Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.003 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 12:23
Lointje schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:34:
Beleggen en beloofde rendementen zijn altijd wel leuk, maar het is iets van de lange duur.
Dat is aan de andere kant ook de reden dat het verstandig is om zo vroeg mogelijk ermee te beginnen. Zeker het per maand/kwartaal inleggen in een indextracker (of meerdere) zorgt ervoor dat je over 30 jaar goede rendementen gehaald kan/zal hebben.

Verder ben ik het overigens wel mee eens dat in de beginjaren sparen voor de opbouw van het vermogen zal zorgen. Persoonlijk lijkt het me verstandig om beide te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
Voor een complete leek op dit gebied, over hoeveel geld hebben we dan?
Moet je voor beleggen altijd een x bedrag al starten? (10K ofzo)
Of kun je ook met 0 euro beginnen?

En is er een minimale inleg? Of kun je bij wijze van spreken met 50 euro per maand inleggen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
martinusz schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:57:
Voor een complete leek op dit gebied, over hoeveel geld hebben we dan?
Moet je voor beleggen altijd een x bedrag al starten? (10K ofzo)
Of kun je ook met 0 euro beginnen?

En is er een minimale inleg? Of kun je bij wijze van spreken met 50 euro per maand inleggen?
Wat ik zelf doe is per maand een vast bedrag in enkele index trackers / beleggingsfondsen in te leggen. Het hangt wel van de broker af of maandelijks of per kwartaal inleggen zinvoller is. Bij te hoge transactiekosten is maandelijks inleggen met 50 Euro niet handig, dan vreten de transactiekosten je rendement op.

Ik meen dat ING momenteel geen transactiekosten meer hanteert voor het aanschaffen van index trackers en beleggingsfondsen, waardoor het interessant is om met een laag bedrag iedere maand in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:09
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:30:
[...]
Het ligt eraan in welke context dit gezegd wordt. Als ze daarmee bedoelen dat je het beter kan uitgeven dan is het inderdaad dom. Als ze ermee bedoelen dat je ook naar andere spaar/beleggings categorieen kan kijken is het een ander verhaal
Doelde op beide categorieën. De eerste groep daar kan ik sowieso niet zoveel mee, maar met name bij de tweede groep word je op tv als een ware idioot uitgemaakt als je je geld op een spaarrekening hebt staan (de vermogens beheerder bij Harry Mens). Er is mijn inziens niets mis mee een groot deel van je vermogen in cash aan te houden. Je weet dat het rendement ruk is maar je weet wat je hebt en wat je krijgt. Voor vele mensen is dat een heel geruststellende gedachte. Even zoeken naar een kortlopende deposito levert toch al snel 1% meer op als op de spaarrekening.
Met name de "die hard" beleggers/speculanten die verklaren mensen voor gek dat het geld staat weg te rotten op een spaarrekening. Maar die mensen vergeten mijn inziens dat cash aanhouden ook een bepaalde positie is.
Mensen moeten met hun eigen verdiende geld doen waar ze zich prettig bij voelen en zich geen zaken laten aanpraten, dat probeer ik duidelijk te maken. Het is zeker aan te raden je te verdiepen in beleggen om je rendement te verhogen. Maar verdiep je er dan wel zelf in voordat je het uit handen geeft. Weet tot op bepaalde hoogte wat andere mensen met je geld doen/hoe het spel gespeeld kan worden.
Lointje schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:34:

Dus eens je een buffer hebt en je jouw geld kan missen voor een heleboel jaar, dan pas zou ik op de beurs beginnen. (Maar dat is mijn bescheiden en redelijk defensieve mening).
Jup ik zou ook zeggen een minimale buffer van 1 jaar. Daarnaast is hij nog jong dus krijgt hij nog duurdere uitgave voor zijn kiezen (huisje inrichten/auto/vriendin). Ik vind het persoonlijk niet handig te gaan beleggen om dit op kort termijn (5jaar) weer te moeten opnemen. Persoonlijk vind ik dat het risico niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb 20k achter de hand en heb naar aanleiding van dit topic de financiële huishouding eens goed doorgenomen.
Bedoeling is nu om 400 per maand opzij te zetten, 150 naar een spaarrekening en 250 in indexfondsen. Die laatste is ook stop te zetten, maar ik heb de intentie om er een 20jarig project van te maken ;)
Als er in de toekomst meer financiële ruimte komt zal ik eerder de spaarkant verhogen zoals ik er nu insta :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-09 10:02
Hmm, ik had net een startpakket van Alex aangevraagd, maar zie nu dus dat je voor indexbeleggen beter bij ING af bent? Moet het e.e.a. nog verder uitrekenen uiteraard, maar als je maandelijks in wilt leggen, zijn transactiekosten snel gemaakt / verdiend.

Persoonlijk hebben mijn vrouw en ik een buffer van >1 jaar, spaargeld om vanaf volgend jaar de hypotheek verder mee af te gaan lossen, dit jaar nog geen kinderen in de pipeline (ivm onderzoeken en bijna uitbehandeld mbt IVF).
Dus volgens mij financieel gezien een ideaal jaar om voorzichtig €500/maand richting indices te schuiven. Dan blijft er genoeg te sparen over voor het geval onze kinderwens toch nog uit mag komen, of om de spaarpot uit te breiden; we hebben onze huidige woonsituatie erg uitgekozen met de kinderwens in het achterhoofd en mocht die weg definitief afgesloten worden, zouden mijn vrouw en ik graag nog een keer verhuizen en daar kan dan een spaarpot goed voor gebruikt worden.

Iemand een goed startpunt om in te lezen over indexbeleggen? Ik denk aan zaken als welke trackers, spreiding, risico's van 'kleinere' indices e.d.? Los van het beleggingstopic natuurlijk, waar naar mijn mening veel over handelein in aandelen, opties of Forex gepraat wordt

Ook ik onderstreep dat 'leren besparen' het beste rendement oplevert. Voor mij persoonlijk betaalde ik Ziggo bijna €50 per maand teveel omdat ik de hoogste snelheid (+20)+ volledig DTV (+12 ofzo) + sport1 (+15) wilde. Op een gegeven moment naar basispakket gegaan en totaal niks aan gemist.
Mijn allrisk autoverzekering (jaja dure auto, maar sommige luxe kan ik (nog) geen afstand van doen) kon met 30 euro pm naar beneden toen ik er 20 minuten in stak om iets uit te zoeken met gelijkblijvende dekking.
Allemaal luiheid en nu levert het elke maand weer goed geld op, zonder (voor ons persoonlijk) in te leveren op luxe.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
MindWarp schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:56:

Ook ik onderstreep dat 'leren besparen' het beste rendement oplevert. Voor mij persoonlijk betaalde ik Ziggo bijna €50 per maand teveel omdat ik de hoogste snelheid (+20)+ volledig DTV (+12 ofzo) + sport1 (+15) wilde. Op een gegeven moment naar basispakket gegaan en totaal niks aan gemist.
Mijn allrisk autoverzekering (jaja dure auto, maar sommige luxe kan ik (nog) geen afstand van doen) kon met 30 euro pm naar beneden toen ik er 20 minuten in stak om iets uit te zoeken met gelijkblijvende dekking.
Allemaal luiheid en nu levert het elke maand weer goed geld op, zonder (voor ons persoonlijk) in te leveren op luxe.
Klopt, de punten waarop wij besparen zonder dat het pijn doet:

- Verzekeringen (altijd goed om eens na te gaan)
- Energie (voor het eerst in 10 jaar overgestapt)
- TV/internet abo
- Abonnementen (denk aan sportschool, bladen, mobiele telefonie, etc)
- Boodschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Van de week een raspberry pi gekocht, geen Fox sports meer nodig, geen Film1 alles is via zo'n kastje gratis te bekijken. Is toch een besparing van 30+ per maand!
Ook snelheid van max, naar middel abbo gezet, tv van max naar middel pakket, scheelt ook weer 2 tientjes. :)

En inderdaad je mist er niks aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dat hebben wij ook iets meer dan een jaar geleden gedaan. Zelfs hele TV abbo de deur uit. Ik pak gewoon gratis Ned 1,2,3 uit de lucht, en zelfs dat kijken we weinig. Mocht je niet zo'n goed signaal kunnen krijgen met de antenne, dan kun je ook via de Raspberry Pi (of iets anders met XMBC erop) de Nederland24 plugin installeren. Krijg je livestreams van Ned 1,2,3, maar ook Holland Doc en anderen, en een kanaal waar het journaal de hele tijd herhaalt wordt.
(en dan ook nog verschillende uitzendinggemist plugins natuurlijk)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
MindWarp schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:56:
Dat is precies het punt, de luiheid/angst om iets te veranderen dat is de zwakte van de gemiddelde mens!

- Ziggo heb ik ook aangepast (mocht het me niet bevallen kan ik per maand switchen) maar ben al 3 maanden tevreden met basis. Ik dacht het ook nodig te hebben :+
-Energie: Deze maand EON opgezegd, ik ga voor de 2e keer terug naar OXXIO claim mijn IPAD zeg direct op en ga weer terug naar EON (nu op mijn vrouws naam). Oude IPAD zal ik verkopen, 2 IPADS is overkill.
- Boodschappen gewoon het B-merk eens proberen of het niet tussen je oren zit

Ik discusieer vaker met mensen erover en krijg dan als gemiddelde antwoord: dat is het mij niet waard.

Zelf kijk ik regelmatig op http://gratis.startpagina.nl/prikbord/. Hierop worden geld terugacties gepost. Kleine moeite bestaande uit enkele handelingen: product kopen, (deels fictieve) gegevens achterlaten en bonnetje opsturen. Ik heb 4 betaalrekeningnummers dus doe meestal 4 keer mee :) . Je kunt het uitgekookt of krenterig noemen maar goed dat boeit me niet veel. Moeten de aanbieders maar niet strooien met "gratis cadeaus" (op kosten van de arme zittenblijvers).
martinusz schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:15:
Van de week een raspberry pi gekocht, geen Fox sports meer nodig, geen Film1 alles is via zo'n kastje gratis te bekijken.
EDIT:
Ga op eigen onderzoek uit of een PI handig is voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 23-01-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16

Don Quijote

El Magnifico

Nu gaat het wel wat ver, Fox Sports gratis kijken via de Pi is natuurlijk niet legaal. En ook misbruik maken van aanbiedingen door je niet aan de algemene voorwaarden te houden is niet netjes.

