Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste
Acties:
  • 758.011 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-08 22:02
Rube ik ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie maandelijkse uitgaven ongeveer besteed worden. Dit ligt nl. nog een stukje lager dan bij ons en wil zo eens zien waar we misschien nog wat kunnen winnen.
Wil je dat delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
rube schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:32:
Daarbij: onze (10 jaar oude) auto en ook de inventaris zal niet heel veel waard zijn :+
In dat opzicht vind ik het programma "wat ben je waard" op SBS6 wel aardig. Keer op keer blijkt daar dat inboedel bijna niets waard is (en dat mensen eigenlijk vrij weinig bezitten).

Tel Vlemmix van afgelopen week niet mee, want die is maf en heeft ook zakelijke voorraad al weet ik niet onder welke van de twee categorien ik de 7000kg nikkelen munten moet scharen of de op zolder vastgebouwde Porsche :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Rukapul schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:38:
[...]

In dat opzicht vind ik het programma "wat ben je waard" op SBS6 wel aardig. Keer op keer blijkt daar dat inboedel bijna niets waard is (en dat mensen eigenlijk vrij weinig bezitten).

Tel Vlemmix van afgelopen week niet mee, want die is maf en heeft ook zakelijke voorraad al weet ik niet onder welke van de twee categorien ik de 7000kg nikkelen munten moet scharen of de op zolder vastgebouwde Porsche :+
Ja die mafkees is zo gek nog niet, meer dan 1 miljoen waard en geen schulden. Meeste geld zit wel in huizen, maar hij verhuurde ook al. Maar man man man wat heeft die man vreemde dingen in opslag!

Vond het ook wel mooi dat die gooische dame maar 15k waard was. Aflevering met die boer gezien?? Bedrijf leverde niet zoveel op, woont alleen op grond van 1,6 miljoen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 07-02-2014 21:48 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:04
Fimke schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:35:
Rube ik ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie maandelijkse uitgaven ongeveer besteed worden. Dit ligt nl. nog een stukje lager dan bij ons en wil zo eens zien waar we misschien nog wat kunnen winnen.
Wil je dat delen?
Ja hoor, ik zal proberen om het dit weekend te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:19
Dat was echt het toppunt!
Het blijft een vreemde man maar hij had wel zijn zaakjes op orde! Toch lekker iedere maand 4K uit de huur naar binnen tikken.

[ Voor 33% gewijzigd door Accountant op 07-02-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:26
Accountant schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:11:
Daarnaast kan ik later niets met het geld van de overwaarde van het huis als ik er tot mijn dood in wil blijven wonen. Ik kan mijn huis opeten maar dat betekent dat mijn huisvestigingskosten weer stijgen. Daarom ben ik niet zo geïnteresseerd om mijn totaal vermogen te weten. Betrekken jullie dan ook auto's en inventaris in jullie berekening van het totaal vermogen? Dan zou boekhoudkundig de cirkel rond zijn.
Leaseauto... En de waarde van de inboedel tikt toch niet hard aan.
FO betekent overigens voor mij dat passief inkomen je levensstijl bekostigd. Het zou niet moeten uitmaken of je wel of geen hypotheek hebt. Het passief inkomen zou al je kosten moeten dekken. Nu vind ik het zelf wel prettig om mijn hypotheek af te lossen aangezien ik het wel als eens schuld zie, en schulden heb ik niet graag.
Helemaal mee eens. Zo kijk ik er ook tegenaan. Ik heb enkel m'n huis en hypotheek ook in het overzicht opgenomen voor het volledige plaatje. Zijn toch de hoogste bedragen in mijn geval... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Fimke schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:35:
Wil je dat delen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:28
Daarnaast kan ik later niets met het geld van de overwaarde van het huis als ik er tot mijn dood in wil blijven wonen. Ik kan mijn huis opeten maar dat betekent dat mijn huisvestigingskosten weer stijgen. Daarom ben ik niet zo geïnteresseerd om mijn totaal vermogen te weten. Betrekken jullie dan ook auto's en inventaris in jullie berekening van het totaal vermogen? Dan zou boekhoudkundig de cirkel rond zijn.
De auto/inventaris gaat wel een beetje ver, tenzij je belegt in oldtimers of kunst / antiek. Je zou ook de waarde van je opleiding / ervaring / employability kunnen meerekenen. Er zijn bedrijven met statements als 'Our people are our most important assets' of iets van die strekking. Hoe dat dan in de boeken staat is een tweede.

De waarde van je huis vind ik iets anders dan auto's of inventaris omdat je immers niet zonder woon- / verblijfplaats kunt. Die maandelijkse last is daarmee voor iedereen onontkoombaar. Een volledig afgelost huis heeft dus een extra waarde omdat die maandelijkse last wegvalt, naast dat je x ton in de boeken hebt staan (zij het dat je met die waarde niet veel kunt anders dan schuilen voor de regen en wind :)).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
Ziet er goed uit Rube

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Fimke op 08-02-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

overhyped schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:14:
[...]

Ik rij zelf elektrisch in een ampera, maar ik geloof dus niet dat je het er uit haalt.

Voor het idee: een ampere kost 50k, maar bied het comfort van een auto van 35k. Met zo'n leaf hetzelfde, kost 30k, maar bied het comfort van een auto van 15.

Een zuinige benzine auto kost 15e per maand belasting, en rijd 1 op 20. dus in 5 jaar tijd heb ik 900 euro aan belasting uitgegeven, maakt nog 14100 euro voor benzine. dat is dus ongeveer 160000km in die 5 jaar. 32000km. Een nieuwe, kleine auto heeft ook nagenoeg geen onderhoud, dus dat zal de marge in de berekening zijn.

Na die 5 jaar kachel je nog rustig jaren door met zo'n auto, maar of de accu's in de leaf (of in mijn ampera) het dan nog zo lekker doen...

Qua milieu ben ik het er trouwens helemaal mee eens hoor, maar ik ben niet overtuigd van de businesscase..

(tenzij je, zoals ik, nog hebt kunnen profiteren van de 0% bijtelling en een leasebudget hebt dat zo'n ding toestaat en het voor jou niet uitmaakt dat je in een dure opel in plaats van een audi of bmw rijd, in dat geval komt de business case zeker wel rond, voor mij was het een verschil van 5k netto per jaar)
Ik kom hier toch nog even op terug omdat auto's zoals aangegeven een grote kostenpost kunnen zijn. Voor mij is het absoluut rendabel. Ik rijd per jaar 42.000 km. Laten we zeggen dat mijn Suzuki Swift 1.3 Base uit 2008 ongeveer 1:15 rijdt. Dan heb ik 2.800 liter benzine nodig. Als ik uitga van €1,65 per liter kom ik op €4.620,-. Hier komt nog €261,80 aan verzekering bij (WA+) en €424,- wegenbelasting. Totale kosten per jaar: €5.305,80 (ik neem afschrijving en eventueel onderhoud even niet mee).

Een LEAF rijdt ongeveer 0,2 kWh/km dus heb ik ongeveer 8.400 kWh nodig. Ik kan op mijn werk gratis opladen, dus laten we zeggen dat ik 4.400 kWh nodig heb. Ik betaal ongeveer €0,21 per kWh, dus €924 per jaar. We nemen toch een duurdere all-risk verzekering van €900,- (had ik de vorige keer niet meegenomen), maar ik hoef geen wegenbelasting te betalen. Totale kosten per jaar: €1.824.

Verschil: €3.481,80!

Zelfs als je aanneemt dat je het volledige accupack zou moeten vervangen (wat dus niet hoeft) en dat €10.000 zou kosten (wat het niet doet) dan zou je elke 3 jaar dat kunnen doen en nog steeds quitte draaien. Zelfs al zou ik op mijn werk ook moeten gaan betalen betaal ik €840,- meer aan elektriciteit, maak ik nog steeds €2.641,80 winst. Laat er wegenbelasting bijkomen en ik maak nog steeds winst.

Is de afschrijving op de LEAF groter dan op de Swift, misschien wel, maar ik heb mijn LEAF aan de onderkant van de markt gekocht (€20.000 min de €6.000 die onze Swift nog oplevert = €14.000). Er is vooralsnog weinig reden om aan te nemen dat de accu's na 5 jaar daadwerkelijk helemaal op zijn (enkel in hele warme regio's is er een significante degradatie waargenomen), dus zou je kunnen zeggen dat ik hem in 4,5 jaar volledig afgeschreven heb. Alle restwaarde en winst daarna kan ik mooi in mijn zak steken (of beter: zonnepanelen van kopen en nog goedkoper rijden).

Daar komt bij dat ons gezin uiteindelijk zal gaan groeien en we toch een ruimere auto nodig hadden. Wat dat betreft is de LEAF wel een klasse hoger dan de Swift (hij is echt zo gek nog niet, ga er maar eens een keer in rijden). Laat het accupack over 5-10 jaar een keer minder worden en leg er nieuwe technologie in (de rest van de auto zal niet noemenswaardig slijten), kan ik weer 10 jaar goedkoop rijden. We hebben er inmiddels alweer een paar honderd kilometer bijgereden sinds dinsdag (toen we hem gekocht hebben) en ik voorzie dat we er nog veel plezier van gaan hebben. Ik vind het een mooi voorbeeld van slim besparen zodat je eerder FO kunt zijn.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Betrekken jullie dan ook auto's en inventaris in jullie berekening van het totaal vermogen? Dan zou boekhoudkundig de cirkel rond zijn.
Ik probeer het inderdaad als econoom boekhoudkundig rond te rekenen. Elke maand of jaar de balans updaten.
Activa: vaste activa (huis, WOZ-waarde) en wat inventaris (dure spullen die ik in een redelijke termijn 'afschrijf').
Liquide middelen (stand van saldo bankrekeningen) en beleggingen (stand van eventuele beleggingen, heb ik op dit moment niet).
passiva: de stand van de hypothecaire lening en eventuele andere schulden.
Eigen vermogen is dan uiteraard het verschil tussen die twee.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
zeeg schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 11:07:
[...]

Ik probeer het inderdaad als econoom boekhoudkundig rond te rekenen. Elke maand of jaar de balans updaten.
Activa: vaste activa (huis, WOZ-waarde) en wat inventaris (dure spullen die ik in een redelijke termijn 'afschrijf').
Liquide middelen (stand van saldo bankrekeningen) en beleggingen (stand van eventuele beleggingen, heb ik op dit moment niet).
passiva: de stand van de hypothecaire lening en eventuele andere schulden.
Eigen vermogen is dan uiteraard het verschil tussen die twee.
Members only:
Mooie basis! Even voor mijn inzicht mocht je het willen delen:
Je leeftijd?
Gezinssamenstelling?
Deel van je vermogen welke in je huis zit?

@shapeshifter
Mooie besparing! Hoeveel km haal je op een lading en hoelang duurt een laadcyclus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Accountant schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 11:34:
[...]

Mooie basis! Even voor mijn inzicht mocht je het willen delen:
Je leeftijd?
Gezinssamenstelling?
Deel van je vermogen welke in je huis zit?

@shapeshifter
Mooie besparing! Hoeveel km haal je op een lading en hoelang duurt een laadcyclus?
Als het koud is en ik over snelwegen rijd ongeveer 90km, bij lekker weer 120km ofzo (moet ik nog testen). Als ik binnenwegen rijd kan ik met koud weer wel 130km rijden denk ik en met lekker weer iets van 160km? Ik heb mensen langs zien komen die 200km deden met lekker weer en niet al te hard rijden, dus misschien is het meer. Momenteel weet ik het alleen van de huidige weersomstandigheden.

Opladen op een stopcontact duurt 8-9 uur, op een openbare laadpaal of een laadpunt thuis 6-7 uur en bij een snellader kun je in een half uur naar 80% laden, maar meestal rijd je hem niet helemaal leeg, dus duurt het minder lang. Het is wel iets om rekening mee te houden, maar daar staat weer een leuke bonus tegenover ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Weet iemand hoe dit zit?
Ik zit te twijfelen om 5000 euro in onze spaarhypotheek te storten namelijk. Niet om de looptijd in te korten maar de maandlast omlaag te brengen.
http://www.homefinance.nl...aflossen-deel-2-99806.asp
Op datum 1-1-2034 komt de verpande box 1 spaarpolis tot uitkering. Deze keert € 100.000 uit en wordt automatisch in mindering gebracht van leningsdeel 1. U voelt natuurlijk de bui al hangen. De aflossing van € 100.000 is beduidend hoger dan het hypotheekbedrag van € 60.000. Dit betekent dat de fiscus een seintje krijgt dat er hier sprake is van een "oneigenlijke uitkering" op een eigenwoningschuld. De fiscus zal dan de klant benaderen met een naheffing. Deze zal namelijk het rentebestanddeel berekenen en de klant daarvoor in box 1 belasten!
Ik post het hier, wellicht nog een interessante link voor iemand.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 08-02-2014 16:56 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:12
Cobb schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:51:
Weet iemand hoe dit zit?
Ik zit te twijfelen om 5000 euro in onze spaarhypotheek te storten namelijk. Niet om de looptijd in te korten maar de maandlast omlaag te brengen.

[...]
Dat heb ik ook gedaan met dezelfde reden.
Ik heb in januari 5k afgelost op de spaarhypotheek en 5k op het aflossingsvrije gedeelte.
Bij ons ging de inleg met ongeveer 30euro naar beneden, het is niet veel maar je moet ergens beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Cobb schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:51:
Weet iemand hoe dit zit?

[...]

Ik post het hier, wellicht nog een interessante link voor iemand.
Altijd even met je bank bellen. Je hebt namelijk ook nog rekening te houden met de fiscale en bank regels. O.a. dat de verhouding van min. inleg en max inleg maar 1-7 mag zijn (bij meeste banken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Mijn verstrekker (AEGON) reageert dus al weken niet, alles moet via een tussenpersoon (en die moet weer geld zien). Aflossen op het andere deel kan ik wel zelf, gewoon overmaken.
De bandbreedte zit wel goed, dat is het probleem ook niet. Ik wil alleen in 2026 niet voor een nare na-heffing komen te staan.
Wij willen ieder jaar 8000 tot 10.000 euro aflossen, nu nog 5000 euro in de spaarhypo en 5000 aflossingsvrij. Vanaf volgend jaar alles in de aflosvrije.
Verhouding is ongeveer gelijk aan het voorbeeld. Spaar: 96.000 en aflosvrij is 175.000

[ Voor 41% gewijzigd door Cobb op 08-02-2014 17:08 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Members only:

Wat de post hierboven betreft: ik zit ook bij AEGON; ik had ze vorige week meteen te pakken toen ik belde.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik zal ze nog eens bellen, per e-mail reageren ze vooralsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-08 18:58
Ik ben niet financieel onafhankelijk in de vorm van dat ik geen baan nodig heb. Wel ben ik financieel onafhankelijk dat ik met een minimaal baantje, rond kan komen.

