Zelf je spullen weer opknappen is juist helemaal in lijn met FO. Met 'autoklussen' an sich is toch niets mis?Arfman schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 12:43:
In de straat achter de straat bij m'n schoonouders is de eerste autoklussende buurman al gesignaleerd
Oh, ik heb geen excuus nodigmossel schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 21:26:
@Arfman Op de een of andere manier heb ik het idee dat je naar een excuus voor het hebben van een auto zoekt
Een in wifebeater gehesen, ongeschoren man van rond de 50 die z'n halve motorblok aan het wisselen is op de stoep is in mijn optiek toch écht een teken dat de buurt aan het achteruitgaan is. Meestal zijn dat soort bezigheden de laatste werkzaamheden die in zo'n straat worden uitgevoerd voordat de shovel van de woningbouwvereniging langskomt.SH4D3H schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:00:
Zelf je spullen weer opknappen is juist helemaal in lijn met FO. Met 'autoklussen' an sich is toch niets mis?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik denk dat je sommige dingen erg kort door de bocht ziet. Ik zit toevallig in eenzelfde situatie en begrijp daardoor dat je sommige dingen niet in de hand hebt. Vroeger kon ik me daar ook moeilijk in inleven. Maar waarschijnlijk als je wat ouder wordt zal je dat beter begrijpen. Het eeuwige geschraap voor die paar euro. Zorg dat je gelukkig wordt van de euro die je uitgeeft, daar heb je veel meer aan. Waarom rijk doodgaan?kabelmannetje schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 11:27:
[...]
Wat boeit het dat je huis onder water staat als je er gratis in kan wonen? Tophypotheek is inderdaad niet zo fijn als je ook nog eens FO wil. Keuzes!
Scheidingen heb je zelf invloed op (niet trouwen dus...). Ontslag: als je FO in je mindset hebt, dan kost het je een paar jaar extra, een baan vind je altijd wel weer. Medische tegenslag: tjsa, daar doe je niet zoveel aan. Maar heeft ook niet zoveel met het wel of niet hebben van een FO-mindset.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker FO worden, maar ik zorg dat er aan de inkomstenkant meer binnenkomt. Ik geniet nogsteeds van de dure reizen die ik gemaakt heb en de goede spullen die ik heb gekocht die lang meegaan. Soms betaal je wel een "premium" maar uiteindelijk is een goed gevoel belangrijker dan jezelf te beperken door over elke euro 10 keer na te moeten denken voor "later". Je weet niet wat later kan gebeuren, dus zorg zeker dat je ook nu leeft.
De volgende dingen probeer ik te doen om FO te worden:
- Investeer in mezelf, trainingen en studies om mijn waarde te vergroten.
- Loop vaste lasten na eens in de zoveel tijd of het loont om over te stappen naar alternatieven die goedkoper zijn of te kijken of ik zonder kan.
- Koop kwaliteit.
- Spaar een vast bedrag per maand.
- Probeer veel op de fiets te doen.
De dingen die ik doe maar die ervoor zorgen dat het langer duurt:
- Dure reizen.
- Boodschappen bij een slager, groenteboer en dergelijke omdat ik goed eten wil en belangrijk vind dat we dit soort winkels blijven houden.
- Teveel dure spullen kopen, soms heb ik het niet echt nodig, maar ik kan er erg van genieten dat ik het heb en kan gebruiken. Kan het goedkoper? Jazeker, maar dan conflicteert het met het feit dat ik kwaliteit wil kopen. Eigenlijk dus teveel hobbies
- Besef dat je nu leeft en dat morgen alles anders kan zijn. Geld hebben en FO zijn is niet het ultieme doel toch?
Hahaha, als ik er verstand van had zag je mij in mijn trainingspakje (Cavello van vroeger hangt nog in de kast) met mijn kale koppie ook op de straat sleutelen. Lijkt me heerlijk na een weekje op kantoor lekker je handen vies maken en iets te repareren wat stuk is. Bij mij blijft het helaas alleen bij diagnoses stellen d.m.v. inet en mijn garagehouder vertellen wat ik denk dat er moet gebeuren. Maar nu ik weet dat daardoor wellicht mijn huis in waarde zal dalen zal ik het wel uit mijn hoofd halen!Arfman schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:45:
[...]
Een in wifebeater gehesen, ongeschoren man van rond de 50 die z'n halve motorblok aan het wisselen is op de stoep is in mijn optiek toch écht een teken dat de buurt aan het achteruitgaan is.
Overigens ben ik het volledig eens met je opmerking wat betreft OV en 2 auto's pure luxe maar oh zo lekker en fijn, dan maar wat langer werken. Natuurlijk wel bescheiden autootjes want het blijft een slechte investering.
Ik ben erg makkelijk in het uitgeven van geld. Alleen gaat elke euro wel naar zaken die mij persoonlijk blij maken. Precies zoals jij het zegt. Rijk doodgaan.. ik ga liever dood door alles te doen wat ik wilde doen. En niet door 5/7 dagen in een kantoor door te brengen. The best things in life are free.Freezerator schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:47:
[...]
Ik denk dat je sommige dingen erg kort door de bocht ziet. Ik zit toevallig in eenzelfde situatie en begrijp daardoor dat je sommige dingen niet in de hand hebt. Vroeger kon ik me daar ook moeilijk in inleven. Maar waarschijnlijk als je wat ouder wordt zal je dat beter begrijpen. Het eeuwige geschraap voor die paar euro. Zorg dat je gelukkig wordt van de euro die je uitgeeft, daar heb je veel meer aan. Waarom rijk doodgaan?
Precies zoals ik doe en denk. Ik draai nooit elke euro 10x om, integendeel. Alleen waar jij "dure" reizen benoemt, haak ik af. Dure reizen hebben voor mij namelijk niets met "echt" reizen en leven te maken. Voor het bedrag van een 3-weekse Djoser-reis, reis ik 6 maanden door zuid-Amerika. Mijn euro is zo meer dan 7x zoveel "waard", begrijp je? Ik reis de laatste 4 jaar ook nog eens de helft van het jaar. En ik ben op alle continenten geweest en 3x op Antarctica. Dit heb ik juist voorelkaar gekregen omdat ik 7 jaar op mijn uitgaven gelet heb en nu FO ben.Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker FO worden, maar ik zorg dat er aan de inkomstenkant meer binnenkomt. Ik geniet nogsteeds van de dure reizen die ik gemaakt heb en de goede spullen die ik heb gekocht die lang meegaan. Soms betaal je wel een "premium" maar uiteindelijk is een goed gevoel belangrijker dan jezelf te beperken door over elke euro 10 keer na te moeten denken voor "later". Je weet niet wat later kan gebeuren, dus zorg zeker dat je ook nu leeft.
Ik heb de laatste 4 jaar meer gereisd, dan iemand in een betaalde baan ooit zal kunnen doen, met 3-4 weken per jaar.... Daar gaat het om.
Grappig, het meeste doe ik namelijk ook. Ik koop ook altijd vers, op de markt, bij de toko. Persoonlijk heb ik niets met "dure" spullen. Waarom niet gewoon spullen die van goede kwaliteit en functioneel zijn? Waarom moet dit beslist de eigenschap "duur" hebben?- Dure reizen.
- Boodschappen bij een slager, groenteboer en dergelijke omdat ik goed eten wil en belangrijk vind dat we dit soort winkels blijven houden.
- Teveel dure spullen kopen, soms heb ik het niet echt nodig, maar ik kan er erg van genieten dat ik het heb en kan gebruiken. Kan het goedkoper? Jazeker, maar dan conflicteert het met het feit dat ik kwaliteit wil kopen. Eigenlijk dus teveel hobbies
- Besef dat je nu leeft en dat morgen alles anders kan zijn. Geld hebben en FO zijn is niet het ultieme doel toch?
Ik leef zeker nu. Ik werk een paar maanden per jaar in het leukste baantje wat er voor mij bestaat. Jaarlijks reis ik maanden per fiets door de mooiste landen en culturen. De hele zomer doe ik alleen maar leuke dingen met fantastische mensen en hoef ik mij niet bezig te houden met geld verdienen. Ik heb mij nog nooit 1 seconde bezig hoeven te houden met financiele problemen.
Ik besef juist dat ik NU leef. Daarom ga ik niet mijn kostbaarste bezit: mijn eigen leven, "vergooien" om geld te verdienen en uit te geven aan overbodige zooi, of zooi dat constant arbeid nodig heeft om te laten werken (auto bijv). Geld verdienen staat voor mij voor maar 1 ding: persoonlijke vrijheid (je leven) kopen.
Als half Nederland in de file staat, lees ik de krant met een verse bak koffie, in een klein cafeetje. Als half NL het gezeik van een klote-chef aanhoort of achter een schermpje zit, zit ik lachend 4 maanden te fietsen door de USA. Terwijl al die stropdassen van hun "verdiende" 30 minuten pauze genieten, drink ik met vrienden een fles wijn leeg in de zon in het park...tot de zon onder gaat..
Keuzes!
Ik woon (nog) in zo'n buurt. Mijn ervaringen zijn dat het juist sociaal is, zulke mensen om je heen. Wanneer ik op straat zou liggen om een motorblok te vervangen, komt er een heel leger aan buurtgenoten om me af met sleutels, liften, en suggesties.Arfman schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:45:
Een in wifebeater gehesen, ongeschoren man van rond de 50 die z'n halve motorblok aan het wisselen is op de stoep is in mijn optiek toch écht een teken dat de buurt aan het achteruitgaan is. Meestal zijn dat soort bezigheden de laatste werkzaamheden die in zo'n straat worden uitgevoerd voordat de shovel van de woningbouwvereniging langskomt.
Ja, het gaat om keuzes, maar bij de echt belangrijke keuzes in het leven is geld nu eenmaal niet de enige parameter. Wat dacht je van liefde? Veiligheid? Zekerheid? Ik respecteer je keuzes, maar het komt soms op me over dat je een beetje versimpeld beeld hebt van de werkelijkheid. Het is niet zo dat half Nederland elke dag naar een baan gaat die ze haten, zodat ze daarna een luxe vakantie kunnen maken, of een luxe Audi kunnen rijden. Jan Modaal staat elke dag om 7 uur op, om een dag hard te werken om net genoeg geld binnne te harken om z'n rijtjeswoning voor z'n gezin te kunnen betalen.kabelmannetje schreef op zondag 09 maart 2014 @ 02:45:
[...]
[...]
Precies zoals ik doe en denk. Ik draai nooit elke euro 10x om, integendeel. Alleen waar jij "dure" reizen benoemt, haak ik af. Dure reizen hebben voor mij namelijk niets met "echt" reizen en leven te maken. Voor het bedrag van een 3-weekse Djoser-reis, reis ik 6 maanden door zuid-Amerika. Mijn euro is zo meer dan 7x zoveel "waard", begrijp je? Ik reis de laatste 4 jaar ook nog eens de helft van het jaar. En ik ben op alle continenten geweest en 3x op Antarctica. Dit heb ik juist voorelkaar gekregen omdat ik 7 jaar op mijn uitgaven gelet heb en nu FO ben.
Ik heb de laatste 4 jaar meer gereisd, dan iemand in een betaalde baan ooit zal kunnen doen, met 3-4 weken per jaar.... Daar gaat het om.
[...]
Ik besef juist dat ik NU leef. Daarom ga ik niet mijn kostbaarste bezit: mijn eigen leven, "vergooien" om geld te verdienen en uit te geven aan overbodige zooi, of zooi dat constant arbeid nodig heeft om te laten werken (auto bijv). Geld verdienen staat voor mij voor maar 1 ding: persoonlijke vrijheid (je leven) kopen.
Als half Nederland in de file staat, lees ik de krant met een verse bak koffie, in een klein cafeetje. Als half NL het gezeik van een klote-chef aanhoort of achter een schermpje zit, zit ik lachend 4 maanden te fietsen door de USA. Terwijl al die stropdassen van hun "verdiende" 30 minuten pauze genieten, drink ik met vrienden een fles wijn leeg in de zon in het park...tot de zon onder gaat..
Keuzes!
Niet elke Nederlander is in de luxe-positie om ipv een Djoser-vakantie, er 6 maanden tussenuit te gaan en te gaan couchsurfen. Ik heb zelf net een reis naar Californie geregeld, en het kost een hoop tijd. Bovendien heeft niet iedereen de capaciteit om een Djoser-reis (die behoorlijk efficient zijn en ook allerlei lokale dingen hebben geregeld) vanachter z'n pc'tje in Nederland te regelen. Een bureaucratisch visum kan je al lang bezighouden. Bovendien, niet iedereen kan z'n baan opzeggen of 6 maanden onbetaald verlof nemen, in deze tijden zijn de meesten al blij als ze een baan hebben en daardoor het hoofd boven water kunnen houden. Ik heb trouwens in consulting gewerkt en geloof me, je statement dat jij meer hebt kunnen reizen dan iemand in een betaalde baan ooit zal kunnen doen, klopt niet. Er zijn genoeg mensen die hun baan geweldig vinden, en doordeweeks de hele wereld overreizen en standaard een paar vluchten/week hebben.
Ik weet niet of het in dit topic al is gevraagd; maar ik neem aan dat je geen kinderen hebt? Niet getrouwd bent? En als je dat wel bent, niet een vrouw hebt die ook jarenlangheeft gestudeerd zodat ze een bepaalde baan kan doen, waar ze alsnog maanden/jaren naar moet zoeken ivm de crisis? Als dat het geval is, is het ook niet zo makkelijk om haar te vragen even 6 maanden mee te gaan op vakantie
Ik vraag me ook af op welk nivo je hebt gestudeerd? In mijn geval heb ik behoorlijk in mijn eigen opleiding geinvesteerd (qua tijd & geld), welke wel heeft geleid tot een goed carriere-perspectief. Ik wel nu aan mezelf ontdekken welke potentie ik nu echt heb, en hoe ik mijn (leiderschaps)kwaliteiten kan gaan ontwikkelen. Afgezien van persoonlijke ontwikkeling bied mijn baan me ook veel vrijheid, zo willen mijn vriendin en ik om de paar jaar emigreren en dan in het buitenland nieuwe ervaringen opdoen. Ik ga nu niet als een soort hippie leven, ook al zou ik dan wel sneller FO zijn, omdat ik vind dat ik meer potentie heb
Dus ja, het draait om keuzes.. maar het zijn nu eenmaal niet altijd tweedimensionale status/aanzien/luxe vs FO-keuzes. Aan de ene kant van het spectrum heb je zwervers, die FO zijn, aan de andere kant luxe-dieren die het nooit zullen worden.. het gaat erom een juiste balans te vinden.
Ben het boek "De schitterende eenvoud van indexbelegggen" aan het lezen, ik vind het zeer leerzaam. Het helpt me om om mijn portefeuille samen te stellen aan de hand van de risico's die we willen gaan nemen, de termijn, het rendement.
Accountant jij belegt toch actief? Uit je reacties maak ik op dat je alles weloverwogen doet. Dan vind ik dit boek ook wel iets voor jou. De website die er bij hoort www.indexbeleggen.nl
Accountant jij belegt toch actief? Uit je reacties maak ik op dat je alles weloverwogen doet. Dan vind ik dit boek ook wel iets voor jou. De website die er bij hoort www.indexbeleggen.nl
Op de stoep of aan de straat is inderdaad asociaal, maar zolang men dit in eigen garage of op de oprit doet is er toch helemaal niks mis mee?Arfman schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:45:
[...]
Een in wifebeater gehesen, ongeschoren man van rond de 50 die z'n halve motorblok aan het wisselen is op de stoep is in mijn optiek toch écht een teken dat de buurt aan het achteruitgaan is. Meestal zijn dat soort bezigheden de laatste werkzaamheden die in zo'n straat worden uitgevoerd voordat de shovel van de woningbouwvereniging langskomt.
