Ik krijg de indruk dat veel mensen denken dat ik pas begin te leven als ik/wij FO zouden zijn (althans zo lees ik het).
Later kan ik overigens niets met dat geld. Dat geld is bestemt om hetzelfde levenspatroon te onderhouden als wij nu ook hebben. Dus 4 keer per jaar op vakantie, 2 auto's rijden en iedere maand wat (merk)kleding kunnen kopen of iets anders te kopen als je er zin in hebt. Ik realiseer me heel goed dat ik nu leef.
Maar ik realiseer me ook dat als ik nu een nieuwe auto koop de afschrijving pijnlijk voor me zal zijn. Daarom koop ik een 2e hands die me 500 per jaar aan afschrijving kost (de vorige eigenaren hebben ongeveer 2.500 per jaar afgeschreven).
Ik ben overigens ook een behoorlijk picknick type. De bomen beginnen weer te bloeien. Ik kan makkelijk 5min tijdens een wandeling naar een boom staan te turen die mooi in de bloei staat.
Beschrijf eens hoe jij extra zou genieten als je iedere maand 1.000 of 2.000 zou mogen verbrassen?
Ik meen het serieus als ik zou zeggen dat ik geen idee heb hoe ik dat zou moeten uitgeven. Ik zou maar 1 optie weten en dat is inderdaad minder gaan werken, maar dat wil ik gewoon nog niet. Voor mijn echte wilde dromen heb ik toch jet set bedragen nodig. En of ik nu in een 9 jaar oude auto of in een nieuwe rij dat boeit me toch niet zoveel qua nu genieten.
Later kan ik overigens niets met dat geld. Dat geld is bestemt om hetzelfde levenspatroon te onderhouden als wij nu ook hebben. Dus 4 keer per jaar op vakantie, 2 auto's rijden en iedere maand wat (merk)kleding kunnen kopen of iets anders te kopen als je er zin in hebt. Ik realiseer me heel goed dat ik nu leef.
Maar ik realiseer me ook dat als ik nu een nieuwe auto koop de afschrijving pijnlijk voor me zal zijn. Daarom koop ik een 2e hands die me 500 per jaar aan afschrijving kost (de vorige eigenaren hebben ongeveer 2.500 per jaar afgeschreven).
Ik ben overigens ook een behoorlijk picknick type. De bomen beginnen weer te bloeien. Ik kan makkelijk 5min tijdens een wandeling naar een boom staan te turen die mooi in de bloei staat.
Ben het helemaal met je eens dat het vrij achterlijk is dat ik 29 jaar vooruit probeer te kijken. Maar goed zonder een visie ben ik een ongeleid projectiel. Dit is hoe ik er nu in sta. En hoe we het er uiteindelijk over 30 jaar vanaf brengen zien we dan wel weer.GeeEs schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:43:
Je hebt nu, op je 30e al ruim 1 ton "over".. en verwacht toch nog tot je 60e te moeten werken??
Ik heb -by far- geen ton spaargeld nu en verwacht hooguit 5 tot 7 jaar langer te werken dan wat jij plant.
Gaat het tegen die tijd niet meer? Zie ik dat dan wel weer. Ik kan onmogelijk zo ver concreet vooruitdenken. Wel met excel + grote rekensom erbij natuurlijk, maar dat slaat imho nergens op.
Het is een hele vreemde gedachte dat men denkt in de hand te kunnen houden hoe je leven gaat lopen. Nu al op je 30e denken te weten hoe het er op je 60e (financieel) voorstaat is een illusie. Ik zeg dus niet dat het gek is oid, het zit in ons allemaal om zo te denken. Echter... het is een volkomen irrationele gedachte.
Persoonlijk zou die buffer van 1 ton lekker proberen "vast" te houden en voor de rest NU genieten! Elke dag weer opnieuw! Zoveel mogelijkDan voel ik me juist op en top FO. Als ik alleen maar bezig moet zijn met bedenken wat ik later met dat geld zou moeten... of eventueel willen... Ik weet niet, dan zou ik me juist erg afhankelijk gaan voelen.
Beschrijf eens hoe jij extra zou genieten als je iedere maand 1.000 of 2.000 zou mogen verbrassen?
Ik meen het serieus als ik zou zeggen dat ik geen idee heb hoe ik dat zou moeten uitgeven. Ik zou maar 1 optie weten en dat is inderdaad minder gaan werken, maar dat wil ik gewoon nog niet. Voor mijn echte wilde dromen heb ik toch jet set bedragen nodig. En of ik nu in een 9 jaar oude auto of in een nieuwe rij dat boeit me toch niet zoveel qua nu genieten.