In 2002 heb ik een huis gekocht voor €105.000. Dit heb ik voor weinig grondig verbouwd en verkocht voor €135000. Hiervan kocht ik mijn huidige woning, die nog steeds €105000 aan hypotheek had.
Na 7 jaren sparen (waarbij ik maandelijks €1000 afloste), heb ik het huis "gekocht" van de bank en was het van mij. Hierna ging ik 24 uur/week werken, spaarde ik nog een aantal jaren, tot ik zo'n €35000 had. Misschien niet zo heel veel, maar aangezien ik blij rondkom van €600/maand, is het voldoende voor 4 jaren niet hoeven te werken en een leuke buffer. Ik heb geen TV, auto en dat soort zaken nodig, dus ik vind het prima zo. The best things in life are free!
Daarna heb ik diep adem gehaald, mijn (klote) baantje met vast contract laten afkopen voor €20000 en ... ben ik vrij. En zoo blij!
In mijn huis heb ik de bovenste etage verbouwd zodat er 2 grote studentenkamers en een keukentje zijn. Van deze opbrengsten kom ik rond. Af en toe werk ik een paar maanden als reisleider, breng ik 2 ochtenden de post rond en heb wat freelance fotografie-opdrachten. Dit levert dan gemiddeld een paar honderd euro extra op. Wat ik overhoud aan het eind van het jaar, gebruik ik dan om elders in de wereld een paar maanden te fietsen. Echt, ik ben zo blij niet meer aan die idiote ratrace mee te doen in dit land. Zo kan het ook, financiële vrijheid!

Mijn totale vermogen nu:
verkoop huis: 125.000
spaar/aandelen: 20.000 (cashflow +80/maand)
uitgeleend/investering: 23.000 (cashflow + 110/maand)
Levensloopregeling: 15.000 bruto

Misschien dat ik over 10 jaar (ben dan einde 40) de hele handel verkoop en met 175.000 op de bank, voor de rest van mijn leven anti-kraak of in een goedkope sociale huurwoning ga wonen. Doe ik daarnaast wat parttime werk (post, kranten of zo) of reis ik het ene jaar wel en andere jaar niet.
Dan maak ik die 175K in 17 jaren op, tot ik de pensioenleeftijd heb. Dat is ongeveer €1000/maand om op te maken. Moet lukken met minder denk ik. Daarna moet ik van mijn pensioen wel rond kunnen komen, er is vast wel een leuk deel van de spaarpot over en misschien nog een klein erfenisje van mijn lieve ouders..

[ Voor 25% gewijzigd door kabelmannetje op 08-02-2014 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
kabelmannetje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 19:15:
Ik ben niet financieel onafhankelijk in de vorm van dat ik geen baan nodig heb. Wel ben ik financieel onafhankelijk dat ik met een minimaal baantje, rond kan komen.

In 2002 heb ik een huis gekocht voor €105.000. Dit heb ik voor weinig grondig verbouwd en verkocht voor €135000. Hiervan kocht ik mijn huidige woning, die nog steeds €105000 aan hypotheek had.
Na 7 jaren sparen (waarbij ik maandelijks u€1000 afloste), heb ik het huis "gekocht" van de bank en was het van mij. Hierna ging ik 24 uur/week werken, spaarde ik nog een aantal jaren, tot ik zo'n €35000 had. Misschien niet zo heel veel, maar aangezien ik blij rondkom van €600/maand, is het voldoende voor 4 jaren niet hoeven te werken en een leuke buffer. Ik heb geen TV, auto en dat soort zaken nodig, dus ik vind het prima zo.
Daarna heb ik diep adem gehaald, mijn (klote) baantje met vast contract laten afkopen voor €20000 en ... ben ik vrij. En zoo blij!
In mijn huis heb ik de bovenste etage verbouwd zodat er 2 grote studentenkamers en een keukentje zijn. Van deze opbrengsten kom ik rond. Af en toe werk ik een paar maanden als reisleider, breng ik 2 ochtenden de post rond en heb wat freelance fotografie-opdrachten. Dit levert dan gemiddeld een paar honderd euro extra op. Wat ik overhoud aan het eind van het jaar, gebruik ik dan om elders in de wereld een paar maanden te fietsen. Echt, ik ben zo blij niet meer aan die idiote ratrace mee te doen in dit land. Zo kan het ook, financiële vrijheid!
Wat een ontzettend gaaf verhaal! Dat klinkt idd als echte vrijheid. En zeker als je zaken als tv enzo kan missen, dan is dat ideaal. Tv is naar mijn mening ook erg overgewaardeerd. Je hebt niet veel nodig om gelukkig te zijn. In ieder geval geen dure spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Shapeshifter schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:40:
[...]

Opladen op een stopcontact duurt 8-9 uur, op een openbare laadpaal of een laadpunt thuis 6-7 uur en bij een snellader kun je in een half uur naar 80% laden, maar meestal rijd je hem niet helemaal leeg, dus duurt het minder lang. Het is wel iets om rekening mee te houden, maar daar staat weer een leuke bonus tegenover ;)
Als dat voor jou goed in te passen is in je rij ritme ben je natuurlijk gek als je het niet doet, toch lekker dan die 250 euro welke je per maand bespaart!
kabelmannetje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 19:15:

Na 7 jaren sparen (waarbij ik maandelijks €1000 afloste), heb ik het huis "gekocht" van de bank en was het van mij. Hierna ging ik 24 uur/week werken, spaarde ik nog een aantal jaren, tot ik zo'n €35000 had. Misschien niet zo heel veel, maar aangezien ik blij rondkom van €600/maand, is het voldoende voor 4 jaren niet hoeven te werken en een leuke buffer. Ik heb geen TV, auto en dat soort zaken nodig, dus ik vind het prima zo. The best things in life are free!

Mijn totale vermogen nu:
verkoop huis: 125.000
spaar/aandelen: 20.000 (cashflow +80/maand)
uitgeleend/investering: 23.000 (cashflow + 150/maand)

Misschien dat ik over 10 jaar (ben dan einde 40) de hele handel verkoop en met 175.000 op de bank, voor de rest van mijn leven anti-kraak of in een goedkope sociale huurwoning ga wonen. Doe ik daarnaast wat parttime werk (post, kranten of zo) of reis ik het ene jaar wel en andere jaar niet.
Dan maak ik die 175K in 17 jaren op, tot ik de pensioenleeftijd heb. Dat is ongeveer €1000/maand om op te maken. Moet lukken met minder denk ik. Daarna moet ik van mijn pensioen wel rond kunnen komen, er is vast wel een leuk deel van de spaarpot over en misschien nog een klein erfenisje van mijn lieve ouders..
Zit jij normaal niet op een ander forum? Je verhaal/naam komt me bekent voor, ben overigens alleen een stille lezer op Fok geen poster. Leuk om te zien dat als je weinig wensen hebt FO al snel dichtbij komt. Ik hou wel van een bepaalde mate van luxe dus zal wat harder moeten sparen en werken.
Misschien een vreemde vraag hoe ziet je dagindeling eruit? Heb je een vast ritme/activiteiten of is het van we zien wel wat de dag brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Zit jij normaal niet op een ander forum? Je verhaal/naam komt me bekent voor, ben overigens alleen een stille lezer op Fok geen poster. Leuk om te zien dat als je weinig wensen hebt FO al snel dichtbij komt. Ik hou wel van een bepaalde mate van luxe dus zal wat harder moeten sparen en werken.
Misschien een vreemde vraag hoe ziet je dagindeling eruit? Heb je een vast ritme/activiteiten of is het van we zien wel wat de dag brengt.
Klopt, ik post ook wel op andere fora.
Hoe mijn dagindeling eruit ziet... Okee, in de winter ben ik 3 maanden aan het werk, dan ben ik niet thuis, maar verdien dan €350 uit mijn huis door de 2 huurders en €800 uit mijn werk per maand. Dit is dus ongeveer 3500€. Vriendin woont tegen haar deel van de vergoeding in gwl en belastingen, bij mij. Die woont dus ook zowat gratis. Ze heeft een laag salaris en houden we gescheiden van elkaar.
Ik sta om 8:30 op, samen met mijn vriendin, lees de krant, zet een bak koffie voor ons beide. Vriendin gaat aan het werk, ik loop dan met wat vrienden 45 minuten hard en gaan dan na afloop vaak wel even gezellig ergens hangen. Wat ik verder doe..
Ik vrijwillig bij 3 culturele centra in de stad. Bij sommigen staat daar een kleine (50-100€/maand) vergoeding tegenover. Daar ben ik om de dag een dag-deel. Tussen de middag spreek ik vaak met vrienden voor 1-2 uren af om een bak koffie in een koffietentje te halen. De overige middagen doe ik van alles, zo help ik vrienden (bijv. wat verven, camerawerk of een fotografie-klusje (dit is wel allemaal tientjeswerk), even een stuk op de racefiets of gewoon helemaal nietssss! Af en toe doe ik ook vrijwilligerswerk voor mijn politieke partij. In de zomer ben ik daarnaast ook vaak aan het vrijwilligeren op festivals, bijvoorbeeld iTGWO, Oerol. Mijn ouders wonen vlakbij, die help ik ook vaak met klusjes aan hun huis of haal ik de boodschappen voor. Daarnaast doe ik heel veel; wandelactiviteiten, fotografieworkshops, talen leren (nu Russisch) , motorrijden, hiken door de natuur, interessante boeken lezen, couchsurfen. Ik probeer nu een baantje voor 1 dag als koerier/postbode te krijgen, dat is toch weer 150-200€ aan inkomsten. Lijkt mij erg relaxed, ook altijd weer leuk als het baantje stopt en je toch WW krijgt. :) Zoals eerder gezegd: ik hoef niet te werken, het mag! :)
Op het einde van de dag koop ik wat eten op de markt, kook ik en tegen die tijd komt vriendin langs en staat het eten klaar. Ze is ZZp'er en qua werk flexibel. We gaan vaak een weekje low-budget ergens heen vliegen. Rond september pakken we de fiets, vliegen naar mooie oorden en gaan dan een paar maanden fietsen. Dit doen we nu al weer 3 jaren zo. Over 2 weken, weer 3 maanden reis-werk in Indonesie ! :)

Ik twijfel al enige jaren om mijn huis te cashen, 5 jaar te reizen en daarna zorgeloos anti-kraak te gaan wonen. Qua lasten scheelt dat niet zoveel, vergeleken met het verhuren van de bovenste etage aan 2 studenten. Belastingen en onderhoud zijn best wel hoog en het bezit van een huis is altijd een zorg. Na verkoop ervan en met 150.000 op de bank hoef ik mij wel nooit meer financiële of materiële zorgen te maken. Van 2% rente heb ik al de helft van mijn inkomen binnen. Af en toe wat werken zoals ik nu doe, is dan ook voldoende. Maar ja... is dat op mijn 55ste ook nog leuk en als ik 65 ben en pensioen krijg, dan zit ik wel in een sociale huurwoning en heb ik geen huis... Dat kan ik met mijn leefstijl ook wel vergeten bij een bank.
Ik denk dat ik zo nog een jaar of 10 zo door ga leven (hoef ik niet aan spaarpotjes te komen) en dan maar eens verder te zien. Een huis levert kopzorgen op, maar levert ook FO op... Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Leuk om iemand in het topic te hebben die ervaringsdeskundige is! Mooie "actieve" dagindeling heb je door sportieve en sociale activiteiten te combineren. Je hebt natuurlijk het geluk dat je als mens met zeer weinig tevreden bent.

Je motto dat the best things in life are free kan ik wel beamen. Ik ben zelf ook wel een wandelaar en kan heel zweverig van de mooie seizoenswissels genieten die Nederland rijk is. Krijg wel kriebels als ik je verhaal zo lees, maar als aanstaande vader heb ik denk ik iets meer zorgen aan mijn hoofd.

Huis verkopen zou ik niet zo snel doen, persoonlijk lijkt het me wel prettig een vast plekje als thuis te kunnen noemen. Maar jij zult daar net iets anders instaan dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
kabelmannetje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:56:
Na verkoop ervan en met 150.000 op de bank hoef ik mij wel nooit meer financiële of materiële zorgen te maken. Van 2% rente heb ik al de helft van mijn inkomen binnen.
Loop je dan geen risico met inflatie? Daarnaast moet je dan ineens box 3 belasting gaan betalen over dat bedrag. Ik zou het huis lekker aanhouden, ook daarmee loop je risico maar voor mijn gevoel minder, over de jaren zal die toch meegroeien of -dalen met de inflatie, als het tenminste op een courante locatie staat.
Wel petje af voor je onafhankelijke kijk op het leven :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@Kabelmannetje
Erg leuk dat je je ervaring in dit topic deelt. Jaloers dat je het gewoon doet, zonder allemaal beren op de weg te zien.

@Accountant en anderen
Eerste keer dat ik een post in je topic maak. Heb het van A-Z gelezen, en daardoor ook op MMM, ERE en andere websites terecht gekomen. Heeft me de laatste weken wel enorm aan het denken gezet eerlijk gezegd. Oa:

- het besef dat je überhaupt FO kunt zijn en de mogelijkheden/vrijheid die dit biedt, vóórdat moedertje staat/pensioenfonds voor je gaat zorgen
- de enorme invloed van percentage uitgaven/investeringen
- eigenlijk was (het nut van) investeren nog niet echt eerder in me opgekomen (op huis na, nu 30)
- hoe relatief de waarde van consumeren eigenlijk is (het 'latte-effect' is niet echt op mij van toepassing, maar heb wel last van 'penny wise pound foolish' effect als het om kwalitatief hoogwaardige spullen gaat. Resultaat is hetzelfde ;))

Bedankt voor de alle waardevolle input van iedereen!

