Er is op zich niet zoveel mis met de financial planning strategieen hoor. Op de prijsdaling van huizen na, die vooral veroorzaakt wordt door overheidsmaatregelen, werken die nog steeds prima en daar zal de komende 10-20 jaar weinig in veranderen is mijn schatting.
Naar mijn verwachting, maar de trend is al ingezet, is het grote punt wat verandert vooral de mate waarin je nog van je geld zult kunnen gaan genieten. Naarmate je ouder wordt en meer kosten gaat maken zal je daarin steeds meer zelf in moeten voorzien. De kosten voor het verzorgingstehuis, ziektekosten, WAO, WIA, kinderbijslag, etc zullen steeds meer zelf betaald moeten worden. De zorg die momenteel wordt geboden gaat vooral op aan het uitstellen van sterfte en nauwelijks naar het verbeteren van kwaliteit van leven. En morrelen aan de verzorgingsstaat is iets wat mensen ook niet willen. Het enige wat overblijft is de stijgende kosten verhalen op de mensen met geld, de rijkeren dus.
Ik verwacht ook dat op termijn je eigen huis gewoon in "box 3" zal vallen en niet mee ris uitgezonderd van je vermogen wanneer daar naar gekeken wordt.
Ik vind deze gang wel een beetje zorgwekkend, want het ontmoedigt financieel gezien het nemen van verantwoordelijkheid voor het opbouwen van vermogen.
Iemand die alles opbrast heeft dan recht op gratis bijstand, verzorging en AOW en iemand die vermogen heeft opgebouwd mag dat allemaal gaan opeten. Het stimuleert imo niet om financieel verantwoord te leven.
Aan de andere kant, als iedereen zijn geld oppot dan wordt er te weinig geconsumeerd en komt de economie ook niet uit het slop.