Dan kun je een straat waarin men zelf tuiniert en geen tuinman inhuurt ook verpauperd noemen.
Gaan de mensen die straks FO zijn hun leven anders leiden dan nu? Lijkt mij dat als je tig jaar op een houtje moet bijten, alles aan de kant zet, met het OV moet reizen, niet meer naar de slager/bakker kunnen toch ook niet de manier is. Wordt FO niet door veel mensen te rooskleurig afgestemd?
Natuurlijk is een stukje bewust wording goed en een goede spaarpot ook maar voor mijn gevoel slaan sommige mensen hier in door.
Natuurlijk is een stukje bewust wording goed en een goede spaarpot ook maar voor mijn gevoel slaan sommige mensen hier in door.
Zo met dit weertje realiseer ik me weer dat ik werken niet zo heel erg vind. Met kou en regen is werken in mijn ogen een prettig tijdverdrijf. Ik ben een zon mens dan ben ik actiever, vrolijker en zo ervaar ik de wereld om mij heen dan ook. In loondienst loop je toch tegen wat beperkingen aan ten aanzien van een ruimere verlofkaart en de dagen een beetje nemen zoals ze zijn. Stiekem droom ik dan weleens dat ik mijn eigen bedrijfje zou hebben. In de koudere maanden zou ik dan lekker hard doorwerken en op de mooiste dagen zou ik niet werken of lekker vroegtijdig stoppen. Werken van 8.30 tot 17u bestaat niet meer en je kunt je lekker alles zo indelen als je zelf zou willen. Ik ben zelf van mening dat het best mogelijk moet zijn zoiets te kunnen realiseren mits je er goed over nadenkt en klanten uitzoekt die daar mee overweg kunnen. Mijn werk vind ik hartstikke leuk maar het 8u verplicht werk karakter dat vind ik soms wat beklemmend.
Ik vind op vakantie gaan leuk maar ben ook graag thuis. En andere mensen in dit topic leiden in mijn ogen een nomaden bestaan, nou prima toch als je daar gelukkig van wordt, zou niets voor mij zijn. En 2 auto's maken mij ook gelukkig. Je hebt natuurlijk altijd mensen die in andermans ogen doorslaan maar wie zijn wij om over die mensen te oordelen. Ik vind het trouwens mooi mensen te zien die tevreden zijn met weinig, dit in tegenstelling tot de mensen die de hand ophouden en klagen dat ze niet rond kunnen komen (maar wel alles willen hebben wat de werkende buurman ook heeft).
Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip. Ben overigens geen extreem actieve handelaar, maar probeer wel iets actiever te handelen in indextrackers (stockpicking doe ik op zeer kleine schaal).Fimke schreef op zondag 09 maart 2014 @ 09:14:
Ben het boek "De schitterende eenvoud van indexbelegggen" aan het lezen, ik vind het zeer leerzaam. Het helpt me om om mijn portefeuille samen te stellen aan de hand van de risico's die we willen gaan nemen, de termijn, het rendement.
Er zou 40-42u tijd bijkomen dus ja ik denk dat er wel iets zou veranderen. Hoezo zou het te rooskleurig worden afgestemd? Jij blijft dezelfde Versteegrob als je morgen de loterij wint? Mensen die FO zijn winnen alleen geen loterij die hebben zelf de hoofdprijs bij elkaar gespaard.Versteegrob schreef op zondag 09 maart 2014 @ 16:57:
Gaan de mensen die straks FO zijn hun leven anders leiden dan nu? Lijkt mij dat als je tig jaar op een houtje moet bijten, alles aan de kant zet, met het OV moet reizen, niet meer naar de slager/bakker kunnen toch ook niet de manier is. Wordt FO niet door veel mensen te rooskleurig afgestemd?
Ik vind op vakantie gaan leuk maar ben ook graag thuis. En andere mensen in dit topic leiden in mijn ogen een nomaden bestaan, nou prima toch als je daar gelukkig van wordt, zou niets voor mij zijn. En 2 auto's maken mij ook gelukkig. Je hebt natuurlijk altijd mensen die in andermans ogen doorslaan maar wie zijn wij om over die mensen te oordelen. Ik vind het trouwens mooi mensen te zien die tevreden zijn met weinig, dit in tegenstelling tot de mensen die de hand ophouden en klagen dat ze niet rond kunnen komen (maar wel alles willen hebben wat de werkende buurman ook heeft).
Mij ontgaat even wat geld en liefde met elkaar te maken hebben. Helemaal niets, wat mij betreft. Ik heb al jaren een fijne vriendin, die precies zoals ik in het leven staat. Wat Jan Modaal precies doet in z'n leven maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Dit topic ging over financiële onafhankelijkheid, dat heb ik in een paar jaar geregeld. Overal op internet kom je tegen hoe je dat doet en velen zijn mij voor gegaan. Het is echt geen rocket-science, ik kan het op een bierviltje voor je uitrekenen. In deze thread kan je lezen hoe. Ook op dit forum kom je anderen tegen die het ook gelukt is.Hbeez schreef op zondag 09 maart 2014 @ 09:06:
[...]
Ja, het gaat om keuzes, maar bij de echt belangrijke keuzes in het leven is geld nu eenmaal niet de enige parameter. Wat dacht je van liefde? Veiligheid? Zekerheid? Ik respecteer je keuzes, maar het komt soms op me over dat je een beetje versimpeld beeld hebt van de werkelijkheid. Het is niet zo dat half Nederland elke dag naar een baan gaat die ze haten, zodat ze daarna een luxe vakantie kunnen maken, of een luxe Audi kunnen rijden. Jan Modaal staat elke dag om 7 uur op, om een dag hard te werken om net genoeg geld binnne te harken om z'n rijtjeswoning voor z'n gezin te kunnen betalen.
Als je FO bent, dan kan je zo 6 maanden reizen. Geen probleem. Een reis naar California regelen is toch makkelijk? Gewoon ticket boeken, dan daar naar de Dollar Rent a Car toe. Tentje meenemen van huis, overal camperen, fantastisch!Niet elke Nederlander is in de luxe-positie om ipv een Djoser-vakantie, er 6 maanden tussenuit te gaan en te gaan couchsurfen. Ik heb zelf net een reis naar Californie geregeld, en het kost een hoop tijd. Bovendien heeft niet iedereen de capaciteit om een Djoser-reis (die behoorlijk efficient zijn en ook allerlei lokale dingen hebben geregeld) vanachter z'n pc'tje in Nederland te regelen. Een bureaucratisch visum kan je al lang bezighouden. Bovendien, niet iedereen kan z'n baan opzeggen of 6 maanden onbetaald verlof nemen, in deze tijden zijn de meesten al blij als ze een baan hebben en daardoor het hoofd boven water kunnen houden. Ik heb trouwens in consulting gewerkt en geloof me, je statement dat jij meer hebt kunnen reizen dan iemand in een betaalde baan ooit zal kunnen doen, klopt niet. Er zijn genoeg mensen die hun baan geweldig vinden, en doordeweeks de hele wereld overreizen en standaard een paar vluchten/week hebben.
Zelf reizen en de wereld ontdekken vind ik niet gelijk aan een vliegtuig pakken, in luxe hotels verblijven, wat klussen doen en dan weer naar huis. Dat niet iedere Nederlander dat kan is geen reden om te verkondigen dat niemand dat kan...
Nee, mijn vriendin en ik hebben geen behoefte aan kinderen. Wij zijn ook niet getrouwd (wat een achterlijk prehistorisch instituut, maar da's een ander onderwerp) en houden van elkaar en het leven. Beiden hebben wij 10 jaren HBO+ werk gedaan en gestudeerd. We kennen elkaar pas 2 1/2 jaar, toen ik reisleider in Peru was voor een paar maanden. We reizen jaarlijks altijd 3-6 maanden samen. Ze doet wat freelance klussen als we in NL zijn en ik soms dan ook. Dan kunnen we makkelijk weer een jaar vooruit.Ik weet niet of het in dit topic al is gevraagd; maar ik neem aan dat je geen kinderen hebt? Niet getrouwd bent? En als je dat wel bent, niet een vrouw hebt die ook jarenlangheeft gestudeerd zodat ze een bepaalde baan kan doen, waar ze alsnog maanden/jaren naar moet zoeken ivm de crisis? Als dat het geval is, is het ook niet zo makkelijk om haar te vragen even 6 maanden mee te gaan op vakantie
Ik heb de HTS afgemaakt. Alles helemaal zelf betaald. Zonder studieschuld, ik had altijd wel een bijbaantje kunnen vinden. Als je zo je leven in wil richten, helemaal prima! Doe waar je je zelf goed bij voelt.Ik vraag me ook af op welk nivo je hebt gestudeerd? In mijn geval heb ik behoorlijk in mijn eigen opleiding geinvesteerd (qua tijd & geld), welke wel heeft geleid tot een goed carriere-perspectief. Ik wel nu aan mezelf ontdekken welke potentie ik nu echt heb, en hoe ik mijn (leiderschaps)kwaliteiten kan gaan ontwikkelen. Afgezien van persoonlijke ontwikkeling bied mijn baan me ook veel vrijheid, zo willen mijn vriendin en ik om de paar jaar emigreren en dan in het buitenland nieuwe ervaringen opdoen. Ik ga nu niet als een soort hippie leven, ook al zou ik dan wel sneller FO zijn, omdat ik vind dat ik meer potentie heb
Een zwerver is niet FO. Hij is compleet afhankelijk van een uitkering. Stopt deze, dan heeft hij morgen honger. Ik heb in 7 jaren mijn huis afbetaald en met nog 3 jaren wat investeringen geregeld die mij voldoende passieve inkomsten leveren tot mijn pensioen. Ik -en mijn vriendin- doen als we in de zomer in NL zijn, wat freelance klusjes en ik werk een paar maanden als reisleider. Dat zou qua inkomsten niet eens hoeven, maar is net even wat ruimer. Ik hou er ook niet van om mijn financiële buffer naar beneden te zien gaan.Dus ja, het draait om keuzes.. maar het zijn nu eenmaal niet altijd tweedimensionale status/aanzien/luxe vs FO-keuzes. Aan de ene kant van het spectrum heb je zwervers, die FO zijn, aan de andere kant luxe-dieren die het nooit zullen worden.. het gaat erom een juiste balans te vinden.
Als ik morgen al mijn spullen zou verkopen, zou ik de komende 30 jaar, mij een "minimum salaris" kunnen toekennen. Gewoon, door 10 jaren te werken, een goedkoop huis te bewonen, geen auto nodig te hebben en lekker backpackend/op de fiets op vakantie te gaan. Moeilijker was het niet. Een goed gevoel!
Ik denk dat ik weer ga studeren als ik stop met werken. Met wat de universiteiten tegenwoordig online gratis geven kan ik wel een paar jaar vullen. Wat meer kunst en cultuur vakken, zodat ik beter kan genieten als ik musea bezoek.
Ik heb wel het gevoel dat ik ook iets terug moet doen voor de maatschappij. Ik zal met alleen 'genieten' op de lange duur niet echt voldoening hebben. Hoe ik dat ga invullen weet ik nog niet. Het kan zijn met helpen aan open source projecten of misschien iets in de politiek.
Ik heb wel het gevoel dat ik ook iets terug moet doen voor de maatschappij. Ik zal met alleen 'genieten' op de lange duur niet echt voldoening hebben. Hoe ik dat ga invullen weet ik nog niet. Het kan zijn met helpen aan open source projecten of misschien iets in de politiek.
Het grote verschil : vrijheid.Versteegrob schreef op zondag 09 maart 2014 @ 16:57:
Toen ik werkte moest ik in het keurslijf van de gemiddelde Nederlander mee. Vaste werktijden, maar een paar weken vakantie, collega's vaker zien dan mensen om wie je geeft, dat soort dingen. Na mijn FO ben ik echt vrij.
Ik heb echt totaal niet het gevoel dat ik op een houtje moe(s)t bijten. Ik at altijd al gezond (= goedkoop ook nog eens...), had geen auto nodig voor m'n werk (wel altijd een motor gehad) en vond met het OV reizen veel relaxter dan met de auto. Ging en ga nog steeds wekelijks naar concerten, de kroeg, festivals, feestjes, ging een maand per jaar backpacken. Met vrienden doen we nog steeds de meeste dingen die gratis (en leuk) zijn; mtb'en, couchsurfen, fotograferen in de natuur, wildkamperen, enz. Dan nog spaarde ik 2/3 van mijn inkomen.
Doe dit 10 jaar en je kan de komende 30 jaar ook zo doorleven zonder al te veel inkomsten.
Goede mindset! Zelf ben ik een vreemde taal aan het leren en wil ook een online cursus gaan doen. Er staan inderdaad zat gratis cursussen online!MisterBlue schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:33:
Ik denk dat ik weer ga studeren als ik stop met werken. Met wat de universiteiten tegenwoordig online gratis geven kan ik wel een paar jaar vullen. Wat meer kunst en cultuur vakken, zodat ik beter kan genieten als ik musea bezoek.
Zelf vrijwillig ik overal en nergens, bij festivals, maar ben ook maatje bij Humanitas. En ben ook politiek actief.
Dan zou je ook kunnen zeggen dat je gewoon onafhankelijkheid nastreeft. Geen baas die je werk / leven indeelt maar als zelfstandige, direct werken voor klanten en dan zoveel mogelijk in jouw werkschema. Is dat zo? En zo ja, waarom doe je dat niet nu meteen? (nou ja, misschien even de kleine afwachtenAccountant schreef op zondag 09 maart 2014 @ 18:06:
Stiekem droom ik dan weleens dat ik mijn eigen bedrijfje zou hebben. In de koudere maanden zou ik dan lekker hard doorwerken en op de mooiste dagen zou ik niet werken of lekker vroegtijdig stoppen. Werken van 8.30 tot 17u bestaat niet meer en je kunt je lekker alles zo indelen als je zelf zou willen. Ik ben zelf van mening dat het best mogelijk moet zijn zoiets te kunnen realiseren mits je er goed over nadenkt en klanten uitzoekt die daar mee overweg kunnen. Mijn werk vind ik hartstikke leuk maar het 8u verplicht werk karakter dat vind ik soms wat beklemmend.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik vind het knap dat je FO bent kabelmannetje, maar ik merk wel een denigrerende ondertoon in je verhalen.
Misschien bedoel je het niet altijd zo, maar besef wel dat niet voor iedereen alles zo makkelijk is en voor iedereen het zo makkelijk is om FO te worden.
Misschien bedoel je het niet altijd zo, maar besef wel dat niet voor iedereen alles zo makkelijk is en voor iedereen het zo makkelijk is om FO te worden.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Eens, verder is voor iedereen FO anders. De een heeft meer nodig dan de ander. Ben ook benieuwd waar iedereen op mikt, minimaal 1 miljoen? Besef dat sommige hun huidige leven prima vinden. Niet iedereen zou gelukkig worden van FO of streeft FO na.
Excuus mocht dat zo overkomen. Ik krijg hier alleen veel verwijten dat "het kan niet", je moet "als zwerver leven" of dat je elke euro tig keer om moet draaien. Dat is juist niet het geval. Ik haal veel meer genot uit een euro.martinusz schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:23:
Ik vind het knap dat je FO bent kabelmannetje, maar ik merk wel een denigrerende ondertoon in je verhalen.
Vandaar dat ik er ook van overtuigd ben dat wat ik kan, veel meer kunnen. Als je maar wil.
Iedere student kon met € 700 rondkomen. Met een 1,5x modaal salaris, kan je zo'n €2700 per maand en 30K over een jaar verdienen. Leef 5 jaar als student door en je kan 5*12*(2700-700) plus rente = 125000 aan je banksaldo toevoegen. Leef (VEEL) luxer en je doet er 6 jaar over.