[ Voor 3% gewijzigd door mossel op 08-02-2014 23:32 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Accountant schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 22:28:
Leuk om iemand in het topic te hebben die ervaringsdeskundige is! Mooie "actieve" dagindeling heb je door sportieve en sociale activiteiten te combineren. Je hebt natuurlijk het geluk dat je als mens met zeer weinig tevreden bent.
Thanks! :) Het heeft mij 10 jaren van mijn leven gekost om er te komen, maar ben er dankbaar voor!
Je motto dat the best things in life are free kan ik wel beamen. Ik ben zelf ook wel een wandelaar en kan heel zweverig van de mooie seizoenswissels genieten die Nederland rijk is. Krijg wel kriebels als ik je verhaal zo lees, maar als aanstaande vader heb ik denk ik iets meer zorgen aan mijn hoofd.
Ja, mooi is de wereld he! Ik snap echt 95% van de Nederlanders niet. Iedereen lijkt maar elkaar na te doen, kopieert zijn manier van leven van de tv en koopt allerlei overbodige zooi. Als ik iemand zie in een dure auto denk ik altijd... die snapt niet wat leven is. Je gaat toch niet jaren werken voor iets materieels als een auto, terwijl je voor hetzelfde geld en tijd zoveel intens mooie dingen kan beleven...
[/quote]
Huis verkopen zou ik niet zo snel doen, persoonlijk lijkt het me wel prettig een vast plekje als thuis te kunnen noemen. Maar jij zult daar net iets anders instaan dan de gemiddelde mens.
Ik ben ook redelijk honk-vast. Maar wil wel doen wat ik wil: een half jaar van huis tijdens het slechte weer en in NL zijn als het mooi weer is. Met een beetje financiële handigheid lukt dat best. Huis wil ik zeker ook aanhouden de komende jaren. Het geeft een goed gevoel zorgeloos te kunnen leven van de huurinkomsten van die 2 (overigens erg nette en gezellige) studenten die een paar meter hierboven leven en mij zo in leven houden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
mekkieboek schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 22:39:
[...]

Loop je dan geen risico met inflatie? Daarnaast moet je dan ineens box 3 belasting gaan betalen over dat bedrag. Ik zou het huis lekker aanhouden, ook daarmee loop je risico maar voor mijn gevoel minder, over de jaren zal die toch meegroeien of -dalen met de inflatie, als het tenminste op een courante locatie staat.
Wel petje af voor je onafhankelijke kijk op het leven :)
Inflatie heb je natuurlijk. Maar door 50% aandelen, 50% deposito's met laten we zeggen, totaal jaarlijks 5% rendement (-1% inflatie) over 30 jaar, dan moet je toch een heel eind komen. Als ik al mijn vermogen optel (150K) en dat deel door de 27 jaren tot ik 65 ben en pensioen krijg en dus dit bedrag aftel tot €0... het is gemiddeld €500/maand tot het op is.... Ik zou daarvan bijna continue van op reis kunnen..Of in Goa wonen, of in Thailand... ofofof!. :)
Als ik het worst-case scenario bedenk... Dus, als ik mijn huis aanhoud, dan kan ik met mijn 60.000 cash, met slechts 1 huurder en dezelfde 27 jaar... maandelijks 270 uit mijn spaarpotje kunnen halen tot het op is. Nog steeds voldoende om niet bijstand aan te hoeven vragen. Maar, dat streef ik natuurlijk niet na. Werken is leuk, maar niet meer dan 2 dagen in de week! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
kabelmannetje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:28:
[...]

Ja, mooi is de wereld he! Ik snap echt 95% van de Nederlanders niet. Iedereen lijkt maar elkaar na te doen, kopieert zijn manier van leven van de tv en koopt allerlei overbodige zooi. Als ik iemand zie in een dure auto denk ik altijd... die snapt niet wat leven is. Je gaat toch niet jaren werken voor iets materieels als een auto, terwijl je voor hetzelfde geld en tijd zoveel intens mooie dingen kan beleven...
Nu maak je de fout je eigen wensen te projecteren op iedereen. Het is uiteraard hartstikke mooi dat jij op deze manier kan leven als dat is hoe jij wilt leven! Maar bedenk dat niet iedereen dat wilt.

Zelf lijkt het mij niks. Overigens 50-60 uur per week werken en dan een hele hoop verdienen lijkt me ook niks. Maar sommige blijkbaar wel. Nou prima voor diegene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Sissors schreef op zondag 09 februari 2014 @ 09:06:
[...]

Nu maak je de fout je eigen wensen te projecteren op iedereen. Het is uiteraard hartstikke mooi dat jij op deze manier kan leven als dat is hoe jij wilt leven! Maar bedenk dat niet iedereen dat wilt.

Zelf lijkt het mij niks. Overigens 50-60 uur per week werken en dan een hele hoop verdienen lijkt me ook niks. Maar sommige blijkbaar wel. Nou prima voor diegene.
Hij legt zijn visie toch aan niemand op hij snapt die mensen gewoon niet,prima toch? Hij bewijst dat je met een bescheiden inkomen schijnbaar wel (goed) kunt leven. Dat terwijl een groot deel van onze medeburgers daar nog niet eens de boodschappen van kunnen doen. En zich alleen maar verder in de problemen werken door hun compensatie gedrag om dezelfde materiele status als buren en familieleden te krijgen.

De kopen kopen kopen generatie van de mediamarkt, waar ik mezelf soms ook op betrap helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
mossel schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:22:

- het besef dat je überhaupt FO kunt zijn en de mogelijkheden/vrijheid die dit biedt, vóórdat moedertje staat/pensioenfonds voor je gaat zorgen
- de enorme invloed van percentage uitgaven/investeringen
- eigenlijk was (het nut van) investeren nog niet echt eerder in me opgekomen (op huis na, nu 30)
- hoe relatief de waarde van consumeren eigenlijk is (het 'latte-effect' is niet echt op mij van toepassing, maar heb wel last van 'penny wise pound foolish' effect als het om kwalitatief hoogwaardige spullen gaat. Resultaat is hetzelfde ;))

Bedankt voor de alle waardevolle input van iedereen!
Same here, al kwam ik een paar maanden geleden al uit bij MMM (via YouNeedABudget) en daarna pas in dit topic. Maar inderdaad vooral de denkwijze om (grote) uitgaves nu te relateren naar hoeveel langer je dan moet werken en dan nog eens de afweging maken helpt enorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
kabelmannetje schreef op zondag 09 februari 2014 @ 00:19:
Werken is leuk, maar niet meer dan 2 dagen in de week! ;)
Inderdaad. Zelf ben ik ook een dag minder gaan werken omdat het nu makkelijk kan en dan nog houd ik voldoende over om mijn reserves aan te vullen. Wel voel ik me af en toe schuldig naar mijn collega's toe als het druk is op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Sissors schreef op zondag 09 februari 2014 @ 09:06:
[...]

Inderdaad. Luxe-goederen hebben ontegenzeggelijk wel hun charmes. Zelfs dingen als status door je werk leveren voor mensen een boel levensgenot op. Natuurlijk kan het zo zijn dat dat jou allemaal persoonlijk niets zegt, maar niet iedereen wil dit soort dingen offeren op het altaar van financiele onafhankelijkheid. Volgens mij kun je zelfs met een mooie auto nog streven naar FO. Je maakt het jezelf wel ietsje moeilijker, maar wat zou dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Terpen Tijn schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:32:
[...]

Je maakt het jezelf wel ietsje moeilijker, maar wat zou dat?
Volgens mij is het hele punt dat je die afweging bewust wil maken, dan maakt het inderdaad niet uit. Veel mensen zien echter niet dat het ook anders kan en lijken het als 'gewoon' te ervaren dat je altijd maar meer koopt en dat sparen niet heel veel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Voor de geïnteresseerden:

Uit:
Eten: 150
Div. woonbelastingen/verz: 130
Mobiel: 11
Internet: 10
Water: 10
Motor verz/bel. : 17
G/L: 130 (4 prs)
Krant/bieb: 13
Uitgaan: 100
Zorg: 60

Totaal ongeveer 660. Tel er nog 200 bij voor benzine, kleding, cultureel, uit eten. Kom je op 900€/maand.

In:
110: opbrengst investering voor komende 10 jaren.
80: zeer lage inschatting langdurig rendement aandelen
150: vrijwilligerswerk
70: zorgtoeslag
40: Wet Hillen
550: 2x huurders (2*350, maar af belastingen)
200: 3 maanden reisleider
100: klusjes, marktplaats handeltjes, enz.

Totaal 1300.
Ik ontvang 450€ gegarandeerd per maand, de eerste 5 inkomsten. Eén huurder vinden voor 350 lukt ook wel altijd. Dan heb ik dus nog ongeveer €150 nodig om comfortabel rond te komen.
Met nog een halve ton spaargeld als buffer. En met de mogelijkheid om als ik geld nodig heb, te proberen een eenvoudig baantje te vinden. Geen idee hoe lastig/onmogelijk dat is op het moment, maar ik denk dat als je goed je best doet met zoeken, dat dit binnen een jaar wel te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
[...]
Volgens mij kun je zelfs met een mooie auto nog streven naar FO. Je maakt het jezelf wel ietsje moeilijker, maar wat zou dat?
Definieer een mooie auto? in mijn geval een BMW 5 serie die kan ik cash aftikken met wat leuke opties voor 75k. Rekening houdend met de afschrijving denk ik dat ik 4 jaar lang mag sparen om dan weer een nieuwe te kopen voor 80k. Zo bereik ik geen FO.

Ik heb echter wel 2 autos die me van a naar b brengen en waar ik ook absoluut geen afstand van wil doen, dat is voor mij een vorm van vrijheid en luxe die ik niet wil opgeven en waar ik inderdaad langer voor wil doorwerken om het te kunnen bekostigen. Maar mooi in uiterlijke zin vind ik ze niet maar mooi in de goedkope zin wel :+ .

Het komt allemaal neer op keuzes en waar jij tevreden mee bent. Ik snap 90% van de mensen ook niet maar 90% van de mensen zullen mijn keuzes ook niet begrijpen.

@kabelmannetje

Heo groot is de oppervlakte van de woning waar jij in leeft ( dus niet de verhuurde vertrekken)? Volgens mij ben jij iemand die binnen 2uur al zijn spullen heeft verzameld voor een verhuizing en een gemiddelde poster in dit topic er 2 weken en tig verhuisdozen voor nodig heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Accountant op 09-02-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Accountant schreef op zondag 09 februari 2014 @ 09:23:
[...]

Hij legt zijn visie toch aan niemand op hij snapt die mensen gewoon niet,prima toch? Hij bewijst dat je met een bescheiden inkomen schijnbaar wel (goed) kunt leven. Dat terwijl een groot deel van onze medeburgers daar nog niet eens de boodschappen van kunnen doen. En zich alleen maar verder in de problemen werken door hun compensatie gedrag om dezelfde materiele status als buren en familieleden te krijgen.

De kopen kopen kopen generatie van de mediamarkt, waar ik mezelf soms ook op betrap helaas.
Ik zou nog een keer zijn post lezen. Want hij zegt toch wel duidelijk dat je het fout doet als je een dure auto koopt. Of dat mensen overbodige zooi kopen. Wat hij overbodig vindt, vindt diegene die het koopt zeer waarschijnlijk niet. En dat is wel je visie opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
kabelmannetje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:28:
[...]
Als ik iemand zie in een dure auto denk ik altijd... die snapt niet wat leven is. Je gaat toch niet jaren werken voor iets materieels als een auto, terwijl je voor hetzelfde geld en tijd zoveel intens mooie dingen kan beleven...
Noem eens voorbeelden van 'intens mooie dingen' die je voor dat geld dan beter kunt doen? Ik kan zo geen beter doel bedenken. Ik kan serieus genieten van een snelle rit over afgelegen bochtige landwegen (waar je nog door kunt rijden) in een rappe wagen. Motorrijden geeft ook een vergelijkbare belevenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Sissors schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:26:
[...]
En dat is wel je visie opleggen.
Onafhankelijk of dat nu wel of niet je visie opleggen: ook al beseffen de meeste mensen het niet, reclame/marketing (lees: JE BENT GELUKKIG ALS JE ONS KOOPT) is bij veel mensen een onbewust aangenomen waarheid, terwijl dat echt niet zo is. Dat noem ik pas een visie opleggen :+

Geluk hangt slechts gedeeltelijk samen met geld. Zodra je voldoende geld hebt om in je eerste levensbehoefte te voorzien (zie b.v. kabelmannetje) is de rest meer van jezelf afhankelijk dan van geld.

Overigens leuk om te lezen dat mensen geïnspireerd raken/zijn door dit draadje en ook actief andere websites zoeken/lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
[...]

Inderdaad. Luxe-goederen hebben ontegenzeggelijk wel hun charmes. Zelfs dingen als status door je werk leveren voor mensen een boel levensgenot op. Natuurlijk kan het zo zijn dat dat jou allemaal persoonlijk niets zegt, maar niet iedereen wil dit soort dingen offeren op het altaar van financiele onafhankelijkheid. Volgens mij kun je zelfs met een mooie auto nog streven naar FO. Je maakt het jezelf wel ietsje moeilijker, maar wat zou dat?
Luxe is een persoonlijke keuze. En echt, je hebt het niet nodig om gelukkig te zijn. Dat hebben handige marketeers, media en de maatschappij ons aangeleerd. Zelf zit ik in een circuit met fantastisch interessante en vrije mensen, die precies denken en leven zoals ik. Daarom heb ik dus ook geen enkele "noodzaak" om ze te imponeren met spullen, en alleen met wie ik zelf ben.

Een aantal voorbeelden hoe ik denk: een iPhone kopen met een reteduur abonnement, terwijl je met een Chinese Android van 100 euro en €10 sim-only precies hetzelfde kan: facebooken, internetten en whatsappen. Voor 25% van de prijs. Een verzorgde reis boeken naar India? 2500 euro. Ik kan het voor 1/3 en dan ben ik er 2x zo lang.
Vervoer? 90% van het vervoer + benzine heb je nodig voor werk. Zoek werk in de buurt en deze noodzaak valt weg. Het gaat weer om bang-for-your-buck: auto rijden -dus recreatief- vind ik saai vergeleken met een motor. Een motor kost ook nog eens een fractie van het bezit van een middenklasse auto. Ik schat 25%. Mijn BMW rijdt 1:30. Daarnaast vind ik het ook nog eens leuk om onderhoud zelf te doen, dus dat is tientjes-werk per maand om totaal vrij te zijn waar je naar toe gaat. Daarnaast is er ov, blablacar, greenwheels, enz. Persoonlijk vind ik dit veel leuker ivm de sociale interacties!

