisis mijn partner op straat kwam te staan, en dan houdt het sparen even op (geen recht op WW). De jongste wilden we nog wel een dag naar de opvang laten gaan, omdat het tijd geeft voor studie/omscholing. En dan recent kwam mijn functie ook te vervallen. Ander verhaal - want weggestuurd met een ontslagvergoeding, en ik had de volgende dag al ander werk
We zijn vooral minder financieel onafhankelijk doordat we een grote buffer hebben voor onvoorzien. Maar hebben het geen duidelijke doelstelling gegeven. Bovendien, ik verwacht dat met de vergrijzing en het spaak lopen van de overheidsfinanciën, dat er nog het nodige aan rechten gaat verwateren. Dus verplicht pensioen zie ik via het Poolse scenario in rook opgaan: pensioenfondsen moeten verplicht overheidspapieren gaan kopen, die uiteraard niets waard blijken te zijn aan het einde van de rit. AOW is nu al moeizaam betaalbaar omdat het een omslag stelsel is. Bij de huidige (en onveranderbare) bevolkingsopbouw is het dus gegarandeerd dat AOW over 20 jaar niet dezelfde koopkracht heeft als vandaag. Als het al de helft haalt moet je blij zijn. Dat geld trouwens ook voor het onroerend goed. Wie moet dat spul kopen, als jij over 20/30/40 jaar het wil verkopen. Wie zijn de kopers van dat moment? Jonge gezinnen? Maar daar zijn er waarschijnlijk een stuk minder van dan nu, dus vraag/aanbod verhouding van woningen is echt anders, waarmee ook de prijs.
Ik zal van het weekend nog wel wat meer gedachte flarden posten, of reacties op de hier gaande discussie(s).
Misschien kun je een aflossingsplan opstellen waarbij je de nadruk legt over 17 jaar. Dat je wel nu start met bescheiden aflossingen en dat je van die 40% misschien 10-15% in jaar 17 aflost. Er kan inderdaad veel gebeuren maar wat je hebt afgelost dat is natuurlijk wel weg. Ik zou wel structureel aflossen iets aflossen als ik jou was.
Ik vind het hebben van een aflossingsvrije hypotheek zonder een aflossingsplan een gevaarlijk product.
Een dure vrouw met gat in haar hand/complete desinteresse in geld (zolang ze maar kleding/schoenen kan kopen
[ Voor 5% gewijzigd door hv08 op 13-03-2014 22:08 ]
Ook interessant inzicht dat over 20/30 jaar huizenprijzen kunnen imploderen als er simpelweg minder mensen zijn door de demografische trends (vergrijzing). Tegelijkertijd gaat het de meeste mensen hier niet om het verkopen van een huis, maar eerder om het wonen in een huis zonder maanlasten.
Maar is het niet zo dat geen bewaarloon voordeliger is? Zeker als het vermogen groeit dan gaat het hard qua kosten met bewaarloon.Frank-NL schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:16:
[...]
Er is een verschil tussen bewaarloon en beheerkosten (TER).
De TER gaat zowel bij ETFs als bij indexfondsen af van het rendement, bewaarloon wordt apart (in het geval van Binck niet) in rekening gebracht
Het voordeel van BND/Meesman is dat de aankoopkosten een percentage zijn en je dus maandelijks kleine bedragen kunt inleggen (dollar of euro cost averaging) - bij Binck is het voordeliger een zo groot mogelijk bedrag in te leggen waardoor je dat dus beter per kwartaal of jaar kunt doen.
Werkt je vrouw niet/part time en heeft ze misschien teveel vrije tijd? Mijn vrouw zit in het onderwijs werkt wel full time maar ik zie gewoon aan de pin uitgave dat ze in haar vakanties/korte schooldagen dagelijks ff eruit wil (lunchen/winkelen etc. geen spectaculaire bedragen). Haar eruit gaan kost zeg maar standaard geld terwijl als ik er ff uitga het veelal bij gratis ontspanning blijft (ik wandel graag).hv08 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:08:
Mooi verhaal hierboven, bedankt voor je bijdrage.
Members only:
Een dure vrouw met gat in haar hand/complete desinteresse in geld (zolang ze maar kleding/schoenen kan kopen) en FO gaan lastig samen... Daarom probeer ik een beetje een middenweg hierin te vinden. Onze uitgaven zijn echt hoog, dankzij dit topic een beter inzicht in gekregen en zal het overzicht eens onder haar neus leggen. Waarschijnlijk koopt ze dan 1 week geen kleding...
Daar zou nog wel een besparing zijn te halen, maar als ik haar dat zou ontnemen heb ik de poppen aan het dansen.
Als ik vrijgezel was geweest zou ik denk ik alleen op zaterdag en zondag geld uitgeven. Werkdagen zouden gevuld zijn met werken, eten maken, sporten en slapen en dat 5 dagen op rij. Heb het idee eens in de groep willen gooien om een week op werkdagen geen kosten te maken maar toen dacht ik ook waar hebben we het eigenlijk over. FO is meer iets van mij en ze is erg bewust van de positie waar wij in verkeren dus het is van mijn kant ook geven en nemen.
Edit:
Is je vrouw trouwens erg merk gericht dat hakt er namelijk wel in. Kleding schommelt ieder jaar wel een beetje maar het gemiddelde zal zo rond de 2K liggen voor ons beide. Dat is dan gedeeltelijk merkkleding voor mij en veel goedkope kleding voor de vrouw. Heb het geluk dat mijn vrouw geen waarde hecht aan dure kleding, dus ze koopt/heeft wel relatief veel maar qua prijs valt dat reuze mee. Denk dat mijn kledingkosten hoger zijn
[ Voor 12% gewijzigd door Accountant op 14-03-2014 09:07 ]
Ik ken het verhaal van een vriend van me en zijn onverkoopbare veel te dure woning. Na de scheiding zit hij voor tonnen in de schulden. Zij is de boel ontvlucht en heeft niks zegt ze. Ze had geen gat in dr hand, ze had gewoon helemaal geen hand...hv08 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:08:
Mooi verhaal hierboven, bedankt voor je bijdrage.
Members only:
Een dure vrouw met gat in haar hand/complete desinteresse in geld (zolang ze maar kleding/schoenen kan kopen) en FO gaan lastig samen... Daarom probeer ik een beetje een middenweg hierin te vinden. Onze uitgaven zijn echt hoog, dankzij dit topic een beter inzicht in gekregen en zal het overzicht eens onder haar neus leggen. Waarschijnlijk koopt ze dan 1 week geen kleding...