Dit geld opmaken kost je 20 jaar tegen 5% en 700 onttrekking per maand.
Zo simpel is het.
[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 09-03-2014 21:45 ]
Dit is dus precies wat ik bedoelkabelmannetje schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:41:
[...]
Excuus mocht dat zo overkomen. Ik krijg hier alleen veel verwijten dat "het kan niet", je moet "als zwerver leven" of dat je elke euro tig keer om moet draaien. Dat is juist niet het geval. Ik haal veel meer genot uit een euro.
Vandaar dat ik er ook van overtuigd ben dat wat ik kan, veel meer kunnen. Als je maar wil.
Iedere student kon met € 700 rondkomen. Met een 1,5x modaal salaris, kan je zo'n €3000 per maand over een jaar verdienen. Leef 5 jaar als student door en je kan 5*12*(3000-700) plus rente = een kleine 1,5 ton aan je banksaldo toevoegen.
Zo simpel is het.
Voorbeeld mijzelf: toen ik student was, woonde ik thuis zonder kostgeld.
Met mijn vaste baan heb ik een eigen koophuis met bijbehorende verzekeringen, hypotheek, vaste lasten etc.
Ja als ik nog 10 jaar thuis had gewoond zonder kosten had ik nu een half miljoen, maar het is allemaal erg kort door de bocht!
(En 3k netto per maand in je eentje? Dat is niet 1,5 x modaal denk ik zo)
Bij mij: huis afbetaald en 50K aandelen/spaargeld. Mijn pand heb ik gesplitst zodat ik van de huurinkomsten al mijn basislasten rond kan komen. Daarnaast werk ik een paar maanden plus doe wat freelance klussen om de buffer in stand te kunnen houden. Reizen is ook niet gratis.Versteegrob schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:32:
Eens, verder is voor iedereen FO anders. De een heeft meer nodig dan de ander. Ben ook benieuwd waar iedereen op mikt, minimaal 1 miljoen? Besef dat sommige hun huidige leven prima vinden. Niet iedereen zou gelukkig worden van FO of streeft FO na.
Helemaal gelijk! Bij mijn doelstelling naar FO behoort ook mijn beroep als zelfstandige uitvoeren. Als ik mijn beroep als zelfstandige kan uitoefenen zou ik met denk ik al een stuk vrijer voelen, dan zou ik overigens ook met een lagere beloning genoegen nemen.mekkieboek schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:53:
[...]
Dan zou je ook kunnen zeggen dat je gewoon onafhankelijkheid nastreeft. Geen baas die je werk / leven indeelt maar als zelfstandige, direct werken voor klanten en dan zoveel mogelijk in jouw werkschema. Is dat zo? En zo ja, waarom doe je dat niet nu meteen? (nou ja, misschien even de kleine afwachten)
Zaken die ik in loondienst o.a. beklemmend vind:
- er zijn (ongeschreven) regels (kledingvoorschriften, werktijden, vakantiedagen etc etc)
- je bent afhankelijk van de ingeslagen weg van de organisatie (die botst weleens met mijn eigen visie)
- ik ervaar geen directe stimulans/dwang om extra te presteren (ligt geheel aan mijn eigen karakter)
Ik heb wel al een groot deel van mijn zelfstandige plan in mijn hoofd en op papier. Waarom niet nu? Als ik eerlijk ben is het puur angst om te falen. En falen betekent niet voldoende omzet genereren om er goed van te kunnen leven. Daarnaast speelt de kleine ook een grote rol, het is ook wel heerlijk dat je 40u werkt goede boterham verdient en verder geen gezeur aan je hoofd hebt.
Waar ik zelf wel veel mee bezig ben is hoe ik het mezelf makkelijk kan maken. Ik vind mijn werk hartstikke leuk maar als je zelfstandige bent krijg je met minder leuke zaken te maken (factureren, incasseren en acquisitie). Met name op die punten ben ik met mezelf aan het brainstormen hoe ik die makkelijker kan maken voor mezelf. Dus in feite hoe voed ik mijn klant op of welk soort klant/markt moet ik zoeken die zaken als factureren, incasseren en acquisitie makkelijker maken (vaste klanten belonen met hogere korting bv, automatische incasso noem het maar op). Het voordeel van mijn beroep is wel dat je voor 75% zekere omzet hebt, dus als je de omzet eenmaal hebt zit je redelijk safe. Maar door de digitalisering zal er veel veranderen in het beroep van de accountants en boekhouders.
Ik ben nu bijna 31 als de planning met 40 uit zou komen dan zouden we een mooi startkapitaal hebben voor een veilig zelfstandig avontuur te wagen. Ik heb wel nog gedacht om buiten de accountancy te gaan werken en van daaruit part time een eigen bedrijfje op te zetten, dat is nog steeds een optie. Zoals je merkt ben ik nogal een angsthaas en hou ik wel van een stukje zekerheid. Gelukkig ken ik mijzelf en mijn grenzen vrij goed en kan ik een redelijke karakterschets van mezelf maken.
Voor mij persoonlijk ergens tussen de 650.000 en 900.000 (excl. huis), puur renderend kapitaal.Versteegrob schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:32:
De een heeft meer nodig dan de ander. Ben ook benieuwd waar iedereen op mikt, minimaal 1 miljoen?
[ Voor 5% gewijzigd door Accountant op 09-03-2014 21:53 ]
Waar wil je FO zijn, NL of goedkoop Aziatiach land? Alleen, samen of gezin met kinderen? Wat wil je doen en het aller belangrijkste, hoeveel denk perjaar uit te geven?Versteegrob schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:32:
Eens, verder is voor iedereen FO anders. De een heeft meer nodig dan de ander. Ben ook benieuwd waar iedereen op mikt, minimaal 1 miljoen?
Als je b.v. uitgaat van 18K uitgaven per jaar (excl. huisvesting) x 30 jaar heb je 540K plus een huis nodig.
Of ben je al wat ouder, ben je redelijk zeker dat je WAO en aanvullend pensioen krijgt, dan hoef je 'alleen' de jaren tot die tijd te overbruggen..Wil je 50 K per jaar in je eentje kunnen verbrassen ;-) en ben je 25 dan kom je met een miljoen niet zo ver.
Heel moeilijk om er een vast bedrag aan te hangen maar een miljoen is er niet per se het minimum bedrag.
Ik ga uit van zo'n 700 k voor ons (gezin van 4 personen) volgens onze huidige levensstijl.
Ik denk dat je onderschat dat je gezegend bent met een goed stel hersens en blijkbaar altijd goed terecht bent gekomen. 3K netto per maand voor 1 persoon is echt geen normale situatie. Je doet alsof iedereen dat gewoon even moet kunnen maar dat is natuurlijk niet zo.
Ik had het net gecorrigeerd, bij mij was het als volgt;martinusz schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:48:
[...]
Dit is dus precies wat ik bedoelje laatste alinea.
Voorbeeld mijzelf: toen ik student was, woonde ik thuis zonder kostgeld.
Met mijn vaste baan heb ik een eigen koophuis met bijbehorende verzekeringen, hypotheek, vaste lasten etc.
Ja als ik nog 10 jaar thuis had gewoond zonder kosten had ik nu een half miljoen, maar het is allemaal erg kort door de bocht!
(En 3k netto per maand in je eentje? Dat is niet 1,5 x modaal denk ik zo)
Netto is modaal 1866/maand. Plus 13maand en vakantiegeld: +15%. = 2150 * 1,5 = 2800 (je zit in een hogere schaal, dus zal wel ongeveer kloppen.)
Ik kreeg nog woonwerk-verkeer, telefoonvergoeding, persoonlijk budget en zo + 100
belastingterug +100. Totaal 3000 /maand.
Maar dat is uit een grijs "werk" verleden.
Ik heb in 7 jaren mijn koophuis van 120K afbetaald. De woonlasten waren 425 netto /maand. Is in 7 jaren makkelijk te doen.
Als mijn relatie destijds niet mis ging, hadden we het nog veel eerder kunnen aflossen.
[ Voor 6% gewijzigd door kabelmannetje op 09-03-2014 22:04 ]
Uiteraard werkt FO alleen als je (ruim) boven het bedrag dat je voor jezelf nodig hebt om confortabel te leven. Met 1000/maand aan inkomsten schiet het nooit op.Cartman! schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:54:
[...]
Ik denk dat je onderschat dat je gezegend bent met een goed stel hersens en blijkbaar altijd goed terecht bent gekomen. 3K netto per maand voor 1 persoon is echt geen normale situatie. Je doet alsof iedereen dat gewoon even moet kunnen maar dat is natuurlijk niet zo.
Met 1,5x modaal, vakantiegeld, 13de maand, telefoonvergoeding, belastingteruggaves, enz, zit je al bijna op 3000 netto per maand. Dan reken je dus over een geheel jaar en deel je het door 12 om per maand uit te komen.
De meesten van mijn HTS-opleiding zitten op hetzelfde of zelfs boven dit bedrag.
Je kan het op 2 manieren opvatten: zo simpel is het principe. (Alleen dat beseffen is al voor veel mensen een eyeopener).Cartman! schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:54:
[...]
Of opvatten: zo makkelijk is het.
Maar het principe is voor de een uiteraard makkelijker uit te voeren als de ander. Maar er zijn zat mensen die het wel uit zouden kunnen voeren bij bepaalde keuzes. Want daar gaat het voor 90 procent om: keuzes.
[ Voor 3% gewijzigd door rube op 09-03-2014 22:04 ]
15% is gelijk aan bedrag x 1,5? Dat is bij mij 50%kabelmannetje schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:55:
[...]
Ik had het net gecorrigeerd, bij mij was het als volgt;
Netto is het 1866/maand. Plus 13maand en vakantiegeld: +15%. = 2150 * 1,5 = 2700 (je zit in een hogere schaal, dus zal wel ongeveer kloppen.)
Ik kreeg nog woonwerk-verkeer + 100
belastingterug +100. Totaal 2900 /maand.
Maar dat is uit een grijs "werk" verleden.
Ik heb in 7 jaren mijn koophuis van 120K afbetaald. De woonlasten waren 425 netto /maand. Is in 7 jaren makkelijk te doen.
Rekenen is niet mijn sterkste punt, maar niet heus !martinusz schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:04:
[...]
15% is gelijk aan bedrag x 1,5? Dat is bij mij 50%
1833 (=netto modaal loon) + 8% vakantiegeld + 8% 13de maand. Rond ik af naar 15 %. = 2108/maand over een heel jaar aan inkomsten.
2108 x 1,5 (want 1,5x modaal) = 2108 * 1,5 = 3162. Daar zal door het hogere belastingtarief flink wat af gaan, maar denk dat je netto nog wel 2700-2800 over houdt.
[ Voor 8% gewijzigd door kabelmannetje op 09-03-2014 22:09 ]
Ik kom niet aan 3000 netto en heb ook een vrouw en kind om te onderhouden. Ik heb het niet slecht maar wij sparen momenteel om een restschuld voor ons huis te betalen. Toen we het kochten riep iedereen dat we het een paar jaar later met dikke winst konden verkopen en toen stortte de markt volledig in. Daar gaat een simpel principe weinig aan veranderen, sparen kunnen we zeker maar je hebt niet alles in de hand (economie onderuit, vrouw baan kwijt)... Ik hoop dat je beseft dat er ook flinke factor geluk in zit.rube schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:02:
[...]
Je kan het op 2 manieren opvatten: zo simpel is het principe. (Alleen dat beseffen is al voor veel mensen een eyeopener).
Of opvatten: zo makkelijk is het.
Maar het principe is voor de een uiteraard makkelijker uit te voeren als de ander. Maar er zijn zat mensen die het wel uit zouden kunnen voeren bij bepaalde keuzes. Want daar gaat het voor 90 procent om: keuzes.
Dat is heel herkenbaar. Ik heb ook af en toe wilde plannen om voor mijzelf te beginnen. Bikkelen in de winter en met omstandigheden zoals vandaag alles terug naar een laag pitje. Helaas ben ook ik een angsthaas dus tenzij er iets onverwacht gebeurt, zie ik mezelf niet zomaar die stap maken.Accountant schreef op zondag 09 maart 2014 @ 21:49:
Ik ben nu bijna 31 als de planning met 40 uit zou komen dan zouden we een mooi startkapitaal hebben voor een veilig zelfstandig avontuur te wagen. Ik heb wel nog gedacht om buiten de accountancy te gaan werken en van daaruit part time een eigen bedrijfje op te zetten, dat is nog steeds een optie. Zoals je merkt ben ik nogal een angsthaas en hou ik wel van een stukje zekerheid.
Het lijkt me ook dat als aquisitie allemaal niet zo voorspoedig verloopt dat het plan van het winter / zomer schema geen stand houdt omdat je de eventuele klussen niet kunt laten lopen. Omdat het voor die ene goede klant is of een nieuwe veelbelovende klant. Dat soort dingen.
Misschien is het mogelijk om met een gelijkgestemde in hetzelfde werkgebied een maatschap / venootschap of hoe heet dat op te richten. Dan kun je met vakantie / ziekte de telefoon even overdragen aan de ander. En vice versa.
Ik zou meer neigen naar: als je pech hebt is het lastig of soms zelfs onmogelijk.Cartman! schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:11:
[...]
Ik kom niet aan 3000 netto en heb ook een vrouw en kind om te onderhouden. Ik heb het niet slecht maar wij sparen momenteel om een restschuld voor ons huis te betalen. Toen we het kochten riep iedereen dat we het een paar jaar later met dikke winst konden verkopen en toen stortte de markt volledig in. Daar gaat een simpel principe weinig aan veranderen, sparen kunnen we zeker maar je hebt niet alles in de hand (economie onderuit, vrouw baan kwijt)... Ik hoop dat je beseft dat er ook flinke factor geluk in zit.
Maar geluk is niet per se nodig. Wel bepaalde keuzes.
Je kan zelf bepalen wat voor huis je koopt (150K of 400K), als je niet (veel verdient) kun je in de avond studeren om een beter betaalde baan (andere richting etc.) te vinden.
Je hypotheek staat vast, dat is een x bedrag en moet afgelost worden. Of je huis in die tussentijd 50K meer of minder waard waard is geworden kost je niet meer of minder geld als op het moment dat je de hypotheek afsloot. Dat is dus niet van invloed op je woonkosten. En is dus eifenlijk niet belangrijk of excuus om te zeggen dat je nu niet meer FO kan worden (behalve als je nu wilt/moet verkopen en niets terugkoopt of iets goedkopers, dan zal het papieren verlies een werkelijk verlies worden).
En, fyi wij hebben ook 2 kinderen. Toen ik hoorde dat ik vader zou worden had ik net 1 maand daarvoor ontslag genomen om voor mezelf te beginnen. Heb 5 jaar niet veel verdiend. Nog weer 5 jaar verder zijn we nu toch op zo'n 50 procent om FO te zijn. En dat daar heb ik hard op gestuurd en dat kunnen anderen ook (mits je geen pech hebt zoals ziektes, moeilijk kunnen leren/geld kunnen verdienen).
Uiteraard begrijp dat het niet altijd zo zwart wit is, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel: 90% keuzes en 10% geen pech ;-)
Edit: overigens hebben die 5 jaar voor mezelf werken mij wel geleerd dat ik een bepaalde onafhankelijkheid heeeeerlijk vind.
En tegen mensen die het 'eng' vinden: ja, dat is het ook. Maar, wat kan er mis gaan? Als je een paar klanten hebt en je vrouw ook werkt heb je waaeschijnlijk al (ruim) voldoende om van te leven. Lukt het je niet om na een paar jaar de inkomsten te verhogen, dan ben je nog steeds jong en zoek je weer een baan. En die ervaring van eigen ondernemer zal je alleen maar beter maken. Het ergste dat hiermee dus kan gebeuren is dat je een paar jaar later FO bent.