Ook een voordeel van weinig werken: je hebt enorm veel sociale contacten. Als ik iets moet lenen/regelen, dan ken je via via wel iemand om dat voor bijna niets te doen, of in ruil ergens voor. Je fiets laten repareren? Ik ken zo iemand die kilo's fietsspullen heeft, in ruil voor een maaltijd (gezellig!) zet hij voor nop een bijna gratis derailleur op mijn racefiets. Sociaal krediet bouw je zo op.
Als je dit consequent in alles doortrekt, dan zie je dat je zo een besparing van 75% op de niet-essentiële dingen regelt. Echt, van 5 naar 3 dagen werken, kan iedereen, met deze mindset. Ik weiger mijn leven te verdoen in een kantoor, als ik zo leef dan hoeft dat ook niet. Het voelt voor mij dat je je eigen leven er voor terug krijgt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
kabelmannetje schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:35:
[...]

Luxe is een persoonlijke keuze. En echt, je hebt het niet nodig om gelukkig te zijn.
Dit. Sterker nog, ik vrees dat het vaak dus geen bewuste keuze is en dat is juist het probleem. Verder weten we inmiddels uit talloze onderzoeken wel heel goed dat 'spullen kopen' doorgaans geen (blijvend) effect op je geluk heeft, daar waar geld uitgeven aan 'ervaringen' (een bijzondere vakantie) en aan anderen (giften) dat wel doet.

Dus ik vind dat je best mag stellen dat 'mensen verkeerd bezig zijn' als ze niet bewust de keuze maken en deze kennis meenemen in hun afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje, leuk om te lezen en ik weet niet of/hoe je bekend bent met ERE, maar wat jij doet is dus EXACT de gedachte/filosofie.

Met een gezin is het e.e.a. vaak wel iets lastiger als dat je alleen bent, maar ik kan me voor een heel groot gedeelte vinden in je aanpak. Dat anderen dat niet kunnen, komt omdat het (op dit moment) nog een stap te ver is (denk aan de wheaton scale effect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
rube schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:39:
kabelmannetje, leuk om te lezen en ik weet niet of/hoe je bekend bent met ERE, maar wat jij doet is dus EXACT de gedachte/filosofie.

Met een gezin is het e.e.a. vaak wel iets lastiger als dat je alleen bent, maar ik kan me voor een heel groot gedeelte vinden in je aanpak. Dat anderen dat niet kunnen, komt omdat het (op dit moment) nog een stap te ver is (denk aan de wheaton scale effect).
Ik moet bekennen ook met enige jaloezie je aanpak te lezen. Ik heb helaas te laat 'ontdekt' hoe en wat ik wil en zit nu met een huis wat ik in 2008 gekocht heb met 100%++ financiering en ben nu dus hard bezig om uberhaupt nog naar de 0,- toe te werken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Het Fantoom schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:31:
[...]

Noem eens voorbeelden van 'intens mooie dingen' die je voor dat geld dan beter kunt doen? Ik kan zo geen beter doel bedenken. Ik kan serieus genieten van een snelle rit over afgelegen bochtige landwegen (waar je nog door kunt rijden) in een rappe wagen. Motorrijden geeft ook een vergelijkbare belevenis.
Met een motor is inderdaad veel mooier. Voor mij gaat het gaat dieper: om de auto te kopen, zal je heel veel moeten werken. De tijd die iemand achter een bureau zou moeten zitten om deze te betalen, zit ik genietend op een motor.
Het is zeker een persoonlijke keuze. Deze "intens" mooie ervaringen zijn voor mij: 88 shrines lopen in Japan, Santiago de Compostella, couchsurfen in Afrika, liftend door Argentinie, hiken in de Andes, met een Enfield door Nepal, zonsondergangen zien met een fantastische vrouw, met je beste vrienden wijn drinken in het park, beginnende bandjes kijken in een bruine kroeg. Allemaal (bijna) gratis en voor mij persoonlijk een veel grotere bevrediging dan jaren werken voor een dure auto. Begrijp je mij nu iets beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Accountant schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:05:

@kabelmannetje

Heo groot is de oppervlakte van de woning waar jij in leeft ( dus niet de verhuurde vertrekken)? Volgens mij ben jij iemand die binnen 2uur al zijn spullen heeft verzameld voor een verhuizing en een gemiddelde poster in dit topic er 2 weken en tig verhuisdozen voor nodig heeft.
Ik verhuur 2 kamers van 20m2 op de bovenste etage. Mijn woonkamer is ongeveer 38m2. Keuken 12m2, hok 10m2, bijkeuken omgebouwd tot 2 persoons slaapkamer: 12m2.
De badkamer deel ik. Maar dat is ook geen probleem aangezien ik toch niet vaak thuis ben.

Ik kan inderdaad redelijk snel mijn spul pakken. Zoveel is dat niet. Ik denk dat het in 2 boedelbakken past.

[ Voor 19% gewijzigd door kabelmannetje op 09-02-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dank je. Jullie lijken ook aardig goed te zitten met 3 kinderen volgens mij.
1. Grote verschillen zitten in post gas en electra. Mooie subsidie hebben jullie, wij hadden alleen 650 euro bij aanschaf panelen. Wat is jullie verbruik van gas en electra per jaar?
Electra circa 2200 kWh, Gas 800-900 kubieke meter. Wij hadden een andere subsidie, maar destijds was het ook veel duurder om aan te schaffen, zal dus uiteindelijk denk ik niet zo veel uitmaken. Maar wij verbruiken dus wel een stuk minder gas. Hoe oud is jullie huis (geïsoleerd), is het een rijtjeshuis of vrijstaand etc.maakt veel uit.
2. Jullie hebben geen reis en rechtsbijstandsverzekering, waarom kies je ervoor die niet af te sluiten?
Omdat je in veel gevallen er zelf uit kan komen. En als we dus wel een advocaat nodig hebben, hebben we genoeg spaargeld om die te betalen en zelf een te kiezen die we willen. [negatieve modus]Niet een van een rechtsbijstandsverzekering die aanstuurt op een schikking omdat dat voor hen voordeliger is. [/negatieve modus].
Reisverzekering kan bij ons wel iets goedkoper, maar hebben we wel nodig omdat man niet voor ziektekosten in het buitenland verzekerd is en daar wel naar toe gaat.
Je bent wel verzekerd voor ziektekosten, alleen niet voor het gedeelte dat hoger is als je in Nederland zou betalen. De kans daarop tijdens vakantie is vrij klein en eigenlijk alleen maar in een aantal landen. Ik reis zelf ook (ook voor werk) maar voel me daar niet ongemakkelijk bij. Aan de andere kant, reisverzekering hoeft niet al te duur te zijn dus als je je daar niet bij prettig voelt is dat zeker niet de grootste post en zou ik me er niet al te druk over maken.
Rechtsbijstandsverzekering twijfel ik over, heb er tot nu toe 1x aanspraak op moeten maken. Heb je wel rechtsbijstand bij de autoverzekering?
nee. Ook daar weer: nog nooit nodig gehad. Hebben we het wel nodig, dan hebben we spaargeld genoeg. In het algemeen: verzekeringsmaatschappijen moeten geld verdienen. Dat doen ze door meer te innen als ze uitkeren. Ik verzeker dus alleen hele grote kosten (WA + Opstal huis, beide lage premie omdat de kans klein is, maar gevolgen kunnen voor mij te groot zijn om te (willen) dragen).
Reisverzekering / Rechtsbijstand: als we het nodig hebben, tja bad luck. die paar duizend euro of zelfs 10-20-30 duizen euro voor repratiering kosten ofzo kunnen we hebben. I take my chances.
3. Groot verschil is ook de post zakgeld, maar dat is een stukje luxe waar we geen afstand van willen nemen.
Ja, persoonlijke keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kabelmannetje schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:46:
[...]
Met een motor is inderdaad veel mooier. Voor mij gaat het gaat dieper: om de auto te kopen, zal je heel veel moeten werken. De tijd die iemand achter een bureau zou moeten zitten om deze te betalen, zit ik genietend op een motor.
Het is zeker een persoonlijke keuze. Deze "intens" mooie ervaringen zijn voor mij: 88 shrines lopen in Japan, Santiago de Compostella, couchsurfen in Afrika, liftend door Argentinie, hiken in de Andes, met een Enfield door Nepal, zonsondergangen zien met een fantastische vrouw, met je beste vrienden wijn drinken in het park, beginnende bandjes kijken in een bruine kroeg. Allemaal (bijna) gratis en voor mij persoonlijk een veel grotere bevrediging dan jaren werken voor een dure auto. Begrijp je mij nu iets beter?
+1 En dit:
Ik kan serieus genieten van een snelle rit over afgelegen bochtige landwegen (waar je nog door kunt rijden) in een rappe wagen. Motorrijden geeft ook een vergelijkbare belevenis.
Is misschien wel waar, maar je kunt wellicht ook 5 x of 10 x per jaar een auto of motor huren voor een fractie van het geld dat je kwijt bent als je die speciale auto of motor permanent in bezit hebt, waarbij je er niet gelukkiger van wordt.
nikao schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:43:
[...]
Ik moet bekennen ook met enige jaloezie je aanpak te lezen. Ik heb helaas te laat 'ontdekt' hoe en wat ik wil en zit nu met een huis wat ik in 2008 gekocht heb met 100%++ financiering en ben nu dus hard bezig om uberhaupt nog naar de 0,- toe te werken :|
Tja, ik sprak er laatst met iemand over van 22. En zei zij mij letterlijk: waarom heb ik dit nooit op school geleerd of van mijn ouders?
Zij was in ieder geval nog erg jong, maar het zal niet voor iedereen meevallen om zo'n pad nog te volgen. Maar toch, je kan er beter te laat achter komen dan helemaal niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
rube schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:39:
Ik hoorde pas recent van deze filosofie. Toen ik student was, had ik al het gevoel niets te missen in het leven. Dat was voor mij de mooiste tijd van mijn leven. Toen ik begon te werken had ik ook niet zoveel behoefte aan een dure woning. 7 jaren geleden, toen ik de baan een beetje zat was, heb ik mijn financiën eens onder de loep genomen en de beslissing genomen om alle overbodige ballast uit mijn leven te gooien. Toen heb ik de inkomsten nog eens weten te versnellen: toen gaf ik 1/3 uit en spaarde ik zo €16000-20000 per jaar met een modaal salaris. Ik had mijn huis al half afbetaald en in 2 jaar definitief afgelost.
Na een paar jaar trek je het echt niet meer om in zo'n omgeving te werken, dus vond het toen wel leuk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
rube schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:05:

Tja, ik sprak er laatst met iemand over van 22. En zei zij mij letterlijk: waarom heb ik dit nooit op school geleerd of van mijn ouders?
Zij was in ieder geval nog erg jong, maar het zal niet voor iedereen meevallen om zo'n pad nog te volgen. Maar toch, je kan er beter te laat achter komen dan helemaal niet ;).
True, en ik denk ook dat het idee ook pas echt land als je er aan toe bent. En om me heen kijkend en op internet lezend lijkt dat toch veelal zo tussen de 28 en 35 te gebeuren ;)

Alleen flink balen dat net nu de huizenmarkt ingestort is...
Ben hard aan het nadenken en rekenen wat het slimste is te doen; huis aanhouden of toch verkopen en gauw de restschuld als financiering in 5 jaar aflossen. Ga waarschijnlijk binnen nu en 2,5 jaar samenwonen dus zit dan toch met het huis wat dan 'over' is..
Tot die tijd maar zoveel mogelijk sparen en vooral cash blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Wat zijn nou manieren om dat sparen een beetje te slim te doen? als je bijvoorbeeld wat geld op je spaarrekening heb staan waar je voorlopig niet aan hoeft te komen? Met die 1,2% die je tegenwoordig op je regulieren spaarrekening krijgt kom je er ook niet echt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Crazyanz schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:19:
Wat zijn nou manieren om dat sparen een beetje te slim te doen? als je bijvoorbeeld wat geld op je spaarrekening heb staan waar je voorlopig niet aan hoeft te komen? Met die 1,2% die je tegenwoordig op je regulieren spaarrekening krijgt kom je er ook niet echt :')
Ik heb een mix van 'echt liquide' (dus gewoon sparen) en spaardeposito's van een jaar. En het is vooral veel switchen als de rentes aangepast worden ;) Heb momenteel rekeningen bij 6 banken. Die kleine renteverschillen lijkt misschien de moeite niet waard, maar even geld overboeken en het scheelt zo weer een paar tientjes. Ff meedoen met een actie als die van Robeco om 50 euro te krijgen, Zwitserleven met de cadeaubon van 25 euro etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Gooi het in diverse zaken:

spaar eerst een jaar cash bijeen (dit gaat veel sneller als je uitgaven laag zijn)
gooi dan de helft in deposito's/index-aandelen tot je er nog een jaar jaaruitgaven bij hebt.

Dan kan je het zonder baan 2 jaren uitzingen. Met WW erbij, nog langer.

Ga nu je huis aflossen. Omdat je elke keer minder betaalt, gaat dit ook steeds sneller. Kom NIET aan je buffer van 2 jaar. Koop een goedkoop huis en los dit in 10 jaren af. Na 10 jaren ben je redelijk vrij om te doen wat je zelf wil. Dan ben je net als ik destijds, halverwege de 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 20:13
De winst zit hem in het begin vooral in dat je het geld dat je spaart niet uitgeeft. Vijftig euro minder uitgeven per maand kan al meer effect hebben dan die ene procent spaarrente.

En dan inderdaad buffer opbouwen van 3 maanden. En daarna besluiten of je gaat aflossen, beleggen of vast zetten in deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
MisterBlue schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:35:
[...]

De winst zit hem in het begin vooral in dat je het geld dat je spaart niet uitgeeft. Vijftig euro minder uitgeven per maand kan al meer effect hebben dan die ene procent spaarrente.
Inderdaad heel belangrijk! Ik gebruik YNAB om alles strak te budgeteren en dat helpt enorm om meer te sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Nog een filosofie. Niet van mij, maar van een goede vriend.