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Dit is herkenbaar. Mijn partner heeft de eerste paar jaar 4 dagen per week gewerkt en die laatste dag was gewoon pure gelddrainage. Ook op de wijze waarop je noemt met allemaal kleine zaken, sommige nuttig, sommige frutsels, cadeautjes, parkeergeld, eten. Met een 5 daagse baan was dat in een keer weg.Accountant schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 09:00:
[...]
Werkt je vrouw niet/part time en heeft ze misschien teveel vrije tijd? Mijn vrouw zit in het onderwijs werkt wel full time maar ik zie gewoon aan de pin uitgave dat ze in haar vakanties/korte schooldagen dagelijks ff eruit wil (lunchen/winkelen etc. geen spectaculaire bedragen). Haar eruit gaan kost zeg maar standaard geld terwijl als ik er ff uitga het veelal bij gratis ontspanning blijft (ik wandel graag).
Nu er weer een vierdaagse werkweek en een kind is is dat in beperkte mate weer terug.
Winkelcentra voorbij de basisbehoeftes zijn gewoon evil en marketinginstrumenten gericht op de ongedisciplineerden: verkopen van meuk die je eigenlijk niet nodig hebt of elders (online) goedkoper en na zorgvuldiger afweging kunt kopen.
Ik heb dit natuurlijk nooit gezegd he!

Mijn vriendin is zo mogelijk nog zuiniger dan ik ben, dus ik heb het wat dat betreft getroffen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Moet toch even reageren natuurlijk. Als ik niet de interesse had in de financiën waren onze spaartegoeden niet zo hoog als ze nu zijn.martinusz schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 09:16:
Eigenlijk kun je dus geen vrouw gebruiken als je FO wilt zijn/worden![]()
Ik heb dit natuurlijk nooit gezegd he!
Het lijkt me wel lastig als je partner veel geld uitgeeft aan 'onzin'. Zelf helpt het me om de afweging te maken wil ik voor een bepaalde uitgave een halve dag/week/ maand werken of koop ik het dan liever niet. Misschien als je het daar aan relateert geeft het een ander inzicht bij je partner.
Hier hebben we ieder 150 euro per maand voor kleding, ontspanning en evt. onzin. Nu zijn we beide geen big spenders, maar op die manier heb je wel minder ergernissen over elkaars uitgaven en is het ook gebudgetteerd. Moet je het er natuurlijk wel over eens zijn dat je ieder een budget krijgt.
Persoonlijk denk ik dat het hebben van een werkende partner FO kan bevorderen. Die natuurlijk wel ook wat gevoel heeft bij FO en bewust geld uitgeven.
Uiteraard is geen bewaarloon voordeliger maar niemand brengt ook nog bewaarloon in rekening.Exocet schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 08:39:
[...]
Maar is het niet zo dat geen bewaarloon voordeliger is? Zeker als het vermogen groeit dan gaat het hard qua kosten met bewaarloon.
Brokers als Binck en DeGiro rekenen allang geen bewaarloon meer, bij BND heb je geen verborgen kosten en Meesman rekent 25 euro per jaar om een rekening aan te houden.
Mijn punt was vooral dat het qua beheerkosten van het fonds niet uitmaakt of je nou ETFs koopt of participaties in een indexfonds omdat ze allebei kosten met zich meebrengen die van het rendement afgaan. Let daarom goed op de TER bij wat je ook doet.
Maar ik ga hier niet eens een discussie over beginnen met haar, ze werkt er zelf immers ook voor. Daarom probeer ik een beetje een tussenweg te vinden.
Over bewaarloon: er worden wel degelijk servicekosten in rekening gebracht sinds de nieuwe wet van kracht is. Ook de bij de giro en sns fundcoach tegenwoordig.
Ben benieuwd naar je lijstje. En inderdaad, FO gaat per definitie om de middenweg te vindenhv08 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:21:
Precies hetzelfde verhaal, ik koop minder maar duurdere kleding en schoenen en de vrouw koopt meer en dat is doorgaans iets goedkoper (maar nog geen H&M prijzen). Kleding voor de kleine hakt er ook in, leuke kleding en schoenen zijn nou eenmaal duur. Met 150 pp per maand gaan we in ieder geval niet uitkomen. Ik zal wel eens een overzichtje posten. Ze werkt inderdaad maar 3 dagen, maar er worden ook gewoon veel boodschappen gedaan (slager, bakker, groenteboer, supermarkt, gewone markt, kaashal enz enz), niet dat dat erg is, want genieten hoort er ook bij.
Maar ik ga hier niet eens een discussie over beginnen met haar, ze werkt er zelf immers ook voor. Daarom probeer ik een beetje een tussenweg te vinden.
Het ligt een beetje aan hoe gevoelig je partner er voor is, maar marktplaats is een geweldige bron voor kinderkleding. Door omstandigheden hadden wij 3x zoveel kleding nodig dan normaal en na de eerste paar succesvolle transacties bij marktplaats blijven hangen. Zoveel beter dan in winkels moeten hangen en zoeken. Bijkomend voordeel is dat je ons nooit zult horen wanneer het kind besluit buiten op z'n knieen een nieuwe voortbewegingstechniek uit te proberen (kosten max 0,50-2,00).
Wij hebben het 'geluk' dat we ook voor verjaardagen ed kleding krijgen, als ouders op vakantie gaan brengen ze nu ook vaak iets van kleding mee ipv speelgoed.
Gisteren weer schoentjes (30 euro) van opa en oma gehad, zo krijgt ze regelmatig wat van de familie
Ik ben zo gewend aan die Marktplaats prijzen dat ik laatst schrok toen we samen in de Hema waren en ze een babybroekje van 12,95 kocht. Voor ons zelf kopen we alles nieuw maar voor een kind tot een bepaalde leeftijd ben je een beetje gek als je dat doet. Een mix van nieuw en marktplaats is best goed te doen. Toen we zelf kind waren werden ook alle kledingstukken uitgewisseld ik kreeg vaak de afdankertjes van andere familieleden. Eigenlijk hetzelfde principe zonder het label "van marktplaats" (want dat klinkt natuurlijk niet zo lekker op feestjes). En wassen op 60 graden doet in feite wonderen. In de winkel hebben vreemde mensen het ook al vaker aan gehad dus wassen moet je het toch.
[ Voor 11% gewijzigd door Accountant op 14-03-2014 14:44 ]
En kleertjes van de dure merken die goedkoop op MP staan, zijn vaak ook gewoon zo goed als nieuw (duurder merk blijft toch beter goed).
Wat dat betreft is MP echt een ideale plek voor kinderkleren!