Besparen op Fox Sports kan natuurlijk, maar besparen door het illegaal af te nemen is natuurlijk niet de bedoeling. Want dan weet ik ook nog wel dingen die helpen bij het Financieel Onafhankelijk worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ravnoss schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:39:
Nu gaat het wel wat ver, Fox Sports gratis kijken via de Pi is natuurlijk niet legaal. En ook misbruik maken van aanbiedingen door je niet aan de algemene voorwaarden te houden is niet netjes.

Besparen op Fox Sports kan natuurlijk, maar besparen door het illegaal af te nemen is natuurlijk niet de bedoeling. Want dan weet ik ook nog wel dingen die helpen bij het Financieel Onafhankelijk worden ;).
mwa ik maak gebruik van livestreams die worden aangeboden op internet, hoeft niet van fox sports zelf te zijn overigens. Maar goed, misschien dwalen we inderdaad wat af ;)

@ de accountant, je kunt vooraf geinstalleerde kastjes kopen of zelf in elkaar zetten. de eerste betaal je iets meer voor, maar dat is plug and play, het tweede moet je zelf wat dingen nog installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hoe kijken jullie aan tegen besparen op je hypotheek?

Ik ben nu een huis aan het kopen en heb eigenlijk nauwelijks reden om de rente vast te zetten. Ik bespaar er nu 1,5% mee en ik heb de indruk dat de rente de komende jaren nog wel laag blijft. Dit zodat banken goedkoop kunnen blijven lenen en de zuidelijke Europese staten hun financiering kunnen blijven betalen.

Daarnaast ga ik zoveel eigen geld inleggen dat ik in aanmerking kom voor een lagere rente. Dit kan ik binnen afzienbare tijd nog verder vergroten doordat ik significant wil aflossen. Daardoor kan ik de rente die ik niet (meer) hoef te betalen optellen bij het bedrag wat ik niet meer hoef te betalen door het lagere rentepercentage. Om het duidelijker te maken:
- ±0,2%*openstaand hypotheekbedrag (65% van de hypotheek doorgaans);
- hypotheekrente*15% van de waarde van het huis;
In mijn berekening kom ik uit op een 'rendement' van 2% + de oorspronkelijke hypotheekrente. Zelfs met de meest lage hypotheekrente (2,35%) betekent dat een rendement van 4,35% (bruto). Dat is best goed. :)

Verder ga ik (omdat ik alleen ben en er geen restschuld zal zijn) geen ORV afsluiten. Dit zal veranderen als mijn vriendin bij mij intrekt of wanneer ik kinderen krijg, maar ik zie er nu geen toegevoegde waarde in. Ook daarin geldt: omdat ik significant zelf inleg, hoef ik geen ORV af te sluiten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ravnoss schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:39:

Heb het aangepast. Wat betreft mijn geld terug acties is het inderdaad misschien niet netjes ben ik helemaal met je eens. Moreel gezien vind ik dat ik niets fout doe (en ja als de hele samenleving zo denkt is het chaos).

Ben laatst ook voor 15 euro terug gegaan naar de Praxis omdat iets in de aanbieding was week erna (ik had het product nog niet opengemaakt). Die vrouw keek me ook raar aan bij de kassa maar dat boeit me vrij weinig.

Daarnaast heb ik altijd heel veel gedownload, waarom? Omdat de markt achterliep. Nu met Netflix e.d. zie je dat voor een mooie prijs een leuk product kunt krijgen.

En ja illegaal is illegaal, maar ik denk dat veel mensen wel eens iets hebben gedaan wat eigenlijk niet mag. De normale doorsnee mens heeft een goed besef van wat moreel wel en niet kan. De zaken waar jij op hint zullen de mensen in dit topic dan ook niet aangrijpen in hun zoektocht naar financieel onafhankelijk worden. Maar goed het was dom van me om te happen op het Fox gebeuren heb het aangepast.
Krisp schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:56:
Hoe kijken jullie aan tegen besparen op je hypotheek?

Ik ben nu een huis aan het kopen en heb eigenlijk nauwelijks reden om de rente vast te zetten. Ik bespaar er nu 1,5% mee en ik heb de indruk dat de rente de komende jaren nog wel laag blijft. Dit zodat banken goedkoop kunnen blijven lenen en de zuidelijke Europese staten hun financiering kunnen blijven betalen.

Daarnaast ga ik zoveel eigen geld inleggen dat ik in aanmerking kom voor een lagere rente. Dit kan ik binnen afzienbare tijd nog verder vergroten doordat ik significant wil aflossen. Daardoor kan ik de rente die ik niet (meer) hoef te betalen optellen bij het bedrag wat ik niet meer hoef te betalen door het lagere rentepercentage. Om het duidelijker te maken:
- ±0,2%*openstaand hypotheekbedrag (65% van de hypotheek doorgaans);
- hypotheekrente*15% van de waarde van het huis;
In mijn berekening kom ik uit op een 'rendement' van 2% + de oorspronkelijke hypotheekrente. Zelfs met de meest lage hypotheekrente (2,35%) betekent dat een rendement van 4,35% (bruto). Dat is best goed. :)

Verder ga ik (omdat ik alleen ben en er geen restschuld zal zijn) geen ORV afsluiten. Dit zal veranderen als mijn vriendin bij mij intrekt of wanneer ik kinderen krijg, maar ik zie er nu geen toegevoegde waarde in. Ook daarin geldt: omdat ik significant zelf inleg, hoef ik geen ORV af te sluiten.
http://www.iex.nl/Column/...mpje-rentebeestje-II.aspx misschien eens leuk om te lezen voor je! Tja het zal veelal een gevoelskwestie zijn denk ik. Ik verwacht dat de rente ook niet enorm zal stijgen maar goed dat kan niemand je beloven. Als je onder je stand woont is er niets aan het handje en kun je best een variabele rente pakken.

Als je het makkelijk kunt betalen zou ik op je gevoel af gaan waar je je nu het prettigst bij voelt. Je kunt wel tig scenario's doorrekenen maar vaak schiet dat ook niet op.

Wat die ORV betreft. Wij hebben ons op advies van de adviseur laten oververzekeren (niet veel klein beetje). Eerst vond ik dat ook raar en dacht ik die vent is gek. Maar ik vond zijn verhaal logisch klinken. Nu zijn we jong en we willen nog eens verhuizen. Nu hebben we de volledige waarde van het huis verzekerd. 200K kost ons 30 jaar lang 40 per maand. Bij een toekomstige verhuizing hoeven we er niet meer naar toe om te kijken (hadden we nu minder verzekerd zouden we in de toekomst weer moeten bijverzekeren tegen een hogere premie). Ons is het dus de 40 per maand waard en geeft een veilig gevoel.

[ Voor 46% gewijzigd door Accountant op 23-01-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Accountant schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:04:
[...]

Ben laatst ook voor 15 euro terug gegaan naar de Praxis omdat iets in de aanbieding was week erna (ik had het product nog niet opengemaakt). Die vrouw keek me ook raar aan bij de kassa maar dat boeit me vrij weinig.
Staat gewoon in hun voorwaarden hoor, tot 30 dagen voor een aanbieding kun je teruggaan met je bon, krijg je het verschil terug. Vind ook dat ze weinig informeren, zij weten 1 a 2 weken van te voren wat de inhoud van de acties worden, als je dan een klant helpt met een grote aankoop (deuren, badkamer etc.) en je weet dat daar acties op komen, vind ik dat je je klant kunt informeren van joh volgende week komt het in de actie (of gelijk die korting al geven).

Door luiheid gaan veel mensen niet terug met hun bon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:55
@hypotheek: afwegen 'rendement' versus risico (kans en kosten).
Als ik het zo aanvoel heb je er redelijk bewust over nagedacht. Achteraf gezien had ik het ook zo gedaan ;-).

Neem wel mee dat je voldoende boetevrij mag aflossen (bv in het geval de rente sterk stijgt en je hebt het geld liggen dat je toch in korte tijd er af kunt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
rube schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:20:
@hypotheek: afwegen 'rendement' versus risico (kans en kosten).
Als ik het zo aanvoel heb je er redelijk bewust over nagedacht. Achteraf gezien had ik het ook zo gedaan ;-).
Ik ook. Maar zelfs met 100k+ buffer op de bank zou vrouwlief minder lekker slapen bij een variabele of kort vaststaande rente.

Hogere rente bewust wel gedempt door hoog-laag constructie met spaarhypotheek.
Neem wel mee dat je voldoende boetevrij mag aflossen (bv in het geval de rente sterk stijgt en je hebt het geld liggen dat je toch in korte tijd er af kunt zijn).
Daarom bij de Rabo met 20% jaarlijkse aflosmogelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 23-01-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeZaag schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:02:
[...]

Ik meen dat ING momenteel geen transactiekosten meer hanteert voor het aanschaffen van index trackers en beleggingsfondsen, waardoor het interessant is om met een laag bedrag iedere maand in te leggen.
Welke beleggingsrekening doel je op dan?

Maakt het eigenlijk nog veel uit welke indextracker je neemt?
Als ik 'beleggen met beheer' bekijk bij de ing (http://www.ing.nl/particu...ndex.aspx#tab=rendementen)

Hebben alle vormen aardige rendementen gemiddeld genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:06
martinusz schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:15:
Van de week een raspberry pi gekocht, geen Fox sports meer nodig, geen Film1 alles is via zo'n kastje gratis te bekijken. Is toch een besparing van 30+ per maand!
Ook snelheid van max, naar middel abbo gezet, tv van max naar middel pakket, scheelt ook weer 2 tientjes. :)

En inderdaad je mist er niks aan!
Hoe dan? Ik heb een htpc met xbmc erop maar zou daar ook wel gebruik van willen maken

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16

Don Quijote

El Magnifico

MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:41:
[...]