Kortom, een afweging wat je belangrijker vind.
[ Voor 16% gewijzigd door rube op 09-03-2014 22:51 ]
Je opmerking van je huis dat vind ik nou juist toepasselijk op wat Rube schreef over keuzes maken. Dat heeft niets met geluk te maken. Een appartementje van 60m3 met 2 slaapkamers zou toch voldoende moeten zijn? En dat mooiste geschenk wat je gratis hebt gekregen is ook een dure uitgave daarvan geeft Kabelmanetje van aan dat hij er niets van moet weten. KEUZES KEUZES KEUZES.Cartman! schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:11:
[...]
Ik kom niet aan 3000 netto en heb ook een vrouw en kind om te onderhouden. Ik heb het niet slecht maar wij sparen momenteel om een restschuld voor ons huis te betalen. Toen we het kochten riep iedereen dat we het een paar jaar later met dikke winst konden verkopen en toen stortte de markt volledig in. Daar gaat een simpel principe weinig aan veranderen, sparen kunnen we zeker maar je hebt niet alles in de hand (economie onderuit, vrouw baan kwijt)... Ik hoop dat je beseft dat er ook flinke factor geluk in zit.
Bijna iedereen kan FO worden ligt er maar net aan hoeveel je wilt opofferen.
Hahaha ook een angsthaasmekkieboek schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:22:
[...]
Dat is heel herkenbaar. Ik heb ook af en toe wilde plannen om voor mijzelf te beginnen. Bikkelen in de winter en met omstandigheden zoals vandaag alles terug naar een laag pitje. Helaas ben ook ik een angsthaas dus tenzij er iets onverwacht gebeurt, zie ik mezelf niet zomaar die stap maken.
Het lijkt me ook dat als aquisitie allemaal niet zo voorspoedig verloopt dat het plan van het winter / zomer schema geen stand houdt omdat je de eventuele klussen niet kunt laten lopen. Omdat het voor die ene goede klant is of een nieuwe veelbelovende klant. Dat soort dingen.
Misschien is het mogelijk om met een gelijkgestemde in hetzelfde werkgebied een maatschap / venootschap of hoe heet dat op te richten. Dan kun je met vakantie / ziekte de telefoon even overdragen aan de ander. En vice versa.
Als zelfstandige zou ik overigens niet streven naar winstmaximalisatie maar meer naar een bepaalde omzet/winst. Boven een bepaalde omzet/winst zou ik de rem erop houden en alleen het noodzakelijke verrichten en lekker genieten(op dagen zoals vandaag dus
Ben je in de IT werkzaam? Werk je van project naar project of heb je een jaarlijkse inkomstenbron per klant in je vakgebied. Als accountant weet je dat de klant iedere maand/kwartaal/jaar bij je terugkomt. Dat is vrij makkelijk budgetteren en geeft een vrij stabiele cashflow voorspelling. Enige zorg is dat je een bepaald omzet niveau moet behalen.
Wat acquisitie betreft lees ik veel dat je je als een specialist in een bepaalde markt moet specialiseren. Hierdoor komen de klanten sneller naar je toe i.p.v. dat je achter de klanten aan moet gaan. In mijn plan heb ik wel een bepaalde markt die ik wil benaderen als zijnde specialist. Ik durf alleen niet de stap te maken om eens met mensen uit die markt om de tafel te gaan. Ik overweeg wel het aan mijn baas te vertellen (voor een andere markt) en te testen of het werkt. Zo kan ik een beetje ervaring op doen zonder dat het mij pijn doet. Worden ze klant dan krijg ik een bonus en weet ik of mijn plan kans van slagen heeft, en mijn huidige baas zou ook blij zijn met de nieuwe klanten.
Het is inderdaad maar net hoe je erin staat. Bij mij roepen dat soort wijken meteen associaties op, komt misschien ook wel omdat ik alleen maar wijken ken waarin het zo toegaat.merauder schreef op zondag 09 maart 2014 @ 07:59:
[...]
Ik woon (nog) in zo'n buurt. Mijn ervaringen zijn dat het juist sociaal is, zulke mensen om je heen. Wanneer ik op straat zou liggen om een motorblok te vervangen, komt er een heel leger aan buurtgenoten om me af met sleutels, liften, en suggesties.
kabelmannetje: je doet het ook voorkomen alsof voor een baas werken op gezette tijden een enorme straf is. Dat is het natuurlijk niet voor iedereen. Ja, ik zit hele dagen achter een scherm en ja, ik vind het heerlijk werk. Ook al heb ik een knetterdrukke periode op m'n werk nu, dan nog ga ik er met veel plezier naartoe. Fijne collega's (die je inderdaad langer ziet dan je geliefde, da's wel waar) en redelijk normale werktijden die ook nog eens behoorlijk flexibel zijn, ik zit prima op mijn plek. Ik moet er _niet_ aan denken om mijn (ruime) zolder te verhuren bijvoorbeeld, altijd "vreemden" in je huis, verschrikkelijk.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als je blij bent zo te leven: prima toch! Dan hoef je ook niet meteen naar FO te streven. Zelf vond ik in het keurslijf zitten vreselijk. Achteraf verbazend hoe ik dat zo lang heb weten vol te houden. FO geeft ook een andere mogelijkheid: geen druk om financiën rond te krijgen. Je kan een bedrijf starten wanneer je maar wil. Mislukt het? Pech dan. Wil ik ineens brandweerman worden? Gewoon proberen en zien waar het schip strandt. Dat is mijn mindset een beetje.Arfman schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:46:
[...]
Het is inderdaad maar net hoe je erin staat. Bij mij roepen dat soort wijken meteen associaties op, komt misschien ook wel omdat ik alleen maar wijken ken waarin het zo toegaat.
kabelmannetje: je doet het ook voorkomen alsof voor een baas werken op gezette tijden een enorme straf is. Dat is het natuurlijk niet voor iedereen. Ja, ik zit hele dagen achter een scherm en ja, ik vind het heerlijk werk. Ook al heb ik een knetterdrukke periode op m'n werk nu, dan nog ga ik er met veel plezier naartoe. Fijne collega's (die je inderdaad langer ziet dan je geliefde, da's wel waar) en redelijk normale werktijden die ook nog eens behoorlijk flexibel zijn, ik zit prima op mijn plek. Ik moet er _niet_ aan denken om mijn (ruime) zolder te verhuren bijvoorbeeld, altijd "vreemden" in je huis, verschrikkelijk.
Mijn eigen pand heb ik gesplitst. Met een eigen opgang, helemaal geïsoleerd, dus heb er geen last van.
Het is óf splitsen van je woning, óf nog jaaaren doorwerken tot ik mijn leven kon leiden zoals ik voor ogen had. Voor mij was de keuze snel gemaakt.
[ Voor 18% gewijzigd door kabelmannetje op 10-03-2014 00:01 ]
Wat jij volgens mij even vergeet is dat jij helemaal niet financieel onafhankelijk bent. Je geeft zelf aan dat zowel jij als je vriendin moeten bijklussen om de dingen te blijven doen waar je van houd. In mijn ogen ben je dan niet financieel onafhankelijk. Dat je voor 700 euro in de maand kan rondkomen als het moet heeft daar niks mee te maken, financiële onafhankelijkheid is in mijn ogen dat je al die leuke dingen waar jij om geeft kan blijven doen zonder te hoeven werken voor je inkomen. Als jij drie jaar op rij niet dat baantje als reisleider kan vinden en je vriendin geen freelance opdrachten binnenhaalt kan je niet al je reizen maken, dus niet financieel onafhankelijk.kabelmannetje schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:55:
[...]
Als je blij bent zo te leven: prima toch! Dan hoef je ook niet meteen naar FO te streven. Zelf vond ik in het keurslijf zitten vreselijk. Achteraf verbazend hoe ik dat zo lang heb weten vol te houden. FO geeft ook een andere mogelijkheid: geen druk om financiën rond te krijgen. Je kan een bedrijf starten wanneer je maar wil. Mislukt het? Pech dan. Wil ik ineens brandweerman worden? Gewoon proberen en zien waar het schip strandt. Dat is mijn mindset een beetje.
Mijn eigen pand heb ik gesplitst. Met een eigen opgang, helemaal geïsoleerd, dus heb er geen last van.
Het is óf splitsen van je woning, óf nog jaaaren doorwerken tot ik mijn leven kon leiden zoals ik voor ogen had. Voor mij was de keuze snel gemaakt.
Vat dit overigens niet verkeerd op, ik denk dat je een hele mooie levensstijl hebt en veel meer uit het leven haalt dan de gemiddelde Nederlander, maar financieel onafhankelijk ben je niet.
Precies wat we hebben dus.Accountant schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:47:
[...]
Je opmerking van je huis dat vind ik nou juist toepasselijk op wat Rube schreef over keuzes maken. Dat heeft niets met geluk te maken. Een appartementje van 60m3 met 2 slaapkamers zou toch voldoende moeten zijn?
Wat ik me ineens bedenk en nog niet in dit topic voorbij heb zien komen is een zeer onbetrouwbare factor: de overheid.
Ik zag een proefballonetje over het minder belasten van arbeid en ipv daarvan meer op vermogen. Zit je dan met je afgeloste huis
Nou is dit natuurlijk speculatief....maar het is wel iets wat je niet in de hand hebt.
Ik zag een proefballonetje over het minder belasten van arbeid en ipv daarvan meer op vermogen. Zit je dan met je afgeloste huis
Nou is dit natuurlijk speculatief....maar het is wel iets wat je niet in de hand hebt.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dan kan ik me even geen beeld vormen bij je situatie. Je rest schuld zou in mijn ogen dan niet extreem hoog kunnen/mogen zijn. Want de kleinere huisjes zijn relatief zacht door de crisis heen gekomen. Als je meteen van de start zou zijn begonnen met aflossen van je huisje dan had je denk ik de waardedaling al in kunnen halen (toen je vrouw dus ook nog werkte). Daarnaast is de waarde van de woning niet dermate boeiend als je toch niet wil verhuizen. In mijn wereld/belevenis koop je een 60m3 appartement voor een euro of 100-125K, tel daar 20-30% bij op als je in het centrum van een stad woont. Maar nu blijf ik eigenlijk alleen gissen naar je situatie.
Zeer onbetrouwbare factorOogje schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:02:
Wat ik me ineens bedenk en nog niet in dit topic voorbij heb zien komen is een zeer onbetrouwbare factor: de overheid.
Maar goed is ook een beetje afhankelijk of je met 35 FO wilt zijn of met 60. Met 60 jaar kun je iets makkelijker in de nabije toekomst kijken en heb je een stuk minder kapitaal voor onvoorziene toestanden nodig.
Maar goed we zijn nu eenmaal een democratisch land en dit is schijnbaar wat we willen met onze volksvertegenwoordiging.
Centrum van een gemiddeld grote stad, dat red je niet met 125K, bij lange na niet. Moet zeggen dat het wel iets groter is dan 60m3 maar we hebben zeker niet aan onze max. gezeten destijds. Het voornaamste is dat iedereen riep dat een eigen appartement een superinvestering is en je na 5 jaar zo 15K winst kon pakken. We waren 22 toen we het kochten en niks was gek genoeg toen dus dan wil je dat ook best geloven. Toen begon de crisis en jaren later zitten we met een pruskabinet die ons alleen meer de vernieling in helpt.Accountant schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:12:
[...]
Dan kan ik me even geen beeld vormen bij je situatie. Je rest schuld zou in mijn ogen dan niet extreem hoog kunnen/mogen zijn. Want de kleinere huisjes zijn relatief zacht door de crisis heen gekomen. Als je meteen van de start zou zijn begonnen met aflossen van je huisje dan had je denk ik de waardedaling al in kunnen halen (toen je vrouw dus ook nog werkte). Daarnaast is de waarde van de woning niet dermate boeiend als je toch niet wil verhuizen. In mijn wereld/belevenis koop je een 60m3 appartement voor een euro of 100-125K, tel daar 20-30% bij op als je in het centrum van een stad woont. Maar nu blijf ik eigenlijk alleen gissen naar je situatie.
We zouden wel graag verhuizen naar een "gewone" woning vanwege onze kleine meid omdat we nu geen tuin aan huis hebben. Ik denk dat we een restschuld hebben van pakweg 25K en die kunnen we direct overmaken dus opzich hoeft dat geen probleem te zijn. Het lastige is dat mijn vrouw zonder werk zit en we een kleine hebben van 2 maanden dus je bent niet erg flexibel met studeren of omscholing omdat je dan weer een oppas moet regelen.
Ik klaag niet over hoe we het hebben, restschuld die je direct kunt betalen is een luxe die velen niet hebben. Feit is dat we dat ook voor elkaar hebben gekregen door gewoon zuinig te zijn en geen gekke dingen te doen en dat is wel keuze geweest.
Als je dus (veel) meer als de huidige 1.2 % moet gaan betalen, hakt dat er echt enorm in als je van rente/dividend moet leven.
Dat zou voor mij werkelijk een reden kunnen zijn on NL te verlaten.
Overigens: FO (zonder ongelimiteerde middelen) vereist mijn inziens ook flexibilteit en aanpassingsvermogen.
Dus: wees voorbereid op mogelijke wijziging in regelgeving, persoonlijke omstandigheden etc.
Dat zou voor mij werkelijk een reden kunnen zijn on NL te verlaten.
Overigens: FO (zonder ongelimiteerde middelen) vereist mijn inziens ook flexibilteit en aanpassingsvermogen.
Dus: wees voorbereid op mogelijke wijziging in regelgeving, persoonlijke omstandigheden etc.
Ik zeg niets is zo veranderlijk als het weer....de overheid.Oogje schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:02:
- Hypotheekrenteaftrek
- belastingschalen
- vermogensheffing
- bezuinigingen op van alles
- zorgsector die steeds duurder wordt
- ....etc....
Grote oneerlijkheid hierbij komt als je oud bent: als je x ton in een pensioenpot hebt zitten, en elke maand y euro krijgt, kom je nog in aanmerking voor toeslagen. Maar als je die x ton zelf gespaard hebt, loop je die toeslagen mis, en betaal je vermogensbelasting.rube schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:36:
Als je dus (veel) meer als de huidige 1.2 % moet gaan betalen, hakt dat er echt enorm in als je van rente/dividend moet leven.
Mee eens, dat hele Box 1 sparen moet de overheid maar afschaffen. Gelijke monikken gelijke kappen. Pensieonsparen verplaatsen naar Box 3, en dus de belastingvrije voet van Box 3 verhogen (eventueel leeftijdsafhankelijk maken)
Veel simpeler: rente/rendement is een vorm van inkomen, en dient daarom gelijk belast te worden. Tegenwoordig kan iedere broker een jaaropgave sturen, dan kan men ook aangeven hoeveel rendement er gemaakt is. Het zou in beginsel niet moeten uitmaken waar het inkomen vandaan komt (arbeid of rendement). Feit is dat het er is, dus wordt het belast.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Nou om het van een positieve kant te bekijken. Als je nu groter gaat wonen krijg je wel meer woning voor je geld. Maar met 22 een huis kopen dan sta je inderdaad iets anders in het leven. Wij zijn met 26 gaan samenwonen en hebben eerst 3 jaar gehuurd en hebben pas met 29 een huis gekocht. Je kunt dan achteraf iets geluk of pech noemen maar ik spreek liever in termen van keuzes.Cartman! schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:27:
[...]
Centrum van een gemiddeld grote stad, dat red je niet met 125K, bij lange na niet. Moet zeggen dat het wel iets groter is dan 60m3 maar we hebben zeker niet aan onze max. gezeten destijds. Het voornaamste is dat iedereen riep dat een eigen appartement een superinvestering is en je na 5 jaar zo 15K winst kon pakken. We waren 22 toen we het kochten en niks was gek genoeg toen dus dan wil je dat ook best geloven. Toen begon de crisis en jaren later zitten we met een pruskabinet die ons alleen meer de vernieling in helpt.