Hij was op weg naar Madrid, daar was een of ander leuk feest. Ik vroeg 'm hoe hij er naar toe ging. Met het vliegtuig? Dan kan je voor €150 wel een retourtje vinden.
Nee zei 'ie, liftend. Ik zit al te rekenen: daar doe je toch minimaal 2 dagen over? Ja, maar met het vliegtuig kost het nog veel langer. Ik snapte 'm niet. Tot 'ie uitlegde:
150 ticket + 4 * trein om van/naar vliegveld te gaan = 225 €. Dit kost met een baantje al snel een 3-4 dagen werken.
Dus, hij gaat veel liever liften (en alle lol en spontane ontmoetingen die daarbij komen) dan 4 dagen werken voor hetzelfde resultaat. Hij heeft geld zat en verdient soms een smak geld met een ZZP-klus. Maar hij vertelde ook: ik heb alle tijd en geld. Anderen hebben beide niet.

Ik vond 'm geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Huis heb ik nog niet, en sparen gaat ook prima ging me puur om het laten groeien van wat idle op een rekening staat, met als doel om wat passief inkomen op te bouwen.

Zal me eens verdiepen in de deposito's en index aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Crazyanz schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:18:
Huis heb ik nog niet, en sparen gaat ook prima ging me puur om het laten groeien van wat idle op een rekening staat, met als doel om wat passief inkomen op te bouwen.

Zal me eens verdiepen in de deposito's en index aandelen.
In het kader van passief inkomen kan je ook kijken naar dividend aandelen/fondsen en wellicht crowdfunding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Nog wat interessante cijfertjes en planning, die hou ik al een jaar of wat bij:

1990-1998:
studentenbaan : €20.000 vermogen in 10 jaren bijeengegaard.

1998-2002:
Inkomen: 1350
13de maand/vak. geld/belasting : 300
Vaste lasten: 1153
Sparen: 400/maand
vermogen : €40.0000

2002-2005:
Inkomen: 2000
13de maand/vak. geld/belasting : 470
Vaste lasten: 1425 (auto +benzine)
Sparen: 700/maand
vermogen : €70.0000

2005-2009: (auto verkocht, alle materiële onzin uit mijn leven)
Inkomen: 2200
13de maand/vak. geld/belasting : 510
Vaste lasten: 1000
Sparen: 1200/maand
vermogen : €140.000 (ook door flink stijgende huizenprijzen)

2009-2010: parttimer
Inkomen: 1700
13de maand/vak. geld/belasting : 340
Vaste lasten: 600 (huis cash gekocht)
Sparen: 1300/maand
vermogen : €170.000, voor €20k laten ontslaan

2011: wereldreis van 1 jaar.
2011-2014:
Inkomen: 400
13de maand/vak. geld/belasting/huur: 800
Vaste lasten: 700
Sparen: 400/maand (maar dit maak ik jaarlijks op)
Vermogen: €150.000, helaas €30K verlies door zakken waarde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Heb niet alle berichten in het topic doorgenomen - maar spaar je zoveel omdat je 1) een leefstijl hebt waarbij je je comfortabel voelt en simpelweg geld overhoudt of 2) omdat je voor een bepaald doel spaart?

Ik spaar zelf ook wel, maar niet om financieel onafhankelijk te worden. Het is toch niet realistisch om zoveel te sparen (zeg >1 miljoen) totdat je met pensioen gaat? Stel je werkt 40 jaar - dan moet je 25k per jaar sparen om uiteindelijk op 1 miljoen uit te komen. Als je dan met beleggen etc 5% haalt, 1% vermogenheffing betaalt, kom je dan uit op 40.000 euro per jaar aanrente. Niet echt een vetpot?

Ik probeer zelf niet al te materialistisch te zijn (koop kleren bij de H&M enzo) maar vindt wel dat huis/auto en andere dingen in lijn mogen zijn met het inkomen. Ik zie niet echt het doel van heel veel sparen in; ik geef liever gedurende m'n leven 600.000 euro uit aan leuke vakanties dan dat ik aan het eind van m'n werkleven 600.000 euro op de bankrekening heb staan. Als je jong bent heb je tenminste nog energie voor mooie reizen en je weet nooit zeker of je oud & gezond wordt. Ik heb gelukkig een goede baan met pensioen eindloonregeling, dus ik weet dat ik later ook genoeg geld heb voor leuke dingen. Ik zou ook niet eerder willen stoppen met werken, omdat ik het idee heb dat je dan snel oud wordt.

Een oud-collega van mij leeft ook redelijk zuinig (gewoon omdat hij zich daar comfortabel bij voelt) en heeft rond de 1.5 ton gespaard op z'n 30e, maar heeft hier voor z'n gevoel ook niet echt veel aan. Als hij een huis koopt kan hij dat spaargeld erin stoppen, zodat hij lage woonlasten heeft en weer opnieuw veel kan sparen, maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Hbeez schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:45:
Heb niet alle berichten in het topic doorgenomen - maar spaar je zoveel omdat je 1) een leefstijl hebt waarbij je je comfortabel voelt en simpelweg geld overhoudt of 2) omdat je voor een bepaald doel spaart?

Ik spaar zelf ook wel, maar niet om financieel onafhankelijk te worden. Het is toch niet realistisch om zoveel te sparen (zeg >1 miljoen) totdat je met pensioen gaat? Stel je werkt 40 jaar - dan moet je 25k per jaar sparen om uiteindelijk op 1 miljoen uit te komen. Als je dan met beleggen etc 5% haalt, 1% vermogenheffing betaalt, kom je dan uit op 40.000 euro per jaar aanrente. Niet echt een vetpot?

Ik probeer zelf niet al te materialistisch te zijn (koop kleren bij de H&M enzo) maar vindt wel dat huis/auto en andere dingen in lijn mogen zijn met het inkomen. Ik zie niet echt het doel van heel veel sparen in; ik geef liever gedurende m'n leven 600.000 euro uit aan leuke vakanties dan dat ik aan het eind van m'n werkleven 600.000 euro op de bankrekening heb staan. Als je jong bent heb je tenminste nog energie voor mooie reizen en je weet nooit zeker of je oud & gezond wordt. Ik heb gelukkig een goede baan met pensioen eindloonregeling, dus ik weet dat ik later ook genoeg geld heb voor leuke dingen. Ik zou ook niet eerder willen stoppen met werken, omdat ik het idee heb dat je dan snel oud wordt.

Een oud-collega van mij leeft ook redelijk zuinig (gewoon omdat hij zich daar comfortabel bij voelt) en heeft rond de 1.5 ton gespaard op z'n 30e, maar heeft hier voor z'n gevoel ook niet echt veel aan. Als hij een huis koopt kan hij dat spaargeld erin stoppen, zodat hij lage woonlasten heeft en weer opnieuw veel kan sparen, maarja..
Waar financiele onafhankelijkheid en het bereiken daarvan vooral om gaat is dat je 'gewoon een prima leven' kunt leiden. Je hoeft er niet voor krom te liggen, maar je beperkt je onnodige uitgaves. Als jij wel ruim op vakantie wilt dan doe je dat gewoon.
Ik denk dat het voornaamste is dat mensen die dit nastreven bij een uitgave zich afvragen hoeveel langer ze daarvoor moeten werken en of dat het waard is. Ze maken dus net een andere afweging. Niet 'wil ik hier 2000 euro aan uitgeven', maar 'wil ik hier 2 maanden (langer) voor moeten werken'.

Overigens heb je niet >1miljoen nodig, afhankelijk van je uitgavepatroon uiteraard. Een rekenregel is 25x je jaarlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
1 en 2 hangen met elkaar samen. Wij houden hier standaard 1,5K-2K over in de maand als gevolg van niet op alle fronten het allerduurste te kopen. Maar wel een leuke woning met tuin te bezitten, 2 auto's 3-4 vliegvakanties per jaar. Als gevolg hiervan hebben we een mooie spaarrekening/aandelen en hoeven we nooit voor een echt doel te sparen. Het doel is dus in feite zekerheid creëren/FO. We kopen eigenlijk wat we willen en zijn wellicht tevreden met net iets minder als de gemiddelde mens/mensen met een vergelijkbaar inkomen als ons.

Denk dat 1 miljoen vrij realistisch is. Je vergeet het rente effect op een gegeven moment. Ik hoop met 40 ongeveer 500K bij elkaar gespaard te hebben. Stel je hebt een netto rendement van 5% levert dit 25K op + de 20-25K die we sparen levert een vermogenstoename van bijna 50K per jaar op. Dan zou ik dus met 50, 1 miljoen kunnen hebben (of het realistisch is weet ik pas als ik 40 ben).
Afhankelijk van je uitgave kan 40K netto inderdaad geen vetpot zijn, en zul je moeten worstelen om je vaste lasten te moeten betalen.

Veel mensen in dit topic kiezen er bewust voor om deze zaken niet in lijn met het inkomen te laten liggen. Dit onderscheid de mensen in dit topic ook van de gemiddelde Nederlander. In de meeste boeken over pesonal finance geven ze ook aan dat je 10% van iedere salaris verhoging voor leuke dingen mag besteden en 90% moet sparen.
Persoonlijk vind ik dat ik het beste van 2 werelden heb. Ik leef niet minimalistisch maar door bewuste keuzes op gebied van vervoer en huisvestiging hou ik veel geld over. Hierdoor kan ik hopelijk mijn eigen pensioen moment bepalen en hoop ik 10-15 jaar terug te winnen door met 55-60 met pensioen te kunnen gaan mocht ik dat tegen die tijd willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Goede vraag. Ik spaar niet voor een bepaald doel. Het bezitten van allerlei spullen maakte mij gewoon niet gelukkig. Daarom hield ik jaar in, jaar uit, geld over. Mijn ervaring is dat hoe goedkoper iets is, des te echter de ervaring, zie mijn eerdere lijstje. Een auto, groot huis, dure kleding, het interesseert mij niet. Wel: avontuur, mensen, ervaringen.
Deze 1 miljoen is niet realistisch inderdaad. Maar die heb je ook niet nodig om onafhankelijk te zijn. Zoals mijn eerdere berekeningen aangaven, dekken 2 kamers die ik verhuur in mijn woning, zowat al mijn vaste lasten al. Daarnaast werk ik nog wat, maar meer dan een paar honderd euro per maand hoeft niet..
Misschien ben ik die studenten in mijn huis over een paar jaren wel zat. Dan zoek ik wel weer een baantje van 2 dagen. Koop ik van mijn geld een halve woning en verhuur deze voor wat extra cashflow. Of beslis ik over 10 jaar, om alles te verkopen en naar Thailand te verhuizen. Alles kan als je onafhankelijk bent. Dit is de essentie: vrijheid.
[/quote]
Waarom zou je meer consumeren in de vorm van groter huis en auto als je meer verdiend? Persoonlijk word ik van consumeren niet gelukkiger, van ervaringen en sociale interacties wél. Persoonlijk zou ik alle extra inkomsten besteden aan leuke dingen doen. Zes ton aan vakanties uitgeven is natuurlijk iets overdreven, maar laat ik het zo zeggen: waarom zou je 4 ton aan bakstenen en auto-blik kopen, als je ook 2 ton aan ervaringen kan kopen en 2 ton aan een huis?
Ik heb in mijn leven zeker 3 jaren gereisd. Daar komen voor mij 50ste nog minimaal 3 bij. Ga je dat echt op je 67ste inhalen? Basecamp? Liftend door Afrika? Vergeet het! Na je pensioen heb je geen geld -laat staan energie- voor leuke dingen omdat velen nu al consumeren tot 100%. Na je pensioen moet men opeens -vaak onmogelijk- zuiniger aan doen, reizen is echt de eerste post die afvalt omdat de vaste lasten enorm zijn. Je mindset sluit dit echt uit. Waarom? Als je je hele leven alleen maar luxe wilt, zal je niet willen/kunnen om een hostel van €1 in India te pakken. Dan pak je niet de trein. Je wilt dezelfde luxe mindset meenemen. Daarom is het dan ook veel te kostbaar.
Voorbeeld: een reis rond de wereld per oude Renault kostte mij netto 5000. De andere 5000 had ik uit mijn huur-inkomsten. Een vriend (ZZP-er, dikbetaald) zei vooraf dat dit echt onmogelijk was. Voor minder dan 50.000 was het volgens hem niet mogelijk. Waarom? Hij dacht aan hotels, uit eten, dure 4x4. Ik dacht aan couchsurfen, tentje, bij locals slapen, streetfood en een oude auto omdat die repareerbaar is. Het is de mindset!
Je kan ook gewoon dat geld in 25 jaren opmaken. Neem een makkelijk baantje, woon goedkoop, geniet van het leven. Leef zorgeloos en geniet. Zeg je baan op, ga reizen. Maak je geen zorgen of het wat langer duurt om een baan te vinden. Wat kan je gebeuren met 150K als je niet materialistisch bent...
Maar, er is natuurlijk geen goed of fout. Doe waar je je goed bij voelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Hoe denken jullie over de deposito's van 1 jaar? De rentes zijn tienden procenten hoger dan van de normale spaarrekeningen maar aan de andere kant kunnen de spaarrentes ook zo op het niveau van de huidige deposito's zitten. Hoe nuttig achten jullie zoiets? ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fimke
Zelf zet ik het wel voor 1 jaar in een deposito. Levert toch net iets meer rente op. Natuurlijk kan de rente ondertussen stijgen, maar hij zal niet heel snel voorbij de rente schieten waarvoor je het hebt vastgezet. En is dat wel zo dan valt het ook bijna al weer vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Rentes zullen naar verwachting komende tijd nog niet stijgen. ECB is bang voor deflatie dus rente zal eerder verder dalen vrees ik. Vanuit dat oogpunt is het zeker een meerwaarde om 1 jaar vast te zetten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kabelmannetje schreef op zondag 09 februari 2014 @ 17:44:
[...]