Als ik 'beleggen met beheer' bekijk bij de ing (http://www.ing.nl/particu...ndex.aspx#tab=rendementen)

Ja het maakt nogal uit wat voor tracker/ETF je neemt. Een index tracker van de AEX bijvoorbeeld, lijkt misschien voor je gevoel wel veel spreiding te geven, maar in principe zit die spreiding maar in 25 bedrijven. Voor een grotere spreiding, ook over verschillende economieën, zal je toch meer richting een wereld ETF moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
+1 hierboven

En vrijwel alle indextrackers hebben vanaf 2009 goed gepresteerd. Maar wat deden deze in 2008? En, kun/wil je dat dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-09 10:02
Oogje schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:01:
Klopt, de punten waarop wij besparen zonder dat het pijn doet:

- Verzekeringen (altijd goed om eens na te gaan)
- Energie (voor het eerst in 10 jaar overgestapt)
- TV/internet abo
- Abonnementen (denk aan sportschool, bladen, mobiele telefonie, etc)
- Boodschappen
Haha, energie heb ik toevallig ook voor het eerst in 10 jaar eens via gaslicht.com naar gekeken en overgestapt. Als je niet wilt overstappen kun je vaak ook kortingen bij je huidige leverancier krijgen als je weer voor een jaar afsluit (en dreigt weg te gaan). 1 telefoontje en vaak zo 100 euro verdiend. Dat heb ik de afgelopen jaren gedaan.

Duur abo + phone ook vervangen door goedkope sim-only (mijn galaxy nexus gaat nog wel even mee).
Boodschappen is bijna een sport geworden om aanbiedingen groter in te slaan en de b-merken zijn 9/10 keer echt net zo lekker.

Wat voor ons een flinke horde en kostenpost is, is het niet hoeven koken.
Etentjes, of eten laten bezorgen is echt een 'absurd' grote post op onze balans waar we moeilijk vanaf komen. Er gaat gemiddeld €75-€100 per week doorheen hieraan. Meestal verdeeld als 1x redelijk uitgebreid uit eten en een keer frituur/pizza.
Persoonlijk snap ik eigenlijk niet dat ik overal zo zuinig mee ben, maar dat dit een brug te ver lijkt ofzo...Ik maak mezelf lekker met de potentiële besparing en toch gaan we telkens weer de mist in.
Iemand al eens met dit bijltje gehakt? :P

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
Als ik niet meer uit eten kan dan kun je met net zo goed meteen in m'n kist stoppen. Voor mij is dat (o.a.) de luxe die het leven zo de moeite waard maakt. Thuis eten is ook leuk maar mijn vrouw en ik genieten er zo van om met twee in een goed restaurant te zitten, goed eten, twee flessen wijn op tafel, 's avonds flink van bil et voila topavond.

(En ja dat kan allemaal ook thuis maar vanaf een bepaald niveau uit eten kunnen we dat nooit zo goed of het kost uren en uren)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
MikeyMan schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:41:
[...]

Zelf Beleggen: http://www.ing.nl/particu...n/index.aspx#tab=tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ziet er goed uit... Maar weer eens in gaan lezen :)

Overigens word het verschil tussen "zelf beleggen" en "zelf vermogensopbouw" me niet geheel duidelijk als je het puur over indexbeleggen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
MindWarp schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:01:
[...]
Wat voor ons een flinke horde en kostenpost is, is het niet hoeven koken.
Etentjes, of eten laten bezorgen is echt een 'absurd' grote post op onze balans waar we moeilijk vanaf komen. Er gaat gemiddeld €75-€100 per week doorheen hieraan. Meestal verdeeld als 1x redelijk uitgebreid uit eten en een keer frituur/pizza.
Persoonlijk snap ik eigenlijk niet dat ik overal zo zuinig mee ben, maar dat dit een brug te ver lijkt ofzo...Ik maak mezelf lekker met de potentiële besparing en toch gaan we telkens weer de mist in.
Iemand al eens met dit bijltje gehakt? :P
Ik gooi het meestal op mijn figuur. Ik probeer mijn gewicht een beetje constant te houden en fitness 3 keer per week. Dat vind ik niet rijmen met 2 keer (ongezond) buiten de deur te eten (dit is op mezelf geprojecteerd).Daarom hou ik het uiteten een beetje af (laten we zeggen gemiddeld 2 keer per maand, 1 keer afhelen en 1 keer uiteten). Eerder heb ik in het topic wel eens geroepen dat als wij gaan uiteten wel eens wat vroeger gaan en het lunch menu pakken scheelt ook al aardig wat.

Daarnaast zit ik een beetje raar in elkaar sinds ik in een 2 sterrenzaak ben geweest. Alles vergelijk ik daarmee. Gisteren met het werk uiteten geweest en niet echt genoten van het eten. Een beetje restaurant met wat wijn en 3-4 gangen tikt al snel tegen de 75 euro pp aan. Als ik dan zie dat ik in een 2 sterrenzaak een TOP avond heb dan betaal ik liever 150 p.p. en ga een keer minder uiteten in een "normaal" restaurant. Daarnaast kan ik ook enorm genieten van een pizza of een frietje/patat (afhankelijk in welk deel van het land je woont :+ ) van 7-8 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Accountant op 23-01-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Heeft iemand recentelijk de totale kosten vergeleken van beleggen bij verschillende providers?
Ff snel bij ING gekeken. 16 euro per kwartaal basis + 0.24% over eerste 75k. Welliswaar geen transactiekosten voor trackers.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
Ik zit bij Binck voornamelijk (wel belgie maar die komen oorspronkelijk uit nederland dacht ik dus hebben daar ook een divisie). Geen bewaarloon en geen beheerskosten. Wel een vaste transactiekost per inleg dat je doet, dus maandelijks een paar honderd gaat niet zo. Het is eerder per kwartaal oppotten en dan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
lynx en Binck hier. Maar ligt beetje aan de bedragen, wat voor orders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Chief-XL schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:23:
Heeft iemand recentelijk de totale kosten vergeleken van beleggen bij verschillende providers?
Ff snel bij ING gekeken. 16 euro per kwartaal basis + 0.24% over eerste 75k. Welliswaar geen transactiekosten voor trackers.
Ik heb net een rekening geopend bij BND. Die rekenen 0,5% per storting en daar is bij een maandelijkse storting nog wel mee te leven. Verder geen kosten behalve de TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Allemachtig, dat heeft even geduurd. maar ik heb inmiddels alle 38 pagina's gelezen en ben helemaal bij :9 Helaas zelf niets bij te dragen atm, ben nog student en leef van de DUO/IB-Groep. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar wel de juiste leeftijd om alvast goed e.e.a. te leren en zodra het mogelijk is dit alles toe te passen ;-)

En eigenlijk, is dit al een belangrijke periode om bepaalde beslissingen te nemen. Zodat je straks niet met een grote schuld zit als je klaar bent met je studie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Even ter info. De today's groep valt ook af voor indexbeleggen.

1. aanmelden moet nog door een formulier af te drukken en op de post te doen (nou ja, kan ik mee leven).
2. de loginpagina is niet versleuteld met https.
3. foutmelding bij het opgeven van een nieuw wachtwoord wat voldoet aan de eisen die ze stellen.

Vooral punten 2 en 3 geven mij aanleiding om daar voorlopig bij weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
rube schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 20:43:
Maar wel de juiste leeftijd om alvast goed e.e.a. te leren en zodra het mogelijk is dit alles toe te passen ;-)

En eigenlijk, is dit al een belangrijke periode om bepaalde beslissingen te nemen. Zodat je straks niet met een grote schuld zit als je klaar bent met je studie
Voor wat betreft de studieschuld is het voor mij al 'te laat'. Heb zelf altijd gewerkt vanaf 15, maar heb een bewuste keuze gemaakt dat niet te doen tijdens het studeren. Dat heeft dan geleid tot het aan gaan van een lening bij de overheid, een keuze waar ik nog steeds achter sta. Ik begin inderdaad het werkende leven met een schuld, maar gezien dat de consequentie is van een bewuste keuze accepteer ik dat zonder morren.

Hoewel, helemaal niet werken tijdens mijn studententijd is niet helemaal waar. Twee jaren heb ik een goede beurs ontvangen van de universiteit voor verscheidene posities binnen de universiteit, waaronder medezeggenschap bijvoorbeeld. Ik heb veel tijd in dergelijke zaken gestoken, dat had er ook mee te maken dat ik niet naast het studeren en die activiteiten ook nog wilde werken.

Zelf ga ik sinds een jaar of twee wel anders met geld om, in tegenstelling tot de eerste paar jaar als student houd ik bij wat er binnen komt en wat er uit gaat. Waar ik voorheen puur keek naar het saldo op mijn bankrekening en op basis daarvan beslissingen nam, heb ik nu een mooi financieel overzicht waar ik elke week even op kijk en het bijwerk.De volgende stap is komende zomer verhuizen, waarna ik mijn MSc ga proberen te halen en mijn vriendin gaat werken. Dit is voor mij ook een mooi moment om serieuzer werk te gaan maken van onze financiële situatie en goed te beginnen met sparen, alhoewel dat voor mij dan uitgesteld wordt tot na het afstuderen. Desalniettemin vind ik het interessant mij hier nu al mee bezig te houden, lijkt me verstandig om vroeg mee te beginnen. (Ik 24, zij 23 op het moment van schrijven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 00:14

BoGu5

hmmmz

Tip voor de beginnende spaarder/budgetteerder: open een aantal bankrekeningen. Op zijn minst 3:
Eentje als lopende (pin-)rekening.
Eentje voor vaste lasten.
Een spaarrekening.

Je zet een terugkerende maandelijkse automatische betaling klaar zodra het geld binnenkomt van je werkgever. Deze schrijft je vaste lasten en reserveringen weg naar de vaste lastenrekening en je spaargeld naar je spaarrekening. Zo kun je het geld op je lopende rekening in principe helemaal opmaken zonder dat je spaargeld en je vaste lasten in gevaar komen. Dit creeert heel erg veel rust, en je weet precies op elk moment gedurende de maand wat je nog uit te geven hebt zonder in de problemen te komen.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Catorce schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:04:
[...]
Voor wat betreft de studieschuld is het voor mij al 'te laat'. Heb zelf altijd gewerkt vanaf 15, maar heb een bewuste keuze gemaakt dat niet te doen tijdens het studeren. Dat heeft dan geleid tot het aan gaan van een lening bij de overheid, een keuze waar ik nog steeds achter sta. Ik begin inderdaad het werkende leven met een schuld, maar gezien dat de consequentie is van een bewuste keuze accepteer ik dat zonder morren.
Je hebt schulden en schulden. Belangrijk is altijd om goed na te denken of de desbetreffende schuld te rechtvaardigen is. Ikzelf zit ook met een studieschuld, maar een neveneffect hiervan is dat ik hierdoor een goed inkomen heb. Tuurlijk heb ik ook hier en daar wat geld verkwanseld, wat weer als gevolg heeft dat ik een bepaald netwerk heb overgehouden wat zoeken naar werk ook weer makkelijker maakt.