We zouden wel graag verhuizen naar een "gewone" woning vanwege onze kleine meid omdat we nu geen tuin aan huis hebben. Ik denk dat we een restschuld hebben van pakweg 25K en die kunnen we direct overmaken dus opzich hoeft dat geen probleem te zijn. Het lastige is dat mijn vrouw zonder werk zit en we een kleine hebben van 2 maanden dus je bent niet erg flexibel met studeren of omscholing omdat je dan weer een oppas moet regelen.
Ik klaag niet over hoe we het hebben, restschuld die je direct kunt betalen is een luxe die velen niet hebben. Feit is dat we dat ook voor elkaar hebben gekregen door gewoon zuinig te zijn en geen gekke dingen te doen en dat is wel keuze geweest.
Maar goed je bent wel in dit topic dus je bent wel actief bezig op financieel wijzer te worden!
Als je vrouw weer aan het werk komt dan kon je wel in een stroomversnelling aangezien je realtief lage woonlasten hebt, dat is ook prettig! Ik kan me wel goed voorstellen dat je je kleine meid een tuintje gunt, wellicht een wat goedkoper ruimer huis iets verder buiten de stad?
Over het spaargeld dat afkomstig is uit arbeid is al een keer fors belasting over afgedragen. Dat vind ik zelf wel een beetje krom. Vroeger betaalde je volgens mij ook over je rendementen en rente belasting maar dat hebben ze afgeschaft en daar is de 1,2% voor in de plaats gekomen.RemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:39:
[...]
Grote oneerlijkheid hierbij komt als je oud bent: als je x ton in een pensioenpot hebt zitten, en elke maand y euro krijgt, kom je nog in aanmerking voor toeslagen. Maar als je die x ton zelf gespaard hebt, loop je die toeslagen mis, en betaal je vermogensbelasting.
Dat is nog niet zo eenvoudig. Want natuurlijk is rendement op de beurs makkelijk te kwantificeren, maar hoe ga je dat doen met investeringen in vastgoed, b.v.'s zonder beurs notering.
Daarnaast als je winst belast, dan mag je ook verlies aftrekken. Zorgt voor allerlei mogelijkheden voor creatief boekhouden, waardoor het enorm ingewikkeld wordt. Het is niet voor niets dat deze manier van belasten afgeschaft is en vereenvoudigd naar VRH.
Daarnaast als je winst belast, dan mag je ook verlies aftrekken. Zorgt voor allerlei mogelijkheden voor creatief boekhouden, waardoor het enorm ingewikkeld wordt. Het is niet voor niets dat deze manier van belasten afgeschaft is en vereenvoudigd naar VRH.
Misschien definieren wij FO anders?ScoTtix schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:35:
[...]
Wat jij volgens mij even vergeet is dat jij helemaal niet financieel onafhankelijk bent. Je geeft zelf aan dat zowel jij als je vriendin moeten bijklussen om de dingen te blijven doen waar je van houd. In mijn ogen ben je dan niet financieel onafhankelijk. Dat je voor 700 euro in de maand kan rondkomen als het moet heeft daar niks mee te maken, financiële onafhankelijkheid is in mijn ogen dat je al die leuke dingen waar jij om geeft kan blijven doen zonder te hoeven werken voor je inkomen. Als jij drie jaar op rij niet dat baantje als reisleider kan vinden en je vriendin geen freelance opdrachten binnenhaalt kan je niet al je reizen maken, dus niet financieel onafhankelijk.
Vat dit overigens niet verkeerd op, ik denk dat je een hele mooie levensstijl hebt en veel meer uit het leven haalt dan de gemiddelde Nederlander, maar financieel onafhankelijk ben je niet.
Ik heb meer inkomsten uit mijn huurders dan ik maandelijks nodig heb voor alle lasten. Op reis zijn is goedkoper dan leven in Nederland. Zonder baan zou ik net rond kunnen komen en zal ik langzaam wat van mijn buffer moeten afsnoepen omdat ik best royaal met geld kan zijn. Ik ben 3 maanden reisleider (dat 600-700/maand verdiend..) alleen omdat ik het harstikke leuk vind. Financieel hoeft het niet om rond te komen. Hetzelfde met freelance fotograaf: ik doe soms een klus omdat het leuk is. Maar het levert bijna niets op (75/dag bruto..) . Ook ben ik heel wat uren aan het vrijwilligeren, ook dit levert bijna niets op. Het gaat erom dat het niet hoeft. Als ik niet in deze situatie gezeten had, had ik minimaal een structurele baan van 24-32 uren nodig om rond te kunnen komen. Dan had ik niet zoveel kunnen reizen en vrij geweest, omdat ik dan max. 4 weken vakantie gehad zou hebben.
Tsja, mijn huurder kan morgen opstappen. Ik kan mijn baan kwijt raken. Mijn vriendin kan haar werk kwijt raken. Er kan een mega-inflatie komen. Dat lossen we echt wel op. Met de buffer kunnen we op dezelfde voet doorleven -zonder te werken- nog 10-15 jaar volhouden. We kunnen altijd kiezen om een paar jaar te werken en de buffer weer aan te vullen. Met ons verdiende geld proberen we elk jaar de buffer iets te vergroten, dat lukt nog steeds.
En zo niet: dan verkoop ik mijn huis, huren wat en gaan we op dezelfde voet verder tot m'n 60ste.
Dat is voor mij voldoende om mij FO te noemen.
[ Voor 7% gewijzigd door kabelmannetje op 10-03-2014 10:48 ]
60m3 is wel heel piepklein, ik heb studentenkamers gehad die groter waren. Bedoel je geen 60m2?Cartman! schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:27:
[...]
Moet zeggen dat het wel iets groter is dan 60m3 maar we hebben zeker niet aan onze max. gezeten destijds.
To be brutally honest .. ik heb samen met mijn vriendin in een 70m2 appartementje gewoond en ik moet er niet aan denken om daar ook nog met een kind te zitten. Ten eerste qua ruimte en ten tweede qua beweeg/speelmogelijkheden voor het kind. Ik kan me goed voorstellen dat Cartman daar weg wil.
Ik volg dit topic met veel interesse. Ik zou graag FO zijn om me geheel te kunnen richten op t maken van kunst (mijn werk staat op de site in mn sig). Zit echter met een probleem: ik ben al jaren ziek en kan daardoor op t moment maar 5 uur per dag werken. Ben gedeeltelijk afgekeurd ook. Dus die 1,5x modaal zit er niet in. Voor veel mensen is dat trouwens een erg goed inkomen lijkt me, t gros moet het met een modaal salaris doen, het heet niet voor niks modaal.
Wat we nu al doen is de hypotheek aflossen en goed sparen en wat beleggen. Ik heb uit de tijd dat ik wel fulltime kon werken een fijne buffer opgebouwd. Had wel een studieschuld (mn ouders hadden geen cent te makken na een huizenfiasco) maar die is afgelost.
Ik ga lekker door met sparen en hoop dat er meer interesse in mn kunstwerken komt, dat zou helemaal super zijn
Wat we nu al doen is de hypotheek aflossen en goed sparen en wat beleggen. Ik heb uit de tijd dat ik wel fulltime kon werken een fijne buffer opgebouwd. Had wel een studieschuld (mn ouders hadden geen cent te makken na een huizenfiasco) maar die is afgelost.
Ik ga lekker door met sparen en hoop dat er meer interesse in mn kunstwerken komt, dat zou helemaal super zijn
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Helemaal leuk wordt het als je met z'n 2-en bent en gaat sparen.
Stel: beide 1,5x modaal. = 35000 netto. *2 = 70.000 netto.
Je gaat 3 jaren met z'n 2-en ergens anti-kraak wonen. Eten, gwl en zo erbij, kom je op 750/maand=9K/jaar. 70K-9K = 61K /jaar sparen. Doe dit 3 jaar en je hebt zowat 2 ton. Genoeg om samen een leuk huisje contant af te tikken en nog wat spaargeld te hebben. Persoonlijk zou ik er niet een seconde over na hoeven te denken.
Je gaat 3 jaren met z'n 2-en ergens anti-kraak wonen. Eten, gwl en zo erbij, kom je op 750/maand=9K/jaar. 70K-9K = 61K /jaar sparen. Doe dit 3 jaar en je hebt zowat 2 ton. Genoeg om samen een leuk huisje contant af te tikken en nog wat spaargeld te hebben. Persoonlijk zou ik er niet een seconde over na hoeven te denken.
Persoonlijk vind ik dat wel een beetje extreem. iemand met 2x modaal wil niet graag antikraak wonen denk ik.kabelmannetje schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:04:
Helemaal leuk wordt het als je met z'n 2-en bent en gaat sparen.
Maar ga ergens redelijk goedkoop zitten en je kunt alsnog 30k per jaar sparen dat is realistischer.
Ik verbaas me dat a. je vindt dat aan je autoklussen als "verpauperen" ziet, en b. dat dat blijkbaar dusdanige impact heeft, dat jij weet dat iemand een straat achter je schoonouders aan z'n auto klust! Straks gaan mensen ook nog zelf hun ramen wassen en hun huis verbouwenArfman schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 12:43:
In de straat achter de straat bij m'n schoonouders is de eerste autoklussende buurman al gesignaleerd
Natuurlijk is er iets verschil tussen een roestige pauperauto van 20 jaar oud waar je onder moet liggen om hem aan de praat te houden, en een veel nieuwere auto die gewoon regulier onderhoud krijgt. Maar in beide gevallen past zelf doen wat je zelf kan doen prima bij onafhankelijkheid.
Persoonlijk zou ik het ongemak van anti-kraak wonen voor de periode van 3 jaar, in ruil voor een compleet huis, geen slechte deal vinden.Wceend schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:09:
[...]
Persoonlijk vind ik dat wel een beetje extreem. iemand met 2x modaal wil niet graag antikraak wonen denk ik.
Maar ga ergens redelijk goedkoop zitten en je kunt alsnog 30k per jaar sparen dat is realistischer.
Koop dan dat huis gewoon met 2 ton hypotheek, en los die schuld in 3 jaar af.kabelmannetje schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:12:
Persoonlijk zou ik het ongemak van anti-kraak wonen voor de periode van 3 jaar, in ruil voor een compleet huis, geen slechte deal vinden.
Haha, ja dat kan ook. Slim!RemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:18:
[...]
Koop dan dat huis gewoon met 2 ton hypotheek, en los die schuld in 3 jaar af.
deal. Vind jij voor mij een bank die me dat boetevrij in 3 jaar laat aflossen?RemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:18:
[...]
Koop dan dat huis gewoon met 2 ton hypotheek, en los die schuld in 3 jaar af.
Helemaal mee eens. Bovendien: ik heb een tijdje in consulting gewerkt en je kunt echt snel groeien als je ook succes uitstraalt. Als je elke dag stinkend uit je anti-kraak woning, in een verkreukeld pak, op werk komt kun je je promotie wel vergeten.. 30k/jaar is al heel mooi. Dan kun je in 15 jaar ook zo'n 4.5 ton sparen.Wceend schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:09:
[...]
Persoonlijk vind ik dat wel een beetje extreem. iemand met 2x modaal wil niet graag antikraak wonen denk ik.
Ik vind tips over anti-kraak behoorlijk doorslaan eerlijk gezegd. Maargoed, iedereen heeft z'n eigen standaard..
Vrijwelk elke bank? Kwestie van een annuitaire hypotheek met variabele rente nemen.Wceend schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:29:
deal. Vind jij voor mij een bank die me dat boetevrij in 3 jaar laat aflossen?
Een willekeurige eerste Google-gok brengt me hier:
Boetevrij aflossen van de gehele hypotheek kan onder andere ook:
- als u een variabele rente heeft
Variabele hypotheek nemen!Wceend schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:29:
[...]
deal. Vind jij voor mij een bank die me dat boetevrij in 3 jaar laat aflossen?
Misschien heb je een ander beeld van anti-kraak dan ik heb. De meeste mensen die ik ken die anti-kraak wonen, hebben een keurige plek om te wonen. Ik ken iemand die -succesvol- freelancer was en omdat de huurnood in Amsterdam nogal groot was, had hij ervoor gekozen om dan maar anti-kraak wat te nemen. Het boeide hem niets. Na 5 jaar had hij wel 6 ton. Het laatste wat ik hoorde is dat hij nu in Thailand woont..Hbeez schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:29:
[...]
Helemaal mee eens. Bovendien: ik heb een tijdje in consulting gewerkt en je kunt echt snel groeien als je ook succes uitstraalt. Als je elke dag stinkend uit je anti-kraak woning, in een verkreukeld pak, op werk komt kun je je promotie wel vergeten.. 30k/jaar is al heel mooi. Dan kun je in 15 jaar ook zo'n 4.5 ton sparen.
Ik vind tips over anti-kraak behoorlijk doorslaan eerlijk gezegd. Maargoed, iedereen heeft z'n eigen standaard..
Je kan ook stinkend uit je huis van 500K komen, als je je s'ochtends niet wast...
Het ging mij gewoon even om het idee. Als je bereid bent om goedkoop te leven, dan kan je FO worden in een paar jaar. Het is voor iedereen om te beslissen of hij/zij bereid is om dat te doen. Zelf zou ik alleen anti-kraak wonen als de financiele nood echt hoog is. Zo niet, dan kost het je gewoon een paar jaren extra.
[ Voor 15% gewijzigd door kabelmannetje op 10-03-2014 15:44 ]
Zoals kabelmannetje beschrijft doen wij het gedeeltelijk. Samen goed inkomen, niet te duur huis, niet teveel gekke uitgaven en toch van het leven genieten. We redden de 61K niet, maar hopen op 50 uit te komen (afgelopen jaar 45k).
Helaas had ik dit jaren geleden niet voorzien dus mogen wij niet meer als 10% boetevrij aflossen. Dus zitten we daar nog een tijdje aan vast (tenzij) we de boete accepteren, maar goed, gewoon wat cash elders investeren is ook goed.
Maar ja, dat is niet eerlijk want wij hebben geluk en een hoger inkomen etc. ;-)
Helaas had ik dit jaren geleden niet voorzien dus mogen wij niet meer als 10% boetevrij aflossen. Dus zitten we daar nog een tijdje aan vast (tenzij) we de boete accepteren, maar goed, gewoon wat cash elders investeren is ook goed.
Maar ja, dat is niet eerlijk want wij hebben geluk en een hoger inkomen etc. ;-)
@kabelmannetje... Good for you! nofi!
Maar... Dan moet je dus wel net even een antikraakwoning of andere cheap-ass huisvesting hebben/vinden natuurlijk.... in de buurt van je baan.... waar je samen even 3,0x modaal verdient... en ook nog geen kinderen wil.
Laten dit nu net 4 zaken zijn waarvan het gros van de mensen al moeite heeft om er 1 van voor elkaar te krijgen
Uiteraard ben ik het er helemaal mee eens dat als je geen kids hebt, je 3x modaal binnenharkt met z'n tweetjes, erg goedkoop kan leven/onderdak hebt... het inderdaad best te doen is in een paar jaar
Of het realistisch is voor het gemiddelde gezin? / de gemiddelde man.vrouw...? No way!
Maar... Dan moet je dus wel net even een antikraakwoning of andere cheap-ass huisvesting hebben/vinden natuurlijk.... in de buurt van je baan.... waar je samen even 3,0x modaal verdient... en ook nog geen kinderen wil.