Verwijderd
Er is een bankgarantie voor privé personen, nu tot €100.000,-. Veel mensen weten dit inmiddels na Icesave en DSB. Maar, als de volgende grote bank omvalt, en de overheid heeft geen zin om bij te springen (we gaan het proefballonnetje in het groot doen, en doen een "Cyprus is a template" Dijsselbloem) dan is dat €100.000 per volwassene of minder. En niet per bank!
Hebben we het over verborgen risico's. De kans is niet zo groot, maar is zeker niet nul. Toch even meenemen in de aannames die je maakt.
In Amerika is er al een broker over de kop gegaan die - oeps tegen de regels in - klanten portefeuilles had gebruikt voor garantiestellingen naar anderen. Hier zou dat ook niet mogen (toch, wat staat er in uw contract?), maar wil niet zeggen dat banken tegen de regels in handelen (toch, dat doen onze banken nooit toch?) Kleine kans, maar als het gebeurt zijn de consequenties zo groot.
Index beleggen lijkt ook in dit topic mateloos populair. Wel eens afgevraagd waar je in belegt? Wie geeft die papieren uit? Hoe is de verhandelbaarheid van die dingen als de uitgever in problemen komt? Tip, kijk nog eens Risico Jongens terug van Frans Bromet. Ik zeg niet dat het een probleem is, maar er zit een risico aan vast. Dat risico lijkt misschien niet zo groot, maar is zeker niet nul.
Ik haal deze punten aan, omdat de huidige crisis een vertrouwens-crisis is. De zekerheden die wij de laatste 25 jaar als normaal beschouwden, zijn voor een groot deel achterhaald gebleken. Iets om toch rekening mee te houden. Wederom, de kans is niet zo groot dat het misgaat, maar als het misgaat is de impact zo groot.
Wij hebben twee brokers en ook depositos en spaargeld bij verschillende banken. Indexfondsen van verschillende aanbieders. Daarnaast geld in onroerend goed (huis) en edelmetalen.
Gaat er een bank, broker of fondsenbeheerder failliet en is het niet gedekt (zoals nu nog wel is), jammer dan, maar het zal niet ons hele vermogen kosten.
Wordt dan ook boven een ton kwijtgescholden?
Was het maar waarmartinusz schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 22:55:
Puur interesse vraag: hoe zit het eigenlijk met een hypotheek bij een bank die omvalt?
Wordt dan ook boven een ton kwijtgescholden?
http://www.vraagdenotaris...ls-de-bank-failliet-gaat/
[ Voor 10% gewijzigd door Wokschotel op 14-03-2014 23:00 ]
De islam kan uw vrijheid schaden
Tegenovergestelde van de index trackers. Hoe denken jullie over een klein deel van je kapitaal in risicovolle projecten stoppen, met een mogelijk explosieve ROI vs 'wat je overhoudt zijn penny stocks'. Bitcoin/Cryptocurrency bijvoorbeeld. Ook na de eerste bubbel (van een paar dollar tot 1200 dollar), kan het zijn dat de geschiedenis zich nog een paar keer gaat herhalen (of niet). Het staat in ieder geval qua acceptatie en implementatie nog in de kinderschoenen. En zo zijn er vast meerdere risicovolle investeringen te bedenken. Een kleine investering van bijvoorbeeld een half jaar sparen, kan je plots een x aantal jaren dichter bij FO brengen. Het risico van een half jaar langer werken, weegt dan misschien wel op tegen de potentie van een klapper maken?
Gewoon een gedachte waar ik mee speel, en staat dus dwars op de veel genoemde index trackers en langzaam maar gestaag FO worden,
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Ik zie het als speculeren/gokken en de meerderheid verliest daarbij, daar moet je dus ook vanuit gaan.
Volgende FO doel is om mijn directe spaarbuffer weer aan te vullen naar de belastingvrije voet. Alles daarboven ga ik gebruiken om mijn lening bij DUO geheel af te lossen. Dit zal binnen 1 a 2 jaar wel moeten lukken.
Vraag me af hoe dat komt, wat triggert de gedachte van FO willen worden en de lappen tekst in dit topic?
- Ga je pas bewuster over financiën en toekomst nadenken als je (deels financieel) meer verantwoordelijkheden krijgt?
- Of pas als je de financiële ruimte krijgt om iets op te bouwen?
- Ontevredenheid over werk kan het haast niet zijn, hoor dit nauwelijks voorbij komen in dit topic en had dan ook meer input van de 40+ categorie Tweakers verwacht
- Of zou het stomweg de Tweakers leeftijdscategorie zijn (draai zelf al wat jaartjes mee op Tweakers, maar het kan zijn dat er minder aanwas is maar wel een trouwe kern).
- Nog andere ideeën?
Heb als student niet veel nagedacht over de toekomst, laat staan in financiële zin. Je doel is eenvoudig (tentamens halen) en bovendien grotendeels voor je uitgestippeld. Geldelijk support vanuit huis en de overheid/lening. Geld had hierdoor weinig waarde, de inspanning om het zelf te verdienen met een fulltime baan voelt toch heel anders (heb wel bijbaantjes gehad, maar dat is toch heel anders dan minstens 40u pw op kantoor en reistijd). De waarde die ik aan een euro hecht is dus toegenomen, omdat ik de inspanning hiervoor beter begrijp
Genoeg financiën dus als student om van het leven te genieten en de wereld te zien, maar te weinig om financieel iets op te kunnen bouwen. Nu ik de mogelijkheid wel heb, heb ik gevoel dat ik hier (na een aantal jaren van vrij grof geld uitgeven) iets mee moet. En zo kwam ik dus in dit topic terecht, waarvoor dank accountant
[ Voor 7% gewijzigd door mossel op 15-03-2014 10:53 ]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Klopt, ik stap ook steeds minimaal met 50k in. Anders is het niet de moeite waard.Accountant schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:48:
[...]
En versneld aflossen is de veiligste keuze! Overigens weet ik niet over wat voor bedragen jullie spreken. Maar met minder als 30-50K zou ik mezelf niet snel op de beurs begeven (tenzij je in een opbouwfase zit en beurservaring wilt opdoen). Dan zou ik lekker de hypotheek versneld aflossen.
Zorgverzekering wist ik al (en geeft helaas aanmerkelijk lagere bonus voor jaarlijkse betaling (iets van 3% ofzo)). Iemand nog tips?
Bij mij was het een combinatie. Ik ben 37.mossel schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:18:
Begint toch op te vallen dat dit topic in de leeftijdscategorie 25-35 zit. Huisaankoopfase tot jonge kinderen.