Tevens is het zo dat ook consumptief krediet niet per se slecht hoeft te zijn. Stel je eens voor dat je een auto hebt welke heel erg hard toe is aan nieuwe olie. Je saldo staat op 0, en om geld te krijgen zul je een afstand moeten afleggen. De opties zijn geld lenen om een fles olie te kopen, of ervoor gaan met de wetenschap dat je het motorblok sloopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 10-09 20:13
Mijn strategie is om mijn hypotheek versneld af te lossen en mijn woning dan te verhuren als ik stop met werken en ga reizen. In bijvoorbeeld Azië zou ik dan kunnen rondkomen van de huuropbrengsten. Daarom reken ik de woning ook bij mijn eigen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:38
Brrrrrrrr. Heel je vermogen in het huis stoppen, om het dan vervolgens in handen te geven van een huurder. Ik moet er niet aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
upje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:05:
Brrrrrrrr. Heel je vermogen in het huis stoppen, om het dan vervolgens in handen te geven van een huurder. Ik moet er niet aan denken.
Ik zou ook niet zo snel 100% van mijn vermogen in 1 huis stoppen om vervolgens te verhuren. Maar als deel van een gespreide portefeuille kan het wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
BoGu5 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 23:16:
Tip voor de beginnende spaarder/budgetteerder: open een aantal bankrekeningen. Op zijn minst 3:
Een spaarrekening.
Dat kan, maar persoonlijk hou ik daar niet zo van en heb ik het nooit nodig gehad om toch te veel kunnen sparen. Ik vind het ook een beetje naïef, want of ik nu x euro's op 1rekening heb staan of verspreid over 3 rekeningen, ik weet toch wel hoeveel ik heb en of ik iets wel of niet kan uitgaven. Maar ik weet dat het voor sommige mensen wel goed werkt.

Mijn methode: voor ik geld uitgeef vraag ik mezelf af of dit echt nodig is, of ik het waard vind, het niet op een goedkopere methode kan. En die stappen loop ik echt niet meer heel bewust door, dat is ondertussen gewoon in mijn DNA gekropen :+

Overigens, ik loop ook bijna nooit zomaar door winkelcentra, heb een nee sticker op de deur en krijgen dus geen folders meer. Al die fantastische aanbiedingen gaan dus gewoon aan mij voorbij, zonder dat ik er ook maar iets aan mis. Als ik iets wel wil, dan ga ik wel heel bewust zoeken op pricewatch, kieskeurig, marktplaats ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:53

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

MisterBlue schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 06:04:
Mijn strategie is om mijn hypotheek versneld af te lossen en mijn woning dan te verhuren als ik stop met werken en ga reizen. In bijvoorbeeld Azië zou ik dan kunnen rondkomen van de huuropbrengsten. Daarom reken ik de woning ook bij mijn eigen vermogen.
Wie repareert de lekke waterleiding als jij in Azië zit?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wat is dat nou voor vraag? Zulke dingen kun je van te voren toch gewoon regelen. Dacht je dat andere particuliere verhuurders ook nooit op vakantie gaan?

[ Voor 36% gewijzigd door rube op 24-01-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

rube schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:47:
Wat is dat nou voor vraag? Zulke dingen kun je van te voren toch gewoon regelen. Dacht je dat andere particuliere verhuurders ook nooit op vakantie gaan?
Hap.... ;)

Natuurlijk kan (moet) je dit soort zaken van te voren regelen. Ik zal ook nooit beweren dat MisterBlue hier niet over nagedacht heeft, dat weet ik immers niet.

Het punt is alleen dat er veel mensen zijn die zich rijk rekenen omdat ze alleen maar oog hebben voor de positieve kanten van hun plannen/ideeën. Als je dan vragen begint te stellen dan vallen ze van hun wolk.

Nogmaals, geen idee in hoeverre Misterblue zijn plannen al vorm gegeven heeft, zijn bericht was voor mij een trigger (Hap ;) ).

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Een spaarrekening.

Je zet een terugkerende maandelijkse automatische betaling klaar zodra het geld binnenkomt van je werkgever. Deze schrijft je vaste lasten en reserveringen weg naar de vaste lastenrekening en je spaargeld naar je spaarrekening. Zo kun je het geld op je lopende rekening in principe helemaal opmaken zonder dat je spaargeld en je vaste lasten in gevaar komen. Dit creeert heel erg veel rust, en je weet precies op elk moment gedurende de maand wat je nog uit te geven hebt zonder in de problemen te komen.
Zo doen wij het ook. Daarnaast heb ik voor de grootste hobby (vakanties) ook nog een rekening. De vaste lasten reken ik om naar een maandelijks bedrag. Zodat ik de grootste posten jaarlijks vooruit betaal. Op deze manier heb je een redelijk constante cashflow en dat vind ik fijn. Daarnaast zie je in 1 opslag hoeveel op je lopende rekening staat en hoeveel dus nog "vrij te besteden" is.
Ik haat het om geld van mijn spaarrekening af te halen (pay your self first principe) dus dat doe ik ook niet dat is in 4 jaar tijd slechts 1 keer voorgekomen (aankoop auto).
rube schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:32:
[...]

Dat kan, maar persoonlijk hou ik daar niet zo van en heb ik het nooit nodig gehad om toch te veel kunnen sparen. Ik vind het ook een beetje naïef, want of ik nu x euro's op 1rekening heb staan of verspreid over 3 rekeningen, ik weet toch wel hoeveel ik heb en of ik iets wel of niet kan uitgaven. Maar ik weet dat het voor sommige mensen wel goed werkt.

Mijn methode: voor ik geld uitgeef vraag ik mezelf af of dit echt nodig is, of ik het waard vind, het niet op een goedkopere methode kan. En die stappen loop ik echt niet meer heel bewust door, dat is ondertussen gewoon in mijn DNA gekropen :+
Het is ook 1 grote pot, eigenlijk is het ook raar, maar het geeft wel een goed inzicht, dat vind ik het fijne eraan. Ik zou ook genoeg hebben aan 1 betaalrekening dat zou ons spaar gedrag niet veranderen maar met name de vaste lasten splitsen van de pin rekening vind ik enorm fijn.

Volgens mij hebben wij dezelfde DNA qua uitgeven. Echte impuls aankopen heb ik niet zo heel snel (misschien alleen nog in de supermarkt). Het sluipt er inderdaad in en je komt er (gelukkig) niet zo makkelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 13:19
rube schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:32:
[...]

Same here! Ondanks dat ik student ben (nog een paar weken :)) koop ik niets zomaar. Ik kijk eerst wat het goedkoopste, mobieltjes vergelijken als ik een nieuwe mag, alle providers napluizen en dan mijzelf afvragen of ik het er voor over heb. Soms ben ik krenterig en wil (ondanks dat ik genoeg geld heb vergeleken andere studenten) het niet uitgeven. Retourtje tentamen pakken kost bijvoorbeeld €7,- ongeveer met de auto. Trein gratis > dan pakken we nog trein. (laatste tijd soms geen zin daarin).

Verder beschouw ik mijn spaarrekening als geld wat ik niet heb. Ik 'leen' van mijzelf. Kom een maand niet rond boek ik 100 of 150 euro over en zodra ik loon heb gaat het weer terug. Zo heb ik verschillende rekeningen lopen (rabo en moneyou) dit vanwege verschillende rentes en de tijd dat een overboeking heeft. (Verdeling is dan ook 10% rabo 90% moneyou) dit zodat als ik geld nodig heb rabo > insta op de rekening en moneyou duurt een aantal dagen maar dat geld heb ik toch niet nodig.

Oohja en een studie 'schuld' van 30K bij IBgroep. Dit krijg ik als schenking zodra mijn studie is afgerond 8)

Verder hou ik, om maar eens on-topic te gaan, mijn uitgave bij via extra inzicht Rabo bank, alles heeft een label en zo hou ik de uitgaven onder controle. Op deze manier weet ik hoe het ervoor staat en hou ik rekening met toekomstige uitgaven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
m-vw schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:00:
[...]

Het punt is alleen dat er veel mensen zijn die zich rijk rekenen omdat ze alleen maar oog hebben voor de positieve kanten van hun plannen/ideeën. Als je dan vragen begint te stellen dan vallen ze van hun wolk.
Helemaal gelijk in, je moet ook een rampen scenario hebben. Alleen vind ik de opmerking van de waterleiding een beetje lullig. Dan zou ik eerder roepen stel je hebt een wanbetaler die 3-4 maanden zijn huur niet overmaakt. Brengt dat je reis in gevaar? Met een volledig afgelost (modaal) huis lijkt het me erg krapjes worden zelfs in Azie. Je zult ook met zaken als leegstand en belastingen rekening moeten houden. Daarnaast zul je ook ouder worden, ik denk dat je met 60-65 geen zin meer hebt in dat trekken. Blijf je dan aan de andere kant van de wereld of kom je terug? Als je je uitgeschreven hebt in Nederland bouw je geen AOW- rechten meer op. Zijn toch allemaal zaken waar je even aan moet denken.

Maar goed misschien heeft Mr Blue daar allemaal wel rekening meegehouden en halen we het alleen niet uit de 3 zinnen die hij heeft getypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
10 Jaar geleden kwam ik in Azië een Canadees de eind 40 was ofzo. Toen ik hem vroeg hoe lang hij ging reizen was zijn antwoord zoiets van "oh, dat weet ik nog niet precies. In ieder geval tot het weer lente (warmer) is in Canada".
Bleek dat hij twee huizen had die hij verhuurde en financieel onafhankelijk was. Dat was denk ik voor mij voor denk ik de eerste keer dat ik iemand tegen kwam die het zo geregeld had, best wel een eye-opener.