Deze 1 miljoen is niet realistisch inderdaad. Maar die heb je ook niet nodig om onafhankelijk te zijn. Zoals mijn eerdere berekeningen aangaven, dekken 2 kamers die ik verhuur in mijn woning, zowat al mijn vaste lasten al. Daarnaast werk ik nog wat, maar meer dan een paar honderd euro per maand hoeft niet..
Misschien ben ik die studenten in mijn huis over een paar jaren wel zat. Dan zoek ik wel weer een baantje van 2 dagen. Koop ik van mijn geld een halve woning en verhuur deze voor wat extra cashflow. Of beslis ik over 10 jaar, om alles te verkopen en naar Thailand te verhuizen. Alles kan als je onafhankelijk bent. Dit is de essentie: vrijheid.
Die 1 miljoen is wel realistisch op het moment dat je beide een goedbetaalde baan hebt. 25K sparen is niet overdreven veel als je goedkoop leeft en goed werkt.
[...]

Je kan ook gewoon dat geld in 25 jaren opmaken. Neem een makkelijk baantje, woon goedkoop, geniet van het leven. Leef zorgeloos en geniet. Zeg je baan op, ga reizen. Maak je geen zorgen of het wat langer duurt om een baan te vinden. Wat kan je gebeuren met 150K als je niet materialistisch bent...
Maar, er is natuurlijk geen goed of fout. Doe waar je je goed bij voelt!
Waar je geen rekening mee houdt, is het krijgen van kinderen. Een kind brengt naast een ongelofelijke hoeveelheid werk, ook een significante hoeveelheid kosten met zich mee. Een kind kost zo'n 110.000 euro, meer kinderen zijn uiteraard significant duurder. Als je 3 kinderen hebt, ben je per jaar al 10-15K kwijt aan de kinderen zelf. Ik vermoed dat daarbij nog geen kosten zijn meegerekend voor het grotere huis wat je normaliter nodig hebt.

Nu wil ik niets afdoen aan je verhaal: het inspireert. Anderzijds is het wel een uniek geval. Gelukkig heb je wel laten zien dat €500K of €1M niet noodzakelijk is als je alleen bent. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Krisp schreef op zondag 09 februari 2014 @ 21:03:
[...]

Die 1 miljoen is wel realistisch op het moment dat je beide een goedbetaalde baan hebt. 25K sparen is niet overdreven veel als je goedkoop leeft en goed werkt.
De 1 miljoen heeft niet te maken met hoeveel je verdiend maar met wat je uitgeeft (zeg 25 a 30 x je jaaruitgaven).
[...]

Waar je geen rekening mee houdt, is het krijgen van kinderen. Een kind brengt naast een ongelofelijke hoeveelheid werk, ook een significante hoeveelheid kosten met zich mee. Een kind kost zo'n 110.000 euro, meer kinderen zijn uiteraard significant duurder. Als je 3 kinderen hebt, ben je per jaar al 10-15K kwijt aan de kinderen zelf. Ik vermoed dat daarbij nog geen kosten zijn meegerekend voor het grotere huis wat je normaliter nodig hebt.
Eh, je gaat hier wel heel snel door de bocht. Ja, kinderen kosten geld. Maar daar kun je geen standaard bedrag aan hangen. En 10-15 K hoeft (echt niet). Zie mijn eigen kostenplaatje voor 2 kinderen (vrijdag gepost)
Nu wil ik niets afdoen aan je verhaal: het inspireert. Anderzijds is het wel een uniek geval. Gelukkig heb je wel laten zien dat €500K of €1M niet noodzakelijk is als je alleen bent. :)
Yep, als je alleen bent maakt het een aantal zaken wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Deposito: wij hebben een tijdje geleden wat vastgezet voor 5 jaar tegen 3.1%.*
hierbij kunnen we het vervroegd opnemen tegen maximaal 1.5% boeterente. Dat maakte het voor mij acceptabel. Als de rente toch onverwacht flink gaan stijgen, is het gewoon een rekensommetje wanneer opnemen met een boete en elders opnieuw vastzetten loont.
*is nu gedaald naar 3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
[...]

Ik gok dat hij het leven vanuit een kinderloos perspectief ziet. Dus waarom zou hij rekening houden met een factor kinderen in zijn eigen verhaal? Dat vele van ons een bewuste keuze hebben gemaakt om kinderen te krijgen is toch een beetje ons eigen "probleem". Kinderen kosten net als alles in het leven geld en misschien wel extreem veel geld. Maar je krijgt er iets onbetaalbaars voor in de plaats voor terug (hij de zonsondergang/jaren vakanties wij de dagelijkse emoties en de eerste stapjes).
Daarnaast is al eerder in het topic gezegd dat je die 100.000 euro wat een kind kost met een korreltje zout moet nemen.

Zijn verhaal is wellicht uniek maar zijn uitgave patroon niet. Dat is toch op bijstandsniveau en daar hebben we er in ons land toch genoeg van. En die groep mensen hoor ik eigenlijk alleen maar klagen. Maar hij toont wel aan dat het door bewuste keuzes goed ook mogelijk is (ok hij heeft het geluk dat zijn huisvestigingskosten 0 zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Accountant schreef op zondag 09 februari 2014 @ 21:40:
[...]

Ik gok dat hij het leven vanuit een kinderloos perspectief ziet. Dus waarom zou hij rekening houden met een factor kinderen in zijn eigen verhaal? Dat vele van ons een bewuste keuze hebben gemaakt om kinderen te krijgen is toch een beetje ons eigen "probleem". Kinderen kosten net als alles in het leven geld en misschien wel extreem veel geld. Maar je krijgt er iets onbetaalbaars voor in de plaats voor terug (hij de zonsondergang/jaren vakanties wij de dagelijkse emoties en de eerste stapjes).
Daarnaast is al eerder in het topic gezegd dat je die 100.000 euro wat een kind kost met een korreltje zout moet nemen.
Klopt, ik heb geen behoefte aan kinderen, evenals mijn vriendin. Dat scheelt dus. ;)
Zijn verhaal is wellicht uniek maar zijn uitgave patroon niet. Dat is toch op bijstandsniveau en daar hebben we er in ons land toch genoeg van. En die groep mensen hoor ik eigenlijk alleen maar klagen. Maar hij toont wel aan dat het door bewuste keuzes goed ook mogelijk is (ok hij heeft het geluk dat zijn huisvestigingskosten 0 zijn).
Van bijstand zou ik ook niet kunnen leven. Ik geef denk ik naast wonen, zo'n €500 minimaal uit. Eerder rond 700. Vergelijk het met iemand die nog €500 aan huur moet betalen en €200 voor een auto en je zit op iemand met €1400 aan inkomsten. Een groot deel van NL komt daarvan rond. Het grote verschil is dat ik maandelijks paar honderd aan stabiele inkomsten krijg uit diverse bronnen en geen auto heb. Dat ik 1-2 huurders heb helpt ook.. en natuurlijk dat ik voor nop woon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Dankje! :) Sinds ik drastisch minder werk, kom ik echter wel heel veel mensen tegen die precies dezelfde levenswijze volgen. Ik denk dat als je een "normaal" leven leidt, deze mensen onder onze radar zitten.
Een rijtje mensen die ik ken en die een deel van het jaar werken;

- iemand die in de zomermaanden outdoor-instructeur is in Noorwegen.
- fotograaf. Zit 6 maanden per jaar in India
- iemand die in de zomer werkt op campings/terras
- iemand die met een busje zwerft door Europa. Werkt waar ze het tegen komt.
- iemand die skileraar is van nov-maart
- iemand die een website heeft over diëten en daarnaast maanden op reis is.
- en natuurlijk alle andere global nomads
- iemand die contracten van 6 maanden bij de Marine heeft en daarna gaat reizen.

Allemaal hebben ze dezelfde eigenschappen: ze willen vrij zijn en hebben weinig materieels nodig. In 4-6 maanden verdienen ze het voor de rest van het jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 10-02-2014 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
kabelmannetje schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:28:
[...]

Allemaal hebben ze dezelfde eigenschappen: ze willen vrij zijn en hebben weinig materieels nodig. In 4-6 maanden verdienen ze het voor de rest van het jaar.
En heel belangrijk: Allemaal hebben ze niet de behoefte aan zekerheid. Denk dat dit nog de grootste belemmering is voor veel mensen om dit 'aan te durven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:33

denivan

de enige

nikao schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:21:
[...]

En heel belangrijk: Allemaal hebben ze niet de behoefte aan zekerheid. Denk dat dit nog de grootste belemmering is voor veel mensen om dit 'aan te durven'.
Ik weet niet of het kwestie van durven is, of van willen ? Je gebruikt zelf het woord "behoefte", economie draait rond behoeftebevreding. Als je behoefte is om FO te zijn (zonder er heel hard voor te werken), dan "betaal" je voor die FO door een aantal levenskeuzes te maken.
Ikzelf heb bvb. de behoefte aan zekerheid, ik betaal dus met plezier (nou ja, ... :p ) 6K aan een reisbureau voor een rondreis in Cuba, terwijl je dat zelf via internet kan doen voor de helft van de prijs.
Als ik dus ook FO wil zijn met behoud van m'n behoeften, dan zal ik dus wat anders moeten verzinnen :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
kabelmannetje schreef op zondag 09 februari 2014 @ 17:44:
[...]

Waarom zou je meer consumeren in de vorm van groter huis en auto als je meer verdiend? Persoonlijk word ik van consumeren niet gelukkiger, van ervaringen en sociale interacties wél. Persoonlijk zou ik alle extra inkomsten besteden aan leuke dingen doen. Zes ton aan vakanties uitgeven is natuurlijk iets overdreven, maar laat ik het zo zeggen: waarom zou je 4 ton aan bakstenen en auto-blik kopen, als je ook 2 ton aan ervaringen kan kopen en 2 ton aan een huis?
Ik heb in mijn leven zeker 3 jaren gereisd. Daar komen voor mij 50ste nog minimaal 3 bij. Ga je dat echt op je 67ste inhalen? Basecamp? Liftend door Afrika? Vergeet het! Na je pensioen heb je geen geld -laat staan energie- voor leuke dingen omdat velen nu al consumeren tot 100%. Na je pensioen moet men opeens -vaak onmogelijk- zuiniger aan doen, reizen is echt de eerste post die afvalt omdat de vaste lasten enorm zijn. Je mindset sluit dit echt uit. Waarom? Als je je hele leven alleen maar luxe wilt, zal je niet willen/kunnen om een hostel van €1 in India te pakken. Dan pak je niet de trein. Je wilt dezelfde luxe mindset meenemen. Daarom is het dan ook veel te kostbaar.
Voorbeeld: een reis rond de wereld per oude Renault kostte mij netto 5000. De andere 5000 had ik uit mijn huur-inkomsten. Een vriend (ZZP-er, dikbetaald) zei vooraf dat dit echt onmogelijk was. Voor minder dan 50.000 was het volgens hem niet mogelijk. Waarom? Hij dacht aan hotels, uit eten, dure 4x4. Ik dacht aan couchsurfen, tentje, bij locals slapen, streetfood en een oude auto omdat die repareerbaar is. Het is de mindset!
Bedankt voor de toelichting - dan weet ik een beetje hoe ik de discussie moet plaatsen. De topictitel is voor mij dan wat verwarrend; want het gaat om financiele onafhankelijkheid en als je heel primitief gaat leven (bij wijze van; met een tentje bij een boer in een weiland). Het gaat dus meer om prioriteiten; als je anti-kraak gaat wonen, al die toeslagen van de overheid int, en dan gaat couchsurfen op vakantie ben je al snel FO.

Veel Nederlanders gaan na hun middelbare school een paar maanden werken, en dan een jaartje door Australie reizen.. is dat FO? In mijn ogen niet.

Op basis van persoolijke prioriteiten heb je:
1) Hoeveelheid inkomen
2) Hoeveelheid uitgaven
3) Hoeveelheid beschikbare tijd

Veel 1 betekent een hoge levensstandaard. Weinig 2 betekent veel kunnen sparen. Het gaat erom dat je hier een gezonde balans tussen vindt; en superprimitief (anti-kraak etc) is dat niet voor mij. Ik hoef daarentegen ook geen gloednieuwe bmw, maar wil wel graag een auto+motor, paar keer per jaar op vakantie, elke week uit eten, etc.

Sparen is voor mij geen doel opzich; nu ben ik jong & energiek, dus ga ik liever nu op vakantie, uit eten, etc, dan dat ik doelloos 'voor later' spaar. Ik wil graag tot m'n 67e blijven werken, met m'n huidige baan heb ik genoeg vakantiedagen en heb eindloonregeling zodat ik ook met m'n pensioen genoeg inkomen heb. Ik ga elk jaar zo'n 5-6 weken op vakantie; als ik dat de komende 40 jaar doe heb ik op m'n 67e 200 weken vakantie gehad. Lijkt me wel voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Mwah, je kunt ook gewoon sparen om zo nu en dan onbetaald verlof te nemen voor langere reizen. Dat gaat ook prima. Ook dan is het prettig als je kosten laag zijn (ik noem een lage hypotheek e.d.) zodat je even inkomen kunt missen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
@hbeez FO is voor iedereen ook anders. De ene wil graag een huis met kinderen, de andere wil gewoon zo goedkoop mogelijk wonen bv. Het gaat erom om op onnodige kosten (wat jijzelf onnodig vindt!) te besparen zodat je uiteindelijk een passief inkomen hebt aan huurinkomsten/dividend/rente/... die je jaarlijkse kosten dekken. Dan kan je nog zien of je blijft werken omdat je het interessant vindt of dat je je job opzegt en gaat rondtrekken.
Het is wel zo dat hoe zuiniger je bent in de uitgaven, hoe sneller je spaarvoorraad de inkomsten zal genereren die je nodig hebt. Je spaart namelijk meer per maand en je hebt minder passief inkomen nodig. Voor de één kan dat zonder auto, voor de ander kan dat zonder "groot" huis. Een ander reist niet graag rond en spaart dus veel op vakanties door in het land te blijven en wat te fietsen / wandelen.
Op sommige zaken valt wel een boel te besparen. Wat de meesten die ervoor streven wel zeggen is dat een dure nieuwe auto over het algemeen geen meerwaarde biedt. Stel je koopt een auto voor 40k€. Het moment dat je hem de garage uit rijdt is hij nog 30k. Twee jaar later is hij nog 15k waard. De vraag is dan of je diezelfde wagen niet beter tweedehands koopt aan 15k ipv de 40k. Of nog beter, je koopt een oudere, goedkopere en evt zuinigere wagen voor 2k-5k. Met de 35k "winst" kan je eigenlijk mooie lange reizen maken voor een decennium.
Je ziet dus zelf wat absoluut nodig is met een kritische blik, en kijkt dan waar je op kan besparen zonder dat het je echt beïnvloedt. (Bv goedkoopste elektriciteitsleverancier, enkel kamers verwarmen waar je in zit, goedkopere auto's indien je weinig rijdt, ...). Dan kijk je of je echt elk jaar een nieuwe gsm nodig hebt of dat je ook 5 jaar met een gsm kan doen. Heb je echt een abonnement nodig van 30€/maand of kan je niet downsizen om 10€/maand te betalen. De grens bepaal je zelf. Kabelmannetje zijn situatie is iets extremer dan de meesten hier. Velen zullen gewoon jaren werken en ondertussen mooi sparen. Om dan op een bepaald moment "foert" te kunnen zeggen. Wetende dat ze dezelfde levensstijl kunnen behouden zonder te moeten werken.