Vraag me af hoe dat komt, wat triggert de gedachte van FO willen worden en de lappen tekst in dit topic?
- Ga je pas bewuster over financiën en toekomst nadenken als je (deels financieel) meer verantwoordelijkheden krijgt?
- Ontevredenheid over werk kan het haast niet zijn, hoor dit nauwelijks voorbij komen in dit topic en had dan ook meer input van de 40+ categorie Tweakers verwacht(vind dit echt opmerkelijk, kan me voorstellen dat voor sommigen werk een sleur wordt waar je vanaf wilt of in wilt minderen door andere prioriteiten)
- Of zou het stomweg de Tweakers leeftijdscategorie zijn (draai zelf al wat jaartjes mee op Tweakers, maar het kan zijn dat er minder aanwas is maar wel een trouwe kern).
- Nog andere ideeën?
Mij mij was het rond mijn 32ste toen ik na 5 jaren werken in het vakgebied, het wereldje helemaal zat was. Ik had al weinig op met consumeren en zo, dus mijn spaarrekening was al royaal. Ik heb besloten om er zo snel mogelijk een punt achter te zetten en het leven te leiden dat ik wilde: vrij zijn. Ik verdiende goed dus heb het nog een paar jaar uitgehouden. Heb supersnel de rest van de hypotheek afbetaald en nog een flinke buffer achter de hand gehouden voor het goede gevoel.
Toen er gewoon mee gekapt.
[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 15-03-2014 13:03 ]
Hier 44, vrouw en begin me ook te vervelen in het ICT wereldje. En ook nog chronisch ziek zodat ik maar half functioneer. Werk 20 uur in de week en ga dat nooit tot mn 70e volhouden. Dus dan moet er een andere weg gezocht wordenkabelmannetje schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 13:02:
[...]
Bij mij was het een combinatie. Ik ben 37.
Mij mij was het rond mijn 32ste toen ik na 5 jaren werken in het vakgebied, het wereldje helemaal zat was. Ik had al weinig op met consumeren en zo, dus mijn spaarrekening was al royaal. Ik heb besloten om er zo snel mogelijk een punt achter te zetten en het leven te leiden dat ik wilde: vrij zijn. Ik verdiende goed dus heb het nog een paar jaar uitgehouden. Heb supersnel de rest van de hypotheek afbetaald en nog een flinke buffer achter de hand gehouden voor het goede gevoel.
Toen er gewoon mee gekapt.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Graag gedaan, gelukkig zijn er naast mij nog meer mensen enthousiast over!mossel schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:18:
Begint toch op te vallen dat dit topic in de leeftijdscategorie 25-35 zit. Huisaankoopfase tot jonge kinderen.
- Ontevredenheid over werk kan het haast niet zijn, hoor dit nauwelijks voorbij komen in dit topic en had dan ook meer input van de 40+ categorie Tweakers verwacht(vind dit echt opmerkelijk, kan me voorstellen dat voor sommigen werk een sleur wordt waar je vanaf wilt of in wilt minderen door andere prioriteiten)
- Nog andere ideeën?
Genoeg financiën dus als student om van het leven te genieten en de wereld te zien, maar te weinig om financieel iets op te kunnen bouwen. Nu ik de mogelijkheid wel heb, heb ik gevoel dat ik hier (na een aantal jaren van vrij grof geld uitgeven) iets mee moet. En zo kwam ik dus in dit topic terecht, waarvoor dank accountant
Kijkend naar mezelf heb ik vanaf mijn eerste baantje op mijn 15e de kracht van sparen ontdekt. Tussen mijn 15 en 19e heb ik keihard gewerkt naast mijn studie voor een jaarlijkse vakantie met vrienden en een auto. Het offer wat ik hiervoor heb moeten doen is veel van mijn vrije tijd moeten op offeren (50u werken pw was vrij normaal in de zomervakantie) en daarnaast nog 12-20u per week naast de studie.
Verder ben ik pas structureel gaan drinken met opstap gaan toen ik de auto bij elkaar gespaard had. Het bij elkaar sparen van de auto ben ik nu ook nog het meest trots op in mijn leven (naast vrouw en aankomend kind natuurlijk). Tussen mijn 19e en 23ste was mijn spaarsaldo van +12,5K naar -1 geslonken door de aankoop van de auto en wat wisselend werk, maar toch ieder jaar op vakantie willen en veel stappen.
Het omslagpunt voor mij dat ik weer ben begonnen met sparen was mijn 23ste jaar toen ik mijn vrouw leerde kennen en ik tegelijkertijd vast werk kreeg. We hebben toen samen een spaarrekening geopend toen we nog beide thuis woonde, en we zijn pas 3 jaar later gaan samenwonen. Na de aanschaf van de uitzet en 1 nieuwe auto bleef er nog 30K spaargeld over.
Dat ik echt over FO ben gaan denken is een jaartje geleden ofzo toen het me opviel dat het wel erg gemakkelijk gaat allemaal en we in onze ogen niets laten.
Dus wat je schrijft over de financiële ruimte gaat wel voor ons op. Zouden we niet de ruimte hebben dan zou ik het persoonlijk minder leuk/interessant vinden. We hebben pas 2 keer een maand gehad dat we onze kapitaaltoename hebben zien afnemen (gemeten over 4-5 jaar). Ik hou wel van een bepaalde mate van luxe, maar niet de overtreffende trap. Nu ik zie dat ons spaargeld met minimaal 20K jaarlijks kan toenemen vind ik het wel een sport worden om er nog meer van te maken. Dus je komt in een soort stroomversnelling.
De 45+ generatie zit hier niet omdat ik denk dat deze in een te oude gedachtegang zitten(status generatie). Als ze hun zaken op orde hadden gehad en in hun eerste huis waren blijven wonen hadden ze nu een mooie gevulde spaarrekening/afgelost huis. Maar de huidige jongere generatie denkt minder in vormen van status als groot huis en auto en meer in levensgeluk. Daarnaast denk ik dat de oudere mensen meer merktrouw zijn dan de jongere generatie. Wij zijn opgevoed met ieder jaar switchen en de voordeligste uitzoeken. Berust niet op onderzoek maar is puur een eigen hersen spinsel.