@m-vw, dank je :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ik denk niet dat meneer blue meteen gaat stoppen nadat zijn huis is afbetaald. Hij zei gewoon dat als hij stopt met werken, dat hij dan een vast inkomen heeft van zijn huurhuis. Anderzijds zal hij nog wel een potje aan de zijkant hebben ook als spaarrekening, investeringen, ...

Vraagje voor zij die streven naar financiele onafhankelijkheid (of toch proberen hun kosten te drukken om een mooie spaarpot aan te leggen).
Waar ligt bij jullie de grens? Of waar geven jullie wel graag geld aan uit?
Bij mij geef ik graag geld uit aan vrienden en familie. Gezellig gaan drinken op café bv, een mooi kado met verjaardag. Moet er wel bijzeggen dat dit ook niet iets wekelijk is dus de kosten blijven redelijk binnen de perken.
Verder ook wat zitten experimenteren met de thermostaat. Hij staat nu wel een graad lager dan vorig jaar zonder veel verschil. Nog lager was echter serieus onaangenaam en ik merkte dat ik het vaak koud had. Dan toch liever iets meer comfort (maar ook zonder het onnodig te laten draaien of onnodig hoog te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Geef wel geld uit aan vakantie's, bezoeken van familie. Verder weinig bijzonders (wel oude auto).

Ik ben geen uitgaanstype, dus cafe's en zo begrijp ik niet zo. Thuis met vrienden/familie vind ik net zo gezellig, zo niet gezelliger en is een stuk goedkoper. Maar zoals gezegd heeft dat waarschijnlijk ook met karakter te maken.

Cadeau's: ja, maar ik heb meer en meer het gevoel dat 90% van alle producten overbodige troep is, zeg maar kort durend plezier en verder alleen ruimte vullend en grondstof en energieverspilling. Maar goed, da's niet helemaal fair want ik vind zelf sommige dingen dan wel weer leuk waar andere mensen geen moer aan vinden :P

En de echte grens: als vrouwlief het niet meer trekt/leuk vind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Een spaarrekening.

Ik heb 2 betaalrekeningen en 1 spaarrekening. Eigenlijk kan er 1 betaalrekening er nog uit, dat is luiheid ;)
Zodra mijn salaris binnen is, gaat 90% daarvan naar spaarrekening, ik weet precies wanneer alle vaste lasten worden afgeschreven en boek dus 1 dag ervoor bedragen van spaarrekening terug naar betaalrekening, daarnaast heb ik niet zoveel andere pinbedragen alleen bij aankopen. Op deze manier blijft automatisch het geld dat ik niet opmaak op mijn spaarrekening en zo groeit deze altijd weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Waar ligt bij jullie de grens?
Ik moet lekker kunnen leven en zolang dat kan maakt mijn vrouw er ook geen probleem van. Door ons kostenbewust zijn vind ik dat we heel ruim leven zonder ons ook maar iets te ontnemen. Mijn grens ligt bij het feit dat ik best veel geld voor een product wil betalen maar ik dan wel een duidelijk verschil moet zien met een product van 50-75% goedkoper. Gevolg hiervan is dat we 95 van de 100 gevallen voor de fors goedkopere variant gaan. Dit kun je doortrekken over de hele uitgave kant.
De uitzonderingen die me even te binnen schieten hierop zijn mijn 3 montblanc pennen en onze zonnebrillen. Daarnaast hebben we qua electronica leuke merken als Sony, Harman Kardon, Apple en Boston Acoustics (probeer net iets boven main stream uit te komen).

Of waar geven jullie wel graag geld aan uit?
Aan alles wat het leven leuk en aangenaam maakt geef ik graag kostenbewust geld aan uit. Vaste lasten en hyptoheek zie ik als een noodzakelijk kwaad die moeten dus zo laag mogelijk zijn. Daarnaast geef ik graag geld uit aan mijn spaarrekening :) die verdient het ook om te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:34:
10 Jaar geleden kwam ik in Azië een Canadees de eind 40 was ofzo. Toen ik hem vroeg hoe lang hij ging reizen was zijn antwoord zoiets van "oh, dat weet ik nog niet precies. In ieder geval tot het weer lente (warmer) is in Canada".
Bleek dat hij twee huizen had die hij verhuurde en financieel onafhankelijk was. Dat was denk ik voor mij voor denk ik de eerste keer dat ik iemand tegen kwam die het zo geregeld had, best wel een eye-opener.

@m-vw, dank je :-)
Je kan ook gewoon de huizen verkopen en het geld op deposito's oid zetten en van de rente en het vermogen langzaam opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
MisterBlue schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 06:04:
In Afrika ben ik een koppel tegengekomen wat dit heeft gedaan. Die trokken al 4 jaar in een Landrover rond. Ze hadden wel wat problemen met de poolse huurders die het pand iets meer uitwoonden dan de bedoeling was. Verder was het geen vetpot, want alhoewel leven in een arm land niet heel duur hoeft te zijn - een auto onderhouden is dat wel. En dan heb je nog de occasional terugvlucht naar huis.
Maar goed, het is heel makkelijk om redenen te verzinnen om iets niet te doen. Beter focus je je op de redenen waarom je het wel zou doen. Als (langdurig) reizen je passie is zou ik overigens niet wachten tot "later". Ik zou zeggen: zorg dat je genoeg spaart om het 2 jaar uit te zingen en ga gewoon die kant op. Als je in de tussentijd iets bijverdient kun je langer blijven. Maak je het sneller op, dan ga je eerder terug naar Nederland.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:18:
[...]
Je kan ook gewoon de huizen verkopen en het geld op deposito's oid zetten en van de rente en het vermogen langzaam opeten.
Er zijn diverse mogelijkheden met beiden hun voor- en nadelen. Een goede spreiding is daarbij waarschijnlijk nog het belangrijkste. Iets fysieks (zoals een huis) in bezit hebben ipv alleen maar eentjes en nulletjes op digitale rekeningen vind ik persoonlijk ook wel prettig gevoel.

Overigens bewoonde hij in 1 van de huizen een etage als hij in Canada was. Dat kun je natuurlijk ook met huren oplossen, maar dan spelen er ook weer andere zaken mee.

Mijn punt was echter dat ik die man tegenkwam toen ik zelf ergens in de 20 was en voor het eerst besefte: ok, die man heeft dus zoveel vermogen bij elkaar gespaard (2 huizen) zodat hij al vroeg (eind 40) niet meer hoeft te werken. Interessant :9. Voor die tijd spaarde ik wel, maar had ik er nog nooit zo diep over nagedacht en was ik nog nooit iemand tegengekomen die zoiets had gedaan (en dan tel ik vutters, wao'ers etc. niet mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Bankrekeningen aanhouden kost geld. Je kan beter één rekening hebben (en eventueel meerdere spaarrekeningen of spaardoelen daar binnen), dat is goedkoper. En er was al eerder geconstateerd: minder geld uitgeven is de snelste route naar meer vermogen. Dat geldt ook voor bankrekeningen aanhouden.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klopt wel, maar ik vind het persoonlijk wel erg fijn dat we één rekening hebben waar we de vaste lasten van betalen (ABN rekening, met het salaris van mijn vriendin) en een andere voor de rest :)

Zojuist een beleggersrekening bij de ING geopend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
T-MOB schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:25:
[...]
Maar goed, het is heel makkelijk om redenen te verzinnen om iets niet te doen. Beter focus je je op de redenen waarom je het wel zou doen. Als (langdurig) reizen je passie is zou ik overigens niet wachten tot "later". Ik zou zeggen: zorg dat je genoeg spaart om het 2 jaar uit te zingen en ga gewoon die kant op. Als je in de tussentijd iets bijverdient kun je langer blijven. Maak je het sneller op, dan ga je eerder terug naar Nederland.
Belangrijk punt voor mij hier moet ik nog aan werken. Bij mij is het zo dat ik heel graag iets voor mezelf wil beginnen. Ik denk namelijk dat ik zelf een stuk efficienter kan werken, meer kan verdienen en/of voor meer vrije tijd kan kiezen. Ik denk dat ik dan ook nog meer voldoening uit mijn werk kan halen en de tijd geheel naar eigen inzicht in kan delen.
Waarom doe ik het niet: omdat het wat jij zegt makkelijk is redenen te verzinnen om het niet te doen.
rube schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:26:
[...]

Mijn punt was echter dat ik die man tegenkwam toen ik zelf ergens in de 20 was en voor het eerst besefte: ok, die man heeft dus zoveel vermogen bij elkaar gespaard (2 huizen) zodat hij al vroeg (eind 40) niet meer hoeft te werken. Interessant :9. Voor die tijd spaarde ik wel, maar had ik er nog nooit zo diep over nagedacht en was ik nog nooit iemand tegengekomen die zoiets had gedaan (en dan tel ik vutters, wao'ers etc. niet mee)
Grappig ik ben ook iemand tegen gekomen. Niet iemand die die status had maar iemand die me op boeken van Robert Kiyosaki wees zo ben ik er een beetje ingerold ook rond de leeftijd van 21-23.

[ Voor 26% gewijzigd door Accountant op 24-01-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 15:28
Kosten bankrekeningen, check dit:
http://www.telegraaf.nl/o...e_betaalrekeningen__.html

[ Voor 8% gewijzigd door mountainbiker op 24-01-2014 10:54 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das gauw verdiend... Betaal nu 37,20 per jaar aan de ABN, zonder rente.
Overstappen naar ASN levert dus al 22 euro op, en nog eens rente ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
ATS schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:40:
Bankrekeningen aanhouden kost geld. Je kan beter één rekening hebben (en eventueel meerdere spaarrekeningen of spaardoelen daar binnen), dat is goedkoper. En er was al eerder geconstateerd: minder geld uitgeven is de snelste route naar meer vermogen. Dat geldt ook voor bankrekeningen aanhouden.
Die 50-60 euro zullen het verschil niet uitmaken als je er een doel bij hebt waarom je 2 of meerdere rekeningen hebt. Het zonder doel aanhouden van meerdere rekeningen dat is inderdaad onzin en geld weggooien! Mij geeft het meer inzicht en dan vind ik het de kosten wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bedenk me nu; de ABN is onze rekening voor vaste kosten... Als ik die omzet moet ik alle incasso's wijzigen... Das een aardig gekloot :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Gaat automatisch als je door de bank een formulier laat opstellen? De eerste maanden zal tegenpartij incasso's doen op je oude rekening die automatisch worden doorgezet naar je nieuwe rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, dat wist ik niet, ziet er inderdaad goed uit. De automatische incasso's (we hebben niks anders op die rekening) worden automatisch omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Hebben jullie in nederland geen enkele gratis zichtrekeningen dan? In Belgie is zichtrekening (wat jullie blijkbaar betaalrekening noemen) + spaarrekening + bankkaart + online banking wel de norm geworden om gratis te zijn. Enkel nog 4 grootbanken vragen zo'n 2-3 euro per maand onkosten. Die hebben wel veel meer kantoren waar je langs kan. (bnp paribas, kbc, belfius, axa).
Ing, rabobank, record bank, keytrade, deutsche bank, argenta hebben allemaal een gratis rekening.