Laten dit nu net 4 zaken zijn waarvan het gros van de mensen al moeite heeft om er 1 van voor elkaar te krijgen
Uiteraard ben ik het er helemaal mee eens dat als je geen kids hebt, je 3x modaal binnenharkt met z'n tweetjes, erg goedkoop kan leven/onderdak hebt... het inderdaad best te doen is in een paar jaar
Of het realistisch is voor het gemiddelde gezin? / de gemiddelde man.vrouw...? No way!
ok i stand correctedRemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:36:
[...]
Vrijwelk elke bank? Kwestie van een annuitaire hypotheek met variabele rente nemen.
Een willekeurige eerste Google-gok brengt me hier:
[...]
Eh, hier dus gezin MET 2 kinderen en in de randstad.GeeEs schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:55:
@kabelmannetje... Good for you! nofi!
Of het realistisch is voor het gemiddelde gezin? No way!
Keuzes, keuzes, hard voor werken / je best doen (en geen pech hebben) en nog eens keuzes.
Het kan dus wel!
Ik ken maar weinig (lees: geen) gezinnen die 3x modaal verdienen, met 2 (jonge) kinderen, die genoeg overhouden, in een antikraakwoning, om in 3 jaar "even" 2 ton te sparen...
Ik ken ze dus niet, dit wil niet zeggen dat ik denk dat ze niet bestaan... Daarom zei ik ook dat het voor het gemiddelde gezin gewoon op deze manier niet werkt. Anders had ik er toch ook wel minimaal 1 gekend zou je zeggen?
Dat jij/jullie de uitzondering op de regel zijn wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen maar even die keuzes kan maken...
Nu snap ik ook wel dat dat niet het doel van dit topic is, maar ik denk dat FO zijn voor de gemiddelde man gewoon niet zo werkt. Natuurlijk heeft iedereen keuzes, maar de combinatie van alle factoren die vereist zijn, en die hier genoemd worden, zijn wat mij betreft vooral een kwestie van heel veel geluk en heel weinig pech/tegenslagen.
Hard werken is sowieso altijd prima, en kan iedereen bijna wel als je die keuze maakt. Helaas is dat -by far- niet genoeg om even in 3 jaar 2 ton te sparen. Laat staan FO te zijn...
Zelfs niet met 1,5x modaal in je eentje... zonder kids. Red je niet. Zelfs al is je levensonderhoud 0 euro.
Dat jij/jullie de uitzondering op de regel zijn wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen maar even die keuzes kan maken...
Nu snap ik ook wel dat dat niet het doel van dit topic is, maar ik denk dat FO zijn voor de gemiddelde man gewoon niet zo werkt. Natuurlijk heeft iedereen keuzes, maar de combinatie van alle factoren die vereist zijn, en die hier genoemd worden, zijn wat mij betreft vooral een kwestie van heel veel geluk en heel weinig pech/tegenslagen.
Hard werken is sowieso altijd prima, en kan iedereen bijna wel als je die keuze maakt. Helaas is dat -by far- niet genoeg om even in 3 jaar 2 ton te sparen. Laat staan FO te zijn...
Zelfs niet met 1,5x modaal in je eentje... zonder kids. Red je niet. Zelfs al is je levensonderhoud 0 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeEs op 10-03-2014 16:26 ]
En je moet niet ziek wordenGeeEs schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:19:
Ik ken maar weinig (lees: geen) gezinnen die 3x modaal verdienen, met 2 (jonge) kinderen, die genoeg overhouden, in een antikraakwoning, om in 3 jaar "even" 2 ton te sparen...
Ik ken ze dus niet, dit wil niet zeggen dat ik denk dat ze niet bestaan... Daarom zei ik ook dat het voor het gemiddelde gezin gewoon op deze manier niet werkt. Anders had ik er toch ook wel minimaal 1 gekend zou je zeggen?
Dat schaar ik onder pech hebben... maar inderdaad. Het moet je gewoon extreem meezitten wil dat lukken.
3x modaal is een kleine 100k per jaar bruto! Ik vind het dan ook echt bijzonder knap als je daar in 3 jaar een hypotheek van een kleine 200k van aflost. Ik zou er direct voor tekenen denk ik
Ik zie nu inderdaad dat @kabelmannetje rekent met 35000 netto als modaal, maar die ballon gaat niet op. (helaas)
Modaal was in 2013 namelijk 32500 bruto! Nogal een fors verschil.
Voor 2014 is modaal op 34500 bruto! gesteld.
Om mezelf even als voorbeeld te nemen... Ik verdien iets boven modaal, give or take 500-1000 eu per jaar.
Levensonderhoud excl eten/drinken: pakweg 900 per maand... ik hou in theorie 1000 over elke maand waar ik nog van moet eten dus zeg dat ik 800 zou sparen per maand... (nooit iets anders doen dan werken en eten/drinken.. Nooit nieuwe kleren, nooit ziek.. etc.. geen baan verliezen... geen auto rijden! )
Als ik dat allemaal apart zet heb ik over 250 maanden 2 ton gespaard... Dat is dus ruim 10 jaar
edit:
Wacht..... ik maak zelf ook een forse rekenfout... 250 maanden is natuurlijk ruim 20 jaar zelfs... (rente niet meegerekend)
Om dus een hypotheek van 2 ton in 3 jaar af te lossen moet je maandelijks ruim 5,5 k aftikken... Ook hierbij reken ik dan even geen rentes mee!
3x modaal is een kleine 100k per jaar bruto! Ik vind het dan ook echt bijzonder knap als je daar in 3 jaar een hypotheek van een kleine 200k van aflost. Ik zou er direct voor tekenen denk ik
Ik zie nu inderdaad dat @kabelmannetje rekent met 35000 netto als modaal, maar die ballon gaat niet op. (helaas)
Om mezelf even als voorbeeld te nemen... Ik verdien iets boven modaal, give or take 500-1000 eu per jaar.
Levensonderhoud excl eten/drinken: pakweg 900 per maand... ik hou in theorie 1000 over elke maand waar ik nog van moet eten dus zeg dat ik 800 zou sparen per maand... (nooit iets anders doen dan werken en eten/drinken.. Nooit nieuwe kleren, nooit ziek.. etc.. geen baan verliezen... geen auto rijden! )
Als ik dat allemaal apart zet heb ik over 250 maanden 2 ton gespaard... Dat is dus ruim 10 jaar
edit:
Wacht..... ik maak zelf ook een forse rekenfout... 250 maanden is natuurlijk ruim 20 jaar zelfs... (rente niet meegerekend)
Om dus een hypotheek van 2 ton in 3 jaar af te lossen moet je maandelijks ruim 5,5 k aftikken... Ook hierbij reken ik dan even geen rentes mee!
[ Voor 69% gewijzigd door GeeEs op 10-03-2014 19:14 ]
Leuk topic, af en toe een beetje meegekeken hier. Wat me wel opvalt (en ook in het huizentopic) is dat veel mensen hier een enorme discipline hebben (respect!) om zoveel te sparen. Wij moeten het met 2 inkomens (1,5 + 0,5) x modaal doen. Maar met kinderopvang, af en toe gaan zwemmen, familiebezoek (=reiskosten), kadootjes etc kunnen we zeker nog sparen maar FO zit er nog even niet in.
Ja inderdaad, keuzes! Ik zal het niet ontkennen. Mijn vrouw is budgetcoach en ik hoor genoeg over hele andere keuzes (dus schulden) die ik nooit zal maken. Maar met mensen in mijn omgeving die zijn overleden, of gaan overlijden (te jong), of ziek zijn heb ik een beetje moeite met uitgesteld genot. Als ik nu toch een mooie tijd met vrouw en kind kan hebben, en kan motorrijden en zweefvliegen, dan ben ik toch gek als ik op een houtje ga bijten om dit over jaren (misschien niet meer) te kunnen doen?
Daarmee bedoel ik niet dat we onverantwoord leven (we sparen nu zo'n 800 euro per maand, waar helaas vaak ook wat van teruggeboekt wordt en de afschrijving van de auto bij in zit) en zou ik ook graag geen kantoorslaaf meer zijn. Ik wil hooguit aangeven dat FO een mooi streven is waar ik jaloers op ben, maar de prijs daarvan wil ik niet onderschatten.
Ja inderdaad, keuzes! Ik zal het niet ontkennen. Mijn vrouw is budgetcoach en ik hoor genoeg over hele andere keuzes (dus schulden) die ik nooit zal maken. Maar met mensen in mijn omgeving die zijn overleden, of gaan overlijden (te jong), of ziek zijn heb ik een beetje moeite met uitgesteld genot. Als ik nu toch een mooie tijd met vrouw en kind kan hebben, en kan motorrijden en zweefvliegen, dan ben ik toch gek als ik op een houtje ga bijten om dit over jaren (misschien niet meer) te kunnen doen?
Daarmee bedoel ik niet dat we onverantwoord leven (we sparen nu zo'n 800 euro per maand, waar helaas vaak ook wat van teruggeboekt wordt en de afschrijving van de auto bij in zit) en zou ik ook graag geen kantoorslaaf meer zijn. Ik wil hooguit aangeven dat FO een mooi streven is waar ik jaloers op ben, maar de prijs daarvan wil ik niet onderschatten.
Maar dat is ook de 'sport': niet inleveren op geluk om maar te kunnen bezuinigen.
En, dat hoeft volgens mij ook niet, maar dan dien je wellicht wel een relatief dure hobby in te ruilen voor een andere goedkope hobby die minder geld kost. En die je wel net zoveel plezier geeft. Maar dat zal.soms wel wat moeite kosten om te zoeken en vinden.
Er zijn genoeg mensen in 'arme' landen met weinig geld die veel gelukkiger zijn als mensen met veel meer geld in het 'rijke' Nederland.
Maar het is natuurlijk prima als mensen dat niet gewoon niet willen. Mensen moeten doen waar ze zich zelf prettig bijvoelen!
En, dat hoeft volgens mij ook niet, maar dan dien je wellicht wel een relatief dure hobby in te ruilen voor een andere goedkope hobby die minder geld kost. En die je wel net zoveel plezier geeft. Maar dat zal.soms wel wat moeite kosten om te zoeken en vinden.
Er zijn genoeg mensen in 'arme' landen met weinig geld die veel gelukkiger zijn als mensen met veel meer geld in het 'rijke' Nederland.
Maar het is natuurlijk prima als mensen dat niet gewoon niet willen. Mensen moeten doen waar ze zich zelf prettig bijvoelen!
Je maakt nog een rekenfout want kabelmannetje ging uit van 1,5 x modaal. En dat maal 2 is dus 2 x 35k netto en dan klopt het wel.GeeEs schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:29:
Dat schaar ik onder pech hebben... maar inderdaad. Het moet je gewoon extreem meezitten wil dat lukken.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verkijk je hier niet op: de "geluksschaal" gaat van 0 tot 100. Als je op 80 zit, kan je nog zoveel rijker worden, het neemt nooit meer dan 25% toe. Ook is bezit zodra aan de basisbehoefte is voldaan voornamelijk afhankelijk van "wat heeft de buurman", het geluk dat hier uit komt is dus enorm relatief. Buurman koopt een nieuwe auto, dan ben jij minder gelukkig met je oude barrel. Zet iemand die 10 miljoen gewonnen heeft tussen de miljardairs, en hij voelt zich helemaal niet meer zo bijzonder rijk.rube schreef op maandag 10 maart 2014 @ 18:48:
Wat dat betreft leidt nivellering misschien nog wel tot gemiddeld de gelukkigste mensen.
De grote truc is wellicht om je hier los van te zetten, maar dat zal in onze samenleving niet meevallen.
? Hoezo dat dan niet ?RemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:56:
[...]
De grote truc is wellicht om je hier los van te zetten, maar dat zal in onze samenleving niet meevallen.
Wat maakt mij het uit wat voor auto de buurman heeft, ik heb er lekker geen
Net zoals al die lui met dure smartphones, boeiend
I stand corrected.EvaluationCopy schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:51:
[...]
Je maakt nog een rekenfout want kabelmannetje ging uit van 1,5 x modaal. En dat maal 2 is dus 2 x 35k netto en dan klopt het wel.
Maar dan nog is het in mijn ogen een zeer uitzonderlijke situatie. Voor de modale man zo goed als onmogelijk.
Ik ben ook begonnen om mijn hypotheekkosten te verminderen. Ik heb een hypotheek voor 20 jaar vastgelegd. Nu nog 10 jaar te gaan.
Op de spaarpolis van mijn spaarhypotheek heb ik NET geld gestort zodat premie minder wordt.
Op de aflossingsvrije gedeelte heb ik aflossingen gemaakt afgelopen paar jaar.
Maar het leeuwendeel van de lasten komt toch door de rente van de spaarhypotheek. OK, de premie wordt lager door de premiestorting, maar veel zal dat niet zijn. Ik bedoel, van de 500 euro, zal waarschijnlijk iets van 100 euro premie zijn als ik de verhoudingen betaalde rente bekijkt.
Weten jullie of het mogelijk is om de spaarhypotheek daadwerkelijk af te lossen? Daarmee zal ik dan, als ik aan de fiscale voorwaarden wilt voldoen, de spaarpolis moeten verlagen zodat eindresultaat gelijk blijft aan de eindwaarde van de hypotheek.
Ik weet ook niet of ik volgend jaar nog een premiestorting mag gaan doen?
Op de spaarpolis van mijn spaarhypotheek heb ik NET geld gestort zodat premie minder wordt.
Maar het leeuwendeel van de lasten komt toch door de rente van de spaarhypotheek. OK, de premie wordt lager door de premiestorting, maar veel zal dat niet zijn. Ik bedoel, van de 500 euro, zal waarschijnlijk iets van 100 euro premie zijn als ik de verhoudingen betaalde rente bekijkt.
Weten jullie of het mogelijk is om de spaarhypotheek daadwerkelijk af te lossen? Daarmee zal ik dan, als ik aan de fiscale voorwaarden wilt voldoen, de spaarpolis moeten verlagen zodat eindresultaat gelijk blijft aan de eindwaarde van de hypotheek.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Waarom niet gewoon je aflossingsvrije deel verder aflossen? Je spaarhypotheek heeft over 10 jaar een gegarandeerde aflossing.kmf schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:49:
Ik ben ook begonnen om mijn hypotheekkosten te verminderen. Ik heb een hypotheek voor 20 jaar vastgelegd. Nu nog 10 jaar te gaan.
Heb het ooit eens laten berekenen maar het meest voordelig is aflossen in aflossingsvrije deel. Je spaarhypotheek verkorten qua duur (wat volgens mij pas na 20 jaar kan) is minder rendabel.
Omdat ik maar max 15% van m'n aflossingsvrije deel mag aflossen per jaar.martinusz schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:55:
[...]
Waarom niet gewoon je aflossingsvrije deel verder aflossen? Je spaarhypotheek heeft over 10 jaar een gegarandeerde aflossing.
Heb het ooit eens laten berekenen maar het meest voordelig is aflossen in aflossingsvrije deel. Je spaarhypotheek verkorten qua duur (wat volgens mij pas na 20 jaar kan) is minder rendabel.
Dat heb ik dus al gedaan.
Enige mogelijkheid om verder maandlasten is te kijken naar de spaarhypotheekgedeelte.
De verhouding aflossingsvrij/spaarhypotheek is ook 30/70. Dus veel effect heeft aflossingsvrije niet op maandlasten.
Ik vraag me trouwens wel af waar ik deze vragen moet stellen. Op internet wordt gezegd "vraag uw adviseur". Maar wie is mijn adviseur dan
[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 10-03-2014 21:03 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat dus.JBplap schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:04:
[...]
? Hoezo dat dan niet ?
Wat maakt mij het uit wat voor auto de buurman heeft, ik heb er lekker geen.
Het is een mindset. Wellicht niet zo makkelijk, maar op zich heeft dat niets met 'onze samenleving' te maken. Het moet uit jezelf komen.
De bank die je hypotheek verstrektkmf schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:02:
[...]