Ik betaal bijna alles jaarlijks. Hoofdreden hiervoor is niet direct dat het goedkoper kan zijn maar meer ter afdekking van een werkeloosheid risico. Ik vind het dan een prettige gedachte dat ik veel van mijn kosten vooruit heb betaald en hier eventjes niet over hoef na te denken. Ook al hebben we een gevulde spaarrekening vind ik het toch een fijn gevoel.henkjobse schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:30:
Zo nieuwe polisblad vd autoverzekering gehad. Blijkt dat we 6% meer betalen door maandelijkse termijn ipv 1x jaarlijks de premie af te laten schrijven. Direct omgezet natuurlijk want op de spaarrekening haal ik geen 6%. Toch weer mooi meerdere tientjes bespaard door zo'n eenvoudige handeling. Ga nog eens nazoeken welke zaken je nog meer in 1x kan betalen ipv maandelijks en daar ook voordeel uit kan halen.
Zorgverzekering wist ik al (en geeft helaas aanmerkelijk lagere bonus voor jaarlijkse betaling (iets van 3% ofzo)). Iemand nog tips?
Ik ben getriggerd door de FO gedachte, omdat ik geen zin heb om tot ten minste 72 jaar en 5 maanden te werken. In ieder geval niet op een gedwongen manier. Dus toen dat tot mij doordrong, ben ik gaan rondkijken voor mogelijkheden. Waarbij FO met mogelijkheid om zelf te kiezen om te werken of rustiger aan te doen in de toekomst voor de AOW leeftijd.mossel schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:18:
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Dat is wel erg kort door de bocht. Tuurlijk moet je wel iets meer inleggen, maar je krijgt hier uiteindelijk veel meer voor terug en kunt vroeger stoppen met werken (als je dat wilt). Ik ben in loondienst en mijn werkgever betaalt het gros van mijn pensioen, dus voor eindloonregeling moet de werkgever meer inleggen, wat gunstig is voor de werknemer. Dit is eigenlijk uitgesteld loon, en zoals ik het zie is eindloonregeling vergelijkbaar met een middenloonregeling + een boel spaargeld om of op hetzelfde inkomen uit te komen, of om op dezelfde leeftijd te kunnen stoppen met werken.kabelmannetje schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:11:
[...]
Volgens mij is dit lood om oud ijzer. Als je meer krijgt, moet je ook meer inleggen. Je kan het verschil in inleg ook zelf gaan beleggen.
Daarom verbaast het me ook dat er in dit topic niet veel over pensioenen wordt gesproken, al zijn de werkgevers met eindloonregeling natuurlijk ook niet voor het oprapen (<1% van alle werkgevers).
Een uitstekende pensioenregeling lijkt me een simpele manier om hetzelfde doel te bereiken als waar de meesten in dit topic naar streven. Als je dan ook nog je woning afbetaald rond je 55e, kun je dan prima stoppen met werken zonder dat je er verder echt iets voor hoeft te doen qua tonnen spaargeld opbouwen.
Ik vertrouw de overheid wat dat betreft voor geen cent.
En, bij 55 stoppen ipv 69 (dat zal vast geen 65 blijven) moet ik nog steeds 14 jaar overbruggen. En dan praat ik nog steeds over tonnen.
Daarbij mik ik eerder op 45 en niet op 55. Al met al is het pensioen (dat ik wel opbouw) voor mij hooguit een leuk extraatje tegen die tijd.
Als je al wat ouder bent of je kunt (of wilt) toch nooit zoveel sparen om volledig fo te worden, dan is pensioen denk ik belangrijker.
'op de spaarrekening haal ik geen 12%' bedoel je. Bij maandelijkse inleg heb je in de 1e maand nog rente over 11/12 van het bedrag wat je opzij kon zetten tov in 1 x betalen, aan het einde van het jaar nog maar rente over 1/12 deel omdat je dan al 11/12 betaald hebt, gemiddeld dus iets minder dan 50% effectief). Dus tegenover die 6% korting moet een spaarrente van 12% staan.henkjobse schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:30:
Zo nieuwe polisblad vd autoverzekering gehad. Blijkt dat we 6% meer betalen door maandelijkse termijn ipv 1x jaarlijks de premie af te laten schrijven. Direct omgezet natuurlijk want op de spaarrekening haal ik geen 6%.
Vind het dan ook een behoorlijk hoge korting. Op mijn zorgverzekering zit maar iets van 3% korting bij betaling per jaar. Bij betaling voorlopige belasting in 1x zit 1,2% korting.
Doe het zelf ook waar mogelijk. Ik zorg er daarnaast ook zoveel mogelijk voor dat ik nog _voor_ 1 januari van het nieuwe jaar betaal zodat ik ook nog 1,2% VRH kan wegstrepen. Blijft tientjeswerk, maar als het kan, waarom niet
Of is fo ook niets aan je pensioen doen en inkomen voor de rest van je leven op orde hebben?
Dat vind ik een heel slecht argument, eigenlijk geen, om niet van de huidige situatie uit te gaan omdat je toch niet weet hoe het in de toekomst veranderd. Dan kun je net zo goed al je geld nu opmaken aan leuke dingen omdat je toch niet weet wat het in de toekomst waard is.hv08 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:43:
Het nadeel is dat het pensioen pas ingaat op je 67ste en waarschijnlijk nog wel iets later als de overheid dit aanpast.
Dan hoef je ook niet te sparen, je weet immers niet hoe de VRH gaat veranderen (nu al aangekondigd dat het wordt verhoogd).
Dan hoef je ook geen huis te kopen met het idee de hypotheek af te lossen, omdat de HRA kan veranderen / maximale hypotheek en je huisprijs kan kelderen/je lasten stijgen (ook al aangekondigd).
Etc.
Het punt is ook juist dat je niet op je 67e hoeft te stoppen, maar alleen op basis van je pensioen bv. al op je 60e kan stoppen om hetzelfde inkomen uit pensioen te krijgen als iemand met een middenloonregeling, die datzelfde bedrag bv. op 67e leeftijd zal krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Hbeez op 16-03-2014 20:21 ]
Serieus? Ik moet er niet aan denken om over een paar jaar al te stoppen met werken. 45 is jong! (waag het niet me tegen te sprekenDaarbij mik ik eerder op 45 en niet op 55.
Werk is voor mij zoveel meer dan de plek waar ik m'n geld verdien. Ik vind het super belangrijk voor sociale contacten, de uitdagingen en de waardering die ik krijg (niet alleen in de vorm van geld). Een beetje "financieel onafhankelijk" gaan freewheelen op m'n 45e trekt me helemaal niet.
Financieel onafhankelijk hoef ik niet te zijn, financieel zorgen-vrij daarentegen wel. Daaronder versta ik:
- Netto geen schulden. Dus geen huis 'onder water' of in ieder geval genoeg buffer om te verhuizen wanneer je wil.