Voor kredietkaarten (type Visa en Am ex) moet je wel bijna overal nog een bijdrage leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Lointje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:34:
Hebben jullie in nederland geen enkele gratis zichtrekeningen dan? In Belgie is zichtrekening (wat jullie blijkbaar betaalrekening noemen) + spaarrekening + bankkaart + online banking wel de norm geworden om gratis te zijn. Enkel nog 4 grootbanken vragen zo'n 2-3 euro per maand onkosten. Die hebben wel veel meer kantoren waar je langs kan. (bnp paribas, kbc, belfius, axa).
Ing, rabobank, record bank, keytrade, deutsche bank, argenta hebben allemaal een gratis rekening.

Voor kredietkaarten (type Visa en Am ex) moet je wel bijna overal nog een bijdrage leveren.
Dus Rabobank is in Belgie wel gratis... :( schoften zijn het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Linksom, rechtsom, een bank zal van je verdienen. Wellicht minder rente oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Lointje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:34:

Nee, dat was vroeger wel zo. Zo had je de gratis Postbank rekening (nu ING): geen rente op je betaalrekening en tijd tussen transacties, waarmee de kosten betaald werden. Intussen kosten ze allemaal geld, maar je krijgt bij ING nog altijd geen rente op je betaalrekening.
Accountant schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:07:
Die 50-60 euro zullen het verschil niet uitmaken als je er een doel bij hebt waarom je 2 of meerdere rekeningen hebt. Het zonder doel aanhouden van meerdere rekeningen dat is inderdaad onzin en geld weggooien! Mij geeft het meer inzicht en dan vind ik het de kosten wel waard.
Het is altijd een afweging. Mij biedt het niet meer inzicht, omdat ik gebruik maak van een hele serie spaardoelen in mijn spaarrekening. Dat, samen met een digitaal huishuidboekje, geeft me alle inzicht dat ik nodig heb. Ik wilde alleen ageren tegen het idee dat meerdere bankrekenen per definitie een goed idee is. Dat is niet zo, en het kost gewoon geld. "Maar 50 á 60 euro" zeg je, maar als je vaker dat soort bedragen laat liggen dan telt dat toch op. Elke euro is er één op weg naar het miljoen 8)

[ Voor 32% gewijzigd door ATS op 24-01-2014 12:46 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goede grap trouwens; bij ASN is het 15 euro per jaar, maar wel per persoon:

Online betaalrekening inclusief ASN Wereldpas.
Kosten: € 1,25 per maand.
Voor een en/of rekening samen met uw partner betaalt u in totaal € 2,50 per maand.

Al met al is het helaas niet zo makkelijk om veel te besparen op een betaalrekening icm creditcard. Zeker niet omdat bij de ABN en ING de creditcard gratis is.

Wel zojuist 30 euro bespaard door de ANWB creditcard eruit te doen en over te stappen naar de ING...

Jammer is wel dat we nu 2x Mastercard hebben. Had liever 1x Visa en 1x Master gehouden.

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
rube schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:34:
De eye-opener was de omgekeerde situatie: een man dreigde zijn baan te verliezen. Hij dacht niet meer aan het werk te komen (fysiek werk) maar had lang niet genoeg pensioen opgebouwd, en kon ook het verlies aan inkomen niet hebben. Hij was bereid om alles te doen om zijn werk te behouden.

Stel je voor: een man van eind vijftig die al zijn waardigheid moest verspelen. Ik wist meteen dat ik financieel onafhankelijk moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een argument om meerdere rekeningen bij meerder banken aan te houden is risicospreiding:
- Bij een (aanstaand) faillissement kun tijdelijk niet pinnen of geld overmaken. Geld hebben bij meerdere banken helpt hier.
- Het depositogarantiestelsel dekt maximaal 100k per rekeninghouder. Met de aanstaande bankenunie is het zeer onzeker dat het gegarandeerde bedrag wel 100k blijft. Wie hoge bedragen voor lange tijd vast zet loopt dus risico. Ik verwacht ook dat de looptijd van een deposito niet aangepast kan worden omdat het garantiestelsel wijzigt. Spreiden over meerdere banken is dus zinvol.
- Stel je hebt een hypotheekproduct van dezelfde bank als waar je spaargeld staat. Het depositogarantieregelement zegt dat de schulden bij de bank verekend mogen worden met het spaargeld bij faillissement. Spaargeld bij een andere bank uitzetten dus.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Free rider schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:01:
[...]
De eye-opener was de omgekeerde situatie: een man dreigde zijn baan te verliezen. ....
Bij twee verderdieners heb je dan meestal nog zoiets, de ander werkt tenminste nog.
Maar wij werden allebei in dezelfde week ontslagen :o (geheel ander bedrijf, ander werk).

Gelukkig hadden we toen al wat spaargeld dat we niet echt nerveus werden, maar met koophuis en 2 kleine kinderen...zet je toch aan het denken. Nou ja, sindsdien is onze buffer nog wel ietsje groter geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
ari3 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:07:
- Het depositogarantiestelsel dekt maximaal 100k per rekeninghouder. Met de aanstaande bankenunie is het zeer onzeker dat het gegarandeerde bedrag wel 100k blijft. Wie hoge bedragen voor lange tijd vast zet loopt dus risico. Ik verwacht ook dat de looptijd van een deposito niet aangepast kan worden omdat het garantiestelsel wijzigt. Spreiden over meerdere banken is dus zinvol.
Maar spaarrekeningen/deposito's zijn over het algemeen wel gratis toch? Dus daarvoor hoef je niet perse extra BETAALDE betaalrekeningen voor aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
ATS schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:42:
[...]
"Maar 50 á 60 euro" zeg je, maar als je vaker dat soort bedragen laat liggen dan telt dat toch op. Elke euro is er één op weg naar het miljoen 8)
Ik verdien de centjes wel weer terug met de geld terug acties van levensmiddelen op die betaalrekeningen :+ . Maar goed zal wel vaker wat geld links en rechts laten liggen in andermans ogen dat zijn gewoon keuzes. Zolang ik procentueel lekker kan sparen van het inkomen heb ik er weinig moeite mee (dat ik op sommige zaken wegens een bewuste keuze geld laat liggen).
Free rider schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:01:
[...]

Stel je voor: een man van eind vijftig die al zijn waardigheid moest verspelen. Ik wist meteen dat ik financieel onafhankelijk moest worden.
Dat lijkt me ook niet fijn. Helaas is het wel de uitgangssituatie van de gemiddelde Nederlander. Hij/zij is in hoge mate afhankelijk van het volgende salaris van hun broodheer.

Overigens een mooie uitleg van het woord broodheer:
Met het woord broodheer wordt letterlijk de werkgever bedoeld. Men gebruikt het woord wel om de afhankelijke, ondergeschikte positie van de werknemer te benadrukken. Zonder brood kun je niet leven is het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Accountant schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:44

[...]
Hij/zij is in hoge mate afhankelijk van het volgende salaris van hun broodheer.

[…]
Ken er genoeg die aan het eind van hun geld nog een stukje maand over hebben. :'(

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:18

mb1

MikeyMan schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:47:
Goede grap trouwens; bij ASN is het 15 euro per jaar, maar wel per persoon:

Online betaalrekening inclusief ASN Wereldpas.
Kosten: € 1,25 per maand.
Voor een en/of rekening samen met uw partner betaalt u in totaal € 2,50 per maand.

Al met al is het helaas niet zo makkelijk om veel te besparen op een betaalrekening icm creditcard. Zeker niet omdat bij de ABN en ING de creditcard gratis is.

Wel zojuist 30 euro bespaard door de ANWB creditcard eruit te doen en over te stappen naar de ING...

Jammer is wel dat we nu 2x Mastercard hebben. Had liever 1x Visa en 1x Master gehouden.
Ik zit het topic al een tijdje te volgen!
Interessant allemaal :)
Wat betreft de CreditCard gebruiken wij al jaren de HarenseSmid CC. http://harensesmid.lasercards.nl/
Geen jaarlijkse bijdrage;
Geen maandelijkse rente kosten (wij laten aan het eind van de maand het gehele openstaande saldo incasseren);
Je krijgt elk kwartaal 1% (en 5% bij de Harense Smid aankopen) van het totaal bestede bedrag met de CC als tegoedbonnen opgestuurd :9
Op deze manier is het best leuk winkelen af en toe.
We hebben op deze manier toch al gratis onze dubbele draadloze Philips koptelefoons, 2x Oral-B tandenborstels, 2x vogel muurbeugels en meer bij elkaar getankt en gewinkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:06

Trebbors

Failure is no option!

5 jaar op weg met een spaarhypotheek met kapitaalverzekering Eigen Woning KEW (10 jaar rente vast) en een aflossingsvrije hypotheek (variabele rente, rente iets lager dan de spaarhypotheek, en aflossen kan direct) voor 50% van de totale lening.

Bij een schenking van 100.000, in welk gedeelte zouden jullie dit storten? Wetende dat de bank de vrijgestelde schenking accepteert. Ik zit in dubio i.v.m de hypotheek rente aftrek wat nu echt voordelig is.

[ Voor 9% gewijzigd door Trebbors op 24-01-2014 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Trebbors schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:57:
5 jaar op weg met een spaarhypotheek met kapitaalverzekering Eigen Woning KEW (10 jaar rente vast) en een aflossingsvrije hypotheek (variabele rente, rente iets lager dan de spaarhypotheek, en aflossen kan direct) voor 50% van de totale lening.