Omdat ik maar max 15% van m'n aflossingsvrije deel mag aflossen per jaar.
Dat heb ik dus al gedaan.
Enige mogelijkheid om verder maandlasten is te kijken naar de spaarhypotheekgedeelte.
De verhouding aflossingsvrij/spaarhypotheek is ook 30/70. Dus veel effect heeft aflossingsvrije niet op maandlasten.
Ik vraag me trouwens wel af waar ik deze vragen moet stellen. Op internet wordt gezegd "vraag uw adviseur". Maar wie is mijn adviseur dan
Vraag daar wat je met je spaargedeelte kunt doen.
Volgens mij kun je bij een spaarhypotheek aflossen op de hypotheek, daarmee wordt de hypotheeksom verlaagd en ga je minder rente betalen. Je kunt ook extra premie in gaan leggen, daardoor worden de maandelijkse lasten lager omdat je de rest van de looptijd minder premie hoeft te betalen of je kunt ervoor kiezen de looptijd te verkorten. De looptijd moet ivm fiscale regels vaak miniaal 20 jaar zijn. (de hypotheek som blijft hetzelfde en je rentekosten per maand dus ook). Je kunt contact opnemen met je hypotheek verstrekker.
Ik heb nu de vraag bij onze hypotheekverstrekker neergelegd hoeveel we moeten storten om de looptijd met een jaar te verkorten. Het duurt 2 tot 3 weken voor ze dit antwoord kunnen geven. Vind ik echt lang duren, maar ja.
Weet je trouwens zeker dat je maar max 15% van je afl. vrije gedeelte af mag lossen, of kan dit ook 15% van de totale hypotheek zijn (dat is vaak nl. wel het geval) en dat je dat op de afl. vrije aflost.
Ik heb nu de vraag bij onze hypotheekverstrekker neergelegd hoeveel we moeten storten om de looptijd met een jaar te verkorten. Het duurt 2 tot 3 weken voor ze dit antwoord kunnen geven. Vind ik echt lang duren, maar ja.
Weet je trouwens zeker dat je maar max 15% van je afl. vrije gedeelte af mag lossen, of kan dit ook 15% van de totale hypotheek zijn (dat is vaak nl. wel het geval) en dat je dat op de afl. vrije aflost.
+1martinusz schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:18:
De bank die je hypotheek verstrektkun je gewoon dit soort zaken vragen, heb ik ook eens gedaan.
Ik heb destijds ook gewoon direct met de hypotheekbank gebeld met enkele voorstellen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Opbreken ve spaarhypotheek kan, heb ik ook gedaan (zie mijn post van... een heleboel pagina's terug, populair topic is dit geworden
Een adviseur kan je mogelijk helpen met het verzinnen van scenario's maar dat kan google ook, zie bijvoorbeeld: http://financieel.infonu....aarhypotheek-afkopen.html
Die vlieger gaat toch niet altijd op? Ik kan toch prima gelukkig worden van een mooie auto zonder dat het me iets interesseert waar de buurman in rijdt?RemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:56:
Buurman koopt een nieuwe auto, dan ben jij minder gelukkig met je oude barrel
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Alleen zijn er regels gebonden aan het spaargedeelte. Als je aflost op de hypotheekgedeelte, dan moet de eindresultaat van het spaargedeelte ook verlaagd worden. Is deze aan het eind van de rit hoger dan de hypotheekschuld, dan mag je over de rente belasting betalen.Fimke schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:43:
Volgens mij kun je bij een spaarhypotheek aflossen op de hypotheek, daarmee wordt de hypotheeksom verlaagd en ga je minder rente betalen. Je kunt ook extra premie in gaan leggen, daardoor worden de maandelijkse lasten lager omdat je de rest van de looptijd minder premie hoeft te betalen of je kunt ervoor kiezen de looptijd te verkorten. De looptijd moet ivm fiscale regels vaak miniaal 20 jaar zijn. (de hypotheek som blijft hetzelfde en je rentekosten per maand dus ook). Je kunt contact opnemen met je hypotheek verstrekker.

En ja, ik had gebeld en ze zeiden dat ik elk onderdeel apart moet zien en daarom alleen 15% op de aflossingsvrije gedeelte mag aflossen. Naja. Dat zal nog 4-5 jaar zijn of zo met het bedrag wat ik mag aflossen. Jammer is het wel.
Alleen is de hypotheek ooit aangegaan via de makelaar (die kon me de beste aanbieding geven ivm de andere 4-5 hypotheekverstrekkers)martinusz schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:18:
[...]
De bank die je hypotheek verstrektkun je gewoon dit soort zaken vragen, heb ik ook eens gedaan.
Maar de hypotheek is nu 3x van "eigenaar" verandert. Het is nu overgebracht naar reaal, maar zij kunnen me ook niet veel wijzer maken
Als Reaal de huidige verstrekker is kun je het daa vragen, anders een onafhankelijk adviseur raadplegen, maar dit kost natuurlijk ook geldkmf schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 08:24:
[...]
Alleen zijn er regels gebonden aan het spaargedeelte. Als je aflost op de hypotheekgedeelte, dan moet de eindresultaat van het spaargedeelte ook verlaagd worden. Is deze aan het eind van de rit hoger dan de hypotheekschuld, dan mag je over de rente belasting betalen.![]()
En ja, ik had gebeld en ze zeiden dat ik elk onderdeel apart moet zien en daarom alleen 15% op de aflossingsvrije gedeelte mag aflossen. Naja. Dat zal nog 4-5 jaar zijn of zo met het bedrag wat ik mag aflossen. Jammer is het wel.
[...]
Alleen is de hypotheek ooit aangegaan via de makelaar (die kon me de beste aanbieding geven ivm de andere 4-5 hypotheekverstrekkers)
Maar de hypotheek is nu 3x van "eigenaar" verandert. Het is nu overgebracht naar reaal, maar zij kunnen me ook niet veel wijzer maken
Ik zelf zit bij Rabobank, daar mag je 20% per jaar aflossen, ik heb een aflossingsvrij gedeelte, dat dan ook nog in 2 stukken is verdeeld, maar per saldo is 20% 20% natuurlijk. Daarnaast helft spaarhypotheek.
Ik heb destijds nagevraagd wat de mogelijkheden waren, hier ook destijds een topic voor geopend en uit die berekeningen kwam naar voren dat je het beste rendement (zo noem ik het maar even) haalt uit aflossen op je aflossingvrije hypotheek (in mijn geval dan). Het verkorten (verhogen van je spaardeel kan niet) van de loopduur van de spaarverzekering lijkt gunstig, maar als je alles berekend is aflossen op aflossingvrije deel voordeliger.
Ik zelf wil de komende jaren (nog 25 te gaan) in ieder geval 1 deel van de aflossingsvrije hypotheek zien af te lossen (30K), en bij het andere deel (90K) zien we wel hoe ver we komen met aflossen. OVer 25 jaar als ik 53 ben hoop ik in de meest negatieve scenario dat ik nog 90K schuld heb bij de bank, daar kan ik prima mee leven
Het betrof hier een roestige pauperauto van inderdaad 20 jaar oud (zo'n knaken Mercedes) met daaronder/in een onder getatoeëerde corpulente man die zo te zien z'n scheerapparaat ook al had moeten verpanden. Er is een verschil, je kunt heel goed zien of iemand netjes onderhoud aan het plegen (zoals ik ook doe, dingen als ruitewissers vervangen, ruitesproeiervloeistof bijvullen, zelf winterbanden monteren) of het halve motorblok (inclusief olievlekken op straat) aan het wisselen is. Ik dacht dat de beeldspraak wel duidelijk zou zijn, mea culpa.RemcoDelft schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:11:
[...]
Ik verbaas me dat a. je vindt dat aan je autoklussen als "verpauperen" ziet, en b. dat dat blijkbaar dusdanige impact heeft, dat jij weet dat iemand een straat achter je schoonouders aan z'n auto klust! Straks gaan mensen ook nog zelf hun ramen wassen en hun huis verbouwen![]()
Natuurlijk is er iets verschil tussen een roestige pauperauto van 20 jaar oud waar je onder moet liggen om hem aan de praat te houden, en een veel nieuwere auto die gewoon regulier onderhoud krijgt. Maar in beide gevallen past zelf doen wat je zelf kan doen prima bij onafhankelijkheid.
Even uit nieuwsgierigheid, kun je ook prima met de gedachte leven dat je vervolgens nog een jaartje of 18 tot 20 moet werken? Of is FO voor jou je hypotheek ver aflossen zodat je wat meer financiele vrijheid hebt, dat kan natuurlijk ook.martinusz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 08:33:
[...]
OVer 25 jaar als ik 53 ben hoop ik in de meest negatieve scenario dat ik nog 90K schuld heb bij de bank, daar kan ik prima mee leven
Ik streef niet specifiek FO na zodat ik met 50 jaar niet meer hoef te werken neeAccountant schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:49:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, kun je ook prima met de gedachte leven dat je vervolgens nog een jaartje of 18 tot 20 moet werken? Of is FO voor jou je hypotheek ver aflossen zodat je wat meer financiele vrijheid hebt, dat kan natuurlijk ook.
Ik gebruik veel tips hier om geld te besparen, deels om leuke dingen van te doen, deels om zaken als hypotheek zo ver als mogelijk af te lossen. Zo lang ik nu en in de toekomst alles kan doen wat ik wil (wat ik nu ook kan) vind ik het prima en ik vind werken geen straf, wellicht in de toekomst als ik wat ouder ben wat minder werken, maar ik vind het niet erg om mijn tijd ook in te zetten om te werken.
(daarnaast hebben wij geen 2 topinkomens, dus echt FO zou ook echt JAREN duren voordat we dat uberhaupt echt zouden kunnen worden)
Haha, bij mij mag je jaren ook met hoofdletters schrijven. Hoop met 60 te kunnen stoppen dat is nog 29 jaar voor mij dat is toch ook nog een hele tijd,dat zou relatief eenvoudig te bewerkstelligen moeten zijn. Maar als mijn 10 jaarsplanning uitkomt dan zou het met 5 tot 10 jaar verkort kunnen worden. Veel eerder hoeft voor mij ook niet zo nodig. We houden wel van enige vorm van luxe. Kraakpanden en in ons gevoel leuke dingen ontzeggen of (nog) goedkopere alternatieve voor zoeken past niet in ons straatje, dan maar langer werken.martinusz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:56:
[...]
(daarnaast hebben wij geen 2 topinkomens, dus echt FO zou ook echt JAREN duren voordat we dat uberhaupt echt zouden kunnen worden)
De exacte invulling van getallen en leeftijden zie ik dan later wel weer. Nu is het gewoon zaak het geld vast te houden en te laten renderen.
Je hebt nu, op je 30e al ruim 1 ton "over".. en verwacht toch nog tot je 60e te moeten werken??
Ik heb -by far- geen ton spaargeld nu en verwacht hooguit 5 tot 7 jaar langer te werken dan wat jij plant.
Gaat het tegen die tijd niet meer? Zie ik dat dan wel weer. Ik kan onmogelijk zo ver concreet vooruitdenken. Wel met excel + grote rekensom erbij natuurlijk, maar dat slaat imho nergens op.
Het is een hele vreemde gedachte dat men denkt in de hand te kunnen houden hoe je leven gaat lopen. Nu al op je 30e denken te weten hoe het er op je 60e (financieel) voorstaat is een illusie. Ik zeg dus niet dat het gek is oid, het zit in ons allemaal om zo te denken. Echter... het is een volkomen irrationele gedachte.
Persoonlijk zou die buffer van 1 ton lekker proberen "vast" te houden en voor de rest NU genieten! Elke dag weer opnieuw! Zoveel mogelijk
Dan voel ik me juist op en top FO. Als ik alleen maar bezig moet zijn met bedenken wat ik later met dat geld zou moeten... of eventueel willen... Ik weet niet, dan zou ik me juist erg afhankelijk gaan voelen.
Ik heb -by far- geen ton spaargeld nu en verwacht hooguit 5 tot 7 jaar langer te werken dan wat jij plant.
Gaat het tegen die tijd niet meer? Zie ik dat dan wel weer. Ik kan onmogelijk zo ver concreet vooruitdenken. Wel met excel + grote rekensom erbij natuurlijk, maar dat slaat imho nergens op.
Het is een hele vreemde gedachte dat men denkt in de hand te kunnen houden hoe je leven gaat lopen. Nu al op je 30e denken te weten hoe het er op je 60e (financieel) voorstaat is een illusie. Ik zeg dus niet dat het gek is oid, het zit in ons allemaal om zo te denken. Echter... het is een volkomen irrationele gedachte.
Persoonlijk zou die buffer van 1 ton lekker proberen "vast" te houden en voor de rest NU genieten! Elke dag weer opnieuw! Zoveel mogelijk
Je kan ook een tussenweg nemen. Kosten omlaag door je hypotheek voor een deel aflossen en dan minder uren hoeven werken om rond te komen. Parttime werken = parttime vast met pensioen
Dat zou ook mijn insteek zijn als ik nu meer dan genoeg geld zou hebben inderdaad. Alhoewel ik daar nu ook weer niet zo keihard naar streef 
Ik zeg niet dat je alles maar moet opmaken en verspillen uiteraard. Een gezonde buffer is helemaal niks mis mee, en deze in het redelijke bewaken is ook absoluut prima en zelfs verstandig zou ik zeggen...
Maar inderdaad. Vooral zoveel mogelijk in het NU leven werkt voor mij het beste.
Ik zeg niet dat je alles maar moet opmaken en verspillen uiteraard. Een gezonde buffer is helemaal niks mis mee, en deze in het redelijke bewaken is ook absoluut prima en zelfs verstandig zou ik zeggen...
Maar inderdaad. Vooral zoveel mogelijk in het NU leven werkt voor mij het beste.
[ Voor 7% gewijzigd door GeeEs op 11-03-2014 12:18 ]
Mits je de aflossing op aflossingsvrije gedeelte voldoende vind. Als je MEER wilt aflossen dan kom je op de max boetevrije aflossing.martinusz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 08:33:
[...]
Als Reaal de huidige verstrekker is kun je het daa vragen, anders een onafhankelijk adviseur raadplegen, maar dit kost natuurlijk ook geld![]()
Ik zelf zit bij Rabobank, daar mag je 20% per jaar aflossen, ik heb een aflossingsvrij gedeelte, dat dan ook nog in 2 stukken is verdeeld, maar per saldo is 20% 20% natuurlijk. Daarnaast helft spaarhypotheek.
Ik heb destijds nagevraagd wat de mogelijkheden waren, hier ook destijds een topic voor geopend en uit die berekeningen kwam naar voren dat je het beste rendement (zo noem ik het maar even) haalt uit aflossen op je aflossingvrije hypotheek (in mijn geval dan). Het verkorten (verhogen van je spaardeel kan niet) van de loopduur van de spaarverzekering lijkt gunstig, maar als je alles berekend is aflossen op aflossingvrije deel voordeliger.
Ik zelf wil de komende jaren (nog 25 te gaan) in ieder geval 1 deel van de aflossingsvrije hypotheek zien af te lossen (30K), en bij het andere deel (90K) zien we wel hoe ver we komen met aflossen. OVer 25 jaar als ik 53 ben hoop ik in de meest negatieve scenario dat ik nog 90K schuld heb bij de bank, daar kan ik prima mee leven
Maar ik heb een loophole gevonden om toch alles te mogen aflossen (of tenminste zoveel als je wilt). Maar dan moet je wel een familie hebben die ook net zoveel wil/kan aflossen. Gelukkig is dat wel zo in mijn familie
Je mag in 2014 tot een ton boetevrij aflossen indien deze afkomstig is van een schenking.
Nou kan ik natuurlijk mijn schoonzus vragen om mij een xx-bedrag te schenken tbv aflossen hypotheek.