- Een uitgavenpatroon dat je ook kunt volhouden met aanzienlijk minder salaris
- Genoeg spaargeld om zonder probleem een jaar ofzo niet te werken
- Voldoende geinvesteerd in je kennis / ervaring / carrière, zodat je ook ergens anders leuk en goed betaald werk kunt vinden
De gemiddelde FO-nastrever in dit topic heeft bovenstaande punten natuurlijk al lang goed voor elkaar. Gefeliciteerd!
Mocht je een eindloonregeling hebben is dat natuurlijk een pluspunt. Maar dan ga je er ook vanuit dat je je hele werk geschiedenis een eindloonregeling hebt gehad. Mensen switchen nog al eens van baan (succes met 2-3 banen te vinden die nog dit riante systeem kennen). Daarnaast als je vroegtijdig stopt met werken zul je ook minder pensioen opbouwen in de eindloonregeling omdat je hem niet volledig hebt uitgezeten.
Ik ga liever uit van mijn eigen krachten (=sparen) in plaats van geld verplicht af te dragen waar ik maar een zeer beperkte invloed op heb (eigenlijk geen, behalve 1 keer in de 4 jaar stemmen).
[ Voor 3% gewijzigd door Accountant op 16-03-2014 21:01 ]
Hoe ik die tijd dan invul heb ik wel gedachten over. Werk, al dan niet betaald zou daar een onderdeel van kunnen zijn.
Voor sociale contacten, waardering en uitdagingen heb ik werk echter niet nodig.
Nou het mooie van FO zijn is dat je de keuze hebt wel of niet (betaald) te werken. De gedachte dat ik tot 71 verplicht moet werken en op mijn 60ste werkeloos raak vind ik extreem angstig, daar wil ik me graag voor indekken. Sommige mensen verzekeren hun telefoon graag, nou ik neem het heft in eigen handen en probeer wat te sparen en zo mijn eigen keuzevrijheid te verzekeren.Frips schreef op zondag 16 maart 2014 @ 20:39:
[...]
Werk is voor mij zoveel meer dan de plek waar ik m'n geld verdien. Ik vind het super belangrijk voor sociale contacten, de uitdagingen en de waardering die ik krijg (niet alleen in de vorm van geld). Een beetje "financieel onafhankelijk" gaan freewheelen op m'n 45e trekt me helemaal niet.
Mijn grootste trigger is dat ik geen slaaf van mijn eigen consumptiegedrag wil zijn. Hoge maandelijkse lasten zorgen ervoor dat ik maandelijks ook veel geld moet gaan verdienen. Mijn ambitie is niet zozeer om te rentenieren, maar wel dat ik rond kan komen van een 32 of 24 urige werkweek, zonder dat mijn kwaliteit van leven hier onder leidt, en tijd kan maken voor hobby's, een extra studie of een uitbreiding van mijn parttime onderneming.mossel schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:18:
Betaald werk bedoel je denk ik. Mij lijkt dat iemand beter af is als ie af en toe verplichtingen heeft naar andere personen, liefst verplichtingen net een stukje buiten de confortzone en dan voldoening heeft als het toch is gelukt en afentoe een schouderklopje als waardering. Met name het sociale deel is voor mijn gevoel belangrijk om mentaal gezond te blijven, jong of oud.rube schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:01:
Voor sociale contacten, waardering en uitdagingen heb ik werk echter niet nodig.
Maar dat moet niet perse betaald werk zijn. Het mooie van (deels) FO is dat je meer keuze hebt wbt het werk dat je doet omdat je minder vast zit aan minimaal benodigd salaris.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Overigens denk ik dat het erg afhankelijk is van je persoonlijkheid wat de beste invulling voor sociale contacten zijn. Zeker, sociale contacten zijn voor iedereen belangrijk maar de gewenste (beste) frequentie en soort contacten verschillen van persoon tot persoon sterk.
De meest vitale en gelukkige mensen die ikzelf ken, zijn op wat voor manier dan ook nog bezig om een bijdrage te leveren aan de maatschappij, en ook staan achter wat ze doen.mekkieboek schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:13:
[...]
Betaald werk bedoel je denk ik. Mij lijkt dat iemand beter af is als ie af en toe verplichtingen heeft naar andere personen, liefst verplichtingen net een stukje buiten de confortzone en dan voldoening heeft als het toch is gelukt en afentoe een schouderklopje als waardering. Met name het sociale deel is voor mijn gevoel belangrijk om mentaal gezond te blijven, jong of oud.
Maar dat moet niet perse betaald werk zijn. Het mooie van (deels) FO is dat je meer keuze hebt wbt het werk dat je doet omdat je minder vast zit aan minimaal benodigd salaris.
Een mooi voorbeeld is een voormalige chef van mij, die nu in de 70 is, is nog altijd druk bezig met zijn taken bij de FNV om zich in te zetten voor een jongere generatie. Did deed hij al tijdens zijn actieve loopbaan, en nu hij wat ouder is, is de passie alleen maar toegenomen. Je ziet het ook aan de man. Zijn paspoort zegt 70, maar als je hem qua gezicht ziet, zou je deze man aanzien voor een mid 50'er.
Een mooie tegenstelling zijn mijn voormalige buren, een stel van halverwege de 30 met 2 kinderen, die als gezin een uitkering genieten, en vrijwel nooit buiten de wijk komen. Deze mensen staan al aan de deur als ik in de middag aan het hameren ben, of om 8 uur in de ochtend de deuren dicht doe. Deze mensen waren een stuk relaxter toen ze nog werkten, maar sinds ze werkeloos zijn, ik denk nu een jaartje of 3, zie je ze gewoon enorm snel oud worden.
[ Voor 4% gewijzigd door merauder op 17-03-2014 08:38 ]
Het aflossingsvrije gedeelte ben ik nu al aan het aflossen en volgens mijn berekening zal ik deze binnen 4 jaar afgelost hebben.
Het andere gedeelte is spaar. Deze wordt dus automatisch afgelost na 10 jaar (neem ik aan). Dan ben ik dus officieel hypotheekvrij. Goed geregeld, want dan is mijn houdbaarheidsdatum als ICTer natuurlijk ook net afgelopen.
Juist in dat jaar wordt mijn beleggingsspaarplaan ook nog eens vrijgegeven. (aangesmeerd gekregen toen ik een naïef jochie was. een 30-jarige beleggingsplan.) Waarschijnlijk zal dat iets van 8k worden of zo.
Geen vraag of zo. pure constatering.