Bij een schenking van 100.000, in welk gedeelte zouden jullie dit storten? Wetende dat de bank de vrijgestelde schenking accepteert. Ik zit in dubio i.v.m de hypotheek rente aftrek wat nu echt voordelig is.
Ik weet niet hoeveel € die KEW is, maar de polis MOET minimaal 15 jaar lopen en dan mag de opbrengst gebruikt worden voor de aflossing van de hypotheek.
Heb je echter de hypotheek al bijna zelf afgelost (met die 100K€) en heb je dus meer opbrengst dan schuld, dan is het overige gewoon te belasten in Box1. zie http://www.belastingdiens...lverzekering_eigen_woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Lointje schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:37:
Ik denk niet dat meneer blue meteen gaat stoppen nadat zijn huis is afbetaald. Hij zei gewoon dat als hij stopt met werken, dat hij dan een vast inkomen heeft van zijn huurhuis. Anderzijds zal hij nog wel een potje aan de zijkant hebben ook als spaarrekening, investeringen, ...
Het is inderdaad niet zo dat ik op mijn huis wil teren. Maar als ik stop met werken, zou ik eerst een paar jaar willen reizen en dan is het huis leeg laten een beetje kapitaal verspilling.

Velen nemen de waarde van hun woning niet mee in hun berekening van vermogen, met het argument dat ze er toch in moeten wonen en van de stenen niet kunnen leven. Dit is dus een andere insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Ik zou het aflossingsvrije deel aflossen. Het spaardeel los je na 30 jaar sowieso af, het aflossingsvrije deel niet. Dat moet je dus zelf doen. Zo'n schenking kan je daar uitstekend voor gebruiken.

Ik snap niet wat je bedoelt met: de hypotheekrente aftrek is nu zo voordelig. Voor elke 42 (of 52) cent die je terug krijgt moet je eerst een hele euro betalen. M.a.w. géén rente betalen is sowieso het voordeligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
abalone schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:17:
[...]

Ik zou het aflossingsvrije deel aflossen. Het spaardeel los je na 30 jaar sowieso af, het aflossingsvrije deel niet. Dat moet je dus zelf doen. Zo'n schenking kan je daar uitstekend voor gebruiken.

Ik snap niet wat je bedoelt met: de hypotheekrente aftrek is nu zo voordelig. Voor elke 42 (of 52) cent die je terug krijgt moet je eerst een hele euro betalen. M.a.w. géén rente betalen is sowieso het voordeligst.
Ik zou het ook zo doen, alleen zou ik nog 5 jaar wachten tot het nieuwe renteaanbod :)
Edit: en t bedrag 5 jaar vastzetten voor een leuke rente als t kan, ligt natuurlijk ook een beetje aan de hyp.rente die je moet betalen en de HRA.

[ Voor 10% gewijzigd door Oogje op 25-01-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Oogje schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 15:08:
[...]

Ik zou het ook zo doen, alleen zou ik nog 5 jaar wachten tot het nieuwe renteaanbod :)
Edit: en t bedrag 5 jaar vastzetten voor een leuke rente als t kan, ligt natuurlijk ook een beetje aan de hyp.rente die je moet betalen en de HRA.
Als je het geld kan wegzetten voor een hogere rente dan je betaalt aan de hypotheek zou dat kunnen.

Probleem is alleen dat de regeling waarbij je een 100k schenking belastingvrij in je huis kan stoppen eind 2014 afloopt. Maar aangezien de huizenmarkt nog niet hersteld is en de politiek zo veranderlijk is als het weer, heb je goede kans dat die regel verlengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Oogje schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 15:08:
[...]

Voor het aflossingsvrije deel hoef ik toch geen 5 jaar te wachten? Dat kan direct as we speak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
mb1 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:42:
[...]

Ik zit het topic al een tijdje te volgen!
Interessant allemaal :)
Wat betreft de CreditCard gebruiken wij al jaren de HarenseSmid CC. http://harensesmid.lasercards.nl/
Geen jaarlijkse bijdrage;
Geen maandelijkse rente kosten (wij laten aan het eind van de maand het gehele openstaande saldo incasseren);
Je krijgt elk kwartaal 1% (en 5% bij de Harense Smid aankopen) van het totaal bestede bedrag met de CC als tegoedbonnen opgestuurd :9
Op deze manier is het best leuk winkelen af en toe.
We hebben op deze manier toch al gratis onze dubbele draadloze Philips koptelefoons, 2x Oral-B tandenborstels, 2x vogel muurbeugels en meer bij elkaar getankt en gewinkeld.
Waarom doet de Harense Smid dit, gratis geld weggeven?
Normaal kost een creditcard alleen maar geld, maar dit levert juist geld op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:03
Het Fantoom schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:43:
[...]

Waarom doet de Harense Smid dit, gratis geld weggeven?
Normaal kost een creditcard alleen maar geld, maar dit levert juist geld op!
Omdat je verdient aan de mensen die niet in 1 keer betalen. Plus wrs een hogere opslag als je in een andere valuta betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Zo jij bent dan al goed op weg je woonlasten drastisch te verlagen! Zulke meevallers zijn natuurlijk hartstikke fijn (en je hebt een goed voorbeeld in je schenker!). Daarnaast slim dat je het hele bedrag in je hypotheek wil stoppen i.p.v. te "consumeren". In de toekomst zullen je mogelijkheden hierdoor een stuk ruimer zijn.

Ik zou het op het aflossingsvrije gedeelte aflossen mocht er nog iets overblijven inleggen op de spaarhypotheek. Spaarhypotheek zou ik gewoon lekker door laten lopen komende jaren.

Heb je ook al een bestemming voor het geld dat je dadelijk iedere maand gaat overhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

creator1988 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:47:
[...]

Omdat je verdient aan de mensen die niet in 1 keer betalen. Plus wrs een hogere opslag als je in een andere valuta betaalt.
Nee CC maatschappijen laten bedrijven waar jij afrekent met de CC fors betalen voor de transactie.
Ik heb getallen van 3 - 5% langs horen komen!
Door daar nu 1% van "weg te geven" aan de consument in de vorm van tegoedbonnen welke alleen bij een "vriendje" te besteden zijn is het kringetje rond!
De consument koopt wellicht iets wat ze niet nodig hebben of wat te duur is t.o.v. de concurrentie omdat ze de cadeaubonnen toch hebben liggen.
De grote winnaar is de CC maatschappij zeker als men vervolgens ook nog eens op afbetaling gaat kopen. Maar ik kom er zelf ook goed mee weg met slim kopen en in één keer betalen :)
Als ik met pin had betaald had ik 0% voordeel gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Die Harense Smid credit card was wel handig geweest toen ik nog 40.000 euro per jaar uitgaf en declareerde voor mijn baas. :P Voor 400 euro per jaar kun je aardig wat shoppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelet op de situatie nu in de politiek, zou ik nooit meer zoveel gaan sparen. Leef je nu sober en denk je daar goed aan te doen, draai je dadelijk zelf voor allerlei dingen op, terwijl je buurman het "krijgt" (ofwel: zijn eigen belasting terugkrijgt…)

-Gedeelte apart zetten (rainy-day verhaal, bij ziekte bijv.)
-Gedeelte voor studie/kosten/schenking aan kind/kinderen
-Gedeelte als "free cash" om bij een goed idee te kunnen investeren (van jezelf of een ander)
-Gedeelte in groene energie steken, zonnepanelen op je dak bijv. levert een goed rendement op en comfort
-Investeren in onroerend goed aan de onderzijde vd markt, paar oude garageboxen bijv. op een aardige lokatie (ook in een andere stad bijv.!)- die lopen meestal goed door, weinig risico. Paar jaar verhuren (passief inkomen!) en bij hoogtij weer verkopen met leuke winst
-(Opknap)woning aanschaffen en verhuren
-Leren beleggen etc. met een klein gedeelte van je kapitaal, dan kun je het bij grotere bedragen later toepassen, wanneer je kansen ziet.

*Al je geld op de bank -> ben je het kwijt boven de 100.000 euro bij een crash en verlies je erop tov de andere optie's
*Alles in je huis steken is ook niet slim, die stenen zet je nooit meer om in geld als je het nodig hebt bij een mooie kans voor iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 03:52:
-Leren beleggen etc. met een klein gedeelte van je kapitaal, dan kun je het bij grotere bedragen later toepassen, wanneer je kansen ziet.
De meeste mensen kunnen, zeker bij grote bedragen, niet omgaan met de emoties van winst en verlies. Pakken te snel hun winst en durven geen verlies te nemen. Leren beleggen klinkt eenvoudig, maar is voor 90-95% van de mensen niet weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
Februari is een korte maand. Ga ik experimenteren hoe het zou zijn als ik moest rondkomen van een AOW uitkering, er van uitgaande dat mijn hypotheek afgelost is. Als het goed te doen is, hoef ik eigenlijk alleen te sparen voor de periode tot ik 67 jaar word.

Dat is over 25 jaar voor mij. Intussen kan de AOW leeftijd weer verhoogd worden en de uitkering omlaag, maar ik moet ergens een ijkpunt hebben. Ik moet weten wanneer ik echt genoeg heb en niet voor de zekerheid nog vijf jaar extra sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:06
Ervan uitgaande dat je uit 71 komt, kan je nu alvast rekening houden met 69 en 3 maanden voor wat betreft de AOW-gerechtigde leeftijd. Na 2022 wordt de AOW gekoppeld aan de levensverwachting en zoals het er nu uitziet zal de levensverwachting eerder stijgen dan dalen.

Als uitgangspunt kan je denk ik beter uitgaan van 69+ dan van 67 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan hopen dat in de komende 25 jaar er niets versoberd wordt aan de AOW. Hopen dat de AOW aan de inflatie wordt aangepast en hopen dat je niet ziek wordt. Maar goed.. hoop doet leven toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melniek schreef op zondag 26 januari 2014 @ 10:43:
Ervan uitgaande dat je uit 71 komt, kan je nu alvast rekening houden met 69 en 3 maanden voor wat betreft de AOW-gerechtigde leeftijd. Na 2022 wordt de AOW gekoppeld aan de levensverwachting en zoals het er nu uitziet zal de levensverwachting eerder stijgen dan dalen.

