Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 17:27:
Nee, dat impliceer je zelf, maar is niet wat ik beweer- alleen op pag.1 van dit topic had TS het volgens mij over 500.000 euro spaargeld en dat zou ik persoonlijk niet doen, "geld moet rollen" geldt ook voor het feit dat activiteit iets oplevert, stilstaan kost alleen maar geld. Als ik sommigen hier hoor plannen voor over 50 jaar, dan denk ik: maak die wereldreis, wellicht krijg je over 5 jaar wel diagnose 'terminaal' en dan lukt het niet meer. Ik vind plannen een goede zaak, maar de tijden zijn absoluut veranderd- let op de de crisismaatregelen enz. Je kunt er niet meer prat op gaan, dat wat je nu plant, over 10-15-20-25-50 jaar nog van toepassing is.
"Life is short, eat desert first."
TS bedoelt 500K vermogen, de indeling zal uit diverse bestanddelen bestaan. 50 jaar vooruit plannen vind ik wat ver ik plan zelf momenteel niet verder dan 10 jaar vooruit (eerst vermogen opbouwen en dan verder zien).
Het nagerecht eerst nuttigen dat zie ik met name bij mensen die op afbetaling kopen (woonhuis niet meegrekend, mits je aflost).
Laten we eens de uitgave van een modale man beschrijven:
- Eigen huisje met een leuke inrichting en alle bij behorende kosten
- 2 keer per jaar op vakantie
- 1 of 2 auto's
- Verzekering tegen ziektekosten (gelukkig goed geregeld in NL)
- Voedsel
- Uitgaan/uiteten
Dit is even op hoofdlijnen.
Nu de uitgaven van iemand die 3-4-5 of 10 keer modaal verdient:
- Eigen huisje met een leuke inrichting en alle bij behorende kosten
- 2-5 keer per jaar op vakantie
- 3 of 4 auto's
- Verzekering tegen ziektekosten (gelukkig goed geregeld in NL)
- Voedsel
- Uitgaan/uiteten
Het enige verschil in uitgave zit hem in de hoogte en wellicht de frequentie. Daarnaast zal iemand die 3 tot 10 keer modaal verdient ook nog eens een factor 1,25 tot 2 meer werken als een modale werknemer.
Wat wil ik zeggen hiermee. Wij zijn blij met ons iets boven modale salaris, we maken prijs bewuste keuzes en daardoor kunnen we 30-40% van ons inkomen sparen.
Zouden we meer in het nu leven dan zouden we vanaf nu op iedere uitgave post een schepje erop moeten gooien.
-Groter gaan wonen (afgelegen villa echt leuk voor een opgroeiend kind)
- Nieuwe auto misschien die droom 5 serie (maar die moet dan wel weer over 2-3 jaar vervangen worden)
- ipv zoals nu 4 keer op vakantie richting de 6 keer of wellicht luxere vakanties boeken;
- Niet 2 keer per maand buiten de deur eten maar iedere week
Misschien klinkt het raar maar dat maakt mij niet gelukkiger dan dat ik nu ben. Ik ben tevreden met wat ik heb! Hierdoor kan ik er stiekem aan denken om voor mijn 60ste met pensioen te gaan (toch mooi 12 jaar gewonnen voor iemand van 30).
Mocht ik eerder sterven/krijg ik een doodsdiagnose kunnen we altijd nog beslissen het geld in no time aan een bucketlist te besteden. Zou er geen tijd voor zijn dan heb ik toch een mooi leven gehad en heeft de vrouw en kleine ook nog wat (wel zo sociaal je dierbaren goed achter te laten).
En voor mijn echte dromen moet ik toch de fast lane hebben die bestaat uit ferrari's en mega huizen daarom blijft dromen mooi!