Ik neem aan dat de totale looptijd van de spaarhypotheek 30 jaar is en dat de renteperiode die je bent aangegaan 20 jaar is geweest. Hierna moet je dus een nieuwe renteperiode afsluiten voor de resterende looptijd.kmf schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:03:
hmmm... ik bedacht me opeens. M'n hypotheek met een looptijd van 20 jaar loopt over 10 jaar af.
Het aflossingsvrije gedeelte ben ik nu al aan het aflossen en volgens mijn berekening zal ik deze binnen 4 jaar afgelost hebben.
Het andere gedeelte is spaar. Deze wordt dus automatisch afgelost na 10 jaar (neem ik aan). Dan ben ik dus officieel hypotheekvrij. Goed geregeld, want dan is mijn houdbaarheidsdatum als ICTer natuurlijk ook net afgelopen.
Juist in dat jaar wordt mijn beleggingsspaarplaan ook nog eens vrijgegeven. (aangesmeerd gekregen toen ik een naïef jochie was. een 30-jarige beleggingsplan.) Waarschijnlijk zal dat iets van 8k worden of zo.
Geen vraag of zo. pure constatering.
Hmm... daar zeg je me wat... ik weet dat eigenlijk niet eens..p2w schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:09:
[...]
Ik neem aan dat de totale looptijd van de spaarhypotheek 30 jaar is en dat de renteperiode die je bent aangegaan 20 jaar is geweest. Hierna moet je dus een nieuwe renteperiode afsluiten voor de resterende looptijd.
Als dat het geval is, moet ik dan niet overstappen naar een ander hypotheekproduct? Anuiteit of zo?
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 17-03-2014 11:15 ]
Zoals de regels nu zijn, kun je gewoon het huidige product houden en een 10jarige rente afspreken.kmf schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:13:
[...]
Hmm... daar zeg je me wat... ik weet dat eigenlijk niet eens..
Als dat het geval is, moet ik dan niet overstappen naar een ander hypotheekproduct? Anuiteit of zo?
10 jaar zijn nog genoeg regeringen die de regels kunnen veranderen
back to the drawing board it is... had gehoopt na 10 jaar het huis volledig in bezit te hebben... Is het eigenlijk een optie om alles wat op dat moment in de spaargedeelte zit te gebruiken voor de aflossing op dat moment en het resterende gebruiken om te zetten naar een ander product?EnerQi schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:24:
[...]
Zoals de regels nu zijn, kun je gewoon het huidige product houden en een 10jarige rente afspreken.
10 jaar zijn nog genoeg regeringen die de regels kunnen veranderen. Zeker nu de HRA etc aangepakt worden, zou het zo kunnen zijn dat daar ook wat in gerommeld wordt.
Effe helemaal niet gekeken naar de financieel aspecten daarover.
Ik zou eerst even precies naar je hypotheek product kijken en even nagaan of je het allemaal begrijpt. Lijkt me nogal een verschil in berekening of je over 10 jaar of 20 jaar hypotheekvrij bent. Als je in de materie duikt en begrijpt wat er allemaal gebeurt is het ook gemakkelijker voor je om toekomsitge keuzes af te wegen.kmf schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:28:
[...]
back to the drawing board it is... had gehoopt na 10 jaar het huis volledig in bezit te hebben... Is het eigenlijk een optie om alles wat op dat moment in de spaargedeelte zit te gebruiken voor de aflossing op dat moment en het resterende gebruiken om te zetten naar een ander product?
Effe helemaal niet gekeken naar de financieel aspecten daarover.
De overheid heeft het switchen/openbreken van een (bank)spaarhypotheek niet heel eenvoudig gemaakt daar zitten weer fiscale regels aan verbonden met boetes mocht je deze vroegtijdig aflossen.
Reken je hypotheek bijvoorbeeld eens na in Excel en kijk of je op de bedragen uitkomt die de bank hanteert. en misschien nog belangrijker kijk eens op welke restschuld je uitkomt na 30 jaar. Ligt dit in de lijn van wat je dacht/overeen bent gekomen met de bank. Als je dat goed kunt/begrijpt dan is de stap om een ander hypotheek product te vergelijken eenvoudiger.
sverzijl schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:59:
[...]
'op de spaarrekening haal ik geen 12%' bedoel je. Bij maandelijkse inleg heb je in de 1e maand nog rente over 11/12 van het bedrag wat je opzij kon zetten tov in 1 x betalen, aan het einde van het jaar nog maar rente over 1/12 deel omdat je dan al 11/12 betaald hebt, gemiddeld dus iets minder dan 50% effectief). Dus tegenover die 6% korting moet een spaarrente van 12% staan.
Vind het dan ook een behoorlijk hoge korting. Op mijn zorgverzekering zit maar iets van 3% korting bij betaling per jaar. Bij betaling voorlopige belasting in 1x zit 1,2% korting.
Doe het zelf ook waar mogelijk. Ik zorg er daarnaast ook zoveel mogelijk voor dat ik nog _voor_ 1 januari van het nieuwe jaar betaal zodat ik ook nog 1,2% VRH kan wegstrepen. Blijft tientjeswerk, maar als het kan, waarom niet
Het probleem is dat ik de hypotheekakte nergens meer kan vinden. (ik twijfel of dat niet gewoon bij de notaris ligt, want in de woonmap zit het niet meer). Vandaar dat ik de details niet weet. Enkel de algemene voorwaarden, maar daar staat ook niet alles in details in (zeker de fiscale regels niet).Accountant schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:41:
[...]
Ik zou eerst even precies naar je hypotheek product kijken en even nagaan of je het allemaal begrijpt. Lijkt me nogal een verschil in berekening of je over 10 jaar of 20 jaar hypotheekvrij bent. Als je in de materie duikt en begrijpt wat er allemaal gebeurt is het ook gemakkelijker voor je om toekomsitge keuzes af te wegen.
De overheid heeft het switchen/openbreken van een (bank)spaarhypotheek niet heel eenvoudig gemaakt daar zitten weer fiscale regels aan verbonden met boetes mocht je deze vroegtijdig aflossen.
Ik ken de consequenties van spaarhypotheek nu min of meer.
-Moet minimaal 20 jaar lopen.
-Eindschuld moet gelijk of hoger zijn dan spaarpolis, anders wordt complete rente belast.
-1:10 ratio. Hoogste premiestorting mag maar 10x hoger zijn dan de laagste.
Het probleem zijn punt 2 en 3.
Eigenlijk zal ik dan ipv een groot bedrag te storten, eigenlijk een laag bedrag van zeg 5x laagste storting te storten.
Dan kunnen de maandelijkste lasten WEL tot een laag niveau komen.
