Ja, goud, maar dat is mijn meningAccountant schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:45:
Is er trouwens iets voor te zeggen om 5 tot 10% van je vermogen in cash (of wellicht goud) aan te houden?
Ik denk dat je moet bepalen wat het doel ervan is? Wil je cash aanhouden (digitaal) als emergency funds? Of cash thuis in het geval van (langere) IT problemen / bankrun?
En voor goud eigenlijk dezelfde vragen, digitaal (via een broker) of fysiek? En voor het geval TSHTF of iets anders?
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar kijk eens naar de "permanent portfolio". Deze strategie adviseert 25% Aandelen, 25% langlopende obligaties, 25% kort lopende obligaties (=cash gedeelte), 25% goud.
En goud dan bij voorkeur (gedeeltelijk) fysiek, en wellicht op meerdere plaatsen voor als TSHF echt uitbreekt. Voor de aandelen een goede spreiding, b.v. een ETF stoxx 600.
Edit: ter aanvulling: "tegenstanders" van goud zeggen vaak het produceert niets. Het is maar een klompje metaal etc. En ja, dat is natuurlijk ook zo. Bij aandelen bezit je een stukje van een bedrijf. Als het bedrijf winst maakt, krijg je daar (jaar op jaar) inkomsten van.
Als je het echt vergelijkt met gewoon cash, tja, dat is vaak digitaal geld, produceert ook niets en de waarde is ook maar gebaseerd op vertrouwen. Dan heb je bij goud tenminste nog iets echt fysieks in handen en niet een bedrukt papiertje
Ook al schommelt de waarde van goud soms flink, op lange termijn is het toch wel redelijk waardevast gebleken. En als een soort van verzekering verdient het voor mij zijn plek in een goed gespreide portefeuille.
[ Voor 25% gewijzigd door rube op 31-01-2014 12:17 ]