Omgekeerd kan ik ook direct mijn schoonzus hetzelfde bedrag schenken tbv aflossen van haar hypotheek.
(natuurlijk wel tegelijkertijd inloggen op internetbankieren en tegelijkertijd op overboeken klikken als je elkaar niet vertrouwt
Zo blijf je aan de regels houden, maar bereik toch je doel
(of zie ik iets over het hoofd?)
En vantevoren checken of je hypotheekverstrekker ook idd zulke schenkingsaflossingen boetevrij verwerkt.
(trouwens, heb je link naar die topic?)
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 11-03-2014 12:39 ]
Of je vaste lasten zodanig omlaag krijgen dat je met een minimumloonbaantje ook wel zal lukken om af te lossen.zomertje schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:14:
Je kan ook een tussenweg nemen. Kosten omlaag door je hypotheek voor een deel aflossen en dan minder uren hoeven werken om rond te komen. Parttime werken = parttime vast met pensioen
En dan ga je een baan nemen die je altijd al wilt doen. Een haalbare jongensdroom als dierentuinverzorger of circusartiest of zo.
Klopt, maar ik ga nooit meer dan 20% van het totaal per jaar af kunnen lossen, dus daar maak ik mij niet zo druk omkmf schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:37:
[...]
Mits je de aflossing op aflossingsvrije gedeelte voldoende vind. Als je MEER wilt aflossen dan kom je op de max boetevrije aflossing.
Maar ik heb een loophole gevonden om toch alles te mogen aflossen (of tenminste zoveel als je wilt). Maar dan moet je wel een familie hebben die ook net zoveel wil/kan aflossen. Gelukkig is dat wel zo in mijn familie
Je mag in 2014 tot een ton boetevrij aflossen indien deze afkomstig is van een schenking.
Nou kan ik natuurlijk mijn schoonzus vragen om mij een xx-bedrag te schenken tbv aflossen hypotheek.
Omgekeerd kan ik ook direct mijn schoonzus hetzelfde bedrag schenken tbv aflossen van haar hypotheek.
(natuurlijk wel tegelijkertijd inloggen op internetbankieren en tegelijkertijd op overboeken klikken als je elkaar niet vertrouwt)
Zo blijf je aan de regels houden, maar bereik toch je doel![]()
(of zie ik iets over het hoofd?)
En vantevoren checken of je hypotheekverstrekker ook idd zulke schenkingsaflossingen boetevrij verwerkt.
(trouwens, heb je link naar die topic?)
Is het eigenlijk 20% (of elk ander percentage) van het op dat moment nog openstaande bedrag? Want dan wordt dat natuurlijk steeds kleiner per jaar...?
Ik moest even spitten, maar dat was dit topic: Hypotheek extra sparen of aflossen?
Gedurende het topic komen er wat berekeningen voorbij etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 11-03-2014 12:53 ]
Het nastreven van FO staat grotendeels los van genieten. Meer consumeren in de zin van meer geld uitgeven, hoeft niet gelijk te staan aan nu leven en genieten. Het heeft ook wat met creativiteit binnen de mogelijkheden te maken. Met je vrouw/vriendin/vrienden een picknick houden, kan net zoveel of meer met nu leven en genieten te maken hebben, dan een willekeurig restaurant in duiken. Wat ik dus probeer te zeggen is dat geld uitgeven niet per definitie meer geluk oplevert, of dat van het leven genieten FO in de weg staat. Heb het idee dat je die gedachte een beetje moet proberen los te laten, of in ieder geval in te zien dat het los van elkaar staat.GeeEs schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 11:43:
Persoonlijk zou die buffer van 1 ton lekker proberen "vast" te houden en voor de rest NU genieten! Elke dag weer opnieuw! Zoveel mogelijkDan voel ik me juist op en top FO. Als ik alleen maar bezig moet zijn met bedenken wat ik later met dat geld zou moeten... of eventueel willen... Ik weet niet, dan zou ik me juist erg afhankelijk gaan voelen.
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]
Geld uitgeven levert niet per definitie meer geluk op. Mijn boot doet dat wel. Ontzettend luxe, maar dat ding geeft me een hoop vrijheid en plezier in mijn vrije tijd, daar kan geen ander luxe-object tegenop.
Paar duizend euro aan vaste lasten per jaar, tja, dat zullen de FO-adepten hier niet snel uitgeven. Staat wel tegenover dat mijn weekendjes weg in de zomer en de lange zomervakantie geen drol kosten. Eten moet ik thuis ook, ankeren in de natuur is gratis. Zou het ding niet meer kunnen missen, dan werk ik wel gewoon wat langer. Ik vind het risico te groot dat ik na m'n 65e fysiek niet sterk genoeg meer ben voor langere zeilreizen, dat gezondheidsaspect mis ik in dit topic vaak toch wel. Mijn ouders en hun vrienden beginnen nu zo'n beetje 65+ te worden en ik zie teveel kwaaltjes, ziektes en overlijdens eerlijk gezegd. Niet iedereen wordt 90.
Paar duizend euro aan vaste lasten per jaar, tja, dat zullen de FO-adepten hier niet snel uitgeven. Staat wel tegenover dat mijn weekendjes weg in de zomer en de lange zomervakantie geen drol kosten. Eten moet ik thuis ook, ankeren in de natuur is gratis. Zou het ding niet meer kunnen missen, dan werk ik wel gewoon wat langer. Ik vind het risico te groot dat ik na m'n 65e fysiek niet sterk genoeg meer ben voor langere zeilreizen, dat gezondheidsaspect mis ik in dit topic vaak toch wel. Mijn ouders en hun vrienden beginnen nu zo'n beetje 65+ te worden en ik zie teveel kwaaltjes, ziektes en overlijdens eerlijk gezegd. Niet iedereen wordt 90.
Je moet natuurlijk ook niet als een kluizenaar leven om dan op je 60e extra geld te kunnen uitgeven. Het is voornamelijk besparen op de essentiele zaken zonder het echt te voelen (bv switchen van gasleverancier, etc...) en de niet essentiele zaken schrappen waar kan. Wat onder "essentieel" valt, is voor iedereen anders. Bij sommigen zijn reizen belangrijk, dus daar willen ze niet mee stoppen. Bij de meesten zijn dit kost & inwoon uiteraard en dan hobbies.
Maar je kan je afvragen: moet je bv echt elk jaar een nieuwe smartphone kopen. Heb je echt die twee extra nieuwe functies nodig die ze toegevoegd hebben en brengt het jou dan zoveel "geluk" om dit elk jaar te hebben. Of koop je er eentje waarmee je dan een jaar of 5 mee werkt voor je overschakelt. (Sommigen zullen dan zeggen: heb je uberhaubt een smartphone nodig, waarom geen model van 30€ gewoon om te bellen en smsen. Hangt er vanaf wat je wil en nodig hebt). Leef je minder omdat je 5 jaar met dezelfde smartphone doet? Lijkt me van niet. Ik vind het altijd grappig dat mensen zeggen niet te kunnen rondkomen. En dan wel hun nieuwste iphone bovenhalen en in hun auto stappen die nog niet afbetaald is om dan voor de 3e keer in de week uit eten te gaan. Tja...
Ik heb zelf een leuk sociaal leven, game regelmatig, ga éénmaal per jaar op reis (en dan meestal later op het jaar nog een citytrip), fiets regelmatig en ik kook lekkere dingen voor mezelf. Ik heb niet het gevoel dat ik veel mis en dat ik niet leef, gewoon omdat ik ook nog een mooi bedrag per maand opzij zet. Ik bespaar geld omdat ik bv geen koffie drink, mijn auto mij 500€ initieel gekost heeft, ik met de fiets boodschappen doe ipv met de auto. Ik betaal gemiddeld 2€ per maand aan gsm/smartphone-kosten ipv zo'n bundel die me 20-30€ per maand kost, ... Met al die hotspots, werk, thuis, ... heb ik bijna altijd genoeg aan "gratis" wifi, ... Dat zijn allemaal zaken die voor mij persoonlijk zo weinig mogelijk mogen kosten en gewoon moeten werken.
Het is natuurlijk moeilijker met een lager loon omdat er altijd een deel vaste lasten zijn. Je moet natuurlijk ook onthouden dat je op lagere leeftijd met een lager loon begint en dat dit normaal nog stijgt. Als je een werkende vriend(in) hebt verdubbelt het inkomen van je gezin, maar de kosten verdubbelen normaal gezien niet (al zijn sommige vrouwen/mannen hier wel duidelijk een uitzondering
) etc...
Je leest hier vaak dat je nu moet leven en niet later, maar je kan het ook omgekeerd zetten: Wat als jij morgen je job verliest of je hebt een accident waardoor je lange tijd moet revalideren. De maatschappij zal je wel een handje helpen qua inkomen maar je zal veel meer als een kluizenaar moeten leven dan de mensen die momenteel sparen. (En die ook jaren dezelfde levenstijl kunnen aanhouden na jobverlies indien ze dat willen).
Maar je kan je afvragen: moet je bv echt elk jaar een nieuwe smartphone kopen. Heb je echt die twee extra nieuwe functies nodig die ze toegevoegd hebben en brengt het jou dan zoveel "geluk" om dit elk jaar te hebben. Of koop je er eentje waarmee je dan een jaar of 5 mee werkt voor je overschakelt. (Sommigen zullen dan zeggen: heb je uberhaubt een smartphone nodig, waarom geen model van 30€ gewoon om te bellen en smsen. Hangt er vanaf wat je wil en nodig hebt). Leef je minder omdat je 5 jaar met dezelfde smartphone doet? Lijkt me van niet. Ik vind het altijd grappig dat mensen zeggen niet te kunnen rondkomen. En dan wel hun nieuwste iphone bovenhalen en in hun auto stappen die nog niet afbetaald is om dan voor de 3e keer in de week uit eten te gaan. Tja...
Ik heb zelf een leuk sociaal leven, game regelmatig, ga éénmaal per jaar op reis (en dan meestal later op het jaar nog een citytrip), fiets regelmatig en ik kook lekkere dingen voor mezelf. Ik heb niet het gevoel dat ik veel mis en dat ik niet leef, gewoon omdat ik ook nog een mooi bedrag per maand opzij zet. Ik bespaar geld omdat ik bv geen koffie drink, mijn auto mij 500€ initieel gekost heeft, ik met de fiets boodschappen doe ipv met de auto. Ik betaal gemiddeld 2€ per maand aan gsm/smartphone-kosten ipv zo'n bundel die me 20-30€ per maand kost, ... Met al die hotspots, werk, thuis, ... heb ik bijna altijd genoeg aan "gratis" wifi, ... Dat zijn allemaal zaken die voor mij persoonlijk zo weinig mogelijk mogen kosten en gewoon moeten werken.
Het is natuurlijk moeilijker met een lager loon omdat er altijd een deel vaste lasten zijn. Je moet natuurlijk ook onthouden dat je op lagere leeftijd met een lager loon begint en dat dit normaal nog stijgt. Als je een werkende vriend(in) hebt verdubbelt het inkomen van je gezin, maar de kosten verdubbelen normaal gezien niet (al zijn sommige vrouwen/mannen hier wel duidelijk een uitzondering
Je leest hier vaak dat je nu moet leven en niet later, maar je kan het ook omgekeerd zetten: Wat als jij morgen je job verliest of je hebt een accident waardoor je lange tijd moet revalideren. De maatschappij zal je wel een handje helpen qua inkomen maar je zal veel meer als een kluizenaar moeten leven dan de mensen die momenteel sparen. (En die ook jaren dezelfde levenstijl kunnen aanhouden na jobverlies indien ze dat willen).
Het percentage gaat over het oorspronkelijke bedrag.martinusz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:52:
[...]
Is het eigenlijk 20% (of elk ander percentage) van het op dat moment nog openstaande bedrag? Want dan wordt dat natuurlijk steeds kleiner per jaar...?
(anders zou je, afgezien bij het aflopen van de renteperiode, ook nooit je hypotheek boetevrij kunnen aflossen, de helft van de helft van de helft van de helft etc. eindigt nooit...)
Dat roep ik ook al meerdere malen. Ben het dan ook helemaal met je eens.mossel schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:54:
[...]
Het nastreven van FO staat grotendeels los van genieten. Meer consumeren in de zin van meer geld uitgeven, hoeft niet gelijk te staan aan nu leven en genieten. Het heeft ook wat met creativiteit binnen de mogelijkheden te maken. Met je vrouw/vriendin/vrienden een picknick houden, kan net zoveel of meer met nu leven en genieten te maken hebben, dan een willekeurig restaurant in duiken. Wat ik dus probeer te zeggen is dat geld uitgeven niet per definitie meer geluk oplevert, of dat van het leven genieten FO in de weg staat. Heb het idee dat je die gedachte een beetje moet proberen los te laten, of in ieder geval in te zien dat het los van elkaar staat.
Zoals ik ook al eerder aangaf vind ik FO een vaag begrip. Want je gaat daar in mijn ogen vanuit dat je onafhankelijk van geld bent. Maar ik lees hier gewoon letterlijk veel mensen die toch maar proberen om de geldstroom en buffer toch maar zo hoog en veel mogelijk te houden... Om daar vervolgens niet meer van afhankelijk te zijn... Niet zo gek, want je bent nu eenmaal toch sterk afhankelijk van geld als middel om te leven in deze maatschappij (en wereld).
Ik ben meer het picknick type inderdaad. Gewoon genieten van datgene wat er NU is. Niet zozeer bezig zijn met wat ik later allemaal nog wil of zou kunnen met "geld". Natuurlijk heb ik ook dromen en nog (te) veel wensen... maar dat is juist het mooie vind ik
Ik ben niet iemand die persé dezelfde levensstijl zou willen aanhouden als de situatie verandert. We mogen van geluk spreken dat we hier in het westen wonen, maar als het morgen over is.. naja.. dat zie ik dan wel weer. Ik wordt niet ongelukkig van de gedachte dat mijn leven er misschien heel anders uitziet over 1 jaar. Danwel positief, danwel negatief (liever niet natuurlijk) maar dat heb je gewoon eigenlijk niet in de hand. Het enige dat ik nu wel zeker weet is dat ik daar 100% zeker wel weer een mouw aan kan passen indien nodig. Ik heb in mijn relatief korte leven al een hoop momenten meegemaakt dat ik achteraf dacht.. jeetje.. als ik dat nou had geweten... dan....Lointje schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:07:
Maar nog nooit heb ik de echte tegenslagen kunnen voorzien. Echter wel overleefd en sta nu sterker dan ooit in het NU. Nergens spijt van gehad
Simpel gezegd.. Als ik vandaag 10 miljoen win/heb/krijg, zal ik waarschijnlijk mijn levensstijl daarop direct aanpassen en een paar dingen gaan kopen waar ik altijd van gedroomd heb maar nooit kon kopen, gewoon omdat het dan kan. Ook zou ik denk ik ander werk gaan zoeken of me (vrijwillig) gaan inzetten op wat meer sociale vlakken (iets dat ik wel een beetje mis in mijn huidige job, waar ik het verder overigens prima naar mijn zin heb)
Als ik vandaag alles verlies wat ik heb... dan passen we de boel de andere kant op aan. Ik heb het allemaal meegemaakt, dat ik ruim voldoende geld had (behalve die 10 miljoen dan) en ook momenten dat ik zwaar, echt zwaar in het rood stond... Maar ben achteraf gezien nooit echt ongelukkig geweest, nog nooit een uitkering nodig gehad, nog nooit substantiële steun van mijn ouders nodig gehad, financieel gezien. Daar voel ik me prettig bij en prijs mezelf een gelukkig mens. Geld is maar een noodzakelijk kwaad imho
[ Voor 43% gewijzigd door GeeEs op 11-03-2014 13:32 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.