Daarnaast blijft de mogelijkheid open om het spaarhypotheek zelf af te lossen, mits het spaarpolis ook qua eindresultaat verlaagd wordt.
Complexe materie eigenlijk.
Hebben de FOers al een bucketlist gemaakt?
Lijkt me wel handig om te kunnen fantaseren over dingen die j gedaan wilt worden. Vooral handig als je je FO-tijd kan gaan opvullen.
(een marathon uitlopen op je 45e is nog mogelijk toch?)
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 17-03-2014 12:39 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ja! De leuke dingen van de afgelopen 4 jaren, sinds ik min of meer FO ben..kmf schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:38:
Even de hypotheekgedoe te vergeten:
Hebben de FOers al een bucketlist gemaakt?
Lijkt me wel handig om te kunnen fantaseren over dingen die j gedaan wilt worden. Vooral handig als je je FO-tijd kan gaan opvullen.
* 4 maanden met een Royal Enfleld door India en Nepal gereden.
* In 2 maanden de GR10 gelopen en daarna maand GPS-routes gecontroleerd op IJsland.
* Naar de Noordkaap gefietst.
* Van NL naar de Sahara fietsen (4 maanden)
* In 4 maanden van Nairobi naar Cape Town gefietst
* In 3 maanden van oost naar west van de USA fietsen (deze zomer).
De bucketlist die nog komt:
- Naar Australie fietsen (1,5 jaar)
- Werken voor 12 maanden in Afrika.
Dan moet ik wel mijn huis verkopen en wat huren als ik weer in NL ben. Je hebt altijd "zorg" om je bezit, merk ik. Hopelijk gaan de huizenprijzen weer wat omhoog tussen nu en 3 jaar. Mijn grootste spaarpot is het huis. Ik zou mijn pensioen bijna kunnen overbruggen als ik het voor een goede prijs verkoop en een studio huur.
[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 17-03-2014 13:00 ]
Ik wil nog wel meer van dit soort trips maken, maar dat plan is niet echt duidelijk. Waarschijnlijk worden het kortere reizen. Heb niet echt een duidelijk idee qua planning, of hoe dit financieel te gaan doen.
Maar een paar luxe korte vakanties bij elkaar is gelijk aan 1 grote trip, dus het is ook gewoon een kwestie van keuzes maken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Daar heb je een heikel punt, Kabelman, want wie koopt er een huis met twee onderhuurders?kabelmannetje schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:52:
[...]
Dan moet ik wel mijn huis verkopen en wat huren als ik weer in NL ben. Je hebt altijd "zorg" om je bezit, merk ik. Hopelijk gaan de huizenprijzen weer wat omhoog tussen nu en 3 jaar. Mijn grootste spaarpot is het huis. Ik zou mijn pensioen bijna kunnen overbruggen als ik het voor een goede prijs verkoop en een studio huur.
Ja, dat kan inderdaad tricky zijn. Ik verhuur bewust aan studenten en ik verwacht/hoop dat ze na hun studie vertrekken. Gelukkig heb ik alle tijd en maak ik geen verlies als ze toch nog een jaar of wat blijven. In hun contract staat ook de "campus"-clausule. Aftewel: alleen als men studeert, mag men huren.Black Sparrow schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:32:
[...]
Daar heb je een heikel punt, Kabelman, want wie koopt er een huis met twee onderhuurders?
Even een mailtje dat je de (jaar)rekening voor het einde van het jaar wilt ontvangen is het enige wat ik gedaan heb.henkjobse schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:53:
Dank, laatste is ook een goede tip. Kun je dat ook doen voor je zorgverzekering? Deze wordt anders begin vh jaar afgeschreven toch? Hoe heb je dat geregeld?
[...]
Wauw, erg nice!kabelmannetje schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:52:
[...]
Ja! De leuke dingen van de afgelopen 4 jaren, sinds ik min of meer FO ben..
* 4 maanden met een Royal Enfleld door India en Nepal gereden.
* In 2 maanden de GR10 gelopen en daarna maand GPS-routes gecontroleerd op IJsland.
* Naar de Noordkaap gefietst.
* Van NL naar de Sahara fietsen (4 maanden)
* In 4 maanden van Nairobi naar Cape Town gefietst
* In 3 maanden van oost naar west van de USA fietsen (deze zomer).
Thanks! En ze kosten maar een paar honderd euro per maand om te doen...
Ik heb maar een drietal plekken dat ik nog wel effe geweest wilt zijn, maar voor de rest heb ik o.a. op m'n bucketlist gezet:
-een sportprestatie leveren (marathon)
-drie talen leren.
-in een boomhut overnachten.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Marathon is zo standaard tegenwoordig.
Ja dat is het mooie. Ik ben zelf dus meer van de overland trips per auto, maar ook dan zie je mensen die er twee jaar over doen, of die het allemaal in een half jaar proppen. Het grappige is dat het qua kosten eigenlijk weinig uit maakt, en des te beter is dat je er langer over doet want dan heb je er een stuk meer plezier van voor hetzelfde geld. Het enige verschil in kosten is eigenlijk je eten, en dat kost daar niet veel.kabelmannetje schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:30:
[...]
Thanks! En ze kosten maar een paar honderd euro per maand om te doen...
Mensen die een grote reis dan in te korte tijd proppen moeten ook nogal eens extra kosten maken omdat ze het e.e.a. meteen geregeld willen/moeten hebben.
Wat betreft naar Australie fietsen, dan kunnen we even praten. Ik heb het moeilijkste deel van die route per auto gedaan, en kan je wat tips geven. Door het zuiden van Pakistan fietsen gaat bijvoorbeeld niet. (ok technisch gezien niet onmogelijk, maar wordt erg lastig en vervelend)
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 18-03-2014 08:59 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Mijn streven is dan meer om tussen mijn 40ste en 60ste een soort van part time FO te bereiken door het hebben van een eigen onderneming en daarmee meer tijd beschikbaar te hebben voor het "normale doorsnee" leven. Iedere 2 maanden lekker 1 of 2 weken naar de zon, dagelijks minimaal 1u beweging krijgen, een eigen moestuintje, een riant huis (laten) bouwen best huiselijk allemaal. Lange verre reizen is vooralsnog niet aan ons besteed. Na 2-3 weken verlang ik vaak toch weer naar huis.
Qua reizen trekt de derde wereld mij minder ben er ook nog nooit geweest dus misschien mag ik er niet over oordelen. Ik zou wel nog graag enkele steden in de VS willen bezoeken, maar daar wachten we eerst mee tot ons aankomend kind dit ook leuker zal vinden/bewuster zal meemaken.
Dit topic is gesloten.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.