@kabelmannetje bedankt om de ervaring te delen. Voor mijzelf is het (momenteel) net iets te extreem, maar ik vind het wel enorm boeiend om te lezen. Ik heb zelf ook weinig materialistische zaken nodig, dus daar spaar ik al veel op. Kamers in mijn huis verhuren zie ik niet zo zitten bv omdat ik thuis graag op mijn gemak ben. Enig idee hoeveel pensioen je zal trekken eens je de pensioensleeftijd haalt? Want dat is toch gebaseerd op het aantal jaar dat je gewerkt hebt en dat zal bij jou een stuk minder liggen dan gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hbeez schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:13:
[...]
Op basis van persoolijke prioriteiten heb je:
1) Hoeveelheid inkomen
2) Hoeveelheid uitgaven
3) Hoeveelheid beschikbare tijd

Veel 1 betekent een hoge levensstandaard.
Dat hoeft dus niet, dat ligt er aan hoe je er mee omgaat. En wat je persoonlijk definitie van een hoge levensstandaard is.
Iemand die 100K per maand verdient maar 99% daarvan uitgeeft aan drank en drugs heeft naar mijn definitie geen hoge levens standaard :P
Ik wil graag tot m'n 67e blijven werken, met m'n huidige baan heb ik genoeg vakantiedagen en heb eindloonregeling zodat ik ook met m'n pensioen genoeg inkomen heb. Ik ga elk jaar zo'n 5-6 weken op vakantie; als ik dat de komende 40 jaar doe heb ik op m'n 67e 200 weken vakantie gehad. Lijkt me wel voldoende :)
En jij denk dat je daar zeker zit de komende 40 jaar? En het nog steeds naar je zin hebt? En dan inderdaad een pensioen en AOW krijgt?
Ik weet niet hoor, maar als ik kijk hoe mijn leven veranderd is in de loop der tijd, en dan ben ik nog geeneens 40..., heb ik er geen vertrouwen in dat ik 40 jaar vooruit kan kijken. Zowel niet doordat ik zelf verander als de wereld om mij heen.

Prima natuurlijk als je bepaalde keuzes maakt, maar enigszins voorbereid (lees minder afhankelijk) is wellicht wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
kabelmannetje schreef op maandag 10 februari 2014 @ 08:28:
[...]

Dankje! :) Sinds ik drastisch minder werk, kom ik echter wel heel veel mensen tegen die precies dezelfde levenswijze volgen. Ik denk dat als je een "normaal" leven leidt, deze mensen onder onze radar zitten.
Een rijtje mensen die ik ken en die een deel van het jaar werken;

- iemand die in de zomermaanden outdoor-instructeur is in Noorwegen.
- fotograaf. Zit 6 maanden per jaar in India
- iemand die in de zomer werkt op campings/terras
- iemand die met een busje zwerft door Europa. Werkt waar ze het tegen komt.
- iemand die skileraar is van nov-maart
- iemand die een website heeft over diëten en daarnaast maanden op reis is.
- en natuurlijk alle andere global nomads
- iemand die contracten van 6 maanden bij de Marine heeft en daarna gaat reizen.

Zelf ken ik ook dat soort figuren. En inderdaad, duikende in het reiswereldje (toen we zelf 14 maanden weg gingen) komen we meer van dat soort mensen tegen. Er zit wel een aardig verschil in. Zoals de mensen die maar wat werken en wat rondtrekken, en idd alleen hun busje hebben. Maar ook mensen die een huis of bedrijf hebben verkocht en met een goed gevulde spaarrekening lekker reizen tot ze niet meer kunnen. Die laatste kan nog ergens op terugvallen (net als jij eigenlijk denk ik), die eerste niet. Maarja zit meestal ook wel een aardig leeftijdsverschil in. Bezit van materiele zaken op zich biedt je niks, maar dat je wel iets hebt opgebouwd voor latere zorgen is wel zo prettig.

Hoe dan ook. Wij hadden ten tijde van de reis een goedkope huurwoning die we ook nog eens legaal konden onderhuren (huisbewaring) zodat we er geen kosten aan hadden, terwijl we op reis waren.
Eenmaal terug van de reis, realiseerde ik me dat we vrij makkelijk opnieuw op reis konden. We hadden de terreinwagen die erop voorbereid is, en we konden ieder half jaar gaan werken, en dan weer gaan reizen en zo heel lang door gaan.
Echter is dat iets wat ons beiden niet erg aanspreekt. Het reizen natuurlijk wel, maar zoveel reizen dan weer werken en zo de hele tijd heen en weer pingpongen is toch niet voor ons geschikt denk ik. Uitindelijk ook een kinderwens die om de hoek kwam kijken en hebben we ook nog een huis gekocht.

Neemt echter niet weg dat we straks ook gewoon weer vrolijk gaan reizen. De maandlasten zijn nog steeds niet hoog, en we kunnen zo makkelijk sparen voor de kortere trips. Dat we inmiddels een kind hebben maakt het niet makkelijker, maar lijkt ons nog steeds geen probleem. Zo gaan wel een keer met een 4x4 bus door Mongolie (en Kazachstan?) voor een maandje of 4 bijvoorbeeld.
Maar nu kan het allemaal niet omdat het huis nog gebouwd moet worden en geinvesteerd moet worden.

Als we over 10 jaar nog steeds prima in dat 'simpele' huis zitten, eventueel onze hypotheek hebben afgelost, en geen behoefte hebben aan dat grotere droomhuis dan zijn we helemaal spekkoper en kunnen we makkelijk heel vaak op reis. Dan zijn we nog net geen 40, lijkt me dus nog wel veilig (tegenover al je droomreizen plannen voor na je 65e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
rube schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:35:
[...]

Dat hoeft dus niet, dat ligt er aan hoe je er mee omgaat. En wat je persoonlijk definitie van een hoge levensstandaard is.
Iemand die 100K per maand verdient maar 99% daarvan uitgeeft aan drank en drugs heeft naar mijn definitie geen hoge levens standaard :P
Flauw .. dat had uiteraard een potentieel hogere levensstandaard.
En jij denk dat je daar zeker zit de komende 40 jaar? En het nog steeds naar je zin hebt? En dan inderdaad een pensioen en AOW krijgt?
Ik weet niet hoor, maar als ik kijk hoe mijn leven veranderd is in de loop der tijd, en dan ben ik nog geeneens 40..., heb ik er geen vertrouwen in dat ik 40 jaar vooruit kan kijken. Zowel niet doordat ik zelf verander als de wereld om mij heen.

Prima natuurlijk als je bepaalde keuzes maakt, maar enigszins voorbereid (lees minder afhankelijk) is wellicht wel aan te raden.
Dat weet ik uiteraard niet zeker, maar angst is voor mij geen reden om te dingen te laten. Gelukkig hoef ik nu geen dingen te laten en hou ik toch elke maand een stuk meer over dan ik binnenkrijg. Als ik naar senior collegas kijk zijn die ook erg happy; enerzijds hou hun baan hun jong & energiek, en anderzijds hebben ze genoeg geld en vakantiedagen om vele keren per jaar leuke vakanties te maken.Mn huidige PM gaat bv. een maand/jaar naar z'n huis op Curacao, en is nu 2 weken in Brunei/Thailand.

Ik denk dat ik op zo'n manier gelukkiger & energieker oud wordt dan wanneer ik in anti-kraakpanden ga leven en vervroegd met pensioen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hbeez schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:46:
[...]

Flauw .. dat had uiteraard een potentieel hogere levensstandaard.
Nou, je noemt het flauw maar de achterliggende gedachte komt blijkbaar niet over.

Wat je hieronder aangeeft, niet willen wonen in een kraakpand maar wel 40 jaar werken, is voor sommige een lagere levensstandaard als b.v. slechts 5 jaar hoeven werken en daarna vrij zijn (al dan niet in kraakpand).

Kortom: levensstandaard is persoonlijk, naar wat jij belangrijk vind. De een vind vrijheid veel belangrijk als geld en andersom. Dus je kunt daar niet zomaar een waarde aanhangen.
[...]
Dat weet ik uiteraard niet zeker, maar angst is voor mij geen reden om te dingen te laten. Gelukkig hoef ik nu geen dingen te laten en hou ik toch elke maand een stuk meer over dan ik binnenkrijg. Als ik naar senior collegas kijk zijn die ook erg happy; enerzijds hou hun baan hun jong & energiek, en anderzijds hebben ze genoeg geld en vakantiedagen om vele keren per jaar leuke vakanties te maken.Mn huidige PM gaat bv. een maand/jaar naar z'n huis op Curacao, en is nu 2 weken in Brunei/Thailand.

Ik denk dat ik op zo'n manier gelukkiger & energieker oud wordt dan wanneer ik in anti-kraakpanden ga leven en vervroegd met pensioen ga.
Ja, maar jij kijkt het dus nogal zwart-wit. Er zit ook nog een gebied tussen.
Wij kunnen voor onze 45ste FO zijn, en wonen met een gewoon gezin in een eigen huis, auto, vakantie nou ja alles wat we nodig hebben zoals ik eerder hier ook al een paar keer heb aangegeven.

En dan vind ik het dus wel prettig dat ik zo'n (70-45=) 25 jaar eerder FO ben en helemaal zelf kan doen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
nikao schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:21:
[...]

Het werkt dubbel: geen enkele behoefte aan materiële zaken betekent ook dat je het "aandurft". Omdat wat je kwijt kan raken, je toch al geen behoefte aan hebt. Oei, WW of bijstand? Dure auto wegdoen? Geen merkkleding meer kopen? Allemaal geen issue als je dit toch al niet tot je basisbehoeften rekent. Vriendschappen, vrijwilligerswerk, feestjes, the best things in life are free: je kan ze gewoon blijven doen en raak je nooit kwijt. De primaire basisbehoeften: onderdak, eten, zorg worden allemaal in dit land geregeld.

Ik heb toen ik "op kantoor" werkte vaak zuchtende collega's gehoord... oeioeioei mijn pensioen over 10 jaar is te laag. Voor mij onbelangrijk: als ik zie dat je meer dan €1000 krijgt aan pensioen, is dat voor mij echt meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Totdat je tot de ontdekking komt dat je (bijna) niets aan AOW krijgt, omdat je je halve leven in het buitenland hebt gebivakkeerd. En die primaire basisbehoefte van jou, dat dat allemaal geregeld is: dat komt op mij over als 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Al die primaire basisbehoeftes zijn er omdat er mensen in dit land zijn die wel belasting betalen en daarmee jouw leve-de-lol levenswijze mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Mijn idee Wokschotel. Wilde me er niet teveel mee bemoeien maar als iedereen zou leven als kabelmannetje heb je een land vrijwel zonder economie en welvaart, iets wat heel veel mensen toch vrij belangrijk vinden. Waaronder ikzelf.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Lointje schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:34:

@kabelmannetje bedankt om de ervaring te delen. Voor mijzelf is het (momenteel) net iets te extreem, maar ik vind het wel enorm boeiend om te lezen. Ik heb zelf ook weinig materialistische zaken nodig, dus daar spaar ik al veel op. Kamers in mijn huis verhuren zie ik niet zo zitten bv omdat ik thuis graag op mijn gemak ben. Enig idee hoeveel pensioen je zal trekken eens je de pensioensleeftijd haalt? Want dat is toch gebaseerd op het aantal jaar dat je gewerkt hebt en dat zal bij jou een stuk minder liggen dan gemiddeld?
Die kamers zijn geheel gescheiden van de rest van de woning. Helemaal geïsoleerd, aparte opgang, enz. Alleen de douche is gedeeld. Je moet inderdaad voor je dromen wat over hebben. Als ik moest kiezen tussen dít en het alternatief (nooit je dromen kunnen uitvoeren), dan is voor mij de keuze eenvoudig.
Pensioen is rond €1100 netto dacht ik nu. Komt nog bij dat ik door allerlei baantjes en 10 jaren een serieuze baan, hopelijk nog wel 25-30% aan pensioenopbouw heb. Laten we zeggen nog eens €250. Totaal €1350. Komen nog allerlei toeslagen bij. Bij verhuur zit ik dan op €2300/maand, laten we ervan uit gaan dat het dan vergelijkbaar is met nu...... Worst-case scenario kan ik met €1000 ook wel rondkomen. Ik woon gratis he! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Wokschotel schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:35:
Totdat je tot de ontdekking komt dat je (bijna) niets aan AOW krijgt, omdat je je halve leven in het buitenland hebt gebivakkeerd. En die primaire basisbehoefte van jou, dat dat allemaal geregeld is: dat komt op mij over als 'wel de lusten, maar niet de lasten'. Al die primaire basisbehoeftes zijn er omdat er mensen in dit land zijn die wel belasting betalen en daarmee jouw leve-de-lol levenswijze mogelijk maken.
Ik ben het halve jaar van huis. Dan bouw je gewoon AOW op. Als ik te weinig heb, dan verkoop ik gewoon al mijn bezit en huur ik.
Lusten/lasten: dat is jouw mening. Ik heb geen behoefte om te consumeren en mijn leven niet te leven zoals ik dat zelf invul, niet hoe anderen dat willen. Wat is er mis mee om leve-de-lol te leven en alles uit mijn leven te halen? Waarom kies je ervoor om dat niet te doen en 80% van je tijd (je leven!) te verdoen in een duf pand met mensen die je eigenlijk niet mag? Dit is een vrij land. Alles is een keuze, ondanks wat deze cultuur men aanleert.
Ik betaal netjes mijn zorgverzekering en belastingen. De regels zijn voor iedereen gelijk, op welke manier je er ook gebruik van maakt. Ik ben ik mijn hele leven nog geen dag afhankelijk geweest van de staat middels WW of andere voorzieningen en dat zal ook niet gebeuren. Ik denk dat de gemiddelde burger VEEL meer van de overheid ontvangt dan ik ooit ontvangen heb. In de vorm van HRA, toeslagen voor kinderen of opvang, stress gerelateerde ziekten of brede snelwegen.
En op een grotere schaal: mijn CO2-uitstoot (okee, ik vlieg dan wel naar mijn werk.. ;) ) is een fractie van vele anderen. Ik rij geen auto van en naar mijn werk, ben zuinig met alles, consumeer weinig en koop alleen streekproducten op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Sorry, ik heb geen zin in moralistische preken. Werk geeft mij voldoening, aanzien en een voor mij prettige manier om mijn dag te vullen. Je doet net alsof iedereen met tegenzin werkt. Ik vind het prima hoe jij je leven leidt, maar het zou niets voor mij zijn, nog los van het feit dat het voor de maatschappij onbetaalbaar zou zijn als een groot deel van de mensen leeft zoals jij leeft. En als je serieus denkt dat jij over je gehele levensduur netto-betaler bent ipv netto-ontvanger, dan zou ik toch maar eens een nieuw rekensommetje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Arfman schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:39:
Mijn idee Wokschotel. Wilde me er niet teveel mee bemoeien maar als iedereen zou leven als kabelmannetje heb je een land vrijwel zonder economie en welvaart, iets wat heel veel mensen toch vrij belangrijk vinden. Waaronder ikzelf.
Als iedereen dus zo zou leven als kabelmannetje, hebben mensen ook geen behoefte aan "economie en welvaart".
Ik zet economie en welwaart hierboven bewust zonder aanhallingstekens, wat wat is welvaart? Is dat veel geld hebben of, zoals kabelmannetje omschrijft, in staat zijn om voor hem alle belangrijke dingen kunnen doen waar we gelukkig van worden.