Als uitgangspunt kan je denk ik beter uitgaan van 69+ dan van 67 jaar.
En dan? Met je rollator en 69 lentes de Kilimanjaro op ? :')

Durf te leven, in het nu!!!! Ik zie echt veel 50+ om mij heen nu, met teveel vermogen voor AWBZ-zorg gerelateerde dingen of een buurman van 58 jaar, baan kwijt en vervolgens teveel spaargeld op de bank voor een uitkering, die mag nu zijn huis opeten en heeft spijt dat ie niet wat vaker op reis is geweest van dat geld… |:(

Bewaar een sok voor de bekende "rainy day" maar werk om te leven, niet andersom?!
Ik denk echt dat de meeste financial-planning strategieën uit het verleden nu niet meer volledig opgaan, trek lering uit de lessen die mensen van oudere leeftijd momenteel ondergegaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

defiant

Moderator General Chat
Een op levensverwachting aangepaste AOW klinkt misschien redelijk, maar de adder zit hem in het realistische scenario dat de arbeidsmarkt misschien toch vind dat je veel eerder met pensioen moet ("je bent te oud"), bijvoorbeeld op je 60e. Dan moet 7 a 9 jaar overbruggen op tevens versoberde sociale uitkeringen, waarbij je hoogstwaarschijnlijk eerst moet interen (of zelfs helemaal "opeten") op je eigen vermogen alvorens je daar aanspraak op kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 26-01-2014 13:21 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 03:52:
Gelet op de situatie nu in de politiek, zou ik nooit meer zoveel gaan sparen. Leef je nu sober en denk je daar goed aan te doen, draai je dadelijk zelf voor allerlei dingen op, terwijl je buurman het "krijgt" (ofwel: zijn eigen belasting terugkrijgt…)

-Gedeelte apart zetten (rainy-day verhaal, bij ziekte bijv.)
-Gedeelte voor studie/kosten/schenking aan kind/kinderen
-Gedeelte als "free cash" om bij een goed idee te kunnen investeren (van jezelf of een ander)
-Gedeelte in groene energie steken, zonnepanelen op je dak bijv. levert een goed rendement op en comfort
-Investeren in onroerend goed aan de onderzijde vd markt, paar oude garageboxen bijv. op een aardige lokatie (ook in een andere stad bijv.!)- die lopen meestal goed door, weinig risico. Paar jaar verhuren (passief inkomen!) en bij hoogtij weer verkopen met leuke winst
-(Opknap)woning aanschaffen en verhuren

*Al je geld op de bank -> ben je het kwijt boven de 100.000 euro bij een crash en verlies je erop tov de andere optie's
*Alles in je huis steken is ook niet slim, die stenen zet je nooit meer om in geld als je het nodig hebt bij een mooie kans voor iets.
Je hebt een prachtig idee, maar met deze aanpak zal de belastingdienst je nog vol aanslaan. :P Het enige wat namelijk uitgezonderd is van vermogensrendementsheffing, is je eigen huis. Eigenlijk zelfs die niet: wanneer de hypotheek significant lager is dan de waarde van het huis zal je geen bijstand verkrijgen voordat die opgegeten is.

offtopic:
Eigenlijk heb ik zeer veel moeite met deze maatregel: het moedigt spaarzin totaal niet aan. Wat mij betreft zou de eigen woning geheel uitgezonderd moeten zijn van normen, omdat een eigen woning de maandelijkse lasten significant verlaagt. Als compromis zou je wellicht kunnen voor een verlaging van de uitkering, maar het compleet niet geven is imo niet correct.

Vermogensverlies bij werkloosheid is sowieso een risico wat mensen hier lopen: als je spaart, kan het hele scenario door de war gaan als je onverhoopt langdurig werkloos wordt. Hoe gaan jullie daar mee om? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
defiant schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:20:
Een op levensverwachting aangepaste AOW klinkt misschien redelijk, maar de adder zit hem in het realistische scenario dat de arbeidsmarkt misschien toch vind dat je veel eerder met pensioen moet ("je bent te oud"), bijvoorbeeld op je 60e. Dan moet 7 a 9 jaar overbruggen op tevens versoberde sociale uitkeringen, waarbij je hoogstwaarschijnlijk eerst moet interen (of zelfs helemaal "opeten") op je eigen vermogen alvorens je daar aanspraak op kan maken.
Dat maakt plannen voor financieel onafhankelijkheid dus eigenlijk bittere noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:28:
[...]

Je hebt een prachtig idee, maar met deze aanpak zal de belastingdienst je nog vol aanslaan. :P Het enige wat namelijk uitgezonderd is van vermogensrendementsheffing, is je eigen huis. Eigenlijk zelfs die niet: wanneer de hypotheek significant lager is dan de waarde van het huis zal je geen bijstand verkrijgen voordat die opgegeten is.

offtopic:
Eigenlijk heb ik zeer veel moeite met deze maatregel: het moedigt spaarzin totaal niet aan. Wat mij betreft zou de eigen woning geheel uitgezonderd moeten zijn van normen, omdat een eigen woning de maandelijkse lasten significant verlaagt. Als compromis zou je wellicht kunnen voor een verlaging van de uitkering, maar het compleet niet geven is imo niet correct.

Vermogensverlies bij werkloosheid is sowieso een risico wat mensen hier lopen: als je spaart, kan het hele scenario door de war gaan als je onverhoopt langdurig werkloos wordt. Hoe gaan jullie daar mee om? :)
Klopt, maar slechts 1,2% vd waarde (net als met je spaargeld of aandelen) alleen leveren verhuur etc. ook nog wat op (basisregel: opbrengst 10maanden/12=je winst p/mnd., 2 maanden zijn samen voor OZB en onderhoud) Zonnepanelen worden niet extra belast, maar leveren wel op en na een tijdje sta je zelfs break-even. Een uitkering, daar moet je in je fin. planning geen rekening mee houden, anders kun je alleen maar doemdenken en nooit een eigen woning aanschaffen. Alleen; als jouw schuld gelijk loopt met de waarde, heb je ook geen eigen vermogen in die zin en wordt je niet gekort. Sterker nog, je gemeente heeft ook een plafond van hoeveel die waarde mag zijn, bijv. €48000 euro overwaarde mag je bijv. best hebben, dus steek niet al je geld in stenen, dan kun je het nog voor andere doeleinden aanwenden en heb je niet teveel overwaarde voor het geval je een beroep moet doen op bijstand. Als je ouder bent heb je als het goed is meer afgelost, dus dan heb je dit probleem eerder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:19:
[...]

...

Ik denk echt dat de meeste financial-planning strategieën uit het verleden nu niet meer volledig opgaan, trek lering uit de lessen die mensen van oudere leeftijd momenteel ondergegaan…
Er is op zich niet zoveel mis met de financial planning strategieen hoor. Op de prijsdaling van huizen na, die vooral veroorzaakt wordt door overheidsmaatregelen, werken die nog steeds prima en daar zal de komende 10-20 jaar weinig in veranderen is mijn schatting.

Naar mijn verwachting, maar de trend is al ingezet, is het grote punt wat verandert vooral de mate waarin je nog van je geld zult kunnen gaan genieten. Naarmate je ouder wordt en meer kosten gaat maken zal je daarin steeds meer zelf in moeten voorzien. De kosten voor het verzorgingstehuis, ziektekosten, WAO, WIA, kinderbijslag, etc zullen steeds meer zelf betaald moeten worden. De zorg die momenteel wordt geboden gaat vooral op aan het uitstellen van sterfte en nauwelijks naar het verbeteren van kwaliteit van leven. En morrelen aan de verzorgingsstaat is iets wat mensen ook niet willen. Het enige wat overblijft is de stijgende kosten verhalen op de mensen met geld, de rijkeren dus.

Ik verwacht ook dat op termijn je eigen huis gewoon in "box 3" zal vallen en niet mee ris uitgezonderd van je vermogen wanneer daar naar gekeken wordt.

Ik vind deze gang wel een beetje zorgwekkend, want het ontmoedigt financieel gezien het nemen van verantwoordelijkheid voor het opbouwen van vermogen.
Iemand die alles opbrast heeft dan recht op gratis bijstand, verzorging en AOW en iemand die vermogen heeft opgebouwd mag dat allemaal gaan opeten. Het stimuleert imo niet om financieel verantwoord te leven.

Aan de andere kant, als iedereen zijn geld oppot dan wordt er te weinig geconsumeerd en komt de economie ook niet uit het slop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:19:
[...]

En dan? Met je rollator en 69 lentes de Kilimanjaro op ? :')

Durf te leven, in het nu!!!! Ik zie echt veel 50+ om mij heen nu, met teveel vermogen voor AWBZ-zorg gerelateerde dingen of een buurman van 58 jaar, baan kwijt en vervolgens teveel spaargeld op de bank voor een uitkering, die mag nu zijn huis opeten en heeft spijt dat ie niet wat vaker op reis is geweest van dat geld… |:(

Bewaar een sok voor de bekende "rainy day" maar werk om te leven, niet andersom?!
Je mag niet meer dan ong.10k hebben voor een bijstand.Zo had een oudere kennis van mij 45.000 euro.
Mocht die idd eerst effe die 35.000 opmaken en dan pas terug komen.
Ik spaar nu niet meer omdat het crisis is, spend rustig soms me salaris doorheen in plaats van thuis te zitten en niks te doen.
Mocht het toch ergens misgaan heb ik toch een mooi leven gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Krisp schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:28:
[...]

...

Niet :+

Je kunt niet alles plannen/verzekeren in je leven. Als ik langdurig werkloos wordt of een baan krijg waarbij ik minder verdien dan houdt de financiele planning ook gewoon op. Het is niet anders. In mijn eentje heb ik al niet zo heel veel mogelijkheden om vermogen op te bouwen, maar als mijn inkomsten minder worden dan stopt de opbouw gewoon. Op zich vind ik dat geen risico, vermogen opbouwen is geen vereiste voor een leuk leven. Zolang ik een leuk leven heb is extra vermogen gewoon een leuke bijkomstigheid.

Ik denk dat een nog veel grote gevaar een relatiebreuk is.
Wat gaat er met een hoop mensen hier gebeuren als ze gaan scheiden?
Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.