Wat betreft wel profiteren van WAO, maar niet of minder bijdragen, tja. Dat is zo. Maar andere mensen (vnml) vrouwen die niet of slechts beperkt hebben gewerkt krijgen dat ook. Is dat dan wel eerlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Als iedereen zo zou leven zouden we (sorry) nog in de Middeleeuwen leven zo ongeveer. Ik vind het nobel en knap van kabelmannetje maar onze maatschappij is hier (bewust) niet op ingericht.

Onder welvaart versta ik niet zozeer geld, maar een dak boven je hoofd, infrastructuur, je veilig voelen, dingen kunnen doen die je leuk vindt, etc. En dat is voor iedereen verschillend.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je wordt pas op je AOW gekort als je officieel langer dan 8 maanden in het jaar weg bent. Dat wil zeggen dat je je uitschrijft (en later weer inschrijft). Ik heb dat zelf ook niet gedaan toen ik 14 maanden weg ging. Leek me enigzins risicovol. (al kom je dan wel onder je zorgverzekerplicht uit, maar die betaal je ook niet voor niks, ook nuttig als je op reis bent)

Maar als je (bijna) niet werkt, draag je ook niet (weinig) bij aan de AOW kas, waar je dan wel uit zult ontvangen. Dit geld niet alleen voor het altijd op reis zijn, maar ook voor thuisblijvers die altijd maar bijstand trekken etc. Vandaar de regels voor mensen die in het buitenland zijn voor 8 maanden, dan proberen ze iig nog iets te korten.

Ik vind zo'n levenstijl van kabelmannetje prima. Echter als iedereen zou zo leven zouden we inderdaad niet onze huidige economie hebben. Welvaart is inderdaad maar relatief, en vind ik dus ook niet zo veel zeggen. Maar onze huidige economie met bijbehorende handel zouden we dan niet hebben. Maarja, voor een groot deel draait onze economie natuurlijk op consumeren.

Maarre, laten we eerlijk zijn, we hebben hier in ons topic (moi inclusief) mensen die heel dik sparen. Daar kopen ze wellicht een huis van, maar het meeste staat op een rekening of in beleggingen of deposito etc. Ook hiervoor is te zeggen dat als heel Nederland zo zou leven we ook niet de economie zouden hebben. Ja dan is het qua AOW wel eerlijker, maar onze economie zou ook achteruit gaan als iedereen zo goed zou sparen.
En tegelijkertijd is de paradox dat ook niet iedereen het zou kunnen. Ik verdien net boven modaal en heb daardoor wat mogelijkheden (om te sparen etc), maar ik realiseer me ook dat ik daar gelukkig mee mag zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door !null op 10-02-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
@Wokschoter & Arfman
Juliet Schor: I’ve written about this, particularly in the epilogue to The Overspent American. If people gradually transition to less consumption, the economy will adjust. The main reason is that downshifting also results in fewer hours offered in the labor market. So demand and supply of labor are gradually reduced in tandem. That means less consumer demand shouldn’t result in higher unemployment, which is the main thing to worry about. The key here is gradual. A sudden cutback in consumer demand will lead to panic and recession. In the US, we need to consume less, save and invest more, in the right kinds of things: clean energy for one.
Zie het interview op MMM.

Of het nou je ding is of niet, het zou prima kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Wokschotel schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:10:
Sorry, ik heb geen zin in moralistische preken. Werk geeft mij voldoening, aanzien en een voor mij prettige manier om mijn dag te vullen. Je doet net alsof iedereen met tegenzin werkt. Ik vind het prima hoe jij je leven leidt, maar het zou niets voor mij zijn, nog los van het feit dat het voor de maatschappij onbetaalbaar zou zijn als een groot deel van de mensen leeft zoals jij leeft. En als je serieus denkt dat jij over je gehele levensduur netto-betaler bent ipv netto-ontvanger, dan zou ik toch maar eens een nieuw rekensommetje maken.
Iedereen moet zijn leven leiden hoe dat het prettigst voelt. Als iemand zich prettig voelt door te werken, ook helemaal goed! Richt je leven in zoals het goed is. Alleen -in mijn ogen- mis je de mooiste dingen die het leven te bieden heeft, als je 80% van je leven zo inricht. Aanzien vind ik persoonlijk iets oppervlakkigs. Aanzien kan je ook op ervaringen of karakter baseren ipv op bezit/geld verdiend met werk.
Nuttig bezig zijn (jij noemt het werk) geeft voor mij ook voldoening. Maar ik noem het geen betaald werk; vrijwilligerswerk, vrienden helpen, een paar leuke bijbaantjes, bijna gratis culturele evenementen bedenken, mijn ouders helpen, een taal leren. Het is niet betaald, maar wel nuttig voor welzijn van de maatschappij. Wellicht groter dan iemand die gegevens intypt op een computerscherm. Ik hou zelf financieel mijn broek op met de investering van 10 jaren werk en bied mensen voor een eerlijke prijs onderdak om te studeren.
Iemand die een huis van 300.000 heeft, ontvangt 150.000 aan HRA. Ik zal mijn hele leven van de staat daar nog geen fractie van ontvangen.
Leuke discussie overigens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Arfman schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:17:
Als iedereen zo zou leven zouden we (sorry) nog in de Middeleeuwen leven zo ongeveer.
Ik denk dat dat wel meevalt. (gedeeltelijk) FO zijn en/of heel weinig consumeren, betekend niet dat er geen zaken worden uitgevonden/bedacht.

De grootste wetenschappers kregen (krijgen) vaak niet veel betaald en doen het puur omdat ze het leuk vinden. Als ik naar mezelf kijk, als geld helemaal geen rol zou spelen, zou ik nog steeds graag een paar projecten willen uitvoeren die (IMHO ;) ) positief zouden zijn voor de mensheid.

Misschien dat sommige zaken wat langer zouden duren omdat het niet "rendabel" is, maar ja, da's allemaal speculeren. Bovendien, zoals wel blijkt uit de reacties hier en die ik elders heb gelezen: er is maar een heel klein percentage dat zo wil leven dus het is helemaal geen probleem :+
Ik vind het nobel en knap van kabelmannetje maar onze maatschappij is hier (bewust) niet op ingericht.
En toch, zoals hierboven ook al gezegd, zijn er best veel mensen die zo (onder de radar) leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Arfman schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:17:
Als iedereen zo zou leven zouden we (sorry) nog in de Middeleeuwen leven zo ongeveer. Ik vind het nobel en knap van kabelmannetje maar onze maatschappij is hier (bewust) niet op ingericht.

Onder welvaart versta ik niet zozeer geld, maar een dak boven je hoofd, infrastructuur, je veilig voelen, dingen kunnen doen die je leuk vindt, etc. En dat is voor iedereen verschillend.
Precies dát doe ik! :)
Het is gezegd: de maatschappij zal anders werken. Doctoren zullen er nog steeds zijn. Ook onderzoekers die het interessant vinden om wetenschap te bedrijven of betere windmolens uit te vinden. Wat veranderen zal, bijv: meer lokaal ipv globaal ontwikkelde producten, diensten ruilhandel, mensen die zich veiliger voelen omdat ze niet financieel onder druk -bazen die onethisch handelen- gezet kunnen worden. Kleinschalig een bedrijfje op kunnen zetten. Merken worden onbelangrijk. Veel meer werk/communicatie/diensten via Internet doen. Daar zal het naar toe verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:14
kabelmannetje schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:31:
[...]

Precies dát doe ik! :)
Doctoren zullen er nog steeds zijn. Ook onderzoekers die het interessant vinden om wetenschap te bedrijven of betere windmolens uit te vinden.
Precies, die dokter is er nog steeds. Maar als ie jouw werkethos erop nahoudt dan kan je alleen van December tot Maart naar de dokter. De onderzoeker doet onderzoek met dingen die hij op straat vindt, want er is niemand meer die met twee dagen werk de noodzakelijke halfproducten voor het onderzoek maakt. Ook heeft de onderzoeker geen budget meer, omdat niemand genoeg belasting betaalt om hem via de NWO van budget te kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Vroegahh werkten mensen 80 uur, standaard.
Dat is nu zo'n 40 uur standaard...
Volgens mij zijn we er niet op achteruit gegaan.

En, mochten we uurtjes handen tekort komen, dan is dat een mooie manier om de werkeloosheid te verminderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:14
rube schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:40:
Vroegahh werkten mensen 80 uur, standaard.
Dat is nu zo'n 40 uur standaard...
Volgens mij zijn we er niet op achteruit gegaan.

En, mochten we uurtjes handen tekort komen, dan is dat een mooie manier om de werkeloosheid te verminderen ;)
Dat is omdat we nu met 40 uur meer produceren dan vroeger met 80 uur.

Een arts die ipv 40 uur, nu nog maar 10 uur werkt kan toch echt maar 1/4 van zijn patienten zien. Sterker nog, het deel van de patienten wat de arts kan zien zal zelfs nog lager liggen door de overhead die hij/zij al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Black Sparrow schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:35:
[...]
Precies, die dokter is er nog steeds. Maar als ie jouw werkethos erop nahoudt dan kan je alleen van December tot Maart naar de dokter. De onderzoeker doet onderzoek met dingen die hij op straat vindt, want er is niemand meer die met twee dagen werk de noodzakelijke halfproducten voor het onderzoek maakt. Ook heeft de onderzoeker geen budget meer, omdat niemand genoeg belasting betaalt om hem via de NWO van budget te kunnen voorzien.
Dan zullen we een manier bedenken hoe dit wel kan. Alles kan efficiënter, met robots, het preventief omgaan met ziektes. Een doctor heeft in mijn ogen een wél toegevoegde waarde aan de maatschappij. Evenals politie, militairen, of bejaardenverzorgers. Maar alle overige zaken -die rechtstreeks verband houden met consumeren of plat entertainment- voegen weinig toe aan het geheel. Dat enorme deel van de maatschappij komt vrij om echt iets nuttigs te gaan doen! Iemand van hen kan ook zijn talent ontdekken en uitvinder worden. Of heeft eindelijk tijd om zijn artsenstudie weer op te pakken. Terwijl die in onze huidige maatschappij zijn enorm dure huis moet financieren door bijv. keukens te verkopen. En het is gezegd, niet iedereen wil het halve jaar vrij zijn, je bent natuurlijk geheel vrij om 3 jaren te werken en dan 1 jaar vrijaf te nemen. Bijv. om je kind op te zien groeien.
Maar misschien ben ik te utopisch ingesteld. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dan leiden we toch meer artsen op? Volgens mij moet je in NL nog steeds loten om überhaupt een opleiding tot arts te mogen doen op dit moment.
En, als er meer vraag is, liggen de salarissen hoger, hebben meer mensen interesse. Allemaal een kwestie van vraag en aanbod namelijk. En ook daar gaat de productiviteit omhoog hoor.

Kijk, afgezien van het feit dat we hier een hypothetisch probleem bespreken (sommige mensen willen altijd 40+ uur blijven werken) zal er, mocht het ooit zover komen, een hoop aan vooraf gaan. En in die overgangsfase zal dat eigenlijk wel automatisch (vraag-aanbod) gestuurd worden.

Nee, je kan altijd doemdenken en allerlei scenario's verzinnen maar ik geloof echt niet de maatschappij vast zal lopen.

....spuit elf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Black Sparrow schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:35:
[...]

Precies, die dokter is er nog steeds. Maar als ie jouw werkethos erop nahoudt dan kan je alleen van December tot Maart naar de dokter.
Nou als ik dokter was kon je bij mij sowieso maar 1 dag per week terecht. Rekensommetje leert mij dat een beetje chirurg in het ziekenhuis 300K verdient dan zou ik genoegen nemen met 60K en een weekend van 6 dagen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:57:
[...]
Nou als ik dokter was kon je bij mij sowieso maar 1 dag per week terecht. Rekensommetje leert mij dat een beetje chirurg in het ziekenhuis 300K verdient dan zou ik genoegen nemen met 60K en een weekend van 6 dagen :+ .
Lol, toch zou ik het anders doen: eerst 5 jaar werken en dan FO zijn.
En dan wat minder werken. Of nee, eerst nog een tijd lang vrijwilliger worden bij artsen zonder grenzen. Als ik arts zou zijn en FO lijkt me dat echt cool om te doen (nou ja cool is misschien niet het juiste woord, maar het is wel duidelijk). .

Nou, kijk, zie je wel, dat is toch alleen maar goed voor de maatschappij?
Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.